Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Hunegaart schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:32:
Hoekwoning van ‘92
Label A
Gezin 5 pers, waarvan 4 volwassen
Elektrische auto Nissan Leaf rij er 75 km/dag mee
Verbruik jan. 812kwh
Gas 77m3
Ca 1 kuub hout (mix)
‘s nachts temp op 14gr
Overdag beneden ca20 gr (houtkachel)
Boven geen verwarming, behoudens een straalkacheltje op zolder die af en toe aan staat
Een speksteen kachel en een paar wilgen in de tuin staan ook op mijn verlanglijstje. Maar er waren maar weinig dagen in januari waarop je mocht stoken. Windkracht 3 of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:36

sebasel

Het doel : een PORSCHE993turbo

Verbruik maand dec 2024:

inkoop stroom 1195kWh teruggeleverd 37.9kWh zon zelfgebruik 96.6kWh (totaal gebruik dus 1291kWh)

Verbruik maand jan 2025:

inkoop stroom 1324kWh teruggeleverd 128kWh zon zelfgebruik 188kWh (totaal gebruik dus 1512kWh)

Vrijstaand huis 2018 1024m3 345m2 volledige Elektrisch

www.sebastiaanvanbaarsen.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:08
Stanvv schreef op zondag 9 februari 2025 @ 21:09:
Extra (na-)isolatiemaatregelen[/td][td] Vorig jaar februari de sleutel gekregen en in 4 maanden tijd het hele huis verbouwd: vloerisolatie Rd=4, dakisolatie Rd=6, overal HR++(+), vv over gehele benedenverdieping waardoor we met 30 graden aanvoer kunnen verwarmen
Leuke referentie, bouwjaar en gezinssamenstelling hetzelfde als ons project.
Iemand nog ideeën?
Geen ideeën waar je iets mee kan maar het bevestigt wel de limitaties van een bestaande spouwmuur met name bij een vrijstaande woning.

Toen wij onze woning kochten hoopte ik een lege spouw van >7cm te vinden, dan had ik nasioleren van de spouw serieus overwogen. In plaats daarvan vond ik een spouw van 5cm met daarin al 3cm glaswol. Weinig eer aan te behalen dus.

Ik ben blij dat we toch gekozen hebben voor buitengevelisolatie. Een ingrijpende maatregel maar het maakt ontzettend veel verschil. Maar; erg moeilijk toe te passen met uitzondering van situaties waar toch alles op de schop gaat.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 18-04 18:42
Tazzios schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:03:
En dan nog maal het aantal uur laten we zeggen 10uur de gordijnen dicht = 870Watt.
En daar moet je dan nog het extra verbruik van de verlichting van aftrekken. :)

Hier nergens gordijnen want zijn onnodige stofvangers.
Wel vensterglas met een 0.6 U-waarde en op het noorden geen vensters.
Daar komt dus meer W naar binnen dan er naar buiten gaat. _/-\o_

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Franciesco schreef op maandag 10 februari 2025 @ 11:37:
@Eric-Peric zelf zou ik niet allebei doen. Dus of het dak extra isoleren (doorgaans mijn voorkeur) of de verdiepingsvloer als je boven nooit verwarmd en ook niet verwacht dat ooit te gaan doen.

Zelf geloof ik niet in significante waarde van het isoleren door gordijnen. Ik weet dat niet iedereen het daarmee eens is... In mijn ervaring kunnen gordijnen kunnen best koudeval verminderen en daardoor comfortabel voelen. Maar de kou hou je er nauwelijks mee buiten aangezien ze in de meeste gevallen de leefruimte niet luchtdicht afsluiten.
Dat het achter de gordijnen duidelijk kouder is dan er voor geeft IMHO aan dat het wel werkt. Het zorgt voor een extra warmteweerstand.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Het geeft vooral aan dat de ramen dan onvoldoende geïsoleerd zijn.
Goed geïsoleerde ramen werken 24 op 7 en niet slechts een paar uur per dag.

Naast extra verlichting moet je deze dikke stofvangers ook nog eens regelmatig wassen waardoor je weer extra energie verbruikt. Had je beter het probleem bij de bron aangepakt.

Gaat natuurlijk niet op voor wie graag in het donker achter vervuilde gordijnen zit.

[ Voor 72% gewijzigd door Independent op 10-02-2025 16:24 ]

PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:22:
Ramen zijn altijd slecht geisoleerd. Glas isoleert nauwelijks. Elk goed geisoleerd huis verliest de meeste warmte via de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Tazzios schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:03:
Gordijnen werken doordat het temperatuur verschil tussen beide kanten minder wordt waardoor er minder warmte overdracht is.
U-waarde* aantal graden verschilt= warmte overdracht (W/m2K) * raamoppervlak M2
2.9(dubbelglas)*20= 58 W/m2K *3=174
2.9(dubbelglas)*10(10 graden minder door gordijn)= 29 W/m2K *3=87

En dan nog maal het aantal uur laten we zeggen 10uur de gordijnen dicht = 870Watt.
Niet wereld schokkend, ik denk dat voor al comfort door minder kouval meer verschil maakt. ;)
Bedoel je dat het dan 10 graden ipv 20 graden is tussen gordijn en glas?
Zo ja, dan zou je in bovenstaande berekening nog een laag/overgang moeten toevoegen. Namelijk de overgang van gordijn naar de leefruimte. En dan wordt de berekening minder gunstig:

Stel je neemt een exta dik gordijn van maar liefst 2cm dik en dan gebruik ik even de Rd -waarde van 0,5 die Metisse RMA 20mm opgeeft. Dat is dan een U van 2W/(m2K). Met opnieuw 10 graden verschil (20 leefruimte, 10 graden tussen gordijn en glas), dan zou je met 3m2 dus: 2*10*3= 60W warmteverlies hebben. Dan is het totale verlies dus 87+60=147W ip 174W.

De luchtlaag die tussen glas en gordijn zit negeer ik want die zal waarschijnlijk niet stil staan door de ruimte tussen gordijn en wand/vloer/plafond en daardoor nauwelijks bijdragen aan de isolatiewaarde. Kun je daar wel voor zorgen, dan zal het warmteverlies nog wat verder afnemen.

Zie mijn volgende bericht voor een betere (theoretische) berekening/simulatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:14

bert pit

asdasd

Eric-Peric schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:26:
[...]

Ramen zijn altijd slecht geisoleerd. Glas isoleert nauwelijks. Elk goed geisoleerd huis verliest de meeste warmte via de ramen.
Nieuwe ramen met driedubbel glas isoleren even veel als 6 cm dik PIr. Dus er is wel vooruitgang.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Inderdaad. Afschermen van ramen (gordijnen aan de binnenkant of rolluiken/shutters aan de buitenkant) levert altijd een besparing op, zelfs als je HR++ of beter hebt. Aangezien gordijnen een relatief goedkope en makkelijke manier zijn, is dat altijd wel aan te raden.

Zie ook de R-waarde van glas. HR++ zit op 0,8 tot 1,0 m2.K/W (HR+ zit op 0.625 - 0,833 m2.K/W), terwijl een beetje muur op 4 m2.K/W of veel hoger zit (hoe hoger hoe beter).
Franciesco schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:38:
[...]

Bedoel je dat het dan 10 graden ipv 20 graden is tussen gordijn en glas?
Zo ja, dan zou je in bovenstaande berekening nog een laag/overgang moeten toevoegen. Namelijk de overgang van gordijn naar de leefruimte. En dan wordt de berekening minder gunstig:

Stel je neemt een exta dik gordijn van maar liefst 2cm dik en dan gebruik ik even de Rd -waarde van 0,5 die Metisse RMA 20mm opgeeft. Dat is dan een U van 2W/(m2K). Met opnieuw 10 graden verschil (20 leefruimte, 10 graden tussen gordijn en glas), dan zou je met 3m2 dus: 2*10*3= 60W warmteverlies hebben. Dan is het totale verlies dus 87+60=147W ip 174W.

