Runner15 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 16:01:
Ik zal geloven, of er nou wel of geen logisch, beredeneerd bewijs is zoals jullie dat graag zien is

Maar zoals ik al zei: het Christelijk geloof is niet logisch. En dat maakt het des te overtuigender dat God bestaat, voor mij (en voor vele andere Christenen, for that matter).
Ja dat hebben we door. Dat het slaat als een *** op een drumstel is wel duidelijk

Ja, zo simpel is het nou ook weer niet. Uiteraard is er wel onderzoek nodig, voordat je gaat geloven. Niemand hier op aarde beweert dat smurfen echt bestaan.
Het is harstikke simpel alleen wordt het lastig omdat je je in allerlei vreemde bochten moet wringen. Er zijn vast wel mensen op aarde die beweren dat smurfen bestaan. Nu snap ik wel dat het lijkt op trollen als we het woord smurfen gebruiken ondanks dat het gewoon een valide voorbeeld is. Vervangen we het woord smurfen voor allah dan komt het wel erg dichtbij. Er zijn ook genoeg mensen die geloven in trollen, heksen, feeen, bosmonsters, het monster van loch ness, sasquatch en thetans (scientologie). Dit is allemaal van hetzelfde laken een pak.
Ik had het niet over de bijbel of over de wonderen, ik had het over het bewijs voor God dat jullie zoeken. Logisch argumentaties waardoor je tot de conclusie komt dat God wel moet bestaan.
En wat is daar vreemd aan? Waarom is het vreemd om bewijs te hebben voor iets waar je je hele leven aan gaat besteden. Die blijkbaar het recht heeft om voor andere te beslissen, mensen te veroordelen, oorlogen te starten, ongelijkheid te creeeren. You damn right dat ik daar bewijs voor wil zien. Zou leuk zijn in de rechtzaal. Ja edelachtbare ik geloof echt dat de aangeklaagde schuldig is. Ik heb geen logisch bewijs maar ik geloof
echt dat hij schuldig is. Waarop de rechter zegt, nou als je dat
echt gelooft is het logisch dat we hem veroordelen.
Misschien. Maar als je oud genoeg bent, kan je toch zelf echt ervoor kiezen om 'nee' te kiezen, zoals jij ook gedaan hebt.
Als je vanaf jongsaf aan iets bent aangeleerd is dit heel lastig. Daarnaast heb je ook nog eens de sociale druk die vaak speelt (verbannen uit de kerk/familie/eer(wraak) etc). Als je jong bent ben je nog niet in staat om hier logisch naar te kijken. Als je ouder ben dan ben je al dusdanig gehersenspoeld dat het heel lastig is om dit uit een objectief perspectief te bekijken (en jij bent een mooi voorbeeld daarvan

Je zegt dat er niets logisch is maar juist
daarom geloof je in god. Bekijk je dit objectief dan zie je wat een vreemde uitspraak dat is)
Zou kunnen, maar dat het 'vage boel' is, betekent toch nog niet dat het niet waar is?
Het betekend in iedergeval dat niemand nog weet hoe de bijbel
echt gelezen moet worden. Dat niemand nog weet wat nu het
echte christendom is. Verder is het natuurlijk een zwakte bod van jou kant. Eigenlijk zeg je "tja er is dan wel 99.9% kans dat het niet waar is, maar er is nog steeds 0.01% kans dat het wel waar is dus dat is voor mij genoeg reden om te geloven"
Ten eerste: conservatief is niet perse slecht. Beargumenteer dat op zijn minst.
Dat klopt. In het geval van religie echter vaak wel. Het belemmerd de vrijheden en mogelijkheden van mensen waar het kan. Paar voorbeeldjes zijn bijv het niet inenten van mensen, stamcelonderzoek/klonen tegengaan, vasthouden aan oude huwelijkse voorwaarden (man/vrouw), lesstof gebruiken dat achterhaald is of bewijsbaar fout, wetenschap zien als een tool van satan, tegengaan van sexuele voorlichting en gebruik voorbehoedsmiddelen (ook om bijv AIDS te bestrijden) en zo zijn er nog wel meer te bedenken.
Dan: dat zeg ik niet. Het feit dat ik hier ben toont volgens mij wel aan dat ik ook over deze vragen nadenk, en niet zomaar alles overlaat aan God. Zo gemakkelijk is het niet, voor geen enkele Christen.
Dat je hier bent zegt alleen dat je dit forum hebt ontdekt

