Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colossos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-08 08:29
Sociaal huurappartement, 65m2, eenpersoonshuishouden, 3 dagen per week thuiswerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQWwNt-gvGlDPb_9zsO1o5-nsV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VxGiOdPCIzMs3IZZoYCLiCN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44
2-1 kap woning 2022
  • 172m2 woonoppervlakte
  • 4 gezinshuishouden
  • L/W Warmtepomp
  • Geen elektrische auto
Totaal verbruik:
4918Kwh (afgenomen van net 3975kWh)

Waarvan:
Warmtepomp - Totaal 2828 kWh :
  • Heating: 1229kWh
  • SWW: 761kWh
  • Cooling:83kWh

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:38
Tussenwoning uit 1993:
- 99m2 woonoppervlak
- 2 volwassenen, 2 kleine kinderen
- gasgestookte cv 2023
- isolatie en dubbelglas van 1993

stroom dal: 963kWh
stroom regulier: 1257kWh
gasgebruik: 693m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirtkoei
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 07:16
2 onder 1 kap uit 2021:
- 168 m2
- 2 volwassenen, 2 kleuters
- volledig elektrisch, aardwarmte
- 7,7 kWp zonnepanelen zuid

stroom verbruik: 3034,11 kWh
stroom teruglevering: 6005,95 kWh
strook opgewekt: 7644 kWh (heel laag :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:40

PinusRigida

I put the p in pool.

- 2 onder 1 kap nieuwbouw *2015 (woonklaar in april 2016)
- 2 volwassenen, 1 kind, 1 hond (ja, die telt ook mee. O+ )
- CV op aardgas
- Isolatie inclusief dak (conform 2015 normen), HR+++ glas
- 210m2

- stroomverbruik in 2024: 2160kWh
- gasverbruik in 2024: 718m3

- januari 2024: 190kWh stroom en 163m3 gas

- Temperatuur op thermostaat bij aanwezigheid thuis staat ingesteld op 20,5°C, om 23u schakelt die uit tot 8u s'ochtends. Er is meestal iemand thuis en wanneer ik niet thuiswerk en vrouw en kind dan ook weg zijn, schakel ik thermostaat manueel uit, ttz: laagstand maar door goeie isolatie koelt het amper af tegen 's avonds.
- bovenruimtes die mee opgewarmd worden: zolder (is kantoor/cave) en badkamer, in slaapkamers zijn radiatoren altijd uitgeschakeld.

- Droogkast en wasmachine, klasse weet ik niet maar wasmachine is een Bosch van een jaartje oud dus zal wellicht A of beter zijn, droogkast durf ik niet te zeggen en bij gebrek aan stickers op voorkant ga ik het ook niet gaan opzoeken, is wel al een jaar of 8 oud)

Vaatwasser halverwege vorig jaar kapot gegaan, sindsdien was ik alles met de hand af terwijl of nadat ik eten maak, dus hier draait al een half jaar geen vaatwasser meer...

Verder overal ledverlichting. (waarvan in woonkamer en op mancave/thuiswerkkantoor WiFi-ledstrip en lampen met filament-led, die zijn ietwat minder zuinig)

Al bij al best goeie verbruikswaarden als ik het hier zo wat vergelijk, ik mag tevreden zijn. (maar het kan altijd beter, dit jaar loopt een andere lening af, ik ga dus dit jaar 's kijken naar een PV-installatie)

[ Voor 5% gewijzigd door PinusRigida op 07-01-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

- Rijtjeswoning uit 1991 (110 m2) met A label
- 2 volwassen, 1 baby sinds 1 september 2024
- L/W warmtepomp
- Warmtepompboiler in de schuur
- Airco's
- Laadpaal die ook door buren gebruikt wordt (sinds oktober)
- Aquarium van 450 liter

Jaarverbruik over 2024: 8367 kWh

Warmtepomp: 1498 kWh (in maart/april hebben we de woonkamer verbouwd en heeft de warmtepomp uitgestaan, verwarming is toen volledig voor rekening van de airco's gekomen).
Warmtepompboiler: 567 kWh
Airco's (ook zo nu en dan wat bijverwarming): 1046 kWh
Aquarium: 1018 kWh :X (waarschijnlijk gaan we hier koudwatervissen in doen, want dit wordt straks zonder salderen wel een duur grapje).
Servers/routers/etc:1068 kWh :X
Laadpaal: 445 kWh

Die laatste gaat nog een vlucht nemen. Van oktober tot eind 2024 was het 445 kWh en in de eerste 7 dagen van 2025 is er al 130 kWh in verdwenen. Ik verwacht dat daar op jaarbasis wel 5000 kWh doorheen gaat :p En er is weer een elektrische auto van een buur bijgekomen recentelijk.

De zonnepanelen hebben 6885 kWh opgewekt, wat fors tegenviel eigenlijk want het jaar ervoor was het 7300 en in topjaar 2022 ruim 8000 kWh.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:30
c-nan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:08:
[...]

Ik kan maar 24 uur terugkijken.

Zojuist even gedaan:
[Afbeelding]

Het lijkt dus nog steeds te gebeuren, 2 tot 3 keer per nacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNFdLwktZMO5QEw6gdK0rut7Pl8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cJkQmq5DmQeXeMmq07vF8nXW.png?f=fotoalbum_large

Ik ben er nog steeds niet achter wat het is.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 23:50
c-nan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:58:
[...]

[Afbeelding]

c-nan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:58:
[...]

[Afbeelding]

Dit is hoogstwaarschijnlijk je warmtepomp die aan het verwarmen is. Als je twijfelt, kun je voor het slapengaan de thermostaat overal 1 graad lager zetten; dan zul je zien dat het voor die nacht niet meer voor komt. Als het gebeurt, kun je ook even naar de warmtepomp gaan, je zou het geluid daarvan moeten horen. De korte pieken die je om het half uur ziet, zijn waarschijnlijk van de Quooker.

Zijn jullie ook aangesloten bij Klimaatgarant? Daar kun je eventueel een account aanvragen, zodat je het verbruik en dergelijke kunt inzien.

[ Voor 6% gewijzigd door Midan op 08-01-2025 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naffffffffff
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-09 00:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YTwJ10PFAGdkzY4NgQkKtPOQu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5w9MaGmRd0tRFv4bqkhc2MpO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On5-XEKApMihZymDGVFDv9ZTjHo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/igZjqOBs7mFsYYXbVXHAb0rL.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xJUedHCUGHvHllW0ECLBp8SvMc8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0uAfZSsprJSdRQm0IKf53oHA.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Midan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:14:
[...]

[...]

Dit is hoogstwaarschijnlijk je warmtepomp die aan het verwarmen is. Als je twijfelt, kun je voor het slapengaan de thermostaat overal 1 graad lager zetten; dan zul je zien dat het voor die nacht niet meer voor komt. Als het gebeurt, kun je ook even naar de warmtepomp gaan, je zou het geluid daarvan moeten horen. De korte pieken die je om het half uur ziet, zijn waarschijnlijk van de Quooker.

Zijn jullie ook aangesloten bij Klimaatgarant? Daar kun je eventueel een account aanvragen, zodat je het verbruik en dergelijke kunt inzien.
Ik zal het vannacht eens uitproberen :)

Klimaatgarant? Nee, wij hebben nog geen service contract afgesloten, moeten we eigenlijk wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Midan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:14:
[...]

[...]

Om 0:40 heb ik alle 3 thermostaten 1 graden lager gezet, resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypiMc-omwApHSaMEXgLJzZEeIfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hUuKaGIT0ra7ZSIBkGW4KA5r.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
c-nan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:09:
[...]

Om 0:40 heb ik alle 3 thermostaten 1 graden lager gezet, resultaat:
[Afbeelding]
En hoeveel is de temperatuur daadwerkelijk gezakt? Hier zakt het nauwelijks. minder dan halve graad in 12 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Midan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:21:
[...]

En hoeveel is de temperatuur daadwerkelijk gezakt? Hier zakt het nauwelijks. minder dan halve graad in 12 uur.
Halve graden gezakt overal.

Wat is 'voordeliger'? Elke avond half graag omlaag en elke ochtend weer een half graad omhoog. Of nooit veranderen, zoals het altijd al is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
c-nan schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Wat is 'voordeliger'? Elke avond half graag omlaag en elke ochtend weer een half graad omhoog. Of nooit veranderen, zoals het altijd al is geweest.
Met dit weer weet ik niet precies wat het beste is, maar ik merk dat het op zonnige dagen vanzelf warmer wordt in huis, zonder dat de verwarming aan hoeft te staan. Daarom lijkt het me voordeliger om de nachtelijke temperatuur dan een halve graad lager in te stellen, omdat de verwarming overdag toch niet aanslaat. Omdat ik nu dynamische tarieven heb, probeer ik de warmtepomp vooral te laten draaien wanneer de stroomprijzen laag zijn. Op dit moment betekent dat, dat de verwarming juist 's nachts aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

1. Zoveel mogelijk draaien tijdens zonnen uren indien je zonnepanelen hebt.

2. Wanneer warmtepomp hebt, zoveel mogelijk draaien op de momenten wanneer de buiten temperatuur het hoogst is. Mooi voorbeeld was vorige weekend. Toen was het 1,5 dag lang buiten rond de 1 graden en toen ging vervolgens de buitentemperatuur in 1x naar 8 graden.

Energie rendement verschil van warmtepomp van waneer buiten vriest of 8 graden is best hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:07:
[...]

1. Zoveel mogelijk draaien tijdens zonnen uren indien je zonnepanelen hebt.

2. Wanneer warmtepomp hebt, zoveel mogelijk draaien op de momenten wanneer de buiten temperatuur het hoogst is. Mooi voorbeeld was vorige weekend. Toen was het 1,5 dag lang buiten rond de 1 graden en toen ging vervolgens de buitentemperatuur in 1x naar 8 graden.

Energie rendement verschil van warmtepomp van waneer buiten vriest of 8 graden is best hoog.
In hoeverre is dat laatste van toepassing op een aardwarmtepomp? In mijn geval blijft de brontemperatuur het hele jaar door ongeveer gelijk, en is ontdooien niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Bij aardwarmtepomp zal punt 2 geen invloed hebben.
Ik ging uit van een warmtepomp die warmte uit de buitenlucht haalt die de meeste mensen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
[...]

