LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 52 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:12
Volgens mij hou je veel lucht tegen met de laminaat en is het veel beter zonder door het bernoilli effect welke extra lucht meeneemt waar de lucht snel is.
Zoek ook maar eens op bernoilli effect balloon. bv YouTube: Activity- Inflating Balloon Using Bernoulli's Theorem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 25-04 01:09
@Ronald @dunklefaser

Ik las jullie opmerkingen over hoeveel vermogen je transporteert bij een bepaalde flow en Ta - Tr.
Ik verschiet ervan dat dit zo laag is bij de grote ventielen die 300 l/u kunnen doorlaten.
Ik ga binnenkort beginnen met het aanleggen van leidingen in mijn verbouwing.
Beneden wou ik onder een groot raam een jaga van 2.40 of 2.60 m volleggen met fans (vergelijkbaar met wat jij hebt, dunklefaser, en gebruik makend van de HeatBooster module + 20 mm alupex leidingen (voldoende?). Volgens Bazz zijn Excel zou ik op de middenste stand meer dan 4kW kunnen afgeven. Als ik jullie opmerkingen goed versta zal dit dus nooit lukken? Als jullie kunnen verwijzen naar theoretische achtergrond is dit welkom, aangezien ik die niet heb.
Edit: zelf al eens Copilot voor de kar gespannen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlhX2x04ufiVLWWq9zkAJ-iEE2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6FbzL3M9EMrjMoHTxQnAbeG.jpg?f=fotoalbum_large
Met als resultaat inderdaad Q = 1743 W

Wil dit dan zeggen dat ik moet twee aparte jaga's plaatsen en elk aansluiten met Ø20? Dan nog zal ik dus nooit boven de 3.5 kW komen?

Context: momenteel nog met CV ketel, en in combinatie met vv, dus Ta zal niet boven de 40 °C komen. maar wil alles warmtepomp-ready aanleggen.

[ Voor 21% gewijzigd door JulianAdam op 01-10-2024 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
donderz schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:20:
Volgens mij hou je veel lucht tegen met de laminaat en is het veel beter zonder door het bernoilli effect welke extra lucht meeneemt waar de lucht snel is.
Zoek ook maar eens op bernoilli effect balloon. bv YouTube: Activity- Inflating Balloon Using Bernoulli's Theorem
Interessant filmpje!
Ik heb toch maar besloten de twee Jaga's vol te leggen rechtstreeks op de warmtewisselaar. Ik had nog drie nieuwe Fractal Design X2 GP-14 fans liggen en heb er zes voordelig kunnen bijkopen. Dan heb ik er genoeg voor de kleine 140cm Jaga. Voor de grote Jaga heb ik 12 stuks Arctic F14 PWM PST CO besteld en bij ome Ali de benodigde kabeltjes en twee W3230 thermostaten. Die kosten een scheet en drie knikkers.. Ik heb nog twee 12V adapters liggen, een 2.5A en een 2A die ik hiervoor volgens mij wel kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:31

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@JulianAdam Eerste vraag: Heb je die 4 kW werkelijk nodig?
Ik kan me bij de ruimte met grote raam namelijk niet echt iets voorstellen.

Onafhankelijk daarvan:
Vermogen (kW) = flow (liter/uur) x deltaT (K) x 1,156 ("omrekenfactor" @ ca.30°C)
De omrekenfactor kan je uit de warmtecapaciteit van water berekenen.
300 liter/uur x 5,0 K x 1,156 = 1,7 kW

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
@dunklefaser waarschijnlijk het gros van de tijd niet, ik heb een basic warmteverliesberekening gedaan en dan kom ik op ongeveer 3.5 kW bij 5 °C (gemiddelde winterT hier in België), en 6.3 kW bij -8°C. Spouwmuurisolatie zit eraan te komen, vloerisolatie, dak geisoleerd met 25 cm houtwol, HR+ glas.
Edit: dit is uiteraard voor het hele huis, maar voornamelijk het gelijksvloers zal verwarmd worden - waar ik dus van plan was om 2 ventilo's te plaatsen.

Het mimumvermogen van mijn ketel bij 40/30 is 3.9 kW. Als de ventilo's dit niet kunnen afgeven gaat de ketel natuurlijk pendelen. Dat wil ik nu op voorhand zoveel mogelijk vermijden. (Ik besef ook dat hij wel aardig wat start-stops zal hebben).

Bedankt voor de extra verduidelijking rond de berekening.

[ Voor 11% gewijzigd door JulianAdam op 01-10-2024 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:14
JulianAdam schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:27:
@dunklefaser waarschijnlijk het gros van de tijd niet, ik heb een basic warmteverliesberekening gedaan en dan kom ik op ongeveer 3.5 kW bij 5 °C (gemiddelde winterT hier in België), en 6.3 kW bij -8°C. Spouwmuurisolatie zit eraan te komen, vloerisolatie, dak geisoleerd met 25 cm houtwol, HR+ glas.
Edit: dit is uiteraard voor het hele huis, maar voornamelijk het gelijksvloers zal verwarmd worden - waar ik dus van plan was om 2 ventilo's te plaatsen.

Het mimumvermogen van mijn ketel bij 40/30 is 3.9 kW. Als de ventilo's dit niet kunnen afgeven gaat de ketel natuurlijk pendelen. Dat wil ik nu op voorhand zoveel mogelijk vermijden. (Ik besef ook dat hij wel aardig wat start-stops zal hebben).

Bedankt voor de extra verduidelijking rond de berekening.
Tsja, als je met enkel 2 fcu's het minimumvermogen van een ketel wil afnemen, moet je inderdaad behoorlijk gas geven. Maar, een warmteberekening gaat over een compleet huis, niet een vertrek. Ook kan je je inbeelden dat je het houtkachel-effect krijgt; twee hotspots in een grote ruimte. Ik zou dan eerder meerdere kleine convectoren plaatsen om gelijkmatig te verwarmen.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:06
@JulianAdam de eerste vraag is, waarom heb je überhaupt convectoren nodig bij vloerverwarming.

Begin eens met een warmteverlies bepaling voor het vertrek… je schakelt nu ongeveer de atoombom in voor je weet wat echt nodig is.

Als je voor je hele huis 6,5 kW bepaald hebt dan heeft het echt geheel geen zin om naast deugdelijke vloerverwarming nog 4kW aan convectoren te plaatsen… je wil helemaal geen warmtepomp die zo zwaar is dat hij én het vermogen wat je vloer kan (tot 100W/m2) en nog eens 4kW aan convectoren… dat is gruwelijk geld en efficiëntie verspilling.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
Ik heb misschien te weinig context gegeven, ik ga in de muur tussen de living en de keuken een massakachel installeren. De verwarmde ruimte is de keuken en de living.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQ6W9ed6FlpGxDdts5Fpiw8WrV8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8b6QhVPPyOSkoULvLW50fz6Y.jpg?f=fotoalbum_largeDeze zal met 6 kg hout gemiddeld 1 kW leveren 24 uur lang, maar uiteraard minder dan die kilowatt tegen rond het moment dat het vuur opnieuw aangemaakt moet worden. Edit: als jullie een software/tool kunnen aanreiken om warmteverlies te berekenen per vertrek kan ik dit inderdaad eens doen.

De reden van de convectoren is om wat flexibiliteit te hebben, omdat ik niet zeker ben dat het nog warm genoeg zal zijn op dit moment (dan zouden de convectoren bv. even 'vol gas' kunnen draaien, dacht ik). Maar ook om niet ieder avond te 'moeten' stoken.
Mijn idee was om de massakachel + convectoren in het begin van het verwarmingsseizoen en aan het eind voornamelijk te gebruiken. Als het goed koud wordt, de vloerverwarming aan. De vloerverwarming en de massakachel samen heb ik ook overwogen, maar zijn twee trage systemen, dus ik vrees dat dat niet goed gaat komen?

[ Voor 4% gewijzigd door JulianAdam op 01-10-2024 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-05 07:55
Tranquility schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:10:
[...]

Interessant filmpje!
Ik heb toch maar besloten de twee Jaga's vol te leggen rechtstreeks op de warmtewisselaar. Ik had nog drie nieuwe Fractal Design X2 GP-14 fans liggen en heb er zes voordelig kunnen bijkopen. Dan heb ik er genoeg voor de kleine 140cm Jaga. Voor de grote Jaga heb ik 12 stuks Arctic F14 PWM PST CO besteld en bij ome Ali de benodigde kabeltjes en twee W3230 thermostaten. Die kosten een scheet en drie knikkers.. Ik heb nog twee 12V adapters liggen, een 2.5A en een 2A die ik hiervoor volgens mij wel kan gebruiken.
Zoveel ventilatoren is imho niet nodig. Zie mijn setup https://gathering.tweaker...message/78745918#78745918.

Ik hou geen gegevens bij in een database maar ik kan wel realtime de meetwaarden bekijken. Met deze setup van 4 stuks 12cm ventilatoren had ik gisteren een deltaT van 8⁰K bij aanvoer van 33⁰C en 85% PWM en kamer temperatuur van 19,2⁰C. Vandaag zelfs een deltaT van 9,8⁰K bij aanvoer van 36⁰C. De inschakeltemperatuur is 26⁰C.

