LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 41 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:12
PCJR schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:13:
Update van de heatfan controller; heat run test gedaan vandaag (ook ivm vloerverwarming waar ik mee bezig was) maar na iets van 20-30 minuten (na CV shutoff) gaan de fans uit denk ik. Ze gaan iig uit :+

Zolang de rad nog 25 graden is of meer, dan is lucht rondblazen opzich niet erg denk ik, kouder zal het er niet van worden.

Dus, so far, tevreden met de heatfan dingetjes... Nog 2 stuks bouwen... En mss dan nog iets voor de type 10 en 11 (maar hoe weet ik nog niet, iig kleinere fans ben ik bang).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit zeg, maar vraag: hoe kom je aam dat frame??
Welke fans heb je gebruikt, Artic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

mno

@Bazz0847 :
Ik heb sinds een paar dagen 2 heatboosters in gebruik met firmware 2.1.0, geconfigureerd als Online-zelfstandig met de standaard instellingen. Ik heb wel de optie aanstaan om de configuratiepagina's altijd te kunnen openen via het toegewezen IP-adres van de boosters.

Toen ik vanmorgen de verwarming aanzette, gingen de ventilatoren van beide heatboosters niet draaien ondanks dat de inlaat-temperatuur aan het oplopen was. Pas nadat ik even de stroom van de modules afhaalden, schakelden ze de ventilatoren direct aan. Dit was de situatie van 1 module vlak voor ik de stroom eraf haalde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13pKpaBAr-1rZ5KcxM-NapZuT1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdLM0VhjaXMxaA1SX3w4GRyF.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zou hier de reden van kunnen zijn? Kan het (passief) bekijken van de configuratiepagina invloed hebben op het automatisch aan/uitschakelen van de heatboosters? Ik gebruik trouwens P14 PWM PST fans.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-09 01:24
Vraagje, heeft iemand toevallig ervaring met het vervangen van de ventilatoren van een originele Jaga dbe 15? Ik heb er drie waarvan er 2 de normale zijn en 1 (helaas) de pro. De normale gebruiken een veel stillere fan, adda AD1212DB-A71GL. De pro een veel sterkere en luidruchtige AD1212MB-A71GL. Zover ik kan zien is de pcb gewoon gelijk. Nu zou ik de fans van de pro graag door dezelfde vervangen als de gewone, echter kan ik die niet via betrouwbare kanalen vinden. Via Ali lees ik veel over rommel waar ze dan een nep adda sticker op plakken.

Het zijn twee draads ventilatoren. Ik weet niet of het pwm gestuurd is of voltage geregeld. Helaas kan mn multimeter geen pwm frequentie lezen, anders had ik dat geprobeerd. Ik meet nu circa 5v dc bij comfort stand en circa 9v bij boost. Bij optoeren, lager gaan zie je het voltage traploos veranderen.

Ik ben benieuwd of iemand dit succesvol gedaan heeft en met welke ventilatoren. Ik wil mn dbe liever niet stuk maken namelijk....

Of nog handiger, mocht iemand een normale hebben en een pro zoeken. Ik ruil hem graag om, de pro is nog nieuw op wat experimenteren na...

[ Voor 6% gewijzigd door shoof op 19-11-2022 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
mno schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:29:
@Bazz0847 :
Ik heb sinds een paar dagen 2 heatboosters in gebruik met firmware 2.1.0, geconfigureerd als Online-zelfstandig met de standaard instellingen. Ik heb wel de optie aanstaan om de configuratiepagina's altijd te kunnen openen via het toegewezen IP-adres van de boosters.

Toen ik vanmorgen de verwarming aanzette, gingen de ventilatoren van beide heatboosters niet draaien ondanks dat de inlaat-temperatuur aan het oplopen was. Pas nadat ik even de stroom van de modules afhaalden, schakelden ze de ventilatoren direct aan. Dit was de situatie van 1 module vlak voor ik de stroom eraf haalde:

[Afbeelding]

Wat zou hier de reden van kunnen zijn? Kan het (passief) bekijken van de configuratiepagina invloed hebben op het automatisch aan/uitschakelen van de heatboosters? Ik gebruik trouwens P14 PWM PST fans.
Hmm, vreemd. Knipperde de status LED? De volgende keer dat ie dat doet kun je hem met USB verbinden en met PuTTY de seriele poort openen om debug te lezen. Baudrate is 115200. Dan kun je zien wat er loos is. Zou het kunnen dat je de fans bediend hebt via de config pagina en hem daarna niet gereboot hebt? Want dan blijven ze inderdaad uit. Ik zal daar in een volgende versie een timeout op zetten van 5 minuten zodat dit niet meer hoeft :)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Whiskey48 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:14:
[...]

Ziet er mooi uit zeg, maar vraag: hoe kom je aam dat frame??
Welke fans heb je gebruikt, Artic?
2 euro plastic hoek profieltjes karwei. 3 euro voor ? 6 meter?
Artic 8cm nonpwm fans idd

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Wat meet je hier precies en waarmee ?

[ Voor 10% gewijzigd door Megalomania op 19-11-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

mno

Bazz0847 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 08:08:
Hmm, vreemd. Knipperde de status LED? De volgende keer dat ie dat doet kun je hem met USB verbinden en met PuTTY de seriele poort openen om debug te lezen. Baudrate is 115200. Dan kun je zien wat er loos is. Zou het kunnen dat je de fans bediend hebt via de config pagina en hem daarna niet gereboot hebt? Want dan blijven ze inderdaad uit. Ik zal daar in een volgende versie een timeout op zetten van 5 minuten zodat dit niet meer hoeft :)
De LED brandde gewoon continu. Ik denk dat je gelijk hebt over het handmatig bedienen van de fans via de config pagina. Dat had ik de avond ervoor wel gedaan zonder te rebooten, ervan uitgaande dat dit later door de temperatuursensoren wel weer overruled zou worden.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
PCJR schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:37:
[...]

Ahhh ... Goede!
Deze dan denk ik?

https://www.praxis.nl/ger...-20x10x1-5mm-2-6m/5608597

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Ik had meen ik 2x2cm. Moet je ff kijken wat voor de afmeting van oa de fan handig is. Ik heb wat vlees zo voor de schroefjes van de fan.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Megalomania schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:31:
[...]

Wat meet je hier precies en waarmee ?
Waarmee?
Die laptop leest realtime de cv uit, kun je alles mee lezen dus, aanvoer, retour, ventilator (kW), pomp % etc.
De sensors, IR gun en Flir doen temps op de rads, verdeler etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
@PCJR ah ok, ir gun op rechts dus. En schermpje op links is verbonden met welk merk / type sensor?

Cv lees je uit met otgw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-09 19:28
Ok ik zie 0% maar de fans blijven draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Nu online
Dat kan kloppen. Zolang de inlaat temperatuur 4 graden (default) boven de omgevingstemperatuur is blijven ze op de laagste stand draaien. Dat wordt geregeld door de Te en Th parameter. Het snelheidsprofiel wordt geregeld door Ts1, Ts2 en Shmax. Onder Ts1 blijven ze op 0% draaien tot ze uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
Nog een vraagje, wat is naar jullie mening een betere setup qua debiet en geluid (en evt verbruik), de Arctic f9 silent op vast toerental, of de f9 pwm pst, of de f9 pwm pst co, laatste twee dan pwm (terug) geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:43

JME

zeg maar Jamie

Met PWM ben je flexibeler en kun je precies zover terugregelen als wat je qua geluid acceptabel vindt. Dus maximale luchtverplaatsing binnen jouw eigen randvoorwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Helaas, -6 buiten en de baas begint nu echt te klagen over de temperatuur in huis. CV temperatuur in stappen teruggebracht van 45 naar 55 graden; grootste probleem is dat het stomme ding moduleert; 10 graden op de ketel is slecht 4 graden op de radiator. Wel nog steeds 18 graden delta-T over de convector[ut, dus de fans werken nog steeds als een tierelier.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
ijdod schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:05:
Helaas, -6 buiten en de baas begint nu echt te klagen over de temperatuur in huis. CV temperatuur in stappen teruggebracht van 45 naar 55 graden; grootste probleem is dat het stomme ding moduleert; 10 graden op de ketel is slecht 4 graden op de radiator. Wel nog steeds 18 graden delta-T over de convector[ut, dus de fans werken nog steeds als een tierelier.
Kun je de flow over de convector niet wat verhogen, dan neemt de delta t af, maar stijgt de warmte-afgifte. Misschien kun je dan terug naar een iets lagere Ta. Delta-t van 18 is bij temperaturen 45-55 Ta m.i. wat hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Verhogen gaat niet, geluid wordt dan een issue. Ik zit me vooral af te vragen of ik in deze woning al eens eerder -6 heb gehad; van het verschil is momenteel enkel de booster in de convectorput. Temperatuur stond al veel langer op 55 graden. Ta is nu ~47 graden.

