Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Als voorbeeld,
Stel ik vervang al het glas in mijn huis, lage schatting is dan 30000 Euro.
Dan kan ik hier posten dat ik ipv 700 slechts 630 per jaar betaal, als dat 10 procent bespaard.
Maar die besparing levert me dan 70 euro per jaar op. De investering kost me 1000 per jaar, uitgaande van 30 jaar levensduur.
Maar mijn actuele kosten zijn wel lager.
Als we dan vergelijken zouden mijn maandlasten 83 euro hoger zijn.
Dat gezegd hebbende ga ik nu alle 300 paginas eens rustig doorkijken om uit te vogelen wat scop 3 a 5 nu echt bespaard en betekend in de wintermaanden 8)7
Uit persoonlijke data kan ik U reeds melden dat een cop1 mobiele airco het meeste verbruikt bij verwarmen, dat een 1000W IR tweede is, dat een kleine electra ventilator 3e is, en dat een 8 rib olieradiatortje het minst gebruikt. Allemaal cop1 maar best forse verschillen.

[ Voor 43% gewijzigd door Eric-Peric op 17-11-2024 16:37 . Reden: leren rekenen. Cop1 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Kom er niet uit met het cop verbruik. Echt chaos aan info varierend van cop 2 in de winter, via 0.66 reductie in verbruik, tot WP's die 70kwh per dag gebruiken.
Als iemand de juiste topic ervoor weet, graag.
Ik denk dat ik het maar eens ga proberen met een cop3 monoblokje van 1200 Euro.

Dan2e vraag, als ik de inlaat naar een ongebruikte slaapkamer breng waar het altijd meer dan 10 graden is is dat dan slim outofthebox of een hele domme actie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
Eric-Peric schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:03:
Kom er niet uit met het cop verbruik. Echt chaos aan info varierend van cop 2 in de winter, via 0.66 reductie in verbruik, tot WP's die 70kwh per dag gebruiken.
Als iemand de juiste topic ervoor weet, graag.
Ik denk dat ik het maar eens ga proberen met een cop3 monoblokje van 1200 Euro.

Dan2e vraag, als ik de inlaat naar een ongebruikte slaapkamer breng waar het altijd meer dan 10 graden is is dat dan slim outofthebox of een hele domme actie?
Ik heb echt geen flauw idee wat je vraag nu eigenlijk is, maar misschien weet je dat zelf ook niet.
Als je nu met COP1 verwarmt dan is meestal de simpelste en goedkoopste stap om een airco op te hangen en daarmee te gaan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
ASW1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:18:
[...]

Ik heb echt geen flauw idee wat je vraag nu eigenlijk is, maar misschien weet je dat zelf ook niet.
Als je nu met COP1 verwarmt dan is meestal de simpelste en goedkoopste stap om een airco op te hangen en daarmee te gaan verwarmen.
De vraag is hoeveel een cop 5 airco nou echt bespaard op je verbruik. En dan kijk ik naar rendement danwel terugverdientijd.
Als ik 60 procent reductie krijg van een airco levert me dat 3 tot 500 euro per jaar op. Met levensduur onderhoud en risico is dat break even.

Mijn sport is minder geld uitgeven zogezegd, en wat consuminderen. Als ik off the grid zou willen zou ik eerst 10 kippen kopen en een moestuin aanleggen :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Eric-Peric op 19-11-2024 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Eric-Peric schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:31:
[...]

De vraag is hoeveel een cop 5 airco nou echt bespaard op je verbruik. En dan kijk ik naar rendement danwel terugverdientijd.
Als ik 60 procent reductie krijg van een airco levert me dat 3 tot 500 euro per jaar op. Met levensduur onderhoud en risico is dat break even.

Mijn sport is minder geld uitgeven zogezegd, en wat consuminderen. Als ik off the grid zou willen zou ik eerst 10 kippen kopen en een moestuin aanleggen :*)
In de eerste plaats is een SCOP van 5 niet haalbaar met de gemiddelde airco, ga eerder uit van 4.
Hoeveel dat je oplevert hangt er vanaf hoeveel kWh je jaarlijks aan verwarming besteed en de prijs per kWh die je betaalt, dan is het een vrij simpele rekensom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
ASW1 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:53:
[...]

In de eerste plaats is een SCOP van 5 niet haalbaar met de gemiddelde airco, ga eerder uit van 4.
Hoeveel dat je oplevert hangt er vanaf hoeveel kWh je jaarlijks aan verwarming besteed en de prijs per kWh die je betaalt, dan is het een vrij simpele rekensom.
Als, en dat is dus de vraag, als het 75 procent reductie oplevert, dan levert een airco me 400 tot 600 per jaar op. Worst case zou het me dan 4000 opleveren. Laatste offerte die ik kreeg was 3500 compleet geinstalleerd.
Dus dan wordt het een gok of die airco het 10 jaar probleemloos doet en geen onderhoud vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Verwijderd. Niet OT.

[ Voor 152% gewijzigd door Eric-Peric op 20-11-2024 11:06 . Reden: i have a cunning plan ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Geachte mod.
Volgens mij ben ik wat OT gegaan.
Doe ermee wat je nodig acht.
Sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:41
Eric-Peric schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:27:
Geachte mod.
Volgens mij ben ik wat OT gegaan.
Doe ermee wat je nodig acht.
Sorry.
Kijk even in het: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
Dan ben je weer ontopic😆
Oja en lees eerst even de topic-start, dat scheelt weer vragen😉

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:54
Mijn gasverbruik gaat rap richting de 8-10m3 per dag nu met 3-5 graden buiten. Hoekwoning aan een weiland uit 2013 isolatie conform toen, verwarmen beneden zo’n 50m2 met vloerverwarming. Grote erker en een lichtstraat die wel voor wat kou zorgen…

Verwarming op 20.5. Kan alleen niet polsen of dit echt veel verbruik is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Hetisookwat schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:26:
Mijn gasverbruik gaat rap richting de 8-10m3 per dag nu met 3-5 graden buiten. Hoekwoning aan een weiland uit 2013 isolatie conform toen, verwarmen beneden zo’n 50m2 met vloerverwarming. Grote erker en een lichtstraat die wel voor wat kou zorgen…

Verwarming op 20.5. Kan alleen niet polsen of dit echt veel verbruik is of niet.
Wind speelt momenteel een enorme factor en een dag zonder doorbrekend zonnetje scheelt hier ook al gauw een paar kuub extra.
"dagprijzen" vergelijken heeft echt geen zin, zo woon ik 4 hoog met niemand erboven en een bak glas op de zuid-oostkant en kilometers vrij zicht... Dan krijg je hele andere effecten dan wanneer je midden in de stad in een rijtje woont. Net als jij aan het weiland, dan speelt de wind (richting, kracht) ook een gigantische rol (en of je buren thuis zijn bijvoorbeeld en lekker meestoken)

Wil je echt inzicht in je verbruik krijgen kan ik je aanraden om wekelijks/dagelijks/iig regelmatig je meterstand in te vullen op mindergas.nl dan krijg je na verloop van tijd wat meer inzicht in of je relatief veel of weinig verbruikt en of de aanpassingen die je gedaan hebt (stookgedrag / ww gebruik / binnentemperatuur / isolatie / ketelgetweak etc.) effect hebben op je gasverbruik.
Je kan zelfs historische verbruikscijfers of oude jaarafrekeningen van je woning invoeren om te zien of je in een "koud" jaar relatief meer of minder verbruikt hebt in vergelijking met andere jaren.
Mindergas is zeker niet zaligmakend want het houdt voornamelijk rekening met temperatuur, niet met zoninstraling of windchill maar met voldoende data geeft het iig globaal een mooi inzicht.

Hoewel wind en zon hier ook een enorme invloed hebben is het wel een geruststelling dat ons "gasverbruik per graaddag" nog steeds daalt, een dagje 14m3 verbruik incl 2 stevige douchebeurten, koken, benedenbuur die ff 2 weken (net nu het koud werd grmbl...) afwezig was en een constante temp van 20.5 van 8 tot 00 is dan gezien het aantal vierkante meters die gelijkvloers verwarmd moeten worden en al dat afkoelglas niet zo schokkend, bij wijze van spreken is het morgen windstil en zonnig met dezelfde temperaturen en verstook je opeens maar de helft (of minder)
Vandaar dat langdurig bijhouden veel meer zegt dan die keer dat je schrikt van 10 kuub in een dag ;)

[ Voor 9% gewijzigd door PalingDrone op 20-11-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 14:35
Dacht laat is het ook eens invullen als 1 mans huishouden.

Totaal gas 325-350 M³ gas waarvan 50-60 voor warm water en de rest verwarming.

Totaal stroom 2150-2250 kWh waarvan:

Amerikaanse koelkast 435 kWh (eenmaal aan de ijsklonten kan je nooit meer anders)
Staande vriezer 265 kWh
Inductie + Oven 200-250 kWh
TV's +/- 100 kWh
CV 165 kWh (Voornamelijk de pomp)
Afzuiging 15 kWh
tv box, internet, audio 200 kWh
Verlichting 35 kWh
Wasmachine 50 kWh
Magnetron 35-40kWh
pc is de grote boosdoener met 550-600 kWh

En de rest is fans in de zomer, roomijsmachine, blenders, alle adapters, en een hele waslijst andere keuken machines waarvan ik er eigenlijk te veel (18) heb haha... (en altijd meer wil)

Zit te denken aan een vijver maar woon aan de rand van een park en er zijn absurd veel muizen en ratten dus of die er gaat komen met oog op gaten in de folie is de vraag. Maar zo niet misschien een Aquarium maar dat zijn beide toch zaken waar je al snel 800 kWh voor kwijt ben.

De vriezer is eigenlijk "gratis" qua stroomverbruik omdat ik en veel uit de moestuin kwijt moet wat geld oplevert en in bulk inkoop bij de groothandel wat veel scheelt. die 265 kWh kost onder de streep maar iets van 100 uit het net dus 25 euro en dat heb ik met 5 kilo kipfilet @ 7 euro per kilo al terugverdiend.

• Nappy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-09 22:33
Wij bewonen sinds begin dit jaar ons eerste koophuis en hebben direct vloerverwarming laten infreezen met een Marmoleum vloer als toplaag. Zo'n 65 m2. De woning één grote doos van pandora: Een gelijkvloers appartement van 90 m2, met een pui op het zuiden van zo'n 10m2 aan HR++ glas. Voorkant woning ongeveer 4M2 aan HR++. Geen kruipruimte, en verder geen radiatoren die aan staan.

Het gaat hier om een monumentaal pand, eind 19e eeuw. Hersteld in 2002, met een recent energielabel A (Jan 24) En nu de klap op de vuurpijl: Van de laatste verbouwing zijn geen bouwtekeningen: dus GEEN idee hoe de isolatie nou werkelijk is doorgevoerd. Je kunt je voorstellen dat ik met verhoogde interesse deze wintermaanden tegemoet keek.

