LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 37 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Belgiansound schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:41:
[...]

Ik vind het eigenlijk vrij duur om een ventilator van 7 euro met een splitter van 5 euro te moeten uitrusten...

Onze Chinese vrienden hebben wel goedkoop materiaal, maar levering duurt wel ff.

Is dit dan ook een geschikte splitter:

https://www.ebay.com/itm/...3D%7Ctkp%3ABk9SR5KG1ovvYA
mmmmmark schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:58:
[...]

Ik heb dezelfde vraag met de controller van Bas, hoe sluit je dan 10 fans aan op de controller? Moet de dan idd zo n splitter kopen, solderen gaat hem niet worden bij mij?
Ik heb van Bas begrepen dat je de PWM PST-fans gewoon kunt doorlussen zonder additionele splitterkabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
De PST fans hebben inderdaad af fabriek een doorlusconnector. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eo_5TyrWYB9Rb9_tQVPLRtsi_K8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6satp6MLQBot91Ohaf6PiNe.png?f=user_large

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:19
Belgiansound schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:41:
[...]

Ik vind het eigenlijk vrij duur om een ventilator van 7 euro met een splitter van 5 euro te moeten uitrusten...

Onze Chinese vrienden hebben wel goedkoop materiaal, maar levering duurt wel ff.

Is dit dan ook een geschikte splitter:

https://www.ebay.com/itm/...3D%7Ctkp%3ABk9SR5KG1ovvYA
Wago klemmen? Dat lukt iedereen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06cF_9ZoO_pkGVUn5MoqjkpLljU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAj8BEXnWh0RpeLOo01eDCi3.jpg?f=fotoalbum_medium

YouTube: Webinar WAGO lasklemmen en verbindingsklemmen gebruiken

3 dunne draadjes met de hand in elkaar draaien en onder 1 klem plaatsen geeft geen enkel probleem.

Edit: betreft de 221 klemmen
https://www.wago.com/nl/v...ekken/221#wg-installateur

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 26-09-2022 10:17 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Afgelopen weekeinde de R04 versie van @Bazz0847 ontvangen en geïnstalleerd in de convectorput. Mooi product, doet wat het moet doen, zelfs out of the box. Geluidsniveau met 15 Arctic P14 was acceptabel voor de WAF, vergelijkbaar met de centrale afzuiging. Kan wellicht nog iets terug getuned worden als we dat nodig vinden.

Ben vooral nog even aan het kijken wat het beste werkt qua plaatsing van sensoren en afstelling van de gebruikte delta's. De ambient sensor in de put zelf hangen werd vrij warm, en door de actief gestuurde thermostaatkraan blijven de leidingen waarschijnlijk langer warm dan de convector zelf. Dat is echter gerommel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Laatst online: 19-09 18:24
JME schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:45:
[...]

Gaat niet alleen om de aanschafprijs, vooral om de opbrengst. Maar als je voor zo goedkoop mogelijk gaat, dan kunnen die speedcomforts nog goedkoper, gewoon via hun eigen website. Kwestie van de REL aanbieding combineren met de 20% VEH kortingscode (yep, dat werkt). Maar inderdaad, dan heb je wel ieniemienie ventilatortjes en veel setjes nodig. Keuzes ;)
@JME Kan je een linkje/omschrijving delen van zowel REL als de VEH code? Tx!

[ Voor 77% gewijzigd door flipjevandejam op 26-09-2022 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 08:31

JME

zeg maar Jamie

@flipjevandejam REL staat voor Regionaal Energie Loket. Die hebben een eigen setje aanbiedingen inclusief gratis verzenden op de site van Speedcomfort, zie: https://www.speedcomfort.nl/rel-kortingsactie/
En VEH staat voor Vereniging Eigen Huis, die hadden een actie met 20% korting op Speedcomfort en die code werkt nog, óók op de speciale REL-pagina van Speedcomfort. Code: VEH2021.
Combinatie van beide leidt bijvoorbeeld tot een complete duo-set voor 72 euro inclusief. Nog steeds duur, maar wel minder duur ;)

Edit: dit werkt niet meer, de REL-aanbiedingenpagina is vervangen door een standaard kortingscode.

[ Voor 8% gewijzigd door JME op 15-11-2022 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:56
BoGu5 schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:21:
[...]

Je kunt gewoon PWM Y-splitter kabels kopen. Zorg er wel voor dat er maar 1 RPM lijn is doorgelust. Een voorbeeld: uitvoering: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter Zwart

Er zijn andere merken, en onze chineze vrienden hebben ze goedkoper.
@mmmmmark @BoGu5 Niet nodig hoor, als je de Arctic PWM PST serie koopt zitten er stekkers op met doorlusmogelijkheid! :)

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
ijdod schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:31:
Afgelopen weekeinde de R04 versie van @Bazz0847 ontvangen en geïnstalleerd in de convectorput. Mooi product, doet wat het moet doen, zelfs out of the box. Geluidsniveau met 15 Arctic P14 was acceptabel voor de WAF, vergelijkbaar met de centrale afzuiging. Kan wellicht nog iets terug getuned worden als we dat nodig vinden.

Ben vooral nog even aan het kijken wat het beste werkt qua plaatsing van sensoren en afstelling van de gebruikte delta's. De ambient sensor in de put zelf hangen werd vrij warm, en door de actief gestuurde thermostaatkraan blijven de leidingen waarschijnlijk langer warm dan de convector zelf. Dat is echter gerommel in de marge.
Goed bezig! Een fotootje posten als het klaar is mag uiteraard! ;) Het is altijd leuk om te zien hoe iedereen het monteert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
@Bazz0847 Monteren? Je bedoelt los in de convectorbak laten hangen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
ijdod schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:05:
@Bazz0847 Monteren? Je bedoelt los in de convectorbak laten hangen? O-)
If it works, it ain't stupid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 20:30

BoGu5

hmmmz

Bazz0847 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:00:
[...]

@mmmmmark @BoGu5 Niet nodig hoor, als je de Arctic PWM PST serie koopt zitten er stekkers op met doorlusmogelijkheid! :)
True, ik heb zelf de noctua's besteld. Die hebben afaik die stekkers niet.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgiansound
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
De gelid pro 14 hebben die stekkers ook niet...heb de y splitters gevonden voor 80 cent het stuk maar heb ik ze nu nodig of niet? Wago gaat ook maar stekkertjes zijn netter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 19:09
Belgiansound schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:21:
De gelid pro 14 hebben die stekkers ook niet...heb de y splitters gevonden voor 80 cent het stuk maar heb ik ze nu nodig of niet? Wago gaat ook maar stekkertjes zijn netter
als je eenvoudig wilt doorlussen zou ik die y splitters kopen. Wago stekkers zijn ook niet goedkoop en wordt naar mijn mening ook minder netjes dan een kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Belgiansound schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:21:
Ik heb destijds per radiatorset een splitter gekocht, 1 naar 9 of 1 naar 6 i.p.v. een heleboel 1 naar 2 splitters. Bijv. https://www.aquatuning.nl...to-9x-4pin-pwm-60cm-black

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Met maar 60 cm erg kort , meer voor de pc bedoeld lijkt me en de aquaria zoals hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
route99 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:44:
Met maar 60 cm erg kort , meer voor de pc bedoeld lijkt me en de aquaria zoals hier.
Ah true, de kabels van mijn fans waren lang genoeg om er 9 te koppelen. Maar zie wel hoe dat een probleem kan vormen idd.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 20:30

BoGu5

hmmmz

Mirabis schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:51:
[...]

