• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Verbruik van de woning zit dan op 6500 kWh.
Niet meer uitermate shocking maar gewoon shocking dus. :+

Geen idee wat een Quatt is en waarom deze buiten het stookseizoen een COP van 4,5 haalt.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2024 11:16 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Shocking misschien dat je zo veel betaalt, ik krijg al 8 jaar geld toe met all-electric :)
Ik rij niet elektrisch, dan was m'n eigen verbruik een stuk hoger geweest.
Laatste afrekening 3100kWh verbruikt en 4400kW terug geleverd terwijl er 6000kWh van het dak kwam.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 12:18
Vorig jaar 1450m3 gas zonder de Quatts en 2121kWh verbruikt met 615 kWh (minder zonnepanelen dan nu) teruggeleverd :).

Leuk voordeeltje is dat in de nieuwe setup we 1,8 cent minder energiebelasting gaan betalen per kWh na 10.000 kWh verbruik ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Shoot_me507 op 21-09-2024 11:20 ]

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 12:18
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:16:
Shocking misschien dat je zo veel betaalt, ik krijg al 8 jaar geld toe met all-electric :)
Ik rij niet elektrisch, dan was m'n eigen verbruik een stuk hoger geweest.
Laatste afrekening 3100kWh verbruikt en 4400kW terug geleverd terwijl er 6000kWh van het dak kwam.
Hoe kijk je naar de afbouw van de salderingsregeling? Doet dat veel met je rekening? Ben ook naar een zelfbouwaccu aan het kijken om met de overproductie het eigen verbruik op 0 te krijgen s’avonds.

• IvoB2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:16:
Ik al sinds 2011 maar hoe lager je verbruik hoe hoger het bedrag is dat je "toe krijgt". :)
(En ik rij wel elektrisch en negen maanden per jaar op eigen productie waardoor je nog meer toe krijgt.)

Wanneer je 6000 kWh produceert en daarvan zelf maar 1600 kWh kan verbruiken en dan bijna de helft nog van het net moet afhalen is er nog ruimte voor verbetering. Zeker wanneer er geen saldering meer is.
Je krijgt dus waarschijnlijk alleen nog geld toe omdat je nog kan salderen?

Zelf produceer ik gemiddeld een 5000 kWh per jaar (dit jaar zal het uitzonderlijk eerder rond de 4500 kWh liggen) en gerekend over de laatste 365 dagen was er, laden EV inclusi, 282 kWh netafname.
Uiteraard geen saldering meer van toepassing (en ook geen gasaansluiting) zodat alle netinjectie ook direct kan verkocht worden om die overblijvende 282 kWh (met een variabel maandcontract in 2024 tussen de 18 en 21 cent/kWh - de netbelasting is dan nul) mee te financieren. De rest (enkele duizenden euro) is dan "toe krijgen". :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Shoot_me507 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:23:
[...]

Hoe kijk je naar de afbouw van de salderingsregeling? Doet dat veel met je rekening? Ben ook naar een zelfbouwaccu aan het kijken om met de overproductie het eigen verbruik op 0 te krijgen s’avonds.
Daar kijk ik niet naar, grote kans dat deze regering valt voordat het voorstel door de 2 kamers is en de 1e kamer die afbouwen eerder afwees zit er nu nog.
IvoB2 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:24:
[...]

Ik al sinds 2011 maar hoe lager je verbruik hoe hoger het bedrag is dat je "toe krijgt". :)
(En ik rij wel elektrisch en negen maanden per jaar op eigen productie waardoor je nog meer toe krijgt.)

Wanneer je 6000 kWh produceert en daarvan zelf maar 1600 kWh kan verbruiken en dan bijna de helft nog van het net moet afhalen is er nog ruimte voor verbetering. Zeker wanneer er geen saldering meer is.
Je krijgt dus waarschijnlijk alleen nog geld toe omdat je nog kan salderen?

Zelf produceer ik gemiddeld een 5000 kWh per jaar (dit jaar zal het uitzonderlijk eerder rond de 4500 kWh liggen) en gerekend over de laatste 365 dagen was er, laden EV inclusi, 282 kWh netafname.
Uiteraard geen saldering meer van toepassing (en ook geen gasaansluiting) zodat alle netinjectie ook direct kan verkocht worden om die overblijvende 282 kWh (met een variabel maandcontract in 2024 tussen de 18 en 21 cent/kWh - de netbelasting is dan nul) mee te financieren. De rest (enkele duizenden euro) is dan "toe krijgen". :)
Er is hier wel wat ruimte, maar vanwege een minimum inkomen kan ik niet flink investeren en is elektrisch rijden buiten mijn bereik.
Met meestal een onder modaal inkomen was het eerst panelen leggen, na terugverdienen uitbreiden en ik kon in 2015 vrij gunstig 2 airco's plaatsen (koopje voor a+++ cop en grotendeels zelf geplaatst).
Eind vorig jaar nog een L/W wp zelf geplaatst die grotendeels met de subsidie is betaald.

Ik saldeer idd nog en dankzij 5j vast in 2020 kan dat nog een jaartje zonder boetes.
Hoewel ik er wel tijd voor heb begin ik liever niet aan variabele tarieven, met weinig inkomen heb je liever een vast bedrag voor energie dan een verrassing onderweg :)

Het gaat wel de goede kant op met kleine EV's en ik zou die met 7kW thuis kunnen laden, echter komt er max 6500W van mijn dak en duurt dat geen uren achtereen behalve in mei en juni.
Ik kan een vrij zuinige E95 auto inruilen (1 op 20) maar ik rij vrij weinig en schakel liever zelf.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• IvoB2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:43:
[...]
Daar kijk ik niet naar, grote kans dat deze regering valt voordat het voorstel door de 2 kamers is en de 1e kamer die afbouwen eerder afwees zit er nu nog.
Ieder zijn eigen uitgangspunten maar de nabije toekomst negeren en doen alsof er nooit iets wijzigt in overheidsbeleid lijkt me geen verstandig uitgangspunt.
Je kan beter anticiperen op iets dan achter de feiten te moeten aanhollen.
In het eerste geval heb je zelf de teugels in handen en in het tweede geval gaat men met jou aan de haal.
Er is hier wel wat ruimte, maar vanwege een minimum inkomen kan ik niet flink investeren en is elektrisch rijden buiten mijn bereik.
Mijn comment had zeker niet de bedoeling wie dan ook te stimuleren om EV te gaan rijden.
In de context was mijn uitgangspunt dat je ook rijdend met een EV niet noodzakelijk buitensporig energieverbruik aan huis nodig hebthe

Iedere situatie is anders maar mijn investering begon in 2011 met 500 € eigen kapitaal voor PV (de rest gewoon met een groene lening met renterecuperatie via de belastingen) en al wat volgt werd gefinancierd door de overwinsten uit PV.
De EV moet ik gelukkig ook niet zelf betalen. Wanneer dat het geval was reed ik niet meer met een auto maar een combinatie van e-bike, OV en elektrische deelauto's.
Ik saldeer idd nog en dankzij 5j vast in 2020 kan dat nog een jaartje zonder boetes.
Hoewel ik er wel tijd voor heb begin ik liever niet aan variabele tarieven, met weinig inkomen heb je liever een vast bedrag voor energie dan een verrassing onderweg :)
Mee eens.
Maar de verrassingen heb ik grotendeels weggenomen door op jaarbasis 86% van mijn energie zelf te produceren. Daar is dan nog weinig verrassend aan gezien derden er - vanuit mijn standpunt - geen uitgaande factuur voor kunnen opstellen en vooralsnog het een inkomende factuur is.
Valt dat laatste weg blijft nog altijd de gratis energie voor woning en mobiliteit over.
Het gaat wel de goede kant op met kleine EV's en ik zou die met 7kW thuis kunnen laden, echter komt er max 6500W van mijn dak en duurt dat geen uren achtereen behalve in mei en juni.
Ik kan een vrij zuinige E95 auto inruilen (1 op 20) maar ik rij vrij weinig en schakel liever zelf.
Hier komt er max. 5 kVA van het dak en dat is eerder de uitzondering dan de regel.
Weer ander uitgangspunt. Gezien we de meeste verplaatsingen binnen een straal van 50 km met de e-bike kunnen afleggen en het WW-verkeer voor de huidige partner maar 50 km H/T bedraagt alle tijd om op zonnige dagen de HV accu van de EV vol te stouwen met zonnestroom (en daar nog geld toe voor te ontvangen :) ).

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:24
-2545W

[ Voor 9% gewijzigd door GoEV6 op 21-09-2024 12:15 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

IvoB2 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:56:
[...]

Ieder zijn eigen uitgangspunten maar de nabije toekomst negeren en doen alsof er nooit iets wijzigt in overheidsbeleid lijkt me geen verstandig uitgangspunt.
Je kan beter anticiperen op iets dan achter de feiten te moeten aanhollen.
In het eerste geval heb je zelf de teugels in handen en in het tweede geval gaat men met jou aan de haal.

[...]

Mijn comment had zeker niet de bedoeling wie dan ook te stimuleren om EV te gaan rijden.
In de context was mijn uitgangspunt dat je ook rijdend met een EV niet noodzakelijk buitensporig energieverbruik aan huis nodig hebthe

Iedere situatie is anders maar mijn investering begon in 2011 met 500 € eigen kapitaal voor PV (de rest gewoon met een groene lening met renterecuperatie via de belastingen) en al wat volgt werd gefinancierd door de overwinsten uit PV.
De EV moet ik gelukkig ook niet zelf betalen. Wanneer dat het geval was reed ik niet meer met een auto maar een combinatie van e-bike, OV en elektrische deelauto's.

[...]

Mee eens.
Maar de verrassingen heb ik grotendeels weggenomen door op jaarbasis 86% van mijn energie zelf te produceren. Daar is dan nog weinig verrassend aan gezien derden er - vanuit mijn standpunt - geen uitgaande factuur voor kunnen opstellen en vooralsnog het een inkomende factuur is.
Valt dat laatste weg blijft nog altijd de gratis energie voor woning en mobiliteit over.

[...]

Hier komt er max. 5 kVA van het dak en dat is eerder de uitzondering dan de regel.
Weer ander uitgangspunt. Gezien we de meeste verplaatsingen binnen een straal van 50 km met de e-bike kunnen afleggen en het WW-verkeer voor de huidige partner maar 50 km H/T bedraagt alle tijd om op zonnige dagen de HV accu van de EV vol te stouwen met zonnestroom (en daar nog geld toe voor te ontvangen :) ).
Het blijkt niet uit mijn tekst maar wanneer het ze wel lukt wordt de situatie weinig anders dan eerder werd beloofd (salderen langzaam afbouwen tot 2030).
Wat er straks verandert is dat ik btw en ODE moet gaan betalen over mijn verbruik, dat streep ik nu weg tegen de productie die het net op gaat en het overschot levert nog €0,11kWh op.

De goedkope EV's kan je volgens mij niet als thuisaccu gebruiken, dat zou het nog interessanter maken want een grote accu in huis zie ik niet zitten (weinig ruimte en voelt onveilig).
De meeste afname gebeurt door verwarming en SWW, daar kan ik maar heel beperkt mee schuiven (radiatoren en een wpb).
Wel kan ik nachtverlaging toepassen zodat de wp minder in de ongunstige uren (koud en vochtig) draait, er is genoeg capaciteit om dat verlies weg te werken.

