Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Interessante vraag! Dit type radiator is eigenlijk echt voor hoge temperatuur bedoeld, maar ik denk dat je wel flink wat kan tunen.sniperxnl schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:22:
[Afbeelding]
Wij hebben deze grote radiator, zou het nut hebben om aan de voorkant fans te monteren die de warme lucht de woon kamer inblazen? Of beter aantal fans in de bovenkant monteren?
Je wil dat de lucht van de fans zo lang mogelijk contact houdt met de radiatorplaten. Ik zou zorgen dat de lucht als het ware gevangen zit tussen nog te plaatsen radiatorfolie en een nog te bouwen omkisting, dan heb je mijns inziens een veel grotere warmteoverdacht (als je fans toepast, that is).
Dus wat denk ik goed zou werken is een voorzetconstructie maken: een dichte houten plaat die je voor tegen de radiator aan plaatst en die boven een kier van +-5 a 10 cm over laat tot de vensterbank voor de luchtuitstroom. Aan aan de onderzijde ook een opening houden van 10 a 15 cm, en daar kun je dan horizontaal fans tegen de onderkant van de radiator plaatsen die de lucht recht naar boven blazen. Je wil dan achter de radiator ook radiatorfolie hebben zitten (dat is sowieso een goed idee) die stevig tegen de radiatorplaten aan geplakt zit met goede warmtebestendige lijm, zoals siliconenkit.
Is wel even knutselen, maar je kunt die houten plaat en de kier aan de bovenzijde leuk decoratief afwerken (kleurtje en sierlijk houtwerk), dus het kan best mooi worden.
[ Voor 22% gewijzigd door Bazz0847 op 07-11-2022 10:47 ]
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Bas, zou je ook 1, 4 pins fan tussen de betreffende 3 pins fans kunnen zetten, waarbij de 4 pins fan dan de eerste fan gekoppeld aan jou controller is ?Bazz0847 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:37:
Ja, het is 0%/100%, maar je kunt een 9V adapter gebruiken om het wat te temperen bijvoorbeeld. De module zelf werkt met alles tussen de 7V en 12V.
volgens mij gaat hij dan de andere fans wel allemaal regelen, dit omdat alles parallel staat en je regelt op voedingsspanning met 1 tacho uitlezing, of heb ik dit mis ?
Ik ben nog in afwachting van de levering van mijn bestelling bij @Bazz0847 , dus wellicht lost dat het probleem ook op, maar wil het toch graag begrijpen.
Mijn set-up:
- een 12v 2a voeding
- Ik heb een speedcomfort kopelkabel doorgeknipt, daar komen een rode en zwarte draad uit.
- Ik heb een Noctua verlengkabel doorgeknipt, daar komen een gele, zwarte, groene en blauwe draad uit.
- Ik heb de rode draad (speedcomfort) verbonden met de gele draad (noctua) en de zwarte draad ((speedcomfort) met de zwarte draad (noctua)
- Op de noctua verlengkabel zit een Noctua NA-FC1 - Fan Controller aangesloten
- Op de Fan controle zitten 6 doorgeluste ARCTIC P12 PWM PST ventilatoren
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JvIUxAhyrFtUV3HqNChq1lnS.jpg?f=user_large)
Dat werkt, als in de fans doen het allemaal. Maar die 4-pin fan gaat de andere fans dan niet in snelheid regelen, de 3-pin fans gaan nog steeds enkel aan/uit. De 4-pin fan zal wel in snelheid geregeld worden.Raolte schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:01:
[...]
Bas, zou je ook 1, 4 pins fan tussen de betreffende 3 pins fans kunnen zetten, waarbij de 4 pins fan dan de eerste fan gekoppeld aan jou controller is ?
volgens mij gaat hij dan de andere fans wel allemaal regelen, dit omdat alles parallel staat en je regelt op voedingsspanning met 1 tacho uitlezing, of heb ik dit mis ?
[ Voor 18% gewijzigd door Bazz0847 op 07-11-2022 11:38 ]
Begrijp ik het goed dat je de fans nu spanningsgestuurd gebruikt? Dat is een minder nauwkeurige regelmethode.niels11 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:16:
Weet iemand waar het bij mij mis gaat?
Ik ben nog in afwachting van de levering van mijn bestelling bij @Bazz0847 , dus wellicht lost dat het probleem ook op, maar wil het toch graag begrijpen.
Mijn set-up:De ventilatoren draaien en reageren ook op de regelknop van de fan controller, maar de ventilatoren blijven niet netjes op een snelheid draaien. Ze vertragen namelijk regelmatig om vervolgens weer sneller te gaan draaien.
- een 12v 2a voeding
- Ik heb een speedcomfort kopelkabel doorgeknipt, daar komen een rode en zwarte draad uit.
- Ik heb een Noctua verlengkabel doorgeknipt, daar komen een gele, zwarte, groene en blauwe draad uit.
- Ik heb de rode draad (speedcomfort) verbonden met de gele draad (noctua) en de zwarte draad ((speedcomfort) met de zwarte draad (noctua)
[Afbeelding]
Nog héél eventjes geduld. Vorige week is de eerste grote batch van HeatBooster R05 uitgeleverd, en deze week wordt de tweede uitgeleverd waar jij volgens mij ook in zit. Met de HeatBooster module moet dit gewoon gaan werken.
Ik heb eenzelfde opstelling, maar ik heb wel iets meer ruimte tussen bovenkant radiator en vensterbank.sniperxnl schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:22:
[Afbeelding]
Wij hebben deze grote radiator, zou het nut hebben om aan de voorkant fans te monteren die de warme lucht de woon kamer inblazen? Of beter aantal fans in de bovenkant monteren?
