[ZT] Zin & Onzin van Religie Rebooted Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 105 Laatste
Acties:
  • 275.716 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Het wordt tijd dat religie en wetenschap elkaar aanvaarden en elkaar hun eigen ruimte gunnen
Waarom doet religie dit dan niet? Wetenschap verklaart alleen maar. Dat hierdoor God of the Gaps steeds kleiner wordt is niet het niet gunnen van ruimte aan religie, maar een logisch gevolg van de verklaringen. Het is juist religie die vaak wanhopig probeert wetenschappelijke verklaringen te draaien en verkeerd uit te leggen om aan de bestaande religieuze visie te kunnen vasthouden ipv deze visie te laten mee evolueren naar de nieuwe status quo.

Evolutie is een feit. Adam & Eva waren niet de eerste mensen. Blijkbaar bedoelden de schrijvers van de Bijbel of God iets anders met het Adam en Eva verhaal en was onze oorspronkelijke visie op dit verhaal onjuist. Blijkbaar moeten we het verhaal in het licht van deze nieuwe informatie (evolutie) herzien.. Dat is hoe religieuzen zouden moeten omgaan met nieuw verworven kennis.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 21:26:
Nee, daar kan ik me ook niet in vinden. Het wordt tijd dat religie op de juiste plaats wordt gezet, en dat betekent dat het misschien een vak mag zijn op een school, maar dat het verder niets op plaatsen te zoeken heeft waar men poogt te leren. Wetenschap heeft wel een belangrijke plaats in dat leersysteem.

Daarnaast geldt hetzelfde voor onze wetboeken. Daarin hoort geen enkele verwijzing naar religie te staan. Een religieuze groep hoort te worden geclassificeerd als vereniging of stichting, niets meer of minder.

Als het die plek heeft gekregen, kan religie zijn best gaan doen om vanaf die plek respect te verdienen. Op dit moment proberen ze dat af te dwingen via verkeerde wegen waar ze helemaal niets te zoeken hebben.
Daarmee neemt wetenschap toch de rol & functie van religie over? En is ook gelijk tolerantie over & sluiten :-).

Je hebt best kans dat wetenschap in de toekomst de rol van religie op zich neemt. Al heel lang geleden was er een Griekse wijsgeer die vond dat slechts wetenschappers wijs genoeg waren om de regering te leiden. Er is niets nieuws onder de zon, maar het zou wel een forse verarming betekenen. Wetenschap kan m.i. niet de rol van religie overnemen. Er zijn genoeg zaken die niet rationeel zijn. Vind je niet dat op deze manier de wetenschap een tikkie te grote broek aantrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-02-2016
Spheroid schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:55:
Dank voor het openen van dit Topic!

/me Was net een reply aan het typen in het feedback topic ;)

Ik heb moeite met het volgende punt:

[...]

Ik ben het met je eens dat discussie onmogelijk is als heilige teksten als bron voor spirituele argumenten afgewezen worden.

Echter, als we religieuze geschriften klakkeloos als feit aannemen wordt discussie net zo goed onmogelijk. (Tenzij een welles nietes discussie, waarbij je tegen elkaar opbiedt met elkaar tegensprekende religieuze teksten).

Ik zou dus willen voorstellen dat religieuze feiten als basis voor een argument niet zonder meer afgewezen dienen te worden. Echter, feitelijke ondersteuning, bijv. dmv. andere, ondersteunende argumenten, lijkt me wenselijk.
Wat we wel als feit mogen nemen is de derde lectuur die men kan onderscheiden bij dit soort teksten en de werkelijke onderliggende waarde beduidt. Een religieus boek is werkelijk niet meer dan een lang literair werk waarin men poogt abstracte levensvragen te beantwoorden door middel van een taal 'van geest op geest', zoals Arthur Rimbaud in zijn 'Lettre du Voyant' het ooit beschreef. Deze wijsheden (die veel, en dan ook VEEL verder gaan dan, heb je naaste lief, doe niet met een ander waarvan jij niet wil dat het gedaan wordt met jou, ...) mogen we over het algemeen als correct beschouwen (sterk onderbouwd door de werken van Sint-Augustinus waarin hij tot inzicht komt over de menselijke staat en de werkelijke 'oerfout' die hij terugvindt in zichzelf) en zijn tot op zekere hoogte verenigbaar met de wijsheden van alle 'religies van het boek' (islam, christendom, jodendom) en zelfs met verschillende wetenschappelijke 'bewijzen' (eerder waarheden: zaken waarvan men weet/accepteert dat het waar is, zoals 1=1) die echter zo abstract zijn dat het filosofische groeperingen het leven inblaast. Ik kijk dan naar het epicurisme, stoïcisme (o.a. onderbouwd door Voltaire) e.d..
Zoals gewenst in dit topic is dit mijn persoonlijke en tot voordien weinig geuitte (en dus weinig gecorrigeerde) opinie en het maken van fouten is menselijk. Gelieve er mij dan ook op te wijzen indien ik wel degelijk een flater heb begaan. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
kdekker schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:28:
[...]
Je hebt best kans dat wetenschap in de toekomst de rol van religie op zich neemt. Al heel lang geleden was er een Griekse wijsgeer die vond dat slechts wetenschappers wijs genoeg waren om de regering te leiden. Er is niets nieuws onder de zon, maar het zou wel een forse verarming betekenen. Wetenschap kan m.i. niet de rol van religie overnemen. Er zijn genoeg zaken die niet rationeel zijn. Vind je niet dat op deze manier de wetenschap een tikkie te grote broek aantrekt?
Misschien niet noodzakelijk irrationeel, gewoon te abstract. Onze wetenschap is naar mijn mening nog niet ver genoeg ontwikkeld om op dergelijke abstracte vragen een 'wetenschappelijk' antwoord te bieden omdat de 'techniek' om deze inzichten over te brengen simpelweg nog niet bestaat op wetenschappelijk niveau. Vandaar dat men zich naar filosofisch-literaire teksten beweegt in een poging daar wél de inzichten te verkrijgen. Voor mij zijn deze op filosofie beruste inzichten echter even correct als wetenschap (Baz Luhrman probeerde dit aan de man te brengen op een verstaanbare (en simpel-litteraire) wijze in zijn lied: Everybody's free (to wear sunscreen). Niet volledig wat ik wil zeggen, maar het helpt je op weg op het principe te begrijpen), maar is de wetenschap zelf nog niet in het stadium gekomen om deze over te brengen (en met wetenschap heb ik het voornamelijk over (meta)fysica). Simpele wiskundige bewijzen zijn namelijk onvoldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door bibbox3 op 19-07-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:25

Phehistyr

De Epische Lurker

[...]

Daarmee neemt wetenschap toch de rol & functie van religie over? En is ook gelijk tolerantie over & sluiten :-).

Maar wat is dan 'de rol en functie van religie'. En welke religie eigenlijk?

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
[...]

Zeg je nou dat het de rol van religie is om een land/regering te leiden? Moet niet veel gekker worden |:(
Verder staat dit kleine stukje bol van de drogredenaties. Ook best knap.
bibbox3 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:37:
Gelieve er mij dan ook op te wijzen indien ik wel degelijk een flater heb begaan. Bedankt.
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap geen bal van je hele stukje :>

[ Voor 13% gewijzigd door thewizard2006 op 19-07-2013 12:37 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Religie en tolerantie zijn twee dingen die nogal op gespannen voet leven. Dus om nou te claimen dat religie noodzakelijk is voor tolerantie, soit.

Wat is eigenlijk de rol van religie? En dan bedoel ik algemeen, niet als een zelfbevoordelende en opdringerige ideologie.
Nee, omdat wetenschap niet probeert te doen wat religie doet. Je zult eerst moeten onderbouwen wat het algemene nut van religie is. Jij bent overtuigd van het nut, maar mist de objectiviteit en de zelfkritiek aangaande je religie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
thewizard2006 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 12:35:
Het zal wel aan mij liggen maar ik snap geen bal van je hele stukje :>
het komt er gewoon op neer dat ik jullie aanraad Sint-Augustinus: Confessiones te lezen, samen met de filosofische inzichten van Voltaire (echt een specifieke tekst door hem geschreven ken ik niet bij naam, maar google hem even en je zal wel wat vinden). Alles staat in deze teksten en biedt naar mijn mening een voldoend antwoord op dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 19:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Je hebt best kans dat wetenschap in de toekomst de rol van religie op zich neemt.
Hoe zou jij dat dan zien? Kun je voorbeelden geven?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bibbox3 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:09:
Alles staat in deze teksten en biedt naar mijn mening een voldoend antwoord op dit topic :)
Dat zeggen mensen ook over de bijbel, koran en andere heilige boeken, en er zijn zat Youtube filmpjes waarvan geclaimd wordt dat alles er in staat (van religie tot politieke ideologie tot The Venus Project). Maar dat is dus niet de bedoeling hier, er wordt verwacht dat je je visie in je eigen woorden onderbouwd :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Je kunt op zijn minst wat relevante passages aandragen. Ik zou ook heel graag willen dat alle mensen hier alle boeken van Hitchens, Harris, Dawkins enz lezen, maar dat gaat nu eenmaal niet :+

Hier en daar hun standpunten (her)formuleren en met directe quotes illustreren geeft dan in elk geval weer voer voor discussie.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
...
Vind je niet dat op deze manier de wetenschap een tikkie te grote broek aantrekt?
Vind je niet dat je schrijvers van xxxx jaar geleden een veels te grote broek aanmeet?

Wetenschap heeft tenminste nog xxxx jaar aanpassingen etc gehad.

En qua tolerantie (en normen en waarden en nog 10.000 andere dingen die je kan bedenken) denk ik toch echt dat huidige wetenschap beter/verder is dan een veelal discriminerend heilig boek.
Het is heel leuk dat mensen de erge/fouten dingen in de heilige boeken niet meer wensen te erkennen, maar ze staan er nog steeds in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
gambieter schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:12:
[...]

Dat zeggen mensen ook over de bijbel, koran en andere heilige boeken, en er zijn zat Youtube filmpjes waarvan geclaimd wordt dat alles er in staat (van religie tot politieke ideologie tot The Venus Project). Maar dat is dus niet de bedoeling hier, er wordt verwacht dat je je visie in je eigen woorden onderbouwd :)
Akkoord. Het is niet de bedoeling al te veel te refereren naar andere teksten binnen een forumtopic, iets wat ik veelvuldig (en te veel) heb gedaan bij mijn vorige posts. Sorry daarvoor. :)
Ik zal mijn mening dan ook anders (en hopelijk verstaanbaarder, als ik er zelf naar kijk wordt het me zeer duidelijk dat er inderdaad geen begrijpen aan valt voor iemand die de desbetreffende teksten niet gelezen heeft) formuleren:

Als religie (o.a.) een antwoord biedt op 'bovennatuurlijke' fenomenen door ze een werk van God te noemen, dan kunnen we stellen dat wanneer de wetenschap die 'Gaps' vult, religie minder en minder speelruimte heeft. Volgens de wetenschap is alles dan ook rationeel te verklaren. Dat is waar ik mij vragen bij stel: is alles wel 'natuurlijk' (end dus niet 'bovennatuurlijk')?

Volgens Einstein is er een 'theory of everything', een soort wet of zelfs algoritme dat alle andere natuurwetten (incl. zwaartekracht) verenigt. Alles wat beïnvloedt wordt door die wet en dus het resultaat is van dat algoritme, noem ik 'natuurlijk'. Alles wat los staat van deze wet en hier dus niet door beïnvloed wordt en dus NIET te voorspellen valt (in tegendeel tot alles wat 'natuurlijk' is: we kunnen namelijk indien we die oerwet en genoeg variabelen ingeven in een supercomputer in theorie het universum simuleren), noem ik 'onnatuurlijk', niet behorende tot deze natuur, of zoals religieuzen het noemen: 'God'. (! dit zijn benamingen die bij mijn weten enkel gelden binnen deze post en zijn dus zeer persoonlijk. De betekenis van natuurlijk kan voor een ander heel verschillend zijn, hier is het gewoon een kwestie van benoeming).
Een voorbeeld van voor mij onnatuurlijke deeltjes zijn quarks: het leek alsof quarks volledig willekeurig bewogen, wat volgens wetenschappers niet kan aangezien alles voorspelbaar is. Vervolgens zocht men naar onderliggende systemen, maar die vond men niet. Als quarks daadwerkelijk willekeurig bewegen, dan behoren ze volgens mijn mening tot de 'onnatuurlijke' objecten. Als de quarks dan nog een invloed hebben op ons universum, oftewel de verzameling van voor ons 'natuurlijke' objecten, dan kunnen we deze (wederom: quarks) zien als God. Iets wat volledig buiten onze macht en ons verstand ligt (de wet aan dewelke deze quarks onderworpen zijn maakt namelijk geen deel uit van de wet waaraan wij onderworpen zijn. Dit maakt het bijgevolg onmogelijk om die 'bovennatuurlijke' (boven- omdat het ons 'inferieur' universum zou beïnvloeden zonder dat ons universum het 'superieure' universum beïnvloedt) wet te begrijpen)

Wanneer de wetenschap uiteindelijk alle gaps gevuld en die oerwet gevonden zal hebben (en we eventueel ons universum zouden kunnen simuleren (onmogelijk rekening houdend met de quarks)), zal men dus constateren dat de simulaties niet overeenkomen met de werkelijkheid, wat erop neerkomt dat er nog iets is van buiten het natuurlijke (afkomstig van de quarks) dat onze werkelijkheid beïnvloedt en variabelen kan veranderen terwijl het algoritme nog in werking is. Dit is heel abstract dus laat mij een voorbeeld geven:

Er is één algoritme, overeenkomstig met de oerwet, nl. 'doe alles plus één en herhaal dit onophoudelijk'. Als men dan een beginvariabele 24 ingeeft komt men de volgende resultaten uit:
Tijdsperiode0: 24
Tijdsperiode1: 25
Tijdsperiode2: 26
Tijdsperiode3: 27
...

Maar als men plots dit algoritme zou onderbreken en één van de variabelen zou aanpassen (dit zou dan de rol van de quarks zijn), komt men iets volledig anders uit:
Tijdsperiode1: 25
Tijdsperiode2: 26
Tijdsperiode3: 27
Willekeurige invloed van buitenaf zorgt ervoor dat de nieuwe variabele 89 wordt:
Tijdsperiode4: 90
Tijdsperiode5: 91
...

Alles wat binnen dit algoritme zit weet niet op basis van welke criteria de 'beslissing' gemaakt is om de variabele te veranderen in 89, het weet gewoon dat het veranderd is.

Volgens mij zal de wetenschap ooit op zoiets uitkomen waarvan het wel moet constateren dat het 'bovennatuurlijk' of op zijn minst 'onnatuurlijk' is. Wat dan weer een zee van ruimte laat voor religie. Volgens mij zal de wetenschap ooit het bestaan van religie en geloof dat niet echt ergens op gebaseerd is (omdat het niet te verklaren valt!) ondersteunen.

Zelfs al zouden quarks geen invloed hebben op ons universum of zouden ze zelfs niet volledig willekeurig blijken te zijn, dan nog is het theoretisch mogelijk dat er talloze oerwetten zijn buiten ons universum (of eventueel multiversum, zolang het maar onderworpen is aan dezelfde oerwet). De kans dat iets wat op z'n minst gelijkt op God en het bestaan van religie dus verdedigt is volgens mij bijgevolg gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
LuNaTiC schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:13:
Je kunt op zijn minst wat relevante passages aandragen. Ik zou ook heel graag willen dat alle mensen hier alle boeken van Hitchens, Harris, Dawkins enz lezen, maar dat gaat nu eenmaal niet :+

Hier en daar hun standpunten (her)formuleren en met directe quotes illustreren geeft dan in elk geval weer voer voor discussie.
Volledig mee akkoord, nogmaals sorry voor de onduidelijkheid. Ik hoop dat m'n vorige post voor wat opklaring zorgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
Gomez12 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:14:
[...]

Vind je niet dat je schrijvers van xxxx jaar geleden een veels te grote broek aanmeet?

Wetenschap heeft tenminste nog xxxx jaar aanpassingen etc gehad.

En qua tolerantie (en normen en waarden en nog 10.000 andere dingen die je kan bedenken) denk ik toch echt dat huidige wetenschap beter/verder is dan een veelal discriminerend heilig boek.
Het is heel leuk dat mensen de erge/fouten dingen in de heilige boeken niet meer wensen te erkennen, maar ze staan er nog steeds in.
Volgens mij zijn het niet de boeken maar de (foute) interpretaties van die teksten die discriminerend zijn. En daarbij: uiteindelijk zijn die teksten maar geschreven door een troepje evangelisten (en nog een andere, ongekende bron, maar dat terzijde) die uiteindelijk ook maar hun gedeeltelijk eigen mening gaven. Deze teksten zijn dan ook grotendeels ethisch en filosofisch verdedigbaar, maar zelfs in de Bijbel zitten volgens mij denkfouten, hoewel het steeds prachtige en verrijkende litteraire werken blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
FunkyTrip schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:09:
[...]

Hoe zou jij dat dan zien? Kun je voorbeelden geven?
Mijn reactie was een reactie op die van Cheetah:
Nee, daar kan ik me ook niet in vinden. Het wordt tijd dat religie op de juiste plaats wordt gezet, en dat betekent dat het misschien een vak mag zijn op een school, maar dat het verder niets op plaatsen te zoeken heeft waar men poogt te leren. Wetenschap heeft wel een belangrijke plaats in dat leersysteem.
[/quote]

En het woord 'kans op' in mijn reactie was niet meer dan het opperen dat die mogelijkheid inderdaad misschien ooit komt. De vraag naar voorbeelden is dan irrelevant lijkt me. Dat stadium had ik het niet over.

Ik weet niet of de reactie van Cheetah niet cynisch bedoeld is, want zelf hoop ik niet dat het ooit zover komt. Zoals iemand hiervoor al zegt kom je in de meer filosofische tak van de wetenschap, niet de natuurkundige. Maar uit Cheetah's reactie kan ik niet opmaken of het in of exclusief de filosofische wetenschap is. De bewijsbaarheid van filosofische zaken en religieuze zijn allebei veel abstracter (of zelfs onbewijsbaar) dan de natuurkundige tak (lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

bibbox3 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:03:
Volgens mij zal de wetenschap ooit op zoiets uitkomen waarvan het wel moet constateren dat het 'bovennatuurlijk' of op zijn minst 'onnatuurlijk' is. Wat dan weer een zee van ruimte laat voor religie. Volgens mij zal de wetenschap ooit het bestaan van religie en geloof dat niet echt ergens op gebaseerd is (omdat het niet te verklaren valt!) ondersteunen.
En waarom denk jij dat niet alles te verklaren is zonder dat je onnatuurlijke dingen tegenkomt?

