Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
computerjunky schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 20:07:
[...]

Ja die ken ik.... Ir gun op de tussen muur. 17.3 graden. Ir gun op de buitenmuur 18,1 |:(

Helaas niets aan te doen.
Een dergelijk temperatuurverschil mat ik ook op de vloer boven het onbewoonde appartement (2/3 van ons vloeroppervlak) en en het stuk vloer (1/3) waar nog wel iemand onder woonde.
Vloer en/of muurverwarming is heerlijk, koeling daarentegen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 23:58
Wat betreft gebruik is een keuze. Daar ben ik het deels mee eens. Ik ga volgend jaar zomer lekker 500-700 kWh opstoken met een airco om te koelen. Het is namelijk nog maar 8-10 euro waard.

Waarom zou ik ze 700 kWh geven en daar maar max 10 euro voor ontvangen. Als ze zo weinig waarde aan mijn stroom hechten ga ik lekker mijn huis koelen. Toen ze me nog 11 cent gaven zat ik gewoon in een huis van 28-32 graden. Nu is het me de 10 euro niet meer waard.
Mobiele unit, slimme schakelaar en gaan.

Maar afgelopen jaren heb ik zelfs geprobeerd mijn verbruik te laten dalen ondanks dat het effectief gratis was. Als de regels beter worden dan gaat de airco misschien uit. Heb ook nog 450 kWh over voor einde contract jaar op 1 maart en misschien stook ik dat op via een elektrisch kacheltje. Voor 10 euro aan stroom hoef ik met die 450 kWh dan maar 7.6 m3 gas te besparen om "winst" te boeken.

Uiteindelijk doen we gewoon wat het beste is voor onze portefeuille.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Eric-Peric schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:51:
[...]

Klinkt interessant en sowieso beter dan mijn boiler op tijdklok.
Wat is het effect van je maatregelen op je verbruik?
Bruto heb ik hoger verbruik door dat ik mijn boiler op 90 graden heb ingesteld.

Netto minder energie afname van het net + minder terugleveren aan het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lj20pktwPb-C5h--PRsojxL5w0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78G1sErrqVkmkLubw28K3wcp.jpg?f=fotoalbum_large

Wel heb ik in app ook een handmatig schakelaar gemaakt in de app waarmee ik systeem kan overulen op niet zonnige dagen wanneer ik besloten heb om die dag te wel te willen gaan douchen.
Mijn boiler kan zowel op 600, 1.200 en 1.800 watt verwarmen. Op vol vermogen heb ik binnen uur al warm water.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 14-12-2024 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-04 23:28
Afgelopen jaar heb ik het gas af laten sluiten en verwarm ik mijn hele huis (vrijstaande woning uit de jaren '70, 2 volwassenen, 4 kinderen) met behulp van 9 airconditioning units (lucht-lucht warmtepompen). Voor warm water hebben we een 270L warmtepompboiler (en 120 L elektrische boiler als buffervat). Verder hebben we ook een elektrische auto aangeschaft en 76 zonnepanelen (25.000 kWp).

De airconditioningunits zitten allemaal geïntegreerd in home assistant en worden aangestuurd aan de hand van thermometers per ruimte en een tijdschema ('s nachts uit). Overdag houden we het wel lekker warm in huis (20 graden).

We hebben echt een hoog stroomverbruik: Sept 2023 t/m sept 2024 was 23406 kWh waarvan 7014 kWh direct uit eigen zonnepanelen. Met salderen op 18 kWh na op 0 uitgekomen. Hoop het eigen verbruik vanaf 2027 nog flink te verhogen met behulp van slimme automatiseringen (wanneer auto oplaad) en met accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dan mag ik hopen dat het grootste verbruik in het laden van je EV zit.
Dit is zowat de enige verbruiker die zonder comfortverlies heel goed te sturen valt en gelijktijdig het zelfverbruik aanzienlijk omhoog kan krikken.

Huishoudens zonder laadpaal halen gemiddeld een direct verbruik van een 25%, wanneer ze goed opletten is 30 tot 35% mogelijk en wie er echt maniakaal (met het nodige comfortverlies) mee bezig kan tot 40% direct verbruik halen. Maar daar stopt het, op de uitzonderingen na, dan ook.

Ik vermoed dat vele het effect na saldering (zonder laadpaal en zonder eigen opslag) iets te rooskleurig opvatten en nog voor verrassingen zullen komen te staan wanneer ze niet tijdig maatregelen nemen.
Hun energieverbruik zal er dan wel niet door stijgen maar hun energierekening, zeker in de wintermaanden, wel.
Wanneer je voor de overproductie in de zomermaanden dan ook nog eens steeds minder gaat krijgen (laat staan in een volgende fase ervoor moet betalen om te injecteren in het net) zal de jaarnota bij eenzelfde energieverbruik gevoelig stijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-05 18:33
RefleXion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:30:
Afgelopen jaar heb ik het gas af laten sluiten en verwarm ik mijn hele huis (vrijstaande woning uit de jaren '70, 2 volwassenen, 4 kinderen) met behulp van 9 airconditioning units (lucht-lucht warmtepompen). Voor warm water hebben we een 270L warmtepompboiler (en 120 L elektrische boiler als buffervat). Verder hebben we ook een elektrische auto aangeschaft en 76 zonnepanelen (25.000 kWp).

De airconditioningunits zitten allemaal geïntegreerd in home assistant en worden aangestuurd aan de hand van thermometers per ruimte en een tijdschema ('s nachts uit). Overdag houden we het wel lekker warm in huis (20 graden).

We hebben echt een hoog stroomverbruik: Sept 2023 t/m sept 2024 was 23406 kWh waarvan 7014 kWh direct uit eigen zonnepanelen. Met salderen op 18 kWh na op 0 uitgekomen. Hoop het eigen verbruik vanaf 2027 nog flink te verhogen met behulp van slimme automatiseringen (wanneer auto oplaad) en met accu's.
Je hebt wel een hoog verbruik, maar op zich zegt dat niet zoveel. Als ik jouw was zou ik eens gaan kijken, hoeveel kWh waar naar toe gaat. Als je dat in beeld hebt kun je daar op gaan acteren.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
RemmyB83 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:55:
[...]

Je hebt wel een hoog verbruik, maar op zich zegt dat niet zoveel. Als ik jouw was zou ik eens gaan kijken, hoeveel kWh waar naar toe gaat. Als je dat in beeld hebt kun je daar op gaan acteren.
Ja, overgrote deel blijft toch wel de verwarming. Misschien dat isoleren nog iets zou kunnen helpen. Verder draaien we met 6 personen natuurlijk ook de nodige wasjes en koken we op inductie, maar dat is niet echt aan te passen. Warm water was 1893 kWh voor het hele jaar (registreert boiler zelf), lijkt me al vrij zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:29
RefleXion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:05:
[...]

Ja, overgrote deel blijft toch wel de verwarming. Misschien dat isoleren nog iets zou kunnen helpen. Verder draaien we met 6 personen natuurlijk ook de nodige wasjes en koken we op inductie, maar dat is niet echt aan te passen. Warm water was 1893 kWh voor het hele jaar (registreert boiler zelf), lijkt me al vrij zuinig.
Wat voor boiler heb je, geen warmtepomp zeker ? Dat is wel heel veel stroom voor warm water. Hier zit ik op ongeveer 2-3 kWh per dag voor gezin van 4. En we jassen elke dag een volle 300 liter boiler erdoor ivm het badderen van de kleine kinderen. Maargoed 6 man is ook veel natuurlijk dus dat mag best 30-40% hoger zijn.

Hoeveel stroom gaat er je auto in, dat vervuilt ook een beetje de statistieken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
[...]

Ik heb een hoekhuisje van 110m², en wij zijn met zijn 4en.
Voor alle dagelijkse dingen verbruiken we 3000kWh (koken, wassen, tv, playstation, enz )per jaar. We verbruikten 900m³ gas, wat dit jaar nog rond de 200m³ zal zijn ivm aanschaf airco. Maar als ik die 900m³ zou om rekenen naar kWh voor een warmtepomp incl. sww, dan zou dat ongeveer 2000kWh zijn.
Dus ja de vraag is en blijft waar gaan bij jouw, alle kWh precies naar toe.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]
Warm water was 1893 kWh voor het hele jaar (registreert boiler zelf), lijkt me al vrij zuinig.
Vrijzuinig zuinig is een relatief gegeven.
Vanaf 1 januari tot heden zitten we nu op 98 kWh voor SWW (150/300 liter).
Weliswaar voor slechts 2 personen maar blijft na extrapolatie naar 6 personen nog altijd een aanzienlijk verschil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
Lollercopter schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:32:
[...]