Ik had een tijdje terug al een radiatorbekleding van Sentimo erop gezet. Is gewoon een mooie plaatstaal omkasting die je er met magneten tegenaan zet.
Dan is de voorkant al dicht en heb je dus echt een soort schoorsteen. Bovenop de ribben heb ik mijn fans liggen, en die liggen nog onder het rooster van de sentimo.
Op die manier gaat de lucht echt van onder, langs de lamellen en boven er weer uit.
Geen probleem hoor, heel fijn dat je zoiets aanbiedt! Ik had de spullen nog liggen van het vorige stookseizoen, maar was er toen niet aan toegekomen.Bazz0847 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:33:
[...]
Begrijp ik het goed dat je de fans nu spanningsgestuurd gebruikt? Dat is een minder nauwkeurige regelmethode.
Nog héél eventjes geduld. Vorige week is de eerste grote batch van HeatBooster R05 uitgeleverd, en deze week wordt de tweede uitgeleverd waar jij volgens mij ook in zit. Met de HeatBooster module moet dit gewoon gaan werken.
Ik dacht de na-fc1 het via een Pwm signaal regelt.
The NA-FC1 is a compact, highly flexible controller for 4-pin PWM fans that can both work on its own for manual speed reduction and also work in tandem with the automatic motherboard fan control. By adjusting the NA-FC1’s speed control dial, users can either manually set a PWM duty cycle from 0 to 100% or reduce the PWM duty cycle supplied by PC motherboards in order to have the fans running slower than the automatic motherboard fan control would allow. While the brightness of the orange status LED provides visual feedback on the current dial setting, the push button allows the NA-FC1 to be switched into “no stop” mode, which prevents the fan from falling below a speed of 300rpm. Thanks to the supplied 3-way split cable and power supply adaptor, up to 3 fans can be controlled simultaneously.
Rood op geel? Dit klinkt alsof je nu de +12V voeding op de pwm-pin hebt gezet. Dat zou verklaren waarom je fans zich gek gedragen. Waarom niet rood op rood?niels11 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:16:
• Ik heb de rode draad (speedcomfort) verbonden met de gele draad (noctua) en de zwarte draad ((speedcomfort) met de zwarte draad (noctua)
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De kleuren van een PWM kabel voor zulke fans zijn niet standaard dus kleurtjes noemen zegt niet zoveel..niels11 schreef op maandag 7 november 2022 @ 11:16:
Mijn set-up:De ventilatoren draaien en reageren ook op de regelknop van de fan controller, maar de ventilatoren blijven niet netjes op een snelheid draaien. Ze vertragen namelijk regelmatig om vervolgens weer sneller te gaan draaien.
- een 12v 2a voeding
[Afbeelding]
Belangrijker zijn de posities van de draden: vanwege backward compatibility is de volgorde altijd
GND
+12V
RPM
PWM
Je kan zien welke kant de GND/12V kant is doordat aan die kant de keying van de stekker zit. Als je even kijkt of alles goed aangesloten zit qua functies van de draden kun je iig uitsluiten dat je de boel verkeerd hebt aangesloten.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Van links naar rechts is de volgorde op de kabel die ik gebruik:Dutchess_Nicole schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:11:
[...]
De kleuren van een PWM kabel voor zulke fans zijn niet standaard dus kleurtjes noemen zegt niet zoveel..
Belangrijker zijn de posities van de draden: vanwege backward compatibility is de volgorde altijd
GND
+12V
RPM
PWM
Je kan zien welke kant de GND/12V kant is doordat aan die kant de keying van de stekker zit. Als je even kijkt of alles goed aangesloten zit qua functies van de draden kun je iig uitsluiten dat je de boel verkeerd hebt aangesloten.
Zwart, geel, groen en blauw.
Ik heb twee radiatoren. Eentje van 1800mmx300mm en eentje van 1300mmx300mm Het zijn beide T33 ventilatoren waar 140mm fans onder komen.
6 onder de 1800 en 4 onder de 1300? 7 om 5?
Of is het echt relevant om het aantal kubieke meters in mijn woonkamer te meten?
Is het ook mogelijk om met die module van Bazz0847 een en ander zo te bouwen dat beide sets ventilatoren op 1 module passen? In totaal zouden er 15 op moeten kunnen, volgens de Marktplaats advertentie maar er zit wel een ruimte van 3+ meter tussen de twee radiatoren. Kan ik daar gewoon een kabel doortrekken of is dat niet aan te raden?
Verhouding maakt niet heel veel uit denk ik. Het gaat erom dat je de warmteafgifte bevordert door er geforceerd lucht langs te laten stromen.Nachtschade schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:10:
Wat is nu optimaal in mijn woonkamer?
Ik heb twee radiatoren. Eentje van 1800mmx300mm en eentje van 1300mmx300mm Het zijn beide T33 ventilatoren waar 140mm fans onder komen.
6 onder de 1800 en 4 onder de 1300? 7 om 5?
Of is het echt relevant om het aantal kubieke meters in mijn woonkamer te meten?
Is het ook mogelijk om met die module van Bazz0847 een en ander zo te bouwen dat beide sets ventilatoren op 1 module passen? In totaal zouden er 15 op moeten kunnen, volgens de Marktplaats advertentie maar er zit wel een ruimte van 3+ meter tussen de twee radiatoren. Kan ik daar gewoon een kabel doortrekken of is dat niet aan te raden?
Mijn persoonlijke mening, ik zou fans onder beide radiatoren doen en aansluiten op 1 module van Bas.
