LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 45 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:27
Ben nu al mijn oude W1401s aan het vervangen met de heatbooster. De oude sprong aan bij aanvoer boven 24c met fans op vaste snelheid.

Nu vraag ik me wel af hoe het zit met de efficiëntie van de interne regeling voor een warmtepomp met weersafhankelijke stooklijn. Die gaat namelijk alleen de hoogste temperatuur water maken (zeg 40c) als het buiten -10 is. Als het buiten +10 is maakt ie bijv maar 29c water. Met de ingebouwde regeling staan de fans dan dus maar minimaal te draaien, terwijl er wel degelijk een aardige warmtebehoefte kan zijn.

Oftewel, als je WP weersafhankelijk stookt, dan zou er altijd een maximale efficientie moeten worden behaald, dus is een variabele fansnelheid o.b.v. aanvoertemp niet wenselijk.

Zou het dan dus niet beter zijn om bijv te regelen op ruimtetemp, of op dT tussen aanvoer en retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:52
Ik heb de temperatuursensoren vast gemaakt tegen de verwarmingsbuizen, maar de aangegeven temperatuur is lager dan de temperatuur die uit de ketel komt. En dat is niet alleen maar verlies door transport. Ook een IR meter geeft meer aan.
Zou dat komen doordat de sensoren aan een kant de buis meten maar de andere kant gewoon lucht? Oftewel zou extra buisisolatie om de sensor heen nauwkeuriger resultaten geven?

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 21-01-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

zunrob schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:17:
Oftewel zou extra buisisolatie om de sensor heen nauwkeuriger resultaten geven?
Gewoon proberen, dan weet je het. Je hebt vast nog wel ergens iets liggen van schuimverpakkingsmateriaal of noppenfolie. Paar tieraps er omheen en dan nog eens meten net boven de isolatie en vergelijken met de resultaten van de sensor :P

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@zunrob bij mij zitten de heatbooster sensoren binnen 1 of 2 graden van wat de CV aangeeft - ik heb helaas geen goede manier om de CV te controleren… maar zit op niveau plausibel.

De langere leiding geeft de heatbooster iets lager aan, op zich in lijn der verwachting.

Wat ik me afvraag: thermische pads voor koeling electronica - via Amazon vrij goedkoop te krijgen van het welbekende Arctic;) ?

En dan eventueel met een stukje buisisolatie… al zou dat voor de retour sensor in het zicht komen bij mij…

Heatboosters werken voor mij in elk geval uitmuntend.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bij mij echt wel een groter verschil. Volgens de CV 62 graden, volgens de HeatBooster gemeten aan de leiding 46 graden.
Retour op CV 53 graden, volgens HeatBooster 36. Vrij consequent verschil van ongeveer 16 graden dus... Nu is die leiding wel wit geverfd, maar neem aan dat dit niet zoveel verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@zunrob Ik draai CV ingesteld op 35, dus zou sowieso veel kleinere verschillen moeten zien…

Maar verf? Mogelijk is niet zozeer de laag dikte een probleem maar maar dat geverfde radiator leiding zelden knap vlak is. Schuurpapier om een stukje aan de onzichtbare kant kaal te halen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ronald schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:44:
@zunrob Ik draai CV ingesteld op 35, dus zou sowieso veel kleinere verschillen moeten zien…

Maar verf? Mogelijk is niet zozeer de laag dikte een probleem maar maar dat geverfde radiator leiding zelden knap vlak is. Schuurpapier om een stukje aan de onzichtbare kant kaal te halen?
Dat is allicht een optie. Al zal zo een offenheid een tiende van een millimeter zijn, dus dat mag niet zoveel uitmaken lijkt me.

Met isolatie eromheen op de aanvoerbuis scheelt het zo een 3 graden. Meet nu 50 aanvoer.
Ik ga de sensor nu eens bovenop de aansluiting van de aanvoer plaatsen, dus de radiator zelf, kijken wat dat doet.

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 21-01-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Met de sensor bovenop het "blok" van de radiator waar leiding binnenkomt meet ik 53 graden aanvoer. Scheelt dus een 6 graden Celsius met op de leiding zonder isolatie. Nog steeds een delta van ongeveer 9 graden met de temperatuur die de CV aangeeft. Nu lijkt me een klein beetje verlies in de leiding logisch, maar geen 9 graden.

Nog meer tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ronald schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:47:
@zunrob bij mij zitten de heatbooster sensoren binnen 1 of 2 graden van wat de CV aangeeft - ik heb helaas geen goede manier om de CV te controleren… maar zit op niveau plausibel.

De langere leiding geeft de heatbooster iets lager aan, op zich in lijn der verwachting.

Wat ik me afvraag: thermische pads voor koeling electronica - via Amazon vrij goedkoop te krijgen van het welbekende Arctic;) ?

En dan eventueel met een stukje buisisolatie… al zou dat voor de retour sensor in het zicht komen bij mij…

Heatboosters werken voor mij in elk geval uitmuntend.
Hoe flexibel is zo een thermische pad? Kan ik die een beetje buigen om de buis zonder dat het breekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
zunrob schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:26:
[...]

Hoe flexibel is zo een thermische pad? Kan ik die een beetje buigen om de buis zonder dat het breekt?
Ik vermoed dat ze erg flexibel zijn... De lomp dikke in mijn lg monitor (don't ask 🤔) is erg flexibel.

Maar geen ervaring nog, hoop op ideeën van anderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Ronald schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 21:46:
[...]

Ik vermoed dat ze erg flexibel zijn... De lomp dikke in mijn lg monitor (don't ask 🤔) is erg flexibel.

Maar geen ervaring nog, hoop op ideeën van anderen
Mooi, ik ben ook benieuwd welke dikte ik dan moet bestellen. Tips zijn welkom!

Wel raar dat jullie nauwelijks afwijking hebben

Edit: Zojuist de TP-2 pad van Arctic besteld met een dikte van een mm.

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 21-01-2023 22:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@zunrob vergeet je ervaring niet terug te koppelen.... Positief of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
radeoxx schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:50:
Voor de komst van de WP wil ik graag een paar radiatoren vervangen.

In de gang is er ruimte om bijv deze op te hangen.

[Afbeelding]
Radson V22 2100x600mm 2323W Wit (marktplaats)

Dit is een type 22 radiator 2100x600, schijnbaar 2300W bij hoge temperaturen.

Als ik e.e.a. invoer met 35 graden supply en 30 graden retour kom ik op 355W (edit: volgens tabel van Radson --> tabblad KOS V) kom ik uit op 359W.

Doel is om zo veel mogelijk afgifte te krijgen. Want de hal heeft een open trapgat, en boven heb ik geen vloerverwarming, en denk ik te weinig afgiftecapaciteit (vandaar de zoektocht naar extra afgiftecapaciteit).

Denk jullie dat deze radiator een goed idee is? Eventueel met heatfans er onder? Of kan ik beter voor een (wat lelijkere) T33 radiator gaan? Ik zou liever T33's boven hangen (onzichtbaar in slaapkamer) dan pontificaal bij de entree in de gang.

Of gaat deze radiator te weinig afgeven omdat ik eigenlijk geen convectie kan opwekken omdat ie aan de zijkanten helemaal dicht zit?
Ben ook wel benieuwd wat de meningen hierover zijn! Heb er ook 2 hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Leon- schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:09:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Dit is mijn zelfbouw variant geworden. Een aantal fan brackets geprint en met een draadeind mooi strak aan elkaar verbonden.
Hele mooie oplossing zo! Wil je misschien de STL file (of Fusion indien van toepassing) delen? Ik zou graag jouw ontwerp hier thuis gaan toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 20:30
BertusG schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:42:
[...]

Hele mooie oplossing zo! Wil je misschien de STL file (of Fusion indien van toepassing) delen? Ik zou graag jouw ontwerp hier thuis gaan toepassen.
Zeker! Ik heb deze geprint https://www.thingiverse.com/thing:1588166 en vervolgens aan elkaar verbonden met een 3mm draadeind: https://www.praxis.nl/ger...mm-gegalvaniseerd/5368349

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalua
  • Laatst online: 19-09 16:15
Ik heb op dit moment fans van heatfan.eu (de niet smart versie) onder een radiator hangen (3x5 fans). In hoeverre zou ik meer efficientie kunnen halen met de module van @Bazz0847 ?

het plan zou dan zijn om 15x Arctic F9 PWM PST fans te gebruiken, dus de luchtverplaatsing zou wel significant toe moeten nemen. Als ik kijk naar de luchtverplaatsing van speedcomfort (Luchtverplaatsing: 30m3/hr ik vermoed dat dit per fan is) en dan neem ik even aan dat heatfan gelijk is.

