Als ik kijk naar mijzelf ben ik christelijk opgevoed maar in het algemeen zijn er geen gebouwen (kerken) waar actief wordt geleerd dat er geen god bestaat. Er zal niet worden gebeden bij elke maaltijd voor de niet bestaande goden. Er worden geen kinderen gedoopt of gaan naar catechesatie voor het onbestaan van goden. Er zijn geen scholen die actief de leer van geen god leren.
Daarnaast geven reden en wetenschap niet alle antwoorden dus volgens mij sla je de plank redelijk mis hier

Het 'we' gevoel heeft er alles mee te maken. Wat ik dus zeg ik: voor alle Christenen, waar ook ter wereld, welke stroming ook, is de kern van het geloof hetzelfde: volg Jezus Christus en wordt gered. De rest kan mijlenver uit elkaar staan, maar daar had ik het niet over. Het ging erom waarom ik het over 'we' had.
Die protestanten en Ierland hebben echt geen "we" gevoel hoor. Net zoals alle atheïsten (niet gelovige) allemaal een "we" gevoel hebben.
Daarnaast gaat het toch echt om god hoor en niet om jezus (al is jezus technisch gezien god...). Maarja technisch gezien is dat dan ook weer dezelfde god als die van de joden/moslims maar dat kan natuurlijk niet

Dat soort, in jullie ogen ongerechtigheid, raakt een fundamenteel punt van het Christelijk geloof: de gerechtigheid van God. WIJ als mensen hebben niks te zeggen over wie er wel en niet gered worden. Ik dus ook niet over iemand van jullie. Geen enkele Christen mag dat doen, dat is aan God. En God is niet langs onze menselijke maatstaven te leggen, wat betekent dat wij niet in staat zijn de redenen van het doden van een hele stad met mensen te begrijpen. Daarom doe ik ook geen moeite het te verdedigen: dat kan ik niet. Betekent dat dat ik God moet afschrijven als een wrede God die graag ziet dat er mensen vermoord en verkracht worden? Nee, natuurlijk niet! God is rechtvaardig, en daar vertrouw ik op.
God, bij deze bedankt voor massa genocide van de vloed, het vermoorden van je eigen zoon (met voorbedachte rade), het goedkeuren van slavernij, verkopen van je dochters, vermoorden van de eerst geboren babies in egypte, het goedkeuren van haat jegens homosexualiteit, het goedkeuren van human sacrifice, het vermoorden van "valse profeten", de natuurrampen, het plunderen van dorpen, het dreigen tot mass genocide. Want dat kan toch niet zijn omdat je een wreedaardige god bent maar een liefdevolle want zo is het mij geleerd.....
Waar haal je in godsnaam (pun intended) vandaan dat het een rechtvaardige god is want het bewijs dat dit niet zo is ligt voor je neus.
Dat probeer ik niet te claimen. Wat ik wel wil zeggen, is dat er inderdaad veel mensen zijn die, volgens mij, de bijbel verkeerd interpreteren. Maar daar zullen we het vast over oneens zijn.
Nee hoor, ik ben het er ook mee eens dat veel mensen de bijbel verkeerd interpreteren. Ze hebben namelijk de neiging om zaken letterlijk te nemen uit de bijbel terwijl het alleen maar een fictief verhaal is.
Maar goed om te horen dat JIJ wel weet hoe de bijbel geïnterpreteerd moet worden

Ik vraag me vooral af hoe jij bij dat soort uitspraken komt.
Dat mag jij je afvragen en zal ik ook kort beantwoorden

Intolerant: jij duld geen andere religies, moord anders denkenden uit en stuurt ze naar de hel
Onzeker: Hij heeft blijkbaar nodig dat men hem aanbid en dreigt met hel als dit niet gebeurd. Wat voor een god moet dat nou eisen. Een beetje god dwingt dat af (op een vredelievende manier, niet door dreigen). Daarnaast mag je geen andere goden, afbeeldingen of wat dan ook hebben en wordt hij boos als je zijn naam misbruikt.
Masochistisch: Het dreigen van eeuwig branden in de hel als je niet doet wat je meester zegt.
Wil je ook nog precies weten welk gebod van de 10 geboden waar hoort?

