LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 38 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Je hebt gelijk dat een vloer een veel groter oppervlakte heeft wat warmte kan afgeven, maar er zijn wel een paar issues mee:

- In principe wordt je kamer verwarmd door de warme lucht daar. Die komt weer van de verwarmde vloer of van het oppervlak van een radiator of de warme Alu lamellen van een convector. Maar als je parket op een vloerverwarming hebt liggen, isoleert dat weer wat de warmteafgifte van de lucht daarboven belemmert. En als er een gietlaag op de vloerverwarming ligt met daarboven stenen tegels, dan moet je eerst die massa weer opwarmen (wat behoorlijk wat tijd kost), voordat de lucht daarboven van de kamer weer wordt opgewarmd.

Als je vloerverwarming hebt in een woonkamer en als je ‘s nachts niet wilt stoken in je woonkamer (en de boel koelt weer flink af) of overdag is het huis hele tijden niet bewoond (kinderen op school, ouders aan het werk), dan vraag ik mij echt af of in het dagelijkse gebruik kostentechnisch een vloerverwarming voordeliger is dan 2 convectorputten + bijv nog een plaatradiator. Die laatste kunnen namelijk snel een ruimte verwarmen, alleen op het moment dat dit geweest is en die geven ook hun warmte direct af aan de lucht van de woonkamer.

Natuurlijk moet je woonkamer, incl de vloer goed geïsoleerd zijn, en ook de convectorputten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Marc_Sway vloerverwarming is comfort en relatief veel afgifte bij hele lage water temperatuur. Maar niet per se efficiëntere afgifte, er is extra verlies naar beneden dus hogere isolatie eisen. Voor met name warmtepomp is de warmte opwekking efficiënter bij lagere temperaturen, dus lagere afgifte efficiëntie is het wel waard.

En bestaande convector is gewoon goedkoper dan (grote) aanpassingen. Allemaal niet zwart-witte afwegingen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-06 21:06
Marc_Sway schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:06:
@MrMalice, heb je je ventilator ‘banks’ al in gebruik? Wat zijn de ervaringen?
Het draait net twee dagen dus. Nog niet veel over te zeggen. Het wordt in ieder geval wel snel warm. Capaciteit is flink toegenomen. Heb daarnaast ook compressor gekocht en de boel doorgeblazen. Wat een stof kwam er uit na 40+ jaar gebruik ondanks regelmatig de stofzuiger te hebben gebruikt. Dat ie het nog deed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:12
Marc_Sway schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:44:
Je hebt gelijk dat een vloer een veel groter oppervlakte heeft wat warmte kan afgeven, maar er zijn wel een paar issues mee:

- In principe wordt je kamer verwarmd door de warme lucht daar. Die komt weer van de verwarmde vloer of van het oppervlak van een radiator of de warme Alu lamellen van een convector. Maar als je parket op een vloerverwarming hebt liggen, isoleert dat weer wat de warmteafgifte van de lucht daarboven belemmert. En als er een gietlaag op de vloerverwarming ligt met daarboven stenen tegels, dan moet je eerst die massa weer opwarmen (wat behoorlijk wat tijd kost), voordat de lucht daarboven van de kamer weer wordt opgewarmd.

Als je vloerverwarming hebt in een woonkamer en als je ‘s nachts niet wilt stoken in je woonkamer (en de boel koelt weer flink af) of overdag is het huis hele tijden niet bewoond (kinderen op school, ouders aan het werk), dan vraag ik mij echt af of in het dagelijkse gebruik kostentechnisch een vloerverwarming voordeliger is dan 2 convectorputten + bijv nog een plaatradiator. Die laatste kunnen namelijk snel een ruimte verwarmen, alleen op het moment dat dit geweest is en die geven ook hun warmte direct af aan de lucht van de woonkamer.

Natuurlijk moet je woonkamer, incl de vloer goed geïsoleerd zijn, en ook de convectorputten.
Je gedachten kan ik helemaal volgen en het klopt ook. Als je erg afwisselend thuis bent dan is vloerverwarming een langzaam onding. Maar je hebt wel ijskoud retour water naar je ketel wat goed voor je rendement is. :)

Ooit gedacht aan vloerverwarming gecombineerd met fancoils? In een paar minuten is alle lucht verwarmt.
Ik heb geen vloerverwarming maar wel een fancoil en daardoor is het voor ons totale onzin om een kachel op afstand te kunnen bedienen. De kou is er toch snel uit.

Edit: en een fancoil knal je zo tegen de muur. Maar een convector put achteraf installeren is een stevige klus.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
@Seafarer, veel dank, goede tip! Ik ga ook kijken naar de fancoils, bij 1 van mijn vrienden staat er 1 in een B&B waar ik ook wel eens ben overnachten en dat werkte uitstekend.

Nog even over de vloerverwarmingen, dat wordt qua energiebesparing echt veel te vaak ‘over-rated’ vooral als je het in bestaande huizen van de jaren ‘30 of eerder laat installeren.

Er wordt momenteel vaak reclame gemaakt dat het ook snel en goed toe te passen is op een bestaande houten vloer constructie. Ze leggen dan een heel dun reflectorfolietje op de houten planken, noppenplaten er op voor de vloerverwarmingsleidingen of een bewapeningsmatje er op, dekcementlaag er op of iets dergelijks en na uitharden gaan ze er weer gleuven in freezen voor de verwarmingsleidingen….
En dan willen mensen er vaak ook nog parket op…
Echt geen efficiënte vloerverwarmingsoplossing.

Als je het echt goed wil doen in een ouder huis met houten vloer moet je volgens mij alles er uit gooien, schuimbeton er in, daarboven nog een heel goed isolatiepakket en daar je vloerverwarmingspakket er op.
Dat gaat allemaal dan wel flink wat kosten… 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Update van de heatfan controller; heat run test gedaan vandaag (ook ivm vloerverwarming waar ik mee bezig was) maar na iets van 20-30 minuten (na CV shutoff) gaan de fans uit denk ik. Ze gaan iig uit :+

Zolang de rad nog 25 graden is of meer, dan is lucht rondblazen opzich niet erg denk ik, kouder zal het er niet van worden.

Dus, so far, tevreden met de heatfan dingetjes... Nog 2 stuks bouwen... En mss dan nog iets voor de type 10 en 11 (maar hoe weet ik nog niet, iig kleinere fans ben ik bang).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wtCm7xS6kYMtd0yKKHCunGmYgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwE7pa1VaaZ6Zhggv7ASNCe8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YObXaT_VEAKgM3VgpCpDXTbHyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkVLbPFtCaWY7Yp7cPIZWsin.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H921fdEF-3Per5z85x-pl2HV8lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEKTJSb77gwhpMGiSNksIdLc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj1H3pGErv1brmR8HA_HlCAQfNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxhqPk3EA0NjCiUI6e5qB836.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQb-nr1rv4ZpoA2aT6k7--TsQAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIHnbXSvAgKWczFiWIItmrkP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 02-10-2022 22:14 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:50

Bommes

Capo del formaggio

Hier gingen in de zomer de heatfan ventilators ineens ook aan.
CV stond echt een uit maar de kamer temperatuur kwam ver over de 25 graden dus ineens lagen die dingen te blazen op onze radiatoren.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:36
Daarom trek ik de adapters er uit als de ketel op zomerstand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Marc_Sway schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:32:
@Seafarer, veel dank, goede tip! Ik ga ook kijken naar de fancoils, bij 1 van mijn vrienden staat er 1 in een B&B waar ik ook wel eens ben overnachten en dat werkte uitstekend.

Nog even over de vloerverwarmingen, dat wordt qua energiebesparing echt veel te vaak ‘over-rated’ vooral als je het in bestaande huizen van de jaren ‘30 of eerder laat installeren.