Wat voor boiler heb je, geen warmtepomp zeker ? Dat is wel heel veel stroom voor warm water. Hier zit ik op ongeveer 2-3 kWh per dag voor gezin van 4. En we jassen elke dag een volle 300 liter boiler erdoor ivm het badderen van de kleine kinderen. Maargoed 6 man is ook veel natuurlijk dus dat mag best 30-40% hoger zijn.

Hoeveel stroom gaat er je auto in, dat vervuilt ook een beetje de statistieken natuurlijk.
Dat is wel een warmtepompboiler (270L LG). Kinderen bereiken nu tienerleeftijd, gaat hard met water :+.
Auto is een e-208, gaat 40 kWh in. Rijd hem elke werkdag ongeveer half leeg (2x 35 km). Voor de langere afstanden en tripjes met hele gezin hebben we nog een benzine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
RemmyB83 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:45:
[...]

Ik heb een hoekhuisje van 110m², en wij zijn met zijn 4en.
Voor alle dagelijkse dingen verbruiken we 3000kWh (koken, wassen, tv, playstation, enz )per jaar. We verbruikten 900m³ gas, wat dit jaar nog rond de 200m³ zal zijn ivm aanschaf airco. Maar als ik die 900m³ zou om rekenen naar kWh voor een warmtepomp incl. sww, dan zou dat ongeveer 2000kWh zijn.
Dus ja de vraag is en blijft waar gaan bij jouw, alle kWh precies naar toe.
Ik denk niet dat gas omrekenen naar kWh helemaal eerlijk is op die manier. Maar we gebruiken dus helemaal geen gas meer. Huis is ook stukje groter (> 300 m2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:01
Met 2 personen zitten wij hier per jaar op 200-250kWh elektrisch met een 150 liter warmtepompboiler (gemeten met een MID kWh meter). 1900kWh voor 6 personen vind ik ook niet zuinig, maar dat begrip is uiteraard subjectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RefleXion
Franciesco schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:18:
Met 2 personen zitten wij hier per jaar op 200-250kWh elektrisch met een 150 liter warmtepompboiler (gemeten met een MID kWh meter). 1900kWh voor 6 personen vind ik ook niet zuinig, maar dat begrip is uiteraard subjectief.
We maken ook gebruik van warmwatercirculatieleiding. Er wordt dus altijd warm water door de leiding gepompt zodat alle kranen gelijk warm water hebben, daar gaat vrees ik behoorlijk wat energie verloren. Aan de andere kant komt die warmte gewoon in het huis terecht, dat is dus prima. Die circulatie gaat overigens wel automatisch aan en uit op strategische tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
RefleXion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:17:
[...]

Ik denk niet dat gas omrekenen naar kWh helemaal eerlijk is op die manier.
1m3 gas is ongeveer vergelijkbaar met 8 a 9kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
RefleXion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:21:
[...]

We maken ook gebruik van warmwatercirculatieleiding. Er wordt dus altijd warm water door de leiding gepompt zodat alle kranen gelijk warm water hebben, daar gaat vrees ik behoorlijk wat energie verloren. Aan de andere kant komt die warmte gewoon in het huis terecht, dat is dus prima. Die circulatie gaat overigens wel automatisch aan en uit op strategische tijden.
Dat kan zeker een reden zijn voor het hoge sww stroomverbruik ja. Maar zolang dat warme water met een relatief laag rendement opgewekt is, is dat warmteverlies nog steeds niet erg efficiënt. Zeg cop 2,5-3 warmtepompboiler tegen cop 4-5 bij een warmtepomp. Plus nog stroomverbruik voor de circulatiepomp?

De vraag is ook of je dat nodig hebt.
Maar goed, we hoeven niet allemaal dezelfde wensen in stroomverbruik etc te hebben, dus wellicht willen jullie het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
Franciesco schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:38:
[...]

Dat kan zeker een reden zijn voor het hoge sww stroomverbruik ja. Maar zolang dat warme water met een relatief laag rendement opgewekt is, is dat warmteverlies nog steeds niet erg efficiënt. Zeg cop 2,5-3 warmtepompboiler tegen cop 4-5 bij een warmtepomp. Plus nog stroomverbruik voor de circulatiepomp?

De vraag is ook of je dat nodig hebt.
Maar goed, we hoeven niet allemaal dezelfde wensen in stroomverbruik etc te hebben, dus wellicht willen jullie het zo.
Het is inderdaad een vorm van luxe, maar anders duur het echt lang voor er warm water is in de badkamer. De circulatiepomp was een oud ding van 40 watt, die heb ik vervangen door een nieuw model van 6 watt, dus dat verbruik is te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
Eric-Peric schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:30:
[...]

1m3 gas is ongeveer vergelijkbaar met 8 a 9kwh.
Even nagezocht en mijn energieleverancier (GreenChoice) zegt inderdaad iets vergelijkbaars (10 kWh / kuub), weer wat geleerd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
RefleXion schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:17:
[...]

Ik denk niet dat gas omrekenen naar kWh helemaal eerlijk is op die manier. Maar we gebruiken dus helemaal geen gas meer. Huis is ook stukje groter (> 300 m2).
Het om rekenen van gas naar kWh, is een veel gebruikte vuistregel. Het is idd geen exacte berekening, maar dat komt omdat niemand thuis precies dezelfde opstellingen heeft.
Dat je huis een oppervlakte heeft van meer dan 300m² zal een grootdeel van je verbruik verklaren. En ik vermoed ook dat je isolatie niet echt top is.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
RemmyB83 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:42:
[...]

Het om rekenen van gas naar kWh, is een veel gebruikte vuistregel. Het is idd geen exacte berekening, maar dat komt omdat niemand thuis precies dezelfde opstellingen heeft.
Dat je huis een oppervlakte heeft van meer dan 300m² zal een grootdeel van je verbruik verklaren. En ik vermoed ook dat je isolatie niet echt top is.
Nee, isolatie laat te wensen over. Wel dubbel glas en spouwmuurisolatie, maar verder zijn jaren 70 woningen zo lek als een mandje :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:06
RemmyB83 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:42:
[...]

De hoeveelheid energie in een m3 gas heeft niets met je opstelling en installatie in je huis te maken.
Dit geldt dan uiteraard bij COP1, bij gebruik van een warmtepomp haal je meer kWh warmte uit een kWh stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is waardevol informatie om te weten of je systeem een beetje efficiënt draait.

Wanneer 100m3 bespaart wat je vervolgens 900kWh kost dan ben je of op cop 1 aan verwarmen of je heb een slecht draaiende warmpomp die steeds in deforst gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
deejeebv schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:18:
[...]

De hoeveelheid energie in een m3 gas heeft niets met je opstelling en installatie in je huis te maken.
Dit geldt dan uiteraard bij COP1, bij gebruik van een warmtepomp haal je meer kWh warmte uit een kemphaan stroom.
In mijn eerdere bericht gaf ik aan 900m³ gas te verbruiken. Als ik dit zou doen met een warmtepomp ipv een ketel, dan zou ik ongeveer 2000kWh kwijt zijn.

@RefleXion gaf aan dat deze manier van omrekenen niet eerlijk zou zijn.
Waar op ik reageerde het een vuistregel is, omdat geen enkel huishouden de zelfde opstelling heeft.

De hoeveelheid energie die in een m³ aardgas zit is gemiddeld 9.8kWh, daar zijn we het denk ik allebei over eens.
Alleen het omrekenen van gasketel naar warmtepomp, kun je niet zo makkelijk maken.
Omdat de efficiëntie bij een ketel oa afhankelijk is van de aanvoertemperatuur en of het een vr of een hr ketel is. Ook voor een warmtepomp gelden dit soort verschillen voor de efficiëntie.
Maar een veel gebruikte vuistregel is je gasverbruik x2, is het verbruik in kWh voor je warmtepomp. En daar had ik het over.