Onder de convector meet ik de luchttemperatuur en die is 0,2⁰K lager dan de wandthermostaat. Gezien het hoogteverschil in de meting is dat een verklaarbaar temperatuurverschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bHiaJfPZcceJXiXWG1Y_Y4VE3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHv0dT2xgAdQ2N2qamIBbE5c.jpg?f=fotoalbum_large
In die radiatorthermostaatknop zit mijn zelfgemaakte meting en aansturing, gevoed door een 12V adapter. Dat witte staafje heeft een DS18B20 aan het uiteinde en op de beide leidingen ziiten nog 2 van die exemplaren.

N.B. de Jaga is 140x70x15cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
JulianAdam schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:59:
Ik heb misschien te weinig context gegeven, ik ga in de muur tussen de living en de keuken een massakachel installeren. De verwarmde ruimte is de keuken en de living.
[Afbeelding]Deze zal met 6 kg hout gemiddeld 1 kW leveren 24 uur lang, maar uiteraard minder dan die kilowatt tegen rond het moment dat het vuur opnieuw aangemaakt moet worden. Edit: als jullie een software/tool kunnen aanreiken om warmteverlies te berekenen per vertrek kan ik dit inderdaad eens doen.

De reden van de convectoren is om wat flexibiliteit te hebben, omdat ik niet zeker ben dat het nog warm genoeg zal zijn op dit moment (dan zouden de convectoren bv. even 'vol gas' kunnen draaien, dacht ik). Maar ook om niet ieder avond te 'moeten' stoken.
Mijn idee was om de massakachel + convectoren in het begin van het verwarmingsseizoen en aan het eind voornamelijk te gebruiken. Als het goed koud wordt, de vloerverwarming aan. De vloerverwarming en de massakachel samen heb ik ook overwogen, maar zijn twee trage systemen, dus ik vrees dat dat niet goed gaat komen?
Om je goed te begrijpen, klopt het dat ik het zo lees?

-massakachel stook je ééns per 24uur op en geeft dan gemiddeld gezien 1kW continue af
-vloerverwarming en convectoren zijn twee lossen circuits
-bovenstaande wordt gevoed door een CV-ketel, draait dus helemaal los van de massakachel (?)
-totaal zo'n 40-45m2 aan vloerverwarming, ruimte redelijk geïsoleerd en HR+-glas
-er zijn momenten dat je de massakachel niet (op tijd) gevuld hebt, waardoor er geen warmtebron is. Voordat dan de vvw opgestookt is óf je hout weer lekker fikt ben je bang voor kou in de ruimte en dan wil je "even gassen" met de convectoren.

Los daarvan even ter referentie, mijn woonvertrek is iets kleiner (zo'n 35-40m2 met vloerverwarming), en deze loopt op een warmtepomp. Aanvoertemp is dan dus nooit hoger dan 38graden, pruttelt nu op zo'n 28graden en de woonkamer is continue behaaglijk. Dit is een huis van 1906 wat wel aardig gemoderniseerd is, maar haalt het qua kierdichting & isolatie nooit naar nieuwbouw-standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Refthoom schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:10:
Zoveel ventilatoren is imho niet nodig. Zie mijn setup https://gathering.tweaker...message/78745918#78745918.

Ik hou geen gegevens bij in een database maar ik kan wel realtime de meetwaarden bekijken. Met deze setup van 4 stuks 12cm ventilatoren had ik gisteren een deltaT van 8⁰K bij aanvoer van 33⁰C en 85% PWM en kamer temperatuur van 19,2⁰C. Vandaag zelfs een deltaT van 9,8⁰K bij aanvoer van 36⁰C. De inschakeltemperatuur is 26⁰C.

Onder de convector meet ik de luchttemperatuur en die is 0,2⁰K lager dan de wandthermostaat. Gezien het hoogteverschil in de meting is dat een verklaarbaar temperatuurverschil.

[Afbeelding]
In die radiatorthermostaatknop zit mijn zelfgemaakte meting en aansturing, gevoed door een 12V adapter. Dat witte staafje heeft een DS18B20 aan het uiteinde en op de beide leidingen ziiten nog 2 van die exemplaren.

N.B. de Jaga is 140x70x15cm.
Dat lijkt me ook een mooie setup, maar wel een gedoe met die buizen. Wel creatief! (y)
Ik heb echter de Arctic fans al besteld en deze zijn bovendien redelijk goedkoop en lijken me goed van kwaliteit. Ik wil die fans aan elkaar rijgen met tie-wraps en het geheel trillingvrij met stukjes grijze buisisolatie op de convector leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
@stevenP Je slaat de nagel op de kop.
Zolang ik nog een gasketel heb wil ik zoveel mogelijk vermijden dat deze zijn warmte niet kwijt kan. Ik ga er dus (verkeerdelijk?) van uit dat er met de convectoren kortstondig 4 kW geleverd wordt om het iets behaaglijker te maken tussen bv. thuiskomen en het opnieuw opstoken van de kachel. Of wanneer zoals je aanhaalt, ik een dag niet stook.

Zowel voor de collectoren als de vv. zal ik een kraan plaatsen op aanvoer en retour, zodat ik kan omschakelen tussen de twee. Vloerverwarming en convectoren beneden (wel deze boven) gaan nooit samen draaien.

Bedankt voor je referentie, ik denk ook dat ik met een warmtepomp zou gaan toekomen. Momenteel is het budget er gewoon nog niet. Maar met verloop van tijd zeker de bedoeling om over te schakelen, ik heb al een wachtbuis gestoken om de buitenunit van een L-W warmtepomp op het dak van mijn toiletje te kunnen plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heymil
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-04 15:05
heymil schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:51:
[...]

Na wat wikken en wegen toch voor 25 artic P14's met 2 Heatboosters (voor de 2 convectoren) gegaan. Doorslaggevend was dat de huidige Speedcomforts niet als storend worden gezien dus dan het extra geld denk ik niet waard.

Als alles geleverd en gemonteerd is zal ik nog een update posten. Het plan is nu om de P14s aan profieletjes te maken en deze te verspreiden over de nieuwe Jaga T21-convectoren van 2- en 3 meter.
Inmiddels is het project uitgevoerd, echt leuk om te doen! Ons proces was:
1. Meten en profielen zagen (met 3cm uitsteking aan beide zeiden voor het buisisolatie'pootje'
2. 5 Artics op het plastic profiel plaatsen
3. Boren door de gaten in het profiel
4. Met tie wraps de fans bevestigen aan de profielen
5. plaatsen en verbinden met Heatbooster

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Ayq6mrjcHcbxcsQcVBRgxg_XT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poxflCJZfLK5I26y9hiixA6b.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N87D9TpSW8z9iC4EyYrEWQbVFc4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYiGisLv4Efba8FfXCnjNCPB.jpg?f=fotoalbum_tile

Het enige is nu dat op de convectoren 10/15 artic p14's liggen en je deze met de standaard maximalesnelheid (60%) wel degelijk hoort. Deze staat nu op 35% om niet meer goed hoorbaar te zijn.

Dank jullie allen (en met name @stevenP en @Geim voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-05 17:17
Draaien de fans alleen bij een warmte-aanvoer?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
VindiGoosh schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:33:
Ja, dat is de standaardinstelling van de Heatbooster. Ik heb deze nu ingesteld dat hij bij 45 graden aanvoer op de max snelheid moet (35%) en vervolgens 10 minuten uit blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
heymil schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:50:
[...]

Ja, dat is de standaardinstelling van de Heatbooster. Ik heb deze nu ingesteld dat hij bij 45 graden aanvoer op de max snelheid moet (35%) en vervolgens 10 minuten uit blijft draaien.
Bedankt voor je reactie!

In hoeverre is dit in te stellen? Binnenkort hebben wij 2 hybride warmtepompen (van Quatt) en dan zal de warmtetoevoer waarschijnlijk wat lager liggen en wat langer doorgaan, voordat de kamer de gewenste warmtevraag heeft ontvangen. Kan ik hem instellen dat hij bijvoorbeeld gaat draaien bij 40 graden, en nog 10 minuten door blijft draaien nadat de temperatuur onder de 30 graden is gekomen oid?

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
  • Nu online
Vandaag de 12 Arctic F14 PWM PST CO fans binnengekregen.
Bij de bouwmarkt vier aluminium strips gehaald en daar de fans met tiewraps op gemonteerd, gedaisychained en al.. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6r4orvCziiu2vEHuxBVhT8UJr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p0O4xaVtXaxee1XDmP5Rco22.jpg?f=fotoalbum_large

Past mooi in de Jaga. Denk dat ik nog even met wat buisisolatie aan de gang ga om ze trillingsvrij op de convector te laten werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4IJrZpPVJCdSyekiI3N9GX0u_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaHhAajt26Vody4XRgDffOV5.jpg?f=fotoalbum_large

Heb na het lezen in het HeatBooster topic toch ook maar een HeatBooster besteld, is ook handig met (opnieuw) waterzijdig inregelen door de drie sensoren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

VindiGoosh schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:33:
Nee - ze kunnen ook bij koelbedrijf draaien.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heymil
VindiGoosh schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:55:
[...]

Bedankt voor je reactie!