Er wordt momenteel vaak reclame gemaakt dat het ook snel en goed toe te passen is op een bestaande houten vloer constructie. Ze leggen dan een heel dun reflectorfolietje op de houten planken, noppenplaten er op voor de vloerverwarmingsleidingen of een bewapeningsmatje er op, dekcementlaag er op of iets dergelijks en na uitharden gaan ze er weer gleuven in freezen voor de verwarmingsleidingen….
En dan willen mensen er vaak ook nog parket op…
Echt geen efficiënte vloerverwarmingsoplossing.

Als je het echt goed wil doen in een ouder huis met houten vloer moet je volgens mij alles er uit gooien, schuimbeton er in, daarboven nog een heel goed isolatiepakket en daar je vloerverwarmingspakket er op.
Dat gaat allemaal dan wel flink wat kosten… 🤣
Hier hebben we een convectorput met Climatebooster ventilators en aan de andere kant van de goed geisoleerde kamer een Jaga convector met DBH. Beide leveren 2300 watt bij 45 gr. Een platenradiator in de hoek hebben we misschien een keer nodig als het -20 gr. wordt. Thermostaat staat bij afwezigheid altijd op 15 gr., bij thuiskomst zetten we de cv pas aan. Binnen 10 minuten is het al aangenaam opgewarmd. Boven hebben we ook diverse Jaga's hangen en ook daar is het razendsnel warm als dat nodig is. Vloerverwarming lijkt me minder praktisch en minder efficient. We gebruiken ongeveer 720 m3 gas met twee personen incl. koken en sww in een twee onder een kap woning uit 1989.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
[b]

Zolang de rad nog 25 graden is of meer, dan is lucht rondblazen opzich niet erg denk ik, kouder zal het er niet van worden.
Als je geen tocht klachten hebt dan ben je gewoon je radiator inclusief water verder aan het afkoelen. Gevolg je ketel moet dit allemaal weer opnieuw verwarmen. Maar dit doet hij met een veel lagere retour temperatuur (je hebt die radiator immers verder afgekoeld) hij gaat daardoor meer condenseren en je hebt een hoger rendement.
Wees er blij mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

3dmazter schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:20:
Vloerverwarming is een veel groter oppervlak wat warm wordt.
Dus ik denk dat dit altijd beter is dan radiatoren of convectors.
Maar vloerverwarming leg je niet even snel aan.
Ik heb overal nog radiatoren hangen dus het goedkoopste is om die nu efficienter te maken mbv geforceerde lucht.
Eens; Maar.... wij hebben de vloerverwaring vernieuwd, besloten de convetorput te laten zitten en mooi overheen parket gelegd te hebben (met sleuven voor de warmte). Nu verliezen we veel warmte aan de ruimte eronder, omdat de vloeren niet goed geisoleerd zijn. En de kelder is al wat lager dan de rest van het huis, plus alle buizen lopen daar wat het niet makkelijker maakt om te isoleren.
MrMalice schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 17:55:
[...]

Het draait net twee dagen dus. Nog niet veel over te zeggen. Het wordt in ieder geval wel snel warm. Capaciteit is flink toegenomen. Heb daarnaast ook compressor gekocht en de boel doorgeblazen. Wat een stof kwam er uit na 40+ jaar gebruik ondanks regelmatig de stofzuiger te hebben gebruikt. Dat ie het nog deed...
Hoe heb je dit er fatsoenlijk uitgekregen dan? Ik moet dit ook nog gaan doen en zie er wel een beetje tegenopen. We hebben een compressor en heb een bouwstofzuiger. Kan je voorkomen dat het heel de kamer rondwaait? :D

Verder...

LTV project stond al tijdje op de lijst, maar denk dat ik ook deze trend ga volgen om zo de ruimte wat beter te verwarmen. We hebben veel volume in de woonkamer (4m plafond door split level).

Ik dacht overigens dat deze fans alleen goed werken voor convectoren, en niet voor radiatoren... :?

Tijd voor een projectje weer denk ik.

Welk bord wordt hier overigens gebruikt? (ik lees "het bekende controllerbordje", maar weet niet welke dit is :+ (en heb wat rsi momenteel, dus scrollen en zoeken is even wat pijnlijk :( )

Ook wil ik nog de kleppen vervangen voor een die wat meer druk verdeelt; maar moet hier nog loodgieter voor vragen... Wilde eigenlijk eerst alle radiatoren vervangen voor convectoren... maar gezien de kosten wellicht even wachten en eerst alle puien in het huis doen...

[ Voor 26% gewijzigd door gitaarwerk op 03-10-2022 09:47 ]

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMalice
@gitaarwerk Had het doorblazen van de zomer gedaan. Schuifpuien tegen elkaar open en laten doorwaaien. Stofkap en gehoorbeschermers op en met het blaaspistool en stofzuiger aan de slag.

Onderdelen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

MrMalice schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:44:
@gitaarwerk Had het doorblazen van de zomer gedaan. Schuifpuien tegen elkaar open en laten doorwaaien. Stofkap en gehoorbeschermers op en met het blaaspistool en stofzuiger aan de slag.

Onderdelen:
Thanks :) makes sense! Ja zo'n gehoorbescherming is inderdaad aan te raden :o . Denk dat ik dat nu wat te koud vind; maar zal wel wat afdekken; paar gaten maken voor het luchtpistool en een gat voor afzuiging met de stofzuiger :) Ik zal komende week nog eens de electronica bekijken. Deze dingen zien er in ieder geval nice uit. Niet te moeilijk.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
MrMalice schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:44:

Onderdelen:
Diedo70 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Of zoals hier, met een ander soort pwm printje...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb intussen reactie van Arctic over de draaddiameter van de P14 fans. Da’s AWG26 ofwel 0.4mm2 en kan maximaal ~2.2A 0,4mm diameter, 0,13mm².

Cc @Ronald

[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 04-10-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@sOid 0,4mm diameter. 0,13mm²

2,2A is voor 'chassis wiring' - en volgens mij is dat niet wat we in dit topic doen ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:08:
@sOid 0,4mm diameter. 0,13mm²

2,2A is voor 'chassis wiring' - en volgens mij is dat niet wat we in dit topic doen ;-)
I stand corrected. Die tabellen zijn horror op telefoonschermpje :/ Hoeveel A kan het wel aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@sOid Als ik deze pak - afgeleide formule helemaal onderaan... 0,6A als je 3 meter lengte gebruikt.

Voor 1,7A die ik maximaal zou doen kom ik op 0,33mm² - 22AWG bij 3 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Is het misschien zinvoller om Arctic te vragen hoeveel P14 fans er maximaal in serie kunnen worden geschakeld met de voorgemonteerde kabels? Ik zal er eens een mailtje aan wagen, kom erop terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMalice
Als ik onderaan deze post kijk, zie ik dat dit printje niet zo goed werkt. Die ik heb gebruikt kun je op 25 kHz zetten. Met verlicht display waarop je het % per 1 kunt instellen. Wat verfijnder dan een draaiknop. Bordje onthoudt de settings dus schakelt bij mij ook uit net als de fans. Ofwel, +12v laten schakelen via het temperatuursbord voor zowel de fans als het pwm bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:21:
@sOid Als ik deze pak - afgeleide formule helemaal onderaan... 0,6A als je 3 meter lengte gebruikt.

Voor 1,7A die ik maximaal zou doen kom ik op 0,33mm² - 22AWG bij 3 meter.
Hmm. Mijn radiator is ongeveer 170cm lang.