En wat blijkt?

We houden de boel overdag op 19,5 en s'nachts 19 en verbrandde begin november zo'n 1 kuub per dag, en de afgelopen week zo'n 3,5 kuub per dag. Nog steeds geen idee wat het werkelijk betekent maar het voelt geruststellend.

Ik heb nog steeds geen idee wat ons verder deze winter te wachten staat, maar heerlijk dit topic. Ik heb al veel opgestoken, over graaddagen, over vloerverwarmingsinstellingen, koude bruggen en heb nu al zin om, na een jaar te monitoren, vanaf volgend jaar een race met mezelf te starten om de situatie verder te optimaliseren en onder mijn huidige graaddag gemiddelde te kruipen. Hopelijk kan ik dan ook iets meer terug geven aan de volgende tweaker in de startblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Zal mijn verbruik ook maar eens plaatsen. Het is vrij simpel. Eén persoonshuishouden in een appartement.

Alleen stroom met een verbruik gemeten via Homewizard is 8Kwh per dag.

Wat mij wel opvalt is het, in mijn optiek, hoge 'sluikverbruik' zo'n 3 a 4Kwh in de nachtelijke uren tussen 23:00 uur en 08:00 uur.

Dat verbruik in de nacht zou dan moeten komen van de WTW, Vriezer, Koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Over dat laatste valt weinig te zeggen want het ene toestel is het andere niet.
Een "Amerikaanse" half gevulde koelkast zal veel meer verbruiken dan een vrieskist in een koele berging.

Maar persoonlijk vind ik het voor een eenpersoons (?) appartement (tussenverdieping, hoekappartement, bovenste verdieping en weinig dakisolatie,....?) wel een hoog sluipverbruik.

Hier ligt het sluipverbruik voor een open bebouwing en met een ingebouwde koelkast in de verwarmde leefruimte en een vries/koel combi in de koele berging voor 2 personen op een 40 tot 90 Wh per uur.
Tussen 23:00 en 08:00 bedraagt het totaal (van afgelopen nacht) 620 Wh.

Het etmaalverbruik van de vrieskoelcombinatie (234/107 liter) bedraagt 265 Wh (gemiddeld dus 11/12 Wh per uur) en voor de ingebouwde koelkast met ****(*)vriesvak 470 Wh (gemiddeld dus 20 Wh per uur).

Maar klopt je meting wel?
Het is opmerkelijk dat er tijdens de nacht gedurende 9 uur bijna evenveel (sluip)verbruik is als de overige 15 uur?

[ Voor 77% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:00
@Nappy Heb je navraag gedaan bij de gemeente of daar een bouwvergunning bekend is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nappy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-09 22:33
Nomind schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:35:
@Nappy Heb je navraag gedaan bij de gemeente of daar een bouwvergunning bekend is?
Yep, we hebben de oorspronkelijke tekeningen uit eind 1880, de tekeningen uit 1996, en het voorstel voor de verbouwing van 2002. Maar de daadwerlijke bouwtekening van 2002 ontbreekt bij de gemeente en de vorige verkoper had deze tekening ook niet. Vreemd verhaal he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:19
Nappy schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 12:39:
[...]

Yep, we hebben de oorspronkelijke tekeningen uit eind 1880, de tekeningen uit 1996, en het voorstel voor de verbouwing van 2002. Maar de daadwerlijke bouwtekening van 2002 ontbreekt bij de gemeente en de vorige verkoper had deze tekening ook niet. Vreemd verhaal he.
Staat er niet iets over in het energielabel certificaat? Daar moeten toch minimaal de isolatiewaardes in terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

Eric-Peric schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 22:26:
[...]

Die liggen er al heel wat jaartjes.
Heb je data over opbrengstvermindering?
https://www.sunnyportal.c...71f910d6d7d0&splang=nl-NL

Mijn panelen liggen er iets langer op maar in 2013 over gegaan naar een SMA omvormer en wat panelen toen bijgeplaatst. Dus dat is toen gestart maar de oudste panelen ligger er denk ik vanaf 2011.

Ik zie totaal geen opbrengst vermindering.
Sma is overgaan naar een andere rapportage tool (draak van een ding op je telefoon, dus vandaar maar waardes tot Juli dit jaar)

[ Voor 9% gewijzigd door Barrycade op 22-11-2024 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het blijft uiteraard heel moeilijk om jaren met elkaar te vergelijken om degradatie van panelen te gaan bepalen.
Het ene jaar is inzake zonne-instraling het andere niet.

De opbrengst van mijn panelen wordt hier sowieso afgetopt door de AC omvormer (wettelijke beperking in Vlaanderen => 5 kVA per fase). Alhoewel de totale kWp van de panelen hier hoger is dan de 5.0 kVa van de omvormer haalt de omvormer op zonnige dagen nog altijd zijn 5.1 kW (en dan wordt ie afgevlakt naar 5.0). De panelen zouden dus al erg moeten degraderen om dat op te merken (nooit meer 5.0 kW halen).

Vooralsnog op dat vlak geen probleem. En na twintig jaar worden ze hier toch allemaal vervangen dus zal ik ook nooit weten hoelang het in de praktijk duurt voor ze onder die drempelwaarde zakken.

Soit, mijn energieverbruik gaat er niet door dalen noch stijgen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09 13:44
RCBL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:21:
Zal mijn verbruik ook maar eens plaatsen. Het is vrij simpel. Eén persoonshuishouden in een appartement.

Alleen stroom met een verbruik gemeten via Homewizard is 8Kwh per dag.

Wat mij wel opvalt is het, in mijn optiek, hoge 'sluikverbruik' zo'n 3 a 4Kwh in de nachtelijke uren tussen 23:00 uur en 08:00 uur.

Dat verbruik in de nacht zou dan moeten komen van de WTW, Vriezer, Koelkast.
Ik weet niet welke WTW jij hebt maar hier verbruikt het ongeveer 1 kwh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
@RCBL mijn Amerikaanse koelkast + losstaande hoge vriezer gebruiken samen 1,9 kwh per dag gemiddeld over jaar. In de zomer wordt het hier gewoon 28 a 30 graden beneden waar de koelkast staat en boven waar de vriezer staat wordt het wel 32 graden. Nu inde koude periode gebruikt het nog geen kWh. (Huis temp 19 graden)
Beide stammen uit 2015. Dus zeker niet de laatste zuinige apparatuur.

Vergeet ook zeker niet de impact van je WiFi en modems en tv boxen van sommige providers. Toen ik van Ziggo over ging naar glasvezel ging mijn gebruik met 230 kwh omlaag. Een standaard router + modem + een paar acces points en 2 tv boxen vreet al snel een kWh per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De standaard modem/router heeft hier 15W continue verbruik
Dat is 360 Wh per etmaal.
De extender + linksys accespoint verbruiken 4-5 W continue (1,5 W + 3W).
Dat is 120 Wh per etmaal.
In totaal per etmaal dus 480 Wh.

TV boxen zijn er niet. De TV en radioinstallatie streamen rechtstreeks van het internet.
De radio verbruikt dan 12W (4W sluipverbruik) en de flatscreen gemiddeld ongeveer 47 W (1 tot 2W sluipverbruik).

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
computerjunky schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 15:58:
@RCBL mijn Amerikaanse koelkast + losstaande hoge vriezer gebruiken samen 1,9 kwh per dag gemiddeld over jaar. In de zomer wordt het hier gewoon 28 a 30 graden beneden waar de koelkast staat en boven waar de vriezer staat wordt het wel 32 graden. Nu inde koude periode gebruikt het nog geen kWh. (Huis temp 19 graden)
Beide stammen uit 2015. Dus zeker niet de laatste zuinige apparatuur.

Vergeet ook zeker niet de impact van je WiFi en modems en tv boxen van sommige providers. Toen ik van Ziggo over ging naar glasvezel ging mijn gebruik met 230 kwh omlaag. Een standaard router + modem + een paar acces points en 2 tv boxen vreet al snel een kWh per dag.
Ziggo: had je zo'n Mediabox XL (Horizonbox)? Die ik had was echt erg. Het leek wel een kachel. Modem van Ziggo viel nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:24:
Over dat laatste valt weinig te zeggen want het ene toestel is het andere niet.
Een "Amerikaanse" half gevulde koelkast zal veel meer verbruiken dan een vrieskist in een koele berging.

Maar persoonlijk vind ik het voor een eenpersoons (?) appartement (tussenverdieping, hoekappartement, bovenste verdieping en weinig dakisolatie,....?) wel een hoog sluipverbruik.

Hier ligt het sluipverbruik voor een open bebouwing en met een ingebouwde koelkast in de verwarmde leefruimte en een vries/koel combi in de koele berging voor 2 personen op een 40 tot 90 Wh per uur.
Tussen 23:00 en 08:00 bedraagt het totaal (van afgelopen nacht) 620 Wh.

Het etmaalverbruik van de vrieskoelcombinatie (234/107 liter) bedraagt 265 Wh (gemiddeld dus 11/12 Wh per uur) en voor de ingebouwde koelkast met ****(*)vriesvak 470 Wh (gemiddeld dus 20 Wh per uur).

Maar klopt je meting wel?
Het is opmerkelijk dat er tijdens de nacht gedurende 9 uur bijna evenveel (sluip)verbruik is als de overige 15 uur?
Morgen zal ik even wat extra info geven en wat screenshots van mijn P1 meter data.

Wat het appartement betreft wat info: Het is van 2017 en naar de maatstaven toen maximaal geïsoleerd. Bij het verwarmen komt geen stroom [verbruik] in beeld. Er is stadsverwarming. Er is zon op de ramen, een deel Oost, Zuiden en 's avonds tot de zon onder gaat.

Maar zoals geschreven, zal morgen even wat meer details geven over apparatuur en verbruiksinzicht.

Misschien dat er dan nog zijn die mij een tip kunnen geven om dat verbruik wat te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kalentum schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:25:
[...]

Ziggo: had je zo'n Mediabox XL (Horizonbox)? Die ik had was echt erg. Het leek wel een kachel. Modem van Ziggo viel nog wel mee.
Ook die oude Humax SD boxen vraten in standby bijna evenveel stroom als wanneer ze aan stonden.

Tegenwoordig is het wel een stuk acceptabeler dacht ik met die Next serie decoders.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Kalentum schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:25:
[...]

Ja en een oude andere box. Ik heb nu een boxje dat 3 watt gebruikt. Helaas dan wel weer een standby die niet werkt want in standby gebruikt hij even veel als aan.

Gelukkig met glas ook geen eigen router plus modem maar alleen een media converter van 3 watt en de eigen router. Scheelt weer 8 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 12:36
Ik heb een vraag over het optimaliseren van mijn zonnepaneleninstallatie en zou graag jullie mening willen horen.

