Beste medetweakers.
Situatie:
- Hoekwoning uit 1960 van een blok van vier
- Zijgevel op het Zuiden
- Spouwmuur van 6cm
- 2 verdiepingen met 2e als zolder met schuin dak vanaf vloer
- Verdiepingsvloeren houten balken
- Begane grond is geïsoleerde betonvloer met 'broodjes' van 20cm dik
- Verdiepingsvloeren geïsoleerd met 14cm steenwol (tussen de houten balken)
- Schuin dak van binnen uit geïsoleerd met 16cm steenwol
- Met lage binnentemperatuur van 18-19 graden een jaarlijks gasverbruik van 1100m3 met 2 volwassenen
- Géén van de buren wil op gebied van isoleren 'in beweging' komen.
Graag zou ik nog wat aan de isolatie van de gevel doen zodat dit op hetzelfde niveau komt als de vloer en dakisolaties. Ik mik op zo'n beetje R3,5- R5.
Spouwmuurisolatie heb ik 3 jaar gehad maar is niet goed bevallen door vocht en schimmel problemen. De buitengevel is te poreus en daardoor vocht de spouw in en in het isolatiemateriaal. Na 13 maanden touwtrekken met het gecertificeerde, door VEH gepromote, isolatiebedrijf is de spouw weer leeggehaald.
De isolatie opties (en bezwaren) die ik ken:
Wat zijn jullie gedachten/adviezen?
Situatie:
- Hoekwoning uit 1960 van een blok van vier
- Zijgevel op het Zuiden
- Spouwmuur van 6cm
- 2 verdiepingen met 2e als zolder met schuin dak vanaf vloer
- Verdiepingsvloeren houten balken
- Begane grond is geïsoleerde betonvloer met 'broodjes' van 20cm dik
- Verdiepingsvloeren geïsoleerd met 14cm steenwol (tussen de houten balken)
- Schuin dak van binnen uit geïsoleerd met 16cm steenwol
- Met lage binnentemperatuur van 18-19 graden een jaarlijks gasverbruik van 1100m3 met 2 volwassenen
- Géén van de buren wil op gebied van isoleren 'in beweging' komen.
Graag zou ik nog wat aan de isolatie van de gevel doen zodat dit op hetzelfde niveau komt als de vloer en dakisolaties. Ik mik op zo'n beetje R3,5- R5.
Spouwmuurisolatie heb ik 3 jaar gehad maar is niet goed bevallen door vocht en schimmel problemen. De buitengevel is te poreus en daardoor vocht de spouw in en in het isolatiemateriaal. Na 13 maanden touwtrekken met het gecertificeerde, door VEH gepromote, isolatiebedrijf is de spouw weer leeggehaald.
De isolatie opties (en bezwaren) die ik ken:
- Spouwmuur isolatie + gevel impregneren (dit laatste had direct bij de 1e keer spouw isoleren nodig geweest)
- Op voorwaarde dat de spouw wat geschoond wordt vanwege koudebruggen en condensvorming
- Ik behaal niet echt een hoge isolatiewaarde (max R1.7)
- Impregneren is terugkerende kostenpost
- Buitengevel isolatie - 3 zijdes
- Voor- en achtergevel hebben relatief weinig steen en daardoor relatief gezien kostbaar.
- Voor- en achtergevel zit er een dakgoot in de weg
- De spouw moet rondom ook dichtgemaakt worden, zowel onder de pannen als de spouw naar de buren, anders wordt de isolatie ongedaan gemaakt.
- Er dienen renovatieankers aangebracht te worden (dit is niet onderzocht maar de kans acht ik zéér groot door de ouderdom en het debacle met de spouwisolatie)
- Buitengevel isolatie - Enkel zijgevel
Zelfde als bovenstaande, maar de problemen met de voor en achtergevel vallen weg. Op de zijgevel wordt het meeste rendement behaald (ROI) en heeft tevens maar één klein zijraampje.Wel moet er goed gewaakt worden voor het 'afdichten' van de spouw: overgang van zij naar voor- en achter moet gesloten worden en onder de pannen. - Buitengevel opnieuw metselen maar met isolatieplaten tegen binnenmuur - Enkel zijgevel
- Fundering moet verbreed worden (6 - 10cm)
- Relatief gezien de kostbaarste isolatiemaatregel
- Isolatie van binnenuit
- Dit kost mij eigenlijk te veel ruimte gezien de grootte van de kamers. Aan het voeteneind van ons bed is bijv. nu nog net een looppaadje vrij. En bijv. de badkamer is 1.8m x 1.2.
- Er moet nog restanten van oude gemetselde luchtkanalen weggebroken worden (enkel nog aanwezig op 1e verdieping) om dit dan goed uit te voeren
- Verhuizen
- Iemand anders zit met dit vraagstuk voor dit huis
- Niets doen
Wat zijn jullie gedachten/adviezen?