Had vandaag al vrij gehouden om diverse lopende klusjes af te ronden, temperatuurmeting bij de ketel zelf staat daar ook bij.

[ Voor 23% gewijzigd door ijdod op 20-11-2022 09:30 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
PCJR schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:37:
[...]

Ik heb 7x 92mm 1000rpm ArticF9 silent 3-pin fans gekocht, zou net moeten passen.

Ik wil deze aansluiten aan de Heatfan Smart Controller (ga ik nog bestellen) ... Maar hoe sluit je dit dan aan? Zelf kabels solderen?? Met een gewone 12V voeding??

[ Voor 15% gewijzigd door Whiskey48 op 20-11-2022 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:50
Whiskey48 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:09:
[...]

Ik heb 7x 92mm 1000rpm ArticF9 silent 3-pin fans gekocht, zou net moeten passen.

Ik wil deze aansluiten aan de Heatfan Smart Controller (ga ik nog bestellen) ... Maar hoe sluit je dit dan aan? Zelf kabels solderen?? Met een gewone 12V voeding??
Ja inderdaad. Je kunt bij heatfan ook een 12V voedingsapapter erbij kopen en evt. een verlengkabel.
De kabel van de voedingsadapter gaat in de heatfan. dan een kabel uit de heatfan naar je fans. Van die laatste kabel knip je de stekker aan 1 kant eraf en sluit de 2 draden aan op de + en - van je fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superpjeter
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:55
Bazz0847 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:40:
Mooi dat het goed werkt :) Kwestie van tijd tot Domoticz alle typen sensoren ook geimplemteerd heeft. Firmware ook bijgewerkt al? Ging dat soepel? Dat kan met de nieuwste versie ook OTA, en je kunt je config exporteren/importeren.
Alleen geen idee hoe lang dat gaat duren. (Kun je hem niet ook even bij sensoren zetten?)
Updaten ging goed op een Win10 machine (Win7 kon driver niet vinden).
Mooi dat het nu met OTA ook kan.
Klein schoonheidsfoutje nog bij configuratie, als je MQTT adres intypt en daarna op volgende drukt word adres niet overgenomen. Je moet eerst enter of tab doen en dan volgende.
Bazz0847 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 00:40:
Als het goed is kun je de fan speed zien via MQTT, ook in automatische modus. Deze wordt continue bijgewerkt.
Klopt maar wil het graag loggen in domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Whiskey48 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:09:
[...]

Voeding had ik bij heatfan erbij gepakt/gekocht,
Alle + aan elkaar en alle - aan elkaar. wel ff meten op de OUT van de controller (draad ff doorknippen) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
Hoeveel fans wordt er aangeraden per radiator, heb bijvoorbeeld een radiator van 280cm op de slaapkamer, zet ik daar dan gelijk 28 fans in of minder en ze dan meer uit spreiden?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:34
Heb 3 in een unit van 50cm.
4 units op een radiator van 300cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Laatst online: 02:39
Bazz0847 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 22:58:
Dat kan kloppen. Zolang de inlaat temperatuur 4 graden (default) boven de omgevingstemperatuur is blijven ze op de laagste stand draaien. Dat wordt geregeld door de Te en Th parameter. Het snelheidsprofiel wordt geregeld door Ts1, Ts2 en Shmax. Onder Ts1 blijven ze op 0% draaien tot ze uitgeschakeld worden.
Kan je dit aanpassen in de controleunit zelf, of moet je dan direct via domotics & WiFi beginnen werken?

Of staat dit ergens beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Nu online
Dit kun je eenvoudig aanpassen in de module zelf, via de configuratiepagina, onder "Geavanceerde parameters". Daar staat ook de uitleg bij :)

[ Voor 12% gewijzigd door Bazz0847 op 20-11-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Nu online
Nou, ik baal een beetje: ik moet schijnbaar op zoek naar een andere naam voor de Heatbooster module.

Toen ik die naam koos was de NL domeinnaam ervoor nog vrij, met het idee deze later te registreren als het richting een "echt" product ging, maar volgens SIDN is sinds half augustus deze domeinnaam geregistreerd door iemand die heel hard heeft gewerkt aan een andere ventilatorsturing en webshop. Sinds een maand (volgens de EXIF data uit de plaatjes aldaar) is hij online. Die website, ookal heet het product Heatbooster, is dus NIET van mij en het product heeft ook niet de functionaliteit die je in dit topic leest. Hij heeft geen WiFi, MQTT, en volgensmij ook maar een enkele temperatuursensor dus ook qua regeling is hij beperkt inzetbaar (dit laatste weet ik niet zeker).

Les voor de volgende keer: meteen een domeinnaam vastleggen. Nouja, voor de Tweakers die "mijn" variant zoeken, zie mijn onderschrift voor de correcte webshop. Ik ga een andere naam bedenken. Kak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
@Bazz0847 dat is minder. Maak je er een wedstrijd van, wie de beste naam verzint 😉

Hierbij mij inzending FanControl

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
JustMyOpinion schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:33:
@Bazz0847 dat is minder. Maak je er een wedstrijd van, wie de beste naam verzint 😉

Hierbij mij inzending FanControl
En de winnaar krijgt dan een bordje met korting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmah
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-03-2024
My configuration:
-ARCTIC F14 PWM PST (5 Pack) https://www.amazon.nl/-/e...itle_o01_s00?ie=UTF8&th=1
-Pwm Fan Temperatuur Controller Speed Gouverneur Digitale Display Module 4-Draad Voor Pc Fan/Alarm Dc 12V 24V 48V (Link: https://nl.aliexpress.com...O6bR&gatewayAdapt=glo2nld)
-DC female plug (Link: https://nl.aliexpress.com...O6bR&gatewayAdapt=glo2nld)
- 2A DC transformer (Link: https://nl.aliexpress.com...O6bR&gatewayAdapt=glo2nld)

The fans connector is different from the one in the board but with a bit of care I removed the wires and connect them directly to the board pins...considering the fans connector pinout

[ Voor 9% gewijzigd door lmah op 21-11-2022 10:30 . Reden: links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:38
@Bazz0847 ventilatorsturing.nl wellicht iets voor jou?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:44
@Bazz0847 verre van de coolste en vetste naam, maar domweg radiatorventilator.nl - geeft nog geen hit via Google, maar is denk ik de meer populaire zoekterm.
HBO88 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:42:
[...]

En de winnaar krijgt dan een bordje met korting ;)
:Y

[ Voor 36% gewijzigd door Ronald op 21-11-2022 21:56 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
lmah schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:14:
My configuration:
-ARCTIC F14 PWM PST (5 Pack) https://www.amazon.nl/-/e...itle_o01_s00?ie=UTF8&th=1
-Pwm Fan Temperatuur Controller Speed Gouverneur Digitale Display Module 4-Draad Voor Pc Fan/Alarm Dc 12V 24V 48V (Link: https://nl.aliexpress.com...O6bR&gatewayAdapt=glo2nld)
-DC female plug (Link: https://nl.aliexpress.com...O6bR&gatewayAdapt=glo2nld)
- 2A DC transformer (Link: https://nl.aliexpress.com...O6bR&gatewayAdapt=glo2nld)

The fans connector is different from the one in the board but with a bit of care I removed the wires and connect them directly to the board pins...considering the fans connector pinout
I found never use cheap chinese power supplies in my setup…. Fire and safety hazard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmah
Infernoken schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 00:13:
[...]

