• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:36
Ik ben al de sinds midden januari niet thuis en zit gemiddeld op 0,5kWh/dag.
Maar ik heb zonnepanelen en een Ferrarismeter en ik had op 27-2 mijn verbruik van vorig jaar al terug (op de meter teruggedraaid).
(En tot juli nog 22ct van Engie, daarna 3 jaar 11,5ct van GC...)

Puur ter info/vermaak, het verbruik waar ik wel ben:
Jan: 2569 kWh ±€464
Feb: 2076 kWh ±€340
Mrt: 1685 kWh rekeningen moeten nog komen.

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:03

Termy

valt er nog wat te fragge?

IvoB2 schreef op maandag 1 april 2024 @ 10:30:
sinds 30/6/2011 krijg ik 20 jaar lang netto 33 cent voor iedere kWh die ik produceer (ongeacht wat ik er daarmee mee doe - situatie Vlaanderen.
Ah, kijk, hierom dus :).
Indien de regels op dat vlak tussen nu en 2031 zouden wijzigen dan kan het project uiteraard wel vervroegd worden. Je moet dus nu al weten waar je naartoe wil. Maar dat zien we dan wel weer.
De enige zekerheid is dat het in juli 2031definitief stopt.
Ja dit is meer wat ik bedoelde met de toekomst is ongewis. Niet alles is goedkoper als je het zelf doet (schaalgrootte, etc) maar stroom opwekken zou er 1 kunnen zijn/blijven. Het voordeel van er zelf voor zorgen ook al blijkt het uit de markt goedkoper is dat je dan ook bij uitval van het net nog stroom kan hebben en waarschijnlijk niet heel veel duurder uit bent.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Kan altijd maar sinds 2011 is de markt (toch niet in Vlaanderen) nooit goedkoper geweest dan zelf in je energie voorzien.
En uiteraard blijft mijn PV installatie gewoon verder produceren wanneer het net niet meer beschikbaar is. Dat stadium van de planning zijn we ook al enkele jaren geleden voorbij.

Dat dit een individueel gegeven is en niet voor iedereen gelijk weet ik ook wel.
Maar mijn plannen (toch voor de eigen woning, ik investeer ook in PV voor sociale projecten maar dat is een andere business en valt buiten het doel van dit topic) zijn dan ook individueel en hebben niet als doel altijd en overal door iederen met hetzelfde resultaat gebruikt te kunnen worden. Iedereen moet zijn eigen rekening maken.

Maar persoonlijk ken ik weinig mensen die op jaarbasis een negatieve energienota hebben zonder te voorzien in eigen energieproductie (en opslag).
Zelfs met een dynamisch energiecontract lukt dat in Vlaanderen niet (want daar kan je de BTW en heffingen op energie niet salderen). Maar dat is dan weer meer iets voor een ander topic over hoeveel de energie je kost.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 01-04-2024 20:06 ]

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:21
Maart 2024
Full electric vrijstaande nieuwbouw woning uit 2022, 232m2, 740m3 (houtskelet)

Huishoudelijk: 352kWh
Warmtepomp: 164kWh (heeft bijna uitsluitend 's nachts gedraaid. SSW run wel overdag)
EV: 258kWh (sinds 10 maart uitsluitend op de zon geladen)
Zelfvoorziening 55%. Dit is serieus omhoog gegaan tegenover vorige maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnUwLDbeXZQfefsr-_ouTV80eZM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VKBJLsk7QkA2d4A0eDNnnOcI.png?f=fotoalbum_large

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:26
Broodro0ster schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:16:
Maart 2024
Full electric nieuwbouw woning uit 2022, 232m2, 740m3

Huishoudelijk: 352kWh
Warmtepomp: 164kWh (heeft bijna uitsluitend 's nachts gedraaid. SSW run wel overdag)
EV: 258kWh (sinds 10 maart uitsluitend op de zon geladen)
Zelfvoorziening 55%. Dit is serieus omhoog gegaan tegenover vorige maand.

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd waarom je je warmtepomp bijna alleen in de nacht draait. Is dat vanwege een dynamisch energie-contract?

Wij verwarmen nu juist alleen overdag om gebruik te maken van de het meest efficiënte moment voor de warmtepomp qua temperatuur en ook vanwege de zonne-energie.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:15
Mijn vermoeden zou zijn omdat de temperatuur dan onder de wenstemperatuur zakt... maar da's wel gek bij een nieuwbouwhuis?

• Broodro0ster
Sjamo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:41:
[...]

Ik ben benieuwd waarom je je warmtepomp bijna alleen in de nacht draait. Is dat vanwege een dynamisch energie-contract?

Wij verwarmen nu juist alleen overdag om gebruik te maken van de het meest efficiënte moment voor de warmtepomp qua temperatuur en ook vanwege de zonne-energie.
We hebben een houtskelet woning. Overdag hoeft de warmtepomp niet te draaien want dan wordt het hier vanzelf 23°C (weinig massa), maar 's nachts gaat die warmte ook sneller weg dus dan springt de warmtepomp rond 3h wel aan als het buiten koud is. Afgelopen nacht is ze bijvoorbeeld niet aangegaan bij 8°C, maar in maart hadden we nog redelijk wat nachten van 2-3°C en dan springt de warmtepomp wel 's nachts aan.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Sjamo
Gramser schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:47:
Mijn vermoeden zou zijn omdat de temperatuur dan onder de wenstemperatuur zakt... maar da's wel gek bij een nieuwbouwhuis?
Ik zou denken dat dat het moment is dat je de minste last daarvan zou hebben, tenzij misschien je vooral in de nacht leeft/werkt?

Het verbaasde me vooral omdat er zo duidelijk werd gezegd dat de auto (voornamelijk) op zonne-energie wordt geladen en dat de zelfvoorziening omhoog is gegaan. Die is bij ons juist betrekkelijk hoog doordat we airco, wpb en eboiler eigenlijk alleen overdag bij voldoende zonne-energie gebruiken.

Maar ik ben benieuwd naar de toelichting, als deze gaat komen.

Aanvulling na toelichting, je had duidelijk gelijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 02-04-2024 09:57 ]

• Gramser
Toch grappig: met mijn oude jaren '30 woning hebben we hetzelfde effect: die gaat 's nachts ook nog aan en trekt dan in totaal iets van 3-4kWh uit het net. Overdag, met de ochtendzon, wordt de aanbouw verwarmd waar de thermostaat ook hangt.

Warmte in de vloer bufferen heeft eigenlijk maar weinig nut, want dan zou ik de WP ook overdag moeten laten draaien, waarmee ik eigenlijk al geen besparing meer realiseer. In deze periode zou een accu voor mij wel weer nut hebben.

Maar daar zijn weer heel andere topics voor :)

[ Voor 20% gewijzigd door Gramser op 02-04-2024 10:03 ]

• Broodro0ster
Sjamo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 09:56:
[...]

Ik zou denken dat dat het moment is dat je de minste last daarvan zou hebben, tenzij misschien je vooral in de nacht leeft/werkt?

Het verbaasde me vooral omdat er zo duidelijk werd gezegd dat de auto (voornamelijk) op zonne-energie wordt geladen en dat de zelfvoorziening omhoog is gegaan. Die is bij ons juist betrekkelijk hoog doordat we airco, wpb en eboiler eigenlijk alleen overdag bij voldoende zonne-energie gebruiken.

Maar ik ben benieuwd naar de toelichting, als deze gaat komen.

Aanvulling na toelichting, je had duidelijk gelijk :)
Ik zou ook liefst verwarmen op zonne energie, maar zonder thermische buffer wordt het gewoon te warm. Gisteren was een prachtige dag en het werd 24°C in huis terwijl er de nacht vooraf niet verwarmd werd. De meeste andere dagen wordt het 22.5-23°C in huis. We passen nu 1°C nachtverlaging toe (20.5°C van 00-11h en 21.5°C 11h-24h) zodat de warmtepomp later opspringt tijdens de nacht. Tot eind februari draaien we 24/7 op 21.5°C.
Misschien moet ik maar eens 2°C nachtverlaging gaan toepassen. Dan gaan we 's ochtends koude voetjes hebben, maar misschien kan ons verbruik zo wel wat omlaag. Langs de andere kant was ons verbruik voor verwarming niet zo hoog. 121kWh voor verwarming, de rest was voor SSW. Gemiddeld 3.9kWh per dag dus. En sinds 1 oktober zitten we onder de 1500kWh voor verwarming + SSW, dus ik denk dat dat wel goed meevalt als het over een seizoen bekijkt en over 1 maand waar het net wat optimaler kan.

• Sjamo
Broodro0ster schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:16:
[...]

Ik zou ook liefst verwarmen op zonne energie, maar zonder thermische buffer wordt het gewoon te warm. Gisteren was een prachtige dag en het werd 24°C in huis terwijl er de nacht vooraf niet verwarmd werd. De meeste andere dagen wordt het 22.5-23°C in huis. We passen nu 1°C nachtverlaging toe (20.5°C van 00-11h en 21.5°C 11h-24h) zodat de warmtepomp later opspringt tijdens de nacht. Tot eind februari draaien we 24/7 op 21.5°C.
Misschien moet ik maar eens 2°C nachtverlaging gaan toepassen. Dan gaan we 's ochtends koude voetjes hebben, maar misschien kan ons verbruik zo wel wat omlaag. Langs de andere kant was ons verbruik voor verwarming niet zo hoog. 121kWh voor verwarming, de rest was voor SSW. Gemiddeld 3.9kWh per dag dus. En sinds 1 oktober zitten we onder de 1500kWh voor verwarming + SSW, dus ik denk dat dat wel goed meevalt als het over een seizoen bekijkt en over 1 maand waar het net wat optimaler kan.
Misschien teveel off topic, in dat geval excuus.

Het zal ook aan de situatie liggen. Wij verwarmen (en koelen) met airco. Dat werkt erg direct. Dus wanneer wij het in de nacht laten afkoelen van 20 naar 16-18 graden (afhankelijk van buitentemperatuur) dan is dat zo weer opgekrikt wanneer nodig. Daarnaast stijgt de temperatuur in ons huis overdag niet tot nauwelijks door zoninstraling. Dat is beide een groot verschil.

Daarnaast denk ik op te maken uit de opmerking over koude voeten dat je gebruik maakt van vloerverwarming. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik kan me goed voorstellen dat dat anders, en wellicht minder efficiënt werkt met nachtverlaging. Dat ivm het trage opwarmen en afkoelen van de vloer.

Wij hebben in maart 114kWh verbruikt voor verwarming in een kleine rijtjeswoning (extreem zuinige buren qua verwarming), dus qua m2 lijkt jouw systeem efficiënter :)

• Broodro0ster
Sjamo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:27:
[...]