De luchtlaag die tussen glas en gordijn zit negeer ik want die zal waarschijnlijk niet stil staan door de ruimte tussen gordijn en wand/vloer/plafond en daardoor nauwelijks bijdragen aan de isolatiewaarde. Kun je daar wel voor zorgen, dan zal het warmteverlies nog wat verder afnemen.
Ik denk dat je die luchtlaag niet zomaar mag negeren. Nee, hij staat niet stil, maar de enige warmteoverdracht is via convectie is die traag en inefficiënt. Als de gordijnen aan alle kanten behoorlijk afsluiten, draagt de luchtlaag wel degelijk bij aan de isolatie.
bert pit schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:42:
[...]

Nieuwe ramen met driedubbel glas isoleren even veel als 6 cm dik PIr. Dus er is wel vooruitgang.
Weet je dat zeker? Hoogste R-waarde die ik voor glas kan vinden (HR++) is max 1, terwijl 60mm PIR om 2,75 zit.

Wij hebben net een grote verbouwing achter de rug, waarbij de zolder van een (dichtgemaakte) vide over de halve diepte van het huis, naar zolderverdieping over de volle diepte is gegaan, met 3 extra kamers en ruime overloop/berging. Omdat er voor 3 kamers ook verwarming in orde gemaakt moest worden, gelijk de keuze gemaakt voor verwarmen (en koelen) met lucht/lucht warmtepompen.

In de grote slaapkamer en woonkamer hing al airco's (alleen koelen) en die hebben we gelijk mee laten vervangen, zodat we nu één grote 9 kw buitenunit met 5 binnenunits hebben. Dat was ook gelijk een mooie kans om te testen of verwarmen met de warmtepomp ging werken.

Ik heb zo geen vergelijk in verbruik, de onderstaande grafiek is in kosten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP_c18rmHmArNeAJiWtnC_JY5k0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnbTyGAKnwFNDKgNwvkwt6jV.png?f=fotoalbum_large
Leuk om te zien is in januari:
  • Elektra is gestegen van 367 naar 958 kWh
  • Gas is gedaald van 184 m3 naar 85 m3
  • Netto kosten zijn gedaald van € 416.43 naar € 399,86, ondanks een overall stijging van de energieprijzen.
Lijkt geen schokkend verschil, maar vergeet niet dat er 3 extra kamers (van 3 slaapkamers naar 6) verwarmd worden en januari een ruk maand was voor warmtepompen door het koude, maar vooral erg vochtige weer. Daardoor was het rendement van de warmtepomp relatief laag. En de warmtepomp is nog lang niet optimaal ingesteld, bepaalde ruimtes zijn nu nog veel te warm.

Ik verwacht dat als de condities iets optimaler zijn (meer zon, lagere luchtvochtigheid) en de units beter ingesteld zijn, de besparing nog verder gaat toenemen. En we gaan weer richting meer zon, dus mijn PV panelen (in totaal 6 kWp) kunnen ook steeds meer van het toegenomen e-verbruik gaan compenseren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Grappige discussie.
En het enige wat ik wilde melden is dat je ook met een klein budget best heel veel kunt besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Ivm de gordijnen discussie heb ik uit nieuwsgierigheid toch eens een Ubakus simulatie gemaakt van ouderwets dubbelglas met 2x 4mm glasplaten en 15mm spouw (U van ca 2,8) en daarbij een gordijn van 1cm dik van goed isolerend materiaal (lambda van 0,040) en dan met 15cm ruimte tussen het glas en het gordijn. De U-waarde gaat dan van 2,8 naar 1,3W/(m2K). Let op: dat is dus in de perfecte situatie dat de 15cm dikke luchtlaag niet ventilerend is en het gordijn overal perfect aansluit met vloer, wand en plafond. Dat zal in de praktijk vaak niet zo zijn, en dat verminderd de isolatiewaarde dan ook. In het extreme niet realistische scenario met een sterk ventilerende luchtspouw met binnenlucht gaat de extra isolerende werking van het gordijn en de luchtlaag volledig verloren. En heeft dat gordijn dus geen enkele nut.

De waarheid c.q. de praktijk met een redelijk goed aansluitend en gevoerd gordijn zal vermoedelijk grofweg in het midden liggen en dan dus een U_waarde van rond de 2 ipv 2,8 voor alleen ouderwets dubbelglas geven. Aan ieder voor zich om dat wel/niet significant te noemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7Ehge-Qa5CwEQ7K1_ckKEI5-7Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3rd25YnBuS45zQbQrq8JfBdn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLZsAirt1t-nTGp4umikXuwwjeM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KH6DuXaZloRbaHWPoB1kuhEf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIozPiTZhqfe0NM3hWk_7IQZyFg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pzQH7fJIWoHtd25ZWP3GYgAW.png?f=fotoalbum_tile

PS: "grappig"om te zien dat condensatie aan de binnenkant van het glas fors toeneemt in de perfecte-gordijn-situatie. Daarbij overigens wel opgemerkt dat de klimaatinstellingen in Ubakus toegepast worden over 90 dagen. En dat de werkelijke condensatie gedurende 1 nacht dus een stuk kleiner zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
[...]

Het is dan ook niet het glas dat voor de extra isolatie zorgt maar de opgesloten lucht/edelgas laag er tussen in.

Een koudeval heb je trouwens niet bij triple glas. Een koudeval onstaat doordat warme lucht in contact komt met een koud oppervlak. Dat heb je bij een slecht geïsoleerd raam maar niet bij een goed geïsoleerd raam. Het glas aan de binnenzijde, richting woning, is dan immers niet koud.

[ Voor 31% gewijzigd door Independent op 10-02-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Dat is wel heel erg stellig en zal natuurlijk ook afhangen van de hoeveelheid glas in een woning. Gemiddeld is glas namelijk na de vloer doorgaans de kleinste verliespost na het dak/gevel/ventilatie.

In een (zeer) goed geisoleerde woning met balansventilatie zal die balans uiteraard wel meer naar het glas verschuiven maar om nou te zeggen dat dit sowieso de grootste post is vind ik wel ver gaan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:46:
[...]

Het is dan ook niet het glas dat voor de extra isolatie zorgt maar de opgesloten lucht/edelgas laag er tussen in.

Wanneer gordijnen veel beter isoleren dan een goed geïsoleerd raam kan je uiteraard altijd nog in een volledig stoffen tent gaan wonen.
Jup. Stilstaande lucht isoleert. En in welke mate het stilstaat probeert franciesco dan weer uit te rekenen.
En ik denk dan heel simpel net als maassluip extra laagjes helpen. En als je geen 10k hebt liggen dat je met 300 euro ook iets kan doen.
Geeft je niet een vrijbrief om dan valselijk een tent als woning te suggereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
assje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:50:
[...]

Dat is wel heel erg stellig en zal natuurlijk ook afhangen van de hoeveelheid glas in een woning. Gemiddeld is glas namelijk na de vloer doorgaans de kleinste verliespost na het dak/gevel/ventilatie.

In een (zeer) goed geisoleerde woning met balansventilatie zal die balans uiteraard wel meer naar het glas verschuiven maar om nou te zeggen dat dit sowieso de grootste post is vind ik wel ver gaan.
Ik stelde toch goed geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Achter een gordijn zit geen stilstaande lucht.
Een dik gordijn zal een koudeval voorkomen omdat de lucht dan niet meer rechtstreeks met het glas in aanmerking komt maar de kans op condens weer verhogen.
Het verhoogt, bij afwezigheid van goed geïsoleerde ramen, dus enigzins het comfortgevoel maar doet je nauwelijks iets besparen op energiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Laatst online: 17:16
Leuke discussie over gordijnen en isolatie. Wat ik mis in de discussie dat de gordijnen vooral werken om de koudestraling tegen te houden. Dat hoeft niet met hele dikke stoffen, maar kan gerust een dun laagje zijn.
Ik heb al heel lang isolerende rolgordijnen die pal voor het raam hangen en op brede vensterbanken rusten. Gordijnen willen wel eens voor de vensterbanken hangen, zodat de warmte er lekker achter kan hangen. Weg isolatie.
Toen ik nog met gas verwarmde kon je merken als 's avonds de gordijnen dicht waren de radiatoren minder warm werden. Deels door enkele lampen en een tv, maar zeker ook door die dunne gordijnen.