I found never use cheap chinese power supplies in my setup…. Fire and safety hazard!
fyi this one has "Safety Compliance: built-in over voltage, over current, and short circuit protection"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOwlScVLqqlicbHTGrn0W1JWXiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYGofHpF6tuDclZQC3SVBFXs.jpg?f=fotoalbum_large

De 14cm be quite wings 3 ventilatoren icm een Noctua fan controller en een standaard 12v adapter van een oud apparaat die ik in de zomer in het raam van m'n werkplek zet, nu gewoon op een paar legoblokjes onder de radiator geklemd. .... werkt perfect! :p

[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 22-11-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
lmah schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:18:
[...]

fyi this one has "Safety Compliance: built-in over voltage, over current, and short circuit protection"
Did you test this, or are you just reading the specs?
Without real testing there is no way to know what you get as power supply and what protections it has.

I work in the electronics industry and have seen a lot of 'crap' promising brilliant specs and being fire hazards in the end.

My rule, if it needs to go in the mains, don't take cheap stuff from China...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In Februari al een post gemaakt met mijn eigen DBE opstelling: Xavier in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Nu is de radiator op zolder vervangen en daar mogen ook fans op komen.
Maar de Arctic F14 zijn best lastig te vinden merk ik. Ook nu met Black Friday eigenlijk geen aanbieding tot nu toe gevonden. Ook niet voor de P14.

En de draden discussie. Die jumper kabeltjes werken niet echt lekker.
Zou dit al beter zijn? https://www.tinytronics.n...%B82.15mm-0.5mm2-zwart-1m
Dat kan ik dan meteen meebestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmah
Xavier schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:10:
In Februari al een post gemaakt met mijn eigen DBE opstelling: Xavier in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Maar de Arctic F14 zijn best lastig te vinden merk ik. Ook nu met Black Friday eigenlijk geen aanbieding tot nu toe gevonden. Ook niet voor de P14.

find the fans here https://shop.micro-mail.n...troller=product&id_lang=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Nu online
Infernoken schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:38:
[...]

Did you test this, or are you just reading the specs?
Without real testing there is no way to know what you get as power supply and what protections it has.

I work in the electronics industry and have seen a lot of 'crap' promising brilliant specs and being fire hazards in the end.

My rule, if it needs to go in the mains, don't take cheap stuff from China...
Not only fire hazard is an issue, also the galvanic isolation is often not according to any EU standard which makes a potential shock hazard. Next, EMC is not up to any EU standard which gives potential EMI issues. So: no go for mains connected equipment indeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:51
Hallo,

Ik sluit me ook even bij dit topic aan nadat ik een gesprek had in het cv tuning topic over mijn convectoren. Ik vroeg me af of het veel zin heeft om mijn 40 jaar oude convectoren te vervangen voor nieuwe Jaga LT-convectoren om zo de cv temperatuur naar beneden te brengen. Ik heb de putten de afgelopen maanden al een beetje aangepakt door radiatorfolie te plaatsen en nieuwe schotten te maken. De schotten moet ik nog wat aanpassen zodat ze strak tegen de convectoren aankomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xqbADurM230l9LP7WIIMDks6qE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gGPVqe784gabOryeAPWuX2hy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9z6oH7WrWgSXlzS9273BlXSzjQU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pGMWgzMbNXBEAYOLZGJK3kM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:30

Ben wel benieuwd, hoe bespaar je met stadsverwarming door de afgifte te vergroten met ventilatoren? Met HR CV en warmtepomp zie ik het voordeel van een lagere aanvoer cq retourtemperatuur, maar bij stadsverwarming wordt toch gewoon gemeten hoeveel warmte je afgenomen hebt? Of gaat het om het sneller warm krijgen van de ruimte zodat je minder lang hoeft te verwarmen?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
JBtL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:33:
[...]

Ben wel benieuwd, hoe bespaar je met stadsverwarming door de afgifte te vergroten met ventilatoren? Met HR CV en warmtepomp zie ik het voordeel van een lagere aanvoer cq retourtemperatuur, maar bij stadsverwarming wordt toch gewoon gemeten hoeveel warmte je afgenomen hebt? Of gaat het om het sneller warm krijgen van de ruimte zodat je minder lang hoeft te verwarmen?
Dat laatste. Ik heb ook geen thermostaat in de kamer hangen maar allemaal thermostaat kranen. Aangezien de warmte veel sneller door de ruimte gaat kan ik die kraan gewoon minder ver opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:30
Xavier schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:35:
[...]

Dat laatste. Ik heb ook geen thermostaat in de kamer hangen maar allemaal thermostaat kranen. Aangezien de warmte veel sneller door de ruimte gaat kan ik die kraan gewoon minder ver opendraaien.
Ok, interessant, heb je al enig idee hoeveel je hiermee hebt bespaard het afgelopen jaar?

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88

Waar zoek je dan? Kijk eens op de P14 variant, volgens mij is die nog wat beter geschikt. De P14 PWM PST zijn zeer goed verkrijgbaar, een 5 pack voor ~ 35 euro.

Jumper kabels zou ik persoonlijk ook niet gebruiken. wat je hebt gevonden is 0.5mm2 en meer dan geschikt. Dit is los draad, je zou eens kunnen kijken naar een kabeltje met 2x 0.5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
JBtL schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:37:
[...]

Ok, interessant, heb je al enig idee hoeveel je hiermee hebt bespaard het afgelopen jaar?
Helaas niet. Want rond die periode is de stadswarmte unit zelf ook vervangen. Volgens Fattenfall was dat niet nodig want een apparaat van ruim 30 jaar oud deed het nog prima en het zou niet efficiënter worden.
Afgelopen jaar was verbruik 23GJ.
We zitten nu op 10 van de 12 maanden met het nieuwe apparaat en zitten op 7 GJ. Kan mij niet vertellen dat we komende 2 maanden er nog 16GJ doorheen gaan jagen.
HBO88 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:48:
[...]

Waar zoek je dan? Kijk eens op de P14 variant, volgens mij is die nog wat beter geschikt. De P14 PWM PST zijn zeer goed verkrijgbaar, een 5 pack voor ~ 35 euro.

Jumper kabels zou ik persoonlijk ook niet gebruiken. wat je hebt gevonden is 0.5mm2 en meer dan geschikt. Dit is los draad, je zou eens kunnen kijken naar een kabeltje met 2x 0.5mm2.
De P14 heb ik nu maar maken nog best wel wat geluid. Ik moet toch nog eens nameten hoeveel V ze krijgen. Ik gok toch iets teveel nog van het goede. Vrouwlief klaagde erover.
Daarom zocht ik nu naar de F14.

Dat losse draad bestel ik dan meteen mee, scheelt weer ergens anders shoppen. Een 2x 0.5mm2 heb ik daar niet gevonden.

[ Voor 39% gewijzigd door Xavier op 22-11-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:46
Rickrebr schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:30:
Hallo,

Ik sluit me ook even bij dit topic aan nadat ik een gesprek had in het cv tuning topic over mijn convectoren. Ik vroeg me af of het veel zin heeft om mijn 40 jaar oude convectoren te vervangen voor nieuwe Jaga LT-convectoren om zo de cv temperatuur naar beneden te brengen. Ik heb de putten de afgelopen maanden al een beetje aangepakt door radiatorfolie te plaatsen en nieuwe schotten te maken. De schotten moet ik nog wat aanpassen zodat ze strak tegen de convectoren aankomen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn convectorputten zijn momenteel voorzien van een dun laagje xps/pir (2cm) van een jaar of dertig oud en ik verwacht/vermoed niet dat het nog enige functie heeft.

Ik heb dus hetzelfde klusje voor de boeg, dit (of volgend) weekend (drie stuks in totaal). Wat vraagjes:
Wat voor radiator folie heb je precies gebruikt? Gewoon de laminaat onder vloer, of iets speciaals?
Hoe heb je de folie bevestigd in de put?
Het ziet eruit alsof de schotten van multiplex zijn gemaakt - waarom heb je voor dit materiaal gekozen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickrebr
Mvd1981 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:04:
[...]

Mijn convectorputten zijn momenteel voorzien van een dun laagje xps/pir (2cm) van een jaar of dertig oud en ik verwacht/vermoed niet dat het nog enige functie heeft.

