Overzicht en achtergrond van mijn energiegebruik in 2024
Tussenwoning 2019 EPC 0,4, 130 m2 met 1-2 personen.
Intergas 24 kW, alles vvw, woonkamer + L/L MHI SRK35ZS-W 3.5kW
2x6 zonnepanelen 385 Wp op oost/west + 2 x 400 Wp op de schuur.
Dankzij het forum geniet ik nog tot maart 2027 van mijn vaste energiecontract bij Zondergas
Hierdoor heb ik toch een redelijke terugverdientijd van de zonnepanelen i.c.m. de MHI. Dat heeft in 2023 samen ca €8000 gekost. De aangegeven besparing van de gaskosten door de MHI is een schatting en baseer ik op het jaarlijkse gasverbruik 2020/2021 van ca 350-400 m3 gas. Eigenlijk is het een heel conservatieve schatting omdat door het lage verbruik + vaste leveringskosten, de totale m3-prijs ca. € 2,90 is.
Een minpuntje van mijn situatie is dat ik vvw veel comfortabeler vindt t.o.v. L/L. Ik ben er meer mee bezig om een gelijkmatige temperatuur in de wk te krijgen, het vraagt aandacht.
De plus van L/L is natuurlijk dat ik alleen verwarm als ik het nodig vindt. De vloerverwarming stook ik af en toe wel op als de vloer onder de 17 graden komt of als er visite komt.
Het liefst zou ik de de CV vervangen door een L/W warmtepomp. Dat is echter wel weer een investering, misschien dat ik het toch doe als ik er een duurzaamheidslening voor kan krijgen, scheelt toch ook weer ca. €400 per jaar. Lijkt me heerlijk comfortabel, een basis temp van 17-19 met de vvw en de MHI voor als ik op de bank zit. Mijn volgende energiecontract zal denk ik dynamisch zijn en dan kan ik mijn huis met een L/W warmtepomp als warmteaccu gebruiken in de goedkope stroomuren, ideaal toch
[
Voor 18% gewijzigd door
Nomind op 06-01-2025 20:35
]