Maar dat de wetenschap religie en geloof zal ondersteunen, zal nooit gebeuren.

Goden zijn (tien)duizenden jaren geleden verzonnen, toen men exponentieel minder kennis had. Als jij zegt dat de wetenschap ooit op iets onnatuurlijks zal stuiten, heeft dat niets met religie te maken, want als wetenschap die kennis nu niet heeft, dan is het gewoon absoluut onmogelijk voor die mensen duizenden jaren geleden om te weten dat er iets onnatuurlijks is.

Als wetenschap toch op iets onnatuurlijks stuitert, zal dat dus niks met religie te maken hebben, noch zal het bewijzen dat religie juist is, aangezien goden door en voor mensen zijn uitgevonden, niet leunend op ook maar een beetje kennis.

Maar jouw eerste zin zie ik sowieso nooit uitkomen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
gambieter schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 12:39:
[...]

Religie en tolerantie zijn twee dingen die nogal op gespannen voet leven. Dus om nou te claimen dat religie noodzakelijk is voor tolerantie, soit.
Je scheert in 1 klap alle religies over 1 kam, en tevens kijk je met de 21e eeuw blik naar zaken. Er zit een fundamenteel verschil tussen moslimfundamentalisme en bijv. protestantisme. Overigens maakte ik niet de claim dat religie tolerant is, maar reageerde ik op Cheeta's statement dat religie niets in het onderwijs te maken heeft. En dat bestempelde ik als intolerantie (van het atheisme).
Wat is eigenlijk de rol van religie? En dan bedoel ik algemeen, niet als een zelfbevoordelende en opdringerige ideologie.
Dat is niet een eenvoudige vraag. Want welke religie bedoel je? En als een bepaalde ideologie een bepaalde exclusiviteit eist op een bepaalde gebied, is ze daarmee opdringerig?

En op welke gebieden is tegenwoordig in Nederland religie zelfbevoordelend? Die discussie hebben we toch al vaker gehad? De een z'n brood is de ander z'n dood. De vrijheid van de een kan een beperking zijn voor de ander (bijv. winkelopenstelling voor de een is een uitje, voor de ander verplicht werken). Je moet iets specifieker zijn om een antwoord te kunnen krijgen.
[...]

Nee, omdat wetenschap niet probeert te doen wat religie doet. Je zult eerst moeten onderbouwen wat het algemene nut van religie is. Jij bent overtuigd van het nut, maar mist de objectiviteit en de zelfkritiek aangaande je religie.
Religie is niet objectief (wetenschap ook niet), en religie != wetenschap. Dat zijn open deuren, maar ik heb de indruk dat jij religie behandelt p dezelfde manier als (exacte) wetenschap. Omdat het verschillende terreinen zijn, kan dat m.i. niet. Objectief zijn naar je eigen overtuigingen is lastig. Dat geldt voor iedereen denk ik. In zekere zin doet wetenschap wel hetzelfde als religie, bijv. namelijk uitspraken doen over het ontstaan van de aarde. Ik kan niet anders zien dat voor alle wetenschappelijke conclusies die getrokken worden door (extreem ver) terug te redeneren in de tijd een extrapolatie is een door wetenschappers geprojecteerd wensdenken (waar je feiten probeert te vinden). Dat klinkt wellicht wat kras, maar ik bedoel het volgende: voor 'historiserende' wetenschap heb je op den duur geen beschreven waarnemingen meer (schrijfkunst is in evolutionaire termen gezien nog niet zo heel oud). M.a.w. vergelijk het met en botsing waar een auto aan puin ligt, en dan ga je terug 'bewijzen' hoe het was. Dat is mijn persoonlijke gevoel, dat ik even niet beter onder woorden weet te brengen.

Voor je tweede vraag over het algemene nut van religie moet ik wellicht wat verduidelijken. Religie is m.i. niet in eerste instantie bedoeld als nuttig voor jezelf of nuttig voor je anderen (ook wel, maar niet primair), maar bovenal het erkennen van mensen aan de eis/het recht van God om Hem gehoorzaam te zijn. Het is ook geen beloningssysteem voor mensen die zich netjes gedragen. God kiest die Hij Zelf wilt. Desalniettemin heeft religie (secundair) wel nut voor hen die werkelijk door God geroepen zijn. Waar je terecht kritisch kunt zijn dat je kunt zeggen dat hetzelfde voor hen die inbeelden/geloven dat het helpt. En cynisch kun je aanvullen dat een yoga meditatie of een rondje rennen rond de vijver hetzelfde nut geeft. Ik weet nu niet of je wetenschap als ontspannende taak kunt beoefenen (ontspanning door inspanning :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kdekker schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:39:
Je scheert in 1 klap alle religies over 1 kam, en tevens kijk je met de 21e eeuw blik naar zaken. Er zit een fundamenteel verschil tussen moslimfundamentalisme en bijv. protestantisme. Overigens maakte ik niet de claim dat religie tolerant is, maar reageerde ik op Cheeta's statement dat religie niets in het onderwijs te maken heeft. En dat bestempelde ik als intolerantie (van het atheisme).
Nee, dat is niet intolerant. Religie mag nog steeds haar mening verkondigen, maar zal mensen moeten overtuigen ipv van jongstafaan te drillen/indoctrineren en selectief informatie te onthouden.

En nee, er zit juist weinig verschil tussen protestants- en moslimfundamentalisme. Het is beiden fundamentalisme, en dat is het probleem, niet de specifieke religie.
Dat is niet een eenvoudige vraag. Want welke religie bedoel je? En als een bepaalde ideologie een bepaalde exclusiviteit eist op een bepaalde gebied, is ze daarmee opdringerig?
Als een religie van iedereen aanpassingen eist, dan is deze intolerant.
En op welke gebieden is tegenwoordig in Nederland religie zelfbevoordelend?
Eigen onderwijs, eigen politieke partijen, eigen subsidies. Allemaal bedoeld om de religieuze groepen te bevoordelen ten koste van anderen.
Religie is niet objectief (wetenschap ook niet), en religie != wetenschap.
Het verschil zit hem in de hoeveelheid subjectiviteit en dogmatisme.
Ik weet nu niet of je wetenschap als ontspannende taak kunt beoefenen (ontspanning door inspanning :)).
Hou je van puzzelen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

gambieter schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:55:
[...]

Nee, dat is niet intolerant. Religie mag nog steeds haar mening verkondigen, maar zal mensen moeten overtuigen ipv van jongstafaan te drillen/indoctrineren en selectief informatie te onthouden.

En nee, er zit juist weinig verschil tussen protestants- en moslimfundamentalisme. Het is beiden fundamentalisme, en dat is het probleem, niet de specifieke religie.
Dit is wel iets te kort door de bocht denk ik (ik belóóf dat we niet in een islam-discussie zullen belanden, plechtig :P), veel religies (en met name de Abrahamistische religies) zijn in hun fundament redelijk tot zwaar rot, maar er zijn ook religies (Jainisme bijv) waarbij je geenszins te vrezen hebt van fundamentalisme. Want als je fundamenten vredelievend zijn, tegen geweld, enzovoorts, dan wil je juist fundamentalisten :P

Nu is Jainisme natuurlijk het andere uiterste, maar volgens mij kun je wel redelijk een schaalverdeling tussen die uitersten plaatsen waarbij je onderling redelijk kan vaststellen welke fundamenten gevaarlijker/immoreler zijn dan de andere...

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LuNaTiC schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:00:
Dit is wel iets te kort door de bocht denk ik (ik belóóf dat we niet in een islam-discussie zullen belanden, plechtig :P), veel religies (en met name de Abrahamistische religies) zijn in hun fundament redelijk tot zwaar rot, maar er zijn ook religies (Jainisme bijv) waarbij je geenszins te vrezen hebt van fundamentalisme. Want als je fundamenten vredelievend zijn, tegen geweld, enzovoorts, dan wil je juist fundamentalisten :P
Nou nee. Fundamentalisme en het geassocieerde dogmatisme, dwz het niet kunnen afstappen van dat fundament zelfs niet als de situatie dat vereist, is imo altijd negatief. Als die andere mensen raakt, nog erger, en of het nu een moslim, protestant of een hippie is die anderen onderdrukt zal me werkelijk aan mijn derriere oxideren ;)

Waar het me trouwens om gaat is dat een protestant iemand andermans fundamentalisme slechter noemt. WC-eend :)
Nu is Jainisme natuurlijk het andere uiterste, maar volgens mij kun je wel redelijk een schaalverdeling tussen die uitersten plaatsen waarbij je onderling redelijk kan vaststellen welke fundamenten gevaarlijker/immoreler zijn dan de andere...
Moraliteit is contextgevoelig, dus het lijkt me moeilijk om dat in een SI-eenheid uit te drukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

gambieter schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:07:
[...]

Nou nee. Fundamentalisme en het geassocieerde dogmatisme, dwz het niet kunnen afstappen van dat fundament zelfs niet als de situatie dat vereist, is imo altijd negatief. Als die andere mensen raakt, nog erger, en of het nu een moslim, protestant of een hippie is die anderen onderdrukt zal me werkelijk aan mijn derriere oxideren ;)
Daar kun je over discussiëren, met name dat tweede deel: ik heb zelf minder moeite of zelfs helemaal geen moeite met fundamentalisme als dit geen negatieve effecten heeft, of zelfs slechts positieve effecten heeft.
Waar het me trouwens om gaat is dat een protestant iemand andermans fundamentalisme slechter noemt. WC-eend :)
I'm with you here ;)
Moraliteit is contextgevoelig, dus het lijkt me moeilijk om dat in een SI-eenheid uit te drukken :)
Dit is slechts één benaderwijze van moraliteit. Ook hier kun je nog flink over discussiëren, je hebt moreel relativisten die beweren dat alles contextgevoelig is binnen samenlevingen e.d. je hebt mensen die denken dat er een absolute moraal is (en interessant genoeg, die bestaan er zowel bij religieuzen als de seculieren), en nog een grijs gebied daartussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LuNaTiC schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:14:
Daar kun je over discussiëren, met name dat tweede deel: ik heb zelf minder moeite of zelfs helemaal geen moeite met fundamentalisme als dit geen negatieve effecten heeft, of zelfs slechts positieve effecten heeft.
Dus als dat fundamentalisme betekent dat je geen competitieve sport meer mag beoefenen (de peacenik hippie), dan is dat geen probleem? Het heeft namelijk geen direct negatief effect, er zullen zelfs mensen zijn (de fundamentalisten zelf) die denken dat het positief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Maatschappelijke, fundamentalistische regels beperken de vrijheid van iedereen, ook van de mensen die er niet mee akkoord zouden gaan. Dat is beroving van vrijheid en dus verwerpelijk. Dat je jezelf die beperkingen oplegt, dat is je eigen keus en dus toe te staan.

Maar het grote punt blijft dat jouw keuzes die van een ander niet mogen beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Laat ik hem nogmaals proberen te formuleren en weer die schaalverdeling erbij pakken (zoals ie hierboven staat komt ie niet helemaal goed uit merk ik). Aan de ene kant van de schaalverdeling kun je een religie als islam of catholicisme zetten en de fundamenten daarvan beoordelen.

Aan de andere kant van die schaalverdeling heb je een religie als het jaïnisme.

Als je mij vraagt: heb jij moeite met de fundamenten van het jaïnisme, zeg ik: nee.

Binnen die schaalverdeling heb je een heel gebied waar die tweedeling minder is, en kun je natuurlijk per fundament bekijken of het zinnig is, welke effecten het heeft op anderen en de wereld, en of je zo'n fundament dan erg vindt.

Waar je overigens wel een punt heb, als ik er wat langer over nadenk, is dat een bepaald geloof/fundament in een vacuüm weinig deert in veel gevallen, maar dat het zich pas echt manifisteert wanneer het in de praktijk wordt gebracht naarmate er meer mensen zijn die het geloven en er invloed mee kunnen uitoefenen (daarom is het op zich wel belangrijk wat je gelooft, want geloof -> beïnvloedt je acties).

Dus die wil ik je wel geven: an sich is het fundament 'je mag geen competitieve sport beoefenen' lekker boeiend zolang dit geen effect hebt, maar het fundament op zich zelf wel. Als er ineens 10 miljoen peacinicks in NL zouden zijn en die zouden allemaal zo stemmen dat ik geen eredivisie meer kan kijken, ja dan ben ik wel pissed :+

(bedoelde je hem zo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
witeken schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:35:
[...]

En waarom denk jij dat niet alles te verklaren is zonder dat je onnatuurlijke dingen tegenkomt?
Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat het theoretisch mogelijk is. Het is perfect mogelijk dat er naast wat wij als het uni-/multiversum zien een ander multi-/universum is waarvan de oerwet (bepaald door een andere oerwet?, hetgeen zou leiden tot een eeuwige cyclus van vermeende willekeur) volledig anders is (het is zelfs zeer waarschijnlijk). Het bestaan van zo'n universum kunnen we echter niet bewijzen aangezien het gewoon buiten hetgeen we kunnen waarnemen ligt aangezien het geen invloed heeft op ons universum. Het is perfect mogelijk dat bij wijze van spreken op de plaats waar ik nu zit ook 15 andere universa gelegen zijn, maar die absoluut onwaarneembaar zijn aangezien het gewoonweg niet behoort tot het algoritme dat onze toekomst bepaalt. Tot zover 'onnatuurlijke' oerwetten.

Een 'bovennatuurlijke' oerwet is minder vaag aangezien we het bestaan ervan zouden moeten kunnen aantonen door iets te vinden (dat we dus kunnen waarnemen) dat voor ons volledig willekeurig lijkt (dus afhangende van een wet die wij niet kunnen ontdekken omdat het gewoon niet behoort tot ons). Dat is voor mij God. Het kan werkelijk alles zijn.

Ik zie in quarks, zolang er nog geen onderliggend systeem gevonden is dat de beweging van deze subatomaire deeltjes verklaart (wat er niet echt naar uitziet) als 'bovennatuurlijke' objecten. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LuNaTiC schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:36:
Waar je overigens wel een punt heb, als ik er wat langer over nadenk, is dat een bepaald geloof/fundament in een vacuüm weinig deert in veel gevallen, maar dat het zich pas echt manifisteert wanneer het in de praktijk wordt gebracht naarmate er meer mensen zijn die het geloven en er invloed mee kunnen uitoefenen (daarom is het op zich wel belangrijk wat je gelooft, want geloof -> beïnvloedt je acties).
[...]
(bedoelde je hem zo?)
Yep. Ik veroordeel het fundamentalisme en de uitingen/gevolgen daarvan. Ik geef daarmee geen oordeel over de fundamenten zelf, dat is een aparte discussie :)

(ook daar vind ik de protestante fundamenten niet echt beter dan de islamitische, ze zijn anders maar de een is bekrompener en repressiever, de ander gewelddadiger; anders maar beiden slecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

bibbox3 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:42:
Ik zie in quarks, zolang er nog geen onderliggend systeem gevonden is dat de beweging van deze subatomaire deeltjes verklaart (wat er niet echt naar uitziet) als 'bovennatuurlijke' objecten. Correct me if I'm wrong.
String theory?

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Let op:
ZERO TOLERANCE!

Het GoT- en WL-beleid wordt in dit topic zeer streng gehandhaafd om excessen te voorkomen. Zie de startpost van dit topic voor meer uitleg.

DON'T FEED THE TROLLS!
Met het risico voor een troll uitgemaakt te worden wil ik serieus vragen wat voor zin dit topic heeft? Inzicht krijgen in religie zonder moeilijke vragen? Of wetenschappelijk bewijs zoeken voor dingen in religie? Of komkommertijd? Of kijken in keuken van "de ander "? Of gewoon :+ ?

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006

En daar ga je dus de fout is. Want wat je zegt is dat je het niet snapt/niet kan verklaren dus is het bovennatuurlijk. Dat is precies wat religie ook doet.
Vooralsnog komen je argumenten bij mij wat zweverig over. Filosofie (dagdromen?) is imo niet het middel om dit soort zaken te verklaren. Filosofie test, onderzoekt, reproduceert etc niets. William Lane Craig probeert met dit soort vaagheden ook regelmatig religie (god) te verklaren (objectief, subjectief, dubbele ontkenningen en weet ik veel wat voor woordtrucjes).
kdekker schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:39:
Je scheert in 1 klap alle religies over 1 kam, en tevens kijk je met de 21e eeuw blik naar zaken.
Omdat dit ook voor de meeste grote religies ongeveer hetzelfde is. En heb jij liever dat we met een 2000 jaar oude blik naar zaken kijken?
Er zit een fundamenteel verschil tussen moslimfundamentalisme en bijv. protestantisme.
En dat is? Beide wil je in iedergeval niet aan de macht hebben imo. Of is dit meer iets van "Ja, maar zij zijn slechter".
Overigens maakte ik niet de claim dat religie tolerant is, maar reageerde ik op Cheeta's statement dat religie niets in het onderwijs te maken heeft. En dat bestempelde ik als intolerantie (van het atheisme).
Waarom is dat intolerant? Dat is prima te onderbouwen. Levensbeschouwing is op dit moment trouwens een vak wat ik prima vind (laat alle kanten van religies zien) maar de echte godsdienst vakken, zang, bidden etc hoort daar imo niet. Net zo min als chinees of quantum mechanica in klas 3.
Neehoor, niet opdringerig zolang dit in de eigen kringen blijft en "de rest" er geen hinder van ondervind. Al zit hier ook weer een maar aan natuurlijk want (kleine) kinderen kunnen vaak niet voor zichzelf beslissen.
En op welke gebieden is tegenwoordig in Nederland religie zelfbevoordelend?
abortuswetging, euthanasiewetgeving, zondagsrust, onverdoofd slachten, afgunst tegen homo's (lesbisch, transgenders etc). Maar in Nederland heeft religie inderdaad al een stuk minder voordelen dan bijv in de USA waar ze ook veel belastingvoordelen hebben (of hebben wij dat ook nog in Nederland?)
Die discussie hebben we toch al vaker gehad? De een z'n brood is de ander z'n dood. De vrijheid van de een kan een beperking zijn voor de ander (bijv. winkelopenstelling voor de een is een uitje, voor de ander verplicht werken). Je moet iets specifieker zijn om een antwoord te kunnen krijgen.
Wat een vage stelling. Van die punten die ik bijv hierboven heb genoemd wordt echt niemand slechter. Dat willen ze natuurlijk wel denken maar zo is het helaas voor de godsdienstige niet. Je kan niet zeggen tja homo, de een zijn dood is de ander zijn brood. Dus tja dan mag je niet trouwen, dat is ons brood.... Je vergelijk met winkelopenstelling slaat ook als een *** op een drumstel imo. Hoezo uitje? Hoezo verplicht werken? Je verzint echt van alles erbij.
Religie is niet objectief (wetenschap ook niet), en religie != wetenschap.
Wat is wetenschap dan wel? Wellicht dat ik het verkeerd zie hoor, al die moeilijke woorden :) Maar het idee wat (goede) wetenschap is dat het objectief is. Als je het subjectief maakt dan kan iemand anders het zo onderuit schoffelen.
Dat zijn open deuren, maar ik heb de indruk dat jij religie behandelt p dezelfde manier als (exacte) wetenschap. Omdat het verschillende terreinen zijn, kan dat m.i. niet. Objectief zijn naar je eigen overtuigingen is lastig. Dat geldt voor iedereen denk ik.
Het is religie dat zich op het vakgebied van wetenschap bevindt. Niet andersom. Of bedoel je te zeggen dat religie alles maar mag verzinnen en dit mag opdringen/toepassen op de maatschappij zonder onderbouwing en dat wetenschap zich er dan niet mee moet bemoeien??
In zekere zin doet wetenschap wel hetzelfde als religie, bijv. namelijk uitspraken doen over het ontstaan van de aarde.
Uuuuuh? En waarom zou dat niet kunnen? Ik kan wel 1000 manieren verzinnen hoe de aarde is ontstaan. Het punt is dat je dit goed kan onderbouwen. Religie kan dit niet, wetenschap wel. Daarnaast claimt religie het 100% te weten. Wetenschap doet dit ook niet.
Ik kan niet anders zien dat voor alle wetenschappelijke conclusies die getrokken worden door (extreem ver) terug te redeneren in de tijd een extrapolatie is een door wetenschappers geprojecteerd wensdenken (waar je feiten probeert te vinden). Dat klinkt wellicht wat kras, maar ik bedoel het volgende:
Dat is inderdaad wat kras :) Maar zo werkt het natuurlijk niet. Wat wel kan is dat de wetenschapper het mis heeft. Dit is dan aan de ander om dit aan te tonen (en dat gebeurd genoeg). Echter als ze zit doen bij religie dan doet die de oren dicht en gaat het lalalalaalal roepen.
Verder zie ik het probleem niet van feiten proberen te vinden. Feiten kunnen verklaren. Dit is wat wetenschap doet en wat religie laakt.
voor 'historiserende' wetenschap heb je op den duur geen beschreven waarnemingen meer (schrijfkunst is in evolutionaire termen gezien nog niet zo heel oud). M.a.w. vergelijk het met en botsing waar een auto aan puin ligt, en dan ga je terug 'bewijzen' hoe het was. Dat is mijn persoonlijke gevoel, dat ik even niet beter onder woorden weet te brengen.
Ok mooi. Dan kunnen we dat boek in iedergeval verwerpen want dat telt niet meer. Blijft er weinig over he. In jou analogie mbt de botsing. Men kan dit testen en verifieren. Men kan de impact zien waaruit de snelheid af te leiden is, bandensporen die informatie kunnen verschaffen, mensen die in de auto zaten en in de omgeving kunnen een getuigenverklaring geven (al moet dit goed nagetrokken worden) etc.
maar bovenal het erkennen van mensen aan de eis/het recht van God om Hem gehoorzaam te zijn.
Heeft hij last van zijn ego? Of moeten wij ons als slaven gedragen? Waarom moet ik hem gehoorzaam zijn? Dat wil ik helemaal niet en heb daar ook helemaal geen reden voor.
Het is ook geen beloningssysteem voor mensen die zich netjes gedragen. God kiest die Hij Zelf wilt.
Heb je nu net zelf bepaald neem ik aan. Zijn een hoop mensen het nl niet mee eens. Is zeker wel een beloningssysteem voor een hoop (de beloning is na de dood).
Desalniettemin heeft religie (secundair) wel nut voor hen die werkelijk door God geroepen zijn. Waar je terecht kritisch kunt zijn dat je kunt zeggen dat hetzelfde voor hen die inbeelden/geloven dat het helpt. En cynisch kun je aanvullen dat een yoga meditatie of een rondje rennen rond de vijver hetzelfde nut geeft. Ik weet nu niet of je wetenschap als ontspannende taak kunt beoefenen (ontspanning door inspanning :)).
Prima als je in prive je hiermee kan ontspannen. We weten echter allemaal dat religie verre van prive is op dit moment.

[ Voor 79% gewijzigd door thewizard2006 op 19-07-2013 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat het theoretisch mogelijk is. Het is perfect mogelijk dat er naast wat wij als het uni-/multiversum zien een ander multi-/universum is waarvan de oerwet (bepaald door een andere oerwet?, hetgeen zou leiden tot een eeuwige cyclus van vermeende willekeur) volledig anders is (het is zelfs zeer waarschijnlijk). Het bestaan van zo'n universum kunnen we echter niet bewijzen aangezien het gewoon buiten hetgeen we kunnen waarnemen ligt aangezien het geen invloed heeft op ons universum. Het is perfect mogelijk dat bij wijze van spreken op de plaats waar ik nu zit ook 15 andere universa gelegen zijn, maar die absoluut onwaarneembaar zijn aangezien het gewoonweg niet behoort tot het algoritme dat onze toekomst bepaalt. Tot zover 'onnatuurlijke' oerwetten.

Een 'bovennatuurlijke' oerwet is minder vaag aangezien we het bestaan ervan zouden moeten kunnen aantonen door iets te vinden (dat we dus kunnen waarnemen) dat voor ons volledig willekeurig lijkt (dus afhangende van een wet die wij niet kunnen ontdekken omdat het gewoon niet behoort tot ons). Dat is voor mij God. Het kan werkelijk alles zijn.

Je fundamentele aanname hierachter is dat natuurwetten pas natuurlijk zijn wanneer de inhoud ervan verklaard kan worden [door een andere natuurwet]. Nogal logisch dat je uitkomt op een probleem voor het bestaan van een oerwet wanneer je natuurwetten zodanig definiëert dat het per definitie problemen oplevert.

Heb je er al eens bij stilgestaan dat je definitie van 'natuurwet' simpelweg fout is? Ik bedoel, er is de afgelopen duizend jaar flinke discussie geweest met allerlei tegenintuïtieve resultaten en standpunten. Het zou pure arrogantie/naïviteit zijn om te denken dat jouw definitie perfect is.

Oftewel: is er iets mis met natuurwetten, of met jouw definitie? Bewijs je het bestaan van God, of bewijs je dat je definities niet kloppen?

Misschien dat je hier wat van opsteekt: http://plato.stanford.edu/entries/laws-of-nature/

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
thewizard2006 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:24:
[...]
abortuswetging, euthanasiewetgeving, zondagsrust, onverdoofd slachten, afgunst tegen homo's (lesbisch, transgenders etc). Maar in Nederland heeft religie inderdaad al een stuk minder voordelen dan bijv in de USA waar ze ook veel belastingvoordelen hebben (of hebben wij dat ook nog in Nederland?)
Uiteraard hebben ze belastingvoordelen, of heb jij al ergens gezien dat die afgeschaft zijn?
[...]
Het is religie dat zich op het vakgebied van wetenschap bevindt. Niet andersom. Of bedoel je te zeggen dat religie alles maar mag verzinnen en dit mag opdringen/toepassen op de maatschappij zonder onderbouwing en dat wetenschap zich er dan niet mee moet bemoeien??
Imho is het toch echt wetenschap die zich op het terrein van religie gaat begeven, enkel is het niet bewust.

Heel simpel voorbeeld : Vroeger had je een regengod, deze zorgde voor de regen en daarmee was de kous af, toen kwam er wetenschap die zich opeens aanmat dat zij een verklaring had voor de regen en dat er geen god aan te pas zou komen.

Heel simpel gesteld zou ik zeggen dat religie de simplistische verklaring geeft en als je er dieper op induikt dan wordt het wetenschap, dus ja imho zit wetenschap in het domein van religie te wroeten.
Enkel moet je 1 ding onthouden : Wetenschap heeft niet als doel om ergens in te zitten wroeten, het doel van wetenschap is voornamelijk verklaren en tja dan komen ze nogal eens in de vakgebieden waar onvolledige/simplistische verklaringen heersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De schenker heeft ook belastingvoordeel. Schenk aan een ANBI-stichting, welk ook geld voor een reli-club, en je krijgt fijn je inkomstenbelasting terug (zit wel een max aan).

In sommige gevallen zorgt dat geintje er voor dat je ineens recht heb op hogere toeslagen, immers gaat het belastbaar inkomen omlaag. Geef aan de kerk, de belastingbetaler geeft het dubbel en dwars terug :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

CyberAmp schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:21:
[...]

Met het risico voor een troll uitgemaakt te worden wil ik serieus vragen wat voor zin dit topic heeft? Inzicht krijgen in religie zonder moeilijke vragen? Of wetenschappelijk bewijs zoeken voor dingen in religie? Of komkommertijd? Of kijken in keuken van "de ander "? Of gewoon :+ ?
Omdat 'Wetenschap & Levensbeschouwing' mooier klinkt dan 'Wetenschap' :+.

Ik denk gewoon omdat er een plek moet zijn om hierover te kunnen praten, net zoals alle andere fora en topics ;). De sterke aanwezigheid van religie maakt het op zich wel zinvol om daarvoor een geschikt topic te hebben. Maar verder heeft dit topic (imo) weinig zin. Vaak wordt er ook gediscussieerd over onbenulligheden zoals wat een (a)theïst is enz..

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Gomez12 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 23:25:

Uiteraard hebben ze belastingvoordelen, of heb jij al ergens gezien dat die afgeschaft zijn?
Had het uiteraard ook even opgezocht :P Ik zie "alleen" dat het een goed doel is. Zijn er nog andere financiele voordelen? Zo weet ik bijv in Amerika kan je op het terrein van de kerk wonen en daar heel veel voordeel uithalen.
Imho is het toch echt wetenschap die zich op het terrein van religie gaat begeven, enkel is het niet bewust.

Heel simpel voorbeeld : Vroeger had je een regengod, deze zorgde voor de regen en daarmee was de kous af, toen kwam er wetenschap die zich opeens aanmat dat zij een verklaring had voor de regen en dat er geen god aan te pas zou komen.
Mja het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik kan wel voor een deel meegaan maar niet helemaal. Het is nl niet het (primaire) doel van wetenschap om religie te ontkrachten. Wetenschap claimt niet maar verklaart. Dat iemand iets vreemds heeft bedacht betekend nog niet dat wetenschap zich daar aan opdringt of in dat vaarwater gaat. Maar wellicht ben ik wat bevooroordeeld ;)
Zo claimt religie bijv het ontstaan van de aarde en leven en dat zie ik toch echt het gebied van religie. Dat religie eerste een verhaaltje had verzonnen als verklaring vind ik geen geldige reden dat wetenschap zich op het gebied van religie bevind. Dan is het nl overal wel van te zeggen.
Heel simpel gesteld zou ik zeggen dat religie de simplistische verklaring geeft en als je er dieper op induikt dan wordt het wetenschap, dus ja imho zit wetenschap in het domein van religie te wroeten.
Dat is wel heel simpel. Dus omdat religie als eerste iets verzon is het hun gebied?
Enkel moet je 1 ding onthouden : Wetenschap heeft niet als doel om ergens in te zitten wroeten, het doel van wetenschap is voornamelijk verklaren en tja dan komen ze nogal eens in de vakgebieden waar onvolledige/simplistische verklaringen heersen.
Ja, zie boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

witeken schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 23:46:
[...]

Omdat 'Wetenschap & Levensbeschouwing' mooier klinkt dan 'Wetenschap' :+.

Ik denk gewoon omdat er een plek moet zijn om hierover te kunnen praten, net zoals alle andere fora en topics ;). De sterke aanwezigheid van religie maakt het op zich wel zinvol om daarvoor een geschikt topic te hebben. Maar verder heeft dit topic (imo) weinig zin. Vaak wordt er ook gediscussieerd over onbenulligheden zoals wat een (a)theïst is enz..
:) Ik snap het ook allemaal niet meer, zeker met zo'n startpost. Bedankt voor de info.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
link0007 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 22:12:
[...]

Je fundamentele aanname hierachter is dat natuurwetten pas natuurlijk zijn wanneer de inhoud ervan verklaard kan worden [door een andere natuurwet]. Nogal logisch dat je uitkomt op een probleem voor het bestaan van een oerwet wanneer je natuurwetten zodanig definiëert dat het per definitie problemen oplevert.

Heb je er al eens bij stilgestaan dat je definitie van 'natuurwet' simpelweg fout is? Ik bedoel, er is de afgelopen duizend jaar flinke discussie geweest met allerlei tegenintuïtieve resultaten en standpunten. Het zou pure arrogantie/naïviteit zijn om te denken dat jouw definitie perfect is.

Oftewel: is er iets mis met natuurwetten, of met jouw definitie? Bewijs je het bestaan van God, of bewijs je dat je definities niet kloppen?

Misschien dat je hier wat van opsteekt: http://plato.stanford.edu/entries/laws-of-nature/
Drie zaken:
1) mijn 'definitie' van natuurwetten is zoals vermeld zeer persoonlijk en hoeft dus niet universeel correct te zijn, het is gewoon een woord waarop IK een bepaalde betekenis plak binnen dit standpunt (ook zeg ik niet dat alles binnen mijn standpunt waar is, het enige wat ik wil vragen aan jullie is 'is dit waar, zoniet, help' en uiteraard verdedig ik bijgevolg mijn standpunt om er zeker van te zijn dat ten eerste ik het begrijp en ten tweede dat alle wegen bewandeld zijn, wat noodzakelijk is bij dit soort conversaties. Een betere benaming is dan misschien 'argument', iets waar ik als individu neutraal tegenover sta. Mijn uiteindelijk en persoonlijk standpunt zal bepaald worden op het einde van de discussie en we een voldoend antwoord gevormd hebben). Ook denk ik dat die 'definitie' niet goed overgekomen is. 'Natuurlijk' is voor mij relatief: iets is pas natuurlijk als de waarnemer onderworpen is aan dezelfde oerwet als het object. Alles wat niet onder invloed is van die oerwet (er kunnen er theoretisch gezien miljarden zijn omdat het bestaan of het niet bestaan van andere oerwetten die geen invloed hebben op ons niet te bewijzen valt) is dan 'onnatuurlijk'.

2) Wat ik dus wil zeggen is dat het perfect mogelijk is dat er iets bestaat waar wij onmogelijk het bestaan van kunnen bewijzen maar niettemin wel nog steeds bestaat (in hoeverre we de term 'bestaan' mogen gebruiken laat ik aan jullie over, dat is immers een andere discussie). Ik denk dat het afwimpelen met persoonlijke overtuiging van het bestaan van een hogere kracht of een god omdat het niet bewezen is (!dit is geen beschuldiging) meer wijst op 'arrogantie/naïviteit' dan het voorstellen van een mogelijke definitie van 'natuurlijk'. Alles kan tot het tegendeel bewezen is, en dan nog.

3) ik begrijp niet wat je wil zeggen met 'Oftewel: is er iets mis met natuurwetten, of met jouw definitie? Bewijs je het bestaan van God, of bewijs je dat je definities niet kloppen?'. Heb ik dan natuurwetten aangevallen? Uiteraard kan deze definitie fout zijn. Nogmaals: het is een mogelijkheid.

Een discussie zoals deze heeft als ultiem doel de waarheid vinden. Dit kan men volgens mijn (dit maal PERSOONLIJKE) mening onder andere door foute stellingen te elimineren. Socratische ironie is ergens vergelijkbaar. Ook denk ik niet dat arrogantie enige rol speelt bij het geven van mogelijkheden waarbij absoluut geen enkele persoonlijke ingenomenheid gepaard gaat.

Belangrijk gegeven is dus dat niets van wat ik zeg noodzakelijk door mij als waar geacht wordt. Als je het oneens bent met mijn vrijblijvende stelling zou het me blij maken wanneer je daar kritiek op geeft en eventueel (een deel van) mijn stelling als arrogant beschouwt. Mijn overtuiging (en dan heb ik het niet over religie) als arrogant bestempelen is dan ook fout aangezien die er nog niet is. Bij een argument waar ik persoonlijk van overtuigd ben geef ik een seintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
[...]

En daar ga je dus de fout is. Want wat je zegt is dat je het niet snapt/niet kan verklaren dus is het bovennatuurlijk. Dat is precies wat religie ook doet.
Vooralsnog komen je argumenten bij mij wat zweverig over. Filosofie (dagdromen?) is imo niet het middel om dit soort zaken te verklaren. Filosofie test, onderzoekt, reproduceert etc niets. William Lane Craig probeert met dit soort vaagheden ook regelmatig religie (god) te verklaren (objectief, subjectief, dubbele ontkenningen en weet ik veel wat voor woordtrucjes).
Het is meer dan niet snappen. Het is niet kúnnen snappen omdat het ons niet omvat. Het is uiteindelijk komen op een punt waarop de wetenschap zegt 'ok, het is wetenschappelijk bewezen dat we hier niet verder kúnnen.'Gewoon op het punt komen waar proeven geen nut hebben omdat het niet te bewijzen valt. Het is gewoon zo. In theorie ís alles mogelijk en kán alles bestaan zonder dat we het bestaan, noch het niet bestaan ervan kunnen bewijzen. Dit valt gewoon niet te bewijzen door de wetenschap, het is gewoon zo. Ons ratio is het enige wat ons kan helpen in zo'n situaties. 'The only thing I know is that I know nothing.', zoals Socrates en nog vele anderen het zeiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RaZ schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 23:30:
De schenker heeft ook belastingvoordeel. Schenk aan een ANBI-stichting, welk ook geld voor een reli-club, en je krijgt fijn je inkomstenbelasting terug (zit wel een max aan).

In sommige gevallen zorgt dat geintje er voor dat je ineens recht heb op hogere toeslagen, immers gaat het belastbaar inkomen omlaag. Geef aan de kerk, de belastingbetaler geeft het dubbel en dwars terug :P
Je mag daar zoals je zelf al aangeeft Amnesty International, het KWF, Artsen Zonder Grenzen, Stichting Vluchtelingen etc., kies er maar een paar uit die je het meest aanspreken, ook voor nemen. Alle kerken blijven dan volledig buiten beschouwing.

Edit:
Ik geef toe dat je soms de vraag kan stellen in hoeverre de vrijgevigheid oprecht is. Maar zie je dat aan de buitenkant? Lijkt me moeilijk te beantwoorden.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 21-07-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Een fundamenteel manco in deze discussie is - denk ik - dat er geen consensus bestaat over wat 'religie' nu eigenlijk is. Onlangs las ik zelf een mooie definitie:

"Religie is de (vaak rusteloze) drijfkracht van het menselijk hart dat op zoek is naar een laatste grond voor zijn denken en bestaan; religie is gebaseerd op een ultimate commitment aan zo'n laatste grond, aan iets dat al het andere in ons leven te boven gaat en er zin en betekenis aan verleent."

Wat vinden jullie van deze definitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rekcor schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:13:
Een fundamenteel manco in deze discussie is - denk ik - dat er geen consensus bestaat over wat 'religie' nu eigenlijk is.
Oneens. Er is een goede werkdefinitie: de georganiseerde vorm van persoonlijk geloof, inclusief politieke en maatschappelijke vertegenwoordiging (en een verspreidingsmechanisme).
Onlangs las ik zelf een mooie definitie:
"Religie is de (vaak rusteloze) drijfkracht van het menselijk hart dat op zoek is naar een laatste grond voor zijn denken en bestaan; religie is gebaseerd op een ultimate commitment aan zo'n laatste grond, aan iets dat al het andere in ons leven te boven gaat en er zin en betekenis aan verleent."

Werkelijk klinkklare onzin. Het is een poging om inwaarts en uitwaarts dogmatisme en gebrek aan intellectuele en morele flexibiliteit als positief voor te stellen. Het is niet rusteloos maar grotendeels aangeleerd (zonder het aanleermechanisme zou men niet tot de dogma's van de religies komen), en juist het zoeken naar valse zekerheid omdat men niet wil omgaan met de kans dat de aangenomen en aangeleerde waarheden onwaar zijn. Het heeft ook niets met het hart te maken.

Verder is het nietszeggend: je kunt ook een weigering spruitjes te eten als zodanig voorstellen. Ik denk dat het een vrij futiele oefening is om religie als positief voor te stellen, als je niet bereid bent de negatieve kanten te erkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Er is een goede werkdefinitie: de georganiseerde vorm van persoonlijk geloof, inclusief politieke en maatschappelijke vertegenwoordiging.
Ik vind dat geen sterke definitie. Want wat is 'geloof'? "Ik geloof in mensen", hoor ik vaak op de radio. Is dat een religieuze uitspraak?
Het is een poging om inwaarts en uitwaarts dogmatisme en gebrek aan intellectuele en morele flexibiliteit als positief voor te stellen.
Waar lees jij iets positiefs in de definitie? Volgens mij is 'ie vrij neutraal.
Verder is het nietszeggend: je kunt ook een weigering spruitjes te eten als zodanig voorstellen.
Als jij de weigering spruitjes te eten gelijk stelt met de "drijfkracht van het menselijk hart dat op zoek is naar een laatste grond voor zijn denken en bestaan", dan heb je gelijk. Ik heb echter stiekem de indruk dat je de definitie niet begrijpt, of niet wilt begrijpen. Of je begrijpt de definitie wel, en je ziet in dat jij volgens deze definitie ook een door en door religieus persoon bent. Die conclusie spreekt jou niet aan, en daarom verwerp je de definitie. Dat maakt hem echter niet nietszeggend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rekcor schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:45:
Ik vind dat geen sterke definitie. Want wat is 'geloof'? "Ik geloof in mensen", hoor ik vaak op de radio. Is dat een religieuze uitspraak?
Dat kan een religie of ideologie worden als er een organisatie gaat zijn die dat geloof gaat uitdragen. Anders is het persoonlijk geloof.
Waar lees jij iets positiefs in de definitie? Volgens mij is 'ie vrij neutraal.
Holle woorden, geen inhoud, doen alsof de gemakkelijke keuze (dogma ipv nieuwsgierigheid, vasthouden aan aangeleerde waarden ipv zelfstandig een oordeel vellen na je erin te verdiepen) iets moois is.

Het is gewoon nietszeggend. Neutraal is het zeker niet.
Als jij de weigering spruitjes te eten gelijk stelt met de "drijfkracht van het menselijk hart dat op zoek is naar een laatste grond voor zijn denken en bestaan", dan heb je gelijk. Ik heb echter stiekem de indruk dat je de definitie niet begrijpt, of niet wilt begrijpen. Of je begrijpt de definitie wel, en je ziet in dat jij volgens deze definitie ook een door en door religieus persoon bent. Die conclusie spreekt jou niet aan, en daarom verwerp je de definitie. Dat maakt hem echter niet nietszeggend.
Leg hem dan eens uit, zou ik zeggen. Je bent niet op zoek naar een laatste grond, je neemt aan wat je aangeleerd is, iets van het opperwezen dat voor alles ingezet kan worden. Dat is helemaal geen zoektocht.

Kritiek afweren door te doen alsof de ander het niet begrijpt, tja. Het is geen vervanging van onderbouwing en argumentatie. Het zomaar neergooien van andermans quote zonder deze zelf uit te werken is ook nogal een zwaktebod.

Ik denk dat je zelf eerst moet laten zien de definitie te begrijpen door uit te leggen wat het betekent, waarom het een goede voorstelling van zaken is, en ook zelfkritisch te zijn. Al zul je dat dan ook moeten worden t.o.v. je eigen religie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 13:33
Een fundamenteel manco in deze discussie is - denk ik - dat er geen consensus bestaat over wat 'religie' nu eigenlijk is. Onlangs las ik zelf een mooie definitie:

Dat ze te negatief is en te beperkt is.

Van wiki:

Religion is an organized collection of beliefs, cultural systems, and world views that relate humanity to the supernatural, and to spirituality.
ofwel
Religie is een georganiseerde set van geloof, culturele systemen en wereldinzichten die de relatie tussen
mensen en het goddelijke and spirituele bepalen.

De voorgestelde defintie dekt voornamelijk Christendom en Islam. Het beschrijft geloof, niet spiritualiteit, wereldinzicht en culturele gewoontes.

Hindoeisme en Boeddhisme gaan eerder naar spiritualiteit en richtlijnen om te leven. Al zijn er subversies die een god aanbidden.
Jainism is het pat van niet-geweldadig.

Taoisme en Confisianisme kan je totaal niet dekken.

En Satanisme is ook een religie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Mijn suggestie:

Religie is het georganiseerd geloven in onbewezen, bovennatuurlijke dingen.

Edit: blijkbaar ongeveer dezelfde als die dat gambieter stelt.

[ Voor 4% gewijzigd door witeken op 21-07-2013 23:33 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je moet onbewezen en bovennatuurlijk dan denk ik wel wat preciezer definieren. Ook moet je bekijken of je bijvoorbeeld allerlei staatkundige, of ethische/juridische zaken er ook wel onder wil laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
bibbox3 schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 23:19:
[...]

Het is meer dan niet snappen. Het is niet kúnnen snappen omdat het ons niet omvat. Het is uiteindelijk komen op een punt waarop de wetenschap zegt 'ok, het is wetenschappelijk bewezen dat we hier niet verder kúnnen.'Gewoon op het punt komen waar proeven geen nut hebben omdat het niet te bewijzen valt. Het is gewoon zo. In theorie ís alles mogelijk en kán alles bestaan zonder dat we het bestaan, noch het niet bestaan ervan kunnen bewijzen. Dit valt gewoon niet te bewijzen door de wetenschap, het is gewoon zo. Ons ratio is het enige wat ons kan helpen in zo'n situaties. 'The only thing I know is that I know nothing.', zoals Socrates en nog vele anderen het zeiden.
Maar waar wil je nu heen? Dat wij nu nog niet alles weten dat weten we. Dat er nog genoeg is om te ontdekken dat weten we. Dat er zaken zijn die wij niet kunnen verklaren dat weten we. Maar waarom moeten we hier dan gelijk het plakaat van "god", "wezen" of "entiteit" etc op plakken. Waarom voldoet "we weten het (nog) niet" niet. We kunnen ook stellen dat het wellicht toch de smurfen zijn die alles regelen. Maarja, dat weten we niet. Maar het kan wel... Het heeft gewoon geen zin om daar rekening mee te houden omdat je dan overal rekening mee moet houden. Dat is gewoon niet reeel.
Dus ja, er is een kans dat er iets goddelijks is, ergens. Is die kans groot top wat wij nu weten. Nee. Is hij klein. Ja. Hoe klein? Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein. Weten we dit 100% zeker. Nee. Is dit met 99.999999999999999% zekerheid vast te stellen. Met onze huidige kennis en wat wij nu weten waarschijnlijk wel ja. Waarom moeten wij rekening houden met allemaal vagen zaken die we toch niet kunnen bewijzen en verklaren (en die er ook niet zijn voor zover wij weten op dit moment).
Socrates is leuk maar die wist natuurlijk ook niets vergeleken met wat wij nu weten. Dit geldt voor al die filosofen. Nogmaals, filosofie is leuk maar imo een luxe woord voor dagdromen.

Goh ik wist niet dat mijn hart een drijfkracht had. Ik dacht dat hij bloed rondpompte.
Als je een goede defintie zoekt kom je met: Het aangeleerde en dogmatische beeld dat een bovennatuurlijke entiteit de drijfveer is achter alles wat wij weten, doen, denken, willen en mogen, een heel eind.
Maar wat je stelt klopt opzich wel. Er is niet 1 definitief van religie of geloof. Omdat elke religie of geloof weer zijn eigen aparte ideeen er op na houdt. Overal zijn wel weer uitzonderingen op en toelichten nodig. Het is dus imo niet heel nuttig om te proberen om alle religie/geloof in 1 of enkele zinnen samen te vatten. Je kan beter puur op dat ene geloof richten en daar wat over zeggen (al zal dat vaak lastig genoeg zijn omdat daar ook weer subreligies in zitten).

Misschien een beetje een vaag voorbeeld maar als je bijv een "bank" neemt dan is dat vrij makkelijk te omschrijven als een zitmeubel. Maar hoeveel zitjes? En van welke stof? En hoe hoog/lang/breed is de bank? Waar staat de bank? Zit je er op? Lig je er op? Met hoeveel personen? Wanneer is het dan een stoel ipv een bank? Of zet jij je geld er op? Is het dan lokaal of europees of centraal? Spaar je alleen? Je kan dus alle kanten op en hetzelfde geldt voor religie. Kort samengevat is het "Het geloof in het bovennatuurlijke". Maar daar schiet je uiteindelijk te kort mee.

[ Voor 30% gewijzigd door thewizard2006 op 22-07-2013 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

thewizard2006 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 08:02:
Dus ja, er is een kans dat er iets goddelijks is, ergens. Is die kans groot top wat wij nu weten. Nee. Is hij klein. Ja. Hoe klein? Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein. Weten we dit 100% zeker. Nee. Is dit met 99.999999999999999% zekerheid vast te stellen. Met onze huidige kennis en wat wij nu weten waarschijnlijk wel ja. Waarom moeten wij rekening houden met allemaal vagen zaken die we toch niet kunnen bewijzen en verklaren (en die er ook niet zijn voor zover wij weten op dit moment).
Je redenering dat we geen rekening hoeven te houden met alles waarvan nog niet het tegendeel is bewezen maakt dit punt overbodig. Ten tweede kan je niks zeggen over de exacte kans "dat er iets goddelijk is, ergens", want we weten het gewoonweg niet.

Probleem is dat de houding tov iets dat we niet exact weten anders is bij nuchtere, wetenschappelijke mensen dan bij religieuzen. Een beetje zoals blijven hopen dat je ontvoerde kinderen leven, en de hoop pas opgeven als je hun lijken ziet liggen bij de politie, om het even zeer cru uit te drukken. Een wetenschapper zal het echter beschouwen als een onzekerheid, waardoor niks als waar mag aangenomen worden totdat hun staat bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
DevilsProphet schreef op maandag 22 juli 2013 @ 08:25:
... Een wetenschapper zal het echter beschouwen als een onzekerheid, waardoor niks als waar mag aangenomen worden totdat hun staat bekend is.
En zo leeft praktisch gezien niemand uiteraard.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 22-07-2013 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

begintmeta schreef op maandag 22 juli 2013 @ 08:58:
En zo leeft praktisch gezien niemand uiteraard.
Niet als het aankomt op vermiste kinderen, want dat is een louter persoonlijke aangelegenheid. Maar het zou wel de bedoeling zijn als men op zoek is naar De Grote Waerheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 13:33
[...]
Probleem is dat de houding tov iets dat we niet exact weten anders is bij nuchtere, wetenschappelijke mensen dan bij religieuzen. Een beetje zoals blijven hopen dat je ontvoerde kinderen leven, en de hoop pas opgeven als je hun lijken ziet liggen bij de politie, om het even zeer cru uit te drukken. Een wetenschapper zal het echter beschouwen als een onzekerheid, waardoor niks als waar mag aangenomen worden totdat hun staat bekend is.
Je voorbeeld slaagt de plank mis. Nuchtere wetenschappelijke mensen waarvan de kinderen ontvoerd worden, gaan zeker hopen dat ze veilig thuiskomen. En als ze dood zijn, dat ze vreedzaam gestorven zijn. Hoop is een menselijk aspect.
Je vereenvoudigt het optimale menselijk denken tot een een statitistisch rationeel denken met wiskundige formules. Waarbij de kans dat je ontvoerde kinderen thuiskomen 37,954% is. Te herleiden tot een een wiskundig oneindig product met sinussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De 'grote waarheden' zijn eerder het fundament van de natuurwetenschappen dan het onderwerp ervan. Uitendelijk is een pragmatische insteek op dat gebied ook nogal gangbaar, anders kan men praktisch gezien ook weer nergens mee aan de slag. Zoals ik eerder had gepost komt 'geloof' op welk gebied dan ook voort uit persoonlijke behoefte.

[ Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 22-07-2013 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
DevilsProphet schreef op maandag 22 juli 2013 @ 09:12:
[...]
Maar het zou wel de bedoeling zijn als men op zoek is naar De Grote Waerheden.
Dus men moet ook maar rekening houden met de smurfen / de snorkels / he-man/russels teapot

Of verwijs je die toch ook naar fabeltjesland en wil je "De Grote Waerheden" enkel zo definieren dat jouw versie van religie erin past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
[...]

Je redenering dat we geen rekening hoeven te houden met alles waarvan nog niet het tegendeel is bewezen maakt dit punt overbodig. Ten tweede kan je niks zeggen over de exacte kans "dat er iets goddelijk is, ergens", want we weten het gewoonweg niet.

DAT is dus wat ik wil zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
thewizard2006 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 08:02:
[...]
Socrates is leuk maar die wist natuurlijk ook niets vergeleken met wat wij nu weten. Dit geldt voor al die filosofen. Nogmaals, filosofie is leuk maar imo een luxe woord voor dagdromen.
Socrates wist misschien niet zoveel in vergelijking met wat we nu weten, maar dat is niet van belang om iets absoluuts als deze quote te verdedigen.

En hoe bereken jij die kans dan? Is de kans dat er iets bestaat waarvan we het bestaan onmogelijk kunnen bewijzen, noch het niet bestaan ervan dan zo klein? Kunnen we niet stellen dat die kans eerder zeer groot is? Hoe klein is de kans wel niet dat alles wat we kunnen waarnemen of waar we op z'n minst de gevolgen van kunnen waarnemen daadwerkelijk alles is wat er is? In mijn ogen relatief klein.

Dit brengt me tot een nieuwe vraag voor de eerder abstract wiskundig ingestelden onder jullie: wat is de kans dat iets bestaat? Oneindig klein? Bijna 100%? 100%? Of geen kans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
[...]

Wat maakt welk punt overbodig?
Verder probeer ik het behapbaar te maken. Lijkt me logisch dat we van iets dat we niet weten niet kunnen zeggen of we 99.99999 of 75% of 5% nog niet weten. Het gaat er om dat er totaal geen aanleiding is om bepaalde zaken aan te nemen (geen bewijs voor of erg veel bewijs tegen)

En ook @ hierboven. Met jou redenering moeten we ook rekening houden met smurfen, draken, de kerstman, eenhoorns, zeus, satan, roze olifantjes, spoken, dwergen, de drie biggetjes en de grote boze wolf. Want jij hebt niet 100% aangetoond dat ze er niet zijn dus mag je het niet uitsluiten. Zelf zie je hopelijk wel dat dit onzin is. Dat je nu religie (welke?) op een hoger podium zet is dus onzin.

Maarja dit is natuurlijk gewoon het Wikipedia: Russells theepot verhaal
Wikipedia: Russell's teapot (bedacht door een filosoof, dat dan weer wel ;)

Of anders Wikipedia: Invisible Pink Unicorn en Wikipedia: Vliegend Spaghettimonster

@Gomez hieronder.
Dat is wel grappig. Dus eigenlijk, hoe minder we ergens wat van af weten hoe groter de kans is dat het bestaat :P

[ Voor 30% gewijzigd door thewizard2006 op 22-07-2013 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
bibbox3 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:20:
[...]
Dit brengt me tot een nieuwe vraag voor de eerder abstract wiskundig ingestelden onder jullie: wat is de kans dat iets bestaat? Oneindig klein? Bijna 100%? 100%? Of geen kans?
Totaal afhankelijk van de geclaimde eigenschappen van het iets. Op het moment dat je het over religie hebt, tja dan heb je claims van xxxx jaar oud die bewezen onwaar zijn (en nu ook niet meer geloofd worden) tegen je.

Dus qua religie gaat het ergens richting de 0 toe, qua smurfen / snorkels heb je enkel maar het woord van de schrijver dat die ze bedacht heeft (1 klein dingetje) terwijl de rest kan berusten op het feit dat ze simpelweg nog niet gevonden zijn, dus een stuk verder van 0 af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
Gomez12 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:58:
[...]

Totaal afhankelijk van de geclaimde eigenschappen van het iets. Op het moment dat je het over religie hebt, tja dan heb je claims van xxxx jaar oud die bewezen onwaar zijn (en nu ook niet meer geloofd worden) tegen je.

Dus qua religie gaat het ergens richting de 0 toe, qua smurfen / snorkels heb je enkel maar het woord van de schrijver dat die ze bedacht heeft (1 klein dingetje) terwijl de rest kan berusten op het feit dat ze simpelweg nog niet gevonden zijn, dus een stuk verder van 0 af ;)
Ik bedoel eigenlijk echt bestaan: niet noodzakelijk in ons universum, maar gewoon bestaan. De kans dat smurfen en snorkels bestaan in ons universum is inderdaad heel klein ;) , een God in de vorm van een bebaarde man die Adam en Eva schiep hoogstwaarschijnlijk ook. Maar wat is de kans dat iets bestaat buiten ons universum (waarvan we nooit het bestaan, noch het niet bestaan ervan kunnen bewijzen). En wat is de kans dat ons universum bestaat? Ik heb me dit al veel afgevraagd maar kan niet echt een voldoend wiskundig antwoord vinden.
thewizard2006 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:49:
[...]

Wat maakt welk punt overbodig?
Verder probeer ik het behapbaar te maken. Lijkt me logisch dat we van iets dat we niet weten niet kunnen zeggen of we 99.99999 of 75% of 5% nog niet weten. Het gaat er om dat er totaal geen aanleiding is om bepaalde zaken aan te nemen (geen bewijs voor of erg veel bewijs tegen)

En ook @ hierboven. Met jou redenering moeten we ook rekening houden met smurfen, draken, de kerstman, eenhoorns, zeus, satan, roze olifantjes, spoken, dwergen, de drie biggetjes en de grote boze wolf. Want jij hebt niet 100% aangetoond dat ze er niet zijn dus mag je het niet uitsluiten. Zelf zie je hopelijk wel dat dit onzin is. Dat je nu religie (welke?) op een hoger podium zet is dus onzin.

Maarja dit is natuurlijk gewoon het Wikipedia: Russells theepot verhaal
Wikipedia: Russell's teapot (bedacht door een filosoof, dat dan weer wel ;)

Of anders Wikipedia: Invisible Pink Unicorn en Wikipedia: Vliegend Spaghettimonster

@Gomez hieronder.
Dat is wel grappig. Dus eigenlijk, hoe minder we ergens wat van af weten hoe groter de kans is dat het bestaat :P
Wat hij wil zeggen is denk ik (zonder je woorden in de mond te willen leggen) dat het wetenschappelijk incorrect is het bestaan van een God binnen dit universum af te wimpelen omdat het hoogst onwaarschijnlijk is. Ok, dat God een bebaarde man is die eerst het universum schiep, vervolgens de dieren en dan de mensen (of was het anders?) is hoogst onwaarschijnlijk en omdat we ergens de lijn moeten trekken aangezien we anders gewoon niets weten en het nut van nadenken om te weten (ik zeg niet om praktische toepassingen te verzinnen) dan strikt genomen nutteloos is, gelooft (bijna) niemand dit scheppingsverhaal vandaag de dag nog op de letter. Maar dat is ook niet wat de Bijbel (en de Koran etc.) bedoelt.
Waar wel een grotere bestaanskans achter zit is waar we absoluut niets over weten (bijvoorbeeld string THEORY, waarvoor nog geen enkel bewijs gevonden is).
Waar nóg een grotere bestaanskans achter zit is waar we überhaupt niets over kúnnen weten (hoewel ik de vraag liever zou willen stellen aan meer wiskundig opgeleiden, maar volgens mij is er toch een aanzienlijk grotere kans), zoals een universum dat in geen opzicht gelinkt is aan het onze en waarvan het bestaan of het niet bestaan dus on-mo-ge-lijk te bewijzen valt.

[ Voor 55% gewijzigd door gambieter op 22-07-2013 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

bibbox3 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:10:
Maar wat is de kans dat iets bestaat buiten ons universum (waarvan we nooit het bestaan, noch het niet bestaan ervan kunnen bewijzen).
Als dat iets geen enkele invloed heeft op ons universum, dan heeft het geen zin om dat idee wetenschappelijk uit te werken en is het pure filosofie. Daarom is het ook onzinnig om er praktische rekening mee te houden.
bibbox3 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:10:En wat is de kans dat ons universum bestaat? Ik heb me dit al veel afgevraagd maar kan niet echt een voldoend wiskundig antwoord vinden.
Die kans is vrij klein heb ik ooit eens gehoord, maar wat is het nut van die kans te willen weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
DevilsProphet schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:45:
[...]

Als dat iets geen enkele invloed heeft op ons universum, dan heeft het geen zin om dat idee wetenschappelijk uit te werken en is het pure filosofie. Daarom is het ook onzinnig om er praktische rekening mee te houden.

[...]
Filosofie is het zeker en als het geen invloed heeft op ons universum is daarbij enkel maar de kans dat iets 'onnatuurlijks' bestaat, berekend. Daar kunnen we praktisch gezien inderdaad niet veel mee aanvangen.
Hierbij dan mijn volgende vraag: wat is de kans dat iets bestaat dat invloed heeft op ons universum maar niet andersom. Of wat concreter: quarks lijken volledig willekeurig te bewegen, zelfs nadat men al naar een onderliggend systeem gezocht heeft, maar zijn wel waarneembaar (en dus beïnvloeden onze omgeving). Doordat ze VOLLEDIG willekeurig zijn (of althans lijken)(niet zoals het gooien van een dobbelsteen, waarbij de uitkomst volledig voorspeld kan worden indien men genoeg gegevens verzamelt), worden ze dus niet door ons beïnvloed (of begrijp ik dit verkeerd?). Wat is nu de kans dat dit daadwerkelijk zo is? Naar wat ik denk, in ieder geval minder dan dat er iets bestaat buiten ons universum waarvan we het bestaan, noch het niet bestaan kunnen bewijzen, maar toch ook iets meer dan dat smurfen bestaan, niet? Velen zullen misschien wel zeggen dat de wetenschap wel een onderliggend systeem zal vinden (en dat is misschien wel zo), maar wat is nu de kans dat zoiets zich voordoet? Is er een 'law of physics' die dit voorkomt?
Die kans is vrij klein heb ik ooit eens gehoord, maar wat is het nut van die kans te willen weten?
Gewoon om het filosofisch minimalisme van ons probleem aan te duiden ;) en ook als intermezzo, maar goed. btw, hoe kom je daaraan?

[ Voor 6% gewijzigd door bibbox3 op 22-07-2013 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het ligt ook wel wat aan de definitie, maar de kans dat ons universum bestaat lijkt toch wel 1 te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 22-07-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
bibbox3 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:10:
Maar wat is de kans dat iets bestaat buiten ons universum (waarvan we nooit het bestaan, noch het niet bestaan ervan kunnen bewijzen). En wat is de kans dat ons universum bestaat? Ik heb me dit al veel afgevraagd maar kan niet echt een voldoend wiskundig antwoord vinden.
Hoe kan je van iets een kans berekenen als je niet weet of het bestaat. Imo een onzinnige/onnodige en onlogische vraag. Je kan hier namelijk helemaal niets mee. Het is speculeren op iets waar niemand je het antwoord op kan geven.
Ik weet even niet waar ik het vandaan heb maar je zou kunnen beredeneren dat alles ooit een keer gaat gebeuren/plaatsvinden zolang je maar oneindig in tijd kan doorgaan. Dus dan kom je tegen de 100% aan zolang tijd maar oneindig is. Maar of dit realistisch is... :)
Wat hij wil zeggen is denk ik
Ik weet wel wat hij wil zeggen ;)
gelooft (bijna) niemand dit scheppingsverhaal vandaag de dag nog op de letter. Maar dat is ook niet wat de Bijbel (en de Koran etc.) bedoelt.
Hier ga je op 2 manieren de fout in :) Er zijn nog Genoeg mensen die het scheppingsverhaal tot op de letter letterlijk nemen (en alle andere verhalen in de bijbel, koran, thora etc).
Daarnaast, wie ben jij om te bepalen wat die boeken bedoelen. Daar is men het al 2000 jaar over oneens dus ik zou het erg knap vinden als jij het antwoord zou hebben :).
Waar wel een grotere bestaanskans achter zit is waar we absoluut niets over weten (bijvoorbeeld string THEORY, waarvoor nog geen enkel bewijs gevonden is).
Waar nóg een grotere bestaanskans achter zit is waar we überhaupt niets over kúnnen weten (hoewel ik de vraag liever zou willen stellen aan meer wiskundig opgeleiden, maar volgens mij is er toch een aanzienlijk grotere kans), zoals een universum dat in geen opzicht gelinkt is aan het onze en waarvan het bestaan of het niet bestaan dus on-mo-ge-lijk te bewijzen valt.
Bedoel je paralelle universums? Dit zijn allemaal theorieen en je kan hier ook geen kans uitspraak over doen (of tenminste niet 1 die nuttig is). Waarom zou je dat willen? Er zijn ook theorieen dat wij eigenlijk in een gesimuleerde wereld leven (soort van Matrix). Dat past precies in dat straatje. Leuke theorieen maar je kan er niets mee Totdat iemand ontsnapt uit de Matrix natuurlijk!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Ik meende anders gewoon te zeggen dat waarover men geen aanwijzing heeft dat iets bestaat - buiten het hersenspinsel van iemand - men ook niet moet beschouwen als mogelijk bestaande. Dat is toch in lijn met de rest? Ik vermoed dat omdat iedereen de algemene consensus wilt ondersteunen door daar z'n eigen idee in z'n eigen woorden aan toe te voegen, maar niet telkens wordt verstaan naar de bedoeling van de schrijver, er telkens discussies ontstaan die er niet hoeven te zijn. Een probleem van interpretatie en gebrekkige verwoording.

En nu even off-topic:
*knip* Laat dat maar achterwege.

[ Voor 37% gewijzigd door gambieter op 23-07-2013 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
DevilsProphet schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 09:19:

Ik meende anders gewoon te zeggen dat waarover men geen aanwijzing heeft dat iets bestaat - buiten het hersenspinsel van iemand - men ook niet moet beschouwen als mogelijk bestaande. Dat is toch in lijn met de rest? Ik vermoed dat omdat iedereen de algemene consensus wilt ondersteunen door daar z'n eigen idee in z'n eigen woorden aan toe te voegen, maar niet telkens wordt verstaan naar de bedoeling van de schrijver, er telkens discussies ontstaan die er niet hoeven te zijn. Een probleem van interpretatie en gebrekkige verwoording.
Ik reageerde op Gomez

*knip* niet op reageren

[ Voor 28% gewijzigd door gambieter op 23-07-2013 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
thewizard2006 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 08:15:
[...]

Hoe kan je van iets een kans berekenen als je niet weet of het bestaat. Imo een onzinnige/onnodige en onlogische vraag. Je kan hier namelijk helemaal niets mee. Het is speculeren op iets waar niemand je het antwoord op kan geven.
Ok, begrijp ik, ik kon het maar vragen. Maar de kans is in ieder geval niet onbestaand. Ik denk dat we bij zo'n kansberekening waar we absoluut geen gegevens hebben die de situatie beïnvloeden, ons gewoon moeten baseren op de waarde van de vraag zelf. De vraag geeft ons twee mogelijkheden en we zien geen beïnvloedingsfactoren en berekenen dus niet de kans dat het gebeurt aan de hand van die factoren (of beschikken niet over de macht/zin om dat te doen), dus valt het te herleiden tot 100%/2 = 50% kans dat het wel zo is en 50% dat het niet zo is. Inderdaad volstrekt nutteloos, maar ik wil hier gewoon een idee scheppen.
Ik weet even niet waar ik het vandaan heb maar je zou kunnen beredeneren dat alles ooit een keer gaat gebeuren/plaatsvinden zolang je maar oneindig in tijd kan doorgaan. Dus dan kom je tegen de 100% aan zolang tijd maar oneindig is. Maar of dit realistisch is... :)
Aangezien er tijdruimte is (oftewel een soort vierdimensioneel universum), is het waarschijnlijker om in te beelden dat tijd dus eindig is (we kunnen ons immers goed inbeelden dat ons 3D universum eindig is), dus in die zin zal de kans hoogstwaarschijnlijk niet 100% zijn. En daarbij, we spreken hier niet over hetzelfde universum, dus de tijd van ons universum staat volledig los van de tijd van het andere (indien het daarover beschikt). Maar goed, dit is misschien iets te veel off-topic :)

[...]
Ik weet wel wat hij wil zeggen ;)
sorry, mijn fout dan ;)

[...]
Hier ga je op 2 manieren de fout in :) Er zijn nog Genoeg mensen die het scheppingsverhaal tot op de letter letterlijk nemen (en alle andere verhalen in de bijbel, koran, thora etc).
Daarnaast, wie ben jij om te bepalen wat die boeken bedoelen. Daar is men het al 2000 jaar over oneens dus ik zou het erg knap vinden als jij het antwoord zou hebben :).
Ik denk dat de overgrote meerderheid van de gelovigen en niet-gelovigen het eens is dat de Bijbel, Koran, Thora, etc. symbolische geschriften zijn. Jammer genoeg hoort er bij symboliek ook interpretatie en het is juist die interpretatie die voor moeilijkheden zorgt. Het is echter wel waarschijnlijk dat de auteurs van deze boeken slechts één visie (en dus één interpretatie) voor ogen hadden. Toch kán iedereen rust vinden in de betekenis van de Bijbel en andere religieuze boeken. Ik denk dat het op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden zonder fout te zijn, een soort van back-up voor de auteurs om toch te verzekeren dat iedereen (bekwaam of onbekwaam) min of meer de goede richting uit ging (eventueel zonder het te begrijpen). Dat de persoonlijke interpretaties soms wel tegenstrijdig zijn is inderdaad wel het geval, maar deze tegenstrijdigheden zijn volgens mij volledig oplosbaar door rationele analyse. De Bijbel zit zo goed in elkaar dat men uiteindelijk constateert dat er on de fond maar één interpretatie mogelijk is.
Om terug te komen op het 'back-up plan' van de evangelisten: ik denk dat de Bijbel tot op verschillende niveau's begrepen kan worden. Het bestaat dan uit een eerste 'symboliek', zoals bijvoorbeeld het verhaal van de vissen en de broden, waarbij men de liefde van God en Jezus als onuitputbaar schetst. Volgens mij is een groot deel van de bevolking al 'tevreden' als men dit begrepen heeft. Na een eerste symboliek (die eigenlijk al een soort van tweede laag is van het 'verhaal', waarbij de letterlijke interpretatie de eerste laag vormt) kunnen we een derde laag of tweede symboliek vinden binnen deze geschriften: namelijk wat het écht betekent op filosofisch vlak en wat voor begrijpbare waarden het heeft in ons leven. Voor mij is het christendom eerder een filosofie dan een religie. Ik denk dat deze filosofie tot religie uitgroeide door het instituut Kerk (zonder mensen aan te vallen) die de 'persoon' van 'God' en 'Jezus' begon te aanbidden, zonder echt de diepere betekenis te (willen/hoeven) begrijpen. Handig voor zij die het niet kúnnen begrijpen want uiteindelijk bouwen zij mee aan het 'plan' van de evangelisten zonder het eigenlijk zelf te (hoeven) weten (sommigen willen de onderliggende waarden niet begrijpen, wat ik zeker kan accepteren, kennis kan soms een vloek zijn).
De Heilige Geschriften kunnen dus op verschillende niveau's geïnterpreteerd worden, maar niet door eender wie. Ze zijn geschreven op zo'n wijze dat iedereen (van eender welk intellectueel niveau) het op zekere hoogte zou begrijpen (tot op de eerste, tweede of derde graad (of misschien zelfs vierde?)) en dus het 'plan' van de auteurs zou vervullen.

Ik ben dan ook niet zeker dat mijn interpretatie van de Bijbel correct is, maar who cares? Zolang ik anderen niet in de weg sta (wat binnen eender welke 'laag van inzicht' zou moeten lukken), is mijn interpretatie meer dan goed genoeg. OK, hoogstwaarschijnlijk zal mijn mening verschillen vertonen t.o.v. de mening van een ander over deze geschriften, maar ik ben ervan overtuigd dat de Heilige Geschriften zo'n litterair pronkstuk zijn dat er geen (of weinig, perfectie is moeilijk te vinden ;) ) fouten in staan en uiteindelijk alle onenigheden van interpretatie volledig op een logische wijze verklaard kunnen worden en beide partijen zich kunnen neerleggen bij wat 'geschreven staat'. Een beetje zoals het fout interpreteren van string theory: de ene kan denken dat het zus is, de andere zo, maar uiteindelijk is er maar één correcte interpretatie die (indien beide partijen over genoeg intellectuele capaciteiten beschikken) onvermijdbaar is.