Uitgaande van 1.7m, max 1.44 W per fan (0.12A per fan, 12V), 10 fans:
code:
1
A = 0.0059 *1.7 m * 14.4 W = 0.14 mm^2

Maar er zitten natuurlijk langere draden aan die fans. 40cm per stuk meen ik. Dus voor 10 fans komt dat uit op 4m.
code:
1
A = 0.0059 * 4 m * 14.4 W = 0.34 mm^2

Dan zou ik, als ik alles goed heb beredeneerd, maximaal 6 fans in serie schakelen met de geïnstalleerde 26awg draden, op vol vermogen.

Want 40cm*6=2.4m draad, 1.44W per fan*6=8.64W totaal.
code:
1
A = 0.0059 * 2.4 m * 8.64 W = 0.122 mm^2

JME schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:29:
Is het misschien zinvoller om Arctic te vragen hoeveel P14 fans er maximaal in serie kunnen worden geschakeld met de voorgemonteerde kabels? Ik zal er eens een mailtje aan wagen, kom erop terug!
Goed idee, ben benieuwd of zij ook op 6 uitkomen. Kan dus wel een paar dagen duren voor je een reactie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:09
sOid schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

Hmm. Mijn radiator is ongeveer 170cm lang.

Uitgaande van 1.7m, max 1.44 W per fan (0.12A per fan, 12V), 10 fans:
code:
1
A = 0.0059 *1.7 m * 14.4 W = 0.14 mm^2

Maar er zitten natuurlijk langere draden aan die fans. 40cm per stuk meen ik. Dus voor 10 fans komt dat uit op 4m.
code:
1
A = 0.0059 * 4 m * 14.4 W = 0.34 mm^2

Dan zou ik, als ik alles goed heb beredeneerd, maximaal 6 fans in serie schakelen met de geïnstalleerde 26awg draden, op vol vermogen.

Want 40cm*6=2.4m draad, 1.44W per fan*6=8.64W totaal.
code:
1
A = 0.0059 * 2.4 m * 8.64 W = 0.122 mm^2

[...]

Goed idee, ben benieuwd of zij ook op 6 uitkomen. Kan dus wel een paar dagen duren voor je een reactie krijgt.
Bedenk wel dat je nu rekent met max. vermogen van de fans. Hoe vaak ga je ze op volle snelheid laten draaien? Ik denk dat 50% van de snelheid al meer dan genoeg is, en heb je dus ook maar de helft van de stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
HBO88 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:03:
[...]

Bedenk wel dat je nu rekent met max. vermogen van de fans. Hoe vaak ga je ze op volle snelheid laten draaien?
Yes, dat besef ik. Werkelijk geen idee wat ik nodig ga hebben. 100% is vermoedelijk onnodig inderdaad.
Ik denk dat 50% van de snelheid al meer dan genoeg is, en heb je dus ook maar de helft van de stroom.
Ja is die rekensom zo eenvoudig? 50% snelheid = 1/2e stroomvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mensen, even een korte vraag tussen door: in het kader van de energiebesparing, heb ik gemerkt dat mijn ketel (Itho) zowel overdag en ‘s nachts soms even kort aanslaat, al is er geen warmtevraag (thermostaat laag).

Doet dit de CV om het water zo nu en dan te circuleren in het circuit van het huis? Is dat gedrag normaal, en is het noodzakelijk? Is het wellicht om de pomp te beschermen tegen ‘vastzitten’? En waarom zou de brander dan ook even een kort moment aanstaan (ik zie nl. dat de CV-water uitgangstemperatuur dan ook duidelijk oploopt). Na 1 of 2 min slaat de CV dan weer af en wat uren later herhaalt het festijn zich weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
HBO88 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:03:
[...]

Bedenk wel dat je nu rekent met max. vermogen van de fans. Hoe vaak ga je ze op volle snelheid laten draaien? Ik denk dat 50% van de snelheid al meer dan genoeg is, en heb je dus ook maar de helft van de stroom.
Voor veiligheid reken je met max vermogen... en als je het bont maakt op dat punt gebruik je een zekering.

De vraag is wat voor temperaturen je maakt, want de isolatie moet er tegen kunnen... de afgeleide formule is 2% verlies en we hebben het over < 20W... dus weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Marc_Sway schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:33:
Mensen, even een korte vraag tussen door: in het kader van de energiebesparing, heb ik gemerkt dat mijn ketel (Itho) zowel overdag en ‘s nachts soms even kort aanslaat, al is er geen warmtevraag (thermostaat laag).

Doet dit de CV om het water zo nu en dan te circuleren in het circuit van het huis? Is dat gedrag normaal, en is het noodzakelijk? Is het wellicht om de pomp te beschermen tegen ‘vastzitten’? En waarom zou de brander dan ook even een kort moment aanstaan (ik zie nl. dat de CV-water uitgangstemperatuur dan ook duidelijk oploopt). Na 1 of 2 min slaat de CV dan weer af en wat uren later herhaalt het festijn zich weer.
Volgens mij is er een topic waar deze vraag beter beantwoord kan worden, maar heb je de 'comfortstand' op je ketel aan staan? Dat zorgt voor een kleine voorraad warm tapwater zodat je minder lang hoeft te wachten bij de kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

Voor veiligheid reken je met max vermogen... en als je het bont maakt op dat punt gebruik je een zekering.

De vraag is wat voor temperaturen je maakt, want de isolatie moet er tegen kunnen... de afgeleide formule is 2% verlies en we hebben het over < 20W... dus weinig.
Ik las ergens dat 26awg 5A nodig heeft om de isolatie te laten smelten. Geen idee of dat werkelijk klopt. Hebben we een tweaker hier die dat kan testen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
sOid schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:38:
[...]

Ik las ergens dat 26awg 5A nodig heeft om de isolatie te laten smelten. Geen idee of dat werkelijk klopt. Hebben we een tweaker hier die dat kan testen? :+
Dat smelten is helemaal afhankelijk van het soort isolatie materiaal wat gebruikt is. Dus niet zomaar een eenduidig antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LKVBHD
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-09 17:40
Dank voor alle info in dit topic! Ben zelf ook begonnen aan het boosten van een convectorput, maar ergens gaat het mis. Wat doe ik hier verkeerd? Ik ging er van uit dat de Arctic P14 zonder PWM-signaal gewoon op full speed zouden draaien, maar na aansluiten (ook zonder regelaar ertussen) trekken ze maar ~4V en draaien ze... traagjes. Op de voeding meet ik netjes 12V, en vijf fans gelijktijdig werkt ook, alleen erg langzaam dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mL2kFARYpLDhdThFgjLdz7ABUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpLyXPwUFBltNcdHW19qYAm3.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: P.S. svp niet (terecht) haten op mijn mooie werkplekje :P

[ Voor 3% gewijzigd door LKVBHD op 07-10-2022 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Paar vragen bij zoiets bijzonders…
  • Welke adapter gebruik je: hoeveel volt en ampère?
  • Zet je aansluitschema eens hier neer.

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 07-10-2022 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc_Sway
Een paar in serie gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:08
Gisteren is hier wat speelgoed binnengekomen, dus vandaag maar ff begonnen met het maken van een testopstelling.
De set gaat bestaan uit 9x een Arctic F8 PWM PST, aangestuurd door een ESP32.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jakljTAUoZ41o2fYQac5-oJnrkQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0f7XUaYVnvRtEasQw7Fm1Hix.jpg?f=fotoalbum_medium
De eerste test werkt met het onderstaande aansluitschema (het schema werkt, maar verbeterpunten zijn altijd welkom):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7JMoXDt1rylMe73hohYQ0bmkaw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEWysTWqnBM1CKL7ZQB8rSfl.jpg?f=fotoalbum_medium
Met het testprogrammatje worden ze nu 5 seconde uit, 5 seconde op halve snelheid en 5 sec op max snelheid aangestuurd.
Op 100% maken ze wel redelijk wat lawaai, maar op halve snelheid lijkt het acceptabel. Alleen 1 ventilator heeft iets een tikje intern, dus moet daar nog ff horen bij de webshop wat hun mening daarover is.