Misschien teveel off topic, in dat geval excuus.

Het zal ook aan de situatie liggen. Wij verwarmen (en koelen) met airco. Dat werkt erg direct. Dus wanneer wij het in de nacht laten afkoelen van 20 naar 16-18 graden (afhankelijk van buitentemperatuur) dan is dat zo weer opgekrikt wanneer nodig. Daarnaast stijgt de temperatuur in ons huis overdag niet tot nauwelijks door zoninstraling. Dat is beide een groot verschil.

Daarnaast denk ik op te maken uit de opmerking over koude voeten dat je gebruik maakt van vloerverwarming. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar ik kan me goed voorstellen dat dat anders, en wellicht minder efficiënt werkt met nachtverlaging. Dat ivm het trage opwarmen en afkoelen van de vloer.

Wij hebben in maart 114kWh verbruikt voor verwarming in een kleine rijtjeswoning (extreem zuinige buren qua verwarming), dus qua m2 lijkt jouw systeem efficiënter :)
Het is inderdaad vloerverwarming en ik heb nog aan mijn originele post toegevoegd dat het om een vrijstaande woning gaat. Dus we hebben niet te klagen hebben over het verbruik.
Airco lijkt me wel zuiniger omdat je dan enkel kunt verwarmen op momenten dat je het wil omdat het zo direct is. Wij houden eigenlijk altijd ons huis minimaal op 20.5°C in het tussen seizoen en 21.5°C in de winter omdat het opwarmen lang duurt met vloerverwarming.

Hopelijk was dit niet te ver offtopic en relevante info om een correct beeld te krijgen van de situatie en het bijhorend verbruik.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:43

Wuursj

want worst is al bezet

Nu de winter voorbij is, kunnen we best concluderen dat het best goed gaat met exact de helft van voorgaande jaren 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8ZTATW5.png
Verschil met voorgaande jaren:
- wonen in veel beter geisoleerd deel van huis waardoor de WP grofweg de helft doet.
- WP boiler ipv electrische boiler
- nieuwe wasmachine met hotfill, gevoed door WP boiler.

Isoleren loont!

Samen met PV zit ik nu onder 0 en dat maakt het afsluiten van een nieuw contract wel lastig :/

[ Voor 13% gewijzigd door Wuursj op 02-04-2024 11:49 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:05

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Hier de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand van dit tijdelijke huis i.v.m. nieuwbouw.

Tussenwoning uit 2017, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woninginhoud: 320 m³
14 * 275Wp panelen West op plat dak
3 verdiepingen met vloerverwarming en -koeling. Ventilatie is mechanische afvoer, toevoer via raamroosters. Verwarming en SWW gaat via stadsverwarming :'( .

Maart 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 84 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 122 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 79 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 50 kWh
Elektriciteit totaal: 77 kWh
Elektriciteit opgewekt: 245 kWh
Eigengebruik zonenergie: 116 kWh = 47%
Warmte: 2,314 GJ
Water: 8,030 m3

Juli 2023 t/m Maart 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 859 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1044 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 867 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 381 kWh
Elektriciteit totaal: 654 kWh
Elektriciteit opgewekt: 1979 kWh
Eigengebruik van zonenergie: 731 kWh = 37%
Warmte: 15,857 GJ
Water: 67,845 m3

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• IvoB2
Sjamo schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:27:
[...]
Het meest efficiënt lijkt me nog altijd door de dag zoveel mogelijk opwarmen rechtstreeks door de zon en tijdens de nacht die warmte dan binnen kunnen houden zodat er ook dan niet extra moet bijverwarmd worden?
Maar soit, dat is niet het onderwerp van dit topic.

Verwijderd

Verbruik na 1 jaar zonnepanelen en warmtepomp(+boiler)
  • Productie: 4561 kWh
  • Injectie : 3229 kWh
  • Verbruik : 2286 kWh
  • Afname : 954 kWh (gem. 2,6 per dag)
Het zal nog iets minder zijn omdat de panelen er sinds 7 april liggen

Edit: afname van 8/4/23 tot 8/4/24 werd uiteindelijk 915 kWh

Dat is 15x minder energie-afname dan een gemiddeld gezin (gas + elektriciteit in kWh) en 27x minder dan wij in de jaren 2002-2007, toen nog met een oude gasketel en weinig isolatie (zie onderstaande grafiek). De waarde voor 2024 is van de voorbije 12 maanden, zodat we al een idee hebben van het jaarverbruik/afname zonder gas.

Maandfactuur bij Ecopower (100% zon en wind) volgens de tarieven van deze maand = 9,09 euro (zal rond de 8,3 zijn als we vanaf 7 april rekenen)
Zonder panelen en WP zou de factuur 72 euro geweest zijn - ook geen koeling in de zomer dan
Gas wordt in België dan nog onderbelast/gesubsidieerd tov elektriciteit.
  • Afname elektriciteit nov/23 = 104 kWh, dat is minder dan in jun/jul/aug van 2020/21/22
  • Dec/23 = 165 kWh, minder dan in dec/20 en dec/21 (toen nog met gas en zonder panelen)
  • Jan/24 = 169 kWh, minder dan in jan/21 en jan/22
  • Feb/24 = 120 kWh, minder dan februari 2019/20/21/22
  • Mei-Sep/23 = in totaal 160 kWh, minder dan sommige wintermaanden toen we nog geen panelen en WP hadden
  • Januari-maart 2023 was zonder panelen en met WP, dus die heb ik niet meegekleurd in onderstaande tabel
Conclusie: zelfs tijdens bewolkte wintermaanden zijn zonnepanelen nuttig. De wintermaanden (nov-feb) van 2019 tot 2022 hadden een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 155 kWh (met verwarming, warm water en koken op gas), nu is dat 139 kWh (afname) zónder gasaansluiting. Zonder panelen zou dat 200-300 kWh zijn.
  • gerenoveerde rijwoning uit 1981 met 3 gezinsleden
  • bijna dagelijks van 7 tot 22u verwarming op 19,5 graden, mijn vrouw werkt 4/5 in shifts en weekends, dus vaak thuis op weekdagen
  • veel koeling in de zomer, zowel boven als beneden
  • was voor 3 personen, de helft van de was in de droger, de andere helft aan een rek
  • dagelijks 2 tot 3x koken op inductie (shiftwerk, verschillende maaltijden), tussendoor warme drankjes
  • bijna alles in de vaatwasser
  • 1 elektrische fiets (per km 25x efficiënter dan een elektrische auto en meer dan 100x efficiënter dan een benzine auto)
  • de andere fietsen rijden op boterhammen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4LhsOZKayZ_M60_IjpSMZEy6hQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lY3GfxaNtHTUsogeAhxCJblF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKJ0Tqfld82dM8WOSNpxlLuRHs4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5Svp35MUu35gm5zPU49Iksi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNHLzXqxULZsFs7iCXZz0BaGjAQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q0NQLfsw6ASuChb8cvuOtCJp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDJA2AQQLh1zQqNDfvetWnLeD4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T7LFnpV9QPWAfo8zhNugtEq4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiIzDwuVtGCWru6TeLoanzvIj08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ebLR6craGxmDIsFbbqaHs1Dl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQ33rTIqMzpe82Wwk9wMRI9IeYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yfc4JsTmQbATbKiqyT9OcyyO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2024 10:51 ]

• IvoB2
@Verwijderd
Ik heb geprobeerd door het bos je actuele maandverbruik voor de maand maart 2024 te vinden.
Is het correct dat de netafname voor maart 2024 dan 80 kWh bedroeg?
Maar wat was dan je actuele verbruik voor de maand maart?

Wanneer ik het goed begrijp is die 9,09 € maar het bedrag van de voorschotfactuur op basis van een simulatie op jaarbasis en niet de prijs van de netafname voor maart?
(Maar daar gaat het in dit topic eigenlijk niet om. Het gaat over het actuele verbruik. Niet over de netafname noch de factuur. Dat heeft zijn eigen topic).

[ Voor 62% gewijzigd door IvoB2 op 02-04-2024 14:29 ]

Verwijderd

IvoB2 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:26:
@Verwijderd
Ik heb geprobeerd door het bos je actuele maandverbruik voor de maand maart 2024 te vinden.
Is het correct dat de netafname voor maart 2024 dan 80 kWh bedroeg?
Maar wat was dan je actuele verbruik voor de maand maart?
Het verbruik per maand kan je in de grafiek daaronder zien, hoewel het niet zo makkelijk af te lezen is. Het verbruik voor maart was 241 kWh. Hier kan je het beter aflezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XezuVG_uZty8IJdWV8jBTKuiCnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XkUaECJJMrnUpbBdxh5sHDIC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2024 14:31 ]

• IvoB2
Samengevat dus 241 kWh verbruik waarvan 80 kWh netafname?

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:39
Vrijstaande woning uit 1980, 230m2. Altijd iemand thuis.

Maart 2023Maart 2024joj Maart 2023joj Maart 2024
Verbruik (kWh)260,5214,32.5992.424
Zonnepanelen (kWh)166,9161,22.7062.495
Afname net (kWh)176,625146,3811.8191.715
Teruglevering (kWh)83,01293,2751.9261.785
Gas (m3)182,345148,4341.2841.377
Gas (m3/graaddag)0,4530,431

Gaat lekker met electriciteitsverbruik. Weer lager.

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 22:23
Verbruik maart 2024

Tweekapper uit 1989 goed geisoleerd met o.a. kunststof deuren en kozijnen met triple glas.
Gasverwarming met Jaga convectors, koken en SWW 58.1 m3
Verbruik elektriciteit 106.8 KW
Opwek elektriciteit 164,4 KW

Mijn conclusie na een paar jaar monitoren: Een warmtepomp is hier niet rendabel.

• IvoB2
Je hebt dan meer kWh met PV opgewekt dan je zelf kWh verbruikt hebt zodat je niets meer van het net moest afnemen en dus nog een deel terug op het net gezet?
Of bedoel je dat 106,8 kWh je netafname was en je nog een deel van je opwek verbruikt hebt bovenop je netafname?

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12 22:23
De PV opwek was 207.2 KW, dus ik heb 42,8 KW rechtstreeks verbruikt van de zonnepanelen.

• IvoB2
Nu kan ik helemaal niet meer volgen.
Eerst schrijf je dat de opwek 164,6 kWh was en nu 207,2 kWh?

Wanneer ik de puzzel probeer te ontwarren dan heb je:
106,8 kWh van het net afgehaald
207,2 kWh geproduceerd
164,4 kWh geïnjecteerd in het net (en niet verbruikt noch opgewekt?)
42,8 kWh zelf verbruikt van productie

Je energieverbruik voor maart bedroeg dus 149,6 kWh (en niet 106,8 kWh).

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:50
Nav dit topic ook eens bekeken hoeveel we verbruikt hebben in Maart.