Iemand anders huidige speedcomforts/heatfans al vervangen en ervaring hiermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Ja, ik heb 2 x 3 speedcomforts die op 2 convectoren van elk ca 2,40 m lagen, vervangen door 2 x (3 x 5) Artic P8 PWM PST, icm 2 modules van Bazz084. Steeds 8 cm tussen elke fan, anders had ik het dubbele aantal nodig + nog 2 modules.

Ik merk een verschil: snellere opwarming, meer luchtverplaatsing (te merken via de roosters net boven de vloer waar de koude lucht naar binnen wordt getrokken) en stiller. Bovendien hoorde je de speedcomforts aan- en uitschakelen, best irritant.

Maar goed, dit is geen wetenschappelijke meting, slechts een objectieve waarneming… En eigenlijk ook wel logisch.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Kalua schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:17:
Ik heb op dit moment fans van heatfan.eu (de niet smart versie) onder een radiator hangen (3x5 fans). In hoeverre zou ik meer efficientie kunnen halen met de module van @Bazz0847 ?

het plan zou dan zijn om 15x Arctic F9 PWM PST fans te gebruiken, dus de luchtverplaatsing zou wel significant toe moeten nemen. Als ik kijk naar de luchtverplaatsing van speedcomfort (Luchtverplaatsing: 30m3/hr ik vermoed dat dit per fan is) en dan neem ik even aan dat heatfan gelijk is.

Iemand anders huidige speedcomforts/heatfans al vervangen en ervaring hiermee?
Ja, ooit begonnen met Speedcomforts en die vervangen door Arctics in verschillende configuraties voor verschillende convectoren. Speedcomfort doet bijna niks voor veel te veel geld, is luidruchtig en is inflexibel als het gaat om de afstelling van de in-en uitschakeltemperatuur (pas vanaf 30 of 33 graden of zoiets als ik mij goed herinner). Ik stook lage temperatuur (gemiddeld 31 graden aanvoer tot max 45 graden aanvoer als de cv er even bij moet) en ze beginnen al bij 23 graden en gaan uit bij 22. Zelf maken is ook veel leuker :) :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 23-01-2023 17:21 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-02-2023
Dit weekend de tweede radiator met de heatbooster uitgerust. Hij is nu wel via de wifi verbonden maar ik kan hem niet over het netwerk benaderen. Gewoon het ip adres (192.168.4.1) invoeren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
Den_Haag schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:50:
Dit weekend de tweede radiator met de heatbooster uitgerust. Hij is nu wel via de wifi verbonden maar ik kan hem niet over het netwerk benaderen. Gewoon het ip adres (192.168.4.1) invoeren toch?
-->
Diedo70 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:34:
[...]

Zodra ze op je wifi zitten krijgen ze een IP adres vanuit je eigen netwerk toegewezen en moet je ze daarop benaderen. Je kunt dit adres in je router zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:56
Klopt helemaal! Ik werk aan een update die dit adres tijdens het configureren al toont, maar voor nu is dit de handigste methode inderdaad :)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
@Bazz0847 is het mogelijk een optie in te bouwen om de LEDS volledig uit te schakelen? In de slaapkamer is het geknipper best irritant en heb ik de led afgeplakt >.<

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Bazz0847 Misschien overheen gelezen? ;)
Zou een reactie nog wel op prijs stellen :)

[ Voor 31% gewijzigd door Copitano op 23-01-2023 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb de convectorput nu ook klaar. Net zoals anderen hier in het topic op profielen van de Gamma gemonteerd met tochtstrips eronder. Het valt me op dat er wel een licht fluitend geluid te horen is. Het komt niet van de fans zelf, je hoort het namelijk alleen als ze in de put liggen. Ik heb een beetje het vermoeden dat het de luchtflow door de lamellen van de radiator in de convectorput is. Herkent iemand dit?

Edit: geluid is overigens vanaf vrij laag toerental al hoorbaar. Wordt wel iets harder met toenemend toerental.

Edit 2: het is geen contactgeluid. Ik heb de fans namelijk opgetild terwijl ze in gebruik zijn en het geluid is nog steeds hoorbaar. Moet dus eigenlijk wel luchtflow zijn. Het laat zich het beste omschrijven als het turbine geluid van een vliegtuigmotor.

[ Voor 31% gewijzigd door zunrob op 24-01-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 18:24
zunrob schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 00:38:
Ik heb de convectorput nu ook klaar. Net zoals anderen hier in het topic op profielen van de Gamma gemonteerd met tochtstrips eronder. Het valt me op dat er wel een licht fluitend geluid te horen is. Het komt niet van de fans zelf, je hoort het namelijk alleen als ze in de put liggen. Ik heb een beetje het vermoeden dat het de luchtflow door de lamellen van de radiator in de convectorput is. Herkent iemand dit?

Edit: geluid is overigens vanaf vrij laag toerental al hoorbaar. Wordt wel iets harder met toenemend toerental.

Edit 2: het is geen contactgeluid. Ik heb de fans namelijk opgetild terwijl ze in gebruik zijn en het geluid is nog steeds hoorbaar. Moet dus eigenlijk wel luchtflow zijn. Het laat zich het beste omschrijven als het turbine geluid van een vliegtuigmotor.
Ik ervaar dit fluiten ook, bij specifieke toerentallen (zeg maar 24%, 36%, 48% snelheid), dus versterking van de staande geluidsgolf denk ik. Ik dacht eerst aan resonantie v/d lamellen/put, maar ik vermoed dat je gelijk hebt. Dat er een soort blokfluit effect ontstaat tussen ventilatoren en lamellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
flipjevandejam schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:02:
[...]

Ik ervaar dit fluiten ook, bij specifieke toerentallen (zeg maar 24%, 36%, 48% snelheid), dus versterking van de staande geluidsgolf denk ik. Ik dacht eerst aan resonantie v/d lamellen/put, maar ik vermoed dat je gelijk hebt. Dat er een soort blokfluit effect ontstaat tussen ventilatoren en lamellen.
Bij mij lijkt het ook bij bepaalde toerentallen erger te zijn dan bij andere, ik zal vanavond als het stil in huis is eens op zoek gaan een goede snelheid. En dan stel ik de unit in dat ie binnen een graad verschil van 0 naar betreffende maximale percentage op regelt zodat hij niet te lang in de herrie toerentallen blijft hangen.

Hoor je het fluiten ook in de andere toerengebieden, maar dan zachter? Ik wel, maar wel zachter. Volgens mij zijn er ook wat lamellen beetje verbogen aan de onderzijde, maar ik heb geen idee hoe ik die recht krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 17:31
zunrob schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Bij mij lijkt het ook bij bepaalde toerentallen erger te zijn dan bij andere, ik zal vanavond als het stil in huis is eens op zoek gaan een goede snelheid. En dan stel ik de unit in dat ie binnen een graad verschil van 0 naar betreffende maximale percentage op regelt zodat hij niet te lang in de herrie toerentallen blijft hangen.

Hoor je het fluiten ook in de andere toerengebieden, maar dan zachter? Ik wel, maar wel zachter. Volgens mij zijn er ook wat lamellen beetje verbogen aan de onderzijde, maar ik heb geen idee hoe ik die recht krijg.
Het zou leuk zijn als je daar iets van kan meten, al is dat nog niet zo makkelijk denk ik. Als je dan een grafiekje kan maken welke toerentallen (relatief) meer geluid opleveren kan je daar op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 17:01
ik heb het hier al wel eerder voorbij zien komen volgensmij maar kan het even niet terugvinden.

op het boodschappenlijstje van de heatbooster staat een verlengkabel per 3 ventilatoren, waarom is dit?

het is toch een gevalletje ventilatoren doorlussen? of bekijk ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Nico95 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:25:
ik heb het hier al wel eerder voorbij zien komen volgensmij maar kan het even niet terugvinden.

op het boodschappenlijstje van de heatbooster staat een verlengkabel per 3 ventilatoren, waarom is dit?

