PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-05 10:02

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
PWM wat is het precies en hoe gebruik ik het!

Na het lezen van wat veel gebruikers doen hier op GOT en op andere sites, zag ik dat veel mensen nog niet door hebben wat PWM voor hun kan betekenen om de PC's (water) koelers aan te sturen, want PWM is wat dat betreft echt een game changer.

Daar de meeste niet door hebben wat men met een PWM pomp of PWM fan kan doen, en hoe het werkt.

Index
Wat is PWM?
PWM staat voor Pulse Width Modulation, en het is een slimme en efficiënte manier om o.a. elektromotoren aan te sturen, maar ook (RGB) led verlichting.

Hoe werkt het?
Door ipv de stroom te verlagen om de draai snelheid te verlagen, doet PWM dit door de stroom steeds aan en uit te schakelen.

Hoe dit werkt is als je bv een 1000rpm fan aanzet met een druk schakelaar en hij begint te draaien, dan draait hij uiteraard niet meteen op volle snelheid, hij heeft tijd nodig om op snelheid te komen.
Als je heel snel dat knopje aan en uit drukt zal de fan ongeveer op halve kracht werken en dus ongeveer 500rpm draaien.

Een PWM controller doet het zelfde maar veel en veel sneller, daar naast meet de PWM controller de rpm en regelt hij aan de hand daarvan de lengte van de aan pulsen.

PWM of te wel Pulse Width Modulation

Dit is een voorbeeld hoe PWM werkt, in het echt word er met 100Hz tot wel +10KHz geregeld of te wel meer dan 10.000x per sec, hier door zijn de vermogens ribbels die je hier in de groene lijn ziet, veel en veel kleiner.

Door dat de lengte van de pulsen regelbaar zijn kan een pomp of fan veel langzamer draaien dan mogelijk is met oude (3pins) analoge manier van stroom verlaging, daar de pulsen de volledige 12V zijn, en in theorie zou bv zelfs 10 rpm met volledige torque mogelijk zijn, in de praktijk spelen er andere factoren mee.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
PWM (Pulse Width Modulation) as Fast As Possible

Wat zijn de voor en nadelen van PWM

Voordelen
  • Veel efficiënter dan analoge sturing, analoog gebruikt altijd 100% vermogen, ook als hij langzaam draait.
  • Lagere minimale RPM dan oude 3pin analoog geregelde fans.
  • Pompen als de DCC en D5 met PWM kunnen redelijk eenvoudig met 12V of eventueel 24V (D5) aangestuurd worden indien gewenst.
  • Totaal kosten lager omdat men geen controller meer nodig heeft.
Nadelen
  • Iets duurder dan de gewone fans en pompen vanwege de extra elektronica.
  • Sommige PWM gestuurde fans en pompen kunnen niet goed aangestuurd met een PWM fan en/of pomp controller, maar ook dat is tegenwoordig zelden een probleem.
Je hebt van af nu geen controller meer nodig als je systeem simpel en goedkoop wild houden, daar je de PWM fan aansluitingen van je mobo kan gebruiken in samen werking met een PWM fans en/of pomp.

Hoe ziet een 4pin PWM connector er uit
Dit is de pinout van een 4pin PWM en de kleuren van de bekabeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yDkNNE8vYYEr8JN7P9R0CGRk/full.png

Kan je oude en nieuwe fans/aansturing mixen
Ja dat gaat prima, alleen werkt de fan dan altijd in analoge modus, en verlies je dus de PWM functie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/peUVS887r8EA6RMfF3XOuxnT/full.png
3pin analoge fan op een 4pin PWM header.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y07SMUHEgZa9go5hX34typA2/full.png
4pin PWM fan op een 2pin analoge header.

Hoe koppel je meerdere PWM fans en eventueel pompen samen aan?
Het is behoorlijk simpel, net als bij gewone fans koppel je alleen de eerste fan of pomp met rpm signaal aan de PWM controller, voor de rest van de fans of pompen sluit je alleen de nul/aarde, +12V en het PWM controle signaal draad aan, en niet de rpm draad, uiteraard doe je dat alleen als je PWM headers te kort komt.

Dit is een manier waarop je meerdere een Fans of Pompen kan aan sluit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wfpkBO7KM8oz2g1PNMMDHpEP/full.png

Of je nu een of meerdere pompen of fans aan sluit, de eerste word altijd volledig aan gesloten bij alle volgende pompen of fans word de groene rpm signaal draad niet aangesloten, anders worden er meerdere rpm signalen gegeven en lijkt het of de motor 2x of meerdere keren zo hard draait dan hij werkelijk draait.

Dit is een van de mogelijkheden om meerdere PWM fans of pompen aan te sluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CeORlc6k77YeI9xUyEcEhVce/medium.jpg

En je kan net zo veel fans aansluiten als je wilt aan een controller op die manier, zij het dat het wel te adviseren is om de zelfde type fans in een groep te plaatsen en niet verschillende groepen te mixen.

Je kan dus prima meerdere fans gebruiken op een controller, de onderstaande Swiftech 8 Way PWM splitter is er een goed voorbeeld van, maar het kan ook gedaan worden door gewone kabel Y splitter, tot en met laten we zegen +/-15W totaal verbruik met een Y-splitter, anders kan je mogelijk het moederbord overbelasten.
Een normale 120/140mm fan verbruikt +/-1~3W, maar extreme modellen als de 500~2000rpm 180m AP-182 van Silverstone kan wel 16W verbruiken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Qghfk0GqWoaaRXJrDHLPmx3L/thumb.gif Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PZ3bfjCzP2LA8gUDXuHbjBsI/medium.jpg

Wat betekend dit voor waterkoeling
Het belangrijkste voordeel is, is dat je geen dure controllers meer nodig hebt die het stroom verbruik van een pomp aan kan.

En kan je via PWM je fans en pomp snelheid afhankelijk laten zijn van je gemeten water temperatuur, dit heeft drie voordelen.
  • Absoluut stil tijdens idle, en alleen geluid als het echt nodig is nodig is, zoals op heten dagen in de zomer.
  • Veel minder stof in je PC.
  • Langere levensduur van je onderdelen.
Gebruik de volgende instellingen voor mijn Aqua Computer Quadro fan controller voor mijn waterkoeling, waarmee ik de watertemperatuur meet, dat goed werkt.
  • Fan-profiel - minder dan 32c fans off, 32c tot 34c fans lineair van 25% tot 100% snelheid.
  • Pomp-profiel - minder dan 31c pomp op 25%, 31c tot 34c pomp lineair van 25% tot 100% snelheid.
Voordeel van het gebruik van water temperatuur is dat de fans langzaam vertragen of versnellen (water heeft een grotere temperatuur buffer dan lucht), zodat je geen merkbare en irritante snel veranderende pitch in het geluid hoort.

