LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 39 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:18
mno schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:11:
Heeft iemand een goede tip om in de kunsstof hoekprofielen (Gamma/Karwei) de ronde uitsparingen voor de Arctic P14 fans gemakkelijk te snijden? Ik heb profielen van 3x3CM. Daar passen de P14 fans precies in maar de airflow wordt wel deels geblokkeerd door de profielen.
Je zou een opstelling kunnen maken met een blok hout (of ander materiaal), en een gatenzaag van 140mm. Krijg je nette gaten, zeker als je er veel wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:42:
[...]

Als de ventiator er toch onder komt zou ik een 160mm fan nemen. Dan blaas je nog ietsje door het voorste vak.
Zou ik niet doen. Ik heb ook een T33-radiator en 140mm fans passen daar eigenlijk vrij perfect onder. In de tekening van @Nachtschade zijn de buitenmaten aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 14:21

mno

GoldenLeafBird schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:36:
Je zou een opstelling kunnen maken met een blok hout (of ander materiaal), en een gatenzaag van 140mm. Krijg je nette gaten, zeker als je er veel wil doen.
Dat klinkt als een handige oplossing inderdaad. De werkelijke doorsnede van de P14 fans is trouwens zo'n 135mm dus de gatenzaag mag iets kleiner zijn.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:27
sOid schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Zou ik niet doen. Ik heb ook een T33-radiator en 140mm fans passen daar eigenlijk vrij perfect onder. In de tekening van @Nachtschade zijn de buitenmaten aangegeven.
158 scheelt 2 mm. :)

Het ligt eraan of deze tekening ook werkelijk zijn radiator is. Ander merk andere breedte.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 13:30
Heeft iemand een goede tip om in de kunsstof hoekprofielen (Gamma/Karwei) de ronde uitsparingen voor de Arctic P14 fans gemakkelijk te snijden? Ik heb profielen van 3x3CM. Daar passen de P14 fans precies in maar de airflow wordt wel deels geblokkeerd door de profielen.
Multitool /fein dat gaat prachtig in kunstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-03 14:00
Seafarer schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:42:
[...]

Als de ventiator er toch onder komt zou ik een 160mm fan nemen. Dan blaas je nog ietsje door het voorste vak.
En anders alleen dat achterste vak nemen. Dat beetje wind geeft echt wel voordelen. Grofweg is dat vak 2/3 van de gehele radiator.
sOid schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Bedankt voor de reacties. De maten op de tekening komen niet overeen. Mijn radiator is van buitenkant tot buitenkant 140cm.

Waar het mij vooral om ging is het idee dat die ("standaard") 70mm fans echt 'in' de radiator passen. Dus van onderen naar boven er in schuiven en dan vastklemmen tussen de panelen van de radiator. In mijn geval dus in het achterste, bredere deel van de radiator.

Bij mijn T33 radiator reikt het middelste paneel net zover naar beneden als de buitenste panelen en een 140mm fan past er dus wel perfect 'onder' maar niet 'onderin'. Hopelijk leg ik het zo goed uit.

Nou is dat an sich niet erg maar ik vraag me dan wel af hoe je de fans dan plaatst. Heb jij exact dezelfde radiator, sOid? Hoe heb jij het gedaan, als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Nachtschade schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:13:

Nou is dat an sich niet erg maar ik vraag me dan wel af hoe je de fans dan plaatst. Heb jij exact dezelfde radiator, sOid? Hoe heb jij het gedaan, als ik vragen mag?
Ik moet het nog doen, in afwachting van het aansturingsmoduletje. Ik ben van plan om het er vlak onder te laten hangen. Zie een paar pagina’s terug in het topic, daar staan ook duidelijke afbeeldingen bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Als je zoveel moet gaan zagen, had je dan niet beter een L-profiel met ongelijke zijden kunnen kopen? Of desnoods een plat profiel. Voor de stevigheid is die hoek niet nodig, zie de foto's van MarkJiskoot in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw erv..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeshua9
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 17:10
Nachtschade schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:11:
N00bvraag:

Mijn radiator is type 33

[Afbeelding]

Het breedste stuk, waar de ventilatoren onder zouden passen, zit het dichtst bij de muur.

Heb je in zo'n geval simpelweg minder profijt van radiator ventilatoren omdat slechts de lucht tussen de achterste twee panelen omhoog geblazen wordt of maakt het niet zo veel uit?
Ik heb ook een type 33 hangen. Als ik me niet vergis past een 140mm er precies tussen de vinnen van de buitenste platen. Op die manier kun je het met hoekprofielen netjes afwerken en sluit alles mooi aan.

Ik heb het bij mij nog niet gemaakt (wacht nog op printje). Maar heb al ventilatoren klaarliggen. Ik zou zeker proberen om ook door de voorste opening lucht te blazen. Het is al minder efficient met paneelradiatoren t.o.v. Jaga's. Dus alle beetjes helpen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

JME schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Als je zoveel moet gaan zagen, had je dan niet beter een L-profiel met ongelijke zijden kunnen kopen? Of desnoods een plat profiel. Voor de stevigheid is die hoek niet nodig, zie de foto's van MarkJiskoot in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw erv..."
Deze booster is bedoeld voor onder de plintradiator (in het zicht), dus ik had sowieso een witte opstaande zijde nodig zodat de fans zelf niet zichtbaar zijn. De P14 valt precies weg achter de opstaande zijde van 3 cm. Ik zag in de bouwmarkt geen hoekprofielen met ongelijke zijden. Maar ik zou ze natuurlijk ook gewoon ongelijk kunnen maken, door de liggende zijde tot op zo'n 6mm af te zagen.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@mno dat klinkt een stuk simpeler dan allemaal losse rondjes! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-05 20:17

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

MarkJiskoot schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:49:
Hier een foto van mijn opstelling. In het kader van keep it simple heb ik de ventilatoren vastgezet middels tie-wrap.Een tire-wrap door ieder gat maakt een redelijk stabiele set om in een keer in en uit de convector put te pakken. Ik heb meerdere convector putten. Sets liggen klaar nu nog even op de Jaga-controller wachten.
Welke Jaga-controller heb je het dan? Wist niet eens dat die er waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 13:59
Deze bedoelt ie denk ik.
Bas (mede tweaker, zoek even in het topic) heeft deze ontwikkeld.

Ventilatoraansturing radiator - energie besparen - CV-ketel
€ 38,95
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik zit op het moment beetje van het poject te starten. Enige wat ik lastig kan terug vinden in het topic, is wat als je met het boardje an Bazz zo'n 15 pwm fans wilt aansturen, welke Y-kabls handig zijn... Handig dat ik gelijk bij Bazz dan 3A 12v Voeding kan kopen, maar 14 Y kabels vind ik dan wel weer wat duur worden :p

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-05 20:17

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

Shutdown98 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:10:
Deze bedoelt ie denk ik.
Bas (mede tweaker, zoek even in het topic) heeft deze ontwikkeld.

Ventilatoraansturing radiator - energie besparen - CV-ketel
€ 38,95
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
mooi zal er eens naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:39
gitaarwerk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:47:
Ik zit op het moment beetje van het poject te starten. Enige wat ik lastig kan terug vinden in het topic, is wat als je met het boardje an Bazz zo'n 15 pwm fans wilt aansturen, welke Y-kabls handig zijn... Handig dat ik gelijk bij Bazz dan 3A 12v Voeding kan kopen, maar 14 Y kabels vind ik dan wel weer wat duur worden :p
of je koopt Arctic pst fans, die kun je aan elkaar doorlussen heb je je die Y kabel niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

HBO88 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

of je koopt Arctic pst fans, die kun je aan elkaar doorlussen heb je je die Y kabel niet nodig.
Dat was inderdaad de bedoeling.. ik dacht dat deze niet ge daisy chained konden worden. Weet niet of ze alle 15 aan elkaar kunnen worden gedaisy chained....

Maar thanks :Y) dit wist ik niet.