Mijn huidige situatie:
Jaarlijks energieverbruik: ongeveer 6500 kWh.
Opbrengst zonnepanelen: 4000 kWh per jaar.
Wetende dat zonnepanelen nu nog 21% BTW korting hebben, saldering nog 2 jaar mogelijk is, maar terugleverboetes bestaan, twijfel ik wat nu de slimste stap is:

- Extra zonnepanelen plaatsen om mijn jaarlijkse verbruik volledig te dekken (6500 kWh).
- Nog meer zonnepanelen plaatsen dan mijn verbruik, met het idee dat ik in de toekomst mogelijk een elektrische auto of inductie kookplaat wil gebruiken.
- Alles zo laten en accepteren dat ik een deel van mijn energie blijf inkopen.

Wat zou volgens jullie, gezien de salderingsafbouw en de huidige markt, de meest verstandige keuze zijn? En hoe spelen teruglevertarieven of opslagmogelijkheden zoals thuisbatterijen hierin mee?

Ik hoor graag jullie inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eigen energieonafhankelijkheid kan je nooit teveel hebben.
Dak vol indien het budget het toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
aeacus45 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:58:
Ik heb een vraag over het optimaliseren van mijn zonnepaneleninstallatie en zou graag jullie mening willen horen.

Mijn huidige situatie:
Wetende dat zonnepanelen nu nog 21% BTW korting hebben, saldering nog 2 jaar mogelijk is, maar terugleverboetes bestaan, twijfel ik wat nu de slimste stap is:

- Extra zonnepanelen plaatsen om mijn jaarlijkse verbruik volledig te dekken (6500 kWh).
- Nog meer zonnepanelen plaatsen dan mijn verbruik, met het idee dat ik in de toekomst mogelijk een elektrische auto of inductie kookplaat wil gebruiken.

Wat zou volgens jullie, gezien de salderingsafbouw en de huidige markt, de meest verstandige keuze zijn? En hoe spelen teruglevertarieven of opslagmogelijkheden zoals thuisbatterijen hierin mee?

Dat is heel lastig te zeggen, voor dit moment hangt het in de eerste plaats van je huidige energiecontract af.
Maar de markt is volop in beweging, de constructies die energieleveranciers bedenken veranderen steeds en na aflopen salderingsregeling zal het ongetwijfeld weer heel anders zijn.
Niemand die je het kan voorspellen.
Daarnaast is eigen oprit/laadpunt ook een overweging, misschien zijn thuisaccus over 5 jaar wel heel goedkoop geworden, wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
RCBL schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:37:

Misschien dat er dan nog zijn die mij een tip kunnen geven om dat verbruik wat te verminderen.
Meten is weten maar mijn koelvries en boiler staan op tijdklokken om eigen gebruik omhoog te krijgen. Geen id wat een wtw is overigens?
Maar verder alles uit wat uit kan want 4kwh is bijna meer dan mijn totaalverbruik pd in de zomer, en ik heb 10 aquaria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
aeacus45 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 17:58:

Mijn huidige situatie:

Financieel gezien is het denk ik het beste om je geld 10 jaar vast te zetten, want er zijn nu reeds mensen die meer boete moeten betalen dan dat hun teruglevering oplevert. Mogelijk krijgen zij een coulanceregeling.
Standaard thuisbatterijen zijn financieel gezien desinvesteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eric-Peric schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:49:
[...]

Meten is weten maar mijn koelvries en boiler staan op tijdklokken om eigen gebruik omhoog te krijgen. Geen id wat een wtw is overigens?
Ventilatie met WarmteTerugWinning?
Schakelen voor een COP1 boiler begrijp ik nog maar een koelvries?
Die laatste heeft toch geen lineair vermogen maar een aan/uit curve en het verbruik is zo laag dat het nauwelijks verschil uitmaakt om eigen verbruik omhoog te krijgen.

En over die "terugleverboete" in Nederland heb ik toch mijn twijfels en ontvang ik, als buitenstaander, tegengestelde signalen.
Wanneer je - als voorbeeld - normaliter een terugleververgoeding krijgt van 10 cent maar is anderzijds een onbalansvergoeding van 8 cent op verschuldigd heb je nog steeds 2 cent winst. Weliswaar een veel lagere winst maar je betaalt nog steeds geen boete.

Een PV installatie plaats je in eerste instantie ook niet om van de terugleververgoeding te kunnen leven maar om geen lopende energiekosten meer te hebben of deze in de hand te houden/verminderen.
De terugleververgoeding is gewoon een extraatje.
En vanaf het ogenblik dat terugleveren geen vergoeding meer oplevert maar je geld gaat kosten (wat iets anders is dan je winst zien verminderen) lever je toch gewoon niet meer terug.
De meeste mensen kunnen niet zonder afname maar terugleveren is nooit een must. :)

Ieder zijn mening en eigen uitgangspunt maar mijn mening is dat niets doen en maand na maand, jaar in jaar uit, energierekeningen aan derden betalen pas desinvesteren is. Je investeert in de winst van anderen zonder er iets blijvend voor terug te krijgen.
Mensen zouden eens tien jaar lang al hun energierekeningen moeten bijhouden en dat verloren kapitaal afzetten tegen de investering van eigen opwek en het extra geld dat de uitgespaarde energierekeningen dan alsnog als extra kan opbrengen.
Tijdens de laatste kunstmatige energiecrisis zat ik ook niet te roepen om overheidssteun om het hoofd energetisch boven water te kunnen houden. Integendeel bracht extra geld op. :+

[ Voor 67% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:33:
[...]

Ventilatie met WarmteTerugWinning?
Schakelen voor een COP1 boiler begrijp ik nog maar een koelvries?
Die laatste heeft toch geen lineair vermogen maar een aan/uit curve en het verbruik is zo laag dat het nauwelijks verschil uitmaakt om eigen verbruik omhoog te krijgen.

En over die "terugleverboete" in Nederland heb ik toch mijn twijfels en ontvang ik, als buitenstaander, tegengestelde signalen.
Wanneer je - als voorbeeld - normaliter een terugleververgoeding krijgt van 10 cent maar is anderzijds een onbalansvergoeding van 8 cent op verschuldigd heb je nog steeds 2 cent winst. Weliswaar een veel lagere winst maar je betaalt nog steeds geen boete.
Koelvries gebruikt idd maar 310kwh per jaar. 90 euro. Dus levert het me max 45 euro per jaar op. En meer eigen gebruik.

Terugleververgoeding is bij mijn leverancier 5 ct bij overcapaciteit. En na de saldering zullen onze leveranciers wel de helft betalen, maar dan natuurlijk van de dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eric-Peric schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:44:
[...]
En na de saldering zullen onze leveranciers wel de helft betalen, maar dan natuurlijk van de dynamische tarieven.
Men weet niet eens wanneer de saldering ten einde komt. Hoe weet je dan nu al hoe de energielveranciers het (individueel) gaan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:33:
[...]

Een PV installatie plaats je in eerste instantie ook niet om van de terugleververgoeding te kunnen leven maar om geen lopende energiekosten meer te hebben of deze in de hand te houden/verminderen.
De terugleververgoeding is gewoon een extraatje.
En vanaf het ogenblik dat terugleveren geen vergoeding meer oplevert maar je geld gaat kosten (wat iets anders is dan je winst zien verminderen) lever je toch gewoon niet meer terug.
De meeste mensen kunnen niet zonder afname maar terugleveren is nooit een must. :)

Ieder zijn mening en eigen uitgangspunt maar mijn mening is dat niets doen en maand na maand, jaar in jaar uit, energierekeningen aan derden betalen pas desinvesteren is. Je investeert in de winst van anderen zonder er iets blijvend voor terug te krijgen.
Mensen zouden eens tien jaar lang al hun energierekeningen moeten bijhouden en dat verloren kapitaal afzetten tegen de investering van eigen opwek en het extra geld dat de uitgespaarde energierekeningen dan alsnog als extra kan opbrengen.
Tijdens de laatste kunstmatige energiecrisis zat ik ook niet te roepen om overheidssteun om het hoofd energetisch boven water te kunnen houden. Integendeel bracht extra geld op. :+
Het gaat een beetje over de filosofie. Wat is je drijfveer zogezegd.
Als je het terugrekent naar kosten en baten per maand moet je ook je investerings en onderhoudskosten meenemen en de gederfde rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:04:
[...]

Men weet niet eens wanneer de saldering ten einde komt. Hoe weet je dan nu al hoe de energielveranciers het (individueel) gaan regelen?
1 1 2027
Winstbejag van onze rupsjes nooitgenoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eric-Peric schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:05:
[...]

Het gaat een beetje over de filosofie. Wat is je drijfveer zogezegd.
Als je het terugrekent naar kosten en baten per maand moet je ook je investerings en onderhoudskosten meenemen en de gederfde rente.
Dat deed ik dan ook op economische basis (en niet volgens een vrijblijvende filosofische instelling) en tot na de komma. Een van mijn beste lange termijn investeringen ooit.
Ik krijg echter de indruk dat niet iedereen dat doet.

De eerste investering (PV) was overigens met een groene lening waarbij je de minieme intrest ook nog eens fiscaal kon recupereren. _/-\o_
Al de rest werd gefinancierd met premies en de overwinsten (bovenop de jarenlange gratis energie) uit PV.
Er is dus geen sprake van misgelopen rente. Integendeel.De overwinsten uit PV die niet geherinvesteerd werden in de lokale energieketen konden aan 6% bruto herbelegd worden. Er werd dus nog extra rente uit gehaald. :+

Onderhoudskosten? Twee keer per jaar veeg ik de onderste rand van PV af met regenwater zodat er geen mosvorming op de onderrand optreedt. Regen valt hier al die jaren en tot op heden gewoon gratis uit de lucht.
Deze week nog een nachtje natte sneeuw die tegen de morgen als een 2 cm dikke korst was aangevroren. De volgende dag gleed dat er dan gewoon vanaf en nam al het vuil mee richting goot.
Niks kost en nul persoonlijke moeite. _/-\o_

Wat betreft Nederland is de huidige vraag/situatie of de huidige regering eensgezind 1/1/27 zal halen en wat er dan nog wettelijk overeind blijft. En dan noet nog blijken hoe de energieleveranciers daar op reageren.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:08:
[...]

Dat deed ik dan ook tot na de komma.
Ik krijg echter de indruk dat niet iedereen dat doet.

