LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 42 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 74Eric74
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:22
JBS schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:15:
[...]

Naast de vaak genoemde 9 en 14cm fans, toevallig ook mensen die een stukje kleinere toegepast hebben?
Ik gebruik de F8 van Arctic, werkt prima. Alleen minder flow bij dezelfde toeren als grotere fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
@jugo6 Wat zijn jouw ervaringen met die goedkope Xilence 6cm fans? Heb hier een T22 van 330cm waar ik misschien een booster voor wil bouwen. Zit 6,5cm tussen dus maximale dat past is 6cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-06 08:29

BTS

@Bazz0847 Wat zijn de specificaties van het draad van de sensoren, specifiek die van de aanvoer en retour.
Ik bedenk mij net dat er iets verlengt moet worden omdat ik de Heatbooster ga toepassen op een verticale radiator van 180cm hoog.

Ik neig dus om die 2 sensoren te verlengen.
Is dit slim of zal ik de ventilatoren verlengen?
Advies hierin?

Ik heb het nog niet binnen dus geen haast (#255) _/-\o_

www.highflow.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tupidus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-11-2023
BTS schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:20:
@Bazz0847 Wat zijn de specificaties van het draad van de sensoren, specifiek die van de aanvoer en retour.
Ik bedenk mij net dat er iets verlengt moet worden omdat ik de Heatbooster ga toepassen op een verticale radiator van 180cm hoog.

Ik neig dus om die 2 sensoren te verlengen.
Is dit slim of zal ik de ventilatoren verlengen?
Advies hierin?

Ik heb het nog niet binnen dus geen haast (#255) _/-\o_
Lukt zeker, ik heb ze ook verlengd.
Je kan NTC thermistors van 10K gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Voor de DIY'ers hier, ik heb een reeks Arctic F9 PWM PST fans die ik aan elkaar verbonden heb en van 12V voorzie via een aparte voeding, ze draaien allen wanneer ik de voeding in het stopcontact stop.

Een Wemos D1 voed ik met een separate 5v USB adapter. Vanaf de Wemos gaat er enkel een kabeltje van een pin (D2) naar de PWM pin van de eerste fan. Dit dus even los van het aan/uit zetten van de fans via de Wemos, dat kan dus niet. Vooralsnog wil ik enkel de snelheid aanpassen via de Wemos met ESPHome. Geen MOSFET, etc.

Ik heb echter nu de indruk dat ik iets vergeet/mis rondom GND, aangezien de slider vanuit ESPHome op de Wemos niets doet rondom snelheid van de fans. Moet ik nog iets met de GND van de Wemos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gosse adema
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31
Ik heb echter nu de indruk dat ik iets vergeet/mis rondom GND, aangezien de slider vanuit ESPHome op de Wemos niets doet rondom snelheid van de fans. Moet ik nog iets met de GND van de Wemos?
Je moet de GND van de Wemos ook verbinden met de GND van de fans. Nu is er geen gesloten circuit waardoor het PWM signaal niets doet, en dus draaien de fans op volle snelheid

DIY

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:35
@JBS waarschijnlijk blijven je fans wel op een minimale snelheid draaien bij een PWM output van 0%.
Om dat op te lossen zul je de 12V moeten afschakelen (met de niet gewenste mosfet oid).

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-06 12:34
Misschien een klein beetje off-topic, maar aangezien hier de kennis zit ga ik een poging wagen.

Ik heb een inbouw houtkachel (Attika visio 3 voor de geïnteresseerden) met in de koof onder 2 roosters van ongeveer 25x5cm en boven idem voor natuurlijke convectie. Werkt prima, maar om er meer/directe warmte uit te trekken had ik bedacht om hier een ventilator op te zetten, ik kan 1 invoer redelijk uit het zicht plaatsen.

Vanwege de vorm kwam ik al vrij snel uit op een dwarsstroom ventilator, iemand daar ervaring mee? Alternatief zou van die turbo-vorm ventilatoren zijn (weet de naam niet?) omdat ik anders aan een serie kleine en mogelijk luidruchtige ventilatortjes vast zit als ik een beetje flow wil creëren.

Ik zal hoe dan ook met een 3D printer aan de slag moeten om het vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 15-06 15:25
De fans en het stuurprintje van Bas doen het hier erg goed!
Als ik de afgelopen periode vergelijk met vorig jaar dan bespaar ik ongeveer 50% gas per gewogen graaddag.
Dat is best heel goed.
Er zijn wel meerdere aanpassingen gedaan.
Ik stook iets meer hout en de verwarming staat een graad lager. Dus netto schat ik een besparing van 30% door de ventilatoren.

Inmiddels door de kou buiten wel de cv temperatuur iets omhoog moeten schroeven. De standaard settings van het printje zorgen er dan nu voor dat ik de ventilatoren begin te horen. Ik heb inmiddels een HA servertje draaien, maar ik heb geen idee hoe de stuurprintjes daarin te zien en aan te passen.
Ik heb versie 4 van de stuurprint.
Is er ergens een beschrijving hoe ik dat zou moeten doen?
Het max. toerental moet iets naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nou, het duurde even maar mijn projectje is ook zo goed als klaar :) Ga misschien nog een witte kunststof rand er omheen maken, al vind ik deze aluminium-look ook niet storend eigenlijk.

Heb bij verschillende mensen hier afgekeken, maar ook eea zelf moeten uitvogelen. Mijn radiatoren hebben namelijk een onderaansluiting in het midden. De snoertjes van de sensoren (Heatbooster gebruikt) zijn te kort omdat de module wel aan de zijkant zit. Daarnaast moest ik ook een 'inham' maken voor de lijdingen, zonder dat het aan de voorkant te zien is.

Het geheel hangt aan 4x stukjes paracord met een cord-lock om het geheel strak te trekken. Een van de mede-tweakers had het met elastiek gedaan (dat zie je bij mij nog op de foto zitten, is er intussen af) maar dat kreeg ik niet goed strak.

Snoertjes ga ik morgen nog wegwerken ;)

Edit: Oh en ja, ik weet dat de ruimte tussen radiator en vensterbank te klein is. Het is een bewuste keuze geweest om zo'n diepe vensterbank te maken, en daar heb ik geen spijt van. Ook zonder ventilator heb ik het de afgelopen jaren prima warm kunnen stoken (met een relatief laag verbruik) dus ik vind de voordelen van grote vensterbank opwegen tegen de nadelen ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKhoNp7c6xun7pFQfvdwGBCJ0NE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnt3luTi4G4aZaZUBpGwnr8b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zu6dgo5hWhgCmUyYWb_vBVz698E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1hsoQR8Nknv3XWQE8h1sM2tK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PusemBxAcZa8-NfUvVNiT8aAubA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HpgLlOGxJb3THgPoIQL3L1Cf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 10-12-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55
Komt er ook nog ondersteuning voor Domoticz icm de heatbooster? Kan het nergens vinden, en ben wel benieuwd of die er nog komt.. heb zelf geen HA draaien, dat kan wel maar dan moet ik een hoop opnieuw configureren, en daar heb ik nog ff geen zin in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ID-College schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:46:
Komt er ook nog ondersteuning voor Domoticz icm de heatbooster? Kan het nergens vinden, en ben wel benieuwd of die er nog komt.. heb zelf geen HA draaien, dat kan wel maar dan moet ik een hoop opnieuw configureren, en daar heb ik nog ff geen zin in :)
Zelf HA gebruiker, maar zie dat Domoticz ook ondersteuning voor MQTT heeft, dus via dat protocol kun je prima integreren. https://www.domoticz.com/wiki/MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

gosse adema schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:42:
[...]

Je moet de GND van de Wemos ook verbinden met de GND van de fans. Nu is er geen gesloten circuit waardoor het PWM signaal niets doet, en dus draaien de fans op volle snelheid
Klinkt inderdaad logisch, dat was 'm, werkt :)

[ Voor 35% gewijzigd door JBS op 10-12-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ydderf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:10:
@JBS waarschijnlijk blijven je fans wel op een minimale snelheid draaien bij een PWM output van 0%.
Om dat op te lossen zul je de 12V moeten afschakelen (met de niet gewenste mosfet oid).
Klopt inderdaad. Zal nog eens zo'n MOSFET bestellen om dat te voorkomen. Voor nu stop ik de 12V adapter van de fans nog even in een slimme stekker om 'm zo aan/uit te schakelen.