Situatie: :)B
Vrijstaande woning (nieuwbouw 2020)
200m² verwarmd woonoppervlak.
Pv panelen: 8200Wp
2 volwassenen
Verwarming op Gas, verder alles op elektriciteit
Sinds dit jaar een Plugin Hybrid auto

Maart 22: (voor de plugin auto)
Verbruik gas: 716kWh
Afname elektriciteit: 102kWh
Injectie elektriciteit: 451kWh
Opbrengst PV: 564kWh
Totaal verbruik elektriciteit: 215kWh

Maart 23:
Verbruik gas: 296kWh
Afname elektriciteit: 409kWh
Laden auto: 307kWh
Injectie elektriciteit: 299kWh
Opbrengst PV: 599kWh
Totaal verbruik elektriciteit: 709kWh
Totaal verbruik elektriciteit - auto laden: 402kWh

Door de de vele zon warmt een groot deel van de woning genoeg op, enkel verwarmen we nu de badkamer veel meer bij met een elektrische handdoekdroger (100% op zonne energie) voor meer comfort aangezien de verwarming niet opspringt.
Ook op een grijze dag zoals vandaag springt er vaak een elektrische (1:1) bijverwarming aan als er voldoende opbrengst is waardoor het elektriciteits verbruik wel omhoog is gegaan tov vorig jaar. (x2 :X )

Maar dit lijkt wel op te brengen door (tov gas) om te verwarmen met een simpele elektrische verwarming tov gas.(€0.075/kWh voor injectie en +-€0.08/kWh voor gas maar vooral doordat er eigenlijk vaak enkel de badkamer verwarmt moet worden waardoor er minder kWh nodig zijn)

Volgend jaar als ik aanspraak maak op subsidies voor een warmtepomp toch maar eens bekijken of ik geen warmtepomp zet als dit economisch rendabel is.

Sluipverbruik heb ik vorig jaar proberen aan te pakken, op zich lijkt ons verbruik nog acceptabel gezien de netwerksetup met 3 routers, grote switch en 1 server die altijd aanstaat en 1 die soms opstaat.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-12 20:09
vanpeers schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:43:
Nav dit topic ook eens bekeken hoeveel we verbruikt hebben in Maart.

Situatie: :)B
Vrijstaande woning (nieuwbouw 2020)
200m² verwarmd woonoppervlak.
Pv panelen: 8200Wp
2 volwassenen
Verwarming op Gas, verder alles op elektriciteit
Sinds dit jaar een Plugin Hybrid auto

Maart 22: (voor de plugin auto)
Verbruik gas: 716kWh
Afname elektriciteit: 102kWh
Injectie elektriciteit: 451kWh
Opbrengst PV: 564kWh
Totaal verbruik elektriciteit: 215kWh

Maart 23:
Verbruik gas: 296kWh
Afname elektriciteit: 409kWh
Laden auto: 307kWh
Injectie elektriciteit: 299kWh
Opbrengst PV: 599kWh
Totaal verbruik elektriciteit: 709kWh
Totaal verbruik elektriciteit - auto laden: 402kWh

Door de de vele zon warmt een groot deel van de woning genoeg op, enkel verwarmen we nu de badkamer veel meer bij met een elektrische handdoekdroger (100% op zonne energie) voor meer comfort aangezien de verwarming niet opspringt.
Ook op een grijze dag zoals vandaag springt er vaak een elektrische (1:1) bijverwarming aan als er voldoende opbrengst is waardoor het elektriciteits verbruik wel omhoog is gegaan tov vorig jaar. (x2 :X )

Maar dit lijkt wel op te brengen door (tov gas) om te verwarmen met een simpele elektrische verwarming tov gas.(€0.075/kWh voor injectie en +-€0.08/kWh voor gas maar vooral doordat er eigenlijk vaak enkel de badkamer verwarmt moet worden waardoor er minder kWh nodig zijn)

Volgend jaar als ik aanspraak maak op subsidies voor een warmtepomp toch maar eens bekijken of ik geen warmtepomp zet als dit economisch rendabel is.

Sluipverbruik heb ik vorig jaar proberen aan te pakken, op zich lijkt ons verbruik nog acceptabel gezien de netwerksetup met 3 routers, grote switch en 1 server die altijd aanstaat en 1 die soms opstaat.
Ja dat is fijn! Ik heb met mijn huis op het zuiden een dikke muur, dus geen zonlicht. Tuin op het oosten en voortuin op het westen, dus in de ochtend tot zo'n 13:00 zon in de woonkamer, voor de rest in de tuin tot einde dag.

Dus nauwelijks opwarming, gelukkig wel PV dus kan ik de L/L WP laten draaien om toch nog te profiteren van de zonnestralen :)

Ik heb dit jaar zo'n 1600kWh nodig om te verwarmen schat ik.

Historisch verbruik van mijn woning was 2300m3 gas, met een winter bij 15°C zitten was ik iets van 1000m3 kwijt. Nu zit ik veel warmer en maar 1600kWh, dus ik ben er zeer tevreden mee :)

Voelt alsnog wel als veel als ik het vergelijk met de mensen hier; maar ik heb het idee dat veel tweakers heel zuinig weten te verwarmen :+

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• IvoB2
barta123 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:40:
[...]
Voelt alsnog wel als veel als ik het vergelijk met de mensen hier; maar ik heb het idee dat veel tweakers heel zuinig weten te verwarmen :+
Hier komt dat inderdaad door optimaal gebruik te maken van de rechtstreekse zonne-instraling.
In maart diende de verwarming hier maar 11 dagen te draaien en dan alleen nog maar tijdens de ochtend en avond.
We verwarmen (ook in de winter) ook alleen maar de leefruimte (open keuken) en indien nodig de werkruimte (één geheel met de woonruimte doch afscheidbaar met een glazen wand indien nodig).
En één wand van het volledige zuidelijke deel van de woning is ZZ0 gericht en bestaat volledig uit (driedubbel) glas en een deel van de oost en westgevel van de leefruimte is ook driedubbel glas van vloer tot plafond. De noordwand van de leefruimte is volledig dicht en daar staan van vloer tot plafond ook alle ingebouwde (keuken)kasten tegenaan gebouwd.

Daarbuiten gaan we ook met de andere energie zuinig om (SWW niet continu verwarmen en indien verwarmen vlak voor gebruik tot 40-45°C verticaal gelaagd boilervat met dubbele gescheiden spiraal waardoor er niet meer moet opgewarmd worden dan nodig , geen droogkast maar drogen in de zon en wind,.....).

[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 03-04-2024 12:01 ]

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:50
barta123 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:40:
[...]

Ja dat is fijn! Ik heb met mijn huis op het zuiden een dikke muur, dus geen zonlicht. Tuin op het oosten en voortuin op het westen, dus in de ochtend tot zo'n 13:00 zon in de woonkamer, voor de rest in de tuin tot einde dag.

Dus nauwelijks opwarming, gelukkig wel PV dus kan ik de L/L WP laten draaien om toch nog te profiteren van de zonnestralen :)

Ik heb dit jaar zo'n 1600kWh nodig om te verwarmen schat ik.

Historisch verbruik van mijn woning was 2300m3 gas, met een winter bij 15°C zitten was ik iets van 1000m3 kwijt. Nu zit ik veel warmer en maar 1600kWh, dus ik ben er zeer tevreden mee :)

Ja de zon optimaal gebruiken + goede isolatie is veel waard. Zonder onze net geen 40m² glas op het zuiden alleen zou het verbruik van de verwarming ook wel een stuk hoger zijn.
Wel belangrijk is een goede zonnewering voor de zomer, in Februari Maart liep ik bijna altijd in short en t-shirt in huis met 23°C :D Overige warmte word de kelder in geblazen als het te warm is. (en "koude" gebruikt als het te warm is.

Ik denk dat je verbruik best al laag is, je zit natuurlijk in een topic met mensen die hier bovengemiddeld mee bezig zijn. (y)

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

• Sjamo
April 2024:

Totaal verbruik 245 kWh, waarvan:
* Afname Greenchoice 89 kWh
* Direct verbruik PV 156 kWh (64% zelfvoorziening)

PV: Opwek 471 kWh (gem. 3,2 kWh/Wp)
* Teruggeleverd 315 kWh (33% zelfverbruik)

Verbruik uitgesplitst:
*Airco (mhi multisplit 3 binnen-units),
Verwarming 80 kWh (33% van totaalverbruik, 0,46 kWh/graaddag).
* Warm water 61 kWh (25% van totaalverbruik).
* Overig 104 kWh (42%)

Onze situatie:
* Klein rijtjeshuis bj 1957, 94m2 leefruimte (niet alles verwarmd).
* All electric
* 2 personen, altijd iemand thuis.
* PV 3160Wp op zuid, 1740Wp oost-west

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:39
April 2024

Beste opwek, maar ook een fors verbruik.
De warmtepomp (totaal 300kwh) was nog wel nodig voor de koelere avonden die er waren, dus die pruttelde nog wel even door, evenals voor het tapwater.

Nu het warmer wordt, staat ie een stuk lager en ga hem iets anders instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uN5T8MMe_ZopGbID_Fje_8BUN28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0pe1kp9YJRXFAL76ADOnBjXV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GLTPM2NaC45f1YsUUB0kC-rUHA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yPcs9sxtynm5iC0RaifYuLRl.png?f=fotoalbum_large

Eind maart extra panelen erbij, dat maakt nu:
2310wp op n-o
3465wp op z-w
2550wp op z-o
5100wp op n-w
Met de nieuwe set hoop ik voornamelijk in de winter het eea af te kunnen vangen. De n-o en z-w liggen een stuk lager en pakken daardoor weinig zin op die dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door maomanna op 01-05-2024 08:52 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• Mr.Viper

Mr.Viper

Hier de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand van dit tijdelijke huis i.v.m. nieuwbouw.

3 verdiepingen met vloerverwarming en -koeling. Ventilatie is mechanische afvoer, toevoer via raamroosters. Verwarming en SWW gaat via stadsverwarming :'( .

April 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 78 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 104 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 162 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 90 kWh
Elektriciteit totaal: -70 kWh
Elektriciteit opgewekt: 391 kWh
Eigengebruik zonenergie: 139 kWh = 35%
Zelfvoorziening zonenergie = 42,12%
Warmte: 1,027 GJ
Water: 7,944 m3

Juli 2023 t/m April 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 938 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1148 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 1030 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 471 kWh
Elektriciteit totaal: 585 kWh
Elektriciteit opgewekt: 2371 kWh
Eigengebruik van zonenergie: 869 kWh = 37%
Zelfvoorziening zonenergie = 29,42%
Warmte: 16,884 GJ
Water: 75,789 m3

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Viper op 01-05-2024 10:51 ]

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:46
April 2024: Op basis van tweepersoonshuishouden
Woning aparatment - bouwjaar 2010 - 65m2 totaal
Wij stoken nooit in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1lxRYSyyJ1Cg-hH5olEpm9xvDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/986kR84fLC9vuKqNbnFKgnjA.jpg?f=fotoalbum_large
Voorschotbedrag €100 per maand - ik krijg op mijn eerste jaarnota oktober 2024 een Cashback van €105 + teveel betaalde voorschotten terug :)

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 01-05-2024 16:02 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vrijstaand 264m2 , gasloos.