Ah true, de kabels van mijn fans waren lang genoeg om er 9 te koppelen. Maar zie wel hoe dat een probleem kan vormen idd.
Desondanks, nice, ik ga deze onthouden.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-09 20:55
Ik stap pas nu in deze thread, zo maar een paar ideeën/vragen:
- zelfbouw of kopen is natuurlijk ook een afweging hoeveel tijd je er in wilt stoppen
- de kant en klare oplossingen kleuren (wit) wel mooi bij de standaard radiatoren

- Heeft iemand wel eens magneettape gebruikt om daarmee de fans te monteren?
- hoe lang is nog redelijk voor een doorlusverbinding tussen radiatoren? ik kom al snel op 4m...
- wij hebben nogal veel verschillende maten radiatoren hier, binnenruimte 50, 55, en 75 mm. En een convectorradiator 140 mm. Kan je dan bijvoorbeeld verschillende fans + heatfan5 aan een Heatfan controller hangen?
- Iemand ervaring met Sunon fans? https://www.amazon.de/-/en/HA60151V4-1000U-A99/dp/B07B63WJ5F lijkt een redelijke verhouding tussen 14,5dB(A) dB en 21,6m³/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:11

MevrouwDeKat

Miauw

jugo6 schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:02:
Ik stap pas nu in deze thread, zo maar een paar ideeën/vragen:
- zelfbouw of kopen is natuurlijk ook een afweging hoeveel tijd je er in wilt stoppen
- de kant en klare oplossingen kleuren (wit) wel mooi bij de standaard radiatoren

- Heeft iemand wel eens magneettape gebruikt om daarmee de fans te monteren?
- hoe lang is nog redelijk voor een doorlusverbinding tussen radiatoren? ik kom al snel op 4m...
- wij hebben nogal veel verschillende maten radiatoren hier, binnenruimte 50, 55, en 75 mm. En een convectorradiator 140 mm. Kan je dan bijvoorbeeld verschillende fans + heatfan5 aan een Heatfan controller hangen?
- Iemand ervaring met Sunon fans? https://www.amazon.de/-/en/HA60151V4-1000U-A99/dp/B07B63WJ5F lijkt een redelijke verhouding tussen 14,5dB(A) dB en 21,6m³/h
Ik heb magneettape geprobeerd, maar dat was absoluut niet krachtig genoeg (170 cm lang, met 10 ventilatoren van 8 cm). Ik kreeg het niet voor elkaar om de installatie met magneetjes of tape er goed onder te krijgen en heb daarom maar gekozen om er twee voetjes onder te draaien die de boel extra tegen de verwarming aandrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
jugo6 schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:02:

De acrtic f8 is veel sterker met 50 kuub meen ik, wel dan 20dB maar even duur. Wel 8cm.
15 of 20 dB gaat dat veel boeien? https://www.123pccenter.nl/Arctic-F8-80mm

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
PCJR schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:27:
[...]

De acrtic f8 is veel sterker met 50 kuub meen ik, wel dan 20dB maar even duur. Wel 8cm.
15 of 20 dB gaat dat veel boeien? https://www.123pccenter.nl/Arctic-F8-80mm
Decibel is volgens mij een logaritmische schaal, dus dat ga je wel meer horen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MevrouwDeKat schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:22:
[...]

Ik heb magneettape geprobeerd, maar dat was absoluut niet krachtig genoeg (170 cm lang, met 10 ventilatoren van 8 cm). Ik kreeg het niet voor elkaar om de installatie met magneetjes of tape er goed onder te krijgen en heb daarom maar gekozen om er twee voetjes onder te draaien die de boel extra tegen de verwarming aandrukt.
Goed om te weten. Ik ga een unit maken met 9 of 10x 140mm fans. Was ook van plan magneettape te gebruiken maar dat is blijkbaar niet sterk genoeg.

Zelf zie ik pootjes niet zo zitten. Denk dat 'm aan wat draadjes laat hangen. Draadjes zijn mooi weg te werken aan de binnenkant van de radiator dus denk dat ik er straks niks van zie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 09:42
Afgelopen weekend mijn 2 jaga's van ventilatoren voorzien.
De stuurprintjes van Bas werken prima!
Het doorlussen van de arctic P14 lukt, maar koppelen van meer dan 4 fans lukt niet met de onderlinge afstand die ik hanteer.
Ik leg 5 fans op 145cm en 10 fans op 210 cm (dus niet strak tegen elkaar aan).
Ik heb via amazon wat pwm verleng stukjes gekocht (€9,- voor 10 stuks).
Daarmee de fans goed kunnen doorkoppelen.

Ik gebruik de stuurprintjes "out of the box". De fans draaien dan met de door Bas ingegeven settings geheel temp gestuurd. Hoe hoger de aanvoer temp, hoe sneller ze draaien.
De cv nu op 50 graden staan en daarmee zijn de fans licht hoorbaar.
WAF is daarmee gehaald.

Verbetering is zeker mogelijk door te tweaken en ze slimmer aan te sturen.
Een testje om de sensor met je hand op te warmen levert onhoorbare fans op.

Het aansturen ga ik later mee bezig. Voor nu zeer tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazz0847
Tof, veel (stook)plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:49
Weet iemand hoe dik draad dat je in een standaard 4pin pwm connector kunt krimpen?

Ik maak me beetje zorgen om 2A door het erg dunne draad van standaard splitters/verlengers… vandaar. (Bij 0,3mm2, veel dikker dan standaard betrekke bereken ik verlies op 1W, wat dus warmte is in dat hele dunne draad)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat

MevrouwDeKat

Miauw

sOid schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:45:
[...]

Goed om te weten. Ik ga een unit maken met 9 of 10x 140mm fans. Was ook van plan magneettape te gebruiken maar dat is blijkbaar niet sterk genoeg.

Zelf zie ik pootjes niet zo zitten. Denk dat 'm aan wat draadjes laat hangen. Draadjes zijn mooi weg te werken aan de binnenkant van de radiator dus denk dat ik er straks niks van zie.
Opzich gingen magneetjes van Amazon wel ok, maar daar bleek ik zeker 3 pakjes * 25 magneetjes van nodig te hebben. Ook merk ik dat onze stofzuigrobot tegen de rand aanliep en de hele installatie dan weer van de verwarming afviel. Opzich zien de pootjes die ik er onder heb er beter uit dan ik had verwacht. Zal van de week wel even een foto maken van het eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:44
Ik lees al een tijdje mee in het topic, maar zou graag wat advies willen over het aantal toe te passen ventilatoren. Sommigen laten wat ruimte ertussen, sommigen leggen ze strak tegen elkaar aan.

Ik weet dat je een minimum aantal ventilatoren nodig hebt om genoeg luchtverplaatsing door de kamer te hebben. Maar heeft een aantal centimeters tussen de fans een positief effect ten opzichte van aansluitende fans? Anders dan eenmalige kostenbesparing door lager aantal benodigde ventilatoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Frisian1206 Voor mij was het voor de convectorput voornamelijk het kruispunt tussen de maat, het vermoedelijk voldoende werken en de opgegeven limiet van de gebruikte controller. Voor de overige radiatoren doe ik iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:16:
Weet iemand hoe dik draad dat je in een standaard 4pin pwm connector kunt krimpen?