Dus als je een D5 of DCC pomp met PWM hebt kan je die van af nu ook vanaf je moederbord aansturen met de moederbord fan controle software, of de goed betaalbare Aquacomputer QUADRO of de nieuwere OCTO met meer led's en fan aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hPAVWRK69HnBEtNyAZTg9ykq/full.jpg
Het verschil tussen een standaard D5 en een D5 met PWM

Speedfan software
De fan controller software die met je moederbord mee komt is niet echt geschikt voor water koeling, daar die alleen maar naar het moederbord kijkt, en geen rekening houd met de GPU, hoewel dat normaal in de praktijk niet zo een groot probleem zal zijn, daar tijdens gamen de CPU ook op volle snelheid gaat, maar met Bitcoin mining of een Furmark test zal de GPU gaan throttlen.

Een van de betere oplossingen is Speedfan, hoewel in eerste instantie niet de meest overzichtelijke software, en gewoonweg behoorlijk spartaans is, maar het is wel prima te gebruiken, als je er wat werk in steekt, en je kan gewoon behoorlijk wat geld besparen op een fan controller.

Daar je een maar ook meerdere temperaturen kan gebruiken om een of meerdere fans en pomp aan te sturen, is dit programma prima te gebruiken voor H2O gebruikers.

Hier zie je hoe je meerdere sensors toe voegt, voor het aansturen van aan een PWM controller.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C7UUcX41WhWeYzqc3kfLyCaW/thumb.jpg

SPCR heeft er echt een prima artikel geschreven over Speedfan, met een goede uitleg over de werking.

En JayzTwoCents heeft een prima beginners video gemaakt over SpeedFan.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How to set up SpeedFan - Free fan control software

Praktijk voorbeeld
Hier zijn twee voorbeeld hoe je fans en pompen aan kan sluiten, op een pomp/fan controller, in dit voorbeeld is de Aquaero 6 gebruikt, de Aquaero 5 is nagenoeg gelijk, maar ook de Koolance TMS-205, de voorkeur gaat uit naar de Aquaero, daar de software van Koolance veel bugs heeft.

Update
Tegenwoordig is er ook de nieuwe Aqua Computer Quadro fan controller en de nieuwere uitgebrijde OCTO, een striptdown versie van de Aquaero 6, welke voor €40 en €55 te koop is inc. een basis RGB controller, de is veder is uit te breiden, zie onderaan de pagina de voorgaande link.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nlvSm3CmgKxCWnvwtoHWbBnT/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5zzznI23rLn9Kzr3fzmzDh2m/full.jpg

Klassieke manier (Voornamelijk voor pompen maar kan eventueel ook voor fans gebruikt worden)
Dit is de klassieke manier van aansluiten, de pomps plus en min worden op de PWM aansluitingen aangesloten, en eventueel word de rpm als die aanwezig is, als ik het goed heb, op een van de fan headers aangesloten om de pomp snelheid te meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hv6f8NvoX5vvbPITjq6dxRzK/full.png

Nieuwe manier
Dit is de nieuwe manier, welke de voorkeur heeft, sinds er nu pompen zijn met een ingebouwde PWM controller, dit zorgt er voor dat je geen koelblok of waterkoeling meer nodig hebt, op zijn hoogst als je veel 3 pins fans hebt kan je het mooie koelblok er op schroeven voor een betere warmte afvoer van de VRMs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5VcSeVyaF2EwsAI7R4sR74m6/full.png
Deze manier kan ook gebruikt worden om de 4pins aansluiting op een moederbord aan te sluiten.

Wel of geen PWM gebruiken?
Voor mij is de conclusie simpel, werkt wat je hebt naar tevredenheid blijf het gewoon gebruiken, maar bij nieuwkoop geef die paar euro meer uit, en je hebt meer controle over wat je met je fans en pomp doet, vooral voor beginnende waterkoelers zijn PWM aangestuurde pompen een uitkomst, daar men simpel en goedkoop hun pomp kunnen regelen, zou dus ook zelf niks anders meer kopen.

Disclamer: Heb zelf Speedfan nooit echt gebruikt daar ik een Aquaero 5 had, en nu een volledige PWM Aquaero 6 heb, en ik ook flow en water temp wil meten, maar als ik naar de werking kijk moet het werken, en als iemand hier anders over denkt of betere software weet, meld dit dan, bij voorkeur ook via een PM.
Weet je meer dan mij of heb je extra nuttige info of kan je OCD niet tegen de taalfouten in deze post :+ , en wil je mede auteur worden, vraag een moderator om je toe te voegen, heb er geen problemen mee.

[ Voor 255% gewijzigd door player-x op 25-01-2020 14:45 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyrip
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-03 20:07
ik zou het 2e nadeel eens opnieuw lezen want die zin is erg raar :P
verder een goede uitleg.
ik zou wel bij fans splitten er bij zetten dat het is aan te raden om de aarde en +12v van een molex te halen ipv uit de moederbord header, dan houd het systeem het wat langer vol, zeker met wat sterkere fans(meer A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Och hij is het woord 'worden' vergeten.... Dat denk ik er voor het gemak wel even bij. :P

Handig topic btw... Er is niet zo heel erg veel info omtrend deze controllers...behalve op het Aquatuning forum. (gelukkig versta ik erg goed Duits)

player-x, gebruik jij de usb aansturing op d controler of laat je hem als stand alone het werk doen? Ik heb zelf het idee dat het beter is om hemstand alone te laten draaien, omdat er met de software altijd nog iets mis kan gaan. Correct me if I'm wrong.

[ Voor 79% gewijzigd door Phaerion op 10-01-2014 12:19 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skyrip
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-03 20:07
Phaerion schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:15:
Och hij is het woord 'worden' vergeten.... Dat denk ik er voor het gemak wel even bij. :P

Handig topic btw... Er is niet zo heel erg veel info omtrend deze controllers...behalve op het Aquatuning forum. (gelukkig versta ik erg goed Duits)

player-x, gebruik jij de usb aansturing op d controler of laat je hem als stand alone het werk doen? Ik heb zelf het idee dat het beter is om hemstand alone te laten draaien, omdat er met de software altijd nog iets mis kan gaan. Correct me if I'm wrong.
dan staat er nog steeds:
pwm fans kunnen niet aangestuurd worden door pwm controllers
een pwm fan/pomp kunnen overigens ook gewoon via de spanning aangestuurd worden.

niet lullig bedoelt ofzo, iedereen maakt zin en spellingsfouten. maar als dit als guide is bedoeld is het wel zo netjes als de zinnen gewoon kloppen(qua info).

