LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 44 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:04
Cella schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:15:
Vandaag mijn 2e en 3e heatbooster-module van @Bazz0847 icm 2x15 Arctic fans in gebruik genomen. Alles werkt prima, maar toch twee vragen.

- Klopt het dat de master-slave setup alleen kan worden gebruikt via HA en/of MQTT (ben ik helaas niet in thuis)? Dus niet via wifi?

- Het lukt me bij alle drie modules die ik nu gebruik niet om via wifi in de config pagina te komen, ondanks dat ik dat bij het configureren wel heb aangevinkt (optie Online - zelfstandig), alleen via de knopjes, wat natuurlijk best onhandig is. Je moet toch gewoon via 192.168.4.1 in die config pagina kunnen komen? Blijkbaar doe ik iets structureel fout...
Zodra de modules zijn aangemeld dan moet je het IP adres gebruiken die ze hebben gekregen van je router. Even opzoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:16

- Het lukt me bij alle drie modules die ik nu gebruik niet om via wifi in de config pagina te komen, ondanks dat ik dat bij het configureren wel heb aangevinkt (optie Online - zelfstandig), alleen via de knopjes, wat natuurlijk best onhandig is. Je moet toch gewoon via 192.168.4.1 in die config pagina kunnen komen? Blijkbaar doe ik iets structureel fout...
Dit is mij tot nog toe helaas ook nog niet gelukt. Na vijf keer proberen het opgegeven. Verbinding alleen mogelijk via de knopjes.

Mocht iemand de gouden tip hebben dan houdt ik mij aanbevolen!

Verder werkt de module uitstekend!

Edit: ligt het misschien aan het type WiFi?

[ Voor 3% gewijzigd door Spykie op 07-01-2023 05:45 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41

Zodra ze op je wifi zitten krijgen ze een IP adres vanuit je eigen netwerk toegewezen en moet je ze daarop benaderen. Je kunt dit adres in je router zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:30
Voor alle duidelijkheid, het zijn twee verschillende netwerken. Je verbindt eerst met het heat booster netwerk. Dat lukt kennelijk want je krijgt verbinding naar 192.168.4.1. Na het doorlopen van de configuratie, inclusief het configureren van je eigen netwerk, volgt een restart. Na de restart moet je met je eigen WiFi netwerk verbinden en, zoals @Diedo70 aangeeft het ip adres in de router opzoeken en in je browser invullen. Als je met je telefoon werkt moet je dus actief een nieuw netwerk selecteren.
Ik heb daarna de booster een fixed ip gegeven maar dat is een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Maarten60 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:03:
Voor alle duidelijkheid, het zijn twee verschillende netwerken. Je verbindt eerst met het heat booster netwerk. Dat lukt kennelijk want je krijgt verbinding naar 192.168.4.1. Na het doorlopen van de configuratie, inclusief het configureren van je eigen netwerk, volgt een restart. Na de restart moet je met je eigen WiFi netwerk verbinden en, zoals @Diedo70 aangeeft het ip adres in de router opzoeken en in je browser invullen. Als je met je telefoon werkt moet je dus actief een nieuw netwerk selecteren.
Ik heb daarna de booster een fixed ip gegeven maar dat is een keuze.
Yeah gelukt! In mijn Deco mesh app staat idd een ip-adres per booster. Via dat adres kom ik in de config pagina. Thanks all! 👍

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 16:22
Bij mij lukte het alleen via mobiel om op de config pagina te komen. Ondanks dat ik via mijn macbook wel via de wifi con connecten, kon ik niet op de config pagina komen. Kan ook aan de firefox browser liggen die alleen maar https:// toe staat.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:30
Ik heb zelf geen ervaring met een macbook. Op mijn iPad in safari type ik gewoon het IP-adres 192.168.x.y in en krijg ik verbinding. Dus zonder http: of https

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ib8yAM3tUkOwqViUM-8dskcy9VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FVjt9QpeeyzR3qxkCwSTdFy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu 4 van de 9 fan-modules af, aangestuurd door 2 van @Bazz0847 regel modules in 2 convectoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehO3kJRzGFV6ZRhWyM-vnMOTy7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUvzQ323chpr3Vl0YxEZJmAB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit blijkt in zekere zin redelijk gigantische overkill gezien hoe snel ik de kamer nu kan opwarmen met Ta 36…

Maar dat is natuurlijk te temperen door Ta nog verder omlaag te halen wat een warmtepomp fijn gaat vinden.

Ik heb nog wel een interessant vraagstuk: als de thermostaat knoppen de ventielen dicht drukken zit er nog warm water in de leidingen. Dat koelt maar langzaam af dus houdt de module de fans vrij lang in bedrijf, maar de convector zelf zal in no time koud zijn. Ik zie daar op dit moment eigenlijk geen oplossing voor. Ideeën?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:32
Ronald schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:34:
[Afbeelding]

Ik heb nu 4 van de 9 fan-modules af, aangestuurd door 2 van @Bazz0847 regel modules in 2 convectoren.

[Afbeelding]

Dit blijkt in zekere zin redelijk gigantische overkill gezien hoe snel ik de kamer nu kan opwarmen met Ta 36…

Maar dat is natuurlijk te temperen door Ta nog verder omlaag te halen wat een warmtepomp fijn gaat vinden.

Ik heb nog wel een interessant vraagstuk: als de thermostaat knoppen de ventielen dicht drukken zit er nog warm water in de leidingen. Dat koelt maar langzaam af dus houdt de module de fans vrij lang in bedrijf, maar de convector zelf zal in no time koud zijn. Ik zie daar op dit moment eigenlijk geen oplossing voor. Ideeën?
even een vraag, heb jij daar de jaga lvt tempo hangen? welk type? ik ben ook aan het kijken om mijn T22 naar de temo te vervangen om zo meer warmte vermogen te genereren.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Ronald schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

mooie fans ;)

voor wat betreft het afkoelen / doordraaien: kun je de temperatuur sensor niet gewoon tussen de ribben / op de convector plaatsen? bij voorkeur misschien wel onder een fan. daar zal je sensor relatief snel afkoelen en heb je ook een realistischere meting?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@LinuZZ erg mooie fans, heb er nog een handje vol van ;)

Dat idee lost het nalopen op, maar of het iets realistisch meet durf ik vragen bij te stellen.

Nu meet ik dichter bij de Ta denk ik.

Wellicht op het distributie huis van de convector?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:02
Ronald schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:14:
@LinuZZ erg mooie fans, heb er nog een handje vol van ;)

Dat idee lost het nalopen op, maar of het iets realistisch meet durf ik vragen bij te stellen.

Nu meet ik dichter bij de Ta denk ik.

Wellicht op het distributie huis van de convector?
voor TA kun je misschien beter een andere plek pakken, aan de andere kant is het misschien ook niet heel erg als je een paar cm in de radiator gaat meten, zeker niet als je daarmee je fans sneller af kan laten slaan. uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat je met de meting doet. als de flow normaal is, zal er nog niet een heel groot verschil zitten tussen het distributiehuis en de radiator, maar zodra je de knop dichtduwt wil je dit ook snel weten lijkt me.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
buell schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:50:
[...]

even een vraag, heb jij daar de jaga lvt tempo hangen? welk type? ik ben ook aan het kijken om mijn T22 naar de temo te vervangen om zo meer warmte vermogen te genereren.
Ik heb in de kamer die nu “af” is 2x Jaga tempo T10 180x60 met elk 16 fans en 1 @Bazz0847 controller elk.

Andere kamer is een T10 300x60 en gaat 30 fans verdeeld over 2 controllers krijgen. Ben nu de kabel boom aan het maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eiG_e1XauzSqlM2sEsL6ymbLIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8rW1DBRgGpsaZGkiBN0mNL5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpNOAUvRkelsW6SjUvr4Z4eMH8c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCWO04BEJTtHfoGeBmkesBsc.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor de 5 fans op controller 1 in middelste compartiment.

Laatste kamer is een T15 200x70 die 12 140mm fans gaat krijgen.