[ Voor 15% gewijzigd door gitaarwerk op 21-10-2022 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
gitaarwerk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Dat was inderdaad de bedoeling.. ik dacht dat deze niet ge daisy chained konden worden. Weet niet of ze alle 15 aan elkaar kunnen worden gedaisy chained....

Maar thanks :Y) dit wist ik niet.
Als je de arctic PST koopt, kun je ze doorlussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
HBO88 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Als je de arctic PST koopt, kun je ze doorlussen.
Je hebt wel een paar verleng kabeltjes erbij nodig.
Je kan ze ongeveer per 4-5 aan elkaar koppelen met de Y kabels die aan de pst versie zitten. Dan een verlengstuk van 50-60cm en dan weer 4-5 stuks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Nice, thanks. En, stomme vraag, zijn de kabels dan ook goed genoeg voor de power draw? (neem sowieso de 12v, 3A PSU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
gitaarwerk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:31:
Nice, thanks. En, stomme vraag, zijn de kabels dan ook goed genoeg voor de power draw? (neem sowieso de 12v, 3A PSU)
De berekeningen die ik in het forum voorbij heb zien komen gaan allemaal om de maximale belasting.
Maar je wil de fans niet op 100% hebben draaien. Dat is veel lawaai.
Tussen de 30 en 50-60% laten draaien is stil met voldoende airflow.
15 fans op 1 controller moet dus kunnen.
Kabeltjes zijn ook dik genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
gitaarwerk schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:31:
zie antwoord hierboven. Ik heb de noctua na-sec1 verlengkabels (setje van 3) gekocht. geen problemen tot dusver. Heb ook mijn 16 fans al een voor test tijdje op 100% gezet, ging goed (ongeveer 24W totaal ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Lekker! Thanks, ik heb een paar extra verlengkabels gekocht bij Bazz, en de Artic 15x PST PWM; Gaat een leuk klein klusje worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Anderhalve week en een reminder later, nog steeds geen reactie van Arctic :(
Zowaar, toch nog reactie van Arctic:

Hello
We state up to five is no problem
Your ARCTIC Team

Ik neem aan berekend op 100% en dan omlaag afgerond :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Bazz0847 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

In het kader van de exacte wetenschap heb ik hier een rekensheet voor gemaakt, te downloaden via mijn webpagina, het downloadlinkje staat ergens halverwege de pagina:
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50
Ben benieuwd… als de berekening klopt haal ik de benodigde afgifte die ik gemodelleerd heb voor -10 bij 25 graden op 1 van de convectoren. Dat wil zeggen als ik er genoeg water door zou krijgen.
Beetje overkill misschien, maar goed voor rendement van de WP

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-03 21:20
Zou je een 5 volt power supply kunnen gebruiken om een 12 volt ventilator langzamer te laten draaien? Vroeger werd een 7 volt fan mod wel vaker gebruikt. Maar weet niet zeker of 5 volt werkt.

Zat te denken aan een dergelijke PSU die aan/uit springt samen met men Homematic installatie:

https://www.conrad.be/nl/...-15-w-5-v-dc-1297280.html

En hierna een soort temperatuur switch op 5 volt.
(Input 5 volt, meten temperatuur hoger dan setpoint, output 5 volt)

Beetje zoals het volgende:
https://www.amazon.nl/ZHI...id=pla-984191923148&psc=1

[ Voor 38% gewijzigd door AriGold op 22-10-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
AriGold schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:33:
Zou je een 5 volt power supply kunnen gebruiken om een 12 volt ventilator langzamer te laten draaien? Vroeger werd een 7 volt fan mod wel vaker gebruikt. Maar weet niet zeker of 5 volt werkt.

Zat te denken aan een dergelijke PSU die aan/uit springt samen met men Homematic installatie:

Ja dat kan, dan moet je wel 3pin fans nemen. Even kijken in de specs of de minimale spanning 5 volt kan zijn (waarschijnlijk wel).
Jouw idee is dan aan/uit op 1 vaste snelheid.
Je hebt ook regelbare temperatuur fan aansturing, dan heb je nog een draaiknop waarmee je snelheid kunt regelen.

Aan de andere kant, de print van Bas uit dit topic kan veel meer, aansturing via MQTT , standalone etc. Heb je wel PWM fans nodig, maar is niet heel veel duurder dan wat jij nu wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
AriGold schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:33:

Kun je nog een andere spanning kiezen. :)

https://www.allekabels.nl...sele-voedingsadapter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
Mijn radiators is 200cm lang, zou graag 10 fans van 140mm gebruiken.
Ik dacht aan de Arctic p14 zonder pwm.

Denk dat het vermogen van een dergelijke adapter te laag gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
AriGold schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Mijn radiators is 200cm lang, zou graag 10 fans van 140mm gebruiken.
Ik dacht aan de Arctic p14 zonder pwm.

Denk dat het vermogen van een dergelijke adapter te laag gaat zijn?
0.12amp per fan X 10 = 1.2amp. Dan neem je die van 1500mA. Zelfde link. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
Seafarer schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 22:46:
[...]

0.12amp per fan X 10 = 1.2amp. Dan neem je die van 1500mA. Zelfde link. :)
Oh bedankt!

En deze werkt dan volgens mij ook met de relay die ik vond :)

Ik denk dat ik voor volgende combinatie ga:
https://www.amazon.de/-/n...smid=A3GDXKJII5H4OX&psc=1

https://www.amazon.de/gp/...?smid=AS2M4RZ2PZX0U&psc=1

Zou zo toch samen moeten werken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
AriGold schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 00:24:
[...]

Oh bedankt!

En deze werkt dan volgens mij ook met de relay die ik vond :)

Ik denk dat ik voor volgende combinatie ga:
https://www.amazon.de/-/n...smid=A3GDXKJII5H4OX&psc=1

https://www.amazon.de/gp/...?smid=AS2M4RZ2PZX0U&psc=1

Zou zo toch samen moeten werken dan?
Zou moeten werken ja. Je schakelt de voeding met je temperatuur relais.

Je zou ook nog kunnen gaan voor iets als onderstaande:
ZK-MG (5-30V 5A) PWM fan controller
W3230 temp controller

Voordeel hiervan is dat je dan gewoon 12v voeding kunt gebruiken maar de snelheid van je fans traploos kunt regelen, in plaats van een snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
HBO88 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 09:51:
[...]

Zou moeten werken ja. Je schakelt de voeding met je temperatuur relais.

Je zou ook nog kunnen gaan voor iets als onderstaande:
ZK-MG (5-30V 5A) PWM fan controller
W3230 temp controller

Voordeel hiervan is dat je dan gewoon 12v voeding kunt gebruiken maar de snelheid van je fans traploos kunt regelen, in plaats van een snelheid
Ja er zijn inderdaad veel opties!

Ben toch overgeschakeld naar PWM gezien die P14’s een handige PST hebben en ik dan niet moet lopen solderen.
Heb het volgende besteld:
https://nl.aliexpress.com/item/32844535829.html

Samen met een generieke 12v 2amp adapter.