Ik meen de Bijbel dus te begrijpen tot op een zekere hoogte. Ikzelf denk niet dat ik nog dieper kan (of toch althans in dit stadium) in de symboliek van de Bijbel, oftewel omdat ik gewoon niet verder kán, dieper gaat niet (wat heel leuk zou zijn :) ), oftewel omdat mijn intellectuele capaciteiten de beperkende factor zijn (wat misschien gezien mijn leeftijd en ervaring logischer is)

[...]
Bedoel je paralelle universums? Dit zijn allemaal theorieen en je kan hier ook geen kans uitspraak over doen (of tenminste niet 1 die nuttig is). Waarom zou je dat willen? Er zijn ook theorieen dat wij eigenlijk in een gesimuleerde wereld leven (soort van Matrix). Dat past precies in dat straatje. Leuke theorieen maar je kan er niets mee Totdat iemand ontsnapt uit de Matrix natuurlijk!!!!
Soort van parallelle universa, inderdaad. Maar dan wel zodanig afgescheiden dat ontsnappen uit de Matrix niet mogelijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

bibbox3 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:12:

Ik denk dat de overgrote meerderheid van de gelovigen en niet-gelovigen het eens is dat de Bijbel, Koran, Thora, etc. symbolische geschriften zijn.
Om en nabij 46% van de Amerikanen gelooft dat Genesis letterlijk waar is en dat de ark van Noach met dieren echt bestaan heeft, en dat evolutie onzin is. 32% wil evolutie wel accepteren, maar gelooft dat dit met Gods hulp is. (http://www.gallup.com/pol...m-intelligent-design.aspx)
Toch kán iedereen rust vinden in de betekenis van de Bijbel en andere religieuze boeken. Ik denk dat het op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden zonder fout te zijn, een soort van back-up voor de auteurs om toch te verzekeren dat iedereen (bekwaam of onbekwaam) min of meer de goede richting uit ging (eventueel zonder het te begrijpen). Dat de persoonlijke interpretaties soms wel tegenstrijdig zijn is inderdaad wel het geval, maar deze tegenstrijdigheden zijn volgens mij volledig oplosbaar door rationele analyse.
Tsja, alles valt 'weg te rationaliseren'. Maar ja, garbage in, garbage out.
De Bijbel zit zo goed in elkaar dat men uiteindelijk constateert dat er on de fond maar één interpretatie mogelijk is.
Proest, je weet hoe de Bijbel tot stand is gekomen? Geschreven door onbekende auteurs, kopieën van kopieën van vertalingen van vertalingen, later bij elkaar gecomposeerd door geestelijken. Dat het 'zo goed in elkaar zit dat...' lijkt me teveel eer.
Ik ben dan ook niet zeker dat mijn interpretatie van de Bijbel correct is, maar who cares?
Jijzelf misschien, om mee te beginnen? Of vind je het niet belangrijk te geloven in dingen die waar & bewezen zijn?

Geloof motiveert mensen in hun acties. En dat lijkt me genoeg reden om het bij het juiste te eind te hebben.
Zolang ik anderen niet in de weg sta (wat binnen eender welke 'laag van inzicht' zou moeten lukken), is mijn interpretatie meer dan goed genoeg.
in een ideale wereld... De praktijk is anders.
OK, hoogstwaarschijnlijk zal mijn mening verschillen vertonen t.o.v. de mening van een ander over deze geschriften, maar ik ben ervan overtuigd dat de Heilige Geschriften zo'n litterair pronkstuk zijn dat er geen (of weinig, perfectie is moeilijk te vinden ;) ) fouten in staan en uiteindelijk alle onenigheden van interpretatie volledig op een logische wijze verklaard kunnen worden en beide partijen zich kunnen neerleggen bij wat 'geschreven staat'.
Nogmaals, proest. Dezelfde claims worden door moslims gemaakt over de Koran. Conclusie?
Een beetje zoals het fout interpreteren van string theory: de ene kan denken dat het zus is, de andere zo, maar uiteindelijk is er maar één correcte interpretatie die (indien beide partijen over genoeg intellectuele capaciteiten beschikken) onvermijdbaar is.
Niemand claimt dat string theory perfect is of zelfs maar richting perfectie neigt. Sterker nog, een groot deel van de wetenschappers vind het tijdverspilling om zich ermee te bezigen, zo uitzichtloos vinden ze die tak van wetenschap.
Ik meen de Bijbel dus te begrijpen tot op een zekere hoogte.
Net zoals miljarden andere christenen...
Ikzelf denk niet dat ik nog dieper kan (of toch althans in dit stadium) in de symboliek van de Bijbel, oftewel omdat ik gewoon niet verder kán, dieper gaat niet (wat heel leuk zou zijn :) ), oftewel omdat mijn intellectuele capaciteiten de beperkende factor zijn (wat misschien gezien mijn leeftijd en ervaring logischer is)
Misschien moet je in dat geval je verdiepen in andere mythen en sagen, er is genoeg te ontdekken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
LuNaTiC schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:44:
[...]

Om en nabij 46% van de Amerikanen gelooft dat Genesis letterlijk waar is en dat de ark van Noach met dieren echt bestaan heeft, en dat evolutie onzin is. 32% wil evolutie wel accepteren, maar gelooft dat dit met Gods hulp is. (http://www.gallup.com/pol...m-intelligent-design.aspx)
Tja, kan ik niets over zeggen...

[...]
Tsja, alles valt 'weg te rationaliseren'. Maar ja, garbage in, garbage out.
Dit begrijp ik niet volledig. Bedoel je met 'weg rationaliseren' dat niets van de Bijbel overeind blijft staan na een 'rationele' analyse? Wel, als je de Bijbel letterlijk zou nemen, blijft er inderdaad niet veel meer van over, maar als je het rationeel zou analyseren zoals ie bedoeld is, d.w.z. rekening houdende met de filosofische en symbolische waarde van het geschrift, dan blijft er heel wat meer van over, juist onder de vorm van filosofische waarden, die mij vrij 'correct' lijken. Met filosofische waarden bedoel ik dan wel in de richting van het geluk en het accepteren van de menselijke staat, geen kosmologische theorieën.
Proest, je weet hoe de Bijbel tot stand is gekomen? Geschreven door onbekende auteurs, kopieën van kopieën van vertalingen van vertalingen, later bij elkaar gecomposeerd door geestelijken. Dat het 'zo goed in elkaar zit dat...' lijkt me teveel eer.
Wel, laat ons de Bijbel dan vervangen door 'wat het oorspronkelijke brein erachter bedoelde', ongecensureerd dus. Maar uiteraard zitten er denkfouten in, wat had je verwacht van een door mensen geschreven boek, of een door mensen gevormde en uiterst uitgebreide/complexe opinie? Dat maakt het dan nog eens extra moeilijk om de juiste interpretatie te vinden, want bovenop onze eigen fouten moeten we ook de fouten van de auteur onderscheiden, wat het er bepaald niet gemakkelijker op maakt.
Jijzelf misschien, om mee te beginnen? Of vind je het niet belangrijk te geloven in dingen die waar & bewezen zijn?

Geloof motiveert mensen in hun acties. En dat lijkt me genoeg reden om het bij het juiste te eind te hebben.
Eigenlijk ben ik hier volledig mee akkoord, ben net ietsje te impulsief geweest, kan gebeuren ;)
Maar mag ik het even recht zetten:
Wat ik liever had willen zeggen is: wat maakt het uit dat we verschillende dieptes ingaan binnen de interpretatie van de Bijbel (en nu heb ik het enkel over de Bijbel, de Koran e.d. zijn mij minder bekend), uiteindelijk (naar mijn mening, valt uiteraard onmogelijk te bewijzen want de auteurs kunnen we nu niet meer interviewen) bouwt iedereen die één bepaalde symbolische laag (hetzij de oppervlakkige en letterlijke interpretatie, hetzij de symbolische interpretatie, hetzij de filosofische interpretatie) GOED (volgens 'wat het oorspronkelijke brein erachter bedoelde') interpreteert, mee aan deze filosofie.
in een ideale wereld... De praktijk is anders.
Daar kunnen we jammer genoeg niets aan veranderen
Nogmaals, proest. Dezelfde claims worden door moslims gemaakt over de Koran. Conclusie?
Ok, hier ben ik inderdaad in de fout gegaan. Laat ons gewoon focussen op de Bijbel en er geen andere boeken bijhalen, want dan komen we echt aan fundamentele verschillen die bij de aanpassingen (zoals jij eerder al vermelde) van de originele teksten opdoken, niet afkomstig van de oorspronkelijke auteurs, die dezelfde zijn, niet, of toch zeker in het OT?

[...]
Niemand claimt dat string theory perfect is of zelfs maar richting perfectie neigt. Sterker nog, een groot deel van de wetenschappers vind het tijdverspilling om zich ermee te bezigen, zo uitzichtloos vinden ze die tak van wetenschap.
Ik denk niet dat je m'n voorbeeld begrepen hebt ;) . String theory kan vervangen worden door bv. de relativiteitstheorie, die algemeen geaccepteerd is. Het zit 'em in het feit dat beide theorieën zijn en dus fout geïnterpreteerd kunnen worden. Hoewel de maker van de theorie wel slechts één iets bedoelde. Of de theorie nu stand houdt of niet, dat is niet mijn punt. Ik bedoel dat er voor alles verschillende interpretaties zijn, maar de auteur altijd slechts één iets bedoelt (en dan echt in de zin van interpretatie).

[...]
Net zoals miljarden andere christenen...
Dat is een feit, daarom dat ik hier nu met jou zit te discussiëren ;)

[...]
Misschien moet je in dat geval je verdiepen in andere mythen en sagen, er is genoeg te ontdekken O-)
Tss, mythen en sagen :) . Eigenlijk een mooie vergelijking want die zijn inderdaad ook interessant. Moet je de legende van Orpheus eens lezen, waanzinnig diepgaand (en veel dieper dan 'je mag nooit meer willen dan je kan krijgen', of weet ik veel welke in mijn ogen vrij oppervlakkige 'levenswijsheid')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

vergelijk met winkelopenstelling slaat ook als een *** op een drumstel imo. Hoezo uitje? Hoezo verplicht werken? Je verzint echt van alles erbij.
Het grootste probleem wat ik heb met het openen van winkels op een zondag is dat de kleine ondernemer met een eenmanszaak 7 dagen p/week moet gaan werken. Misschien is zondag wel de dag dat er normaal administratie wordt gedaan.

Een grote winkelketen haalt gewoon een paar extra studentjes en is moeiteloos elke zondag open.
Als de kleine winkel niet open is zullen de mensen die normaal op zaterdag boodschappen doen bij de kleine winkel, maar het uitstellen naar zondag, hun geld besteden bij de grote winkelketen.
Dús moet de eenmanszaak ook open zijn en dus 7 dagen per week werken en nog ergens de administratie doen, vrije tijd hebben etc. etc.

Ik ben zelf niet gelovig, maar ik vind het als ZZP'er ook fijn om een rustdagje te hebben.

edit:
stukje verder over andere zaken:P

Bij mij bekruipt altijd een vreemd gevoel als we het over het begin van het universum hebben. Of dat nou door een God/oerknal of welke theorie ook komt.

Het is (voor mij) niet te bevatten wat er voor dit alles was. Stel, er bestaat een God, wie heeft hem dan gemaakt etc. Als er een oerknal was, was daarvoor natuurlijk ook al wat, anders kan je geen oerknal hebben.

Het is heel leuk om naar de geboorte van een baby te kijken als "het begin" maar zonder ouders was er ook niets geweest.

[ Voor 21% gewijzigd door Afvalzak op 23-07-2013 15:12 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Grmbl, ik was bezig met een aardig lange reply, toen mijn PC helemaal vastliep. Oververhitting denk ik. Misschien dat ik vanavond even een nieuwe poging doe }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibbox3
LuNaTiC schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:44:
[...]

Grmbl, ik was bezig met een aardig lange reply, toen mijn PC helemaal vastliep. Oververhitting denk ik. Misschien dat ik vanavond even een nieuwe poging doe }:|
Kan gebeuren, neem de tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

bibbox3 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:56:
[...]

Tja, kan ik niets over zeggen...
Nouja jij deed een claim dat het overgrote deel van gelovigen niet letterlijk de geschriften geloven, slechts symbolisch. Ik leg hier de feiten op tafel dat dat niet het geval is. En dit is in de VS, een ontwikkeld land, wat niet echt een rooskleurige constatering is als we het over meer dan 2 miljard christenen wereldwijd hebben, en nog eens 1,nog-wat-miljoen moslims.
Dit begrijp ik niet volledig. Bedoel je met 'weg rationaliseren' dat niets van de Bijbel overeind blijft staan na een 'rationele' analyse? Wel, als je de Bijbel letterlijk zou nemen, blijft er inderdaad niet veel meer van over, maar als je het rationeel zou analyseren zoals ie bedoeld is, d.w.z. rekening houdende met de filosofische en symbolische waarde van het geschrift, dan blijft er heel wat meer van over, juist onder de vorm van filosofische waarden, die mij vrij 'correct' lijken. Met filosofische waarden bedoel ik dan wel in de richting van het geluk en het accepteren van de menselijke staat, geen kosmologische theorieën.
Geluk en de menselijke staat, dat lijkt me verdacht veel raakvlakken met moraliteit hebben (moraliteit heeft namelijk te maken met het geluk en welbevinden van bewuste wezens (voornamelijk mbt mensen), en het beperken van het lijden).

Hoewel er genoeg dingen staan in de bijbel die 'correct' zijn, kan ik er nog veel meer aanwijzen die dat niet zijn. Moreel gezien is de bijbel geenszins een hoogstaand werk, en zijn er tegenwoordig veel betere alternatieven.

Zoals Sam Harris al mooi zei in 'The Moral Landscape':
The underlying claim is that while science is the best authority on the workings of the physical universe, religion is the best authority on meaning, values, morality, and the good life. I hope to persuade you that this is not only untrue, it could not possibly be true. Meaning, values, morality, and the good life must relate to facts about the well-being of conscious creatures—and, in our case, must lawfully depend upon events in the world and upon states of the human brain. Rational, open-ended, honest inquiry has always been the true source of insight into such processes. Faith, if it is ever right about anything, is right by accident.
Wel, laat ons de Bijbel dan vervangen door 'wat het oorspronkelijke brein erachter bedoelde', ongecensureerd dus. Maar uiteraard zitten er denkfouten in, wat had je verwacht van een door mensen geschreven boek, of een door mensen gevormde en uiterst uitgebreide/complexe opinie? Dat maakt het dan nog eens extra moeilijk om de juiste interpretatie te vinden, want bovenop onze eigen fouten moeten we ook de fouten van de auteur onderscheiden, wat het er bepaald niet gemakkelijker op maakt.
Dat is geen probleem voor mij, maar voor de gelovige zoals jij. Ik claim immers niet dat de bijbel een boek is dat ofwel geschreven is door God, ofwel gedicteerd door God en opgeschreven door mensen, ofwel goddelijk geïnspireerd en opgeschreven door mensen. Het zogenaamde 'perfecte woord van God'.

Als ik een aannemelijker scenario zou moeten schetsen, is dat het boek is geschreven in de bronstijd in een afgelegen woestijngebied in het Midden-Oosten door boeren die geen idee hadden wat er om hen heen gebeurde.

Vervolgens zijn die geschriften gekopieerd, vertaald (en daarmee automatisch herinterpreteerd), opnieuw gekopieerd, vertaald, nog eens samengesteld door een clubje geestelijken. Ik vind het niet gek nee dat er een broddelwerkje is ontstaan waarbij er contradicties zijn en waarbij mensen elkaar naar het leven staan omdat de een het ander interpreteert dan de ander.
Eigenlijk ben ik hier volledig mee akkoord, ben net ietsje te impulsief geweest, kan gebeuren ;)
Maar mag ik het even recht zetten:
Wat ik liever had willen zeggen is: wat maakt het uit dat we verschillende dieptes ingaan binnen de interpretatie van de Bijbel, uiteindelijk bouwt iedereen die één bepaalde symbolische laag GOED interpreteert, mee aan deze filosofie.
En wat is die filosofie dan, en wie interpreteert dit GOED? Je begeeft je dan in een rare soort catch-22, als het per definitie aan interpretatie onderhevig is, hoe bepaal je (en wie bepaalt dat) wat de goede filosofie is, en wat de goede interpretatie is van de bijbel?

Zijn het de leden van de Westboro Baptist Church? Zijn het de miljoenen christenen die zich verzetten tegen gelijke rechten voor homo's, abortus, anti-conceptie, en ga zo maar door?
Daar kunnen we jammer genoeg niets aan veranderen
Ik ben blij dat er politici en bewegingen het niet met je eens zijn, anders zag de wereld er wel wat droeviger uit, want dan had de theocratische invloed nog veel en veel groter geweest. We kunnen er wel degelijk wat aan doen: verzetten tegen religieuze dogma's en mensen educatie bieden. En dan echte educatie, en niet zoals de fundi's in VS er graag willen doordrukken: 'intelligent design' (verkapt creationisme).
Ok, hier ben ik inderdaad in de fout gegaan. Laat ons gewoon focussen op de Bijbel en er geen andere boeken bijhalen, want dan komen we echt aan fundamentele verschillen die bij de aanpassingen (zoals jij eerder al vermelde) van de originele teksten opdoken, niet afkomstig van de oorspronkelijke auteurs, die dezelfde zijn, niet, of toch zeker in het OT?
Weet je, het maakt mij niet zo heel veel uit. Uiteindelijk zijn de drie Abrahamistische religies toch allemaal aanvullingen en/of plagiaten van elkaar. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat je redenatie niet opgaat. Je lijkt te zeggen, correct me if I'm wrong, dat je de bijbel zo'n hoogstandje vindt en dat het aan perfectie grenst, dat je het wel waar moet vinden.

Sorry, maar dat zeggen moslims dus ook van hun Koran. Net zoals jij hun Koran zonder problemen wegwuift, doe ik dat voor zowel de bijbel als de Koran. Je zult met iets beters moeten komen.
Ik denk niet dat je m'n voorbeeld begrepen hebt ;) . String theory kan vervangen worden door bv. de relativiteitstheorie, die algemeen geaccepteerd is. Het zit 'em in het feit dat beide theorieën zijn en dus fout geïnterpreteerd kunnen worden. Hoewel de maker van de theorie wel slechts één iets bedoelde. Of de theorie nu stand houdt of niet, dat is niet mijn punt. Ik bedoel dat er voor alles verschillende interpretaties zijn, maar de auteur altijd slechts één iets bedoelt (en dan echt in de zin van interpretatie).
Je zult hem toch iets specifieker uit moeten leggen. Einstein definieerde zijn relativiteitstheorie. Oke, die kunnen we beschrijven, testen, enz. Maar geef eens een concreet voorbeeld hoe we het verkeerd kunnen interpreren, en al zou dat zo zijn, wat maakt dat uit mbt de bijbel?
Dat is een feit, daarom dat ik hier nu met jou zit te discussiëren ;)
Dat is een feit, maar belangrijker, dat is een groot probleem. Want er zijn dus een hoop mensen die hele slechte dingen veroorzaken voor hun medemens omdat zij menen de bijbel te begrijpen.
Tss, mythen en sagen :)
Nou nou, niet te verongelijkt ;) Jij wuift net zo makkelijk de islam weg als een 'valse religie' en daarmee een mythe, en net zoals alle andere duizenden goden in de historie van de mensheid.
. Eigenlijk een mooie vergelijking want die zijn inderdaad ook interessant. Moet je de legende van Orpheus eens lezen, waanzinnig diepgaand (en veel dieper dan 'je mag nooit meer willen dan je kan krijgen', of weet ik veel welke in mijn ogen vrij oppervlakkige 'levenswijsheid')
Ik ken het verhaal, heb op een gymnasium gezeten en mijn interesse voor (met name Griekse en Romeinse) mythologie heb ik al van jongs af aan, dus ben daar wel vrij belezen in. Er zit hele mooie symboliek in, ook veel wrede verhalen, jaloezie, oorlog, immoraliteit, enzovoorts.