In hoeverre is dit in te stellen? Binnenkort hebben wij 2 hybride warmtepompen (van Quatt) en dan zal de warmtetoevoer waarschijnlijk wat lager liggen en wat langer doorgaan, voordat de kamer de gewenste warmtevraag heeft ontvangen. Kan ik hem instellen dat hij bijvoorbeeld gaat draaien bij 40 graden, en nog 10 minuten door blijft draaien nadat de temperatuur onder de 30 graden is gekomen oid?
Dat kan allemaal ja :)! Er is echt heel veel mee in te stellen. De mijne loopt van 0-35 % tussen de 25° en 45° en als hij onder de 25° dipt krijg ik de 10 minuten uitloop. Maar dat zijn echt nog de simpele instellingen. Het is echt een Tweakerding 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
heymil schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:05:
[...]

Dat kan allemaal ja :)! Er is echt heel veel mee in te stellen. De mijne loopt van 0-35 % tussen de 25° en 45° en als hij onder de 25° dipt krijg ik de 10 minuten uitloop. Maar dat zijn echt nog de simpele instellingen. Het is echt een Tweakerding 👍
Goed om te horen! Dat klinkt wel precies waar ik al een tijdje naar op zoek ben.

Begrijp ik het goed dat het regelaartje in principe op bijna elke ventilator kan, maar dat je meer rendement haalt uit zelfbouw?

- Welke ventilatoren gebruiken jullie?
- Welke temperatuursensoren gebruiken jullie die en hoe sluiten jullie die aan?
- Hoe schakelen jullie de fans?
- Wat gebruiken jullie als voeding? Gewoon een ,,simpele” 12V stekker tot 2-3A ofzo voldoet?

Ik heb netjes de TS doorgelezen, maar ik ben een beetje zoekende naar een handleiding voor domme sukkels merk ik. Over het algemeen ben ik best handig, maar elektra en de softwarematige kant van dit soort oplossingen zijn nog een aardige blinde vlek voor me.

Binnenkort hebben wij 2 Hybride warmtepompen ter ondersteuning van een Remeha 39c Plus in een jaren 30 woning, 2-onder-één-kap, en ik wil proberen de warmteafgifte in de veel gebruikte ruimtes zo veel mogelijk te vergroten.

Dus dan klinkt de mogelijkheid om de in- en uitschakeling op lagere temperaturen te zetten mij als muziek in de oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:55
@VindiGoosh
Fans: veel wordt Arctic toegepast (PWN PST versie)
Temperatuursensor: krijg je bij je Heatbooster
Power: 12V 2A (maar hangt af van hoeveelheid fans, kun je meebestellen met de HB)

Zie ook HB topic
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

[ Voor 25% gewijzigd door jj85 op 05-10-2024 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
jj85 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:02:
@VindiGoosh
Fans: veel wordt Arctic toegepast (PWN PST versie)
Temperatuursensor: krijg je bij je Heatbooster
Power: 12V 2A (maar hangt af van hoeveelheid fans, kun je meebestellen met de HB)

Zie ook HB topic
Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic
Super! Dankjewel. Ga ik daar morgen even verder lezen. Heb je toevallig zo uit je hoofd nog tips voor posts die ik gelezen moet hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:15
s020506 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:47:
[...]

Ik vraag me af of die buizen iets doen. Is er een verschil met als je de ventilatoren direct op de warmtewisselaar legt?

Wel +1 voor de creativiteit.
Geeft weer voer voor nieuwe gedachten.
80 mm blowertjes. Die in een dyka verloopmofje.
Mofje aan de muur plakken boven de type 10 of 11 convector en klaar is Klara met een minimum aan spullen en stofnesten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DM2LF4enMVUZSwIlWhU7L0Vq3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjKD9PSgGgqSwJNUKW6At0h4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6refQBxwghqX__sg4YWJnl1-9Qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0a1ryLdzcrnwUGtgqendE0lb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:56
Hendrik Keizer schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:57:
[...]

Geeft weer voer voor nieuwe gedachten.
8mm pwm blowertjes. Die in een dyka verloopmofje.
Mofje aan de muur plakken boven de type 10 of 11 convector en klaar is Klara met een minimum aan spullen en stofnesten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
8 mm??

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Nu even met een schuifmaat gemeten, ze zijn 10mm dik. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
Zijn er ook mensen die stof filters hebben gebruikt?

Is dat praktisch te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
VindiGoosh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:22:

Ik hanteer 2 x per jaar de stofzuiger, filters lijken mij binnen no time vol te lopen en/of een forse weerstand op te leveren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
VindiGoosh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:22:

Ik heb daar lang en serieus over na lopen denken maar er nog geen ei over gelegd, laat staan uitgebroed.
Leek mij ook wel een leuke om luchtreiniging en geforceerde luchtstroom langs je radiator te combineren maar aangezien de meeste radiatoren net genoeg ruimte hebben om er fans onder kwijt te kunnen en er dan geen ruimte overblijft om ook nog een filter van een paar centimeter dik te plaatsen dat idee maar laten varen. (buiten de extra luchtweerstand en nog wat andere praktische bezwaren)

Fijnmazig gaas, zoals het filter in je pc behuizing, wordt in luchtreinigers vaak als een voorfilter gebruikt. Dat vangt haren, grof stof en pluizen af en kan je regelmatig stofzuigen.
Toch geeft dit al de nodige weerstand aan de luchtstroom, meer dan je eigenlijk hebben wil met fans die zo makkelijk en stil mogelijk maximaal lucht moeten verplaatsen langs je radiator/convector

De kleinere deeltjes als pollen en fijnstof gaan daar ook grotendeels doorheen en daarvoor heb je dan weer andere filters nodig, denk dan aan HEPA achtige (geeft relatief veel weerstand) of soortgelijke filters die ook PM 2.5 uit de lucht halen, (interieur) luchtfilter van je auto/IKEA luchtreinigers, dat werk, van die geribbelde broodjes met veel filteroppervlak.
Daar zuig je nauwelijks lucht doorheen met Arctic P14 fans op 30%, iig boost je daar de convectie nauwelijks mee in vergelijk met een fan die zonder restricties vrij kan "ademen".

Gepoch van luchtreinigerfabrikanten met hoeveel % van de schadelijke stoffen hun filters per keer tegenhouden zegt ook niet zo veel, je kan filters hebben die met heel veel moeite/geluid 95% procent van die stoffen er in 1 doorgang uit filteren, dat duurt dan wel ff tot als die m3's door het filter geweest zijn.
Mij zegt CADR meer, Clean Air Delivery Rate is de hoeveelheid gefilterde lucht die uit een reiniger komt, persoonlijk heb ik liever 2x zo veel lucht door een filter wat misschien maar 75% van al die stoffen per doorgang uit de lucht haalt maar dat veel sneller met minder weerstand en veel minder geluid doet.

Los het nu zo op dat de radiatorfans de lucht extra, want natuurlijke convectie doet dat ook al, in beweging zetten die iets verderop in de kamer door de (probeersel, zelfbouw experimentele*) luchtreiniger "gewassen" wordt en als het goed is steeds schoner circuleert.

*Ik was wegens allergie ook al lang naar luchtreinigers aan het kijken, benieuwd of ze zouden werken voor mij maar dan ook zo stil mogelijk en een beetje betaalbaar qua stroomverbruik en filterkosten. Nou had ik nog een ooit verkeerd besteld nieuw interieurluchtfilter van een auto liggen, een flinke schoenendoos, een P14 fan, wat tape en een scherp mes en heb daar een soort luchtfilterbox van in mekaar ge-McGuyverd.
Tot m'n verbazing merk ik dat dit eigen luchtfilter bouwsel dus wel werkt in de slaapkamer en ik beter slaap in schonere lucht, het is nu nog allemaal experimenteel en draai nu lomp op 12V en dan hoor je de fan best wel werken om de lucht door het filter te trekken maar de uitstroom is nog op 1m afstand voelbaar. Op 6V is de doos stukken stiller maar blijft er erg weinig luchtstroom over.
Ik ga iig verder experimenteren met een groter filteroppervlak en meer fans en de hoop dat ik de boel een beetje compact en stil kan houden, voorlopige conclusie is iig dat simpelweg een filter voor je radiatorfans plaatsen weinig oplost en vooral je radiatorboost in de weg zit.
Wellicht is het beter om het luchtreinigingsverhaal hier: Luchtreiniging, maar welk apparaat? voort te zetten maar naar mijn idee heeft een 2 apparaten oplossing de voorkeur.

[ Voor 62% gewijzigd door PalingDrone op 10-10-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
PalingDrone schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb daar lang en serieus over na lopen denken maar er nog geen ei over gelegd, laat staan uitgebroed.
Leek mij ook wel een leuke om luchtreiniging en geforceerde luchtstroom langs je radiator te combineren maar aangezien de meeste radiatoren net genoeg ruimte hebben om er fans onder kwijt te kunnen en er dan geen ruimte overblijft om ook nog een filter van een paar centimeter dik te plaatsen dat idee maar laten varen. (buiten de extra luchtweerstand en nog wat andere praktische bezwaren)

Los het nu zo op dat de radiatorfans de lucht in beweging zetten die iets verderop in de kamer door de luchtreiniger "gewassen" wordt en als het goed is steeds schoner circuleert.
Precies dit dus inderdaad.