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 10-12-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakinAlive
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-06 22:55
Kire88 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:34:
Dit is mijn creatie. Geplaatst in een ruimte die iets koeler blijft dan de rest. Hoop hiermee wat extra warmt te genereren en het verwarmen wat te versnellen.

Radiator T22, 80cm breed.
1x W1209
1x HW585 pwm controller
6x AAB cooling super silent fan 9 PWM
Een aantal pwm kabel splitters
Mdf frame, 9mm dik
Fans geplaatst op rubberen fan houders

Nog te doen:
- afwerklijst rondom plaatsen (gespoten in de kleur van de radiator) zodat het geheel niet meer zichtbaar is.
- voedingskabel wegwerken.
- binnenkort eens meten wat het effect is op de delta T met en zonder fans in werking.

Een paar fotos van het geheel:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even herrijzen hoor, maar hoe zijn de precies de kabels van de W1209 en de HW585 gedaan? Welke gaat waar in? :D

Weet iemand dit? Thanks!

Ik probeer een modulerende en automatische aan / uit systeem te maken, maar mis even de kennis hoe dit te maken. Ik zie allerlei prachtige creaties, maar wil even een ELI5 voor deze.

Dank alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ydderf schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:10:
Een IRF520 is in combinatie met een ESP de beste keus, toch? Zie wat berichten over wat rare geluiden vanuit fans met een IRF520, maar wanneer je voor een ESP oplossing gaat is de IRF520 de juiste keuze?
Gebruik jij deze combinatie ook nog steeds @Kaspers Kaspers in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"?

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 11-12-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonD
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-03 22:37
Ook ik lees wat langer mee en heb deze draad zo goed mogelijk doorwroet, veel prachtige oplossingen maar vaak wat te hightech voor deze bouwkundige.
Ik zal een beeld schetsen:
Woning uit 2005, 60m2 woonkamer met open keuken. Momenteel gestookt met HR combiketel, geen vloerverwarming. Voorzijde een T21 radiator 200*50cm, achter een convectorput 160*45 met convector 140*20*9cm. De put was prefab dus afstanden convector tot wand en bodem kloppen.

CV is versleten, warmtepomp is in bestelling (Intergas met Daikin warmtepomp) levering november 2023.
Boven stookten we al minimaal. Hooguit als de kinderen boven studeren. En die zijn uitvliegend.

Feitelijk te weinig afgiftevermogen, dus prijsopgave gekregen voor LTV Radiator T33 200*50cm en een twin convector. Duurde even voor ik weer op mijn stoel zat. En dan?
LTV radiator T33 200*50cm gescoord via MP (€100,-) En voor in de convectorput een identieke convector gescoord uit een vrijstaand model. Ook MP, ook €100,- Gezien het stroomschema van een Twin aansluiten met een flexibele 3/4"slang, bovenop elkaar met 2 tengels ertussen en klaar.
Maar ik wil natuurlijk die radiator en convector capaciteiten tot uiterste benutten zodat mijn aanvoertemperatuur zo laag mogelijk is. De installateur geeft aan dat een aanvoer van 40/50 moet volstaan. Dus er moeten DBE komen. Om de aanvoertemperatuur onder de 40 te krijgen, hopelijk dan. De oplossing van SDR engineering spreekt me zeer aan. In de convectorput leg ik op de bestaande 2 tengels, daar schroef ik eea op vast. Dan plaats ik daar weer 2 tengels op en plaats ik de 2de convector. Uiteraard een een beetje borgen en wat foambandjes tegen het rammelen.
Denk dat het gaat lukken. Maar wie kan me een adres voor de fans geven? ongeveer 800 RPM
Noctua ja, maar kostbaar. ik heb er 6 nodig. Ik had deze gezien: Thermaltake Pure 20 case fan. ± €15,-
https://www.alternate.nl/...-fan/html/product/1141995
Maar dat zijn 3pins... Kan dat?
Want ik zie ook Artic fans voorbijkomen met 3 pins toch? https://azerty.nl/product...latorhuis-5-stuks/3678943
zoals aangegeven snap ik verschil tussen 3 en 4 pins niet, zal met de toerental regeling te maken hebben, en uitleg is mooi, alvast bedankt, maar kan ik de Thermaltake toepassen, of heeft iemand een goed alternatief?

[ Voor 1% gewijzigd door TonD op 12-12-2022 00:50 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:47
@TonD ik heb vorige week de "Arctic P14 PWM PST 5-Pack" onder mijn convector put gehangen in combinatie met het computertje van SDR. Werkt perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDUD9mo2StqSkY9DBsh4NpItrCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePKzWTpcdFIYWlWv5mYAe0kU.jpg?f=fotoalbum_large

De heatbooster van SDR kan alleen overweg met 4 pins ventilatoren (zie omschrijving op de product pagina)

[ Voor 9% gewijzigd door Spykie op 12-12-2022 07:12 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 09:55
Jep, heb deze setup 2x draaien in de woonkamer (y).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-06 09:37
@TonD Ik zou eerder kiezen voor de Arctic fans. F9/F14 PWM PST. Helemaal de PST variant die kan je namelijk makkelijk doorlussen.

Ik ben nog bezig met bouwen en heb de 15x92mm fans direct bij Arctic besteld. Aardig snelle levering uit DE.

Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Byf2K3Rt9h_ZpYs7wNSX6oib5mU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X7dzhEWD32Ez9CL1esXirxA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:49
Dit weekend het mailtje gehad van millieucentraal om de ketel lager in te stellen om te checken of onze woning LT verwarming aan kan.
In de studeerkamer, een kleine kamer, draait een off the shelf speedcomfort fan maar die springt nu dus niet meer aan omdat de aanvoer temp te laag wordt.
Omdat hier niks aan valt te sleutelen valt is het ding nu waardeloos dus. -O-

Ben blij dat het volgende project met het systeem van Bas gaat draaien en er wat te tweaken valt voor dit soort situaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Nu bijna een maandje in gebruik; lastig om harde cijfers eraan te verbinden, want iets met wisselend weer rond dezelfde datum als vorig jaar, maar moet dan goed gaan kijken in de metingen... kom ik nog op terug (wil het zelf ook weten wel)

In ieder geval, waar normaal mijn woonkamer trager opwarmt, merk ik nu dat met de 15 stuks fans en het boardje van Bazz alles relatief snel gaat. Een 40 minuten voor 1* omhoog, ipv veel langer, afhankelijk van temperatuur en buitentemperatuur ofc.

In ieder geval, je merkt het goed... in de Tado app zag je voorheen dat wanneer de temperatuur op 17/18 graden zou zijn 's nachts met 0 graden buitentemperatuur, zag je dat er periode zwaarder gestookt werd. Nu zie je vooral minimaal gasverbruik. Mijn woonkamer is +/- 170-180m3 .

(P.S @Bazz0847 Ik hoop dat referentie voor kerst-tech cadeaus je nog een boostje heeft gegeven :* )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@gitaarwerk Je zou via https://www.mindergas.nl/home je gewogen graaddag verbruik kunnen (laten) uitrekenen? Dan los je dit probleem van nog maals kijken mogelijk op?
Nu bijna een maandje in gebruik; lastig om harde cijfers eraan te verbinden, want iets met wisselend weer rond dezelfde datum als vorig jaar, maar moet dan goed gaan kijken in de metingen...
Je noemde de "gewogen graaddag " nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

route99 schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:54:
@gitaarwerk Je zou via https://www.mindergas.nl/home je gewogen graaddag verbruik kunnen (laten) uitrekenen? Dan los je dit probleem van nog maals kijken mogelijk op?