Momenteel HR++ glas en op het zuiden rolgordijnen tegen de warmte in de zomer. Maar werkt natuurlijk ook in de winter. Hoeveel is een raadsel. Ik verwarm nu met 1 vloermodel airco zeer comfortabel.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Dat maakt nu net het verschil.
Hier HR+++ waarvan de U-waarde ongeveer nog de helft van HR++ glas is.
Dat maakt gordijnen en hun onderhoud totaal overbodig.

Op het zuiden ook geen rolgordijnen tegen de warmte (want dat is weinig efficiënt) maar rolscreens aan de buitenzijde van het raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Zogezegd lets agree to disagree and move on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Misschien een leuke graaddagen discussie waar mensen standaard 18 graden invoeren terwijl ze het 20 graden stoken?
En hoe ik moet vergelijken als ik met aircoverwarming toch wel een graad hoger moet gaan om het behaaglijk te hebben?

[ Voor 34% gewijzigd door Eric-Peric op 10-02-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

En hoe moet ik vergelijken - als ik met een pelletkachel 2 graden hoger moet gaan om de kapotte cv-ketel te compenseren? - Gelukkig heb ik noch een pelletkachel noch een cv-ketel,
ik verbruik nu kWh's stroom en geen kg hout of m³ gas. _O-

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Vergelijken doe je door alle types brandstof naar één en dezelfde eenheid te converteren, bv. kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Independent Lijkt me een goed plan om mee te beginnen . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardstyler1987
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 04-04 02:00
catchingfire schreef op donderdag 1 maart 2012 @ 09:57:
[...]

Heb jij een tip voor een nauwkeurige thermometer voor dit soort zaken? Heb een glaasje water in m'n koelkast staan met daarin 4 thermometers en die geven een temperatuur in de range van 6 tot 10'C aan. Daar heb ik niet veel aan dus.
Zo'n koelkastthermometer van Hendi. Koop je voor 6 euro bij horecazaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49

Wailing_Banshee

You're Next

Independent schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:03:
[...]

En daar moet je dan nog het extra verbruik van de verlichting van aftrekken. :)

Hier nergens gordijnen want zijn onnodige stofvangers.
Wel vensterglas met een 0.6 U-waarde en op het noorden geen vensters.
Daar komt dus meer W naar binnen dan er naar buiten gaat. _/-\o_
Onze woonkamer zonder gordijjnen is gewoon niet mooi. Soms zijn gordijnen niet (alleen) tegen de kou, maar ook omdat het iets toevoegt aan de kamer.

En leuk als je een nieuw huis bouwt waaraan je allerlei eisen kunt stellen, maar als je een huis koopt wat 100+ jaar oud is en dat huis heeft toevallig de woonkamer op het noordoosten/noordwesten zitten, tja, om nou alle ramen in de woonkamer dicht te metselen heb ik ook niet veel zin in....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:15:
[...]

Onze woonkamer zonder gordijjnen is gewoon niet mooi. Soms zijn gordijnen niet (alleen) tegen de kou, maar ook omdat het iets toevoegt aan de kamer.
Dat begrijp ik.
Maar dit topic gaat over het individuele energieverbruik.
Niet over individuele smaken en voorkeuren. Iets waarover trouwens geen discussie te voeren valt. :)
En wanneer je het dan toch over smaken en voorkeuren wil hebben, ik vind gordijnen dan weer heel ouderwets, stofvangers, in de weg zitten en geniet vanuit de woonkamer en slaapkamer meer van het wijdse uitzicht dan van een donkere afgesloten woonkamer. Een van de redenen om in retrofit voor de best mogelijk geïsoleerde ramen te kiezen.
En leuk als je een nieuw huis bouwt waaraan je allerlei eisen kunt stellen, maar als je een huis koopt wat 100+ jaar oud is en dat huis heeft toevallig de woonkamer op het noordoosten/noordwesten zitten, tja, om nou alle ramen in de woonkamer dicht te metselen heb ik ook niet veel zin in....
Daar heb je gelijk in.
Maar ook in een oud huis kunnen alle ramen vervangen worden door geïsoleerde kaders met dubbel glas gevuld met edelglas en een coating of triple glas.
Ik woon trouwens ook niet in een nieuwbouw maar dit terzijde.

[ Voor 13% gewijzigd door Independent op 11-02-2025 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Independent schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:22:
Goed geïsoleerde ramen werken 24 op 7 en niet slechts een paar uur per dag.
Tja. Mijn houten kozijnen uit 1989 hebben 3 jaar geleden triple glas gekregen en nog altijd merk ik dat gordijnen wat uitmaken. Daarbij zijn gordijnen vaak een snelle goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Net een ANWB artikel uit de kampioen, ja papier idd, gelezen over van het gas afgaan.
In het artikel staat gemeld dat voor huishoudens je moet rekenen op 20 tot 40.000?
Ik had een ander prijskaartje.
Boiler a 300 verving geiser
inductie a 200 verving gasfornuis(ok groep was al aanwezig)
250 euro cop1 kacheltje en ir, maar realistischer 2000 euro lucht lucht warmtepomp kom ik op 2500 kosten.
Hoe ze dan op 20 k uitkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00
Eric-Peric schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:15:
Net een ANWB artikel uit de kampioen, ja papier idd, gelezen over van het gas afgaan.
In het artikel staat gemeld dat voor huishoudens je moet rekenen op 20 tot 40.000?
250 euro cop1 kacheltje en ir, maar realistischer 2000 euro lucht lucht warmtepomp kom ik op 2500 kosten.
De ANWB zegt dit:
Voor bestaande bouw is de stap naar
gasloos groter en duurder, afhankelijk van het type
huis en energielabel. Vaak is aanvullende isolatie en
een ander verwarmingssysteem nodig. De kosten
kunnen oplopen richting € 20.000 tot € 40.000.
Als de ANWB gaat roepen dat van het gas af 2500 euro kost dan klopt er ook niets van :)

Ze rekenen dus ook de kosten van verbetere isolatie mee. En mogelijk vloerverwarming of vervangen radiatoren.

In mijn huis ben ik er echt niet met het plaatsen van 1 airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Eric-Peric ANWB := Algemene Nederlandse Wielrijders Bond?
Appartementje met royale villa vergelijken? - Ik bespaar me de energie hier.

P.S.: Lijkt me eerder iets voor de "Duurzame Kroeg" :+

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 12-02-2025 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik betwijfel of je vraag serieus is, maargoed:

Omdat jij kennelijk uitgaat van een heel klein huis (studio? 1 slaapkamer?) waarbij je een COP1 boiler en kachel neemt, met daarnaast slechts 1 L/L WP. Daarnaast heb je zo cheap mogelijk geshopt.

Realistischer is het volledig laten verwijderen van je CV ketel + gasaansluiting. Vervolgens laat je een L/W WP installeren met >200L boilervat. Deze laat je aansluiten op bestaande vvw of radiatoren, wellicht moet er nog wel vvw komen. Grote kans namelijk dat de huidige radiatoren niet genoeg afgifte bieden.

Daarna gasfornuis eruit en de meterkast laten uitbreiden. Waarschijnlijk moet je naar een 3-fase meterkast en wordt er dan een krachtgroep richting de keuken gelegd. Daarna sla je nog wel 1000€ stuk op een fatsoenlijke inductieplaat.

Ja, dan zit je al snel op €15 tot 20k voor een bestaande eengezinswoning waarin je fatsoenlijk kan verwarmen/koelen in elke ruimte.