Ik maak me beetje zorgen om 2A door het erg dunne draad van standaard splitters/verlengers… vandaar. (Bij 0,3mm2, veel dikker dan standaard betrekke bereken ik verlies op 1W, wat dus warmte is in dat hele dunne draad)
Goed punt. Ik heb net 10x P14 PWM PST-fans binnen maar kan nergens de draaddiameter vinden. Intussen al een mailtje gestuurd naar Arctic of zij me die info kunnen aanleveren.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:23
Na veel lezen hier en huilen van de huidige gasprijzen ben ik ook maar eens aan de knutsel gegaan.

Frames van aluminium U en L profiel vastgezet met popnagels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1lToW5-NliKouJjuWslnE4g3Cw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FD2rb4Zn85u4HbT1Yx60flsB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKmPsYQqWhePHzvGwz2nLdWLoXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdGeVUpMw40yKrQYssTcZx87.jpg?f=fotoalbum_large

8 en 12cm fans gekocht via amazon in de aanbieding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3A9XYjdvmF2IMKE4AKD_SM8MTks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2FvJHb9NUsgqXnOynaVpsdU.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn 4 units met 3x80mm en 1 unit van 4x120mm.
De fans vastgezet met rubber dempers (ali express)om contactgeluid te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48lsopF9hC3AjDQoTn4b8ZRUp5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4SLDfbpAaEK8kRvc6vs5Yev.jpg?f=fotoalbum_large

Kabelgoot aan de zijkant met dubbelzijdig tape van de action.
Hier zit een afgeknipte 6 delige fan verdeel kabel in waar alle fans aan vast zitten.
Dit zodat als er een fan kapot gaat ik hem los kan pluggen ipv solderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9x7ObbVeDnvHomjnZxq3DpkGiag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOxoDNx8hs6evOnOYE1wxN42.jpg?f=fotoalbum_large

Gaatjes in de zijkant knippen voor de draden en kapje erop.
ik heb stekkers met male female connector er aan gesoldeerd zodat ik ze kan koppelen.
Momenteel is alles in de unit paralel geschakeld en de units zelf in serie.

Fanguards geprint voor de 120mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xL62rC10nVygi6R6YLDVWzuez5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NffL23YLLGuB1KuGLUsZVcWD.jpg?f=fotoalbum_large

Kastje met thermostaat, volume knop en aansluiting voor adapter geprint en alles er in geschroefd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCzD1SlbCEgmqUQEBoQwvAIMBiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrT3TEoiciSBMIqkIlOa6SKS.jpg?f=fotoalbum_large

En het geheel van witte kunstof randen voorzien mbh dubbelzijdig tape.
En tochtstrip blokjes tussen unit en radiator tegen contact geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xelc890NURElHFEgU2el9KBrqtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPTn4tkxWcpmGHfrQrlWxrlS.jpg?f=fotoalbum_large

Montage is ipv dure magneten die weer contactgeluid doorgeven gedaan met een stuk 4mm elastiek tussen de eind U profielen en een stuk paracord daar aan het midden geknoopt
Met een veergesp kan ik ze strak tegen de onderkant van de radiator aan trekken van boven af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJlItZM74CUkbG5jFA7Rd-MzNiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTJxOGlrKnrPoxbRCo9GFgC8.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens staan de fans voluit te blazen.
De 4 units onder de 3mtr radiator hoor je niet veel van.
De 4x120mm unit is wat luidruchtiger.
Maar het klinkt als geld wat ik bespaar dus ik vind het prima.
Ps,
De poes weet niet wat hij er van moet denken.

Materiaal lijst:
Fans: https://www.amazon.nl/gp/...smid=A1A61ZWPD3ONW0&psc=1
Fan splitter:
https://www.onlinekabelsh...qA2bbyqu4CRIaAjsjEALw_wcB
Fan mount dempers:
https://a.aliexpress.com/_EzxuOWn
Thermostaat module:
https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209
5.5 mm DC jack:
https://www.tinytronics.n...5.5mm-female-mount-dc-025
Volume knop:
https://www.tinytronics.n...ontroller-board-5v-35v-5a
Adapter:
https://www.tinytronics.n...2v-2a-adapter-met-dc-jack

[ Voor 8% gewijzigd door 3dmazter op 01-10-2022 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
3dmazter schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:21:
Na veel lezen hier en huilen van de huidige gasprijzen ben ik ook maar eens aan de knutsel gegaan.

Frames van aluminium U en L profiel vastgezet met popnagels.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

8 en 12cm fans gekocht via amazon in de aanbieding.

[Afbeelding]

Het zijn 4 units met 3x80mm en 1 unit van 4x120mm.
De fans vastgezet met rubber dempers (ali express)om contactgeluid te voorkomen.

[Afbeelding]

Kabelgoot aan de zijkant met dubbelzijdig tape van de action.
Hier zit een afgeknipte 6 delige fan verdeel kabel in waar alle fans aan vast zitten.
Dit zodat als er een fan kapot gaat ik hem los kan pluggen ipv solderen.

[Afbeelding]

Gaatjes in de zijkant knippen voor de draden en kapje erop.
ik heb stekkers met male female connector er aan gesoldeerd zodat ik ze kan koppelen.
Momenteel is alles in de unit paralel geschakeld en de units zelf in serie.

Fanguards geprint voor de 120mm.

[Afbeelding]

Kastje met thermostaat, volume knop en aansluiting voor adapter geprint en alles er in geschroefd.

[Afbeelding]

En het geheel van witte kunstof randen voorzien mbh dubbelzijdig tape.
En tochtstrip blokjes tussen unit en radiator tegen contact geluid.

[Afbeelding]

Montage is ipv dure magneten die weer contactgeluid doorgeven gedaan met een stuk 4mm elastiek tussen de eind U profielen en een stuk paracord daar aan het midden geknoopt
Met een veergesp kan ik ze strak tegen de onderkant van de radiator aan trekken van boven af.

[Afbeelding]
Gewoon Ultra leuk om te zien dat iedere keer iemand het weer net effe anders doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
sOid schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:59:
[...]

Goed punt. Ik heb net 10x P14 PWM PST-fans binnen maar kan nergens de draaddiameter vinden. Intussen al een mailtje gestuurd naar Arctic of zij me die info kunnen aanleveren.
De kabels aan de fans pakken alleen de stroom van die fan, dat gaat wel goed. De distributie vanaf de controller pakt de gezamenlijke stroom.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
3dmazter schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:21:
is wat luidruchtiger.
Maar het klinkt als geld wat ik bespaar dus ik vind het prima.
Haha als mijn vrouw gaat klagen gebruik ik dit als antwoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MevrouwDeKat

MevrouwDeKat

Miauw

Dit is hoe mijn Setup er uiteindelijk onder is gekomen. aan de linkerkant hangen de controle kastjes op z'n kop. In de kunstofbehuizing heb ik aan de voorkantkant magneetstrip gebruikt (werkte niet voldoende) en aan de andere kant magneetjes van Amazon. Voordeel is dat ik de magneetjes kan stapelen, waardoor ik de breedte van de radiator kon overbruggen. 1radiator was namelijk 75mm breed, en de andere 65cm. Aan de voorkant zie je niet dat ze aan de achterkant nog wat speling hebben.

Ben heel benieuwd wat het effect zal zijn, maar ik probeer de verwarming in huis zo lang mogelijk uit te laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzCRjQ0Vfxn-GBkXNoJc8qUOgL0=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/X0pQPBamjSYfDOKnzA27UY8E.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:05:
[...]