Verder heb je eigenlijk alleen toegegeven dat je god logisch niet kan verklaren en dat dit juist voor jou de reden is om te geloven. Je hebt verschillende pogingen gedaan om dit te verklaren maar je komt elke keer uit in hetzelfde cirkeltje. Begrijp me niet verkeerd hoor. Ik vind het harstikke goed dat je hier komt en een (in mijn ogen) leuke discussie en interessante wilt voeren. Dat is ook het doel van dit topic. Wij gaan jou niet (nu) overtuigen en jij ons niet maar het opent wel de deuren voor een conversatie en dat is vaak al meer dan dat er nu gebeurd/mogelijk is.
Ja, met leven als hij bedoel ik dat je op hem wil lijken. Dat betekent op wie hij was. Dus: heb God lief boven alles en uw naasten als uzelf.
Mag ik vragen: wat is dan die verwerpelijk aard en invloed?
Ik snap het punt eigenlijk niet. Wat staat hier geschreven dat mij zou moeten choqueren?
Heb je de links wel geopend en gelezen?
De eerste gaat over: Het dwingen van het geloof uitdragen aan anderen, de bijbel en de wet tot op de letter volgen. Doe je dit niet dan kom je in de hel. Ik vind het nogal als een dreigement overkomen. Niet echt iets met liefhebben enzo.
De tweede gaat over: Je moet jezus meer liefhebben dan je vrouw en kinderen en familie anders ben je hem niet waard. Egocentrisch/Onzeker much? Je moet je leven opgeven voor jezus. Klinkt ook niet echt aanlokkelijk
De derde: het dreigen met hel voor de mensen die niet geloven in wonderen die gedaan zijn. Ga jij ons ook bedreigen met de hel?
De vierde: Heb jij al je geld weggegeven? Dat moet je namelijk doen volgens dit stukje om jezus te mogen volgen. Daarnaast worden mensen met geld veroordeeld voor het hebben van geld....
Zo zijn er, zoals ik al zei, nog veel meer van dit soort zaken. Uiteraard zal ik het wel niet snappen en het verkeerd interpreteren en god works in mysterious ways maar ik wilde het je iig niet onthouden

Mijn inzicht: het Christendom is een unieke Godsdienst, ookal beweren veel mensen hier het tegendeel. Het is de enige godsdienst waarbij mensen niet door hun acties gered kunnen worden, maar waarbij God naar jou toekomt. Het Christelijk geloof is geen kwestie van geboden volgen. Het houden van deze geboden komt voort uit het liefhebben van God, en is dus een gevolg. Snap je? Het staat lijnrecht tegenover de Islam wat betreft de kern.
Wat is de kern van de islam dan volgens jou? Want wat je hierboven zegt klopt voor geen meter. Er is niets unieks aan het christendom. Dit is allemaal ook terug te vinden in het jodendom en in de islam. Daarnaast heeft het christendom ook een hoop zaken "geleend" uit andere religies. Hoe bedoel je, god komt naar jou toe. Jij bent degene die hem moet aanbidden. Zoniet, tja dan hel.
En het christelijk geloof geen kwestie van geboden volgen? Waar denk je dat de 10 geboden voor zijn

Dus nee ik snap echt niet wat je nu probeert te zeggen. Het is namelijk vrij veel onzin

Ik snap dat ik waarschijnlijk anders had gedacht als ik in het Midden-Oosten geboren was. Waarom ik hier geboren ben, en niet in het Midden-Oosten, waar de kans dus groot was dat ik geen Christen was geweest, kan ik ook niet verklaren. Het is iets waar ik mijn vragen ook wel bij heb. Maar het is geen reden voor me om aan te nemen dat het Christelijk geloof niet waar is.
Je bent hier geboren omdat de zaadcel van je vader het eitje van je moeder bereikte en daar kwam je uit. Of bedoel je dat je denkt dat god aan jou gevraagd heeft waar je geboren wilt worden. En toen heb je maar de makkelijke weg gekozen om in een welvarend christelijk land geboren te worden. Of denk je dat je het verdient hebt en dat je je vorige leven goed heb geleeft (naar de standaarde van jezus zoals ik hierboven heb gepost) en je promotie hebt gemaakt...
Je conclusie is helemaal

Je zegt "als ik in het midden oosten was geboren had ik waarschijnlijk geen christen geweest (maar moslim) maar dat is geen reden om aan te nemen dat het christelijk geloof niet waar is. Dus eigenlijk zeg je nu dat je als christen geboren bent maar dat er geen reden is om aan te nemen dat de islam niet waar is.
[quote]
Verwijderd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 16:08:Runner15, je gelooft duidelijk onvoorwaardelijk in God. Als je geloof je kracht en rust geeft dan is daar niks mis mee. Integendeel, dan is jouw geloof in God beter dan alle wetenschappelijke bevindingen bij elkaar.
Ja dat zeggen ze in de bijbelbelt nu ook waar een epidemie is uitgebroken. Dat zeggen ze in Afrika ook waar afgeraden wordt om condooms te gebruiken om AIDS te bestrijden. Echt

Wetenschap geeft geen gemoedsrust; integendeel, de onweerstaanbare drang om steeds maar meer te weten is volgens mij weinig anders dan een hopeloze zoektocht naar iets wat jij van God krijgt.
Wederom een erg vreemde uitspraak die echt de plank compleet misslaat. Eigenlijk niet eens de moeite waard om serieus op te reageren imo

<comment>
Ik probeer niet te trollen, ik wil niemand tegen de schenen te schoppen. Ik wil alleen maar mijn bewondering uitspreken voor het sterke geloof van Runner15.
</comment>
Dan zou ik beginnen met het stoppen van zulke ongefundeerde uitspraken te doen. Totaal niet onderbouwd. Uit het luchtledige gegrepen. Oordelend.
[
Voor 6% gewijzigd door
thewizard2006 op 02-08-2013 08:45
]