Daar zat ik ook mee te puzzelen. Maar de plek van het doorlus stekkertje beperkt de lengte. Omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtAgNyXjdaEul9XzSDmjyaJYdrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sr06ykYIquZNhlc7IibK4G3M.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-09 17:01
Mistraller schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Daar zat ik ook mee te puzzelen. Maar de plek van het doorlus stekkertje beperkt de lengte. Omdat een foto meer zegt dan 1000 woorden: [Afbeelding]
maakt een hoop duidelijk! en na 3 fans is de afstand dus te groot om de aansluiting nog te kunnen maken?

en nog een klein vraagje, arctic P14 of F14 (flow of pressure vermoed ik?), maakt dit nog veel uit? ik zou zeggen dat je juist flow wil? maar het boodschappenlijstje zegt P14

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
Nico95 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:02:
[...]

maakt een hoop duidelijk! en na 3 fans is de afstand dus te groot om de aansluiting nog te kunnen maken?

en nog een klein vraagje, arctic P14 of F14 (flow of pressure vermoed ik?), maakt dit nog veel uit? ik zou zeggen dat je juist flow wil? maar het boodschappenlijstje zegt P14
Ik heb geen ervaring maar ik las elders dat de P toch wel superieur was dus ik heb meteen 6 dozen van 5stuks besteld :)
Wordt een config van 1x 15 stuks, 1x12 stuks. Moet nog gaan bouwen. Ik denk dat ik met 1 verlengkabeltje per 4 ook wel uitkom. Ligt er natuurlijk aan hoeveel tussenruimte je wilt laten vallen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
zunrob schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:11:
[...]

vanaf 48% is het hoorbaar i/d woonkamer, dus het is vooral als de HB op/afschaald.
Het zou ook nog een onbalans i/d ventilator kunnen zijn. Ik heb bij installatie een paar draaiende ventilatoren geraakt met m'n vinger.
Uiteindelijk merk ik nu dat we na een paar weken gewend raken aan het lichte achtergrondgeluid (incl. waf) en m'n irritatie rondom de 48% wegsmelt voor de zon nu ik zie dat we serieus veel gas bespaard hebben op 18*C kamertemperatuur (45% reductie).

@Bazz0847, doordat we inmiddels een veelvoud van je product in gebruik hebben, heb ik een vraag en verzoek:
- Vraag: één van de units toont een veel hogere temperatuur, tussen de 50*C en 58*C (zie afbeeldingen hieronder), is hier iets mee a/d hand? Hij hangt aan je 3.0A voeding met 15 F9 ventilatoren eraan. De andere twee hebben resp. 12 P14 en 4 P14 ventilatoren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC_XSgTMwY2IGgx5yHJSaCp5vO4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7jjdirhUL7Q4QEsMFBYnKr6G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppU1_GrWSLXIgXfgeFnbfLsROHE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jiBpUgqeCDKc9DndBe4BCiNX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiKuJCR5eYoAH3RcZutg-r2dd_Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3MVPjaZcpiV3MrECM95ozUFF.png?f=fotoalbum_large

- Verzoek: Ik heb nu voor elke HB een IP en pagina om te openen. Ik zou graag één beknopte pagina gebruiken ter regie. Ik heb wat HTML kennis, maar kon dit niet zo snel in elkaar flansen, kan je me helpen?
Dit is het idee: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9-9cshW0rog5TGTG9cEkvi0b_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gy5l7v9FMP655YDUzac18k46.png?f=fotoalbum_large
(Let niet op de waardes, ik heb nu simpelweg 3x dezelfde html gekopieerd)

[ Voor 28% gewijzigd door flipjevandejam op 24-01-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 16:19
Over geluid gesproken :)
Ik mijn 15 heatbooster fans in een kunststof profiel en met schroefjes vast gezet. Die hangen nu onder de t22 radiator. Bij wat lagere snelheden is er een soort gerammel hoorbaar. Net alsof de fans niet lekker draaien. Dat geluid draagt net bij aan een goed w.a.f....

- Is dat geluid herkenbaar?
- En wat is daar evt. aan te doen (behalve of harder laten draaien of juist zachter)? In dit geval zijn het 15 fans met de 3 Amp power plug.
- Krijgen de fans wellicht toch te weinig stroom als ze langzamer gaan draaien?

[ Voor 8% gewijzigd door pc_slopert op 24-01-2023 11:58 ]

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
Nico95 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:25:

Bij de 8cm F9 heb je geen doorlus nodig in mijn ervaring, bij de P14 van 14cm wel per 3-4 stuks ivm de te korte kabeltjes aan de Arctics zelf. Die kabeltjes zijn ook praktisch in convectorput, waar vaak per ~50cm een sleuf zit ter versteviging van de radiatorconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 16:19
flipjevandejam schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Bij de 8cm F9 heb je geen doorlus nodig in mijn ervaring, bij de P14 van 14cm wel per 3-4 stuks ivm de te korte kabeltjes aan de Arctics zelf. Die kabeltjes zijn ook praktisch in convectorput, waar vaak per ~50cm een sleuf zit ter versteviging van de radiatorconstructie.
Bij de 8cm niet? Hoe heb je dat dan gedaan. Ik heb die door-lus wel nodig gehad. Ik heb 15 stuks P8 artics, na elke 5e moest ik door-lussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nHgwiV-Uh6H6DqWZCuO6MqwduQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDJyvMhIyxU20xCnwLWTmP1D.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunfield87
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 12:40
@Bazz0847 wat een top product heb je ontwikkelt. Ook hier draait het naar volle tevredenheid.

Aangezien de fans geïnstalleerd zijn op een slaapkamer zie je ook een mogelijkheid om in de software een tijdschema te bouwen?

Tijdens de nachtelijke uurtjes zou ik fans langzamer willen laten draaien dan overdag.

Alvast bedankt! Alle updates worden hier zeer gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_Haag
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-02-2023
Sinds zijn de verlengkabels nodig en soms niet. Hangt van je opstelling af. Tot nu toe heb ik ze alleen voor het laatste stuk naar de module gebruikt ivm de korte spacing tussen de fans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zunrob
@Bazz0847, als er toch suggesties worden gegeven heb ik ook nog twee ideeën:
- mogelijk maken om een vast toerental in te stellen bij verwarming. Of kan ik dit ook bereiken door min en max temperatuur gelijk in te stellen?
- mogelijk maken om bij reguliere aansturing enkele percentages (oftewel toeren) over te slaan. Of andersom: alleen bepaalde percentage(ranges) te kunnen kiezen. Dus toegestaan zijn 0, 10, 20 etc, of kleine gebieden als 0-5, 10-15, 20-25 etc. In mijn geval zou dat erg helpen om de gebieden waar het gefluit in de convectorput heel hinderlijk is eruit te houden. Ook helpt het de mensen die bij bepaalde frequenties vervelende resonanties hebben die eruit te houden. Weliswaar zal dat toerengebied dan gepasseerd worden als de fans harder of zachter gaan draaien, maar blijft er niet op hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:26
Mirabis schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:42:
@Bazz0847 is het mogelijk een optie in te bouwen om de LEDS volledig uit te schakelen? In de slaapkamer is het geknipper best irritant en heb ik de led afgeplakt >.<
De setup doorlopen, dan gaat hij bijna uit en knippert niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
zunrob schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:13:
@Bazz0847, als er toch suggesties worden gegeven heb ik ook nog twee ideeën:
- mogelijk maken om een vast toerental in te stellen bij verwarming. Of kan ik dit ook bereiken door min en max temperatuur gelijk in te stellen?
- mogelijk maken om bij reguliere aansturing enkele percentages (oftewel toeren) over te slaan. Of andersom: alleen bepaalde percentage(ranges) te kunnen kiezen. Dus toegestaan zijn 0, 10, 20 etc, of kleine gebieden als 0-5, 10-15, 20-25 etc. In mijn geval zou dat erg helpen om de gebieden waar het gefluit in de convectorput heel hinderlijk is eruit te houden. Ook helpt het de mensen die bij bepaalde frequenties vervelende resonanties hebben die eruit te houden. Weliswaar zal dat toerengebied dan gepasseerd worden als de fans harder of zachter gaan draaien, maar blijft er niet op hangen.
Je eerste idee kun je nu al realiseren door de min en max temperatuur inderdaad vlak bij elkaar te leggen, zeg 25 en 26 graden, en dan de maximale snelheid op de gewenste snelheid in te stellen.

Het tweede idee is implementatietechnisch wat lastiger, omdat dit veel gebruikersinput en testen vereist. Ik ga er eens over nadenken hoe dit handig te integreren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
sunfield87 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:21:
@Bazz0847 wat een top product heb je ontwikkelt. Ook hier draait het naar volle tevredenheid.

Aangezien de fans geïnstalleerd zijn op een slaapkamer zie je ook een mogelijkheid om in de software een tijdschema te bouwen?

Tijdens de nachtelijke uurtjes zou ik fans langzamer willen laten draaien dan overdag.