De kabels aan de fans pakken alleen de stroom van die fan, dat gaat wel goed. De distributie vanaf de controller pakt de gezamenlijke stroom.
Maar op het moment dat je PST-fans gebruikt, dan gaat dat toch niet helemaal op? Fan nr 10 krijgt dan stroom via fan 1 t/m 9, zeg maar. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MevrouwDeKat schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:20:
Dit is hoe mijn Setup er uiteindelijk onder is gekomen. aan de linkerkant hangen de controle kastjes op z'n kop. In de kunstofbehuizing heb ik aan de voorkantkant magneetstrip gebruikt (werkte niet voldoende) en aan de andere kant magneetjes van Amazon. Voordeel is dat ik de magneetjes kan stapelen, waardoor ik de breedte van de radiator kon overbruggen. 1radiator was namelijk 75mm breed, en de andere 65cm. Aan de voorkant zie je niet dat ze aan de achterkant nog wat speling hebben.

Ben heel benieuwd wat het effect zal zijn, maar ik probeer de verwarming in huis zo lang mogelijk uit te laten.

[Afbeelding]
Oh da's best netjes zo ja. Heeft je kat al een tik gehad van een van die fans? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
sOid schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:25:
[...]

Maar op het moment dat je PST-fans gebruikt, dan gaat dat toch niet helemaal op? Fan nr 10 krijgt dan stroom via fan 1 t/m 9, zeg maar. Of zie ik iets over het hoofd?
Stroom door de distributie tak van de pst kabels geld het stroom probleem denk ik voor ja. Stroom is wel gelijk door de hele serie, niet hoger bij fan 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:34:
[...]

Stroom door de distributie tak van de pst kabels geld het stroom probleem denk ik voor ja. Stroom is wel gelijk door de hele serie, niet hoger bij fan 10
Ja precies. Ok. Ben benieuwd of ik wat van Arctic hoor. Zo ja, dan laat ik het hier weten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
Hoppa, it works.
Wel ff gepiel weer, inline solderen. Maar ging prima. Afwerking moet eigenlijk wat beter magoed.
De controller doet het ook goed. Stand 1 is op 1m volgens mij echt niet hoorbaar. Ik heb 3 controllers, 1 ervan heeft volgens mij een defect. Die schakelt de fans niet uit nadat ze zijn aangegaan, en zoemt ook stukje meer dan de andere 2. Al gemaild erover.

Morgen onder de rad monteren/klemmen.

So far so good.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwD_buct8SNazUIM_owrc0vfThw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EkNG2cZ3cyq66AEeLHOXHvBl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XwF9CyXeFGvfxe8qvMzvdic_qs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZrqNj5lrj4ZlAosUMCtqm7b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbb8WzHwIiaR9IBFCp-GayITHPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0D5tis1OXTHTri8Hld8k0S6m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUupxqDLW62iNoddMhuvyHRH_XE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZznworp7TNXafIR6WOvh1Yu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/av5fVal0iIIqMMzfu5-UuKF6XXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycZTQ5snoupj20X6PKXiXYjT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xel7ZJ_7JLxtrr6KPdLrHiqptYk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YflkxBswP0N9v1mYykhQRmw0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsXkMo6BTbITehk2yHYtWVSebQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpVY6aK3mNT3ZM0smXdllqAr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0YHS_awCDklFwuVWJdnqGv-tCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChnZyGdH6maQE2Amr2ZrF4MZ.jpg?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

sOid schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:36:
[...]

Ja precies. Ok. Ben benieuwd of ik wat van Arctic hoor. Zo ja, dan laat ik het hier weten!
Fijn dat je ons op de hoogte houdt! Ik gebruik een Noctua NA-FC1 controller en die kan max 3A aan. Voeding is 2,08A. Vorig stookseizoen heb ik probleemloos 10 stuks Arctic P14 PWM PST fans gebruikt, dat is 10 x 0,12 = 1,2A. Afgelopen zomer heb ik er 4 bij geplaatst om ook het laatste stukje vrije ruimte in de convectorput vol te leggen, dus dat zijn er nu 14 achter elkaar. 14 x 0,12 = 1,68A dus dat valt ruim binnen de specs van de controller en rond de 80% van de voeding (aanname dat de NA-FC1 een verwaarloosbaar eigen verbruik heeft). Het stookseizoen is voor ons nog niet begonnen, dus een praktijktest ontbreekt nog. Maar ik heb er geen moment bij stil gestaan dat de kabeltjes wel eens de bottleneck zouden kunnen worden!

• Ronald
@JME
Maar ik heb er geen moment bij stil gestaan dat de kabeltjes wel eens de bottleneck zouden kunnen worden!
Bottleneck is misschien een groot woord, gaat mij alleen om beperken warmteontwikkeling in de draadjes… Ik heb bij kennis een 4kW PV- omvormer gevonden die aan 0,75mm2 hing(hangt)… voelbaar warm dus… al jaren zo ook… maar dat soort grapjes heb ik liever niet bij mij thuis, dus vandaar dat ik er even in duik.

• HBO88
Ronald schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:37:
@JME
[...]

Bottleneck is misschien een groot woord, gaat mij alleen om beperken warmteontwikkeling in de draadjes… Ik heb bij kennis een 4kW PV- omvormer gevonden die aan 0,75mm2 hing(hangt)… voelbaar warm dus… al jaren zo ook… maar dat soort grapjes heb ik liever niet bij mij thuis, dus vandaar dat ik er even in duik.
Goed dat je daarover nadenkt. Het is natuurlijk wel zo dat dat het stroomverbruik is bij volle snelheid. En je zult niet altijd 10+ fans continu op volle snelheid laten draaien.
Als we draaddikte weten kun je er goed iets over zeggen, maar ik verwacht dat dat het geen probleem is.
bij 0.5mm2 kan bijv. prima 1,5A hebben continu.

• Ronald
@HBO88 ,33 ook nog wel, maar ik vermoed dat commerciële splitters een hoop dunner zijn. Vandaar mijn initiële vraag hoeveel mm2 ik in zo’n connector kan krijgen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
@Ronald Ik denk dat het een molex 2510 connector is.
bij molex is dat de categorie wire to board
https://www.molex.com/mol...=wire_to_board_connectors
de pinnen zijn geschikt voor 0.33mm2 en max 3A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@HBO88 topper, ik heb nota bene op de site van molex zitten zoeken

• JME

JME

zeg maar Jamie

HBO88 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:49:
Goed dat je daarover nadenkt. Het is natuurlijk wel zo dat dat het stroomverbruik is bij volle snelheid. En je zult niet altijd 10+ fans continu op volle snelheid laten draaien.
Dat is toch juist wat PWM doet? Alle fans op volle snelheid, alleen niet 100% van de tijd. Maar de pieken blijven gelijk.

• HBO88
JME schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:02:
[...]

Dat is toch juist wat PWM doet? Alle fans op volle snelheid, alleen niet 100% van de tijd. Maar de pieken blijven gelijk.
Ik snap je opmerking denk ik niet helemaal. De pieken blijven wel gelijk inderdaad, maar het gaat uiteindelijk om de gemiddelde stroom.
Als je bijv. 10% PWM hebt, heb je 10% de piek zoals je zegt, maar de overige 90% niets.
Dat geldt dus ook voor de stroom die erdoor looopt.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Klopt, maar je installatie (power, controller, bekabeling) moet toch niet alleen met het gemiddelde kunnen omgaan, maar juist met de piekbelasting?

