LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 36 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Bazz0847 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:32:
Ik krijg best wat vragen over de leveringen van de ESPJagaBooster. Hierbij een kort overzichtje van de versies/batches:
Hoe weet ik welke ik heb? (r02 of r03) En daarnaast, word de R05 duurder? Ik heb er een paar liggen die pas over 6 weken in gebruik gaan, dus als R05 verbeteringen heeft gaan deze weer op marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-04 12:44
Heb je 2 insteekmodules of 1? De R02 heeft er 2, de R03 heeft er 1. De R03 heeft ook de opdruk "board R03".

Ik hoop dezelfde prijs te kunnen blijven rekenen, maar alles wordt in rap tempo duurder, dus ik durf niets te beloven. Tot nu toe heb ik de prijs gelijk kunnen houden (zelfs met behuizing) :)

[ Voor 47% gewijzigd door Bazz0847 op 12-09-2022 22:43 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-04 12:32

JJ White

Prutser Eerste Klas

Korte post over mijn tweede project om fans te maken voor in een convectorput, dit keer een grotere. Deze fans zullen alleen aan staan wanneer er iemand in de ruimte gaat zitten, dus geen automatische temperatuur schakeling zoals mijn vorige maar gewoon een schakelaar op de voeding. Ik denk wel dat deze oplossing mooier is dan mijn eerste poging, dus wellicht krijgt die nog een keer een upgrade.

De convector zelf is ongeveer 260x20cm, dus ik heb 15 (3x 5 packs) Arctic F14 PWM gekocht en hiervoor een behuizing ge-3D-print die precies boven op de convector hangt en de hele convector bedekt wanneer er 15 naast elkaar liggen. Ik heb ze geprint met zwart PETG om te voorkomen dat ze vervormen bij warmte. Ook heb ik de print geprobeerd te optimaliseren om zo min mogelijk materiaal te gebruiken, maar toch stevig te zijn. Uiteindelijk was ik iets minder dan 70 gram PETG kwijt per fan, dus 1 rol van 1KG voor allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzrnRFuLZCi9kAyDFxQ3pBKvgdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAsYnAHrX7PzL7nuLrkUkmsg.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de controle heb ik een kleine PWM module gemaakt mbv. een Arduino Nano (knockoff) en potentiometer. De stroom komt van een externe 12V2A voeding die voorheen van een router was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPBSi7XuVvXK5Q5f_PTyR-CgoMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnw7ZaWU3pPhCZHhPBEIPrJM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBB23FCorgiU2_S0CLZBHbW1Zbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9M1B2T1yQA447CbHH5GaM0Yr.jpg?f=fotoalbum_large

Het seizoen om te verwarmen moet nog komen, maar ik kan nu wel al zien dat er een behoorlijke hoeveelheid lucht verplaatst word door de fans bij een laag geluidsniveau. Wat me ook opvalt is dat deze F14 een stuk stiller zijn dan de F14 CO die ik voor mijn eerdere project heb gebruikt, maar dat was ook te verwachten aangezien de CO kogellagers gebruikt om de levensduur te verlengen tov. de standaard F14. Daarbij hebben deze reguliere F14 fans ook geen 0 RPM modus, dus zullen ze anders geschakeld moeten worden dan de CO versie, die gewoon stoppen bij een laag PWM signaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nyMDpNxnBn6Q_4c6tY4mCfePvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43VavRD0Ks80NCJpemVVukDr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K76Ji0mSwnY3tB9tu_4oK4VSphU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/442z1WxtiQ6UadFi7vJ1A4Jg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:15
zojuist ook bezig met voorbereiding voor het plaatsen van 16 fans bovenop mijn kolom radiator. Ik heb sentimo radiator afwerking, dus fans passen precies onder het rooster van de sentimo.

Ik heb het aansturings printje gekocht van tweaker @Bazz0847 , werkt echt fantastisch. Volledig automatische sturing met behulp van 3 meegeleverde temp. sensoren, maar ook handmatig te bedienen via MQTT en integratie met HA. https://www.marktplaats.n...iator-warmtepomp-jaga-dbe

De Artic P12 PWM PST White gekocht, zijn echt zeer stil bij lage toeren en goede prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPA1-DiihlNpbcjjleTwWSxHI7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/somUYlqgiCSOzE41mZDmqKQm.jpg?f=fotoalbum_large

• Tandtech
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-11-2022
Algemene vraag de PWM controllers zo als die hier gebruikt worden worden gewoon op twee draden aangesloten? Dus +/- van de 12v en die naar de +/- 12v van de fans? Zie namelijk ook hele verhalen over PWM fans met vier draden...en dan ga ik twijfelen.

Thanks Fred

• HBO88
Tandtech schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:42:
Algemene vraag de PWM controllers zo als die hier gebruikt worden worden gewoon op twee draden aangesloten? Dus +/- van de 12v en die naar de +/- 12v van de fans? Zie namelijk ook hele verhalen over PWM fans met vier draden...en dan ga ik twijfelen.

Thanks Fred
PWM is altijd 4 draads. een 3 draads of 2 draad fan kun je ook in snelheid regelen, maar niet via PWM. Met 2 draden moet je de spanning verminderen om langzamer te laten draaien, dat werkt wel maar niet nauwkeurig.
Een PWM fan heeft altijd 12V nodig, en krijgt via een extra draad het pwm signaal binnen. In de fan zit wat electronica die dan de snelheid regelt.

[ Voor 29% gewijzigd door HBO88 op 14-09-2022 21:23 ]

• Tandtech
Oke hoe sluit ik deze dan aan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jL7ucAZPCCQpSOnN3pmIG0lo4-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bw06brtw83DbRgpb43Dbqgal.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XERzIaB_ZCxRNHNSNfitgAbia58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HtCpxWCKHQWS2nAk9ys9LhFo.jpg?f=fotoalbum_large

12V op PWM en Fan en dan geel en blauw van PWM naar de Fan?

Thanks Fred

• Maarten730
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-03 12:26
Dames en/of Heren,

Welk forumlid (met een "beproefd systeem") zou dit mogelijk hobbymatig voor ons zou willen maken .
Ventilator systeem voor de Jaga Strada T20 - 140 lang (bij benadering 21,5 cm breed) / 2 stuks.
De standaard systemen lijken relatief vrij smal hiervoor - of ontzettend prijzig.

Ik ben zelf niet (voldoende) technisch onderlegd - ik zou wel mogelijk bv. ombouw ervoor kunnen maken of basic solderen.
Je mag me uiteraard een PM hiervoor sturen (met mogelijk een richtprijs).

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten730 op 15-09-2022 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Tandtech schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:43:
Oke hoe sluit ik deze dan aan? [Afbeelding]

[Afbeelding]

12V op PWM en Fan en dan geel en blauw van PWM naar de Fan?

Thanks Fred
Helaas, dit gaat niet werken met een PWM fan. een PWM fan regelt zelf de snelheid op basis van het aangeboden pwm signaal.

Jouw foto toont een motortoerenregelaar. Aansluiten gewoon zoals erop staat: de voeding op +12V en 0V, de motor + en motor- naar de + en - van je motor of fan.
Maar dat werkt dus enkel met een "gewone" fan, dus 2 of 3 draads. een 4 draads fan kun je hier niet op aansluiten.

Welke fan heb je? wellicht is het geen pwm fan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
Maarten730 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:05:
Dames en/of Heren,

Welk forumlid (met een "beproefd systeem") zou dit mogelijk hobbymatig voor ons zou willen maken .
Ventilator systeem voor de Jaga Strada T20 - 140 lang (bij benadering 21,5 cm breed) / 2 stuks.
De standaard systemen lijken relatief vrij smal hiervoor - of ontzettend prijzig.