Met het aantal kWh in een m³ gas heeft het niet veel te maken, maar wel met de hoeveelheid die je er weet uit te halen. Net als het aantal elektrische kWh die je er in stop, en hoeveel thermische kWh aan warmte je er vervolgens weet uit te halen.

@RefleXion mijn huis is ook een jaren 70. Maar ik heb wel alle ramen vervangen voor hr++. En verder is hier redelijk nageïsoleerd, alleen vloerisolatie zou ik graag nog eens doen.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 12:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRiKMwBc9E7sHdSBLoEkYf-TOA0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSM8carzp7mOR78RsnZTif1g.png?f=fotoalbum_large

De 3 pieken van continu 1 kwh om 00:43, 03:43 en om 06:58 kan ik niet verklaren. Hebben jullie mogelijk een idee?

Die van 22:58 is de warmtepomp, dat gebeurd iedere dag, dus dat is normaal.
Die van 8:20 is toen de kookplaat aan ging, dus dat is ook norrmaal. Maar de eerdere genoemde pieken kan ik niet verklaren. Wat zou 's nachts zoveel stroom trekken?

Wat ik in ieder geval kan zien is dat het om L2 gaat, dus geen 3-fase apparaat.

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 15-12-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@c-nan boiler/quooker oid? Lijkt me dat het te achterhalen moet zijn als je bedenkt welke apparaten je allemaal hebt. Dat kunnen wij immers niet weten.

PS; vermogen is kW en niet kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-05 11:36
c-nan schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:17:
[Afbeelding]

De 3 pieken van continu 1 kwh om 00:43, 03:43 en om 06:58 kan ik niet verklaren. Hebben jullie mogelijk een idee?

Die van 8:20 is toen de kookplaat aan ging, dus dat is ook norrmaal. Maar de eerdere genoemde pieken kan ik niet verklaren. Wat zou 's nachts zoveel stroom trekken?

Is je warmtepomp 1 of 3 fase?.

Zou het kunnen dat die van 23 uur het verwarmen van het voorraadvat is en de andere pieken het verwarmen van het huis?

Zo ziet het in ieder geval bij mij ook uit(Itho Daalderop wpu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
[Afbeelding]

Zonder meer info moeilijk. De pieken zijn wel alledrie 75 minuten en vergelijkbaar. Dat zou betekenen 1 apparaat. Ik zou kijken naar je koelvries en je boiler of quooker. Een cop1 IR kachel zou ook nog kunnen.
Koelvries zou 3,75 kwh per nacht gebruiken, dus of er is iets mis mee, of die kun je uitsluiten.
Boiler en quooker zou ook normaliter kortere tijdsduur zijn.
Blijft eigenlijk alleen een verwarming of je wp over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
We hebben een warmtepomp, volgens mij een Itho Daalderop WPU 5G icm 200L boiler.
Daarnaast een Duco WTW type-D unit.

De WP verwarmt de boiler iedere dag om 23:00 uur, maar de pieken die erna volgen was mij eerder niet opgevallen (en kan ik ook niet terug bekijken). Daarnaast hebben we ook een Quooker, maar die gaat niet met tussenpozen opwarmen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
c-nan schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:05:
We hebben een warmtepomp, volgens mij een Itho Daalderop WPU 5G icm 200L boiler.

De WP verwarmt de boiler iedere dag om 23:00 uur, maar de pieken die erna volgen was mij eerder niet opgevallen (en kan ik ook niet terug bekijken). Daarnaast hebben we ook een Quooker, maar die gaat niet met tussenpozen opwarmen lijkt mij?
Defrost wp? Was en koud en vochtig vannacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Eric-Peric schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:14:
[...]

Defrost wp? Was en koud en vochtig vannacht.
Het is een W/W warmtepomp, geen lucht. Zit volgens mij geen defrost functie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
c-nan schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:05:

Dat is vrijwel zeker de warmtepomp. Deze draait bij voldoende warmtevraag ongeveer een uur per keer.

Er is een topic over: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen

[ Voor 7% gewijzigd door Midan op 15-12-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
c-nan schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:18:
[...]

Het is een W/W warmtepomp, geen lucht. Zit volgens mij geen defrost functie op?
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Midan schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:20:
[...]

Dat is vrijwel zeker de warmtepomp. Deze draait bij voldoende warmtevraag ongeveer een uur per keer.

Er is een topic over: Itho WPU5G water/water-warmtepomp ervaringen
Denk het ook. Moet wel zeggen dat ik het verbruik vrij hoog vind. 3,75 kwh in 7 uur bij nachttemperatuur.
Edit, voor een warmtepomp. Alhier met cop1 5.6kwh

[ Voor 5% gewijzigd door Eric-Peric op 15-12-2024 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midan
Eric-Peric schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:51:
[...]

Denk het ook. Moet wel zeggen dat ik het verbruik vrij hoog vind. 3,75 kwh in 7 uur bij nachttemperatuur.
Wat voor soort huis is het?

In de wintermaanden gebruik ik ongeveer 100 kWh per maand voor verwarming. Dat vind ik best acceptabel. Op jaarbasis verwacht ik dat het verbruik voor verwarming onder de 500 kWh blijft.

Helaas vindt de verwarming vooral ’s nachts plaats, omdat de temperatuur dan het meest daalt. In het topic dat ik heb gelinkt, staan manieren om dit beter te regelen.

Overigens vraag ik me af of je het verbruik van de WTW-installatie niet moet meerekenen, aangezien de warmtepomp zonder WTW waarschijnlijk meer energie zou verbruiken.

Hier vebruikt de wtw op jaarbasis meer dan 300 kwh.

[ Voor 15% gewijzigd door Midan op 15-12-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Midan schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:01:
[...]

Wat voor soort huis is het?

In de wintermaanden gebruik ik ongeveer 100 kWh per maand voor verwarming. Dat vind ik best acceptabel. Op jaarbasis verwacht ik dat het verbruik voor verwarming onder de 500 kWh blijft.

Helaas vindt de verwarming vooral ’s nachts plaats, omdat de temperatuur dan het meest daalt. In het topic dat ik heb gelinkt, staan manieren om dit beter te regelen.

Overigens vraag ik me af of je het verbruik van de WTW-installatie niet moet meerekenen, aangezien de warmtepomp zonder WTW waarschijnlijk meer energie zou verbruiken.

Hier vebruikt de wtw op jaarbasis meer dan 300 kwh.
Morgen komt mijn lucht lucht wp. Als ik ook naar de 500 of 800 kwh ga dan heb ik goed gerekend. Ik schat dat ik nu op de 3000kwh zit met Cop1 verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ben er gisteren achtergekomen dat ik indien ik niet verwarm mijn rijtjeswoning 17 graden blijft. Een deel daarvan zal van mijn aquaria komen. Maar dat betekend dan dat ik voor een paar graden meer echt veel stook.
Dus ik ga maar eens goed naar isolatie kijken.

Verbruik afgelopen maand 14 nov tot 13 dec is ook binnen.
821kwh, 5 teruggeleverd.

[ Voor 14% gewijzigd door Eric-Peric op 15-12-2024 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midan
Eric-Peric schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:26:
Ben er gisteren achtergekomen dat ik indien ik niet verwarm mijn rijtjeswoning 17 graden blijft. Een deel daarvan zal van mijn aquaria komen. Maar dat betekend dan dat ik voor een paar graden meer echt veel stook.
Dus ik ga maar eens goed naar isolatie kijken.
In een tussenwoning komt het denk ik vooral omdat je buren wel aan het verwarmen zijn.

Als met dit weer je huis zonder verwarmen niet onder de 17 graden gaat, is de isolatie dan niet al goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Midan schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:32:
[...]
Als met dit weer je huis zonder verwarmen niet onder de 17 graden gaat, is de isolatie dan niet al goed?
Hangt ervan af hoeveel die aquariums verstoken aan energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Midan schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:32:
[...]

In een tussenwoning komt het denk ik vooral omdat je buren wel aan het verwarmen zijn.

Suboptimaal at best ;) Maar work in progress.
Ik moest nog even een muurtje afstucken en vandaag latexen waar de binnenunit komt te hangen, ik heb nog wel wat te doen in huis.