• Ronald
Het is goed gebruik om te ontwerpen op de maximale belasting ;)

Maar warmte ontwikkeling zal ook met pwm deellast lager zijn.
Stuur je de fans aan via spanning verlaging dan zou je hogere deellast stroom verwachten dan het gemiddelde met pwm.

Ofwel, gewoon ontwerpen voor max :Y

• Ronald
sOid schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:59:
[...]

De pst kabels lijken 2 draden de connector in te sturen, dat is wat ik hoopte te doen, maar dan kun je dus maximaal ,16mm2 / 24awg gebruiken. Dunner dan me lief is.

Ik ga voor de distributie een andere oplossing zoeken ;)

• PCJR
Ronald schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:37:
@JME
[...]

Mijn 35mm2 accukabels worden ook warm als ik met solar de accupack aan het laden ben met 5 kW ( 75A ongeveer ) :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@PCJR prima als ze daar voor ontworpen zijn ;)

Verder beter safe than sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Klaar.
Ofja, er moeten nog 2 stuks type22 rads...
Geluid is lijkt het wat meer nu het gemonteerd is. Nu hoor ik ook wel vrij goed. En de cv is altijd overdag aan, dus denk niet dat we er last van gaan hebben. Maar eerlijk, ik dacht dat eht stiller zou zijn. Mss is het de aansturing en zou pwm stiller zijn, geen id. Geluid lijkt van de fans te komen en niet zozeer de airflow (wat die is vrij weinig).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/496itz61NHUDT0Rh0uUMqXX48Fk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1biQa4Fsh1mMsujh3vrZhGpr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wtCm7xS6kYMtd0yKKHCunGmYgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwE7pa1VaaZ6Zhggv7ASNCe8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTzMS_nRHxhiJhpYgBOdzwuoV1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLWWOqPsN9amdr67IfhfoA7l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YObXaT_VEAKgM3VgpCpDXTbHyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MkVLbPFtCaWY7Yp7cPIZWsin.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 28-09-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@PCJR Jammer, dan heb je het zo mooi gemaakt en dan zie je er niets meer van ;)
Ga ik me onbewust toch afvragen of je het deel dat je nog wel ziet misschien ook wat netter zou kunnen wegwerken.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

PCJR schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:55:Geluid is lijkt het wat meer nu het gemonteerd is. Nu hoor ik ook wel vrij goed. En de cv is altijd overdag aan, dus denk niet dat we er last van gaan hebben. Maar eerlijk, ik dacht dat eht stiller zou zijn. Mss is het de aansturing en zou pwm stiller zijn, geen id. Geluid lijkt van de fans te komen en niet zozeer de airflow (wat die is vrij weinig).
Neem een tablet of goede telefoon met een decibel app en meet elke keer op de zelfde afstand de dB's los uit de constructie en gemonteerd.
Als je dat echt met een afgemeten afstand doet en de tablet/phone vast zet, kun je kijken of wat je meet overeenkomt met wat je hoort.

Het type fan kan enorme verschillen >> 10 dB, geven, zie mijn eerdere plaatjes. Maar dat probleem heb je nu niet bij 1 type....
Mss contact geluid technisch de fan "houder" van de 22-radiator mechanisch ontkoppelen? Immers metaal op metaal? Effe wat schuim tocht strip reepjes er tussen op een aantal plaatsen dat je jet metaal-metaal contact kwijt bent?

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 28-09-2022 18:56 . Reden: schuin=schuim ]

• sOid
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:00:
[...]

De pst kabels lijken 2 draden de connector in te sturen, dat is wat ik hoopte te doen, maar dan kun je dus maximaal ,16mm2 / 24awg gebruiken. Dunner dan me lief is.

Hoeveel fans wil je aan elkaar knopen dan? Want zo'n P14 PWM PST is 0.12A per stuk. Voor 10 stuks (wat ik wil gaan schakelen) is dat dus 1.2A.

Uitgaande van 0.16mm2/25awg mag je volgens deze tabel max 2.7A over die draden laten lopen. Dan zou ik safe zitten toch?

Ik heb trouwens wel een 12V/3A trafo besteld. Kan dat nog kwaad? Is nooit een probleem om meer vermogen erin te stoppen toch? De hardware die je erop aansluit bepaalt het opgenomen vermogen?

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 28-09-2022 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@PCJR Supernetjes, complimenten! Wellicht hoor je resonantie van de fans nu?

• PCJR
route99 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:12:
[...]
Neem een tablet of goede telefoon met een decibel app en meet elke keer op de zelfde afstand de dB's los uit de constructie en gemonteerd.
Als je dat echt met een afgemeten afstand doet en de tablet/phone vast zet, kun je kijken of wat je meet overeenkomt met wat je hoort.

Het type fan kan enorme verschillen >> 10 dB, geven, zie mijn eerdere plaatjes. Maar dat probleem heb je nu niet bij 1 type....
Mss contact geluid technisch de fan "houder" van de 22-radiator mechanisch ontkoppelen? Immers metaal op metaal? Effe wat schuin tocht strip reepjes er tussen op een aantal plaatsen dat je jet metaal-metaal contact kwijt bent?
Ik vind het goed zo :) Gezien de hele rij klemt tussen de radiator, kan ik hier ook niks meer tussen proppen. Alleen een laagje tape gaat nog denk ik. Ik ga straks beginnen aan radiator2 :+

• PCJR
JME schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:00:
@PCJR Jammer, dan heb je het zo mooi gemaakt en dan zie je er niets meer van ;)
Ga ik me onbewust toch afvragen of je het deel dat je nog wel ziet misschien ook wat netter zou kunnen wegwerken.. :X
Nee precies, haha de achterkant is t gewoon, niet erg. Way prima zo :9

• PCJR
sOid schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:51:
[...]

Hoeveel fans wil je aan elkaar knopen dan? Want zo'n P14 PWM PST is 0.12A per stuk. Voor 10 stuks (wat ik wil gaan schakelen) is dat dus 1.2A.

Uitgaande van 0.16mm2/25awg mag je volgens deze tabel max 2.7A over die draden laten lopen. Dan zou ik safe zitten toch?

Ik heb trouwens wel een 12V/3A trafo besteld. Kan dat nog kwaad? Is nooit een probleem om meer vermogen erin te stoppen toch? De hardware die je erop aansluit bepaalt het opgenomen vermogen?
Klopt en klopt 8)

• Ronald
@sOid misschien overdrijf ik ;)
16x Noctua nf-a9, 1,6A totaal

Zie trouwens dat Noctua y-splitters meelevert, scheelt werk als minimaal die ,16mm2 zijn.

• HBO88
ik krijg vandaag de noctua verlengkabels binnen. zal straks kijken wat er staat op de draden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bazz0847
Ronald schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:00:
[...]

Ik zou me hier echt niet al te druk om maken hoor! De Arctic fans hebben AWG 24 draad eraan zitten, dat is hooguit 100 milliohm per meter. Oftewel met 15 fans op 2A en 3 meter radiator (behoorlijk extreem) een spanningsval van 0.6 volt maximaal. En dan ga ik er zelfs nog vanuit dat alle fans aan het uiteinde van die 3 meter zitten, wat niet zo is (ze zitten gedistribueerd). Die 0.6V ga je echt niet merken 🙂

• Ronald
@Bazz0847 ik heb binnen paar uur antwoord van Noctua: hun splitters zijn 24awg. 26awg.