[ Voor 9% gewijzigd door skyrip op 10-01-2014 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
De zin klopt wel degelijk en is ook 100% correct, alleen wat moeilijk begrijpbaar daar het lijkt als of het 2x over het zelfde heb.

maar ik heb het hier dus over een fan of pomp met een ingebouwde PWM controller, die genoeg heeft aan alleen een PWM stuur signaal, zo een pomp of fan kan moeilijkheden hebben als die word aangestuurd door een controller die zijn spanning ook met PWM aan stuurt, in dat geval kan de interne PWM controller problemen geven, en het is iets dat men het beste kan vermeiden.
Phaerion schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:15:
Ik heb hem gewoon aangesloten, daar ik vaak op een van mijn 4de, 5de of 6de monitor alle gegevens kan zien.

Heb mijn Aq5 Pro nu ongeveer een jaar, nadat de de Koolance controller helemaal zat was van wegen de brakke software, en heb nog geen enkele keer problemen gehad, wat een verademing.

[ Voor 49% gewijzigd door player-x op 10-01-2014 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

player-x schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:28:
De zin klopt wel degelijk en is ook 100% correct, alleen wat moeilijk begrijpbaar daar het lijkt als of het 2x over het zelfde heb.

maar ik heb het hier dus over een fan of pomp met een ingebouwde PWM controller, die genoeg heeft aan alleen een PWM stuur signaal, zo een pomp of fan kan moeilijkheden hebben als die word aangestuurd door een controller die zijn spanning ook met PWM aan stuurt, in dat geval kan de interne PWM controller problemen geven, en het is iets dat men het beste kan vermeiden.
Ik vat 'm al. Hij bedoelt dat als het een pwm fan controller is, waarom zou het dan géén pwm fan aan kunnen sturen? PWM fan controller zegt juist dat het bedoelt is voor PWM fans. ;)
[/miereneukmodus]

En er zitten twee aparte PWM headers op de Aquaero 6.
Ik heb hem gewoon aangesloten, daar ik vaak op een van mijn 4de, 5de of 6de monitor alle gegevens kan zien.

Heb mijn Aq5 Pro nu ongeveer een jaar, nadat de de Koolance controller helemaal zat was van wegen de brakke software, en heb nog geen enkele keer problemen gehad, wat een verademing.
De Koolance controller heeft brakke software? Dat valt me idd ook een beetje tegen van ze. Ik heb momnenteel maar één scherm. Ik bouw de controller overigens aan de zijkant in, zodat ik het display kan zien. Aangezien de drive bays er toch helemaal uit gaan wordt de zijkant in dit geval het vooraanzicht van de kast. Alle panelen worden vervangen door een full sized plexi panel. Het zijpaneel wordt tweedelig waarvan ik één deel ga ophangen in verchroomde scharnieren voor een douche deur. In het andere 'stationaire' deel komt dan de controller.

edit:
Ah, ik zie nu bij Highflow op de site dat er sinds kort een passive heatsink op de markt is voor de Aquaero 6.En die is nog redelijk betaalbaar ook.

Duidelijk zichtbaar hier ook de twee PWM headers.
Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/pshs.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Phaerion op 10-01-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Zie GoT in "2x identieke 4 pin PWM Fan aan elkaar sluiten" hoe je 2 fans aan elkaar koppelt.

Overgens klopt je kleurschema niet zie: http://www.allpinouts.org...therboard_(CPU)_4_Pin_Fan
Zet de nummers bij de pinnen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
GoT schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 10:20:
Overgens klopt je kleurschema niet zie: http://www.allpinouts.org...therboard_(CPU)_4_Pin_Fan
Zet de nummers bij de pinnen.
Aangepast. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mooi topic, en mooie openingpost! Maakt voor velen de boel idd wat duidelijker.
Voor mij is PWM ook erg aktueel. Nadat ik afgelopen jaar een H80 op mijn 7970 gemod had was ik op zoek naar een stille en efficiente koeling van het koelwater.
Toen ik achter kwam dat de stock fan van de 7970 'gewoon' PWM gestuurd was heb ik een verloop gemaakt naar 2 Noctua NF-F12 PWM voor een push/pull opstelling in de rad.
Samen met de standaard Catalyst software werkt dit uitstekend.

Nu ben ik aan het kijken naar een 'upgrade' van deze opstelling, de NF-F12's vervangen door Scyte GT's. Hoewel deze alles behalve stil zijn, schijnen ze PWM te ondersteunen na wat soldeerwerk.
Ze leveren namelijk een behoorlijke luchtdruk tegen een rad, ook als ze in silent mode draaien.
Het blijkt dus dat er best veel fan's op de markt zijn die wel PWM ondersteunen, maar simpelweg zo niet aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 08:21
Alleen de snellere GT's kunnen naar pwm gemod worden...
De AP 15 kan niet bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Ik zie online zo snel niet staan dat je een D5 vario ook kunt modden naar PWM. (jammer)

Maar is er eigenlijk een verschil in levensduur tussen PWM modellen en analoge pompen? Of maakt dat verder niet zo veel verschil? Ik heb twee D5 vario's gekocht omdat ik het prijsverscghil met de PWM pomp ook nogal groot vond. (al besefte ik op dat moment nog niet ten volle wat het verschil nu precies was)

Het feit dat je iets preciezer het toerental kunt regelen vind ik ergens nog wel te verwaarlozen. Het zal met koelen niet zo heel veel verschil in temperatuur uitmaken, lijkt me. Dus wat is dan eigenlik echt de meerwaaarde van zo'n groot prijsverschil? Ik heb meer het idee dat de pomp zelf daardoor alleen wat rustiger loopt, en daardoor minder zal resoneren in de kast.

[ Voor 32% gewijzigd door Phaerion op 17-01-2014 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Uitleg in OP uitgebreid met praktijkvoorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103524

Mooie update van je topic.Vanmorgen m'n controller ontvangen, maar zit toch met een issue waar ik even hulp bij nodig heb.