[...]
Je noemde de "gewogen graaddag " nog niet.
Leuk, ik kende deze niet (ongetwijfeld vaker naar voren gekomen). Ik ga hier later naar kijken. Top. Ik hoop dat het lukt, want de slimmer meter is ook nog niet zo lang in huis; en ook natuurlijk zijn er meerdere besparingen geweest op aantal zaken. Teveel variabelen, maar denk dat dit wel beter inzicht kan geven. Gevoelsmatig (hebben we weinig aan natuurlijk) lijkt het wel effect te hebben. Vloer is sowieso vaker koel (als in, niet aan) dan voorheen, dat is wel een feit. Ik kom er op terug als ik tijd heb :Y)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZ5
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05-2023

JZ5

Ben even benieuwd of iemand hier op het forum ervaring heeft met het uitrekenen van benodigde capaciteit jaga convectoren met DBE

Stel je hebt een Jaga tempo type 20, deze levert bij de aanvoertemp 75/65/20 2451 watt. Als je dan in de specs van Jaga aanvoertemp verlaagd 45/40/20 hou je nog maar 795watt volgens specs site.

Als je vervolgens de DBE's gaat gebruiken hoeveel watt mag je dan weer bij die 795watt optellen of is dit niet zo eenvoudig terug te rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonD
Dank voor jullie reacties, maar mijn convector is 20 cm breed, als ik daar 14cm fans toepas laat ik een behoorlijk deel ongedekt en mis ik een deel extra opbrengst. Het meest ideaal is dus een 20cm fan met 4 pins.
Of een oplossing om de voorgestelde 3 pins te gebruiken. Maar een verloopkabeltje zal wel geen optie zijn. Blijft dan natuurlijk toch feitelijk een 3 pins opstelling.
Bij de T33 radiator aan de voorzijde ga ik natuurlijk voor de voorgestelde artic fans. ik hoef tenslotte het wiel niet uit te vinden dat is hier al gedaan.. ;)

Iemand een idee waar ik een 20 cm 4pins fan kan kopen voor een redelijke prijs.
Anders moet ik voltage gestuurd gaan werken maar dan moet ik een goed schema hebben en mis ik veel functionaliteit als ik straks naar een smart home wil schakelen. Maar dat is iets voor later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 22:35

JME

zeg maar Jamie

J-sto schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:33:
Dit weekend het mailtje gehad van millieucentraal om de ketel lager in te stellen om te checken of onze woning LT verwarming aan kan.
In de studeerkamer, een kleine kamer, draait een off the shelf speedcomfort fan maar die springt nu dus niet meer aan omdat de aanvoer temp te laag wordt.
Omdat hier niks aan valt te sleutelen valt is het ding nu waardeloos dus. -O-
De sensor behuizing kun je simpel open klikken. Kwestie van een clixon met een lagere schakeltemperatuur erin en klaar, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 22:35

JME

zeg maar Jamie

TonD schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:51:
Dank voor jullie reacties, maar mijn convector is 20 cm breed, als ik daar 14cm fans toepas laat ik een behoorlijk deel ongedekt en mis ik een deel extra opbrengst. Het meest ideaal is dus een 20cm fan met 4 pins.
Ik heb hier ook gewoon 14cm fans op een 20cm convector liggen. En veel mensen hier in het topic hebben ook afstand tussen de fans, dus waarom niet ernaast een beetje? Scheelt echt heel veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonD
JME schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:52:
[...]

Ik heb hier ook gewoon 14cm fans op een 20cm convector liggen. En veel mensen hier in het topic hebben ook afstand tussen de fans, dus waarom niet ernaast een beetje? Scheelt echt heel veel geld.
Het zal niet anders zijn, wederom een hele avond tevergeefs gezocht. Ik zal dus naar 14cm moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 08:34
JZ5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:56:
Ben even benieuwd of iemand hier op het forum ervaring heeft met het uitrekenen van benodigde capaciteit jaga convectoren met DBE

Stel je hebt een Jaga tempo type 20, deze levert bij de aanvoertemp 75/65/20 2451 watt. Als je dan in de specs van Jaga aanvoertemp verlaagd 45/40/20 hou je nog maar 795watt volgens specs site.

Als je vervolgens de DBE's gaat gebruiken hoeveel watt mag je dan weer bij die 795watt optellen of is dit niet zo eenvoudig terug te rekenen?
Je kunt de rekentool gebruiken van de HeatBooster, die kun je hier vinden: https://www.sdr-engineeri...uct&path=59&product_id=50
Onder aan de pagina staat een Excel bestand :)

[ Voor 57% gewijzigd door Bazz0847 op 13-12-2022 10:55 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZ5
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05-2023

JZ5

Bazz0847 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:55:
[...]

Je kunt de rekentool gebruiken van de HeatBooster, die kun je hier vinden: https://www.sdr-engineeri...uct&path=59&product_id=50
Onder aan de pagina staat een Excel bestand :)
Volgens specs van mijn jaga hou ik 795watt over bij 45 aanvoer temp. Mag ik dan stellen in het rekentool vb 313watt per fan hierbij optellen om het werkelijke gegenerede vermogen weer terug te rekenen. Ik gebruik trouwens jou module icm p14 fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 13:14
Ik volg dit topic ook al een tijdje; heb inmiddels wat Jaga Stradas onderweg, zonder de fans want dan is de levertijd wel heel lang, dus ik ga ze ook maar zelf maken.

Is er niet iemand die een mooi 3d-model heeft gemaakt die geschakeld kan worden waar de fans + kabels mooi in weggewerkt zijn? Heb zelf nog nog nooit een 3d programma aangeraakt, misschien toch maar eens een poging wagen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Kaspers schreef op maandag 12 december 2022 @ 07:13:
[...]

Jep, heb deze setup 2x draaien in de woonkamer (y).
Dank voor je bevestiging. Inmiddels IRF520 mosfets binnen, maar ondanks dat het aansluitschema (Kaspers in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen") eenvoudig is, zie ik volgens mij iets over het hoofd.

Ik meet op de mosfet op de inkomende 12V met een multimeter ook daadwerkelijk 12V. Maar uitgaand richting de ESP en fans meet ik niets, dus geen 12V richting fans en ook geen 5V richting ESP. Dit zou toch gewoon een kwestie van kabeltjes verbinden moeten zijn? Ook al even een andere mosfet (ook IRF520), maar daarbij hetzelfde resultaat.

Lampje op de mosfet gaat niet branden. Sluit ik een apart 5V voeding op de ESP aan, dan gaat het lampje op de mosfet wel branden. Volgens mij vergis ik me ergens in de werking van dit geheel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LLTzJmx5s7kzCUL-6Cpd5M7BBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6jGtp3Uxynl2TDGHz0cYINsL.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door JBS op 14-12-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Laatst online: 16-06 09:55
JBS schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:46:
[...]
Dank voor je bevestiging. Inmiddels IRF520 mosfets binnen, maar ondanks dat het aansluitschema (Kaspers in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen") eenvoudig is, zie ik volgens mij iets over het hoofd.

Ik meet op de mosfet op de inkomende 12V met een multimeter ook daadwerkelijk 12V. Maar uitgaand richting de ESP en fans meet ik niets, dus geen 12V richting fans en ook geen 5V richting ESP. Dit zou toch gewoon een kwestie van kabeltjes verbinden moeten zijn? Ook al even een andere mosfet (ook IRF520), maar daarbij hetzelfde resultaat.

Lampje op de mosfet gaat niet branden. Sluit ik een apart 5V voeding op de ESP aan, dan gaat het lampje op de mosfet wel branden. Volgens mij vergis ik me ergens in de werking van dit geheel.

[Afbeelding]
Heb je wel spanning staan op de ESP? (bijvoorbeeld gevoed via usb?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Kaspers schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:49:
[...]

Heb je wel spanning staan op de ESP? (bijvoorbeeld gevoed via usb?)
Vermoedelijk ga ik daar de mist in, ik veronderstel dat de ESP gevoed kan worden via de mosfet, zo interpreteerde ik tenminste jouw aansluitschema. Is dat niet zo?

Heb nu met een losse 5V adapter de ESP van 5V voorzien en dan komt de ESP online, brand het lampje op de Mosfet.

Als aanvulling op jouw aansluitschema heb ik de GND van de ESP nog moeten verbinden met de GND uitgang voor de 12V fan om PWM te laten werken.