Daarnaast moet je woning ook nog goed geïsoleerd zijn omdat je met lage temperatuur gaat verwarmen. Dus mogelijk moet je extra isoleren en dat kan ook snel prijzig worden. Dit maakt de prijs range van de ANWB dus ook zo breed: alles hangt af van de staat en indeling van je woning. Er zijn enorm veel factoren die het duurder kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Kalentum schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:26:
[...]

De ANWB zegt dit:

[...]

Als de ANWB gaat roepen dat van het gas af 2500 euro kost dan klopt er ook niets van :)

Ze rekenen dus ook de kosten van verbetere isolatie mee. En mogelijk vloerverwarming of vervangen radiatoren.

In mijn huis ben ik er echt niet met het plaatsen van 1 airco.
Ik snap dat niet iedereen het el cheapo en ietwat suboptimaal wil doen maar er zit wel een heel groot verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik woon in een heel normaal gemiddeld rijtjeshuis en kan helaas heel veel herkennen van wat @stin00 allemaal opnoemt. Zelf kan ik geen grote projecten managen, ben blij dat ik voldoende onderlegt ben om een muurschakelaar of wat dan ook veilig te vervangen en goed aan te sluiten. Ik heb als extra dat m'n schuifpui gewoon niet meer goed is (wind is voelbaar) dus hoppa, meteen weer 5000 euro erbij.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
stin00 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Ik betwijfel of je vraag serieus is, maargoed:

Omdat jij kennelijk uitgaat van een heel klein huis (studio? 1 slaapkamer?) waarbij je een COP1 boiler en kachel neemt, met daarnaast slechts 1 L/L WP. Daarnaast heb je zo cheap mogelijk geshopt.

Realistischer is het volledig laten verwijderen van je CV ketel + gasaansluiting. Vervolgens laat je een L/W WP installeren met >200L boilervat. Deze laat je aansluiten op bestaande vvw of radiatoren, wellicht moet er nog wel vvw komen. Grote kans namelijk dat de huidige radiatoren niet genoeg afgifte bieden.

Daarna gasfornuis eruit en de meterkast laten uitbreiden. Waarschijnlijk moet je naar een 3-fase meterkast en wordt er dan een krachtgroep richting de keuken gelegd. Daarna sla je nog wel 1000€ stuk op een fatsoenlijke inductieplaat.

Ja, dan zit je al snel op €15 tot 20k voor een bestaande eengezinswoning waarin je fatsoenlijk kan verwarmen/koelen in elke ruimte.

Daarnaast moet je woning ook nog goed geïsoleerd zijn omdat je met lage temperatuur gaat verwarmen. Dus mogelijk moet je extra isoleren en dat kan ook snel prijzig worden. Dit maakt de prijs range van de ANWB dus ook zo breed: alles hangt af van de staat en indeling van je woning. Er zijn enorm veel factoren die het duurder kunnen maken.
Was wel serieus bedoeld hoor.
Ik kwam hier met in huis een gaskachel en een geiser. Dus mijn comfortniveau is gelijk gebleven, 50 liter sww vind ik bv voldoende voor douchen voor 2 personen.
En idd heb ik een 40m2 huiskamer en dat is de enige standaard verwarmde ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
stin00 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:31:
Mijn oude tussenwoning heb ik een all-in-one L/W wartepomp geplaatst op de bestaande radiatoren. Prijs €12k na subsidie en dan heb ik zelf heel veel uitzoekwerk gedaan en elektra/afvoer aangelegd.

Dit was in een situatie waar het lukte zonder vloerverwarming aan te leggen, dat hebben de nieuwe bewoners wel gedaan voor zeg 2k

Ik had eerder al de kozijnen vervangen voor nieuw met triple glas voor 10k en de spouwmuur geisoleerd voor 1k (beide inclusief subsidie).

Voor iemand die afhankelijk is van een installateur die alles a-z uit handen neemt denk ik dat 15-20k gemiddeld nog krap is eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
assje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:55:
[...]

Mijn oude tussenwoning heb ik een all-in-one L/W wartepomp geplaatst op de bestaande radiatoren. Prijs €12k na subsidie en dan heb ik zelf heel veel uitzoekwerk gedaan en elektra/afvoer aangelegd.

Dit was in een situatie waar het lukte zonder vloerverwarming aan te leggen, dat hebben de nieuwe bewoners wel gedaan voor zeg 2k

Ik had eerder al de kozijnen vervangen voor nieuw met triple glas voor 10k en de spouwmuur geisoleerd voor 1k (beide inclusief subsidie).

Voor iemand die afhankelijk is van een installateur die alles a-z uit handen neemt denk ik dat 15-20k gemiddeld nog krap is eerlijk gezegd.
Nou kan ik vloerverwarming wel een overbodige luxe vinden maar dat het zo duur is om een cv ketel door een lwwarmtepomp te vervangen had ik echt niet gedacht.
Dan snap ik wel dat er nog zoveel mensen een gasaansluiting hebben.
Tx voor het verruimen van mijn kader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
dunklefaser schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:29:
@Eric-Peric ANWB := Algemene Nederlandse Wielrijders Bond?
Appartementje met royale villa vergelijken? - Ik bespaar me de energie hier.

P.S.: Lijkt me eerder iets voor de "Duurzame Kroeg" :+
Dunkles hefe klinkt beter in de kroeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Eric-Peric schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:06:
Nou kan ik vloerverwarming wel een overbodige luxe vinden maar dat het zo duur is om een cv ketel door een lwwarmtepomp te vervangen had ik echt niet gedacht.
Dan snap ik wel dat er nog zoveel mensen een gasaansluiting hebben.
Tx voor het verruimen van mijn kader.
En voor mijn nieuw woning (Vrijstaand 200m3 1976) waren de offerte's van professionele installateurs met ontzorging €40-€50k (Verwarmingsinstallatie & afgite).

Uiteindelijk heb ik gekozen voor goedkopere oplossing met alleen airco's op de verdieping en vloerverwarming beneden gecombineerd met randzaken zelf doen en kwam ik op ongeveer €25k na subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je hebt een éénkamerappartement?

Voor een huis: L/W warmtepomp € 3.900, buffervat € 500, boiler € 1.500, installatiepakket (leidingen, elektra) € 3.500. Montage € 1.700. Exclusief BTW, maar de subsidie is ongeveer evenveel als de BTW.

Als ik met COP 1 zou verwarmen dan :X 2.000 kWh voor de warmtepomp, laten we zeggen COP 4 = 8.000 kWh op COP 1 = dik € 2.500. Nee, dan loont zich die warmtepomp wel.

Hoe je van daar naar de 20 k komt? Triple glas, vloeververwaming, extra isolatie. Moet niet, kan wel.

Ik snap niet hoe je jouw situatie tot de standaard voor iedereen kunt verheffen. Je begrijpt toch wel dat niet iedereen zo woont?

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 12-02-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Maasluip schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:16:
Hoe je van daar naar de 20 k komt? Triple glas, vloeververwaming, extra isolatie. Moet niet, kan wel.
Of te werk gaan zoals een normale consument. Als je een installateur vraagt om een oplossing aan te bieden inclusief warmteverliesberekening, WPAC calculatie, installeren en inregelen dan kijk je ook met de componenten die jij noemt naar een heel ander kostenplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dit was een installateur. Warmteverliesberekening was op een formuliertje en ik ken mijn verbruik dus ik ken mijn warmtevraag (maar dat hoeft niet iedereen zo in detail te kennen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Maasluip schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:16:
[...]

Je hebt een éénkamerappartement?

Voor een huis: L/W warmtepomp € 3.900, buffervat € 500, boiler € 1.500, installatiepakket (leidingen, elektra) € 3.500. Montage € 1.700. Exclusief BTW, maar de subsidie is ongeveer evenveel als de BTW.