De eerste investering (PV) was overigens met een groene lening waarbij je de minieme intrest ook nog eens fiscaal kon recupereren. _/-\o_
Al de rest werd gefinancierd met premies en de overwinsten (bovenop de jarenlange gratis energie) uit PV.
Er is dus geen sprake van misgelopen rente. Integendeel.De overwinsten uit PV die niet geherinvesteerd werden in de lokale energieketen konden aan 6% bruto herbelegd worden. Er werd dus nog extra rente uit gehaald. :+

Wat betreft Nederland is de huidige vraag/situatie of de huidige regering 1/1/27 zal halen en wat er dan nog overeind blijft. En dan noet nog blijken hoe de energieleveranciers daar op reageren.
Jij hebt het maximale voordeel er wel uitgehaald maar die situatie was 11 jaar geleden. Kudos.
Maar dat is niet de enige investering die je gedaan hebt, zo herinner ik me een speksteen kachel waar ik jaloers op ben bijvoorbeeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eric-Peric schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:14:
[...]
Jij hebt het maximale voordeel er wel uitgehaald maar die situatie was 11 jaar geleden.
Inderdaad.
Net zoals bij elke goede investering gaat ook hier "timing van de markt" op. :)

En volgens de planning aan de huidige panelen er in 2031 af en worden ze vervangen door de nieuwste generatie waardoor de opbrengst verdriedubbeld. _/-\o_

Stilstaan is zelden vooruitgang.
Wie zelf niet durft investeren blijft meestal steken in het uitsluitend meebetalen in de winst van derden.

Ja en naast die speksteenkachel ook geïnvesteerd in eigen bos, moestuin, visgronden, een eigen (zelfs meerdere) huis, etc.
Betaalt op termijn zichzelf allemaal dubbel en dik terug. Je moet er doorgaans wel zelf iets voor doen en niet volledig overlaten aan derden.
Resultaat is dat ik sinds mijn vijftigste ook reeds FO ben en sinds 2011 o.a. volledig energieonafhankelijk. Vaste kosten zijn er dus nog nauwelijks.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Voor de toekomst zit ik te wachten op een betaalbaar opslagsysteem. Een 2000 kwh batterij voor 5000 euro, of een H2 systeem, maar H2 kost nu nog 100k euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Dat geef alleen maar aan dat je niet onderlegd bent in de materie.
Wat moet je met een 2000 kWh opslagsysteem?
Dat is hetzelfde als stellen dat je in de toekomst niet wil investeren want een betaalbaar opslagsysteem van 2000 kWh of H2 opslag in een woonomgeving gaan er hier nog maar weinig bij leven meemaken.

Je zou om te beginnen, on topic, beter al beginnen met het actuele energieverbruik naar beneden te halen.
Dan heb je zo'n onzinnige opslaglsystemen niet nodig.
Ik heb nu 15 + 74 kWh opslag en dat is al veel meer dan ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:17:
[...]
Inderdaad.

En volgens de planning aan de huidige panelen er in 2031 af en worden ze vervangen door de nieuwste generatie waardoor de opbrengst verdriedubbeld. _/-\o_

Wie zelf niet durft investeren blijft meestal steken in het uitsluitend meebetalen in de winst van derden.

Ja en naast die speksteenkachel ook geïnvesteerd in eigen bos, moestuin, visgronden, een eigen (zelfs meerdere) huis, etc.
Betaalt op termijn zichzelf allemaal dubbel en dik terug. Je moet er doorgaans wel zelf iets voor doen en niet volledig overlaten aan derden.
Resultaat is dat ik sinds mijn vijftigste ook reeds FO ben en sinds 2011 o.a. volledig energieonafhankelijk. Vaste kosten zijn er dus nog nauwelijks.
Ik snap je. Maar als ik mijn huis compleet top maak ben ik 100k kwijt.
Das 150 keer mijn hele rekening per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:24:
Dat geef alleen maar aan dat je niet onderlegd bent in de materie.
Wat moet je met een 2000 kWh opslagsysteem?
Dat is hetzelfde als stellen dat je in de toekomst niet wil investeren want een betaalbaar opslagsysteem van 2000 kWh of H2 opslag in een woonomgeving gaan er hier nog maar weinig bij leven meemaken.

Je zou om te beginnen, on topic, beter al beginnen met het actuele energieverbruik naar beneden te halen.
Dan heb je zo'n onzinnige opslaglsystemen niet nodig.
Ik heb nu 15 + 74 kWh opslag en dat is al veel meer dan ik nodig heb.
90 kwh opslag levert me 3 dagen gratis energie op. En in maart kunnen ze dan weer opladen.
Misschien een leuk topic om echte return on investment te bekijken.
Zogezegd hoeveel geef je uit en wat levert het nu echt op. Ledlampen was bij mij in ieder geval een goede investering bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Eric-Peric op 23-11-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:17:
[...]
Inderdaad.

Over 5 jaar ga ik in Duitsland wonen met mijn 250k overwaarde. En dan ga ik jouw voorbeeld grotendeels volgen denk ik. Eigen kip, eigen groenten, eigen forellenvijver. Heeft wel wat.
En niet de hele tijd naar je kilometerteller hoeven staren.
Speksteen kachel en eigen bos, wat zonnepanelen. Actueel verbruik richting nul.

[ Voor 11% gewijzigd door Eric-Peric op 23-11-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eric-Peric schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:42:
[...]
90 kwh opslag levert me 3 dagen gratis energie op.
Ander uitgangspunten.
Ik leef bv. niet in een land met 3 maanden zonsverduistering.
De panelen brengen zelfs in de winter nog 50-60% van mijn verbruik op.
Maar ik heb daarvoor eerst eenmalig geïnvesteerd in de woning zelf waardoor ze maar een fractie van jouw energieverbruik meer heeft en de waarde van de woning gestegen is.
De investering in de woning is dus allesbehalve verlies.
Naast het verlagen van de energiebehoeften verhoogt ze ook het wooncomfort, de onafhankelijkheid van onberekenbare derden en de waarde van het pand stijgt mee.
Ik heb doorheen de jaren al heel wat woningen gerenoveerd en bij verkoop was er geen enkele waarbij ik verlies heb geleden. Integendeel.
De laatste woning die ik heb gerenoveerd was een oude vooroorlogse rijwoning gelegen in het centrum van een provinciestad en is afgebroken tot alleen de buitenmuren er nog stonden. Twee jaar in gewerkt, paar jaar in gewoond en dan met netto 100K winst verkocht (EPC A+, dus kom niet vertellen dat je een oude (stads)woning niet tot een hoog niveau energetisch kan renoveren).
Geen cent van de investering was er dus eentje met verlies.

Je moet uiteraard wel initiatief en risico's willen nemen. Geld komt doorgaans niet zomaar uit de lucht vallen en is meer een kwestie van de handen uit de mouwen steken, zelfredzaam zijn, de nodige initiatieven en weloverwogen risico's durven nemen dan "geluk hebben".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:08:
[...]

Ander uitgangspunten.
Ik leef bv. niet in een land met 3 maanden zonsverduistering.
De panelen brengen zelfs in de winter nog 50-60% van mijn verbruik op.
Hier gebruik ik in de winter ook alles op wat ik opwek. Dus levert een 90kwh accu mij 27 euro op per winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer jij in de winter 100% van je opwek direct kan verbruiken heb je inderdaad geen accu nodig want ze zou je niets bijbrengen en niets opleveren.
Doorgaans dient een opslagmedium om wat je opwekt en niet direct kan verbruiken op te slaan voor later indirect verbruik.

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:31
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:07:
Wanneer jij in de winter 100% van je opwek direct kan verbruiken heb je inderdaad geen accu nodig want ze zou je niets bijbrengen en niets opleveren.
Doorgaans dient een opslagmedium om wat je opwekt en niet direct kan verbruiken op te slaan voor later indirect verbruik.
Winter is echter slechts 3 maanden in het jaar ;)

Dus ja, in de winter heb je niks aan een accu, als je alles wat je opwekt direct verbruikt. Maar in de rest van het jaar heb je (waarschijnlijk) wel wat aan een accu.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:07:
Vandaar dat ik zoek naar goedkope oplossingen om die 2000 kwh die ik in de zomer teveel heb in de winter te kunnen gebruiken.
Maar die zijn er niet binnen mijn budget voor zover bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je, zelfs in de winter, alles wat je opwekt direct kan verbruiken is het evenwicht tussen je productiecapaciteit en verbruiksprofiel zoek.
Je productiecapaciteit is dan te laag voor je (winterverbruik) of je verbruik is te hoog tov de geïnstalleerde productiecapaciteit.

Ik ben er nog nooit in geslaagd, zelfs niet putje winter, om alle dagen de totale opwek direct te verbruiken.
Op jaarbasis heb ik een gemiddeld direct verbruik van een 25%.

[ Voor 23% gewijzigd door IvoB2 op 23-11-2024 22:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
Eric-Peric schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:17:
[...]

Vandaar dat ik zoek naar goedkope oplossingen om die 2000 kwh die ik in de zomer teveel heb in de winter te kunnen gebruiken.
Maar die zijn er niet binnen mijn budget voor zover bekend.
Je uitgangspunt is verkeerd.
Het uitgangspunt van een accu is helemaal niet om de overproductie van de zomer volledig op te slaan voor de winter.
Het uitgangspunt is om tijdens de winter voldoende productiecapaciteit te hebben om via direct en indirect verbruik zoveel mogelijk van het eigen verbruik in te dekken.
In dat geval heb je helemaal geen onrealistisch grote accu nodig.
Zoals ik eerder al schreef beheers je de materie niet volledig en sla je er dan maar een slag naar.

Productiecapaciteit is veel goedkoper dan opslagcapaciteit.
En investeren in lager verbruik is nog goedkoper. Het is een eenmalige investering die daarna niets meer kost. En het maakt de volgende investeringen om het gat dicht te rijden goedkoper.
Eerst investeer je in een zuinig verbruik.
Dan investeer je in de relatief goedkope oplossing van productiecapaciteit.
En als slot ga je het resterende gat dichtrijden met de duurste oplossing, eigen opslag.

Hoe beter je er in slaagt om punt één en twee correct uit te voeren hoe makkelijke en goedkoper de investering in eigen opslag.

Met een opslag van 15 kWh draai ik een heel jaar off grid.
Maar daar staat dan een productiecapaciteit van 12 tot 15 kWp tegenover en niet de huidige 5.6 kWp.
Met 5.6 kWp productie kom ik op jaarbasis - geconcentreerd tussen november en half februari - een 250 tot 350 kWh tekort.
Het is dan veel goedkoper om 15 kWp productiecapaciteit te plaatsen icm 15 kWh opslag dan 5.6 kWp productiecapacitet icm 250 tot 300 kWh opslag.