Volgens je grafieken scheelt het snachts dus iets van 3kwh.
Dus even overdag nakijken hoeveel kwh het kost om weer op normale temp te komen en je weet het antwoord.
Met fluctuerende temp zal je wel meer eigen verbruik krijgen dus vanaf 2027 zal dat voordeliger zijn.
Theoretisch kun je dan dat dagverbruik ook nog tweaken met starttijd, buitentemperatuur en lichtintensiteit

[ Voor 17% gewijzigd door Eric-Peric op 09-01-2025 21:52 . Reden: Tweak ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:43
December 2024: Op basis van tweepersoonshuishouden. Op 23 December tot 30 December 2024 waren wij op vakantie.
Maand December stroom en gas: €31,09
Voorschotbedrag op €100
Oktober 2025 cashback van €350

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWEDSWn11Pko0vCX2o6oDJNxS40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmRhGZGATE5h6tYVGdbhnQa6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GRKJLD9sWv9xeKTJeYzi1aOl7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bg6mx7yymIp4HTzthaxAY4w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCx_4YX-69QAvHxcsPmzbyXnBA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCHiJ56YMs5EfC3i0V9lHj3i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVolFFulmQlQlMYK4hJnie2bqwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFAiJZdEiKqcdse85Gnl9PK9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSKUhkiNRo3Y64AKNfzRlEjU38s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCrZeBwMhDAIg5ASnWT7iZZx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKRXdJoWCWhC6SAyfbeMlpgZfw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXVvxJcfap16NmtkSzkPg2tV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpTv4aUk9zos2j2OOsVgto4zRF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRMtAmhS7jkX4EjbmWes2F7P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC9ClzZenJ7rMGszp_XLMftBknQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHNrwIJ2WMquT1pYfiuXhnAi.jpg?f=fotoalbum_large

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:38
Van der Berg schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:18:
December 2024: Op basis van tweepersoonshuishouden. Op 23 December tot 30 December 2024 waren wij op vakantie.
Maand December stroom en gas: €31,09
Voorschotbedrag op €100
Oktober 2025 cashback van €350

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij jullie verbruikscijfers vraag ik mijn af, hoe ik deze getallen moet interpreteren.
Ik probeer ze te begrijpen, want ik vind het te makkelijk om te zeggen 'tuurlijk het zal wel' dit kan niet.
Ik vraag mijn dus af wassen jullie zelf je kleren of brengen jullie ze naar de stomerij?
Koken jullie zelf of gaan jullie dagelijks samen uiteten? Werk jullie op een boorplatform of werk je als ondernemer veel in het buitenland en zijn jullie bijna nooit thuis? Ik geloof best als je in een appartement woont dat je misschien niet stookt, maar als je ook zo weinig stroom verbruikt, dan geloof ik niet dat je veel thuis bent. Of je moet leven als een Amish🤡, maar daar ga ik niet vanuit😜

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
RemmyB83 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Bij jullie verbruikscijfers vraag ik mijn af, hoe ik deze getallen moet interpreteren.
Ik probeer ze te begrijpen, want ik vind het te makkelijk om te zeggen 'tuurlijk het zal wel' dit kan niet.
Ik vraag mijn dus af wassen jullie zelf je kleren of brengen jullie ze naar de stomerij?
Koken jullie zelf of gaan jullie dagelijks samen uiteten? Werk jullie op een boorplatform of werk je als ondernemer veel in het buitenland en zijn jullie bijna nooit thuis? Ik geloof best als je in een appartement woont dat je misschien niet stookt, maar als je ook zo weinig stroom verbruikt, dan geloof ik niet dat je veel thuis bent. Of je moet leven als een Amish🤡, maar daar ga ik niet vanuit😜
We zijn vaak ook opstap buitenshuis. Ik heb al eerder aangegeven dat alles binnen onze aparatment minimaal A+++, HR++ ramen is en overal in huis LED lampen gebruik overal 6W behalve in de woonkamer 13W. Bij niet gebruik zetten wij alles met 1 druk op de knop alles uit, behalve onze koelvriescombinatie die zijn eigen stekker heeft een Bosch KGN39AIAT Serie 6 met een verbruik van 104-kWh per jaar. Op vakantie of dagje op uit staat alles uit behalve onze koelvriescombinatie.

Ik woon hier totaal 65m2 en woon er sinds de bouw af is, 2010. Vier hoog van de 7 verdiepingen en precies in het midden.

Mijn vrouw doet de afwassen, maar wij hebben ook een vaatwasser Bosch A +. Mijn vrouw zet steeds de kraan uit tijdens het afwassen en is vaak niet veel. We hebben geen kinderen.

Wasmachine doen wij in het weekend als de mand vol zit. Op 30-graden Eco-stand. Wij hebben een Bosch 2-in-1 met droger maar die gebruiken wij nog zelden. Wij hangen alles op

Wij werken beiden Fulltime mijn vrouw werkt dagdienst en ik werk middag tot middernacht Fulltime. Mijn vrouw kookt iets heel kleins voor haar zelf en ik koop van de supermarkt of laat het op werk bezorgen, want wij krijgen €10 per dag aan maaltijdvergoeding. Als we vrij zij eten we bijna altijd buitenshuis en koken we niet. Verder stoken wij niet. Douchen doen we kort en tijdens het wassen zetten wij de kraan steeds uit. Ik doe ook fitness en daar douche ik daarna.

Enige wat veel kan verbruiken is mijn OLED televisie, en mijn computer. Gamen doe ik weer niet dagelijks, maar als ik het doe is dat geen uren achter me elkaar, zoals in mijn jeugd :)

Onze stofzuiger gebruikt ook veel Miele S5 Power 2200watt. Wij hebben deze op maximaal staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 11-01-2025 16:46 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
Van der Berg schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:58:
[...]

We zijn vaak ook opstap buitenshuis. Ik heb al eerder aangegeven dat alles binnen onze aparatment minimaal A+++, HR++ ramen is en overal in huis LED lampen gebruik overal 6W behalve in de woonkamer 13W. Bij niet gebruik zetten wij alles met 1 druk op de knop alles uit, behalve onze koelvriescombinatie Bosch KGN39AIAT Serie 6 met een verbruik van 104-kWh per jaar. Op vakantie of dagje op uit staat alles uit behalve onze koelvriescombinatie.

Ik woon hier totaal 65m2 en woon er sinds de bouw af is, 2010. Vier hoog van de 7 verdiepingen en precies in het midden.

Mijn vrouw doet de afwassen, maar wij hebben ook een vaatwasser Bosch A +. Mijn vrouw zet steeds de kraan uit tijdens het afwassen en is vaak niet veel. We hebben geen kinderen

Wij werken beiden Fulltime mijn vrouw werkt dagdienst en ik werk middag tot middernacht Fulltime. Mijn vrouw kookt iets heel kleins voor haar zelf en ik koop van de supermarkt of laat het op werk bezorgen, want wij krijgen €10 per dag aan maaltijdvergoeding. Als we vrij zij eten we bijna altijd buitenshuis en koken we niet. Verder stoken wij niet. Douchen doen we kort en tijdens het wassen zetten wij de kraan steeds uit. Ik doe ook fitness en daar douche ik daarna.

Enige wat veel kan verbruiken is mijn OLED televisie, en mijn computer. Gamen doe ik weer niet dagelijks, maar als ik het doe is dat geen uren achter me elkaar, zoals in mijn jeugd :)
Bedankt voor de uitleg, het bevestigt toch redelijk mijn vermoedens. Mijn sluipverbruik is ongeveer net zo hoog als jullie totale maandverbruik, en had zo iets van 'hoe dan'.
Maar met kinderen en een hoekhuis uit 1977, is ons verbruik ook totaal niet te vergelijken met jullie situatie. Maar laat mijn ook graag inspireren door anderen, bij deze nogmaals dank!

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 20:59
RemmyB83 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Van der Berg heeft eerder gedeeld dat 'ie een tijd lang de douche niet heeft gebruikt en enkel zichzelf gewassen heeft met water uit een emmer, om geld te besparen.

Dus ik denk dat z'n cijfers prima te geloven zijn, maar hij is nogal van het zuinig zijn ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Van der Berg
Hahn schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Van der Berg heeft eerder gedeeld dat 'ie een tijd lang de douche niet heeft gebruikt en enkel zichzelf gewassen heeft met water uit een emmer, om geld te besparen.

Dus ik denk dat z'n cijfers prima te geloven zijn, maar hij is nogal van het zuinig zijn ;)
Ik gebruik de douche en dat was vroeger inderdaad een tijdje toen wij massaal het gas moesten besparen, werd door de reclames op de TV en de radio ook toen gezegd met zijn allen kunnen we het. Toen kwam ik op dit idee, ik deed vroeger inderdaad met grote emmer en water koken met een waterkoker ik heb dat bijna,1 jaar gedaan. Maar die tijd is allang achter mij :) nu weer normaal douchen, maar wij zetten tijdens het douchen steeds de kraan uit bij het wassen en dat bespaard ook! Ik zit op fitness en op de sportschool gelijk daarna douchen.

Mijn vrouw heeft dat nooit gedaan

[ Voor 15% gewijzigd door Van der Berg op 11-01-2025 15:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Van der Berg schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:42:
[...]

Ik gebruik de douche en dat was vroeger inderdaad een tijdje toen wij massaal het gas moesten besparen, werd door de reclames op de TV en de radio ook toen gezegd met zijn allen kunnen we het. Toen kwam ik op dit idee, ik deed vroeger inderdaad met grote emmer en water koken met een waterkoker ik heb dat bijna,1 jaar gedaan. Maar die tijd is allang achter mij :) nu weer normaal douchen, maar wij zetten tijdens het douchen steeds de kraan uit bij het wassen en dat bespaard ook! Ik zit op fitness en op de sportschool gelijk daarna douchen.

Ergo, ik zei niks wat niet waar was, toch? ;)

Met een emmer gaan wassen vind ik nogal extreem, zelfs al werd gevraagd om gas te besparen. Je thermostaat een graad omlaag en 8 minuten douchen ipv 10 minuten douchen was meer wat er gevraagd werd. En ook tijdens het douchen constant de kraan uitzetten lijkt me wat overdreven.

