tormentor1985 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:14:
[...]
Overigens is dit puur een advies, hè. Het is niet dat ik zo leef. De vraag was of zonnepanelen zinvol zouden zijn, maar in een tijd waarin terugleveren aan het net niet wenselijk is en bij een laag verbruik, is dat waarschijnlijk alleen maar duurder. In dat geval zou ik, als je toch al zo leeft, gewoon volledig van het net afgaan. Ik denk serieus dat dat goedkoper is.
We dreigen weer off topic te gaan want huishoudelijk verbruik is, zoals reeds geschreven, niet afhankelijk van de bron waarmee je dat verbruik wil coveren.
Maar wat je stelt hangt af van de situatie en vooral van de (steeds wijzigende) geldende reglementering.
Zelf ben ik al best in staat om technisch off grid te gaan op basis van PV en eigen opslag.
Juist omdat het (nog) voordeliger is om wel aan het net gekoppeld te blijven is een reden dat ik dat vooralsnog niet doe.
Ook geen advies maar gewoon persoonlijk ervaring (die niemand moet navolgen).
In de zomer wordt de zon hier door de dag buitengehouden door dikke houten luiken (slaapkamers) en verticale buitenscreens voor de glazen wanden van de leefruimte. Dit in combinatie met verschillende lagen bladverliezende struiken en bomen.
In de winter kan je op die wijze dan omgekeerd weer genieten van maximale warmterecuperatie van buiten naar binnen toe.
De binnenmuren zijn van steen om in de winter geproduceerde warmte op te slaan en in de zomer koeler aan te voelen en de buitenmuren volledig in hout om in de zomer zo weinig mogelijk warmte op te nemen. Tussen buiten- en binnenwanden uiteraard voldoende isolatie om deze van elkaar gescheiden te houden.
In de maand augustus was het totale airco verbruik hier 1,5 kWh.
Er is altijd minstens één persoon thuis en de tweede persoon maar twee tot drie dagen afwezig tijdens de dag. De temperatuur in de leefruimte wordt het ganse jaar gehouden tussen de 19°C (min. in de winter) en max. 22°C (max. in de zomer).
In de slaapkamers op max. 20°C (zomer) en minimum 15°C (winter).
Wij slapen zoveel mogelijk met de vensters volledig open en hebben een hekel aan artificiële gekoelde lucht.
Gamen doen we doorgaans in de slaapkamer maar liefst niet op een PC (verdere details zijn off topic want verbruiken geen technisch opgewekte energie).
Wij zijn latte liefhebbers. De koffie wordt dus vlak voor het zetten elektrisch gemalen en vervolgens klaargemaakt in een inductie Bialetti. De schuimer is een exemplaar op oplaadbare batterijen.
Wegens te weinig gebruik hebben we enkele jaren geleden de droogkast afgevoerd naar "opnieuw en Co".
Weer een grootverbruiker minder. Drogen doen we sindsdien volledig op zon en windkracht.
De vaatwasser is een maand geleden kuren beginnen te vertonen. We zijn er nog niet uit of we deze nog gaan vervangen. Met de hand afwassen kost iets minder energie en iets meer water dan met de vaatwasser. Maar het gaat wel veel vlugger dan een programma met de machine. En aan de ttijdheb ik geen schuld en ik kan gelijktijdig gewoon naar muziek luisteren.
PV is van 2011 en produceert sindsdien op jaarbasis meer kWh dan we er verbruiken.
De overheid heeft waar ik woon geen vat op het aantal uren zonneschijn dus daar moet ik niet van wakker lliggen. Mijn PV installatie heeft de overheid niet nodig om energie te produceren en van salderen ben ik enkele jaren geleden al vrijwillig afgestapt.
Wanneer je alles zoveel mogelijk zelf in handen neemt wijzigt er op dat vlak weinig tussen het verleden, het heden en de toekomt. Ja het ene jaar is er wat meer productie dan het andere maar gemiddeld genomen en gemeten over meer dan tien jaar komt het telkens op zowat hetzelfde neer.
In een huurhuis/appartement zijn die mogelijkheden uiteraard al veel beperkter.
In tegenstelling tot jou leef ik al het grootste deel van mijn leven op kosten van de overheid. Op dat vlak verschillen onze ervaringen dus. Waar niets mis mee is. Andere uitgangspunten geven andere gevolgen.
En zolang ieder tevreden is met de gevolgen is er weinig aan de hand.
Hier worden zowat alle verbruikers, tot de waterkoker toe, gemeten (van kWh meters voor kringen tot sockets voor individuele WSC).
Een redelijk inzicht in het eigen verbruik dus.
Op de in- en uitgaande stromen zit er ook een energiemeter.
Meten = weten.
Wij ontzeggen ons energetisch ook weinig en dat zie je dan ook aan ons hogere verbruik voor de maand augustus. Maar wanneer dat hogere verbruik, door eerder genomen maatregelen, geld in het laadje brengt ipv geld te moeten kosten kan ik daar best mee leven.

Bij een totaal maandverbruik van 435,953 kWh voor - 298,47 € ben ik best tevreden.
Uiteraard zou met wat extra moeite dat beter kunnen maar je moet niet altijd het onderste uit de kan willen halen. Die extra moeite is me de kleine meeropbrengst dan weer niet waard. Maar uiteraard is ook hier n = 1..
[
Voor 5% gewijzigd door
IvoB2 op 04-09-2024 12:23
]