Wanneer je tijdens de drie maanden van de winter echter 2000 kWh nodig hebt met PV installatie die dan niets produceert ga je er uiteraard nooit komen.
En zo is de cirkel rond en zijn we weer bij het topic: je zal je dan eerst op punt één moeten concentreren => je actuele energieverbruik aan banden leggen.
Of gewoon de rest van je leven maandelijks de winsten van een ander via de enenergierekening voor het ongewijzigd energieverbruik blijven betalen.
Andere keuzes, andere gevolgen. :)

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 24-11-2024 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 13:15
Ik hoop dat ik zo bruikbare verbruikcijfers presenteer voor eenieder om te kijken naar vergelijkbare situaties.

Hoekwoning uit 1960, zijgevel op zuiden.
- Voor- en achtergevel 6cm PIR plaat (Rd 2,7) in de spouw (tegen het binnenblad)
- Zijgevel 10cm PIR plaat (Rd 4,5) in de spouw (tegen het binnenblad)
- Begane grond is broodjesvloer met vloerverwarming
- 1e en 2e verdieping kunststof kozijnen met HR++
- begane grond kunststof kozijnen met HR+++
- schuine dak met 16cm steenwol geïsoleerd en verdiepingsvloeren met 14cm
- Stook woonkamer op 18°, op de verdiepingen niet specifiek, daar draaien de radiatoren een klein beetje mee
- SWW en koken middels gas, +/- 7m3 per maand
- Verwarming ook op gas, Vailliant CV ketel uit 2013.
DagGasverbruik (m3)Gewogen graaddagen Schipholm3/graaddag
01/11/20240.26.710.030
02/11/20240.4879.020.054
03/11/20242.97912.10.246
04/11/20242.23711.330.197
05/11/20240.27611.880.023
06/11/20241.8289.90.185
07/11/20244.10612.540.327
08/11/20244.83914.740.328
09/11/20243.09912.650.245
10/11/20241.57110.010.157
11/11/20240.5148.140.063
12/11/20241.50510.010.150
13/11/20242.2949.680.237
14/11/20241.3329.020.148
15/11/20242.0029.460.212
16/11/20241.9989.570.209
17/11/20242.06311.110.186
18/11/20242.48613.640.182
19/11/20245.18515.510.334
20/11/20244.33816.170.268
21/11/20244.31917.160.252
22/11/20244.86415.40.316

[ Voor 28% gewijzigd door Piemol op 23-11-2024 23:06 . Reden: tabel rijen waren weggevallen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ging weer eens OT. Maar ik heb jammer genoeg uitsluitend beperkte mogelijkheden om verbruik te verminderen. Een kosteneffectieve manier om electrisch te verwarmen heb ik nog niet kunnen vinden bij de huidige kwh prijzen.

[ Voor 134% gewijzigd door Eric-Peric op 25-11-2024 13:47 . Reden: Huidig rendement toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Inmiddels wel manieren gevonden. Tx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jaren 71 eindwoning, je typische betonnen doos doorzonwoning (141m2, 2 pers). Gekocht met her en der wat stukjes glaswol in het waaiende dak, oud dubbelglas, bodemisolatie, spouwisolatie en een hybride WP met 9x320wp panelen. Sanitair met cv (12m3).

November 2023:
216 kwh op 19c stoken/369 graaddagen = 0,585 kwh/gr

November 2024, ondertussen zit er 17cm glaswol als dakisolatie, 10,5cm pir vloerisolatie, 30m2 1.0 HR++ met warm edge spacers:
153 kwh op 19,5c/415 graaddagen = 0,369 kwh/gr

Verschil 23/24 = -36,9%

Ik heb geen kwh meter op de WP, dus het is een geschat verbruik waarvan ons gemiddelde maandelijks gebruik in mindering is gegaan. Dit is dan de worst case. Ik ben de afgelopen maand 2 weken thuis gebleven en er zijn wat klusjes gedaan met de ramen wijd open op zolder, dus in werkelijkheid is ons eigen verbruik hoger en meer warmtevraag dan er normaal gesproken zou zijn.

Einde van de maand komt er ook balansventilatie, ben benieuwd wat dat op zal leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:17

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hieronder de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand.

Tweekapper uit 2024 A++++, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woningoppervlakte: 157 m2.
13 * 375Wp panelen (5 Oost - 8 West).
Ventilatie is WTW.
SWW via 240L voorraadvat
3 woonlagen met vloerverwarming en -koeling dit gaat, incl. SWW, via bodemwarmtepomp.

November 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 203 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 234 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 11 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 23 kWh
Elektriciteit totaal: 403 kWh
Elektriciteit opgewekt: 92 kWh
Eigengebruik PV: 57 kWh = 62%
Zelfvoorziening = 11,56%
Totaal energieverbruik: 495 kWh

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
November 2024:
- Open bebouwing met 139 m² bewoonde oppervlakte (jaren negentig woning gerenoveerd vanaf 2011).
- PV (5,6 kWp/5.0 kV/35°/ZZ0) sinds 2011 - thuisaccu (15 kWh - 5.0 kVA) sinds 2021 - aggregaat (3,6 kW) sinds 2024.
- Speksteenkachel 2,7 ton sinds 2014.
- Samsung A2W WP hydrounit 6.0 kW nominaal verwarmingsvermogen/4.3 kW max. inputvermogen met Jaga DBE LT convectoren sinds 2014 en General A2A 4.0 kW verwarmingsvermogen plafondunit sinds 2019.
- SWW vertikaal boilervat met dubbele spiraal met DeltaSol BX sturing 150 liter op A2W WP/300 liter op warmtewisselaar kachel.
- Kia EV6 met V2L/H sinds Q2 2024.
- Laadpaal Alfen SPL monofase 32A met LB en solarcharging sinds Q1 2019.
Twee bewoners.

Totaal verbruik elektriciteit: 220,355 kWh
Totaal verbruik hout: 34 kg.

PV-productie: 91,1 kWh.
Netafname: 3,132 kWh.
Netinjectie: 0,877 kWh.
Aggregaat: 127 kWh.

Stookdagen: 25
Waarvan: A2A WP: 5 - A2W WP: 14 - kachel: 3 - Zon: 3
Gemiddelde binnentemperatuur leefruimte: 19,6°C
Buitentemperatuur: gemiddeld: 7,3°C - minimum: -2,9°C - Maximum: 18,5°C.

Zelfverbruik PV: 99,03%.
Zelfvoorzienigheidsgraad PV: 41,34%
Zelfvoorzienigheidsgraad PV + aggregaat: 98,97%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-09 12:58
Ik moet een nieuw energiecontract afsluiten, maar ik weet mijn verbruik nog niet. Ik ben verhuisd naar mijn huidige woning eind maart dit jaar. Het bouwjaar van het huis is 2024, label A++++ en natuurlijk gasloos. Het heeft 9 panelen (370 Wattpiek), een Ecoforest Ecogeo (lucht-warmtepomp) warmtepomp, een WTW-systeem met vloerverwarming.

Het gaat om een tussenwoning, waarbij de zon in de ochtend flink naar binnen schijnt. Ik heb het op de begane grond (zo'n 40 m2) op 20.5 graden ingesteld. Boven heb ik de verwarming nooit ontstaan, maar gek genoeg is het daar nog niet kouder geweest dan 19.0 graden sinds ik er woon. In de nachten wil ik de thermostaat instellen op 19.0 of 19.5 graden van 22.00 uur tot 8.00 uur in de ochtend zodat de pomp niet aanslaat in de nacht (ding maakt lawaai....).

Ik wil graag weten wat mijn verbruik ongeveer gaat worden, en het enige wat daarin momenteel nog ongewis is is het verwarmen met de warmtepomp. Die heb ik natuurlijk nog bijna niet gebruikt, aangezien ik er in de lente introk. De maand november was mijn eerste stookmaand, maar helaas werkt het verwarmen met de warmtepomp pas sinds afgelopen dinsdag op de juiste manier. Er zat een storing in. Dus de maand november kan ik ook lastig gebruiken als ijkpunt voor de komende maanden.

Mijn elektraverbruik van alle apparatuur (excl. verwarmen) was per maand van de periode mei t/m september gemiddeld 200 kwh. Dat is dus 1000 kwh voor 5 maanden. De maand oktober heb ik 372 kwh verbruikt (172 voor verwarmen?) en voor november was het verbruik 386 kwh (186 kwh voor verwarmen?).

Er van uitgaande dat het verbruik voor verwarmen wel klopt (ondanks de storing van de warmtepomp), wat kan ik verwachten aan verstookte kwh's voor de maanden december tot en met april? Heeft iemand historische gegevens voor mij met een soortgelijke woning zodat ik kan extrapoleren? Ik snap natuurlijk dat niemand de temperaturen kan voorspellen voor de komende maanden maar dat heb ik in ieder geval een indicatie. Of kun je bijv. de maand november met maart vergelijken enz.?

PS: Het verbruik is nog exclusief teruglevering, maar wel incl. direct verbruikt van opgewekte energie (hierin heb ik pas sinds een maand inzicht, want ik heb sindsdien een P1 meter.

Edit: Laat ik er vanuit gaan dat de warmtepomp wel goed verwarmd heeft (ondanks de storingscode) in de maanden april, september, oktober en november.

Dan was het verbruik voor verwarmen:
April: 100 kwh
September: 40
Oktober: 170
November: 185
Totaal: 600 kwh afgerond.

De ontbrekende data zijn de maanden december t/m maart. Wie o wie kan mij helpen een inschatting te maken wat ik hier ga verbruiken? Zit ik dan met een totaal van 1200 kwh voor deze 4 maanden goed?

Dan zou mijn totale jaarlijkse verbruik zo'n 4500 kwh zijn. Is dat veel/weinig?
Teruglevering is voor mij jaarlijks zo'n 2500 kwh. Maar aangezien het een luchtwarmtepomp is met koelfunctie wil ik mijn teruglevering beperken door de woning flink te verkoelen met vloerverwarming en de warmtepomp dus alle energie op te laten verbruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door GrazendeKoe op 01-12-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:36
Open bebouwing met 240m2 oppervlak uit 2022:

Verbruik: 838.6kWh
Afname: 690.3kWh
Injectie: 53kWh
Zelf voorziening: 18%

Waarvan:
Warmtepomp: 245kWh
EV: 279kWh
Huishoudelijk:314,6kWh

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
November 2024

Gerenoveerde vrijstaande woning uit 1938
All electric woning met verwarming middels L/W warmtepomp, elektriche auto en thuisbatterij

Opwek PV: 417 kWh
Net teruglevering: 42 kWh
Net afname: 130 kWh
Totaal verbruik: 505 kWh
Zelfvoorzieningsgraad: 74 %

Niet onverwacht, maar toch jammer om in deze tijd niet helemaal zelfvoorzienend te kunnen zijn wat energie betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:32:
November 2024:
- Open bebouwing met 139 m² bewoonde oppervlakte (jaren negentig woning gerenoveerd vanaf 2011).
- PV (5,6 kWp/5.0 kV/35°/ZZ0) sinds 2011 - thuisaccu (15 kWh - 5.0 kVA) sinds 2021 - aggregaat (3,6 kW) sinds 2024.
- Samsung A2W WP hydrounit 6.0 kW nominaal verwarmingsvermogen/4.3 kW max. inputvermogen met Jaga DBE LT convectoren sinds 2014 en General A2A 4.0 kW verwarmingsvermogen plafondunit sinds 2019.
- SWW vertikaal boilervat met dubbele spiraal met DeltaSol BX sturing 150 liter op A2W WP/300 liter op warmtewisselaar kachel.
Twee bewoners.