Wat ik wil is dus dat ik de twee met rode pits aangeduide PWM1 en PWM 2 headers op de controller wil gebruiken om m'n pompen aan te sturen met 12 volt.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/unopA6H.jpg

Onderstaand pixelgoed laat de situatie zien waarin ik een pomp heb met twee molexen. Deze twee molexen ga ik ervan afhalen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vhK9Ewf.jpg
Ik moet dan 2 stekkers hebben wier dus als vervanging van de molexen aan de pomp moeten gaan dienen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NOc7wTb.jpg

Nou kan ik dat allemaal mooi aansluiten middels genoemde stekkers, maar uit de pomp komen ook twee vier pins PWM draden welke ik trouwens opnieuw heb moeten aanbrengen door een solderen.

Probleem nu, ik heb door onderstaande splitter een PWM header (Fan 4) in gebruik waardoor ik geen ruimte meer heb om de twee PWM draden uit m'n pomp kwijt te kunnen. Denk ik nu goed dat ik de twee PWM draden aan het moederbord kan stekkeren en dat ik het signaal dan af kan lezen in de controller? Dit doordat ik dan het moederbord heb verbonden middels het usbsnoer aan de controller.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Jcx5KJk.jpg

Edit, het heatsinkje had ik dus niet hoeven te bestellen, deze zit al voor gemonteerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 103524 op 21-01-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Wat ik zou doen is de fans die je hebt, verdeelt op de Fan 1, 2 en 3 aansluitentingen aansluiten, en de pomp op de Fan 4 PWM aansluiting aansluiten.

Zo als in dit voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5VcSeVyaF2EwsAI7R4sR74m6/full.png

Dit geeft de minste hitte problemen met VRMs, en anders de pompen gewoon alleen op de twee PWM aansluitingen aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

player-x schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 12:53:
Wat ik zou doen is de fans die je hebt, verdeelt op de Fan 1, 2 en 3 aansluitentingen aansluiten, en de pomp op de Fan 4 PWM aansluiting aansluiten.

Zo als in dit voorbeeld:
[afbeelding]

Dit geeft de minste hitte problemen met VRMs, en anders de pompen gewoon alleen op de twee PWM aansluitingen aansluiten.
Ja maar m'n pomp beschikt over twee PWM draden, en wat jij voorstelt, 1 pwm draad (waar ik er dus twee van heb) aan de pwm 4 fanheader aansluiten, hierdoor vervalt denk ik de monitoring van de andere pomp...

Ik doe het gewoon zo: de fan 1, 2 en 3 aansluitingen waarvan punten 1 en 2 bezet zijn doordat daarop de intake / outtake ventilatoren aangesloten zitten ongemoeid laten, en dan de pompen middels genoemde stekkers de PWM1 en PWM2 een aansluiten geven op de controller.

Ik plak op de heatsink (die van de vrm's) wel een sensor waarmee ik kan zien of er een extreme hitte op komt te staan, ik kan dan altijd nog kijken voor een waterblokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timfoes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 11:00
de methode waarbij de pompen/fans op de 2-pins-headers worden aangesloten, zal niet werken.
De pwm dat daarbij wordt gebruikt werkt op 15 kHz, terwijl pwm fans en pompen op 25 kHz werken.
Bron: http://www.formfactors.or...ecs%5C4_Wire_PWM_Spec.pdf - specs pwm (blz8)
https://www.frozencpu.com...uaero_5_en_2011_08_22.pdf - specs aquaero (blz6)
De 2-pin headers zijn bedoelt als pwm-dimmer voor ledjes.
Het is misschien mogelijk dat een pomp of fan wel werkt op deze headers, maar dan kan ik niet garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dwz 15.000 pings / pulsen per sec, per pwm header, maar mocht je beredenering waarde geven, spiegelend aan wat ik wil met de pompen_besturing, ga ik er van uit dat je laatste regel wel een garantie is.

Ik heb morgen iig. m'n stekkers en ga het gewoon ondervinden, al lijkt het me wel sterk dat de controller in het geheel niet bestemd zou kunnen zijn bij het regelen van de pompen alhier..

Ok, ik blijf van de limoncello af, blurp.

Edit: Gaf dus geen soelaas, ik heb m'n twee pompen aan de PWM1 en PWM2 van de controller aangesloten gehad, maar klaarblijkelijk worden ze niet voorzien van spanning, waardoor timfoes kennelijk gelijk heeft voor wat betreft de hertzen van de controller en die van de pomp.

Wat ik nu ga doen, ik heb een PWM spiltter op het oog, deze maakt van twee PWM connectortjes 1 connectortje. De enkele PWM bevestig ik op de PWM aansluiting van fan4 en de spanning van de pompen haal ik direct uit de psu middels de molexen aan beide pompen..

Nah ja , ik zal wel zien..

[ Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 103524 op 22-01-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 631543

dan een vraag
ik heb het moederbord asus x99-a
nu staat daarbij ,,fan aansluitingen 3 en 4 pins word dit door het moederbord gestuurt?
dan neem ik aan dat de 4 pins niet auto een pwm is?
waarom twijfel ik daaraan,omdat bij het zoeken op tweekers er niet appart gesproken word over pwm,alleen 4 pins word weer gegeven,bij molex connector
http://tweakers.net/categorie/492/ventilatoren/producten/

de vraag is dan omdat ik allemaal verwarrend vind,
ik wil nieuwe ventilatoren kopen,omdat ik er nu deels vinnen in heb die niet op het moederbord direct gezet kunnen worden
moet ik dan speciaal op pwm letten?
of volstaat aleen 4 pins?
bv ga ik van hier waar pwm appart bij de beschrijving staat,, naar de verkoper toe,staat daar weer alleen aansluiting 4 pins??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit topic is één jaar oud, wellicht niet zo handig om deze te gebruiken maargoed :P

Een fan met 4-pins is automatisch een PWM fan; dit is áltijd zo. Een 3-pins fan heeft géén PWM control; je kan een 3-pin fan hoogstens via voltage via het moederbord aansturen en reguleren. Het extra kabeltje bij de 4-pin ten opzichte van de 3-pins zorgt voor de PWM regulering.

Het is overigens mogelijk om een 3-pin fan op een 4-pin moederbord aansluiting aan te sluiten, maar dan heb je dus géén PWM. Ook al zou je een 4-pin verloopstukje gebruik, dan nog is er geen PWM mogelijk.