Ik heb dus hetzelfde klusje voor de boeg, dit (of volgend) weekend (drie stuks in totaal). Wat vraagjes:
Wat voor radiator folie heb je precies gebruikt? Gewoon de laminaat onder vloer, of iets speciaals?
Hoe heb je de folie bevestigd in de put?
Het ziet eruit alsof de schotten van multiplex zijn gemaakt - waarom heb je voor dit materiaal gekozen?
Ik heb de dubbelzijdige radiator folie bij de Hornbach gehaald, niet speciaals eigenlijk. De folie reflecteert de stralingswarmte vandaar dat ik die folie heb gekozen. Volgens mij kun je ook dikkere XPS gebruiken als je daar de ruimte voor hebt. Eerst had ik het geprobeerd met dubbelzijdige tape maar dat werkte niet dus heb ik maar gewoon montage kit gebruikt.

Klopt de schotten zijn van multiplex, deze zullen niet zo gauw kromtrekken door de warmte MDF wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
Rickrebr schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:17:
[...]

Ik heb de dubbelzijdige radiator folie bij de Hornbach gehaald, niet speciaals eigenlijk. De folie reflecteert de stralingswarmte vandaar dat ik die folie heb gekozen. Volgens mij kun je ook dikkere XPS gebruiken als je daar de ruimte voor hebt. Eerst had ik het geprobeerd met dubbelzijdige tape maar dat werkte niet dus heb ik maar gewoon montage kit gebruikt.

Klopt de schotten zijn van multiplex, deze zullen niet zo gauw kromtrekken door de warmte MDF wel.
Beplak je de multiplex schotten nog met xps/pir platen om te voorkomen dat je het hout opwarmt (al zal het waarschijnlijk marginaal zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
Toch maar aan de slag gegaan met het vervangen van de fans in een originele DBE pro. Uiteindelijk gekozen voor de Noctua NF-P12 redux-1300. Specs daarvan kwamen het dichtst bij de originele uit de normale (niet-pro) versie. Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben. De Noctua is stiller dan het origineel, bij het origineel hoor je vooral de lagers, lucht verplaatsing hoor je eigenlijk niet. De Noctua hoor je gewoon helemaal niet. De DBE regelt het voltage op ca. 5 idle en ca. 9 bij gebruik van de boost functie. De luchtverplaatsing zal niet veel schelen denk ik, ik heb het idee dat de Noctua bij 5v mogelijk iets meer verplaatst, bij 9v maakt het niet veel uit (subjectief gemeten met een tissue). Overigens heb ik de orginele (niet-pro) versie nooit luid gevonden, die zit er al meer dan twee jaar op zonder dat ik me daar aan stoor. De Noctua's kosten €15,- per stuk. Voor het geld kun je beter de originele uitbreiding kopen (als die nog leverbaar zou zijn), volgens mij heb ik daar destijds ca. 60 euro voor betaald. Het grote (financiële) voordeel zit in het volledig zelfbouwen, inclusief de controller, zoals de meesten doen.

Volgens de jaga specs zou ik nu ca. 3x120w extra moeten hebben bij 35/30. Nu maar eens onderdelen bestellen voor de convector aan de andere kant van de woonkamer, daar zou met 18 f9 fans ca. 450w extra uit te halen moeten zijn. Ik stookte afgelopen weekend al niet boven de 50, zou mooi zijn als het met 45 warm blijft met de extra fans, dan kunnen we een warmtepomp gaan uitzoeken:)

Hieronder nog wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vkiy8dBr7hLavAwhnnv2KKVDMSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGFIlFYGHok3VOTA8xPEO6r4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D08oYRrx1geUwYeOKc4PYO4RcLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXBZK1UZgBPkmoGxYzYyfrf1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dqi3oTOrNAFLcoZYuMeNPnwB6Vs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xmd20sMhdAG55ifupkAZ6eko.jpg?f=fotoalbum_large
shoof schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:36:
Vraagje, heeft iemand toevallig ervaring met het vervangen van de ventilatoren van een originele Jaga dbe 15? Ik heb er drie waarvan er 2 de normale zijn en 1 (helaas) de pro. De normale gebruiken een veel stillere fan, adda AD1212DB-A71GL. De pro een veel sterkere en luidruchtige AD1212MB-A71GL. Zover ik kan zien is de pcb gewoon gelijk. Nu zou ik de fans van de pro graag door dezelfde vervangen als de gewone, echter kan ik die niet via betrouwbare kanalen vinden. Via Ali lees ik veel over rommel waar ze dan een nep adda sticker op plakken.

Het zijn twee draads ventilatoren. Ik weet niet of het pwm gestuurd is of voltage geregeld. Helaas kan mn multimeter geen pwm frequentie lezen, anders had ik dat geprobeerd. Ik meet nu circa 5v dc bij comfort stand en circa 9v bij boost. Bij optoeren, lager gaan zie je het voltage traploos veranderen.

Ik ben benieuwd of iemand dit succesvol gedaan heeft en met welke ventilatoren. Ik wil mn dbe liever niet stuk maken namelijk....

Of nog handiger, mocht iemand een normale hebben en een pro zoeken. Ik ruil hem graag om, de pro is nog nieuw op wat experimenteren na...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickrebr
Mvd1981 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:54:
[...]

Beplak je de multiplex schotten nog met xps/pir platen om te voorkomen dat je het hout opwarmt (al zal het waarschijnlijk marginaal zijn)?
Nee voor nu laat ik het zo, ik zit er wel aan te denken om die convectoren te vervangen voor nieuwere LT-convectoren met schotten er al omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Laatst online: 14:43
Ik heb besloten om ook iets te gaan bouwen voor in onze convectorput. Deze is circa 2,6m lang. Ik denk dat ik 20 stuks Arctic F12 / P12 fans aanschaf (4 x value pack), wat zwarte kunststof hoekprofielen 20x20mm, 2,6m lang en een 12V of 9V voeding van 2A. Voedingsspanning afhankelijk van hoeveel geluid het maakt met 20 fans tegelijk (ga ik testen met een labvoeding). Aan / uit schakelen met een slimme schakelaar vanuit Home Assistant (op basis van CV activiteit) of met een kant en klaar temp-sensor+relais setje.

Waar ik nog naar op zoek ben is de manier van aansluiten. Ik zou m.i. een stuk speakerkabel oid aan de voeding kunnen solderen en daar vanaf 20 x een aftakking maken met een female 4pins connector. Hoe hebben anderen dit opgelost? En waar kun je de connectors het beste vandaan halen (Aliexpress kijk je al snel tegen een worst-case levertijd van 2 maanden aan). Vanwege risico op stofophoping en voor de WAF hoop ik dit een beetje netjes te krijgen, want dan kunnen alle stukjes bekabeling exact op maat gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
Ronald schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:55:
@Bazz0847 verre van de coolste en vetste naam, maar domweg radiatorventilator.nl - geeft nog geen hit via Google, maar is denk ik de meer populaire zoekterm.

[...]

:Y
Ik stem voor deze. Misschien wel beter dan heatbooster aangezien het iets specifieker is, iets duidelijker wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
Ik zie bijna iedereen zoveel mogelijk ventilatoren aan elkaar knopen voor de breedte van de radiator, maar ik vraag me af of dat niet overkill is... Ik heb een radiator van 140cm, met 12cm fans. Is 11-12 fans dan niet een beetje zot? Zou 8 ofzo met 5cm tussenruimte tussen elke fan niet afdoende zijn?

In de gang heb ik nu een opstelling gemaakt met 7 fans onder een 95cm breede radiator, en dat werkt prima, maar ik hoor ze wel suizen. In mijn woonkamer heb ik 80cm / 140cm / 80cm radiatoren wat dus voor pak en beet 22 fans ofzo zou zorgen, dus ik maak me enigszins zorgen om potentieel geluid bij die aantallen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnAlbregtse
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 09:43
Weet er iemand welke maat jackplug gebruikt worden op de speed comfort setjes ? (Wil een 'verlengkabel' tussen twee ventilator blokken)

De male meet 5.5mm buitenwerks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Martijn schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:22:
dus ik maak me enigszins zorgen om potentieel geluid bij die aantallen ;).
Het is juist andersom. Hoe meer fans, des te langzamer ze allemaal kunnen draaien voor dezelfde luchtverplaatsing . En dat is dus weer stiller.

