Dit is iets waar velen naar verlangen, vooral in deze tijd met de terugleverboete. Hierdoor is het in de winter vaak het beste om zo min mogelijk energie terug te leveren, idealiter 0%.
Mogelijke oplossingen:
Home Wizard
P1 meter + 2 sockets + jaar abonnement = €87,- daarna €12,- per jaar
Shelly
Shelly EM + 2 Shelly 1PM + jaar abonnement €112,-) daarna € 36,- per jaar
Antela
4 sockets €30,- abonnement niet, maar ze hebben geen energie meter.
Maar echte tweaker heeft daarvoor zelf wel een oplossing
Zelf heb ik een socket omgebouwd tot energie meter
:strip_exif()/f/image/F1ocwFvoU89r8gbnDCFVmde8.jpg?f=fotoalbum_large)
Socket openen
:strip_exif()/f/image/FON1VxA37PavED5yd5EdCKjc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hardware
:strip_exif()/f/image/J9I8MV2MYMiG8lYACKF1g5zj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VVDccxWFALQV71yZuZX0MwQQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Relay die er inzit is een Sun Hold SOJ-0510AL-H.
Volgens de specificaties van de fabrikant kan deze maximaal 5 Ampère schakelen bij 230V AC. Houd hier rekening mee bij het aansluiten van apparaten. Zelf gebruik belast ik ze maximaal met 800 watt, maar ik overweeg om deze in de toekomst om te bouwen met een solid state relay.
:strip_exif()/f/image/XuqPlugjp0hxLGeEjvJ6pJex.jpg?f=fotoalbum_large)
En schunt weerstand van 0,001 Ohm.
Echter vindt ik zelf geen goed idee om hier contineu 16 Ampere doorheen te laten lopen van de omvormer.
:strip_exif()/f/image/smcKUw9FuSOExJbCWfd9Zi06.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik heb gedaan is schunt weerstand vervangen voor een stukje 2,5mm installatie draad. Gezocht op het internet en stukje installatie draad van ongeveer 14,2cm zou ook zelfde weerstand hebben van 0,001 Ohm.
De gaatjes van de relais heb ik gebruikt om de draden op de print te kunnen solderen en daarna extra vast gezet met smeltlijm. Getest met elektische kachel en hij mete 5% te hoge stroom. Vervolgens heb ik de twee meetdraden die om mijn stuk schunt draad zitten 5% dichter op elkaar gesoldeerd en toen had ik nog maar een afwijking van 1%.
:strip_exif()/f/image/EBKJHvPc3VK7i80DSrbeMN3I.jpg?f=fotoalbum_large)
Ingebouwd in de werkschakelaar.
Gelukkig zat er een klemstrook in de schakelaar die nog vrij was. Hiermee heb ik het stuk 2,5mm² shuntdraad verbonden met de draad van de omvormer. (Ik raad het gebruik van steeklasdoppen af in situaties waar continue stromen van 16 ampère lopen). Het zou mooist zou zijn om een extra lasdoosje te gebruiken, maar deze heb ik op dit moment hier niet liggen.
:strip_exif()/f/image/Sy4hPe7bJj1PHauxd9tOKmWq.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens heb ik Antela app alle sockets handig icoontje gegeven en de juist naam. (deze iconen zitten niet in de App, maar met google zijn deze wel op i-net te vinden die ik handmatig als afbeelding heb ingesteld).
1 socket gebruik ik om de boiler handmatig aan/uit te kunnen zetten inverband met warmwater behoefte wanneer de zon niet schijnt. Deze socket doet voor rest niks, behalve dat die waarde 0 of 1 heeft die weer kan gebruiken in het programma regel voor de boiler.
(achteraf gezien zou ik hier voor ook de schakelaar van zonnepanelen socket kunnen gebruiken gezien die voor de rest geen functie heeft).
:strip_exif()/f/image/9gnyLaNW1sgUHCCAR7B2kiV3.jpg?f=fotoalbum_large)
Het maken van de programma regels.
:strip_exif()/f/image/P8aMgg73GiYu0J2nFZZs5joo.jpg?f=fotoalbum_large)
En je kunt zelfs sockets op het startscherm van je telefoon plaatsen. Voorbeeld, in praktijk heb ik de handbediening van de boiler op mijn startscherm geplaatst.
Ondertussen heb ik het getest en het werkt goed.
Tussen gemeten opwek van de omvormer en wat mijn zelfgemaakt Antele energie meter meet heb ik afwijking van maar 3%.
En het automatische aan en uit schakelen gestuurd door de opwek werkt ook gewoon goed.
Ik hoop dat ander hier wat ook aan heeft.
Betreft ICT veiligheid, de sockets hangen bij mij allemaal in het Wifi gasten netwerk zodat ze niet veder kunnen communiceren in mijn netwerk. En ik heb voor het aanmaken van een account bij Antela even een aparte emails adres aangemaakt.