Voor dat goedkoop of met geld toe laden heb ik een ander energiecontract nodig, ik heb geen inzicht in de tarieven gedurende de dag of zelfs het hele jaar om in te kunnen schatten of dat straks voordelig is.
Dat inzicht is wel nodig omdat mijn gunstige contract sep 2025 afloopt, mogelijk zorgt de energiewet straks nog voor meer leveranciers op 1 meter of ik neem een 2e meter om alles strikt te kunnen scheiden.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:11
mijn situatie:
- twee-onder-een-kapper uit 2020.
- 184 m2
- 715 m3
- 5 personen
- gasloos
- bodemwarmtepomp
- thermostaat altijd op 20,5 graden
- vloerkoeling, geen airco
- 20 panelen van 320 Watt

Verbruik in 2023: 5116 KWh
Teruglevering: in 2013: 4847 KWh

De teruglevering valt mij iets tegen. Verder is het jaarverbruik van 250 KWh tegen een tarief van 30 cent per KWh en een maandelijks voorschot van 25 euro wel lachen natuurlijk.

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
107mb schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:36:
mijn situatie:
- twee-onder-een-kapper uit 2020.
- 184 m2
- 715 m3
- 5 personen
- gasloos
- bodemwarmtepomp
- thermostaat altijd op 20,5 graden
- vloerkoeling, geen airco
- 20 panelen van 320 Watt

Verbruik in 2023: 5116 KWh
Teruglevering: in 2013: 4847 KWh

De teruglevering valt mij iets tegen. Verder is het jaarverbruik van 250 KWh tegen een tarief van 30 cent per KWh en een maandelijks voorschot van 25 euro wel lachen natuurlijk.
Het is geen best pv jaar, maar de teruglevering lijkt mij alsnog best hoog.

20x320wp = 6400wp. Met 90% opbrengst kom je dan op 5760kWh opwek. Dat betekent dat ongeveer 900kWh direct verbruikt is(5760-4847). Dat lijkt me vrij weinig. Ik heb zelf een huis uit 1983 en all-electric en 5 personen en ik haal 1700-2000kWh direct verbruik uit een pv installatie die 7500-8500kWh opwekt.

Bedoel je wellicht 4847kWh opwek ipv teruglevering?

• IvoB2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:18:
[...]
ik heb geen inzicht in de tarieven gedurende de dag of zelfs het hele jaar om in te kunnen schatten of dat straks voordelig is.
Ik weet niet hoe het in Nederland werkt maar hier zijn alle energiecontracten inzichtelijk en via een tool met elkaar te vergelijken. De dynamische prijs kan je via een gratis app uur per uur opvolgen.
(Bv. de Engie energy app die dagelijks ook de dynamische prijzen voor NL weergeeft).

ps. er is niets onveilig aan een goed aangesloten LFP thuisaccu. Het brandgevaar zit 'm in onveilige/ongepaste bekabeling en slechte verbindingen. Maar dat geldt voor al je elektrische aansluitingen.

• IvoB2
107mb schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:36:
Waarom zou je maandelijks nog een voorschot van 25€ betalen wanneer je nadien geld toe krijgt?

• IvoB2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 12:18:
[...]
Het blijkt niet uit mijn tekst maar wanneer het ze wel lukt wordt de situatie weinig anders dan eerder werd beloofd (salderen langzaam afbouwen tot 2030).
Wat er straks verandert is dat ik btw en ODE moet gaan betalen over mijn verbruik, dat streep ik nu weg tegen de productie die het net op gaat en het overschot levert nog €0,11kWh op.
Hoe het in Nederland in de toekomst zal werken weet ik niet maar hier in Vlaanderen krijg ik na de uitstap uit de salderingsregeling meer geld toe dan tijdens de salderingsregeling.
Ik betaal nu immers geen forfaitaire kost meer om te mogen salderen noch een terugleverboete en krijg geld voor iedere kWh die ik injecteer. En die opbrengst is ruim voldoende om de vaste netaansluiting en de weinige kWh die ik in de winter van het net haal mee te betalen zodat er ook een nulvoorschot van toepassing is.

Afhankelijk van hoe het beleid het uitstippelt is salderen niet noodzakelijk voordeliger dan niet salderen.
Maar je moet er dan zelf wel iets voor doen.
De laatste 30 dagen zit mijn zelfverbruik op 73,6% en de zelfvoorziening op 99,8%.
(Over de laatste 365 dagen is dat uiteraard niet zo positief, dan bedraagt het maar 48,6/86,4 %)
Om op jaarbasis de 100% zelfvoorziening te bereiken zal de productie verdriedubbeld moeten worden (waarna het zelfverbruik uiteraard aanzienlijk zal dalen).

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2024 13:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMiloMC2sezrriNtuzDCBxfpTfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Q9lepcdZF3bRjSMuJGFBSpz.jpg?f=fotoalbum_large

Open bebouwing 139 m² bewoonde oppervlakte.
All electric, thuislaadpaal EV en thuisaccu.

Verbruik september 2024: 321 kWh (incl. laadpaal).

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 30-09-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:30
Vandaag laatste dag bij Vattenfall opeens het actuele verbruik overzicht niet meer zichtbaar omdat het contract ten einde is. Sinds vandaag bij nieuwe energieleverancier United Consumers met 1 jaar vast 1 jaar Wind mee Contract met volgende jaar een cashback van €350! Bij Vattenfall dit jaar een cashback van €105. Premie bij United Consumers op €100 per maand (Dat had ik bij Vattenfall ook)

Bij Budget Energie stond mijn voorschotbedrag op €600 per maand en navraag bij United Consumers en Vattenfall maximaal €200.

Uit mijn hoofd gezegd:
Op basis van tweepersoonshuishouden
• Stroom 46 kWh
• Gas de tussen de 6 en de 8m3
Geen Zonnepanelen

Jammer want ik wilde juist het overzicht van de maand September hier plaatsen

[ Voor 40% gewijzigd door Van der Berg op 30-09-2024 20:39 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:06
Hier vrijstaande woning uit 1925, in eigen beheer geïsoleerd van binnenuit (dak wel buitenaf) en schuimbetonvloer. Oppervlakte woning ca 50m2, twee verdiepingen en een bijkeuken van 8m2.
Grotendeels HR-glass, 3 ramen dubbel en wc raampje enkel glas. Geïsoleerd met 7cm pir, hal en bijkeuken deels 4cm net als het dak wat al was gedaan.
Verwarming beneden via vloerverwarming, incidenteel bijstoken voor de gezelligheid met een gashaardje. Standaard 18,5 graden. Boven wordt warm gehouden met enkele airco op de hoofdslaapkamer, in de zomer koelt die het hele huis naar een aangename temperatuur (ca 5 graden onder buitentemperatuur).

Netto verbruik electra circa nul, afhankelijk van zonnepanelen. 7 stuks, opwek tussen 2500-2800kWh. Gasverbruik 900 m3.

Edit: overigens met vrienden dit weekend over gesproken, volgens de maandoverzichten van de energieleverancier zit iedereen aan de onderkant van gebruik, vergelijkbaar met een appartement (allemaal een normale woning, oud tot nieuw en rijtje tot vrijstaand). Het leek ons toch wel onwaarschijnlijk dat een groep willekeurige mensen allemaal goed presenteren op zon thema.

[ Voor 19% gewijzigd door SimonBR39 op 30-09-2024 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Zo zie je maar dat dat gewauwel van die energieclubjes werkelijk nergens op slaat, er bestaat namelijk geen "standaard woning" of "standaard appartement" en al heb je twee identieke woningen dan speelt gedrag en bewoning ook nog eens een enorm grote rol.

Wij wonen in een bovenste appartement, 4 hoog, 3 buitenmuren v.v. veel glas en aan 1 zijde een trappenhuis icm een groot plat dak, dat is qua energieverbruik voor verwarming eerder te vergelijken met een vrijstaande gelijkvloerse bungalow op een hoge kale terp in Friesland.
CV en koken (dagelijks uitgebreid) op gas, vrijwel altijd iemand thuis.
Zomergebruik gas, verwarming staat dan uit, is met 2 personen zo'n 13m3/maand incl ~9 douchebeurten per week.
Half mei tot eind september is er zo'n 60m3 verbruikt.
Twee verdiepingen onder ons zit ook een appartement (~110m2), rondom buren, slechts voor en achter buitenmuur, 2 slaapkamerraampjes op het noorden (terwijl bij ons iedere slaapkamer en kantoor zo'n beetje kamerbreed glas heeft) en kookt elektrisch, de persoon die daar alleen woont verbruikt op jaarbasis nog geen 150m/3, dat is minder dan wat wij verbruiken alleen al aan SWW.
Wbt verwarming van ons A label appartement uit 2007 hebben we in het stookseizoen, zo'n 1300m/3 nodig om de boel overdag op 20 graden te houden (+ sww en koken van 200m3 =1500/jaar totaal), dat ingebouwde appartement hoeft eigenlijk nooit de CV aan te hebben terwijl wij met 180m2 plat dakoppervlak, grotendeels glazen N en Z gevel + de halve oostzijde bij ieder zuchtje wind de warmte toch wel heel erg makkelijk kwijtraken.
Qua gasverbruik vergelijk ik onze woning op mindergas.nl eerder met een 2 onder 1 kap dan met een appartement maar de onderbuur valt dan wel weer precies in de voordelen die een appartement biedt.

Dat is dus jaarlijks een dikke duim van de energienudger voor de onderbuur terwijl wij (die ons gasverbruik met veel denkwerk, getweak, klein beetje gedragsverandering maar met behoud van comfort wel met een kwart omlaag gekregen hebben vergeleken met het gemiddelde over de afgelopen 10 jaar) nog steeds als "nou u verbruikt wel heel veel voor een appartement" gezien worden. 8)7
Anyway gasverbruik september 2024 incl een testrun verwarming die sinds 1 week weer aan staat = 17,5 M3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:09

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hieronder de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand, de derde maand in onze nieuwbouwwoning.

Tweekapper uit 2024 A++++, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woningoppervlakte: 152 m2.
13 * 375Wp panelen (5 Oost - 8 West).
Ventilatie is WTW.
SWW via 240L voorraadvat
3 woonlagen met vloerverwarming en -koeling dit gaat, incl. SWW, via bodemwarmtepomp.

September 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 89 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 101 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 167 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 98 kWh
Elektriciteit totaal: -75 kWh
Elektriciteit opgewekt: 402 kWh
Eigengebruik PV: 135 kWh = 34%
Zelfvoorziening = 41,61%
Totaal energieverbruik: 325 kWh

Ik zag dat vanmorgen de verwarming aanging dus nu komen we er achter hoeveel energie die warmtepomp gaat verbruiken in de wintermaanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Viper op 02-10-2024 08:35 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-06 18:28
Full electric huishouden met EV en thuisbatterij

Verbruik september: 399kWh (incl EV)
Zelfvoorzieningsgraad: 99% (incl EV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:33
Mr.Viper schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:35:
Ik zag dat vanmorgen de verwarming aanging dus nu komen we er achter hoeveel energie die warmtepomp gaat verbruiken in de wintermaanden.
Buckle up!