Schakel ik 'DBE Keuken' uit, dan zie ik in de ESPHome log onderstaande, maar gaat/blijft de fan langzaam draaien. Het lampje op de mosfet gaat wel uit.

code:
1
[11:17:23][D][power_supply:052]: Disabling power supply.

E.e.a. lijkt dus wel iets te doen, maar nog niet helemaal zoals je zou verwachten.
Nu heb ik hetzelfde als zonder mosfet, de fan blijft altijd langzaam draaien.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
output:
  - platform: ledc
    power_supply: power_supply_12v
    pin: GPIO22
    id: pwm_signal
    channel: 0

fan:
  - platform: speed
    output: pwm_signal
    name: "DBE Keuken"

power_supply:
  - id: power_supply_12v
    keep_on_time: 1s
    pin:
      number: GPIO15
      inverted: false  

[ Voor 123% gewijzigd door JBS op 14-12-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
@JBS ik denk dat je SIG blijft zweven waardoor de mosfet niet helemaal dicht gaat. Voor de test zou je de sig kunnen loskoppelen van de esp, en vervolgens de sig aan gnd leggen. Als hij dan wel uit gaat, zul je een pulldown weerstand moeten toevoegen (inspiratie).
Edit. Het lijkt er op dat die module zelf intern al een pulldown weerstand heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door ydderf op 14-12-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:11
74Eric74 schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:35:
[...]

Ik gebruik de F8 van Arctic, werkt prima. Alleen minder flow bij dezelfde toeren als grotere fans.
Ik ook 8cm fans, zie mijn posts/fotos in dit topic :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:38
Mooi topic. Ben ook enthousiast geworden om dit te gaan toepassen. Kwam hier op uit nadat ik de Heatfan elementen had gezien mooi maar wel wat duur. Ik zie dan de heatbooster meer zitten ook omdat ik HA gebruik.
Heb conventionele T22 radiatoren met HR-cv. Het idee is vooral om het wat sneller warm te krijgen en het iets comfortabeler te maken op lage temperatuur en dus te besparen. Zonder het koud te hoeven hebben :)
En ook t.z.t evt. de temperatuur van de ketel te verlagen in regelen van de radiatoren.
In de toekomst dan ook over naar een WP/ Hybride.

Ik ga werken met de Artic P8 pmw pst ventilatoren. Dat is de maat die past. Ik wil ze zoals in andere topics in een hoekprofiel plaatsen onder de radiatoren.
Nu heb ik twee t22 radiatoren van 140cm en 1 van 180cm. Omwille van de kosten wil ik niet gelijk met overkill aan ventilatoren starten (evt.later bij plaatsen).
wat zou dan het minimale per radiator kunnen zijn? Ik den nu aan 10 stuks per radiator mogelijk met wat tussenruimte. evt. 15 stuks voor de grotere (180). Beetje gebaseerd op de heatfan modules.

- Is dat een goede keuze of kan het ook met minder per radiator bijvoorbeeld 6 stuks (later evt. bijplaatsen)
- welke magneetjes voor bevestiging (link)?
- zitten er bij de ventilatoren al doorverbind kabeltjes (4pin) of welke zou ik moeten hebben.
- wat heb ik nog meer nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2LQLR26gFKREEku_kPPKiOjXH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bTFm0ONkqDPMvzbw0UZzSAzi.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Pinkys Brain
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:09
TonD schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:51:
Het meest ideaal is dus een 20cm fan met 4 pins. Of een oplossing om de voorgestelde 3 pins te gebruiken.
Nadeel van 3 pin fans is ook dat ze niet over hetzelfde bereik kunnen regelen, de controller heeft minimum ~5v nodig, maar voor een 20cm fan die al flink onder de duizend toeren zit bij 12V maakt dat waarschijnlijk niet uit. Vervelender is dat ze een redelijk hoog voltage nodig hebben om op gang te komen, dus daar moet je elektronica dan wel op ingesteld zijn. Een naïeve PWM->voltage converter zal dat niet voor je doen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 18:24
pc_slopert schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:48:
Mooi topic. Ben ook enthousiast geworden om dit te gaan toepassen. Kwam hier op uit nadat ik de Heatfan elementen had gezien mooi maar wel wat duur. Ik zie dan de heatbooster meer zitten ook omdat ik HA gebruik.
Heb conventionele T22 radiatoren met HR-cv. Het idee is vooral om het wat sneller warm te krijgen en het iets comfortabeler te maken op lage temperatuur en dus te besparen. Zonder het koud te hoeven hebben :)
En ook t.z.t evt. de temperatuur van de ketel te verlagen in regelen van de radiatoren.
In de toekomst dan ook over naar een WP/ Hybride.

Ik ga werken met de Artic P8 pmw pst ventilatoren. Dat is de maat die past. Ik wil ze zoals in andere topics in een hoekprofiel plaatsen onder de radiatoren.
Nu heb ik twee t22 radiatoren van 140cm en 1 van 180cm. Omwille van de kosten wil ik niet gelijk met overkill aan ventilatoren starten (evt.later bij plaatsen).
wat zou dan het minimale per radiator kunnen zijn? Ik den nu aan 10 stuks per radiator mogelijk met wat tussenruimte. evt. 15 stuks voor de grotere (180). Beetje gebaseerd op de heatfan modules.

- Is dat een goede keuze of kan het ook met minder per radiator bijvoorbeeld 6 stuks (later evt. bijplaatsen)
- welke magneetjes voor bevestiging (link)?
- zitten er bij de ventilatoren al doorverbind kabeltjes (4pin) of welke zou ik moeten hebben.
- wat heb ik nog meer nodig?
[Afbeelding]
Paar reacties:
- Aantal fans: die afweging moet je persoonlijk maken in de driehoek luchtverplaatsing - ventilatorsnelheid/herrie - budget.
- Overweeg om F9 PWM PST fans ónder de radiator te hangen ipv P8 PWM PST in de radiator. Lagere Wife Acceptance Factor, maar kunnen wel langzamer draaien voor dezelfde luchtverplaatsing door grotere diameter.
- Magneten: deze heb ik net binnen: https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1. Verwachte verticale draagkracht 3 kg bij gebruik van alle 10 magneten. Internet zegt dat de verticale draagkracht 15% is van de trekkracht (2kg trekkracht per magneet volgens advertentie).
- Doorverbindkabeltjes: de PST lusjes van Arctic voegen nauwelijks extra lengte toe, waardoor je na een aantal fans een verlengkabeltje nodig hebt. Hoeveel je nodig hebt is afhankelijk van de grootte van de fans, de tussenruimte tussen de fans en de lengte van je verlengkabel. Bestel gewoon een aantal 25cm en 40cm kabeltjes bij je Heatbooster mee en kijk wat je gebruikt. Als je één radiator hebt gedaan, wil je vast meer omdat het echt werkt;)

• pc_slopert
@Frisian1206 bedankt voor de reactie. had net alles besteld, dus ga maar eens zien wat het wordt. WAF factor is helaas wel erg belangrijk hier.... Dus liefst zo onzichtbaar mogelijk :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• JBS
  • Niet online

JBS

ydderf schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:21:
@JBS ik denk dat je SIG blijft zweven waardoor de mosfet niet helemaal dicht gaat. Voor de test zou je de sig kunnen loskoppelen van de esp, en vervolgens de sig aan gnd leggen. Als hij dan wel uit gaat, zul je een pulldown weerstand moeten toevoegen (inspiratie).
Edit. Het lijkt er op dat die module zelf intern al een pulldown weerstand heeft.
Toch dank voor het meedenken.

@Kaspers Heb jij wellicht nog meer zaken op (o.a.) GND aangesloten dan in het schema zichtbaar wat mogelijk mijn alsmaar langzaam draaiende fan kan verklaren?
Kaspers in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Als aanvulling op jouw aansluitschema heb ik de GND van de ESP nog moeten verbinden met de GND uitgang voor de 12V fan om PWM te laten werken.

• ydderf
@JBS De GND van de esp zou ik doorverbinden met de 12V min (v.d. Voeding) i.p.v. met de GND die naar de fan gaat (v- op het bordje)
Je hebt nu als het ware de MOSFET overbrugd door de v- aan GND te leggen.