De kabel ertussen zou ik dan wel zelf maken, met iets dikker draad (3x0.5mm2 is ruim voldoende).
Ik snap je reactie niet zo goed.HBO88 schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:40:
[...]
Verhouding maakt niet heel veel uit denk ik. Het gaat erom dat je de warmteafgifte bevordert door er geforceerd lucht langs te laten stromen.
Mijn persoonlijke mening, ik zou fans onder beide radiatoren doen en aansluiten op 1 module van Bas.
De kabel ertussen zou ik dan wel zelf maken, met iets dikker draad (3x0.5mm2 is ruim voldoende).
De verhouding maakt niet uit? Hoezo niet? 5 fans lijkt me duidelijk beter dan 1, toch? De vraag is wanneer het overkill wordt. Bij 6, bij 7? Hoeveel fans heb jij per strekkende meter radiator hangen?
Over de kabel.. zelf maken ipv wat precies?
Sorry, ik bedoelde dat het volgens mij niet heel veel uitmaakt hoe je die 15 fans verdeelt over twee radiatoren. 8 op de ene en 7 op de andere of 9 en 6 bijv.Nachtschade schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:56:
[...]
Ik snap je reactie niet zo goed.
De verhouding maakt niet uit? Hoezo niet? 5 fans lijkt me duidelijk beter dan 1, toch? De vraag is wanneer het overkill wordt. Bij 6, bij 7? Hoeveel fans heb jij per strekkende meter radiator hangen?
Over de kabel.. zelf maken ipv wat precies?
Ja 5 fans is beter dan 1.
Wanneer het overkill wordt geen idee. Ik heb 16 fans op 1 radiator van 2,5 meter lang. Dan heb je in ieder geval genoeg luchtverplaatsing.
De kachel staat sinds deze week aan en ik moet zeggen dat het smorgens vroeg echt merkbaar sneller warm is dan als ik de fans uit laat.
Als je die 3 meter tussen je radiatoren wilt overbruggen, zou je meer dan 10 fan verlengkabels aan elkaar moeten knopen. Dat zou ik zelf niet doen, dat zijn vrij dunne draadjes.
Met zelf maken bedoelde ik dan een iets dikker kabeltje pakken waar je dan die stekkers aan zet om ze zo door te lussen.
Ben heel benieuwd hoe laag men kan komen, wij krijgen hopelijk nog deze winter een warmtepomp, dus voor ons is het echt "hoe lager, hoe beter".
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
ben hier ook benieuwd naar. dubbel glas vervangen voor hr++, radiator fans en hopelijk deze winter de Quatt warmtepomp.JustMyOpinion schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:53:
Maar.... wie had hier vorig jaar al een "fan-systeem" geïnstalleerd en met welke aanvoertemperatuur konden jullie het warm houden?
Ben heel benieuwd hoe laag men kan komen, wij krijgen hopelijk nog deze winter een warmtepomp, dus voor ons is het echt "hoe lager, hoe beter".
Ik heb nu de temperatuur al op 45 staan en krijg het zonder problemen warm.
Dat is slecht te vergelijken en als iemand al wat roept heb je er niet zoveel aan...JustMyOpinion schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:53:
Maar.... wie had hier vorig jaar al een "fan-systeem" geïnstalleerd en met welke aanvoertemperatuur konden jullie het warm houden?
Hoe goed is de vloer-, dak- en muur isolatie? Hoeveel radiatoren, welke en hoe geplaatst, hoeveel ventilatoren? Hoe groot is het huis etc.
Dat speelt allemaal mee.
Dat het nu redelijk snel warm wordt is geen kunst. Het gaat om hoe de situatie gaat worden met vorst of in ieder geval rond het vriespunt.
In maart 2023 weet je meer...
In de handleiding zie ik niet dat je de ventilatoren daadwerkelijk "uit" kan zetten, dus stroom er af (o.i.d)
Heb het nu zo maar gemaakt:
/f/image/AJjWp2051a1IJJm8OYHxXT9m.png?f=fotoalbum_large)
In basis kijk ik of er warm water in de radiator komt, als dit zo is kijk ik vervolgens of de uitgaande temperatuur hoger/lager is dan de vorig verzonden temperatuurwaarde. Als hier een wijziging in zit pas ik de frequentie van de fans aan met huidige frequentie plus (of min) 5% (Als er geen wijziging is past hij de frequentie niet aan)
[ Voor 58% gewijzigd door JustMyOpinion op 10-11-2022 17:19 . Reden: Toevoeging afbeelding ]
Ik heb nu de cv aanvoer op 45 graden staan.JustMyOpinion schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:28:
Uiteraard weet ik dat dit soort zaken mee spelen, maar toch vind ik het leuk om te horen wat voor temperaturen mensen hier halen.
Op 2 jaga's heb ik in totaal 15 arctic p14 ventilatoren.
Vorige winter kon ik gedurende de koude periode niet onder de 60 graden komen.
Nu hoop ik dat 45 graden met de extra ventilatoren voldoende zal zijn. Indien mogelijk kan ik nog lager proberen. Dat gaan we komende winter testen.
In maart 2023 weet ik meer
Lekker bezig! Het topic "fan-speed-ref" schakelt de +12V van de fans. Daar moet je een 0 naartoe schrijven. Dan moet controlmode-ref op 1 staan (manual control). De hele protocol spec die staat op de productpagina op mijn webshopJustMyOpinion schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:00:
Vraagje aan de mensen die de HeatBooster van Bas hebben en deze via MQTT besturen. Hoe zetten jullie de ventilatoren uit? Door de "fan-speed-ref" naar 0 te zetten of op een andere manier?