Maar goed, uiteraard moet je het helemaal zelf weten, ik gaf alleen aan bij RemmyB83 dat jij geen gemiddelde gebruiker bent :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind eigenlijk wel heel mooi als iemand zo zuinig kan leven.
Voor rest vind persoonlijk dat appartementen sowieso onder appart categorie vallen.

Comfort, dat blijft moeilijk vergelijken.
Zo vind ik zelf woning waar in 21 graden is maar waar je wel kouval hebt of tocht erg oncomfortabel. Terwijl aan de andere kant een woning waar in 17~18 graden is, geen tocht/kouval en een infrarood kachel ik juist als zeer comfortabel ervaar.

Maar is ook allemaal persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:08
Hahn schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:33:

Maar dan wel van het verkeerde zuinig zijn, want hij gebruikt zijn energiemaatschappij als spaarrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Van der Berg
GioStyle schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Maar dan wel van het verkeerde zuinig zijn, want hij gebruikt zijn energiemaatschappij als spaarrekening.
Je kiest gewoon een voorschotbedrag uit. Ik ken iemand die zijn voorschotbedrag te laag had ingeschat en waardoor die weer moest bij betalen. Ik vind het leuk om aan het einde van het traject iets terug te zien :)

Vroeger heb ik het een jaartje extreem overdreven bij Budget Energie om zeer hoog in te zetten. Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen. Maar ik heb nog mijn eigen spaarrekeningen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 11-01-2025 16:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 22:08
Van der Berg schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Je kiest gewoon een voorschotbedrag uit. Ik ken iemand die zijn voorschotbedrag te laag had ingeschat en waardoor die weer moest bij betalen. Ik vind het leuk om aan het einde van het traject iets terug te zien :)

Vroeger heb ik het weleens overdreven om zeer hoog in te zetten. Gelukkig is dat allemaal goed afgelopen. Maar ik heb mijn eigen spaarrekeningen ook nog :)
Je moet het zelf weten, maar je snapt hopelijk wel dat je te hoge voorschot bij je energiemaatschappij niets oplevert, terwijl als je een realistische voorschot hanteert het verschil op een spaarrekening kan zetten en daadwerkelijk iets verdient. Daarnaast hoef ik je hopelijk ook niet te vertellen dat een energiemaatschappij failliet kan gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
GioStyle schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:51:
[...]

Niet als spaarrekening, als geldopslag :P Want op een spaarrekening krijg je nog rente over je spaargeld.
Van der Berg schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Dat bijbetalen is niet extra of erg, dat is gewoon wat je verschuldigd bent.

Wat jij doet is spaarrente mislopen.

Als je €100 per maand betaalt aan je energieleverancier, terwijl je in december, één van de maanden met het meeste verbruik, slechts €31 verbruikt, dan betaal je dus jaarlijks makkelijk €800 teveel.

Dat krijg je dan weer verrekend of teruggestort, wat jij leuk vindt. Maar over die €800 had je ook 3% spaarrente kunnen trekken en dus €24 €12 extra rente voor kunnen vangen.

Dus het enige wat je bereikt met €100 voorschot, bij een véél lager verbruik, is tientallen euro's per jaar aan rente weggooien, in ruil voor een groot bedrag van je eigen geld terugkrijgen aan het einde van het jaar.

edit:
Oké, even mezelf corrigeren: aangezien je niet aan het begin van het jaar voor 12 maanden aftikt, zal de effectieve rente minder zijn: laten we zeggen €12 per jaar weggegooid :+

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 11-01-2025 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:01
Ik kreeg ook weer een overzicht van Vattenfall en dacht laat die weer eens delen.

Hoekwoning 1927. Sinds maart dit jaar bijna 50% extra inhoud wegens een dakopbouw. Al het oude dubbelglas in houten kozijnen vervangen door geisoleerde kunststof kozijnen met triple glas.

Temperatuur in de woonkamer constant 21 graden. Temperatuur in de 2 slaapkamers boven continu 19 graden. Dit alles met L/L warmtepomp.

De eerste verdieping verwarm ik incidenteel mijn gameroom met scop 1 elektrische radiator. Op de eerste verdieping hopelijk dit jaar ook split units.

De CV staat nog in zomerstand. Kunnen we hopelijk zo houden. In het overzicht hou ik sinds kort ook het verbruik van de airco's boven bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z56lrdbp5bOBUvODGfAeSjgf4rg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wktVIqBligWhVz8QacqzNKDC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2adiZH6kQmjW4M8iH5k7MRbK48=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jZSQqH369lnp9FOMpCSYP3rJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
121m2 rijtjeshuis uit 1968 hier en woon er sinds 2020, vorige bewoners verbruikte 1800m3 gas per jaar 8)7 .

Sindsdien nagenoeg ook alles (wat financieel mogelijk was en qua bouw) geïsoleerd. Ben nog wel bezig met de vloer en vloerisolatie van de 1e etage en heb er nu een deel inliggen en merk dat, dat wel helpt voor het gasverbruik... (meer dan ik had verwacht).

Enige wat ik nog echt vervangen wil hebben (ooit) is de achterpui (wel dubbelglas) en voordeur (enkelglas en deur is krom)... die lekken tocht/kou bij de vleet zeg maar :+

Verbruik ca. 700m3 gas en 1600kWh elektra per jaar (in m'n eentje). Stook op 18C (overdag) en 19C ('s ochtends en 's avonds) en de thermostaat staat op 15C als ik er niet ben (maar heb nog nooit meegemaakt dat de CV dan moest stoken).
Ik verbruik ca. 200m3 aan tapwater/douche en de rest is voor de verwarming.

Betaal 170 euro pm maar krijg meestal wel wat terug.

Warmtepomp aanleggen is op dit moment echt een stap te ver en kans is groot dat ik de stooklijnen moet omdraaien (wat erg veel moeite kost).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Van der Berg
Onze thermostaat in huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDxXUBgCKeJ1VU06RYRx0GJ73GA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/988SJ0KdkNs1eBTlWsIWJddE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem op 4 graden staan al jaren. Zodat hij niet automatisch of opeens zal gaan stoken :)

Wij stoken het hele jaar niet en is warm in huis. Zomers zelfs boven de 25 graden gehad. Maar wij hebben een mobiele airconditioning en deze gebruiken wij pas als het echt niet meer gaat in de zomers.

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 12-01-2025 00:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tormentor1985
Van der Berg schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:24:

Wij stoken het hele jaar niet en is warm in huis.
Logisch gezien iedereen om je heen wel stookt 😂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemmyB83
Van der Berg schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:24:
Onze termostaat in huis:

[Afbeelding]

Ik heb hem op 4 graden staan al jaren. Zodat hij niet automatisch of opeens zal gaan stoken :)

Wij stoken het hele jaar niet en is warm in huis. Zomers zelfs boven de 25 graden gehad. Maar wij hebben een mobiele airconditioning en deze gebruiken wij pas als het echt niet meer gaat in de zomers.
Ook al vinden we allemaal wel iets van je lage verbruik, van mijn hoef je je verder niet te verdedigen.
Wees blij dat je in een appartement woont en niet hoeft te stoken, zou ook zomaar anders kunnen zijn geweest. Zelf heb ik kinderen en zou niet graag met hun in een appartement willen wonen, en neem de extra kosten dan ook voor lief. Ik ben vaak nieuwsgierig hoe mensen besparen doormiddel van een douchewtw of zo, en hoop daar dan van te leren. Mensen noemen je misschien zuinig, en je hebt voor Nederlandse begrippen een afwijkende leefgewoonte. Maar je hebt mijn inziens gewoon andere prioriteiten, want vaak uit eten gaan noem ik niet zuinig.... Maar toen ik 12 jaar geleden mijn spouwmuur liet isoleren, vonden de meeste mensen het maar onzin. Want ja, gas was toch goedkoop.... 7 geleden mijn zonnepanelen geplaatst, (was toen nog niet populair) en vonden mensen in mijn omgeving mijn ook raar. Maar kijk nu maar hoeveel mensen ze hebben.
We kunnen hier wel uitrekenen dat je 12euro per jaar bent misgelopen aan rente omdat je een te hoog voorschot betaald, maar vergeten dat ze zelf waarschijnlijk voor meer dan 12 euro per jaar door het doucheputje spoelen. En ja dat noemen we luxe... maar owee als je een voorschot betaalt die hoger is dan je verbruik, maar misschien nog wel lager is dan hun eigen voorschot. Ach misschien zijn je leefgewoontes over een paar jaar wel het nieuwe normaal, wie zal het zeggen.....

[ Voor 13% gewijzigd door RemmyB83 op 12-01-2025 00:42 ]

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik heb helaas sociale huurwoning met onbepaalde tijd, waardoor ik hier zelf geen zonnepanelen kan laten plaatsen. Altijd al zonnepanelen willen hebben, en dit kan ervoor zorgen dat wij nog meer invloed hebben op ons verbruik. Al is ons verbruik zonder zonnepanelen al erg laag. Ik heb ooit eens navraag gedaan bij onze woningbouw hoe het nu precies zit, en of wij ook zonnepanelen kunnen krijgen. De antwoordt daarop was, ons dak kan dit niet wegens een verzekering ofzo? Het zou kunnen, maar wegens een verzekering kan dit niet. Toen hebben wij een paar jaar geleden te horen gekregen, dat wij toch mogelijk zonnepanelen zouden krijgen. Tot op de dag van vandaag verder niks meer over gehoord en ze hadden plannen om ons van het gas te halen, ook daar niks meer van gehoord. Deze berichten dateren uit 2020.

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 12-01-2025 01:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric-Peric
Van der Berg schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:42:
[...]

In de stacaravan had ik geen boiler en geen water toen ik erin kwam. Dus jerrycans.
Douchen deed ik met drie colaflessen gevuld met warm water uit de waterkoker. 4,5 liter. Dat was noodgedwongen.
Maar mooi te zien hoe zuinig het eigenlijk ook kan.
Overigens game ik op een oude xp laptop die 25wh gebruikt. Spellen zijn 1 euro bij de kringloop en bijvoorbeeld ;) age of empires blijft leuk. En voor de ouderen, ik speel ook nog wel eens muds.Multi user dungeons, soort tekstbased world of warcraft.