Hopelijk kunnen de fans ook uitgezet worden onder een bepaalde temperatuur…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-05 21:48
Mijn eigen project:
Convector put 240cm lang.
Ik heb besloten niet de hele put vol te leggen, het gaat erom de convectie te helpen, niet om een ventilator kachel te bouwen. Besloten om 8 120mm ventilatoren te plaatsen. Deze passen precies op de convector met nog wat ruimte voor bedrading.
Ik heb een zo goed mogelijke airflow tot noise ratio gezocht en kwam op de Noctua NF-S12A ULN 74m3/h bij 8.6dB. https://www.megekko.nl/pr...-120mm/Noctua-NF-S12A-ULN
Dit is geen pwm ventilator, maar omdat ze stil zijn mogen ze voor mij gewoon vol aan.
Ventilators worden geschakeld met een simpele kemo temperatuur switch die ik bij Conrad vond. https://www.conrad.nl/nl/...-v-dc-0-100-c-191249.html. De sensor steekt tussen de lamellen nabij de buis en is ingesteld op ongeveer 35 graden. Voor de zekerheid een zekering houder met glas zekeringetje toegevoegd in de 12V supply lijn.
Alles gemonteerd op een houten frame, afstand tussen radiator en ventilator is ongeveer 4cm.
Ik heb ook een kortere afstand geprobeerd door de ventilatoren aan de onderzijde van het latje te monteren maar dat leek de airflow te hinderen en resulteerde in voelbaar minder warmte. Tevens getest met de ruimte tussen de ventilatoren dicht te maken maar dat gaf geen positief effect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2y8w80tDTcaZrue4Zz_BeorvIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Qbgu4EulaEbM1c5jt3MlP56.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-nUx1DZD9geAxdiB4kGvz90EFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mw2MwsToBKaBHerXajFWr62P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucZehoflj1aH-ilDgDVKoLA0dYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLtsSIXRSZdMIUGdcxsAwO3o.jpg?f=fotoalbum_large

Dit met 60 graden ketel temperatuur werkt erg goed. Met het testen en de verwarming dus bewust op 23 graden om ze aan te laten springen warmt het voelbaar sneller op. Maar koud is het buiten nog niet geweest.
Ondertussen de ketel op 50 graden gezet en zien wat het effect gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ikbentochniegek schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:26:
Mijn eigen project:
Convector put 240cm lang.
Ik heb besloten niet de hele put vol te leggen, het gaat erom de convectie te helpen, niet om een ventilator kachel te bouwen. Besloten om 8 120mm ventilatoren te plaatsen. Deze passen precies op de convector met nog wat ruimte voor bedrading.
Ik heb een zo goed mogelijke airflow tot noise ratio gezocht en kwam op de Noctua NF-S12A ULN 74m3/h bij 8.6dB. https://www.megekko.nl/pr...-120mm/Noctua-NF-S12A-ULN
Dit is geen pwm ventilator, maar omdat ze stil zijn mogen ze voor mij gewoon vol aan.
Ventilators worden geschakeld met een simpele kemo temperatuur switch die ik bij Conrad vond. https://www.conrad.nl/nl/...-v-dc-0-100-c-191249.html. De sensor steekt tussen de lamellen nabij de buis en is ingesteld op ongeveer 35 graden. Voor de zekerheid een zekering houder met glas zekeringetje toegevoegd in de 12V supply lijn.
Alles gemonteerd op een houten frame, afstand tussen radiator en ventilator is ongeveer 4cm.
Ik heb ook een kortere afstand geprobeerd door de ventilatoren aan de onderzijde van het latje te monteren maar dat leek de airflow te hinderen en resulteerde in voelbaar minder warmte. Tevens getest met de ruimte tussen de ventilatoren dicht te maken maar dat gaf geen positief effect.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit met 60 graden ketel temperatuur werkt erg goed. Met het testen en de verwarming dus bewust op 23 graden om ze aan te laten springen warmt het voelbaar sneller op. Maar koud is het buiten nog niet geweest.
Ondertussen de ketel op 50 graden gezet en zien wat het effect gaat zijn.
Is die convector raamzijdig opgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-05 16:12
Ik heb 10*10mm profielen genomen, bij een 120mm fan kon ik nog net de schroefjes er in krijgen, en blokkeren ze niet zoveel. Anders gatenzaag, L profielen of tiewraps :)
Ik had eerst 20mm profiel, maar had geen zin in zagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
Seafarer schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:56:
[...]

Is die convector raamzijdig opgesteld?
Wat bedoel je?
De convectorput ligt voor een stel tuindeuren. Is dat wat je bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ikbentochniegek schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:22:
[...]

Wat bedoel je?
De convectorput ligt voor een stel tuindeuren. Is dat wat je bedoeld?
De put licht altijd voor een raampartij. Maar de convector in de put, ligt deze aan de raam kant of aan de woonkamer kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
Seafarer schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

De put licht altijd voor een raampartij. Maar de convector in de put, ligt deze aan de raam kant of aan de woonkamer kant?
Ha, op die manier. 8)7
De convector ligt aan de huiskamer zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
ikbentochniegek schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Ha, op die manier. 8)7
Het kan een overweging zijn om dat plakje piepschuim te vervangen door een stevigere laag pir met alu film.
Niet alle ruimte vullen. De koude lucht moet aangezogen kunnen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ikbentochniegek schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:10:
[...]

Ha, op die manier. 8)7
Dan heb ik hier wat leesvoer voor je. ;) Ondanks de leeftijd van het document is dit nog steeds geldig.

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4437111/606080.pdf

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4409990/606181.pdf

https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4402976/606137.pdf

Kwam recent voorbij in, Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
Bedankt hiervoor. Interessant leesvoer.
Ik zie dat de woonkamer zijde van de radiator niet de beste optie is, maar zo is het ding nu eenmaal gebouwd. Het is al een oud ding, durf de leeftijd niet te schatten.
Verder is er maar 1 dwarsschot halverwege de put. Dat is eventueel redelijk eenvoudig aan te passen.
Echter, deze onderzoeken zijn gedaan met natuurlijke convectie. Het plaatsen van ventilatoren maakt het verhaal wellicht compleet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ikbentochniegek schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:47:
[...]

Bedankt hiervoor. Interessant leesvoer.
Ik zie dat de woonkamer zijde van de radiator niet de beste optie is, maar zo is het ding nu eenmaal gebouwd. Het is al een oud ding, durf de leeftijd niet te schatten.
Verder is er maar 1 dwarsschot halverwege de put. Dat is eventueel redelijk eenvoudig aan te passen.
Echter, deze onderzoeken zijn gedaan met natuurlijke convectie. Het plaatsen van ventilatoren maakt het verhaal wellicht compleet anders.
Dat valt mee. Vroeger werd de convectie gemaakt met hoge temperaturen nu met hele lage waardoor ventilatoren noodzakelijk zijn. Maar de basis moet goed zijn ondanks een 40 jaar oud document.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14-05 16:12
Project 1 af van de zelfbouw. Voor een hangende (kleine) convectorradiator heb ik gebruik gemaakt van de smart controller van Heatfan, en 4 120mm fans gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBCokUJLWOX7YoekkP3e9ZBmcNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NL9dumSLVqmZS02y0ijNcdt8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBn_KXcoyecY_jGzCUWYAnztIgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ODxQ3LzougMcDhXxi35MpUlm.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst had ik 20x20mm profielen, maar dan moest ik veel extra rondjes gaan zagen voor de lucht doorlaat... dus nu heb ik een hoekprofiel van 10x10mm genomen, dat blokkeerde amper de opening en de schroefjes kunnen nog net in de rand. Gewoon om de boel bijeen te houden. tochtstrip er onder om trillingen niet aan de convector door te geven (wat ik begrijp kan epdm tochtstrip tot 120°C, dus zal wel goed gaan qua hitte). Een stukje 20mm profiel aan de zijkant om de snoeren weg te werken.

Voor de aansturing van gewone 3 pins fans (handiger met heatfan en andere voltage sturing leek mij): om Amazon te vermijden is er ook deze: [url] https://www.onlinekabelsh...-6x-3pin-fan-m-0-15-meter [/url]

Gebruikte fans wat cheapo, maar ik hoor ze los op maximum net, en in opstelling eigenlijk niet https://www.alternate.nl/...-fan/html/product/1613970

Nieuw van Heatfan: ik zag dat de smart controller nog wat goedkoper was geworden, maar dat ze nu ook een smart sensor van 13 euro hebben, zie https://heatfan.eu/product/heatfan-smart/ Deze is niet instelbaar, maar moduleert de snelheid wel. Scheelt heel wat zelfbouwtijd voor weinig geld.

Ik vroeg mij nog wel af hoeveel stroom de opstellingen nu eigenlijk gebruiken. Heatfan heeft het over ongeveer 1kWh per jaar. Mijn grotere fans van 0,12A zullen iets meer verbruiken wellicht, maar genereren duidelijk meer luchtstroom met weinig geluid. Het exacte verbruik van de controller en adapter in ruststand kon ik niet vinden.