In de handleiding zie ik niet dat je de ventilatoren daadwerkelijk "uit" kan zetten, dus stroom er af (o.i.d)
Heb het nu zo maar gemaakt:
[Afbeelding]
In basis kijk ik of er warm water in de radiator komt, als dit zo is kijk ik vervolgens of de uitgaande temperatuur hoger/lager is dan de vorig verzonden temperatuurwaarde. Als hier een wijziging in zit pas ik de frequentie van de fans aan met huidige frequentie plus (of min) 5% (Als er geen wijziging is past hij de frequentie niet aan)
Maarrr: waarom gebruik je de interne regeling niet?
[ Voor 6% gewijzigd door Bazz0847 op 10-11-2022 19:52 ]
De reden dat ik het zelf wil doen is ten eerste dat ik het zelf leuk vind om te doen en ik weet niet of de controller zelf kan regelen naar laagste Tuit (zonder fans op max te zetten, dus echt zoeken naar de Hz voor laagste temp)
Lever je de controller nu direct uit met nieuwste firmware?
[ Voor 6% gewijzigd door JustMyOpinion op 10-11-2022 20:08 ]
Betreft de MQTT topic: het gaat om "fan-speed-ref", die moet je op 0 zetten, dan zet hij de +12V ook uit
[ Voor 17% gewijzigd door Bazz0847 op 10-11-2022 20:53 ]
Maar dat het voor mij helemaal duidelijk is, in je protocol, laatste blz staat een tabel. En deze vijf "topics" zijn de enige die via MQTT configureerbaar zijn, toch?
[ Voor 90% gewijzigd door Bazz0847 op 10-11-2022 21:53 ]
Instellingen kun je wijzigen door op een knop te drukken, te verbinden met het wifi van de module en dan te surfen naar http://192.168.4.1. Dat is nogal omslachtig omdat de module zit ingebouwd in de radiators en ik dus niet makkelijk op die knoppen kan drukken.
Het liefst zou ik de instellingen wijzigen via het IP adres van de module zodra die aan het wifi netwerk hangt maar dat lijkt niet mogelijk.
Ah das wel jammer zeg. Vooral omdat de mobile een IP heeft. Het leek me handig om via wifi instellingen aan te kunnen passen zonder de hele radiator open te moeten maken.Arrigi schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:03:
De volautomatische modus werkt op basis van de ingestelde parameters op de configuratiepagina. Via MQTT kan je ook een manuele modus aanzetten en daarna zelf de fanspeed regelen zoals je wenst. Je ontvangt dan ook de sensorgegevens, als je op basis daarvan wil reageren. Of aansturen op basis van externe data uiteraard.
Ja lijkt me top! Ben het met je eens over veiligheid. Dit soort apparatuur zit op een apart ssid bij mij dus over veiligheid maak ik me niet zo druk. Toegang via het "gewone" IP adres maakt configuratie toch makkelijker. Zo kan ik later nog aan de slag met MQTT of de fans harder/zachter zetten als dat nodig is.Bazz0847 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:58:
Ik heb overwogen de configuratiepagina ook beschikbaar te maken via zijn "gewone" IP adres, maar dat is niet perse veilig. Een fysieke configuratie-knop is dat wel. Wat ik kan doen is er een optie voor maken, dat je op de configuratiepagina kunt kiezen "configuratiepagina altijd beschikbaar maken" of iets dergelijks. Is dat een idee? Dan heb je zelf de keuze.
(Of zit dat er al op, ik moet die van mij nog krijgen 😉)
Persoonlijk zou ik het alleen “altijd beschikbaar” maken als het dan wel achter een password gezet wordt…Bazz0847 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:58:
Ik heb overwogen de configuratiepagina ook beschikbaar te maken via zijn "gewone" IP adres, maar dat is niet perse veilig. Een fysieke configuratie-knop is dat wel. Wat ik kan doen is er een optie voor maken, dat je op de configuratiepagina kunt kiezen "configuratiepagina altijd beschikbaar maken" of iets dergelijks. Is dat een idee? Dan heb je zelf de keuze.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Wat bedoel je met het gewone IP adres? Ik begreep dat de module zijn eigen wifi netwerk/SSID heeft (met password?). Maar kan de module ook verbinding maken met mijn eigen wifi netwerk en dan een IP adres krijgen van mijn eigen DHCP server?Bazz0847 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 20:58:
Ik heb overwogen de configuratiepagina ook beschikbaar te maken via zijn "gewone" IP adres, maar dat is niet perse veilig..
Gewoon rösti
Ja, alleen kun je dan niets wijzigen of configureren.mno schreef op zondag 13 november 2022 @ 06:53:
[...]
Wat bedoel je met het gewone IP adres? Ik begreep dat de module zijn eigen wifi netwerk/SSID heeft (met password?). Maar kan de module ook verbinding maken met mijn eigen wifi netwerk en dan een IP adres krijgen van mijn eigen DHCP server?
Okee, het zou inderdaad handig zijn als configureren permanent zou kunnen via het toegewezen IP-adres op je WLAN. Aangezien de Heatbooster dan op je eigen afgeschermde netwerk zit, lijkt de veiligheid me geen bezwaar (tenzij je je WLAN niet goed hebt beveiligd of met anderen hebt gedeeld).pieterrr schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:29:
[...]
Ja, alleen kun je dan niets wijzigen of configureren.