[ Voor 10% gewijzigd door Eric-Peric op 12-01-2025 01:47 . Reden: wat mud is ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrirs
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 22:02
@Van der Berg bij mijn ouders op het jaren 50 flatje kunnen uiteraard ook geen zonnepanelen ivm woningbouw vereniging die geen gezamenlijke installatie wil.
Nu hangen er twee panelen van 400wP aan de reling van het zuid balkon(na overleg overigens)
Pa, elektromonteur, heeft zelf een extra groep gemaakt voor de teruglevering. Het is niet veel, maar heeft afgelopen jaar best aardig wat opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-09 15:57
@tormentor1985 met bijna 50kWh verbruik voor de vaatwasser afgelopen december: hoe vaak staat die dan aan?
Daarnaast valt me op dat met dik 200kWh de computer en multimedia gerelateerde zaken een flink stuk van jouw verbruik zijn. Zo’n beetje 1/4 van het maandverbruik. Dat is overigens geen commentaar hoor, alleen een constatering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Die computer, 964 kWh. In mijn situatie zou dat bijna 44% van hele jaarverbruik zijn, ik gebruik 2.200 kWh per jaar

En weet je ook wat 'overig' is? Vast niet alleen verlichting toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
fenrirs schreef op zondag 12 januari 2025 @ 08:38:
@Van der Berg bij mijn ouders op het jaren 50 flatje kunnen uiteraard ook geen zonnepanelen ivm woningbouw vereniging die geen gezamenlijke installatie wil.
Nu hangen er twee panelen van 400wP aan de reling van het zuid balkon(na overleg overigens)
Pa, elektromonteur, heeft zelf een extra groep gemaakt voor de teruglevering. Het is niet veel, maar heeft afgelopen jaar best aardig wat opgeleverd.
Mooie oplossing. Helaas mag ik niet direct doen en ben niet zo handig. Helaas hebben wij geen balkons hier alleen een grote vangrail voor de ramen met ervoor grote kozijnen ramen met HR++.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09:31
RemmyB83 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 00:41:
[...]

Ook al vinden we allemaal wel iets van je lage verbruik, van mijn hoef je je verder niet te verdedigen.
Wees blij dat je in een appartement woont en niet hoeft te stoken, zou ook zomaar anders kunnen zijn geweest. Zelf heb ik kinderen en zou niet graag met hun in een appartement willen wonen, en neem de extra kosten dan ook voor lief. Ik ben vaak nieuwsgierig hoe mensen besparen doormiddel van een douchewtw of zo, en hoop daar dan van te leren. Mensen noemen je misschien zuinig, en je hebt voor Nederlandse begrippen een afwijkende leefgewoonte. Maar je hebt mijn inziens gewoon andere prioriteiten, want vaak uit eten gaan noem ik niet zuinig.... Maar toen ik 12 jaar geleden mijn spouwmuur liet isoleren, vonden de meeste mensen het maar onzin. Want ja, gas was toch goedkoop.... 7 geleden mijn zonnepanelen geplaatst, (was toen nog niet populair) en vonden mensen in mijn omgeving mijn ook raar. Maar kijk nu maar hoeveel mensen ze hebben.
We kunnen hier wel uitrekenen dat je 12euro per jaar bent misgelopen aan rente omdat je een te hoog voorschot betaald, maar vergeten dat ze zelf waarschijnlijk voor meer dan 12 euro per jaar door het doucheputje spoelen. En ja dat noemen we luxe... maar owee als je een voorschot betaalt die hoger is dan je verbruik, maar misschien nog wel lager is dan hun eigen voorschot. Ach misschien zijn je leefgewoontes over een paar jaar wel het nieuwe normaal, wie zal het zeggen.....
Grappig.
Ik herken tussen de regels door een sterke mate van relativering (of minstens begrip daarvoor) waardoor ik mezelf ook vaak afvraag: waarom zou ik met zonnepanelen, thuisbatterij, warmtepomp, of wat dan ook, me druk moeten maken om een besparing van 200 euro per maand te halen, als ik elke maand voor 700 euro of meer uit eten ga?

Iedereen stelt natuurlijk zijn eigen prioriteiten en bepaalt zijn eigen uitgavenpatroon, maar onbewust wordt je toch beinvloed door veel te lezen op fora als dit.
En dan sluipt het gevaar erin dat je *denkt* "fout" bezig te zijn omdat je (bijvoorbeeld) geen warmtepomp hebt.

Dus: goed om na te denken over wat voor *jou* verstandige keuzes zijn, maar laat je niet gek maken (niet speciaal gericht op iemand in het bijzonder) en zet lekker de verwarming een graadje hoger als je het koud hebt. ;)

Overigens snap ik best dat sommigen vanuit hun financiele situatie gedwongen zijn om bepaalde keuzes te maken. Begrijp me niet verkeerd. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
BBBvB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Grappig.
Ik herken tussen de regels door een sterke mate van relativering (of minstens begrip daarvoor) waardoor ik mezelf ook vaak afvraag: waarom zou ik met zonnepanelen, thuisbatterij, warmtepomp, of wat dan ook, me druk moeten maken om een besparing van 200 euro per maand te halen, als ik elke maand voor 700 euro of meer uit eten ga?
Dankzij die besparing kan je nog vaker uit eten :7

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
XWB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Dankzij die besparing kan je nog vaker uit eten :7
_/-\o_
Maar dan wordt het écht ongezond... Of duurdere restaurants; dat kan natuurlijk ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
BBBvB schreef op zondag 12 januari 2025 @ 15:38:
[...]

_/-\o_
Maar dan wordt het écht ongezond... Of duurdere restaurants; dat kan natuurlijk ook. :)
Speklaagje isoleert uitstekend. (Zegt * PalingDrone die jammergenoeg momenteel zo "droog" als een marathonloper is...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tormentor1985
Franciesco schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:08:
@tormentor1985 met bijna 50kWh verbruik voor de vaatwasser afgelopen december: hoe vaak staat die dan aan?
Daarnaast valt me op dat met dik 200kWh de computer en multimedia gerelateerde zaken een flink stuk van jouw verbruik zijn. Zo’n beetje 1/4 van het maandverbruik. Dat is overigens geen commentaar hoor, alleen een constatering.
De vaatwasser is inderdaad 1 van de apparaten die nog vrij veel stroom verbruikt. Hij staat bijna dagelijks aan. De wasmachine en warmtepompdroger zijn in de afgelopen 2 jaar gedwongen vervangen en wassen voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Echt bijzonder blij met het lage verbruik van deze machines.

Ik wacht nog even tot de vaatwasser ermee ophoudt. Ik heb hem al 3 keer kunnen repareren en duurzaamheid gaat twee kanten op on mijn ogen. Zo'n apparaat bouwen en verschepen heeft immers ook impact op de resources op deze planeet en ik wil het uiterste eruit halen. Daarom rijd ik ook nog steeds rond in mijn auto met bouwjaar 2008, al staat die ook op de planning in te ruilen voor toch maar een EV. Ik ben echt fan van ICE maar durf het puur uit onzekerheid niet meer aan een apparaat te kopen wat straks misschien in geen grote stad meer mag rond rijden.

Het klopt verder dat home cinema en computers veel stroom verbruiken. Home cinema is mijn hobby en gamen ook. Mijn vrouw en ik gamen iedere avond 1 tot 3 uur en we kijken ook regelmatig films en series in een 7.2.4 setup met een receiver en losse power amps en dus 2 dikke svs subwoofers.

Trouwens ook leuk, onder netwerk apparatuur valt tegenwoordig ook mijn minisforum ms-01. In mn fileserver draaien 10 spinning disks wat ook continu 50 watt verbruikt + nog een lsi controller. Verder helpt deels 10 gbit interfaces ook niet mee op dat gebied. Ik wil ergens het aantal disks omlaag brengen maar dat kost ook weer een dusdanige hoeveelheid geld dat de terugverdientijd niet rendabel is. Vervangen komt dan wel als het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 22:00
Appartement van 80m2

Stroom: 1900 kWh
Gas: 250m3 (warmtepomp)
Zonnepanelen teruglevering: 500kWh. Is gedeeld met rest van appartementen. Liggen 40 op het dak en is dan verdeelt over 4 per appartement.

Verwarming staat aan tussen Oktober en April. Overdag en als ik thuis ben op 20 graden. In de nacht of als ik weg ben op 17 graden.
De andere maanden blijft het prima rond 20 graden dus geen verwarming aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
2-onder-1-kap: 6/7 kamers, 220 m2 (bouwjaar 1990)
2 personen

Circa:
Elektriciteit EV: 1500 kWh
Elektriciteit huis: 1500 kWh
Gas: 600 m3 (0,45-0,50 m3/graaddag18 gedurende de periode dat we in NL zijn)

Geen zonnepanelen.
Geen warmtepomp.
Geen thuisbatterij.

6 maanden per jaar niet in NL, anders (circa):
Elektriciteit EV: 3000 kWh
Elektriciteit huis: 2500 kWh
Gas: 900 m3 (0,35-0,40 m3 per graaddag18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap50
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-03 12:45
Zoals velen maak ik ook gebruik van "Home Wizard" kan iemand aangeven wat de ideale karakteristiek is van het gasverbruik bij het gebruik van alleen radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-08 09:48
BBBvB schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:35:
2-onder-1-kap: 6/7 kamers, 220 m2 (bouwjaar 1990)
2 personen

Circa:
Elektriciteit EV: 1500 kWh
Elektriciteit huis: 1500 kWh
Gas: 600 m3 (0,45-0,50 m3/graaddag18 gedurende de periode dat we in NL zijn)

Geen zonnepanelen.
Geen warmtepomp.
Geen thuisbatterij.

6 maanden per jaar niet in NL, anders (circa):
Elektriciteit EV: 3000 kWh
Elektriciteit huis: 2500 kWh
Gas: 900 m3 (0,35-0,40 m3 per graaddag18)
Als je iets wil vergelijken met de thuisblijvende nederlander ben ik wel benieuwd wat deze trekvogelstrategie nou doet qua reizen en verblijf ergens anders in kWh's

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 3ph 75kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 14:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTlaRAqOtcaV7__7pXQeUnmxDcM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uATxVBvolYEYn4iX33YgoO63.png?f=fotoalbum_large dit was het dan voor deze maand..