Nu nog kijken of we nog een temperatuurmeting kunnen integreren en alles netjes onder de verwarming kunnen krijgen.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:56
Goed bezig! Is er eigenlijk een reden dat nu feitelijk precies maakt wat je zo kant en klaar kunt kopen? Mis je iets op mijn module? Want ik ben altijd te porren voor verbeteringen!

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

daarom het schema..... en dan moet iemand het ook nog doorkrijgen.
Ander punt de adapter is NOK...
En die -4V kan ik ook niet volgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
LKVBHD schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:03:
Dank voor alle info in dit topic! Ben zelf ook begonnen aan het boosten van een convectorput, maar ergens gaat het mis. Wat doe ik hier verkeerd? Ik ging er van uit dat de Arctic P14 zonder PWM-signaal gewoon op full speed zouden draaien, maar na aansluiten (ook zonder regelaar ertussen) trekken ze maar ~4V en draaien ze... traagjes. Op de voeding meet ik netjes 12V, en vijf fans gelijktijdig werkt ook, alleen erg langzaam dus.
[Afbeelding]

Edit: P.S. svp niet (terecht) haten op mijn mooie werkplekje :P
Mijn werkbank is momenteel op een plastic opbergdoos van de luiers... tellme more...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MrMalice
Ter inspiratie een paar foto's van een onderbouw voor een radiator. Met een eenvoudig 30x30mm wit kunststof hoekprofiel kun je bijvoorbeeld P80's vrij strak en goedkoop wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5kjHH4NVfDYBhVyog24iWiyYZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mISx6IwYaJa7Fe6wGXNIewxc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7a1nhZvq8K_xdJggF4n860fo1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0jHEYakmDpjlMVGfVH4LacuR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzc6vMjq5J4Xli_jOequCO0Lbbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ue4eichYcT230gbFJVHcyRti.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door MrMalice op 08-10-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MrMalice schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:59:
Ter inspiratie een paar foto's van een onderbouw voor een radiator. Met een eenvoudig 30x30mm wit kunststof hoekprofiel kun je bijvoorbeeld P80's vrij strak en goedkoop wegwerken.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Strak? Valt gewoon niet op. :)

Ken je dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MrMalice schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 22:59:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe heb je het aan de radiator zelf bevestigd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ydderf
Bazz0847 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:05:
Goed bezig! Is er eigenlijk een reden dat nu feitelijk precies maakt wat je zo kant en klaar kunt kopen? Mis je iets op mijn module? Want ik ben altijd te porren voor verbeteringen!
Om eerlijk te zijn heb ik me niet heel diep in je module verdiept. Maar ik heb niet het idee dat hij voor mijn toepassing wat zou missen.
De keuze om het zelf te maken, is vooral omdat dit meer een hobby project is. Met zelf uitzoeken en experimenteren hoop ik zelf wat meer kennis op te doen. Zo had ik tot twee weken geleden nog geen idee hoe je de juiste mosfet moet uitzoeken. Nu ben ik nog zeker geen mosfet expert, maar snap wel iets van de belangrijke parameters van een mosfet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMalice
sOid schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Hoe heb je het aan de radiator zelf bevestigd?
Twee ijzerdraadjes in een V-vorm over een vin en door twee graatjes in een houten draaglatje. Dan twisten om strak te trekken. Ook weer makkelijk los te krijgen. Niet heel chique zoals magneetjes maar simpel en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MrMalice schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:39:
[...]

Twee ijzerdraadjes in een V-vorm over een vin en door twee graatjes in een houten draaglatje. Dan twisten om strak te trekken. Ook weer makkelijk los te krijgen. Niet heel chique zoals magneetjes maar simpel en goedkoop.
Ah, een variatie op een paar pagina's terug in dit topic :) Slim. Ook geen contactgeluid op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZ5
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05-2023

JZ5

Hallo, Ik ben ook van plan om een paar Jaga convectoren om te bouwen met P14 PWM ventilatoren.

Nu zag ik hier op Forum de Heatfan smartcontroller voorbij komen. Mijn vraag is hoe sluit je deze aan op deze controller aangezien het een 4-aderige connector is vanuit de fan gezien. Er zit vanuit de output van de controller naar mijn idee alleen maar een twee aderig kabel die richting de ventilatoren gaat. (wellicht een noob vraag) maar ik kom er even niet uit zo.

[ Voor 4% gewijzigd door JZ5 op 10-10-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
JZ5 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:47:
Hallo, Ik ben ook van plan om een paar Jaga convectoren om te bouwen met P14 PWM ventilatoren.

Nu zag ik hier op Forum de Heatfan smartcontroller voorbij komen. Mijn vraag is hoe sluit je deze aan op deze controller aangezien het een 4-aderige connector is vanuit de fan gezien. Er zit vanuit de output van de controller naar mijn idee alleen maar een twee aderig kabel die richting de ventilatoren gaat. (wellicht een noob vraag) maar ik kom er even niet uit zo.
Dat kan niet. De heatfan smartcontroller kun je enkel gebruiken met niet PWM fans.
Dus de "gewone" Artic P14 kun je er wel mee gebruiken. Die hebben een 3 pins connector waar je dus enkel de 2 voedings draden aansluit op die heatfan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZ5
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-05-2023

JZ5

HBO88 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

Dat kan niet. De heatfan smartcontroller kun je enkel gebruiken met niet PWM fans.
Dus de "gewone" Artic P14 kun je er wel mee gebruiken. Die hebben een 3 pins connector waar je dus enkel de 2 voedings draden aansluit op die heatfan
Aha dat verklaart een hoop. Is deze dan wel regelbaar in toerental? Aangezien de Heatfan controlmodule wel op verschillende regelstanden functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TotalRoef
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12-2024
JZ5 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:13:
[...]

Aha dat verklaart een hoop. Is deze dan wel regelbaar in toerental? Aangezien de Heatfan controlmodule wel op verschillende regelstanden functioneert.
Ik gebruik smartcontroller hier met 15x pwm fans van noctua. Werkt prima. Beetje overkill die pwm maar het formaat fan wat ik nodig had (6cm) was er niet zonder pwm. Binnenkort verwacht ik alsnog te switchen naar pwm aansturing, doe het liever wat mooier aansturen.

Heb trouwens alleen alleen de voedingsdraden doorgekoppeld vanaf dc adapter > smart controller > fans

Met de 5 standen wordt toerental automatisch geregeld. De praktijk is nu dat ik stand 3 gebruik omdat de fans nog best wat geluid maken. Stand 5 was echt te lawaaierig maar dat hangt ook samen met je max cv temperatuur (hier 45 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 23:51
Hier nog iemand die bezig is de convector te boosten. In mijn geval is het probleem dat ik net wat te weinig vermogen in de woonkamer heb met weinig extra plek om andere radiatoren te plaatsen. Dus mijn doel is om zoveel mogelijk vermogen te halen uit wat ik op deze plek kan plaatsen. Redelijk vergelijkbaar doel, maar soms net anders wellicht.

Ik heb via marktplaats twee keer een Jaga Tempo type 20 kunnen kopen. Die ga ik allebei aansluiten, als een soort van type 21 (die komen niet zo vaak langs op marktplaats, in mijn lengte (240cm). Ik heb ook al een bestelling staan bij @Bazz0847 voor de aansturing.