• JBS
  • Niet online

JBS

ydderf schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:45:
@JBS De GND van de esp zou ik doorverbinden met de 12V min (v.d. Voeding) i.p.v. met de GND die naar de fan gaat (v- op het bordje)
Je hebt nu als het ware de MOSFET overbrugd door de v- aan GND te leggen.
Dank voor je suggestie, meteen even geprobeerd. Wanneer ik GND van de ESP verbind met de 12V min (van de voeding voor de fan), dan werkt PWM niet én de fan draait continu langzaam.

• ydderf
[@JBS Gaat hij nu wel volledig uit?
Je zou nog voor de test kunnen proberen om 5v op de sig aan te sluiten ipv het contact vanaf de esp.
En indien je een multimeter hebt, meten of de 12v wel 12v is, zowel bij de voeding als aan de fan.

• JBS
  • Niet online

JBS

ydderf schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:23:
[@JBS Gaat hij nu wel volledig uit?
Je zou nog voor de test kunnen proberen om 5v op de sig aan te sluiten ipv het contact vanaf de esp.
En indien je een multimeter hebt, meten of de 12v wel 12v is, zowel bij de voeding als aan de fan.
Nee, fan blijft draaien.

Bij 5V op de SIG (zonder ESP GND naar irf520 fans uit GND of min van 12V voeding) werkt PWM, maar blijft de fan ook langzaam draaien.

Even gemeten: 12.2V uit de voeding, 12.2V bij ingang irf520, 11.2V bij uitgang irf520 en 11.2V bij fans. Wanneer irf520 aanstaat meet ik 12.1V uitgang mosfet.

• ydderf
@JBS De esp GND en min van de 12V zou ik wel doorverbinden.
En de aansluiting naar de fan controleren.
Mocht dat niet werken, dan een stapje terug en het irf bordjr er tussen uit halen. Dan zou de fan goed moeten werken en wanneer je de min van de fan los haalt, zou de fan uit moeten gaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bazz0847
Kleine update, ik heb een nieuwe firmware versie voor de HeatBooster online gezet. Je kunt hem onder aan deze pagina downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

Nieuwe features in versie 2.1.3 zijn:
- je kunt nu een wachtwoord voor de configuratiepagina instellen
- optie tot defrostdetectie, waarbij hij tijdelijk tijdens het defrosten van de warmtepomp de ventilatoren uitschakelt om de thermische energie in het water zo hoog mogelijk te houden waardoor de ontdooicyclus efficienter kan verlopen
- de temperatuur van de module zelf is nu zichtbaar op de configuratiepagina
- in Home Assistant is nu een link naar de configuratiepagina beschikbaar als de optie voor "config page altijd beschikbaar" geactiveerd is

Veel plezier ermee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:54
Bazz0847 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:14:
Kleine update, ik heb een nieuwe firmware versie voor de HeatBooster online gezet. Je kunt hem onder aan deze pagina downloaden: https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

- optie tot defrostdetectie, waarbij hij tijdelijk tijdens het defrosten van de warmtepomp de ventilatoren uitschakelt om de thermische energie in het water zo hoog mogelijk te houden waardoor de ontdooicyclus efficienter kan verlopen
- in Home Assistant is nu een link naar de configuratiepagina beschikbaar als de optie voor "config page altijd beschikbaar" geactiveerd is

Hi

Wat is de actuele levertijd? :-)
Van de week besteld dus ben wel benieuwd wanneer ik hobbytijd moet reserveren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Hey Randy, ik verwacht jouw bestelling binnen een week uit te kunnen leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:31
Ik heb hem net geïnstalleerd. Ging soepeltjes.

Net even getest, lijkt allemaal goed te werken. Kijken wat vrouw lief er vanavond van vind. Zijn heerlijk stil (14cm arctic op Jaga ). Zal wel goed komen.

Wel een vraag: de ambient temperature, die krijg ik niet mooi weggewerkt, uit het zicht, en zonder in de luchtstroom te zitten. Welk effect heeft die sensor? (Instelling op smart home standaard )

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:29
@Bazz0847

Ik kom toevallig op dit topic, en heb wel interesse in je heatbooster.
Echter heb ik al enkele heatfans, kan ik de heatbooster daar op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Bazz0847 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:14:

Is deze alleen op de laatste 05 versie te zetten of ook op de vorige 04 versie (die ik heb)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Deze draait helaas niet op de oude versie van de print, omdat die een andere chipset heeft. Ik houd die oude versie qua bugfixes wel up-to-date (gisteren nog eentje gereleased).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
Waar kan ik die vinden?
Wil daarmee ook de koppeling naar HA maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisian1206
@Bazz0847 Kun je toelichten waarom je aanraadt om maximaal 15 fans op één Heatbooster aan te sluiten (mits 3A voeding). De Arctic fans variëren nogal in stroomsterkte. Waarom kan ik geen 20 P8 PWM PST fans van 0.09A aansluiten terwijl 15 P14 PWM PST van 0.12A wel kan? De F9 PWM PST zijn zelfs 0.15A per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Het maximum van 15 fans ligt niet aan de stroomsterkte, maar aan de signaalkwaliteit van het PWM stuursignaal. Deze voldoet aan de vereisten tot 15 ventilatoren totaal, daarboven niet meer. De stroomsterkte is een ander limiet, en is maximaal 3 A totaal. De limiet is dus 15 fans en 3A, net welke je eerder bereikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 10:56
Zojuist de Heatboosters van @Bazz0847 besteld, ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:31
MartinMid schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:03:
Ik heb hem net geïnstalleerd. Ging soepeltjes.

Net even getest, lijkt allemaal goed te werken. Kijken wat vrouw lief er vanavond van vind. Zijn heerlijk stil (14cm arctic op Jaga ). Zal wel goed komen.

Wel een vraag: de ambient temperature, die krijg ik niet mooi weggewerkt, uit het zicht, en zonder in de luchtstroom te zitten. Welk effect heeft die sensor? (Instelling op smart home standaard )
Gisteravond voor het eerst goed gebruikt. Blij mee!
Fans zijn nog niet harder geweest dan 40% en daarbij eigenlijk onhoorbaar.

@Bazz0847 nog wel de vraag voor de ambient temperatuur. Hoe kritiek is het om die sensor te hebben (lastig weg te werken uit het zicht. Is tussen de verwarming en vloer een goede plek?)

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Die sensor gebruikt jij voor het aan/uit schakelen. Dus als hij een meting doet die een beetje in de buurt van de ruimtetemperatuur komt is dat wel handig 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

-

[ Voor 100% gewijzigd door JBS op 17-12-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@Bazz0847 Vandaag de Heatboosters al binnen gekregen die ik donderdag bestelde. Mooi! Helaas zijn de bestelde Artic fans wat langzamer met leveren :) Dus nog ff geduld met bouwen.

Nog wat vragen:
- hebben die van mij ook al de laatste release en board?
- is er een geschikte case om de booster in te plaatsen? Of is er een 3d print file?
- Is er ook info over gebruik met HA github, HA.community, tweakers? Kan ik daar vast eens naar kijken.
- heb wat langere draad voor de sensoren nodig kan ik die eenvoudig verlengen of langer ergens bestellen?
Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

ydderf schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:25:
@JBS De esp GND en min van de 12V zou ik wel doorverbinden.
En de aansluiting naar de fan controleren.
Mocht dat niet werken, dan een stapje terug en het irf bordjr er tussen uit halen. Dan zou de fan goed moeten werken en wanneer je de min van de fan los haalt, zou de fan uit moeten gaan.
Heb nog wat scenario's geprobeerd en gemeten:

- ESP GND en min 12V uitgang richting fan op IRF520 verbonden, resultaat: Wanneer IRF520 is uitgeschakeld (lampje erop is dan ook uit) blijft de fan nog steeds langzaam draaien en meet ik 12V op de uitgang van de IRF520 richting de fan. PWM werkt wel.