Tekort afgifte ga ik niet hebben…

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 09:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3raWsZXGFdGHFfjpJM4pCHaE39o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHuFXJT3a2H1V1gLB9FvhweN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIdNiVn8ZOs2UOnWDcTs1t82IRE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVSdHPgjCu6BBVTSn1QJYX8Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gq1GiIO5TMdSmivbfys1ulNjQdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMJQ3fvyuGoASGekXvPx7CbP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygHhYLOaHtyVqoSEQGWB4o1JG_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LB9mHI0nEexiy0gLtE2AdHbH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-rCGNb0O0xxTTwZvKq1XIf4IgA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxT3l0oE3t0xJP4yT8WdfisJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit is mijn zelfbouw variant geworden. Een aantal fan brackets geprint en met een draadeind mooi strak aan elkaar verbonden.

[ Voor 44% gewijzigd door Leon- op 08-01-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSGHGV
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:54
Bazz0847 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Dit klinkt als een bug in Domoticz. Er zouden nog 3 topics moeten zijn: boostmode-ref, controlmode-ref en fanspeed-ref (zie ook de protocol spec op mijn webshop). Domoticz moet state changes daar naartoe publishen. Ik heb zelf geen domoticz, maar misschien kun je het werkend krijgen met behulp van mijn protocol spec?
Device type Number wordt nog niet ondersteund door de Auto recovery bij Domoticz (bron: domoticz wiki) Daarom wordt fan-speed en ambientcontroltemp niet automatisch zichtbaar. Maar via Node-RED alsnog toe te voegen, zie voorbeeld van @Knielen op 4-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik weet dat ze te koop zijn, maar ik vond de draad net te dun voor 15-16 fans.

Dus voor die er ook over nadenken: fan stekkers bedraden. Vrouwtjes gaan zelfde, maar daar heb ik er niet zoveel van nodig ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iAO74Tr3H3mmXhH0l1NNn4KlFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nonDdlDIx3JtB1622b5slvYl.jpg?f=fotoalbum_large

Tacho, volgens Noctua in groen, ontbreekt hier bewust. Dat stuur ik alleen vanaf de eerste fan.

Al lijkt de module van @Bazz0847 dat niet door te geven aan home assistant helaas. Zou dat wel mogelijk zijn, Bas? Kers op taart 🍰

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 13:56
@Bazz0847 is het ook mogelijk om het knipperende led uit te zetten? voor de boosters in de slaapkamers zou dat wel fijn zijn.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:53

JME

zeg maar Jamie

Ronald schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:52:
Ik weet dat ze te koop zijn, maar ik vond de draad net te dun voor 15-16 fans.

Dus voor die er ook over nadenken: fan stekkers bedraden. Vrouwtjes gaan zelfde, maar daar heb ik er niet zoveel van nodig ;)
[Afbeelding]
Waar heb je die onderdelen gekocht en wat is de zoekterm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:04

Copitano

Hoorn NH

Leon- schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:09:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Dit is mijn zelfbouw variant geworden. Een aantal fan brackets geprint en met een draadeind mooi strak aan elkaar verbonden.
Oplossingen worden sinds het pionierstijdperk steeds mooier. Misschien bij de eerstvolgende schoonmaakbeurt komende zomer ook de boel maar eens oppimpen.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

JME schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Hier bijvoorbeeld. Gebruik wel de juiste krimptang voor dit priegelwerkje. Zelf gebruik ik deze. Kost wat, maar al heel veel plezier van gehad bij het hobbyen :Y

[ Voor 22% gewijzigd door Copitano op 08-01-2023 17:05 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
JME schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Bijna alles Ali. Krimptang via Amazon UK via locker bezorging dat ik daar was.

De connectoren en pinnen zijn kf2510
De verbindende krimpstukjes (ga ik nog een foto verhaal van posten) lijken onder de noemer 453 te gaan. Had ik liever kleiner gehad, maar kon ik niet vinden.
Krimpkous met lijm in 4 kleuren en 2 maten (buiten zicht om de krimp verbindingen, in zicht om alles heen, komt ook nog in latere post)
Gevlochten kous om alles heen.

Litze draad 0,25mm2 bij een webshop in de kop van NH. Dit had ik ook zwaarder willen doen, maar wat ik kon vinden kunnen de kf2510 niet meer… en die zijn ook echt wel klein.

Watch this space

[edit] de Krimptang die ik gebruik krimpt geleider isolatie in 1 keer. Dat lijkt de jst tang die @Copitano aanwijst niet te kunnen. Ik heb iwiss 2549.

[ Voor 37% gewijzigd door Ronald op 08-01-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:00
aegis schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:22:
@Bazz0847 is het ook mogelijk om het knipperende led uit te zetten? voor de boosters in de slaapkamers zou dat wel fijn zijn.
De led zou niet moeten knipperen als de module volledig en goed geconfigureerd is. Hij zou (sterk gedimd) continue moeten branden. Heb je de configuratie wel goed doorlopen?

[ Voor 6% gewijzigd door Bazz0847 op 08-01-2023 21:07 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ronald schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:13:
[...]

[edit] de Krimptang die ik gebruik krimpt geleider isolatie in 1 keer. Dat lijkt de jst tang die @Copitano aanwijst niet te kunnen. Ik heb iwiss 2549.
Klopt dat de tang van Engineer in twee keer krimpt. Vind ik fijner werken. Zo'n tang die het in een keer doet heb ik ook liggen, maar voor met name du pont connectortjes werkt dat niet fijn. Veel van die dingen aan gort geknepen voor ik de Engineer tang heb aangeschaft. Eerst het gestripte stukje draad vastknijpen en daarna de klemmetjes om de isolatie van de draad. Maar jou verbindingen zien er ook netjes uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-09 20:36
Vandaag mijn 2e en 3e heatbooster-module van @Bazz0847 icm 2x15 Arctic fans in gebruik genomen. Alles werkt prima, maar toch twee vragen.

- Klopt het dat de master-slave setup alleen kan worden gebruikt via HA en/of MQTT (ben ik helaas niet in thuis)? Dus niet via wifi?

Puntje 2 heb ik zelf ook ervaren.
Het lijkt alsof de wifi module zichzelf uit schakeld na een paar minuten, netwerk is dan niet meer te zien.
Ik ben benieuwd naar de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Via WiFi is de module niet via .4.1 te benaderen.

Hij krijgt een ip van je router, daarop is hij te benaderen. Even in je router kijken wat toegewezen is als je geen HA/mqtt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Ronald schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:05:
Via WiFi is de module niet via .4.1 te benaderen.

Hij krijgt een ip van je router, daarop is hij te benaderen. Even in je router kijken wat toegewezen is als je geen HA/mqtt gebruikt.
Ik heb dat ook meermaals geprobeerd maar krijg 'm niet te zien in m'n Unifi Dashboard.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Spykie dan vermoed ik dat hij geheel geen verbinding maakt met WiFi.

Neem aan dat je de SSID en wachtwoord gecontroleerd hebt? Via mobiel gaat dat vrij makkelijk mis. Let op extra tekens (spaties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Ronald schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:30:
@Spykie dan vermoed ik dat hij geheel geen verbinding maakt met WiFi.

Neem aan dat je de SSID en wachtwoord gecontroleerd hebt? Via mobiel gaat dat vrij makkelijk mis. Let op extra tekens (spaties)
Ja, meermaals. Zojuist nogmaals geprobeerd maar de status LED blijft snel knipperen.
Het zal wel. Draait verder prima.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Tip: de SSID is ook hoofdlettergevoelig :) Misschien ligt het daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Bazz0847 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:22:
Tip: de SSID is ook hoofdlettergevoelig :) Misschien ligt het daar aan?
De SSID is twee cijfers en het wachtwoord in de categorie 'doemijeensinternet" , niets speciaals of lastigs. WiFi is 2.4 én 5 Ghz dus dat zal het ook niet zijn.

Maar ben er nou wel klaar mee met het iedere keer de convector put induiken om de menu en reset knop in te drukken. Home Assistent staat op de planning voor over een maand of 12, kijk dan wel weer eens.