1091kwh voor de warmtepomp
Gerenoveerd hoekhuis uit 1968. 120m² , 55m² vloerverwarming.
Helaas is de spouwmuur isolatie matig en kan er niet veel meer isolatie in 🥴 daken zijn allemaal RC5+ en vloer is RC4.5 tm RC7.5

[ Voor 24% gewijzigd door maomanna op 01-02-2025 11:36 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hieronder de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand.

Tweekapper uit 2024 A++++, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woningoppervlakte: 157 m2.
13 * 375Wp panelen (5 Oost - 8 West).
Ventilatie is WTW.
SWW via 240L voorraadvat
3 woonlagen met vloerverwarming en -koeling dit gaat, incl. SWW, via bodemwarmtepomp.

Januari 2025
Elektriciteit verbruikt normaal: 245 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 305 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 4 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 16 kWh
Elektriciteit totaal: 530 kWh
Elektriciteit opgewekt: 75 kWh
Eigengebruik PV: 55 kWh = 73,66%
Zelfvoorziening = 9,12%
Totaal energieverbruik: 605 kWh

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Januari is weer voorbij en dit is ons overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlYFOyFNf1RTUWX3CcYveXf7HTE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oTMB2BjKyyjZbM5YoKe9kqcY.jpg?f=user_large

Vrijstaand huis uit 2019 van 250m2

Warmtepomp heeft 740kW verbruikt waar vorig jaar nog met gas werd gestookt.

Buiten de warmtepomp is januari de maand geweest met het hoogste verbruik tot nu toe. Een paar dingen die mogelijk hebben bijgedragen

- Dochter heeft een IR paneel onder haar bureau omdat zij sinds dit jaar huiswerk moet maken
- WTW staat vaker op een hogere stand door automatisering met CO2
- Twee lucht bevochtigers staan weer aan

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Verbruik januari met 2 persoons huishouden, gerenoveerde full electric vrijstaande woning uit 1938 met elektrische auto:

Totaal verbruik: 699kWh
Waarvan
Warmtepomp: 415kWh
Warmtepomp boiler: 16,4kWh
WTW ventilatie: 20,4kWh
Elektrische auto: 94,5kWh

PV opwek: 445kWh
Zelfvoorzieningsgraad: 53%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-09 21:36
Even een analyse gemaakt van het stroomverbruik , all electrelic , a++ , lucht- water warmtepomp en 2000 kWh overig verbruik, klopt wel aardig denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2bFDt8GpdQGer5e5c2MV0tY2LU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/toaks0h8xewXr2OhvIcwtmrj.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Op basis van tweepersoonshuishouden, Ik kook bijna nooit. Momenteel is mijn vrouw op vakantie, waardoor ik alleen ben.

Verbruik Januari 2024:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4YlhBvObvU-KGtYXLLvHM9fnT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WB1SSNpTVZ4QJcySiaSsr4Ct.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rNGTfuyO_TaYs0-4BzaMAxXVoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LGTKRyRtDQ7902JAqZ33LG3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13y02QWFCk0YH79J2m5n_6ZYipw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PHLgUyiuN8wj3oWXnqcvll4F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-09 16:29
@Van der Berg hoeveel maak je eigenlijk gebruik van jouw game pc? Met zo’n specificaties lijkt me dat nauwelijks gezien het verbruik wat je opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Homer-Simpson schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:03:
@Van der Berg hoeveel maak je eigenlijk gebruik van jouw game pc? Met zo’n specificaties lijkt me dat nauwelijks gezien het verbruik wat je opgeeft.
Ik was bijna 12 dagen zonder computer die bij de webwinkel is geweest. Ik game ook niet dagelijks en aks ik game is dat geen uren achter me elkaar meer. Ik heb nu een nieuwe voeding een FSP Hydro Ti PRO 1000W Titanium met de hoogste efficiëntie op 96%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
karel_G_1981 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:40:
Even een analyse gemaakt van het stroomverbruik , all electrelic , a++ , lucht- water warmtepomp en 2000 kWh overig verbruik, klopt wel aardig denk ik.

[Afbeelding]
type huis en opp zou ook wel handig zijn als indicatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 22:59
januari 2025 - eerste keer volledige meetgegevens
Rijwoning 1929 - 190m² - 2 volwassenen - 2 kinderen - 50 à 60% thuiswerk
Grondig energetisch gerenoveerd in 2011-2013

Warmtepomp 3.5kW thermisch, 190l voorraadvat, Balansventilatie met enthalpiewisselaar
Zonnepanelen 8x400Watt, vrij slecht georiënteerd (veel schaduw in dit seizoen)

Afname 512,00kWh
Injectie 4,47kWh
Productie 48,33kWh
Totaalenergieverbruik 555,86 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desalniettemin
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:28
2024 stroom: 914kWh gas 110m3 Eneco variabel Ik woon alleen en ben in Februari vorig jaar gestopt met werken, dus stroomverbruik is hoger dan daarvoor. Contract is van September tot September.

Stroom voor volgende maand is goedkoper geworden van 0,32 naar 0,30 en gas duurder van 1,35 naar 1,39 voor Maart, maar komt natuurlijk door de kou in Europa en ook in Nederland. Nu iets warmer, maar naar het weekend toe gaat het weer kouder worden. Termijnbedrag voor stroom heb ik verhoogd naar 35 euro en gas is 75 euro. Januarigebruik gas was 40,36m3=76 euro, stroom 79kWh. Ver onder gemiddeld verbruik voor 1 persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:23

TTLCrazy

Listen to Frankie

Januari 2025:

Electriciteit: 464 kWh
Gas: 51 m3
Water: 4213 L

Verwarmen gebeurt met de Airco als het kan. Bij temperaturen onder de 2 a 3 graden gaat de cv aan. Meestal op 17 graden. Airco verwarmen gaat tot 19a20 graden.

Hoekhuis 1950, ca 85m2, 1 persoons huishouden. Energie label C. Isolatie kan zeker beter.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 14:51
Zal ik hier ook maar eens mijn verbruik neer gooien.

Januari

Vebruik 786 kWh totaal verbruikt.
52.2 kWh opgewekt met 10 x 385 wp op platdak z/w gericht.
456 kWh verbruikt aan de warmtepomp een itho amber 65 enkel voor de verwarming geen sww continu 21,5 graden in huis 24/7.
Waterverbruik 10.325 liter voor 4 personen soms 5.
23 m³ Gasverbruik voor douchen.

Tussenwoning 1920 nageisoleerd +- 110 m²

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
Het verbruik hier voor een rijwoning 146m2 A+++ was als volgt:

Verbruik totaal: 438 kWh
Verbruik uit net: 371 kWh
Verbruik uit eigen productie: 66 kWh

Warmtepomp heeft ongeveer 120 kWh verbruik voor verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De eerste maand met eigen registratie van levering/teruglevering en warmtepomp naast de opwek
(geen smart meter hier).
Halfvrijstaand bj. 1984 - oud label B - ca. 110 m² - gemiddeld ca.19,5°C - 1,5 personen

afname 662 kWh
opwek 166 kWh
injectie 63 kWh
verbruik in huis 765 kWh

warmtepomp (alleen cv) 482 kWh => 2.088 kWh warmte

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Laatst online: 18-09 22:19
Tussenwoning +/- 140 m2. bouwjaar 1981 grotendeels na-geïsoleerd.

Verbruik Januari 2025 683 kWh waarvan:
inkoop via zonneplan: 633 kWh a 14,6 cent excl. EB en BTW
teruglevering via zonneplan 45 kWh a 14.1 cent excl. EB en BTW
Opwek 95 kWh.

Gas 9 m3 a 65,8 cent excl. EB en BTW (alleen SWW)
Verwarming met 1 l/l warmtepomp in woonkamer. Verbruik Januari volgens Daikin +/- 250 kWh

[ Voor 5% gewijzigd door Gerardus1956 op 05-02-2025 20:44 . Reden: aanvulling ]

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:02
Kleine tussenwoning uit 1957.

Verbruik januari 526kWh, waarvan 438 afgenomen. Zelfvoorziening was 16,7%.

331kWh was voor verwarming (airco), 76,8 voor warm water (wpb + keukenboiler).

In deze maand 1x een avond de houtkachel aan gehad. Ongeveer 1,5kg hout verbruikt.

Onze auto heeft ongeveer 12 a 13 ltr benzine verbruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSW0gJ83_zSNwm0AmvwTtSuuCko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S2qr0BiVFSKKHAayYpdUiSYD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Sjamo op 07-02-2025 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Dat laatste zegt natuurlijk helemaal niks, als we niet weten welke afstand ermee is overbrugd, en wat voor auto het is, om maar wat te noemen. Ik zou ook voorstellen om mobiliteit uit dit topic te houden en het bij energieverbuik van de woning te houden.

Als je je auto als generator voor verwarming van het huis gebruikt wordt het een ander verhaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 15:54
Tweekapper 1989, triple glas rondom, kunststofkozijnen, isolerende kunststof deuren, extra vloerisolatie, Intergas Xtreme 30, Jaga convectors met DBH, twee personen veel thuis 19 gr., sww 15 m3 per maand, 2750 wattpiek solar.

Stroomverbruik januari 2025: 204.7 KW
Teruglevering: 63.5 KW
Totale opwek solar: 97.8 KW hiervan 34,3% dus zelf verbruikt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW2dvslnQWRFKDudG4ZsyVzoqXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/niMJ1ddlcVbf8uAQ1afx3lwj.png?f=fotoalbum_large

Gasverbruik januari 2025: 159.8 m3
Volgens mindergas.nl 0.191 m3 per graaddag vanaf zomer 2024
Prognose jaarverbruik 593 m3

Een warmtepomp wordt hier voorlopig nooit rendabel. Daarom: isoleren,isoleren, isoleren en dan verder kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbsKahH6c9yd4ygSrOWI7Gr-Jek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S4WPyadkFWabNgTysV6qx5cK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemmyB83
Gramser schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:37:
Dat laatste zegt natuurlijk helemaal niks, als we niet weten welke afstand ermee is overbrugd, en wat voor auto het is, om maar wat te noemen. Ik zou ook voorstellen om mobiliteit uit dit topic te houden en het bij energieverbuik van de woning te houden.