- ESP GND en min 12V ingang 12V op IRF520 verbonden, resultaat: Wanneer IRF520 is uitgeschakeld (lampje erop is dan ook uit) blijft de fan nog steeds langzaam draaien en meet ik 11.2V op uitgang IRF520 richting fan.
Bij inschakelen IRF520 meet ik op IRF520 uitgang richting fan: 11.2V bij PWM 1% en 8V bij PWM 100%. PWM werkt niet/slechts nauwelijks, en omgekeerd: 1% PWM doet de fan iets harder draaien dan 100%.

[ Voor 6% gewijzigd door JBS op 17-12-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 10:56
pc_slopert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:25:
@Bazz0847 Vandaag de Heatboosters al binnen gekregen die ik donderdag bestelde. Mooi! Helaas zijn de bestelde Artic fans wat langzamer met leveren :) Dus nog ff geduld met bouwen.

Nog wat vragen:
- is er een geschikte case om de booster in te plaatsen? Of is er een 3d print file?
- Is er ook info over gebruik met HA github, HA.community, tweakers? Kan ik daar vast eens naar kijken.
- heb wat langere draad voor de sensoren nodig kan ik die eenvoudig verlengen of langer ergens bestellen?
Thanks.
Als ik ze binnen heb wil ik een case gaan ontwerpen en printen, als het past wil ik hier de STL wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
MBgek schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:28:
[...]

Als ik ze binnen heb wil ik een case gaan ontwerpen en printen, als het past wil ik hier de STL wel delen.
Dat zou mooi zijn :) Maar neem aan dat er ook al anderen zijn die ook iets hebben gemaakt of standaard oplossing gebruiken? Kan ik evt. vast printen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
pc_slopert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:46:
[...]

Dat zou mooi zijn :) Maar neem aan dat er ook al anderen zijn die ook iets hebben gemaakt of standaard oplossing gebruiken? Kan ik evt. vast printen...
Is de meegeleverde sandwich behuizing niet genoeg? Die is technisch wel goed, omdat het in een radiator nogal warm wordt en de open constructie voor goede koeling/ventilatie zorgt en eea toch voldoende beschermd is. Als je iets 3D-print moet je wel de moduletemperatuur in de gaten houden (sinds kort beschikbaar op de config pagina) en ABS of goede resin gebruiken ivm de hogere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
pc_slopert schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:25:

Nog wat vragen:
Thanks.
Je hebt het laatste board, maar niet de laatste firmware. De versie die erop staat kun je op de config pagina zien. Dit is eenvoudig via OTA te updaten naar de nieuwste versie.

Ik heb op de webshop ook een handleiding staan hoe eea te koppelen met Home Assistant.

De temperatuursensoren kun je eenvoudig verlengen, draad doorknippen en er met kroonsteentjes een stukje tussen zetten. Ik heb helaas (nog) geen verlengkabels hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Bazz0847 op 17-12-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@Bazz0847 Bedankt voor de reactie.
- De module zo open lijkt me toch wat kwetsbaar. Met poetsen/ stof, etc. (en geeft WAF probleempje :) niet mooi). Moet dat ding ook echt op de radiator zelf komen? of kan het ook op een andere plaats? Dan is warmte minder een probleem en kun je het wat robuuster afwerken. Wellicht wel wat langere kabeltjes nodig maar dat is te overzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-06 08:29

BTS

@pc_slopert Ik heb de module van @Bazz0847 en heb hem in een Attema doosje gestopt. Die heb ik aan de zijkant van de radiator geplakt.

Met de update zie ik ook de module temperatuur. Meestal ergens rond de 30° maar stook dan ook met lage temperaturen.

www.highflow.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:03
@Bazz0847, net de update gedraaid, feilloos gelukt.

De module temp wordt nu weer gegeven, maar als gebruiker heb ik geen idee wat 'normaal' is. Hij is bij ons tussen de 36C en 40C bij 19C omgeving.

Suggestie: om het getal in groen, oranje, rood te tonen? En ook de waardes bij die kleuren in de handleiding te vermelden?

Andere suggestie:
Ik zou graag per dag van de week een schemaatje instellen, waarbij er tijdstippen zijn waarbij er hogere max snelheden mag worden gebruikt, bijv:
- Voor 7.00u 's ochtends, aangezien er dan nog niemand in de ruimte (woonkamer) is = 100%

@JME, De suggestie voor stukjes tochtstrip van de Action onder de Arctics is geweldig!
We hebben nu max 60% snelheid op amper hoorbaar ipv max 35%.

[ Voor 27% gewijzigd door flipjevandejam op 17-12-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:12
Bazz0847 schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:18:
Nou, ik baal een beetje: ik moet schijnbaar op zoek naar een andere naam voor de Heatbooster module.

Toen ik die naam koos was de NL domeinnaam ervoor nog vrij, met het idee deze later te registreren als het richting een "echt" product ging, maar volgens SIDN is sinds half augustus deze domeinnaam geregistreerd door iemand die heel hard heeft gewerkt aan een andere ventilatorsturing en webshop. Sinds een maand (volgens de EXIF data uit de plaatjes aldaar) is hij online. Die website, ookal heet het product Heatbooster, is dus NIET van mij en het product heeft ook niet de functionaliteit die je in dit topic leest. Hij heeft geen WiFi, MQTT, en volgensmij ook maar een enkele temperatuursensor dus ook qua regeling is hij beperkt inzetbaar (dit laatste weet ik niet zeker).

Les voor de volgende keer: meteen een domeinnaam vastleggen. Nouja, voor de Tweakers die "mijn" variant zoeken, zie mijn onderschrift voor de correcte webshop. Ik ga een andere naam bedenken. Kak.
Ha! Dit verklaart een hoop!

Ik las hier iets over de heatbooster, ging googlen, zag een kant-en-klare unit met ventilatoren die je onder je radiator schroeft en dacht, goh dat is handig. Maar via een linkje in jouw posts ging naar een hele andere site :)

Ik begrijp nog niet 100% welk product jou nou precies aanbiedt. Is dat, kort gezegd, een regelunit waarmee je een zelf te bouwen ventilatorunit kunt aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 21:11
TonD schreef op maandag 12 december 2022 @ 00:16:

Feitelijk te weinig afgiftevermogen, dus prijsopgave gekregen voor LTV Radiator T33 200*50cm en een twin convector. Duurde even voor ik weer op mijn stoel zat. En dan?
LTV radiator T33 200*50cm gescoord via MP (€100,-) En voor in de convectorput een identieke convector gescoord uit een vrijstaand model. Ook MP, ook €100,- Gezien het stroomschema van een Twin aansluiten met een flexibele 3/4"slang, bovenop elkaar met 2 tengels ertussen en klaar.
Welke radiatoren ben je uiteindelijk voor gegaan? Ik zou eigenlijk er ook een paar moeten vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
migchiell schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:40:
[...]

Ha! Dit verklaart een hoop!

Ik las hier iets over de heatbooster, ging googlen, zag een kant-en-klare unit met ventilatoren die je onder je radiator schroeft en dacht, goh dat is handig. Maar via een linkje in jouw posts ging naar een hele andere site :)

Ik begrijp nog niet 100% welk product jou nou precies aanbiedt. Is dat, kort gezegd, een regelunit waarmee je een zelf te bouwen ventilatorunit kunt aansturen?
Ja, ik moet aan een andere naam helaas. Dat is iets voor de kerstvakantie :)

Mijn product kan inderdaad ventilatoren aansturen die je zelf op de radiator monteert. Hij is anders dan de andere producten op de markt, vanwege de geavanceerdere regeling, smart home functies en betere geschiktheid voor gebruik met een warmtepomp. Ook is er heel veel in te stellen aan het gedrag van de fans en kun je via HA timers maken bijvoorbeeld zodat je snachts meer lawaai van de fans kunt toelaten dan overdag, om maar wat te noemen.

Een boodschappenlijstje voor een DIY ventilatorsturing vind je onderaan de productpagina op mijn webshop (zie linkje hieronder in mijn signature).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:12
Bazz0847 schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:31:
[...]