[ Voor 18% gewijzigd door Eric-Peric op 15-12-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
nvt

[ Voor 115% gewijzigd door Eric-Peric op 15-12-2024 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor een Boiler lijk mij de pieken wel erg lang, of met een boiler zijn van meer dan 100L, maar dan ook nog. De pieken duren ongeveer een uur of wel 1kWh per keer. Ik ga voor een elektrische kachel die door de thermostaat aanspringt Of de warmte pomp die aanspring en huis 1 uur lang verwarmt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 15 december 2024 @ 12:39:
[...]
Hangt ervan af hoeveel die aquariums verstoken aan energie.
offtopic:
HR++ aquarium bouwen :+

[ Voor 4% gewijzigd door PalingDrone op 15-12-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Lees net een mail van NLE uit 2021.
Wij passen Uw maandbedrag aan naar 311 Euro.
Bezig zijn met verbruik loont dus wel.
Ter verduidelijking, alleen met zonnepanelen, en wat verbruiksmanagement zoals ledlampen, kleine isolatiemaatregelen en gedragsaanpassing, en van het gas af betaal ik dit jaar 3000 minder met maandbedrag 55.
De afgelopen 2 jaar betaalde ik met een oud contract 13 p.m. dus nog beter.
Reken ik alles uit van wat levert het op vanuit kwh besparing dan blijkt dat ik niet kan rekenen. Reken ik vanuit maandbedrag heb ik nu gratis zonnepanelen en airco.
De som van de acties is dus veel groter dan de individuele resultaten opgeteld.
Mijn zonnepanelen leveren max 4000, maal 0.27ct dus 1080 met saldering. Waar die overige 2000 euro vandaan komt?

[ Voor 77% gewijzigd door Eric-Peric op 17-12-2024 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
Eric-Peric schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:53:
Lees net een mail van NLE uit 2021.
Wij passen Uw maandbedrag aan naar 311 Euro.
Bezig zijn met verbruik loont dus wel.
Ter verduidelijking, alleen met zonnepanelen, en wat verbruiksmanagement zoals ledlampen, kleine isolatiemaatregelen en gedragsaanpassing, en van het gas af betaal ik dit jaar 3000 minder met maandbedrag 55.
De afgelopen 2 jaar betaalde ik met een oud contract 13 p.m. dus nog beter.
Reken ik alles uit van wat levert het op vanuit kwh besparing dan blijkt dat ik niet kan rekenen. Reken ik vanuit maandbedrag heb ik nu gratis zonnepanelen en airco.
De som van de acties is dus veel groter dan de individuele resultaten opgeteld.
Mijn zonnepanelen leveren max 4000, maal 0.27ct dus 1080 met saldering. Waar die overige 2000 euro vandaan komt?
En straks nog lager met je airco :)

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
RemmyB83 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:54:
[...]

En straks nog lager met je airco :)
Lol. De oudste rekening die ik heb is van 13 feb tot 14mrt 2021. 6 kwh p.d. en 6 m3 per dag. Feb mrt24 is 18kwhp.d.
Dus van 66kwh naar 18 met een paar pirplaatjes, tochtstrips en gaten kitten?
Ik ben blij met het resultaat maar sta paf.

[ Voor 41% gewijzigd door Eric-Peric op 17-12-2024 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
Eric-Peric schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:59:
[...]

Lol. De oudste rekening die ik heb is van 13 feb tot 14mrt 2021. 6 kwh p.d. en 6 m3 per dag. Feb mrt24 is 18kwhp.d.
Dus van 66kwh naar 18 met een paar pirplaatjes, tochtstrips en gaten kitten?
Ik ben blij met het resultaat maar sta paf.
In die periode verbruikten we hier nog 0,643 m3 per graaddag volgens mindergas.nl
(Geen pv of extra isolatie maar met het nodige getweak wel flink omlaag gekregen, kitten staat voor komende week op de agenda, de kieren zitten hier tussen plafond en kozijn en met kamerbreed glas + nog een stukje om de hoek waait de warmste lucht van de kamer wel heel gemakkelijk naar buiten. :X )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
1e 24 uurs resultaat airco versus cop1 bij deze zachte weersomstandigheden.
Cop1 bij 20 graden 19,2kwh p.d.
Cop5 bij 21 graden 6,85kwh p.d.
De binnenT iets hoger aangezien het een andere gevoelstemperatuur is.
64% reductie actuele verbruik verwarming.

[ Voor 9% gewijzigd door Eric-Peric op 18-12-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hoe kom je dan aan COP5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Airco specificaties fabrikant SCOP 5.1.
Heb ik weer een boeboe gemaakt? Dat is de data waarmee je moet vergelijken als je keuzes moet maken bij aanschaf.

[ Voor 24% gewijzigd door Eric-Peric op 18-12-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Eric-Peric schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:12:
[...]

Airco specificaties fabrikant SCOP 5.1.
Heb ik weer een boeboe gemaakt? Dat is de data waarmee je moet vergelijken als je keuzes moet maken bij aanschaf.
Hmm. Maandbedrag naar nul mag niet van mijn leverancier?

[ Voor 16% gewijzigd door Eric-Peric op 18-12-2024 12:38 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Alvast maar het jaaroverzicht 2024 van mijn energieverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VrzS7_7br5oNR4KGpcdQYA4qAg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9QVMb8aIfLt4EWWGOjWmxm5q.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvVptFqklLFdXVkqt5ZrfOJTu-o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OhuFZpbQv9DqdlakD8CtPUae.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7BfpJJBG-gXMbcqZg2ZBXD1oZw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hbsBhjvnmnzGCfSup0CXFKLW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBOo8DIQUj6pgZoux1SjpzjD49U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3iYj94ZwYzw8UFhT8kw37Trv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anui2AMLq7z_X1Qx0utw4pLijow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SmqwShyNbKkRleyb92nEFWLN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/767uyHsRe05yylUOvigEjq9QFm0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PmQHFVQxedCSdfNtDIHPmVjr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbMIOtFd6yc5LDhUdTwBZUztKdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/udGPHvnWeQGC0mbxSZuqxldB.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 26-12-2024 13:54 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Mooie graphics maar ik mis wat conclusies of achtergrondinfo.
Als ik het lees zie ik meer zonnepanelen en meer netafname sinds 21?
Edit, wel erg strak totaalgebruik, ik zit nog fors hoger zelfs zonder e-vervoer.
Ben ook geinteresseerd in het regenwater!

[ Voor 26% gewijzigd door Eric-Peric op 28-12-2024 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ik kom hier om te leren, maar ik heb nog een lange weg te gaan geloof ik.
Ook maar even mijn verrbruik erbij gezocht van 28 dec.
4948 verbruikt
1982 teruggeleverd
Eigen gebruik zonnepanelen geschat op basis van eerdere data 1800.
Kom ik op een bruto jaarverbruik van 6750kwh.
Ik hoop dat ik volgend jaar wat beters kan laten zien, met de airco hoop ik onder de 5000 uit te komen.

Anyways, allemaal een fijn en lager 2025 toegewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
[Afbeelding]

Hoeveel van deze pieken zie je in de afgelopen dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Slecht zonne jaartje maar ook minder verbruik dit jaar door kind die uit huis gaat, het blijft allemaal plus dus dat scheelt, geld kosten doet het allemaal al een tijdje niet meer.
Volledig elektrisch huis, met 3 personen sinds juni en we letten eigenlijk nergens op omdat er voldoende stroom jaarlijks van dak komt.
Verwarmings tijd is het 24/7 21 a 21,5 graden in huis.

Alles op 1 hoop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWZyIqJRnzcz2ZFokwRjMLRPQHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9H7Z0UjwMomBOd8zYddLTpAr.jpg?f=fotoalbum_large

Onderdeel warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjTP8Jxq4f8LWrWpaWiaQKT0Aso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jK3ZQEdIR9eQWSw2iyDv0R3U.jpg?f=fotoalbum_large

Boilers voor de douche

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg3JckzwEUIv6DCH3ZMr_U2-eZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EaeWbuUbt3jkeJJIGpk9bHoL.jpg?f=fotoalbum_large

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Eric-Peric schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:58:
[...]
Mooie graphics maar ik mis wat conclusies of achtergrondinfo.
Als ik het lees zie ik meer zonnepanelen en meer netafname sinds 21?
Edit, wel erg strak totaalgebruik, ik zit nog fors hoger zelfs zonder e-vervoer.
Ben ook geinteresseerd in het regenwater!
Je hebt gelijk. Ik dacht nog even voor mijn vakantie was grafieken te 'droppen', maar wat toelichting is wel handig.