Ik zit erover te twijfelen, want ik ben bang dat ik last ga krijgen van mijn astma zodra dat stof naar boven wordt geblazen.

Misschien dat ik op mijn werk een klein frame kant, waardoor ik het luchtfilter iets kan verplaatsen.

Ik zat er ook aan te denken om de ventilatoren aan de bovenkant te doen, en het filter dan aan de onderkant. Ik weet alleen nog niet wat de negatieve gevolgen daarvan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refthoom
VindiGoosh schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Ik zit erover te twijfelen, want ik ben bang dat ik last ga krijgen van mijn astma zodra dat stof naar boven wordt geblazen.

Misschien dat ik op mijn werk een klein frame kant, waardoor ik het luchtfilter iets kan verplaatsen.

Ik zat er ook aan te denken om de ventilatoren aan de bovenkant te doen, en het filter dan aan de onderkant. Ik weet alleen nog niet wat de negatieve gevolgen daarvan zijn.
De vraag is of er meer stof in de lucht dwarrelt waar je last van kan hebben, met ventilatoren. Met hete radiatoren/convectoren beweegt de lucht vanzelf door convectie, met ventilatoren is dat geforceerd. Maar er is niet meer stof in de lucht aanwezig, er is geen extra bron van stof, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
VindiGoosh schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:25:
[...]

Ik had m'n bovenstaande post nog wat aangevuld maar op zich is dit ook wel een leuk idee. Zijkanten radiator dichtmaken, onder een wasemkapfilter plaatsen en bovenop fans, waarschijnlijk kom je tot dezelfde conclusie dat het de aanvoer te veel gaat beperken en fans bovenop meer herrie geven dan wanneer ze makkelijk kunnen draaien op plinthoogte.
@Refthoom merkt terecht op dat stof nu ook al dwarrelt door convectie, daar ga je niet ineens meer last van krijgen met fans. Stofprobleem is prima op te lossen met een luchtreiniger.
Leesvoer indien je zelf wil gaan knutselen: https://www.reddit.com/r/crboxes

Het idee is juist dat je je radiatoren zo "stil/comfortabel/niet tochtend" mogelijk wil boosten.
In de woonkamer werkt dat prima met een Heatbooster module icm P14 fans op 30 a 40% en in de slaapkamer/kantoor hangen er wat 80mm fans onder de T21 radiator die indien nodig aangezet worden met regelbaar voltage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Ik heb op dit moment speedcomforts maar vind deze wat lawaaig en heb het idee dat ze niet super goed werken. Ik krijg binnenkort ook een warmtepomp en heb ook een sensor nodig voor de lagere tempatuur maar die zijn steeds niet op voorraad bij Speedcomfort.. Mijn radiatoren zijn type 22.

Ik ben zelf alleen helaas niet technisch :'( . Zijn er ook kits te koop die door tweakers zelf gebouwd worden?

[ Voor 17% gewijzigd door Erik1805 op 10-10-2024 15:40 ]

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Erik1805 Ook ben je niet technisch een paar fans/ventilatoren aan elkaar koppelen en van
een min of meer intelligente aansturing en netvoeding voorzien is geen rocket science.
Diverse voorbeelden zijn hier en in het Heatbooster topic te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
dunklefaser schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:30:
@Erik1805 Ook ben je niet technisch een paar fans/ventilatoren aan elkaar koppelen en van
een min of meer intelligente aansturing en netvoeding voorzien is geen rocket science.
Diverse voorbeelden zijn hier en in het Heatbooster topic te vinden.
Dankjewel. Heb je een tip qua ventilatoren en waar deze te kopen? Dan kom ik er wel uit. Denk ik

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Je kunt de sensoren ook uit de speedcomforts halen. Stekertjes weer in elkaar steken en de boel aansturen door heatbooster van sdr engineering. Gaat hier ook prima voor de standaard radiatoren.

Maar voor 22 jaga’s met ruimte boven de collectoren, kun je ook Arctic pwm 12 of 14 cm coolers pakken.
Wel op letten dat je de 4draads koopt.

[ Voor 27% gewijzigd door Hendrik Keizer op 10-10-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
Hendrik Keizer schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 19:11:
Je kunt de sensoren ook uit de speedcomforts halen. Stekertjes weer in elkaar steken en de boel aansturen door heatbooster van sdr engineering. Gaat hier ook prima voor de standaard radiatoren.

Maar voor 22 jaga’s met ruimte boven de collectoren, kun je ook Arctic pwm 12 of 14 cm coolers pakken.
Wel op letten dat je de 4draads koopt.
Deze zou ik bijvoorbeeld kunnen gebruiken. Passen er mooi tussen.

ARCTIC P8 Slim PWM PST - 80 mm

En icm met een thermometer en pwm controller van Ali. Iemand tips daarvoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Erik1805 Ik weet niet welke soort "thermometer" en welke pwm controller van Ali je bedoelt.
De populaire en veelzijdigste? Heatbooster is waarschijnlijk duurder dan de Ali thermometers en pwm controllers. Maar welke functionaliteit(en) zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Nu online
dunklefaser schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:59:
@Erik1805 Ik weet niet welke soort "thermometer" en welke pwm controller van Ali je bedoelt.
De populaire en veelzijdigste? Heatbooster is waarschijnlijk duurder dan de Ali thermometers en pwm controllers. Maar welke functionaliteit(en) zoek je precies?
Dank voor je reactie. Ik krijg een warmtepomp en de speedcomfort hebben een andere thermometer nodig als je een warmtepomp gebruikt. Wil meer kunnen regelen zoals ventilator snelheid. Denk dat de heatbooster een betere optie is. Ook qua updates.

En wil wel zelfbouw proberen. Ben zelf niet al te technisch.

En moeten de ventilatoren erin vallen of onderop. ? Mijn radiatoren zijn 9cm breed

[ Voor 6% gewijzigd door Erik1805 op 10-10-2024 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Erik1805 Niks moet en alles kan - ook wat de plaatsing en de grootte van de ventilatoren betreft.
Een kwestie van persoonlijke keuzes en nadruk op esthetiek of op efficiency leggen.
Zo heb ik 14 cm ventilatoren onder een T22 radiator hangen - bijna onzichtbaar.
- steken natuurlijk wel naar achteren richting muur uit en sluiten bij mij de spleet perfect af.
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Weet iemand of je de warmtepomp sensor van Speedcomfort ook kunt gebruiken om andere/eigen fans aan te sturen?
Hoe moet je deze dan aansluiten?

Of kan ik beter een heatfan controller kopen en daar eigen fans op aansluiten?

[ Voor 22% gewijzigd door Flappie op 11-10-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
@Flappie De heatbooster kan zelfstandig fans aansturen obv een gemeten temperatuur, standaard is dat de temperatuur van de aanvoer- of retour(leiding).

Als je technisch handig bent kun je ook zelf een heatbooster-achtig apparaatje maken met bijvoorbeeld een ESP32.

Er is m.i. geen noodzaak voor een centrale aansturing vanaf de WP.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ik heb voor de gein en omdat ik even niets beters te doen had
de werkzame/effectieve oppervlaktes van de speedcomfort fans
met die van de Arctic P14 fans vergeleken.

Het resultaat is erger dan ik oorspronkelijk schatte:

Je hebt 7!! speedcomfortfans nodig om één 140 mm fan qua oppervlakte/luchtdoorlaat te evenaren.
Prijstechnisch gaat de vergelijking natuurlijk helemaal vout.
2 x speedcomfort module = 2 x € 49,95 = € 100 vs. 1 x 140 mm PWM fan = € 5 - 7

Grotere fans werken sowieso efficiënter en maken minder geluid als ik me niet heel erg vergis.
Persoonlijk zou ik altijd voor de grotere fans gaan (als het even kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
En de speedcomfort behuizingen blokkeren ook nog een flinke oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Erik1805 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 20:49:
[...]

Deze zou ik bijvoorbeeld kunnen gebruiken. Passen er mooi tussen.

ARCTIC P8 Slim PWM PST - 80 mm

En icm met een thermometer en pwm controller van Ali. Iemand tips daarvoor ?
Zou ik ook icm heatbooster van sdr doen. Dat gaat super en eenvoudig te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hendrik Keizer
Vanmiddag 4 speedcomfort blokken van de lage temperatuur T22 radiator gepakt. 4 8010 pwm ventilatortjes teruggeplaatst. Stuk meer luchtverplaatsing bij hetzelfde geluid en een stuk minder blokkade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 23:10
Wat een enorme hoeveelheid informatie, en ik ga hier mijn DIY project ook uitrollen.

Situatie: T32 radiator, 30x240 cm, 2 jaar terug ombouw van leiding gemaakt zodat water er diagonaal door heen gaat. De cv-ketel is al lager in temperatuur en stroom snelheid gezet. Stonden nog op fabrieks instellingen.