Ik ben zelf niet (voldoende) technisch onderlegd - ik zou wel mogelijk bv. ombouw ervoor kunnen maken of basic solderen.
Je mag me uiteraard een PM hiervoor sturen (met mogelijk een richtprijs).
Zie mijn post hierboven een automatische regelunit van een medetweaker :https://www.marktplaats.n...iator-warmtepomp-jaga-dbe en zelf wat fans kopen (bijv. de Artic P14 PWM PST).

Wellicht wil de verkoper de software er al voor je opzetten, dan is het enkel kwestie van aansluiten en klaar :)
2x regelunit is 70 euro, + 18x fans (9 per jaga) ~ 160 euro = totaal 230 euro voor je 2 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten730
Ter info:
Bovenstaande medetweaker (Bas) reeds benaderd..lijkt binnenkort "commercieel" te gaan met o.a. bovenstaande module (en kabeltjes) op hun website, die dan live gaat..(en op korte termijn mogelijk nog totaalpakketten verkoopt).
Ik zat zelf een beetje aan de DIY van Tim van Werkhoven te denken (van werkhoven.org)...echter technisch ben ik zelf niet onderlegd..(op beetje solderen na..)

[ Voor 26% gewijzigd door Maarten730 op 15-09-2022 17:56 ]

• Tandtech
HBO88 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:07:
[...]

Helaas, dit gaat niet werken met een PWM fan. een PWM fan regelt zelf de snelheid op basis van het aangeboden pwm signaal.

Jouw foto toont een motortoerenregelaar. Aansluiten gewoon zoals erop staat: de voeding op +12V en 0V, de motor + en motor- naar de + en - van je motor of fan.
Maar dat werkt dus enkel met een "gewone" fan, dus 2 of 3 draads. een 4 draads fan kun je hier niet op aansluiten.

Welke fan heb je? wellicht is het geen pwm fan.
Gewoon twee draads, ga het gewoon aansluiten, bedankt door de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:24
Bazz0847 schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:32:
Ik krijg best wat vragen over de leveringen van de ESPJagaBooster. Hierbij een kort overzichtje van de versies/batches:

- R01: Uitverkocht. Eerste print. Die hangt bij mij thuis. Foto's hier zijn ook van die versie (moet ik hoognodig een keer bijwerken).
- R02: Uitverkocht. Kleine updates/verbeteringen.
- R03: Uitverkocht. ADC ingedesigned op het bord, verbeterde PWM en 12V sturing.
- R04: Uitverkocht. Komt volgende week binnen. Komt met behuizing en heeft nog wat kleine verbeteringen (o.a. nauwkeurigere temperatuuruitlezing). Nieuwe DC-connector type 5.5/2.1mm. Verbeterd WiFi bereik.
- R05: Komt over 3 a 4 weken. Heeft alle verbeteringen van voorgaande versies (behuizing, connector 5.5/2.1mm, etc), en daarnaast verbeterde robuustheid (o.a. automatisch resettende zekering en PWM-stuursignaal is stroombegrensd). Ook is de Wifi nu volledig ingedesigned - geen opsteekmodule meer nodig. USB-C connector in plaats van micro-USB. ESP8266 vervangen door ESP32 met hardware-PWM (maakt standard-compliant 25 kHz PWM mogelijk) en bluetooth (nog niet actief met huidige firmware). Deze versie is niet meer backwards compatible met firmware voor R04 en ouder.

Ik blijf beide typen firmware up-to-date houden qua bugfixes.

Misschien wel leuk, een render van R05 (zonder de behuizing):
[Afbeelding]

De R05 bestel ik in 2 etappes, de eerste lading komt binnenkort. Indien alles goed functioneert ga ik hem nog een keer bestellen in grotere aantallen. Alle aanvragen die ik nu krijg, krijgen dus versie R05.

Als je ook een ESPJagaBooster wil kun je mij het beste even via Marktplaats een berichtje sturen, daar houd ik het overzicht bij :)
Linkje naar mp? Of pb me ff als t hier niet mag thx

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Daar vind je Bas echt wel.... als je naar MP doorklikt... .ik had hem meteen gevonden zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TotalRoef
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12-2024
De noctua's die ik heb aangeschaft bleken toch niet stil genoeg op 12V voor mijn wederhelft. Vanwege een gebrek aan technische kennis en tijd besloten zelf niet te gaan knutselen met een PWM controller (al begrijp ik dat het bordje van Bas een goede optie is). Zodoende maar de smart controller van heatfan aangeschaft. So far best tevreden voor 25 euro, er zijn 5 standen waarop de controller moduleert en dus netjes het voltage terugschroef bij afnemende temperaturen. Enig nadeel lijkt dat het max voltage op ca. 10,6 V is begrenst, dat scheelt natuurlijk wel in de geluidsproductie.

Heb nog een poging gedaan met niet-destructief onderzoek de controller verder te bekijken. Het niet-destructieve eindigde direct :) Verder openbreken dan de onderkant heb ik niet gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YDBOenMx6DLvWrcDlLPXaOf5CA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2LIB21uDZiFXPdpoFOyBNUb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXGq8oKag5esdJFMl0jNUsG67-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GcDvh96jVRakWeZhdixZHhSW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
TotalRoef schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:54:
De noctua's die ik heb aangeschaft bleken toch niet stil genoeg op 12V voor mijn wederhelft. Vanwege een gebrek aan technische kennis en tijd besloten zelf niet te gaan knutselen met een PWM controller (al begrijp ik dat het bordje van Bas een goede optie is). Zodoende maar de smart controller van heatfan aangeschaft. So far best tevreden voor 25 euro, er zijn 5 standen waarop de controller moduleert en dus netjes het voltage terugschroef bij afnemende temperaturen. Enig nadeel lijkt dat het max voltage op ca. 10,6 V is begrenst, dat scheelt natuurlijk wel in de geluidsproductie.

Heb nog een poging gedaan met niet-destructief onderzoek de controller verder te bekijken. Het niet-destructieve eindigde direct :) Verder openbreken dan de onderkant heb ik niet gedaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had een tijdje terug al een mail gestuurd naar heatfan over de smart controller. Deze regelt gewoon de spanning, in 5 standen te selecteren en is dus enkel te gebruiken voor gewone fans. Die kan niet werken met PWM fans.
Stond op punt om de heatfan controller te kopen en zelf fans te kopen, toen ik dit forum tegenkwam met het printje van Bas. voordeel hiervan is dat die ook nog via wifi te bedienen is. Daarom heb ik de heatfan uiteindelijk niet gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@TotalRoef Ze waren toch stil? Zie onder
How come nu niet meer?
TotalRoef schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:31:Ik probeer hier 10 x de Noctua NF-A6x25 PWM aan de praat te krijgen. Als aan-uit regeling heb ik een clixon in de voeding opgenomen. Omdat de fans vrij stil zijn op 12V voor nu geen behoefte aan PWM controllers etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belgiansound
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Ik heb alvast 3 modules in backorder geplaatst, wil nu de ventilatoren plaatsen maar heb een paar vragen.

Ik heb 3 convectoren in een put, elk 3m lang. Element zelf is 14cm breed ongeveer. Ik ga alles hermaken, de schoorsteen dus in multiplex, ventilatoren zou ik dan in een plaat bovenop inwerken, alles luchtdicht, zodat er een pull is van lucht over de convectoren.

Per "bas element" kunnen er max 15 ventilatoren, daarom dacht ik dus ook 3x15 ventilatoren te plaatsen van 14cm. Ok of overkill?

Indien ja, welke ventilatoren kunnen er het beste tegen de hitte? Dit topic bestaat al een tijdje. De arctic fans zijn zeer goedkoop en worden hier vaak gebruikt, maar veel reviews spreken over een gezoem. Ik heb nogal gevoelige oren en zal me er waarschijnlijk aan ergeren, welke fans raden jullie aan?

Dan een technische vraag over de put zelf, maakt het uit om er radiatorfolie in te plaatsen? Uiteindelijk passeert er enkel koude lucht in de bak, de warme wordt eruit geblazen, heeft het zin het te plaatsen?

Bedankt!

