Het heeft zeker zin om er 140mm fans in te leggen! De luchtstroom verdeeld zich als het goed is in de hoogte redelijk snel over de hele breedte door de drukval, waardoor je toch een groot deel van de breedte benut

Qua warmte-opbrengst heb ik een paar posts terug een voorbeeldberekening gemaakt. Per 100m3/uur luchtverplaatsing krijg je ongeveer 200W extra warmte bij 35 graden CV watertemperatuur. Dat merk je erg goed, als je 15 van die P14 fans monteert en op 60% van max toerental laat draaien (lekker stil) is dat equivalent aan 2 kW (dikke straalkachel) terwijl je CV maar op 35 graden hoeft te stoken. Zonder fans moet je doorgaans al gauw naar >50 graden CV water om vermogen in de kW-range uit een radiator te krijgen. En dat scheelt weer behoorlijk in het rendement van de ketel, en dus in het gasverbruik. Zie o.a. dit plaatje, uit een ander topic gekaapt:
/f/image/dieg37DmC4FGP7vtKCgl2U1z.png?f=fotoalbum_large)
De rookgastemperatuur is een paar graden boven je water retourtemperatuur, dus hoe lager de retourtemperatuur hoe efficienter de CV ketel werkt en hoe minder gas je dus verbruikt. Voor het idee: in mijn woning heb ik 30 fans geplaatst en daarmee de CV retour temperatuur met zo'n 15 graden kunnen verlagen (stook nu met warmtepomp op lage temperatuur, mede mogelijk gemaakt hierdoor).
Qua value for money zijn de Arctic P14 PWM PST in value pack uitvoering wel goed is mijn ervaring. Ik heb er 30 van draaien naar grote tevredenheid. Aansturen kun je met mijn module doen bijvoorbeeld, dat is plug en play

als je wilt knutselen heeft Ali ook printjes (maar dan is de regeling eigenlijk te eenvoudig om echt goed te functioneren imo).
Sinds kort heb ik trouwens een webshop online gezet voor de modules, hopelijk mag ik die hier een keer vermelden voor de handigheid:
https://www.sdr-engineering.nl/webshop
Scheelt veel DM en Marktplaats berichtjes
Door de grote interesse heb ik een backlog van +-3 weken, ik probeer die deze maand weg te werken door een extra grote batch printplaten te maken. Als je nu bestelt krijg je versie R05 met wat leuke nieuwe features.
Ik heb flink geklust in de avonduren: de modules komen vanaf nu voorgeladen met firmware en hoeven niet meer opnieuw geprogrammeerd te worden om instellingen te wijzigen. Er is nu ook een configuratiepagina (a la internetrouter) om alles in te stellen zonder dat je MQTT nodig hebt, en je kunt de module met een knopje in deze configuratiemodus zetten, dan een QR-code scannen om naar de configuratiepagina te gaan. Daar kun je alle parameters wijzigen (plaatjes met uitleg staan erbij) en kun je de status van de sensoren e.d. uitlezen. Uiteraard zit de MQTT en Home Assistant integratie er ook nog in

Als je ze stand-alone zou willen gebruiken en de standaardinstellingen goed vindt, hoef je niets van dit alles te doen en is het simpelweg aansluiten en klaar.
[
Voor 26% gewijzigd door
Bazz0847 op 01-10-2022 09:12
]