Ja, ik moet aan een andere naam helaas. Dat is iets voor de kerstvakantie :)

Mijn product kan inderdaad ventilatoren aansturen die je zelf op de radiator monteert. Hij is anders dan de andere producten op de markt, vanwege de geavanceerdere regeling, smart home functies en betere geschiktheid voor gebruik met een warmtepomp. Ook is er heel veel in te stellen aan het gedrag van de fans en kun je via HA timers maken bijvoorbeeld zodat je snachts meer lawaai van de fans kunt toelaten dan overdag, om maar wat te noemen.

Een boodschappenlijstje voor een DIY ventilatorsturing vind je onderaan de productpagina op mijn webshop (zie linkje hieronder in mijn signature).
Bedankt voor je toelichting!

En succes met het verzinnen van een nieuwe naam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-06 21:59
Wat zijn de ervaringen met condensloos koelen met boosters?

Zit te overwegen 4 radiatoren te vervangen voor Jaga’s icm de zelfbouw fans, maar ben er nog niet helemaal uit of hoe zinvol het is qua koeling.

Van vloerkoeling hoor ik bijv dat het matig afkoelt, maar dat de luchtvochtigheid een groter ‘probleem’ is, en daar doe je niets aan bij condensloos koelen.

Daarnaast kan m’n LG monoblock (9kW u44) ook koelen maar met minimaal ~2kW. En dat raak ik nooit kwijt op onderstaande convectoren met fans:
1x 50x140 type 16 (1500W verwarmen met 35/30)
2x 50x110 type 16 (1000W)
1x 50x60 type 16 (500W)

Kan vloerverwarming mee laten doen met koelen maar dan heb je koude vloer enz, wat ook weer niet ideaal is.

Kiezen voor echte fancoils kan opzich ook maar meeste zijn dieper dan 18cm (diep r past op veel plekken niet bij me). Leidingen vervangen en condens retour is niet zo’n issue, kan er goed bij.

Wat raden jullie aan?

[ Voor 19% gewijzigd door georgeboot op 18-12-2022 11:48 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drkrgr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-06 00:27
Hallo, ik heb 2 heatboosters besteld en inmiddels binnen, waarvoor dank @Bazz0847
Ik heb arctic f8 pwm fans besteld. Echter zijn deze zonder de splitters aan de stekkers |:(
Misschien een debiele vraag maar kan ik dit zonder problemen oplossen met een paar 4 naar 1 splitterkabels?
Ik wil een keer 10 en een keer 5 fans aan elkaar knopen.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.arctic.de/4-P...plitter-Cable/ACCBL00007A

Alvast bedankt voor het advies

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 23:34
Vandaag 1 t22 radiator van 180 cm voorzien van een aantal Arctic 8cm pwm fans met een module van bazz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG6iethqrqkwOsv2At6FGsCiTxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l76JuZwdIb5QiwJNiG660Hbh.jpg?f=fotoalbum_large

Als profiel een 10cm van cellenbeton blokken gebruikt. Had er ook eentje van 8cm meegenomen maar de 10 cm is dan beter omdat alles er dan makkelijk in past.

Heb 5 fans op een stuk van 60cm gezet, de laatste moet ik nog aanvullen. Als mal om de ronding uit te zagen bleek een Karmeliet glas de juiste maat te hebben. De familie wijsgemaakt dat ik met een bierhouder bezig was ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBBHANJfNNMI7Tz5FtsvWrvkO0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KmpvQTj2rtxwBcGKqIrbYie9.jpg?f=fotoalbum_large

10 fans er alvast in, de andere 5 volgen nog

En dan aan de verwarming vast maken. Dit gewoon met een ijzerdraadje. Achter moet het nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0SmsZ63okSyXTKYKFdgsCo_9gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTUQyUcz38MiNDFuCPcwUkI6.jpg?f=fotoalbum_large

Fans opereren nu zelfstandig maar ook gelijk een koppeling met home assistant gemaakt. Ben ook benieuwd naar het resultaat en zal eens een A B test doen qua temperaturen met en zonder de fans. Stook nu echter nog vrij warm, kan niet lager dan 60 graden terug regelen. Dit is wel al ter voorbereiding op warmtepomp.

Edit: Zitten we tv te kijken. Vrouw: staat er hier een vrachtwagen voor de deur? ;) Toch maar even de max fan speed van 100 naar 60 teruggezet. Module springt netjes aan bij het aangaan van de verwarming.

Voorbeeld in home assistant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZwGgJL2YeKf2R0cxsBUNY2OFqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17NP4PdgWGlXQ97IMThpnmD6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door jack_ op 18-12-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@jack_ Ziet er goed uit. Ga komende week ook voor de t22 iets maken. Wat heb je gebruikt om de fans aan elkaar te koppelen (welke kabeltjes)? Ik krijg Arctic P8 PWM PST fans vandaag binnen. Geen idee of daar iets bij zit.

[edit]
Net verstuurd krijg ik de fans net binnen en mijn vraag is al beantwoord :)

- Nu maar eens kijken wat ik ga gebruiken voor de verdere bouw.
Denk toch aan hoek-profiel en dan tussen de radiator plaat plaatsen. Vraag me wel af of kunststof niet te slap wordt (wiebelig)? Zag ook witte aluminium profielen, natuurlijk een stuk steviger. Wat is jullie ervaring?

- Als ik het zo zie vraag ik me af of er wel genoeg ruimte is tussen de radiator plaat.

- Wil ook nog magneetjes bevestigen, blijft dat geplakt goed zitten met de warmte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/njMAkAsfR2PI-rnRGEn605MLJso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Abpz4eeD2Ae7fWVsBzo3ehi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/luAgfjiCnxKZAGzTUUBZ5mlM19w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXxfAR3bznuxrIEonDaWSDyk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door pc_slopert op 19-12-2022 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

pc_slopert schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:07:
- Wil ook nog magneetjes bevestigen, blijft dat geplakt goed zitten met de warmte?
Als je radiator niet te warm wordt zul je niet zoveel verschil merken. Een neodymium-magneet verliest maximaal 0,12% kracht per graad Celsius dat hij opwarmt. En warm je ze boven de 80 graden op, dan verliezen ze permanent kracht.

Aan de onderkant van een radiator, waar je waarschijnlijk op maximaal 40 graden uitkomt, zit je qua permanente schade dus helemaal veilig en zijn de magneten 2,4% minder sterk dan op kampertemperatuur ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeshua9
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-06 16:49
- Nu maar eens kijken wat ik ga gebruiken voor de verdere bouw.
Denk toch aan hoek-profiel en dan tussen de radiator plaat plaatsen. Vraag me wel af of kunststof niet te slap wordt (wiebelig)? Zag ook witte aluminium profielen, natuurlijk een stuk steviger. Wat is jullie ervaring?
Ik heb de hoekprofielen en de ventilatoren met hobby smelt lijm vast gezet en dit was echt veel steviger dan verwacht. Kon aan een kant de hele samenstelling van 130cm vasthouden zonder dat er iets buigde.

[ Voor 25% gewijzigd door Jeshua9 op 19-12-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonD
@Megalomania

er hing een radiator type 21 200*50cm, vervangen door type 33 200*50cm
in de put zat convector 140*20 cm hoog 9 cm, daar komt er een identieke op te liggen, die sluit in ik serie aan.
De aanvoer komt op de bovenste aansluiting. Feitelijk creëer ik een twin uitvoering.

Of het genoeg gaat zijn weet ik niet, de warmtepomp komt pas in oktober... :-(

[ Voor 12% gewijzigd door TonD op 19-12-2022 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
Vandaag goed bezig. Een module bijna klaar voor de 180 cm radiator. Echter past hij er niet tussen met de doorlus kabel er ook tussen. Hoe hebben jullie de kabeltjes zitten? Gewoon op de ventilators met een tiewrap vast zetten. Of is er nog een slimme manier die ik niet weet :) De missende schroefjes komen er nog in die liggen nu nog in de afvalbak....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecM19S8Bdp0Mdzwg3tucckKpCFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEkwneh00ozpME5Kcmc6u8Kc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1GbXVoGvsFwBJnXU6pHYancRcg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS65kjjZKIhZCjZPHiNVl61W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmDTjntrKzJNTPQ8Mxv7yFvCeDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYA2y4NWO4d6karficslcxfD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8GGfIlI7lrs_wYxizk9MMemK90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDJyvMhIyxU20xCnwLWTmP1D.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_slopert
Iemand die toevallig al iets van een automatisering (of node-red flow) of zo in HA heeft gemaakt voor de Heatbooster? Of een andere interessante toepassing in HA die je wil delen (yaml - flow)? Via het HA forum niets kunnen vinden. Zag hier in het topic wel iets langskomen maar als nog niet zo volleerde HA gebruiker kon ik daar niet veel mee. Zou ook voor anderen wellicht interessant kunnen zijn. Misschien interessant daar een topic over te maken? hier op tweakers of op de community.home-assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-02-2023
Na even een tijdje meegelezen te hebben toch een berichtje. Ben aan het kunnen hoe ik mijn huis warmtepomp gereed kan krijgen.
In alle woon en slaapvertrekken heb ik Jaga Tempo's staan. Zonder DBH/DBE.