Dit is ons verbruik.
Full Electric huis uit 1968.
Vloerverwarming beneden en boven is radiatoren.
Dak nageisoleerd met pir 9cm
Sinds maart 18 panelen erbij, wat maakt dat dit huis 33 panelen heeft met 13600wp.
Sww is een 200l vat
Keuken heeft een Quooker combi plus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POidwVhkfbRWeZp1NxRKu1oi8tY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fzpq8uIejNa3fLXGXWKKQrZp.png?f=fotoalbum_large

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:57
maomanna schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 23:19:
[...]

Buckle up!

Dit is ons verbruik.
Full Electric huis uit 1968.
Vloerverwarming beneden en boven is radiatoren.
Dak nageisoleerd met pir 9cm
Sinds maart 18 panelen erbij, wat maakt dat dit huis 33 panelen heeft met 13600wp.
Sww is een 200l vat
Keuken heeft een Quooker combi plus.

[Afbeelding]
Begrijp ik het goed dat je een verbruik had van 519 kWh in september? Is dat exclusief een elektrische auto? Hoe groot is je huis en op welke temperatuur hou je het?

Heb in september nauwelijks (paar uur) hoeven stoken in mijn Full Electric huis uit 2022. 182m2 vloeroppervlakte. Verbruik 299 kWh exclusief het laden van mijn elektrische auto.
4 personen, SWW 200l en Quooker combi plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Homer-Simpson schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:58:
[...]
Heb in september nauwelijks (paar uur) hoeven stoken in mijn Full Electric huis uit 2022. 182m2 vloeroppervlakte. Verbruik 299 kWh exclusief het laden van mijn elektrische auto.
Stoken? In september?
Is het in Nederland dan al zo koud?
Hier (centraal Vlaanderen) bedroeg de gemeten buitentemperatuur:
Gemiddelde temperatuur: 15,9°C
Hoogste temperatuur: 31,8 (1/9)
Laagste temperatuur: 1,9 (29/9)
Graaddagen 16.5°C equivalent: 58

De binnentemperatuur in de leefruimte schommelde tussen de 19 en 22°C.
En dat zonder bijkomende verwarming noch koeling (gerenoveerde woning midden jaren negentig vorige eeuw alles gelijkvloers en geen vloerverwarming).
Het waterverbruik in de maand september bedroeg trouwens 2,04 m³ (2 personen).
Het verbruik van de thuislaadpaal bedroeg in september 131 kWh (+44 kWh gratis geladen aan een destination charger).

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:57
IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:12:
[...]

Stoken? In september?
Is het in Nederland dan al zo koud?
Hier (centraal Vlaanderen) bedroeg de gemeten buitentemperatuur:
Gemiddelde temperatuur: 15,9°C
Hoogste temperatuur: 31,8 (1/9)
Laagste temperatuur: 1,9 (29/9)
Graaddagen 16.5°C equivalent: 58

De binnentemperatuur in de leefruimte schommelde tussen de 19 en 22°C.
En dat zonder bijkomende verwarming noch koeling (gerenoveerde woning midden jaren negentig vorige eeuw alles gelijkvloers en geen vloerverwarming).
Het waterverbruik in de maand september bedroeg trouwens 2,04 m³ (2 personen).
Het verbruik van de thuislaadpaal bedroeg in september 131 kWh (+44 kWh gratis geladen aan een destination charger).
Het ging letterlijk om 2 uur bij mij. Dus dat had ik wellicht beter niet kunnen vermelden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Homer-Simpson schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:23:
[...]

Het ging letterlijk om 2 uur bij mij. Dus dat had ik wellicht beter niet kunnen vermelden ;)
Bwa, ik ging eigenlijk meer mee in je vraag. :)
De energie en water dat sommige huishoudens er maandelijks doorjagen is voor mij doorgaans ook een raadsel.

Momenteel staat de PV installatie onder een strak blauwe lucht de thuisaccu weel vol te stouwen.
Verwachting is dat na de middag de HV accu van de EV al aan de beurt is.
En uiteraard gelijktijdig de werk- en leefruimte op basis van rechtstreekse kernfusie van warmte voorzien. _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
Mr.Viper schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:35:
Hieronder de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand, de derde maand in onze nieuwbouwwoning.

Ventilatie is WTW.
SWW via 240L voorraadvat
3 woonlagen met vloerverwarming en -koeling dit gaat, incl. SWW, via bodemwarmtepomp.

September 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 89 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 101 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 167 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 98 kWh
Elektriciteit totaal: -75 kWh
Elektriciteit opgewekt: 402 kWh
Eigengebruik PV: 135 kWh = 34%
Zelfvoorziening = 41,61%
Totaal energieverbruik: 325 kWh

Bodemwarmtepomp, dat is wel heel sjiek en waarschijnlijk meer dan superieur aan al die lucht-water en lucht-lucht systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Rocketman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Bodemwarmtepomp, dat is wel heel sjiek en waarschijnlijk meer dan superieur aan al die lucht-water en lucht-lucht systemen.
Wel sjiek inderdaad, het zat in het project dus daarom waren we nog meer geïnteresseerd. Maar misschien had ik liever nog iets meer uitgegeven voor een warmtepomp die modulerend was en/of beter tweakbaar. Ik ga mijn best doen om met de ITHO wifi add-on de juiste tweaks te doen.

Volgens de BENG rekenen ze voor verwarming een COP 5,9 en voor warm water een COP van 3,5. En zou dan voor de woning op een primaire energiegebruik inclusief hulpenergie 3766 kWh uit komen per jaar inclusief koeling en ventilatie. Reken je alleen verwarming en SWW zit je op 2647 kWh dat om naar gas dan zit je onder de 300 m3 8) .

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Viper op 02-10-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Rocketman schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:07:
[...]
Of in ons klimaat een geothermische WP nog superieur is aan een A2W WP durf ik toch wel te betwijfelen.
Hier (centraal Vlaanderen) is het bodemwater van een diepteboring rond de 10°C.
Het grootste deel van het jaar - en zeker wanneer je de WP dan nog eens kan sturen, wat voor het deel SWW sowieso geen probleem zou mogen zijn - is de buitgenluch hoger dan die 10°C en kan er dan ook meer energie uitgehaald worden. Dat compenseert doorgaans ruimschoots de dagen dat de buitentemp. lager is dan 10°C.
Om je een beter beeld te kunnen vormen de buitentemp. metingen voor dit jaar ter hoogte van de buitenunit van min A2W WP:
Maandgemiddelden/Maandminima/Maandmaxima
Jan: 3,6/-7,9/14
Feb: 8,6/-1/17,2
Maart: 9,4/-0,5/19,6
April: 11,5/-1,7/25,7
Mei: 15,3/5,6/27,6
Juni: 16/5,4/30,8
Juli: 19,6/10,4/32,3
Augustus: 20,1/9,7/34,4
September: 15,9/1,9/31,8

De A2W voor CV is hier bovendien ook alleen in gebruik tussen half november en half februari.
Daarbuiten zijn de buitentemp. alleen belangrijk voor SWW en kan er geladen worden tijdens de warmste uren van de dag/meeste vermogen uit zonne-energie.

En dat blijkt ook uit de verbruikcijfers van mijn WP'en.
De investering in een diepteboring weegt nooit op tegen de lagere SCOP van een A2W/A2A.

Je moet er uiteraard wel eerst voor zorgen dat de woning voldoende geïsoleerd is zodat je nog maar weinig warmte met technieken moet toevoegen. Maar dat is een eenmalige investering die tientallen jaren voordeel oplevert zonder daarna nog extra energie te verbruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:01
Geschakeld huis uit 1955.
140m2 oppervlak.
2 persoonshuishouden.
HR / HR+ glas rondom, muurisolatie met parels, geen dakisolatie.

Verbruik t/m 30-09 (vanaf 1-1-'24):
2190 KwH stroom
275 m3 gas
70.000L water

Ik denk dat het prima meevalt hier. Partner werkt 3/4 dagen thuis. We gamen veel in de avonduren en kijken veel films. Alleen het stand-by verbruik is nogal hoog, gemiddeld 5 kWh per dag wat onder andere komt door de koelkast, wat stand-by apparaten en de server kast (aantal PoE switches, kleine server (25W) en NVR). De koelkast is al 10-15 jaar oud dus dat zal de eerste winst zijn.

Tevens ook begin dit jaar 1m3 hout opgestookt in de avonduren (en overdag).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
SgtElPotato schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:52:
140m2 oppervlak.
2 persoonshuishouden.

Verbruik tot 30-09:
2190 KwH stroom
275 m3 gas
70.000L water

Ik denk dat het prima meevalt hier. Partner werkt 3/4 dagen thuis. We gamen veel in de avonduren en kijken veel films. Alleen het stand-by verbruik is nogal hoog, gemiddeld 5 kWh per dag wat onder andere komt door de koelkast, wat stand-by apparaten en de server kast (aantal PoE switches, kleine server (25W) en NVR). De koelkast is al 10-15 jaar oud dus dat zal de eerste winst zijn.

5 kWh standby verbruik door een koelkast?
Is het dan niet tijd om uit te kijken naar een zuiniger model?
Of is het deel verbruik van de koelkast maar een fractie van de 5 kWh (maar in dat geval is het redelijk hoge standby verbruik niet te wijten aan de koelkast).
Onze keukenkoelkast (ingebouwd in een ruimte tussen 19-22°C) met vriesvak is van 2013 en verbruik een 16,2 kWh per maand (gemiddeld 540 Wh per etmaal.
De 2019 combi vrieskast/koelkast in de technische ruimte (vrijstaand in een ruimte tussen 15 en 22°C) verbruikt 12 kWh per maand (gemiddeld400 Wh per etmaal. Dat maakt dus de zaak niet echt voor de continu verbruikers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j9HGiCAfocGHWH0bSMDci0wkkaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JA2Si2phPIyGqsXhYHH5Sc8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 02-10-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 19:59
SgtElPotato schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:52:
140m2 oppervlak.
2 persoonshuishouden.

Verbruik tot 30-09:
2190 KwH stroom
275 m3 gas
70.000L water

Verbruik tot 30-09: wat is dan 'vanaf'? 1 januari? Of 1 oktober 2024?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

5 kWh standby verbruik door een koelkast?
Is het dan niet tijd om uit te kijken naar een zuiniger model?
Of is het deel verbruik van de koelkast maar een fractie van de 5 kWh (maar in dat geval is het redelijk hoge standby verbruik niet te wijten aan de koelkast).
Onze keukenkoelkast (ingebouwd in een ruimte tussen 19-22°C) met vriesvak is van 2013 en verbruik een 16,2 kWh per maand (gemiddeld 540 Wh per etmaal.
De 2019 combi vrieskast/koelkast in de technische ruimte (vrijstaand in een ruimte tussen 15 en 22°C) verbruikt 12 kWh per maand (gemiddeld400 Wh per etmaal. Dat maakt dus de zaak niet echt voor de continu verbruikers.