Verbruik 640kwh
Waarvan warmtepomp 420kwh
Opgewekt 860kwh
Direct verbruik 294kwh
% direct verbruik 46%

Sinds de warmtepomp (juli 2023):
Verbruik 7264kwh
Opgewekt 5675kwh
Saldo -1589
Direct verbruik 1708kwh
% direct verbruik 24%

Nog 2 maanden om 1589 op te wekken, dan is ons jaarverbruik na salderen en daarmee de energie nota 0. (Vorige eigenaar 500-750 per maand!)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 01-05-2024 12:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• IvoB2
Vrijstaande gerenoveerde woning uit 1995, gasloos.
Bewoonde opp. 139 m²/320 m³
Twee permanente bewoners.

Verbruik maand april: 180 kWh.
Zelfvoorzienigheidsgraad: 100%
Zelfverbruik: 38,9%

Voorschotfactuur: 0€
Energiefactuur april: -186,94 €

• Sjamo
Mei 2024:

Totaal verbruik 157,5 kWh, waarvan:
* Afname Greenchoice 49,8 kWh
* Direct verbruik PV 107,7 kWh (68,4% zelfvoorziening)

PV: Opwek 565,7 kWh (gem. 3,72 kWh/Wp/dag)
* Teruggeleverd 458 kWh (19 % zelfverbruik)

Variabel deel energie-nota = kosten afname (€ 9,51) - opbrengst teruglevering (€ 50,38) = terug te ontvangen €40,87 (exclusief saldering). Met salderen is dit, terug te ontvangen € 44,88.

Verbruik uitgesplitst:

*Airco (mhi multisplit 3 binnen-units),
Stand by 1,1 kWh (<1 % van totaalverbruik, kWh/graaddag nvt).
* Warm water 46,3 kWh (29,4 % van totaalverbruik).
* Overig 110,1 kWh (69,9 %)

Cijfers mei 2023:

Totaal verbruik: 165,5 kW, waarvan:
* Afname Greenchoice 62,9 kWh
* Direct verbruik PV 102,6 kWh (62% zelfvoorziening)

PV: Opwek 458,6 kWh (gem. 4,7 kWh/Wp/dag (alleen panelen zuid)
* Teruggeleverd 356 kWh (22,4 % zelfverbruik)

Onze situatie:
* All electric

[ Voor 9% gewijzigd door Sjamo op 06-06-2024 21:35 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verbruik 531kwh
Waarvan warmtepomp 136,03kwh (300l boiler)
Opgewekt 1090kwh
Direct verbruik 339kwh
% direct verbruik 64%

Verbruik 7797kwh
Opgewekt 6766kwh
Saldo -1031
Direct verbruik 2047kwh
% direct verbruik 26%

Contract tot november 2026 zonder terugleverkosten.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 01-06-2024 07:52 ]

• Van der Berg
Op basis van tweepersoonshuishouden:
Geen zonnepanelen en geen stadsverwarming, appartement 65m2 2 kamer. Bouwjaar 2010

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gW4YP-IOt_t5S3mZPiC9LxAnsd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaCVFaTAg9NEOKueZEQ3xryN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 01-06-2024 11:10 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-12 23:07
Mei 2024

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt normaal: 53 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 67 kWh

Elektriciteit teruggeleverd normaal: 103 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 62 kWh

Elektriciteit totaal: 219 kWh
Elektriciteit Opgewekt: 264 kWh

Gas: 6 m3

2250 WP Zuid PVoutput

• Kalentum
Sport_Life schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 07:47:

Verbruik 531kwh
Waarvan warmtepomp 136,03kwh (300l boiler)
Opgewekt 1090kwh
Direct verbruik 339kwh
% direct verbruik 64%

Verbruik 7797kwh
Opgewekt 6766kwh
Saldo -1031
Direct verbruik 2047kwh
% direct verbruik 26%

Contract tot november 2026 zonder terugleverkosten.
Ik zag een paar posts terug je verbruik van april, en dat is best fors lager als je de warmtepomp eraf haalt. April: 220 kWh, Mei 395 kWh. Enig idee hoe dat komt?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kalentum schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:52:
[...]

Ik zag een paar posts terug je verbruik van april, en dat is best fors lager als je de warmtepomp eraf haalt. April: 220 kWh, Mei 395 kWh. Enig idee hoe dat komt?
In april was de beamer kapot _O-

Die trekt volgens mij behoorlijk wat.

• Mr.Viper

Mr.Viper

Mei 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 61 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 102 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 233 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 128 kWh
Elektriciteit totaal: -199 kWh
Elektriciteit opgewekt: 517 kWh
Eigengebruik zonenergie: 155 kWh = 30%
Zelfvoorziening zonenergie = 48,76%
Warmte: 0,364 GJ
Water: 8,706 m3

Juli 2023 t/m Mei 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 999 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 1250 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 1263 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 600 kWh
Elektriciteit totaal: 386 kWh
Elektriciteit opgewekt: 2888 kWh
Eigengebruik van zonenergie: 1024 kWh = 35,48%
Zelfvoorziening zonenergie = 31,3%
Warmte: 17,248 GJ
Water: 84,495 m3

• Broodro0ster
Juni 2023
HSB nieuwbouwwoning uit 2022 met warmtepomp en zonnepanelen. 230m2 vrijstaand

Totaal: 727kWh elektriciteit
Huishoudelijk: 327kWh
Warmtepomp: 120kWh (36kWh SSW, 84kWh koelen)
EV: 280kWh
81% zelf voorzienend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zcn41lqIei-KVhcjPzzrq5nQ7ko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/teDVrt2cyVeNvLalJVLnOPJZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Broodro0ster op 01-07-2024 10:26 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vrijstaand 264m2 , gasloos, 3 kinderen

Verbruik 478kwh
Warmtepomp (sww) 151,40kwh
Opgewekt 1126kwh
Direct verbruik 297kwh
% direct verbruik 62%

Jaarverbruik warmtepomp verwarmen + 300L sww = 4.349kwh

• Midan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:32
Nieuwbouw tussenwoning 146 m2.

Verbruik: 300kwh
Warmtepomp sww: 39kwh, Koelen: 18kwh
Opgewekt: 789kwh
Direct verbruik: 183kwh
% zelfvoorzienend: 61%

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:38
2 kappertje uit 2021, 87m² waarvan 75m² verwarmd dmv een 6kW l/w warmtepomp. Ventilatie middels type C+. 2 persoons huishouden, gemiddeld wordt er 32 uur per week thuis gewerkt.

Het totaal verbruik in Juni is 161 kWh, waarvan 46,9 kWh uit het net en 114 kWh eigenverbruik.
De warmtepomp heeft hiervan 38,9 kWh verbruikt voor koelen en SWW, dus 122,1 kWh voor huishouden en thuiswerken.
De totale opwek vanuit de zonnepanelen is 741 kWh, 15,4% eigenverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_6ZczcjLU9-ePjMVuWkMveknnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Uat4SkQE09Lr8MECePEa7WN.jpg?f=fotoalbum_large

• IvoB2
Gerenoveerde open bebouwing met 2 bewoners.
Verbruik juni 24: 143 kWh.
Netafname: 0 kWh
Zelfvoorzienigheidsgraad: 100% (65% van zon en 35% uit accu).
Direct verbruik van PV productie: 15%

• Van der Berg
Onze verbruik in de maand Juni 2024:
Voorschot staat op €100 sinds Oktober en ik krijg straks in Oktober bij mijn eerste jaarnota een Cashback terug van €105. Wij hebben een jaarcontract ik ga bij verlengen in Oktober weer vergelijken. Tweepersoonshuishouden, sinds 1 juni is mijn vriendin op vakantie tot heden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTMH0PCJOdn0PD9thx001ig5N8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9EBCCOWELoaeqYc0fQcCQsla.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 02-07-2024 11:54 ]

• Sjamo
Juni 2024:

Totaal verbruik 175,9 kWh, waarvan:
* Afname Greenchoice 48,9 kWh
* Direct verbruik PV 127 kWh (72,2% zelfvoorziening)

PV: Opwek 603 kWh (gem. 4,10 kWh/Wp/dag)
* Teruggeleverd 476 kWh (21% zelfverbruik)

Verbruik uitgesplitst:
*Airco (mhi multisplit 3 binnen-units), 24,6kWh (14% van totaalverbruik, kWh/graaddag nvt).
* Warm water 46,8 kWh (26,6% van totaalverbruik).
* Overig 59,4%)

Onze situatie:
* All electric

• Broodro0ster
De EV is er nu exact 1 jaar en we wonen ook iets meer als 1 jaar in ons huis, dus nu kan ik echt zien wat ons verbruik is over een periode van 1 jaar (1 aug 2023 - 31 juli 2024) en waar we ons ongeveer de komende jaren kunnen aan verwachten.

Totaal: 9045kWh
Huishoudelijk: 3782kWh
Warmtepomp: 2126kWh (1293kWh verwarmen, 426kWh SSW, 407kWh koelen)
EV: 3137kWh
Zelf voorziening uit PV: 50% (geen thuisbatterij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68u7uAWE26qVSIQsHkrgifzgaNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PIVsFzr89vAPfbK3LPsx7qxu.png?f=fotoalbum_large

• Mr.Viper

Mr.Viper

Hier de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand, de eerste volledige maand in onze nieuwbouwwoning.

Tweekapper uit 2024 A++++, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woningoppervlakte: 152 m2.
13 * 375Wp panelen (5 Oost - 8 West).
Ventilatie is WTW.
3 woonlagen met vloerverwarming en -koeling, dit incl. SWW gaat via bodemwarmtepomp.