Mijn zonnepanelen heb ik in de loop der tijd meerdere keren uitgebreid of vervangen, voornamelijk door het stijgend elektra verbruik. Dat begon met wat elektra boilers om gasverbruik te verminderen en daarna een L/L warmtepomp om volledig gasloos te gaan. De EV zorgt natuurlijk ook voor een flinke stijging qua elektriciteitsverbruik. Het is maar een 1-persoons huishouden, maar probeer wel zuinig te leven en zoveel mogelijk zonnestroom rechtstreeks zelf te gebruiken antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Het regenwater wordt lekker simpel met een gieter uit de regenton gehaald, waarmee ik het reservoir van mijn wc bijvul. Dat zijn dus inmiddels flink wat 10 liter gieters geweest...

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 29-12-2024 18:43 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v-mann
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15:04
Over 2024 slechts 568 m3 gas gebruikt (tussenwoning, 1988, 3 personen). Het zachte weer, bewust stoken, aanleg vloerverwarming, CV tuning en kinderen die het huis uit gaan hebben het verbruik flink verminderd: in 2019 verbruikten we nog 1206 m3, meer dan het het dubbele dus :-)
Nefit HR-ketel uit 2009 doet het nog prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:06
In 2024 6350 kWh verbruikt waarvan 3184 in de E-auto is gegaan. Blijft over 3166 kWh aan verbruik.
All electric vrijstaand geschakelde woning (garage zit vast het huis en aan de garage van de buren) uit 2022 van 180m2 met w/w warmtepomp incl vloerkoeling. 4 bewoners (2 volwassenen, 2 kinderen). Thermostaat staat in stookseizoen op 20 graden beneden.

Aan PV opwek 7312 kWh. 5286 kWh (6000 wp op schuin dak op zuiden) hiervan is via mijn SAP het net in gepompt. De resterende opwek (2490 wp op plat dak op zuiden met slechts 10 graden hellingshoek) is op mijn PAP aangesloten en hiervan hebben we 48% direct zelf verbruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Homer-Simpson op 02-01-2025 18:23 . Reden: Woningtype toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 08:58
Hier een tweekapper uit 1989 met in het afgelopen jaar een gasverbruik van 603 m3 met 2 personen. Intergas Xtreme 30 ketel met geblazen convectors op 45 graden. Ieder jaar een lager verbruik en dat heeft grotendeels te maken met een verstandig stookbeleid, goede isolatie en een opwarmend klimaat.
Een warmtepomp zou kunnen, maar is onrendabel vanwege ons lage verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:53
2 onder 1 kap, 2 persoons
12 zonnepanelen, 2x airco (tevens verwarmen)
Wat minder zonneschijn dit jaar, klein tekort ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dURLpXoy0msIJNMgFJKE314L6ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NXYzVa89iKQoNbU9a8dRtSQx.png?f=fotoalbum_large

| Energie 2025 | Bitcoin / Ethereum |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit jaar is ons stroom verbruik toegenomen door een installatie van een L/W warmtepomp in september en een aantal apparaten die 24/7 aanstaan.

Wij wonen vrijstaand met 3 personen waarbij SWW en koken nu nog op gas is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm_bzgZnZBT-4yxmRflTuQxR1n4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kGAMKNV4adCaztn5DxEaO5lj.jpg?f=user_large

Zelfvoorziening uit zonnestroom is 39%.

Voor 2025 staat mogelijk een elektrische auto gepland. Als SWW opgelost kan worden gaan wij over naar full-electric, maar economisch moet dit wel redelijk uitkomen. Voor 2025 en 2026 hebben wij nog een negatieve energie rekening door salderen en TLV. Daarom is de verwachting is dat wij full-electric uitstellen tot 2027 waarbij een accu ook in beeld komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gerenoveerde vrijstaande woning met 5 personen , L/w en 300l boiler, sinds juli een electrische auto
En officieel label A+++ :*)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 01-01-2025 14:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:56

timpel_800

Amber 65

kiddyl schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 13:52:
Dit jaar is ons stroom verbruik toegenomen door een installatie van een L/W warmtepomp in september en een aantal apparaten die 24/7 aanstaan.

Wij wonen vrijstaand met 3 personen waarbij SWW en koken nu nog op gas is.

[Afbeelding]

Zelfvoorziening uit zonnestroom is 39%.

Voor 2025 staat mogelijk een elektrische auto gepland. Als SWW opgelost kan worden gaan wij over naar full-electric, maar economisch moet dit wel redelijk uitkomen. Voor 2025 en 2026 hebben wij nog een negatieve energie rekening door salderen en TLV. Daarom is de verwachting is dat wij full-electric uitstellen tot 2027 waarbij een accu ook in beeld komt.
Bijna 21.000kwh opgewekt dat zijn heel wat Panelen!

Leuk altijd het einde van het jaar om het totale verbruik te zien.
Wij hebben een bakkerij aan huis die ik niet apart meet dus ik weet niet precies het verbruik van huis/bakkerij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wdm9MSn1Xs3YbB8u6okRGj7VZ50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0J9HdYiJz7n8N4RWLHRjEryn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door timpel_800 op 01-01-2025 14:55 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
timpel_800 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:40:
[...]

Bijna 21.000kwh opgewekt dat zijn heel wat Panelen!
Wij hebben hier 27kWp liggen. Ik heb tijdens de 'energie crisis' heel veel bijgelegd (elk plat dak waar ik bij kon) voor de hoge TLV.

Daar hebben wij nu nog profijt van want onze totale energie rekening van stroom + gas is negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:21

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@timpel_800 , @kiddyl Een negatieve energierekening - da's positief, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
dunklefaser schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:07:
De afgelopen 2 jaar hebben wij hier geld terug gekregen (TLV stroom > gasrekening) en dit zal in ieder geval nog t/m 2026 zijn voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:56

timpel_800

Amber 65

dunklefaser schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:07:
Ik heb nog 5700kwh afgenomen dus niet negatief. En ik heb geen ruimte meer op mn dak 😁

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@kiddyl Het energieverbruik (en de topictitel) gaat over de kWh's, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:47
Tweekapper (gasloos) uit 2021 met 165m2 woonoppervlakte. Hierbij ons (gezin met drie pubers) verbruik van het jaar 2024.

8.558 kWh opwek (heb ongeveer 1.500 kWh opwek gemist doordat er tot eind juni door Liander gewerkt werd aan de kabels).

5.000 kWh totale verbruik (42,5% hiervan direct verbruikt van de panelen).

Warmtepomp heeft 1.882 kWh verbruikt waarvan 642 kWh aan warm water en 1.240 kWh aan het verwarmen van de woning.

Het totale verbruik is 10% hoger dan in 2023. Dit komt mijn inziens omdat er in de maand april een hoog niet verklaarbaar (direct) verbruik was (600 kWh ex warmtepomp).

[ Voor 23% gewijzigd door Bravertal op 02-01-2025 09:48 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:57
assje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:10:
In juni zijn wij verhuisd naar onze woning die we vorig jaar oktober gekocht hebben. Vrijstaande woning uit 1976 woonoppervlatke 200m2, volledig nageisoleerd gevel/dak/triple glas/balansventilatie (vloerisolatie en geschakelde garage moet ik nog doen). Huishouden volledig elektrisch inclusief beide auto's.
Nog niet echt winter geweest maar in ieder geval de eerste data met wat lagere temperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGMzDPALcYnDUnTuQSd8oKnqj1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVXiOgs1oRRLJjgK5zZEWEaF.jpg?f=fotoalbum_large

Vloerisolatie ben ik mee bezig; dat is nu nog een flinke verliespost; het is in de kruipruimte net zo warm als in de woonkamer.