Maar er zit ergens wel een optimum. ik heb 16 fans op 2,5 meter. En dat vind ik ook al meer dan voldoende. Ze draaien rond de 30%, absoluut onhoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik had vorig jaar 10 stuks P14 op 2 meter. Dit jaar de resterende ruimte volgelegd dus 14 stuks totaal. Volgens mindergas.nl verbruiken we deze maand ruim de helft minder gas per graaddag dan een jaar geleden. Toegegeven, de dochters hebben de sport van korter douchen ook ontdekt (aangepast in de setting "energieverbruik overig" op mindergas.nl) en de thermostaat staat dit jaar een halve graad lager, maar dan nog is het verschil bizar groot. Ik neig hier dan ook echt naar “meer = beter”.

[ Voor 7% gewijzigd door JME op 23-11-2022 14:25 . Reden: aanpassing mbt setting Overig toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JohnAlbregtse schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:27:
Weet er iemand welke maat jackplug gebruikt worden op de speed comfort setjes ? (Wil een 'verlengkabel' tussen twee ventilator blokken)

De male meet 5.5mm buitenwerks
Dat is een standaard 5.5/2.1 plug. Maar tenzij je echt meters moet overbruggen: de verlengkabeltjes van Speedcomfort zelf kosten bijna niets en liggen/hangen gewoon bij de Praxis.

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Megalomania schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:36:
[...]

Ik stem voor deze. Misschien wel beter dan heatbooster aangezien het iets specifieker is, iets duidelijker wat het doet.
@Ronald Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2muDg1a7IzjZ6cLqmIcrQMvFKys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w37XTyhtNk0vnXL59pSFjuE0.png?f=fotoalbum_large

Bijna 7 jaar te laat ;)

4800wp zuid - pvoutput.org

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:51
JorisV schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:17:
Welke connector gebruiken jullie om de fan connector op een pcb aan te sluiten? Ik kan geen webshop vinden die zoiets heeft. Of kan ik een jst-xh4 een beetje modificeren?
Ronald schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:16:
@JorisV het zijn kf2510 connectoren. Ik heb een stapel van Ali gehaald.
Ik heb er een paar hier gekocht https://www.vanallesenmeer.nl/KF2510-A-4P maar die passen toch niet. Met wat bewerken moet het uiteindelijk wel lukken, maar toch niet de goede connector gevonden. Wie heeft de goede naamgeving voor fanconnectors?

• HBO88
@JorisV Zie een eerder bericht van mij
HBO88 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:32:
@Ronald Ik denk dat het een molex 2510 connector is.
bij molex is dat de categorie wire to board
https://www.molex.com/mol...=wire_to_board_connectors
de pinnen zijn geschikt voor 0.33mm2 en max 3A
Edit: je zegt dat dit niet de juiste zijn.
Je zou aan @Bazz0847 kunnen vragen wat het juiste type is, hij heeft de connector op zijn bordje zitten

[ Voor 16% gewijzigd door HBO88 op 24-11-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Gisteren de HeatBooster ontvangen en een korte test gedaan op een kleine T21 radiator in de koudste kamer van het huis. Vanochtend een merkbaar warmere kamer (40m3) met 3 Arctic P14 ventilatoren op wat houten blokjes. Radiator wordt t.z.t. vervangen voor een convector radiator, maar de eerste test in ieder geval geslaagd. :)

Waar monteren jullie overigens de retourtemperatuur sensor bij een ouderwetse paneelradiator? Ik kan me voorstellen dat op de kunststof buisjes uit de vloer de sensor niet optimaal werkt.

4800wp zuid - pvoutput.org

• PeterZNTE
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-11-2022
[quote]RobertowNL schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:55:
Dit weekend naar aanleiding van dit topic ook aan het knutselen gegaan. De fans (40x Arctic F8 PWM) besteld via aquatuning lagen alweer een maandje thuis.

In de woonkamer heb ik twee T22 radiatoren die voornamelijk aan staan. Die heb wil ik eerst vol leggen. De rest van het huis stook ik veel minder.

Ruimte tussen de twee platen is de eerste centimeter 84mm, daar passen de 80 mm fans perfect tussen. Het idee was eerst om met touwtjes de fans via de lamellen vast te zetten. Alhoewel dit prima werkt zinde het mij niet. Zeker omdat de zwarte fans onderaan dan zichtbaar waren.

Uiteindelijk gekozen voor simpele (plastic) hoekprofielen van de karwei (15mm). Gaatjes in de profielen boren, kabeltje goed leggen, fan ertussen meegeleverde schroefjes erin en klaar.

Leuke is dat de fans onder de radiator op veel plaatsen voldoende klemmen en dus zo al bijven zitten. Zeker bij een radiator waar de wandbeugels van de radiator precies in de zijkant van de ventilatoren blijft hangen. Waar dit niet het geval is ben ik van plan om met magneetjes te gaan werken.

Nu nog een mooie oplossing verzinnen voor de stroomtoevoer en het wegwerken van de electronica.

[Afbeelding]

Welke electrische componenten heb je gebruikt? Geheel ziet er strak uit

• studiostevus
Voor degenen die de Heatbooster gebruiken met warmtepomp: hoe hebben jullie de temperaturen ingesteld? Mijn Elga komt vaak niet boven de 27-28 graden dus de fans staan bijna altijd op 0% (draaien wel nog).

• JustMyOpinion
studiostevus schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:25:
Voor degenen die de Heatbooster gebruiken met warmtepomp: hoe hebben jullie de temperaturen ingesteld? Mijn Elga komt vaak niet boven de 27-28 graden dus de fans staan bijna altijd op 0% (draaien wel nog).
Kan je de schakelwaarde van Tin niet veranderen? Ik stuur ze aan via MQTT in Home Assistant, dus ben vrij om te schakelen.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• studiostevus
JustMyOpinion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:25:
[...]

Kan je de schakelwaarde van Tin niet veranderen? Ik stuur ze aan via MQTT in Home Assistant, dus ben vrij om te schakelen.
Mijn vraag was inderdaad waar de 'stooklijn' ligt bij anderen die een warmtepomp hebben. Aan bij 27C zal weinig zoden aan de dijk zetten.

Ik stuur ook via home assistant... maar ik begrijp niet wat je bedoelt eigenlijk. Ik kan die waarde toch niet via HA veranderen?

[ Voor 21% gewijzigd door studiostevus op 24-11-2022 16:30 ]

• JustMyOpinion
Excuus, had ik wellicht wat meer moeten vertellen.

Ik ben in de (wellicht domme) veronderstelling dat ik het zelf veel beter weet dan die controller.

In Node Red heb ik dus zelf een besturing aangemaakt. Wat fans gaan aan als de CV aan gaat en vervolgens beginnen ze met een baseload van 20% te draaien. Vervolgens kijkt hij elke minuut naar de uitgaande temperatuur en die vergelijkt hij met de waarde van de vorige minuut. Als Tuit warmer is geworden gaan de fans wat harder draaien en als Tuit kouder is geworden dan gaan ze iets minder hard draaien. Doordat dit elke minuut gebeurt zal hij dus gaan naar de laagst mogelijke temperatuur en zal daar ook (uiteindelijk) de best mogelijke rpm bij gaan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/El80Qa9LfHfWihNhNH9M1fxiFEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yb36b5CNdzxNrsAf5IpPYr0w.png?f=fotoalbum_large

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-09 14:10
Hier ook met Bas systeempje heatbooster gebouwd voor de convectorputten. Aan elke board hangen 12 ventilatoren van 12 cm in een plastic hoekprofiel (thanks voor het delen van de tips). Tegen de reonantie heb ik anti kras viltjes geplakt wat prima werkt. Ik weet niet hoe het zonder de ventilatoren was maar beneden is het nu in 15 minuten op de ingestelde CV temperatuur. Ik heb overigens ook nog 2 andere radiatoren waar een kant en klare heatbooster onder ligt maar daar komt een stuk winder wind vanaf:)

• JME

JME

zeg maar Jamie

JustMyOpinion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:34:

Ik ben in de (wellicht domme) veronderstelling dat ik het zelf veel beter weet dan die controller.