Als ik met COP 1 zou verwarmen dan :X 2.000 kWh voor de warmtepomp, laten we zeggen COP 4 = 8.000 kWh op COP 1 = dik € 2.500. Nee, dan loont zich die warmtepomp wel.

Ik snap niet hoe je jouw situatie tot de standaard voor iedereen kunt verheffen. Je begrijpt toch wel dat niet iedereen zo woont?
80 m2 rijtjeswoning.
Maar ik ben ook maar mens en kijk vanuit mijn eigen kleine kadertje.
Als ik nog getrouwd was geweest had ik ook minstens een 200 liter boiler nodig gehad :D
En verder ben ik een klein beetje handig dus een boiler plaats ik idd zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door Eric-Peric op 12-02-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
Ik denk dat een tussenvorm ook mogelijk is. @Eric-Peric zou misschien beter met een airco gaan verwarmen.
Zo verbruikt mijn airco 1000 kWh per jaar. Volgens de berekening van @Maasluip komt dat overeen met €1250 in geval van een Cop 1 kachel. In mijn geval €300 voor de stroom.

Een warmtepomp zou ik ook wel willen, maar geen vloerverwarming en de radiatoren zijn aan de kleine kant.
In combinatie met de bestaande airco zou het natuurlijk prima kunnen in de enkele te koude maanden.
Warm water kan op verschillende manieren: met die nog te kopen nieuwe warmtepomp, een WPB of een Cop 1 boiler. Die zou voor ons ook niet groter hoeven te zijn dan ongeveer 80 liter. We hebben al ervaring met 60 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Wij hebben een 300 liter boiler voor SWW.
Kleiner krijgen we de warmte niet tijdig kwijt.

[ Voor 4% gewijzigd door Independent op 12-02-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Gerardus1956 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:40:
Ik denk dat een tussenvorm ook mogelijk is. @Eric-Peric zou misschien beter met een airco gaan verwarmen.
Zo verbruikt mijn airco 1000 kWh per jaar. Volgens de berekening van @Maasluip komt dat overeen met €1250 in geval van een Cop 1 kachel. In mijn geval €300 voor de stroom.

Een warmtepomp zou ik ook wel willen, maar geen vloerverwarming en de radiatoren zijn aan de kleine kant.
In combinatie met de bestaande airco zou het natuurlijk prima kunnen in de enkele te koude maanden.
Warm water kan op verschillende manieren: met die nog te kopen nieuwe warmtepomp, een WPB of een Cop 1 boiler. Die zou voor ons ook niet groter hoeven te zijn dan ongeveer 80 liter. We hebben al ervaring met 60 liter.
Ik heb inmiddels sinds december een airco. Maar dank voor je input.
En voorlopig verbruik komt op iets van 300 euro per jaar uit. Ongeveer gelijk aan wat een gasaansluiting per jaar kost.
Ten opzichte van cop1 zelfs een ietwat teleurstellend resultaat aangezien mijn jaarrekening max halveert. Maar dat ligt mogelijk grotendeels aan mijzelf aangezien ik het nu wel wat aangenamer stook.
Maar ik heb het dan blijkbaar iets anders gedaan dan normaal en ik heb wat lagere comfortwensen maar een rekening van 30 euro per maand maakt me best blij.

[ Voor 19% gewijzigd door Eric-Peric op 12-02-2025 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:54
Independent schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:43:
Wij hebben een 300 liter boiler voor SWW.
Kleiner krijgen we de warmte niet tijdig kwijt.
Welke warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Eric-Peric schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:06:
Maar ik heb het dan blijkbaar iets anders gedaan dan normaal en ik heb wat lagere comfortwensen maar een rekening van 30 euro per maand maakt me best blij.
Hier voor nu (naar verwachting) nog een rekening van -€30 en dat is inclusief auto's (en vrijstaande woning van 200m2)

Tegen de tijd dat mijn contract afloopt en salderen er afgaat zal dat niet meer helemaal op gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:28
Ik probeer mijn normale energieverbruik te vergelijken. Voor het gemak haal ik de verwarming van CV en tapwater er uit omdat we een warmtepomp hebben en dus ook niet op gas zijn aangesloten.

Gemiddeld kom ik uit op een verbruik van 12k-15Wh per dag (excl warmtepomp en auto verbruik).
Alle apparatuur is redelijk nieuw en energiezuinig.

Vrijwel dagelijks staat aan:
Wasmachine Bosch A+
Droger Bosch A+

Dagelijks staat aan:
Vaatwasser B
Kookplaat Bora
14 buitenlampen gedurende hele nacht
Redelijk aantal binnenlampen regelmatig aan
3 AP's
Water ontharder
WTW
Quooker
Evt oven en combi-magnetron
Stoomstrijkijzer zeker 1 uur per week
Koelkast
Vriezer

Mijn verbruik gedurende de nacht (sluipverbruik en WTW enzo) is rond de 0.17kWh. Dit lijkt me prima te verklaren. 12kWh vond ik echter vrij hoog. En kan ik ook niet helemaal plaatsen. Ik heb wel geprobeerd e.e.a. te meten, zo verbruikt het koffieapparaat 0.1 kWh per dag ongeveer, de TV als die lang aan staat max 1kWh, de vaatwasser 0.8kWh per dag, alle lampen in de woning ongeveer 1.4kWh per dag enz. Ik kom echter niet aan de 12..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@Draakje5 heb je de quooker ook gemeten? En hoe vaak wordt de wasmachine gebruikt en de droger?
Rubbers van de koelkast en vriezer in orde?

14 buitenlampen de gehele nacht aan klinkt mij als enorme overkill. Dat er iets van verlichting is (al dan niet op sensor) voor een soort van beveiliging/veiliger gevoel snap ik.
Per dag 1,4kWh verbruik aan alle lampen vind ik erg veel. Zit daar nog halogeenverlichting bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik vind het eigenlijk een prima gemiddelde. Zelf kom ik op 10KW per dag uit maar ik kook op gas, heb geen quooker, gebruik lampen alleen bij noodzaak en heb ook zuinige apparaten. Wel 2 x een koelvries combinatie waarvan 1 net nieuw. 1 x gebruik van de wasmachine of 1 x gebruik van de droger is al heel snel een KWh afhankelijk van de belading.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:58

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

@Draakje5 en je wasmachine en droger dan? Ik heb een A+++ wasmachine (oud label) en die verbruikt ook al ruim 1,2kWh per was. A+ nieuw label bestaat niet dus dan is de machine ook niet echt nieuw? Mijn machine is al 11 jaar oud.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Onze wasmachine met 7 kg trommel is 12 jaar oud.
Het verbruik hangt af van de aanvoertemp van het water.
In de zomer zit het verbruik op een 500 Wh per cyclus en putje winter - bij eenzelfde programma - op 800 Wh.
Een droogkast hebben we niet. Gas ook niet. Wel een houtkachel.
Een quokker hebben we ook niet. Wel een 2 kW waterverwarmer voor de keuken en deze verbruik gemiddeld een 350 Wh per 24 uur.
24-uur verbruik zit rond de 5 kWh.

De grootste verbruiker tijdens de winter is de keukenkoelkast (15 kWh per maand) gevolgd door de diepvries en drankkoeler (10,5 kWh), warmwater in de keuken (10,8 kWh), TV en radio (3,5 kWh) en dan pas de wasmachine, waterontharder, enz.

[ Voor 60% gewijzigd door Independent op 19-02-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Draakje5 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:13:
Mijn verbruik gedurende de nacht (sluipverbruik en WTW enzo) is rond de 0.17kWh. Dit lijkt me prima te verklaren.
Dat lijkt me juist extreem laag en lastig te verklaren? Het hangt ook een beetje af van wat je als nacht definieert, maar laten we van 0:00 tot 6:00 pakken.

0.17kWh / 6 uur = 28W continu, wat mij extreem laag lijkt met WTW, koelkast, vriezer, internetspul, 14 lampen, etc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Er wordt hier nogal met eenheden gegoocheld.
Bedoelt hij niet een continu gemiddeld sluipverbruik van 170 W?