• HBO88
Belgiansound schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:06:
Ik heb alvast 3 modules in backorder geplaatst, wil nu de ventilatoren plaatsen maar heb een paar vragen.

Ik heb 3 convectoren in een put, elk 3m lang. Element zelf is 14cm breed ongeveer. Ik ga alles hermaken, de schoorsteen dus in multiplex, ventilatoren zou ik dan in een plaat bovenop inwerken, alles luchtdicht, zodat er een pull is van lucht over de convectoren.

Per "bas element" kunnen er max 15 ventilatoren, daarom dacht ik dus ook 3x15 ventilatoren te plaatsen van 14cm. Ok of overkill?

Indien ja, welke ventilatoren kunnen er het beste tegen de hitte? Dit topic bestaat al een tijdje. De arctic fans zijn zeer goedkoop en worden hier vaak gebruikt, maar veel reviews spreken over een gezoem. Ik heb nogal gevoelige oren en zal me er waarschijnlijk aan ergeren, welke fans raden jullie aan?

Dan een technische vraag over de put zelf, maakt het uit om er radiatorfolie in te plaatsen? Uiteindelijk passeert er enkel koude lucht in de bak, de warme wordt eruit geblazen, heeft het zin het te plaatsen?

Bedankt!
Minder dan 15 fans kan, maar zou ik niet doen. Hoe meer fans je hebt, des te langzamer kunnen ze draaien om hetzelfde effect te krijgen.
De Arctic zijn prima, zeker als ze op 30-40% snelheid draaien zijn ze echt geruisloos.

Gevoelsmatig heeft radiatorfolie weinig nut, on de reden die je zelf ook aangeeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-04 22:04
Bazz0847 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:14:

Voor de geïnteresseerden, de software staat op GitHub: https://github.com/BeaverUI/ESPJagaBooster

Ik verkoop bijpassende modules via Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1871961388
Met die modules is het plug & play als je 4-pins fans gebruikt. (Momenteel nog 15 setjes op voorraad.)
Super mooi project, bedankt voor het delen. In de code zie ik dat er diverse waarden en inputs over mqtt gecommuniceerd worden, in hoeverre is dit universeel voor bv een domoticz systeem? Verderop zijn er regels voor de auto-discovery voor sensoren en switches in HA, maar ik draai dus geen HA.
Ik zal binnenkort is een ESP pakken en aan de slag gaan, in manual mode moet er over mqtt volgens mij al een hoop aangestuurd kunnen worden.
En ondertussen wachten op R05...

Edit; ik zie wel dat de mqtt communicatie naar domoticz blokken iets anders verloopt (sensor_ID is bijvoorbeeld met idx_ID ipv naam), de huidige code lijkt dus vrij HA specifiek?

[ Voor 9% gewijzigd door Geronimoos op 17-09-2022 21:35 ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Belgiansound schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:06:
Ik heb hier 2 Jaga-convectors uitgevoerd met 18x Arctic F14Silent die op 9V draaien. Ik hoor alleen een lichte ruis van de luchtverplaatsing, maar zeker geen gezoem.
Op een andere kleinere convector heb ik 10x Noctua NF-P14s redux liggen. Die zijn nog iets stiller, maar ook fors duurder.

Zoals hierboven al gezegd: Meer ventilators -> Lager toerental mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-04 18:04
Regenachtige zondagen in ideaal voor het in elkaar zetten van de fans voor de convectorput… Arctic P14 PST fans, per 5 stuks gemonteerd op een plastic hoekprofiel van de Gamma. Bedrading moet nog afgewerkt worden, en rubber tochtstrip moet ee nog op gezet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KpfHhr1jrs55T4ZOpt1QM5Oz8og=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPj0p4nSuKuuRyhCn1aWnhaN.jpg?f=fotoalbum_large

@Geronimoos Dat klinkt me eerder als een mogelijke beperking van Domoticz dan van deze devices. Er wordt data naar een device ID met onderliggende items verstuurd conform MQTT. Die data kan door een geintereseerde andere clients (zoals een domotica systeem) worden uitgelezen (en vice versa). Hoe die variabelen heten zou onder de streep niet uit moeten maken voor gebruik. Ik ken Domoticz verder niet, maar bij MQTT gebruik in HA en Node Red (en andere toepassingen) moet ik normaal gesproken een vertaling maken van de data uit MQTT naar de variabelen die ik in een toepassing ga gebruiken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanLier
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-01 12:43
Ik heb voor mijn convectors een hele set aan 9x 80mm fans gekocht (12v, 0.07A). En ik wil eerst zo simpel (en veilig) mogelijk beginnen zonder solderen etc.

Ik ben daarom opzoek naar een voeding waar ik direct PWM fans op kan aansluiten (zonder zelf weer stekkers te solderen) via molex of de 3-pin fan aansluiting. Eventueel een usb stekker die ik aan ik aan een eigen (kwalitetis usb voeding/lader) kan aansluiten zou ik prima zijn (is dit dan ook veilig?). Ik ben benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben en of dat veilig is? Eventueel met ertussen een fancontroller zou mooi zijn, maar voor nu optioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-04 09:19
vanLier schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:23:
Ik heb voor mijn convectors een hele set aan 9x 80mm fans gekocht (12v, 0.07A). En ik wil eerst zo simpel (en veilig) mogelijk beginnen zonder solderen etc.

Ik ben daarom opzoek naar een voeding waar ik direct PWM fans op kan aansluiten (zonder zelf weer stekkers te solderen) via molex of de 3-pin fan aansluiting. Eventueel een usb stekker die ik aan ik aan een eigen (kwalitetis usb voeding/lader) kan aansluiten zou ik prima zijn (is dit dan ook veilig?). Ik ben benieuwd of hier mensen ervaring mee hebben en of dat veilig is? Eventueel met ertussen een fancontroller zou mooi zijn, maar voor nu optioneel.
Met deze fan controller is het allemaal plug en play:

https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Voeding met stekker in de controller en de pmw fans met de stekkers doorverbinden.... Klaar
Fans kan je gewoon op de radiator leggen de de kabels netjes samenbinden en wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Hi, al veel gelezen en ben nieuw in het radiator fan verhaal. Ivm verlagen cv temp, ook aan het kijken om wat te bouwen. Onder ligt vv en boven 5 radiatoren op de kamers. Waarvan 3 stuks "dubbel" type 22. 2 stuks zijn elke plaat, maar die komen later wel denk ik.

Nu meet ik onder de verwarming iets meer dan 80mm tussen de 2 platen. Dus ik dacht aan 80mm fans. Die plaats/klem je er dan mooi tussen. Waarom zie ik die maat hier vrij weinig langskomen?

https://www.marktplaats.n...iator-warmtepomp-jaga-dbe
Ik vond dit wat prijzig, hiervoor is het ook zelf ietsje goedkoper, zonder wifi, te maken denk ik.

Fans Bv
ARCTIC F8 PWM PST
ARCTIC F8 PWM

Moet nog de keuze maken voor pwm of niet, en hoe aan te sturen. Dacht aan een W1209... Suggesties welkom :)

[ Voor 17% gewijzigd door PCJR op 18-09-2022 20:50 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:26

RobertowNL

For your gear!

PCJR schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:48:
Hi, al veel gelezen en ben nieuw in het radiator fan verhaal. Ivm verlagen cv temp, ook aan het kijken om wat te bouwen. Onder ligt vv en boven 5 radiatoren op de kamers. Waarvan 3 stuks "dubbel" type 22. 2 stuks zijn elke plaat, maar die komen later wel denk ik.

Nu meet ik onder de verwarming iets meer dan 80mm tussen de 2 platen. Dus ik dacht aan 80mm fans. Die plaats/klem je er dan mooi tussen. Waarom zie ik die maat hier vrij weinig langskomen?

Ik vond dit wat prijzig, hiervoor is het ook zelf ietsje goedkoper, zonder wifi, te maken denk ik.