Dat mag wat ik zo snel vind 1,7A hebben - net aan de goede kant van okay.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 28-09-2022 18:40 ]

• MevrouwDeKat

MevrouwDeKat

Miauw

sOid schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:26:
[...]

Oh da's best netjes zo ja. Heeft je kat al een tik gehad van een van die fans? :+
Nee, ze draaien nog niet definitief want de verwarming heb ik nog niet aangehad. Tijdens het testen heb ik wel mijn vinger er tussen gehad (geen aanrader, het bloedde flink).

• PCJR
How. Hold. Error.
Deze avond eerste cv run gedaan van uurtje of 1.5.
Kom ik boven nadat de cv al 30min uit is. Draaien de fans nog... standje 2.
Ook op standje 1 gaan ze nog niet uit. Radiator voelt toch echt niet meer warm. Kabeltje maar uitgetrokken. Truste.

• ijdod
@PCJR Kan het zijn dat je hele radiator nu als klankkast gaat fungeren , zo gemonteerd?

Los van geluid (zucht): Zou het voor de airflow nog winst opleveren bij zo'n 22 radiator om de zijkanten dicht te maken?

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 29-09-2022 13:14 . Reden: edit ter verduidijking ]

• Seafarer
Zou het nog winst opleveren bij zo'n 22 radiator om de zijkanten dicht te maken?
Winst in minder herrie bedoel je? Of meer naar boven blazen?

• route99

route99

@ijdod Zo lijken me de Speedcomfort ook gemonteerd, die horen diverse mensen ook, maar dat komt imho door de kleine fans die hard moet draaien, dat geeft per definitie al meer kans op geluid.
@Seafarer Met wat isolatie strip schuim er tussen toch mechanisch het geluid iig ontkoppelen lijkt me toch wel erg nuttig. Dan sluit je iig dat uit en het is in principe normaliter makkelijk uit te voeren,

• Seafarer
route99 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:24:
@ijdod Zo lijken me de Speedcomfort ook gemonteerd, die horen diverse mensen ook, maar dat komt imho door de kleine fans die hard moet draaien, dat geeft per definitie al meer kans op geluid.
@Seafarer Met wat isolatie strip schuim er tussen toch mechanisch het geluid iig ontkoppelen lijkt me toch wel erg nuttig. Dan sluit je iig dat uit en het is in principe normaliter makkelijk uit te voeren,
Uit deze zin: " Zou het nog winst opleveren bij zo'n 22 radiator om de zijkanten dicht te maken?" begreep ik de fysieke zijkant van de radiator, niets ontkoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnS72
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
PCJR schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:02:
How. Hold. Error.
Deze avond eerste cv run gedaan van uurtje of 1.5.
Kom ik boven nadat de cv al 30min uit is. Draaien de fans nog... standje 2.
Ook op standje 1 gaan ze nog niet uit. Radiator voelt toch echt niet meer warm. Kabeltje maar uitgetrokken. Truste.
Dat was toch Heatfan Smart waar je mee aan het knutselen was? Ik dacht dat die al inschakelden bij 25 graden.

Mogelijk schakelen ze dan bij een lagere temperatuur pas weer uit. Een radiator zal 30 minuten nadat de cv uit is toch nog wel in de buurt van de 25 graden zijn?

• route99

route99

Seafarer schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:32:
[...]

Uit deze zin: " Zou het nog winst opleveren bij zo'n 22 radiator om de zijkanten dicht te maken?" begreep ik de fysieke zijkant van de radiator, niets ontkoppelen.
??? Die strippen met fans zitten toch volledig aan de onderkant? Dus imho pak je het daar aan. Ik zie niks in die zijkant ontkoppeling, dus ik mis jouw connectie hiermee compleet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:45

JJJ

Ik heb de modules van @Bazz0847 hier nu ook werkend. Mooi weggewerkt onder twee t22 radiatoren met Arctic 80mm PWM fans. Werkt mooi, communicatie via wifi loopt ook goed. Vooral makkelijk dat het zo goed als plug & play is (al moet je nog wel zelf even wat tweaken met de Arduino).

Voor wie het helpt: de communicatie via de usb -> microusb ging bij mij niet helemaal lekker: ik moest wel de goede baud rate kiezen. Voor een leek als ik (op dit vlak) was dat niet meteen duidelijk.

Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat brengen qua geluid, comfort en besparing op gas!

• Seafarer
route99 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:58:
[...]
??? Die strippen met fans zitten toch volledig aan de onderkant? Dus imho pak je het daar aan. Ik zie niks in die zijkant ontkoppeling, dus ik mis jouw connectie hiermee compleet.
:) De connectie is dat jij ontkoppelt en ik niet.

Ik dacht dat hij de volledige hoogte van de radiator aan beide zijden wilde dicht maken om het geluid wat daar uit kwam te elimineren. Eventueel met dempend materiaal.

• ijdod
@Seafarer @route99 In bedoelde zijkanten zichtmaken tbv airflow. Heb ik hierboven wat aangepast om duidelijker te maken.

Wat het lawaai betreft: ja, kleine fans zijn luider, maar ik kan me voorstellen dat trillingen doorgegeven worden aan de radiator zelf en daardoor versterkt kunnen worden.

• route99

route99

@ijdod En ik heb inmiddels al 2x geschreven dat ik het gebouwd fan systeem geluidmatig/mechanisch zou ontkoppelen, met schuim erbij nog?
Lijkt in de verste verste niet op waar je nu mee terug komt, de zijkanten dicht maken? Deze verwarring komt heel vreemd binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Ik regeerde slechts op de melding dat geluid van PCJR tegenviel. Mijn opmerking over fans was nog op jouw initiele reactie dat kleine fans lawaaieriger zijn. Daarbij gaan jij en seafarer vervolgens vol in de discussie over een aanname over waar ik het over heb.Chill.

Met het dichtmaken bedoel ik de zijkanten van de 22 radiator dichtmaken voor airflow containment. Zodat de airflow er daar niet uit de zijkanten ontsnapt. Zodat de werking (warmteoverdracht) zo efficient mogelijk is. Gewoon een algemeen punt voor degelijke radiatoren. Bij een convectorput heb je die containment namelijk auromatisch, idem bij de plaatjes van de moderne convectoren.

[ Voor 60% gewijzigd door ijdod op 29-09-2022 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16-09 11:14
Heeft iemand advies voor een 20cm diep / 2m breed plintradiator? Ik weet het exacte model / merk niet.
Radiator ziet er onder de kap zo uit: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/111988_1544667_1.gif 200mm fans zijn vrij prijzig. Heeft het zin om er 140mm fans onder te hangen? Het zal dan niet de volledige diepte kunnen bedekken.

Staat niet in een put, gewoon tegen de achtergevel onder het raam.

Kan er ook ~36 100mm fans onder plaatsen maar dan heb ik waarschijnlijk hogere stroomkosten dan dat het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten730
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 18:02
Misschien zijn deze wel een optie:
uitvoering: Noctua NF-A20-FLX, 200mm
Ook in PWM uitvoering verkrijgbaar.

Schijnbaar goede fans, zelf geen ervaring mee...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bazz0847
WhatsMyUsername schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:33:
Heeft iemand advies voor een 20cm diep / 2m breed plintradiator? Ik weet het exacte model / merk niet.
Radiator ziet er onder de kap zo uit: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/111988_1544667_1.gif 200mm fans zijn vrij prijzig. Heeft het zin om er 140mm fans onder te hangen? Het zal dan niet de volledige diepte kunnen bedekken.