[Afbeelding]
Ik moet er inderdaad nog even verder in duiken met een losse meter. Maar verbruik nu ongeveer 180w en 255w in stand-by verbruik als niemand thuis is. Het enige wat aan staat zijn de gebruikelijke apparaten in stand-by (tv's, schermen, adapters in het stopcontact) wat netwerk hardware etc. De koelkast heeft een verbruik (op de sticker) van 150W, dus voor mijn gevoel is de meeste winst daar inderdaad wel te behalen.
Kalentum schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

Verbruik tot 30-09: wat is dan 'vanaf'? 1 januari? Of 1 oktober 2024?
Heb het even duidelijker gemaakt inderdaad.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:33
Homer-Simpson schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:58:
[...]

Begrijp ik het goed dat je een verbruik had van 519 kWh in september? Is dat exclusief een elektrische auto? Hoe groot is je huis en op welke temperatuur hou je het?

uit 2022, dat is heel anders georienteerd en gebouwd.

het is 200kwh voor de warmtepomp, kan nu niet uitlezen hoeveel voor DHW is en hoeveel voor verwarming.
Het is hier eigenlijk altijd 21-22 graden.

Een server die constant 50watt verstookt staat aan, plus wat camera's, netwerk ellende en een nuc.
Die laatste groep heeft geen meter, maar die komt er aan.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
SgtElPotato schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:14:
[...]
De koelkast heeft een verbruik (op de sticker) van 150W, dus voor mijn gevoel is de meeste winst daar inderdaad wel te behalen.
Je moet niet naar het continu verbruik kijken want een koelkast heeft zelden een vast continu verbruik maar een sinusoïden grafiek waar het vermogen golft tussen een laagste waarde (nul tot een paar wat) en een hoogste waarde (de piek, meestal een 30 tot 100W).
Je kijkt beter op het energielabel van de koelkast. Dat vermeldt o.a. het te verwachten jaarverbruik.

Maar idd meten = weten.
Niets vervangen voor je het effectieve verbruik gemeten hebt en dat als uitgangspunt gebruiken om eventuele besparingen te berekenen na een vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
IvoB2 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Je moet niet naar het continu verbruik kijken want een koelkast heeft zelden een vast continu verbruik maar een sinusoïden grafiek waar het vermogen golft tussen een laagste waarde (nul tot een paar wat) en een hoogste waarde (de piek, meestal een 30 tot 100W).
Je kijkt beter op het energielabel van de koelkast. Dat vermeldt o.a. het te verwachten jaarverbruik.

Maar idd meten = weten.
Niets vervangen voor je het effectieve verbruik gemeten hebt en dat als uitgangspunt gebruiken om eventuele besparingen te berekenen na een vervanging.
Thanks voor de tip. En uiteraard voordat we iets gaan vervangen gaan we het eerst meten.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-06 11:21
SgtElPotato schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Thanks voor de tip. En uiteraard voordat we iets gaan vervangen gaan we het eerst meten.
Stekkermeter achter de koelkast hangen voor een paar dagen. Zelf meten = beter weten. Die energielabels zitten er soms echt naast. Bij onze wasmachine was het label echt hoger dan werkelijk: 0,72kWh voor de gemiddelde wasjes, terwijl het label op 0,9 ofzo uitkwam gemiddeld.

Ons minimum sluipverbruik is <60W voor het gehele huishouden (keuken, witgoed, airco (uit) en media (tv, mediabox, modem, pc, opladers)). Dan heb je een beetje context.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Stroom en gas verbruik na 1 jaar bij Vattenfall met 1 jaar vaste contract. Op basis van tweepersoonshuishouden met een cashback van €105. Geen zonnepanelen hier.

Woning uit bouwjaar 2010 totaal 65m2

1 oktober 2023 tot 29 september 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woWYHO0O4z6SNL3rFf1BQmTlhbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZM7HZBpYHoqnZOTxUm13zHbc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1t2rIMDT8vm_uYBiA_SMRJtvVRQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vN4lfZMfcciPea34sTimVFkM.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels ben ik overgestapt op United Consumers met 1 jaar vaste contract en volgende jaar een cashback van €350! Bij United Consumers voorschotbedrag per maand €100

Ik had ooit bij BudgetEnergie op €600 per maand :), Vattenfall en United Consumers doen maximaal €200 per maand.

[ Voor 19% gewijzigd door Van der Berg op 07-10-2024 10:54 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:56

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gerenoveerde woning bouwjaar 2000 vrijstaand 264m2 5 personen.

September 2024
Elektriciteit verbruikt : 604 kWh
Elektriciteit teruggeleverd: 486 kWh
Elektriciteit totaal: -109 kWh
Elektriciteit opgewekt: 713 kWh
Eigengebruik PV: 226 kWh = 32%
Zelfvoorziening = 37%

Opgesplitst:
Auto (phev): 160 kWh, benzine 0
Verwarming/SWW 300L: 162 kWh
Overig: 282 kWh

Afgelopen jaar na salderen 1285 kWh / 0m3 gas ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2024 10:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
GudZ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Stekkermeter achter de koelkast hangen voor een paar dagen. Zelf meten = beter weten. Die energielabels zitten er soms echt naast. Bij onze wasmachine was het label echt hoger dan werkelijk: 0,72kWh voor de gemiddelde wasjes, terwijl het label op 0,9 ofzo uitkwam gemiddeld.

Ons minimum sluipverbruik is <60W voor het gehele huishouden (keuken, witgoed, airco (uit) en media (tv, mediabox, modem, pc, opladers)). Dan heb je een beetje context.
Onder de 100 gaat hier niet lukken. Server / router / switches / NVR zit ongeveer op 100 watt nu. De NVR is wel de groot verbruiker met 4 schijven en continue opname van camera's.

Vooral dat 'modulerende' verbruik hier thuis vind ik raar. Van 180W naar 255W, met tussenpozen van 60/90 minuten... Maar goed. We gaan even op onderzoek uit!

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
De cijfers van oktober 2024 van mijn full electric huishouden inclusief elektrische auto.

Verbruik: 424,59 kWh
Waarvan
Lader EV: 137,99 kWh
Warmtepomp: 51,867 kWh
Warmtepompboiler: 17,44 kWh
WTW ventilatieunit: 20,56 kWh

Opwekking PV: 910,49 kWh
Teruglevering: 460,25 kWh
Netafname: 5,57 kWh (door de schakeltijden)

Zelfvoorzieningsgraad: 99% (alleen vanwege de schakeltijden geen 100%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:37:
Opwekking PV: 910,49 kWh
Teruglevering: 460,25 kWh
Netafname: 5,57 kWh (door de schakeltijden)
Ofwel mis ik iets ofwel klopt een van je opgegeven cijfers niet maar met de cijfers die je hierboven opgeeft zou je verbruik 455,81 kWh moeten zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door IvoB2 op 01-11-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@IvoB2 De waardes worden zo gepresenteerd in mijn (Sunny) portal, maar ik snap je verwarring.
Ik vermoed dat het verschil veroorzaakt wordt door de combinatie van de toegepaste rekenmethode en het verlies wat optreedt bij laden en ontladen van de batterij.
Als dit klopt, dan zou dat eigenlijk bij het verbruik opgeteld moeten worden.

Hoe houd jij rekening met de laad en ontlaad verliezen in de berekening van verbruik etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:55:
Hoe houd jij rekening met de laad en ontlaad verliezen in de berekening van verbruik etc?
Uiteraard want dat heb je ook verbruikt.
Geen enkel systeem - ook een opslagsysteem niet - werkt "gratis".
Mijn opslagsysteem verbruikt in standby een 18W en op vol vermogen rond de 50W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@IvoB2 ik bedoelde niet alleen standby verliezen, maar vooral de laad en ontlaadverliezen die onherroepelijk gebeuren in een systeem met thuisbatterij. Tenminste, dit laatste valt niet onder mijn definitie van standby verlies. :)

Dus van de 10kWh die naar de batterij gaat wordt er, als voorbeeld, maar 9kWh daadwerkelijk opgeslagen. En bij het ontrekken van die 9kWh komt er effectief maar 8,1kWh uit voor gebruikers. In dit voorbeeld gaat er 1,9kWh verloren. Dat moet eigenlijk verrekend worden en mijn vermoeden is dus dat daar het verschil vandaan komt in mijn overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vrijstaand huisje (264m2) met warmtepomp en electrische auto:

Oktober 2024
Elektriciteit verbruikt: 816 kWh
Elektriciteit ingekocht: 589 kWh
Elektriciteit teruggeleverd: 197 kWh
Verbruik inc salderen: 392 kWh
Elektriciteit opgewekt: 424 kWh
Eigengebruik PV: 227 kWh

Opgesplitst:
Auto (phev): 226 kWh, benzine ~10L
Verwarming/SWW 300L: 245 kWh
Overig: 345 kWh

Genieten zo :).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-11-2024 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Open bebouwing van 139m²/320 m³ bouwjaar midden jaren negentig vorige eeuw, tussen 2011 en 2024 in stappen gerenoveerd en energetisch bijna onafhankelijk gemaakt. Twee permanente bewoners waarvan één 100% thuiswerk en een 4/5 thuiswerk. Geen gas noch stookolie. Speksteenkachel als back up voor CV en SWW.

Maand oktober 2024:
1. Productie: 293,6 kWh.
2. Netinjectie: 46,882 kWh (o.a. vertraging meetcorrectie bij gridsetpoint op -30W).
3. Netafname: 0,150 Wh (vertraging meetcorrectie bij gridsetpoint op -10W).
4. HV-accu-aggregaat: 1,5 kWh

Totaal verbruik: 248,368 kWh.

Zelfvoorzienigheidsgraad: 100%
Zelfconsumptiegraad: 84,03%

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 02-11-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper

Mr.Viper

Hieronder de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand.

Ventilatie is WTW.
SWW via 240L voorraadvat

Oktober 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 117 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 140 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 98 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 42 kWh
Elektriciteit totaal: 117 kWh
Elektriciteit opgewekt: 234 kWh
Eigengebruik PV: 94 kWh = 40%
Zelfvoorziening = 26,64%
Totaal energieverbruik: 351 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Vrijstaande woning uit 1980, 230m2, 917m3. Altijd iemand thuis.

October 2023October 2024joj October 2023joj October 2024
Verbruik (kWh)214,7208,72.5672.303
Zonnepanelen (kWh)96,9136,92.5442.384
Afname net (kWh)165,6146,91.8141.627
Teruglevering (kWh)47,875,11.7911.707
Gas (m3)64,350,41.2931.355

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
De eerste maand sinds de overstap naar United Consumers. Wij zijn overgestapt van Vattenfall na vaste contract van een 1 jaar met daar een cashback van €105.

Nu via United Consumers krijgen wij volgende jaar zelfs een cashback van €350! Met 1 jaar vaste contract.
Voorschotbedrag staat op totaal €100 per maand (€50 stroom en €50 voor gas)
Ik kom voor stroom en gas uit op €38,58 voor maand Oktober 2024

Woning bouwjaar 2010, oppervlakte 65m2 en geen zonnepanelen.