[ Voor 3% gewijzigd door mno op 13-11-2022 12:48 ]
Gewoon rösti
Wat nu als scholen ze gebruiken? Je wil geen leerlingen hebben met practical jokes 😋 Maar met een vinkje voor het activeren van de functie is dat bezwaar weg imo. Zal het noteren op mijn todo lijstje voor de volgende firmware update.mno schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:47:
[...]
Okee, het zou inderdaad handig zijn als configureren permanent zou kunnen via het toegewezen IP-adres op je WLAN. Aangezien de Heatbooster dan op je eigen afgeschermde netwerk zit, lijkt de veiligheid me geen bezwaar (tenzij je je WLAN niet goed hebt beveiligd of met anderen hebt gedeeld).
Moet nog 1 Jaga en merk dat 2 kamers beduidend warmer worden. Komende periode eens aankijken en de 3e in elkaar knutselen
:strip_exif()/f/image/GEjfGUcDY7qjQ2v4WSDdtEa5.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste stappen gezet om twee Jaga radiatoren te voorzien van Arctic P14 fans. Aansturing voorlopig met een Arduino en DS18B20 sensoren. Meet hierbij de aanvoer- en retour-temperatuur en bepaal zo de gewenste snelheid.
Volgens de specificaties moeten de fans uit gaan bij een PWM van 0. In de praktijk werkt dit helaas minder goed. Is het hier iemand gelukt om de fans stil te krijgen met behulp van de PWM, of kan dit alleen met een relais?
Is dit iets ESP-specifiek dat de join in de boot geregeld wordt? Is het simpelweg een optie om rejoins te laten doen? Kan er misschien een periodieke check draaien die een reset uitvoert om de join voor elkaar te krijgen?
Ondertussen liggen de fans in de convectorput.
:strip_exif()/f/image/6OSrTZD5EXIE21wtDPs1xrno.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ixR3qRrEF45UYyHBw5v6b571.jpg?f=fotoalbum_large)
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Best een aardige batterij aan fans ook… hoe lang is je convector?
Thanks!studiostevus schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:34:
Ziet er heel goed uit!
Best een aardige batterij aan fans ook… hoe lang is je convector?
Hij is ongeveer 2m20. We hebben een split level waarbij deze ruimte ook 3m80 hoog is
[ Voor 40% gewijzigd door gitaarwerk op 14-11-2022 10:55 ]
[ Voor 2% gewijzigd door lmah op 14-11-2022 11:22 . Reden: EN errors ]
De Arctic's zijn terug te regelen tot minimaal 200 rpm te lezen aan de specs op Arctic.de. Sommige Noctua fans hebben wel de functie die jij wilt: een 0 rpm modus waarbij de fans daadwerkelijk stoppen bij een 'langzaam' PWM signaal. Jij zult de Arctic fans inderdaad moeten stoppen door de voeding de stoppen, bijvoorbeeld door een relais.gosse adema schreef op zondag 13 november 2022 @ 15:54:
[Afbeelding]
De eerste stappen gezet om twee Jaga radiatoren te voorzien van Arctic P14 fans. Aansturing voorlopig met een Arduino en DS18B20 sensoren. Meet hierbij de aanvoer- en retour-temperatuur en bepaal zo de gewenste snelheid.
Volgens de specificaties moeten de fans uit gaan bij een PWM van 0. In de praktijk werkt dit helaas minder goed. Is het hier iemand gelukt om de fans stil te krijgen met behulp van de PWM, of kan dit alleen met een relais?
For me the purpose of more fans then really necessary is that I can turn the rpm lower hence producing less noise.lmah schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:04:
I see that a lot of people put tons of fans where recirculation of 4-5 times the room volume should be enough to enhance the room heating...
Hij zou automatisch moeten rejoinen als het netwerk weer online komt. Kun je dit reproduceren? Ik kan de rejoin wat agressiever aanpakken, als je het kunt reproduceren kan ik je een firmware update sturen om te testenArrigi schreef op maandag 14 november 2022 @ 09:10:
@Bazz0847 Ik heb een aantal dagen geleden m'n AP herstart en was daarna enkele dagen weg. Zag nu dat de bordjes blijkbaar niet rejoinen (volgens mij ook niet roamen) maar een reset nodig hebben.
Is dit iets ESP-specifiek dat de join in de boot geregeld wordt? Is het simpelweg een optie om rejoins te laten doen? Kan er misschien een periodieke check draaien die een reset uitvoert om de join voor elkaar te krijgen?
[ Voor 9% gewijzigd door Bazz0847 op 14-11-2022 22:01 ]
lowering RPM and still having flow, is preferredlmah schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:04:
I see that a lot of people put tons of fans where recirculation of 4-5 times the room volume should be enough to enhance the room heating...
Dit is nog wel een leuk knutselprojectje....Kaspers schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:56:
[...]