Project: lekker simpel, goedkoop maar wel wat bereiken. Een simpel voedingstekker gaat plus spanning leveren aan een temperatuur sensor, zo eentje die we kennen van speedcomfort sensor. Gekocht via oom Ali, 5 euro voor 6 stuks, 2x 25 graden, 2x 30 graden en 2x 35 graden, normaal open. De sensor klem ik eenvoudig vast aan de radiator met een grote wasknijper. Dan gaat de plus spanning naar een verdeelplek, hiervandaan ga ik 4x tweedehands 80x80mm ventilator laten draaien. Ik kan kiezen uit parallel aan elkaar op 12v of per setjes van 2 in serie en dan parallel op 12v, dan draaien ze per ventilator op 6v. De ventilators ga ik voorzien van 4 pootjes en op de vloer zetten, beetje rubber voor het trillen enz. Mijn idee is dat de lucht verplaatsing een soort venturie effect zal hebben. Eventueel kan ik nog zoeken naar een multi spanning adapter om verschillende spanningen te testen en alles parallel te zetten.

Ja, niet zo mooi als dat ik het hier soms zie langs komen maar het is allemaal maar in een ontwikkel fase, als het praktisch maar werkt dan kan ik het altijd nog naar iets moois maken.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Mocht je nog tips hebben, deel ze hier.

Foto's ga ik regelen als ik wat concreets heb om te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Sjoerdb schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:30:
Situatie: T32 radiator, 30x240 cm, 2 jaar terug ombouw van leiding gemaakt zodat water er diagonaal door heen gaat. De cv-ketel is al lager in temperatuur en stroom snelheid gezet.
Als je met een lagere temperatuur hetzelfde vermogen wil afgeven, dan moet je de stroom snelheid juist OMHOOG zetten.

Nu doe je twee dingen om de afgifte te verlagen (temp omlaag en debiet/stroomsnelheid omlaag) en dat probeer je te compenseren met ventilatoren.

Mijn suggestie zou zijn; temperatuur verlagen, debiet verhogen tot het maximale waarbij je geen stromingsgeluid hoort) en dan ook nog ventilatoren toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 23:10
Die tip snap ik volledig, ik heb ook al geprobeerd met verhogen van de snelheid. Het lijkt er op dat de radiator ook beter ingeregeld is dan daarvoor.

De ventilator is low budget een aanpassing/ verbetering onder de radiator.

[ Voor 48% gewijzigd door Sjoerdb op 14-10-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 09:11
Maarten60 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:31:
Ik heb de ventilatoren (in mijn Jaga Tempo) wat hoger boven de radiator hangen (L-profiel) en geïnspireerd door een mede tweaker (kan helaas zijn naam niet zo snel vinden), alles opgesloten met isolatiebuizen. Hierdoor moet alle lucht van de 20 cm lamellen door de 14 cm fans. Ik hoor geen resonantie, alleen de luchtverplaatsing, en tot 42% eigenlijk bijna niets. Bij 42% heb ik een delta T van ongeveer 5 graden.
Alles wordt aangestuurd met een Heatbooster.

[Afbeelding]
Ik kwam deze post van eind 2023 tegen. Dit onderwerp is al meerdere keren de revue gepasseerd: gaan voor goedkopere te kleine 14cm Arctic fans of duurdere en stillere 20cm Noctua fans die perfect passen. Ik heb vier 20cm diepe Jaga’s van elk twee meter breed, dus met Noctua’s gaat dat in de papieren lopen (4x300=1200euro).

Het gebruiken van isolatiebuizen om het 6cm gat op te vullen vond ik een super oplossing: het is simpel en goedkoop :) Daarbij vangt het schuim meteen alle trillingen op.

Zou jij bijna een jaar na dato wat ervaringen kunnen delen, specifiek:
- Hoeveel afstand heb je tussen de fans en de lamellen gelaten? Je wilt iets van afstand houden, anders pak je niet de volledige breedte van de lamellen mee.
- Hoe hangt de constructie vast? Heb je dit vastgeschroefd, geplakt of is het simpelweg geklemd met het schuim?
- De diameter van de buisisolatie is de standaardmaat 34mm neem ik aan of heb je 28mm gebruikt?
- Heb je de buisisolatie nog opgevuld?
- Bij welke aanvoertemperatuur haal je die dt van 5 graden (met 42% fan speed)?
- Ben je nog steeds tevreden over het resultaat? Of zou je nu toch liever voor Noctua’s zijn gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:50
samtman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:03:
[...]
...... gaan voor goedkopere te kleine 14cm Arctic fans of duurdere en stillere 20cm Noctua fans die perfect passen.

Zou jij bijna een jaar na dato wat ervaringen kunnen delen, specifiek:
- Hoeveel afstand heb je tussen de fans en de lamellen gelaten? Je wilt iets van afstand houden, anders pak je niet de volledige breedte van de lamellen mee.
Ik heb ongeveer 10 cm tussen de lamellen en de fans gelaten. Dat is bij een vrijstaande T20 de minimale afstand door de pootjes. Dezelfde constructie heb ik ook voor de Noctua's gebruikt. Zie
https://gathering.tweaker...message/77779540#77779540
Op de eerste foto zie je een zwarte bout, die is van het pootje en daarboven zilverkleurige moer, die zijn van L-profiel
- Hoe hangt de constructie vast? Heb je dit vastgeschroefd, geplakt of is het simpelweg geklemd met het schuim?
De fans zitten in een L-profiel (15x15 mm) en die liggen op een L-profiel (20x20 mm) dat aan de schotten is bevestigd. Tussen het frame en het L-profiel op schot zit zelfklevende tochtstrip om evt trilling te dempen. Zie tweede foto.

Omdat deze fans kleiner zijn, tussen de fans een stukje buis geplaatst en om de frames zit ook isolatiebuis. Doel is dat alle lucht door de fans moet lopen.
- De diameter van de buisisolatie is de standaardmaat 34mm neem ik aan of heb je 28mm gebruikt?
- Heb je de buisisolatie nog opgevuld?
Ik denk 34 mm, maar kan dat niet makkelijk nakijken. Buis is niet opgevuld.
- Bij welke aanvoertemperatuur haal je die dt van 5 graden (met 42% fan speed)?
Destijds hadden wij een CV met een watertemp van 50 graden.
- Ben je nog steeds tevreden over het resultaat? Of zou je nu toch liever voor Noctua’s zijn gegaan?
Ik heb 1 Jaga met Noctua's uitgerust en de andere met Arctics. Ja ik ben tevreden maar Arctics maken iets eerder geluid.

edit: typos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
samtman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:03:
[...]

Ik kwam deze post van eind 2023 tegen. Dit onderwerp is al meerdere keren de revue gepasseerd: gaan voor goedkopere te kleine 14cm Arctic fans of duurdere en stillere 20cm Noctua fans die perfect passen.
Naar aanleiding van je vraag eens in de data gekeken.
Wij hebben twee kamers met een gelijke vrijstaande Jaga (T20: 140 x 40 cm). Kamer 'voor' uitgerust met Noctua's 200x200 en kamer achter Arctic 140x140. Beide ca 10 cm boven de radiator gemonteerd en de Arctic voorzien van isolatiebuis om de lucht door de Arctic's te forceren. Plaatjes van de montage zijn in dit topic te vinden.
In onderstaande grafiek aanvoertemp, delta T en Fan snelheid voor beide systemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCU7O2QwqSLjMupdVUDzTNNlwpo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/orZybFvfYuurKTiOluWpxw5t.jpg?f=user_large

Hoewel de situatie niet 100% vergelijkbaar is, wat voorzichtige conclusies
- bij 25C aanvoer heb ik een delta T van 3,8C.
- er lijkt, qua performance, geen groot verschil tussen de Noctuas (voor) en Arctics (achter)
- We is het zo dat een bepaald percentage fan aansturing bij Noctua's tot een lagere snelheid leidt en tot een lager geluidsniveau. Zie https://tweakers.net/pricewatch/compare/1785324;773423/
Sta open voor andere observaties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 12:03
Voor de prijs van de Noctua koop je bijna 5 Arctics (in een 5-pack). Als de performance niet veel uitmaakt, easy choice.
Ik ben in ieder geval blij met de Arctics in mijn Jaga's. Tot 60% hoor ik ze niet. En veel harder hoeven ze meestal niet te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
@Maarten60 @raven22 Super bedankt hiervoor. Ik ga aan de slag met de Arctics. Inmiddels al naar de bouwmarkt geweest om profielen en buisisolatie te halen. Ik had nog een aantal Arctics en een heatbooster liggen. Nu nog tijd vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
@Maarten60 super interessant zo'n 1:1 vergelijking. Hoeveel van beide fans heb je gebruikt - ik zie dat niet terug in je verhaal.

@raven22 klopt wel inderdaad, maar soms komt het qua formaat beter uit. Mijn jaga T21 60cm heeft bijvoorbeeld perfect 2x 200mm erin liggen en die hoor ik écht niet onder 50% - alsin, ik moet echt met een zaklamp erin schijnen om te zien dat ze draaien.. In dat formaat kan ik maar 2x 140mm kwijt en om dezelfde luchtstroom te halen moet ik ze echt wel harder aantrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
stevenP schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:23:
@Maarten60 super interessant zo'n 1:1 vergelijking. Hoeveel van beide fans heb je gebruikt - ik zie dat niet terug in je verhaal.