Als ik kijk naar het stroomverbruik van de W1209 temperatuurmodule, dan zie ik daar max 35mA in rust. Lijkt niet veel, maar als je die een jaar stil laat staan dan is het al 3,68 kWh per jaar mijns inziens. Dat dus nog los van de fans, adapterverlies en verbruik bij relais aan van 65mA. Dan wordt de goedkopere zelfbouw optie op den duur minder voordelig lijkt mij, hebben anderen daar ook aan gerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mno

mno

jugo6 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:04:
[...]
Ik heb 10*10mm profielen genomen, bij een 120mm fan kon ik nog net de schroefjes er in krijgen, en blokkeren ze niet zoveel. Anders gatenzaag, L profielen of tiewraps :)
Ik had eerst 20mm profiel, maar had geen zin in zagen..
Ik ben uiteindelijk toch de ronde uitsparingen gaan zagen met een ijzerzaagje en dat ging eigenlijk heel snel. Maar daarna alsnog een dremel multitool gehaald om het nog iets beter te maken. Dat was helemaal gemakkelijk.

Nu nog een beetje pielen om de bedrading van 6 P14 fans netjes weg te stoppen in het profiel.

Gewoon rösti

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tupidus
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-11-2023
mno schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:44:
[...]

Ik ben uiteindelijk toch de ronde uitsparimgen gaan zagen met een ijzerzaagje en dat ging eigenlijk heel snel. Maar daarna toch nog een dremel multitool gehaald om het nog iets beter te maken. Dat was helemaal gemakkelijk.

Nu nog een beetje pielen om de bedrading van 6 P14 fans netjes weg te stoppen in het profiel.
Ik volg dit boeiend topic al even.
Ondertussen zelf ook aan de slag gegaan met alle handige en praktische tips hier.

Voor de P14's heb ook ik 30x30mm kunststof profielen gebruikt.
Door de profielen aan 1 zijde op een afstand van de fans te zetten ontstaat een 'kabelgootje' waar netjes de doorgeluste kabels in liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RQ0RIRM30X3mgoCNNVUVeqle4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBmh1XKrYKO6NXVAO3MHLXoo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC_CLiQOupfoRRL-sytQNOiY_EI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qH3fu9JiMxFZHfIMoSfUuaMs.jpg?f=user_large

Met de lasercutter in 3mm MDF plaatjes met ronde uitsparingen gesneden zodat ik de profielen mooi kon aftekenen om ze met vervolgens met de dremel uit te halen.
Het MDF plaatje is onderaan toegevoegd om de opleg wat extra afstand te geven tussen de draaiende fans en de convectorvinnen zodat ze zeker niet gaan slepen.

Ik wacht nog even op modules van Bas hier en dan kunnen deze telkens per 2 sets van 6 fans op de 2m lange wandinbouwconvectoren hier (in afwachting van de sturing had ik al getest met de eenvoudige thermostaat en PWM controller, doet het eigenlijk ook prima).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37jnIpuFefT1_i4qk_fzG596Bh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YDnZxDqIPKI8whRHfbDYH3rs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 06:32
Heb in mijn bureau een Jaga Mini wand van 23 breedte, 28 hoogte en 280cm lengte. (MINW.02828021.133)

Heeft het nut hier ventilatoren op te voorzien? Jaga zelf voorziet hier geen DBH set voor, de afstand tussen de lamellen en de bovenzijde is ongeveer 5,5cm en de DBH van Jaga is 6cm dacht ik. Jaga stelt ook dat de minimumhoogte 35cm moet zijn om DBH toe te passen bij een type 21. Maar is dit enkel omdat hun DBH module er niet tussen past vanwege hoogte of dat het minder zou werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdNyIxlk7yN0LSkE8aQ5ri4RYoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAWNnmNV8LQsCySWOqXvpohH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnXrnykNh7V54-e8NLBPfLHBF78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kN5bFA6eGlr1d7NOXgJt44Eg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

jugo6 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:41:
Als ik kijk naar het stroomverbruik van de W1209 temperatuurmodule, dan zie ik daar max 35mA in rust. Lijkt niet veel, maar als je die een jaar stil laat staan dan is het al 3,68 kWh per jaar mijns inziens. Dat dus nog los van de fans, adapterverlies en verbruik bij relais aan van 65mA. Dan wordt de goedkopere zelfbouw optie op den duur minder voordelig lijkt mij, hebben anderen daar ook aan gerekend?
Ten eerste koppel je de boel niet aan buiten het stookseizoen. Ten tweede moet je die extra kWh’s afzetten tegen de bespaarde m3’s. En dan heb je echt geen sommetje op 3 cijfers achter de komma nodig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 18:14
vtrke schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 18:26:
Heb in mijn bureau een Jaga Mini wand van 23 breedte, 28 hoogte en 280cm lengte. (MINW.02828021.133)

Heeft het nut hier ventilatoren op te voorzien? Jaga zelf voorziet hier geen DBH set voor, de afstand tussen de lamellen en de bovenzijde is ongeveer 5,5cm en de DBH van Jaga is 6cm dacht ik. Jaga stelt ook dat de minimumhoogte 35cm moet zijn om DBH toe te passen bij een type 21. Maar is dit enkel omdat hun DBH module er niet tussen past vanwege hoogte of dat het minder zou werken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het heeft juist meer nut als de convector lager is, die hebben nog meer baat bij geforceerde luchtstroming omdat ze van nature wat minder convectiestroming hebben.

De fans zelf zijn maar 3 cm hoog, dus mijns inziens zou dit wel moeten passen als je de fans (met wat tochtstrip op de hoekpunten) direct op de convector legt 😊

De stuurprint past denk ik ook nog wel aan de kant van de thermostaatkraan binnen de kast.

[ Voor 3% gewijzigd door Bazz0847 op 24-10-2022 23:27 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:21

K!K

Bazz0847 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:26:
[...]

Het heeft juist meer nut als de convector lager is, die hebben nog meer baat bij geforceerde luchtstroming omdat ze van nature wat minder convectiestroming hebben.

De fans zelf zijn maar 3 cm hoog, dus mijns inziens zou dit wel moeten passen als je de fans (met wat tochtstrip op de hoekpunten) direct op de convector legt 😊

De stuurprint past denk ik ook nog wel aan de kant van de thermostaatkraan binnen de kast.
Om een kleine aanvulling hier op te doen!
Ik heb zelf de print op de aangewezen plek zitten en de fans van mij liggen op de convector. Het Jaga model van mij is zelfs minder hoog en heb ik dus geen ruimte had tussen de convector en de ombouw. De ombouw is hierdoor 3cm omhoog gekomen die heb ik aan de onderkant afgewerkt met een kunststof hoeklijntje.

Dus dit moet bij jou helemaal mogelijk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
K!K schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:24:
[...]

Om een kleine aanvulling hier op te doen!
Ik heb zelf de print op de aangewezen plek zitten en de fans van mij liggen op de convector. Het Jaga model van mij is zelfs minder hoog en heb ik dus geen ruimte had tussen de convector en de ombouw. De ombouw is hierdoor 3cm omhoog gekomen die heb ik aan de onderkant afgewerkt met een kunststof hoeklijntje.

Dus dit moet bij jou helemaal mogelijk zijn!
Nice, je hebt dan wss de 23cm hoogte van de Jaga Mini…ik heb idd nog voldoende ruimte om de ventilatoren te plaatsen, ongeveer 5,5cm

Voel je een groot verschil nu de ventilatoren geplaatst zijn, heb je ook de arctic P14’s gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
jugo6 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:41:
Project 1 af van de zelfbouw. Voor een hangende (kleine) convectorradiator heb ik gebruik gemaakt van de smart controller van Heatfan, en 4 120mm fans gebruikt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerst had ik 20x20mm profielen, maar dan moest ik veel extra rondjes gaan zagen voor de lucht doorlaat... dus nu heb ik een hoekprofiel van 10x10mm genomen, dat blokkeerde amper de opening en de schroefjes kunnen nog net in de rand. Gewoon om de boel bijeen te houden. tochtstrip er onder om trillingen niet aan de convector door te geven (wat ik begrijp kan epdm tochtstrip tot 120°C, dus zal wel goed gaan qua hitte). Een stukje 20mm profiel aan de zijkant om de snoeren weg te werken.