Yes zelfde setup:
[Afbeelding]
Mosfet: https://nl.aliexpress.com/item/2031809024.html
En voor de volledigheid nogmaals de esphome yaml:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 esphome: name: pwm_fan_control_woonkamer platform: ESP32 board: esp32doit-devkit-v1 wifi: ssid: "xxxxxxxx" password: "xxxxxxxx" # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Pwm Fan Control Woonkamer" password: "5SCmxWewY94I" captive_portal: # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: password: "xxxxxxxxx" ota: password: "xxxxxxxx" output: - platform: ledc power_supply: power_supply_12v pin: GPIO22 id: pwm_signal channel: 0 light: - platform: monochromatic output: pwm_signal name: "DBE Woonkamer" power_supply: - id: power_supply_12v keep_on_time: 1s pin: number: GPIO15 inverted: false
UPDATE, light vervangen door fan:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 esphome: name: pwm_fan_control_keuken platform: ESP32 board: esp32doit-devkit-v1 wifi: ssid: "xxxxxxxxx" password: "xxxxxxxxx" # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails ap: ssid: "Pwm Fan Control Woonkamer" password: "5SCmxWewY94I" captive_portal: # Enable logging logger: # Enable Home Assistant API api: password: "xxxxxxxxx" ota: password: "xxxxxxxxx" output: - platform: ledc power_supply: power_supply_12v pin: GPIO15 id: pwm_signal channel: 0 fan: - platform: speed output: pwm_signal name: "DBE Keuken" power_supply: - id: power_supply_12v keep_on_time: 1s pin: number: GPIO23 inverted: false
Gelijk even 2 temp sensoren d'r aan voor de aanvoer en retour van de leidingen je kan mooi op temperatuur regelen
Hoe meer flow, hoe meer afgifte, hoe lager de Ta kan. Een lagere Ta heeft bij een warmtepomp meer rendement.lmah schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:04:
Het kosten optimalisatie vraagstuk gaat dus best lang winnen met meer fans.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Het voordeel van de ventilatoren is dat je de lucht geforceerd langs de lamellen laat gaan waardoor de warmteoverdracht beter wordt. Dit resulteert in een snellere warmte afgifte en heeft als voordeel dat de aanvoer temperatuur omlaag kan. En daar zit volgens mij je echte winst, dat de warmte bron (CV ketel / warmtepomp) efficienter kan gaan werken.
Uiteindelijk blijft het warmteverlies van je woning hetzelfde.
Ik zie dit probleem ook, maar heb dit alleen als ik mijn Unifi access points upgrade. De module reageert dan ook niet meer op warmte verschillen. Als ik hem uit / aan zet werkt alles weer.Bazz0847 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:22:
[...]
Hij zou automatisch moeten rejoinen als het netwerk weer online komt. Kun je dit reproduceren? Ik kan de rejoin wat agressiever aanpakken, als je het kunt reproduceren kan ik je een firmware update sturen om te testen
Tevens zou ik het enorm fijn vinden als we ook firmware updates OTA kunnen uitvoeren net zoals in ESPHome. Dan kan ik mijn modules updaten zonder te hoeven stoeien met kabeltjes en verplaatsen van een kast.
Betreft OTA updates: ik ben daar mee bezig
Het concept wat ik nu in gedachten heb is dat de configuratiemodus altijd geactiveerd wordt zolang de eerste configuratie niet doorlopen is. Dan kun je zonder kast openen de boel configureren. Echter: dan is het weer niet plug & play, omdat je dan altijd de configuratie moet doorlopen om de module te activeren. Maarja, OTA-updates zijn wel heel handig
[ Voor 21% gewijzigd door Bazz0847 op 15-11-2022 16:00 ]
Bij het kicken van die AP kwam de module niet terug op de eerste tot ik een reset gaf.
Aan de ene kant lijkt het alsof roamen en/of rejoinen wel goed gaat, aan de andere kant alsof ie zich aan een BSSID (specifiek AP) koppelt. Zonder inzicht in wat er gebeurt op het kastje is het lastig te zeggen
Anderzijds staat het vaste AP doorgaans wel maanden aan een stuk aan én werken ze autonoom door, dus dit is een klein dingetje.
Ah top. Zou je een firmware update willen testen voor me? Ik denk dat ik een oplossing hebArrigi schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:58:
@Bazz0847 Ik heb 2APs waarvan eentje die enkel aanstaat als ik thuiswerk/in de bureau werk. Ik heb net de andere (permanent aan, waar de modules normaal op joinen) uitgezet en merkte dat er een roaming-actie gebeurde naar de andere.
Bij het kicken van die AP kwam de module niet terug op de andere tot ik een reset gaf.
Aan de ene kant lijkt het alsof roamen en/of rejoinen wel goed gaat, aan de andere kant alsof ie zich aan een BSSID (specifiek AP) koppelt. Zonder inzicht in wat er gebeurt op het kastje is het lastig te zeggen
Anderzijds staat het vaste AP doorgaans wel maanden aan een stuk aan én werken ze autonoom door, dus dit is een klein dingetje.
Top dat Arrigi het direct voor je kan testen
Voor het OTA probleem kan je kijken naar partitions:
https://stackoverflow.com...artition-and-data-storage
https://docs.espressif.co...es/partition-tables.html#
https://docs.espressif.co...ce/storage/nvs_flash.html
(ik heb er zelf geen ervaring mee, ik lift vooral mee op ESPHome voor mijn ESP bordjes)
Ik zie ook dat van de 2 andere modules eentje ook terugkwam, de andere niet.
Bij herhaalde reboots blijkt ie altijd weer terug te keren naar dezelfde AP. De andere moet ik nu eventjes gaan resetten.
Roaming heb ik niet goed getest maar die functionaliteit verwacht ik niet echt
Voorlopig lijkt het een verbetering!
[ Voor 8% gewijzigd door Bazz0847 op 15-11-2022 17:01 ]
Dat is inderdaad van heel veel zaken afhankelijk en vaak slecht te vergelijken.gomaster schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:03:
Heel interessant topic dit! Ik lees al een tijdje mee en probeer te volgen hoeveel besparing op gasverbruik dit nu oplevert. Als ik de rekensheet van Bas hier invul kom ik voor 3 radiatoren op ca 3800W 'totale afgifte'. Hoe verhoud zich dat dan tot besparing in verbruik?
Maar ter info...