Hier zit het nachtverbruik per gemeten klokuur tussen de 70 en 130 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Ik denk het ook @Independent.
Misschien kan een korte uitleg over (k)W en (k)Wh in de quickreply opgenomen worden door een moderator? Want het foutief gebruik er van komt veel voor en is vaak erg verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Gooi maar paar kilo watt in mijn petje - wat uur? - Nee, wat nu! :S
Sluipverbruik - Nee, doorlopend verbruik! :Y
Just my 2 mW - of waren het MWaah? - nee, miezerige poeWaah. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Draakje5 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:13:
Ik probeer mijn normale energieverbruik te vergelijken. Voor het gemak haal ik de verwarming van CV en tapwater er uit omdat we een warmtepomp hebben en dus ook niet op gas zijn aangesloten.

Gemiddeld kom ik uit op een verbruik van 12k-15Wh per dag (excl warmtepomp en auto verbruik).
Ik kom echter niet aan de 12..
Als je verbruik in het weekend lager uitvalt zou ik eens met een schuin oog kijken naar je so.
Maar je verbruik is iets hoger dan het mijne.
En ik leef best zuinig.
Mijn ex verbruikte aan een 5 persoonshuishouden al rustig 10 tot 20kwh per dag. Doe daar nog een half uur douchen en savonds een bad en een uurtje fohnen bij en 12kwh lijkt mij niet echt veel.
Maar ymmv.
Edit. Even teruggekeken. Ongeveer 11000kwh jaargebruik dus iets van 6kwh pppd.
Los van gas voor sww koken en verwarming.

[ Voor 7% gewijzigd door Eric-Peric op 21-02-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Eric-Peric schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:08:
Ongeveer 11000kwh jaargebruik dus iets van 6kwh pppd.
Op welke planeet telt een jaar 1833 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Independent schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:37:
[...]

Op welke planeet telt een jaar 1833 dagen?
Per persoon per dag met 5 personen..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ronald.42 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:38:
[...]

Per persoon per dag met 5 personen..
11.000 door 5 is 2200 pp gedeeld door 365 is 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Eric-Peric schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:45:
[...]

11.000 door 5 is 2200 pp gedeeld door 365 is 6
Ik deed het anders 5 personen keer 6 kwh is 30 kwh keer 365 kwam ik met 10950.

Dus 6 kwh per persoon per dag. Toch?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Tel je het verbruik van een huishouden dan per persoon?
Grootste verbruik zit doorgaans in de verwarming.
Of je nu voor één persoon of voor 5 moet verwarmen maakt niet zoveel verschil.
Integendeel 5 personen geven extra 500 W af en eentje maar 100 W.

In 2024 zat het elektriciteitsverbruik hier op 2072 kWh.
Maakt gemiddeld 5,67 kWh elektriciteit per dag (voor het totale huishouden).
Voor verwarming kwam daar ongeveer 5863 kWh bij.
Voor een stookseizoen van ongeveer 180 dagen is dat voor verwarming gemiddeld een 32,6 kWh extra per stookdag.
(In de praktijk, afhankelijk van de buitentemperatuur schommelt het tussen de 27 en 72 kWh per stookdag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Independent schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:50:

In 2024 zt het elektriciteitsverbruik hier op 2072 kWh.
Maakt gemiddeld 5,67 kWh per dag (voor het totale huishouden).
Voor een stookseizoen van ongeveer 180 dagen is dat voor verwarming gemiddeld een 32,6 kWh extra per stookdag.
(In de praktijk, afhankelijk van de buitentemperatuur schommelt het tussen de 27 en 72 kWh per stookdag).
Meerpersoons zal de meeste invloed hebben op warm water en was.
En meer ruimtes om te verwarmen indien je dat nodig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Ronald.42 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:52:
[...]
Meerpersoons zal de meeste invloed hebben op warm water en was.
En meer ruimtes om te verwarmen indien je dat nodig vind.
Akkoord voor was.
Warm water hangt af van de opvoeding en gehandhaafde discipline.
Indien men het niet nodig vindt om meer ruimtes te verwarmen maakt het niet uit.

Al heel mijn leven, ongeacht de gezinssamenstelling, wordt hier alleen de leefruimte op 19-21°C gehouden.
De rest van de woning kreeg nog nooit extra verwarming en geslapen wordt er altijd met de ramen open. Winter en zomer en door alle gezinsleden. Het is maar waar je ze aan gewend maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:50:

In 2024 zat het elektriciteitsverbruik hier op 2072 kWh.
Maakt gemiddeld 5,67 kWh elektriciteit per dag (voor het totale huishouden).
Ik denk wel dat je voor vergelijken het aantal personen in een huishouden mee moet nemen.
Dat het dan bij meer personen weer goedkoper wordt pp is dan ook weer een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Independent schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:56:
[...]

Akkoord voor was.
Indien men het niet nodig vindt om meer ruimtes te verwarmen maakt het niet uit.

Al heel mijn leven, ongeacht de gezinssamenstelling, wordt hier alleen de leefruimte op 19-21°C gehouden.
De rest van de woning kreeg nog nooit extra verwarming en geslapen wordt er altijd met de ramen open. Winter en zomer en door alle gezinsleden. Het is maar waar je ze aan gewend maakt.
Warm water niet helemaal eens.
Twee personen die elk 5 minuten douchen en dan 5 personen mogen elk 2 minuten onder de douche?
En in de ochtend bijv. 5 personen die elk even moeten wachten op warm water of staan ze elke ochtend in de rij net als bij het douchen om maar geen druppel warm water te verspillen.

Voor de rest is het maar net wat je gewend bent idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Of het met meer personen goedkoper wordt hangt vooral af van de factor hoeveel iedere persoon inbrengt in het gezinsbudget.
In een DINK gezin zal het energiebudget minder doorwegen dan in een bijstandsgezin met 7 kinderen.
In een gezin dat zijn eigen energie opwekt zal het goedkoper zijn dan in een gezin dat volledig afhankelijk is van openbare dienstverlening.
Enz.

Zo kan je wel factoren blijven bijverzinnen om tot een "vergelijking" te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:56:
[...]

Akkoord voor was.

In noord pakistan heb ik ook gedoucht met smeltwater van de gletscher.
Maar 5 personen normaal douchen is ook 5 keer zoveel warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Ronald.42 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:01:
[...]
Voor de rest is het maar net wat je gewend bent idd.
Dat gaat ook op voor SWW.
5 personen die elk 1 minuut douchen op 38°C verbruiken in totaal minder water en energie dan 1 persoon die elke dag 20 minuten onder een douche van 42°C staat.

Wil je dat gaan "vergelijken" moet je ook al de levensstijl (en wat ze gewend zijn) van ieder gezin mee in rekening brengen.
Kortom, niet doenbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Independent schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:06:
[...]

5 personen die elk 1 minuut douchen op 38°C verbruiken in totaal minder water en energie dan 1 persoon die elke dag 20 minuten onder een douche van 42°C staat.

Wil je dat gaan "vergelijken" moet je ook al de levensstijl (en wat ze gewend zijn) van ieder gezin mee in rekening brengen.
Exact en daarom kunnen we er dus ook vanuit gaan dat een meerpersoons domweg meer warm water en energie daarvoor zal gebruiken.

Al moet ik zeggen dat ik 11000kwh wel vrij royaal vind in het voorbeeld van @Eric-Peric
Wij komen met 4 personen niet eens aan de helft en dan zijn we nog vrij laks met energie ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:06:
[...]

We zitten hier toch juist om te vergelijken en te leren?
Als ik hier vergelijk met een lid van de vrekkenclub dan verbruik ik belachelijk veel. Maar dan word ik wel even met mijn neus op de feiten geduwd. Koud douchen kan ook, en met 1 lamp is het ook licht, en van 15 graden ga je ook niet dood. enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ronald.42 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:12:
[...]