Staat niet in een put, gewoon tegen de achtergevel onder het raam.

Kan er ook ~36 100mm fans onder plaatsen maar dan heb ik waarschijnlijk hogere stroomkosten dan dat het oplevert.
Het heeft zeker zin om er 140mm fans in te leggen! De luchtstroom verdeeld zich als het goed is in de hoogte redelijk snel over de hele breedte door de drukval, waardoor je toch een groot deel van de breedte benut :) Qua warmte-opbrengst heb ik een paar posts terug een voorbeeldberekening gemaakt. Per 100m3/uur luchtverplaatsing krijg je ongeveer 200W extra warmte bij 35 graden CV watertemperatuur. Dat merk je erg goed, als je 15 van die P14 fans monteert en op 60% van max toerental laat draaien (lekker stil) is dat equivalent aan 2 kW (dikke straalkachel) terwijl je CV maar op 35 graden hoeft te stoken. Zonder fans moet je doorgaans al gauw naar >50 graden CV water om vermogen in de kW-range uit een radiator te krijgen. En dat scheelt weer behoorlijk in het rendement van de ketel, en dus in het gasverbruik. Zie o.a. dit plaatje, uit een ander topic gekaapt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zwMLf-Dzkw17KlqeUw0hN7MT34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dieg37DmC4FGP7vtKCgl2U1z.png?f=fotoalbum_large
De rookgastemperatuur is een paar graden boven je water retourtemperatuur, dus hoe lager de retourtemperatuur hoe efficienter de CV ketel werkt en hoe minder gas je dus verbruikt. Voor het idee: in mijn woning heb ik 30 fans geplaatst en daarmee de CV retour temperatuur met zo'n 15 graden kunnen verlagen (stook nu met warmtepomp op lage temperatuur, mede mogelijk gemaakt hierdoor).

Qua value for money zijn de Arctic P14 PWM PST in value pack uitvoering wel goed is mijn ervaring. Ik heb er 30 van draaien naar grote tevredenheid. Aansturen kun je met mijn module doen bijvoorbeeld, dat is plug en play :) als je wilt knutselen heeft Ali ook printjes (maar dan is de regeling eigenlijk te eenvoudig om echt goed te functioneren imo).

Sinds kort heb ik trouwens een webshop online gezet voor de modules, hopelijk mag ik die hier een keer vermelden voor de handigheid: https://www.sdr-engineering.nl/webshop

Scheelt veel DM en Marktplaats berichtjes :Y)

Door de grote interesse heb ik een backlog van +-3 weken, ik probeer die deze maand weg te werken door een extra grote batch printplaten te maken. Als je nu bestelt krijg je versie R05 met wat leuke nieuwe features.

Ik heb flink geklust in de avonduren: de modules komen vanaf nu voorgeladen met firmware en hoeven niet meer opnieuw geprogrammeerd te worden om instellingen te wijzigen. Er is nu ook een configuratiepagina (a la internetrouter) om alles in te stellen zonder dat je MQTT nodig hebt, en je kunt de module met een knopje in deze configuratiemodus zetten, dan een QR-code scannen om naar de configuratiepagina te gaan. Daar kun je alle parameters wijzigen (plaatjes met uitleg staan erbij) en kun je de status van de sensoren e.d. uitlezen. Uiteraard zit de MQTT en Home Assistant integratie er ook nog in 8) Als je ze stand-alone zou willen gebruiken en de standaardinstellingen goed vindt, hoef je niets van dit alles te doen en is het simpelweg aansluiten en klaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Bazz0847 op 01-10-2022 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Bazz0847 Ik heb de 25ste een bestelling geplaatst, krijg ik dan ook R05? :P

Ik vind het echt leuk dat dit soort producten door (leden van) de community worden ontwikkeld en verkocht. Gebruik ook al een tijd naar volle tevredenheid een Itho MV-module, gekoppeld aan HA, ontwikkeld door een andere tweaker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
sOid schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:09:
@Bazz0847 Ik heb de 25ste een bestelling geplaatst, krijg ik dan ook R05? :P

Ik vind het echt leuk dat dit soort producten door (leden van) de community worden ontwikkeld en verkocht. Gebruik ook al een tijd naar volle tevredenheid een Itho MV-module, gekoppeld aan HA, ontwikkeld door een andere tweaker :)
Thanks! Het is ook echt heel leuk om ze te verkopen moet ik zeggen, en ik vind het ook super leuk dat veel Tweakers verbetertips en ideeën geven. Ik probeer de goede allemaal te implementeren!

En je krijgt inderdaad R05!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Heeft een van jullie wel eens geprobeerd om fans aan L-profielen te bevestigen met van die anti-vibratie plugjes? Zou dat nuttig zijn om eventuele resonantie te voorkomen, of is dat overbodig en kan ik net zo goed bijgeleverde schroefjes gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/813LDOmKAcL._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@sOid ik ben van plan fans te verbinden met L -profielen als @PCJR, en dan op tochtstrip in de Jaga’s

Als het handelbaar stevig is zal ik de pluggen gebruiken, Noctua levert die toch mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Ronald Oh nu je tochtstrip noemt, dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Tochtstrip op L-profiel, daarop de fans laten rusten en gewoon vanaf de onderkant vastzetten met bijgeleverde schroeven.

Kan ook nog met van die rubberen meubelviltjes eventueel. Hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:44
sOid schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:08:
Heeft een van jullie wel eens geprobeerd om fans aan L-profielen te bevestigen met van die anti-vibratie plugjes? Zou dat nuttig zijn om eventuele resonantie te voorkomen, of is dat overbodig en kan ik net zo goed bijgeleverde schroefjes gebruiken?

[Afbeelding]
Deze ben ik ook van plan te gebruiken icm kunststof L-profiel voor in de convectorput. Mes snijdt aan twee kanten mijns inziens: de rubberen mounts ontkoppelen de fans van het hoekprofiel én het platte rubberen gedeelte dat rechtstreeks op de convector ligt, ontkoppelt het hoekprofiel van de convector. Zal alleen nog een maandje duren voordat ik de resultaten van deze aanpak kan testen en delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Frisian1206 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:36:
[...]

Deze ben ik ook van plan te gebruiken icm kunststof L-profiel voor in de convectorput. Mes snijdt aan twee kanten mijns inziens: de rubberen mounts ontkoppelen de fans van het hoekprofiel én het platte rubberen gedeelte dat rechtstreeks op de convector ligt, ontkoppelt het hoekprofiel van de convector. Zal alleen nog een maandje duren voordat ik de resultaten van deze aanpak kan testen en delen.
Ja mijn situatie is anders, de hele unit komt bij mij onder een radiator te hangen. En inderdaad, duurt bij mij ook nog even voordat ik resultaten kan delen ;) Al ben ik van plan morgen met het voorbereidende werk te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

sOid schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:32:
@Ronald Oh nu je tochtstrip noemt, dat kan ik natuurlijk ook gebruiken. Tochtstrip op L-profiel, daarop de fans laten rusten en gewoon vanaf de onderkant vastzetten met bijgeleverde schroeven.