Mijn huis is best goed geïsoleerd. Vloer, muur en dakisolatie. HR++ glas en op de BG zelfs triple op enkele plekken. Een zonneboiler, een douche wtw en allemaal jaga convectoren. De douche en keuken hebben vloerverwarming.
De ketel is nu zeer overgedimensioneerd. (Remeha calenta 40c) Vorige winter kon de cv aanvoer temp niet lager dan 55 graden ivm pendelen. Hij kon de warmte niet kwijt.
Toen het koud werdt moest de cv aanvoer omhoog naar 60 graden anders kreeg ik het niet warm.
Nu heb ik met 15 ventilatoren (14cm arctics) op 2 grote jagas beneden heel veel extra afgifte vermogen.
Dat werkt heel goed!
Ik heb daarnaast ook de minimale pomp snelheid verhoogd van de ketel. Dat zal ook helpen. De ketel pendelt niet meer. Nu heb ik de aanvoertemperatuur op 45 graden. Het warmt nog erg snel op in huis met de huidige temperaturen.
Ik heb de meterstanden gas bijgehouden bij mindergas de afgelopen jaren.
Als ik nu de periode vanaf 1 oktober tot nu vergelijk met vorig jaar dan verbruik ik per graaddag nu 70% minder gas...
Dat is een enorme besparing! Deel zal ook te maken hebben met het verhogen van de pomp snelheid. Daardoor pendelt de ketel niet meer. Maar ook natuurlijk door het extra afgifte vermogen van de ventilatoren.
Ik heb een houtkachel die ik nu wellicht iets meer gebruik dan deze periode vorig jaar. Kan ik niet met zekerheid iets over zeggen.
Als je van Tr 55 maar Tr 45 kan win je 10% rendement op je CV.JustMyOpinion schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:29:
Ik vraag me af of je echt daadwerkelijk van te voren kunt berekenen hoeveel gasbesparing dit oplevert.
[…]
Uiteindelijk blijft het warmteverlies van je woning hetzelfde.
PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
De rendement verschillen met warmtepomp zijn nog veel groter.
Weinig verstand van, dus dit is geen kritiek, ik probeer te leren. Hoe helpt het verhogen van de minimale pompsnelheid tegen pendelen? Ik snap het verhogen van de maximale pompsnelheid (totdat het teveel gaat ruisen) om de ketel meer moduleerruimte te geven. Maar als de ketel een hogere pompsnelheid nodig heeft om pendelen tegen te gaan, dan verhoogt ie de pompsnelheid toch zelf wel?Shutdown98 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:04:
Ik heb daarnaast ook de minimale pomp snelheid verhoogd van de ketel. Dat zal ook helpen. De ketel pendelt niet meer.
En nu het toch over pompsnelheden gaat: valt er nog wat te winnen met de nadraaitijd en zo ja, is er een handige richtwaarde?
Het blijkt zo te zijn dat de pomp het liefst de minimale stand draait bij deze ketel.
Door de minimale stand naar 3 te zetten en dus het water sneller te laten rondpompen stijgt de aanvoer temperatuur minder snel en gaat de ketel minder (of niet meer) pendelen.
Aanvoertemp staat ingesteld op 45 graden.
Als er warmtevraag is gaat de daadwerkelijke aanvoertemperatuur naar 49 graden en stabiliseerd. Als ik de pomp naar minimaal stand 4 zet daalt de aanvoertemperatuur naar 46-45 graden.
Retour is 35-36 graden.
Het probleem zit m in het pendelen in de eerste minuten na aanslaan.
De ventilatoren draaien dan nog niet en daarom loopt de aanvoer temperatuur snel op.
Als deze 6-7 graden boven de ingestelde aanvoertemp komt slaat ie af.
Ketel heeft veel te veel vermogen. Verder knijpen kan niet. Minimale vermogen is 7Kw.
Het verhogen van de minimale pompsnelheid helpt dus wel.
Nieuwe firmware voor de HeatBooster staat nu op mijn website! Het gaat om versie 2.1.0. De belangrijkste veranderingen zijn:Bazz0847 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:01:
OK. Draai hem even een nachtje zou ik zeggen, dan zet ik de firmware update morgen op de website erbij
- OTA updates nu mogelijk
- WiFi reconnect probleem wat bij sommige routers voorkwam zou verholpen moeten zijn
- Configuratiepagina kan nu indien gewenst benaderd worden via IP-adres van module. Via deze weg kan ook de firmware bijgewerkt worden.
To do voor volgende versie: authenticatie voor de configpagina toevoegen.
[ Voor 14% gewijzigd door Bazz0847 op 16-11-2022 14:09 ]
Ga dus ook zo'n HeatBooster pakket kopen.
Maar voor de ventilatoren, ik kijk nu naar de Artic P14 PWM PST en de Artic F9 PWM PST.
Ik zie dat ook volgende bestaat voor ongeveer dezelfde prijs: ARCTIC P14 PWM PST CO voor Continuous Operation met betere kogellagers... Enige reden waarom deze niet te nemen?
Zelfde vraag dus voor de F9, daar bestaan ook CO versies van?
[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 16-11-2022 16:01 ]
Of zijn hier mensen waarbij het weldegelijk continue aan staat?
Ik heb wat te doen vanavond lees ikBazz0847 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:06:
[...]
Nieuwe firmware voor de HeatBooster staat nu op mijn website! Het gaat om versie 2.1.0. De belangrijkste veranderingen zijn:
- OTA updates nu mogelijkNa de update gaat de module vanzelf in config-mode met het accesspoint actief, zodat je hem kunt herconfigureren zonder op een knopje te hoeven drukken
- WiFi reconnect probleem wat bij sommige routers voorkwam zou verholpen moeten zijn
- Configuratiepagina kan nu indien gewenst benaderd worden via IP-adres van module. Via deze weg kan ook de firmware bijgewerkt worden.