@raven22 klopt wel inderdaad, maar soms komt het qua formaat beter uit. Mijn jaga T21 60cm heeft bijvoorbeeld perfect 2x 200mm erin liggen en die hoor ik écht niet onder 50% - alsin, ik moet echt met een zaklamp erin schijnen om te zien dat ze draaien.. In dat formaat kan ik maar 2x 140mm kwijt en om dezelfde luchtstroom te halen moet ik ze echt wel harder aantrappen.
Dan kun je er voordeliger 3 arctics in leggen als dat ook past in de breedte. Ik heb ook een aantal T21 en dat gaat prima met de P14.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stevenP
raven22 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:01:
[...]

Dan kun je er voordeliger 3 arctics in leggen als dat ook past in de breedte. Ik heb ook een aantal T21 en dat gaat prima met de P14.
áls het past inderdaad :>
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz4RkGJ5vwPbIHQWPDhbwI9_DVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/brVoszibgoLBop7zULV60SJ7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 16:48
samtman schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:38:
@Maarten60 @raven22 Super bedankt hiervoor. Ik ga aan de slag met de Arctics. Inmiddels al naar de bouwmarkt geweest om profielen en buisisolatie te halen. Ik had nog een aantal Arctics en een heatbooster liggen. Nu nog tijd vinden :)
Is hier een voorbeeldje van en wat heb je dan gehaald om een frame te maken ?
Welk soort hoeklijstjes bijvoorbeeld.
En de buisisolatie waar dient die dan voor ?
Ik heb een jaga type 20 hangen van 80 breed bij 95 hoog.
Krijg vandaag de heatbooster binnen en de p14 liggen al klaar 😄

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
camel1987 schreef op maandag 11 november 2024 @ 10:26:
[...]

ik heb gewoon tiewraps gebruikt om ze aan elkaar te maken en over de hoeken een stukje buisisolatie gezet.
ligt perfect op de convector.
Als je meer dan 6 fans koppels misschien nog een stukje buisisolatie halverwege

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camel1987
raven22 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:44:
[...]

ik heb gewoon tiewraps gebruikt om ze aan elkaar te maken en over de hoeken een stukje buisisolatie gezet.
ligt perfect op de convector.
Als je meer dan 6 fans koppels misschien nog een stukje buisisolatie halverwege
Ja en dan met buisisolatie word die grijze bedoelt die klem je dan gewoon om de ventilatoren heen of hoe moet ik dat zien.
Dit is dan om demping te creëren?

Had zelf gelezen om ze wat hoger boven de lamellen te monteren zodat je geen resonantie of luchtverplaatsing hoort. +- 10 cm erboven bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
[...]

Simpelste is uiteraard wat @raven22 beschrijft, fans gewoon aan elkaar knopen, over de randen buisisolatie en dan simpelweg op de convector leggen.

Vermoedelijk boet je dan wel een beetje in op rendement, want er wordt immers geen lucht meer getrokken door de zijkanten van de convector (2x3cm), want daar ligt de buisisolatie op.

Daarom wil ik dat de fans zo een 10cm boven de convector hangen. Ook qua geluid kan dat voordeel bieden (zou je moeten nagaan). Ik ga dezelfde aanpak hanteren als @Maarten60, zie een aantal posts terug. Kort gezegd, alle fans leggen op 2 L profielen (alu want plastic buigt door is mijn ervaring). Dan deze weer leggen op twee L profielen die er haaks op staan en zijn vastmaakt aan de tussen-/zijschotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
camel1987 schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:48:
[...]

Ja en dan met buisisolatie word die grijze bedoelt die klem je dan gewoon om de ventilatoren heen of hoe moet ik dat zien.
Dit is dan om demping te creëren?

Had zelf gelezen om ze wat hoger boven de lamellen te monteren zodat je geen resonantie of luchtverplaatsing hoort. +- 10 cm erboven bijvoorbeeld.
Ja die ja. Indien je de fans direct erop legt, dan zal die buisisolatie helpen om trillingen niet door te geven.

Mijn doel is meer om ervoor te zorgen dat je de ruimte tussen de fans en de zijkanten afdicht. De convector is 20cm en de fans zijn 14cm. Door die zijkanten dicht te maken krijg je een soort kamer boven de convector. De enige weg naar buiten is door de fans. En je trekt alle lucht eronder mee, ook de warme lucht van de zijkant. Qua trillingsdemping kun je ook tochtstrip van de Action of iets dergelijks op de L proefielen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
samtman schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:59:
[...]

Simpelste is uiteraard wat @raven22 beschrijft, fans gewoon aan elkaar knopen, over de randen buisisolatie en dan simpelweg op de convector leggen.

Vermoedelijk boet je dan wel een beetje in op rendement, want er wordt immers geen lucht meer getrokken door de zijkanten van de convector (2x3cm), want daar ligt de buisisolatie op.

Daarom wil ik dat de fans zo een 10cm boven de convector hangen. Ook qua geluid kan dat voordeel bieden (zou je moeten nagaan). Ik ga dezelfde aanpak hanteren als @Maarten60, zie een aantal posts terug. Kort gezegd, alle fans leggen op 2 L profielen (alu want plastic buigt door is mijn ervaring). Dan deze weer leggen op twee L profielen die er haaks op staan en zijn vastmaakt aan de tussen-/zijschotten.
Vrijwel exact wat ik gedaan heb. Check de buildlog hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
Ja had gelezen dat het inderdaad beter is om de fans ongeveer een 10 cm boven de lamellen te monteren.
Dit was mijn idee ook L profieltjes aan de zijkanten en dan een kunstof hoekprofieltje die tegen de fans aangemaakt worden voor de stevigheid.
De kunstof hoekprofieltjes op de hoekjes op het frame met evt vilt eronder en dan moet het ook geheel trillings/resonantie vrij zijn.
Wat dan open is eventueel afdichten met de buisisolatie en dan zou het plaatje goed moeten zijn.
Maak als het geheel klaar is wel wat foto's.
Feedback is dan uiteraard welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samtman
camel1987 schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:19:
Ja had gelezen dat het inderdaad beter is om de fans ongeveer een 10 cm boven de lamellen te monteren.
Nou ja dat het beter is zou ik nog niet zo stellig durven zeggen. Dat is mijn aanname en heeft dus mijn voorkeur :) Anderen zullen misschien zeggen dat het waarschijnlijk niet zo veel scheelt (en leg ze er dus maar gewoon op om moeite te besparen). Als je het echt zeker wilt weten, dan zou je het moeten testen en vergelijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:42
Onder meer naar aanleiding van dit topic ben ik aan het experimenteren met ventilators. Heb zes 92mm Xilence gemonteerd (onderop) op een 60cm Jaga twin type 11 gevoed met een warmtepomp met een temperatuur tussen de 30-35 graden op een slaapkamer (Z/W). De controller is een PWM controller van Alie (ingesteld op 27-35 graden). Kan nog niet zeggen dat ik het resultaat fantastisch vind. Deed er gisteren circa zes uur over om de temperatuur een graad te laten stijgen. Neem aan dat de capactiteit niet genoeg is dus ga dit weekend een grotere installeren. Tevens twee 200mm Noctua's in bestelling voor een zolderkamer met een 40cm Jaga twin type 21. Morgen arriveren vijf 14cm Noctua's voor een 80cm Jaga type 15. Ben benieuwd.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Aziona schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:41:
Onder meer naar aanleiding van dit topic ben ik aan het experimenteren met ventilators. Heb zes 92mm Xilence gemonteerd (onderop) op een 60cm Jaga twin type 11 gevoed met een warmtepomp met een temperatuur tussen de 30-35 graden op een slaapkamer (Z/W). De controller is een PWM controller van Alie (ingesteld op 27-35 graden). Kan nog niet zeggen dat ik het resultaat fantastisch vind. Deed er gisteren circa zes uur over om de temperatuur een graad te laten stijgen. Neem aan dat de capactiteit niet genoeg is dus ga dit weekend een grotere installeren. Tevens twee 200mm Noctua's in bestelling voor een zolderkamer met een 40cm Jaga twin type 21. Morgen arriveren vijf 14cm Noctua's voor een 80cm Jaga type 15. Ben benieuwd.
Gewoon even als checkvraag, onderop zeg je hè. Heb je dan goed georienteerd dat de fans omhoog blazen? Warme lucht wil altijd stijgen natuurlijk dus je bent vol tegen de natuurwetten aan het inwerken als je richting de vloer laat blazen.

"deed er 6 uur over de temp +1 te laten gaan" bedoel je hiermee de ruimte? Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw ruimte is, wat de starttemperatuur was en hoe goed het geïsoleerd is, maar dat is inderdaad behoorlijk lang. Een jaga T11 is ook wel behoorlijk minimaal, op Ta van 35gr doen die niet veel.