Mogelijke oplossingen:
Home Wizard
P1 meter + 2 sockets + jaar abonnement = €87,- daarna €12,- per jaar
Shelly
Shelly EM + 2 Shelly 1PM + jaar abonnement €112,-) daarna € 36,- per jaar
Antela
4 sockets €30,- abonnement niet, maar ze hebben geen energie meter.
Maar echte tweaker heeft daarvoor zelf wel een oplossing

Zelf heb ik een socket omgebouwd tot energie meter
:strip_exif()/f/image/F1ocwFvoU89r8gbnDCFVmde8.jpg?f=fotoalbum_large)
Socket openen
:strip_exif()/f/image/FON1VxA37PavED5yd5EdCKjc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hardware
:strip_exif()/f/image/J9I8MV2MYMiG8lYACKF1g5zj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VVDccxWFALQV71yZuZX0MwQQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Relay die er inzit is een Sun Hold SOJ-0510AL-H.
Volgens de specificaties van de fabrikant kan deze maximaal 5 Ampère schakelen bij 230V AC. Houd hier rekening mee bij het aansluiten van apparaten. Zelf gebruik belast ik ze maximaal met 800 watt, maar ik overweeg om deze in de toekomst om te bouwen met een solid state relay.
:strip_exif()/f/image/XuqPlugjp0hxLGeEjvJ6pJex.jpg?f=fotoalbum_large)
En schunt weerstand van 0,001 Ohm.
Echter vindt ik zelf geen goed idee om hier contineu 16 Ampere doorheen te laten lopen van de omvormer.
:strip_exif()/f/image/smcKUw9FuSOExJbCWfd9Zi06.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik heb gedaan is schunt weerstand vervangen voor een stukje 2,5mm installatie draad. Gezocht op het internet en stukje installatie draad van ongeveer 14,2cm zou ook zelfde weerstand hebben van 0,001 Ohm.
De gaatjes van de relais heb ik gebruikt om de draden op de print te kunnen solderen en daarna extra vast gezet met smeltlijm. Getest met elektische kachel en hij mete 5% te hoge stroom. Vervolgens heb ik de twee meetdraden die om mijn stuk schunt draad zitten 5% dichter op elkaar gesoldeerd en toen had ik nog maar een afwijking van 1%.
:strip_exif()/f/image/EBKJHvPc3VK7i80DSrbeMN3I.jpg?f=fotoalbum_large)
Ingebouwd in de werkschakelaar.
Gelukkig zat er een klemstrook in de schakelaar die nog vrij was. Hiermee heb ik het stuk 2,5mm² shuntdraad verbonden met de draad van de omvormer. (Ik raad het gebruik van steeklasdoppen af in situaties waar continue stromen van 16 ampère lopen). Het zou mooist zou zijn om een extra lasdoosje te gebruiken, maar deze heb ik op dit moment hier niet liggen.
:strip_exif()/f/image/Sy4hPe7bJj1PHauxd9tOKmWq.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens heb ik Antela app alle sockets handig icoontje gegeven en de juist naam. (deze iconen zitten niet in de App, maar met google zijn deze wel op i-net te vinden die ik handmatig als afbeelding heb ingesteld).
1 socket gebruik ik om de boiler handmatig aan/uit te kunnen zetten inverband met warmwater behoefte wanneer de zon niet schijnt. Deze socket doet voor rest niks, behalve dat die waarde 0 of 1 heeft die weer kan gebruiken in het programma regel voor de boiler.
(achteraf gezien zou ik hier voor ook de schakelaar van zonnepanelen socket kunnen gebruiken gezien die voor de rest geen functie heeft).
:strip_exif()/f/image/9gnyLaNW1sgUHCCAR7B2kiV3.jpg?f=fotoalbum_large)
Het maken van de programma regels.
:strip_exif()/f/image/P8aMgg73GiYu0J2nFZZs5joo.jpg?f=fotoalbum_large)
En je kunt zelfs sockets op het startscherm van je telefoon plaatsen. Voorbeeld, in praktijk heb ik de handbediening van de boiler op mijn startscherm geplaatst.
Ondertussen heb ik het getest en het werkt goed.
Tussen gemeten opwek van de omvormer en wat mijn zelfgemaakt Antele energie meter meet heb ik afwijking van maar 3%.
En het automatische aan en uit schakelen gestuurd door de opwek werkt ook gewoon goed.
Ik hoop dat ander hier wat ook aan heeft.
Betreft ICT veiligheid, de sockets hangen bij mij allemaal in het Wifi gasten netwerk zodat ze niet veder kunnen communiceren in mijn netwerk. En ik heb voor het aanmaken van een account bij Antela even een aparte emails adres aangemaakt.