In Node Red heb ik dus zelf een besturing aangemaakt. Wat fans gaan aan als de CV aan gaat en vervolgens beginnen ze met een baseload van 20% te draaien. Vervolgens kijkt hij elke minuut naar de uitgaande temperatuur en die vergelijkt hij met de waarde van de vorige minuut. Als Tuit warmer is geworden gaan de fans wat harder draaien en als Tuit kouder is geworden dan gaan ze iets minder hard draaien. Doordat dit elke minuut gebeurt zal hij dus gaan naar de laagst mogelijke temperatuur en zal daar ook (uiteindelijk) de best mogelijke rpm bij gaan vinden.

[Afbeelding]
Leuk idee. Totdat je aanvoertemperatuur verandert.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 17:53

MrDry

Desperados!

Hier nu 10 Arctic 12 pwm pst ventilatoren op een Jaga convector radiator van 240cm met de Heatbooster van @Bazz0847

De eerste dag duidelijk dat de kamer veel sneller opwarmt.

De metalen kast van de radiator resoneert behoorlijk. Ik lees hier dat tochtstrippen de oplossing biedend. Gebruiken jullie dat de profielen zoals https://www.toolstation.n...hFnNxjK0nYkxoC3aIQAvD_BwE?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier gewoon deze: https://www.action.com/nl-nl/p/verlofix-tochtband/
Fans liggen op de convector in de put, met deze strip eronder geplakt.

[ Voor 34% gewijzigd door JME op 24-11-2022 19:54 ]

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 17:53

MrDry

Desperados!

Dat is wel minder werk dan op een alu strip. Blijft dat na een stookseizoen ook nog zitten? Ik zou verwachten dat de lijm uitdroogt door de warmte….

Quod licet lovi, non licet bovi

• JME

JME

zeg maar Jamie

Geen probleem. Vorig stookseizoen de hele tijd eronder gezeten, dit seizoen diverse keren losgehaald en teruggeplakt ivm tweakerij, zit nog steeds prima vast.

• Bazz0847
  • Nu online
JustMyOpinion schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:34:

[Afbeelding]
Mooi gemaakt, maar dat werkt denk ik minder goed dan de interne regeling. Het punt is dat de laagste uitstroomtemperatuur altijd bereikt wordt op de hoogste fansnelheid omdat je dan maximale warmteoverdacht hebt. Dus als je dit algoritme zijn gang laat gaan eindig je met 100% PWM. Waarschijnlijk wil je dat niet als je rustig aan het stoken bent. Met de Heatbooster interne regeling kun je daarom een stooklijn ingeven, die bij rustig stoken de fans langzaam laat draaien en bij toenemende warmtevraag de fans steeds harder laat blazen. :)

• Bazz0847
  • Nu online
studiostevus schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:28:
[...]

Mijn vraag was inderdaad waar de 'stooklijn' ligt bij anderen die een warmtepomp hebben. Aan bij 27C zal weinig zoden aan de dijk zetten.

Ik stuur ook via home assistant... maar ik begrijp niet wat je bedoelt eigenlijk. Ik kan die waarde toch niet via HA veranderen?
Hier draai ik (logisch :P) de default instellingen en is het water ook rond de 27-28 graden nu. Dus is de fansnelheid ok! Want anders had hij het water wel warmer gemaakt om de temperatuur te handhaven. Als het gaat vriezen gaat de fansnelheid mooi mee omhoog met de watertemperatuur en komt het water alsnog niet boven de 35 graden uit. Volgens mij is dat wel ongeveer goed :) Onhoorbaar stil bij weinig warmtevraag (zoals nu) met toch een lage watertemperatuur, en optoeren als het buiten echt koud is en het water warmer wordt.

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 23:12
Martijn schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:22:
Ik zie bijna iedereen zoveel mogelijk ventilatoren aan elkaar knopen voor de breedte van de radiator, maar ik vraag me af of dat niet overkill is... Ik heb een radiator van 140cm, met 12cm fans. Is 11-12 fans dan niet een beetje zot? Zou 8 ofzo met 5cm tussenruimte tussen elke fan niet afdoende zijn?

In de gang heb ik nu een opstelling gemaakt met 7 fans onder een 95cm breede radiator, en dat werkt prima, maar ik hoor ze wel suizen. In mijn woonkamer heb ik 80cm / 140cm / 80cm radiatoren wat dus voor pak en beet 22 fans ofzo zou zorgen, dus ik maak me enigszins zorgen om potentieel geluid bij die aantallen ;).
Ik heb op een 3m lange verwarming inderdaad flink wat tussenruimte tussen de 6 fans. De ruimte tussen de fans is volledig open, dus de radiatior is daar nog steeds actief met natuurlijke convectie. Omdat convectie beter werkt bij een hoger temperatuurverschil dan bij een laag heb ik de ventilatoren aan de "koude" kant liggen (dus de eerste meter geen fans). De tussenruimte maak ik ook steeds kleiner waar de temperatuur lager is.

Ik heb er niet aan gerekend, maar het leek mij een goede balans tussen prijs en energieverbuik van de fans versus afgiftevermogen van de radiator.

• studiostevus
Bazz0847 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:26:
[...]

Hier draai ik (logisch :P) de default instellingen en is het water ook rond de 27-28 graden nu. Dus is de fansnelheid ok! Want anders had hij het water wel warmer gemaakt om de temperatuur te handhaven. Als het gaat vriezen gaat de fansnelheid mooi mee omhoog met de watertemperatuur en komt het water alsnog niet boven de 35 graden uit. Volgens mij is dat wel ongeveer goed :) Onhoorbaar stil bij weinig warmtevraag (zoals nu) met toch een lage watertemperatuur, en optoeren als het buiten echt koud is en het water warmer wordt.
Het betekent ook dat stel:

Kamertemp is 19, en ik wil op 19C houden. De WP draait op zeg 40% om de temperatuur te handhaven. Tinlet is maar 25C, en de fans draaien dus niet.

Dan is de warmte afgifte dus niet optimaal.

Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Nu online
Dan moet je de parameters iets aan je situatie aanpassen inderdaad, maar het lijkt me sterk dat je water 25 graden is bij 40% vermogen van de WP. Als dat wel zo is zou ik de Te naar 2.5 graden zetten, Ts1 op 24 graden, en Ts2 ook wat lager bijv 35 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Bazz0847 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:22:
[...]

Mooi gemaakt, maar dat werkt denk ik minder goed dan de interne regeling. Het punt is dat de laagste uitstroomtemperatuur altijd bereikt wordt op de hoogste fansnelheid omdat je dan maximale warmteoverdacht hebt. Dus als je dit algoritme zijn gang laat gaan eindig je met 100% PWM. Waarschijnlijk wil je dat niet als je rustig aan het stoken bent. Met de Heatbooster interne regeling kun je daarom een stooklijn ingeven, die bij rustig stoken de fans langzaam laat draaien en bij toenemende warmtevraag de fans steeds harder laat blazen. :)
Nou dat is niet correct, onderdeel van mijn regeling is dat hij iedere minuut kijkt naar de vorige Tuit. Als deze gelijk is haalt hij er 5% van af. Dus dan gaat hij proberen of Tuit hetzelfde blijft. (Mocht hij het daarna toch niet halen doet hij er weer 3% bij. Dus asynchroon)

Voordeel van deze manier is dat hij onafhankelijk van vermogen / Tin altijd zal proberen om een zo laag mogelijke Tuit te creëren bij de optimale fan speed (wat dus niet per definitie maximaal is, daar je op een punt komt dat meer rpm niet meer uitmaakt)

Voor geluid heb ik een max speed gezet dat als hij bv hoger dan 50% wilt hij 50% blijft uitsturen.

Maar ervaring tot heden is dat hij altijd naar lagere rpm toe werkt.

En nogmaals, ik vind het leuk om dit uit te zoeken. Jouw algoritme zal ook werken, maar mijn benadering is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Bazz0847 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:00:
Dan moet je de parameters iets aan je situatie aanpassen inderdaad, maar het lijkt me sterk dat je water 25 graden is bij 40% vermogen van de WP. Als dat wel zo is zou ik de Te naar 2.5 graden zetten, Ts1 op 24 graden, en Ts2 ook wat lager bijv 35 graden.
Dat zal je verbazen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IofG8eqfhgT5nW4TjGiHk-Jxt1U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TY3zzcVCTQLI88agMgiBUOmy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Nu online
Netjes inderdaad! Dan moet je de parameters wel wat bijstellen ja. Wat voor WP en afgiftesysteem heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Good old fashioned radiators en een VVW op de werkkamer… wel radiators t22 van 220cm breed. Of het genoeg is gaan we deze winter zien….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoof
Copitano schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 00:39:
[...]