To do voor volgende versie: authenticatie voor de configpagina toevoegen.
Voor de ota updates zou je nog een export / import functie kunnen maken zodat men dat kan gebruiken wanneer ze hem weer opnieuw configureren.
[ Voor 13% gewijzigd door mno op 16-11-2022 18:07 ]
Gewoon rösti
Gewoon rösti
Ik heb momenteel hetzelfde probleem aan de hand, LM317 spanningsregelaar laat de fans mooi draaien maar altijd op de max V. Potmetertje doe niks.NRJ020 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:58:
Ik heb dezelfde set gekocht als @Inaldt nog bedankt daarvoor!
Ik heb alleen een vraag, hoe werkt die spanningsregelaar? Ik wil de fans langzamer laten draaien.
Er gebeurt alleen weinig als ik aan het schroefje van de spanningsregelaar draai.
Ik gebruik dus deze:
Spanningsregelaar https://www.tinytronics.n...-spanningsregelaar-module
Iemand zei op dit forum dat je hem even om moet draaien maar wat wordt daarmee bedoeld? Output en input omwisselen? + en - neem ik aan van niet
Bij mij is het uiteindelijk gelukt even meten en uitproberen. Rechtsom draaien verlaagd de spanning.Martijn schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:55:
[...]
Ik heb momenteel hetzelfde probleem aan de hand, LM317 spanningsregelaar laat de fans mooi draaien maar altijd op de max V. Potmetertje doe niks.
Iemand zei op dit forum dat je hem even om moet draaien maar wat wordt daarmee bedoeld? Output en input omwisselen? + en - neem ik aan van niet.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Maar.... vanavond ging de kachel aan, maar de fans gingen niet draaien... de controllers waren allemaal van de wifi gegaan. Nu lees ik hierboven dat de nieuwe firmware dit kan oplossen.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze nieuwe firmware op de controller moet krijgen? Op de website kan ik het namelijk niet goed vinden?
Ik kan links of rechtsom blijven draaien tot ik een ons weeg maar er gebeurd niks, ik zou verwachten dat 360 graden wat 0-100% beslaat maar ik kan hem dus 100 rondjes geven en nog altijd niks… Hoe is dat bij jou?NRJ020 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:08:
[...]
Bij mij is het uiteindelijk gelukt even meten en uitproberen. Rechtsom draaien verlaagd de spanning.
Die van mij zit sinds januari ingebouwd dus kan het niet eenvoudig checken.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Ja, met multimeter, alles gecheckt, snap er geen hol van 🤣NRJ020 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 21:27:
@Martijn je voeding zit op Vin? Heb je een multimeter probeer anders daarmee het voltage even te meten. En niet teveel draaien, klein stukje.
Die van mij zit sinds januari ingebouwd dus kan het niet eenvoudig checken.
[ Voor 178% gewijzigd door Bazz0847 op 17-11-2022 07:21 ]
Top, het is me nu gelukt, wellicht de hele tijd mezelf gecorrigeerd met links en rechts draaien. 0-12V range verandert namelijk pas na 5/6 keer draaien ofzo, daarvoor gebeurd er niks... Bedankt!Bazz0847 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:12:
Bij een LM317 regelt hij de Vout zodanig dat Vout = Vref + 1.25. Je moet eigenlijk dus even meten wat de spanning op Vref is (de meest linkse pin die als het goed is op de potmeter zit aangesloten). Als je aan de potmeter draait zou je die spanning moeten kunnen veranderen. Let op dat dit een 10-turn potmeter is en je hem dus 10 keer de ene of 10 keer de andere kant op moet draaien om Vref naar 0V te krijgen.
https://www.tinytronics.n...-male-male-10cm-10-draden
Kan alleen nergens vinden hoeveel A daar doorheen mag. Heb nu 7 fans in 1 setup, dus dat zal 0.8-0.9A zijn ofzo, lijkt me geen probleem wel?
Vragen tot nu toe:
- Ik heb de ambient sensor in de convectorput hangen (koude kant). Aangezien dit onder een pui is valt daar natuurlijk kou naar binnen en geeft de sensor als de convector (een tijd) uit is een vrij lage waarde. Als de convector aan is warmt de koude kant van de put ook op en geeft hij een te hoge waarde. Hebben jullie al gespeeld om die waarde te 'overriden' met een andere temperatuur in home assistant? (bijv. de gemeten temperatuur door de thermostaat)
- Wat is de relevantie van de 'room temperature target' op de regeling?
Ik heb alleen 1 probleempje. Ik gebruik domoticz als huisautomatisering en met de 'MQTT Auto Discovery Client Gateway" plugin kan ik bijna alles uitlezen behalve de fanspeed en ambientcontrol-temp. Nu blijken dit device type: numbers te zijn en die ondersteund deze plugin (nog} niet.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen want de faxspeed wil ik graag kunnen bekijken/loggen?
Als het goed is kun je de fan speed zien via MQTT, ook in automatische modus. Deze wordt continue bijgewerkt.
De room temperature target doet alleen iets als de room temperature control enabled is. Dan gebruikt hij de fan snelheid om de ruimtetemperatuur te regelen. Die functie werkt alleen goed als er geen thermostaat hangt in die betreffende ruimte.
[ Voor 24% gewijzigd door Bazz0847 op 19-11-2022 00:42 ]