Ben benieuwd of mensen wellicht referentiewaarde hebben voor december in verbruik elektrisch/thermisch voor verming per m2 woonoppervlakte (ik reken hier met 194m2, exclusief garage/technische ruimte). Ik hoop toch een beetje bij nieuwbouw in de buurt te komen.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 02-01-2025 10:44 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:47
assje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Ben benieuwd of mensen wellicht referentiewaarde hebben voor december in verbruik elektrisch/thermisch voor verming per m2 woonoppervlakte (ik reken hier met 194m2, exclusief garage/technische ruimte). Ik hoop toch een beetje bij nieuwbouw in de buurt te komen.
181 kWh verbruikt in december voor verwarming (continu 20 graden). Tweekapper februari 2021 met 165 m2 woonoppervlakte, bedoel je dit?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Bravertal schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:48:
181 kWh verbruikt in december voor verwarming (continu 20 graden). Tweekapper februari 2021 met 165 m2 woonoppervlakte, bedoel je dit?
Dat is 1.10kWh/m2 voor jou versus mijn 1.63kWh/m2

Bijna de helft hoger dus dat scheelt nogal wat. Wel tweekapper versus vrijstaand dus niet helemaal eerlijke competitie.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 02-01-2025 10:52 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-04 14:51
assje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:40:

Ik verwarm wel op gas, en dit is mijn verbruik in kWh in de wintermaanden sinds ik er woon.
Half open huis van 2020 (1 gemeenschappelijke muur van 15m lang x 7m hoog), de rest is vrijstaand, waaronder de gemeenshappelijke muur die bij mij nog verder loopt. Het huis staat op de hoek van 2 straten met wel wat open ruimte (weide) en vangt wel wat wind. Netto woonoppervlakte is 241m2.
Over heel 2024 hadden we voor verwarming en SWW voor 4 personen een gasverbruik van 5800kWh om de benedenverdieping (140m2) 24/24h op 21,5 graden te houden en de bovenverdieping (100m2) op 20,5. Het wordt soms door externe invloeden (zon, koken, douche) wel wat warmer, maar niet gek veel.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54239623439_006806e375_c.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-01-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@Engineer Stewie
Waar is die conversiefactor 10,18 op gebaseerd en waarom verandert die naar 11,24?

Ik zie voor december 1.293kWh die naar ik aanneem dan gebaseerd is op 10,18kWh/m3
Realistischer is om te rekenen met 8,5kWh/m3
Dan kom je op december op 1.080kWh thermisch
Met 241m2 dus 4,48kWh/m2 thermisch voor december

Dat dan vergekelen met mijn 7,93kWh/m2 thermisch voor december (+77%)

Mij viel het energieverbruik me eigenlijk al mee gebaseerd op de referentie vanauit mijn vorige woning. Wellicht leg ik de lat niet hoog genoeg :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

assje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:14:
@Engineer Stewie
Waar is die conversiefactor 10,18 op gebaseerd en waarom verandert die naar 11,24?

Ik zie voor december 1.293kWh die naar ik aanneem dan gebaseerd is op 10,18kWh/m3

Mij viel het energieverbruik me eigenlijk al mee gebaseerd op de referentie vanauit mijn vorige woning. Wellicht leg ik de lat niet hoog genoeg :P
België - heeft hoogcalorisch gas van verschillende kwaliteiten en als je met volle condensatie werkt kan je wel 92-95% b.w. op jaarbasis bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
assje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:14:
@Engineer Stewie

Had misschien moeten vermelden dat ik een Vlaming ben en in Belgisch Limburg woon.
Mijn conversiefactoren zijn gebasseerd op de conversiefactoren van de distributiebeheerder en worden ook gebruikt op de afrekening.
Op 1 September is er een ombouw van het gasnet geweest en ben ik van laagcalorisch Nederlands gas naar hoogcalorisch ander gas gegaan. Mijn conversiefactoren zijn dus wel degelijk juist :+ .

Al mijn verbruiken in de tabel voor 2024 zijn gebasseerd op conversiefactor 11,24. Dat is de huidige volgens het dashboard.

[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-01-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Engineer Stewie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:19:
Mijn conversiefactoren zijn dus wel degelijk juist :+ .
Aan de primaire kant, je gaat alleen wel uit van 100% efficientie, dat gaat voor verwarming al niet lukken maar voor de component warm water is het verschil nog groter.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 02-01-2025 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
assje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:21:
[...]

Aan de primaire kant, je gaat alleen wel uit van 100% efficientie wat zeker voor warm water niet reeel is.
Op die boot... Voor mij is hetgeen de meter aangeeft en ik betaal van tel natuurlijk. Ik hou idd geen rekening met verliezen aan de secundaire kant.

Ik heb een vaillant ecotec exclusive wandketel (doorstromer), volgens mij wel een redelijk efficiënt model en dit gecombineerd met vloerverwarming over de volledige vloeroppervlakte (2 circuits met eigen thermostaat).

Ik heb een huis gebouwd in 2016 en daar 4 jaar gewoond met een gasverbruik van 400m3/jaar, dan met mijn huidige vrouw een huis (half kasteel...) gehuurd met een gasverbruik van 2700m3/jaar en vorig jaar mijn eigen huis verkocht en deze woning gekocht met terug een deftig gasverbruik :+ .

[ Voor 19% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-01-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Engineer Stewie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:25:
Op die boot... Voor mij is hetgeen de meter aangeeft en ik betaal van tel natuurlijk. Ik hou idd geen rekening met verliezen aan de secundaire kant.

Ik heb een vaillant ecotec exclusive wandketel (doorstromer), volgens mij wel een redelijk efficiënt model en dit gecombineerd met vloerverwarming over de volledige vloeroppervlakte (2 circuits met eigen thermostaat).
Het hangt er uiteraard vanaf wat het doel van de berekening is; voor jou is dit wel degelijk de energie die je huis in gaat.

Voor thermisch vergelijk met warmtepomp is de netto energie relevant. Met ca. 85% van de conversiefactor zit je dan waarschijnlijk beter in de richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
assje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:26:
[...]

Het hangt er uiteraard vanaf wat het doel van de berekening is; voor jou is dit wel degelijk de energie die je huis in gaat.

Voor thermisch vergelijk met warmtepomp is de netto energie relevant. Met ca. 85% van de conversiefactor zit je dan waarschijnlijk beter in de richting
Vooralsnog is in Vlaanderen gas vrij goedkoop en elektriciteit vrij duur om de overstap naar een warmtepomp te maken. Elektriciteit betaal ik momenteel 27,6c/kWh en gas 9,3c/kWh. Om daarvoor een perfect werkende gasketel af te schrijven is onzinnig.

Ik heb wel zonnepanelen (5,08kWp op een 4,2kW omvormer), maar mijn eigengebruik ligt al op 65% door de EV en in de winter heb ik amper opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-05 20:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xWTVAR6MmAeBd6DCxRFzB_fshg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wwS3u9nQFmN00dAUjZWJORP3.png?f=user_large

Cijfers van 2024. 2 onder 1 kap, bouwjaar 1969. Spouw, zolder en vloer volledige nageisoleerd. Nog wel (oud) dubbel glas. 2 volwassenen. SWW is 72kuub per jaar.

Via Home assistant bereken ik ook mijn eigen graaddagen. Elke ruimte in het huis heeft een eigen temperatuur sensor, het gemiddelde daarvan is de binnentemperatuur. In de tuin hangt ook een temperatuur sensor. Met deze 2 gemiddeldes bereken ik de graaddagen per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMkcS32IMeVWS9eHfxMxnGX4lHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rQlnau2VfpAH6vJDlCbvldG6.png?f=fotoalbum_large

Op zich niet ontevreden, heb wel het idee dat mijn meetmethode erg "streng" is. De gemiddelde temperatuur in mijn huis is veel lager dan dat ik dacht (ik pakte daarvoor altijd het daggemiddelde van mijn thermostaat in de woonkamer). Echter de zolder en kantoor zijn vaak een stuk kouder en trekken het gemiddelde naar beneden.

En de sensor in de achtertuin reageert erg op de zon, waardoor de gemiddelde buitentemperatuur hoger is dan daadwerkelijk het geval is wanneer de zon schijnt (nu bijvoorbeeld geeft ie 11 graden aan, terwijl het zeker niet hoger is dan 5. Het voordeel is wel dat ik hiermee gedeeltelijk corrigeer voor de hoeveelheid zoninval :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriontec
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 23:37
Hoekwoning uit 2015 met 185m2 woonoppervlak.

WP met grondbronnen welke elke verdieping verwarmt en koelt.
20 zonnepanelen (totaal 8750kWp).

Totaal van het net gehaald: 6470 kWh
Opgewekt in 2024: 7411 kWh
E-auto's geladen : 5302kWh

Zonder e-auto's laden een verbruik van 8579 kWh vind ik veel.