Bedankt voor het meedenken :)

[ Voor 0% gewijzigd door Spykie op 09-01-2023 16:26 . Reden: spatie ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rukajCX7ZOUbRcTZjuqThO-C94k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsBf8KNpGM1t4YJaXDr7cxDd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zr3tQHza9wFSwU-FjvrIL1JlzNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBJruWpjBdRgme9L6LPdzJYJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GiZxdNbauvVXRt58RB2BVOgKiww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPzCX2a1AuS2sBIyUmDrTwnQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXX6h_DisYA-yfyS-3RUczh4uXM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZUHHJJTvsC3jwAED8jctkbL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEPHxZgPJzWj4kDN2SRggzFq_kU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T87P3b1VSgOmUsbJyS5zFSml.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPzkorp4A0ZOoK_LPDsnBkV-UdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Z6951QIU1iAWf88xRAGnmOD.jpg?f=fotoalbum_tile

Rinse repeat en dan ontstaat de kabel boom.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 09-01-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-09 18:04
Wie heeft er nog een mooie trafo gevonden welke met steek of schroef klemmen aangesloten kan worden op 230v? De afstand naar de wcd is te ver en ik heb liever niet 365 dagen per jaar zo'n lelijk blok in de wcd zitten.

Of zijn er wellicht nog andere mooie opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Mustang24 led strip voeding als deze https://www.ledlampaanbie...ax-20w-ste-107490980.html

Niet meer op voorraad helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:42
Broodro0ster schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:38:
[...]

Geen antwoord op jouw vraag, maar ik zie een hoge delta T. Met meer flow door de radiatoren krijg je een lagere delta T en dus meer energie uit de radiator. Of dezelfde energie voor lagere aanvoer.
Misschien minder interessant als je met gas verwarmd, maar met warmtepomp kan dit de COP verhogen
Het is een balanceer act; zo veel mogelijk pendelen voorkomen vs hoge Ta/lagere COP. De reden dat ik met deze ventilatorinstelling bezig ben is precies dat: door de ventilatoren meer afgifte bij lagere temperatuur dus hopelijk lagere Ta (en dus hogere COP) en toch nog redelijk lange runs.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Dubbele flow en helft delta T is nog steeds evenveel afgifte in vermogen. Alleen kan de TA dan lager en dus hogere cop.

Maar het is inderdaad een balanceer act. Je wil ook niet het water horen ruisen door de leidingen door teveel flow.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@Bazz0847 Ik weet al waar de knipperende ledjes voor zijn omdat de modules slecht wifi in de radiatoren hebben( ivm WAF) proberen ze steeds te reconnecten en elke keer als ze reconnecten gaan de lampjes knipperen.

Is er een mogelijkheid om een optie te hebben om dit uit te zetten? in de slaapkamers zou dit zeker handig zijn.

misschien ook een handige voor webserver op de module om ook cache headers toe te voegen aan de verschillende bestanden van de web frontend zodat ook met slecht wifi de pagina's goed laden. Nu heb ik vaak dat jquery of functions.js niet kunnen laden ivm het slechte wifi terwijl als die bestanden gewoon gecached waren local zou die wel goed laden omdat die dan alleen de getstatus call over het netwerk hoeft uit te voeren

en misschien ook een indicator van de wifi rssi op de frontend tonen zou het makkelijker maken om te zien wat er mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:27
aegis schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:35:
@Bazz0847 Ik weet al waar de knipperende ledjes voor zijn omdat de modules slecht wifi in de radiatoren hebben( ivm WAF) proberen ze steeds te reconnecten en elke keer als ze reconnecten gaan de lampjes knipperen.

Is er een mogelijkheid om een optie te hebben om dit uit te zetten? in de slaapkamers zou dit zeker handig zijn.

misschien ook een handige voor webserver op de module om ook cache headers toe te voegen aan de verschillende bestanden van de web frontend zodat ook met slecht wifi de pagina's goed laden. Nu heb ik vaak dat jquery of functions.js niet kunnen laden ivm het slechte wifi terwijl als die bestanden gewoon gecached waren local zou die wel goed laden omdat die dan alleen de getstatus call over het netwerk hoeft uit te voeren

en misschien ook een indicator van de wifi rssi op de frontend tonen zou het makkelijker maken om te zien wat er mis is.
Ik denk dat het lastig is om de software zo te maken dat iedereen tevreden mee is. Gebruikers variëren in kennis van het zoeken van een ip adres tot webheaders.
@Bazz0847 mijn voorkeur zo het hebben om in esphome te scripten. Dan kan het standalone werken, een webpage is ook mogelijk en voor de script kiddies is alles toegankelijk en aan te passen. Home assistant is (eenvoudig) mogelijk maar niet noodzakelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
@JorisV Ik bedoel dat @Bazz0847 de cache headers zet zodat de bestanden van de webfrontend gecached worden door de browser, dat zou kunnen helpen met slechte verbindingen zodat de browser niet bij elke refresh alle bestanden van de heatbooster module hoeft te downloaden maar dat die al in the cache van de browser staan. Dit is niet iets wat eindgebruikers direct zouden zien of hoeven in te stellen maar zou het voor eindgebruikers wel iets robuuster moeten maken om er mee te werken. Ik ga er vanuit dat voor de overgrote meerderheid de module netjes en onzichtbaar weggewerkt moeten worden voor de WAF en dat kan leiden tot slechte wifi connecties leiden.

Ik vroeg me af of de heatbooster firmware ook open source ontwikkeld wordt dat zou denk voor menig tweaker hier mooi zijn als ze iets willen toevoegen dan kunnen ze een custom firmware maken maar ook @Bazz0847 helpen met nuttige functie toevoegen indien de geaccepteerd worden. En volgens mijn als je esphome er op wilt zitten zou dat sowieso al moeten kunnen want het is namelijk een gewone esp die er op zit, dan moet je alleen nog uitzoeken hoe alles aangestuurd moet worden welke pins gebruikt worden.

[ Voor 27% gewijzigd door aegis op 10-01-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:27
aegis schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:51:
@JorisV Ik bedoel dat @Bazz0847 de cache headers zet zodat de bestanden van de webfrontend gecached worden door de browser, dat zou kunnen helpen met slechte verbindingen zodat de browser niet bij elke refresh alle bestanden van de heatbooster module hoeft te downloaden maar dat die al in the cache van de browser staan. Dit is niet iets wat eindgebruikers direct zouden zien of hoeven in te stellen maar zou het voor eindgebruikers wel iets robuuster moeten maken om er mee te werken. Ik ga er vanuit dat voor de overgrote meerderheid de module netjes en onzichtbaar weggewerkt moeten worden voor de WAF en dat kan leiden tot slechte wifi connecties leiden.

Ik vroeg me af of de heatbooster firmware ook open source ontwikkeld wordt dat zou denk voor menig tweaker hier mooi zijn als ze iets willen toevoegen dan kunnen ze een custom firmware maken maar ook @Bazz0847 helpen met nuttige functie toevoegen indien de geaccepteerd worden. En volgens mijn als je esphome er op wilt zitten zou dat sowieso al moeten kunnen want het is namelijk een gewone esp die er op zit, dan moet je alleen nog uitzoeken hoe alles aangestuurd moet worden welke pins gebruikt worden.
Ja precies dat laatste. Ik heb wel een esphome script voor een esp8266 (nog niet helemaal af, maar het werkt), maar om die op deze module te zetten is wat meer kennis van de hardware wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@JorisV je zou deze repo kunnen checken https://github.com/BeaverUI/ESPJagaBooster volgens mij is dit de daar staat welke pins gebruikt worden. En in de huidige rev R05 wordt een esp32c3 gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 23:52

Plak een stukje zwarte tape over het ledje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-sto
MBgek schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Plak een stukje zwarte tape over het ledje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2OPudwGN3a5wrfIJAmLgL_vmm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Nsx1LNNg7YfC6G12LamFp4P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door J-sto op 11-01-2023 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847

Momenteel niet, dat is iets voor een latere firmware versie. Duct tape is je vriend voor nu ;)
Als de verbinding zo slecht is dat die bestanden niet opgehaald kunnen worden dan gaat MQTT ook niet lekker werken. Ik zie daar dus niet echt het nut van in, het geeft slechts de illusie van een goede verbinding.
Ben ik mee bezig, die zit in de volgende firmware versie! (met nog wat andere verbeteringen mbt configureren, zoals dat je gewoon uit een lijstje van beschikbare netwerken kunt kiezen incl de RSSI van ieder netwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
JorisV schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:45:
[...]