Voor de aansturing van gewone 3 pins fans (handiger met heatfan en andere voltage sturing leek mij): om Amazon te vermijden is er ook deze: [url] https://www.onlinekabelsh...-6x-3pin-fan-m-0-15-meter [/url]

Gebruikte fans wat cheapo, maar ik hoor ze los op maximum net, en in opstelling eigenlijk niet https://www.alternate.nl/...-fan/html/product/1613970

Nieuw van Heatfan: ik zag dat de smart controller nog wat goedkoper was geworden, maar dat ze nu ook een smart sensor van 13 euro hebben, zie https://heatfan.eu/product/heatfan-smart/ Deze is niet instelbaar, maar moduleert de snelheid wel. Scheelt heel wat zelfbouwtijd voor weinig geld.

Ik vroeg mij nog wel af hoeveel stroom de opstellingen nu eigenlijk gebruiken. Heatfan heeft het over ongeveer 1kWh per jaar. Mijn grotere fans van 0,12A zullen iets meer verbruiken wellicht, maar genereren duidelijk meer luchtstroom met weinig geluid. Het exacte verbruik van de controller en adapter in ruststand kon ik niet vinden.

Je hebt de smart controller van heatfan op je aanvoerleiding liggen zie ik. Vraag me echter af wat je moet doen als je leidingen uit de grond komen en eigenlijk niet lang genoeg zijn om de smart controller goed op te bevestigen. Bij een radiator hangen de smart controler gewoon op 1 vd bladen vd radiator bovenaan. Maar bij een jaga strada convector…? Gewoon op de lamellen leggen? Of eerder gaan voor de kleinere heatfan smart sensor met dan minder mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
Bazz0847 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:26:
[...]

Dag Bazz,

Ik heb volgende PWM sturende module gekocht:

Deze werkt goed en kan vanaf een bepaalde temperatuur de PWM output verhogen over een ingestelde temperatuur range.

Probleem is dat aangezien de minimale output 10% pwm is, de fans nooit stoppen met draaien.
Dit kan wel opgelost worden met een 2e bordje ervoor dat stroom doorschakelt zodra temp > treshold.
Beetje omslachtig en weer een extra point of failure.

Heb jij misschien interesse om een ‘eenvoudiger’ alternatief te maken voor jouw bordje?
Beetje zoals de heatfan sensor, maar dan voor PWM-fans ipv voltage controle.

Geen voltage naar de fan onder 26 °C
En tussen 26 en bv 60 °C modulerende PWM output. (Zie grafiek aliexpress)

Leuke extra:
Power input met 2 opties, ofwel schroefbevestiging, ofwel een 12v jack.

Denk dat dit een zeer plug-and-play oplossing zou kunnen zijn voor velen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
AriGold schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Dag Bazz,

Deze werkt goed en kan vanaf een bepaalde temperatuur de PWM output verhogen over een ingestelde temperatuur range.

Probleem is dat aangezien de minimale output 10% pwm is, de fans nooit stoppen met draaien.
Dit kan wel opgelost worden met een 2e bordje ervoor dat stroom doorschakelt zodra temp > treshold.
Dus eigenlijk werkt het toch niet zo goed :P

Maar zonder gekkigheid, ik heb daar wel over gedacht hoor, maarja, wat is precies het voordeel van een eenvoudiger alternatief? Iets van regeling en sensoren heb je altijd nodig, en de WiFi maakt dat je de regeling makkelijk in kunt stellen. Je hebt niet perse MQTT of WiFi nodig voor mijn bordje nu, hij werkt ook uitstekend en volledig configureerbaar zonder dat.

Ik lever hem tegenwoordig voorgeprogrammeerd en je kunt met de WiFi-hotspot van de module verbinden om de instellingen te wijzigen, dus je hebt zelfs geen eigen WiFi router oid nodig, het is dus al echt plug en play zoals jij het bedoelt. Maar: alles tweaken kán wel, als je wil :D

Ik kan wel een eenvoudigere versie maken, die kost dan misschien iets van 25 euro per printje ofzo. Is dat kleine prijsverschil het wel waard om die features te laten zitten en de configureerbaarheid te beperken? Als echte tweaker dacht ik van niet :P gros van de kosten zit toch in de fans, adapters, kabeltjes etc.

[ Voor 49% gewijzigd door Bazz0847 op 25-10-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
Bazz0847 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:04:
[...]

Dus eigenlijk werkt het toch niet zo goed :P

Maar zonder gekkigheid, ik heb daar wel over gedacht hoor, maarja, wat is precies het voordeel van een eenvoudiger alternatief? Iets van regeling en sensoren heb je altijd nodig, en de WiFi maakt dat je de regeling makkelijk in kunt stellen. Je hebt niet perse MQTT of WiFi nodig voor mijn bordje nu, hij werkt ook uitstekend en volledig configureerbaar zonder dat.

Ik lever hem tegenwoordig voorgeprogrammeerd en je kunt met de WiFi-hotspot van de module verbinden om de instellingen te wijzigen, dus je hebt zelfs geen eigen WiFi router oid nodig, het is dus al echt plug en play zoals jij het bedoelt. Maar: alles tweaken kán wel, als je wil :D

Ik kan wel een eenvoudigere versie maken, die kost dan misschien iets van 25 euro per printje ofzo. Is dat kleine prijsverschil het wel waard om die features te laten zitten en de configureerbaarheid te beperken? Als echte tweaker dacht ik van niet :P gros van de kosten zit toch in de fans, adapters, kabeltjes etc.
Inderdaad werkt het niet perfect omdat hij de spanning naar de fan nooit zal uitschakelen.
Heb een andere besteld om eens te testen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004265470661.html

Deze heeft een modus die de spanning zou uitschakelen onder een bepaalde temp-setpoint.

Het leuke van deze aanpak is dat alles on board te regelen is.
Dit zou ik zien als een basic versie voor jouw module, alles on board, stand-alone.
Er van uitgaande dat de aliexpress module werkt, is het enige wat ik dan mis een DC-Jack en de juist PWM aansluiting.

Ps:
Kan je mij je website nog eens sturen per pm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmah
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-03-2024
PCJR schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:39:
[...]

Top, dat moet ik ook zo maken. Moet nog ff meten hoeveel 80mm fans en profieltjes ik moet halen.
Wat was je boodschappenlijst totaal? Dank.
do you have detailed pictures of the connections or a wiring diagram?
thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:41
lmah schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:12:
[...]

do you have detailed pictures of the connections or a wiring diagram?
thanks
All fans are just connected in parallel, + and - together. Tacho not used.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
AriGold schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:47:
[...]

Deze heeft een modus die de spanning zou uitschakelen onder een bepaalde temp-setpoint.

[...]

Dit zou ik zien als een basic versie voor jouw module, alles on board, stand-alone.
Er van uitgaande dat de aliexpress module werkt, is het enige wat ik dan mis een DC-Jack en de juist PWM aansluiting.
[...]
Dat is echt precies wat mijn module doet als je hem in de zelfstandige modus zet, inclusief die DC-jack en PWM aansluiting, en alle instellingen zijn configureerbaar als je met de WiFi hotspot van de module verbindt met je telefoon :) (die hotspot moet je met een knopje inschakelen, en schakelt vanzelf weer uit als je alles ingesteld hebt).

Ik heb trouwens ook een brochure gemaakt, daarin staan wat screenshots van de interface, die kun je vinden op de productpagina van mijn webshop onder Downloads.