Juli 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 63 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 77 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 322 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 119 kWh
Elektriciteit totaal: -301 kWh
Elektriciteit opgewekt: 638 kWh
Eigengebruik: 197 kWh = 31%
Zelfvoorziening = 58,48%

• Van der Berg
Tweepersoonshuishouden:
Juli 2024

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hPN7f7QeX10LIzYDBuO3TxDn48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sAPecHsYY6GeJrz9G59px6n.jpg?f=fotoalbum_large

• IvoB2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03AnO6SNE4HagsosZ8Xg3gP2De0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UoufZP29fz1Q5t8xMbwnv24.jpg?f=fotoalbum_large

Tweepersoonshuishouden met thuiswerk - in open bebouwing met PV, thuisaccu en thuislaadpaal voor BEV.
Energierekening voor juli 2024: - 241,56 €.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyKpQ32t9V1ph14QjV6Ef0nkx4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3625qWoNgAnZXehci5h1wVsY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2024 14:51 ]

• Broodro0ster
IvoB2 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:45:
[Afbeelding]

Tweepersoonshuishouden met thuiswerk - in open bebouwing met PV, thuisaccu en thuislaadpaal voor BEV.
Energierekening voor juli 2024: - 241,56 €.

[Afbeelding]
-241,56euro is uw jaarafrekening? Dit kan toch niet enkel voor juli zijn met 347kWh aan injectie?

• IvoB2
Broodro0ster schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:13:
[...]

-241,56euro is uw jaarafrekening? Dit kan toch niet enkel voor juli zijn met 347kWh aan injectie?
Korte antwoord: toch wel, de afrekening voor de maand juli en niet de jaarafrekening.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lang antwoord:
Euh neen, de maandafrekening voor juli.
=>
quote: IvoB2
Energierekening voor juli 2024
Mijn jaarafrekening ligt doorgaans ronde de 2000 tot 2500 € minus.
De data onder de maanddata bevat niet de volledige jaardata maar de data voor 2024, dus van 1/1/24 tot 31/7/2024. Het jaar is nog niet teneinde.

De data voor juli ligt dus vast. De data voor het jaar wijzigt nog iedere maand tot het op 31/12/24 vast ligt.

De injectie richting net is het deel dat ik niet zelf kon verbruiken, niet opgeslagen kreeg in de thuisaccu en niet in de accu van de BEV.
Ik zou daar ongetwijfeld nog meer voordeel uit kunnen halen - door bv. meer met de BEV te gaan rijden, meer thuis te gaan laden dan op verplaatsing, zuiniger te zijn op verbruik en/of dynamisch te gaan handelen - maar gezien de huidige resultaten ga ik niet veel extra moeite doen om het onderste uit de kan te halen en laat ik het maar op zijn beloop met een variabel energiecontract en thuis laden wanneer het past. :)

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2024 17:38 ]

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-12 23:07
Juli 2024

Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen

Elektriciteit verbruikt normaal: 45 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 68 kWh

Elektriciteit teruggeleverd normaal: 128 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 44 kWh

Elektriciteit totaal: 231 kWh
Elektriciteit Opgewekt: 290 kWh

Gas: 4 m3

2250 WP Zuid PVoutput

• Sjamo
Ons verbruik over de afgelopen nota-periode van 12 maanden (terug te ontvangen € 303,74):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ncbd6soui-mxQ6ulyk842kxrmPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/520BvNCnO85ThtzDsfGzGd0R.jpg?f=fotoalbum_large

Ons verbruik van de afgelopen maand juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUExIPYbhZTuFxHXf9sq1dmesok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnWnfPd3xy4SppgNYWicsaS5.jpg?f=fotoalbum_large

Onze situatie:
* All electric

• IvoB2
Overzicht augustus 2024

Open bebouwing met 139 m² bewoonde oppervlakte (alles gelijkvloers, zadeldak met onbewoonde zolderruimte).
Gerenoveerde woning uit jaren 90 vorige eeuw.
2 warmtepompen (A2A en A2W).
Thuislaadpaal.
Twee permanente bewoners (thuiswerk).
Full electric huishouden (geen gasaansluiting).

Totaal verbruik: 435,953 kWh.
Huishoudelijk verbruik: 176,943 kWh.
Laadpaal verbruik: 259,01 kWh

Productie: 641,3 kWh
Netinjectie: 205,660 kWh
Netafname: 0,313 kWh

Afrekening energiefactuur maand augustus 24: - 298,4709 €

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 01-09-2024 09:23 ]

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:06
Vrijstaande woning uit 2021 180 m², twee personen.
Totaal verbruik: 510 kWh, waarvan laadpaal 259.
Productie: 1340 kWh.
Teruglevering: 938 kWh
Netafname: 108 kWh.
Direct verbruik eigen productie: 402 kWh.

Heb pas halverwege de maand zonladen ingesteld op mijn laadpaal, dus hopelijk in de toekomst hoger zonaandeel in eigen verbruik.

• Mr.Viper

Mr.Viper

Hier weer de cijfertjes van ons verbruik van de afgelopen maand, de tweede maand in onze nieuwbouwwoning.

Tweekapper uit 2024 A++++, 2 volwassenen 2 kinderen.
Woningoppervlakte: 152 m2.
13 * 375Wp panelen (5 Oost - 8 West).
Ventilatie is WTW.
3 woonlagen met vloerverwarming en -koeling, dit incl. SWW gaat via bodemwarmtepomp.

Augustus 2024
Elektriciteit verbruikt normaal: 42 kWh
Elektriciteit verbruikt dal: 67 kWh
Elektriciteit teruggeleverd normaal: 297 kWh
Elektriciteit teruggeleverd dal: 122 kWh
Elektriciteit totaal: -311 kWh
Elektriciteit opgewekt: 581 kWh
Eigengebruik: 161 kWh = 27%
Zelfvoorziening = 59,80%

• Van der Berg
Onze verbruik van Augustus.
Tweepersoonshuishouden
We hebben vakantie vanaf 3e week Augustus tot begin september.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsBo2Rsod5XEtHrRl3nMzdSpLEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nu9rOKeY7E8D0tzmxIkAGLED.jpg?f=fotoalbum_large

• Possible
  • Laatst online: 01-12 13:22
@Van der Berg hoe kan jouw verbruik zo laag zijn. Als ik zo snel de laatste drie post erbij pak, zit je op 66kwh gemiddeld. Hoe kan dat ? Gezien je niks terug aan het leveren bent. En als ik je signature zie aan hardware :?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Van der Berg
Possible schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:21:
@Van der Berg hoe kan jouw verbruik zo laag zijn. Als ik zo snel de laatste drie post erbij pak, zit je op 66kwh gemiddeld. Hoe kan dat ? Gezien je niks terug aan het leveren bent. En als ik je signature zie aan hardware :?
Wij wonen in een kleine aparatment. Deze woning is gelegen op de vierde verdieping van totaal zeven verdiepingen, en wij wonen precies in het midden. Hierdoor hoeven wij niet te stoken en dat doen wij het hele jaar door nooit. Het is gebouwd in 2010 en ik woon er sinds het begin van de bouw. Het gaat om een 65m2 oppervlakte woning. Wij hebben 1 woonkamer 24m2, Slaapkamer 23m2, hal, WC en douche en een kelder in de wooning. Wij hebben grote deurkozijnen slaapkamer en woonkamer van HR++

Onder de houtenvloer bij ons hebben wij de beste isolatie laten zetten en extra dikke houtenvloeren laten leggen.

Onze ketel gascomfort of gascombi gaat alleen werken als warm kraan open gaat. Hij staat op Eco-stand. Eens per jaar komen ze langs voor de onderhoud.

• Wij gebruiken overal LED lampen van het merk Pharox deze is 6W. In de woonkamer gebruiken wij een Philips CorePro LED E27 MAT 13W 2000-lumen. Op onze nachtkastjes IKEA LED 4W.

• Wij stoken nooit en hebben geen zonnepanelen

• Wij zetten bij niet gebruik alles uit doormiddel van een stekkerdoos met 1 druk op de knop. Als we iets niet gebruiken zetten wij dit uit met 1 druk op de knop. Behalve onze koelvriescombinatie en deze heeft zijn eigen stekker en staat het hele jaar door aan.

• Als wij op vakantie gaan zetten wij alles uit, behalve de koelvriescombinatie.

• Wij gebruiken heel zuinige aparaaturen in huis. Onze koelvriescombinatie is van Bosch KGN39AIAT Serie 6 Full No Frost en deze verbruikt maar op jaarbasis 104kWh! Wij gebruiken de vaatwasser en de wasmachine vaak na 23:00 of in het weekend. Vaatwasser op 50-graden Eco-stand en de wasmachine op 30-graden Eco-stand. De wasmachine is een Bosch 2-in-1 met een geïntegreerde droger dat wij bijna nooit meer gebruiken, wij hangen de was op. Vaatwasser is een Bosch A+. Onze Miele S5 Power 2200watt stofzuiger gebruiken wij op 2200watt in het weekend. Mijn televisie en de computer kunnen het meeste verbruiken, ik heb een 55-inch OLED televisie en mijn computer de voeding daarvan is een Seasonic Platinum Series 860W V2 dat door Hardware.info als een van de beste is getest op efficiëntie.

• Ik gebruik mijn computer soms niet meer dagelijks of dat ik uren achter elkaar meer op bezig ben achter mijn computer. Het is vaak voor een spelletje of een potje Call of Duty Multiplayer. Het is erg afwisselend mijn gebruik op mijn computer. Ik gebruik meer mijn smartphone :)

• Ik heb Logitech Z-5500 speakers (sinds 2010). Deze is in 5.1 opstelling in mijn woonkamer opgehangen aan het plafond (2 keer 20m kabels). Via Digitale Coax heb ik deze aangesloten voor op mijn televisie als geluidbron en via de 3-stekkers analoog naar mijn computer. Tegenwoordig gebruik ik standaard mijn Samsung Galaxy Buds 2 Pro voor mijn computer.

• Wij koken vaak niet als wij vrij zijn. Vaak eten wij buitenshuis met mijn vrouw samen voor het gemak. Alleen mijn vrouw kookt voor haar zelf wat kleins als ik op werk ben (Ik werk dagelijks 15:30 tot 00:30). Op werk krijg ik een maaltijdvergoeding tot €10. Ik koop bestel of haal iets van de supermarkt en heel af en toe kook ik soms thuis voor mij op werk. Mijn vrouw werkt fulltime dagdienst en wij kruisen elkaar en dat bespaart ook op de kosten.

Wij hebben een vrijstaande gasfornuis dat niet vaak gebruikt wordt van Siemens met label A met 8-liter oven eronder.

• Tijdens het douchen zetten wij steeds de kraan uit bij het wassen om geen water te verbruiken of gas. Tegenwoordig ga ik vaak langs bij de sportschool en na het sporten was ik mij zelf douche ik daar voordat ik naar werk toe ga en dat scheelt weer in de kosten thuis.