Ik denk dat het lastig is om de software zo te maken dat iedereen tevreden mee is. Gebruikers variëren in kennis van het zoeken van een ip adres tot webheaders.
@Bazz0847 mijn voorkeur zo het hebben om in esphome te scripten. Dan kan het standalone werken, een webpage is ook mogelijk en voor de script kiddies is alles toegankelijk en aan te passen. Home assistant is (eenvoudig) mogelijk maar niet noodzakelijk.
Je kunt de module gewoon programmeren via ESPHome hoor :) De programmeerpoort van de ESP is daarvoor gewoon te gebruiken, wel even de module starten met de programmer bootloader (knopje ingedrukt houden tijdens power-up). Leef je uit zou ik zeggen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Bazz0847 op 11-01-2023 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 12:03
Leuke projecten om allemaal te zien, al bijna het hele topic doorgebladerd. Zeer informatief en het geeft wel vertrouwen dat ik het ook wel voor elkaar kan krijgen.

Om het zelf boven wat warmer te krijgen wil ik mijn verwarming ook gaan boosten met het setje van @Bazz0847 en arctic F9 PWM PST fans. Ik heb 2 kamers waar 2x convectie verwarming aan de wand hangt.

Ik heb 2 vragen waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen:

1. Is het een kwestie van zoveel mogelijk fans plaatsen als dat past of is er een minimale afstand of weinig verschil na een bepaald aantal?

2. Ik heb 2 losse convectoren in 1 kamer die altijd tegelijkertijd aanstaan. Kan ik met 1 Heatbooster unit allebei aansturen?
Ze staan ongeveer 1-1,5 meter van elkaar af, dat zou dan dus een aantal verlengkabeltjes aan elkaar maken betekenen? Ik kan n.l. niet langer dan 60cm verlengkabel vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Heb de boosters nu een tijdje hangen onder de T22 radiator (15 stuks Artic P8) werkt op zichzelf prima. Maar krijg wel wat klachten over het blazen van koude lucht.. (waf). Nou lijkt het mij dat de modules best lang blijven blazen als de radiator zelf eigenlijk al koud is.
Ook maken sommige fans een rammelend geluid als die op lage stand draaien.

Is dit een kwestie van de parameters anders instellen? Of de sensor op een andere plaats hangen? Zou de aansturing ook kunnen op basis van de T(in). Dus, als het ingaande cv-water onder een bepaalde temperatuur komt de fans langzamer gaan draaien of uit gaan? Als ik het goed heb, is nu de omgevings-temperatuur leidend en de starter, de inkomende cv water temp? Maar als de cv bijvoorbeeld maar kort aan staat, wordt de ingestelde omgevings-temperatuur niet gehaald (op het punt waar de sensor meet) en lijkt het alsof de module maar hard door blijft blazen in de hoop dat die ooit nog eens gehaald wordt :) Met het gevolg de koude lucht.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:43
mnugter schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:43:
Leuke projecten om allemaal te zien, al bijna het hele topic doorgebladerd. Zeer informatief en het geeft wel vertrouwen dat ik het ook wel voor elkaar kan krijgen.

Om het zelf boven wat warmer te krijgen wil ik mijn verwarming ook gaan boosten met het setje van @Bazz0847 en arctic F9 PWM PST fans. Ik heb 2 kamers waar 2x convectie verwarming aan de wand hangt.

Ik heb 2 vragen waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen:

1. Is het een kwestie van zoveel mogelijk fans plaatsen als dat past of is er een minimale afstand of weinig verschil na een bepaald aantal?

2. Ik heb 2 losse convectoren in 1 kamer die altijd tegelijkertijd aanstaan. Kan ik met 1 Heatbooster unit allebei aansturen?
Ze staan ongeveer 1-1,5 meter van elkaar af, dat zou dan dus een aantal verlengkabeltjes aan elkaar maken betekenen? Ik kan n.l. niet langer dan 60cm verlengkabel vinden..
Wat betreft vraag 1: meer is beter. Meer fans kunnen dezelfde hoeveelheid warme lucht verplaatsen met minder toeren per minuut. En minder toeren is minder herrie. Weinig verschil na een aantal zal vast wel zijn, maar ik heb hier nog geen manier gelezen om te bepalen hoe. Daarom is het tot nu toe een afweging tussen je portemonnee en geluid.

Vraag 2 weet ik niet hoe ver je kan gaan met kant en klare verlengkabeltjes aan elkaar maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisian1206
pc_slopert schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:08:
Heb de boosters nu een tijdje hangen onder de T22 radiator (15 stuks Artic P8) werkt op zichzelf prima. Maar krijg wel wat klachten over het blazen van koude lucht.. (waf). Nou lijkt het mij dat de modules best lang blijven blazen als de radiator zelf eigenlijk al koud is.
Ook maken sommige fans een rammelend geluid als die op lage stand draaien.

Is dit een kwestie van de parameters anders instellen? Of de sensor op een andere plaats hangen? Zou de aansturing ook kunnen op basis van de T(in). Dus, als het ingaande cv-water onder een bepaalde temperatuur komt de fans langzamer gaan draaien of uit gaan? Als ik het goed heb, is nu de omgevings-temperatuur leidend en de starter, de inkomende cv water temp? Maar als de cv bijvoorbeeld maar kort aan staat, wordt de ingestelde omgevings-temperatuur niet gehaald (op het punt waar de sensor meet) en lijkt het alsof de module maar hard door blijft blazen in de hoop dat die ooit nog eens gehaald wordt :) Met het gevolg de koude lucht.
Je kunt in ieder geval de nadraaitijd verkorten. Die staat standaard op 10 minuten. Deze instelling wordt zichtbaar als je 'geavanceerde parameters instellen' aanvinkt in de configuratie interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Even een algemene vraag, hoop dat die hier goed zit.

Ik heb tweedehands een type 15 Jaga Tempo gekocht, vrijstaand model, 40cm hoog, welke ik met 5 (of later misschien 10) ventilatoren wil gaan boosten. Nu heb ik de keus om hem vrijstaand te plaatsen, dus 40cm hoog. Alternatief is dat ik hem tegen de muur hang, met een paar nieuwe consoles en zijkanten. Ik kan 'm dan max. 60cm hoog maken. Scheelt die 20 cm nog veel in convectie? Of is het de moeite niet waard?

[ Voor 8% gewijzigd door Bra-Jo op 11-01-2023 16:04 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 14:16
Bra-Jo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 15:28:
Even een algemene vraag, hoop dat die hier goed zit.

Ik heb tweedehands een type 15 Jaga Tempo gekocht, vrijstaand model, 40cm hoog, welke ik met 5 (of later misschien 10) ventilatoren wil gaan boosten. Nu heb ik de keus om hem vrijstaand te plaatsen, dus 40cm hoog. Alternatief is dat ik hem tegen de muur hang, met een paar nieuwe consoles en zijkanten. Ik kan 'm dan max. 60cm hoog maken. Scheelt die 20 cm nog veel in convectie? Of is het de moeite niet waard?
Volgens Jaga is de hoogte van de convector niet meer relevant als je dhb toevoegt. Lijkt mij ook wel logisch; ventilatoren vervangen dan het schoorsteeneffect.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 22:16
mnugter schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:43:

Kan ik met 1 Heatbooster unit allebei aansturen?
Ja, ik heb ook twee losse strada's op één booster van Bas. Simpelweg de doorlus van de laatste fan verlengd met een stuk kern van een UTP kabel. Moest echt een dunne draad hebben omdat hij onder een plint moest. Does the job O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

ZonnigY schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Volgens Jaga is de hoogte van de convector niet meer relevant als je dhb toevoegt. Lijkt mij ook wel logisch; ventilatoren vervangen dan het schoorsteeneffect.
Mooi, scheelt weer wat gedoe. :) Tnx!

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Copitano schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:33:
[...]