Ik denk aan Noctua AF-20 fans. De convector is 240cm lang, dat past precies mooi met 12 stuks. Als ik langer terug kijk in het forum lees ik meerdere keren dat deze het meeste debiet geven per geluid. Op internet zie ik ook een enkel artikel wat een kanttekening plaatst bij de luchtdruk die ze kunnen geven, specifiek ook voor de 20cm versie. Ik vind de stilte belangrijk, dus daarvoor ben ik zeker bereid wat extra te investeren. De meerprijs van de Noctua's vind ik dus geen probleem. Echter , ik zie ook veel mensen Arctics gebruiken. Is dat puur vanwege de in totaal gunstigere prijs, of zijn ze toch ook technisch beter?

Vraag 1: Raad iemand aan om toch voor de Arctics te gaan? De hogere prijs van de Noctua's vind ik dus geen probleem. Het gaat mij puur om de hoeveelheid geluid versus de effectieve luchtverplaatsing / de mate waarin ze helpen om de warmte aan de lucht af te geven.

Vraag 2: Wat denken jullie dat de beste manier is van monteren van de ventilatoren icm beide convectoren?
Kan ik beter de ventilator sandwichen tussen de twee convectoren, of bovenop de bovenste monteren? Of eventueel zelfs nog wat extra ruimte tussen de bovenste convector en de ventilators houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:29:
Anderhalve week en een reminder later, nog steeds geen reactie van Arctic :(
Vorig stookseizoen had ik 10 stuks Arctic P14 PWM PST fans in serie geschakeld, totaal 1,2A en dat ging goed. Dit seizoen heb ik ook de laatste stukjes van de convector vol gelegd, dat zijn 14 stuks en dus totaal 1,68A. Omdat ik geen risico wil nemen, denk ik erover om de boel op te delen in 2 series van 7. Ik heb echter maar 1 controller (Noctua NA-FC1, gaat volgens de specs tot 3A) dus ergens gaan die 2 series toch weer bij elkaar moeten komen. Dat betekent dat ik aan de ingang van de controller een gewone fankabel moet hebben en aan de uitgang een fansplitter die allebei 1,68A kunnen hebben. En voor de veiligheid het liefst een beetje meer. Nu is het lastige dat dat nergens in de specs van dergelijke kabels wordt vermeld. Daarom heb ik een mailtje naar Noctua gestuurd, zij leveren immers ook kabeltjes bij hun eigen controller en die controller kan tot 3A. Binnen 24 uur kreeg ik reactie (zo kan het dus ook, Arctic!) maar helaas niet wat ik wou horen: al hun kabels zijn AWG26, en volgens Noctua betekent dat dat ze bij 60 graden tot 1,3A kunnen hebben.
Dan maar zelfbouw. Weet iemand of die 4-polige fanstekkers los verkocht worden? Een zoekterm zou al helpen, geen idee hoe ze heten. Of anders waar ik een kabel en splitter van voldoende kwaliteit kant en klaar kan aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
JME schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Anderhalve week en een reminder later, nog steeds geen reactie van Arctic :(
Vorig stookseizoen had ik 10 stuks Arctic P14 PWM PST fans in serie geschakeld, totaal 1,2A en dat ging goed. Dit seizoen heb ik ook de laatste stukjes van de convector vol gelegd, dat zijn 14 stuks en dus totaal 1,68A. Omdat ik geen risico wil nemen, denk ik erover om de boel op te delen in 2 series van 7. Ik heb echter maar 1 controller (Noctua NA-FC1, gaat volgens de specs tot 3A) dus ergens gaan die 2 series toch weer bij elkaar moeten komen. Dat betekent dat ik aan de ingang van de controller een gewone fankabel moet hebben en aan de uitgang een fansplitter die allebei 1,68A kunnen hebben. En voor de veiligheid het liefst een beetje meer. Nu is het lastige dat dat nergens in de specs van dergelijke kabels wordt vermeld. Daarom heb ik een mailtje naar Noctua gestuurd, zij leveren immers ook kabeltjes bij hun eigen controller en die controller kan tot 3A. Binnen 24 uur kreeg ik reactie (zo kan het dus ook, Arctic!) maar helaas niet wat ik wou horen: al hun kabels zijn AWG26, en volgens Noctua betekent dat dat ze bij 60 graden tot 1,3A kunnen hebben.
Dan maar zelfbouw. Weet iemand of die 4-polige fanstekkers los verkocht worden? Een zoekterm zou al helpen, geen idee hoe ze heten. Of anders waar ik een kabel en splitter van voldoende kwaliteit kant en klaar kan aanschaffen?
volgens noctua zelf 1.3A continu en je wilt er maximaal 1.68A op hebben? dat is in mijn mening geen enkel probleem. Vraag jezelf af hoe lang je al die 14 fans op 100% hebt draaien, waarschijnlijk (bijna) nooit? Dus dan is er geen probleem.
Zelfbouw kan natuurlijk ook, zie mijn eerdere bericht:
Ik denk dat het een molex 2510 connector is.
bij molex is dat de categorie wire to board
https://www.molex.com/mol...=wire_to_board_connectors
de pinnen zijn geschikt voor 0.33mm2 en max 3A
Maar als je het goed wilt doen heb je eigenlijk een krimptang nodig voor de pinnen.
Overigens is de stroom ook afhankelijk van het soort draad wat je gebruikt. Teflon draad bijv. kan veel meer stroom doorheen dan gewone draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 20:55
Ook hier aan de slag gegaan. Omdat ik benieuwd was naar de verschillen, en ik niet elke plek vol wil knutselen heb ik een aantal verschillende opties ingeslagen. Waaronder een kant en klare speedcomfort en heatfan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HY56QJLhCvpUwMS_gm2BnKj7N-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zz8RvQGZVS8I4sCuIrP7PNjW.jpg?f=fotoalbum_large

Het knutselen moet nog starten, maar over de verschillen tussen Heatfan en Speedcomfort:
- beide weinig geluid, dB(A) die opgegeven is, geldt natuurlijk op een bepaalde afstand (mogelijk 1m)
met de decibelmeter op een smartphone, krijg ik een niet veel sterker signaal dan de achtergrondherrie (32 dB) maar ze zijn beide nog wel hoorbaar door de achtergrondherrie heen. Beide met 60mm fans,
- heatfan lijkt iets luider, maar geeft ook meer luchtverplaatsing per fan.
- heatfan kan makkelijker zachter worden gezet middels de smart module
- speedcomfort heeft één draad naar de (schakelende) temperatuurmodule, wat handig is als de stroom van onder komt.
- heatfan heeft in de (modulerende) temperatuurmodule de ingang voor stroom en de uitgang voor de fans. handig voor zelfbouw (aansturing eigen fans), maar in mijn geval heb ik een extra verlengsnoer nodig en lopen er dan twee snoeren omhoog door de radiator.
- bevestiging is bij beide apparaten erg makkelijk, ook als ze smaller zijn. Je ziet ze er dan wel eerder bovenuit steken.

Ik heb verder een extra controller van Heatfan om een paar 120mm fans aan te sturen in een kleine convectie-radiator, en wil nog experimenteren met de W1209 modulen en losse 60mm fans in een andere kamer.

Nieuw van Heatfan: ik zag dat de smart controller nog wat goedkoper was geworden, maar dat ze nu ook een smart sensor van 13 euro hebben, zie https://heatfan.eu/product/heatfan-smart/

Voor de aansturing van gewone 3 pins fans (handiger met heatfan en andere voltage sturing leek mij): om Amazon te vermijden is er ook deze: https://www.onlinekabelsh...-6x-3pin-fan-m-0-15-meter

Naast het spul van Tinytronics dat eerder genoemd werd voor aansturing heb ik deze fans gekocht: https://www.alternate.nl/...-fan/html/product/1613970 en https://www.alternate.nl/...-fan/html/product/1295114 De laatste is natuurlijk zeer goedkoop, hopen dat de downside meevalt 8)7 . Test volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 20:55
Een vraagje qua luchtstroming voor de theoretici: ik zie verschillende oplossingen, fans tegen elkaar, fans uit elkaar, openingen geheel dicht, etc. Als je in mijn vorig post naar de heatfan kijkt zie je daar ook nog kleine openingen tussen de fans, speedcomfort weer niet.

