Woning:
- Hoekwoning uit 1972
- Oppervlak 125 m²
- Twee verdiepingen; plat dak
- Dak is geïsoleerd door vorige bewoner (type etc. onbekend)
- Gevels zijn met PUR geïsoleerd, ook gedaan door vorige bewoner
- Alle kozijnen (d.d. 2008) zijn van kunststof en voorzien van HR dubbel glas (uW 1,8)
- 6 radiatoren en één convectorput
- Koken op keramische kookplaat
- Energielabel D bij aanschaf in 2021
Recente maatregelen:
- 04-2023: Nieuwe Remeha Tzerra 28C + Nest thermostaat
- 09-2024: Kelder voorzien van 9 mm PIF isolatie
- 11-2024: 12 zonnepanelen / 5,28 kWp geïnstalleerd
Geplande maatregelen op korte termijn:
- Split-unit airco met binnenunits in slaap- en woonkamer
- Warmteverlies beoordelen met FLIR bij koud weer
Situatie:
- 2 volwassenen
- Waarvan een met FT kantoorbaan (5 dagen per week) en de ander FT met wisselende ochtend/middagdiensten
Verbruik oktober 2024:
- Stroom laag: 116 kWh
- Stroom regulier: 84 kWh
- Gas: 67,1 m³
De verwarming staat standaard ingesteld op een minimum van 16,0° in de woonkamer met een Nest V3. Als mijn partner of ik thuiskomen, dan zetten we de verwarming handmatig op 20°. Als we gaan slapen dan gaat deze automatisch terug op de eco-stand van 16,0°. In de meeste ruimtes staan de radiatorknoppen op 1 of 2, met uitzondering van de woon- en slaapkamer, die staan iets hoger.
Volgens mijn eigen berekening zal ik rond de 1.200 m³ per jaar gaan verbruiken. Dat levert een termijnbedrag van € 230,- op. Al zal dit komend jaar iets lager uitvallen i.v.m. de recente aanschaf van zonnepanelen. Ook weet ik dat het verwarmen met airco's een aanzienlijke besparing zal opleveren, zelfs nadat de salderingsregeling is afgeschaft.
Het vervangen van alle kozijnen zou ook een flinke besparing kunnen opleveren, maar dat is een behoorlijke investering met een lange terugverdientijd. De gevels opnieuw laten isoleren is niet mogelijk vanwege het PUR-schuim en het dak is vlak voor de verkoop, in 2020, geïsoleerd en voorzien van nieuw bitumen. Hier zijn helaas geen facturen van omdat de vorige bewoner dat zelf heeft gedaan (hij is dakdekker van beroep).
Ik hoop wat meer inzichten te krijgen met een warmtebeeldcamera, maar de echte mogelijkheden zullen 'beperkt' zijn tot het verwarmen met airco. Dit zou ik in de toekomst willen combineren met (elektrische) vloerverwarming in de keuken en badkamer, die beide ook aan renovatie toe zijn.
Ook heb ik afgelopen weekend flink wat tijd gestoken in het doorlopen van het Tweakers CV-tuning topic en het algemeen nalopen van het hele CV-systeem. Voor mijn gevoel werkt de CV-ketel nu efficiënter, maar dat kan ik nog niet beoordelen.