Het werkt beter om de ventilatoren een centimeter of twee boven de convector te hangen. Zelf heb ik een lange convector met daarop 24 Arctic F9 ventilatoren (zie de testopstelling een paar posts hiervoor). Hier liggen ze in de convenctor.
[Afbeelding]
Dit is de duurdere PWM PST CO versie waar ik oorspronkelijk mee geëxpirimenteerd heb. Later ben ik overgestapt op de veel goedkopere F9 silent. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze liggen op de slaapkamer van mijn dochter, met een draaiknop kun je de snelheid verder verlagen. Je hoort ze nauwelijks, zeker niet als je ze onder in de put net boven de convector monteert. Zorg wel dat je ze er makkelijk uit kunt halen om ze schoon te maken, want dat ik zo nu en dan echt geen overbodige luxe ;)
Mooie setup hoor. Ik overweeg ook de F9. Als de F9 PWM PST CO en de F9 PWM PST hetzelfde zouden kosten, welke zou dan je voorkeur hebben? Is de gewone F9 bij gelijk toerental stiller dan de CO versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

shoof schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 12:39:
[...]

Mooie setup hoor. Ik overweeg ook de F9. Als de F9 PWM PST CO en de F9 PWM PST hetzelfde zouden kosten, welke zou dan je voorkeur hebben? Is de gewone F9 bij gelijk toerental stiller dan de CO versie?
Beide typen liggen hier nu voor het vijfde winterseizoen. Kwa geluid ontlopen ze elkaar niet veel. Van beide heb ik er inmiddels één vervangen omdat er een lichte tik in was ontstaan. In het stookseizoen draaien ze hier bijna 24/7 en op warme dagen in de zomer willen ze ook nog wel eens aanspringen (sensor ingesteld op start bij 24 graden). Op de 84 fans die hier draaien valt 2 dan erg mee. Van de PST's kun je de snelheid regelen. Van gewone in principe niet, hoewel je nog wel iets kan doen met het knijpen van het voltage met bijvoorbeeld een regelbare weerstand. Maar ideaal is dat niet. Als ik de kogelgelagerde (CO) zou moeten vervangen dan koop ik de vloeistof gelagerde. Die zijn goedkoper en gaan hier voorlopig ook al vijf seizoenen mee zonder problemen. Van de vervangen fans was één een kogelgelagerde en één een vloeistof gelagerde. Dus ook daar zie ik nu geel noodzaak meer in om de dure kogelgelagerde te nemen. Minder toeren is stiller. Verschil tussen gewoon en CO op het zelfde toerental kan ik niet zeker zeggen omdat de CO's hier harder draaien.

Hoop dat het je helpt een goede keuze te maken. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 05-12-2022 01:49 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
Deze werkt nog steeds, ik heb alleen nieuwe temperatuur sensoren moeten kopen en een nieuwe voeding (de oude ging piepen, dus vast een elco die bijna dood is).

De temperatuur sensoren heb ik hier gehaald:
https://www.highflow.nl/w...-sensor-2-pin-720-mm.html

Voor de voeding heb ik opnieuw een externe IDE HD behuizing gekocht, die hebben intern een molex stekker met 12V en 5V voor de harde schrijf.

Deze sluit ik aan op m'n dan controller.

Voor de zekerheid heb ik als backup een nieuwe fan controller gekocht die de ventilatoren temperatuur afhankelijk kan regelen.
Dit keer een Laptron CM430, die van Scythe zijn niet goed leverbaar.

De temperatuur staat bij mij op 32°C, als de convector boven die temperatuur komt gaan de ventilatoren aan op 800 rpm. Komt de temperatuur er onder, dan schakelt hij stapsgewijs terug naar 0 rpm.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXwrj77pZThAd2umgVoBX3ub864=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUj0efatfldLKWrJd3EQ5NO2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtzWDm51IrQzWaSiEBJJciojK9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6TVNwqC2KXnpsRzJuWcxtex.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwjdv2VbxrmRiTAxmv0-MLd5EHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sB4hINTQ8uJHEwh9EAza0a7g.jpg?f=fotoalbum_large

Komend weekend wordt de WP geïnstalleerd. Ter voorbereiding heb ik alvast deze fans zo gemaakt. Ik heb de Heatbooster Module bestelt en gewoon hun 'boodschappenlijstje' gevolgd.

Resultaat is nu dat ik 15 fans heb in de convectorput die modulerend draaien. Als de WP is aangesloten moet ik hem nog wel even aanpassen qua instellingen; (er gaat nu 50 graden water in, dat wordt straks 35).

Vragen die ik heb:
- De radiator staat best diep in de convectorput. Heeft het nog zin als ik deze wat verhoog?
- Nu zie je rechts het 'schot', wat er vermoedelijk voor zorgt dat koude lucht aan de raamkant wordt aangezogen i.p.v. warme lucht vanuit de woonkamer, denken jullie dat ik dit schot nog wat naar rechts moet forceren? En bijv. een stukje uitzagen/knippen bij de WCD? Hoe zal ik dit doen, gewoon met wat houtjes hem naar rechts drukken?
- Ik zou theoretisch gezien nog ruimte hebben voor een stuk of 4 fans. Maar dit kan niet op de Heatbooster volgens de specificaties.Hoe zouden jullie dit aanpakken, of gewoon laten?
- Je ziet op de laatste foto zoals het gordijn valt. Zal ik proberen e.e.a. nog verder naar rechts proberen te forceren zodat er absoluut geen warme lucht onder het gordijn (raamzijde) komt? Of denken jullie dat het wel meevalt?

Alvast bedankt voor het meedenken en mochten er vragen zijn hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door radeoxx op 28-11-2022 14:12 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 22:06
Goedemorgen,
Er is hier zoveel te lezen, dat ik door de bomen het bos bijna niet meer zie.

Als ik de module van Bas bestel (Via marktplaats begrijp ik)
En fans van: https://shop.micro-mail.n...troller=product&id_lang=1

Dan mis ik nog een stroom adapter? Welke heb ik hier voor nodig?

En welke kabels heb ik nodig van de module van Bas naar de fans?

Alvast bedankt voor de hulp om het boodschappen lijstje kompleet te maken.

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
MartinMid schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:39:
Goedemorgen,

Hoeft niet via marktplaats, hij heeft een eigen website.
De stroom adapter kun je hier ook bestellen, net als wat kabels.

https://www.sdr-engineering.nl/webshop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
HBO88 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:41:
[...]

Hoeft niet via marktplaats, hij heeft een eigen website.
De stroom adapter kun je hier ook bestellen, net als wat kabels.

https://www.sdr-engineering.nl/webshop/
Ah, die had ik nog niet gevonden. Ik zie daar geen kabels staan.
@Bazz0847

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
MartinMid schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:03:
[...]

Ah, die had ik nog niet gevonden. Ik zie daar geen kabels staan.
@Bazz0847
Is inderdaad niet direct te zien. Als je klikt op die print module zelf, dan heb je vervolgens onder aan de pagina de Fan verlengkabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
Ahhh. Gevonden (niet genoeg doorgeklikt) en besteld. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
PeterZNTE schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:10:
[quote]RobertowNL schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:55:
Dit weekend naar aanleiding van dit topic ook aan het knutselen gegaan. De fans (40x Arctic F8 PWM) besteld via aquatuning lagen alweer een maandje thuis.

In de woonkamer heb ik twee T22 radiatoren die voornamelijk aan staan. Die heb wil ik eerst vol leggen. De rest van het huis stook ik veel minder.

Ruimte tussen de twee platen is de eerste centimeter 84mm, daar passen de 80 mm fans perfect tussen. Het idee was eerst om met touwtjes de fans via de lamellen vast te zetten. Alhoewel dit prima werkt zinde het mij niet. Zeker omdat de zwarte fans onderaan dan zichtbaar waren.