Alvast bedankt! Alle updates worden hier zeer gewaardeerd.
Dit kan nu al! Je moet dan in Home Assistant of Domoticz een tijdschema maken. Dat kun je vinden onder "Automatiseringen". De module zal het gemaakte tijdschema dan netjes volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
flipjevandejam schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:40:
[...]

vanaf 48% is het hoorbaar i/d woonkamer, dus het is vooral als de HB op/afschaald.
Het zou ook nog een onbalans i/d ventilator kunnen zijn. Ik heb bij installatie een paar draaiende ventilatoren geraakt met m'n vinger.
Uiteindelijk merk ik nu dat we na een paar weken gewend raken aan het lichte achtergrondgeluid (incl. waf) en m'n irritatie rondom de 48% wegsmelt voor de zon nu ik zie dat we serieus veel gas bespaard hebben op 18*C kamertemperatuur (45% reductie).

@Bazz0847, doordat we inmiddels een veelvoud van je product in gebruik hebben, heb ik een vraag en verzoek:
- Vraag: één van de units toont een veel hogere temperatuur, tussen de 50*C en 58*C (zie afbeeldingen hieronder), is hier iets mee a/d hand? Hij hangt aan je 3.0A voeding met 15 F9 ventilatoren eraan. De andere twee hebben resp. 12 P14 en 4 P14 ventilatoren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Verzoek: Ik heb nu voor elke HB een IP en pagina om te openen. Ik zou graag één beknopte pagina gebruiken ter regie. Ik heb wat HTML kennis, maar kon dit niet zo snel in elkaar flansen, kan je me helpen?
Dit is het idee: [Afbeelding]
Leuk idee, echter mag een webpagina geen cross-site AJAX calls maken, waardoor het helaas niet kan werken om dit via een website op te lossen (zie o.a. https://stackoverflow.com...request-to-another-server). Deze website mag namelijk de individuele modules niet benaderen.. Je zou wel met bookmarks kunnen werken om eea wat te vereenvoudigen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
[...]
Geweldig om te horen! :D Dat zijn nog eens mooie winsten!
- Vraag: één van de units toont een veel hogere temperatuur, tussen de 50*C en 58*C (zie afbeeldingen hieronder), is hier iets mee a/d hand?
Hangt deze toevallig meer in de luchtstroom van de radiator? De maximale continue temperatuur is 75 graden, dus dit is nog prima in normaal bedrijf. Als hij in access point mode staat (configuratiemodus met access point) wordt hij ook wat warmer omdat hij wat meer energie verdoet dan in client mode.

[ Voor 19% gewijzigd door Bazz0847 op 24-01-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
pc_slopert schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:52:
[...]

Bij de 8cm niet? Hoe heb je dat dan gedaan. Ik heb die door-lus wel nodig gehad. Ik heb 15 stuks P8 artics, na elke 5e moest ik door-lussen.

[Afbeelding]
Plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvGtGc7XSlsv6UOD5ovm56r4So4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sFYQkH8a0TwkLedBggBiLf8.jpg?f=fotoalbum_large

Kort gezegd is de totale lengte van de doorluskabel op de F9 net wat breder dan 8cm en dus hou je telkens wat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Wat er al iemand in de weer met een (3D) behuizing voor de heatbooster? Want deze constructie is WAF technisch afgekeurd :+
"Zit daar geen doosje omheen of zo; die stoot ik er zo vanaf met stofzuigen!"

Zat zelf te denken aan zoiets: (Heb de maten nog niet echt gechecked)
https://nl.aliexpress.com/item/1005002580834381.html
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Hd0ef774f76884d28bc83b026ebda1018H.jpg

Hoef ik het ook niet te printen, en met ventilatiesleufjes...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Mistraller schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:40:
Wat er al iemand in de weer met een (3D) behuizing voor de heatbooster? Want deze constructie is WAF technisch afgekeurd :+
"Zit daar geen doosje omheen of zo; die stoot ik er zo vanaf met stofzuigen!"

Zat zelf te denken aan zoiets: (Heb de maten nog niet echt gechecked)
https://nl.aliexpress.com/item/1005002580834381.html
[Afbeelding]

Hoef ik het ook niet te printen, en met ventilatiesleufjes...
Waar heb je hem geïnstalleerd? Ik heb hem aan de binnenkant van de radiator hangen. Daar kom je niet zomaar met de stofzuiger.

Nu de fans ook in de put draaien merk ik dat ik de thermostaat een halve graad hoger heb moeten zetten om dezelfde temperatuur in de woonkamer te krijgen. Gemeten met een andere thermometer. Waarschijnlijk dat de fans in de put zorgen voor meer warme lucht in de buurt van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Knielen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:05:
[...]

De setup doorlopen, dan gaat hij bijna uit en knippert niet meer
Totdat het aan gaat door warmtevraag en het netjes gaat knipperen om aan te geven dat het actief is….

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Nee hoor, hij knippert enkel wanneer hij geen WiFi of MQTT verbinding kan maken.. Kan het zijn dat de adapter niet genoeg stroom levert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
zunrob schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:14:
[...]

Waar heb je hem geïnstalleerd? Ik heb hem aan de binnenkant van de radiator hangen. Daar kom je niet zomaar met de stofzuiger.
"Dan zuig je zelf maar!" Zo werk je de WAF alleen maar tegen :) BTW ik heb een convectorput. Dus ze steekt de steel gewoon naar beneden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Bazz0847 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:33:
Nee hoor, hij knippert enkel wanneer hij geen WiFi of MQTT verbinding kan maken.. Kan het zijn dat de adapter niet genoeg stroom levert?
Hmm apart, ik zal zondag het plakband verwijderen en kijken hoe/wat. Ik kan gewoon alles uitlezen middels Homeassistant/Mqtt, web ui benaderen etc. OPNSense fw regels aangemaakt voor mqtt poorten etc.

EDIT: “Lock to Access Point” op de UniFi AP’s lijkt idd te helpen. Waarschijnlijk begonnen ze te roamen en raakten ze verbinding af en toe kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door Mirabis op 24-01-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik ben benieuwd naar de mensen die P14's in een convectorput gebruiken en de module van Bas op welke percentage jullie de fans maximaal laten draaien? Als ik de fans op 50 zet wordt er imo aardig wat lucht verplaatst, maar je voelt ook aan je voeten als je bij de put in de buurt zit (eettafel) dat er koude lucht wordt aangezogen. Een soort van tocht. Op zich natuurlijk goed, want dat is lucht die nu door de put wordt gezogen en opgewarmd.

Overigens, met alleen de fans voor in huis is het verbruik afgelopen dagen (waar we zelfs iets warmer hebben verwarmd, en de buitentemperatuur de dagen vergelijkbaar was) van 9 kuub naar 7,5 gedaald.

[ Voor 20% gewijzigd door zunrob op 25-01-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05
zunrob schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:35:
Ik ben benieuwd naar de mensen die P14's in een convectorput gebruiken en de module van Bas op welke percentage jullie de fans maximaal laten draaien? Als ik de fans op 50 zet wordt er imo aardig wat lucht verplaatst, maar je voelt ook aan je voeten als je bij de put in de buurt zit (eettafel) dat er koude lucht wordt aangezogen. Een soort van tocht. Op zich natuurlijk goed, want dat is lucht die nu door de put wordt gezogen en opgewarmd.

Overigens, met alleen de fans voor in huis is het verbruik afgelopen dagen (waar we zelfs iets warmer hebben verwarmd, en de buitentemperatuur de dagen vergelijkbaar was) van 9 kuub naar 7,5 gedaald.
Hier 15x P14 met trillingsdempende tochtstrips op een convector. Bij mij draaien ze op max 50%. Dan is het al behoorlijk wat geluid. Dit geluid is trouwens een soort van galm. Ik verwacht dat dit komt door de luchtverplaatsing door de lamellen. Volgend stookseizoen ga ik ze ónder de convector plaatsen, kijken wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 11:57
Iemand toevallig die in de buurt van Arnhem woont met Jaga Low H2O en daarop zelf de ventilatoren heeft geknutseld waar ik eens zou mogen komen luisteren? Hier voornemens deze radiatoren te installeren i.c.m. een warmtepomp maar zoals ik lees hebben veel mensen toch de beleving dat er geruis van deze oplossing komt. En daar willen we juist van af want dat doet onze airco in verwarm stand nu ook (nieuw geinstalleerd in 2022). Dan is vloer verwarming wellicht een betere optie.
Evt reactie mag via PM

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Frisian1206 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:53:
[...]