Hier het eerste verbruik van Oktober 2024 via United Consumers, op basis van tweepersoonshuishouden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0jgZlUbURnMKNRFNoRuGQ006_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHzNjDkgOodxho5AgbqjwljF.jpg?f=fotoalbum_large

Stroom Dal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YU7lG64riKZUhNCZ-bMEKFgCAqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKt4jTGdtpJ0F07LiOOpagvS.jpg?f=fotoalbum_large

Stroom Normaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d4RikMr1WIaxdRUKGGguxlvBYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaJjXj7ziVKQoHcNwVDX2ACn.jpg?f=fotoalbum_large

Gas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFbkx2Zi02rRbAmeB8EoP2ZnTmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vMR75mwr5Czg6O2zZqJDAr5.jpg?f=fotoalbum_large

Oktober 2023 bij Vattenfall:
Totaal stroom: 78 kWh
Totaal gas: 9 m3

Tarieven voor 1 jaar vast bij United Consumers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASbM3JAYB18G__d4u5ZZM7_RqJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHYgfj7bPoLg41pIFlXY2tg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03Zihh0yugg5V7mUjWBlsiS2fNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MD8OXEEtCYU0mWWZkbTG37wY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Van der Berg op 05-11-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:35
Wat is momenteel jullie gasverbruik per dag en hoe oud is jullie huis tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CW_oeM_795CiFplBpASngFxweM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MgthOQz0Ai2p2atuXyEnV0FH.png?f=fotoalbum_large

Voor een hoekwoning van ongeveer 130m2, met dakterras. uit 1979.
Alles nageisoleerd (spouw Rc2.2, dak Rc 4.4 , vloer Rc 6) en voorzien van triple glas.

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Kees85 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:29:
Wat is momenteel jullie gasverbruik per dag
0 m³. :)
en hoe oud is jullie huis tweakers?
Midden jaren negentig vorige eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:02

watercoolertje

Untertitel

Huis uit 2018, 123m3, het label weet ik niet (zal wel A+ oid zijn).

Stroom opwekking 2024 (tot het heden): 6.376 kWh
Stroom opwekking 2024 oktober: 417 kWh

Stroom teruglevering 2024 (tot het heden): 5.313 kWh
Stroom teruglevering 2024 oktober: 323 kWh

Stroom afname 2024 (tot het heden): 2.440 kWh
Stroom afname 2024 oktober: 322 kWh

Stroom verbruik 2024 (tot het heden): 3503 kWh
Stroom verbruik 2024 oktober: 416 kWh

Gasverbruik 2024 (tot het heden): 184 m³
Gasverbruik 2024 oktober: 14 m³

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS-ktd_GsDCBuIR-6df02qGeK4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iiuL1IMvN2FVSCGyLq6L0RvL.png?f=fotoalbum_large

Let op dat de bedragen niet helemaal kloppen van de teruglevering (en het nettoverbruik dus ook niet), ze rekenen voor teruglevering (in dit overzicht) namelijk met de prijs die ik betaal per kwh maar na salderen krijg ik maar 11 cent per kwh. Komende maand(en) zal dat wel omlaag gaan want 400 a 500 kwh heb ik wel nodig per (winter)maand. Gelukkig voldoende overschot want de opwekking zakt aardig in deze maanden.

Heb een Inventum Ecolution Solo om iets aan warmte terug te winnen van de afgezogen (warme) lucht. Deze is zo ingesteld dat ie het eerst probeert en als het binnen een uur niet lukt te verwarmen dan wordt de CV (gas) pas ingeschakeld. Alle radiatoren staan dicht muv de badkamer ivm vloerverwarming op de benedenverdieping. Dit zorgt dat we ongeveer 100 tot 150m3 nodig hebben in de wintermaanden. De rest van het gas is voor douchen. Beneden bewust een quooker zodat de CV niet aan hoeft als je warm water nodig hebt (is bewust niet aangesloten op de warmwaterleiding). Beneden staat de radio of tv eigenlijk 16 uur per dag aan, TV als we beneden zijn, radio voor de hond :D

Ik krijg ook nog 105 euro bonus voor het gascontract, die loopt eind dit jaar af. Stroom heb ik nog ruim 2 jaar bij greenchoice met 11 cent terugleververgoeding en geen boetes/terugleverkosten. Hoop over het jaar netto rond de 0 euro uit te komen. Betaal 24 euro per maand (en hoop die dus ook terug te krijgen).

Tools die ik gebruik om zaken bij te houden:
PVoutput om mijn grootste zonnepanelen-set heen te sturen, de andere set reken ik uit adhv die grote set (klopt voor 99%). Enelogic voor inzicht in (netto) verbruik icm overzichten van Greenchoice.

[ Voor 7% gewijzigd door watercoolertje op 07-11-2024 13:55 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
In juni zijn wij verhuisd naar onze woning die we vorig jaar oktober gekocht hebben. Vrijstaande woning uit 1976 woonoppervlatke 200m2, volledig nageisoleerd gevel/dak/triple glas/balansventilatie (vloerisolatie en geschakelde garage moet ik nog doen). Huishouden volledig elektrisch inclusief beide auto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5GiD3NAhsoUrge9gLDypCOLVbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/572hWptiXrxKVL5bWoNlKkr3.jpg?f=fotoalbum_large

Heel benieuwd wat we qua verbruik voor verwarming gaan zien, data tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HE5-hZcaJoYyD_Jni11FCMgLqJU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FOXxdv3FYMWiWWfTPXAe6nNW.jpg?f=user_large

Afgelopen maanden kon ik nog gratis laden op het werk dus (veel) minder thuis geladen. In de maanden juli-september heb ik thuis nog via stopcontact geladen omdat de laadpaal nog niet hing; daar geeft het "overig/woning" verbruik dus een wat vertekend beeld.

Verbruik verwarming oktober ziet er veelbelovend uit vind ik :) Het zou kunnen zijn dat hier nog vrij veel profijt van thermische massa in zit als gevolg van de buitengevelisolatie. L/L verbruik in oktober is stand-by verbruik; dat vind ik wel pijnlijk hoog.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 07-11-2024 14:30 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Strikt genomen zou ik, afhankelijk van persoonlijke digestieve omstandigheden, hier een negatieve waarde verwachten. Is dit getal een resultaat van afronding en zo ja, hoe heb je dat gemeten? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
UUDIBUUDI schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:55:
[...]

Strikt genomen zou ik, afhankelijk van persoonlijke digestieve omstandigheden, hier een negatieve waarde verwachten. Is dit getal een resultaat van afronding en zo ja, hoe heb je dat gemeten? :+
Niet.
Geen gasaansluiting. Er moet dus ook geen meting uitgevoerd worden. :+

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Kees85 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:29:
Wat is momenteel jullie gasverbruik per dag en hoe oud is jullie huis tweakers?
Dat is een erg grove peiling. Er zijn zoveel factoren, ramen, gordijnen, ventilatie, zon,

Ik ben nog niet boven de 1m³ per dag geweest voor een middelgroot 15 jaar oud appartement. Vandaag de kachel voor het eerst aangezet want ziek kind thuis.

Ik heb een groter en ouder appartement gehad daar stookte ik helemaal nooit want 4 warme buren en gesloten portiek dus feitelijk 1 buitenmuur. Een ander huis dat ik had, had veel van die 'floor-to-ceiling ramen van 3 tot 8 meter lang, dat koelt ook lekker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
jnr24 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:19:
[...]
Een ander huis dat ik had, had veel van die 'floor-to-ceiling ramen van 3 tot 8 meter lang, dat koelt ook lekker af.
Maar bij de minste zon compenseert dat weer door je huis kWh-loos te kunnen opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
IvoB2 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 17:36:
[...]

Maar bij de minste zon compenseert dat weer door je huis kWh-loos te kunnen opwarmen.
Ja, maar natuurlijk ligt dat niet altijd aan de juist kant. Ik heb het idee dat een huis/ruimte met veel zeer grote ramen uiteindelijk een minder prettig klimaat heeft (erg koud 's winters of 's nachts en veel te heet 's zomers). Bovendien geeft het met windkracht 9-10 ook nog bijzondere effecten.

Veel mensen vinden het voor het design en licht heerlijk, ik geef er niet zo om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Is, zoals bijna alles, inderdaad afhankelijk van de individuele situatie.
Hier bestaat de volledige zuidelijke gevel van de leefruimte en een deel van de oost- en westzijde van vloer tot plafond uit driedubbel glas. Spaart per dag ook nog enkele uren verlichting uit.

De positieve invloed kan je zien op mijn verbruikcijfers. In de maand oktober één dag moeten bijstoken (verbruik A2A verwarming: 0,75 kWh).

In de zomer moeten we ook niet artificeel koelen. Daar zorgen bladverliezende planten in combinatie met externe screens op oosten en zuiden en een voersteek op het westen voor.
Bij lage zonnestand (typisch voor de winter kan de zon daar dan onderdoor en laten de bladerloze bomen en struiken de zon door. Bij hoge zonnestand (typisch voor de zomer) valt de zon niet rechtstreeks op het verticale glas en schermen de bladeren de instraling extra af.
Het wordt hier tijdens volle zomer in de leefruimte nooit warmer dan 22°C.
In de winter volstaan twee tot drie uur zonneschijn om de leefruimte boven de 20°C te tillen.
Vraagt wat investeringen maar gelukkig slechts eenmalig. En dat zijn we inmiddels al vergeten terwijl de nulfactuur voor energie maand na maand terugkeert. _/-\o_

De nadelige effecten van de wind heb ik nog niet mogen ondervinden.

Ik zou niet meer zonder kunnen. Een van onze betere investeringen aan de woning.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 07-11-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
jnr24 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 18:12:
[...]

Ja, maar natuurlijk ligt dat niet altijd aan de juist kant. Ik heb het idee dat een huis/ruimte met veel zeer grote ramen uiteindelijk een minder prettig klimaat heeft (erg koud 's winters of 's nachts en veel te heet 's zomers). Bovendien geeft het met windkracht 9-10 ook nog bijzondere effecten.

Veel mensen vinden het voor het design en licht heerlijk, ik geef er niet zo om.
Je vergeet het uitzicht vanaf 4 a 5 hoog, dan is veel glas wel erg nice want je kijkt zomaar een heel eind van je af en je hebt nergens schaduw van dus licht is het zeker
Hier is 60% van de zuidkant van boven tot onder glas, eigenlijk 1 grote ruimte met aan het oosten ook veel glas.
De leefruimte warmt inderdaad lekker snel op, zelfs met een net opkomend winterzonnetje.
Zonwering werkt goed in de zomer, geen airco nodig.
Maar op dagen zoals gisteren met een zuidoost windje 2 a 3 (op deze hoogte waait het altijd wel en er staat niets voor) recht op de ruiten, rond de 5 graden, grijs vochtig grauw weer zonder zon wil het best afkoelen, helemaal als je de bovenste woonlaag bent.
Da's dus ff een flinke uitschieter qua gasverbruik dit soort dagen, hartstikke leuk al dat glas maar stenen in een spouwmuur hebben een veel aangenamere thermische massa en isolatiewaarde dan enorme platen HR++.