Fans Bv
ARCTIC F8 PWM PST
ARCTIC F8 PWM

Moet nog de keuze maken voor pwm of niet, en hoe aan te sturen. Dacht aan een W1209... Suggesties welkom :)
Ik heb het hier gedaan met PWM ventilatoren. Met wat hoekprofielen werkt klemt het bijna perfect onder de radiator.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72230820

Laatst afgemaakt met een nette behuizing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Co1Ly2DffQ2OZ6R5qinL7hZToA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iga6kcRFJwEOOokSdrRi0IF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sluk5wUK-i0Bbuy_nrgJWblE8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPcXjhNnUncFyspi10HaIYxw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hinBi5YWBeBDXeINV0olGc0qLSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQeMFoZwbC1GCOYChy3BW6U8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwIlBJvAn2dKsFJHLNVVudEzCLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAr1kAxI3hOfRDPa1mwydHI3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door RobertowNL op 18-09-2022 21:03 ]

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
RobertowNL schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:57:
[...]

Ik heb het hier gedaan met PWM ventilatoren. Met wat hoekprofielen werkt klemt het bijna perfect onder de radiator.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72230820

Laatst afgemaakt met een nette behuizing:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Top, dat moet ik ook zo maken. Moet nog ff meten hoeveel 80mm fans en profieltjes ik moet halen.
Wat was je boodschappenlijst totaal? Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Laatst online: 09:26

RobertowNL

For your gear!

PCJR schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:39:
[...]

Top, dat moet ik ook zo maken. Moet nog ff meten hoeveel 80mm fans en profieltjes ik moet halen.
Wat was je boodschappenlijst totaal? Dank.
Fans (Arctic F8 pst) - aquatuning €4,40 stuk
Aansturing fans (temperatuursensor snelheid fans) €3,50
Aansturing fans (aan/uit schakeling) €3,70

Hoekprofiel kunstof €3,59
Case 115x62x35 mm €4,50

Paar PWM kabeltjes €4,16

5.5/2.1mm terminal jack €2,15
12V voeding

Daarnaast wat kabel om tussen de verbinding tussen de bordjes te maken.

Profielen met 4mm voorgeboord met als mal een fan. Fans met de meegeleverde schroefjes vastgezet aan de hoekprofielen. Bij klemmen ze perfect tussen de radiator dus verder vastzetten was eigenlijk niet nodig.

De aansturing past perfect in de case, paar gaatjes ingemaakt voor de temperatuursensors en voeding. Die aan de zijkant van de radiator geplakt met magnetische tape.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156329

PCJR schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:48:

Fans Bv
ARCTIC F8 PWM PST
ARCTIC F8 PWM

Idem hier ook aandachtig vele pagina's bestudeerd. Waar nog geen conclusies antwoord op zag is goedkoper alternatief voor aansturing

Een stukje terug heeft @HBO88 zijn ervaring met heatfan controller gedeeld HBO88 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen".

De gelinkte ervaring is specifiek met deze heatfan controller, zijn 25 euro wel al incl adapter begreep ik. Zit hem zelf ook te overwegen puur omdat ik deze besparing vanuit budget bewegingen zit te bekijken scheelt toch keer X radiatoren door huis, voornamelijk nadeel is alleen PWM ondersteuning voor modulatie van fan snelheid dus ontbreekt bij de heatfan controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgiansound
HBO88 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:04:
[...]

Minder dan 15 fans kan, maar zou ik niet doen. Hoe meer fans je hebt, des te langzamer kunnen ze draaien om hetzelfde effect te krijgen.
De Arctic zijn prima, zeker als ze op 30-40% snelheid draaien zijn ze echt geruisloos.

Gevoelsmatig heeft radiatorfolie weinig nut, on de reden die je zelf ook aangeeft
Bedankt! Ik dacht hetzelfde, hoe meer hoe beter. Ik zie dat de ventilatoren er vaak gewoon op gelegd worden, lijkt mij toch beter een luchtdichte bak te maken met daar de ventilatoren in zodat alle lucht over de hele convector geforceerd worden, en de ventilatoren ook niet rechtstreeks op de warme convectoren liggen.

Ivm ventilatoren, ik heb 3 opties over:
- Gelid SILENT PRO 14 PWM: 7,3 EUR/stuk per 45
- Noctua 140mm NF-P14S Redux 1200 PWM: 15 euro per stuk (moet nog offerte krijgen voor 45 stuks)
- Arctic P14 PWM PST: 7,6 EUR per stuk per 5

De Gelid en Arctic zijn quasi gelijk kwa prijs en performantie, van de Arctic zijn er gewoon meer negatieve reviews te vinden over defecte units, resonantie etc. omdat ze meer verkocht worden, van de Gelid vind ik op amazon ook wat dubieuze reviews maar hey, spotgoedkoop...

De Noctua Redux is wel veel waar voor z'n geld, maar nog altijd veel geld, los het dubbele. Iemand ervaring met de Gelid of Noctua in een dergelijke setup? De Noctua bearings zouden ook langer mee moeten gaan, dubbel aantal uur volgens de specificaties...daarom ook dubbel zo duur? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Anoniem: 156329 schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:54:
[...]

Idem hier ook aandachtig vele pagina's bestudeerd. Waar nog geen conclusies antwoord op zag is goedkoper alternatief voor aansturing

Een stukje terug heeft @HBO88 zijn ervaring met heatfan controller gedeeld HBO88 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen".

De gelinkte ervaring is specifiek met deze heatfan controller, zijn 25 euro wel al incl adapter begreep ik. Zit hem zelf ook te overwegen puur omdat ik deze besparing vanuit budget bewegingen zit te bekijken scheelt toch keer X radiatoren door huis, voornamelijk nadeel is alleen PWM ondersteuning voor modulatie van fan snelheid dus ontbreekt bij de heatfan controller
35 euro incl adapter. Daar heb je dan ook wel een voeding voor + W1209 + pwm controller... voor stuk goedkoper denk ik. Zie
RobertowNL in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

:) Denk dat ik zoiets doe. Vraag is ff welke fans van 80mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgiansound
HBO88 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:15:
[...]

Ik had een tijdje terug al een mail gestuurd naar heatfan over de smart controller. Deze regelt gewoon de spanning, in 5 standen te selecteren en is dus enkel te gebruiken voor gewone fans. Die kan niet werken met PWM fans.
Stond op punt om de heatfan controller te kopen en zelf fans te kopen, toen ik dit forum tegenkwam met het printje van Bas. voordeel hiervan is dat die ook nog via wifi te bedienen is. Daarom heb ik de heatfan uiteindelijk niet gekocht.
Ff voor de duidelijkheid, want die heatfan controller ziet er wel erg gelikt uit, het 'nadeel' is dus dat je goedkopere non PWM ventilatoren moet gebruiken? Is iets goedkoper, printje Bas + voeding is zo'n 45 euro, die controller met voeding is 35, met garantie etc.

Het voordeel van PWM ventilatoren is toch dat je minder 'verlies' hebt ivm het voltage gewoon toe te knijpen met een spanningsregelaar of zijn er nog andere voordelen?

WIFI is wel handig, heb in mijn hobbyruimte ook verwarming met wifi, superhandig om vanop het werk reeds voor te verwarmen. Printje Bas heeft ook 3 sensoren, heat fan controller maar ééntje, en als je zoals ik een convectorput hebt, is het niet handig om telkens in de put te moeten kruipen om de stand aan te passen (moet op de convector kleven). Voor mij voldoende voordelen voor een convectorput, maar voor een simpele radiator waar je voldoende hebt met de kleine heat fan ventilatoren lijkt het toch prima?

De ventilatoren van heat fan lijken mij allemaal wel vrij klein, staat er niet duidelijk op maar de heat fan zelf is 7cm breed, ventilatoren zijn maar 5cm of zo schat ik, echt mini.

Voor een oplossing waar de heat fan zichtbaar is lijkt zo'n setje mij niet verkeerd, maar zelfbouw lijkt gewoon 1000x performanter ivm de pasklare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Belgiansound schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:36:
[...]