Hier 15x P14 met trillingsdempende tochtstrips op een convector. Bij mij draaien ze op max 50%. Dan is het al behoorlijk wat geluid. Dit geluid is trouwens een soort van galm. Ik verwacht dat dit komt door de luchtverplaatsing door de lamellen. Volgend stookseizoen ga ik ze ónder de convector plaatsen, kijken wat dat doet.
Ook ik heb de fans gemonteerd in de hoekprofielen van de Gamma met daaronder tochtstrips van de Action. Ik heb twee units van 3 fans, en een van 6. Ik hoor twee verschillende geluiden: afhankelijk van het toerental een harder of zachter turbine achtig geluid. Dit is de lucht tussen de lamellen door. En bij een ander toerental hoor ik een resonantie, dit komt door de unit van 6 fans die ondanks de tochtstrips dan toch zorgt voor een resonantie van de radiator. Til ik hem op is de resonantie weg.
Helaas is dat toerental van de resonantie wel precies het toerental waar het turbine achtige geluid heel zacht is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:05
zunrob schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Ook ik heb de fans gemonteerd in de hoekprofielen van de Gamma met daaronder tochtstrips van de Action. Ik heb twee units van 3 fans, en een van 6. Ik hoor twee verschillende geluiden: afhankelijk van het toerental een harder of zachter turbine achtig geluid. Dit is de lucht tussen de lamellen door. En bij een ander toerental hoor ik een resonantie, dit komt door de unit van 6 fans die ondanks de tochtstrips dan toch zorgt voor een resonantie van de radiator. Til ik hem op is de resonantie weg.
Helaas is dat toerental van de resonantie wel precies het toerental waar het turbine achtige geluid heel zacht is. ;)
Ik heb de ventilatoren nu per stuk los op de convector liggen, met stukjes tochtstrip op de hoeken van de ventilatoren. Dit zou je nog kunnen proberen bij je setje van 6, ben je waarschijnlijk van de resonantie af.
NB: Ik had mijn profielen helaas net iets te groot gemaakt, waardoor ze klemden in de put en daardoor resoneerden 8)7 . Toen als quick-and-dirty alternatief de ventilatoren er los op gelegd en dat werkt eigenlijk prima. Alleen veel demontagewerk als je de convector wilt schoonmaken. Zorgen voor volgend stookseizoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Frisian1206 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:28:
[...]

Ik heb de ventilatoren nu per stuk los op de convector liggen, met stukjes tochtstrip op de hoeken van de ventilatoren. Dit zou je nog kunnen proberen bij je setje van 6, ben je waarschijnlijk van de resonantie af.
NB: Ik had mijn profielen helaas net iets te groot gemaakt, waardoor ze klemden in de put en daardoor resoneerden 8)7 . Toen als quick-and-dirty alternatief de ventilatoren er los op gelegd en dat werkt eigenlijk prima. Alleen veel demontagewerk als je de convector wilt schoonmaken. Zorgen voor volgend stookseizoen...
Ja, ik heb een profiel schuifbaar gemaakt, zodat je hem verder van de fans af kunt schuiven om de kabels netjes weg te werken, en dan tegen de fans aan kunt schuiven en vastschroeven zodat de totale breedte minder is. Heb dan genoeg ruimte zodat ie de zijkant niet raakt.

Ik verwacht dat je gelijk hebt met dat losse fans geen grote resonantie zullen doorgeven. Waarschijnlijk twee blokken van drie ook niet. Maar vind het eigenlijk zonde om het mooie werk te niet te doen... :+
Daarom nu maar ook zoek naar alternatieve percentage. 40 procent is dus resonantie.

30: super stil, maar minder luchtverplaatsing
50: iets minder stil, niet storend. Lijkt me ook efficiënter want meer luchtverplaatsing. Enige nadeel is dus dat je iets meer tocht voelt, over de vloer naast de put waar ie lucht aanzuigt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:39
Ik heb mijn Artic's aan de onderkant van de de convector put gemonteerd. Hierdoor geen probleem met stofzuigen én op 45% snelheid amper noemenswaardig geluid.

En gedurende de nacht uiteraard vol aan :-).

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Dat is al een mooi resultaat. Hoe was het op diezelfde dagen met de wind? Die heeft hier aanzienlijk invloed op het verbruik. Zowel van de warmtepomp als van de cv-ketel als die een even bij moet springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Copitano schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:22:
[...]

Dat is al een mooi resultaat. Hoe was het op diezelfde dagen met de wind? Die heeft hier aanzienlijk invloed op het verbruik. Zowel van de warmtepomp als van de cv-ketel als die een even bij moet springen.
Ik heb de wind niet gemeten, maar gevoelsmatig was er weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Ik was ook van plan om ze aan de bovenkant te maken, want aan de onderkant zitten de pootjes. Maar ben wel in voor 14/15 stuks om een laag toerental aan te kunnen houden. Ik heb 2 convectors, eentje van 2 meter, eentje van 3 meter. Luchtstroom kan je nu ook al voelen door de natuurlijke convectie.

Hoe monteren jullie ze aan de onderkant?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

zunrob schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Ik heb de wind niet gemeten, maar gevoelsmatig was er weinig verschil.
Kun je een redelijke inschatting van doen op basis van het dichtsbijzijnde KNMI station.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/daggegevens
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/uurgegevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Toch even een rectificatie. Ik gaf toen straks aan dat het erop leek alsof er een resonantie werd veroorzaakt door de fans in de convectorput. Zojuist even geprobeerd maar volgens mij is het toch geen resonantie. Til je hem namelijk een beetje op hoor je het nog steeds, maar net wat anders. Zojuist even op 4 latjes gezet. En dan is het geluid anders (ook ander toerental). Dus, Action tochtband werkt toch goed tegen resonanties, niet nodig om de fans eronder te plaatsen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

In mijn situatie is er een convectorput van 2,20 meter. Tot recent had ik er 10 P14 fans los op liggen die ik via een W1209 thermostaat en simpele handmatige PWM controller in snelheid kon regelen.

Sinds kort heb ik er 5 fans bijgeplaatst en in frames geplaatst. Het zijn nu 3 sets van 5, zodat het makkelijk te verwijderen is. De fans worden ook aangestuurd door de heatbooster met variable snelheid. In het begin heb ik even wat gedoe gehad dat niet alle fans synchroon draaiden, maar dat leek veroorzaakt door een verstoord PWM signaal. Inmiddels gaat het goed, in ieder geval standalone. Als ik 'm in Smarthome reguliere modus draai dan lijkt ie met enige regelmaat te rebooten, ik heb de oorzaak nog niet gevonden.

De automatische snelheidsregeling is fijn, beter dan het handmatige instellen van afgelopen jaren. Boven de 45% wordt het hoorbaar en veel hoger wil ik dus niet gaan (het geeft voldoende flow). Als ik hoger ga dan merk je inderdaad nog meer de luchtstroom, maar dus ook meer geluid.

Ik heb nog niet uitgezocht hoe het nu met de booster functie zit en of dit alleen via de domotica aangestuurd kan worden. In principe zou ik bij een lage ambiance temperatuur (of bijv in bepaalde tijdvakken (zoals 's nachts) de boost actief willen hebben en als de WK op temperatuur is dat de fans op max 45% draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krosskabouter
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-06 22:25
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

als je daar een 12v 1A (telefoon lader) mee verbind heb je 2 fans met toerental regeling.

Nu alleen nog een NTC schakeling. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
Voor wat betreft onze 12 P14's in de convectorput en de anderen rondom de woonkamer. Als je alleen i/d woonkamer zit, hoor je hem zo nu en dan (modulatie) zacht ruizen en merk ik dat het m'n vrouw hier ook gaandeweg aan kan wennen.
Als er ook maar iets gebeurd i/d kamer (tv staan aan, gezin bezig ergens mee, muziek aan), dan valt het geluid meteen weg. Zelfs 100% valt dan veelal niet op.

@Bazz0847, zou het mogelijk zijn om het aansluiten van een microfoon dmv de usb-c aansluiting mogelijk te maken en de decibel waardes dmv MQTT aan HomeAssistant door te geven, deze zou dan op basis van decibel op-/afschalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
krosskabouter schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:08:
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details

als je daar een 12v 1A (telefoon lader) mee verbind heb je 2 fans met toerental regeling.