Wat vandaag dus resulteerde in 8m3 gas voor verwarming
Hele dag gestookt van 7.00 tot 00.00 om de boel op 20 graden te houden.
175m2 b.j. 2007 label A

Op zonnige winterdagen is de warmteverdeling idd lastig, de werk- en slaapkamers liggen allemaal op het noorden met kamerbrede ramen, staat daar een tijdje de wind op en de woonkamer is zonnig warm wordt het daar best fris, heb een draadloze thermostaat die indien nodig mee verhuist naar het noorden en draai dan de 4 convectoren in de woonkamer tijdelijk dicht.

Wanneer je begane grond woont met veel glas en er nog rondom wat beschutting staat tegen de elementen zal het best aangenaam zijn maar qua comfort wint steen.
Het enige effect wat 9 a 10 Bft heeft is dat het de warmte nog sneller wegwaait maar gelukkig stormt het zelden zo hard of een hele dag maar wanneer het dan ook nog onweert is het uitzicht rondom ook wat waard.
Het trappenhuis beschut de zuid-westzijde en dat merk je behoorlijk, met wind uit die richting verstoken we minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Voor alle duidelijkheid, ik woon niet op het vijfde maar in een open bebouwing met alleen vrij zicht op het zuiden (door waterpartij op het zuiden tussen woning en bos).
Noorden is een volledig gesloten gevel met daartegen carport en dicht struikgewas.
West is dicht bos en oost is de oprit en straatzijde (gemengde haag van vier meter dik en tot twaalf meter hoog).
Allemaal redelijk afgeschermd dus.

Op het zuiden op honderd meter echter ook hoge bomen (+20 meter). Dat heeft als (enig) nadeel dat je tussen november en half februari maar zoninstraling hebt tussen 10:00 en 14:30 uur waardoor PV gevoelig minder presteert dan normaal. Dat is dan weer deels op te vangen door lokale opslag.

Overigens heeft alleen de leefruimte hier veel glas.
De technische ruimte heeft maar een heel klein raampje en de slaapkamers maar één relatief klein raam dat in de zomer (en bij winderig winterweer) ook nog eens volledig kan afgesloten worden door duimdikke houten panelen.
De buitenmuren zijn - waar er geen glas is - ook van hout (om in de zomer geen warmte op te nemen) en de binnenmuren van steen (om in de winter geproduceerde warmte in op te slaan).
Wanneer het echt langdurig koud is en geen zon kan het deel van de leefruimte ook nog eens opgedeeld worden door een kamerbreed glazen scherm (Ug 0,8) dicht te schuiven en af te sluiten van het deel met Ug 0,6. In de buffer tussen Ug 0,6 en 0,8 wordt het nooit kouder dan 10°C en kan de wind ook niet tot bij de afgeschermde leefruimte.
Hetzelfde procédé kan overigens toegepast worden tijdens een hittegolf waarbij het langdurig +35°C is en 's nachts niet onder de 20°C zakt.

Maar als het dan een week dunkelflaute is (zoals afgelopen week) moet ik inderdaad deels gebruik maken van de back up opslag (mobiele opslag, EV koppelen aan de woning).
Bij de opbouw van een woning kan men zich beter op zoveel mogelijk scenario's voorbereiden. Dat begint uiteraard al tijdens de aankoopfase. De woning zelf kan in de tijd oneindig gereeoveerd en aangepast worden. Aan locatie en oriëntatie is nadien nog maar weinig te veranderen.

[ Voor 58% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@IvoB2 uit nieuwsgierigheid: haal jij tijdens de afgelopen week dunkelflaute (zoals jij het noemde :) ) nog 100% zelfvoorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexke1988
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-06 21:10

alexke1988

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Hier oktober

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oscLoRDY2MPteDzlIk-LeZ9Osb0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OjYvKKXIaiXb2TdU7Yoqj7Nv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GY1iguiqcbsek0RSWhzHYwcupo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iNsYAWUwiIWrk3IfAnN82eWk.png?f=user_large

Een losstaande woning van 2002.
Gas gebruiken we voor te koken, verwarming en 90% van het SWW.
Onze hoofdverwarming is een houtkachel.
Als we overproductie hebben gaat de EV en de Airco automatisch aan.

5x390wp west dak
8x440wp zuid dak
7x395wp zuid tuinhuis
2x440wp oost hout opslag

Kosten Elek en gas ;
(vaste contracten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLB13w8UvdVldY394uDSBssnc-8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7ojsH9f6cZPuifLWLSp6rqSZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dV9AWz6OGWfGHiSE62tb5tMENdE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ICpPufeDZ6FPOPL8S1Cq9l0Y.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door alexke1988 op 08-11-2024 10:48 ]

i7 5960X - Rampage V Extr. - 16GB Quad DDR4 2800 Corsair LPX - MSI 980GTX Ti - AX1200i - Obsidian 650D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:27:
@IvoB2 uit nieuwsgierigheid: haal jij tijdens de afgelopen week dunkelflaute (zoals jij het noemde :) ) nog 100% zelfvoorziening?
In theorie wel maar in de huidige praktijk niet echt.
Ik heb - zoals elke herfst/winter - het gridsetpoint van -30W afgebouwd naar -20,-10,0,+10W.
Gezien de vroege dunkelflaute zit ik nu al (drie weken vroeger dan vorig jaar) op een gridsetpoint van 0W.
Maar door de vertraging in schakelen is het streven van het systeem nu niet meer voortdurend 30W terugleveren maar neutraal (0W) zijn. In de praktijk komt dat per etmaal echter neer op een 100 tot 200W uit het net halen.
De zelfvoorziening zal deze maand dus geleidelijk richting 99% gaan.
Dat zou ik uiteraard kunnen voorkomen door het gridsetpoint op een minwaarde boven 20 te houden.
Maar dat zou weer meer input van de mobiele naar de stationaire batterij vergen en dat valt momenteel buiten mijn testdoelen. Waarschijnlijk, afhankelijk van het resultaat van deze winter, iets voor volgend seizoen. We hebben tot midden 2031 nog even tijd om verschillende scenario's uit te testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@IvoB2 Ok, maar eigenlijk heb je ondanks de dunkelflaute dus nog steeds nauwelijks netafname. Dat is imo toch heel netjes.

Helaas heb ik sinds gisteren eind van de middag de thuisbatterij leeg (op 30% reserve na voor een eventuele stroomuitval). En dus is netafname nodig. Jammer, ik had gehoopt het nog wat langer uit te kunnen zingen maar de grijze dagen in combinatie met redelijk lage temperaturen (4,5 graad) hebben dit belemmerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Franciesco schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:00:
@IvoB2 Ok, maar eigenlijk heb je ondanks de dunkelflaute dus nog steeds nauwelijks netafname. Dat is imo toch heel netjes.
Inderdaad.
De back up van de mobiele batterij was net op tijd operationeel.
De laatste week moet ik toch 1 tot 4 kWh uit de stationaire batterij halen.
Deze heeft op jaarbasis ook maar een bruikbare "reserve" van 400 tot 800 kWh.

Gezien de testfase van vorig jaar een tekort liet zien van 282 kWh op jaarbasis (dit jaar bedraagt het tekort al 72 kWh) lijkt me deze extra reserve wel ruim voldoende om in de praktijk* zonder netaansluiting verder te kunnen.

On topic heeft dat uiteraard geen invloed op het actuele energieverbruik. Dat wijzigt niet. Het is alleen de bron om in dat energieverbruik te voorzien dat wijzigt/aangepast moet worden.

Bij de combinatie van heel lage buitentemperaturen (maar dan spreek ik onder de 0°C) en aanhoudende dunkelflaute heb ik als back up uiteraard nog de speksteenkachel (met jarenlange houtvoorraad uit eigen bosbeheer). Voor CV en 300 l SWW verbruikt dat dan maar een 60 tot 100 Wh per etmaal. Maar die optie hebben we tot nu toe nog niet moeten lichten.

*Maar zolang een netaansluiting in euro goedkoper blijft dan afsluiten blijft ook dat in de praktijk een back up. Al wordt dat voordeel jaar na jaar kleiner (vanaf 1/1/25 zakt de TLV hier bv. van 7,5 naar 2 cent/kWh.).

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 08-11-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Je hebt gelijk, dit onderwerp past beter in bijvoorbeeld het topic "Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)". Mocht een moderator deze berichten willen verplaatsen, dan is dat prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Woning :

2 onder 1 kap.
3 verdiepingen.
Gevel isolatie met parels.
Dakisolatie.
Alles dubbel HR++ glas
80 % nieuwe kunststof kozijnen, overige nog hout.
8 zonnepanelen.
Koken op inductie.
Gas gestookte cv ketel voor warm water + verwarming
In de woonkamer een pellet kachel. Die doet het grootste deel verwarmen.
2 airco's voor koeling en (bij) verwarmen

Situatie:
2 personen
1 hond

Kamerthermostaat staat standaard op 14 a 15 graden ingesteld. Als we het koud krijgen dan gaat de pellet kachel aan. De verwarming gebruiken we alleen als het 's nachts te ver afkoelt of als we van huis zijn en we de pellet kachel niet aan hebben en het dan te koud gaat worden.

Als het op de badkamer te koud is gebruiken we een elektrisch kacheltje om de ruimte kort extra te verwarmen. In de keuken hebben we een kleine elektrische boiler voor warm water.

IT verbruik :
3 Unifi accespoints.
2 Unifi 8 poort switch
KPN glasvezel convertor
2 wled controllers
1 RPI
5 wifi camera's
Verzameling Shelly stekkers en switches
Server. Gemiddeld 12 W, schakelt op gezette tijden aan en uit.

Sluipverbruik zit rond de 180 W. Dit is vooral het verbruik van de accespoints, switches e.d. en zaken zoals sluipverbruik van de tv's, ijskast enz.

Energie van 1-1- 2024 tot heden 8-11-2024
Verbruik 1744.97 kWh
Geleverd 1596.38 kWh
Netto verbruik 148.59 kWh
Gas 76.08 M3

Wat we nog gaan doen :
Overige oude kozijnen vervangen door de kunststof variant
Toepassen van isolatie onder de ramen
Tochtstrip op binnendeuren zoals deuren naar de gang en kelder. Bij aanschaf van nieuwe apparaten zoals vaatwasser en koelkast waar mogelijk een zuinigere variant kiezen. Meer verlichting slim maken zodat onnodig aan laten van verlichting beperkt kan worden.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Sparkiee dus in je overzicht ontbreekt nog hoeveel kg pellets er gebruikt zijn :)

Het blijft een puntje hoeveel context er nodig is om de getallen te duiden.
Voor een compleet plaatje zou mobiliteit er misschien ook bij mogen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:30
Onze situatie:

* Klein rijtjeshuis bj 1957, 94m2 leefruimte (niet alles verwarmd).
* All electric
* 2 personen, altijd iemand thuis.
* PV 3160Wp op zuid, 1740Wp oost-west (pakt weinig/geen zon in 6 donkere maanden)
* Kleine thuisbatterij

Verbruik oktober:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Kr7_o27kjrZVHiVxGeipUb-Juk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6kdWpkugHT1M1lnyIErXiKX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Sjamo op 10-11-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Proton_ schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:41:
@Sparkiee dus in je overzicht ontbreekt nog hoeveel kg pellets er gebruikt zijn :)

Goeie,
Van 1-1-2024 tot en met 8-11-2024 zijn er 27 zakken verbruikt, gelijk aan 405 kg pellets.
Mobiliteit.....we hebben geen elektrische auto maar moeten nog gewoon tanken. Om dit er nog bij te doen is wat lastiger omdat het gebruik niet altijd even veel is. Woon - werk verkeer is voor beide met de fiets. Auto gebruiken we voor het doen van boodschappen en om ons te verplaatsen als we ergens heen gaan. De ene week alleen boodschappen. En dan een weekendje naar vrienden of een dagje weg. Daar kan ik op basis van de gegevens die ik heb geen aantal of prijs aan plakken.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Proton_ schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:41:
Indien interesse, maak een invlultemplate met de gegevens die je wil zie en hang die in de TS. :)
En zet alle verbruikte energie om in dezelfde waarde (bv. kWh).