Ik lees generator..
Die had ik bij jou niet verwacht anders dan voor nood gevallen.
127kwh lijkt dan niet passend of vaak stroom uitval gehad?
Of een stap richting elektra aansluiting weg laten halen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ronald.42 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:35:
[...]
Of een stap richting elektra aansluiting weg laten halen?
Dit dus en dat heb ik als einddoel nooit onder stoelen of banken gestoken.
Wat mij betreft dus gewoon in de lijn der verwachtingen. :)
En wat in mijn huishoudelijke omgeving wel of niet passend is zal ik zelf wel bepalen.

Gezien het economisch (in mijn situatie) niet lonend is om voor 2031 de productiecapaciteit voldoende uit te breiden (van 5.6 naar 12-15 kWp) is dit ook een soort overgangsmaatregel.
Eenmaal vrij om productiecapaciteit zonder boete uit te breiden zal de aggregaat waarschijnlijk ook minder moeten bijspringen.

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
IvoB2 schreef op maandag 2 december 2024 @ 16:50:
[...]

Dit dus en dat heb ik als einddoel nooit onder stoelen of banken gestoken.
Wat mij betreft dus gewoon in de lijn der verwachtingen. :)
En wat in mijn huishoudelijke omgeving wel of niet passend is zal ik zelf wel bepalen.

Gezien het economisch (in mijn situatie) niet lonend is om voor 2031 de productiecapaciteit voldoende uit te breiden (van 5.6 naar 12-15 kWp) is dit ook een soort overgangsmaatregel.
Eenmaal vrij om productiecapaciteit zonder boete uit te breiden zal de aggregaat waarschijnlijk ook minder moeten bijspringen.
Owh dat is ook geen aanval op wat jij wel of niet passend vind voor jezelf.

Ik zag alleen een aggregaat 127kwh leveren en dat leek me niet passend voor een noodoplossing dus dan moest er een andere beweegreden zijn.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteraard is het ook de bedoeling dat de aggregaat hier eveneens als noodoplossing wordt ingezet.
Lijkt me nogal voor de hand te liggen dat wanneer je een aggregaat in een normale situatie wil inzetten dat zeker kan tijdens een noodsituatie.
Het is voor mij (voorlopig?) ook de goedkoopste oplossing om zo zelfvoorzienend mogelijk te zijn en zo onafhankelijk mogelijk van het openbaar net.
Het is ook onderdeel van een praktijktest richting off grid.

Maar mijn energieverbruik gaat er niet door dalen. Eerder door stijgen. :)

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op zondag 1 december 2024 @ 10:32:
November 2024:
Twee bewoners.

Als ik dit zo zie dan heb je geen aansluiting meer nodig voor je huis. Ik weet niet hoe het in Belgie is geregeld maar in NL verdien je al 13 euro p.m. als je een aansluiting hebt.
Verwarmen met de speksteen met eigen hout.
Dagverbruik via zonnepanelen en batterij.
Is die generator dan voor de Kia EV?
Mijn grote vraag zal altijd blijven staan. Hoeveel heb je uitgegeven op maandbasis om op nul maandlasten uit te komen?

[ Voor 6% gewijzigd door Eric-Peric op 04-12-2024 02:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
Eric-Peric schreef op woensdag 4 december 2024 @ 02:22:
[...]

Als ik dit zo zie dan heb je geen aansluiting meer nodig voor je huis. Ik weet niet hoe het in Belgie is geregeld maar in NL verdien je al 13 euro p.m. als je een aansluiting hebt.
Verwarmen met de speksteen met eigen hout.
Dagverbruik via zonnepanelen en batterij.
Mijn grote vraag zal altijd blijven staan. Hoeveel heb je uitgegeven op maandbasis om op nul maandlasten uit te komen?
In Nederland kost het geld als je je elektriciteitsaansluiting weg doet. De teruggave energiebelasting gaat namelijk via de elektriciteitsrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eric-Peric schreef op woensdag 4 december 2024 @ 02:22:
[...]

Als ik dit zo zie dan heb je geen aansluiting meer nodig voor je huis.
Toch wel.
Ik ben nog GSC gerechtigd tot midden 2031 en dan moet je aangesloten zijn aan het net.
Ik heb in 2021 een thuisbatterij geplaatst met ruimhartige subsidies. Om de subsidie te behouden met je daarna nog 10 jaar aangeslotenzijn op het net. Eveneens 2031 dat dit afloopt. Uiteraard louter toeval dat beide datums in hetzelfde jaar eindigen. :)
Ik weet niet hoe het in Belgie is geregeld maar in NL verdien je al 13 euro p.m. als je een aansluiting hebt.
Ik weet ook niet hoe het in de rest van België precies geregeld is maar in Vlaanderen verdien je niets met een netaansluiting maar betaal je een forfaitair bedrag voor capaciteitstarief en meettarief. Kost in mijn netgebied een 119 € per jaar. Of je dan nul kWh per jaar afneemt of vijfhonderd maakt geen verschil.
Daarboven ga je ook nog eens een nettarief betalen per afgenomen kWh en een capaciteitstarief boven elk klokkwartier van +2,5 kW per maand.

Uiteraard ga ik geen 2000 € per jaar opgegeven om 119 € uit te sparen. :)
Inderdaad.
V2L omgetuned naar V2H.
Het is hier toch teakers? :)
En daar heb ik al meermaals een duidelijk antwoord op gegeven: ik geef niets uit op maandbasis. Ik betaal al mijn facturen volledig bij oplevering, niet in maandelijkse afbetalingen.
En tot op heden (te beginnen in 2011) is de totaalsom van de uitgaven nog altijd ruim lager dan de totaalsom van de inkomsten (excl. uitgespaarde jaarnota voor energie want ook daar heb ik geen maandelijkse voorschotten want ook deze is voor mij jaar na jaar positief).
Maar om een rendement te halen uit iets moet je idd wel minstens één keer een klein risico durven nemen om zelf te investeren. In mij geval heb ik bij de start in 2011 daar 500€ eigen geld ingestoken en toen ging de bal voor de volgende jaren aan het rollen. Money makes money. :+

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 04-12-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
deejeebv schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:13:
[...]

In Nederland kost het geld als je je elektriciteitsaansluiting weg doet. De teruggave energiebelasting gaat namelijk via de elektriciteitsrekening.
Krijg je in Nederland dan meer geld aan energiebelasting uitbetaald dan je eerst zelf betaald hebt?
Wanneer ik het goed begrijp is in Nederland een elektriciteitsaansluiting niet alleen volledig gratis maar je krijgt er iedere maand ook nog gewoon geld op toe?
Van een mooi verdienmodel gesproken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
IvoB2 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:10:
[...]

Krijg je in Nederland dan meer geld aan energiebelasting uitbetaald dan je eerst zelf betaald hebt?
Wanneer ik het goed begrijp is in Nederland een elektriciteitsaansluiting niet alleen volledig gratis maar je krijgt er iedere maand ook nog gewoon geld op toe?
Van een mooi verdienmodel gesproken. :)
De teruggave energiebelasting is in 2024 is € 631,39, ongeacht of je netto afnemer bent of niet.
De vaste kosten zijn de kosten van de netbeheerder zijn €400,92 per jaar, ik betaal aan vaste leveringskosten €93.42 per jaar.
Bij 0 verbruik krijg ik dus €137.05 terug.
Ik heb wel een 'oud' 3-jarig contract met lage vaste leveringskosten en zonder teugleverboete.
Voor elke kWh die ik meer teruglever dan verbuik krijg ik €0,115.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Fijn voor jullie en het zal wel aan mij liggen maar een "teruggave" impliceert in normale omstandigheden dat het gebaseerd is op een eerdere (of gelijktijdige) betaling.
In Nederland werkt dat dus blijkbaar anders, nl. een terugave op iets dat niet betaald werd?
In se is er in Nederland dan gewoon voor iedereen een subsidie om je aan het net te koppelen.

Terugleververgoeding en terugleverboete staan daar volgens mij los van want kWh gebonden.

Bij zulke voordelige regelingen voor de eindconsumenten begrijp ik dan ook niet dat men in (andere) topics zo zit te af te geven op het Nederlandse energiebeleid.

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 04-12-2024 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:09
IvoB2 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:03:
Fijn voor jullie en het zal wel aan mij liggen maar een "teruggave" impliceert in normale omstandigheden dat het gebaseerd is op een eerdere (of gelijktijdige) betaling.
In Nederland werkt dat dus blijkbaar anders, nl. een terugave op iets dat niet betaald werd?
In se is er in Nederland dan gewoon voor iedereen een subsidie om je aan het net te koppelen.

Terugleververgoeding en terugleverboete staan daar volgens mij los van want kWh gebonden.
Terugleverkosten zijn soms kWh-gebonden, soms niet, afhankelijk van je leverancier en contract. Wij betalen hier de komende 3 jaar 5 euro per maand terugleverkosten, onafhankelijk van of/wat we terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09 13:44
IvoB2 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:03:

Bij zulke voordelige regelingen voor de eindconsumenten begrijp ik dan ook niet dat men in (andere) topics zo zit te af te geven op het Nederlandse energiebeleid.
Op mijn jaarnota staat niet "teruggave energiebelasting", maar "vermindering energiebelasting". Dit heeft volgens mij te maken met het feit dat een deel van het energieverbruik als basisbehoefte wordt beschouwd. Voor dat deel ontvang je een vermindering op de belasting (btw?) die je betaalt. Vermindering energiebelasting is een vast bedrag, dus als je weinig energie verbruik, dan kan je inderdaad netto aan overhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Midan op 04-12-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Een forfaitaire onbalansvergoeding dus.
Bestaat hier ook maar dan alleen voor wie er nog voor kiest om met PV te salderen.
Wordt dan wel berekend op het max. vermogen van de PV-omvormer => afhankelijk van het subnetgebied tussen de 43,38 en 57,23 €/pj/pKVa voor de netbeheerder + 63,6 €/pj/pkVA.
Saldeer je niet meer dan betaal je dat forfaitaire prosumententarief + onbalansvergoeding niet).