Nu alleen nog een NTC schakeling. Iemand tips?
Die regeling heb je volgens mij bar weinig aan. Laagste stand is al 1000toeren per minuut. Een arctic heeft een traploze range van 200 tot max 1700. En de meesten vinden boven de 800 al te hoog. (~45%)
Ik denk ook dat die regelaar zo eenvoudig is dat je die niet eenvoudig kunt aanpassen; dan ben je beter af met een normale regelbare fan en een regelmodule. (Van AliExpress of elders)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
flipjevandejam schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:04:
Voor wat betreft onze 12 P14's in de convectorput en de anderen rondom de woonkamer. Als je alleen i/d woonkamer zit, hoor je hem zo nu en dan (modulatie) zacht ruizen en merk ik dat het m'n vrouw hier ook gaandeweg aan kan wennen.
Als er ook maar iets gebeurd i/d kamer (tv staan aan, gezin bezig ergens mee, muziek aan), dan valt het geluid meteen weg. Zelfs 100% valt dan veelal niet op.

@Bazz0847, zou het mogelijk zijn om het aansluiten van een microfoon dmv de usb-c aansluiting mogelijk te maken en de decibel waardes dmv MQTT aan HomeAssistant door te geven, deze zou dan op basis van decibel op-/afschalen?
Gaaf idee, en dit kan nu al! Maar niet via de USB-C aansluiting. Je kunt een microfoon aan Home Assistant knopen en de boost mode / normale mode omschakelen afhankelijk van de gemeten geluidssterkte. Dan wel even de normale mode extra stil maken, en de boostmode acceptabel bij omgevingsgeluid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb (nog) helemaal geen kaas gegeten van Home Assistant. Ik zie bij SDR staan dat je een Raspberry Pi nodig hebt. Hier thuis draait al een Synology NAS, daar kan het in een Docker op draaien. Is er een reden waarom dat niet zou werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
zunrob schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:16:
Ik heb (nog) helemaal geen kaas gegeten van Home Assistant. Ik zie bij SDR staan dat je een Raspberry Pi nodig hebt. Hier thuis draait al een Synology NAS, daar kan het in een Docker op draaien. Is er een reden waarom dat niet zou werken?
Dit gaat zeker werken. Ik draai HA zelf ook in docker, en het werkt perfect (prettiger imo als via een raspberry pi). Nadeel van een NAS voor HA is dat HA eigenlijk altijd 'aan' staat en dit niet goed samen gaat met de energie-besparende functies van je NAS (schijven uitzetten etc). Een raspberry pi of een andere zuinige server met laag idle verbruik zijn wel aan te raden als je serieus met HA aan de slag gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flipjevandejam
Bazz0847 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Gaaf idee, en dit kan nu al! Maar niet via de USB-C aansluiting. Je kunt een microfoon aan Home Assistant knopen en de boost mode / normale mode omschakelen afhankelijk van de gemeten geluidssterkte. Dan wel even de normale mode extra stil maken, en de boostmode acceptabel bij omgevingsgeluid :)
Aan de HB usb-c poort heeft een aantal voordelen:
- Ze zitten al op sleutel plekken in de woning/ruimtes
- Ze zijn al voorzien van stroom
- Ze zijn al voorzien van wifi

Ik zou zeggen, relatief simpel is dit nog een unieke eigenschap voor jouw HeatBooster, aangezien iedereen hier a/h puzzelen is met efficiëntie vs geluidsniveau.

Iedereen koopt HB vanwege de kostenbesparing, maar uiteindelijk is geluidsniveau bepalend voor het comfort van het gebruik. Nou juist geluidsniveau is heel veranderlijk per ruimte en persoonlijk in voorkeur.

In potentie ook een veel betere oplossing ipv een tijdschema (in HomeAssistant).

[ Voor 4% gewijzigd door flipjevandejam op 26-01-2023 13:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zunrob
Ronald schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:28:
@zunrob vergeet je ervaring niet terug te koppelen.... Positief of niet ;)
De pads zitten er tussen. Ik heb een Arctic TP-2 van 1 mm dik gebruikt. De gemeten temperaturen door de sensoren komen nu veel beter overheen met de temperaturen gemeten met een IR thermometer. Er zit nu nog maar ongeveer zo een 3 graden verschil tussen (de sensoren meten de laagste waarde). De pads zijn idd behoorlijk flexibel, en dus goed om de buis heen te buigen. Vervolgens sensor ertegen en de tiewrap er zo strak mogelijk omheen. Wat mij betreft aan te raden. Bedankt voor de tip!

Edit: overigens lijken de sensoren op de leiding van de convectorput wel nauwkeuriger te meten (zonder dat er een pad tussen zit). Dit zijn wel nog kale niet geverfde leidingen.

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 27-01-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
@Bazz0847 Ik wil mijn zelfbouw DBE in de convectorput mogelijk voorzien van de Heat Booster. Nu bestaat de DBE uit 22 Arctic F14/P14 PWM PST fans. Deze zijn 0.11A/0,12A dus in totaal max. 2,7A. Kan de Heat Booster dat aan? Op de website waar de Heat Booster te verkrijgen is staat maximaal 15 fans.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@hansvk de limiet van 15 komt voort uit de pwm stuurstroom spec. Heatbooster kan 75mA en de fans zijn normaal 5mA per stuk.

Ik heb er in overleg met Bas 16 aan hangen, maar 22 klinkt als een brug te ver

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Ronald schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:36:
@hansvk de limiet van 15 komt voort uit de pwm stuurstroom spec. Heatbooster kan 75mA en de fans zijn normaal 5mA per stuk.

Ik heb er in overleg met Bas 16 aan hangen, maar 22 klinkt als een brug te ver
Klopt helemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:40
Duidelijk, dan hou ik het bij mijn eigen systeem.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik heb sinds vorige week ook een Heatbooster binnen. Hoe lang duurt het voordat die zichtbaar zou moeten zijn in Zigbee2MQTT / HA? Ik heb het hele ding geconfigureerd, wifi werkt prima maar ik zie 'm niet in HA komen; ook niet na een half uur wachten zoals in de handleiding staat. Credentials gecontroleerd, het hele ding al een keer gereset, niks. Wat doe ik verkeerd?

Edit: Debug log in HA laat wel inkomende berichten zien, zie ik nu. Alleen geen "new device found". Denk dat dit meer een probleem van HA is dan van de Heatbooster...

Edit 2: zojuist een Xiaomi temperatuursensor toegevoegd zonder problemen. Toch iets van de HB dan? @Bazz0847 misschien een idee?

[ Voor 29% gewijzigd door Bra-Jo op 27-01-2023 14:45 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 12:03
Heatboosters en fans zijn hier nu ook binnen! Meteen een snelle installatie gedaan en al mooi resultaat!

Was mij niet te doen om gasverbruik te verminderen (hr staat al op minimale termperatuur) maar om de werkkamer eens warm te kunnen krijgen. Het was eerst eind van de dag 16-17 graden terwijl de radiator nog wel 30-35 graden was,. Delta was ook maar 1 graad, veel te weinig afgifte dus.

Nu met heatbooster is het eind van de dag gewoon 20 graden en heerlijk, geen elektrisch kacheltje aan gehad! Maximale delta gezien van 8 graden en gemiddeld 4.

Ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXtwvk9OZe2cmg8hLbdPzPTC9Js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMCw8q7OKxnVqIWLff357D8j.jpg?f=fotoalbum_large

Met tie-wraps alle fans aan elkaar en kabeltjes 'netjes' erlangs weggewerkt.

Nog te doen:
- Stroomkabel netjes aansluiten, huidige oplossing heeft een extreem lage WAF ;)
- Fans op een hoekprofiel zodat ze iets loskomen van de radiator.
- Ambient temp sensor netter wegwerken

@Bazz0847 bedankt voor de goede en snelle service en natuurlijk voor het maken en beschikbaar stellen van de heatbooster module!

Nog 2 vraagjes waar iemand mij misschien mee kan helpen:

1.
Iedereen is redelijk stellig dat ik na 3 ventilators een verlengkabel nodig zou hebben en een kabeltje vanaf de heatbooster naar de eerste fan maar met mijn huidige oplossing heb ik 10 fans aan elkaar gekoppeld en aangesloten zonder enig kabeltje extra.
Hebben de artic fans in eens een langer/handiger kabeltje gekregen of mis ik iets?

2.
Maakt het heel erg veel uit of de fans naar boven of beneden blazen? Naar beneden zou denk ik beter uitkomen hier gezien er gordijnen tot bijna de vloer overheen hangen. Nu komt de warme lucht onder het gordijn door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Bra-Jo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:31:
Ik heb sinds vorige week ook een Heatbooster binnen. Hoe lang duurt het voordat die zichtbaar zou moeten zijn in Zigbee2MQTT / HA? Ik heb het hele ding geconfigureerd, wifi werkt prima maar ik zie 'm niet in HA komen; ook niet na een half uur wachten zoals in de handleiding staat. Credentials gecontroleerd, het hele ding al een keer gereset, niks. Wat doe ik verkeerd?