Ff voor de duidelijkheid, want die heatfan controller ziet er wel erg gelikt uit, het 'nadeel' is dus dat je goedkopere non PWM ventilatoren moet gebruiken? Is iets goedkoper, printje Bas + voeding is zo'n 45 euro, die controller met voeding is 35, met garantie etc.

Het voordeel van PWM ventilatoren is toch dat je minder 'verlies' hebt ivm het voltage gewoon toe te knijpen met een spanningsregelaar of zijn er nog andere voordelen?

WIFI is wel handig, heb in mijn hobbyruimte ook verwarming met wifi, superhandig om vanop het werk reeds voor te verwarmen. Printje Bas heeft ook 3 sensoren, heat fan controller maar ééntje, en als je zoals ik een convectorput hebt, is het niet handig om telkens in de put te moeten kruipen om de stand aan te passen (moet op de convector kleven). Voor mij voldoende voordelen voor een convectorput, maar voor een simpele radiator waar je voldoende hebt met de kleine heat fan ventilatoren lijkt het toch prima?

De ventilatoren van heat fan lijken mij allemaal wel vrij klein, staat er niet duidelijk op maar de heat fan zelf is 7cm breed, ventilatoren zijn maar 5cm of zo schat ik, echt mini.

Voor een oplossing waar de heat fan zichtbaar is lijkt zo'n setje mij niet verkeerd, maar zelfbouw lijkt gewoon 1000x performanter ivm de pasklare oplossing.
Klopt, je moet gewone fans gebruiken. PWM is iets zuiniger maar dat is verwaarloosbaar. Ander nadeel is dat gewone fans niet zo ver terug geregeld kunenn worden, op een gegeven moment wordt de spanning te laag en stopt hij met draaien. PWM is dus iets beter te regelen.

Maar voor een gewone radiator is die smart controller van heatfan prima geschikt. Ik had het anders ook gedaan, maar vond de wifi optie en mogelijkheid tot integratie in home assistant toch net wat zwaarder wegen.

inderdaad die fans van heatfan zelf zijn echt klein. De behuizing met magneetjes is wel weer mooi, maar een beetje tweaker kan daar zelf wat op verzinnen. Daarnaast, hoe kleiner de fans, des te eerder zul je ze horen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgiansound
Je kan het ook kopen zonder de smart sensor, ik heb de vraag gesteld hoe het dan juist werkt, volgens mij gaan ze dan gewoon 'vollen bak' aan en af zonder snelheidsregeling obv de ingebouwde sensoren. Als ze echter maar 20db produceren op vol vermogen, zie ik er geen probleem in, zeker aangezien ze zo klein zijn ze wel snel zullen moeten draaien om effect te hebben. Ik overweeg wel er een paar te kopen voor mijn radiatoren beneden, scheelt 70 euro op 3 stuks met elk 5 ventilatoren in.

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van de ventilatoren op oude plaat radiatoren?

Mijn huis heeft 3 soorten verwarming: de gerenoveerde living heeft dus 3 grote convectoren en dan nog 3 recente grote (hoge) radiatoren, type 22. Op al deze zal ik een ventilator plaatsen, zelfbouw op convectoren en van heatfan op radiatoren. De thermostaat staat ook in de living.

In de hal, slaapkamers en badkamers staan nog de oude radiatoren, in totaal dus 7 stuks zware oude bakbeesten, 4 grote platen en 1m20 breed, 1m hoog en 16cm diep. In principe draaien deze amper, enkel in de badkamers. Is het nog de moeite om die radiatoren van ventilatoren te voorzien (eventueel in de badkamers) of te wachten tot we de badkamers renoveren om dan gewoon nieuwe radiatorente hangen en daar dan ventilatoren? Wordt zowiezo zelfbouw wegens te breed voor die heatfans, zou er 4 nodig hebben per radiator, 235 euro per radiator vind ik erover. Zelfbouw zou iets van een 120 euro zijn per radiator (dat valt mee)

En finale vraag, hoe laag kan ik na plaatsen van al die ventilatoren de toevoer zetten op mijn ketel? Dat geeft de grootste besparing;

[ Voor 61% gewijzigd door Belgiansound op 19-09-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
HBO88 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:20:
[...]

Klopt, je moet gewone fans gebruiken. PWM is iets zuiniger maar dat is verwaarloosbaar. Ander nadeel is dat gewone fans niet zo ver terug geregeld kunenn worden, op een gegeven moment wordt de spanning te laag en stopt hij met draaien. PWM is dus iets beter te regelen.

Maar voor een gewone radiator is die smart controller van heatfan prima geschikt. Ik had het anders ook gedaan, maar vond de wifi optie en mogelijkheid tot integratie in home assistant toch net wat zwaarder wegen.

inderdaad die fans van heatfan zelf zijn echt klein. De behuizing met magneetjes is wel weer mooi, maar een beetje tweaker kan daar zelf wat op verzinnen. Daarnaast, hoe kleiner de fans, des te eerder zul je ze horen draaien.
https://heatfan.eu/product/heatfan-smart-controller/
Weet iemand hoe de connecties zijn aan die smart controller? Die grafiek spreekt me wel aan, dat je 5 standen hebt, en dan beetje kunt spelen met de gewenste stand. Dat is met de zelfbouw oplossing niet, dat is gewoon aan of uit (op je gewenste pwm stand dan).

Per radiator is het:
35 euro, controller en voeding
* aantal fans, NON-pwm, a iets van 6 of 7 euro p/s
nog iets van verbindingskabeltjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
PCJR schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:32:
[...]

https://heatfan.eu/product/heatfan-smart-controller/
Weet iemand hoe de connecties zijn aan die smart controller? Die grafiek spreekt me wel aan, dat je 5 standen hebt, en dan beetje kunt spelen met de gewenste stand. Dat is met de zelfbouw oplossing niet, dat is gewoon aan of uit (op je gewenste pwm stand dan).

Per radiator is het:
35 euro, controller en voeding
* aantal fans, NON-pwm, a iets van 6 of 7 euro p/s
nog iets van verbindingskabeltjes?
Wat bedoel je met "de zelfbouw oplossing is gewoon aan of uit?" Het printje welke ik heb gekocht van Bas is juist volledig auto sturend op basis van 3 temp. sensoren.

De heatfan smart controller heeft een DC jack in en een DC jack uit. Dus zelf een aantal verbindingskabeltjes maken of kopen. De controller zelf is wel mooi klein, maar prijs scheelt niet heel veel met de zelfbouw optie van Bas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belgiansound
Die controllers zijn ook gebouwd op die kleine 5cm fans die misschien 9cfm per ventilator verzetten. Vervang ze door 14cm ventilatoren en je verzet gemakkelijk 90 cfm...10 keer zoveel!!!

Die units zijn 70mm breed, een ventilator van 70mm verzet 22cfm, een gelid kost 6 euro per unit en ook max 22db. Hun heatfan van 50cm bevat 5kleine ventilatoren, misschien 50cfm. Naast elkaar krijg je er 7 ventilatoren van 70mm in, 154cfm, 3 keer zoveel!
Zelfbouw lijkt mij wel nuttig eerlijk gezegd, maar die controllers zien er leuk uit voor een radiator...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Belgiansound schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:16:
Die controllers zijn ook gebouwd op die kleine 5cm fans die misschien 9cfm per ventilator verzetten. Vervang ze door 14cm ventilatoren en je verzet gemakkelijk 90 cfm...10 keer zoveel!!!

Die units zijn 70mm breed, een ventilator van 70mm verzet 22cfm, een gelid kost 6 euro per unit en ook max 22db. Hun heatfan van 50cm bevat 5kleine ventilatoren, misschien 50cfm. Naast elkaar krijg je er 7 ventilatoren van 70mm in, 154cfm, 3 keer zoveel!
Zelfbouw lijkt mij wel nuttig eerlijk gezegd, maar die controllers zien er leuk uit voor een radiator...
inderdaad! Er is nog een tussenvorm, de adapter in een smart plug doen. Dan kun je die smart controller via wifi aan of uitzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
HBO88 schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:46:
[...]