Klopt dat de tang van Engineer in twee keer krimpt. Vind ik fijner werken. Zo'n tang die het in een keer doet heb ik ook liggen, maar voor met name du pont connectortjes werkt dat niet fijn. Veel van die dingen aan gort geknepen voor ik de Engineer tang heb aangeschaft. Eerst het gestripte stukje draad vastknijpen en daarna de klemmetjes om de isolatie van de draad. Maar jou verbindingen zien er ook netjes uit. ;)
Die kleine krengen gaan gemakkelijk verkeerd ja, maar als je een duim tegen de pin houdt lijkt hij redelijk recht te blijven. Voldoende om de connector in te klikken.

Inmiddels klaar met krimpen… heb mijn dosis wel gehad voorlopig. Nu nog slechts voor 42 fans uitsparingen zagen in de L-strips.

De kamer waar de eerste 32 fans in de convectoren liggen werken als een malle op standje onhoorbaar.

Als iemand WAF zoekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-09 22:16
Ronald schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 20:15:
[...]

Inmiddels klaar met krimpen… heb mijn dosis wel gehad voorlopig. Nu nog slechts voor 42 fans uitsparingen zagen in de L-strips.
Daar was ik te lui voor, maar bleek achteraf wel nodig. Ik had die zwarte kunststof hoekprofielen van de bouwmarkt , maar die gingen toch tikken tegen de artics. Snel opgelost door met een stift door de fans de contour te tekenen, vervolgens in te snijden met stanley en daarna gewoon uitgebroken :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De noctua’s tikken niet, maar geen zin onnodig flow te missen.

Kost wat, heb je wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
Guus. schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:42:
[...]

Daar was ik te lui voor, maar bleek achteraf wel nodig. Ik had die zwarte kunststof hoekprofielen van de bouwmarkt , maar die gingen toch tikken tegen de artics. Snel opgelost door met een stift door de fans de contour te tekenen, vervolgens in te snijden met stanley en daarna gewoon uitgebroken :Z
Ik heb gewoon een stevige schaar gepakt en een hele stompe V eruit geknipt, als je strip niet te breed is dan is de error te verwaarlozen, good enough en ging vrij rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-08 12:03
Frisian1206 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:12:
[...]
Wat betreft vraag 1: meer is beter. [...]
Bedankt! Zo'n vermoeden had ik al dus ik ga maar even aan het meten om te zien hoeveel er in past / handig is.
Guus. schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:20:
[...]

a, ik heb ook twee losse strada's op één booster van Bas. [...]
Ah mooi, dan ga ik nog even zoeken / kijken hoe ik de kabels netjes ga verlengen. Ben niet zo'n held met knippen en connectors maken maar goed, heeel moeilijk zal het vast niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 10:13
mnugter schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 11:20:
[...]

Ah mooi, dan ga ik nog even zoeken / kijken hoe ik de kabels netjes ga verlengen. Ben niet zo'n held met knippen en connectors maken maar goed, heeel moeilijk zal het vast niet zijn.
twee kroonsteentjes en 4 draadjes is voldoende, dat moet lukken toch? :P

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-02-2023
Heb de eerste 8 p14's op de Jaga gelegd. Merk alleen dat ik toch de geavanceerde instellingen had moeten bekijken. De 8 fans tegelijk op meer dan 60% vermogen geeft toch wel wat geluid.

Hoe kan ik dat het makkelijkste beperken? Moet ik dan weer op de mode en reset knop drukken om verbinding te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
Heb wat tochtstrip aan de onderkant geplakt voor demping en de ventilatoren daarna gewoon op de lamellen van de Jaga gelegd. Zie namelijk niet echt zo een mogelijkheid om er nog een hoekprofiel omheen te doen. Ligt al aardig klem zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Den_Haag schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:26:

Hoe kan ik dat het makkelijkste beperken? Moet ik dan weer op de mode en reset knop drukken om verbinding te maken?
Ja, tenzij je de web interface in normaal bedrijf aan zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_Haag
Wifi is daar te slecht, net geprobeerd maar hij blijft knipperen. Dus maar de jaga open maken als ik iets wil wijzigen.

Merk trouwens wel al duidelijk verschil in de ruimte waar ik het geïnstalleerd heb. Ipv op 17,5gr staat hij nu mooi op 19gr.
Even een paar dagen testen maar hij oogt nu al positief

[ Voor 101% gewijzigd door Den_Haag op 12-01-2023 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb ondertussen de fans voor in de convectorput op profielen gemonteerd. Aan een kant heb ik een millimeter of 2 ruimte gelaten tussen profiel en ventilatoren voor de kabels. Echter de PWM verlengkabel moet hier ook nog langs, en die wat met nylon omvlochten zijn zijn dikker dan de kabels van de P14 zelf, oftewel een grotere ruimte tussen ventilatoren en profiel is nodig. Die plek heb ik helaas niet in de put.
Weet iemand goede PWM verlengkabels te vinden die dunner zijn dan de nylon omvlochten exemplaren?
Ik kwam die van Noctua tegen, daar zit geen nylon maar iets anders omheen. Ik weet niet wat daar de dikte van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
zunrob schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:31:
Ik heb ondertussen de fans voor in de convectorput op profielen gemonteerd. Aan een kant heb ik een millimeter of 2 ruimte gelaten tussen profiel en ventilatoren voor de kabels. Echter de PWM verlengkabel moet hier ook nog langs, en die wat met nylon omvlochten zijn zijn dikker dan de kabels van de P14 zelf, oftewel een grotere ruimte tussen ventilatoren en profiel is nodig. Die plek heb ik helaas niet in de put.
Weet iemand goede PWM verlengkabels te vinden die dunner zijn dan de nylon omvlochten exemplaren?
Ik kwam die van Noctua tegen, daar zit geen nylon maar iets anders omheen. Ik weet niet wat daar de dikte van is.
heel stom idee: nylon er gewoon afknippen? Dan passen de 4 draden er makkelijk langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
ramonlambal schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:26:
[...]

heel stom idee: nylon er gewoon afknippen? Dan passen de 4 draden er makkelijk langs.
Yes, dat had ik idd ook al bedacht. Maar dat vind ik dan weer zonde van zo een kabel.
Op Amazon en ali zie ik wel meerdere (nylon) kabels voor relatief weinig staan. Is me alleen onduidelijk wat de kwaliteit is; iemand een aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mea011
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-08 23:00
Ik wil ook zelf een opstelling maken en ik vind dit er wel heel strak uitzien. Het lijkt erop dat je 3 pins connectors gebruikt. Is dit aan te raden ik dacht dat de PWM fans een 4-pin gebruiken. Is er een reden waarom je een 3 pins zou gebruiken?

Ik wil overigens gebruik maken an een controller van Bazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Mea011 het zijn 4 pins connectoren. Echter de tacho pin sluit ik alleen op de eerste fan aan.

(Pin 3 is tacho, pin 4 is pwm signaal)

Dat is ook wat commercieel verkrijgbare PWM-geschikte splitters doen. Anders krijg je een veelvoud van het tacho signaal ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 13-01-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 01:24
Inmiddels hier 15 Arctic f9 pwm pst draaien met de module van bazz. Erg mooie module. Uiteindelijk voor de pwm pst gegaan in plaats van de gekogellagerde co versie, die maakte namelijk toch wat meer geluid.

Ik ben benieuwd hoe hard de fans bij jullie draaien. Ik heb ze nu maximaal op 21 % draaien, anders wordt het voor het mooie te luidruchtig. Heb ze verder netjes op tochtstrips liggen, dus resonantie is het niet. Vooral de motortjes en luchtverplaatsing zijn hoorbaar bij hogere toerentallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
Zal denk ik ook door het aantal fans komen dat geluid. Versterkt elkaar natuurlijk. Bij 8 fans is het bij 48% nog vrij stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
Den_Haag schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 09:39:
Zal denk ik ook door het aantal fans komen dat geluid. Versterkt elkaar natuurlijk. Bij 8 fans is het bij 48% nog vrij stil
Gebruik je ook de Arctic f9? Voordat ik een groot aantal heb besteld heb ik eerst met twee losse gekeken welke het stilst was. Die kon ik op circa 1000 toeren nagenoeg niet horen. Dus ik denk inderdaad dat het aantal het geluid behoorlijk versterkt. Iedere extra fan 3db er bij?

@Bazz0847 , is het mogelijk om in de module het daadwerkelijke toerental te zien? Ik heb de tacho van de eerste fan netjes aangesloten op de 4 pins connector die op het bordje zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@shoof 32 stuks Noctua A9 op 30% in mijn slaapkamer, onhoorbaar.

Dit ligt op en tussen tochtstrip van de blauw-witte-budgetshop wat heel veel scheelt.

[ Voor 40% gewijzigd door Ronald op 14-01-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
shoof schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Gebruik je ook de Arctic f9? Voordat ik een groot aantal heb besteld heb ik eerst met twee losse gekeken welke het stilst was. Die kon ik op circa 1000 toeren nagenoeg niet horen. Dus ik denk inderdaad dat het aantal het geluid behoorlijk versterkt. Iedere extra fan 3db er bij?
Bij deze verwarming gaat het om de 14cm variant. :)

De 9cm variant ga ik volgende week in elkaar zetten.

Maar misschien zoals hierboven gezegd nog eens wat variëren qua tochtstrip. Welke gebruiken de meesten hier?

[ Voor 10% gewijzigd door Den_Haag op 14-01-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Ik ben op zoek naar wat extra schroeven om de Arctic fans vast te zetten. Klopt het dat de standaard Arctic schroeven 5 mm zijn, en in geval van de P14 10 mm lang?

Edit: deze dus? https://www.hardwarewebwi...ntage-casefans-zwart.html

[ Voor 31% gewijzigd door zunrob op 14-01-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
@Ronald Misschien had ik dan toch voor de noctua moeten gaan. Maar goed , ik weet niet hoeveel lucht ze dan verplaatsen, het percentage alleen zegt dan weer niet zoveel in de vergelijking denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@shoof keerzijde is dat ze zelfs direct van Noctua nog richting 2x zoveel per stuk waren.

Als het werkt werkt het, niet teveel over nadenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Spykie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:25:
[...]

De SSID is twee cijfers en het wachtwoord in de categorie 'doemijeensinternet" , niets speciaals of lastigs. WiFi is 2.4 én 5 Ghz dus dat zal het ook niet zijn.

Maar ben er nou wel klaar mee met het iedere keer de convector put induiken om de menu en reset knop in te drukken. Home Assistent staat op de planning voor over een maand of 12, kijk dan wel weer eens.

Bedankt voor het meedenken :)
Mijn Wifi issue i.c.m. Unifi AP is opgelost door te updaten naar de meest recente Firmware versie _/-\o_
@Bazz0847 bedankt voor je hulp!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• J-sto
Na een lange periode van intermittened hobbyen heeft onze Jaga tempo ook de upgrade gekregen.
Tijdens onze verbouwing waarbij alle radiatoren en electra vervangen zijn ook meteen een stopcontact in de convector radiator laten plaatsen.
Het boardje van Bas is aangesloten op 12 P14 Arctic fans, verdeeld over 2 modules van 6 stuks.
Alles in een kunstof strip van 25mmx25mm gelegd, kabels langs 1 kant er tussen gepropt en met de bekende tochtstrip aan de onderkant.

Al even getest bovenop de radiator voor alles erin te leggen, maar nu ligt alles er strak in, op 1 temp probe die er onderuit steekt niks van te zien!

Werkt als een zonnetje, kamer warmt significant sneller op.
Binnenkort aan home assistant beginnen en dit implementeren.
So far een leuk project en ben meer dan blij met het resultaat (en WA'd)

Dank allen voor de ideeen en hulp :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suAbHpZD_xZdbtf33Y5-2AkhqAI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W74527igEUeIiyOL5fC01fnl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uOI-dnhlCk_Vdr4sreiUeGF93Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDUnh2od30SChjaNtdAmYTm5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7mRMTH5Fb8R_FxHhhsgLEg-ubA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM8WKAOcfs89pZ9ah5QvIrJi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBV_mPM7u8WqP1tA7L1meQ3QKak=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHJPGNg4T2ncAzZDqO0ds9YW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dg39zCCPo4Z5X0-aavzJbZYwTfY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NE2bRU3YAHhofHW6beNP1pk5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oRmSKUFHGDy_T4-mokD_86ssWg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SInW0NIVaG8GnxUOhx7TAfU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusG
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Weet iemand welke verzendmethode @Bazz0847 gebruikt? Vorige week zondag besteld en nog geen verzendbevestiging gezien. Echter zag ik op de videodeurbel een koerier van GLS van de week, maar geen briefje of iets achter gelaten. Gezien de omvang van de bestelling wil ik geen risico nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
zunrob schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:17:
Ik ben op zoek naar wat extra schroeven om de Arctic fans vast te zetten. Klopt het dat de standaard Arctic schroeven 5 mm zijn, en in geval van de P14 10 mm lang?

Edit: deze dus? https://www.hardwarewebwi...ntage-casefans-zwart.html
P14 zijn inderdaad 10 mm, ik heb er nog een heel aantal liggen, wil ik best tegen porto kosten met een envelopje jouw kant opsturen. Zijn blank, niet zwart zoals je gelinked had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
BertusG schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:11:
Weet iemand welke verzendmethode @Bazz0847 gebruikt? Vorige week zondag besteld en nog geen verzendbevestiging gezien. Echter zag ik op de videodeurbel een koerier van GLS van de week, maar geen briefje of iets achter gelaten. Gezien de omvang van de bestelling wil ik geen risico nemen..
Hier met PostNL ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisian1206
BertusG schreef op zondag 15 januari 2023 @ 17:11:
Bij mij 2x PostNL tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06:39
Goedenavond allen
Al geruime tijd een stille lezer maar ik kom er echt niet uit..
Bij onze schuifpui hebben wij
1x jaga convector L1200/B230/D330

En zou deze graag ter verduurzaming willen boosten

Nu heb ik 4pins ventilatoren nodig begreep ik
+
-
Toerenregelaar
Thermostaatregelaar

Dit zal lowbudget besteld worden op onze bekende Chinese website

Nu snap ik het nog om alle fans door te verbinden ( of in een hub)maar het totale plaatje kan ik helaas niet plaatsen en tot zover heb ik nog geen volledige how to gevonden op de website
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rfZDhugH6EQdFMPskul_ewDBPw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PgejYtHcj1xLqlgUz6XkBGOb.jpg?f=user_large

Hoe komt de aansluit volgorde fans-toerenregelaar-thermostaat-230vstekker aan verbinden?

Excuus voor de waarschijnlijk simpele vraag voor jullie
Een overkapping/straatje/infra klus is geen probleem maar kwa technische begrippen ben ik vrijwel een neanderthaler..

Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het graag
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:54
ReversdRainbow schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:49:
Goedenavond allen
Al geruime tijd een stille lezer maar ik kom er echt niet uit..
Bij onze schuifpui hebben wij
1x jaga convector L1200/B230/D330

En zou deze graag ter verduurzaming willen boosten

Nu heb ik 4pins ventilatoren nodig begreep ik
+
-
Toerenregelaar
Thermostaatregelaar

Dit zal lowbudget besteld worden op onze bekende Chinese website

Nu snap ik het nog om alle fans door te verbinden ( of in een hub)maar het totale plaatje kan ik helaas niet plaatsen en tot zover heb ik nog geen volledige how to gevonden op de website
[Afbeelding]

Hoe komt de aansluit volgorde fans-toerenregelaar-thermostaat-230vstekker aan verbinden?

Excuus voor de waarschijnlijk simpele vraag voor jullie
Een overkapping/straatje/infra klus is geen probleem maar kwa technische begrippen ben ik vrijwel een neanderthaler..

Mocht er meer informatie nodig zijn hoor ik het graag
Mvg
Hallo, onderstaand een tekening hoe het dan zou kunnen werken. Het printje van bas is wellicht makkelijker, maar in totaal wat duurder.

Je had de W3230 thermostaat gevonden zag ik. Daarmee kun je de temperatuur instellen waarbij de fans ingeschakeld moeten worden.
Daarnaast heb je een toerenregelaar nodig, zodat je de snelheid van de fans kunt regelen, bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld

De fan's sluit je dan aan op dat witte stekkertje. Als je Arctic PWM PST fans koopt, kun je de fans op elkaar doorlussen.
Enkel nog een 12V adapter, let dus op dat je de + en - goed aansluit.

Is het zo iets duidelijker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AmHIaMAvtBKeg8e-OAZGVeqr_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HJpmQgQsmZJs7hhWMoAHRn96.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HBO88 op 15-01-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
HBO88 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:45:
[...]

Hallo, onderstaand een tekening hoe het dan zou kunnen werken. Het printje van bas is wellicht makkelijker, maar in totaal wat duurder.

Je had de W3230 thermostaat gevonden zag ik. Daarmee kun je de temperatuur instellen waarbij de fans ingeschakeld moeten worden.
Daarnaast heb je een toerenregelaar nodig, zodat je de snelheid van de fans kunt regelen, bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld

De fan's sluit je dan aan op dat witte stekkertje. Als je Arctic PWM PST fans koopt, kun je de fans op elkaar doorlussen.
Enkel nog een 12V adapter, let dus op dat je de + en - goed aansluit.

Is het zo iets duidelijker?

[Afbeelding]
Goedenavond
Hartstikke bedankt voor de reactie en de tekening!
Zo is het idd een stuk duidenlijker , dan heb ik er een beeld bij.

Zijn het specifiek de “Arctic PWM PST“ die je door kunt doorlussen of is dit ook met andere ventilatoren mogenlijk?
Geen idee of dat dit met het voltage/ampere van de ventilatoren te maken heeft ?

Mijn bestel lijst is iig compleet zo!
Mvg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
ReversdRainbow schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:40:
[...]

Goedenavond
Hartstikke bedankt voor de reactie en de tekening!
Zo is het idd een stuk duidenlijker , dan heb ik er een beeld bij.

Zijn het specifiek de “Arctic PWM PST“ die je door kunt doorlussen of is dit ook met andere ventilatoren mogenlijk?
Geen idee of dat dit met het voltage/ampere van de ventilatoren te maken heeft ?

Mijn bestel lijst is iig compleet zo!
Mvg
Alle PWM ventilatoren kun je gewoon doorlussen. Maar bij de Arctic zit er een dubbele stekker aan de ventilator, zodat je eenvoudig meerdere aan elkaar aan kunt sluiten.

Maar als je een gewone PWM fan hebt met 1 stekker, heb je een splitterkabel nodig. bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com...79276072582240002266976_2
Met 1 kabel kun je 3 fans aansluiten, dan met 2 kabels totaal 5, 3 kabels 7 enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Vraag voor de gebruikers van de bazz module, blinken er lampjes wanneer deze aan staat? Ik heb al c.a. 1,5 jaar een zelfgemaakte oplossing met ESP32 en breadboartjes maar het licht van de bluetooth led etc stoort mij zo erg. Nu dat de ESP32 voor de zoveelste keer niet werkt lijkt de module mij best interessant

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38
Voor de komst van de WP wil ik graag een paar radiatoren vervangen.

In de gang is er ruimte om bijv deze op te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnbGhf2fnFanntUJSaSFOFW4iAA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mLn2PqX0mBryAFgmlQHQ1Oxv.png?f=user_large
Radson V22 2100x600mm 2323W Wit (marktplaats)

Dit is een type 22 radiator 2100x600, schijnbaar 2300W bij hoge temperaturen.

Als ik e.e.a. invoer met 35 graden supply en 30 graden retour kom ik op 355W (edit: volgens tabel van Radson --> tabblad KOS V) kom ik uit op 359W.

Doel is om zo veel mogelijk afgifte te krijgen. Want de hal heeft een open trapgat, en boven heb ik geen vloerverwarming, en denk ik te weinig afgiftecapaciteit (vandaar de zoektocht naar extra afgiftecapaciteit).

Denk jullie dat deze radiator een goed idee is? Eventueel met heatfans er onder? Of kan ik beter voor een (wat lelijkere) T33 radiator gaan? Ik zou liever T33's boven hangen (onzichtbaar in slaapkamer) dan pontificaal bij de entree in de gang.

Of gaat deze radiator te weinig afgeven omdat ik eigenlijk geen convectie kan opwekken omdat ie aan de zijkanten helemaal dicht zit?

[ Voor 5% gewijzigd door radeoxx op 18-01-2023 13:59 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:38
radeoxx schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Komend weekend wordt de WP geïnstalleerd. Ter voorbereiding heb ik alvast deze fans zo gemaakt. Ik heb de Heatbooster Module bestelt en gewoon hun 'boodschappenlijstje' gevolgd.

Resultaat is nu dat ik 15 fans heb in de convectorput die modulerend draaien. Als de WP is aangesloten moet ik hem nog wel even aanpassen qua instellingen; (er gaat nu 50 graden water in, dat wordt straks 35).

Vragen die ik heb:
- De radiator staat best diep in de convectorput. Heeft het nog zin als ik deze wat verhoog?
- Nu zie je rechts het 'schot', wat er vermoedelijk voor zorgt dat koude lucht aan de raamkant wordt aangezogen i.p.v. warme lucht vanuit de woonkamer, denken jullie dat ik dit schot nog wat naar rechts moet forceren? En bijv. een stukje uitzagen/knippen bij de WCD? Hoe zal ik dit doen, gewoon met wat houtjes hem naar rechts drukken?
- Ik zou theoretisch gezien nog ruimte hebben voor een stuk of 4 fans. Maar dit kan niet op de Heatbooster volgens de specificaties.Hoe zouden jullie dit aanpakken, of gewoon laten?
- Je ziet op de laatste foto zoals het gordijn valt. Zal ik proberen e.e.a. nog verder naar rechts proberen te forceren zodat er absoluut geen warme lucht onder het gordijn (raamzijde) komt? Of denken jullie dat het wel meevalt?

Alvast bedankt voor het meedenken en mochten er vragen zijn hoor ik het graag.
Om nog even mijzelf te quoten. Ik heb dit een tijdje draaien en dat gaat op zich goed. Maar ik vroeg me af: er komt binnenkort dus een WP - waardoor de aanvoertemperatuur omlaag gaat -, zal ik nog wat extra fans + een losse module bijplaatsen? Want er passen denk ik nog 4-5 fans.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Laatst online: 07:29
Goedenavond,

Ook ik heb een heatbooster aangeschaft :). Nu ben ik bezig met de configuratie voor home assistant en loop ik tegen het probleem aan dat ik geen poortnummer voor de MQTT-server kan invoeren. Mijn MQTT server draait in docker dus ik moet een port specificeren. Zijn er anderen diehetzelfde probleem hebben en dit hebben opgelost?

Edit: blijkbaar werkt het ook zonder invoeren van een poortnummer!

[ Voor 9% gewijzigd door Djvdb op 18-01-2023 19:57 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Goedenmorge
Een algemeene vraag
Mijn oog is op 2 fans gevallen en twijfelt hier een beetje tussen

https://www.alternate.nl/...-fan/html/product/1427454

Sharkoon PWM Fan 1000 140x140x25 case fan

https://www.megekko.nl/pr...2CcgBFEAQYBCABEgKN4_D_BwE

De artic s komen dan wel goedkoper van marktplaats

Benieuwd naar jullie voorkeuren
MvgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FX9GDH6aXdxw1G2MF5FXoHZIZ4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YR2KLIFZFevDoLMrrGrqbLwj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVdCki3rOxPcigyECToUY4l5Kpo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/u56jWJBAQ1W3eXrwA55OzDh4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door ReversdRainbow op 19-01-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
ReversdRainbow schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:48:
Goedenmorge
Een algemeene vraag
Mijn oog is op 2 fans gevallen en twijfelt hier een beetje tussen

https://www.alternate.nl/...-fan/html/product/1427454

Sharkoon PWM Fan 1000 140x140x25 case fan

https://www.megekko.nl/pr...2CcgBFEAQYBCABEgKN4_D_BwE

De artic s komen dan wel goedkoper van marktplaats

Benieuwd naar jullie voorkeuren
Mvg[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is om het even denk ik. De Arctic hebben flink meer luchtverplaatsing en kunnen wat langzamer draaien. Die sharkoon draait al langzamer. Dus verschil in geluid zal er niet echt zijn.