Ik denk dat er veel consumenten dan omver zouden vallen van de hoeveelheid energie die zie er op een jaar doorjagen (als ze daar zelf al genoeg data voor bijhouden).
Er zijn er die niet eens het verschil kennen tussen energieverbruik en netafname of energieverbruik en energierekening. :+

Of om het eenvoudiger te houden wijzig het topic in "Wat is jouw maandelijks huishoudelijk energieverbruik?"?
Aan een "actueel" energieverbruik heb je ook niet veel.
En wanneer huishoudens die thuis laden hun energie wel moeten meetellen en huishoudens op fossiele mobiliteit niet heb je ook al een scheefgetrokken vergelijk.

[ Voor 57% gewijzigd door IvoB2 op 12-11-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Zojuist de kosten van ons verbruik maand Oktober 2024. Tweepersoonshuishouden. Voorschotbedrag op €100 totaal per maand en volgende jaar een cashback van €350 totaal :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DipOwl7p7zamPffO9Sk_w7uA62I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OTfnRFCEtaVxeZS3bZZzAWZz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_9x0DhkYmRAnpyiNyCH38zXgxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TT5Hg5EZ7Irn98Tmmuopomib.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal €38,82 voor Oktober 2024

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 12-11-2024 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 09:54
Woning:
- Hoekwoning uit 1972
- Oppervlak 125 m²
- Twee verdiepingen; plat dak
- Dak is geïsoleerd door vorige bewoner (type etc. onbekend)
- Gevels zijn met PUR geïsoleerd, ook gedaan door vorige bewoner
- Alle kozijnen (d.d. 2008) zijn van kunststof en voorzien van HR dubbel glas (uW 1,8)
- 6 radiatoren en één convectorput
- Koken op keramische kookplaat
- Energielabel D bij aanschaf in 2021

Recente maatregelen:
- 04-2023: Nieuwe Remeha Tzerra 28C + Nest thermostaat
- 09-2024: Kelder voorzien van 9 mm PIF isolatie
- 11-2024: 12 zonnepanelen / 5,28 kWp geïnstalleerd

Geplande maatregelen op korte termijn:
- Split-unit airco met binnenunits in slaap- en woonkamer
- Warmteverlies beoordelen met FLIR bij koud weer

Situatie:
- 2 volwassenen
- Waarvan een met FT kantoorbaan (5 dagen per week) en de ander FT met wisselende ochtend/middagdiensten

Verbruik oktober 2024:
- Stroom laag: 116 kWh
- Stroom regulier: 84 kWh
- Gas: 67,1 m³ :/

De verwarming staat standaard ingesteld op een minimum van 16,0° in de woonkamer met een Nest V3. Als mijn partner of ik thuiskomen, dan zetten we de verwarming handmatig op 20°. Als we gaan slapen dan gaat deze automatisch terug op de eco-stand van 16,0°. In de meeste ruimtes staan de radiatorknoppen op 1 of 2, met uitzondering van de woon- en slaapkamer, die staan iets hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8R-TUtQpl8OV5wqmf-sU7tsCgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UcS5Jowt7NOV9Oju8PDLl7h.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mijn eigen berekening zal ik rond de 1.200 m³ per jaar gaan verbruiken. Dat levert een termijnbedrag van € 230,- op. Al zal dit komend jaar iets lager uitvallen i.v.m. de recente aanschaf van zonnepanelen. Ook weet ik dat het verwarmen met airco's een aanzienlijke besparing zal opleveren, zelfs nadat de salderingsregeling is afgeschaft.

Het vervangen van alle kozijnen zou ook een flinke besparing kunnen opleveren, maar dat is een behoorlijke investering met een lange terugverdientijd. De gevels opnieuw laten isoleren is niet mogelijk vanwege het PUR-schuim en het dak is vlak voor de verkoop, in 2020, geïsoleerd en voorzien van nieuw bitumen. Hier zijn helaas geen facturen van omdat de vorige bewoner dat zelf heeft gedaan (hij is dakdekker van beroep).

Ik hoop wat meer inzichten te krijgen met een warmtebeeldcamera, maar de echte mogelijkheden zullen 'beperkt' zijn tot het verwarmen met airco. Dit zou ik in de toekomst willen combineren met (elektrische) vloerverwarming in de keuken en badkamer, die beide ook aan renovatie toe zijn.

Ook heb ik afgelopen weekend flink wat tijd gestoken in het doorlopen van het Tweakers CV-tuning topic en het algemeen nalopen van het hele CV-systeem. Voor mijn gevoel werkt de CV-ketel nu efficiënter, maar dat kan ik nog niet beoordelen.

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Komende 15e november zal ik mijn verbruik posten met de relevante gegevens.
Maar met de meeste gegevens die ik hier zie kan ik weinig.
Hoe arm ben je als je de T op 15 graden zet bijvoorbeeld?
Ik hou het hier lekker op 20 graden in ieder geval en lage kosten.
En ik snap het dus niet dat welgestelde mensen voor 200 euro gaan lopen afzien.

[ Voor 27% gewijzigd door Eric-Peric op 14-11-2024 00:59 . Reden: T alhier toegevoegd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-06 18:09
Eric-Peric schreef op donderdag 14 november 2024 @ 00:09:
Laat iedereen aub in zijn waarde.
Niemand verteld hier wat hij of zij verdient, en ook niet wat hij of zij aan het einde van de maand overhoudt. Ook niet iedereen heeft dezelfde way of life, dus andere vinden waarschijnlijk ook iets van jouw gedrag ivm het klimaat enzo.

Wees verder blij met je goede gezondheid, zelf heb ik dat geluk niet meer. En mis daardoor ook een stuk inkomen. De keuzes die ik nu maak, zijn niet meer het zelfde als toen ik de hele wereld nog aankon. Dit geldt misschien ook voor andere mensen hier, zonder dat hier te vertellen.

Pijnacker Oost/West

• Eric-Peric
RemmyB83 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 01:31:
[...]

Laat iedereen aub in zijn waarde.
Niemand verteld hier wat hij of zij verdient, en ook niet wat hij of zij aan het einde van de maand overhoudt. Ook niet iedereen heeft dezelfde way of life, dus andere vinden waarschijnlijk ook iets van jouw gedrag ivm het klimaat enzo.

Wees verder blij met je goede gezondheid, zelf heb ik dat geluk niet meer. En mis daardoor ook een stuk inkomen. De keuzes die ik nu maak, zijn niet meer het zelfde als toen ik de hele wereld nog aankon. Dit geldt misschien ook voor andere mensen hier, zonder dat hier te vertellen.
Ik snap U bericht niet. Ik ben niet erg blij met mijn gezondheid, reeds jaren in de WIA.

• President
  • Registratie: Februari 2015
Zo, even kijken. De vloerverwarming staat hier 24/7 aan op 19 graden, huis uit 2015. Geen idee namelijk of het nou nou nut heeft om die in de nacht lager in te stellen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KhaUlpcS3kLPyKO8ww9lYEDpERI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NDGFKHuYmaYbQTmixwmv7drd.jpg?f=fotoalbum_large

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Eric-Peric schreef op donderdag 14 november 2024 @ 00:09:
Een tiental jaar geleden heb ik paar keer als zzp'er voor een persoon gewerkt die in een enorme villa woonde, alles er op en er aan. Hij had toen een maandelijkse elektriciteitsrekening van 700€/maand, kon dat ook best betalen.

Alhoewel zijn villa tot in de puntjes afgewerkt was bracht hij het grootste deel van zijn tijd door aan de keukentafel met zijn laptop. Hij had nochtans een bureau in een nieuwe glazen uitbouw en nog een op de verdieping.

Op de verdieping was het 14gr. Ik verwarm niet waar ik niet ben was zijn uitleg.

• IvoB2
Wozmro schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:19:
[...]
Ik verwarm niet waar ik niet ben was zijn uitleg.
d:)b
Hier wordt ook alleen maar de leefruimte rechtstreeks verwarmd.
Ieder zijn ding en zijn eigen comfortervaring.
Ik wil nog voeling hebben met de seizoenen. Maar als een ander het overal in de woning liever +25°C heeft doet ie dat maar. Ik word dan weer gewoon mottig in zo'n omgeving.
En in het stookseizoen (begin november tot begin maart) wordt het SWW hier tussen de 35 en 40°C gehouden. Comfortabeler -mijn mening een aanvoelen - dan iedere dag twintig minuten staan afkoken onder 60°C. :+
Gezien ik - op een occasionele seizoensverkoudheid na - zelden ziek ben zal die levenswijze blijkbaar ook niet erg ongezond zijn. :)
En neen, is niet uit "armoede". Aan geld geen tekort.

[ Voor 75% gewijzigd door IvoB2 op 14-11-2024 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ons huis heeft wat overeenkomsten met die van @D422, vandaar even een reactie.

Woning:
- 2o1k uit 1973
- Oppervlak ~155 m²
- Twee verdiepingen + zolder, uitbouw met plat dak
- Zolderdak is geïsoleerd met 14cm PIR
- Gevels zijn met minerale wol geïsoleerd
- Verdieping + zolder hebben houten kozijnen, HR++
- Begane grond heeft deels aluminium kozijnen HR+++, rest houten kozijnen HR++
- b.g. vloerverwarming, verdieping radioatoren (T11)
- CV uit 2012 voor verwarming + SWW
- Inductie koken
- 4.800 WP op schuin dak (O/W)
Sinds april:
- 3x airco (2,5 + 2,5 + 3,5kW, allen MHI ZSX)
- 4.000 WP op zuid (plat dak)

Verbruik oktober
Gas 2023: 46,7m³
Gas 2024: 14m³
Elektra 2023: 159,2 kWh netafname / 121,9 kWh teruglevering
Elektra 2024: 294,4 kWh netafname / 178,9 kWh teruglevering

De airco's verwarmen op de laagste stand. Als de temperatuur onder de 20 graden komt springt de CV bij. Of als we (ook) warme voeten willen hebben :)

• Nappy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-06 20:05
President schreef op donderdag 14 november 2024 @ 06:53:
Zo, even kijken. De vloerverwarming staat hier 24/7 aan op 19 graden, huis uit 2015. Geen idee namelijk of het nou nou nut heeft om die in de nacht lager in te stellen

[Afbeelding]
Hoe groot is het vloerverwamingoppervlak en is het primaire verwarming?
Wat een verwarrende visualisatie, zo in een oogopslag. Wat houdt die lijn in? En waarom schommelt je zo sterk?

• President
  • Registratie: Februari 2015
Nappy schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:03:
[...]