Uiteindelijk gekozen voor simpele (plastic) hoekprofielen van de karwei (15mm). Gaatjes in de profielen boren, kabeltje goed leggen, fan ertussen meegeleverde schroefjes erin en klaar.

Leuke is dat de fans onder de radiator op veel plaatsen voldoende klemmen en dus zo al bijven zitten. Zeker bij een radiator waar de wandbeugels van de radiator precies in de zijkant van de ventilatoren blijft hangen. Waar dit niet het geval is ben ik van plan om met magneetjes te gaan werken.

Nu nog een mooie oplossing verzinnen voor de stroomtoevoer en het wegwerken van de electronica.

[Afbeelding]

Welke electrische componenten heb je gebruikt? Geheel ziet er strak uit
Ik heb het ogv ook zo gedaan, maar dan met kant en klare controller. Zie mijn eerdere posts hier. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Hier toevallig ook ervaringen met fans die passen in een slechts ~5.5cm diepe radiator

En, iemand wel eens overwogen een 12v accu als deze https://www.poweredblinds.nl/oplaadbare-li-ion-batterij/ in te zetten wanneer een stopcontact nagenoeg onmogelijk te bereiken is zonder veel kabel(goot) in 't zicht?

[ Voor 70% gewijzigd door JBS op 29-11-2022 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
JBS schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:05:
Hier toevallig ook ervaringen met fans die passen in een slechts ~5.5cm diepe radiator

En, iemand wel eens overwogen een 12v accu als deze https://www.poweredblinds.nl/oplaadbare-li-ion-batterij/ in te zetten wanneer een stopcontact nagenoeg onmogelijk te bereiken is zonder veel kabel(goot) in 't zicht?
Die accu ziet er leuk uit, maar is maar 2,6 Ah.
Als je 10 fans hebt, kunnen die maar een paar uur vol vermogen draaien. Dus in praktijk zou je bijna iedere dag die accu moeten laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djwice
  • Niet online
MartinMid schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:39:
Goedemorgen,

Volgens mij is het niet de F14 maar de P14 die de website https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50 adviseerd: https://azerty.nl/product...latorhuis-5-stuks/3678943
Boodschappenlijstje
Boodschappenlijstje voor het voorzien van een radiator van een HeatBooster:
  • 1x HeatBooster module
  • 1x fan verlengkabel 25 cm (4 pins) tbv aansluiten eerste ventilator op de module
  • 1x adapter 12V met 5.5/2.1mm DC stekker (2A stroomsterkte tot 10 fans, 3A stroomsterkte tot 15 fans)
  • ventilatoren met 4-pins connector en doorlusmogelijkheid
  • per 3 ventilatoren 1x 40 cm fan verlengkabel (4 pins)
  • Eventueel: adapter verlengkabel indien stopcontact verder weg is dan 1 meter
Wij adviseren gebruik te maken van ventilatoren van het merk Arctic, in het bijzonder type F9 PWM PST (9 cm diameter) of type P14 PWM PST (14 cm diameter).
Op de website van SDR Engineering is ook een A2 of A3 voeding te koop én de genoemde kabels.

[ Voor 38% gewijzigd door djwice op 30-11-2022 10:30 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:40
https://www.arctic.de/en/black-deals

Acrtic fans hebben nog een mooie black friday deal zie ik net :)

Nou sta ik op het punt om een 1.8m jaga tempo 22 uit te rusten met het boardje van Bas.
Al raak ik door de bomen het bos een beetje kwijt, welke fan raden jullie aan?

Ik zag dat er een dedicated 'silent' variant was:
https://www.arctic.de/en/F14-Silent/ACFAN00217A/

Een voor radiatoren (maar deze aansturing wil je liever zelf doen):
https://www.arctic.de/en/P12-TC/ACFAN00176A

Wat is precies het verschil tussen de P of de F variant, en welke moet ik hebben
P = pressure optimized?
F = flow optimized?

Het liefst ga ik voor een 140mm variant, zoiets bijvoorbeeld:
https://www.arctic.de/en/BioniX-P140/ACFAN00127A

Thanks!

[ Voor 23% gewijzigd door J-sto op 01-12-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
J-sto schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:59:
https://www.arctic.de/en/black-deals

Acrtic fans hebben nog een mooie black friday deal zie ik net :)

Nou sta ik op het punt om een 1.8m jaga tempo 22 uit te rusten met het boardje van Bas.
Al raak ik door de bomen het bos een beetje kwijt, welke fan raden jullie aan?

Ik zag dat er een dedicated 'silent' variant was:
https://www.arctic.de/en/F14-Silent/ACFAN00217A/

Een voor radiatoren (maar deze aansturing wil je liever zelf doen):
https://www.arctic.de/en/P12-TC/ACFAN00176A

Wat is precies het verschil tussen de P of de F variant, en welke moet ik hebben
P = pressure optimized?
F = flow optimized?

Het liefst ga ik voor een 140mm variant, zoiets bijvoorbeeld:
https://www.arctic.de/en/BioniX-P140/ACFAN00127A

Thanks!
de silent fan draait op 1 snelheid. Kan aangestuurd worden met het bordje van Bas, maar dan is dat bordje een beetje overkill. Dan zou je zelf ook een aan/uit aansturing kunnen maken.

Hetzelfde voor die 2e link, die heeft een eigen aansturing op temperatuur. Dan heb je het bordje helemaal niet nodig, maar kun je ook niets instellen op afstand.
Mijn mening is om "gewone" arctic PWM PST fans te kopen icm het bordje, dan gaat alles automatisch en kun je zelf nog aansturen indien gewenst.

Voor de Pressure optimized geeft de fabrikant aan dat deze beter werkt als er je een weerstand hebt in luchtstroom, dus zou beter geschikt zijn voor op heatsinks etc. (dus ook op/onder een radiator)
Maar of het in de praktijk ook echt veel verschil zal zijn met de flow variant, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
HBO88 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:22:
[...]

de silent fan draait op 1 snelheid. Kan aangestuurd worden met het bordje van Bas, maar dan is dat bordje een beetje overkill. Dan zou je zelf ook een aan/uit aansturing kunnen maken.

Hetzelfde voor die 2e link, die heeft een eigen aansturing op temperatuur. Dan heb je het bordje helemaal niet nodig, maar kun je ook niets instellen op afstand.
Mijn mening is om "gewone" arctic PWM PST fans te kopen icm het bordje, dan gaat alles automatisch en kun je zelf nog aansturen indien gewenst.

Voor de Pressure optimized geeft de fabrikant aan dat deze beter werkt als er je een weerstand hebt in luchtstroom, dus zou beter geschikt zijn voor op heatsinks etc. (dus ook op/onder een radiator)
Maar of het in de praktijk ook echt veel verschil zal zijn met de flow variant, geen idee.

Inmiddels wat meer gegoogled over pressure vs flow fans.
In mijn geval zal er vrij weinig resistance zijn in de convector en zou dus een F model beter zijn (theoretisch, want wss in de marge allemaal)

https://blog.orientalmoto...static-pressure-impedance
YouTube: PC Fans Types Explained... What is right for your setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 22:45
J-sto schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:29:
[...]

Inmiddels wat meer gegoogled over pressure vs flow fans.
In mijn geval zal er vrij weinig resistance zijn in de convector en zou dus een F model beter zijn (theoretisch, want wss in de marge allemaal)

https://blog.orientalmoto...static-pressure-impedance
YouTube: PC Fans Types Explained... What is right for your setup?
Het BioniX F140 model is wel luider dan het BioniX P140 model (0.6 Sone vs 0.45 Sone).
Ook heerlijk dat het geluid van veel fans gemeten wordt in Sones :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
Het BioniX F140 model is wel luider dan het BioniX P140 model (0.6 Sone vs 0.45 Sone).
Ook heerlijk dat het geluid van veel fans gemeten wordt in Sones :( .
.

Jep, uiteindelijk mede om die rede toch voor een BioniX P140 model gegaan.

[ Voor 70% gewijzigd door J-sto op 02-12-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 23:05:
Naast de vaak genoemde 9 en 14cm fans, toevallig ook mensen die een stukje kleinere toegepast hebben?
Pagina: 1 ... 41 ... 55 Laatste