Tot eind dit jaar kon je - indien PV en niet salderend - de vaste netaansluitingskosten nog "terug verdienen" door de netto terugleververgoeding van de energieleverancier (indien meer teruglevering dan afname). Recent is deze echter gedaald van 20 over 11 naar 7,5 cent/kWh (en afhankelijk van je energieleverancier) en vanaf volgend jaar naar 2 cent/teruggeleverde kWh. Dan blijft er niet veel meer af te trekken van de kosten (je krijgt dan nog maar 20 € per teruggeleverd MWh, dan zijn er - situatiegebonden - wel andere methodes om de teruglevering meer te doen opbrengen. :)

On topic: in Vlaanderen is het netgebonden (en met PV) voordeliger om jaarlijks minder dan 500 kWh uit het net te betrekken en zo weinig mogelijk terug te leveren aan dat zelfde net (indien je het elders aan een hogere prijs dan 2 cent/kWh kan verlopen).
Blijf je onder die grens van ongeveer 500 kWh netafname betaal je op dat deel netafname ook geen netbelasting op de kWh afname (en geen capaciteitstarief op een vermogen + 2,5 kW).
Om hetzelfde comfort te behouden (dus je jaarverbuik op hetzelfde peil te houden) moet je er dan wel voor zorgen dat je de benodigde kWh elders kan betrekken, o.a. door zoveel mogelijk zelf op te wekken.

Wanneer er dan geen andere voordelen meer zijn (lopende subsidies, groenestroomcertificaten,...) heeft het dan idd nog weinig zin om nog aan het net gekoppeld te blijven. Je betaalt dan een relatief hoge vaste kost voor iets dat je nog nauwelijks gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 04-12-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Midan schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:18:
[...]
Vermindering energiebelasting is een vast bedrag, dus als je weinig energie verbruik, dan kan je inderdaad netto aan overhouden.
Omgekeerd systeem dan in Vlaanderen dus.
Hier betaal je een vast bedrag voor minimaal vermogen + meetregime (afhankelijk van netbeheerder tussen de 93 en 114,5 € + 14 € meetregime).
Wanneer je weinig energie van het net afneemt (wat iets anders is dan weinig energie verbruiken) betaal je omgezet naar afgenomen kWh een relatief hoge kost ipv er geld aan over te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric-Peric
Die vermindering energiebelasting daar heb ik me al vaak over verwonderd aangezien ik meer vermindering krijg dan dat ik betaal.
Maar zo rekenen ze alhier ook BTW over de energiebelasting. Wat de toegevoegde waarde is is mij niet duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:14
Maand November 2024: Tweepersoonshuishouden
November kosten Stroom en Gas totaal €39,99
Voorschotbedrag totaal €100 per maand.
Bij de eerst volgende jaarnota begin Oktober 2025 een cashback van €350.
Geen verwarming aan, wij stoken het hele jaar door niet.
Geen zonnepanelen.
Appartement, 65m2 en bouwjaar 2010
Mobiele Airconditioning alleen in de zomer maanden aan, en als het echt niet meer anders kan door de warmte in huis.

2023:
November 2023 bij Vattenfall
• Stroom totaal 79 kWh
• Gas totaal 10 m3

November 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDavUHYBbxifnMEiHKIMGWN_1i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy8ysYlKhTcqRB4l7NAMgR0l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BA8FEIxqqqnzBm3gHYdEL8NSdh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Vj4oAxNdcSRcuI94wDKhwxV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmbaRKDfYBKigwojVCbkh11uk-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyQu4499cGAxmw2qNpwSfoA4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXvca4s1YLQw-8r66HUdqEY88Zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akkrunkx3GXnPOqVYjHgqVlk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRKceR_HoWDvtGmLBDkmRXEQ74o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zdtNJ9hyfWweSFVaUIn2LjP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK4Yxn4xykaoLUK0786h7eaHnuQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcD3K2g3Cjkvc6mLq9eBOUgB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 05-12-2024 09:24 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 14:27
November 2024

woning uit 1974
verwarming via airco's, elektriche auto
gasaansluiting wil ik er in de loop van komend jaar uit laten halen

Gas: 8.6 m3
Opwek PV: 147 kWh
Net teruglevering: 26.7 kWh
Net afname: 978 kWh
Totaal verbruik: 1125 kWh
Auto verbruik: 256 KWh
Zelfvoorzieningsgraad: 11 %

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Onze situatie:

* Klein rijtjeshuis bj 1957, 94m2 leefruimte.
* All electric, verwarmen via airco (overdag + avond 20 graden woonkamer en 18 graden trap+overloop), warm water via eboiler (keuken) en wpb (douchen).
* 2 personen, altijd iemand thuis.
* PV 3160Wp op zuid, 1740Wp oost-west (pakt weinig/geen zon in 6 donkere maanden)
* Vervoer e-scooter plus auto op benzine
* Kleine thuisbatterij

Verbruik november:

Bijzonderheden, hoog verbruik door opleving in gebruik xbox :)

Totaal verbruik 357kWh electriciteit waarvan
Airco 123kWh
Warm water 60,9kWh
Tv beneden + xbox 61kWh
Overig 112,1 kWh

Afgenomen van Greenchoice 248kWh, teruggeleverd 6,3kWh.

Auto 12l benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eric-Peric schreef op donderdag 5 december 2024 @ 00:12:
Maar zo rekenen ze alhier ook BTW over de energiebelasting. Wat de toegevoegde waarde is is mij niet duidelijk
Bwa, het kan nog gekker hoor, hier rekenen ze zelfs BTW over de eigen accijnzen* bovenop de elektriciteitsprijs. Het is gewoon een belasting zoals een andere. "Toegevoegde waarde" is doorgaans een eufemisme.

*Met als toegevoegde reden voor de massa dat ze de BTW van 21% teruggebracht hebben naar 6% (maar waarbij accijnzen + lagere BTW voet bij niet overdreven dure energieprijzen meer belasting opbrengt dan alleen een hogere BTW voet :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sjamo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:12:
Onze situatie:

Zo zie je maar dat alles relatief is.
94m² leefruimte in een klein rijtjeshuis? Dat lijk me, zelfs naar Vlaamse standaarden, een aardig grote leefruimte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:30:
[...]

Zo zie je maar dat alles relatief is.
94m² leefruimte in een klein rijtjeshuis? Dat lijk me, zelfs naar Vlaamse standaarden, een aardig grote leefruimte. :)
Het is geen klacht :)
Ik woonde hiervoor met erg veel plezier op de begane grond van een oude duplexwoning, 32m2 totaal oppervlak. Vond het zalig en we waren er samen gaan wonen als het niet verstandiger was geweest qua werk partner, om naar de andere kant van het land te gaan :)

Ik meld het vooral omdat verder bijna iedereen groter woont, en er is zelfs al geklaagd dat ik ten onrechte een goede sier probeer te maken met "lage" verbruikscijfers, terwijl ik erg klein woon tov anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hoeveel bedraagt dan de totale bewoonbare oppervlakte van je woning?
Ik neem aan dat er naast de leefruimte toch minstens een afzonderlijke slaapkamer, badkamer, toilet aanwezig is?

[ Voor 45% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:02:
Ik neem aan dat er naast de leefruimte toch minstens een afzonderlijke slaapkamer, badkamer, toilet aanwezig is?
Volgens mij noemen jullie zuiderlingen de woonkamer "leefruimte" (niet te verwarren met wat onze oosterburen daarmee bedoelen ;) )
In NL is 90m2 leefruimte waarschijnlijk 3 verdiepingen van 6 bij 5 meter, eigenlijk het totale bewoonbare vloeroppervlak.

[ Voor 5% gewijzigd door PalingDrone op 05-12-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad, de leefruimte is het deel van de woonkamer en bij een keuken in open plan woonkamer + keuken.
Het volledige interieur betreft de bewoonbare oppervlakte.
Over hoeveel verdiepingen deze verspreid ligt heeft het - hier - weinig tot niets te maken.

Mijn "leefruimte" is in de zomer bv. 75 m², in de winter 48 m² en de totale bewoonbare oppervlakte is 139 m² (incl. badkamer, toilet, 2 slaapkamers en technische ruimte) en zonder verdiepingen.
En dat is het allerkleinste huis van de hele wijk.

Een woning met een totale bewoonbare opp. van 94 m² is dan inderdaad niet groot te noemen. Een appartement met 2 slaapkamers leunt hier al tegen de 100 m² aan.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2024 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 12:02:
Ons huis heeft een begane grond, 1e verdieping en zolder, elk ruim 38m2 oppervlak, ongeveer 250m3 inhoud. Plus een vrij grote kelder onder het huis. De 94m2 leefruimte werd zo aangegeven in de omschrijving op Funda dus die hou ik maar aan.

Ik heloof dat je aan bepaalde eisen moet voldoen om een ruimte als leefruimte (woonkamer/slaapkamer) te laten tellen, oa qua verwarming en wij voldoen daar momenteel niet in al die ruimten aan. Technisch gezien zou je dus kunnen zeggen dat we nog minder leefruimte hebben maar wat mij betreft is dat een zotte regel die het beeld alleen maar verder vertroebelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:08:
Inderdaad, de leefruimte is het deel van de woonkamer en bij een keuken in open plan woonkamer + keuken.
Het volledige interieur betreft de beoonbare oppervlakte.
Over hoeveel verdiepingen deze verspreid ligt heeft het - hier - weinig tot niets te maken.

Mijn "leefruimte" is in de zomer bv. 75 m², in de winter 48 m² en de totale bewoonbare oppervlakte is 139 m² (incl. badkamer, toilet, 2 slaapkamers en technische ruimte) en zonder verdiepingen.
Nou... een klein rijtjeshuis bestaat hier (vrijwel) nooit uit slechts de begane grond.
Dan heb je het al snel over BG, 1e verdieping en hoogstwaarschijnlijk ook nog een zolder onder een schuin dak maar een klein rijtjeshuis kan ook prima uit 2 woonlagen bestaan.
Scheelt nogal of je alleen de begane grond (30m2) hoeft te verwarmen en de rest van je woning meeprofiteert van de opstijgende warmte richting ruimtes die nauwelijks verwarmd hoeven worden of dat je 90m2 gelijkvloers hebt.
Verder heb je internationaal ook nog allemaal verschillende definities van de oppervlakte van een woning. Sanitaire ruimtes, hal, technische ruimtes (stookhok) etc. is nogal verschillend wat er allemaal meegerekend wordt in de normale dagelijkse spreektaal wanneer men het over de totale oppervlakte van een woning heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
PalingDrone schreef op donderdag 5 december 2024 @ 13:23:
[...]
Scheelt nogal of je alleen de begane grond (30m2) hoeft te verwarmen en de rest van je woning meeprofiteert van de opstijgende warmte richting ruimtes die nauwelijks verwarmd hoeven worden of dat je 90m2 gelijkvloers hebt.
Scheelt inderdaad maar niet altijd of je in de hoogte bouwt/woont maar ook hoe je woning is ingericht en geïsoleerd.
De 139m²/320m³ is hier inderdaad volledig gelijkvloers.
Doch de zolder is onbewoond (maakt het eveneens makkelijker om alle nutsleidingen over de verschillende ruimtes te verbinden) en niet geïsoleerd maar het plafond tussen het gelijkvloers en de zoldervloer is volledig geïsoleerd (26 cm rotswol).
Er is ook geen kelder en de volledige vloer is geïsoleerd met gespoten PUR. De volledige buitenmuren zijn rondom ingepakt met 15 cm PIR. Overal 0.8 en 0.6 dubbel en driedubbel glas.