Wat is nou beter? Je zou kunnen redeneren dat de luchtstroom omhoog ook voldoende de lucht eromheen "meeneemt" omhoog, maar andersom ook dat de luchtstroom bij de randen van de ventilator rond zal willen gaan draaien (zeker als deze niet gelijk op een convector aansluit)....

Tweede vraag is hoeveel ventilatoren je nu eigenlijk naast elkaar wilt zetten. Ik kan mij voorstellen dat op een gegeven moment er wel voldoende stroming is en dat 8 of 10 op een convector niet veel uitmaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
Mijn idee was ruimte tussen de fans zodat ze net als de dyson ventilators lucht mee kunnen nemen
of dit werkt kan ik niet bevestigen.
Wel dat ik volgens vattenval 44m³ zou moeten gebruiken voor een gemiddelde tussenwoning en ik deze maand op 13m³ zat.
Best netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

3dmazter schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:15:
Mijn idee was ruimte tussen de fans zodat ze net als de dyson ventilators lucht mee kunnen nemen
of dit werkt kan ik niet bevestigen.
Wel dat ik volgens vattenval 44m³ zou moeten gebruiken voor een gemiddelde tussenwoning en ik deze maand op 13m³ zat.
Best netjes
Ooit iemand tegen gekomen die volgens zijn/haar energiemaatschappij boven gemiddeld verstookt? Vergeet niet dat die gasten er baat bij hebben dat mensen denken dat ze al heel goed bezig zijn ;)
Hier moet het stookseizoen überhaupt nog beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
ja ok maar dit is ruim 3x beter.
En het was vorig jaar 22m³ met oude ketel en niks getuned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessy
  • Laatst online: 19-08 11:17
Weet iemand of je de thermostaat module W1209 kan voeden met 5V vanuit een universele voedingsadapter 3V-12V?
Of heeft de W1209 altijd 12V voeding nodig om te functioneren?

Ik zou graag de snelheid van mijn fans op die manier regelen.

Deze dus:
https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
wessy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:07:
Weet iemand of je de thermostaat module W1209 kan voeden met 5V vanuit een universele voedingsadapter 3V-12V?
Of heeft de W1209 altijd 12V voeding nodig om te functioneren?

Ik zou graag de snelheid van mijn fans op die manier regelen.

Deze dus:
https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209
Dit is een thermostaat met relais.
Dus eigenlijk een aan en uit knop geschakeld door de ingestelde temperatuur.
De module heeft 12 volt nodig maar kan wel een lager voltage in of uit schakelen.
Er zitten 4 aansluitingen op.
+ en - voor de module zelf waar 12 v op moet.
En een in en uit gang welke geschakeld wordt.
Hier kan je wel 5volt mee schakelen.
Dus dan zou je 2 adapters nodig hebben.
Makkelijker is het om er een "volume " knop tussen tr zetten
Deze: https://www.tinytronics.n...ontroller-board-5v-35v-5a

[ Voor 10% gewijzigd door 3dmazter op 15-10-2022 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wessy
  • Laatst online: 19-08 11:17
3dmazter schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Dit is een thermostaat met relais.
Dus eigenlijk een aan en uit knop geschakeld door de ingestelde temperatuur.
De module heeft 12 volt nodig maar kan wel een lager voltage in of uit schakelen.
Er zitten 4 aansluitingen op.
+ en - voor de module zelf waar 12 v op moet.
En een in en uit gang welke geschakeld wordt.
Hier kan je wel 5volt mee schakelen.
Dus dan zou je 2 adapters nodig hebben.
Makkelijker is het om er een "volume " knop tussen tr zetten
Deze: https://www.tinytronics.n...ontroller-board-5v-35v-5a
In dat geval bestel ik de optie "volumeknop" mee, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 18:24
Ik zou graag zoiets namaken.
Wij hebben:
- Een 14x~350cm convector (woonkamer)
- Een 14x60cm Jaga id keuken
- Een 7x220cm Jaga id woonkamer

Ik denk momenteel hieraan qua ingredienten per jaga. Hebben jullie suggestie voor de veaagtekens:
14x~350cm convector (woonkamer)
- Heatfan controller
- ~25x P14 PWM PST (is doorlusbaar?)
- rubbers?
- bevestiging?
- karwei profieltjes, snijprecisie aanleren ;-)

14x60cm Jaga id keuken
- Heatfan controller
- 4x P14 PWM PST (is doorlusbaar?)
- rubbers?
- bevestiging?

8x220cm Jaga id woonkamer
- Heatfan controller
- 15x F8 PWM PST (doorlusbaar?)
- rubbers?
- bevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
De heatfan controller gaan niet met PWM samen :)

Verder heb ik geen rubber onderdelen ofzo. Kan me voorstellen als je de hele fan unit op een convector legt, je wel wat rubber dopjes ertussen wilt.

Ik had btw een 1A of 2A voeding bij de heatfan controller, check wel ff de totale stroom/wattage van alle fans op 1 controller ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Thas @flipjevandejam Jullie beiden lijken de totale lengte van de opgeboude convector danwel lengte van de warmtewisselaar te delen door de fan breedte... maar in de opgebouwde convector zitten tussendragers. Houden jullie daar rekening mee met tellen van de fans ;-) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55

mno

Weten jullie of de Artic P14 PWM (value pack) inclusief kabeltjes voor het doorverbinden worden geleverd?

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
mno schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:17:
Weten jullie of de Artic P14 PWM (value pack) inclusief kabeltjes voor het doorverbinden worden geleverd?
Vrijwel zeker zonder, de non-pwm heb ik gekocht en komt zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

mno schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:17:
Ja, die zitten vast aan de fans. En dat is zowel een voordeel als een nadeel. Voordeel: ze zitten er altijd bij. Nadeel: je moet het er mee doen en ze zijn niet heel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
Bij de Artic PWM zit een kabel (40cm) met 1 stekker. Die kun je dus niet zonder splitter oid doorverbinden met een volgende.
De artic PWM PST heeft wel de optie om door te verbinden. Let er wel op dat deze aan het einde van de kabel zit. Persoonlijk had ik het mooier gevonden wanneer de doorverbind stekker, bij de fan zit.
Zie ook https://www.arctic.de/en/P12-PWM-PST/ACFAN00120A voor een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 09:42
Bijzonder...
Je geeft aan dat er 1 stekker bij zit (wat niet zo is, er zitten 2 stekkers aan om door te lussen. 1 male en 1 female stekker). De link laat dat ook zien.

Het is wel zo dat de doorlus stekker aan het uiteinde van de 40cm kabel zit. Je kunt dus beperkt doorlussen. Afhankelijk van de afstand heb je een verleng pwm kabeltje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ik heb 16 p12 pst fans, en daar heb ik inderdaad 2 verlengkabels tussen gezet. Anders krijg je ze niet ver genoeg uit elkaar met het doorlussen.
Ik heb de pwm verlengkabels van Noctua gekocht, een setje van 3 stuks voor iets van 7 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
Shutdown98 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:56:
Bijzonder...
Je geeft aan dat er 1 stekker bij zit (wat niet zo is, er zitten 2 stekkers aan om door te lussen. 1 male en 1 female stekker). De link laat dat ook zien.