Exact en daarom kunnen we er dus ook vanuit gaan dat een meerpersoons domweg meer warm water en energie daarvoor zal gebruiken.

Al moet ik zeggen dat ik 11000kwh wel vrij royaal vind in het voorbeeld van @Eric-Peric
Wij komen met 4 personen niet eens aan de helft en dan zijn we nog vrij laks met energie ook.
Geheel mee eens. Ik vond 3 wassen per dag en drie keer wasdroger ook wat veel.
Maar je hebt rode was, blauwe was, delicates, 90 graden was, stinkende was. Zwarte was, witte was, nieuwe spullen was, wolwas, sportwas, geel groen schoenen en gordijn nog ff vergeten

[ Voor 13% gewijzigd door Eric-Peric op 21-02-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Maar back ot. Zelfs in vergelijking met mijn ex gebruikt draakje ook 6kwh pppd.
Das dus best veel.
Als ik verwarming en warm water niet meeneem kom ik op 3kwh pp gemiddeld per dag.

[ Voor 29% gewijzigd door Eric-Peric op 21-02-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Zolang je de rekening zonder problemen kan betalen maakt het niet zoveel uit.
Zo omgerekend verbruiken wij bijna gemiddeld 11 kWh pppd.
Is dat veel, is dat weinig? Wat maakt het uit.We moeten er niets anders voor laten.

En dan is het elektrisch verbruik van thuisladen er nog niet bibijgerekend
Dat zou het verbruik pdpp nog doen stijgen.
Maar moet je om "eerlijk te vergelijken" dan ook het brandstofverbruik van de brandstofauto('s) binnen een gezin erbij gaan rekenen? En zo ja voor elektrisch dan alleen het thuisladen of alle laadbeurten?

Punt is dat je gewoon geen "eerlijk" vergelijk kan maken. Daarvoor verschillen de individuele situaties teveel.

[ Voor 59% gewijzigd door Independent op 22-02-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:05:
Zolang je de rekening zonder problemen kan betalen maakt het niet zoveel uit.
Zo omgerekend verbruiken wij bijna gemiddeld 11 kWh pppd.
Is dat veel, is dat weinig? Wat maakt het uit..We moeten er niets anders voor laten.
Als we echt eerlijk gaan vergelijken komt het neer op euro per maand. Maar dan moet je ook je investeringen meenemen.
Ik kan wel 30 euro per maand roepen, maar die 9000 investering in zonnepanelen en airco moet ik dan ook meenemen in het maandbedrag.
Neem ik alleen de airco mee met 10 jaar levensduur kom ik al op 50 euro per maand.
Met 150 onderhoudskosten per jaar al op 62,50 per maand.
Zonnepanelen hebben me ook 22 euro per maand gekost en dan zonder vervanging omvomer.
Betaal ik echt 84,50 per maand.

[ Voor 17% gewijzigd door Eric-Peric op 21-02-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Dat is dan jouw verhaal en ieder verhaal is verschillend.
Mijn zonnepanelen hebben me in euro al meer opgebracht dan ze gekost hebben.
Moet ik dat dan van de energierekening gaan aftrekken om "eerlijk te vergelijken"?

Maar daar gaat dit topic niet over. Dit topic gaat over je actueel energieverbruik en niet over de historische energierekening.
Hoeveel je verbruikt heeft maar weinig te maken met je energiebron.

Of het moest zijn dat je zelf zoveel energie opwekt dat je meer gaat verbruiken omdat het je, in tegenstelling tot het net als bron, je toch niets (meer) kost en alleen nog extra geld opbrengt.

[ Voor 4% gewijzigd door Independent op 21-02-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Independent schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 23:28:
Dat is dan jouw verhaal en ieder verhaal is verschillend.
Mijn zonnepanelen hebben me in euro al meer opgebracht dan ze gekost hebben.
Moet ik dat dan van de energierekening gaan aftrekken om "eerlijk te vergelijken"?

Maar daar gaat dit topic niet over. Dit topic gaat over je actueel energieverbruik en niet over de historische energierekening.
Hoeveel je verbruikt heeft maar weinig te maken met je energiebron.

Of het moest zijn dat je zelf zoveel energie opwekt dat je meer gaat verbruiken omdat het je, in tegenstelling tot het net als bron, je toch niets (meer) kost en alleen nog extra geld opbrengt.
Als je nou eens met getallen komt als repliek?

[ Voor 17% gewijzigd door Eric-Peric op 22-02-2025 05:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Independent
Mijn getallen mbt het actuele energieverbruik staan gewoon aan het begin van de maand en hebben betrekking op de voorgaande maand.

[ Voor 14% gewijzigd door Independent op 22-02-2025 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:45
Zaterdag 2,7m3, zondag 1,9m3 en vandaag duiken we onder de 1: 0,8m3 gas verbruikt voor sww en verwarming.
Erg zonnig weer!
Bij anderen ook het idee dat er nauwelijks 'gestookt' hoefde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Piemol schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:55:
Zaterdag 2,7m3, zondag 1,9m3 en vandaag duiken we onder de 1: 0,8m3 gas verbruikt voor sww en verwarming.
Erg zonnig weer!
Met etmaaltemperaturen van rond of zelfs iets boven de 10 graden en de nodige zonnewarmte die in de stenen trekt is het hier ook flink merkbaar idd, werd ook wel 's tijd na al die lage dagkoersen.
Aantal graaddagen is de laatste 2 maanden flink hoger dan vorig jaar, stook nu in jan en feb gelukkig wel zo'n 17% zuiniger dan vorig jaar volgens mindergas, in absolute getallen is dat slechts een paar kuub minder.
Laat dat zachte en mooie voorjaar maar lekker doorzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Piemol schreef op maandag 24 februari 2025 @ 23:55:
Erg zonnig weer!
Hier helemaal geen gas meer verbruikt. Maar dit is ook niet verrassend.
Zaterdag voor verwarming 33,7 kWh - sww niet relevant
zondag 27,6 kWh en gisteren 25,7 kWh

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 25-02-2025 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
dunklefaser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Heb je een kasteel of zo?
Zaterdag 7,5, zondag 2,25, maandag 5.
Maar wh vergelijkt mogelijk beter.
zat 217, zon 149, ma 196, di 144, wo 198.
Standaard 21 graden met een airco op 100m3.

[ Voor 14% gewijzigd door Eric-Peric op 27-02-2025 15:27 ]

• Eric-Peric
Maar kom er gezien de getalletjes alhier al vaker achter dat een lwwarmtepomp met vloerverwarming echt veel gebruikt.
Dus mijn advies in deze.
Verwarm eens met een 1000W cop1 kacheltje gedurende 24 uur.
Heeft U het dan warm, mag U daarna nadenken of een lw warmtepomp deinvestering waard is, of dat een airco een betere optie is.

[ Voor 50% gewijzigd door Eric-Peric op 27-02-2025 15:44 ]

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:47
Eric-Peric schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:11:
[...]

Heb je een kasteel of zo?
Zaterdag 7,5, zondag 2,25, maandag 5.
Maar wh vergelijkt mogelijk beter.
zat 217, zon 149, ma 196, di 144, wo 198.
Standaard 21 graden met een airco op 100m3.
Uitgaande van 8-10 kWh in een m3 aardgas valt het toch wel mee?

• Eric-Peric
Nomind schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Ik kijk alleen naar electra en vergelijk dan met mijn cop1 kacheltje van 800W. Das 19.2 kw per dag. Hoe je dan op 37kw komt?
Met een scop5 airco kom ik dan op 5,28 kw per dag uit. Das 32kw per dag minder, vandaar de vraag kasteel.

[ Voor 14% gewijzigd door Eric-Peric op 27-02-2025 15:57 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:50

Sport_Life

Solvitur ambulando

dunklefaser schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:34:
[...]