Even van de Jaga-site getrokken:
T11 met Ta 35, ruimte op 20C. Afgifte 75 tot 119W. Dit wordt natuurlijk wel geboost, maar laat het voor de gekkigheid verdrievoudigen, dan zitten we nog op 250~400watt.
Ter vergelijking, ik las dat een waxinelichtje 20W afgeeft :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
stevenP schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:23:
Een vrijstaande T20 heeft drie 'poten' en dus drie schotten. De afstand tussen de schotten is ca 61 cm. Ik heb 3x Noctua 200x220 tussen twee schotten geplaatst, dus in totaal 6.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ITuvN1Cy2TDh0yZv5mRUcB4hE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUi0kNh1vlmj4pBBWrI8Wvkg.jpg?f=fotoalbum_large

Met de Arctic's heb ik 4 tussen de schotten geplaatst (56 cm) en de rest opgevuld met isolatiemateriaal. Dus in totaal 8. (foto is van voor isolatiemateriaal). Let op: dit is een prototype om ophanging te testen. De drie linker fans zitten 'op zijn kop' en blazen naar beneden!
De Arctics draaien wel op een hoger toerental en maken dus iets meer lawaai.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaT0L8TeyUpODFcBdzQBDPLIlJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTSEhWXIaocfnQRC2JQwDkGZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aj6lsAp0QUYuKEBHaJ_5Bkh7Zec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSHukID5r8SPh5uwgKFLq85T.jpg?f=fotoalbum_large
[...]
Ik gebruik metalen L-profielen. De Arctic foto is een prototype waarbij ik aan de achterzijde een metalen strip heb gebruikt. Die buigt iets door. Geen idee of dat een issue is maar L-profiel lost probleem op.
Buisisolatie die om geluid te dempen en alle lucht door de fans te forceren.
10 cm afstand lijkt inderdaad betere aanzuiging te creëren, maar is bij een vrijstaande T20 nodig omdat de poten in de weg zitten.
Ik heb een malletje gemaakt. Boor eerst de gaten voor de schroeven (gebruik ik ook om mal te fixeren) en daarna met een decoupeerzaag zaag ik uitsparingen voor fan's.

Edit: laatste alinea toegevoegd

[ Voor 36% gewijzigd door Maarten60 op 11-11-2024 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Maarten60 Het staat 3 tegen 1 wat de oriëntatie van de fans betreft.
Volgens mij ligt de rechter fan er goed bij :Y .

Edit0: Op het 2de plaatje liggen ze waarschijnlijk alle 4 goed *O* .

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 11-11-2024 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
dunklefaser schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:34:
Klopt, goed gezien. Was een prototype voor de ophanging en had de fanrichting nog niet goed gezien. 8)7
Zal dit aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
dunklefaser schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:34:

Edit0: Op het 2de plaatje liggen ze waarschijnlijk alle 4 goed *O* .
Voor verwarmen dan hè, voor koelen liggen er 3 goed en 1 fout :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
blb4 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:39:
[...]

Voor verwarmen dan hè, voor koelen liggen er 3 goed en 1 fout :).
Tja, nog een scherpe opmerking. _/-\o_
Omdat je in een frame liggen kan je ze makkelijk omdraaien. :) Bij overgang zomer / wintertijd misschien niet alleen de klokken maar ook de fans 'gelijk' zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camel1987
En hij ligt nu nog even wachten op de heatbooster.
2 aluminium hoeklijstjes aan de jaga gemaakt waar de L profielen op rusten even kijken of dit trillingsvrij is (ligt vilt onder) anders nog even iets van tochtband halen. Nog een stukkie leidingisolatie eromheen en klaar is de eerste jaga.
Ben benieuwd wat het verschil gaat zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWNw5rdffpd19ZuRfviXeoSQhNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kR45Xe2DcV6glnWduX7tQn6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XMFIoe74IW6TGlHsIwBGFJJaE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FmqssedhCQuCEcP34DN1gx3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Um8okduC1AB3OOGwM_N1luBTuj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHkiQzji8lgpIs3WSKQ3jEyx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
camel1987 schreef op maandag 11 november 2024 @ 18:39:
.... even kijken of dit trillingsvrij is (ligt vilt onder) anders ...
Ik heb goede ervaringen met vilt. Tochtband zakt na verloop van tijd (meer) in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:42
stevenP schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:06:
[...] Gewoon even als checkvraag, onderop zeg je hè. Heb je dan goed georienteerd dat de fans omhoog blazen?
Een jaga T11 is ook wel behoorlijk minimaal, op Ta van 35gr doen die niet veel.
Even van de Jaga-site getrokken:
T11 met Ta 35, ruimte op 20C. Afgifte 75 tot 119W. Dit wordt natuurlijk wel geboost, maar laat het voor de gekkigheid verdrievoudigen, dan zitten we nog op 250~400watt.
Ter vergelijking, ik las dat een waxinelichtje 20W afgeeft :9
Dank je wel voor je uitgebreide analyse, misschien was ik wel wat naief omtrent de capaciteit. Ik ga volgende week een zwaardere plaatsen. Ook merk ik dat als de WP de temperatuur een paar graden verhoogd het wel vrij snel omhoog gaat. Het betreft overigens een slaapkamer van 4mx4m (2003) met ramen op het zuiden en westen.

Heb inmiddels ook vier Noctua NF-A14's onderop een Jaga convector geplaatst. Merk dat die vanaf 50% nog best een hoop geruis laten horen, wellicht omdat ik ze onderop heb gemonteerd. Ik denk dat ik voor de volgende Jaga twee Arctics en twee Noctua 140mm Redux ga installeren, gewoon voor het vergelijk. Tevens zit ik met smart te wachten op twee Noctua NF-A20 maar die worden volgens Amazon pas 14 december geleverd (niet op gelet tijdens het bestellen).
Neem aan dat we geen kortingen kunnen verwachten op fans tijdens de komende Black Friday.

[ Voor 23% gewijzigd door Aziona op 13-11-2024 14:48 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

• Fr33z
  • Laatst online: 19:10
misschien een zijpaadje maar toch: heeft iemand anders wel eens het probleem gehad dat 2 verschillende DS18B20-sensoren waardes geven die wat ver uit elkaar liggen? Ik heb hier 2 setjes meet-apparatuur gemaakt met een Wemos D1mini, 2x een temp. sensor en een powerbank. Dit om de aanvoer-/retour van radiatoren te meten. Maar bij 1 setje liggen de temperaturen zo'n 0,9 tot 1,0C uit elkaar als de warmtepomp uit staat en de leidingen dezelfde temperatuur moeten hebben. Zit er veel verschil tussen batches? Is dit te verhelpen door bijv. alleen nog sensoren bij een bepaalde verkoper te halen? Aangezien ik wil weten of de delta-T 2 of 3C is heb ik last van deze onnauwkeurigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maarten60
Ja ik herken dat er afwijkingen in DS18B20-sensoren zitten. Ik (maar waarschijnlijk ook anderen) bind ze, voor dat ik ze monteer, met een elastiekje aan elkaar waardoor je de temperatuurverschillen kan meten. (Zegt niets over de absolute fout tov omgevingstemperatuur, maar wel iets over de onderlinge fout).
In de Heatbooster kan je de temperatuur dan corrigeren met een off-set. Ik gebruik ook ESP-easy en ESPhome en daar moet je zelf iets maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:52
Maarten60 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:28:
Ja ik herken dat er afwijkingen in DS18B20-sensoren zitten. Ik (maar waarschijnlijk ook anderen) bind ze, voor dat ik ze monteer, met een elastiekje aan elkaar waardoor je de temperatuurverschillen kan meten. (Zegt niets over de absolute fout tov omgevingstemperatuur, maar wel iets over de onderlinge fout).
In de Heatbooster kan je de temperatuur dan corrigeren met een off-set. Ik gebruik ook ESP-easy en ESPhome en daar moet je zelf iets maken.
Ik leg ze ook bij elkaar en dan naast een nauwkeurig thermometer. In ESPHome voer ik dan een correctie in met een filter in de sensorcode, bijv. voor een correctie van -0,2 °C:

YAML:
1
2
    filters:
    - lambda: return x - 0.2;

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-05 13:35

CR1992

Thor

welke fans van max 7 cm zijn al stekkerbaar?
welke raden jullie aan?
ik krijg op de badkamer maar 7 cm max ertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CR1992 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:04:
welke fans van max 7 cm zijn al stekkerbaar?
welke raden jullie aan?
ik krijg op de badkamer maar 7 cm max ertussen
lukt schuin zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Nee, wat de roosters zit halverwege de radiator. Het is zo een hoge verticale radiator. De fans zitten dan halfweg de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
Is dit heel toevallig iets voor je? Geen ervaring mee, zag m toevallig.https://shop.action.com/n...ooster-radiatorventilator
Lijkt een smal ding, misschien kun je onderdelen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Had het nog niet gezien. Is wel zonde om zoiets te demonteren voor onderdelen :)
Maar ik ga het zeker bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Ik heb een Jaga vrijstaande LTV maar hij wordt niet warm. De verwarming is voorzien van Heatbooster en de inlaat temperatuur loopt op. Echter, de retourtemperatuur blijft laag. (delta nu 7C). Ik heb de thermostaatknop verwijderd. Het is net of er geen water door de radiator loopt.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Maarten60 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:55:
Ik heb een Jaga vrijstaande LTV maar hij wordt niet warm. De verwarming is voorzien van Heatbooster en de inlaat temperatuur loopt op. Echter, de retourtemperatuur blijft laag. (delta nu 7C). Ik heb de thermostaatknop verwijderd. Het is net of er geen water door de radiator loopt.
Iemand tips?
(Voet)ventiel openen?

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Dank voor tip. Had niet gezien dat er ook een voetventiel is.
Ik denk inderdaad dat dat de oplossing is. Heb het ventiel open, dicht en weer open gezet. Lijkt nu beter te gaat. Retour temp loopt nu op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomassetty
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-04 16:20
*knip* niet de bedoeling, zie de huisregels.