Werk veel thuis en heb 2 pubers welke redelijk verbruiken. Vooral warmwater verbruik met de WP kost aardig kWh's.

Kan helaas niet meer panelen kwijt en het huis is al goed geïsoleerd. Het verbruik is voornamelijk toe te bedelen aan de WP (echter heb ik daar gaan apart kWh meter opzitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Probydoby schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:55:

Via Home assistant bereken ik ook mijn eigen graaddagen. Elke ruimte in het huis heeft een eigen temperatuur sensor, het gemiddelde daarvan is de binnentemperatuur. In de tuin hangt ook een temperatuur sensor. Met deze 2 gemiddeldes bereken ik de graaddagen per dag.
Wat is de gemiddelde referentietemperatuur dan? Normaal neem je 1 vaste referentie, niet?

Ik neem de graaddagen van een nabijgelegen meetstation en die nemen 18 graden als referentietemperatuur. Deze graaddagen neem ik mee in mijn berekening en niet mijn eigen binnentemp die veel hoger ligt. Graaddagen voor 2024 waren dus 2419. Aangezien mijn binnentemp 2,5-3,5 graden hoger ligt, zou dat volgens jou methode nog veel meer zijn (neem 100 stookdagen aan 3 graden meer is + 300 graaddagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:59

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hieronder de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand.

Tweekapper uit 2024 A++++, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woningoppervlakte: 157 m2.
13 * 375Wp panelen (5 Oost - 8 West).
Ventilatie is WTW.
SWW via 240L voorraadvat
3 woonlagen met vloerverwarming en -koeling dit gaat, incl. SWW, via bodemwarmtepomp.

December 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 224 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 305 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 4 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 4 kWh
Elektriciteit totaal: 521 kWh
Elektriciteit opgewekt: 36 kWh
Eigengebruik PV: 28 kWh = 78%
Zelfvoorziening = 5,10%
Totaal energieverbruik: 557 kWh

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
Engineer Stewie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:53:
[...]

Wat is de gemiddelde referentietemperatuur dan? Normaal neem je 1 vaste referentie, niet?

Ik neem de graaddagen van een nabijgelegen meetstation en die nemen 18 graden als referentietemperatuur. Deze graaddagen neem ik mee in mijn berekening en niet mijn eigen binnentemp die veel hoger ligt. Graaddagen voor 2024 waren dus 2419. Aangezien mijn binnentemp 2,5-3,5 graden hoger ligt, zou dat volgens jou methode nog veel meer zijn (neem 100 stookdagen aan 3 graden meer is + 300 graaddagen).
Klopt. Mijn referentietemperatuur is dus het gemiddelde van die dag volgens mijn sensoren.

Ik vind het onlogisch om een arbitrair getal te nemen, omdat het dan minder zegt over de isolatie van je huis en meer over je stookgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:07
Ook van mij wat cijfertjes over het energieverbruik in 2024.

Gaat om een vrijstaande woning van 230 m2, 3 personen, altijd iemand thuis.

20232024verschil
kWh2432 kWh2202 kWh-9%
Gas1333 m31386 m3+4%
Gas per gewogen graaddag0,443 m30,473 m3+6,8

Ik vermoed dat de aanschaf van een nieuwe droger in 2023 vooral het lagere verbruik van electriciteit verklaart: van condensdroger naar warmtepomp droger.

Verwarming, stookgedrag in 2023 was iets hoger, sinds een paar weken weer wat lager. Dus ik hoop dat 2025 een wat lager beeld laat zien. Verder zal er ergens dit jaar nog een aantal kozijnen + glas + houten panelen vervangen worden, wat een positief effect zou moeten hebben.

[ Voor 45% gewijzigd door Kalentum op 02-01-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:19
Het jaar afgesloten met exact 2400kWh aan elektriciteit verbruikt.

Alles elektrisch, waarvan de maand januari 2024 470kWh voor zijn rekening neemt door verwarmen met airco.

Vanaf mei mogen er in Vlaanderen zonnepanelen met stekker geplaatst worden (onder voorwaarden).
Hier nu nog geen pv-installatie maar dan zal ik waarschijnlijk wel een drietal panelen plaatsen met micro-omvormer, tegen de zuidgerichte muur.

Dat compenseert dan weer de prijsverhoging van de transmissiekosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Wozmro op 02-01-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Probydoby schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:00:

Klopt. Mijn referentietemperatuur is dus het gemiddelde van die dag volgens mijn sensoren.

Ik vind het onlogisch om een arbitrair getal te nemen, omdat het dan minder zegt over de isolatie van je huis en meer over je stookgedrag.
Als je zoals mij constant dezelfde temp aanhoudt wel natuurlijk. Ik vergelijk daar dan op. Voor mij meer om te controleren of verbruik per graaddag hetzelfde blijft. Als er grote afwijkingen zijn scheelt er iets. Ik grijp nooit in op de verwarming, dat verbruikt wat nodig is.
Wozmro schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:12:
Het jaar afgesloten met exact 2400kWh aan elektriciteit verbruikt.

Alles elektrisch, waarvan de maand januari 2024 470kWh voor zijn rekening neemt door verwarmen met airco.

Vanaf mei mogen er in Vlaanderen zonnepanelen met stekker geplaatst worden (onder voorwaarden).
Hier nu nog geen pv-installatie maar dan zal ik waarschijnlijk wel een drietal panelen plaatsen met micro-omvormer, tegen de zuidgerichte muur.

Dat compenseert dan weer de prijsverhoging van de transmissiekosten.
Ik kijk vooral naar een batterij met stekker. En dan liefst eentje die met homewizard communiceert en een outlet heeft. Echter heeft dat thuis maar een beperkt effect vermoed ik, moet een goed rekenen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Probydoby
Engineer Stewie schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:35:
[...]

Als je zoals mij constant dezelfde temp aanhoudt wel natuurlijk. Ik vergelijk daar dan op. Voor mij meer om te controleren of verbruik per graaddag hetzelfde blijft. Als er grote afwijkingen zijn scheelt er iets. Ik grijp nooit in op de verwarming, dat verbruikt wat nodig is.
Voor jou wel ja, mits je in een stabiele situatie zit. Zaken zoals gezinsuitbreiding of toch dit jaar beslissen de thermostaat lager te zetten, gooien dan roet in het eten, dus dat is een beetje persoonlijk. Daarnaast, als je het wilt vergelijken met anderen is eigen sensors gebruiken wel handiger. Zie ook veel posts in dit topic met context zoals "Gezin van 2" of "kleine erbij dus stoken warmer" om het vergelijkbaar te maken.

Als je graaddagen berekent op sensordata dan hoeft dat niet, dan zal je stooktemperatuur vanzelf hoger worden met die baby erbij en dus meer graaddagen berekenen vanwege de hogere temperatuurdelta die onstaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Probydoby op 02-01-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
December 2024 met een full electric gerenoveerde vrijstaande woning uit 1938 en EV. De EV is echter weinig thuis geladen in december, de rest was extern.

Totaal verbruik: 490kWh
PV opwek: 223kWh
Netafname: 298kWh
Zelfvoorzieningsgraad: 39%

Laden EV: 19kWh
Warmtepomp: 295kWh
Warmtepompboiler: 15kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-05 16:30
Franciesco schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 18:14:
December 2024 met een full electric gerenoveerde vrijstaande woning uit 1938 en EV. De EV is echter weinig thuis geladen in december, de rest was extern.

Totaal verbruik: 490kWh
PV opwek: 223kWh
Netafname: 298kWh
Zelfvoorzieningsgraad: 39%

Laden EV: 19kWh
Warmtepomp: 295kWh
Warmtepompboiler: 15kWh
Niet in bnl? Of hoeveel WP heb je wel niet liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Oilman jawel, ik woon in Nederland. Maar heb inderdaad de nodige panelen liggen: 25,81kWp totaal over 3 windrichtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Kleine update over mijn transitie van cop1 naar airco.
Verbruik ac dec gemiddeld 200wh
Januari nu ongeveer 280wh.
Temp is steady 20,5 plus min 0,5.
Gemiddeld dagverbruik is iets van 10kwh gedaald van 29 naar 19. Das wel weer moeilijk vergelijken aangezien ik naar een 2 persoonshuishouden ben gegaan, en zoonlief snachts een 600W IR kachel aanheeft.
Als je met 10kwh minder gaat rekenen met 180 stookdagen kom je bij 27ct uit op 486 euro besparing per jaar. Ongeveer 5 jaar bruto terugverdientijd. Laat je jaarlijks onderhoud uitvoeren dan wordt het iets langer.
Maar op de dagen dat ik alleen ben zit ik op 14kwh p.d minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Eric-Peric
Interessant dat je terugverdien model bij hebt berekend.