Wat bedoel je met "de zelfbouw oplossing is gewoon aan of uit?" Het printje welke ik heb gekocht van Bas is juist volledig auto sturend op basis van 3 temp. sensoren.

De heatfan smart controller heeft een DC jack in en een DC jack uit. Dus zelf een aantal verbindingskabeltjes maken of kopen. De controller zelf is wel mooi klein, maar prijs scheelt niet heel veel met de zelfbouw optie van Bas.
Ik bedoelde de W1209 + pwm printje + losse voeding :)
Ben aan het twijfelen tussen dat dus, of de heatfan smartcontroller.

Gaan Arctic F8 non-pwm goed samen met die heatfan controller, iemand ervaring? Ik denk 9 of 10 fans per rad als t helemaal dicht aangesloten moet onderaan de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
TotalRoef schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel ampere of Watt kan die controller aan? En dan/dus ook de voeding? (wil er 10x Arctic F8 op hangen...)
https://cdn-reichelt.de/d.../E910/ARCTIC_F8_DB-DE.pdf
Die doet 0,16A per stuk, dus totaal 1.6A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TotalRoef
PCJR schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:20:
[...]

Hoeveel ampere of Watt kan die controller aan? En dan/dus ook de voeding? (wil er 10x Arctic F8 op hangen...)
https://cdn-reichelt.de/d.../E910/ARCTIC_F8_DB-DE.pdf
Die doet 0,16A per stuk, dus totaal 1.6A
Volgens hun website is dit geen probleem. 'Kies zelf hoeveel Heatfans aan de controller gelinkt worden. Er kunnen tot 10 Heatfans aan worden gekoppeld. Dit zijn wel 50 ventilatoren!'

Uiteraard een kleinere diameter dan de Arctics dus je zult een correctiefactor moeten gebruiken op die 50 stuks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
TotalRoef schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:13:
[...]

Volgens hun website is dit geen probleem. 'Kies zelf hoeveel Heatfans aan de controller gelinkt worden. Er kunnen tot 10 Heatfans aan worden gekoppeld. Dit zijn wel 50 ventilatoren!'

Uiteraard een kleinere diameter dan de Arctics dus je zult een correctiefactor moeten gebruiken op die 50 stuks
Ok, morgen eens bestellen, die smart controller, met voeding, en een bergje Arctic F8 (normale).
Als alles binnen is post ik wel hoe t gaat...

Edit: ik heb ook nog 9 of 10 stuks Y-splitter kabeltje nodig toch?, om alle fans te verbinden:
https://www.hardwarewebwi...ns-fan-m-fansplitter.html

[ Voor 18% gewijzigd door PCJR op 19-09-2022 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Belgiansound schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:01:
[...]De Noctua Redux is wel veel waar voor z'n geld, maar nog altijd veel geld, los het dubbele. Iemand ervaring met de Gelid of Noctua in een dergelijke setup? De Noctua bearings zouden ook langer mee moeten gaan, dubbel aantal uur volgens de specificaties...daarom ook dubbel zo duur? :+
https://noctua.at/en/nf-p14s-redux-1200-pwm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EVln7eCGxMCHYzQwm1ShBxpY-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JuZCJi8O2UXBfHV2HpewIZ6A.png?f=user_large
Vooral zeer laag stroom gebruik en erg stil en zeer lange garantie gaven mij de doorslag.
De PWM lag eigenlijk voor me vast, je stuurt op pulse breedte en niet op spanning waardoor de kans dat de fans bij lagere aansturing niet meer werken er niet is. Tja... .dat je niet onder de 350 RPM kunt krijgen, niet spannend want je wil juist redelijk wat lucht verplaatsen maar graag stil, dus dan is het gebied vanaf 600 RPM of pas interessant
Ik heb de 92 mm versie vergelijkbare specs op uiteraard het debiet na.
https://noctua.at/en/nf-b9-redux-1600-pwm/specification

Over een maand of 5 draaien ze 3 jaar probleemloos. Ik schakel ze met de KAKU v/d lampen aan/uit. Heb nog geen tijd gehad om die clixon (KSD301 35ºC) net als bij de Speedtherm te monteren, eigenlijk werkt het nu ook prima, stroom verbruik is zo laag... daarmee is het naar de achtergond verdwenen.
Ik heb die 9 PWM 92mm fans met 1 kabel aangesloten op de PWM regelaar, gaat probleemlos. De fans verbruiken ik zo uit mijn hoofd ca 50 mA van de max 80 mA volgens de specs, dus 9x ca 50= ca 450 mA bij 12V heb een 12V adapter van Philips, zie plaatje, maar met dit 500mA type trekt het alles probleemloos , wordt niet warm...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1W74PggnNCAOKW21fQ7FvkDs-8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ORn5C5scpbK7q49DZHwz4aPu.png?f=fotoalbum_large

Ooit vergeleken 2018/2019, zie eerdere bijdragen: De Noctua gebruikt ca de helft qua stroom en was ook de stilste. Toen nog even met spanning geregeld, had de PWM nog niet binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvl_caOkti2bWGrlA81LsU5rLeg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BaNQdk20KxdU4Q00Rogiu9SG.png?f=user_large
De stilste was de Noctua, vergelijkender wijze gemeten (eind 2018).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-As7GwVXBVKyWlUC3m8NZfb2NU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c96FBf09rb5WG2xk2MLBerz3.png?f=fotoalbum_large

Edit: Mijn echtgenote heeft dus nog nul x geklaagd in die bijna 3 jaar... en ze is super gevoelig voor niet stille fans, in de woonkeuken waar we vaak zitten, zit ze vaak hemelsbreed op ca 1,50m vd fan array af...

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 19-09-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
route99 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:57:
[...]

https://noctua.at/en/nf-p14s-redux-1200-pwm

[Afbeelding]
Vooral zeer laag stroom gebruik en erg stil en zeer lange garantie gaven mij de doorslag.
De PWM lag eigenlijk voor me vast, je stuurt op pulse breedte en niet op spanning waardoor de kans dat de fans bij lagere aansturing niet meer werken er niet is. Tja... .dat je niet onder de 350 RPM kunt krijgen, niet spannend want je wil juist redelijk wat lucht verplaatsen maar graag stil, dus dan is het gebied vanaf 600 RPM of pas interessant
Ik heb de 92 mm versie vergelijkbare specs op uiteraard het debiet na.
https://noctua.at/en/nf-b9-redux-1600-pwm/specification

Over een maand of 5 draaien ze 3 jaar probleemloos. Ik schakel ze met de KAKU v/d lampen aan/uit. Heb nog geen tijd gehad om die clixon (KSD301 35ºC) net als bij de Speedtherm te monteren, eigenlijk werkt het nu ook prima, stroom verbruik is zo laag... daarmee is het naar de achtergond verdwenen.
Ik heb die 9 PWM 92mm fans met 1 kabel aangesloten op de PWM regelaar, gaat probleemlos. De fans verbruiken ik zo uit mijn hoofd ca 50 mA van de max 80 mA volgens de specs, dus 9x ca 50= ca 450 mA bij 12V heb een 12V adapter van Philips, zie plaatje, maar met dit 500mA type trekt het alles probleemloos , wordt niet warm...
[Afbeelding]

Ooit vergeleken 2018/2019, zie eerdere bijdragen: De Noctua gebruikt ca de helft qua stroom en was ook de stilste. Toen nog even met spanning geregeld, had de PWM nog niet binnen.
[Afbeelding]
De stilste was de Noctua, vergelijkender wijze gemeten (eind 2018).
[Afbeelding]

Edit: Mijn echtgenote heeft dus nog nul x geklaagd in die bijna 3 jaar... en ze is super gevoelig voor niet stille fans, in de woonkeuken waar we vaak zitten, zit ze vaak hemelsbreed op ca 1,50m vd fan array af...
De 80mm Noctua is me echt te prijzig, 12,40 euro ps.
De Arctic variant is 3,15 euro...
https://www.123pccenter.nl/Arctic-F8-80mm
Dat is per radiator 10x 12,40-3,15= dik 92 euro verschil. Dat is met het energieverschil in verbruik denk ik 34.000 jaar ofzo... Ja ok iets stiller, maar stil is stil genoeg dan lijkt me. Denk dat ik weinig keus heb :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@PCJR Duidelijk, toen waren de verschillen zeker geen ca factor 4x.
per radiator 10x 12,40-3,15= dik 92 euro
Zoals je het nu opschrijft is het verschil zelfs... 120,85 euro... *O* das wel heel dik 92 euro...
Ken je dit?