[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 25-11-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlorenz
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-02 21:19
sorry voor de domme vraag, ik heb gezocht op het forum maar ik heb het niet gevonden. Ik heb 5x Arctic P8 PWM PST besteld en ik verwachtte 4 pinnen, maar ze hebben er maar 3.
Waar kan ik een schema/pinout vinden over hoe ik deze fans moet bedraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
Als het lijkt op de stekker van de P12 dan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s2P_O1WMAAsAswyQEjSQkK9KK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S55vtFdfjY5V270F53rsnX9i.jpg?f=fotoalbum_large
Niet heel goed zichtbaar zo maar kreeg het niet beter op de foto. Deze contra-stekker heeft vier posities, het meest rechtse draadje met de 'stippellijn' is massa/min-aansluiting/aarde/ground, die links ernaast is 12V of 5V (wat op de doos van de fan staat), de volgende (3e van rechts) is de tacho/puls aansluiting (geen pin aanwezig hier) en de meeste linkse zet je het PWM signaal op (max 5 volt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Niet online
djlorenz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:39:
sorry voor de domme vraag, ik heb gezocht op het forum maar ik heb het niet gevonden. Ik heb 5x Arctic P8 PWM PST besteld en ik verwachtte 4 pinnen, maar ze hebben er maar 3.
Waar kan ik een schema/pinout vinden over hoe ik deze fans moet bedraden?
Weet je heel erg zeker dat ze ook echt de PWM versie geleverd hebben?
Met dit topic kom je er vast wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-05 18:17
Hoi allemaal, ik heb hier een Jaga Mini wandmodel van 300x23x13, een flinke jongen dus.
Nu zou ik graag de warmteafgifte verhogen en ben dus ook aan het kijken naar ventilatoren.
Tussen het rooster bovenin en de lamellen is helaas geen ruimte bij dit model, dus ik wil ze aan de onderkant gaan monteren.
Zelf zat ik te kijken naar de Arctic P12 PWM PST, die lijken me best geschikt voor dit type convector.
Waar ik alleen een beetje mee worstel is de hoeveelheid fans voor dit type convector.
Hebben jullie ervaring op het gebied van een optimaal aantal fans t.o.v. de investering in fans?
Uiteraard zal de warmteafgifte blijven toenemen naarmate er meer fans geplaatst worden, maar ik kan me voorstellen dat er ergens een optimum is.
In plaats van hem helemaal vol te hangen zou ik eigenlijk willen beginnen met ongeveer 10 fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:12
Als je kijkt naar wat Jaga zelf doet in bijvoorbeeld mijn Vertiga Hybride, hierin zitten 8 ventilatoren van 80mm ( meer passen er niet in), zou ik zeggen hoe meer hoe beter.
Des te langzamer kunnen ze draaien om het maximaal effect er uit te halen bij zo weinig mogelijk " storend" geluid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QqMMaIyCkYI9lOUoN7rr2dWIfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90aWWQhvbUNfa0Hl25RMz23e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie
Mooi ding hoor, zo'n Vertiga Hybride.
Uiteraard ben ik het met je eens dat zo veel mogelijk fans de hoogste warmteafgifte zal opleveren.
Als ik hem echter helemaal volhang, dan ben ik ongeveer 150 euro kwijt voor alleen de fans.
Als ik voor 100 euro aan fans bijv. 80% of 90% van die extra warmteafgifte kan bereiken zou ik dat helemaal prima vinden. Blijft lastig berekenen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:12
Er zal voor ieder een financieel en praktisch optimum zijn waarbij je je happy voelt.
Hier zijn voorbeelden genoeg te vinden waarbij de ene ze vol legt, een ander bijvoorbeeld om en om.
Wat je ook kiest, de winst zal er sowieso zijn.

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 09:58
petkaij schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 23:02:
Als je kijkt naar wat Jaga zelf doet in bijvoorbeeld mijn Vertiga Hybride, hierin zitten 8 ventilatoren van 80mm ( meer passen er niet in), zou ik zeggen hoe meer hoe beter.
Des te langzamer kunnen ze draaien om het maximaal effect er uit te halen bij zo weinig mogelijk " storend" geluid.
[Afbeelding]
Als Jaga toch al besluit "rare" brackets toe te passen in deze Vertiga, waarom dan niet gaan voor 14 cm fans die gekanteld staan ? Qua geluid en flow stukken beter dan je met die kleine fans kunt behalen.

• JvLa
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-04 12:47
Ollie schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 22:53:
Hoi allemaal, ik heb hier een Jaga Mini wandmodel van 300x23x13, een flinke jongen dus.
Nu zou ik graag de warmteafgifte verhogen en ben dus ook aan het kijken naar ventilatoren.
Tussen het rooster bovenin en de lamellen is helaas geen ruimte bij dit model, dus ik wil ze aan de onderkant gaan monteren.
Zelf zat ik te kijken naar de Arctic P12 PWM PST, die lijken me best geschikt voor dit type convector.
Waar ik alleen een beetje mee worstel is de hoeveelheid fans voor dit type convector.
Hebben jullie ervaring op het gebied van een optimaal aantal fans t.o.v. de investering in fans?
Uiteraard zal de warmteafgifte blijven toenemen naarmate er meer fans geplaatst worden, maar ik kan me voorstellen dat er ergens een optimum is.
In plaats van hem helemaal vol te hangen zou ik eigenlijk willen beginnen met ongeveer 10 fans.
Ik adviseer je even wat filmpjes op YouTube te kijken over de motor humm van de Arctic P12. Ik heb er twee jaar terug 8 in mijn convector put gestopt en op bijna alle toerentallen hoor je een vervelende piep. Niet hard, maar wel storend. Ik heb het nog niet opgelost, ik ga waarschijnlijk de P12 Max proberen.

• Ollie
Dat is interessant. Heb er toevallig gisteren een aantal gekocht, maar moet nog even wachten op mijn heatbooster voordat ik ze kan testen. In een filmpje op YouTube hoor ik dat dit met name hoorbaar is rond de 1000 RPM. Net daaronder en net daarboven zou het al weg zijn. Ik hoop dat dat het geval is, dan is het niet zo'n probleem. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
Die van mij geven alleen bij het opstarten even een zachte 'brom'. Daarna alleen windgeruis bij de hogere toerentallen, daaronder zijn ze geruisloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianAdam
In de HeatBooster Excel staat ηexchange standaard op 50. Heeft er iemand nagemeten wat het verschil is tussen convectoren en gewone plaatradiatoren met lamellen?

Maakt de hogere waterinhoud van radiatoren een wezenlijk verschil bij het voorkomen van vaak af en aan slaan van de gascondensatieketel - dit zou de hoofdreden zijn waarom ik deze zou ophangen. Minimum vermogen van 4 kW zal ongetwijfeld niet altijd nodig zijn.

Ik ben bezig met een grondige verbouwing en zou graag kunnen beslissen voor welke van de 2 een aansluiting te voorzien (radiatoren diagonaal doorstromen - is volgens mij nodig omdat ze quasi allemaal lang en laag zijn - vs. convectoren aansluitingen aan 1 zijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
JulianAdam schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:54:
Maakt de hogere waterinhoud van radiatoren een wezenlijk verschil bij het voorkomen van vaak af en aan slaan van de gascondensatieketel -
Mijn afgiftesysteem bestaat uit 9 convectoren met een totale inhoud van ongeveer 25 liter. De ketel is daarom afgesteld dat deze op een lager vermogen brand, zodat hij langer achter elkaar aan is (om pendelen te voorkomen). De aanvoertemperatuur is op 75 graden maximaal ingesteld maar in de praktijk blijft het onder 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjoo
  • Laatst online: 09-05 23:57
Hallo allemaal, ik heb een Jaga Clima Canal convectorput waarvan de ventilatoren niet meer werken. Nu wil ik die vervangen door bijv. Arctic PWM ventilatoren aangestuurd door een Heatbooster (by SDR Engineering) maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat het best kan aanpakken.
De put (binnenkant) is 15,5 cm breed en 8,5 cm diep. De afmetingen van de convector zijn 150 x 6,8 x 5,8 cm (lxbxh).
Ik overweeg de volgende drie opties:

1. Arctic P8 PWM PST ventilatoren verticaal tegen de convector waardoor de lucht door de convector geduwd wordt (net als bij de oorspronkelijke situatie). Bovenop de ventilatoren maak ik een langsschot tot in het rooster om de koude en warme luchtstroom van elkaar te scheiden.

2. Arctic P8 PWM PST ventilatoren plat op de convector en een verticaal langsschot om de koude en warme luchtstroom van elkaar te scheiden.

3. Arctic P12 PWM PST ventilatoren plat op de convector en een schuin geplaatst langsschot om de koude en warme luchtstroom van elkaar te scheiden.

Wat is de beste optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWW0zITmFv38fTn1ECZ3nmGrWJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeWdu9JOzM2LKjA5T83qtPED.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMY6G43D5ze2XdX9NS141bjCg-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4i4MHySrJeKtlCvX8YY1fO7M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Benjoo op 01-12-2024 16:17 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 54 Laatste