Edit: Debug log in HA laat wel inkomende berichten zien, zie ik nu. Alleen geen "new device found". Denk dat dit meer een probleem van HA is dan van de Heatbooster...

Edit 2: zojuist een Xiaomi temperatuursensor toegevoegd zonder problemen. Toch iets van de HB dan? @Bazz0847 misschien een idee?
Heb je de MQTT integratie wel geactiveerd in HA en de module aan MQTT gekoppeld? Zo ja, heb je de MQTT server getest met MQTT Explorer appje om te kijken of de Heatbooster zijn autodiscovery berichten uitstuurt?

[ Voor 7% gewijzigd door Bazz0847 op 27-01-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
mnugter schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:15:
Heatboosters en fans zijn hier nu ook binnen! Meteen een snelle installatie gedaan en al mooi resultaat!

Was mij niet te doen om gasverbruik te verminderen (hr staat al op minimale termperatuur) maar om de werkkamer eens warm te kunnen krijgen. Het was eerst eind van de dag 16-17 graden terwijl de radiator nog wel 30-35 graden was,. Delta was ook maar 1 graad, veel te weinig afgifte dus.

Nu met heatbooster is het eind van de dag gewoon 20 graden en heerlijk, geen elektrisch kacheltje aan gehad! Maximale delta gezien van 8 graden en gemiddeld 4.
Gaaf om te horen! 8)

Betreft je vragen:
1) Dat ligt wel aan de spreiding van de fans en de maat van de gebruikte fan, jij hebt ze wel heeel dicht op elkaar liggen, dat helpt natuurlijk. Als je ze een cm uit elkaar legt wordt het al sneller krap. De 14 cm fans hebben ook meer verlengkabels nodig dan de 8 cm uitvoering omdat je bij die laatste meer verlengstukjes per strekkende meter hebt.

2) Luchtstroom naar boven toe geeft een betere convectiewerking en verdeling van de warmte. Ik zou ze naar boven toe laten blazen.

[ Voor 9% gewijzigd door Bazz0847 op 27-01-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 12:03
Bazz0847 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:21:
1) Dat ligt wel aan de spreiding van de fans en de maat van de gebruikte fan, jij hebt ze wel heeel dicht op elkaar liggen, dat helpt natuurlijk. Als je ze een cm uit elkaar legt wordt het al sneller krap. De 14 cm fans hebben ook meer verlengkabels nodig dan de 8 cm uitvoering omdat je bij die laatste meer verlengstukjes per strekkende meter hebt.
Ah juist ja, als je er wat meer ruimte tussen hebt dan zal het wel wat lastiger worden ja. Ik heb er zoveel als kan opgezet dus dan komt het lekker dicht op elkaar, wel zo makkelijk voor montage dus :)
2) Luchtstroom naar boven toe geeft een betere convectiewerking en verdeling van de warmte. Ik zou ze naar boven toe laten blazen.
Top, dan ga ik dat toch aanpassen en zorgen dat de gordijnen gewoon open zijn als de verwarming aan staat.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb nu ook de fans in de convectorput in gebruik. Het verbruik is mss een klein beetje extra gedaald, maar ik stook wel nog een halve graad hoger. Dus tov zonder fans is de temperatuur nu een graad hoger en het verbruik lager. Tevreden gebruiker van de HeatBoosters dus hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bazz0847 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:17:
[...]

Heb je de MQTT integratie wel geactiveerd in HA en de module aan MQTT gekoppeld? Zo ja, heb je de MQTT server getest met MQTT Explorer appje om te kijken of de Heatbooster zijn autodiscovery berichten uitstuurt?
Tnx voor je reactie.
MQTT werkt verder prima, heb er zo'n 40 apparaten aanhangen die prima hun werk doen. Vanmorgen ook nog een extra sensor aangeplakt om te kijken of het werkt, geen enkel probleem.

Denk dat het misschien in de autodiscovery zit. Ik zie de HB wel in MQTT Explorer, inclusief de verschillende waardes, dus de link werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jg4d7tVTPeYfdq1k5XyLdztX_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HZPcSgXXu8aunqtsXNUf5F8Z.png?f=user_large
(op het moment niks erop aangesloten)

Alleen zie ik geen autodiscoveryberichten (hoewel dat ook best kan liggen aan mijn gebrek aan kennis van MQTT Explorer :X ). Zojuist nog een keer autodiscover uitgezet op de HB en weer aangezet, maar vooralsnog niks.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 20:55
Ik heb inmiddels nog een nieuwe variant geknutseld voor gewone radiatoren (zie eerdere posts). Bij deze laatste zou met 70 mm ook een heatfan of speedcomfort passen, maar 4 losse fans zijn natuurlijk goedkoper. Aangestuurd met dezelfde heatfan controller die ook mijn convector-radiator met 5 x12cm fans aanstuurt.

Deze keer heb ik een klein beetje geleend van het idee van de commerciële oplossingen, en heb ik in de zijkant met een klein beetje boorwerk 2 neodymium magneten gezet, en ze blijven keurig onder de radiator hangen.....

Conclusies:
- Heatfan en speedcomfort geven ook wel wat geruis/resonantie door met de radiator
- 5x12cm geeft een stuk betere luchtverplaatsing dan de 6cm fans van de Heatfan of speedcomfort, maar ook niet stil.
- Controller van Heatfan geeft het voordeel van modulerend en 6 standen, geen AWM fans, maar voltage sturingAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjXwxLle4Xsf1XTPm0a6qOzTk_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZmVU80EySoslcD9oWdp8P5D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcIM6bz8CJrA7B-AFApdbnzNtpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sptLkeOrdcl7mlCYFNC2rg1D.jpg?f=fotoalbum_large
- zelfgemaakte controller met W1209 en LM2596 sturing is iets meer gedoe, maar wel betere temperatuurregeling (schakelmoment) en subtiele toerental regeling met spanningsregelaar.

zoekend naar fans vond ik de AAB van Amazon een redelijke keus. De vaker genoemde Gelid silent blijkt te rommelen met specs, de opgegeven dB zijn bij een lager voltage en toerental en niet bij max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is het idee: [Afbeelding]
Ik heb een hoge temperatuur van de unit zelf zojuist ook voor het eerst opgemerkt. De CV staat al een uur uit, Ta en Tr zit rond de 20 en omgevingstemperatuur is 17 graden. De unit zelf is echter bijna 50 graden. Bijzonder, omdat ie dus al een uur ongeveer niks meer hoeft te doen en ook omdat ie als de CV wel warm is niet boven de 40 komt.
Dit betreft de unit in de convectorput. Stroom er even af en er weer op zorgt dat de temperatuur snel terug loopt naar ongeveer 30 graden. Dat is dezelfde temperatuur als de andere unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tismij
  • Laatst online: 19-09 14:03

tismij

???

Bra-Jo schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:45:
[...]

Tnx voor je reactie.
MQTT werkt verder prima, heb er zo'n 40 apparaten aanhangen die prima hun werk doen. Vanmorgen ook nog een extra sensor aangeplakt om te kijken of het werkt, geen enkel probleem.

Denk dat het misschien in de autodiscovery zit. Ik zie de HB wel in MQTT Explorer, inclusief de verschillende waardes, dus de link werkt:

[Afbeelding]
(op het moment niks erop aangesloten)

Alleen zie ik geen autodiscoveryberichten (hoewel dat ook best kan liggen aan mijn gebrek aan kennis van MQTT Explorer :X ). Zojuist nog een keer autodiscover uitgezet op de HB en weer aangezet, maar vooralsnog niks.
heb versie 2.1.4 en moet na een reboot van HA ook de heatbooster inloggen en discovery uit en weer aan zetten voor HA hem onder MQTT vind.
Buiten MQTT (dus als ESPHOME device) vind hij hem niet.
Heb zowel MQTT als ESPHOME goed werkend onder HA voor andere devices, mijn ESP32's voor mijn airco's vond discovery van HA vrijwel direct na een reboot dus ligt toch aan de code die gebruikt wordt volgens mij.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
tismij schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:47:
[...]

heb versie 2.1.4 en moet na een reboot van HA ook de heatbooster inloggen en discovery uit en weer aan zetten voor HA hem onder MQTT vind.
Buiten MQTT (dus als ESPHOME device) vind hij hem niet.
Heb zowel MQTT als ESPHOME goed werkend onder HA voor andere devices, mijn ESP32's voor mijn airco's vond discovery van HA vrijwel direct na een reboot dus ligt toch aan de code die gebruikt wordt volgens mij.
Hij stuurt de discovery-berichten elke 30 minuten, dus na een reboot van HA kan het tot 30 minuten duren voor je ze weer ziet. Dit is normaal gedrag. Vaker auto-discovery sturen is ongewenst omdat HA en met name Domoticz dat minder fijn vinden, die gaan de devices iedere keer opnieuw parsen. Niet te vaak je HA rebooten dus ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Bazz0847 op 28-01-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Bazz0847 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Hij stuurt de discovery-berichten elke 30 minuten, dus na een reboot van HA kan het tot 30 minuten duren voor je ze weer ziet. Dit is normaal gedrag. Vaker auto-discovery sturen is ongewenst omdat HA en met name Domoticz dat minder fijn vinden, die gaan de devices iedere keer opnieuw parsen. Niet te vaak je HA rebooten dus ;)
Ik snap, maar herkend discovery hem dan niet als ESPHOME device (ze zijn toch met esphome geflasht?) ?