[ Voor 104% gewijzigd door Van der Berg op 03-09-2024 10:43 ]

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:53
Possible schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:21:
Ik vraag dat mij ook af. Alleen mijn koelkast gebruikt al 22 kwh per maand. 8)7

• IvoB2
Misschien staat jouw koelkast niet in het appartementje van VDB? :)
De "situatie" van VDB is hier trouwens al bijna iedere maand terug onderwerp van gesprek. :+

Je kan en mag nooit uiteenlopende situaties met elkaar gaan vergelijken.
Energie- en comfortbehoeften tussen verschillende personen/huishoudens zijn nu eenmaal niet met elkaar te vergelijken.
(Mijn diepvries/koelkast combi verbruikt trouwens ook geen 22 kWh per maand maar dit terzijde).

[ Voor 79% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 09:11 ]

• Gramser
Wat ik wel grappig vind is dat @Van der Berg aangeeft 's avonds of in het weekend te wassen of te stofzuigen. Dat maakt natuurlijk geen zak uit voor het verbruik (ok, met zonnepanelen weer anders maar die heeft hij niet), alleen voor de kosten. Oh, en mijn koelkast verbruikt ook geen 22kWh per maand :+

[ Voor 10% gewijzigd door Gramser op 03-09-2024 09:37 ]

• IvoB2
Ik vermoed dan ook dat VDB vooral zijn focus legt op de energiekosten (waar overigens ook niets mis mee is maar hij publiceert altijd in het groot de euro's van de kost en de teruggave in euro en in het klein het verbruik in kWh :) ).
Soit, nu zijn we weer bezig over VDB. :+

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 09:48 ]

• Gramser
Ach, als je nagaat hoeveel een gezinslid meer of minder kan uitmaken (ook weer afhankelijk van welke waarden je die persoon in je huishouden meegeeft) kunnen we in elk geval concluderen dat lang niet alle situaties vergelijkbaar zijn. Is die open deur ook weer even ingetrapt!

• tormentor1985
Ik heb het even opgezocht. Ik heb zelf een Inventum JVL2600. Het verbruik klopt dan ook wel.

Tegelijkertijd denk ik dan, het prijsverschil in aanschaf is 540 euro. Als ik dat deel door de kilowattuur prijs van 30 cent komt ik uit op 1800 kWh. Het verschil in verbruik op jaarbasis is volgens de officiële cijfers 131 kWh. In de huidige stand van zaken qua kosten per kWh zou het dus bijna 14 jaar duren eer die besparing is terugverdiend en ik vermoed dat dat langer is dan de levensduur van zo'n apparaat.

In hoeverre het dus zinvol is is de vraag. Ik vind het persoonlijk economisch gezien niet rendabel om 540 euro meer uit te geven bij een initiële aanschaf om vervolgens € 3,28 per maand extra te besparen 😊 Maar tegelijk begrijp ik dat als iemand zo laag mogelijke euro prijs wil zien op de energie factuur dat het wel rendabel is 👍

Desalniettemin bijzonder dat VDB het zo samen voor elkaar krijgt het gebruik zo laag te houden. Het is hier zelden het geval dat ik minder dan zijn maand verbruik in een week verbruik 😅

• Barrycade
  • Laatst online: 13:27

Barrycade

Through the...

Tja als ik nooit thuis kook, dan hoeft ook mijn vaatwasser niet aan, staat mijn oven/magnetron/airfryer/tosti apparaat of koffiemachine ook nooit aan.

Dan 1x per week 2 of 3 wasjes draaien en afzuiging via de woningbouw.

Ja dan kan het zeker wel.

Maar zo is het hier thuis niet, wij werken beide thuis, 2 pubers en koken / eten 3x per dag thuis. Wassen doen we bijna iedere dag en de WTW staat lekker te ventileren.

Eerste 2 weken van augustus op vakantie.

117Kwh opgenomen,
321 teruggeleverd,
93 kWh zonnestroom zelf gebruikt.

Gas 9,5 m3

• Gramser
Barrycade schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:12:
Tja als ik nooit thuis kook, dan hoeft ook mijn vaatwasser niet aan, staat mijn oven/magnetron/airfryer/tosti apparaat of koffiemachine ook nooit aan.

Dan 1x per week 2 of 3 wasjes draaien en afzuiging via de woningbouw.

Ja dan kan het zeker wel.

Maar zo is het hier thuis niet, wij werken beide thuis, 2 pubers en koken / eten 3x per dag thuis. Wassen doen we bijna iedere dag en de WTW staat lekker te ventileren.

Eerste 2 weken van augustus op vakantie.

117Kwh opgenomen,
321 teruggeleverd,
93 kWh zonnestroom zelf gebruikt.

Gas 9,5 m3
Ik neem aan dat jij ook geen eetgeld van je werknemer krijgt :+ Anders dan regulier salaris, dan...

• IvoB2
Gramser schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:35:
Oh, en mijn koelkast verbruikt ook geen 22kWh per maand :+
Het verbruik van de koelkast/diepvries vind ik zelf niet zo'n grote prestatie want dat is afhankelijk van het gekochte toestel en het gebruik (weinig deuren open en dicht scheelt al met kinderen die de hele dag de deuren open en dicht doen of niet goed sluiten.

De strafste prestatie vind ik nog altijd dat je de was van twee personen zonder droger kan drogen in een niet verwarmd appartement van 65 m². Zou me niet lukken.

Het is ook geen full electric woning. Je moet dus niet alleen de kWh electro in aanmerking nemen maar de verbruikte kWh voor gas en electro.

En inzake kosten in € vind ik de maandrekening dan nog altijd behoorlijk hoog. Zeker wanneer je er rekening mee houdt hoe ze leven (niet verwarmen, douchen buitenhuis,....) en de betrekkelijk kleine opp. van de woning. Kan en mag maar persoonlijk vind ik dat niet opwegen tegen de toch nog redelijk hoge energiekost.
Soit, in se gaat het hier over het verbruik en niet over de kost en dat is dan weer wel prijzenswaardig laag. Zelfs wanneer je gas in aanmerking neemt (ik denk niet dat de stookkosten of de afwezigheid daarvan in de maand augustus voor iemand relevant zijn).

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 10:23 ]

• Gramser
Het zou best lukken, maar de woonruimte zou altijd vol was zitten. Niet bijster gezellig. Maar als je toch bijna nooit thuis bent, maakt dat ook weer weinig uit :)

• IvoB2
Gramser schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:14:
[...]

Ik neem aan dat jij ook geen eetgeld van je werknemer krijgt :+ Anders dan regulier salaris, dan...
Wij wel. Maaltijdcheques.
En wanneer je ervoor kiest om op kantoor te werken de hele dag eten en drinken op kosten van de baas. :+

• IvoB2
Gramser schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:26:
Het zou best lukken, maar de woonruimte zou altijd vol was zitten. Niet bijster gezellig. Maar als je toch bijna nooit thuis bent, maakt dat ook weer weinig uit :)
Betwijfel ik.
Ik weet niet waar jij woont maar bijna de volledige maand augustus was de vochtigheidsgraad van de buitenlucht heel hoog. Regelmatig boven de 90%.
Wij slagen er dan in om onze was buiten in de zon en de wind te drogen (waar er ruimte zat is).
Maar ik begrijp niet hoe dat kan in een niet verwarmde ruimte van 65 m² op vier hoog.
Ga je mechanisch de vochtige lucht afzuigen of de woning mechanisch ventileren verbruikt dat uiteraard ook (extra) energie.
Zonder afzuiging/ventilatie begrijp ik echt niet hoe dat kan zonder na een tijd schimmel op de muren te krijgen.

• Gramser
Het moet niet gekker worden :+

• IvoB2
Gekker?
Blijkbaar is het de realteit.

• Gramser
Ik doelde op je maaltijdcheques maar je gaf alweer een antwoord tussendoor ;). Ik denk dat in het geval van de was VDB gewoon hele kleine wasjes doet. Of heel lang in hetzelfde loopt. Of steeds nieuwe kleren koopt als de oude vies zijn.

• Kalentum
IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:30:
[...]

Betwijfel ik.
Ik weet niet waar jij woont maar bijna de volledige maand augustus was de vochtigheidsgraad van de buitenlucht heel hoog. Regelmatig boven de 90%.
Wij slagen er dan in om onze was buiten in de zon en de wind te drogen (waar er ruimte zat is).
Maar ik begrijp niet hoe dat kan in een niet verwarmde ruimte van 65 m² op vier hoog.
Ga je mechanisch de vochtige lucht afzuigen of de woning mechanisch ventileren verbruikt dat uiteraard ook (extra) energie.
Zonder afzuiging/ventilatie begrijp ik echt niet hoe dat kan zonder na een tijd schimmel op de muren te krijgen.
Ik vermoed dat er een balkon beschikbaar is.

En niet iedereen gebruikt de wasmachine even vaak. Een tweepersoonshuishouden heeft misschien genoeg aan 2 of 3 keer wassen per week?

[ Voor 9% gewijzigd door Kalentum op 03-09-2024 10:43 ]

• Gramser
Hangt ook weer af van de grootte van de wasmachine. Ik denk dat het goed zou zijn als VDB volgende keer een virtuele rondleiding verzorgt, zodat we dit kunnen bevatten.

• IvoB2
Kalentum schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:33:
[...]
Ik vermoed dat er een balkon beschikbaar is.
Kan, maar het is dan ook maar een vermoeden.
En, afhankelijk van de situatie, mag je ook niet zomaar in ieder appartement was te drogen hangen op de buitenbalkons. In de appartementen die ik verhuur is dat bv. specifiek verboden in de algemene voorwaarden.
En niet iedereen gebruikt de wasmachine even vaak. Een tweepersoonshuishouden heeft misschien genoeg aan 2 of 3 keer wassen per week?
Dat is het punt niet.
Volgens mij krijg je in een niet verwarmde, niet mechanisch geventileerde gesloten ruimte bij een hoge luchtvochtigheid op korte tijd de was gewoon nooit voldoende droog.
Was die niet op korte tijd volledig kan drogen en bv. dagen moet drogen gaat gewoon terug ruiken na een tijd.
Of je gaat de ruimte verwarmen (en dat kost extra energie) of je gaat de ruimte ventileren en het vocht afzuigen (en ook dat kost energie).
Alle ramen laten openstaan in een woning waar je nauwelijks bent lijkt me ook geen aangewezen optie. Maar het kan uiteraard wel.

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 10:51 ]

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Om het verhaal van @Van der Berg even te compenseren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_oKD30tjcDL8O57Z-Lrm8uIyNc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gjkc2wndMXMlsPVb91M6npgn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4PvMNCUOd9CZQaNppccKZJZ1pY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1O4wXj7ZrNoRuE7UAgq7mlZf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-FjJjnRNuU-Vn2O5rXT8xC-xQs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LKxkovi8U3TozzHMB00L6tZ9.png?f=fotoalbum_tile

Totaalverbruik 1100kWh, waarvan 439 PV en 687 import.