Als ik voor alle radiatoren dit aanschaf ben ik meteen 3k kwijt.

Dus een beetje hobbyen met de heatbooster is een poging waard.

Nu vroeg ik mij twee dingen af.

In wat voor profiel monteren jullie de ventilatoren?

En moet je perse een omgevingstemperatuursensor aansluiten? Vind een los draad uit de Jaga tempo esthetisch wat minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Laatst online: 14:36
@Den_Haag
Ik leg ze gewoon bovenop de convector van de jaga's zelf.
Die externe temperatuur sensor hoeft maar net onder de jaga "uit te piepen"
Met een tie-rap bevestigen aan een van de U-buisjes aan de zijkant en klaar. zie je niks van

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Den_Haag schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:18:
...
In wat voor profiel monteren jullie de ventilatoren?
...
Tussen twee van deze. Simpel, goedkoop en afdoende. Bij een wat ruimte laten voor de kabeltjes. Onlangs 10x 14 cm Arctics er tussen gezet, hartstikke stevig.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
Cella schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:24:
[...]

Tussen twee van deze. Simpel, goedkoop en afdoende. Bij een wat ruimte laten voor de kabeltjes. Onlangs 10x 14 cm Arctics er tussen gezet, hartstikke stevig.
Plak je de profielen nog aan elkaar of zorgen de fans voor de verbinding tussen de profielen?
En is de 2cm boven de radiator voldoende of moet het hoger komen?

Een u-profiel leek mij wat logischer. Maar als dit ook werkt :)

En hoeveel ruimte tussen elke fan? 25-30 cm?

[ Voor 8% gewijzigd door Den_Haag op 21-12-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
De fans zorgen voor de verbinding idd, ze liggen in de profielen, profiel steekt dus niet aan de onder- of bovenkant uit. Het geheel leg je gewoon op de convector, evt met wat tocht- of isolatieband hier en daar tegen de resonantie.

In dit geval had ik geen ruimte tussen de fans, paste precies op een convector van 140 cm. Het is maar net hoeveel fans je wilt gebruiken, daar is hier al het een en ander over geschreven.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Laatst online: 12-01 09:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlUie2dC0zIgD31b936ocnyYMxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbyt8GI1JbdoxOmpJlNEW2JM.jpg?f=fotoalbum_large

Weekje getest op T20 jaga onder vensterbank.
Links 14cm artic fans, rechts schoorsteen kokertjes.
Met infraroodmeter meet bovenop de stenen vensterbank na min. half uur stoken ik haast exact dezelfde temperaturen, links en rechts...
Als ik alles weghaal , ook zelfde temperaturen aan beide kanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
Gebruik iemand voor bredere radiatoren (20cm) nog een grotere diameter fan? Of raak je dan het eventuele ventilatie voordeel weer kwijt op de hogere kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:29
Den_Haag schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:12:
Gebruik iemand voor bredere radiatoren (20cm) nog een grotere diameter fan? Of raak je dan het eventuele ventilatie voordeel weer kwijt op de hogere kosten?
Kijk eens in pricewatch, dan wordt al snel duidelijk dat de sweetspot qua prijs/prestatie bij de 14" fans ligt.

Heb net 10 stuks Xilence 140mm Performance C ventilator gekocht a 5.50 per stuk incl. verzenden.
Deze draaien standaard op 12V al heel stil. Bij mijn eerdere Gelid Solutions Silent 14 en Nano-G 14 Silent Waterproof 1000rpm had toch echt wel een pwm controller nodig om ze stil te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakin_ruben
  • Laatst online: 14-06 17:25
Bazz0847 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:46:
[...]

De temperatuursensoren kun je eenvoudig verlengen, draad doorknippen en er met kroonsteentjes een stukje tussen zetten. Ik heb helaas (nog) geen verlengkabels hiervoor.
@Bazz0847 Is er een bepaald type draad wat je hiervoor het beste kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_Haag
Onderdelen besteld. Ben voor de artic f14 en f9 gegaan zoals aangeraden door Bazz. Ga het eerst bij 2 radiatoren uitproberen.
8 euro per stuk voor de f14 en 6,8 euro voor de f9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 23:34
pc_slopert schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:56:
Iemand die toevallig al iets van een automatisering (of node-red flow) of zo in HA heeft gemaakt voor de Heatbooster? Of een andere interessante toepassing in HA die je wil delen (yaml - flow)? Via het HA forum niets kunnen vinden. Zag hier in het topic wel iets langskomen maar als nog niet zo volleerde HA gebruiker kon ik daar niet veel mee. Zou ook voor anderen wellicht interessant kunnen zijn. Misschien interessant daar een topic over te maken? hier op tweakers of op de community.home-assistant.
Wel een ha integratie en dat redelijk out of the box met de printjes van bazz. Ik ben dan ook een beetje een luie tweakert. De aansturing is vanuit het printje zelf en voldoet prima voor mij voor nu. Zeker omdat de benodigde sensoren ook op het printje zitten is het ideaal. Wel kan ik alles ter validatie uitlezen in ha en er grafieken van maken waarbij ik bijvoorbeeld ook het modulatie niveau van de ketel er bij kan zetten en de fan speed. Zie een paar posts hierboven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Menara23
  • Laatst online: 31-03-2024
Op basis van de vele uitleg hier, vandaag booster gemaakt voor de convectorput. Ik heb heatbooster van sdr gebruikt in combinatie met 9 Arctic 14cm ventilatoren. Dmv. Tie-wraps aan elkaar vast gemaakt (3 sets van 3), touwtjes weggewerkt met ducttape isolatierubber aan de onderkant isolatierubber om geluid te reduceren. Op zich hoog buurman en buurman gehalte, maar het ziet er prima uit en werkt als een zonnetje. Mocht je zelf twijfelen, gewoon doen. De yutleg van de heatbooster en het bijbehorende boodschappenlijstje maakten het een eitje!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmbd-dEZij96JQv8tJBDmVjhgvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHCG2DwHIhhBLhjnO6bF9j89.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
freakin_ruben schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:13:
[...]

@Bazz0847 Is er een bepaald type draad wat je hiervoor het beste kan gebruiken?
Dat maakt niets uit, ieder type 2-aderig snoer voldoet. De allerdunste luidsprekerdraad van de bouwmarkt is bijvoorbeeld al prima!

• ptr1968
  • Laatst online: 12-01 09:26
Is het qua gasverbruik beter de dbe alleen in te schakelen tijdens opwarmen sochtens?
En is het al eens bewezen hoeveel gasbesparing dbe geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:20

mno

Het lijkt alsof je ventilatoren verkeerd om liggen. Bij Arctic wordt de lucht naar de kant zonder sticker geblazen.

Gewoon rösti

• Frisian1206
mno schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:13:
[...]

Het lijkt alsof je ventilatoren verkeerdom liggen. Bij Arctic wordt de lucht naar de kant zonder sticker geblazen.
Eens, bij mij liggen de P14's inderdaad andersom.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:02
mno schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:13:
[...]

Het lijkt alsof je ventilatoren verkeerd om liggen. Bij Arctic wordt de lucht naar de kant zonder sticker geblazen.
Haha, toch een beetje het buurman en buurman gehalte waar hij het over had :+
Pagina: 1 ... 42 ... 54 Laatste