Het is wel zo dat de doorlus stekker aan het uiteinde van de 40cm kabel zit. Je kunt dus beperkt doorlussen. Afhankelijk van de afstand heb je een verleng pwm kabeltje nodig.
De artic PWM (zonder PST in de type aanduiding), heeft geen doorlus optie.
De Artic PWM PST wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

ydderf schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:06:
De Artic PWM PST wel.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik had even over het hoofd gezien dat de Arctic P14 zowel als PWM als PWM PST bestaat. Ik moet dus die PWM PST hebben.

Gewoon rösti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

ydderf schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:06:
De Artic PWM PST wel.
In de pricewatch zag ik alleen van de PWM PST een value pack, dus ik nam aan dat het om die ging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

NVM

[ Voor 100% gewijzigd door stuffer op 16-10-2022 21:25 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
PST
Power Split Terminal?
Power Splice Technology?

[ Voor 33% gewijzigd door 3dmazter op 16-10-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Afaik: PWM Sharing Technology!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

DLA in DLA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Een vraagje aan de experts hier; Is het normaal dat 15x Arctic F14 PWM PST met een PWM controller niet lager willen dan ~50%?

Ik heb gisteren een convector put voorzien van het volgende:
Leicke ULL 36W 12V 3A voeding
ZK-MG (5-30V 5A) PWM fan controller
W3230 temp controller

Het aantal fans bepaalt hoe laag ik in percentage kan gaan met de fan controller. Met 15 fans gelinkt kan ik wel lager gaan dan 50% maar dan krijg ik "rare" toestanden. Alle fans die (hoorbaar) plotseling in toerental terugvallen en weer opspinnen. Niet continue maar wel met enige regelmaat. En heel soms komt er een soort van schurend/aanlopend geluid uit enkele fans. Ik zie met een stroomverbruiksmeter dan ook dat het verbruik heel erg op en neer springt, terwijl dat op 50% of meer juist heel stabiel is. Hoe minder fans ik aansluit, hoe lager ik in rpm kan gaan zonder deze problemen.

Ik heb dit aansluitschema, reeds eerder gepost in dit topic (kan de link niet zo snel vinden), gebruikt met bovengenoemde apparatuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-7CydoDrA6xN0WzlCcU9RKykX0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dUeb6ZP6KAHzla41kV5H0moi.png?f=user_large

Heb ik het toch verkeerd aangesloten? Is er iets niet goed met mijn apparatuur? Of komt het door de hoeveelheid fans dat het minimaal haalbare PWM signaal omhoog wordt bijgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Freakster86 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:30:
Een vraagje aan de experts hier; Is het normaal dat 15x Arctic F14 PWM PST met een PWM controller niet lager willen dan ~50%?

Ik heb gisteren een convector put voorzien van het volgende:
Leicke ULL 36W 12V 3A voeding
ZK-MG (5-30V 5A) PWM fan controller
W3230 temp controller

Het aantal fans bepaalt hoe laag ik in percentage kan gaan met de fan controller. Met 15 fans gelinkt kan ik wel lager gaan dan 50% maar dan krijg ik "rare" toestanden. Alle fans die (hoorbaar) plotseling in toerental terugvallen en weer opspinnen. Niet continue maar wel met enige regelmaat. En heel soms komt er een soort van schurend/aanlopend geluid uit enkele fans. Ik zie met een stroomverbruiksmeter dan ook dat het verbruik heel erg op en neer springt, terwijl dat op 50% of meer juist heel stabiel is. Hoe minder fans ik aansluit, hoe lager ik in rpm kan gaan zonder deze problemen.

Ik heb dit aansluitschema, reeds eerder gepost in dit topic (kan de link niet zo snel vinden), gebruikt met bovengenoemde apparatuur:
[Afbeelding]

Heb ik het toch verkeerd aangesloten? Is er iets niet goed met mijn apparatuur? Of komt het door de hoeveelheid fans dat het minimaal haalbare PWM signaal omhoog wordt bijgesteld?
Hoi, Ik heb zelf 16x arctic pwm fans met het printje van Bas. Ze kunnen prima zo langzaam dat je ze ziet draaien.
Maar bij jou gaat er iets anders mis. Je stuurt PWM fans aan zonder pwm signaal. Bij de controller staat pwm, maar daarmee wordt bedoeld dat de controller zelf de uitgangsspanning regelt met behulp van pwm.
maar deze fans hebben gewoon continu 12V nodig en daarnaast een pwm signaal.
Als je gewone fans gebruikt, verwacht ik dat je geen last zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 18:06
-deleted-

[ Voor 100% gewijzigd door Clifdon op 17-10-2022 19:57 ]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05:18
Even dom vraagje, als je P14 fans neemt zonder PWM, dus de drie pins versie, hoe sluit je die aan op een heatfan smart controller? Je moet toch een soort verloopstekkertje hebben tussen de 3 pin en de dc plug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
@vtrke dat klopt. Ik kan ze zo snel even niet kant en klaar vinden dus zal je ze zelf moeten maken. De 3pin connector van de fan afknippen en de 2 voedings draden aansluiten op een DC plug.
Als je dan de PST fans neemt, hoef je enkel maar de eerste dan van dc plug te voorzien. De overige fans kun je dan aan elkaar doorlussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
HBO88 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:10:
@vtrke dat klopt. Ik kan ze zo snel even niet kant en klaar vinden dus zal je ze zelf moeten maken. De 3pin connector van de fan afknippen en de 2 voedings draden aansluiten op een DC plug.
Als je dan de PST fans neemt, hoef je enkel maar de eerste dan van dc plug te voorzien. De overige fans kun je dan aan elkaar doorlussen
inderdaad zo was ik het ook al ah bedenken, had gehoopt dat er iets eenvoudigs op de markt was om tussen een 3 pins pst en dc plug te "plug en playen"...

by the way, jij blijkt er meer van te weten. In het geval van de PWM aangestuurde fans, wordt dmv een moederbord(je) zoals dat van bazzz alle fans op dezelfde snelheid aangestuurd via het uitgezonden PWM signaal...in het geval van de heatfan smart controller is er geen PWM signaal, ik veronderstel dat de heatfan smart controller dan gewoon zelf het voltage laat varieren om de fans harder of zachter te doen blazen....maar wat is dat juist het voordeel van de PWM aangestuurde fans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
vtrke schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

inderdaad zo was ik het ook al ah bedenken, had gehoopt dat er iets eenvoudigs op de markt was om tussen een 3 pins pst en dc plug te "plug en playen"...

by the way, jij blijkt er meer van te weten. In het geval van de PWM aangestuurde fans, wordt dmv een moederbord(je) zoals dat van bazzz alle fans op dezelfde snelheid aangestuurd via het uitgezonden PWM signaal...in het geval van de heatfan smart controller is er geen PWM signaal, ik veronderstel dat de heatfan smart controller dan gewoon zelf het voltage laat varieren om de fans harder of zachter te doen blazen....maar wat is dat juist het voordeel van de PWM aangestuurde fans?
Je hebt gelijk, de heatfan smartcontroller varieert de spanning.
Voordeel van PWM fans is dat je ze een stuk langzamer kunt laten draaien dan door via de spanning te regelen. De gewone fans hebben een minimale spanning nodig om te draaien, anders lopen ze vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
HBO88 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:49:
[...]

Je hebt gelijk, de heatfan smartcontroller varieert de spanning.
Voordeel van PWM fans is dat je ze een stuk langzamer kunt laten draaien dan door via de spanning te regelen. De gewone fans hebben een minimale spanning nodig om te draaien, anders lopen ze vast.
ok langzamer, maar tenslotte moet je ook een minimale airflow hebben om er iets aan te hebben he. Je kan met PWM mss op 10% gaan draaien maar wat brengt het dan nog op? Denk dat aan 50% die PWM of non-PWM exemplaren wel ongeveer hetzelfde gaan verbruiken he, wat zoal verwaarloosbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-09 12:33
Welke fans worden hier aanbevolen voor een convector van 20cm breed, in een convectorput?