Hier tussen woning energie klasse A
Te vergelijking met gas zonder elektrische kachel:
2022 Net afname 1.569 kWh terug levering 4.214 kWh, 137m2 gas
2023 Net afname 1.301 kWh terug levering 3.759 kWh, 137m2 gas

Gas vervangen voor cop 1 elektrische
2024 Net afname 2.047 kWh terug levering 3.162 kWh, 3m2 gas

Elektrisch COP 1 verwarmen ten opzichte 2022, 2023 gas.
Net afname +612 kWh
Terug levering - 824 kWh

Voor gene die van plaatjes houden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ovm6RpYk6E3weKb1Gq0v2UvOvWM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hqGdPX8zGUNSwXQY8AkFjdh2.png

Doel 2025
Door middel van slimme schakelaars zoveel mogelijk energie direct uit de zonnepanelen verbruiken.
2025 kost mij salderen ongeveer 10 cent per kWh. 2000kWh komt neer op €200,-, echter heb ik wel een contract met een welkomskorting van € 300,- wat dit weer mooi compenseert _/-\o_

Mocht het salderen weer afgaan dan zal ik overwegen gas stook of elektrische of aanschaf warmtepomp/arico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-05 23:25
Overzicht en achtergrond van mijn energiegebruik in 2024

Tussenwoning 2019 EPC 0,4, 130 m2 met 1-2 personen.
Intergas 24 kW, alles vvw, woonkamer + L/L MHI SRK35ZS-W 3.5kW
2x6 zonnepanelen 385 Wp op oost/west + 2 x 400 Wp op de schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJ0qBuHoJuvV5AI39cr1gHQ2mRM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dKfPq8HxPZ2y42mAB3ScpEUI.png?f=user_large

Dankzij het forum geniet ik nog tot maart 2027 van mijn vaste energiecontract bij Zondergas _/-\o_
Hierdoor heb ik toch een redelijke terugverdientijd van de zonnepanelen i.c.m. de MHI. Dat heeft in 2023 samen ca €8000 gekost. De aangegeven besparing van de gaskosten door de MHI is een schatting en baseer ik op het jaarlijkse gasverbruik 2020/2021 van ca 350-400 m3 gas. Eigenlijk is het een heel conservatieve schatting omdat door het lage verbruik + vaste leveringskosten, de totale m3-prijs ca. € 2,90 is.

Een minpuntje van mijn situatie is dat ik vvw veel comfortabeler vindt t.o.v. L/L. Ik ben er meer mee bezig om een gelijkmatige temperatuur in de wk te krijgen, het vraagt aandacht.
De plus van L/L is natuurlijk dat ik alleen verwarm als ik het nodig vindt. De vloerverwarming stook ik af en toe wel op als de vloer onder de 17 graden komt of als er visite komt.

Het liefst zou ik de de CV vervangen door een L/W warmtepomp. Dat is echter wel weer een investering, misschien dat ik het toch doe als ik er een duurzaamheidslening voor kan krijgen, scheelt toch ook weer ca. €400 per jaar. Lijkt me heerlijk comfortabel, een basis temp van 17-19 met de vvw en de MHI voor als ik op de bank zit. Mijn volgende energiecontract zal denk ik dynamisch zijn en dan kan ik mijn huis met een L/W warmtepomp als warmteaccu gebruiken in de goedkope stroomuren, ideaal toch :)

[ Voor 18% gewijzigd door Nomind op 06-01-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:40:
@Eric-Peric
Interessant dat je terugverdien model bij hebt berekend.

Hier tussen woning energie klasse A
Te vergelijking met gas zonder elektrische kachel:
2022 Net afname 1.569 kWh terug levering 4.214 kWh, 137m2 gas
2023 Net afname 1.301 kWh terug levering 3.759 kWh, 137m2 gas

Gas vervangen voor cop 1 elektrische
2024 Net afname 2.047 kWh terug levering 3.162 kWh, 3m2 gas

Elektrisch COP 1 verwarmen ten opzichte 2022, 2023 gas.
Net afname +612 kWh
Terug levering - 824 kWh

Voor gene die van plaatjes houden
[Afbeelding]

Doel 2025
Door middel van slimme schakelaars zoveel mogelijk energie direct uit de zonnepanelen verbruiken.
2025 kost mij salderen ongeveer 10 cent per kWh. 2000kWh komt neer op €200,-, echter heb ik wel een contract met een welkomskorting van € 300,- wat dit weer mooi compenseert _/-\o_

Mocht het salderen weer afgaan dan zal ik overwegen gas stook of elektrische of aanschaf warmtepomp/arico.
Als ik het zo zie ben je slim bezig met je verbruik en hou je ook alle opties open.
Ik ben afgesloten van gas, levert me 300 per jaar op, maar dat beperkt me natuurlijk wel in opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
antonboonstra schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:21:
[...]

Je hebt gelijk. Ik dacht nog even voor mijn vakantie was grafieken te 'droppen', maar wat toelichting is wel handig.

Mijn zonnepanelen heb ik in de loop der tijd meerdere keren uitgebreid of vervangen, voornamelijk door het stijgend elektra verbruik. Dat begon met wat elektra boilers om gasverbruik te verminderen en daarna een L/L warmtepomp om volledig gasloos te gaan. De EV zorgt natuurlijk ook voor een flinke stijging qua elektriciteitsverbruik. Het is maar een 1-persoons huishouden, maar probeer wel zuinig te leven en zoveel mogelijk zonnestroom rechtstreeks zelf te gebruiken antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"

Het regenwater wordt lekker simpel met een gieter uit de regenton gehaald, waarmee ik het reservoir van mijn wc bijvul. Dat zijn dus inmiddels flink wat 10 liter gieters geweest...
Water is ook verbruik dus lijkt me on topic. Ik heb een regenton op de uitbouw, dus wel waterdruk, maar hoe die op het toilet aan te
sluiten is nog een puzzel met 2 vlotters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Nomind schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:41:

Een minpuntje van mijn situatie is dat ik vvw veel comfortabeler vindt t.o.v. L/L. Ik ben er meer mee bezig om een gelijkmatige temperatuur in de wk te krijgen, het vraagt aandacht.
Niet persoonlijk bedoeld, maar deze opmerking triggert me wel: ik vind dit wel spreken van een bepaald soort armoede. Jezelf comfort ontzeggen om maar geld te besparen...(behalve als het niet anders kan natuurlijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:38
jeroenkb schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:16:
[...]

Niet persoonlijk bedoeld, maar deze opmerking triggert me wel: ik vind dit wel spreken van een bepaald soort armoede. Jezelf comfort ontzeggen om maar geld te besparen...(behalve als het niet anders kan natuurlijk)
Ik denk dat mensen veel redenen kunnen hebben om zichzelf "comfort" te ontzeggen. Of je het als goede reden ziet is erg persoonlijk en doet wat mij betreft ook weinig ter zake. Het als armoedig bestempelen, zelfs, neem ik aan, zonder enige kennis van persoon en situatie, vind ik dan weer wat ongemakkelijk?

Off topic voorbeeld, wanneer ik een bak ijs in de vriezer heb staan kan het leeg eten van die bak me veel comfort geven. En dat kan een goede reden zijn het te doen. Maar ik kan ook talloze redenen bedenken waarom het een goede keuze kan zijn om jezelf dat comfort te ontzeggen.

Altijd goed om eigen interpretatie en referentiekader te zien als dat denk ik, eigen, en niet per definitie van toepassing op een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Midan schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:18:
[...]

Hoeveel van deze pieken zie je in de afgelopen dagen?
Ik kan maar 24 uur terugkijken.

Zojuist even gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVjHMGOpPo8Y75wtK1n0-OrIkns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xfaof3NA1dqM9FcmcgSfxBqC.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt dus nog steeds te gebeuren, 2 tot 3 keer per nacht.

[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 07-01-2025 10:09 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 82 Laatste