Kan ook nog met van die rubberen meubelviltjes eventueel. Hmm.
Hier heb ik meubelviltjes in de hoek van het L-profiel geplakt, zodat in één keer zowel de onderkant als de zijkant van de fan geen direct contact maakt. Ook een meubelviltje tussen twee fans onderling geplakt. Nadeel van schroefjes is dat je heel nauwkeurig moet voorboren in je L-profiel, daarom heb ik tie-wraps gebruikt om de fans erop vast te zetten; daar kun je ook de kabels meteen mee vastzetten. Idem om twee naast elkaar gelegen fans onderling te fixeren. De hele constructie wordt dan zo stijf als een plank. Dan nog rubber tochtstrips onder beide L-profielen en hupsakee op de convector in de put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@sOid Bij de grote Noctuas zitten ze er bij fans gratis bij. Helpt vast, heb ze dan ook gemonteerd met die rubbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:38:
[...]

Hier heb ik meubelviltjes in de hoek van het L-profiel geplakt, zodat in één keer zowel de onderkant als de zijkant van de fan geen direct contact maakt. Ook een meubelviltje tussen twee fans onderling geplakt. Nadeel van schroefjes is dat je heel nauwkeurig moet voorboren in je L-profiel, daarom heb ik tie-wraps gebruikt om de fans erop vast te zetten; daar kun je ook de kabels meteen mee vastzetten. Idem om twee naast elkaar gelegen fans onderling te fixeren. De hele constructie wordt dan zo stijf als een plank. Dan nog rubber tochtstrips onder beide L-profielen en hupsakee op de convector in de put.
Dank voor de tips! Slim om die rubbertjes in de hoek te plakken. Maar die tiewraps blijf je zien toch? Dat is in mijn situatie geen optie. Blijft half in het zicht namelijk.

Heb zelf-centrerende boortjes dus komt vast goed ;)
route99 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:06:
@sOid Bij de grote Noctuas zitten ze er bij fans gratis bij. Helpt vast, heb ze dan ook gemonteerd met die rubbers.
Goed dat je het zegt. Dan heb ik er sowieso een paar van in huis om het mee te proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
sOid schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:08:

[Afbeelding]
Ja dat werkt perfect.
Een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

sOid schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:16:
[...]

Dank voor de tips! Slim om die rubbertjes in de hoek te plakken. Maar die tiewraps blijf je zien toch? Dat is in mijn situatie geen optie. Blijft half in het zicht namelijk.
Klopt, die komen inderdaad in het zicht. Maar met zwarte fans, zwarte L-profielen en zwarte tie-wraps maakt dat niet zoveel meer uit als ze in een convectorput komen te liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@3dmazter Je schrijft "Montage is ipv dure magneten die weer contactgeluid doorgeven gedaan met een stuk 4mm elastiek tussen de eind U profielen en een stuk paracord daar aan het midden geknoopt."

Heb je hier en fotootje van? Het monteren is het (vermoedelijk) laatste puzzelstuk bij mijn opstelling. Dit klinkt als een mooie oplossing, maar ik zie dat elastiek nog niet helemaal voor me :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
sOid schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:31:
@3dmazter Je schrijft "Montage is ipv dure magneten die weer contactgeluid doorgeven gedaan met een stuk 4mm elastiek tussen de eind U profielen en een stuk paracord daar aan het midden geknoopt."

Heb je hier en fotootje van? Het monteren is het (vermoedelijk) laatste puzzelstuk bij mijn opstelling. Dit klinkt als een mooie oplossing, maar ik zie dat elastiek nog niet helemaal voor me :)
Geen foto maar wel een zeer duidelijke tekening.
Rood is 4mm elastiek welke vastzit door 2 gaatjes te boren en elastiek er door met een knoop aan de onderkant
Blauw is 4mm paracord welke met een klemgesp vast zit aan de bovenkant.
Mocht je geen rooster hebben kun je een klein plankje met 1 gat erdoor op de lamellen tussen de radiator leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTjMPXFgKxK2OgfKGSt0LPQH-Ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXpnYQcuKd8LLPcswypiXrov.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@3dmazter Ah op die manier! Slim! En 1 'ankerpunt' is dus sterk genoeg voor jouw unit? Het is natuurlijk eenvoudig om er eventueel een 2e stukje paracord aan te knopen.

Mooie manier dit, en zowel paracord als elastiek al in huis :) Wel kans dat het elastiek op termijn gaat uitrekken maar is natuurlijk eenvoudig om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
@sOid als het elastiek uitrekt kun je de gespt iets strakker spannen

De 3x80mm units hangen aan 1 touw.
De 4x120mm unit aan 2 touwen.

[ Voor 33% gewijzigd door 3dmazter op 01-10-2022 20:47 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MrMalice
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-06 21:06
Hierbij een aantal foto's van mijn zelfbouw project. Zetwerk ontworpen en laten maken. Fans met rubbers (Ali) vastgezet dus geen trillingslawaai. Het bekende €4 temperatuur-relais bord samen met een €3,5 pwm generator bord (3 individuele outputs) voor de aansturing. In behuizing met plaat zodat ie aan de scheidingswand hangt. Pwm op 35%, nauwelijks waarneembaar. Totaal 40x P14 in twee convectorputten 😎. Ben erg benieuwd wat het gaat doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXJhFoAtA0qOc11dOxYkPtpBtT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTPdQiSRc1W67ZTR3gSddFWq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfAFGJBw30DUfKUE9x8wKSQjSdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3un5cPZjHUlPpYDZeLkQOPa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfBDrMXf_fmMakbYntWwz9RMfEc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PbvKCTdokGe0CfcDz0UN2GG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoRbes0XdOAqWIhZzEy2QRFD3nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tb5P5N0684IdDtVDESS25C5x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 21:30
Mensen, ik vind het allemaal geweldig wat hier wordt ontworpen en getest aan zelfbouw DBE systemen! Zelf wil ik ook zoiets gaan doen.

Ik heb even een andere opmerking/vraag waar ik benieuwd ben naar de meningen hier op het forum:

De media en installatiebranche push heel erg vloerverwarmingen voor begane vloeren (LTV). Maar zijn convectorputten (met ventilatoren) energietechnisch (en dus ook qua kosten) in het gebruik niet voordeliger en ook meer praktisch dan de traditionele warmwater vloerverwarmingen? Ook omdat de laatste vaak ook uren lang / ook ‘s nachts vaak staan te draaien?

@MrMalice, heb je je ventilator ‘banks’ al in gebruik? Wat zijn de ervaringen?

[ Voor 7% gewijzigd door Marc_Sway op 02-10-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Vloerverwarming is een veel groter oppervlak wat warm wordt.
Dus ik denk dat dit altijd beter is dan radiatoren of convectors.
Maar vloerverwarming leg je niet even snel aan.
Ik heb overal nog radiatoren hangen dus het goedkoopste is om die nu efficienter te maken mbv geforceerde lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Marc_Sway schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:06:
Mensen, ik vind het allemaal geweldig wat hier wordt ontworpen en getest aan zelfbouw DBE systemen! Zelf wil ik ook zoiets gaan doen.

Ik heb even een andere opmerking/vraag waar ik benieuwd ben naar de meningen hier op het forum:

De media en installatiebranche push heel erg vloerverwarmingen voor begane vloeren (LTV). Maar zijn convectorputten (met ventilatoren) energietechnisch (en dus ook qua kosten) in het gebruik niet voordeliger en ook meer praktisch dan de traditionele warmwater vloerverwarmingen? Ook omdat de laatste vaak ook uren lang / ook ‘s nachts vaak staan te draaien?

@MrMalice, heb je je ventilator ‘banks’ al in gebruik? Wat zijn de ervaringen?
Een woordje: STOF. ;)

Pagina: 1 ... 37 ... 55 Laatste