Lijkt me een semantisch spelletje. Als het onzin is is het niet waar. Als het waar is is het geen onzin.
Wikipedia: Tanis (Egypte)
en zo zijn er talloze voorbeelden van zaken die in de bijbel staan.
Maar goed je refereerd nu precies aan het punt dat ik al een tijd probeer te maken. Dank ervoor. Het zijn diezelfde mensen die ook gebruik maken van de bijbel als bron en aangeven dat er ook zijn zaken die wel kloppen.
Wellicht dat ik je gewoon niet snap maar welk punt wil je nu maken? Ik heb volgens mij nergens gezegd dat de gehele bijbel onwaar is. Dat is in iedergeval niet mijn intentie. Er zullen ongetwijfeld zaken in staan die verifieerbaar zijn. Denk hierbij aan gewoontes, tradities, locaties etc. Niets mis mee. Ik vind het prima als er een stad wordt beschreven in de bijbel die na opgravingen echt heeft bestaan. Prima. Echter staat er een hoop in dat of niet te bewijzen valt, of geen bewijs van is gevonden, of dubieus is of bewijsbaar onjuist is. Voorbeelden die vrij belangrijk zijn bijv de ark van noah, jezus zelf, de 10 geboden tabletten, het splijten van de zee, de 10 plagen in egypte etc
Die drogredenatie is er dan ook van jou kant (vanuit een gelovig perspectief). Maar ik ben het wel met je eens wat dit betreft.
Kan je mij uitleggen waarom mijn redenering een drogredenatie is? Ik projecteer niet iets dat men niet kan bewijzen als waarheid om dan vanuit dat perspectief te redeneren. Wellicht dat mijn gebruik van het woord smurf of spaghetti monster wat weerstand oproept maar als ik bijv zeg Allah of Odin of geesten dan is dat precies hetzelfde.
Wat is volgens jou dan wel de reden? Dat er verhalen in staan die verifeerbaar niet kunnen kloppen? Dat hebben we al eerder besproken, de mensen van die tijd hadden de kennis van tegenwoordig niet. Ooggetuigenverslagen, enzovoorts. Dat er zaken in staan die niet kloppen, maakt nog niet dat het hele boek niet klopt of in zijn geheel onbetrouwbaar is.
Allereerst inderdaad de verifieerbare zaken die aantonen dat de bijbel op zijn minst het vaak fout heeft (leeftijd aarde, ontstaan aarde, bestaan bepaalde steden, bepaalde gebeurtenissen zoals de zondvloed, ziektes etc). Daarnaast nog de berg aan zaken die niet verifieerbaar zijn maar op zijn minst vrij dubieus (over water lopen, uit de dood opstaan, in een zoutpilaar veranderen). Daarnaast heb je nog de tegenstrijdigheden die er in staan (iemand had al eerder een link gepost). Dan heb je nog de logica die veelal mist (ontstaan van de aarde volgens genesis) en niet te vergeten de barbaarse zaken als mensen opoffering, aversie tegen homosexualiteit, slavernij, genocide (zondvloed) etc)
Dus alles daarboven + dat god nog niet is bewezen vind ik toch vrij overtuigend voor mij. Het heeft mij iig overtuigd om mijn christelijke opvoeding, schooljaren en kerkbezoeken te verwerpen.
Ligt er maar net aan hoe je er naar kijkt als gelovige, maar ook dat is hier al in den treure ter sprake geweest. Sommige intrepreteren de bijbel op een andere manier (naar deze tijd), anderen houden halstarrig vast aan de lezing.
Als je de bijbel zelf aanpast naar eigen smaak ben je aan het cherry picken. Daarnaast is het geschreven (of ingegeven) door god zelf. Wat geeft het recht aan een gelovige om even gods woord anders te interpreteren?
Ik neem aan dat je die zelf ook wel kan invullen (quantummechanica, computers, enzovoorts). Waarom dit in negatieve zin zou moeten ontgaat me.
Ja ik kan die punten zelf wel invullen maar mijn vraag is in hoeverre dit een negatieve impact op de samenleving heeft. Dit heeft het niet (naja milieuvervuiling wellicht). Maar dit dus itt zaken de bijbel staan en bijv bepaalde groeperingen als minder neerzetten.
Je mist mijn punt wederom volledig (iets over betrouwbaarheid van het schrift). De open deur die je intrapt zullen we maar open laten staan dan.

Nee hoor ik snap prima wat je bedoeld. Echter gaat je voorbeeld vrij mank als je de bijbelse geschriften en de manier van opschrijven op de zelfde hoogte (bij gebrek aan een beter woord) wil zetten als wiskunde. Je kan wiskunde niet zomaar aanpassen en het toch laten kloppen. Dit kan wel gedaan worden bij een boek waar geen verifieerbare zaken in staan.
Lekker simplistisch gedacht weer. De rest van de opmerkingen laat ik maar even, behalve dan:
Jammer dat je het zo afdoet. Ik hoorde pas iemand iets zeggen over een negatieve toon. Vind het bijna trollen om mijn effort en onderzoek even af te doen als "lekke simplistisch" terwijl je eigenlijk geen sluitend antwoord er op hebt. Zie ook de opmerking hierboven over de open deur.
Het helpt niet echt. Het leest meer in de trant van de je in de zeik genomen wordt (lees niet serieus). Ik ben het echt niet oneens op veel van je standpunten wat dat betreft (ben zelf niet gelovig, agnost misschien) en beschouw de wetenschap als "mijn compas", maar in mijn ogen gebruik je zelf ook een hoop drogredentaties om het geloof te weerleggen.
Dat je wil ageren tegen het "rigide geloof" is prima, maar probeer op zijn minst wat mee te gaan in de redeneringen (ook al ben je het er niet mee eens). Anders wordt het zo een welles niettus debat en heb je kans dat je totaal langs elkaar heen praat (zoals hierboven al een paar keer).
Ik zou graag op mijn drogredenaties gewezen worden. Ik ben namelijk niet bang om ongelijk te hebben en als ik wat kan leren of aanpassen pak ik dat met beide handen aan. Het is niet zo dat ik dit allemaal gisteren heb bedacht? Ik heb een christelijke opvoeding gehad, christelijke scholen gehad, de bijbel (meermaals) gelezen, cathechesatie gehad, discussies gehad met (zwaar) gelovigen, debatten gevolgd van theologen. Ik bekijk het echt wel van meerdere kanten. Mijn conclusie is echter dat de gelovige hoek er falicant naast zit en het verlies op logica en bewijs.
Verder zijn je antwoorden en manier van discussieren nu juist trouwens de reden waarom het topic vijandig kan overkomen. Je blijft hangen in cirkel redeneringen en dogma's, doet zaken af als kinderachtig en open deuren zonder een verdere bijdrage te leveren, stelt onzinnige vragen en trekt foute conclusies/legt woorden in de mond.
Als je het interessant vind dat ik op je punten die je hierboven stelt inga moet je dat zeggen. Helaas zal het niet veel meer zijn dan je te wijzen op de drogredenaties die je aaneenvolgend maakt.
[
Voor 4% gewijzigd door
thewizard2006 op 12-04-2013 20:50
]