Gasverbruik was wel lekker laag afgelopen maand :o

• Van der Berg
Ik vraag mij vaak af als wij zonnepanelen nemen wat het voor invloed zal hebben op ons verbruik? Helaas heb ik een sociale huurwoning waardoor ik niet zelf zonnepanelen kan laten plaatsen op het dak. De woningbouw heeft mij verteld dat het bij ons niet kan, omdat het dak bij ons wegens de verzekering niet kan.

Mijn neef verteld ons dat het dan bijna gratis wordt voor ons :) mijn neef zelf heeft zonnepanelen op zijn huis en heeft door de zonnepanelen een groot overschot. Hij is alleen geen kinderen.

Ik heb zelf geen kinderen met mijn vrouw, dus dat scheelt ook weer.

Wij hebben Airconditioning thuis deze gebruiken wij pas als het niet anders kan met de warmte

[ Voor 9% gewijzigd door Van der Berg op 04-09-2024 00:52 ]

• IvoB2
Van der Berg schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:55:
Ik vraag mij vaak af als wij zonnepanelen nemen wat het voor invloed zal hebben op ons verbruik?
Geen enkel.
Je energieverbruik heeft immers niets te maken met de energiebron.
Je verbruik is afhankelijk van je levenstijl en comfortniveau. Niet van de bron van de energie.

Het kan wel een invloed hebben op je energierekening (Maar eigenlijk is dat een ander topic. In de maand augustus heb ik bv. - door PV en eigen opslag - veel meer kWh verbruikt dan jouw (kleinere) woning maar was de energierekening tig keer lager).

Het heeft ook weinig zin om bij PV stil te staan wanneer de mogelijkheid er niet is om ze te plaatsen.
Het argument van het dak/verzekering vind ik overigens zever. Maar ik ben je huurbaas dan ook niet.
Op de app in eigendom die ik verhuur staat wel degelijk PV op het dak (en dat levert stroom voor de gemeenschappelijke delen). En ik ben ook medeinvesteerder voor het plaatsen van PV panelen op de daken van alle woningen in een sociale huurwijk. Dat moet dus geen belemmering zijn. Integendeel dat is een win-win gezien de uitbater/investeerder van de panelen daar winst uit haalt en gelijktijdig de sociale huurders een lagere energierekening hebben. En de stad, eigenaar van de sociale woningen, niet met schaars belastingsgeld moet investeren in extra kosten voor PV. Iedereen blij. :)

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 11:19 ]

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-11 14:09
Tussenwoning Bouwjaar 2008
1 persoon (3 deels thuiswonende kinderen)
Oppervlakte 124 m2
Geen gas

jaar verbruik 5000Kwh
Rij elektrisch en laad zoveel mogelijk thuis op

Zonne panelen ja 20 stuks leveren 5100Kwh op
Komend weekeind 8KW airco Unit plaatsen (waarmee ik huis kan ga verwarmen / coolen)

Energie kosten al 2 jaar 1euro per maand)

[ Voor 8% gewijzigd door Raoul.TLS op 03-09-2024 11:29 ]

<GOT>DrOPje #2516

• tormentor1985
Van der Berg schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:55:
Ik vraag mij vaak af als wij zonnepanelen nemen wat het voor invloed zal hebben op ons verbruik? Helaas heb ik een sociale huurwoning waardoor ik niet zelf zonnepanelen kan laten plaatsen op het dak. De woningbouw heeft mij verteld dat het bij ons niet kan, omdat het dak bij ons wegens de verzekering niet kan.

Mijn neef verteld ons dat het dan bijna gratis wordt voor ons :) mijn neef zelf heeft zonnepanelen op zijn huis en heeft door de zonnepanelen een groot overschot. Hij is alleen geen kinderen.

Ik heb zelf geen kinderen met mijn vrouw, dus dat scheelt ook weer
Ik denk dat je duurder uit gaan zijn met zo'n laag verbruik. Ik zou als ik jou was gewoon overwegen de boel af te sluiten en zo'n plug and play zonnepaneel in de tuin neer te zetten die een UPS oplaad en zodra je thuis bent die UPS gebruiken waar nodig. Gas kan er ook wel uit als je toch steeds de kraan uit zet. Dan kan je net zo goed een liter water koken en dat aanmengen met gewoon water. Je hebt tegenwoordig van die camping douche's met een dompelpomp. Dat doucht best prima kan ik je vertellen toen ik dat noodgedwongen een paar dagen moest doen omdat mijn cv ketel aan vervanging toe was (rookgas lekkage in oude RGA)

• IvoB2
Lijkt me niet evident om een PV-paneel in een gemeenschappelijke tuin te plaatsen (als die er al is) en dan de opbrengst ervan te verbinden met je eigen automatenkast die ergens wie weet waar in dat gebouw staat.
Zeker wanneer de verhuurder al moeilijk doet om PV te plaatsen op een dak.

En waar ga je die dompelpomp plaatsen om water vier hoog tot in het midden van een bouw te krijgen?

Lijkt me ook geen kwestie van budget (toch niet wanneer je overwegend uit eten kan gaan ipv thuis zelf je potje te koken) maar eerder een keuze levensstijl.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 03-09-2024 16:48 ]

• tormentor1985
Ah ja appartement. Nouja dan op je balkon of gewoon in de woonkamer als je toch nooit thuis bent met de gordijnen open. In de UPS doet je dan gewoon de stekkers die je gebruikt en de automaten kast heb je dan helemaal niet nodig.

Zo'n camping dompelpomp doe je gewoon in een emmer water. Liter kokend water en dan een paar liter koud water erbij en die emmer in de douche neer zetten. De batterijen van de dompelpomp kan je gewoon op je werk opladen.

Het lijkt mij haalbaar als je normaal gesproken toch al de kraan enkel aan zet om je haar en lichaam nat te maken, daarna meteen de kraan uit doet, je haren en lichaam wast en daarna ff spoelt. Met een verbruik van onder de 3kwh per dag moet het te doen zijn. 😊

• IvoB2
tormentor1985 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:28:
Ah ja appartement. Nouja dan op je balkon of gewoon in de woonkamer als je toch nooit thuis bent met de gordijnen open. In de UPS doet je dan gewoon de stekkers die je gebruikt en de automaten kast heb je dan helemaal niet nodig.
Maar dan mag de was die hangt te drogen er wel niet voorhangen want dan brengt het nog niets op. :+
Zo'n camping dompelpomp doe je gewoon in een emmer water. Liter kokend water en dan een paar liter koud water erbij en die emmer in de douche neer zetten. De batterijen van de dompelpomp kan je gewoon op je werk opladen.
Nu moet ik toch weer spontaan aan @Gramser denken. :)

• Gramser
IvoB2 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:34:
[...]

Maar dan mag de was die hangt te drogen er wel niet voorhangen want dan brengt het nog niets op. :+

[...]

Nu moet ik toch weer spontaan aan @Gramser denken. :)
Ik mis de link met mezelf hier even, maar ik heb een lange dag achter de rug. Uitleg mag :)

• IvoB2
Gramser schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:08:
[...]

Ik mis de link met mezelf hier even, maar ik heb een lange dag achter de rug. Uitleg mag :)

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:25
Augustus 2024

Tweekapper met 200m² bewoonde oppervlakte uit 2001
Warm water op gas
Verwarming/koeling middels een drietal airco's (totaal ~15kW), en indien nodig CV.
Vier bewoners

Totaal stroomverbruik: 294kWh.

Productie: 650 kWh
Netinjectie: 498 kWh
Direct gebruik: 152 kWh
Netafname: 142 kWh
Gas: 19,3m³

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Gramser
Hahaha, zo bedoel je 😄. Het werd gewoon gekker!

• tormentor1985
Gramser schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 21:45:
[...]

Hahaha, zo bedoel je 😄. Het werd gewoon gekker!
Overigens is dit puur een advies, hè. Het is niet dat ik zo leef. De vraag was of zonnepanelen zinvol zouden zijn, maar in een tijd waarin terugleveren aan het net niet wenselijk is en bij een laag verbruik, is dat waarschijnlijk alleen maar duurder. In dat geval zou ik, als je toch al zo leeft, gewoon volledig van het net afgaan. Ik denk serieus dat dat goedkoper is.

Om mijn huidige situatie weer even te laten zien, hierbij mijn verbruik over de maand augustus. We zijn twee volwassenen en twee kinderen van 1 en 6 jaar oud. We wonen in een hoekhuis met, na de verbouwing, een inhoud van +/- 300 m3. De zijgevel krijgt de hele dag zon en heeft nog een originele spouwmuur die, ver na zonsondergang op een warme zomerdag, nog steeds boven de 40 graden is. Om dit comfortabeler te maken, hebben we deze zomer een geveltuin aangelegd voor de eerste twee meter. Volgend jaar willen we dat uitbreiden naar de rest van de gevel zodat deze in de schaduw komt te liggen. Dat zal hopelijk veel schelen om de warmte buiten te houden, en wellicht hoeft de airco dan minder hard te werken.

Er is eigenlijk bijna altijd wel iemand thuis, en we willen comfortabel leven. Daarom staat overdag de airco in de woonkamer op +/- 22 graden. Van 18:00 uur tot 08:00 uur staan de airco’s op twee slaapkamers aan: op 24 graden in de kamer van onze zoon (hij wil graag iets meer warmte) en op 22 graden in onze eigen slaapkamer, want dan slaap ik beter en transpireer ik minder, wat erg prettig is.

Iedere avond gamen we 1,5 à 2,5 uur met twee game-pc’s. Helaas hebben we in die kamer nog geen vaste airco, dus daar draait een portable, energie-slurpend airco-apparaat van 12.000 BTU. Volgend jaar willen we op de eerste verdieping nog twee airco’s laten plaatsen.

Overdag en in de vroege avond staat de tv aan met een receiver, power amp, zeven speakers op oor hoogte, vier Atmos aan het plafond en twee SVS-subwoofers. De server draait 24/7 met tien spinning disks, en er draait tegenwoordig ook een Minisforum MS-01 mee met veertien VM's. Ik vind het prettig om alles wat te scheiden, want voorheen draaide alles op één machine.

Ons koffieapparaat is een Vibiemme Domobar. Voorheen stond dat vaak uren achter elkaar aan, maar ik heb flink wat weten te besparen door dit automatisch uit te laten schakelen. De wasdroger is vervangen door een warmtepomp-exemplaar en is mega zuinig. De vaatwasser is wel echt een oud ding dat nodig vervangen moet worden voor iets zuinigers en draait bijna dagelijks één, soms twee keer.

We hebben verder geen zonnepanelen. We hebben wel voorbereidingen getroffen tijdens de verbouwing van het huis, maar ik twijfel nog steeds, aangezien resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst en de overheid de meest onbetrouwbare factor in mijn leven is.