Doet zijn werk overigens verder goed en is voorlopig een minor issue, ga zoetjes aan alle radiatoren hiermee uitrusten.
Is het eventueel mogelijk om een zelf aangepaste ESP te flashen (zag code+yaml zo niet op github), dan kan ik echt tweaken zoveel als ik wil ?

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Hij draait geen ESPHome, maar mijn eigen firmware 🙂 Daarom herkent ESPHome hem niet. Alles loopt via MQTT.

Je kunt hem zeker zelf flashen met ESPHome, daar is de programmeerconnector voor. Ik gebruik het zelf niet omdat ik mijn eigen firmware fijner vind, en ik heb dus geen YAML beschikbaar, maar voel je vrij er 1 te schrijven. Houd er wel rekening mee dat je dan echt alles overnieuw moet gaan maken. Mijn firmware is vrij compleet en imo is het dus niet perse een zinnige exercitie, maar echt tweaken om het tweaken.

[ Voor 32% gewijzigd door Bazz0847 op 28-01-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:32
tismij schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:56:
[...]

Ik snap, maar herkend discovery hem dan niet als ESPHOME device (ze zijn toch met esphome geflasht?) ?

Doet zijn werk overigens verder goed en is voorlopig een minor issue, ga zoetjes aan alle radiatoren hiermee uitrusten.
Is het eventueel mogelijk om een zelf aangepaste ESP te flashen (zag code+yaml zo niet op github), dan kan ik echt tweaken zoveel als ik wil ?
Wat zou je nog meer willen tweaken? Die modules van @Bazz0847 doen alles wat je wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

MBgek schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:22:
[...]

Wat zou je nog meer willen tweaken? Die modules van @Bazz0847 doen alles wat je wil.
mqtt instellingen, mogelijk toch verhogen interval van berichten sturen etc.
Ben toch met ESP bezig nu dus alleen al mooi om te zien hoe het hierin opgezet is, maar iedereen zal allicht andere kleine tweaks fijn vinden en Bas kan niet alles toevoegen.
Als ik dit niet interessant vond had ik niet voor deze tweak oplossing gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Bazz0847 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:09:
Hij draait geen ESPHome, maar mijn eigen firmware 🙂 Daarom herkent ESPHome hem niet. Alles loopt via MQTT.

Je kunt hem zeker zelf flashen met ESPHome, daar is de programmeerconnector voor. Ik gebruik het zelf niet omdat ik mijn eigen firmware fijner vind, en ik heb dus geen YAML beschikbaar, maar voel je vrij er 1 te schrijven. Houd er wel rekening mee dat je dan echt alles overnieuw moet gaan maken. Mijn firmware is vrij compleet en imo is het dus niet perse een zinnige exercitie, maar echt tweaken om het tweaken.
Duidelijk, dacht dat het al esphome was vandaar vraag.
Dan laat ik het zo tot ik er tijd en zin in heb om helemaal in esphome te doen (heeft niet zoveel nut inderdaad)

Dan mocht je tijd en zin hebben zou een mooie extra optie zijn om iets meer MQTT opties te hebben (refreshrate discovery evt, hoofdtopic zodat ik ze allemaal onder 1 hoofdtopic kan zetten etc).
Niet super belangrijk maar zijn wel prettige opties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 17:31
Bazz0847 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:09:

Home assistant stuurt een mqtt bericht bij opstarten. Je kan de module daar naar laten luisteren en bij ontvangst een autodiscovery sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

heeft iemand een mooie oplossing bedacht om zo'n heatbooster buiten de radiator te hangen zonder dat de kat hem eraf kan meppen?

In de radiator merk ik erg slechte wifi verbinding, als ik hem erbuiten hang is dit een stuk beter maar helaas met al die draadjes is zo'n ding erg interessant voor de katten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roblom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 10:06
Ik heb hem achter de radiator gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

roblom schreef op zondag 29 januari 2023 @ 12:33:
Ik heb hem achter de radiator gehangen.
helaas de mijne hangen aan de muur vast, probeer wel wifi iets extra te boosten in de buurt van de slechtste verbindingen.
En het is niet zo'n ramp, kan ledje afplakken en hij doet zijn werk in principe zonder externe input is alleen voor bijhouden/controleren eigenlijk (voorlopig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roblom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 10:06
Maar hangt de radiator zo dicht tegen de muur dat hij daar niet tussen past dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

roblom schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:45:
Maar hangt de radiator zo dicht tegen de muur dat hij daar niet tussen past dan?
zit aan de muur vast, ik heb zo'n bak die om het element hangt, achterkant is dus gewoon muur en geen radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
Ik een T22 radiator van 290 cm lang en 40 cm hoog. Tussen de platen zit 70 mm ruimte. En ik heb een normale cv ketel. Het doel is om de woonkamer sneller op te warmen en eventueel ook om de cv ketel op een lagere temperatuur te kunnen zetten.

Eerst wilde ik een paar ventilatoren van Heatfan of Speedcomfort kopen. Maar dat wordt behoorlijk duur met zo'n lange radiator (Heb eerlijk gezegd geen idee of je heel de radiator vol moet hangen)

Maar bedacht me dat ik dit misschien zelf ook wel zou kunnen maken ivm Home Assistant en Esphome.
Daarna kwam ik bij dit topic.
De Heatbooster van Bas ziet er erg interessant uit.
Maar ik weet niet goed welke fans ik moet nemen. De meeste fans die hier gebruikt worden zijn groter dan mijn radiator. Eventueel zouden ze aan de achterkant wel iets kunnen/mogen uitsteken.
Wat kleinere fans, bv Gelid Silent 7, maken misschien weer wat meer herrie.

Wat zouden jullie me kunnen adviseren. En hoeveel is verstandig op mijn radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Kitser schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:47:
Ik een T22 radiator van 290 cm lang en 40 cm hoog. Tussen de platen zit 70 mm ruimte. En ik heb een normale cv ketel. Het doel is om de woonkamer sneller op te warmen en eventueel ook om de cv ketel op een lagere temperatuur te kunnen zetten.

Eerst wilde ik een paar ventilatoren van Heatfan of Speedcomfort kopen. Maar dat wordt behoorlijk duur met zo'n lange radiator (Heb eerlijk gezegd geen idee of je heel de radiator vol moet hangen)

Maar bedacht me dat ik dit misschien zelf ook wel zou kunnen maken ivm Home Assistant en Esphome.
Daarna kwam ik bij dit topic.
De Heatbooster van Bas ziet er erg interessant uit.
Maar ik weet niet goed welke fans ik moet nemen. De meeste fans die hier gebruikt worden zijn groter dan mijn radiator. Eventueel zouden ze aan de achterkant wel iets kunnen/mogen uitsteken.
Wat kleinere fans, bv Gelid Silent 7, maken misschien weer wat meer herrie.

Wat zouden jullie me kunnen adviseren. En hoeveel is verstandig op mijn radiator?
Ik gebruik zelf 15 P8 fans onder een T21. Ze steken idd een klein beetje uit, maar dat vind ik niet erg. 15 is de max aan ventilatoren die je kunt koppelen aan de HeatBooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
zunrob schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:17:
[...]

Ik gebruik zelf 15 P8 fans onder een T21. Ze steken idd een klein beetje uit, maar dat vind ik niet erg. 15 is de max aan ventilatoren die je kunt koppelen aan de HeatBooster.
Thanks! Heb je ze met een hoekprofiel onder de radiator gebonden zoals een aantal hier dat gedaan hebben?
Pagina: 1 ... 45 ... 55 Laatste