Als je je auto als generator voor verwarming van het huis gebruikt wordt het een ander verhaal :+
Met mijn actuele energieverbruik, kan ik er inderdaad ook wel mijn ontbijt erop zetten :+

Maar even zonder dollen, wat zegt zijn verbruik verder nog meer dan dat het een tussenwoning is uit 1957?
Zonder informatie als: gezinssamenstelling, werkend of niet, temperatuur in huis, enz, enz, weet je niets.
Zolang er hier niet een soort van standaard lijst met gegevens wordt ingevuld kun je hier dus niets mee, ook al denk je misschien van wel. Of je moet van iedereen hier handmatig nog even zijn gegevens gaan opzoeken.

Verder is iedereen vrij om hier te posten wat hij of zij vindt vallen onder zijn 'actuele energieverbruik'(wat staat onder het kopje 'wonen en mobiliteit'), dus ja dat kan zijn je huis je, auto, je fiets, je bootje, nog je vliegtuig. ;)

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
RemmyB83 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:53:
[...]

Met mijn actuele energieverbruik, kan ik er inderdaad ook wel mijn ontbijt erop zetten :+

Maar even zonder dollen, wat zegt zijn verbruik verder nog meer dan dat het een tussenwoning is uit 1957?
Zonder informatie als: gezinssamenstelling, werkend of niet, temperatuur in huis, enz, enz, weet je niets.
Zolang er hier niet een soort van standaard lijst met gegevens wordt ingevuld kun je hier dus niets mee, ook al denk je misschien van wel. Of je moet van iedereen hier handmatig nog even zijn gegevens gaan opzoeken.

Verder is iedereen vrij om hier te posten wat hij of zij vindt vallen onder zijn 'actuele energieverbruik'(wat staat onder het kopje 'wonen en mobiliteit'), dus ja dat kan zijn je huis je, auto, je fiets, je bootje, nog je vliegtuig. ;)
Zou wel handig zijn om een template te hebben die iedereen kan invullen zodat we appels met appels vergelijken (tot zover dat mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:14

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Tweekapper uit 2023 A++++, 2 volwassenen 2 kinderen, 80% thuiswerken
Woningoppervlakte: 196 m2.
20 * 445Wp panelen (8 Oost - 12 West).
Ventilatie WTW, Douche WTW aanwezig
SWW via 200L voorraadvat op comfort stand (altijd warm houden)
3 woonlagen met vloerverwarming en -koeling dit gaat, incl. SWW, via bodemwarmtepomp (6,5kWh)

Januari 2025
Verbuik: 1105 kWh
Teruggave: 34,1kWh
Opwek: 137kWh (75% eigen gebruik)
Auto geladen thuis: 149kWh

Sys Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
Onderstaand een voorschot voor een template die we wellicht kunnen gaan gebruiken.
Ik heb bewust waterverbruik niet opgenomen omdat dit topic over energieverbruik gaat. Maar ik heb er geen problemen mee als we dit toch toevoegen.

KenmerkenOpties/voorbeelden
Periodefebruari 2025
Gezinssamenstelling2 volw + 2 kinderen etc
Type woningtussenwoning, vrijstaand etc
Bouwjaar (en energielabel)
Extra (na-)isolatiemaatregelendakisolatie, voorzetwanden, triple glas etc
Verwarmingssysteemgas gestookte combiketel, L/W warmtepomp etc
Afgifte systeem verwarmingradiatoren, vloerverwarming etc
Systeem warm tapwatergas gestookte combiketel, (indirect gestookte) WPboiler etc
Ventilatie woningpassief (raamroosters), mechanische ventilatie type C, (de)centrale balansventilatie type D
Douchewater wtwja/nee
Overige relevante systemen
Verwarmd woonoppervlak (m2)
(gemiddelde) Ruimtetemperatuur
Totaal stroomverbruik (kWh)
Waarvan verwarming (kWh)
Verwarming per graaddag (kWh/grdag)
Waarvan tapwater (kWh)
Waarvan elektrische auto(s) (kWh)
PV opwekking (kWh)
Zelfvoorzieningsgraad (%)
Gasverbruik combiketel (m3)
Verwarming per graaddag (m3/grdag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Januari 2025
Twee volwassenen - deels thuiswerk
Vrijstaande woning
Bouwjaar 1990 - geen energielabel
Naisolatie dak, vloer, buitenmuren en triple glas.
Verwarmingssysteem: houtkachel en WP
Afgiftesysteem: speksteen en LT convectoren
Tapwater: gestuurde warmtewisselaar kachel en WP
Ventilatie: decentrale mechanische ventilatie zonder WTW.
Douche: geen WTW
Overige relevante systemen: PV + eigen opslag.
Verwarmde wooninhoud: 285 m³
Gemiddelde temperatuur leefruimte: 19°C - overige: 15°C.
Totaal stroomverbruik: 125 kWh
Waarvan verwarming: 2,6 kWh
Waarvan SWW: 1,2 kWh
Waarvan laadpaal EV: 0 kWh
Graaddagen: 418
PV AC/DC opwekking: 75 kWh
DC levering: 103 kWh
Zelfvoorzienigheidsgraad: 100%
Gasverbruik: NVT
Houtverbruik: 368 kg.
Verwarming per graaddag: 4,4 kWh/graaddag

[ Voor 3% gewijzigd door Independent op 06-02-2025 18:07 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
assje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 14:10:
Vrijstaande woning uit 1976 woonoppervlatke 200m2, volledig nageisoleerd gevel/dak/triple glas/balansventilatie (vloerisolatie en geschakelde garage moet ik nog doen). Huishouden volledig elektrisch inclusief beide auto's.
COP fors lager in januari maar lijkt normaal door de omstandigheden deze maand. Warmtepomp verbruik elektrisch met 2,26kWh/m2 fors hoger dan december, kWh/graaddag ook iets hoger maar scheelt minder. Nog steeds mooi resultaat voor een nageisoleerde woning.

Hebben voor het eerst ook een keertje de L/L verwarming boven aangehad; 15kWh van eerdere maanden was stand-by verbruik, nu 28kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAeCz4-AWdqkbCXxOFh0WGqd5q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1iJyVZmLmlIK28Z7WIAZxuQu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door assje op 06-02-2025 15:49 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ik moet zeggen dat ik de verschillen in getallen wel verbluffend vind. Van een paar kwh per maand tot meer dan 1000kwh per maand voor alleen verwarming.
Zelf heb ik in januari 258kwh gebruikt alleen voor verwarming.
Ik verwarm ongeveer 120 kub tot 21 graden 24 u p.d. in een matig geisoleerd huis.
Ik vergelijk hier alleen met andere electrische huishoudens. Gas hout teruglevering en ev en auto verbruik heeft voor mij bijna geen toegevoegde waarde voor vergelijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Eric-Peric op 06-02-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Een matig geisoleerd appartement kan met koukleumen als buren zonder verwarming op temperatuur blijven. In vergelijking met een vrijstaande woning zegt dat natuurlijk ook niet veel tenzij je naar verbruik per persoon wil kijken ongeacht woonsituatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:02
Gramser schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:37:

Er is eerder in dit topic gesproken over dat energieverbruik van de auto ook mee zou moeten tellen, omdat het ook energieverbruik is. Je ziet dat veel mensen het verbruik van hun elektrische auto vermelden. Dan wordt niet gevraagd naar alle bijzonderheden omtrent ge- en verbruik. Waarom zou dat voor een benzine-auto wel gelden?

Verder denk ik dat het hanteren van een template als voorgesteld snel genegeerd zal worden of dan mensen stoppen met reageren.

Al een paar jaar meldt ik hier mijn energieverbruik met wat mij betreft bijna alle bijzonderheden die ik kan bedenken. Maar soms kan dit ook.

Het mooie is dat niemand er (mijn reactie) iets mee hoeft. Ik lees hier zat reacties waar ik helemaal niets mee kan, maar dat is wat mij betreft de wondere wereld van internet met allemaal verschillende mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
Ah ja, het maakt me eigenlijk ook niet zoveel uit. Misschien werd ik gewoon getriggerd door ineens liters benzine te zien staan, weet ik veel. Bij de andere eenheden heb ik wat meer gevoel, en bij een EV ook omdat je dan de mogelijkheid hebt om de stroom zelf op te wekken en te gebruiken.

Maar vrijheid blijheid hoor. Eens kijken joeveel energie ik verbruik door op de fiets naar de trein te gaan, per maand :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:28
Januari 2025:
Totaal verbruik 2172 kwh (ja voor 1 maand ja)
129 kwh eigen opwekking eigen verbruik, 10 kwh teruglevering

650m3 vrijstaande boerderij all-electric bj 1880 a++, warmtepomp 9kw thermisch, ventilatie wtw, EV thuisgeladen januari ca 430kwh, 2 volwassenen 2 kinderen.
Verder geen sauna of terrarium
Aansluiting 3 x 25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Januari 2025

Vrijstaand 1930
All electric
Gezin 2 kinderen
24/7 op 22,5 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jE1tyFZl52uzRQdKt0vQxProvQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5t1D2mlK9cI7svGzNsLu3jx.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 22:29

V-8

December 2024 (januari 2025 is niet realistisch i.v.m. 1,5 week op vakantie).

Rijtjeshuis (1x35A) met EV, 2x L/L WP (3,5kW woonkamer, 2kW werkkamer), houtkachel voor verwarmen BG, en een CV voor SWW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsHkC06XZzepiHUF1xOi599w0q4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WB0VzVvTyoYrbC68ZLRhZkrA.png?f=fotoalbum_large

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
assje schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:06:
[...]

Een matig geisoleerd appartement kan met koukleumen als buren zonder verwarming op temperatuur blijven. In vergelijking met een vrijstaande woning zegt dat natuurlijk ook niet veel tenzij je naar verbruik per persoon wil kijken ongeacht woonsituatie.
Rijtjeswoning alhier met links en rechts studenten die het niet heel warm stoken.
Maar point taken.
Ik vergelijk ook vaak met het Nibud. Het gemiddelde bedrag voor mijn situatie is 192 euro per maand.
Mijn verwachting is dat ik komend jaar op 25 euro per maand uitkom. Ergens voel ik me dan wat schuldig met 21 graden in huis terwijl ik mensen ken die op 16 a 17 graden zitten en toch nog flink hogere kosten hebben.
Na einde saldering kom ik weer op de 80 a 90 euro per maand, tenzij ik eigen gebruik fors kan verhogen en totaalgebruik omlaag kan brengen.
Maar ik zie hier ook getallen waarbij een maandrekening van 400 aanstaande is :o

[ Voor 12% gewijzigd door Eric-Peric op 07-02-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Volgende project alhier om verbruik te verminderen is gratis isolatie, of bijna gratis. 27 feb krijg ik een adviseur op bezoek via de gemeente gratis is, en gemeentesubsidie en rijkssubsidie en werkzaamheden regelt.
Ben benieuwd.
Mogelijk OT maar ik denk dat U hier zit om te vergelijken EN om te kijken naar verbeteringen.

