Ik heb daar lang en serieus over na lopen denken maar er nog geen ei over gelegd, laat staan uitgebroed.
Leek mij ook wel een leuke om luchtreiniging en geforceerde luchtstroom langs je radiator te combineren maar aangezien de meeste radiatoren net genoeg ruimte hebben om er fans onder kwijt te kunnen en er dan geen ruimte overblijft om ook nog een filter van een paar centimeter dik te plaatsen dat idee maar laten varen. (buiten de extra luchtweerstand en nog wat andere praktische bezwaren)
Fijnmazig gaas, zoals het filter in je pc behuizing, wordt in luchtreinigers vaak als een voorfilter gebruikt. Dat vangt haren, grof stof en pluizen af en kan je regelmatig stofzuigen.
Toch geeft dit al de nodige weerstand aan de luchtstroom, meer dan je eigenlijk hebben wil met fans die zo makkelijk en stil mogelijk maximaal lucht moeten verplaatsen langs je radiator/convector
De kleinere deeltjes als pollen en fijnstof gaan daar ook grotendeels doorheen en daarvoor heb je dan weer andere filters nodig, denk dan aan HEPA achtige (geeft relatief veel weerstand) of soortgelijke filters die ook PM 2.5 uit de lucht halen, (interieur) luchtfilter van je auto/IKEA luchtreinigers, dat werk, van die geribbelde broodjes met veel filteroppervlak.
Daar zuig je nauwelijks lucht doorheen met Arctic P14 fans op 30%, iig boost je daar de convectie nauwelijks mee in vergelijk met een fan die zonder restricties vrij kan "ademen".
Gepoch van luchtreinigerfabrikanten met hoeveel % van de schadelijke stoffen hun filters per keer tegenhouden zegt ook niet zo veel, je kan filters hebben die met heel veel moeite/geluid 95% procent van die stoffen er in 1 doorgang uit filteren, dat duurt dan wel ff tot als die m3's door het filter geweest zijn.
Mij zegt CADR meer, Clean Air Delivery Rate is de hoeveelheid gefilterde lucht die uit een reiniger komt, persoonlijk heb ik liever 2x zo veel lucht door een filter wat misschien maar 75% van al die stoffen per doorgang uit de lucht haalt maar dat veel sneller met minder weerstand en veel minder geluid doet.
Los het nu zo op dat de radiatorfans de lucht extra, want natuurlijke convectie doet dat ook al, in beweging zetten die iets verderop in de kamer door de (probeersel, zelfbouw experimentele*) luchtreiniger "gewassen" wordt en als het goed is steeds schoner circuleert.
*
Ik was wegens allergie ook al lang naar luchtreinigers aan het kijken, benieuwd of ze zouden werken voor mij maar dan ook zo stil mogelijk en een beetje betaalbaar qua stroomverbruik en filterkosten. Nou had ik nog een ooit verkeerd besteld nieuw interieurluchtfilter van een auto liggen, een flinke schoenendoos, een P14 fan, wat tape en een scherp mes en heb daar een soort luchtfilterbox van in mekaar ge-McGuyverd.
Tot m'n verbazing merk ik dat dit eigen luchtfilter bouwsel dus wel werkt in de slaapkamer en ik beter slaap in schonere lucht, het is nu nog allemaal experimenteel en draai nu lomp op 12V en dan hoor je de fan best wel werken om de lucht door het filter te trekken maar de uitstroom is nog op 1m afstand voelbaar. Op 6V is de doos stukken stiller maar blijft er erg weinig luchtstroom over.
Ik ga iig verder experimenteren met een groter filteroppervlak en meer fans en de hoop dat ik de boel een beetje compact en stil kan houden, voorlopige conclusie is iig dat simpelweg een filter voor je radiatorfans plaatsen weinig oplost en vooral je radiatorboost in de weg zit.
Wellicht is het beter om het luchtreinigingsverhaal hier: Luchtreiniging, maar welk apparaat? voort te zetten maar naar mijn idee heeft een 2 apparaten oplossing de voorkeur.
[
Voor 62% gewijzigd door
PalingDrone op 10-10-2024 15:11
]