Dus: Koop lekker 4-pin (case)fans zodat je moederbord ze beter kan aansturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

harstike bedankt,
ik begon aan van alles te twijfelen,ik ben een beginner :)
mede doordat mijn verkoper juist weer het tegendeel beweerde,die maakte het voor mij helemaal onbegrijpelijk,door te zeggen,, de fan die jij hebt is 3 pins,die kan niet aangestuurt worden door je moederbord??
terwijl er overal gepraat word dat 3 pins geen probleem moet zijn op een 4 punts aansluiten,mits juist geplaatst.
en de x99-a geeft het zelf ook weer dat zowel 3 als 4 pins er op kan,
vandaar dat ik begon te twijfelen,
maar ga nu kijken naar pwm 4 pins vinnen ,dan moet het goed komen,

maar bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
stin00 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 17:23:
Dit topic is één jaar oud, wellicht niet zo handig om deze te gebruiken maargoed :P
Het is een sticky topic, dat hij nu een jaar oud is maakt niet echt veel uit. ;-)

Heb zelfs aan de hand van de vraag het topic ge updated, met deze vraag relevante info.

[ Voor 14% gewijzigd door player-x op 10-01-2015 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ps dat dacht ik ook omdat het puur over de pwm gaat,en ik daar dus op zocht,kwam ik hier teregt

vooruit nog een vraag,
nu zie ik vaak die dikke stekkers er bij aan zitten,die zijn 4 pins,vader en moeder stekkers zeg maar,
die stekkers worden niet bedoelt.

die op het moederbord zijn van die super kleine stekkertjes,
ik neem aan als de vin dus 4 pins is en dat staat bij de beschrijving, dat dit dan ook de kleine stekkertjes mee bedoelt worden,
want ik ben nu aan het zoeken maar word er een beetje moedeloos van,
bv hier op de site staat 4 pins,,maar bij de verkoper word weer gesproken over drie,maar wel weer pwm?? daar klopt dus niets meer van,lijkt mij
en redelijk wat verkopers plaatsen er bv alleen maar,geschikt voor behuizing,
de stekkertjes bij de meeste verkopers zijn meestal niet zichtbaar,zou voor biginnelngen als mij erg handig zijn.
dan staat bij redelijk wat vinnen minimale toeren bv 600,en max 1800,
er zijn er maar een paar die echt geen minima aangeven,dus totaal tot stilstand kunnen komen,of maakt dit niets uit bij pwm ??

en tja het moet ook nog met led zijn,dus blijft er maar weinig over??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Als fans iets anders hebben dan een 3 of 4pins mobo aansluiting, dan staat er bijna zeker in de beschrijving dat het om een fan met MOLEX aansluiting gaat, iets dat je tegenwoordig zelden meer ziet.

Hoewel MOLEX een bedrijfsnaam is, worden meestal maar niet altijd de volgende stekers mee bedoelt.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/molex_9192.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.scan.co.uk/images/products/1837-a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bedankt voor de hulp,
ik begon aan alles te twijfelen,
om dat we hier, waar ik woon, haast gedwongen word via het internet te kopen,moet je wel weten hoe en wat

[ Voor 90% gewijzigd door Anoniem: 631543 op 13-01-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-05 13:54
Ik heb 8 fans van Noctua die PWM zijn, alle acht gaan van 900 rpm naar 950 terug naar 900 elke 2 seconde, alle 8, wat best irritant is om te horen.. is dit een bijwerking van PWM Fans?

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Nee dat is een fout in de aansturing van de fans, het is of de software die te agressief reageert, en of in te grote stappen schakelt, of het zit hem in de BIOS/firmware van je mobo.

Een optie is om Speedfan uit te proberen.

Of als het voor waterkoeling is, is dit ook een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JinShepard
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-05 13:54
Software is de ASUS AI Suite 3, heb em op fixed staan, waarom hij dan alsnog varieerd in snelheid, geen idee. Ik ga het proberen via of met Speedfan!

AMD 7800X3D, ASUS ROG STRIX X678E-E GAMING, G.Skill Trident Z Neo F5 6000mhz, Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti EAGLE OC 12G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 09:27
In mijn build waterkoeling build komen een hoop fans. Ik wil ze allemaal met PWM aansturen en het liefst automatisch zijn werk laten doen.

Nu ga ik de pricewatch: Aqua-Computer Aquaero 6 PRO USB fan controller LCD gebruiken maar deze heeft niet genoeg aansluitingen.

Push/pull = 20 fans
Alleen push of pull = 12 fans

Wat kan ik het beste gebruiken om meer aansluitingen te genereren zonder PWM te verliezen?
Gaan dit soort dingen werken : https://www.alternate.nl/...duct/1071462?event=search

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
rolandos582 schreef op maandag 21 september 2015 @ 00:35:
Wat kan ik het beste gebruiken om meer aansluitingen te genereren zonder PWM te verliezen?
Gaan dit soort dingen werken : https://www.alternate.nl/...duct/1071462?event=search
Zo als in de start post aangegeven was, ja dat gaan prima werken, en er ook 8 way splitters.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 09:27
player-x schreef op woensdag 23 september 2015 @ 03:01:
[...]

Zo als in de start post aangegeven was, ja dat gaan prima werken, en er ook 8 way splitters.

Ah thanks, zal er eens naar kijken dan. :) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:03
Ik heb in totaal 6 fans, allemaal 4-pin PWM. Twee ervan (fan 4 en 5) hangen aan mijn Corsair H110i GTX. Ziet er dus als volgt uit (klik om te vergroten):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uKMP89pm.png

De exhaust fan (6) kan ik op mijn mobo aansluiten. Dan heb ik de 3 intake fans (1, 2 en 3), en de pomp die ik op mijn hub prik, om vervolgens de 4-pin van de HUB op mijn CPU header aan te sluiten.

Zou een 4-pin FAN splitter (ipv een hub) zoals deze uit de TS nu meerwaarde hebben, of maakt dit nu helemaal niets uit? Momenteel heb ik dus wel allemaal 4-pin fans, maar deze sluit ik als volgt aan op de fan hub:

Afbeeldingslocatie: http://www.allpinouts.org/images/7/7e/Connector_mbfanpwm_4to3pin.png

[ Voor 8% gewijzigd door SanderH_ op 11-01-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
SanderH_ schreef op zondag 10 januari 2016 @ 18:28:
Zou een 4-pin FAN splitter (ipv een hub) zoals deze uit de TS nu meerwaarde hebben, of maakt dit nu helemaal niets uit? Momenteel heb ik dus wel allemaal 4-pin fans, maar deze sluit ik als volgt aan op de fan hub:
Als het werkt werkt het, maar PWM geeft zoals ik al zij, je meer controle over je fans, dus ja een PWM splitter als die van Swiftech zal waarschijnlijk beter werken.