[ Voor 17% gewijzigd door Eric-Peric op 07-02-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn verbruik van afgelopen jaar:
Gasverbruik 2024
Gasverbruik 2024
Totaalverbruik gas: 1661 m3

Elektriciteitsverbruik 2024
Elektriciteitsverbruik 2024
Totaalverbruik elektriciteit: -3871 kWh

Situatie
Volgens mij heb ik niet echt standaard situatie, namelijk een erg inefficiënte warmteopwekking met gas en qua elektriciteit te veel zonnepanelen, die zijn aangeschaft met een warmtepomp in gedachten die er eigenlijk al had moeten zijn.
  • Hoekwoning rijtjeshuis, ~110 m2
  • Ventilatiesysteem C
  • HR++ glas beneden (op 1 raam na)
  • Ouderwets dubbelglas boven.
  • Vloerverwarming beneden, radiatoren boven
  • VR CV ketel voor verwarming, thermostaat altijd op 19,5°C
  • 30L boiler (welke middels een spiraal waar CV water doorheen loopt op 65°C wordt gehouden) voor warmwater muv de keuken
  • Quooker Combi 7L voor warmwater keuken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-09 21:32
KenmerkenWaarde
Periodejuni 2024 - jan 2025, daarna geextrapoleerd naar jaarverbuik
Gezinssamenstelling2 volw + 2 kinderen. Ik werk zo goed als fulltime thuis en er is altijd iemand aanwezig, dus we verwarmen elke dag van 's ochtends tot 's avonds met een kleine nachtverlaging
Type woningVrijstaand
Bouwjaar (en energielabel)1974
Extra (na-)isolatiemaatregelen Vorig jaar februari de sleutel gekregen en in 4 maanden tijd het hele huis verbouwd: vloerisolatie Rd=4, dakisolatie Rd=6, overal HR++(+), vv over gehele benedenverdieping waardoor we met 30 graden aanvoer kunnen verwarmen
VerwarmingssysteemMomenteel gasketel, binnenkort overstap op L/W warmtepomp.
Afgifte systeem verwarmingBenedenverdieping + badkamer: vloerverwarming (100 m2). Op de eerste verdieping (80m2) op alle 4 de kamers airco's, maar die staan nauwelijks aan voor verwarming
Systeem warm tapwater Momenteel gasketel, binnenkort overstap op WPboiler
Ventilatie woning Voorbereidingen getroffen voor centrale balansventilatie type D, nog aan te sluiten
Douchewater wtw Nee
Verwarmd woonoppervlak (m2)100 m3
(gemiddelde) Ruimtetemperatuur Gemiddeld 19,5 (overdag 20, s nachts 19)
Totaal stroomverbruik (kWh) 3400
Waarvan verwarming (kWh) Nvt
Verwarming per graaddag (kWh/grdag) Nvt
Waarvan tapwater (kWh) Nvt
Waarvan elektrische auto(s) (kWh) 0
PV opwekking (kWh) 5800
Zelfvoorzieningsgraad (%) 27%
Gasverbruik combiketel (m3) 1250 m3
Verwarming per graaddag (m3/grdag) 0,393

Historisch verbruik van de woning was voor de verbouwing 2199 m3 (toen nog incl koken + radiatoren met hoge temperatuur), elektra 2773 kWh. Het gasverbruik is dus al een stuk verminderd, maar nog steeds vind ik het redelijk hoog als je bedenkt dat we zo ongeveer alles naar huidige isolatienormen hebben aangepast. Komend jaar willen we nog een paar kleine zaken aanpakken (koudebrug vanuit balkon van 2 m2, aantal tochtstrips vervangen), maar dat zal geen mega effect hebben.

Enig dat dan nog resteert (behalve inleveren op comfort door de thermostaat een graad lager te zetten.. >:) ) is de spouwmuurisolatie opnieuw laten doen. Daar zit nu UF schuim in van een hele tijd geleden (vorige bewoonster wist niet wanneer het geplaatst is), maar door de beperkte spouw van 6 cm kunnen we hoogstens naar een Rd van 2 gaan met EPS korrels. Helaas moeten we daarvoor eerst het huidige schuim laten verwijderen waardoor het een kostbare aangelegenheid wordt (offerte € 6,706.27 voor 125 m2, met nog zo'n €1000 subsidie aftrek) en de vraag is of dat het waard is. Ik heb een warmtebeeldcamera maar zag nog niet echt duidelijk waar het schuim inmiddels verpulverd/verzakt zou moeten zijn. Dus lastig inschatten wat het effect is. Stel dat ik op een besparing van 250-300 m3/jaar uit kom (volgens mij al een hoge schatting), dan zitten we nog op een terugverdientijd van zo'n 15-20 jaar.. (en nog langer als we straks een warmtepomp hebben ipv gasketel)

Iemand nog ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 13:15
Stanvv schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:09:
Enig dat dan nog resteert (behalve inleveren op comfort door de thermostaat een graad lager te zetten.. >:) ) is de spouwmuurisolatie opnieuw laten doen. Daar zit nu UF schuim in van een hele tijd geleden (vorige bewoonster wist niet wanneer het geplaatst is), maar door de beperkte spouw van 6 cm kunnen we hoogstens naar een Rd van 2 gaan met EPS korrels. Helaas moeten we daarvoor eerst het huidige schuim laten verwijderen waardoor het een kostbare aangelegenheid wordt (offerte € 6,706.27 voor 125 m2, met nog zo'n €1000 subsidie aftrek) en de vraag is of dat het waard is. Ik heb een warmtebeeldcamera maar zag nog niet echt duidelijk waar het schuim inmiddels verpulverd/verzakt zou moeten zijn. Dus lastig inschatten wat het effect is. Stel dat ik op een besparing van 250-300 m3/jaar uit kom (volgens mij al een hoge schatting), dan zitten we nog op een terugverdientijd van zo'n 15-20 jaar.. (en nog langer als we straks een warmtepomp hebben ipv gasketel)

Iemand nog ideeën?
Ik heb hier in de praktijk gezien hoe 'goed' spouwmuurisolatie wordt weggehaald, dat valt vies tegen. Betrof in dit geval minerale wol, dus eigenlijk 'los' spul in vergelijking met schuim (tenzij het echt helemaal verpulverd is, alles).
Dan blijft het op sommige plekken toch nog zitten, en dat moet je dan als huiseigenaar zelf controleren of aangeven, en dan komen ze nog een keer terug. Bij mij hebben ze 3 keer de hele spouw leeggezogen, en daarna heb ik zelf nog een keer bij de buren wat weggehaald en ik heb ze nog een keer gebeld dat ze terug moesten komen omdat ik an de andere kant bij de buren de borstels had gevonden of ze die nog eventjes weg wilden halen. Een drama dus, en wie kost het veel tijd? De huiseigenaar.
Als het verwijderen niet goed gebeurd en een ander komt isoleren, en ze zien dat, gaan ze niet isoleren.
Zorgt eenzelfde bedrijf voor verwijderen en opnieuw isoleren, wie is dan onafhankelijk genoeg om te bepalen of de spouw schoon genoeg is?

Als ik naar mijn verbruikscijfers kijk verbruikte ik zonder spouwmuurisolatie ongeveer 12% meer gas. Maar hadden we ook iets meer verbruik door de gezinsamenstelling, dus laat het 10% zijn. In een hoekhuis uit 1960.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 13:15
KenmerkenWaarde
Periodejan 2025
Gezinssamenstelling2 volw + 2 kinderen
Type woningHoekhuis
Bouwjaar (en energielabel)1960/td]
Extra (na-)isolatiemaatregelen
  • Voor- en achtergevel 6cm PIR plaat (Rd 2,7) in de spouw (renovatie project)
  • Zijgevel 10cm PIR plaat (Rd 4,5) in de spouw (renovatie project)
  • Begane grond is broodjesvloer met vloerverwarming
  • 1e en 2e verdieping kunststof kozijnen met HR++
  • begane grond kunststof kozijnen met HR+++
  • schuine dak met 16cm steenwol geïsoleerd en verdiepingsvloeren met 14cm
VerwarmingssysteemGasketel
Afgifte systeem verwarmingGegane grond + badkamer: vloerverwarming (70 m2). 1e verdieping ouderwetse radiatoren, op 2e verdieping moderne convector radiatoren
Systeem warm tapwaterGasketel
Ventilatie woningType A
Douchewater wtw Nee
Verwarmd woonoppervlak (m2)70 m3
(gemiddelde) Ruimtetemperatuur18 (een enkele keer snachts een halve of hele graad omlaag)
Totaal stroomverbruik (kWh) 315
Waarvan verwarming (kWh) Nvt
Verwarming per graaddag (kWh/grdag) Nvt
Waarvan tapwater (kWh) Nvt
Waarvan elektrische auto(s) (kWh) Nvt
PV opwekking (kWh) Nvt
Zelfvoorzieningsgraad (%) Nvt
Gasverbruik combiketel (m3) 131
Verwarming per graaddag (m3/grdag) 0,269

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Stanvv schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:09:
[table border=1 width=650 cellpadding=2 bordercolor=#000000]
[tr]
[td]Kenmerken[/td][td]Waarde[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Periode[/td][td]juni 2024 - jan 2025, daarna geextrapoleerd naar jaarverbuik[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Gezinssamenstelling[/td][td]2 volw + 2 kinderen. Ik werk zo goed als fulltime thuis en er is altijd iemand aanwezig, dus we verwarmen elke dag van 's ochtends tot 's avonds met een kleine nachtverlaging [/td]
[/tr]
[tr]
[td]Type woning[/td][td]Vrijstaand[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Bouwjaar (en energielabel)[/td][td]1974[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Extra (na-)isolatiemaatregelen[/td][td] Vorig jaar februari de sleutel gekregen en in 4 maanden tijd het hele huis verbouwd: vloerisolatie Rd=4, dakisolatie Rd=6, overal HR++(+), vv over gehele benedenverdieping waardoor we met 30 graden aanvoer kunnen verwarmen [/td]
[/tr]