Dat is echt veel. Ik had in mijn 'kasteel' zaterdag 10,26kWh en zondag 14,4kWh , incl SWW. En de woning is boven gemiddeld groot.
Weet je zeker dat het klopt of verwarm je cop1?

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-02-2025 16:04 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00
Sport_Life schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:04:
[...]

Dat is echt veel. Ik had in mijn 'kasteel' zaterdag 10,26kWh en zondag 14,4kWh , incl SWW. En de woning is boven gemiddeld groot.
Weet je zeker dat het klopt of verwarm je cop1?
Verwarring alom

Reken je met wat je huis aan warmte verbruikt (dat kan in kWh) of wat de warmtepomp aan stroom verbruikt (dat is ook kWh).

Als jij zaterdag bv COP2 had (geen idee hoor of dat logisch is) dan zou je met 10 kWh aan stroom 20 kWh je huis in hebben gepompt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Kalentum schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:12:
[...]

Verwarring alom

Reken je met wat je huis aan warmte verbruikt (dat kan in kWh) of wat de warmtepomp aan stroom verbruikt (dat is ook kWh).

Als jij zaterdag bv COP2 had (geen idee hoor of dat logisch is) dan zou je met 10 kWh aan stroom 20 kWh je huis in hebben gepompt.
Verwarring?
2.2 W per m3 per uur lijkt mij weinig verwarrend als we dezelfde dag vergelijken.
Maar ik hou mijn mond wel weer en denk maar dat ik het goed doe met 5 kw verbruik per dag.

[ Voor 8% gewijzigd door Eric-Peric op 27-02-2025 16:27 ]

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:47
Eric-Peric schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:47:
[...]
Ik kijk alleen naar electra en vergelijk dan met mijn cop1 kacheltje van 800W.
Met 2 a 3 800W COP 1 kacheltjes verwarm je geen kasteel.

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:53
Nomind schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:43:
[...]

33,7 kWh komt dus neer op 3,37 tot 4,2 M3 gas equivalent. Dat is echt krankzinnig veel voor 1 enkele dag verwarmen op een relatief warme dag.

Ter vergelijking mijn airco in de woonkamer op 21 graden constant deed in die 24 uur 3,91 kWh. Hoekwoning met een woonkamer inhoud van +/- 80 M3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
Kalentum schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:12:
[...]

Verwarring alom

Op Tweakers wordt voor warmte wel eens de kWh gebruikt. Maar dat is niet de eenheid van warmte. @dunklefaser kennende zou hij wel de juiste eenheid gebruiken. dus kJ. 37 kWh voor een vrijstaande woning die geheel verwarmd wordt met SWW is wel normaal te noemen. Een kasteel verwarm je daar niet mee. Als je het zou omrekenen naar gas kom je ongeveer op 5 m3 uit.

• Eric-Peric
Gerardus1956 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:17:
[...]

Op Tweakers wordt voor warmte wel eens de kWh gebruikt. Maar dat is niet de eenheid van warmte. @dunklefaser kennende zou hij wel de juiste eenheid gebruiken. dus kJ. 37 kWh voor een vrijstaande woning die geheel verwarmd wordt met SWW is wel normaal te noemen. Een kasteel verwarm je daar niet mee. Als je het zou omrekenen naar gas kom je ongeveer op 5 m3 uit.
Gaan we nu huizen verwarmen met SWW?
Ik dacht dat dat mijn douche en keukenkraan betrof.Sanitair Warm Water toch???

• Eric-Peric
Maar in mijn wereld waardeer ik dunkleshefe wel. Beetje sarcasme en kritiek en humor worden door mij gewaardeerd en het houdt me scherp.
En als hij zij een 500m3 op 21 graden houdt dan is 34kwh best ok.

• Eric-Peric
tormentor1985 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:35:
[...]

33,7 kWh komt dus neer op 3,37 tot 4,2 M3 gas equivalent. Dat is echt krankzinnig veel voor 1 enkele dag verwarmen op een relatief warme dag.

Ter vergelijking mijn airco in de woonkamer op 21 graden constant deed in die 24 uur 3,91 kWh. Hoekwoning met een woonkamer inhoud van +/- 80 M3.
Getallen die logisch zijn. 4kwh voor 80 kub, 5kwh voor 100 kub.

• Eric-Peric
Anyway los daarvan.Vandaag de energieadviseur van de gemeente op bezoek gehad. Platte daken vielen buiten scope, en vloerisolatie en bodemisolatie betrof woningen met kruipruimte. Tussenvloeren vallen ook buiten de subsidieregeling.
Dus ik krijg nu 4m2 hr++ in een slaapkamer volledig gratis. Toch leuk van de gemeente.
Dat dat mijn energiegebruik dan echt hoogstens minimaal vermindert is dan wel weer jammer.

[ Voor 12% gewijzigd door Eric-Peric op 27-02-2025 19:32 ]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De oplossing heeft @tormentor1985 gevonden c.q. "berekent".

Die 33,7 kWh op zaterdag zijn de thermische energie (warmtemeter) - weekend!

komt bij mij overeen met ca. 3,6 m³ NL-gas (LTV - retour ca. 24°C -> ca. 96% fictief ketelrendement)

@Eric-Peric zat er in eerste instantie helaas naast - geen villa o.i.d. hier
- vrijstaande woning bj. 1984
120 m² en alle vertrekken op ca. 20-21 °C ('s nachts ca. 19,5 °C - slk 17-18 °C)

Het verbruik van elektrische energie voor verwarmen met de wp was trouwens 4,8 kWh :Y
buitendeel 4,0 kWh + binnendeel 0,84 kWh (cv-pomp)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 27-02-2025 20:54 ]

• Eric-Peric
dunklefaser schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:51:
De oplossing heeft @tormentor1985 gevonden c.q. "berekent".

Die 33,7 kWh op zaterdag zijn de thermische energie (warmtemeter) - weekend!

komt bij mij overeen met ca. 3,6 m³ NL-gas (LTV - retour ca. 24°C -> ca. 96% fictief ketelrendement)

@Eric-Peric zat er in eerste instantie helaas naast - geen villa o.i.d. hier
- vrijstaande woning bj. 1984
120 m² en alle vertrekken op ca. 20-21 °C ('s nachts ca. 19,5 °C)

Het verbruik van elektrische energie voor verwarmen was trouwens 4,8 kWh :Y
buitendeel 4,0 kWh + binnendeel 0,84 kWh (cv-pomp)
Ik gun je met liefde en plezier een kasteel.
Maar hoe je dan op 34kwh komt?
Ik betaal dan 1,35 per dag. Betaal jij nou hetzelfde of betaal jij 9,18 per dag? bij 0,27ct per kwh.

[ Voor 6% gewijzigd door Eric-Peric op 27-02-2025 20:13 ]

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Eric-Peric schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:06:
[...]

Ik gun je met liefde en plezier een kasteel.
Maar hoe je dan op 34kwh komt?
Ik betaal dan 1,35 per dag. Betaal jij nou hetzelfde of betaal jij 9,18 per dag? bij 0,27ct per kwh.
Retorische vraag? - Of heb je niet goed gelezen?
Warmtepomp hier - detail info hierboven.
Het gaat mij om het energieverbruik (topic titel) - voor de energierekening hebben we andere topics.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 27-02-2025 20:52 ]

• Eric-Peric
dunklefaser schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:26:
[...]

Retorische vraag? - Of heb je niet goed gelezen?
Warmtepomp hier - detail info hierboven.
Het gaat mij om het energieverbruik (topic titel) - voor de rekening hebben we andere topics.
Dus 4,8 kwh verbruik. Waarom loop je dan te trollen met 34kwh?
Is dat humor of zo?
Misschien ook eens nadenken over mensen die echt 300 per maand moeten betalen en zich geen riante vrijstaande villa kunnen veroorloven.

[ Voor 14% gewijzigd door Eric-Peric op 27-02-2025 20:38 ]

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste