LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 43 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-09 10:16
Menara23 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:55:
Op basis van de vele uitleg hier, vandaag booster gemaakt voor de convectorput. Ik heb heatbooster van sdr gebruikt in combinatie met 9 Arctic 14cm ventilatoren. Dmv. Tie-wraps aan elkaar vast gemaakt (3 sets van 3), touwtjes weggewerkt met ducttape isolatierubber aan de onderkant isolatierubber om geluid te reduceren. Op zich hoog buurman en buurman gehalte, maar het ziet er prima uit en werkt als een zonnetje. Mocht je zelf twijfelen, gewoon doen. De yutleg van de heatbooster en het bijbehorende boodschappenlijstje maakten het een eitje![Afbeelding]
Ik zie hier meerdere mensen de ventilatoren bovenop de radiator leggen. Die van mij heb ik onder de convector radiator bevestigd, is het één of het ander minder efficiënt of maakt het niet zoveel uit?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:55

Onbekend

...

Spykie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:24:
[...]

Ik zie hier meerdere mensen de ventilatoren bovenop de radiator leggen. Die van mij heb ik onder de convector radiator bevestigd, is het één of het ander minder efficiënt of maakt het niet zoveel uit?
Warme lucht zet uit. Dus de flow aan de onderkant is langzamer dan de flow aan de bovenkant.
Dus ventilatoren aan de onderkant hoeven minder snel te draaien om een bepaalde flow te verkrijgen dan dat ze aan de bovenkant zitten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24

mno

Spykie schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:24:
Bij mij heeft het een praktische reden. In mijn convectorput vond ik het te veel gedoe om de fans onder de convectoren te bevestigen. Dus ze liggen bovenop en zuigen de lucht door de convector heen naar boven. Maar ik heb ook een convector radiator boven de grond staan, en daar heb ik de ventilatoren wel onder bevestigd.

Gewoon rösti

• TonD
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-03 22:37
De regelkast van Bas is geschikt voor 4 pin PWM ventilatoren. En is het uitgangspunt.
In de zoektocht naar 200 mm ventilatoren (toch nog maar eens gezocht) kom ik uit bij Ali:

https://nl.aliexpress.com...duct&gatewayAdapt=glo2nld

Nou is een disco show in de convectorput niet gewenst. Kan ik de 6 pins aansluiten op de regelkast zodanig dat de lichtshow achterwege blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 09:42
Een 14 cm fan op een bredere convector is geen probleem.
Zou ali lekker links laten liggen en voor de 14 cm fans van Arctic gaan.
Afhankelijk van je aanvoer temp levert een 14cm fan al snel 150-250W extra vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
ja hier ook 20cm convector met 14 artic fans, rest opgevuld met kokers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjzOL7sQFJoXlMIEJHoP36TtrEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4N8upWYpYmnjKaXoTTBmgHMw.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog 5 stuks 20cm fans over wie nodig heeft, zie;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gflww98dmYcCljsd103svfcQUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txWIxI0t0tbw6YQydM63TpWE.jpg?f=fotoalbum_large
2 maand gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:27
Menara23 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:55:
Op basis van de vele uitleg hier, vandaag booster gemaakt voor de convectorput. Ik heb heatbooster van sdr gebruikt in combinatie met 9 Arctic 14cm ventilatoren. Dmv. Tie-wraps aan elkaar vast gemaakt (3 sets van 3), touwtjes weggewerkt met ducttape isolatierubber aan de onderkant isolatierubber om geluid te reduceren. Op zich hoog buurman en buurman gehalte, maar het ziet er prima uit en werkt als een zonnetje. Mocht je zelf twijfelen, gewoon doen. De yutleg van de heatbooster en het bijbehorende boodschappenlijstje maakten het een eitje![Afbeelding]
Heb jij stukjes isolatierubber als 'pootjes' geplakt op de setjes van 3 of 'repen' isolatierubber toegepast over de lengte/breedte van de ventilatoren?

Vrijwel identieke setup hier, met in mijn geval 'pootjes' van rubber. Echter krijg ik een weekje verder nu een toch wat irritante resonantie / 'zang' bij verschillende specifieke snelheden (28%, 42%, 56% snelheid) tijdens het op/afschalen van de Heatbooster.

Na wat voelen/pielen kan ik het nog niet thuisbrengen/tijdelijk wegdempen met m'n handen.
Ik hoop dus dmv van jouw antwoorden nog wat te tweaken aan deze demping om dit te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remixtyle
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-08 22:27

remixtyle

Member

Heb jaga radiatoren en zit erover te denken t zo te doen. Heb 14cm ventilatoren en wil er dus twee op deze radiator plaatsen. Ipv ze op de radiator te leggen, wil ik een simpele fuik creëren waardoor alle lucht van dat deel van de radiator door de ultra stille fan gaat.
Ziet iemand hier problemen in? Eventueel kan ik er ook twee naast elkaar zetten per deel mocht dat nodig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rJaLb_sXJbAWuiG4c0pgu6RLos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9bcreH0RSdNBWW2tdQcFG9a.jpg?f=fotoalbum_large

Bugs Bunny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:07
Vergeef me dat ik allicht vragen stel die al gesteld zijn, maar ik heb niet het hele topic terug kunnen lezen. Ons huis warmt (erg) langzaam op, dit lijkt me een ideale oplossing. We verwarmen alleen de woonkamer, met daar een gewone radiator voor en een in de put achter. De put achter lijkt me relatief makkelijk: 3x3 een P14 gewoon bovenop de radiator, op de tochtstrip van de Action zoals eerder gepost. Volgens mij heb ik dan 2x een verlengkabel nodig voor het volgende trio ventilatoren. Echter, in de put zitten tussenschotten, 40 cm verlengkabel is te kort om hier overheen te gaan. Hoe lossen jullie dit op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:46
zunrob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:04:
Vergeef me dat ik allicht vragen stel die al gesteld zijn, maar ik heb niet het hele topic terug kunnen lezen. Ons huis warmt (erg) langzaam op, dit lijkt me een ideale oplossing. We verwarmen alleen de woonkamer, met daar een gewone radiator voor en een in de put achter. De put achter lijkt me relatief makkelijk: 3x3 een P14 gewoon bovenop de radiator, op de tochtstrip van de Action zoals eerder gepost. Volgens mij heb ik dan 2x een verlengkabel nodig voor het volgende trio ventilatoren. Echter, in de put zitten tussenschotten, 40 cm verlengkabel is te kort om hier overheen te gaan. Hoe lossen jullie dit op?
Gewoon een extra verlengkabeltje gebruiken, of de verlengkabel zelf verlengen.
Er loopt geen grote stroom door die kabels, dus je hebt nagenoeg geen spanningsverlies. Je kunt dus zonder problemen verlengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Laatst online: 14-09 22:58
wat leuk! ik wist niet dat dit topic bestond. ca 1 maand geleden mijn versie gemaakt. Ook met die cheap ass kunststof profielen idd. Met wat compriband links en rechts perste ik hem precies tussen de bladen van de radiator in de keuken.

Met een smart switch aangesloten op Home Assistant. Met HA stuur ik ook de ketel aan dus als de ketel aanslaat gaan de fans ook aan. Met 12v blokje uit de schuur en een DC-DC stepdown die ik ook nog had. De fans waren ali en de rest had ik praktisch al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/by2LnUNhh4j345qWe_4NWyZfMp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3vGveAwNyoq2SJ6dchu0m8RP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBxyhwF2QsSunfgBpyrde1vTUaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rj8rKctL27Nt3khdujwU7FPE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door fuzzyduck op 23-12-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
HBO88 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:07:
[...]

Gewoon een extra verlengkabeltje gebruiken, of de verlengkabel zelf verlengen.
Er loopt geen grote stroom door die kabels, dus je hebt nagenoeg geen spanningsverlies. Je kunt dus zonder problemen verlengen.
Ik wil beginnen met 3 keer 3 ventilatoren. Hoe koppel ik de 3 per blok aan elkaar? Zitten de kabels daarvoor al bij de ventilatoren bijgesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
zunrob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:18:
[...]

Ik wil beginnen met 3 keer 3 ventilatoren. Hoe koppel ik de 3 per blok aan elkaar? Zitten de kabels daarvoor al bij de ventilatoren bijgesloten?
Als je Arctic PWM PST fans gebruikt kun je ze aan elkaar doorlussen (er zit een dubbele connector aan de fan). https://www.arctic.de/en/P14-Slim-PWM-PST/ACFAN00268A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinojo123
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 21:01
zunrob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:04:
De verlengkabels kunnen ook weer verlengd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Laatst online: 14-09 22:58
remixtyle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:53:
Heb jaga radiatoren en zit erover te denken t zo te doen. Heb 14cm ventilatoren en wil er dus twee op deze radiator plaatsen. Ipv ze op de radiator te leggen, wil ik een simpele fuik creëren waardoor alle lucht van dat deel van de radiator door de ultra stille fan gaat.
Ziet iemand hier problemen in? Eventueel kan ik er ook twee naast elkaar zetten per deel mocht dat nodig zijn.

[Afbeelding]
Grappig, dat idee van en fuik had ik ook al bedacht. Maar nog niet uitgevoerd. Ik heb zoals je ziet in mijn post iets hierboven 10 fans draaien. Die beslaan een derde van de lengte van de radiator. Tussen de bladen van de radiator zitten van die zigzag ribben. Ik dacht er aan om gewoon een kunststof strip tussen de fans te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZQTjAO-CZZQjTRi5IfEl28EsUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SdyeAWIJLGvFzK6yg3QxXob.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
HBO88 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:24:
[...]

Als je Arctic PWM PST fans gebruikt kun je ze aan elkaar doorlussen (er zit een dubbele connector aan de fan). https://www.arctic.de/en/P14-Slim-PWM-PST/ACFAN00268A
Waarom staat er overigens in het boodschappenlijstje dat er per 3 ventilatoren een verlengkabel moet worden gebruikt? Mag je geen "blok" van bijvoorbeeld 5 maken? Dus 2 - 5 - 2?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
zunrob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:53:
[...]

Waarom staat er overigens in het boodschappenlijstje dat er per 3 ventilatoren een verlengkabel moet worden gebruikt? Mag je geen "blok" van bijvoorbeeld 5 maken? Dus 2 - 5 - 2?
Ja dat mag wel, maar heeft meer te maken met hoe de stekkers zitten op die arctic. Je lust ze door op een kort stukje kabel op de fan. Op een gegeven moment loop je dus klem.
Beetje cryptisch beschreven, maar als je ze hebt snap je wat ik bedoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-02-2023
Hoe kun je die 45cm verbindingskabel het beste verlengen? Als ik er 9 in lijn plaats ga ik dat niet redden denk ik qua afstand allemaal

Solderen of gewoon koppelstukken plaatsen? En waar halen jullie extra snoer?

[ Voor 22% gewijzigd door Den_Haag op 23-12-2022 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Den_Haag schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:13:
Hoe kun je die 45cm verbindingskabel het beste verlengen? Als ik er 9 in lijn plaats ga ik dat niet redden denk ik qua afstand allemaal

Solderen of gewoon koppelstukken plaatsen? En waar halen jullie extra snoer?
Kan op meer manieren. Je zou een paar wago klemmen kunnen pakken en een stuk snoer bij de bouwmarkt. 2x1mm2 is ruim voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik was zojuist alles aan het bestellen, maar ik zie dat de F9 PWM PST end of life is... (https://www.arctic.de/en/F9-PWM-PST/ACFAN00071A)
Welk alternatief raden jullie aan? Is voor een T21 radiator, ongeveer 10 cm breed.

Wat is trouwens het verschil tussen de F14 en de P14?

[ Voor 23% gewijzigd door zunrob op 23-12-2022 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-08 10:36
Hallo allemaal, prachtige bouwsels door véél handigere en slimmere mensen dan ik! Leuk om te zien en lezen!
Deze minder handige harrie dacht eigenlijk het volgende:
Goedkope 3pin fans (zijn oude new old stock partijen te koop voor weinig)
power adapter welke schakelaar is van 6-9-12v
aansluiten op stroomnet en gaan

evnetueel waterpompschakelaar er tussen (die voor de vloerverwarming met temp.voeler).

Wat is jullie idee daar bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:26:
[...]
Heb nog wat scenario's geprobeerd en gemeten:

- ESP GND en min 12V uitgang richting fan op IRF520 verbonden, resultaat: Wanneer IRF520 is uitgeschakeld (lampje erop is dan ook uit) blijft de fan nog steeds langzaam draaien en meet ik 12V op de uitgang van de IRF520 richting de fan. PWM werkt wel.

- ESP GND en min 12V ingang 12V op IRF520 verbonden, resultaat: Wanneer IRF520 is uitgeschakeld (lampje erop is dan ook uit) blijft de fan nog steeds langzaam draaien en meet ik 11.2V op uitgang IRF520 richting fan.
Bij inschakelen IRF520 meet ik op IRF520 uitgang richting fan: 11.2V bij PWM 1% en 8V bij PWM 100%. PWM werkt niet/slechts nauwelijks, en omgekeerd: 1% PWM doet de fan iets harder draaien dan 100%.
Voor toekomstige zelfbouwers: wanneer je fans toch blijven draaien ondanks de inzet van een IRF520 mosfet en het volgen van het aansluitschema Kaspers in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen" wat bij vele hier voor succes heeft gezorgd, het zou kennelijk ook logisch zijn als dit niet werkt, net zoals ik ervaar, zie Septillion in "Het grote ESP topic" en verder.
Inmiddels schakel ik de 12V richting de fans via een aparte relais aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb, zoals het boodschappenlijstje ook aangeeft, nu 2x een 5pack P14 gekocht. Ik zie in dit forum echter vaak de F14 gebruikt worden. Het is lastig om echt voor-/nadelen van de een of de ander te vinden. Kunnen jullie wat meer vertellen over de F14 vs de P14? Arctic zelf zegt de P14 aan te raden voor radiatoren.

Voor de radiator voor in de woonkamer heb ik 80 mm ventilatoren nodig. Daarvoor geldt eigenlijk dezelfde vraag: F8 of P8. Ik zie dat de meeste mensen voor de F8 kiezen; waarom?

Daarnaast zie ik bij operating temperature staan 40 graden. Wij hebben oude radiatoren (huurhuis uit jaren 80) en ze zullen minstens zestig graden warm worden. Is dit geen probleem? Of kun je dan toch beter voor een kant-en-klare oplossing gaan?

[ Voor 65% gewijzigd door zunrob op 24-12-2022 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 14-09 09:42
Met fans op de radiatoren zal je ook een verhoogd afgifte vermogen krijgen met de mogelijkheid om de aanvoer temperatuur te verlagen. Daar zit ook een groot deel van de mogelijke besparing. De cv ketel werkt zuiniger op een lagere temperatuur.
Denk dat de fans prima op een radiator kunnen.
Als de temperatuur hoog blijft is het wellicht beter ze aan de onderkant te monteren zoals veel anderen dat doen bij conventionele radiatoren.
Bij convectoren kan je ze makkelijk erop leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
zunrob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:34:
Ik was zojuist alles aan het bestellen, maar ik zie dat de F9 PWM PST end of life is... (https://www.arctic.de/en/F9-PWM-PST/ACFAN00071A)
Welk alternatief raden jullie aan? Is voor een T21 radiator, ongeveer 10 cm breed.

Tenzij je perse witte fans wilt. Dan de gewone: https://www.arctic.de/en/F9-PWM-PST/ACFAN00247A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Toch jullie advies nodig. Onderaan de radiator zit er tussen het voorste en achterste paneel 78 mm ruimte. Die panelen zijn allebei 2 mm dik. Meet je van buitenzijde tot buitenzijde zit je op 82 mm. Een 80 mm ventilator past er dus net niet in. Maar lijkt me in dit geval wel de beste keuze, of niet? Of toch voor de 92 mm? Er zal dan wel iets lucht langs de de voor en achterkant lopen, dus niet alleen maar tussen de panelen door...

[ Voor 49% gewijzigd door zunrob op 24-12-2022 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 12:59
ptr1968 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:17:

[Afbeelding]

Heb nog 5 stuks 20cm fans over wie nodig heeft, zie;
[Afbeelding]
2 maand gebruikt
Zitten die pijpen niet erg in de weg bij het schoonmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
Rocketman schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:45:
[...]

Zitten die pijpen niet erg in de weg bij het schoonmaken?
ja dat wel, maar schoonmaken is maar 1x per jaar, vnl onderkant beetje stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:36
Ik heb nu in mijn module 15 fans draaien. Gaat prima met de Heatbooster. Nog wel wat vraagtekens:

- Kan het zijn dat er fans de verkeerde kant op blazen? Ze zitten allen met de "goede zelfde" kant naar beneden en zijn met de stekkertjes die er aan zitten doorverbonden. Ook blazen de eerste 5 vlak bij de heatbooster module veel harder dan de andere (5 en 5). Krijgen die iets minder stroom? Of is dit de regeling die het zo regelt?

- Ook zijn er een paar die bij wat lagere toeren wat herrie maken. Van 15 tot 70 % is dat weg. Wellicht zitten er een aantal niet helemaal vlak. Zou dat kunnen?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

remixtyle schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:53:

[Afbeelding]
Zo heb ik het hier ook, fans pakken door de duct de lucht van een oppervlak wat pakweg 2x zo groot is als het oppervlak van de fans zelf. Want ik had zelf het vermoeden dat als de fans op hoge snelheid draaien de Jaga de warmteafgifte niet kon bijbenen (dus veel meer geluid voor een beperkte hoeveelheid extra afgifte).

Eenvoudig te maken van aluminium plaat trouwens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smYSUqKMmHN_nglOK75zLk2ZWIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bke4to7wzLqC2j2irHc1IZxO.jpg?f=fotoalbum_large
(Inmiddels nog 2 fans bijgeplaatst, de 92mm maken namelijk best wel wat geluid op hogere rpm in vergelijking met 140mm.)

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 24-12-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

pc_slopert schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:12:
- Kan het zijn dat er fans de verkeerde kant op blazen? Ze zitten allen met de "goede zelfde" kant naar beneden en zijn met de stekkertjes die er aan zitten doorverbonden. Ook blazen de eerste 5 vlak bij de heatbooster module veel harder dan de andere (5 en 5). Krijgen die iets minder stroom? Of is dit de regeling die het zo regelt?
Artics zuigen lucht aan de kant van de stickers. De kant zonder sticker moet naar boven.
- Ook zijn er een paar die bij wat lagere toeren wat herrie maken. Van 15 tot 70 % is dat weg. Wellicht zitten er een aantal niet helemaal vlak. Zou dat kunnen?
Dat is gek, bij mijn weten moeten ze met PWM allemaal even snel draaien. Ik heb zelf ook 15 P14 fans op 1 module.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

ptr1968 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:17:

[Afbeelding]
Wat is de bedoeling van deze kokers?

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:36
@mno Thanks. Ga het nog eens goed nakijken. De "sticker zit onder" :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Op de Arctics zie je in het plastic ook pijlen voor draairichting van de fans en voor de luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
mno schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:30:
[...]

Wat is de bedoeling van deze kokers?
experiment voor wat betere luchtcirculatie, schoorsteeneffect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

zunrob schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:21:
[...]

Er zal dan wel iets lucht langs de de voor en achterkant lopen, dus niet alleen maar tussen de panelen door...
Ik heb een lange T20 radiator onder de vensterbank die ik nu ook van fans ga voorzien. Heb bewust voor P12's gekozen die ik op de plint laat rusten en dan precies tot de voorkant van de radiator komen. Blazen dus lucht ook achterlangs maar dat vergroot alleen maar het afgiftevermogen. Daarnaast meer luchtverplaatsing bij lagere toerentallen vergeleken met P8 fans, dus minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

ptr1968 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:54:
[...]

experiment voor wat betere luchtcirculatie, schoorsteeneffect
Vreemde plaatsing lijkt het, want als ik het goed zie staan ze op de plek waar de koude lucht de put inrolt. Staan ze ook zo op de bodem? Dan blokkeer je nu in feite de luchtstroom.

[ Voor 8% gewijzigd door JPS op 24-12-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
JPS schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:00:
[...]

Vreemde plaatsing lijkt het, want als ik het goed zie staan ze op de plek waar de koude lucht de put inrolt. Staan ze ook zo op de bodem? Dan blokkeer je nu in feite de luchtstroom.
nee, ze staan opde convector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Oh ok, het is idd een brede convector dus en we zien direct rechts naast de convector een tussenschot? Dus lucht komt vanaf rechts op de foto de put in? Het lijkt me dat de fans vele malen effectiever zijn dan de pijpjes, al zal het wel wat helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door JPS op 25-12-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
JPS schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:35:
Oh ok, het is idd een brede convector dus en we zien direct rechts naast de convector een tussenschot? Dus lucht komt vanaf rechts op de foto de put in? Het lijkt me dat de fans vele malen effectiever zijn dan de pijpjes, al zal het wel wat helpen.
over effect ervan; links en rechts exact hetzelfde gemeten op stenen vensterbank met zelfde soort opstelling aan andere kant woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlUie2dC0zIgD31b936ocnyYMxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbyt8GI1JbdoxOmpJlNEW2JM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:00

JME

zeg maar Jamie

Met zo weinig ruimte boven je schoorsteentjes ga je niet of nauwelijks trek krijgen. Je sluit de boel juist meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

ptr1968 schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:06:
[...]

over effect ervan; links en rechts exact hetzelfde gemeten op stenen vensterbank met zelfde soort opstelling aan andere kant woonkamer.

[Afbeelding]
Ok het is geen convectorput, nu ik het hele plaatje zie.
Meten van verschil van de temperatuur van de vensterbank heeft niet zoveel zin. Aan beide kanten wordt het nl. blootgesteld aan dezelfde luchttemperatuur en zal na verloop van tijd dus ook hetzelfde zijn. Het vermogen van beide kanten naar de ruimte toe wordt afgegeven via de intensiteit de luchtstroom, die groter zal zijn bij de kant van de ventilatoren. Inderdaad werken de pijpjes zo eerder beperkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roblom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-05 10:06
Ik heb de module van SDR een deze werkt via MQTT ook in Domoticz, alleen ik mis wat MQTT instellingen. Zo word hij om de 10s geüpdatet maar ook blijft hij hem rediscoveren om de 10sec. Kan ik de naam van het topic niet aanpassen. Ik heb SDR al gecontacteerd maar er komt weinig reactie.
Iemand een idee hoe dit aan te passen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:59
Ik had gemaild dat ik werk aan een update waarin de autodiscovery berichten minder vaak verzonden worden. Omdat ik ook andere updates door wil voeren en eea goed wil testen duurt dat natuurlijk wel langer dan enkele dagen, zeker rond kerst ;)

Het autodiscovery topic is niet aan te passen, en dat wordt voorlopig ook niet aanpasbaar, aangezien het een Home Assistant protocol is en het logisch is om dat gewoon te volgen. Je moet Domoticz dus ook de HA standaard laten volgen, en dan moet het discovery topic "homeassistant" heten.

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
@Bazz0847 is het een idee om de boosters een extra ‘level’ te geven in de MQTT hierarchie? Dus /booster/woonkamer ipv /woonkamer/. Zal mogelijk breaking zijn voor bestaande installaties, wellicht per optie schakelbaar. Functioneel maakt het niet, meer dat ik zo’n idioot ben die af en toe zelf in de Mqtt data kijkt :)

—-

Ter inspiratie, vloerplaatsing 80mm fans onder een T11 radiator. Fans zijn op een plastic gamma 15mm hoekprofiel gemonteerd, en worden met een 4mm draadeind van de vloer gehouden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoSXL_HhaZrpPRubGf21kZVU1gA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XolahyVQLBR2axpXygn96ALZ.jpg?f=fotoalbum_large

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Yes, goed idee, dat ga ik maken :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bazz0847
@roblom De firmware update versie 2.1.4 staat online! Je kunt hem hier downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Updates zijn:
- bugfixje voor de config pagina (die laadde soms niet volledig, maar gaf geen foutmelding)
- ijking temperatuursensoren iets verbeterd
- autodiscovery alleen bij connect versturen, daarna iedere 30 minuten
- defrostcyclusdetectie werkt nu nog beter

Have fun! :)

Ik heb overigens nog modules over van de aankomende batch! Die verwacht ik over +-1,5 week binnen te krijgen. Bestellen kan via linkje in mijn signature onder dit berichtje.

Fijne dagen allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:02
Hey Allemaal, Ik houd dit topic al een tijdje in de gaten en heb jullie hulp nodig. Ook ik zou graag de Arctic fans kopen, maar ik heb slechts 7cm ruimte er voor. Hebben jullie misschien een goed en stil alternatief? Dank alvast in ieder geval

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Bazz0847 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:35:
De firmware update versie 2.1.4 staat online!
Ik heb deze firmware er net OTA opgezet, maar het lijkt alsof ik de fans nu niet meer handmatig op 100% kan testen, ze blijven met een lagere rpm draaien, alsof het maximum begrensd is.

/EDIT: Ik heb er net ook 5 extra fans aan gehangen, totaal zijn het 15 (3x5) P14 PST fans allemaal doorgelust in serie. Bij aanzetten willen m.n. de fans van Array 3 niet lekker draaien. Ik dacht eerst aan voeding (12V/2,5A) maar heb nu een gestabiliseerde 30A voeding aangesloten en het werkt nog steeds niet naar behoren.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn?

[ Voor 33% gewijzigd door JPS op 27-12-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Hey JPS, dat is apart. Werkt het met de oude firmware versie wel goed? Het klinkt eerder alsof het PWM signaal niet goed doorgelust wordt door een van de fans of kabels.

Die 15 fans tegelijk moet zeker kunnen :) Kun je eens de eerste en laatste array omwisselen bijvoorbeeld?

[ Voor 24% gewijzigd door Bazz0847 op 27-12-2022 23:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Bazz0847 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:28:
Hey JPS, dat is apart. Werkt het met de oude firmware versie wel goed? Het klinkt eerder alsof het PWM signaal niet goed doorgelust wordt door een van de fans of kabels.

Die 15 fans tegelijk moet zeker kunnen :) Kun je eens de eerste en laatste array omwisselen bijvoorbeeld?
Ja ik dacht eerst aan spanningsval of firmware (gezien de flash), maar door het onregelmatige gedrag van de fans zoek ik het ook in de richting van een verstoord PWM signaal. Ik ga het nog verder onderzoeken.

Misschien flash ik de eerdere versie nog wel even terug om de FW als oorzaak uit te sluiten. Met versie 2.1.3 en 10 fans heeft het een paar dagen prima gedraaid. Alleen een eigenaardigheid gezien dat de fans soms op erg laag tempo (alle 10) bleven draaien terwijl de webpagina 0% aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wat doen jullie om de kindervingers te beschermen? Ik lees dat de Arctic fans nogal scherpe bladen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:15
zunrob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:34:

Zie hier eerder in het draadje:
J-sto schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:29:
[...]

Inmiddels wat meer gegoogled over pressure vs flow fans.
In mijn geval zal er vrij weinig resistance zijn in de convector en zou dus een F model beter zijn (theoretisch, want wss in de marge allemaal)

https://blog.orientalmoto...static-pressure-impedance
YouTube: PC Fans Types Explained... What is right for your setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Wie heeft er wel eens direct bij Arctic besteld? Hoe wordt de ventilatoren verpakt? Ik had de P14 besteld bij Amazon, welke de dozen van Arctic zelf in een papieren zakje heeft gedaan en zo verstuurd (vanuit Frankrijk). De dozen waren flink beschadigd, en helaas bij de derde ventilator die ik uit een van de dozen haalde al een kapotte kabel. Als Arctic netjes verstuurd in een extra eigen doos bestel ik fijn daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
J-sto schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:54:
[...]

Zie hier eerder in het draadje:

[...]
Zoals je ziet heb ik toch gekozen voor de P-series. Dit omdat ik bij de F een aantal keer zag staan dat er een volledig vrije luchtstroom moet zijn, en ze lijken wat zuiniger te zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:32
Ik heb 3 value pack van 5 stuks f8 direct besteld. Zitten per 5 los in een kartonnen doos. Verzending duurde paar dagen maar kan door kerst drukte komen. Ik kreeg de drie pakjes in een overdoos. Was keurig verpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@zunrob direct bij Arctic besteld; was prima verpakt.

—-
Heeft iemand ervaring (cq het eens heeft doorgerekend) met het gebruik van 20cm fans op een brede (type 20/21) jaga, ipv de typische 14cm fans ? Als ik naar de specs kijk zijn de grote fans stiller, en verplaatsen ze typisch per fan mer lucht. Per lengte verplaatsen de 14cm fans meer lucht.

Als ik even Noctua als voorbeeld neem, verplaatst 140cm aan 14x14 fans 1400 m3/u op 1500 toeren (en 24.6 dB(A)), en 140cm aan 20x20 fans 1025 m3/u op 800 toeren (18.1 dB(A)). Op 1200 toeren geven de 14x14 fans dan nog steeds 1100 m3/u en 19.2 DB(A). Statische druk van de kleinere fans is ook beter; ik krijg het gevoel dat 20x20 eigenlijk geen goede keuze zijn voor deze toepassing.

Dat is op basis van Noctua, Opmerkelijk is dat de Arctic fans meer toeren maken, minder licht verplaatsen, en 0.3 sone geluid zouden produceren, wat 10.6 dB(A) zou moeten zijn. Yeah… die geloof ik dus niet.

• JME

JME

zeg maar Jamie

zunrob schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:17:
Wat doen jullie om de kindervingers te beschermen? Ik lees dat de Arctic fans nogal scherpe bladen hebben.
Opvoeden :+
Maar zonder gekheid: in de convectorput uiteraard geen last van, maar zelfs open zou dat kunnen want die draaien maar op 50%. In de gang zitten twee “echte” speedcomforts gewoon open onder de radiator waar nog nooit iemand aan heeft gezeten. Zal ook van de leeftijd van de kids afhangen. Eventueel maak je er een grid onder, maar maak die niet te fijn. Gewoon horrengaas schijnt al 70% luchtstroom tegen te houden en dat wil je nu net niet.

• zunrob
JME schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:13:
[...]

Opvoeden :+
Maar zonder gekheid: in de convectorput uiteraard geen last van, maar zelfs open zou dat kunnen want die draaien maar op 50%. In de gang zitten twee “echte” speedcomforts gewoon open onder de radiator waar nog nooit iemand aan heeft gezeten. Zal ook van de leeftijd van de kids afhangen. Eventueel maak je er een grid onder, maar maak die niet te fijn. Gewoon horrengaas schijnt al 70% luchtstroom tegen te houden en dat wil je nu net niet.
Een buurman heeft de SpeedComfort, daar kun je idd veilig je vingers insteken, de fans stoppen. We hadden het even geprobeerd. Ik heb gekozen voor de P8 fan, die maakt wat meer toeren, max 3000... Ik heb gaas gevonden met een opening van 6,4 x 6,4 mm. Dat lijkt me dan het meest geschikt, en niet te beperkend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:15
zunrob schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:55:
Wie heeft er wel eens direct bij Arctic besteld? Hoe wordt de ventilatoren verpakt? Ik had de P14 besteld bij Amazon, welke de dozen van Arctic zelf in een papieren zakje heeft gedaan en zo verstuurd (vanuit Frankrijk). De dozen waren flink beschadigd, en helaas bij de derde ventilator die ik uit een van de dozen haalde al een kapotte kabel. Als Arctic netjes verstuurd in een extra eigen doos bestel ik fijn daar.
Ik heb 12 fans bij Arctic besteld, ging vrij rap en zaten allemaal samen in een stevige doos.
Alles is goed aangekomen. Vervelend om te horen dat ze zo slordig zijn verstuurd :(

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:54
https://www.arctic.de/en/Fan-Grill/ACFAN00086A

Fan grill er voor monteren.

• HBO88
verkeerde topic..

[ Voor 96% gewijzigd door HBO88 op 29-12-2022 12:51 ]

• flipjevandejam
Bazz0847 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:04:
Het maximum van 15 fans ligt niet aan de stroomsterkte, maar aan de signaalkwaliteit van het PWM stuursignaal. Deze voldoet aan de vereisten tot 15 ventilatoren totaal, daarboven niet meer. De stroomsterkte is een ander limiet, en is maximaal 3 A totaal. De limiet is dus 15 fans en 3A, net welke je eerder bereikt :)
@Bazz0847, gekke vraag misschien, is het (op termijn) schadelijk voor de module als je iets meer dan 15 wel werkt?

Het is me verkorting van levensduur ervan niet waard. Voor de F9 fans werkt het (pwm signaal) wel.

• HBO88
flipjevandejam schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:47:
[...]

@Bazz0847, gekke vraag misschien, is het (op termijn) schadelijk voor de module als je iets meer dan 15 wel werkt?

Het is me verkorting van levensduur ervan niet waard. Voor de F9 fans werkt het (pwm signaal) wel.
Ik denk dat het qua levensduur niet echt uitmaakt, maar dat is een aanname.
Ik heb er ook 16 P9 fans op draaien zonder problemen.
Maar ik heb nog niet met een scoop het pwm signaal bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
  • Laatst online: 31-03-2024
Oww, dan heb ik nog wat werk te doen. Verkeerde aanname en slecht getest dus. Bedankt, ik ga het aanpassen. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
18 stuks F9 werkt hier prima, zonder eigenwijs te willen klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Ligt heel erg aan de fans zelf. Ik houd mij aan de specificaties van Intel voor de 4-pin standaard, en die zegt max 5 mA per fan. Met 15 fans kom ik met 75 mA thermisch goed uit, en haal ik ook de spec van signaal niveaus. Daarboven valt de logic low buiten het toelaatbare, en kan het dus zijn dat de fans niet goed werken. Qua levensduur is het thermische belangrijk, en dat degradeert dan ook. Hoeveel hangt dus af van de fans zelf, misschien trekken die wel veel minder dan 5 mA 😉

[ Voor 20% gewijzigd door Bazz0847 op 30-12-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Arctic bestelling is binnen, dat ging lekker snel! Van de 10 P14 zijn er helaas 2 waarvan de isolatie van de kabel schade heeft opgelopen. Arctic maar even een email gestuurd, dit lijkt me toch niet helemaal de bedoeling. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNNfJcCW8_iSJ1cA0uk6w3lgYvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poKKn0z3wUY4NvjPpQT7MaBG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wusgxRahC_KSYXuKRsq1ZSJaOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgPR0paZAVeTByPf5MHtETzL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 21:05
HBO88 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:55:
Maar ik heb nog niet met een scoop het pwm signaal bekeken.
Hang niet alleen van het signaal af. Als de controller in de fan intern een comparator heeft dan kan het signaal eruit zien als een zaagtand en werkt het nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBo3OYjPeTrrKUN2zJg4Td3xP_4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SmHqr7g8jdlSpSgI6w379zg2.png?f=user_large

Binnenkort wordt er bij mij een warmtepomp geïnstalleerd. Ik ben bezig om de precieze warmteafgifte capaciteit van alle radiatoren etc. te berekenen.

Nu heb ik 15 fans in een convectorput geïnstalleerd met de Heatbooster module .

Maar ik vroeg me af of ik de warmteafgifte nu op een juiste manier bereken. Ik kom wel op een laag vermogen uit namelijk.

Is N-Exchange (temperatuurval) hetzelfde als de DeltaT? (Verschil tussen aanvoer en retour)?

Want ik ga er even vanuit dat mijn warmtepomp 35 graden aanvoer gaat leveren met een retour van circa ~32 graden, en een snelle flow. Dus dan kom je maar op 10% verschil toch?

Zie screenshot. Wat doe ik eventueel verkeerd?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
  • Laatst online: 19-02-2023
Bazz, timing. Krijg nu net het mailtje binnen van verzending :)

[ Voor 74% gewijzigd door Den_Haag op 02-01-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
radeoxx schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Komend weekend wordt de WP geïnstalleerd. Ter voorbereiding heb ik alvast deze fans zo gemaakt. Ik heb de Heatbooster Module bestelt en gewoon hun 'boodschappenlijstje' gevolgd.

Resultaat is nu dat ik 15 fans heb in de convectorput die modulerend draaien. Als de WP is aangesloten moet ik hem nog wel even aanpassen qua instellingen; (er gaat nu 50 graden water in, dat wordt straks 35).

Vragen die ik heb:
- De radiator staat best diep in de convectorput. Heeft het nog zin als ik deze wat verhoog?
- Nu zie je rechts het 'schot', wat er vermoedelijk voor zorgt dat koude lucht aan de raamkant wordt aangezogen i.p.v. warme lucht vanuit de woonkamer, denken jullie dat ik dit schot nog wat naar rechts moet forceren? En bijv. een stukje uitzagen/knippen bij de WCD? Hoe zal ik dit doen, gewoon met wat houtjes hem naar rechts drukken?
- Ik zou theoretisch gezien nog ruimte hebben voor een stuk of 4 fans. Maar dit kan niet op de Heatbooster volgens de specificaties.Hoe zouden jullie dit aanpakken, of gewoon laten?
- Je ziet op de laatste foto zoals het gordijn valt. Zal ik proberen e.e.a. nog verder naar rechts proberen te forceren zodat er absoluut geen warme lucht onder het gordijn (raamzijde) komt? Of denken jullie dat het wel meevalt?

Alvast bedankt voor het meedenken en mochten er vragen zijn hoor ik het graag.
Als je goed dubbelglas daar hebt (relatief nieuw H++ of H+++), dan moet de ‘aanzuigkant’ van de convector aan de kamerzijde zitten en niet aan de glaszijde. Immers, de koude aanvoerlucht komt dan vooral van de vloerzijde en niet can het glas van de achterpui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
Marc_Sway schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:54:
[...]

Als je goed dubbelglas daar hebt (relatief nieuw H++ of H+++), dan moet de ‘aanzuigkant’ van de convector aan de kamerzijde zitten en niet aan de glaszijde. Immers, de koude aanvoerlucht komt dan vooral van de vloerzijde en niet can het glas van de achterpui.
Dank voor je reactie.

Ik heb dubbelglas van circa 2001 er in zitten. Dus ik dacht dat ie zo wel goed zat. Of denk je dat ik het moet omdraaien?

Is het trouwens nog nuttig dat ik de convector wat verhoog door er bijv. pootjes onder te zetten? Hij zit nu best diep nog in de put.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
radeoxx schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:25:

[..]
Ik vroeg me af of ik de warmteafgifte nu op een juiste manier bereken. Ik kom wel op een laag vermogen uit namelijk.

Is N-Exchange (temperatuurval) hetzelfde als de DeltaT? (Verschil tussen aanvoer en retour)?

Want ik ga er even vanuit dat mijn warmtepomp 35 graden aanvoer gaat leveren met een retour van circa ~32 graden, en een snelle flow. Dus dan kom je maar op 10% verschil toch?
De eta_exchange is de temperatuurval tussen het water en de lucht die uit de convector komt. Stel je hebt 30 graden water, binnen is het 20 graden, dan is met een eta van 50% de luchtstroom 25 graden. De exacte waarde is lastig vooraf te schatten. Zo heeft een dubbele convector heeft een hogere eta dan een enkele, en oudere convectoren doen het slechter dan nieuwere. Bij mij zit die rond de 50% bij +-60 m3/min per fan, maar dat getal wordt lager naarmate je meer airflow erdoorheen gaat duwen. De door jou ingevulde 10% is wel erg laag. Hij zal ergens tussen de 25 en 75% zitten gok ik. Je afgifte zal dan een stuk hoger worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
_ferry_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:17:
[...]

Zo heb ik het hier ook, fans pakken door de duct de lucht van een oppervlak wat pakweg 2x zo groot is als het oppervlak van de fans zelf. Want ik had zelf het vermoeden dat als de fans op hoge snelheid draaien de Jaga de warmteafgifte niet kon bijbenen (dus veel meer geluid voor een beperkte hoeveelheid extra afgifte).

Eenvoudig te maken van aluminium plaat trouwens.
[Afbeelding]
(Inmiddels nog 2 fans bijgeplaatst, de 92mm maken namelijk best wel wat geluid op hogere rpm in vergelijking met 140mm.)
Interessant!! Waar heb je dat Alu plaatmateriaal vandaan gehaald? Wat is ongeveer de prijs / m2?

Ook nog gedacht aan extra isolatiepakket om de convectorput heen (en er onder)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Marc_Sway schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:40:
[...]

Interessant!! Waar heb je dat Alu plaatmateriaal vandaan gehaald? Wat is ongeveer de prijs / m2?

Ook nog gedacht aan extra isolatiepakket om de convectorput heen (en er onder)?
Het is een staande convector/Jaga radiator, geen put ;)

En dat aluminium kun je gewoon bij de bouwmarkt halen, 1mm dik is dik genoeg, maar als je wat meer nodig hebt ben je al gauw voordeliger uit bij leveranciers zoals aluminiumopmaat.nl
Kun je het ook meteen op de juiste maat laten knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank!! Goede tip.
Heb jij dat Alu plaat er in voor stralingswarmte reflectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P33R
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 14:13
@Bazz0847 ik begrijp dat je de control units bij meerdere in een master/slave kunt zetten, bij het voorzien van meerdere radiatoren.

heb je dan voor de slave unit een zelfde complete controller nodig of kan dit ook een simpelere versie zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door P33R op 03-01-2023 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:25
Vandaag de Heatbooster ontvangen en natuurlijk direct geinstalleerd. Heb een Jaga Strada van 200 cm met daarop 12 14cm fans. Heb een aanvoertemperatuur van 24 graden, werkt echt super, temperatuur in kamer liep snel op.

@Bazz0847
Ik gebruik Domoticz en heb de volgende devices gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACJZnTcRp5VI2v7qkPP05p1rYss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xaaZ9ctDvlO0arBVvjEjvEbZ.png?f=fotoalbum_large

Ik zie hierbij geen mogelijkheid om handmatig de ventilatoren op een bepaald percentage te laten draaien, is deze optie in Home Assistant wel beschikbaar? Ik heb nu alleen schakelaars beschikbaar, maar als ik bijvoorbeeld Manual Control of Boost Mode aanzet dan gebeurd er niets. Heatbooster staat in slave mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Marc_Sway schreef op maandag 2 januari 2023 @ 19:38:
Veel dank!! Goede tip.
Heb jij dat Alu plaat er in voor stralingswarmte reflectie?
Ja onder het mom van baat het niet schaadt het niet, het is een stuk ondervloer wat ik over had.
3mm xps met reflecterende toplaag.

Veel straling zal het niet meer reflecteren waarschijnlijk, nu ik met lage temperatuur verwarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Veel dank! Ik denk dat je helemaal gelijk hebt: naar mate we meer en meer proberen om de aanvoer temp onder de 60C te houden, zal stralingswarmte van convectors ook steeds minder worden. Of het te verwaarlozen is, weet ik niet. Daar zijn vast natuurkundige calculaties op los te laten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Zoiets zou je kunnen proberen?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
ijdod schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:42:
Ter inspiratie, vloerplaatsing 80mm fans onder een T11 radiator. Fans zijn op een plastic gamma 15mm hoekprofiel gemonteerd, en worden met een 4mm draadeind van de vloer gehouden.[Afbeelding]
Vooropgesteld dat een T11 vrij kansloos is op lagere temperaturen: de beste werking heb ik gekregen door de fans iets verder uit de muur te zetten, en ze schuit tegen de platte kant van de radiator te laten blazen. Ik vermoed dat de meeste winst komt door het minder nemenen van 'koude' van de muur; in de Ta en Tuit is het niet noemenswaardig. De DeltaT van die radiator is sowieso niet noemenswaardig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dat scheelt een hoop met Arctic! Voor nu heb ik kippengaas gekocht, tussenruimte van iets meer dan 6 mm. Ik weet niet nog niet helemaal hoe, maar ga proberen dat eronder te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Knielen schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:35:
Vandaag de Heatbooster ontvangen en natuurlijk direct geinstalleerd. Heb een Jaga Strada van 200 cm met daarop 12 14cm fans. Heb een aanvoertemperatuur van 24 graden, werkt echt super, temperatuur in kamer liep snel op.

@Bazz0847
Ik gebruik Domoticz en heb de volgende devices gevonden:
[Afbeelding]

Ik zie hierbij geen mogelijkheid om handmatig de ventilatoren op een bepaald percentage te laten draaien, is deze optie in Home Assistant wel beschikbaar? Ik heb nu alleen schakelaars beschikbaar, maar als ik bijvoorbeeld Manual Control of Boost Mode aanzet dan gebeurd er niets. Heatbooster staat in slave mode.
Dit klinkt als een bug in Domoticz. Er zouden nog 3 topics moeten zijn: boostmode-ref, controlmode-ref en fanspeed-ref (zie ook de protocol spec op mijn webshop). Domoticz moet state changes daar naartoe publishen. Ik heb zelf geen domoticz, maar misschien kun je het werkend krijgen met behulp van mijn protocol spec?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
P33R schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 07:45:
@Bazz0847 ik begrijp dat je de control units bij meerdere in een master/slave kunt zetten, bij het voorzien van meerdere radiatoren.

heb je dan voor de slave unit een zelfde complete controller nodig of kan dit ook een simpelere versie zijn?
Dit is eenzelfde unit (met fan controller, wifi etc), echter hoef je dan de temperatuursensoren niet perse aan te sluiten, zonder werkt hij dan ook (maar dan mis je wel wat data natuurlijk :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:25
Bazz0847 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Dit klinkt als een bug in Domoticz. Er zouden nog 3 topics moeten zijn: boostmode-ref, controlmode-ref en fanspeed-ref (zie ook de protocol spec op mijn webshop). Domoticz moet state changes daar naartoe publishen. Ik heb zelf geen domoticz, maar misschien kun je het werkend krijgen met behulp van mijn protocol spec?
Gelukt door in Node-Red een conversie te maken.

Voor de liefhebber hieronder de node, zelf in Domoticz een virtuele dimmer aanmaken en het juiste IDX invullen in het 'switch' blokje
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
[
    {
        "id": "2b17b983a439f5b2",
        "type": "tab",
        "label": "HeatBooster",
        "disabled": false,
        "info": "",
        "env": []
    },
    {
        "id": "598a65fc6b9114df",
        "type": "mqtt in",
        "z": "2b17b983a439f5b2",
        "name": "",
        "topic": "domoticz/out",
        "qos": "2",
        "datatype": "auto",
        "broker": "77b7420576302c1e",
        "nl": false,
        "rap": false,
        "inputs": 0,
        "x": 130,
        "y": 160,
        "wires": [
            [
                "b683f0e372c5b1bf"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "b683f0e372c5b1bf",
        "type": "switch",
        "property": "payload",
        "propertyType": "msg",
        "rules": [
            {
                "t": "cont",
                "v": "\"idx\" : 864",
                "vt": "str"
            }
        ],
        "checkall": "true",
        "repair": false,
        "outputs": 1,
        "x": 310,
            [
                "19fdb5d0c5bdb9f6"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "ff851c7dd8f9edb8",
        "type": "mqtt out",
        "topic": "NAME_OF_HEATBOOSTER/fan-speed-ref",
        "qos": "",
        "retain": "",
        "respTopic": "",
        "contentType": "",
        "userProps": "",
        "correl": "",
        "expiry": "",
        "broker": "dfacea11.6f2038",
        "x": 890,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "aafd28418441d7e9",
        "type": "function",
        "name": "function 9",
        "func": "var msg1 = {};\nif (msg.payload.nvalue == '0'){\n    msg1.payload = '0';\n}\nelse {\n    msg1.payload = msg.payload.svalue1\n}\nreturn msg1;",
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 640,
            [
                "ff851c7dd8f9edb8"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "19fdb5d0c5bdb9f6",
        "type": "json",
        "action": "",
        "pretty": false,
        "x": 470,
            [
                "aafd28418441d7e9"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "6a083386694a4b91",
        "type": "mqtt in",
        "topic": "heatbooster-cas/fan-speed",
        "qos": "2",
        "datatype": "auto-detect",
        "nl": false,
        "rap": true,
        "rh": 0,
        "inputs": 0,
        "x": 180,
        "y": 440,
            [
                "b6addc3fb90a5ee6"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "badb8e4d43208eeb",
        "type": "mqtt out",
        "topic": "domoticz/in",
        "qos": "",
        "retain": "",
        "respTopic": "",
        "contentType": "",
        "correl": "",
        "expiry": "",
        "x": 830,
        "wires": []
    },
    {
        "id": "6ace824dd6728b77",
        "type": "function",
        "name": "function 10",
        "func": "var msg1 = {};\nmsg1.payload = {};\nmsg1.payload.idx = 864;\n\nif (msg.payload !== '0'){\n    //msg1.payload.nvalue = 1;\n    msg1.payload.command = \"switchlight\";\n    msg1.payload.switchcmd = \"Set Level\";\n    msg1.payload.level = msg.payload ;    \n}\nelse{\n    msg1.payload.command = \"switchlight\"\n    msg1.payload.switchcmd = \"Off\"\n}\nreturn msg1;",
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 630,
            [
                "badb8e4d43208eeb"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "b6addc3fb90a5ee6",
        "type": "json",
        "action": "",
        "pretty": false,
        "x": 430,
            [
                "6ace824dd6728b77"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "77b7420576302c1e",
        "type": "mqtt-broker",
        "broker": "192.168.2.101",
        "port": "1883",
        "clientid": "",
        "autoConnect": true,
        "usetls": false,
        "protocolVersion": "4",
        "keepalive": "60",
        "cleansession": true,
        "birthTopic": "",
        "birthQos": "0",
        "birthPayload": "",
        "birthMsg": {},
        "closeTopic": "",
        "closeQos": "0",
        "closePayload": "",
        "closeMsg": {},
        "willTopic": "",
        "willQos": "0",
        "willPayload": "",
        "willMsg": {},
        "sessionExpiry": ""
    },
    {
        "id": "dfacea11.6f2038",
        "type": "mqtt-broker",
        "broker": "127.0.0.1",
        "port": "1883",
        "clientid": "",
        "usetls": false,
        "verifyservercert": true,
        "compatmode": true,
        "keepalive": 15,
        "cleansession": true,
        "birthQos": "0",
        "willQos": "0"
    }
]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Allicht kies ik toch voor de metalen fan grills zoals eerder door enkele van jullie gesuggereerd. Om de grill aan de fan en meteen aan de profielen vast te zetten is het eigenlijk handig om een schroef te gebruiken die meteen door alles heen gaat, en dan met een moertje vastzitten. Weet iemand of de schroefgaten van Arctic fans M4 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
zunrob schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:35:
Allicht kies ik toch voor de metalen fan grills zoals eerder door enkele van jullie gesuggereerd. Om de grill aan de fan en meteen aan de profielen vast te zetten is het eigenlijk handig om een schroef te gebruiken die meteen door alles heen gaat, en dan met een moertje vastzitten. Weet iemand of de schroefgaten van Arctic fans M4 zijn?
4.3mm volgens de specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Heb ik zo slecht gekeken; waar heb je dit gevonden? Heb de spec sheet van de P8 PWM PST open, maar ik vind het echt niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
zunrob schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:44:
[...]

Heb ik zo slecht gekeken; waar heb je dit gevonden? Heb de spec sheet van de P8 PWM PST open, maar ik vind het echt niet terug.
Er is een document met de bouwtekening, daar staat het in, 4.4mm https://support.arctic.de...es%20-%202D%20Drawing.PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ramonlambal schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 22:48:
[...]

Er is een document met de bouwtekening, daar staat het in, 4.4mm https://support.arctic.de...es%20-%202D%20Drawing.PDF
Top, weliswaar niet de P8, maar dat zal ongetwijfeld hetzelfde zijn. Dankjewel!

Edit: Dit is terug te vinden op het support gedeelte, hier voor de P8: https://support.arctic.de...es%20-%202D%20Drawing.PDF
M4 zou dus prima moeten passen. Dat kan ik dus makkelijk M4 boutjes kopen om daarmee de grill, het profiel en de ventilator aan elkaar vast te maken.

[ Voor 30% gewijzigd door zunrob op 04-01-2023 22:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 74Eric74
  • Laatst online: 13-09 06:54
ijdod schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 08:21:
[...]

Vooropgesteld dat een T11 vrij kansloos is op lagere temperaturen: de beste werking heb ik gekregen door de fans iets verder uit de muur te zetten, en ze schuit tegen de platte kant van de radiator te laten blazen. Ik vermoed dat de meeste winst komt door het minder nemenen van 'koude' van de muur; in de Ta en Tuit is het niet noemenswaardig. De DeltaT van die radiator is sowieso niet noemenswaardig :/
Ik heb boven ook allemaal T11 radiatoren en ik dacht er nog aan om ze te vervangen voor T22 of iets in die richting. Heb eerst gekeken of het uberhaupt een beetje werkt met de fans eronder, het resultaat was niet om over naar huis te schrijven inderdaad.
Maar een paar dagen later kreeg ik het idee om een soort bak te maken om de radiator heen om de lucht langs de radiator te forceren.
Moet zeggen dat het aardig goed werkt en dat de radiatoren vervangen niet meer nodig is.
Ik heb 80mm F8 arctic vans gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8XsZK4wBz8LsYhDnWzKdqLD7M4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MfI4A6zYZ4D64LWgrK12SqZC.png?f=fotoalbum_large

Edit: voor de geïnteresseerden: aanvoertemperatuur van 35-40 graden werkt goed voor een paar uurtjes per dag. Met een warmtepomp die 24/7 aan staat kan de temperatuur waarschijnlijk nog naar beneden.

[ Voor 6% gewijzigd door 74Eric74 op 05-01-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@74Eric74 Ik denk dat een dergelijke constructie inderdaad het beste is om het eea te maximaliseren. In mijn geval willen we uiteindelijk naar ULTV op 35 graden, en gaat het meeste dus wel vervangen worden. Dit was puur een lapmiddel voor de ruimte met de grootste problemen. Op basis van de 100W/m2 die voor mijn woning vooralsnog lijkt te kloppen was die radiator alleen op 75 graden goed bemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:21
Wat is nu de beste strategie voor het instellen van de snelheid van booster-ventilatoren? Ik heb in mijn convectorput een aantal ventilatoren liggen die (middels PWM signaal) aangestuurd worden op basis van aanvoertemperatuur en dT aanvoer/retour. Hoe hoger de dT hoe sneller de ventilatoren tot bepaalde boven- en ondergrenzen. Zie onderstaande grafiek. Nu weet ik dus alleen deze temperaturen en niet de flow. Is deze strategie nu een goede of zou je juist bij lagere dT de ventilatoren harder moeten laten draaien omdat je op die manier de capaciteit wat onafhankelijker van de Ta maakt? De retourtemperatuur wordt natuurlijk beïnvloed door de ventilatoren, dus hoe harder ze draaien hoe lager de dT enz. Sturen op alleen aanvoertemperatuur (sneller draaien bij hogere Ta) heeft ook dit effect. Beter maar gewoon een vaste waarde dan, misschien nog wat tijdgestuurd om geluid te beperken overdag en 's nachts (mocht hij aangaan) gewoon voor 't maximale gaan? 8)7. Uit de grafieken (oplopende Ta of juist afgaande Ta) zou je natuurlijk meer info kunnen halen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hj8vH3B2aOGu0OU4JaGMcRzox6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QHHkkV6ZaPJShb93NQbPhYS9.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier hou ik het simpel: gewoon aan/uit en dan zo hard als binnen de WAF past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:21
JME schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:19:
Hier hou ik het simpel: gewoon aan/uit en dan zo hard als binnen de WAF past.
WAF is ook variabel; die heb ik nog niet als een variabele op die EPS beschikbaar. Is daar wat code voor beschikbaar :)? Gok dat die wel zo ingewikkeld is dat die niet op een EPS past ;)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Valt wel mee, is in de praktijk gewoon binair ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:42
blb4 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 14:03:
Wat is nu de beste strategie voor het instellen van de snelheid van booster-ventilatoren? Ik heb in mijn convectorput een aantal ventilatoren liggen die (middels PWM signaal) aangestuurd worden op basis van aanvoertemperatuur en dT aanvoer/retour. Hoe hoger de dT hoe sneller de ventilatoren tot bepaalde boven- en ondergrenzen. Zie onderstaande grafiek. Nu weet ik dus alleen deze temperaturen en niet de flow. Is deze strategie nu een goede of zou je juist bij lagere dT de ventilatoren harder moeten laten draaien omdat je op die manier de capaciteit wat onafhankelijker van de Ta maakt? De retourtemperatuur wordt natuurlijk beïnvloed door de ventilatoren, dus hoe harder ze draaien hoe lager de dT enz. Sturen op alleen aanvoertemperatuur (sneller draaien bij hogere Ta) heeft ook dit effect. Beter maar gewoon een vaste waarde dan, misschien nog wat tijdgestuurd om geluid te beperken overdag en 's nachts (mocht hij aangaan) gewoon voor 't maximale gaan? 8)7. Uit de grafieken (oplopende Ta of juist afgaande Ta) zou je natuurlijk meer info kunnen halen...
[Afbeelding]
Geen antwoord op jouw vraag, maar ik zie een hoge delta T. Met meer flow door de radiatoren krijg je een lagere delta T en dus meer energie uit de radiator. Of dezelfde energie voor lagere aanvoer.
Misschien minder interessant als je met gas verwarmd, maar met warmtepomp kan dit de COP verhogen

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
Vandaag mijn 2e en 3e heatbooster-module van @Bazz0847 icm 2x15 Arctic fans in gebruik genomen. Alles werkt prima, maar toch twee vragen.

- Klopt het dat de master-slave setup alleen kan worden gebruikt via HA en/of MQTT (ben ik helaas niet in thuis)? Dus niet via wifi?

- Het lukt me bij alle drie modules die ik nu gebruik niet om via wifi in de config pagina te komen, ondanks dat ik dat bij het configureren wel heb aangevinkt (optie Online - zelfstandig), alleen via de knopjes, wat natuurlijk best onhandig is. Je moet toch gewoon via 192.168.4.1 in die config pagina kunnen komen? Blijkbaar doe ik iets structureel fout...

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Pagina: 1 ... 43 ... 55 Laatste