Eric-Peric schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:25:
Ik mis toch de topic op het forum hoe je je verbruik zo ontzettend laag krijgt.
Op 1 pagina zie je 22kwh voor een koffiezetapparaat en mensen die slechts een paar kwh per dag gebruiken. Als ik nu naar mijn meter kijk zit ik op de 1.5Kwh per uur.
Tja wanneer je 12 uur per dag een semi professioneel barista set up wil laten draaien en je vergelijkt dat met bv een Bialetti die 6 min per dag 500W vraagt is het niet zo moeilijk om aan een verschillend verbruik te komen.
Woon je in een top geïsoleerde woning met L/L verwarming of anderzijds in een tochtig huurhuis met een warmtepomp met onderbemeten radiatoren idem.
Wil je dagelijks een 150 liter bad nemen van 70°C of stel je je tevreden met een huidwarme douche van 38°C/10 liter maakt ook weer een groot verschil.
Wil je tijdens het stookseizoen de hele woning van kelder tot en met zolder verwarmd hebben tot 22°C of ben je tevreden met alleen de dagleefruimte op een gemiddelde temperatuur van 18°C te houden,.......
Ben je door de dag liever buiten bezig met tools die geen elektriciteit verbruiken of zit je liever de hele dag achter een game computer die alleen al meer dan 2 kWh per dag trekt.
Enz.
Iedere dag weer.
Dan lopen de verschillen vlug op.
Wij zijn nu inductie aan het koken (voor twee personen voor drie dagen) en dat vraagt gemiddeld 1000W en heus geen uur aan een stuk.
De zeldzame keren dat er gedurende een uur 1,5 kWh verbruikt wordt is wanneer het SWWvat (150 liter) van een graad of dertig naar 55°C gebracht wordt. En dan moet het al redelijk fris zijn buiten om dat te halen (en verspreid over 90 tot 120 minuten dus nog geen 1500 Wh verbruik per uur).
Wanneer je de keuze maakt om niet te (blijven) investeren heb je andere gevolgen dan wie de keuze maakt om wel te investeren in eenmalige maatregelen.
Bij mijn maandelijks overzicht inzake het actuele energieverbruik staat telkens genoeg uitleg over de woning dus veel mysterie is daar niet bij.
Maar persoonlijk gedrag/wensen speelt een grote rol inzake energieverbruik.
Meten is weten.
Wie iedere verbruiker meet weet direct waar de verschillen zitten.
Maar meetapparatuur kost geld en verdien je waarschijnlijk niet binnen het jaar terug en is voor sommigen dan eveneens not done en dan moet men zich verlaten op gissen.
Een momentopname van dit ogenblik:
(Inductiekoken + 90 cm dampkap op vol vermogen + verlichting in keuken en bureel + werk op laptop en SWW op 32°C).
In totaal wordt er dan niet meer dan 1100 W vermogen gevraagd (en nog teruggeleverd aan het net).
[
Voor 38% gewijzigd door
IvoB2 op 10-12-2024 20:56
]