Hoe groot is het vloerverwamingoppervlak en is het primaire verwarming?
Wat een verwarrende visualisatie, zo in een oogopslag. Wat houdt die lijn in? En waarom schommelt je zo sterk?
Het is de primaire verwarming beneden, verder stoken er niet. Zal gewoon 5 meter breed en een meter of 11 lang zijn (minus de hal/trap/trappen last). Die lijn is de buitentemperatuur geloof ik, de schommeling kan natuurlijk door douchen en/of bad komen met een gezin van 4. Kan de verwarming natuurlijk niet los koppelen...

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:13

Audione0

Strijdt der titanen

Woning - Bungalow 1989

- Binnentemp ~20graden Celsius
- Oppervlakte~110 m²
- Plat dak
- Vloer/Dak en spouw isolatie
- Gevels zijn minerale wol
- Alu kozijnen + HR++ glas
- ~100m2 vloerverwarming
- All electric WP
- Inductie koken
- 7700 PV (19x410) op platdak (Zuid)
- Thuisladen van een Elektrische auto 58kWh batterij waar 22000 per jaar mee gereden wordt.

Dynamisch energie contract en kan redelijk goed sturen, met een gemiddelde prijs van €0.23ct per kWh
Netto afname uit het net ~8000kWh
Netto terug levering aan het net ~4000kWh

Gemiddelde energie rekening pm €90.00

[ Voor 23% gewijzigd door Audione0 op 15-11-2024 19:12 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Wozmro schreef op donderdag 14 november 2024 @ 07:19:
[...]

Een tiental jaar geleden heb ik paar keer als zzp'er voor een persoon gewerkt die in een enorme villa woonde, alles er op en er aan. Hij had toen een maandelijkse elektriciteitsrekening van 700€/maand, kon dat ook best betalen.

Alhoewel zijn villa tot in de puntjes afgewerkt was bracht hij het grootste deel van zijn tijd door aan de keukentafel met zijn laptop. Hij had nochtans een bureau in een nieuwe glazen uitbouw en nog een op de verdieping.

Op de verdieping was het 14gr. Ik verwarm niet waar ik niet ben was zijn uitleg.
Lol. Doe ik ook, ik verwarm alleen de huiskamer. En snachts de slaapkamer.
Toen ik even echt weinig te besteden had 1 slaapkamer tot minihuiskamer omgetoverd. Heerlijk warm met een 300W IR, destijds met 45 cent per dag de winter doorgekomen.
Er is een reden dat huiskamers vroeger vaak in twee delen waren. Scheelt 50% verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Ik zie hier een hoop mensen die geen gas meer hebben en daar zijn een hoop oplossingen voor.
Dit is mijn el cheapo methode geweest.
Geiser vervangen door boiler 200,-
Had ik liggen anders had ik een instant heater genomen denk ik.
Gaskachel vervangen door olieradiator 20,- van marktplaats.
Inductiekookplaat 125, electra aansluiting was reeds aanwezig
Aansluiting laten verwijderen gratis, maar levert 360 per jaar op. IR slaapkamer had ik al.
Het hoeft dus niet heel veel te kosten.
Binnen een jaar heb je je geld terug.
Ik betaal nu 55 euro per maand. Ik heb echter wel 10 zonnepanelen laten plaatsen in 2021.

[ Voor 7% gewijzigd door Eric-Peric op 15-11-2024 01:12 . Reden: Zonnepanelen toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Twee onder 1 kap, 1978, 104m2
- naisolatie: dak, ramen (mix HR+, HR++ en triple), kozijnen deels kunststof, vloer
- dakkapel heeft nog originele 2cm PUR dakisolatie
- gasketel vastgezet op 6KW, 35-45 graden
- verwarming met oversized T22 radiatoren en fans
- verwarming van 6:30-22:00 op 19, on-demand naar 19.5 of 20.
- berging heeft 45 meter vloerverwarmingsbuis door constructievloer
- 2610Wp zonnepanelen op 3000W omvormer

Verbruik 2024 tot nu toe:
600 kuub gas (830 over afgelopen 366 dagen)
1513KWh stroom
1831KWh teruglevering

De zonnepanelen hebben dit jaar 2850KWh opgewekt, doen het beter dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Nog even een kattebelletje.
Als je nou kijkt wat je echt betaald per maand zou je eigenlijk ook je investerings en onderhoudskosten mee moeten nemen denk ik?
Dan zouden mijn zonnepanelen voor 25 euro extra kosten per maand zorgen bijvoorbeeld.

[ Voor 21% gewijzigd door Eric-Peric op 15-11-2024 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Eric-Peric schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 00:53:
Binnen een jaar heb je je geld terug.
Ik betaal nu 55 euro per maand. Ik heb echter wel 10 zonnepanelen laten plaatsen in 2021.
Kan nog goedkoper:
In 2011 heb ik 20 zonnepanelen laten plaatsen (20x280 Wp).
Binnen de 5 jaar terugbetaald (investering eigen geld was 500 €).
Ik betaal geen voorschotfactuuur voor energie en krijg bij de jaarnota doorgaans geld terug. :)
edit: zonder te salderen!
Ik verwarm wel de slaapkamer niet rechtstreeks want we slapen het hele jaar door met de raam open.
En ik woon in Vlaanderen en niet in Nederland, dat scheelt waarschijnlijk ook (Matheus is my middle name :+ ).

Maar on topic, dat maakt uiteraard niet uit voor het energieverbruik.
Dat ligt hier - afhankelijk wat je meerekent - op een 2500 tot 5000 kWh per jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier een voorbeeld zonder nachtverlaging, alle ruimtes zijn 24/7 op comfortabele temperatuur (vrijstaand 264m2 incl woonkelder die zeer goed geïsoleerd is en veel ramen op Noord, Zuid, West).

Okt-okt:
Verbruik 8900kWh
Opwek 7615kWh (vorig jaar 8800kWh)
Direct verbruik 2665kWh

Waarvan
- verwarmen/SWW ongeveer 4000kWh
- electrische auto ongeveer 1000kWh
- overige voornamelijk grote koelkast, grote vriezer, Quooker, 2 ovens, tuinverlichting (daar komt nog Hue in)... 3900kWh
- ivm salderen weinig moeite gedaan om direct verbruik te verhogen

Kosten met salderen ca 25 euro per maand.
De vorige eigenaar wilde ervan af, want die betaalde >500 euro per maand zonder pv panelen en met een gasaansluiting ;).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 15-11-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Sport_Life schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:46:
Kosten met salderen ca 25 euro per maand.
De vorige eigenaar wilde ervan af, want die betaalde >500 euro per maand zonder pv panelen en met een gasaansluiting ;).
De hamvraag is dan uiteraard of je NA salderen op hetzelfde actuele verbruik wenst te blijven en een hogere energierekening (ander topic) wil accepteren of - on topic - je actuele energieverbruik (met blijkbaar voor jou een lager comfort) evenredig zal verlagen om op eenzelfde energierekening te blijven?
Je direct verbruik bedraagt immers maar 30% en je totaal verbruik is aan de hoge kant.
Zonder salderen zou je dus een 70% van je totale verbruik gewoon aan de volle netpot betalen.

Of gewoon je woning weer doorverkopen aan een ander omdat bij eenzelfde energieverbruik de rekening te hoog wordt?

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 15-11-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 09:54
@Tehh , dank voor je reactie! Altijd goed om wat vergelijkingsmateriaal te hebben. :)
Het (deels) verwarmen met airco's zou volgens mijn conservatieve inschatting tussen de € 100.- en € 130,- per maand kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Hier mijn actuele energieverbruik.
Huis en situatie,
Rijtjeswoning 1910 81m2
10 cm beton op koude grond
Muren 1.5 steens
Isolatie ongoing project, grotendeels oud dubbel glas, huiskamer voor en achter inmiddels pir, plafond en plat dak niet geisoleerd.

In principe verwarm ik alleen de huiskamer.
Die is 36 m2 grofweg 100m3
Verwarming 24 u.p.d op 20, verwarming is een cop1 olieradiatortje.
Verder 10 zonnepanelen die ongeveer 2700 kwh per jaar leveren, waarvan ik 700kwh zelf gebruik, en om de terugleverkosten op 120 te houden schakel ik ze bij 1995 uit.

Dan gemiddeld dagverbruik volledig electrisch per maand;
nov24 21.36
okt24 10.63
sep24 4.96
aug24 3.76
jul24 4.33
jun24 4.66
mei24 9.3
apr24 11.36
mrt24 18.83
feb24 22.36
jan24 29.66
dec23 21.73
nov23 14.0
okt23 7.3

Sinds september is mijn zoon bij mij komen wonen, vandaar dat het verbruik dit jaar wat hoger is.

Voorschotbedrag is nu 55 per maand.
Geen id wat nu de beste rendabele investering zou kunnen zijn? Warmtepomp en batterij zijn onzinnige investeringen bij deze bedragen, dus blijft over airco, en isoleren.

[ Voor 22% gewijzigd door Eric-Peric op 15-11-2024 17:09 . Reden: vraag toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:14:
[...]

De hamvraag is dan uiteraard of je NA salderen op hetzelfde actuele verbruik wenst te blijven en een hogere energierekening (ander topic) wil accepteren of - on topic - je actuele energieverbruik (met blijkbaar voor jou een lager comfort) evenredig zal verlagen om op eenzelfde energierekening te blijven?
Je direct verbruik bedraagt immers maar 30% en je totaal verbruik is aan de hoge kant.
Zonder salderen zou je dus een 70% van je totale verbruik gewoon aan de volle netpot betalen.

Of gewoon je woning weer doorverkopen aan een ander omdat bij eenzelfde energieverbruik de rekening te hoog wordt?
6200kWh x 0,25 = 1.550 > 130 euro per maand.
Voor een grote woning met 5 personen incl electrische auto vind ik dat prima.

Alles recent helemaal naar onze wensen verbouwd dus de komende 20 jaar zitten we hier nog wel :).

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 15-11-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wanneer je je een EV kan veroorloven waar je minder dan 6000 km per jaar mee rijdt valt dat idd best mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
IvoB2 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 08:30:
[...]

Kan nog goedkoper:
In 2011 heb ik 20 zonnepanelen laten plaatsen (20x280 Wp).
Binnen de 5 jaar terugbetaald
Die liggen er al heel wat jaartjes.
Heb je data over opbrengstvermindering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
In 2024 15% minder dan het langjarig gemiddelde. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tsja met zulke dagen ga ik met 15 panelen ook de oorlog niet winnen ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MU-fHbid4yNMnnl-d09hAWYcAOc=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/kNsg1A6FIyuHtns0VcYjpxdQ.png?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric-Peric
ChrisW schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 20:48:
Tsja met zulke dagen ga ik met 15 panelen ook de oorlog niet winnen ;-)
[Afbeelding]
24,3 kwh hier gisteren
Maar het is allemaal zo moeilijk om te vergelijken. Toch blijft tweakers zo ongeveer het enige platform waar je iets van data kunt vinden, nuttige data dan.

[ Voor 16% gewijzigd door Eric-Peric op 17-11-2024 14:50 ]

Pagina: 1 ... 76 ... 82 Laatste