Overigens kun je gewoon een 5pack van die arctic vinden voor 33 euro inclusief verzendkosten. 11 euro per fan is erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Vast een stomme vraag, maar liever even voor de zekerheid checken: achterop de HeatBooster heb ik net zoals de handleiding aangeeft twee magneten geplakt. Ik neem aan dat ik hem hiermee gewoon direct tegen de radiator mag "plakken"? Of is dat gezien de warmte van de radiator juist niet de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
HBO88 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 21:12:
[...]

Alle PWM ventilatoren kun je gewoon doorlussen. Maar bij de Arctic zit er een dubbele stekker aan de ventilator, zodat je eenvoudig meerdere aan elkaar aan kunt sluiten.

Maar als je een gewone PWM fan hebt met 1 stekker, heb je een splitterkabel nodig. bijvoorbeeld https://nl.aliexpress.com...79276072582240002266976_2
Met 1 kabel kun je 3 fans aansluiten, dan met 2 kabels totaal 5, 3 kabels 7 enz.
Ik ben even in de war, op de site van Bazzz staat dat er wel een verlengkabel per 3 fans nodig is.
Per 3 ventilatoren 1x 40 cm fan verlengkabel (4 pins)
Eventueel: adapter verlengkabel indien stopcontact verder weg is dan 1 meter
Wij adviseren gebruik te maken van ventilatoren van het merk Arctic, in het bijzonder type F9 PWM PST (9 cm diameter) of type P14 PWM PST (14 cm diameter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
Megalomania schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:25:
[...]

Ik ben even in de war, op de site van Bazzz staat dat er wel een verlengkabel per 3 fans nodig is.

[...]
Dat ligt o.a. aan de grootte van je fans en de afstand ertussen. Ik heb 8 P8 met een tussenafstand van 2 cm aan elkaar gekregen zonder verlengkabel. Echter je hebt dan aan het einde een verlengkabel nodig mocht je verder willen verlengen. De kabels van de fans zelf komen dan namelijk maar tot bij de 5e fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
zunrob schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 07:37:
[...]

Dat ligt o.a. aan de grootte van je fans en de afstand ertussen. Ik heb 8 P8 met een tussenafstand van 2 cm aan elkaar gekregen zonder verlengkabel. Echter je hebt dan aan het einde een verlengkabel nodig mocht je verder willen verlengen. De kabels van de fans zelf komen dan namelijk maar tot bij de 5e fan.
Ik heb er 3 x 5 (P8) waarbij ik twee verlengsnoertjes heb gebruikt (en een verlengsnoer om aan te sluiten op de module).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
Iemand die in HomeAssistant al een automation of node-red flow heeft gemaakt voor de Heatbooster? Zou die graag zien / overnemen als voorbeeld voor mijn eigen systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Nu online
De module van Bas is binnen en ondertussen aangesloten, super tof! Een dingetje wat me opvalt is dat bij nul procent de ventilatoren wel heel langzaam draaien. Is dat logisch? Betreft Arctic P8. Had verwacht dat 0 procent stil zou zijn, maar er is vast een logische verklaring waarom ze bij 0 procent minimaal draaien.

Is er een grove indicatie voor geschikte maximale aanvoertemperatuur? Heb die nu nog op 60 graden staan, maar verwacht dat die nu wat kan zakken.

Complimenten naar Bas! Ik vind het erg knap gemaakt, en vond het super leuk om alles te installeren!

[ Voor 62% gewijzigd door zunrob op 20-01-2023 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@Bazz0847
Interessant project!
Zelf draai ik al jaren een min of meer statische setup op mijn convectoren met in totaal 84 fans, verdeeld over 11 van de 17 convectoren door het hele huis (4 verdiepingen). De Fans zijn van verschillende types (PWM PST CO, Silent van beiden 92 mm en 140 mm) en draaien in de wintermaanden vrijwel 24/7 continu. Allemaal Arctic en ze zijn nog steeds allemaal prima. De langste is 2 x 12 x 92 mm PWM PST CO. Ik heb nog 4 x silent 140 mm op reserve liggen. Heb dit jaar 1 silent en 1 PWM PST CO vervangen omdat er een heel klein tikje in is gekomen.

Alle convectoren (en verdelers) zijn voorzien van een Nodemcu ESP 8266 met daarop ESPEasy. Aan die bordjes hangen twee of meer DS18B20 temperatuursensoren. AAN/UIT gaan ze met een W1401, de bandbreedte voor de snelheid kan ik instellen met een PWM controller die twee strings onafhankelijk van elkaar dan sturen.

De leads van de sensors heb ik 90 graden omgezet (zo kort mogelijk zonder de sensor te slopen). Ik kon die dan net aan met tyraps op een kleine stukje blote leiding van de aanvoer en retou van de converctor vast maken. De leads zijn in een drievoudige dupont connector geklemd en zo verbonden met de Nodemcu. Voeding komt van dezelfde voeding als de fans met tussenkomst van een Mini DC-DC stepdown Buck Converter.

De aanvoer en retour kan zo ik monitoren in Domoticz =>Influxdb=>Grafana. Dat ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WPIgsMse-Y5HpMiV5ePidUeKo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obvID9M1cMjFoBhaiGTWGex6.jpg?f=fotoalbum_large
Hier is ook mooi te zien dat de cv vanmorgen de hybride warmtepomp even moest assisteren. Wat ik er niet mee kan is de boel op afstand sturen terwijl ik dat wel gaaf zou vinden

Nu ben ik al enige tijd op zoek hoe ik die Nodemcu ESP8266 zou kunnen gebruiken om de ventilatoren ook wat meer dynamisch aan te sturen waarbij ik ook vooral wil kunnen ingrijpen op het moment dat het geluid van de fans te veel oploopt. Eigenlijk dus precies wat jou oplossing doet.
Nu heb ik daar een aantal vragen over:

Welke temperatuursensoren gebruik jij?
Ik zou die namelijk graag willen laten zitten. Het was best een klusje om ze er bij sommige conventoren op hun plaats te krijgen. Alle ander leidingwerk is weggewerkt in de vloer en daar kom ik dus niet bij.

Is het heel veel gedoe om een soortgelijk printplaatje te maken waar de Nodemcu ESP8266 kan worden ingezet ipv de D1 mini die jij eerder gebruikte (als ik het goed begrijp)?
Dan kan ik gebruik maken van wat er al zit (duurzamer). Bovendien zonde om alles waar ik al in geinvesteerd heb weg te mikken

Draait de firmware ook op de Nodemcu ESP8266?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Copitano schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:24:
@Bazz0847
Is het heel veel gedoe om een soortgelijk printplaatje te maken waar de Nodemcu ESP8266 kan worden ingezet ipv de D1 mini die jij eerder gebruikte (als ik het goed begrijp)?
Dan kan ik gebruik maken van wat er al zit (duurzamer). Bovendien zonde om alles waar ik al in geinvesteerd heb weg te mikken

Draait de firmware ook op de Nodemcu ESP8266?
Mooi gemaakt! Ik heb zo niets kant en klaar liggen wat overweg kan met jouw sensoren, dus als je mijn printje wil gebruiken zul je toch de sensoren moeten vervangen ben ik bang. Je kunt de kabeltjes wel hergebruiken natuurlijk :)

Qua firmware kun je de open source variant gebruiken van mijn GitHub pagina, die draait op een ESP8266. Maar dan zul je alsnog de hardware zelf moeten maken..

[ Voor 15% gewijzigd door Bazz0847 op 21-01-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Bazz0847 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 11:44:
[...]
dus als je mijn printje wil gebruiken zul je toch de sensoren moeten vervangen ben ik bang.
Welke sensoren gebruik jij voor jou printje?
Zijn dat NTC 10K 1% B3850 thermistors?
Die heb ik nog een hele bos liggen met lange draad, maar die krijg ik nooit (goed) op de zelfde plek gemonteerd als de DS18B20 ;)
Qua firmware kun je de open source variant gebruiken van mijn GitHub pagina, die draait op een ESP8266.
d:)b
Maar dan zul je alsnog de hardware zelf moeten maken.
Over welke hardware gaat het dan behalve de ESP8266?

Pagina: 1 ... 44 ... 55 Laatste