Vraagje, zijn al je fans van het zelfde type?, en wil je ze allemaal tegelijk aansturen met de zelfde fan snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
player-x schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 06:01:
[...]

Als het werkt werkt het, maar PWM geeft zoals ik al zij, je meer controle over je fans, dus ja een PWM splitter als die van Swiftech zal waarschijnlijk beter werken.

Vraagje, zijn al je fans van het zelfde type?, en wil je ze allemaal tegelijk aansturen met de zelfde fan snelheid?
Ik heb 4 casefans van hetzelfde type (NoiseBlocker eLoop), en dan 2x EK Vardar's op mijn rad... maar die 2 zitten rechtstreeks op mijn AIO. Enkel mijn pomp heeft dus een fan header nodig.

Ik neem aan dat alles aansturen afhankelijk van system load het beste is?

Ik ga eens kijken of ik mijn Phanteks PWM hub nog kan inruilen voor die van Swiftech bij highflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
SanderH_ schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:16:
Ik neem aan dat alles aansturen afhankelijk van system load het beste is?
Yep, dat werkt het beste, en als het goed werken zoals je het nu wild opzetten, en anders moet je toch misschien de fan groepen op verschillende headers zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door player-x op 12-01-2016 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik wil een aantal nieuwe fans kopen en via splitters aansluiten op mn moederbord (VII Ranger). Kan ik dan iedere fan apart regelen of ziet ie maar één fan??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
player-x schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:35:
[...]

Yep, dat werkt het beste, en als het goed werken zoals je het nu wild opzetten, en anders moet je toch misschien de fan groepen op verschillende headers zetten.
Dus zolang ik de "hoofdverbinding" op de CPU header van mijn mobo plaats zal hij alles zelf regelen, namelijk alles wat op mijn splitter (hub?) hetzelfde PWM % geven.

Kan het ondertussen kwaad om alle 4-pin fans op de 3-pin aansluitingen van mijn huidige HUB te plaatsen? Ik zou men systeem namelijk graag al een keertje gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
SanderH_ schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 12:38:
Dus zolang ik de "hoofdverbinding" op de CPU header van mijn mobo plaats zal hij alles zelf regelen, namelijk alles wat op mijn splitter (hub?) hetzelfde PWM % geven.
Ja/nee, daar je verschillende type fans hebt, kan dat anders werken, meestal niet, maar het kan wel.
Kan het ondertussen kwaad om alle 4-pin fans op de 3-pin aansluitingen van mijn huidige HUB te plaatsen? Ik zou men systeem namelijk graag al een keertje gebruiken.
Ja dat zou op zich gewoon goed moeten werken.

• Mr-E
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-12-2024
player-x schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:35:
[...]

Goedemorgen, even een vraag :)

Ik begin bijna met mijn loop. Nu heb ik de volgende situatie:

1x aquaero 5 LT
3x pwm fans op mijn 30mm 420 radiator
3x 3 pins intake fans
1x Swiftech mcp35x pwm pomp

Zoals je weet heb ik maar 1 pwm poort op de aquaero voor een 4 pins fan.

Zou ik de 2 draden van de pomp op de volgende aansluiting kunnen zetten?

Aquaero vraag

Stekkertje heb ik al.

Daarnaast, hoe regel je de pomp/fans. Ik heb een temperatuur sensor in de loop zitten en ga de boel aan de hand van de watertemperatuur regelen.

Maar laat je bijvoorbeeld eerst de pomp sneller lopen of de fans harder draaien.

Bonusvraag: ik had altijd het idee om mijn cpu met lucht te blijven koelen vanwege de looks. Heeft een waterblock mega veel voordelen? Of valt het mee... de cpu blijft nu op max 70 graden hangen onder full load.

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Mr-E schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:59:
Zoals je weet heb ik maar 1 pwm poort op de aquaero voor een 4 pins fan.

Zou ik de 2 draden van de pomp op de volgende aansluiting kunnen zetten?
Kan, maar zou ik niet doen, want dan had je net zo goed een gewone pomp kunnen nemen.

Ik zou de pomp op de PWM aansluiten, en de fans gewoon analoog aansturen zonder PWM, want dan werken ze nog steeds, daar naast kan een PWM aansturing problemen geven met de PWM sturing die in de pomp zit..
Daarnaast, hoe regel je de pomp/fans. Ik heb een temperatuur sensor in de loop zitten en ga de boel aan de hand van de watertemperatuur regelen.
Jep dat is de beste manier, heb in mijn loop, voor 25% tot 100% fan/pomp snelheid maar 2c water temperatuur verschil.
Maar laat je bijvoorbeeld eerst de pomp sneller lopen of de fans harder draaien.
Is gewoon even spelen met de software wat jij het prettigste vind, zelf heb ik ze allebei tegelijk staan.
Bonusvraag: ik had altijd het idee om mijn cpu met lucht te blijven koelen vanwege de looks. Heeft een waterblock mega veel voordelen? Of valt het mee... de cpu blijft nu op max 70 graden hangen onder full load.
25c lager moet makkelijk te halen, is het belangrijk, niet echt meer, tenzij je echt de maximale OC wil halen, want de huidige CPU's halen maar max iets van 200MHz extra op water ten opzichte van een goede air cooler, voor de huidige AMD CPU's is trouwens een heel ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 20-08-2016 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
Thnx, ik dacht dat dat ene poortje ook een pwm signaal gaf. Heb het nu aangesloten zoals je hebt voorgesteld. Morgen lektesten :)

Main rig : X99 Soc Force | i7 5820k @ 4.3 Ghz | 32Gb Dominator Orange ltd @3400 mhz | Aorus 1070Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Mr-E schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 01:12:
Thnx, ik dacht dat dat ene poortje ook een pwm signaal gaf.
Nee het is een PWM gestuurde uitgang, waar je bv non-PWM pompen (met een koelblok op je Aquaero bij zware loads) of andere dingen kan aansluiten.
Heb het nu aangesloten zoals je hebt voorgesteld. Morgen lektesten :)
Koel, plaats als je klaar bent wat fotootjes in het [Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes topic, ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-E
player-x schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 08:13:
[...]

Nee het is een PWM gestuurde uitgang, waar je bv pompen (met een koelblok op je Aquaero bij zware loads) of andere dingen kan aansluiten.

[...]