[ Voor 67% gewijzigd door route99 op 19-09-2022 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Gelukkig snap je precies wat ik bedoel he ;)

Ff nog wat betreft de heatfan smart controller, 9x Y-splitter kabeltjes zijn denk ik wel een must toch? Anders is t soldeerwerk... wel goedkoper...9x3euro is t anders weer extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-04 10:02
Misschien een domme vraag maar ik heb ook 2 keer de controller van Bas besteld. Heb ik daarvoor verder nog een voeding oid nodig of zit alles er verder bij (behalve de fans)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@PCJR Daar heb ik juist weer soldeerwerk van gemaakt.. zo simpel.
Een v/d plekken waar ik er 3 fans samenbreng op een experimeteerbordje, 2x4cm of zo en die dan weer doorloopt naar het volgende blokje etc. De "pennetjes" waren van stevig massief, soldeerbaar, draad die net door het gaatje v/h experimeteerbordje gingen en eronder vast gesoldeerd zijn. De afstand tussen de gaatjes van dat bordje zijn standaard, dus de stekkers passen ook meteen goed op de zelf "draadaansluitingen".
Alle draden netjes langs de binnenwand van de "doos" met de fans gelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufTeWd9Q86c0Xrt9n7iCWAN6qqA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hlXau2Z9WazDdq7JMukjRxnY.png?f=user_large
In de test opstelling zie je ook die 3 kabels bij elkaar komen. nog voor ze aangesloten werden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMpm9j11DTHq8E2rorCH66S2NlM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/daaCRZmJ02nJ2RhE9I0hBkc0.png?f=user_large

Edit :
Je vergat dit:
Verzendkosten € 5,95.....
Dat zijn bijna 2 fans.... :?

[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 20-09-2022 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:59
@mmmmmark Bas levert geen voeding mee, 12V met juiste stekker voor model wat je van hem hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
route99 schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:22:
@PCJR Daar heb ik juist weer soldeerwerk van gemaakt.. zo simpel.
Een v/d plekken waar ik er 3 fans samenbreng op een experimeteerbordje, 2x4cm of zo en die dan weer doorloopt naar het volgende blokje etc. De "pennetjes" waren van stevig massief, soldeerbaar, draad die net door het gaatje v/h experimeteerbordje gingen en eronder vast gesoldeerd zijn. De afstand tussen de gaatjes van dat bordje zijn standaard, dus de stekkers passen ook meteen goed op de zelf "draadaansluitingen".
Alle draden netjes langs de binnenwand van de "doos" met de fans gelegd.
[Afbeelding]
In de test opstelling zie je ook die 3 kabels bij elkaar komen. nog voor ze aangesloten werden:
[Afbeelding]

Edit :
Je vergat dit:
[...]
Dat zijn bijna 2 fans.... :?
Top, thx voor de info. Ja die verzendkosten, magoed, lijkt me toch nog het goedkoopste daar om 10st te bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgiansound
Hoe meer reviews en testen ik lees over die fans, hoe minder ik weet welke ik nu moet kopen...

Goedkoopste goed presterende fan: gelid SILENT PRO 14 PWM. 7,3 EUR/Stuk: presteert goed maar toch vrij luid als ik de reviews lees. Vraag is op welke RPM gaan ze draaien bij mij, maakt het zoveel uit?? 5 jaar garantie. Wel maar 30 in stock, andere 15 levering november.

De Arctic heeft resonanties rond 900rpm, valt daardoor jammer genoeg af (nog goedkoper dan de Gelid)

Middelste: Be Quiet 140 silents wings 2 PWM: 12,3 EUR/stuk. Presteert in alle reviews goed kwa geluid, alleen iets minder garantie dan op een noctua, 3 jaar

Duurste: Noctua redux 1500 PWM: 15,0 EUR/stuk. 6 jaar garantie, presteert het beste in alle reviews en tests.

op 45 stuks: Gelid 328 EUR, Be Quiet 553 EUR, Noctua 675 EUR...het is verleidelijk om die Gelid gewoon te proberen, langs de andere kant zouden de noctua's 2 keer zo lang (??) mee moeten gaan volgens hun specificaties...en iets stiller.

[ Voor 3% gewijzigd door Belgiansound op 20-09-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Heeft elke Arctic 14cm resonanties op 900 dan?....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Belgiansound schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:42:
Hoe meer reviews en testen ik lees over die fans, hoe minder ik weet welke ik nu moet kopen...

Goedkoopste goed presterende fan: gelid SILENT PRO 14 PWM. 7,3 EUR/Stuk: presteert goed maar toch vrij luid als ik de reviews lees. Vraag is op welke RPM gaan ze draaien bij mij, maakt het zoveel uit?? 5 jaar garantie. Wel maar 30 in stock, andere 15 levering november.

De Arctic heeft resonanties rond 900rpm, valt daardoor jammer genoeg af (nog goedkoper dan de Gelid)

Middelste: Be Quiet 140 silents wings 2 PWM: 12,3 EUR/stuk. Presteert in alle reviews goed kwa geluid, alleen iets minder garantie dan op een noctua, 3 jaar

Duurste: Noctua redux 1500 PWM: 15,0 EUR/stuk. 6 jaar garantie, presteert het beste in alle reviews en tests.

op 45 stuks: Gelid 328 EUR, Be Quiet 553 EUR, Noctua 675 EUR...het is verleidelijk om die Gelid gewoon te proberen, langs de andere kant zouden de noctua's 2 keer zo lang (??) mee moeten gaan volgens hun specificaties...en iets stiller.
Ik heb 16 stuks Arctic P12PWM gekocht en ben ermee aan het testen. op 50% (900rpm) heb ik nog geen resonanties kunnen ontdekken.

Maar volgens mij hoeven ze zo snel niet eens te draaien. Ik zat eens te zoeken hoeveel lucht je moet verplaatsen.

Op de speedcomfort site staat:
Een SpeedComfort verplaatst ongeveer 30m3 lucht per uur. Alle lucht in uw kamer 1x per uur circuleren is doorgaans voldoende.
1 Arctic fan heeft een luchtverplaatsing van 96m3 per uur. in mijn geval x 16 is dat totaal ruim 1500m3/h op volle snelheid 8)7
Als ik dan op 20% snelheid draai heb ik 300m3/h (luchtverplaatsing van de fan is lineair met de draaisnelheid), dat zou nog dubbel de inhoud van mijn woonkamer zijn, dus meer dan voldoende.

En op 20-30% hoor je de artic echt totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgiansound
Oei...als ik op basis van 1x volume per uur moet rekenen, heb ik veel te veel fans. Mijn living heeft een volume van ongeveer 250 m3. 2 ventilatoren zouden dan al voldoende zijn, lijkt mij ook weinig...

Ik zou ook ipv 15 ventilatoren per radiator kunnen gaan voor slechts 10 ventilatoren, dus 30 in totaal, dan komen de noctua's met korting uit op 436 euro.