Ja, maar er is een verschil tussen iemand ronduit beledigen (mijn opvatting maken tot een grap) en beledigd zijn door iemands mening. Snap je? Met je opmerking gooide je eigenlijk al je geloofwaardigheid overboord, omdat eruit blijkt dat je geen serieuze discussie wil voeren, maar uit bent op een lachertje, of een 'thumbs up' van iemand. Daar kan ik geen respect voor hebben. Maar goed, het zei zo.
Nee snap ik niet, sorry

Als jij al mijn geloofwaardigheid over boord wil gooien omdat ik op je ziel (

) ben gestapt be my guest. Ik ben er niet om jou te converteren naar atheïsme of wat dan ook. Het is jou probleem dat je het gelijk als een belediging ziet, niet de mijne. Als er grappen gemaakt worden over atheïsme kan ik daar smadelijk om lachen hoor (zoals dat wij atheïsten baby's eten enzo:P). Daarnaast kan het blijkbaar wel met cabaret behalve als het om religie gaat. Wat die heeft een status apart natuurlijk. Stel je voor. Zometeen wordt er nog een moslim boos en blaast hij zich in de zaal op...... Zelfde gedoe met racisme. Maakt een neger een grap over een andere neger is het lachen gieren brullen. Is het een blanke die die grap maakt dan is het racistisch.
Ja, uiteraard vind je dat geen goede wetten. Dat zei ik ook al toen ik typte: "Ik ben me ervan bewust dat de maatschappij anders is, en andere dingen vraagt dan in de tijd dat (...)". De maatschappelijke standpunten hieromtrent zijn verandert. Op basis van context en de tijd waarin we mening vorm ik een mening, en dat laat de bijbel toe. Het Christelijk geloof is niet een kwestie van regels volgen, zoals bij de Islam. Het is een levend geloof en een persoonlijke relatie met God.
Maar snap je ook waarom het geen goede wetten zijn?
De bijbel laat een hoop niet toe, zeker gezien de bijbel (woord van god) onveranderbaar is (staat in de bijbel). Dat jij ervoor kiest dat het niet zo is noemen we cherrypicken. Cherry picken is niet per definitie iets slechts imo. Als bij bijv cherrypicked dat homo zijn toch niet zo slecht is dan kan ik dat alleen maar toejuichen.
Uh het christelijk geloof ik zeker wel regels volgen. Waar denk je dat de 10 geboden voor zijn.... Islam heeft bijv sharia wetgeving als extra toevoeging zodat het ook nog eens "goed" in de politiek past.
/serieuze vraag: Wat houd die persoonlijke relatie is. Praat je met hem of hij met jou? Of wat denk je dat er zo persoonlijk is? En wordt het niet erg druk voor god als hij met iedereen een persoonlijke band moet hebben. En waarom zou hij een persoonlijke band hebben met een miezerig mensje van onvoorstelbare nietigheid (in verhouding met bijv het hele universum)
Je ziet dus de hele wereld als gelovig? Overigens: wat de Russen doen met hun homowet zie ik niet als een Christelijk daad. Ze kunnen het wel claimen vanuit hun geloof, maar dat zie ik zeker niet zo.
Religie zit toch over de hele wereld?
Leuk dat jij het niet als een christelijke daad zien, zo zien de russen dat wel. Zelfde als met de zelfmoord terroristen. Die doen dat toch zeker wel uit naam van de islam (70 maagden enzo). Maarja, dat is natuurlijk niet de "echte" islam.
Je vindt dat de logische bril logischer is. Maar waar ontleent de logica dit recht?
Omdat dit gemeten en gewogen kan worden. Het kan onderzocht worden. Het kan berekend worden. Het kan nagespeeld worden. Het kan geverifieerd worden. Je kan het oneindig herhalen en elke keer dezelfde uitkomst krijgen. Het is waar of nu man of vrouw, moslim of christen, baby of volwassen bent. Het is waar ongeacht of je het nu leuk vind of niet (zie signature).
Daarnaast vind ik het een stuk aannemelijker dan in iets geloven dat zichzelf tegenspreekt, verifieerbaar onwaarheden bevat, intolerantie naar andersdenkende oproept, indoctrinatie nodig heeft om voort te bestaan etc
Dat klopt. Maar dat betekent niet dat er meerdere contexten juist zijn, of dat het geheel onjuist is omdat het op meerdere manieren te interpreteren is (waar ik het overigens ook niet mee eens ben).
Heb je ook voorbeelden van dat soort teksten dan?
Het in verschillende contexten opvatten? Uh wat dacht je alles dat in de bijbel staat? De een zegt dat de schepping echt gebeurd is de ander ziet dat dit eigenlijk niet meer kan (nav wat we nu weten tov toen).
Er is hier een discussie geweest over slavernij waar verschillende opvattingen over zijn. Wij keuren het af maar ander keuren dit (in bepaalde omstandigheden) goed.
Onder dezelfde categorie valt ook tegenstrijdigheden imo. Er wordt gekozen voor de een en de ander wordt (bewust) genegeerd. Want dit is dan weer beeldspraak etc
Wat quotes uit de bijbel?
Goed voor een ieder of alleen voor een paar
PSA 145:9 The LORD is good to all: and his tender mercies are over all his works.
JER 13:14 And I will dash them one against another, even the fathers and the sons together, saith the LORD: I will not pity, nor spare, nor have mercy, but destroy them
Oorlog of vrede
EXO 15:3 The LORD is a man of war: the LORD is his name.
ROM 15:33 Now the God of peace be with you all. Amen
Is jezus gelijk of groter dan god
JOH 10:30 I and my Father are one.
JOH 14:28 Ye have heard how I said unto you, I go away, and come again unto you. If ye loved me, ye would rejoice, because I said, I go unto the Father: for my Father is greater than I.
Ik geloof inderdaad. Ik kan het niet aantonen, hoogstens een poging doen jullie te overtuigen. Waarom geloof ik? Omdat ik NIET kan geloven dat alles toeval is, omdat ik niet kan geloven dat er geen doel in dit leven is (want lets face is: zonder God is het leven compleet zinloos), omdat ik niet kan geloven dat mensen onrecht aangedaan wordt, zonder dat er ooit vergelding voor is. De bijbel geeft antwoord op al deze vragen! Jezus redt, alleen moet je doen wat heel erg moeilijk is voor een mens: de controle uit handen geven.
Dus je geloof in iets dat onbewezen (onbewijsbaar) is omdat je niet alles weet of snapt. Lees dat even een paar keer aub

Waarom geloof je wel dat het dan kan dat god er altijd was. Dat kan dan ineens wel? Je brengt jezelf in de knop imo met dat soort gewaagde uitspraken. Uiteraard kan je zeggen "maar god is bovennatuurlijk". Waarop ik dan weer vraag hoe je weet wat bovennatuurlijk is en hoe je dan kan weten dat god dit is.
Mijn leven zonder god is niet compleet zinloos. Wat is dat nu weer voor een kul argument

Alsof ik een of andere depressieve loner ben die continue mijn polsen kapot snijdt omdat ik niet geloof in een sprookje. Echt kerel....
Dat jij niet kan geloven dat mensen onrecht wordt aangedaan zonder vergelding is een erg slap argument. Leuk dat jij het niet gelooft, je hebt er verder werkelijk niets aan. Daarnaast hebben wij gewoon wetten die voor die vergelding zorgen. Daarnaast is het natuurlijk een ziekelijke gedachten dat mensen zich kunnen bekeren tot jezus en dan zijn al hun zonden vergeven. Lekker makkelijk. Over ontsnappen van vergelding gesproken.
De bijbel geeft wel meer "antwoorden" op vragen. BIjv wat er gebeurd als je niet gelooft. Dan ga je namelijk naar de hel enzo...Ik wil helemaal niet dat iemand anders de controle over mijn leven heeft (weet je nog dat we het hadden over masochisme?)
Al kan een leuk rollenspel af en toe geen kwaad 
Ja, dat derde punt heb ik niet zo duidelijk uitgelegd. Het gaat erom dat God zich niet langs menselijke maatstaven laat leggen.
Dus op aarde moeten wij ons houden aan zijn niet menselijke maatstaven....
Het Christendom is ook niet logisch. Benieuwd waar je dat gehoord hebt, want in mijn omgeving heb ik nog nooit een Christen dat horen claimen. Het is absoluut geen logisch redenering, je je leven lang blijven leren uit de bijbel en van andere Christenen. Het is een groot mysterie, maar als je ziet dat het de waarheid is, wordt het steeds helderder. En dat is geen arrogantie, dat is mijn mening. Ik heb het zelf ervaren in de afgelopen jaren, waarin ik van een je-moet-naar-de-kerk type veranderd ben in een yes-het-is-zondag-hup-naar-de-kerk-type! God is actief bezig in mensenlevens, en je kan hem niet vangen in logisch redeneringen om het antwoord op je levensvragen te krijgen.
Waar ik dat gehoord heb? Uuuuuh overal. Wat dacht je van de claim "Ik kan me niet voorstellen dat de aarde en het leven is ontstaan zonder god". Het is dus logisch dat god dit heeft gedaan.
De rest van je tekst wordt ik een beetje bang en huiverig van. Klinkt haast als een jehova getuigen. Zo zweverig, weinig concreet en de "persoonlijke" ervaring.
Vooral die laatste zin is echt...

Wat zijn trouwens (mijn) levensvragen? En wat zijn de antwoorden volgens jou(w)(god)