Dat maakt dat in de winter alleen de leefruimte moet verwarmd worden en al de andere ruimtes niet want ook daar lekt de warmte van de leefruimte naar de andere ruimtes. Lekken zoeken immers de weg van de minste weerstand en dat is hier niet naar boven. Het SWW vat staat ook nog eens binnenpandig waardoor de stilstandsverliezen in de winter geen echte verliezen zijn (en buiten het stookseizoen doet het er niet toe).

Uiteraard is een (nieuwbouw) appartement energetisch nog zuiniger. We hebben ook nog een aantal nieuwbouwappartementen en daar moet eigenlijk niet tot nauwelijks in verwarmd worden. Tijdens het stookseizoen daalt de binnentemp. er slechts zelden onder de 19°C.
(En dat werkt doorgaans ook maar wanneer de buren het altijd lekker warm stoken :) ).

Uiteraard zijn er verschillende definities in de spreektaal.
Vandaar mijn bijkomende vraag om misverstanden uit te sluiten zodat we het uiteindelijk over hetzelfde hebben. :)

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 05-12-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
tussenwoning uit 1965 met plat dak, matig/redelijk geïsoleerd (96 vierkante meter totaal oppervlak). All electric
Altijd 2 mensen thuis in verschillende ruimtes.

Totaal verbruik 609.1 kWh
Airco 256.2 kWh (24/7 gericht op een kamertemperatuur van 21 graden in 2 kamers, en open deuren voor de verwarming van de rest van het huis plusminus 18 daar)
Boiler 121.2 kWh (meerdere keren per week een bad)

Opwek 77.9 kWh
Direct verbruikt 71.3 kWh

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Hier mijn actuele energieverbruik, maar ook historisch verbruik van een paar jaar. Stapsgewijs isolatiemaatregelen genomen zoals kunststof kozijnen, kunststof isolerende deuren, HR+++ glas beneden, HR++ boven, extra vloerisolatie, Intergas Xtreme 30 ketel met 45 graden cv-watertemperatuur, Jaga's met DBH.
Tweekapper 460m3 1989, twee personen vaak thuis, 19 graden. SSW 15 m3 gas per maand.
Toen we hier in 1989 gingen wonen verbruikten we 2400 m3 gas per jaar, dus dat is nu wel wat minder geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgzXLl_rmTPRaaIIhUKuf4PP_Jo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MMLODzXUc5dIyVUo5uwcbBqn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEzGh6b1myT2GYY5q5MpdufA2ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z1EhxWJfY2eSvOOWh3gBO7rF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
Rocketman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 16:03:
Hier mijn actuele energieverbruik, maar ook historisch verbruik van een paar jaar. Stapsgewijs isolatiemaatregelen genomen zoals kunststof kozijnen, kunststof isolerende deuren, HR+++ glas beneden, HR++ boven, extra vloerisolatie, Intergas Xtreme 30 ketel met 45 graden cv-watertemperatuur, Jaga's met DBH.
Tweekapper 460m3 1989, twee personen vaak thuis, 19 graden. SSW 15 m3 gas per maand.
Toen we hier in 1989 gingen wonen verbruikten we 2400 m3 gas per jaar, dus dat is nu wel wat minder geworden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er fraai uit. En met het doorbreken van de <500m3 grens krijg je uiteindelijk vaak ook nog een cadeautje, je komt (als je structureel onder de 500/jaar zit qua "standaard jaarverbruik"*) dan al snel in aanmerking voor een verlaagd capaciteitstarief. De categorieën zijn namelijk 0-500m3, 500-4000m3 en > 4000m3 per jaar. Dat scheelt in praktijk al weer snel een euro of 60 per jaar. ;)

*Hoe de svj zich verhoudt tot jouw verbruik en andere informatie over dit onderwerp vind jein het onvolprezen capaciteitstarief-gas topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Valorian schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:48:
[...]

Ziet er fraai uit. En met het doorbreken van de <500m3 grens krijg je uiteindelijk vaak ook nog een cadeautje, je komt (als je structureel onder de 500/jaar zit qua "standaard jaarverbruik"*) dan al snel in aanmerking voor een verlaagd capaciteitstarief. De categorieën zijn namelijk 0-500m3, 500-4000m3 en > 4000m3 per jaar. Dat scheelt in praktijk al weer snel een euro of 60 per jaar. ;)

*Hoe de svj zich verhoudt tot jouw verbruik en andere informatie over dit onderwerp vind jein het onvolprezen capaciteitstarief-gas topic
Ik denk dat het slechten van de 500M3 barriere helaas niet realistisch is. Ik ben nu wel aan het einde gekomen van wat ik kan bereiken zonder in te leveren op comfort. Ik heb tot nu toe wel genoten van het hele project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Sjamo schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:12:
Onze situatie:

* All electric, verwarmen via airco (overdag + avond 20 graden woonkamer en 18 graden trap+overloop), warm water via eboiler (keuken) en wpb (douchen).
* 2 personen, altijd iemand thuis.
* PV 3160Wp op zuid, 1740Wp oost-west (pakt weinig/geen zon in 6 donkere maanden)
* Vervoer e-scooter plus auto op benzine
* Kleine thuisbatterij

Verbruik november:

Bijzonderheden, hoog verbruik door opleving in gebruik xbox :)

Totaal verbruik 357kWh electriciteit waarvan
Airco 123kWh
Warm water 60,9kWh
Tv beneden + xbox 61kWh
Overig 112,1 kWh

Afgenomen van Greenchoice 248kWh, teruggeleverd 6,3kWh.

Auto 12l benzine.
Jaja,
Met dat soort cijfers heb ik de knoop maar doorgehakt. Komt hier ook een airco. Lol.

Ben overigens wel benieuwd hoe U allen aan die data komt? Ik heb even op de site van homewizard gekeken maar ik ga echt geen 27 euro voor een stekker dokken 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Eric-Peric op 06-12-2024 01:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
Rocketman schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 00:35:
[...]

Ik denk dat het slechten van de 500M3 barriere helaas niet realistisch is. Ik ben nu wel aan het einde gekomen van wat ik kan bereiken zonder in te leveren op comfort. Ik heb tot nu toe wel genoten van het hele project.
Huh. Als ik die grafiek van gas bekijk zit je al op 500 afgelopen jaar toch?
Dus dan volstaat een kleine aanpassing als electrisch koken al. Geen id wat het netto voordeel bedraagt aangezien ik Nederlander ben.

Nootje. Als je overgaat op electrisch koken kan het zo zijn dat je een aantal pannen moet vervangen wat ook niet goedkoop is.

[ Voor 10% gewijzigd door Eric-Peric op 06-12-2024 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eric-Peric schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 00:50:
[...]
Ben overigens wel benieuwd hoe U allen aan die data komt? Ik heb even op de site van homewizard gekeken maar ik ga echt geen 27 euro voor een stekker dokken 8)7
Door ze per drie te kopen, dan krijg je korting. :+
Meten is immers weten. :)
Hier wordt dan ook echt bijna alles gemeten en door middel van meetapparatuur (die wel wat duurder is dan een stekker van HW) geregeld. Betaalt zichzelf op termijn terug. Je moet dan wel vooruit willen/kunnen denken.
(Money is not the problem, money is the problemsolver). O-)

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 06-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Eric-Peric schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 01:06:
[...]

Huh. Als ik die grafiek van gas bekijk zit je al op 500 afgelopen jaar toch?
Dus dan volstaat een kleine aanpassing als electrisch koken al. Geen id wat het netto voordeel bedraagt aangezien ik Nederlander ben.

Nootje. Als je overgaat op electrisch koken kan het zo zijn dat je een aantal pannen moet vervangen wat ook niet goedkoop is.
Ik heb gelezen dat een gemiddeld huishouden ongeveer 50 m3 gas per jaar verbruikt met koken. Waarschijnlijk zitten wij daar dik onder doordat we met zijn tweeën zijn en bovendien de elektrische oven veel gebruiken.
Ik schat dat ons totale verbruik in de toekomst zal blijven schommelen rond de 600 m3, zodat de 500 m3 grens moeilijk of niet gehaald kan worden.
De kans op wat strengere winters zit er ook dik in en zijn we op kookgebied een beetje conservatief, koken op gas vinden we allebei prettiger dan inductiekoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29
Rocketman schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:01:
[...]

Ik heb gelezen dat een gemiddeld huishouden ongeveer 50 m3 gas per jaar verbruikt met koken. Waarschijnlijk zitten wij daar dik onder doordat we met zijn tweeën zijn en bovendien de elektrische oven veel gebruiken.
Ik schat dat ons totale verbruik in de toekomst zal blijven schommelen rond de 600 m3, zodat de 500 m3 grens moeilijk of niet gehaald kan worden.
De kans op wat strengere winters zit er ook dik in en zijn we op kookgebied een beetje conservatief, koken op gas vinden we allebei prettiger dan inductiekoken.
ik heb dat jaren geroepen...... maar we zijn sinds een jaar over op inductie nu en we willen niet meer anders......

(en komen daarmee op 220 m3 gas per jaar puur voor warm water en 1 of 2 dagen gasverwarming indien strenge vorst...)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:00
Hier soortgelijk. Maar sinds we op inductie koken zijn we helemaal om: het is sneller, gemakkelijker regelbaar en schoner.

Toen we de combiketel op gas omwisselde voor een warmtepomp was er wat mij betreft ook geen keuze meer: het gas ging er uit en de gasplaat moest vervangen worden door inductie. Nog steeds heel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Ook hier altijd een fervente gas-koker geweest. Toch naar inductie ivm all electric. Geen dag spijt gehad. Koken in de zomer is een stuk prettiger geworden. Temperatuur beter te regelen. En ik zet de klok op de kookplaat waardoor het koken automatisch wordt uitgeschakeld, en pannen dus niet kunnen aanbranden als ik ze vergeet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Ik zou uiteraard ook overschakelen op inductie als het rendabel zou zijn om een warmtepomp aan te schaffen. Met 600 m3 gasverbruik is dat een slecht verdienmodel. Met alleen inductie moet je alsnog vastrecht betalen voor de gasaansluiting.
Pagina: 1 ... 77 ... 82 Laatste