In die zin dus niet eens zoveel verschil met de bijbel (al zijn de Griekse verhalen tig keer mooier en beter geschreven IMO), behalve dan dat we deze mythen en sagen lezen als zodanig, en niet onze levens massaal erop baseren.

Zo, niet meer zo lang en ben vast wat vergeten wat ik wilde zeggen, maar je zult het er mee moeten doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

LuNaTiC schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:25:
Dikke pech voor Cisse ljkt mij. Shirt aan of andere club zoeken.
Nog even een update hierover. Cisse blijkt een beetje hypocriet, want hij gaat wel van tijd tot tijd naar het casino... Zo (b)lijkt het toch een cherrypicker qua principes (geen verrassing hoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

_O-

hypocriete gelovigen, any other breaking news? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 22:10
Maar wat gebeurt er als een moslim geselecteerd wordt voor het nationale team en daar de kleding niet van kan/wil dragen vanwege bierreclame? Hij kan dan moeilijk een ander land gaan zoeken. Hier in Zuid Afrika is een cricketer, Hashim Amla, die als enige in het team een reclame-vrij shirt draagt, terwijl de rest reclame voor Castle bier draagt.

Of deze voetballer nu gokt of niet, zou de club niet voor hem een reclamevrij shirt kunnen maken? Tenslotte blijven er nog gewoon 10 mannetjes over die wel de reclame dragen.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Spheroid schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:26:
Maar wat gebeurt er als een moslim geselecteerd wordt voor het nationale team en daar de kleding niet van kan/wil dragen vanwege bierreclame? Hij kan dan moeilijk een ander land gaan zoeken. Hier in Zuid Afrika is een cricketer, Hashim Amla, die als enige in het team een reclame-vrij shirt draagt, terwijl de rest reclame voor Castle bier draagt.
Hij kan ook gewoon weigeren om te spelen...

Voor hetzelfde geld komt straks iemand met een religieuze overtuiging dat een bepaalde kleur niet haram is; ga je voor diegene een uitzondering maken om in een ander kleur shirt te spelen? Tot hoever ga je in het maken van uitzonderingen?

Het doet me denken aan de discussie over religeuze slachtingen/kosher vlees. Ook daar geldt voor: je hoeft niet per se vlees te eten. Dat we het lang hebben getolereerd.... tsjah...
Of deze voetballer nu gokt of niet, zou de club niet voor hem een reclamevrij shirt kunnen maken? Tenslotte blijven er nog gewoon 10 mannetjes over die wel de reclame dragen.
Tuurlijk kun je voor alles een uitzondering maken, maar dat is niet echt het punt van de discussie (je lost dan wel dat specifieke probleem misschien op, maar uiteindelijk niet het grotere onderliggende probleem/vraagstuk).

(for the record: ik kan prima leven wanneer het 'opgelost' wordt door een reclameloos shirt, maar als je me puur om mijn mening vraagt voor het grotere overkoepelende probleem: dan zeg ik pech voor de gelovige hier. Zij rekken zelf de conventies zodat er met hén rekening gehouden kan worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spheroid schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:26:
Waarom zou je uitzonderingen maken? Je land vertegenwoordigen is een eer, je hoeft dat niet te doen. Cisse is een werknemer, dus als hij het geld van de werkgever aanneemt (dat mede van de sponsor komt), dan ook niet zeuren over het shirt. Als hij principieel is, dan wil hij zijn salaris ook niet.
Om dezelfde reden dat je geen weigerambtenaren moet willen hebben. Als je aan principes vast wilt houden, dan moet je ook bereid zijn de gevolgen te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
LuNaTiC schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:35:
[...]

Hij kan ook gewoon weigeren om te spelen...
Dat zou nogal vervelend zijn, gezien het een van de beste batsmen ter wereld is. Dat feit zou natuurlijk ook bij kunnen dragen aan het gemak waarmee men deze oplossing adopteerde. Bij een middelmatige speler zou men misschien minder snel geneigd zijn de wensen van zo'n speler in te wisselen.

Verder is het imo zo dat, zolang de wereld ingericht is in natiestaten (een achterhaald concept imo, maarja...) je het mogelijk moet maken voor alle ingezetenen van zo'n natie om voor het nationale team te spelen.

Iets vulgairs als marketing lijkt me hier toch echt op de tweede plaats te komen tov. respect voor andermans religieuze overtuiging.
Voor hetzelfde geldt komt straks iemand met een religieuze overtuiging dat een bepaalde kleur niet haram is; ga je voor diegene een uitzondering maken om in een ander kleur shirt te spelen? Tot hoever ga je in het maken van uitzonderingen?
Dat is een interessante kwestie. Ik weet het niet. De kleur van een tenu heeft daadwerkelijk functionele kanten (het is handig als spelers elkaar in een oogopslag kunnen identificeren als teamgenoot/tegenstander). Aan de andere kant, is welke kleur men draagt natuurlijk arbitrair, zolang het maar dezelfde is. Tenslotte spelen wij ook niet altijd in de kleur van de achternaam van een rijke, van belastingafdracht uitgezonderde familie. Het uittenue is volgens mij bij veel sporten namelijk helemaal niet oranje.
Het doet me denken aan de discussie over religeuze slachtingen/kosher vlees. Ook daar geldt voor: je hoeft niet per se vlees te eten. Dat we het lang hebben getolereerd.... tsjah...
Die vergelijking gaat imo mank. Je kunt namelijk gemakkelijk een shirt zonder reclame drukken, terwijl je niet aan kosher vlees kunt komen zonder een dier op wrede wijze om te brengen.

Bij vlees eten is het een niet-noodzakelijk ding (een ingredient) dat verkregen wordt door het op wrede wijze beeindigen van een leven. Hier gaat het om een arbitrair merkje op een kledingsstuk. Het kledingsstuk fungeert prima zonder merk en het bedrijf zal heus niet failliet gaan.
Tuurlijk kun je voor alles een uitzondering maken, maar dat is niet echt het punt van de discussie (je lost dan wel dat specifieke probleem misschien op, maar uiteindelijk niet het grotere onderliggende probleem/vraagstuk).

(for the record: ik kan prima leven wanneer het 'opgelost' wordt door een reclameloos shirt, maar als je me puur om mijn mening vraagt voor het grotere overkoepelende probleem: dan zeg ik pech voor de gelovige hier. Zij rekken zelf de conventies zodat er met hén rekening gehouden kan worden.)
Ik denk dat je uitzonderingen per geval moet beoordelen. In dit geval is reclame arbitrair. Religie is dat in de ogen van velen niet. Dan lijkt het me niet meer dan billijk gelovige gevoelens te respecteren.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gambieter schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:47:
...
Om dezelfde reden dat je geen weigerambtenaren moet willen hebben. Als je aan principes vat wilt houden, dan moet je ook bereid zijn de gevolgen te dragen.
Er zijn natuurlijk ook redenen om wel weigerambtenaren te willen hebben. Ruimte voor gewetensvrijheid mag gebruikt worden als die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spheroid schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:54:
Ik denk dat je uitzonderingen per geval moet beoordelen. In dit geval is reclame arbitrair. Religie is dat in de ogen van velen niet. Dan lijkt het me niet meer dan billijk gelovige gevoelens te respecteren.
Reclame is niet arbitrair. Wie betaalt de salarissen? En de specifieke religie is aangeleerd.

Je kunt heel goed religieuze gevoelens respecteren zonder ze in elk (zeur)gevalletje hun zin te geven. Net als bij kinderen zijn er ook grenzen waar religie je geen vrijkaart op uitzonderingen geeft. In geval van Cisse zou ik zeggen: laat hem daar dan ook een knallende reductie in salaris nemen, en ook consequent zijn.
begintmeta schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:58:
Er zijn natuurlijk ook redenen om wel weigerambtenaren te willen hebben. Ruimte voor gewetensvrijheid mag gebruikt worden als die er is.
Als voorbeeld van "tolerantie" moet je intolerantie toestaan en allerlei voorrechten en uitzonderingen geven? Lijkt me nogal schizofreen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Spheroid schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 15:54:
[...]
Dat zou nogal vervelend zijn, gezien het een van de beste batsmen ter wereld is. Dat feit zou natuurlijk ook bij kunnen dragen aan het gemak waarmee men deze oplossing adopteerde. Bij een middelmatige speler zou men misschien minder snel geneigd zijn de wensen van zo'n speler in te wisselen.
Ik had er eerst nog een passage bijgedaan (later weggehaald) dat het idd ws uitmaakt over wie we het hebben. Messi bij Barca kan meer voor elkaar krijgen dan een gemiddelde wisselspeler bij een middelmatige club. Dat gegeven vind ik echter nogal afbreuk doen voor de beslissing voor een uitzondering. (All animals are equal...)
Verder is het imo zo dat, zolang de wereld ingericht is in natiestaten (een achterhaald concept imo, maarja...) je het mogelijk moet maken voor alle ingezetenen van zo'n natie om voor het nationale team te spelen.
Dat is ook mogelijk - maar je kunt nu eenmaal niet rekening houden met ieder zn eigen overtuigingen. Wat als ik bij PSV wil spelen maar ik heb een hekel aan Philips?
Iets vulgairs als marketing lijkt me hier toch echt op de tweede plaats te komen tov. respect voor andermans religieuze overtuiging.
Ten eerste is de kwalificatie dat marketing vulgair is ook maar een subjectieve waardering. Ik vind religie iets veel vulgairders, om maar iets te noemen. Sowieso verdienen religies en ideologieën niet per se respect, dat is onzin. En daarmee ook iemand religieuze overtuiging niet.
Dat is een interessante kwestie. Ik weet het niet. De kleur van een tenu heeft daadwerkelijk functionele kanten (het is handig als spelers elkaar in een oogopslag kunnen identificeren als teamgenoot/tegenstander). Aan de andere kant, is welke kleur men draagt natuurlijk arbitrair, zolang het maar dezelfde is. Tenslotte spelen wij ook niet altijd in de kleur van de achternaam van een rijke, van belastingafdracht uitgezonderde familie. Het uittenue is volgens mij bij veel sporten namelijk helemaal niet oranje.
Waar het om gaat is natuurlijk: waarom moet men zich aanpassen aan een enkeling die een bepaalde overtuiging heeft? Ik probeer te laten zien dat het een glijdende schaal is, waar stopt het?
Die vergelijking gaat imo mank. Je kunt namelijk gemakkelijk een shirt zonder reclame drukken, terwijl je niet aan kosher vlees kunt komen zonder een dier op wrede wijze om te brengen.

Bij vlees eten is het een niet-noodzakelijk ding (een ingredient) dat verkregen wordt door het op wrede wijze beeindigen van een leven. Hier gaat het om een arbitrair merkje op een kledingsstuk. Het kledingsstuk fungeert prima zonder merk en het bedrijf zal heus niet failliet gaan.
Wat ik wilde illustreren is, is dat de joodse gemeenschap steen en been klaagt dat er geen alternatief is; zoals je zelf immers zegt, geen kosher vlees zonder wrede slachting. Kortom, men moet zich maar schikken en een uitzondering maken.

Jij zei dat het lastig was als het gaat om landenteams: je kunt immers niet maar even een ander land zoeken. Maar dat zijn niet de enige keuzes natuurlijk, je hoeft geen vlees te eten als je het niet zint volgens je overtuiging dat het vlees niet goed grslacht is en je hoeft ook niet voor je land uit te komen als het je niet zint als de shirtreclame niet met je overtuiging strookt.

Ja het klopt dat dat laatste makkelijker te ondervangen is maar lost nogmaals het grotere onderliggende vraagstuk niet op.
Gelovige gevoelens laten me koud om eerlijk te zijn. Dit gaat weer verdacht veel de kant op over de discussie dat gelovigen gevoelig zijn, beledigd zijn, en dat iedereen daar maar rekening mee koet houden, ook al heeft hun geloof natuurlijk maar een zeer fragiele basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gambieter schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:15:
...

Als voorbeeld van "tolerantie" moet je intolerantie toestaan en allerlei voorrechten en uitzonderingen geven? Lijkt me nogal schizofreen :)
Eerder in dit topic (en/of de vorige of andere topics hier in WL) zijn al een aanzienlijk aantal posts over dat onderwerp langsgekomen, het is denk ik niet zo zinvol het over te doen. Uiteraard is het beter als iedereen altijd het juiste wil en doet, maar dat is uiteindelijk kennelijk niet zo realistisch.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 24-07-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, het gaat erom dat een religieus iemand een probleem heeft, en dat probeert andermans probleem te maken. En door ze hun zin te geven, zullen ze het sneller weer doen. Zoals de Fortunes al zongen: You've got your problems, I got mine".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zoals ik eerder ook al had gepost is het uiteraard niet OK om onderscheid te maken tussen religieuze en niet-religieuze gewetensnood, alleen maar om dat gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
gambieter schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:15:
[...]

Reclame is niet arbitrair. Wie betaalt de salarissen? En de specifieke religie is aangeleerd.

Je kunt heel goed religieuze gevoelens respecteren zonder ze in elk (zeur)gevalletje hun zin te geven. Net als bij kinderen zijn er ook grenzen waar religie je geen vrijkaart op uitzonderingen geeft. In geval van Cisse zou ik zeggen: laat hem daar dan ook een knallende reductie in salaris nemen, en ook consequent zijn.
Dat lijkt me inderdaad wel een goede oplossing, zeker in het geval van clubteams.
LuNaTiC schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 16:18:
[...]

Ik had er eerst nog een passage bijgedaan (later weggehaald) dat het idd ws uitmaakt over wie we het hebben. Messi bij Barca kan meer voor elkaar krijgen dan een gemiddelde wisselspeler bij een middelmatige club. Dat gegeven vind ik echter nogal afbreuk doen voor de beslissing voor een uitzondering. (All animals are equal...)
Dat vind ik ook. Echter, hypocrisie is natuurlijk niet beperkt tot spelers ;) .
Dat is ook mogelijk - maar je kunt nu eenmaal niet rekening houden met ieder zn eigen overtuigingen. Wat als ik bij PSV wil spelen maar ik heb een hekel aan Philips?
Voor die allernobelste der Europese voetbalclubs kun je een evt. afkeer van een lampenfabriek van inslikken ;) .

Serieus: In onze maatschappij, en ook in ons recht heeft religie nu eenmaal een uitzonderingspositie. Dat je dat onterecht vindt begrijp ik. Echter, het gaat hier in principe om trivialiteiten, waar het in acht nemen van religieuze sentimenten vrij onproblematisch is. Wel kan ik me vinden in gambieters punt. You can't eat your cake and have it, dus als je geen reclame wil maken zul je misschien met een lager salaris genoegen moeten nemen.
Ten eerste is de kwalificatie dat marketing vulgair is ook maar een subjectieve waardering. Ik vind religie iets veel vulgairders, om maar iets te noemen. Sowieso verdienen religies en ideologieën niet per se respect, dat is onzin. En daarmee ook iemand religieuze overtuiging niet.
Ik ben dat eigenlijk met je eens, maar de status quo in onze samenleving is dat religieuze overtuigingen wel respect verdienen. Vandaar hebben we weigerambtenaren, zondagssluiting van winkels, mogen vrouwen in de Anglicaanse kerk geen bisschop worden (en in andere kerken niet eens pastoor), enzenzenz. Dan moeten we imo ook consequent zijn en niet onder druk van het geld respect op het sportveld opschorten.
Waar het om gaat is natuurlijk: waarom moet men zich aanpassen aan een enkeling die een bepaalde overtuiging heeft? Ik probeer te laten zien dat het een glijdende schaal is, waar stopt het?
Het stopt op het punt waarbij het aanpassen andermans vrijheid belemmert. Zo kun je imo geen weigerambtenaren billijken, en niet-christelijk winkeliers niet verbieden op zondag ook dicht te zijn, maar je kunt best iemand toestaan geen reclame te maken.
Jij zei dat het lastig was als het gaat om landenteams: je kunt immers niet maar even een ander land zoeken. Maar dat zijn niet de enige keuzes natuurlijk, je hoeft geen vlees te eten als je het niet zint volgens je overtuiging dat het vlees niet goed grslacht is en je hoeft ook niet voor je land uit te komen als het je niet zint als de shirtreclame niet met je overtuiging strookt.
Dat is waar. Echter, het bestaansrecht van een natiestaat is imo gebaseerd op het feit dat zo'n entiteit verbondenheid en solidariteit van een samenleving bevordert, waardoor ons cooperatieve project beter functioneert en uiteindelijk iedere ingezetene beter af is dan als de natiestaat niet bestond en er dus (veel) minder solidariteit zou zijn. Op het moment dat bij iets frivools als het samenstellen van een sportteam mensen het gevoel krijgen niet mee te kunnen spelen knaagt dat imo aan het bestaansrecht van de natiestaat. Dan kunnen we misschien beter een andere samenlevings-eenheid zoeken waarbij dit soort problemen niet de kop op steken.
Gelovige gevoelens laten me koud om eerlijk te zijn. Dit gaat weer verdacht veel de kant op over de discussie dat gelovigen gevoelig zijn, beledigd zijn, en dat iedereen daar maar rekening mee koet houden, ook al heeft hun geloof natuurlijk maar een zeer fragiele basis.
Die kant gaat iedere discussie rond geloof al snel op. Tenslotte geniet religie onterecht een status aparte in onze samenleving.