Koel, plaats als je klaar bent wat fotootjes in het [Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes topic, ben benieuwd. :)
Heb even wat geupload, heb nog 1 vraag, lijkt me daar beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mario1612
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-12-2016
goede avond heren

ik heb een vraag heeft wel niks met computer fan en dergelijke te maken
maar het gaat om het brushless princiepe

ik heb een auto ventilator brushless
deze is 850 watt
nu is mijn vraag werkt dit het zelfde als een brushless pc fan
of een brushless rc motor
er zitten namelijk 4 kabel aan mijn ventilator
2 dikke rood en zwart dat is plus en min
en 2 hele kleine kabels een gele en een witte geen idee waar deze voor zijn

hoe krijg ik deze ventilator aan de gang
weet iemand dit?

dan zou ik het graag horen

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-03 17:21
Ook ik heb een PWM vraagje, namelijk het volgende:

Ik heb een laptop moederbord met daarop de af fabriek gemonteerde 5v 0.45A fannetje (geel zwart blauw rood). Nu wil ik deze fan vervangen voor een Noctua 80mm fan 12v 0.72w 0.06A (zwart geel groen blauw). Kan ik via een externe voedingsbron 12v op de gele en zwarte draad van de Noctua aansluiten en de sense en pulse aansluiting met het moederbord verbinden? De volgende outcome's zijn goed: het moederbord regelt 100% de aansturing van de Noctua fan, precies zoals het doet bij de 5v fan. Of de Noctue fan draait continue op vol vermogen maar het MB registreert wel dat er een fan draait (geen fan=bios melding met f2 to continue). Het moederbord gaat naar een PC behuizing verhuizen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Nee dat gaat niet werken, de fan is een analoog type, dus als je een fan op de mobo wil gebruiken, dan moet je een 5V type fan kopen.

Ik zou gewoon een de 12V van gebruiken, samen met een fan controller.
pricewatch: Gelid Solutions Fan Speed Control

Terugkoppeling van de rpm naar moederbord kan alleen met een 5V fan, hier zijn bv 5V 80mm fans te koop, verschillende komen met een sensor draad, maar ze zullen vast ook op andere plaatsen te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Afgelopen uur nog wat verdiept in PWM maar het is voor mij nog steeds onduidelijk. Ook over het digitale/analoge aspect. De 1 zegt het is afhankelijk van de gebruikte controller chip, de ander zegt het is digitaal en weer een ander verhaal zegt het is beide. Tuurlijk, het principe van PWM snap ik wel maar HOE het werkt kon ik nergens in jip-en-janneke taal vinden. Ik bedoel, wat is de functie van Sense en hoe werkt het? Je zegt dat in mijn geval de rpm registratie alleen met een 5v fan kan, waarom dan? Bij verbrandingsmotoren kan je hele duidelijke slow-motion animaties vinden over hoe het werkt, vanaf de benzine invoer, de verbranding, tot de uitvoer van de verbrandingsgassen. Is er nergens iets dergelijks te vinden over PWM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Nou in echt Jip & Janneke taal, hoewel ik dacht dat de startpost al aardig in J&J taal was geschreven.

Bij analoog wordt er stroom gestuurd naar de + en - van de fan, en wordt er steeds bij elke rotatie, een pulsje van de + over de 3de sensor draad gestuurd, en aan de hand daar van stuurt jouw mobo de 0~5V naar je fan.

Je kan gewoon geen 5V en 12V fans door elkaar wisselen, en je kan natuurlijk niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
Je hebt gelijk, ik kan mijn 5v pwm laptopfan niet vervangen door een 12v pwm Noctua fan. Het gedeelte wat ik niet helemaal snapte was "de fan stuurt pulsjes naar de sense van het moederbord". Ja, wat zijn "pulsjes"? Als ik naar mijn fietscomputer kijk, werkt dat met een magneetje (in de spaken). Kennelijk stuurt de fan een stroom puls naar de controller, gezien de afbeelding die ik vond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Y1KAmiI13l03IvAGL7e91Jh/thumb.png

Laten we dat maar niet doen :)

p.s kan zijn dat ik er helemaal naast zit, ben niet zo technisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-12-2024
Het is volgens mij niet de juiste topic om mijn vraag te stellen maar kon geen andere vinden.
Ik heb een waterpomp 230V met een ec motor. Er zit dus al een stuur bord in (PWM) Deze pomp heeft 1 snelheid, om die regelbaar te maken wil ik via PWM de ingangsspanning regelen. Bijvoorbeeld met een arduino en een solid state relais. Weet iemand of dit kan en of dit niet de regeling die al in de motor zit gaat storen? Een regeling met een gewone dimmer of een voor asynchrone motoren werkt niet, dus de enig mogelijkheid zou nog pwm kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
pauv schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:16:
Er zit dus al een stuur bord in (PWM) Deze pomp heeft 1 snelheid, om die regelbaar te maken wil ik via PWM de ingangsspanning regelen.
Als er al PWM controller in de motor zit, waarom dan die niet gebruiken voor het aansturen?

Dat kan prima met zoiets als deze signaal generator.
https://nl.aliexpress.com...d-scherm/32843210063.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauv
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-12-2024
player-x schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:15:
[...]

Als er al PWM controller in de motor zit, waarom dan die niet gebruiken voor het aansturen?

Dat kan prima met zoiets als deze signaal generator.
https://nl.aliexpress.com...d-scherm/32843210063.html
Ik kan niet bij de sturing in de pomp komen. Ter informatie: het is een oase aquamax eco premium 16000 in droge opstelling.
Er zit een 230v stekker aan en daarmee houdt de toegang op. Oase zelf levert een dimmer die in het stopcontact gaat en waar de stekker van de pomp in gaat, maar dat ding heeft de nare eigenschap spanning weg - instellingen weg. De weg voor de 230V stekker zou dus de weg moeten zijn.
Overigens wel een zeer interessant ding, zou ik daar achter een solid state relais kunnen hangen of is sturing via mosfet en optocoupler de weg te gaan?

[ Voor 8% gewijzigd door pauv op 19-06-2018 08:19 . Reden: aanvulling na bestuderen signal generator ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Voor zover ik weet werkt PWM werkt niet op wissel spanning, dus of je pomp open maken en de pwm pin op zoeken, of een betere toeren regelaar zoeken, maar of dat zelfs mogelijk is vraagt ik mij af daar voor zover ik begrijp er het een en ander aan elektronica (en mogelijke electronische trafo) in je pomp zit, en de vraag is of die mee wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb een Arctic Freezer 33 CPU koeler die werkt met een PWM fan die 'aan' zou moeten gaan bij een 40% duty cycle. Mijn idee was dat in de meeste gevallen de belasting van de CPU zo laag zou zijn dat de fan eigenlijk niet aan zou (hoeven) gaan. Ik gebruik een bord met weinig fan instellingen (Fujitsu 3644-B), basically alleen 'Auto', 'Enhanced' (more airflow) en 'Full'.