[ Voor 24% gewijzigd door Bazz0847 op 26-10-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
@Bazz0847 zag dat software 1.1 beschikbaar is. Heb changelog gezien.
Maar is het echt nodig om te updaten? Heb nu 1.04 draaien zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Nee hoor, is niet nodig, er zijn geen grote veranderingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmah
Bazz0847 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Dat is echt precies wat mijn module doet als je hem in de zelfstandige modus zet, inclusief die DC-jack en PWM aansluiting, en alle instellingen zijn configureerbaar als je met de WiFi hotspot van de module verbindt met je telefoon :) (die hotspot moet je met een knopje inschakelen, en schakelt vanzelf weer uit als je alles ingesteld hebt).

Ik heb trouwens ook een brochure gemaakt, daarin staan wat screenshots van de interface, die kun je vinden op de productpagina van mijn webshop onder Downloads.
@Bazz0847 Is the PWM connection missing with this new board (https://nl.aliexpress.com/item/1005004265470661.html)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1b6vfN75Jm1Et6Dp6gjmSlO4IoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KIgLXt40WNKnmGpTdKWYr0oN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmah
AriGold schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Dag Bazz,

Heb jij misschien interesse om een ‘eenvoudiger’ alternatief te maken voor jouw bordje?
Beetje zoals de heatfan sensor, maar dan voor PWM-fans ipv voltage controle.

Geen voltage naar de fan onder 26 °C
En tussen 26 en bv 60 °C modulerende PWM output. (Zie grafiek aliexpress)

Leuke extra:
Power input met 2 opties, ofwel schroefbevestiging, ofwel een 12v jack.

Denk dat dit een zeer plug-and-play oplossing zou kunnen zijn voor velen…
@AriGold have you tried to configure the function mentioned in this video: turning OFF the controller?
YouTube: 1X3L Fan Speed Temperature Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Interessant topic! Is zelfbouw met ventilatoren ook geschikt om een normale radiator efficiënter te maken? Wij hebben een radiator van 40cm hoog en bijna 3m breed pal onder de vensterbank. De warmteafgifte is daardoor voor mijn gevoel verre van optimaal. Dit type heeft alleen tussen de achterste twee platen een enkele convector.

Onder de radiator is slechts 4,5cm beschikbaar, zou daar een serie ventilatoren passen en voldoende airflow kunnen genereren om wat meer warmte de kamer in te krijgen? Of kan ik beter op zoek naar een hele nieuwe radiator?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67Fm_y4qwHzDnf98C2Ubfy8phzU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bYVBK9KN3wCU5at1vQ4Q9uRw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9D6fAAMKS4UL7sZs1J7xAZ0xBk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/JRl2x3c1qplJEgGIP2SiBkIc.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IIf-OHtgMFLGpbZNPuzST-xzDE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rVnY8Yzi4ybXvdysuSl9ffJN.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 13% gewijzigd door Winnetou op 26-10-2022 21:43 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Laatst online: 21-05 14:25

BTS

@Winnetou , de zaag in de vensterbank is goedkoper (en meer winst voor de radiator)

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21-05 12:04
Winnetou schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:42:
Interessant topic! Is zelfbouw met ventilatoren ook geschikt om een normale radiator efficiënter te maken? Wij hebben een radiator van 40cm hoog en bijna 3m breed pal onder de vensterbank. De warmteafgifte is daardoor voor mijn gevoel verre van optimaal. Dit type heeft alleen tussen de achterste twee platen een enkele convector.

Onder de radiator is slechts 4,5cm beschikbaar, zou daar een serie ventilatoren passen en voldoende airflow kunnen genereren om wat meer warmte de kamer in te krijgen? Of kan ik beter op zoek naar een hele nieuwe radiator?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij heb ik een vergelijkbare radiator (type 22 of 33) en passen daar 14 cm fans onder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dmazter
@Winnetou
Wie heeft dit ooit zo aangelegd.
Er moet veel meer ruimte onder en boven de radiator zijn voor convectie warmte.
Als de vensterbank niet weg kan zou ik idd een lagere radiator t33 ophangen en daarna fans eronder hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Is dat een stenen vensterbank of gelamineerd mdf? In dat laatste geval zou je er eventueel ook nog sleuven in kunnen zagen of frezen. Mooi roostertje erop en blazen maar! Wie weet werkt het?
Maar inderdaad, wat een belachelijke constructie zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AriGold
It is the wrong PWM connector somehow, it wont let you connect a regular fan unless you modify it.

And the video you posted only works for the non pwm module that changes voltage AFAIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Laatst online: 07-05 12:55
Wij krijgen (hopelijk) deze maand een warmtepomp.

Het is alleen in een huis zonder vloerverwarming. Nu weet ik al dat ik geen COP topper zal worden, maar ik wil wel proberen te werken met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur.

Nu ga ik onze convectorput al voorzien van de Arctic P14 met controller van Bas. Echter hebben we ook nog 4 T22 radiators hangen.

Deze wil ik eigenlijk ook gaan voorzien van ventilators, echter wil ik deze wel onzichtbaar plaatsen, dus tussen de twee platen in.

De ruimte die daar tussen zit in ongeveer 70mm.

Heeft er iemand ervaring met dit formaat fans qua geluid? Het zijn 3 radiators van 2400mm (plus 1 verticale van 2000mm). Denk hoe meer ik er in doe hoe langzamer de fans kunnen draaien hoe minder geluid? (Of sla ik de plank volledig mis?)

We zitten letterlijk naast die radiators, dus vereiste is minimaal geluid.

Benieuwd naar jullie ervaring/mening!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten730
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05 07:09
post verwijderd/ zal temp. geregeld zijn

[ Voor 116% gewijzigd door Maarten730 op 31-10-2022 16:48 . Reden: Onodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten730
x

[ Voor 99% gewijzigd door Maarten730 op 31-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
Maarten730 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:53:
Beste Tweakers,

Begonnen met de zelfbouw.
Nu heb ik 6 ventilatoren van Noctua NF-A20 FLX geschakeld met de Heatfan smart controller.
Specs van de fans.:

Max. input power 0,96 W
Max. input current 0,08 A

Specs van de 12V voeding heatfan smart controller voeding
12.0V, 12W, 1A -

Aangesloten d.m.v. 6x3 fan splitter
https://www.onlinekabelsh...-6x-3pin-fan-m-0-15-meter

Nu draait de Heatfan controller alleen op de hoogste stand (6) en dan nog relatief langzaam.
Zou de meegeleverde adapter dan toch onderbemeten zijn of mogelijk iets anders ?
Indien ik er i.p.v. 6 fans maar 3 laat draaien, gaan ze wel aan bij standje 1 (t/m 6) - maar lijkt de snelheid nog continu hetzelfde)

P.s. als ik de In en out aanslutiing omdraai bij de controller (waarbij deze alleen op max stand zou moeten draaien), gaat deze toch beduidend sneller / bij een 2e controller exact hetzelfde.

Alvast bedankt,
Heb je een foto van heatfan controller aansluiting? Waar ligt deze bij de convector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten730
Aansluiting heb ik nog provisorisch aan de zijkant hangen (zitten magneetjes onder)
Verwacht niet dat de handmatige (snelheids) selectie daarmee van invloed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Je kan inderdaad een 70 mm ventilators plaatsen onder een T22 radiator.
Het is krap, maar lukt wel, als je ze op 5 a 6 volt laat lopen doen ze hun werk goed.
Bij 6 volt hoor je dat er iets draait, maar meer ook niet. wordt niet als storend ervaren.
Je komt dan eigenlijk terecht bij het speedcomfoor design, of iets dergelijks.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5NEfdLdq0rBxM6Lj4N_cl7avCU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEPM3P3HFfThrMu2407BWH02.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
JustMyOpinion schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:02:
Wij krijgen (hopelijk) deze maand een warmtepomp.

Het is alleen in een huis zonder vloerverwarming. Nu weet ik al dat ik geen COP topper zal worden, maar ik wil wel proberen te werken met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur.

Nu ga ik onze convectorput al voorzien van de Arctic P14 met controller van Bas. Echter hebben we ook nog 4 T22 radiators hangen.