Ik denk, dat deze problematiek, zeker in de context van landenteams een nog dieper liggend probleem dan de rol van religie blootlegt namelijk de mogelijke tekortkomingen van onze samenlevingsvorm. Als we mensen gaan buitensluiten omdat we lak hebben aan hun overtuiginen, zelfs al zou het ruimte laten voor die overtuigingen verder eigenlijk geen gevolgen hebben, dan is dat imo een best beangstigende ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Spheroid schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:07:
[...]
Serieus: In onze maatschappij, en ook in ons recht heeft religie nu eenmaal een uitzonderingspositie. Dat je dat onterecht vindt begrijp ik. Echter, het gaat hier in principe om trivialiteiten, waar het in acht nemen van religieuze sentimenten vrij onproblematisch is.
Vergeet niet dat religieuze sentimenten voor anderen ook weer triviaal kunnen zijn.
En dat religieuze sentimenten ook heel erg subjectief zijn, zoals al gezegd hij gaat wel naar het casino dus dan geldt het sentiment niet. Zijn salaris wordt ook mede betaald door die sponsor dus dan geldt het sentiment ook niet.
Het sentiment treedt schijnbaar enkel in werking als anderen hem er direct mee kunnen associeren.
Wel kan ik me vinden in gambieters punt. You can't eat your cake and have it, dus als je geen reclame wil maken zul je misschien met een lager salaris genoegen moeten nemen.
Ik heb geen idee van de bedragen, maar ik heb het vermoeden dat hij dan eerder geld moet mee brengen dan dat hij een salaris zal krijgen.
Een sponsorcontract draait erom dat iedereen een shirtje draagt. Niet dat er zo af en toe een persoon een shirtje draagt (want geld uitlenen tegen woekerrentes vond bijv jezus ook niet al te tof)
Je praat hier over minimaal 1/11e van het totale sponsorcontract (want hij zal dan vast ook geen voetbalplaatjes van die firma met zijn gezicht willen hebben of ... of ...
[...]
Dan moeten we imo ook consequent zijn en niet onder druk van het geld respect op het sportveld opschorten.
Waren de gelovigen maar eens consequent, er was waarschijnlijk geen enkel probleem geweest als die voetballer tegen het symbolische bedrag van 1 euro per jaar daar had gevoetbald zonder shirtreclame.
Het probleem zit hem erin dat hij wel wilt nemen, maar niet wilt geven...
[...]
Op het moment dat bij iets frivools als het samenstellen van een sportteam mensen het gevoel krijgen niet mee te kunnen spelen knaagt dat imo aan het bestaansrecht van de natiestaat. Dan kunnen we misschien beter een andere samenlevings-eenheid zoeken waarbij dit soort problemen niet de kop op steken.
Hmmm, benieuwd hoeveel christelijke spelers de WK-finale van 2014 gaan missen... Oh, wacht niemand...
Als we mensen gaan buitensluiten omdat we lak hebben aan hun overtuiginen, zelfs al zou het ruimte laten voor die overtuigingen verder eigenlijk geen gevolgen hebben, dan is dat imo een best beangstigende ontwikkeling.
A: Het ruimte laten voor die overtuigingen (in dit voorbeeld) heeft wel degelijk gevolgen, een shirt-sponsor betaalt niet voor 10 spelers die met zijn naam lopen maar voor alle spelers.
B : Sluiten wij ze buiten of sluiten die mensen zichzelf buiten? Topsport wordt nu eenmaal (vanuit religieuze optiek gezien) betaald door twijfelachtige partijen, daar draait het hele wereldje om. Een Holland Casino eredivisie daar kunnen ook elke week vele religieuzen overheen stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
Gomez12 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:06:
[...]

Vergeet niet dat religieuze sentimenten voor anderen ook weer triviaal kunnen zijn.
Dat is waar. Een interessant punt is de afkeer van kleur die Lunatic opbracht. Stel dat iemand niet in het Oranje wil spelen. Als NL dan in een andere kleur zou gaan cricketen/voetballen/whatever, zou dat misschien grote groepen mensen kwetsen in hun patriottische sentimenten. Dat patriotisme is per saldo even arbitrair als religie, hoewel sommige religieuzen het daar misschien mee oneens zijn. Wat krijgt dan voorrang?
Hmmm, benieuwd hoeveel christelijke spelers de WK-finale van 2014 gaan missen... Oh, wacht niemand...
Waarom zouden christenen die missen? Die van 2018 is veel interessanter. Zouden supporters die slechter bezoeken omdat er geen/minder bier geschonken zal worden? Is dat een probleem?
A: Het ruimte laten voor die overtuigingen (in dit voorbeeld) heeft wel degelijk gevolgen, een shirt-sponsor betaalt niet voor 10 spelers die met zijn naam lopen maar voor alle spelers.
Tough luck voor de shirtsponsor. Je merkt er in het geval van het Zuid Afrikaanse cricketteam niet of nauwelijks iets van. De bierbrouwer associeert zich nog steeds met het beste test-cricketteam ter wereld en er zijn genoeg sympathieke lui die ze wel kunnen laten komen opdraven voor reclames en andere publiciteitszaken.

Een sponsor betaalt misschien wel, maar heeft daarmee niet automatisch recht om dingen te bepalen. Het zou vreemd zijn als ze zich bijv. met de trainingsstrategieen zouden gaan bemoeien. Het is ook vreemd als ze spelers onder druk kunnen zetten over wat hen religieus bezighoudt. Als het ze niet zint sponsoren ze na de afloop van hun contract maar iets anders.
B : Sluiten wij ze buiten of sluiten die mensen zichzelf buiten? Topsport wordt nu eenmaal (vanuit religieuze optiek gezien) betaald door twijfelachtige partijen, daar draait het hele wereldje om. Een Holland Casino eredivisie daar kunnen ook elke week vele religieuzen overheen stappen...
Het feit dat velen dat doen is niet echt relevant. Er zijn ook heel veel mensen die routineus te hard rijden, of rijden met een slok op, om maar iets te noemen. Dat betekent niet dat ik het dan ook maar moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Spheroid schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:32:
[...]
Waarom zouden christenen die missen? Die van 2018 is veel interessanter. Zouden supporters die slechter bezoeken omdat er geen/minder bier geschonken zal worden? Is dat een probleem?
Oh, christelijke profspelers die doen het niet voor beroep maar enkel maar als vermaak? Iets met op zondag geen arbeid verrichten etc.
[...]
Tough luck voor de shirtsponsor.
Eerder tough luck voor het team / de speler. Als ik als shirtsponsor een contract heb dat ik x betaal zolang alle spelers in mijn shirt lopen dan gaat er wel even opnieuw onderhandeld worden als het team contractbreuk pleegt.
Een sponsor betaalt misschien wel, maar heeft daarmee niet automatisch recht om dingen te bepalen. Het zou vreemd zijn als ze zich bijv. met de trainingsstrategieen zouden gaan bemoeien. Het is ook vreemd als ze spelers onder druk kunnen zetten over wat hen religieus bezighoudt. Als het ze niet zint sponsoren ze na de afloop van hun contract maar iets anders.
Waarom wachten op afloop contract als het team al contractbreuk pleegt...
[...]
Het feit dat velen dat doen is niet echt relevant. Er zijn ook heel veel mensen die routineus te hard rijden, of rijden met een slok op, om maar iets te noemen. Dat betekent niet dat ik het dan ook maar moet doen.
Het feit dat velen dat doen is imho juist bij religie wel relevant. Religie is al zo subjectief als de pest, als je dan niet de wens van de meerderheid pakt dan kan iedereen gaan schreeuwen dat zij x of y niet willen doen vanwege religieuze redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toch simpel: als de religieuze groepen uitzonderingssituaties voor zichzelf willen, dan moeten ze eens ophouden met proberen anderen hun restricties op te dringen. Het gaat ook om het eenrichtingsverkeer van de zeer twijfelachtige religieuze "ethiek" en moraal die men wel dwingend wil opleggen, maar als het ze zelf aangaat moeten er uitzonderingen zijn. Maar goed, ik denk dat de meesten het hier wel eens zijn over de hypocrisie van religieuze stromingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wetenschap is altijd een bedreiging voor religie geweest. Het probleem is dat gelovigen geloven dat hun religie de enige waarheid is en dat al het andere een dwaling is. De minste twijfel aan het geloof is onmiddellijk catastrofaal. De angst om het geloof, en daarmee je veilige, afgebakende wereldje te verliezen, zorgt voor heftige reacties. Elke bedreiging van het geloof wordt uit zelfbehoud met alle middelen bestreden. Zelfs als die middelen disproportioneel zijn en de vrijheid van anderen beperken.

Wat de meeste religies gemeen hebben, is het monopolie op de waarheid. Wie het waagt om zich niet aan religie X te conformeren moet logischerwijs -desnoods met geweld- gecorrigeerd worden. Dat kan niet anders, want X is immers de enige waarheid.

Aan de wetenschappelijke kant zie ik een ander beeld. Ondanks eergevoel, financiële belangen en broodnijd zal bijna elke wetenschapper wel overtuigd kunnen worden van een bepaalde zienswijze. Wetenschappers zijn in het algemeen gevoelig voor argumenten en bewijzen. Mits ze steekhoudende argumenten krijgen, zijn ze meestal wel bereid om hun 'geloof' in een bepaalde theorie te laten varen en een nieuwe zienswijze te accepteren. Dat geeft ruimte aan vooruitgang.

Nog nooit heb ik een wetenschapper aan de deur gehad die me van zijn theorie probeerde te overtuigen. Geen enkele wetenschapper heeft me ooit gezegd dat geloof een dwaling is. Ik ben wel vaak lastiggevallen door zwartjurken die met hun vingertje omhoog wezen en met de ergst denkbare eeuwige straffen dreigden. Vooral omdat ze angst hebben voor mijn eigen geloof, namelijk mijn geloof in wetenschappelijk aantoonbare feiten.

Deze hele discussie lijkt me een verloren zaak. Toenadering tussen de religie en de wetenschap lijkt me per definitie onhaalbaar. Waar dan de halsstarrigheid ligt, is mij wel duidelijk. Het ligt zeker niet aan de wetenschappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vraag me af of het beeld dat je schetst opgaat voor alle religies, voor zover ik weet is bijvoorbeeld in het boeddhisme expliciet ruimte voor veranderende inzichten en herziening van inzichten uit het verleden, en ook andere religies (of religieuzen) zijn lang niet altijd zo dogmatisch of geven een dermate cruciale plaats aan (onveranderlijkheid van) bepaalde vragen/antwoorden. Aan de andere kant kunnen wetenschappers best wat minder flexibel zijn met betrekking tot metafysische of zelfs fysische vragen dan je weergeeft.

[ Voor 22% gewijzigd door begintmeta op 25-07-2013 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Is het niet zo dat iedere religie te gebruiken is om een vreedzaam leven te leiden in alle rust mits men zich onthoud van de geweldadige dingen ?

De geboden die in iedere religie voor komen zijn eigenlijk prima manieren om te leven, hoewel dat soms niet zo ervaren word omdat sommige mensen gek zijn op varkensvlees, vreemdgaan, alcohol, etc.

Komt dan eigenlijk neer op :
Als iedereen zich aan de standaard geboden houd van hun geloofsovertuiging, dan komt dan de waarden en normen te goede ? ( gewelds dingen achterwege gelaten )

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Capo schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 19:23:
Is het niet zo dat iedere religie te gebruiken is om een vreedzaam leven te leiden in alle rust mits men zich onthoud van de geweldadige dingen ?
Nee. Veel religies hebben een "blijde" boodschap en willen die opdringen, opleggen, zogenaamd met goede bedoelingen. Dat is zowel binnen als buiten de directe omgeving. Zolang geloof persoonlijk blijft is er inderdaad niets aan de hand, helaas doet het dat niet.
De geboden die in iedere religie voor komen zijn eigenlijk prima manieren om te leven, hoewel dat soms niet zo ervaren word omdat sommige mensen gek zijn op varkensvlees, vreemdgaan, alcohol, etc.
Que? Veel van de geboden zijn juist heel twijfelachtig, de geboden die nuttig zijn, zijn de geboden die niets met de religie zelf te maken hebben.
Als iedereen zich aan de standaard geboden houd van hun geloofsovertuiging, dan komt dan de waarden en normen te goede ? ( gewelds dingen achterwege gelaten )
Nee. Je hebt geen religie nodig voor waarden en normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 19:29:
[...]

Nee. Veel religies hebben een "blijde" boodschap en willen die opdringen, opleggen, zogenaamd met goede bedoelingen. Dat is zowel binnen als buiten de directe omgeving. Zolang geloof persoonlijk blijft is er inderdaad niets aan de hand, helaas doet het dat niet.

Que? Veel van de geboden zijn juist heel twijfelachtig, de geboden die nuttig zijn, zijn de geboden die niets met de religie zelf te maken hebben.
Heb je de verschillen gelezen tussen de een vertaling van de Koran uit Pakistan en uit Turkije/Marokko ?
Heb je de Thoran gelezen ?

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Capo schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 19:45:
Heb je de verschillen gelezen tussen de een vertaling van de Koran uit Pakistan en uit Turkije/Marokko ?
Heb je de Thoran gelezen ?
Nee. Waarom zou dat iets uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Omdat je wel een hele duidelijke mening hebt over iets waar je jezelf dus schijnbaar niet in verdiept hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Leg eens uit wat die verschillen zijn dan?

Is de een vredelievender of minder gewelddadig dan de ander?

Voor de Bijbel geldt iig dat je de onzinnige en inmmorele geboden en passages er zo uit kunt pikken.

Datzelfde geldt ook voor de Koran, in elk geval de Nederlandse of Engelse vertaling. Arabisch kan ik helaas niet lezen. Maar het lijkt me een moeilijk te bewijzen claim dat dat überveel scheelt. De beschikbare en gangbare vertalingen zijn immers door islamitische Korangeleerden opgeleverd, dus we mogen er van uitgaan dat deze dichtbij de originele boodschap is gebleven, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Capo schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 19:58:
Omdat je wel een hele duidelijke mening hebt over iets waar je jezelf dus schijnbaar niet in verdiept hebt.
Als je dat wilt claimen, zul je eerst zelf moeten laten zien dat zelf wel te hebben gedaan. Verder: het gaat niet om welk pamflet er aangehaald wordt, maar om gedrag van de aanhangers.

Uberhaupt is er genoeg informatie over de heilige geschriften en hun afkomst, zodat je ze echt niet hoeft te lezen voordat je er wat over mag vinden en zeggen. Oftewel: als je een positieve bijdrage aan de discussie wilt leveren, werk dan uit wat je wilt claimen en waar dat op gebaseerd is. Niet een one-liner posten waarmee je anderen aanvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

In Saudi Arabië hebben ze het iig niet getroffen met de Koran, nouja, vrouwen dan:

http://www.huffingtonpost...ce-picture_n_3515062.html

Het zou grappig zijn als het niet zo droevig was ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 20:17:
[...]

Als je dat wilt claimen, zul je eerst zelf moeten laten zien dat zelf wel te hebben gedaan. Verder: het gaat niet om welk pamflet er aangehaald wordt, maar om gedrag van de aanhangers.
Het gaat mij niet om de oneliner aanvallen, maar om de manier waarop je korte metten maakt met een simpel vraagstuk. Nu je zegt dat het niet om het pamflet gaat maar om het gedrag van de aanhangers word jou standpunt duidelijker.

Ik kijk wel even verder naar andere mensen hun meningen die wel de diverse boeken eens doorgelezen hebben en ook verschillende vertalingen gelezen hebben. Ik zal hier geen foto posten van diverse "heilige" schriften bij elkaar maar ze liggen hier wel puur uit interesse.

Ik zie die boeken namelijk als een overdracht van kennis uit lang vervlogen tijden waar je door veel onzin heen moet prikken maar waarbij je er wel degelijk lessen uit kan leren die je kunnen helpen in je leven.

Hier in het westen word bijvoorbeeld Jihad vooral neergezet als de heilige oorlog,geweld,etc. terwijl de innerlijke Jihad veel interessanter zou moeten zijn. ( Ik ben overigens geen Moslim/Koran aanhanger )

[ Voor 34% gewijzigd door Capo op 25-07-2013 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Capo schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 21:08:
Nu je zegt dat het niet om het pamflet gaat maar om het gedrag van de aanhangers word jou standpunt duidelijker.
Het pamflet en het gedrag van de aanhangers is gelinkt. Men cherrypickt namelijk uit die geschriften om de eigen daden te verdedigen en goed te praten.
Ik kijk wel even verder naar andere mensen hun meningen die wel de diverse boeken eens doorgelezen hebben en ook verschillende vertalingen gelezen hebben. Ik zal hier geen foto posten van diverse "heilige" schriften bij elkaar maar ze liggen hier wel puur uit interesse.
Je zult nog steeds eerst moeten onderbouwen waarom dat relevant is :)
Ik zie die boeken namelijk als een overdracht van kennis uit lang vervlogen tijden waar je door veel onzin heen moet prikken maar waarbij je er wel degelijk lessen uit kan leren die je kunnen helpen in je leven.
Maar daar heb je die boeken niet voor nodig. Ipv het risico te lopen dat je toch niet door de onzin heen prikt (wat veel mensen namelijk niet kunnen omdat ze de onzin als kinderen aangeleerd hebben gekregen), kun je beter alles als onzin zien tot het tegendeel bewezen is.
Hier in het westen word bijvoorbeeld Jihad vooral neergezet als de heilige oorlog,geweld,etc. terwijl de innerlijke Jihad veel interessanter zou moeten zijn. ( Ik ben overigens geen Moslim/Koran aanhanger )
Dat komt omdat men vooral te maken krijgt met de negatieve aspecten ervan. Net zoals evangelisatie niets anders dan opdringerigheid is. Er zullen vast mensen zijn die claimen "ze bedoelen het goed", maar dat is geen excuus voor het gedrag.

Waarom vind je de innerlijke jihad interessant? Vanaf wanneer gaat de innerlijke Jihad negatieve gevolgen hebben voor andere mensen? :)

Pagina: 1 ... 37 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
ZERO TOLERANCE!

Het GoT- en WL-beleid wordt in dit topic zeer streng gehandhaafd om excessen te voorkomen. Zie de startpost van dit topic voor meer uitleg.

DON'T FEED THE TROLLS!