In de praktijk gaat wordt de fan nu constant 'aangetikt', spint naar zo'n 960rpm en dan weer terug naar 0 en meteen weer omhoog naar 960 (de cycle is ongeveer 3-4 seconden).

Is er een manier om ervoor te zorgen dat ik het geheel wel fanless kan maken bij lichte belasting, er van uitgaande dat ik niet veel kan veranderen in de BIOS. Misschien me teen PWM fancontroller zoals de Noctua NA-FC1?

@player-x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
mdbraber schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:55:
In de praktijk gaat wordt de fan nu constant 'aangetikt', spint naar zo'n 960rpm en dan weer terug naar 0 en meteen weer omhoog naar 960 (de cycle is ongeveer 3-4 seconden).
Lastig het ziet er naar uit dat er een fout zit in de aansturing van je controller, heb je geprobeerd om een bios update te doen, dat kan mogelijk het probleem verhelpen.

En ik denk niet dat die Noctua controller een oplossing voor je zal zijn, tenzij je je fan constant op een redelijk hoge snelheid wil laten draaien om je CPU te kunnen koelen zelfs tijdens load, hoewel het waarschijnlijk nog steeds beter zal zijn dan die 4sec spin-up/down die je nu hebt.

En anders desnoods gewoon je (Gigabyte?) mobo terug sturen en omruilen eventueel voor een ander model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 09:00
Is het mogelijk om met een splitter 3 x 4-pin PWM fans aan te sluiten op 1 PWM header op het moederbord en dat de PWM functie werkt zodat de fans niet aan 100% draaien? Of is dit enkel mogelijk met een hub?

Ik zou graag 3 PWM fans als intake aansluiten op 1 header en 3 PWM fans als uitlaat op 1 header maar toch de snelheidsregeling willen behouden.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-05 14:53
iirc is het enige verschil met een hub dat bij een hub er een extra aansluiting voor stroom bij komt vanaf je voeding. Zolang je geen gekke fans hebt die op 13k rpm willen draaien(of om andere reden veel stroom trekken) is splitten meestal geen enkel probleem. Heeft verder ook geen invloed op het pwm signaal, dat word 1:1 (of 1:3) direct naar de fans doorgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-05 09:00
Ik zou 2 x 3 keer Be Quiet Silent Wings 3 140mm PWM willen aanschaffen.

Dus 3 fans op een splitter aangesloten op een PWM header zou moeten werken, mijn moederbord zou de snelheid kunnen regelen? Ik had ergens gelezen dat het zou kunnen dat als je PWM split de fans aan 100% zouden draaien.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter

Even lezen, wordt gewoon uitgelegd.

[ Voor 85% gewijzigd door player-x op 23-04-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:05
goedemorgen,

ik heb een vraag over de pwm, die heb ik in combinatie met 4x arctic 92 gekoppeld.
ik dacht omdat er een reverse schakelaar aan de print zit deze fan omdat het gelijkstroom is, ook andersom kon draaien. maar dat wil dus niet.
ik heb de print gemeten en daar komt 12 volt uit, dus door het draaien van de gele en zwarte doet het nu helemaal niets meer en heb ik ze misschien opgeblazen.
als dat zo is, welke fan zou ik dan kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
Ik denk dat dat alleen maar met analoge 3pin fans gaat, en ja er is een goede kans dat je de elektronica in de fan heb opgeblazen, in tegenstelling tot motoren kan veel elektronica er niet tegen dat je de polariteit omwisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:05
goedemiddag,

na nieuwe aanschaf wegens opblazen van de fans :( heb ik het volgendeprobleem:
ik heb 3 artic 92 fan in serie gezet met een temperatuurschakelaar w1209 en regelaar MD10-POT,
alleen werken de ventilatoren allen op vol vermogen want als ik de potmeter terugdraai stopt de laatste en een na laatste, daarna alle. er kan 10 a over de regelaar en de motoren zijn 0,16 a. electronisch gezien snap ik dit niet, wie kan mij vertellen waarom het niet werkt of dat ik misschien een andere regelaar zou moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls789
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-05 00:44
hi all.

Ik heb een vraag omtrent mijn Z370 Extreme moederbord en fans.

x CPU Fan Connector (4-pin)**
1 x CPU Optional/Water Pump Fan Connector (4-pin)***
2 x Chassis Fan Connectors (4-pin) (Smart Fan Speed Control)
1 x Chassis Optional/Water Pump Fan Connector (4-pin)****

**The CPU Fan Connector supports the CPU fan of maximum 1A (12W) fan power.

***The CPU Optional/Water Pump Fan supports the water cooler fan of maximum 1.5A (18W) fan power.

****The Chassis Optional/Water Pump Fan supports the water cooler fan of maximum 1.5A (18W) fan power.

*CHA_FAN1 and CHA_FAN2 can auto detect if 3-pin or 4-pin fan is in use.

bovenstaand staat in de manual. Kan ik 2 fans aansluiten op de Chassis Fan connectors? daar staat niet bij of ze 1,5 of 1,0 A ondersteunen?

Ik zie btw dat de Chassis optional ook 1,5A kan ondersteunen :) dus daar kan ik dan 2 fans op aansluiten (140LL corsair, volgens website 0,3 A per fan). Wel vreemd dat de normal Chassis fan connectors geen aanduiding hebben verder hoeveel A ze kunnen handlen

[ Voor 14% gewijzigd door ls789 op 21-06-2021 01:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Topicstarter
ls789 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 01:14:
Kan ik 2 fans aansluiten op de Chassis Fan connectors?
Zou totaal geen probleem moeten zijn om 2 fans aan te sturen, elk goed bord heeft iig 1A per aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tnhn42
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18-11-2024
Ik was zojuist bezig in Bios om PWM aan te zetten. Hierdoor kan ik dan ook de eigen software van mijn fans gebruiken.

Ik heb dus uiteindelijk de CPU Fan en 6 sysfans op pwm staan. De CPU fan liet ongeveerd 800 rpm zien.

Maar ik zag dus ook de Pump Fan staan die liet rond de 3000 RPM zien. Deze heb ik laten staan op auto. Kan ik deze ook gerust op PWM zetten ?
Pagina: 1