Deze wil ik eigenlijk ook gaan voorzien van ventilators, echter wil ik deze wel onzichtbaar plaatsen, dus tussen de twee platen in.

De ruimte die daar tussen zit in ongeveer 70mm.

Heeft er iemand ervaring met dit formaat fans qua geluid? Het zijn 3 radiators van 2400mm (plus 1 verticale van 2000mm). Denk hoe meer ik er in doe hoe langzamer de fans kunnen draaien hoe minder geluid? (Of sla ik de plank volledig mis?)

We zitten letterlijk naast die radiators, dus vereiste is minimaal geluid.

Benieuwd naar jullie ervaring/mening!
In reactie hierboven lees ik dat kleine fans er tussen passen.
Het klopt wat je zegt, hoe meer fans, des te langzamer ze kunnen draaien voor je gewenste luchtverplaatsing.

Je hebt al printje van Bas, je kunt nog zo'n printje kopen die dan als slave werkt. (Hoeft niet, kan ook gewoon standalone)
In de software staat dat ze maximaal tot 60 procent aangestuurd worden, je kunt dat getal nog aanpassen naar bijvoorbeeld 40 of nog iets lager. Bij 40 procent snelheid zul je ze echt niet horen. Maar dan moet je wel de hele radiator vol leggen, anders heb je te weinig luchtverplaatsing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Bedankt voor de antwoorden, maar hebben jullie een speciaal type/merk welke veel gebruikt wordt?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
JustMyOpinion schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:59:
Bedankt voor de antwoorden, maar hebben jullie een speciaal type/merk welke veel gebruikt wordt?
Noctua schijnt iets stiller te zijn, maar verschil is niet zo groot volgens mij. De Arctic fans zijn ook stil en aanzienlijk goedkoper dan Noctua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Die van mij, zijn gewoon ventilatoren van Ali.
Niet de goedkoopste en netjes gelagerd.
Alleen daar kon ik de ventilatoren vinden die netjes onder een T22 radiator passen.
P.S Niet de goedkoopste nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Jeshua9 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 16:43:
[...]

Ik heb ook een type 33 hangen. Als ik me niet vergis past een 140mm er precies tussen de vinnen van de buitenste platen. Op die manier kun je het met hoekprofielen netjes afwerken en sluit alles mooi aan.

Ik heb het bij mij nog niet gemaakt (wacht nog op printje). Maar heb al ventilatoren klaarliggen. Ik zou zeker proberen om ook door de voorste opening lucht te blazen. Het is al minder efficient met paneelradiatoren t.o.v. Jaga's. Dus alle beetjes helpen lijkt mij.
Ik ben wel benieuwd naar hoe je uiteindelijke resultaat er uit gaat zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Net even de zelfgeprinte fangrills van de 120mm fan unit afgehaald.
Stuk stiller nu en de poes komt er toch niet aan.
Dus geen probleem.
Kon meteen iets harder zonder storend te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik ben ook van plan om een Jaga radiator te plaatsen en hier de module van @Bazz0847 + Arctic fans in te plaatsen. Maakt de hoogte van de radiator dan nog een groot verschil? Zo ja, is er een schatting hoeveel? Ik probeer MP een beetje af te speuren omdat ik geen zin heb €600 te betalen voor een nieuwe 1400mm x 600mm type 21.

Edit: op basis van de specs van Jaga Strada Hybrid is er geen enkel verschil... Klopt dat echt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siU-mfeilYf0EYa1LxycjhzAZR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DbXOXDCwILc8Tk30AxTfFCwa.png?f=fotoalbum_large

Edit 2: Ik streef naar een vermogen van ongeveer 2700 watt (40 m3, 20 °C, 65W), die ik met 35 'C wil proberen te bereiken. De Jaga Tempo geeft 1400mm x 600mm, type 16 is 376W, type 21 is 502W. Tel daarbij 8 Heatbooster Fans bij op, dan komt het vermogen op ongeveer 2000W met 60% debiet. Als het echt heel koud is kan ik de stooklijn wel iets opvoeren naar 40 'C of de fans harder laten draaien.

Kortom, kan ik ook met een 30cm hoge Type 16 (twin) Jaga uit de voeten? Of is het beter om met fans te kiezen voor een 60cm?

[ Voor 64% gewijzigd door herofruit op 31-10-2022 21:09 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeshua9
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-05 17:10
Nachtschade schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar hoe je uiteindelijke resultaat er uit gaat zien. :)
Bij deze:

Hier ook aan de slag gegaan met de eerste zelfbouw DBE. Op basis van het printje van Bazz0847 en een 5-pack Arctic P14 PWM PST.
Eerste 'module' zit nu op een radiator type 33 van 140cm lang en 40 cm hoog.
Verdere onderdelen: kunstof hoekstrip 30x30x2600., beetje hobbylijm en wat tie-wraps.

Het idee was om de hele set met sterke magneten eronder te 'plakken', helaas glijd dit toch iets naar beneden waardoor er een kleine opening te zien is van ver af. Uiteindelijk toch nog met 2 touwtjes door de radiator heen vastgebonden. Klinkt allemaal een beetje net niet, maar je ziet er niks van en het is super strak (WAF approved).

Ik ben trouwens ook heel erg te spreken over de module van Bazz0847. Hiervoor kun je echt niet alles uit zoeken, bij elkaar zoeken, solderen en bedraden enz. enz. Fantastische alles-in-1 oplossing met een goede handleiding en zeer gebruiktvriendelijk.

Helaas heb ik qua temperaturen nog niks kunnen testen, de verwarming is nog niet aan geweest.
Daarbij was het ook zeker niet echt noodzakelijk om dit alles te bouwen, maar alle beetjes helpen.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fRCQL3DS/IMG-20221030-202902.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3xYHYj5H/IMG-20221030-202849.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/RVczksYR/IMG-20221031-200010.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Gh0CSwXt/IMG-20221031-200032.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:15
Gisteravond ook bij mij thuis drie modules van @Bazz0847 geplaatst nadat ik ze eerst in een test opstelling bekeken en getest had. Deze all-in one oplossing is top!
Een aanrader voor ieder die een (DIY) DBE oplossing wilt. Scheelt een hoop gedoe rondom componenten bij elkaar zoeken en hopen dat het lekker gaat werken.

Tip kijk goed of je stroom adapters voldoende ampere leveren, anders via Bazz bijbestellen.
Ook goed controleren of je een adapter verlengkabel of PWM verlengkabel nodig hebt. Op de PWM verlengkabel heb ik nog een nazorg puntje. Na 8 fans wordt het lastig \ onmogelijk fan 9 en 10 aan te sluiten in een brede radiator.
De fan's zijn niet bedacht om in lengte oneindig te verlengen.

De fan's met de nieuwe HeatBooster moduleren nu echt goed en dat out of de box en zijn door de juiste modulatie bijna niet hoorbaar in laag toerental. Tevens is het mooi dat er Home-Assistant integratie is en ambient monitored je kamer temperatuur zodat je inzicht hebt of de temperatuur goed en egaal verdeeld is.

Ik gebruik ook de Arctic FAN's F14/F8 PWM PST in JAGA radiatoren, hiervoor had ik DIY oplossing gemaakt met losse modules en werkte modulatie niet juist waardoor de fan's op laag toerental storend geluid maakten door pendelen ofzo. Wel leverde het een mooie energie besparing op.
Oude setup inclusief de Arctic fans (3 jaar gebruikt)
- W1209
- PWM controller https://nl.banggood.com/D....2765&akmClientCountry=NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Alphaxe schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:20:
Ook goed controleren of je een adapter verlengkabel of PWM verlengkabel nodig hebt. Op de PWM verlengkabel heb ik nog een nazorg puntje. Na 8 fans wordt het lastig \ onmogelijk fan 9 en 10 aan te sluiten in een brede radiator.
De fan's zijn niet bedacht om in lengte oneindig te verlengen.
Hoe heb je dit opgelost? Ik moet binnenkort 15 P14 fans aan elkaar koppelen, met een tussenruimte tussen elk setje van 5.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:15
mno schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:47:
[...]