Iemand nog ideeën?
Ik ben zelf ook aan het dubben wat nu wijsheid is. In principe verwarm ik alleen de huiskamer.
Of dakisolatie dan enig effect heeft?
Ik wacht die adviseur af.
De 1e verdieping is meestal toch iets van 13 a 14 graden met de huidige buitentemperaturen, dus 1 van de dingen die ik overweeg is de verdiepingsvloer te isoleren.
Edit. Overigens denk ik dat het voor iedereen wel een goed plan zou kunnen zijn om een profi eens te laten adviseren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Franciesco
@Eric-Peric zonder lokale verwarming komt die 13-14 graden op de 1e verdieping ergens vandaan met de huidige buitentemperaturen. En dat zal dus van beneden zijn. Ga je de verdiepinsgvloer (extra) isoleren, dan zal het boven kouder worden want de warmte gaat dan minder van beneden naar boven. Ga je het dak isoleren, dan zal er minder warmteverlies naar buiten zijn, en dan zal het boven minder koud worden. En doordat het temperatuursverschil 1e verdieping met beneden dan kleiner is, zal je dit ook merken aan de hoeveelheid energie die het kost om de benedenverdieping op temperatuur te houden. Het warmteverlies van de ene naar de andere ruimte is namelijk ook afhankelijk van het onderlinge verschil in temperatuur.

Het dak extra isoleren zal ook winst geven in de zomer, want daardoor zal het minder (snel) heet worden binnen. Mijn voorkeur heeft dan ook meestal de bestaande isolatieschil verbeteren.

Het effect van extra isolatie kun je uitrekenen als je weet van en naar welke R of U-waardes je wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Franciesco schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:11:
@Eric-Peric zonder lokale verwarming komt die 13-14 graden op de 1e verdieping ergens vandaan met de huidige buitentemperaturen. En dat zal dus van beneden zijn. Ga je de verdiepinsgvloer (extra) isoleren, dan zal het boven kouder worden want de warmte gaat dan minder van beneden naar boven. Ga je het dak isoleren, dan zal er minder warmteverlies naar buiten zijn, en dan zal het boven minder koud worden. En doordat het temperatuursverschil 1e verdieping met beneden dan kleiner is, zal je dit ook merken aan de hoeveelheid energie die het kost om de benedenverdieping op temperatuur te houden. Het warmteverlies van de ene naar de andere ruimte is namelijk ook afhankelijk van het onderlinge verschil in temperatuur.

Het dak extra isoleren zal ook winst geven in de zomer, want daardoor zal het minder (snel) heet worden binnen. Mijn voorkeur heeft dan ook meestal de bestaande isolatieschil verbeteren.

Het effect van extra isolatie kun je uitrekenen als je weet van en naar welke R of U-waardes je wilt gaan.
Thanks. Mijn situatie is wel dat ik maar 1 bankrekening heb. Als ik zowel dak als tussenvloer laat doen zal dat het meeste effect hebben inderdaad.
Maar ik zie ook mensen die veel investeren in ramen en er dan slecht sluitende dunne gordijntjes voor hangen. Dan kun je beter ouderwetse goed sluitende dikke velours gordijnen aanschaffen. Veel goedkoper en beter isolerend.
Ook hier is de combi natuurlijk het meest effectief. Maar meet maar eens de delta t achter goede gordijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Eric-Peric op 10-02-2025 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:15

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Eric-Peric Goed dat u in dikke velour gordijnen gelooft - ze zijn zeker goedkoper.
Maar dat ze beter isoleren dan nieuwe ramen geloof ik niet.
Nieuwe beglazing (bijvoorbeeld Ug 2,8 -> Ug 0,9) isoleert beter en was bij mij niet veel duurder.

P.S.: Overdag vind ik dikke velourgordijnen voor mijn ramen een duistere gedachte.

[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 10-02-2025 14:13 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Eric-Peric zelf zou ik niet allebei doen. Dus of het dak extra isoleren (doorgaans mijn voorkeur) of de verdiepingsvloer als je boven nooit verwarmd en ook niet verwacht dat ooit te gaan doen.

Zelf geloof ik niet in significante waarde van het isoleren door gordijnen. Ik weet dat niet iedereen het daarmee eens is... In mijn ervaring kunnen gordijnen kunnen best koudeval verminderen en daardoor comfortabel voelen. Maar de kou hou je er nauwelijks mee buiten aangezien ze in de meeste gevallen de leefruimte niet luchtdicht afsluiten. In mijn woonkamer zie ik de kamertemperatuur met ca 0,2 graden zakken ná het openen van de gordijnen icm HR++ glas (U van 1,2W/(m2K) na een koude nacht. Een teken dat (een gedeelte van) de kou achter de gordijnen blijft hangen, maar wel binnen is en alsnog de ruimte verder inkomt na openen van de gordijnen.

Het beste is nog altijd de kou zoveel mogelijk buiten houden. Dus door een isolatieschil die zo goed mogelijk is, inclusief adequate kierdichting (en dan ook voldoende ventilatie). Bij die isolatieschil horen ook goed geisoleerde kozijnen, ramen en glas. Uiteraard binnen de mogelijkheden en wensen van een ieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:18

Wailing_Banshee

You're Next

Eric-Peric schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:25:
[...]

Thanks. Mijn situatie is wel dat ik maar 1 bankrekening heb. Als ik zowel dak als tussenvloer laat doen zal dat het meeste effect hebben inderdaad.
Maar ik zie ook mensen die veel investeren in ramen en er dan slecht sluitende dunne gordijntjes voor hangen. Dan kun je beter ouderwetse goed sluitende dikke velours gordijnen aanschaffen. Veel goedkoper en beter isolerend.
Het probleem met slecht geisoleerde ramen en dikke gordijnen is dat de kou dan al wel in huis is.

Investeren in glas is vele malen beter dan investeren in gordijnen....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
In een ideale situatie creeer je met goed sluitende gordijnen een dikke stilstaande extra luchtlaag, en een 0,5 cm stof laag. Stof isoleert beter dan glas.
Maar datatechnisch kun je hier geen echte berekening op los laten.
Theoretisch kun je ook al je ramen dichtmetselen, dat isoleert nog beter.
Maar zonder exacte data is het moeilijk vergelijken dus neem gewoon mee dat investeren in goede gordijnen een goedkope manier is om je verbruik te verminderen.
En voor de volledigheid, als ik het geld ervoor had zat hier ook overal triple glas ;)
Als je echter de investering versus terugverdientijd bekijkt weet ik nog niet of het een goede investering is.

[ Voor 17% gewijzigd door Eric-Peric op 10-02-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:35

Tazzios

..

Gordijnen werken doordat het temperatuur verschil tussen beide kanten minder wordt waardoor er minder warmte overdracht is.
U-waarde* aantal graden verschilt= warmte overdracht (W/m2K) * raamoppervlak M2
2.9(dubbelglas)*20= 58 W/m2K *3=174
2.9(dubbelglas)*10(10 graden minder door gordijn)= 29 W/m2K *3=87

En dan nog maal het aantal uur laten we zeggen 10uur de gordijnen dicht = 870Watt.
Niet wereld schokkend, ik denk dat voor al comfort door minder kouval meer verschil maakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Even voor de beeldvorming. Verwarmen kost me nu geschat 500 euro per jaar.
Ik heb een offerte liggen uit 2021 voordeur, 2 grote ramen en 2 badkamerraampjes a 15000 euro, wel inclusief sponning.
Dan heb ik nog 7 andere ramen en een achterdeur.
Zelfs als mijn verwarmingskosten naar nul gaan zit ik al op 30 jaar met de originele offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:18

Wailing_Banshee

You're Next

Wij hebben afgelopzen zomer al ons glas (deels dubbel, deel HR+) vervangen door HR++ glas. We hebben zware gordijnen (niet vanwege de kou, maar omdat dat gewoon mooi stond in onze woonkamer). Tot dit jaar konden we gelijk merken dat er een koude NO wind stond. De temperatuur in de woonkamer dook gelijk naar beneden. 'S avonds hebben we de gordijnen wel dicht, maar overdag niet. Afgelopen weekend, niets gemerkt dat een koude NO wind stond.

En 15K voor voordeur, en 4 ramen? Ik zou gelijk een nieuwe offerte aanvragen. Wij waren 10K kwijt voor totaal 30 glazen (verschillende maten), inclusief schilderwerk. Zijn ze totaal 5 dagen mee bezig geweest.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Wailing_Banshee schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:17:
Wij hebben afgelopzen zomer al ons glas (deels dubbel, deel HR+) vervangen door HR++ glas. We hebben zware gordijnen (niet vanwege de kou, maar omdat dat gewoon mooi stond in onze woonkamer). Tot dit jaar konden we gelijk merken dat er een koude NO wind stond. De temperatuur in de woonkamer dook gelijk naar beneden. 'S avonds hebben we de gordijnen wel dicht, maar overdag niet. Afgelopen weekend, niets gemerkt dat een koude NO wind stond.

En 15K voor voordeur, en 4 ramen? Ik zou gelijk een nieuwe offerte aanvragen. Wij waren 10K kwijt voor totaal 30 glazen (verschillende maten), inclusief schilderwerk. Zijn ze totaal 5 dagen mee bezig geweest.
Die offerte was idd belachelijk. 5000 euro arbeidsloon. Shoppen loont wel natuurlijk.
Heb je data over wat je besparing op jaarbasis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Hoekwoning van ‘92
Label A
Gezin 5 pers, waarvan 4 volwassen
Elektrische auto Nissan Leaf rij er 75 km/dag mee
Verbruik jan. 812kwh
Gas 77m3
Ca 1 kuub hout (mix)
‘s nachts temp op 14gr met cv-ketel
Overdag beneden ca20 gr (houtkachel)
Boven geen verwarming, behoudens een straalkacheltje op zolder die af en toe aan staat
Pagina: 1 ... 80 ... 82 Laatste