Het is redelijk inzichtelijk waar de stroom naartoe gaat. Helaas kan ik niet makkelijk meters plaatsen tussen de airco's op de slaapkamers, aangezien deze rechtstreeks op een eigen automaat zijn aangesloten. Misschien ga ik binnenkort eens kijken of ik een systeem met een klem om de kabel kan realiseren. Voor de slaapkamer van mijn zoon was het airco-verbruik volgens het apparaat zelf 15,25 kWh, en voor onze eigen slaapkamer 40,13 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FRpJ7zI37jHjtOM9fSbR1zkheuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rIKX9fC1fJ5n85hRHCbFf1YR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrRHZfNUf6up02UAIhTcNt7ADgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LQydfBRvf2vNLNROcrZj9Ngx.png?f=fotoalbum_large

• IvoB2
tormentor1985 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:14:
[...]

Overigens is dit puur een advies, hè. Het is niet dat ik zo leef. De vraag was of zonnepanelen zinvol zouden zijn, maar in een tijd waarin terugleveren aan het net niet wenselijk is en bij een laag verbruik, is dat waarschijnlijk alleen maar duurder. In dat geval zou ik, als je toch al zo leeft, gewoon volledig van het net afgaan. Ik denk serieus dat dat goedkoper is.
We dreigen weer off topic te gaan want huishoudelijk verbruik is, zoals reeds geschreven, niet afhankelijk van de bron waarmee je dat verbruik wil coveren.
Maar wat je stelt hangt af van de situatie en vooral van de (steeds wijzigende) geldende reglementering.
Zelf ben ik al best in staat om technisch off grid te gaan op basis van PV en eigen opslag.
Juist omdat het (nog) voordeliger is om wel aan het net gekoppeld te blijven is een reden dat ik dat vooralsnog niet doe.
Ook geen advies maar gewoon persoonlijk ervaring (die niemand moet navolgen).

In de zomer wordt de zon hier door de dag buitengehouden door dikke houten luiken (slaapkamers) en verticale buitenscreens voor de glazen wanden van de leefruimte. Dit in combinatie met verschillende lagen bladverliezende struiken en bomen.
In de winter kan je op die wijze dan omgekeerd weer genieten van maximale warmterecuperatie van buiten naar binnen toe.
De binnenmuren zijn van steen om in de winter geproduceerde warmte op te slaan en in de zomer koeler aan te voelen en de buitenmuren volledig in hout om in de zomer zo weinig mogelijk warmte op te nemen. Tussen buiten- en binnenwanden uiteraard voldoende isolatie om deze van elkaar gescheiden te houden.
In de maand augustus was het totale airco verbruik hier 1,5 kWh.
Er is altijd minstens één persoon thuis en de tweede persoon maar twee tot drie dagen afwezig tijdens de dag. De temperatuur in de leefruimte wordt het ganse jaar gehouden tussen de 19°C (min. in de winter) en max. 22°C (max. in de zomer).
In de slaapkamers op max. 20°C (zomer) en minimum 15°C (winter).
Wij slapen zoveel mogelijk met de vensters volledig open en hebben een hekel aan artificiële gekoelde lucht.

Gamen doen we doorgaans in de slaapkamer maar liefst niet op een PC (verdere details zijn off topic want verbruiken geen technisch opgewekte energie).

Wij zijn latte liefhebbers. De koffie wordt dus vlak voor het zetten elektrisch gemalen en vervolgens klaargemaakt in een inductie Bialetti. De schuimer is een exemplaar op oplaadbare batterijen.

Wegens te weinig gebruik hebben we enkele jaren geleden de droogkast afgevoerd naar "opnieuw en Co".
Weer een grootverbruiker minder. Drogen doen we sindsdien volledig op zon en windkracht.

De vaatwasser is een maand geleden kuren beginnen te vertonen. We zijn er nog niet uit of we deze nog gaan vervangen. Met de hand afwassen kost iets minder energie en iets meer water dan met de vaatwasser. Maar het gaat wel veel vlugger dan een programma met de machine. En aan de ttijdheb ik geen schuld en ik kan gelijktijdig gewoon naar muziek luisteren.

PV is van 2011 en produceert sindsdien op jaarbasis meer kWh dan we er verbruiken.
De overheid heeft waar ik woon geen vat op het aantal uren zonneschijn dus daar moet ik niet van wakker lliggen. Mijn PV installatie heeft de overheid niet nodig om energie te produceren en van salderen ben ik enkele jaren geleden al vrijwillig afgestapt.
Wanneer je alles zoveel mogelijk zelf in handen neemt wijzigt er op dat vlak weinig tussen het verleden, het heden en de toekomt. Ja het ene jaar is er wat meer productie dan het andere maar gemiddeld genomen en gemeten over meer dan tien jaar komt het telkens op zowat hetzelfde neer.
In een huurhuis/appartement zijn die mogelijkheden uiteraard al veel beperkter.

In tegenstelling tot jou leef ik al het grootste deel van mijn leven op kosten van de overheid. Op dat vlak verschillen onze ervaringen dus. Waar niets mis mee is. Andere uitgangspunten geven andere gevolgen.
En zolang ieder tevreden is met de gevolgen is er weinig aan de hand.

Hier worden zowat alle verbruikers, tot de waterkoker toe, gemeten (van kWh meters voor kringen tot sockets voor individuele WSC).
Een redelijk inzicht in het eigen verbruik dus.
Op de in- en uitgaande stromen zit er ook een energiemeter.
Meten = weten.

Wij ontzeggen ons energetisch ook weinig en dat zie je dan ook aan ons hogere verbruik voor de maand augustus. Maar wanneer dat hogere verbruik, door eerder genomen maatregelen, geld in het laadje brengt ipv geld te moeten kosten kan ik daar best mee leven. :)
Bij een totaal maandverbruik van 435,953 kWh voor - 298,47 € ben ik best tevreden.
Uiteraard zou met wat extra moeite dat beter kunnen maar je moet niet altijd het onderste uit de kan willen halen. Die extra moeite is me de kleine meeropbrengst dan weer niet waard. Maar uiteraard is ook hier n = 1.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 04-09-2024 12:23 ]

• Fishbeast
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 15:17
Offtopic, dus reageer ook gerust in een prive bericht: Hoe meet je al deze verschillende energieverbruikers?

• Kalentum
@tormentor1985 hobbies mogen wat kosten :) Ik denk dat het verbruik van die home cinema + server + desktops ongeveer mijn totaalverbruik van augustus is.

Mijn gemiddelde verbruik van stroom is gedaald: vorig jaar september was het nog 7 kWh per dag, nu 6,3 kWh.

Koken/Warmwater/verwarmen is wat minder goed gegaan: van 3,4 m3 gemiddeld per dag naar 3,8 m3. Ik verwacht dat we, als de winter niet te koud wordt, komend seizoen weer wat lager uit zullen komen.

Ik werk thuis, 3 personen, vrijstaande woning uit 1980, 230m2 woonoppervlak.

[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 04-09-2024 12:49 ]

• Van der Berg
Bijna al 1 jaar bij Vattenfall met een vaste contract van 1 jaar met straks een cashback van €105. Vanaf 1 oktober 2023 is ons 1 jaar contract ingegaan tot 30 september 2024 bij Vattenfall. Wij stappen begin Oktober 2024 over op United Consumers met een vaste contract van 1 jaar en volgende jaar met een cashback van zelfs €350!

Sinds 1 oktober 2023 tot heden volgens onze slimme meters: Actuele verbruik

Op basis van tweepersoonshuishouden:
Stroom 1: 452 kWh
Stroom 2: 342 kWh Totaal: 794 kWh

Gas: 113 m3
Zonnepanelen: Geen zonnepanelen
Voorschot per maand: €100

Mijn maandelijkse energierapport oktober 23 tot augustus 24: €417,11

[ Voor 26% gewijzigd door Van der Berg op 19-09-2024 14:25 ]

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:25
Waarschijnlijk shocking voor sommigen hier ;).

Mijn situatie:
* Additionele zonnepanelen (2080 WP) geïnstalleerd in Mei.
* Laadpaal geïnstalleerd in Maart (en ik rij vrij veel).
* Quatt Duo geïnstalleerd eind Maart

Hoekwoning uit 1930. Tonzon vloerisolatie. Zolder geïsoleerd. Dubbelglas rondom. Spouwmuurisolatie. 130m2. 4 persoons huishouden.
Temperatuur altijd 19c.

Nu met veel geluk een energiecontract af weten te sluiten voor 3 jaar via Vereniging Eigen Huis bij VandeBron met 17,8 cent normaaltarief en 15,8 cent daltarief incl alle belastingen. Dat gaat met dit verbruik natuurlijk een enorm verschil maken.

Schatting is dat het jaarverbruik ongeveer op 16.000 kWh uit zal komen met 2000 kWh terugleveren. Gas jaarverbruik wellicht 250m3. Grootste deel van het stroomgebruik komt van de laadpaal.

We gebruiken gas momenteel enkel nog om te douchen en koken. Maar ik overweeg gezien de nieuwe tarieven over te gaan op full electric. Daarvoor hebben we nog een inductiekookplaat nodig en de Quatt Full Electric upgrade. Reeds ook al 3x de Quatt Chill besteld.

Wellicht volgend jaar ook nog wat additionele panelen installeren. Het eigen verbruik stimuleren is gezien ons verbruik vrij gemakkelijk.

Let op - in homewizard staan nog de oude tarieven ingeladen (coolblue).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goufG2chp7EHh59aV6SEBlClL20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jUL204XBvHIn4q83MRy8rBj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RESoenrSEw2OacV8ODEeh90Mzgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T4LLHy0Ojlrn0nySIwIygZcB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Shoot_me507 op 21-09-2024 11:09 ]

• IvoB2
Shoot_me507 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 10:59:
Waarschijnlijk shocking voor sommigen hier ;).

Schatting is dat het jaarverbruik ongeveer op 16.000 kWh uit zal komen met 2000 kWh terugleveren. Gas jaarverbruik wellicht 250m3.
Inderdaad.
Een jaarverbruik rond de 18500 kWh is, mijn mening en bij slechts 19°C, uitermate shocking. :X

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 21-09-2024 11:08 ]

• Shoot_me507
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:25
IvoB2 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 11:04:
[...]

Inderdaad.
Een jaarverbruik rond de 18500 kWh is, mijn mening en bij slechts 19°C, uitermate shocking. :X
12.000+ kWh komt van de laadpaal voor de auto :-). Het verbruik van de woning zelf is vrij zuinig.

COP van de Quatt zit nu gemiddeld op 4.5. Dat zal dit stookseizoen nog wat beter zijn dmv Heatboosters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RW4UgSEyVIoqT1g0KWRj6x9QbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VXWNNaBM6AoGmH7V1oy49RcO.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 75 ... 83 Laatste