Heb behoorlijk lopen spitten in het topic en kwam Noctua tegen met doorsnee 20cm maar die zijn erg duur. Alternatieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Hier liggen op dezelfde breedte gewoon de Arctic P14 PWM PST. Werkt prima. In value pack domweg de meeste bang for the buck. Ja, het kan stiller op 100%, maar dan zet je ze gewoon niet op die 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
vtrke schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

ok langzamer, maar tenslotte moet je ook een minimale airflow hebben om er iets aan te hebben he. Je kan met PWM mss op 10% gaan draaien maar wat brengt het dan nog op? Denk dat aan 50% die PWM of non-PWM exemplaren wel ongeveer hetzelfde gaan verbruiken he, wat zoal verwaarloosbaar is...
de kachel staat nog niet echt aan momenteel, maar de print van Bas stuurt de fans aan tot 60%. maar als ik af en toe uitlees zie ik ze meer rond 30% draaien.
Ja je hebt wel een bepaalde airflow nodig, maar hoeveel weet ik niet precies. Speedcomfort zegt dat alle lucht in de woonkamer minimaal 1x per uur circuleren is voldoende, maar weet niet hoe onderbouwd dat is. Daarom als je genoeg fans hebt kunnen ze wel wat langzamer om aan je flow te komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarkJiskoot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-05-2023
Hier een foto van mijn opstelling. In het kader van keep it simple heb ik de ventilatoren vastgezet middels tie-wrap.Een tire-wrap door ieder gat maakt een redelijk stabiele set om in een keer in en uit de convector put te pakken. Ik heb meerdere convector putten. Sets liggen klaar nu nog even op de Jaga-controller wachten.

ARCTIC P14-140 mm ventilator P14 PWM PST (5 Pack, 200-1700 rpm). ik gebruik er 7 per meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVJLI0fTub-nhnp7IKlMixJGgMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPkYjpXYrQyfoJzVqTWTpq0H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQf-gaeZbFyAlnXG7Ljoa_jo1PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z54goM50hJl9bDUXg6e3f03N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dvgRsbizDD6fh9IcnCVCGe9yST8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKGiahnzIeC9OCIjftuFYpSG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door MarkJiskoot op 18-10-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
MarkJiskoot schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:49:
Hier een foto van mijn opstelling. In het kader van keep it simple heb ik de ventilatoren vastgezet middels tie-wrap.Een tire-wrap door ieder gat maakt een redelijk stabiele set om in een keer in en uit de convector put te pakken. Ik heb meerdere convector putten. Sets liggen klaar nu nog even op de Jaga-controller wachten.

ARCTIC P14-140 mm ventilator P14 PWM PST (5 Pack, 200-1700 rpm). ik gebruik er 7 per meter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes, ga je nog iets ad onderkant monteren (bvb tochtstrip zoals bazzz doet) of zo gewoon rechtstreeks op je convector vinnen…?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bazz0847
HBO88 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:43:
[...]

de kachel staat nog niet echt aan momenteel, maar de print van Bas stuurt de fans aan tot 60%. maar als ik af en toe uitlees zie ik ze meer rond 30% draaien.
Ja je hebt wel een bepaalde airflow nodig, maar hoeveel weet ik niet precies. Speedcomfort zegt dat alle lucht in de woonkamer minimaal 1x per uur circuleren is voldoende, maar weet niet hoe onderbouwd dat is. Daarom als je genoeg fans hebt kunnen ze wel wat langzamer om aan je flow te komen.
In het kader van de exacte wetenschap heb ik hier een rekensheet voor gemaakt, te downloaden via mijn webpagina, het downloadlinkje staat ergens halverwege de pagina:
https://www.sdr-engineeri...uct/product&product_id=50

In de Excel kun je de airflow invoeren en wat andere parameters, en vervolgens berekent hij de warmteafgifte per ventilator en in totaal :) Er wordt vaak gerekend met ergens tussen de 50 en 75 W/m2 benodigd piekvermogen om een beetje snel op te kunnen warmen in de winter. Je komt dan qua airflow een stuk hoger uit dan wat SpeedComfort zelf aanraadt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
Heeft iemand die geen stroompunt id buurt heeft al eens geprobeerd met fans van stroom te voorzien dmv een 12V oplaadbare powerbank? Stel die is 20.000mah, en je hebt 5 fans, 5x150mA=750mA per uur… dan zou ie meer dan 24u full throttle kunnen draaien zonder opgeladen te moeten worden…irl aan 50% wellicht het dubbele of maak ik hier een denkfout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
Dat kan in principe wel, maar je zult dan waarschijnlijk meerdere keren per week de powerbank moeten bijladen tijdens het stookseizoen. Of dat wenselijk is ligt aan je zelfdiscipline denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
Bazz0847 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:52:
Dat kan in principe wel, maar je zult dan waarschijnlijk meerdere keren per week de powerbank moeten bijladen tijdens het stookseizoen. Of dat wenselijk is ligt aan je zelfdiscipline denk ik :P
Of je koopt zo’n powerbank met ingebouwd solar paneeltje, weet echter niet of die veel opladen binnen in een kamer 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@vtrke Na een paar weken opladen wordt je wel pragmatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

vtrke schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

Niet iedereen wil een lelijke powerkabel doorheen heel zijn huis he….
Zeker niet in een nieuwbouw
Hier loopt ie gewoon via de kruipruimte, netjes afgemonteerd in een wcd in de convectorput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
MarkJiskoot schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:49:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig, dit is echt exact hetzelfde zoals ik ze heb gemaakt. Ik was eerst verward, dacht dat het een foto van de mijne was, maar heb die hier nooit geplaatst 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkJiskoot
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-05-2023
vtrke schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

Netjes, ga je nog iets ad onderkant monteren (bvb tochtstrip zoals bazzz doet) of zo gewoon rechtstreeks op je convector vinnen…?
ik heb er isolatieband onder zitten. Bij iedere ventilator op iedere hoek een stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno

mno

Heeft iemand een goede tip om in de kunsstof hoekprofielen (Gamma/Karwei) de ronde uitsparingen voor de Arctic P14 fans gemakkelijk te snijden? Ik heb profielen van 3x3CM. Daar passen de P14 fans precies in maar de airflow wordt wel deels geblokkeerd door de profielen.

Gewoon rösti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@mno ik ben van plan een wat ze in het engels coping saw noemen te gebruiken. En soort zware figuur zaag met minder diepe beugel waar je vrij gemakkelijk mee rond zaagt. Met dank aan Paul Sellers

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 19-10-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-08 17:52
N00bvraag:

Mijn radiator is type 33

Afbeeldingslocatie: https://i.vgy.me/PKyN68.png

Het breedste stuk, waar de ventilatoren onder zouden passen, zit het dichtst bij de muur.

Heb je in zo'n geval simpelweg minder profijt van radiator ventilatoren omdat slechts de lucht tussen de achterste twee panelen omhoog geblazen wordt of maakt het niet zo veel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Nachtschade schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:11:
N00bvraag:

Mijn radiator is type 33

[Afbeelding]

Het breedste stuk, waar de ventilatoren onder zouden passen, zit het dichtst bij de muur.

Heb je in zo'n geval simpelweg minder profijt van radiator ventilatoren omdat slechts de lucht tussen de achterste twee panelen omhoog geblazen wordt of maakt het niet zo veel uit?
Als de ventiator er toch onder komt zou ik een 160mm fan nemen. Dan blaas je nog ietsje door het voorste vak.
En anders alleen dat achterste vak nemen. Dat beetje wind geeft echt wel voordelen. Grofweg is dat vak 2/3 van de gehele radiator.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 19-10-2022 23:44 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 55 Laatste