Hoe heb je dit opgelost? Ik moet binnenkort 15 P14 fans aan elkaar koppelen, met een tussenruimte tussen elk setje van 5.
Ik moet het nog oplossen, draai moneteel nog op 8 fans inplaats van 10. In de webshop van Bazz0847 staan de fan verlengkabels onder accessories. Zullen tevens ook elders te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
mno schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:47:
[...]

simpel, ik heb een paar pwm verlengkabels (noctua na-sec1, setje van 3 stuks van 30cm) gekocht en die ertussen gezet.
Dan had ik genoeg ruimte om mijn 16 arctic fans aan elkaar te koppelen over een breedte van 3,5 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Alphaxe schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:53:
[...]
Ik moet het nog oplossen, draai moneteel nog op 8 fans inplaats van 10. In de webshop van Bazz0847 staan de fan verlengkabels onder accessories. Zullen tevens ook elders te krijgen zijn.
Ah, ik dacht dat je het ook met verlengkabels niet voor elkaar had gekregen. Ik heb zelf ook verlengkabels elders in bestelling staan.

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 18:47
@Bazz0847 is het mogelijk om de originele jaga booster fans te hergebruiken met jou headbooster. Heb 2x originele jaga booster maar zou ze graag bij al mijn radiatoren willen gebruiken en het lijkt me zonden om voor 6 radiatoren fans te moeten bestellen als 2 ervan al fans hebben.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
aegis schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:41:
@Bazz0847 is het mogelijk om de originele jaga booster fans te hergebruiken met jou headbooster. Heb 2x originele jaga booster maar zou ze graag bij al mijn radiatoren willen gebruiken en het lijkt me zonden om voor 6 radiatoren fans te moeten bestellen als 2 ervan al fans hebben.
zijn het PWM fans (4 pin connector?) dan is dat geen probleem.
als het 3 pin fans zijn lukt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 18:47
HBO88 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:44:
[...]

zijn 3 pins fans.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Die kun je gewoon gebruiken, maar de module zal deze slechts aan/uit schakelen, en niet in snelheid regelen. De temperaturen waarbij hij dat doet en alle andere instellingen en monitoring blijft gewoon functioneren. Ook is de connector die erop zit compatible met zowel 3 als 4 pin fans, dus het blijft plug & play.

[ Voor 14% gewijzigd door Bazz0847 op 01-11-2022 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
HBO88 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 14:44:
[...]

Niet helemaal waar, zie mijn bericht hierboven. Het kan wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Bazz0847 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:44:
[...]

Niet helemaal waar, zie mijn bericht hierboven. Het kan wel! :)
ah goed om te weten. maar het is dan wel of uit of 100% aan in dat geval? dat is wellicht niet heel wenselijk qua geluid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Ja, het is 0%/100%, maar je kunt een 9V adapter gebruiken om het wat te temperen bijvoorbeeld. De module zelf werkt met alles tussen de 7V en 12V.

[ Voor 22% gewijzigd door Bazz0847 op 01-11-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Jongens, ik blijf hier zo nog even wat random vragen stellen. Ik heb weinig kaas gegeten van het bouwen van elektronica maar ik wil dit wel proberen. Ik begrijp dat ik met die module van Bazz0847, een adapter met een stekker voor de voeding, fans naar keuze en dan een ombouwbak zoals die van Jeshua9 hierboven een eind ga komen.

Wat ik niet zo goed snap is dat die officiële dingen, van bv Speedcomfort, maar ook enkele zelfbouw units die ik heb gezien de ventilatoren vlak naast elkaar hebben. Als je die onder je radiator plakt blaas je dan niet alleen maar de lucht in het midden (of een zijkant) ervan omhoog. Is het niet handiger om ze helemaal uit te spreiden zodat zoveel mogelijk lucht tussen de radiator panelen omhoog wordt geblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:05
Nachtschade schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:16:
Jongens, ik blijf hier zo nog even wat random vragen stellen. Ik heb weinig kaas gegeten van het bouwen van elektronica maar ik wil dit wel proberen. Ik begrijp dat ik met die module van Bazz0847, een adapter met een stekker voor de voeding, fans naar keuze en dan een ombouwbak zoals die van Jeshua9 hierboven een eind ga komen.

Wat ik niet zo goed snap is dat die officiële dingen, van bv Speedcomfort, maar ook enkele zelfbouw units die ik heb gezien de ventilatoren vlak naast elkaar hebben. Als je die onder je radiator plakt blaas je dan niet alleen maar de lucht in het midden (of een zijkant) ervan omhoog. Is het niet handiger om ze helemaal uit te spreiden zodat zoveel mogelijk lucht tussen de radiator panelen omhoog wordt geblazen?
Om maar bij eten te blijven, ik kan geen chocolade maken van de laatste allinea.

Maar het is uiteindelijk heel simpel. Des te meer lucht door de convector gaat, hoe meer warmte afgegeven wordt. Maar voor veel lucht zijn ook weer veel ventilatoren nodig, die geld kosten in gebruik en aanschaf. Een optimalisatie probleem dus.

Dat gezegd hebbende, zou er niet al te lang over nadenken...

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Hoi Nachtschade!

Ik begrijp je volledig. Persoonlijk verwacht ik dat je het beste resultaat hebt als je de ventilatoren verdeeld over de gehele lengte van de radiator. Dus niet gecentreerd op 1 of 2 locaties.

De reden dat de commerciële dit niet hebben heeft denk ik puur met de kosten te maken. Als je 1 bak maakt met 3 ventilatoren is dat veel goedkoper dan 3 aparte bakjes.

Mijn oplossing is best simpel, ik heb radiators met een rooster daarboven. Dit rooster verwijder ik even. Dan verdeel ik de ventilatoren over de gehele radiator (In mijn geval 10 stuks over 2400 mm) en maak ik ze vast met geschakelde tie-rips (witte/doorzichtige) die dus in principe een rondje maken over de "fins". Op deze wijze kan ik ze per stuk vast maken en zitten ze direct vast tegen de onderkant (Ik heb T22).

Als er dan 1 kapot blijkt te zijn kan ik deze ook makkelijk vervangen.

Snelle schets ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3KhIgHWlhmP39CZxpZlVfqGRXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ER30wKwZum2PCNXX9yoUys3N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Hoi,

Ik heb net de extra kabels binnen om de Artic fans door te koppelen. Maar nu valt mij op dat de kabel naar de fan zelf 4 draads is, maar dat de doorkoppeling maar 3 draden heeft. Dit is ook te zien op de website van Arctic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCwUUTkeh_sDRCgLaH6m4eeRU_o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nBYcaQKkwbmMTnKEuwaMxAhC.png?f=user_large

Zijn er meer mensen die de Arctic PST hebben en deze hebben doorgekoppeld? Gaat dit goed?

En andere vraag, Wat is de laagste temperatuur die jullie hebben bereikt als warm water aanvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

BoGu5

hmmmz

JustMyOpinion schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:55:
Hoi,

Ik heb net de extra kabels binnen om de Artic fans door te koppelen. Maar nu valt mij op dat de kabel naar de fan zelf 4 draads is, maar dat de doorkoppeling maar 3 draden heeft. Dit is ook te zien op de website van Arctic:

[Afbeelding]

Zijn er meer mensen die de Arctic PST hebben en deze hebben doorgekoppeld? Gaat dit goed?

En andere vraag, Wat is de laagste temperatuur die jullie hebben bereikt als warm water aanvoer?
Ja dat is expres. Anders krijgt je controller van heel veel fans tegelijk het toerental terug.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sniperxnl
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 05-05 11:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwpoDcAb2mrIxoPuidTbQH-hevA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vE6JrJoEoUX0CbQSF2varK3.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben deze grote radiator, zou het nut hebben om aan de voorkant fans te monteren die de warme lucht de woon kamer inblazen? Of beter aantal fans in de bovenkant monteren?

[ Voor 4% gewijzigd door sniperxnl op 06-11-2022 15:23 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 54 Laatste