Dus dan zou het gaan tussen 30 noctua's die iets sneller draaien vs 45 gelid fans die wat trager zullen kunnen draaien, kwa geluid zal het dus volgens mij gelijk uitkomen. Kwa levensduur claimen de Noctua's wel dat de lager 2x zo lang meegaat, maar klopt dat ook, de garantie is ongeveer even lang namelijk...keuzes keuzes...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
26x Arctic F8 besteld 87,85
3x smartcontroller + 3x doorlinkkabeltje 115,20

Alleen nog wat doorlusdraad en wat plastic hoekprofiel van de Karwei. We gaan t zien :)

ps: die garantie of levensduur van die fans zou me echt geen drol boeien magoed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TotalRoef
route99 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:34:
@TotalRoef Ze waren toch stil? Zie onder
How come nu niet meer?

[...]
Vrij stil is ook vrij subjectief blijkbaar.. De vrouw dacht er anders over ;) Continue op 12V draaien gaat hem echt niet worden dus.

Heatfan controller lijkt prima te werken maar omdat ik toch van die mooie PWM fans heb stuur ik ze liever op de juiste manier aan. Het bordje van Bas lijkt mij daarvoor mooi maar ik heb geen verstand van o.a. home assistant of iets.
- Hoe werkt het als je bijvoorbeeld toch iets wilt aanpassen aan de fan snelheid bij een bepaalde temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@TotalRoef Dat kan, ik had wel andere Noctua's
pricewatch: Noctua NF-B9 redux 1600 PWM, 92mm
Je zag in het geluidsgrafiekje de verschillen met andere fans in een vast opstelling, niet een paar dB's verschil die ik niet eens nauwkeurig zou kunnen meten, maar echt veel meer. Dat kon ik zelf horen zonder naar de meter te kijken, maar een meting maakt het minder subjectief.

PWM? Met mij hebben meer mensen een PWM bordje van een paar euro, de HW-585 bijvoorbeeld. De andere codes weet ik niet.
zoeken naar 'Hw-585'
https://nl.aliexpress.com/item/4000397641115.html
https://www.electroschematics.com/fan-speed-controller/

De fan en de schakeling gebruiken zo weinig stroom, ik heb de PWM via het bordje zo ingesteld dat het redelijk snel draait maar niet helemaal maximaal, Ik regel verder niet op temperatuur, mss dat ik nog een keer een clixon monteer, heb ook nog een 1209 bordje liggen waarmee het kan.
Tis hier al jaren heel druk en het verbruik is zo laag dt het geen hoge prioriteit heeft, de KAKU waar het wel op aan gesloten zit zorgt er voor dat het pas aangaat als het schemer wordt en we zetten het als we naar bed gaan met de afstandsbediening vd KAKU uit. Gaat om een aantal uurtjes 's avonds, de rest van de dag hebben we zelden de verwarming aan, dus als dat moet kan ik hem handmatig met de KAKU aan zetten, in ca 3 j nog nooit nodig geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-04 12:44
Belgiansound schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:59:
Oei...als ik op basis van 1x volume per uur moet rekenen, heb ik veel te veel fans. Mijn living heeft een volume van ongeveer 250 m3. 2 ventilatoren zouden dan al voldoende zijn, lijkt mij ook weinig...

Ik zou ook ipv 15 ventilatoren per radiator kunnen gaan voor slechts 10 ventilatoren, dus 30 in totaal, dan komen de noctua's met korting uit op 436 euro.

Dus dan zou het gaan tussen 30 noctua's die iets sneller draaien vs 45 gelid fans die wat trager zullen kunnen draaien, kwa geluid zal het dus volgens mij gelijk uitkomen. Kwa levensduur claimen de Noctua's wel dat de lager 2x zo lang meegaat, maar klopt dat ook, de garantie is ongeveer even lang namelijk...keuzes keuzes...
Ik zou me niet al te druk maken om die stelling, die klopt m.i. niet. Natuurkundig gezien kun je beter met behulp van het debiet van de fans de daarbij behorende warmteafgifte bepalen. Met 100 m3/uur luchtstroming bij 35 graden watertemperatuur en 50% temperatuurval over de convector van de radiator is de luchtstroom 27.5 graden, en met de warmtecapaciteit van lucht bij die temperatuur kom je dan op precies 250 watt aan onttrokken vermogen. Bij 45 graden is dat +-400 watt. Dat dus voor iedere 100 m3/uur aan geinstalleerde fans :) Je kunt dan met een warmteverliesberekening bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt, en dan weet je op welke watertemperatuur je ongeveer uit gaat komen bij welk aantal fans.

Ik zou zeggen reken even met 75 W/m2 vloeroppervlak voor het gemak, dan is met jouw 100 m2 (geschat op basis van de 250 m3) dus 7.5 kW nodig om de boel een beetje snel op te kunnen warmen. Dat geeft dan weer met een target van 35 graden watertemperatuur een totaal benodigd debiet van 3000 m3/uur, oftewel ongeveer 30 ventilatoren die op 80% snelheid staan te draaien :) Steady state zou je echt een verliesberekening moeten maken, maar ik weet zeker dat je niet op 2 ventilatoren uitkomt, zoals die toko je wil doen geloven.

PS: ik heb veel leuke reacties ontvangen op mijn module, thanks! :) :) Fijn jullie er blij mee zijn!

[ Voor 26% gewijzigd door Bazz0847 op 21-09-2022 14:31 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Bazz0847 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:48:
[...]

Ik zou me niet al te druk maken om die stelling, die klopt m.i. niet. Natuurkundig gezien kun je beter met behulp van het debiet van de fans de daarbij behorende warmteafgifte bepalen. Met 100 m3/uur luchtstroming bij 35 graden watertemperatuur en 50% temperatuurval over de convector van de radiator is de luchtstroom 27.5 graden, en met de warmtecapaciteit van lucht bij die temperatuur kom je dan op precies 250 watt aan onttrokken vermogen. Bij 45 graden is dat +-400 watt. Dat dus voor iedere 100 m3/uur aan geinstalleerde fans :) Je kunt dan met een warmteverliesberekening bepalen hoeveel vermogen je nodig hebt, en dan weet je op welke watertemperatuur je ongeveer uit gaat komen bij welk aantal fans.

Ik zou zeggen reken even met 75 kW/m2 vloeroppervlak voor het gemak, dat is met jouw 100 m2 (geschat op basis van de 250 m3) dus 7.5 kW nodig om de boel een beetje snel op te kunnen warmen. Dat geeft dan weer met een target van 35 graden watertemperatuur een totaal benodigd debiet van 3000 m3/uur, oftewel ongeveer 30 ventilatoren die op 80% snelheid staan te draaien :) Steady state zou je echt een verliesberekening moeten maken, maar ik weet zeker dat je niet op 2 ventilatoren uitkomt, zoals die toko je wil doen geloven.

PS: ik heb veel leuke reacties ontvangen op mijn module, thanks! :) :) Fijn dat iedereen er blij mee is.
Netjes die berekening, ff voor de simpele mens zonder berekening; is het kort door de bocht beste way to go om gewoon een 80cm brede radiator onderaan vol te plakken met fans, dus 10 stuks? Met 3-4 euro per fan (ik heb de arctic f8 die passen precies in mijn type22) is dat nog niet zoon financieel issue :>

Edit: iets anders he. Denk dat jullie cv goeroes dat natuurlijk helemaal snappen. Maar wat ik heb gemerkt is dat de flow ook wat omhoog moet bij een lagere aanvoer temp vanuit de ketel. Bij mij betekent dat dat ik de Calenta de minimale pomp snelheid van bv 40% naar 60 of 70% heb gezet. Dit is natuurlijk nog sterker als ik de fans onder de radiatoren ga plaatsen. Is er een optie om de flow te berekenen (met fans)?

Ik had eerst ook alle radiatoren (boven) ingeregeld met de voetventielen. Maar met een lagere T aanvoer, heb ik nu alles gwoon open gezet om wat warmte afgifte te krijgen. Ik zou evt nog eens straks met de lage T aanvoer (ik denk 35 of 40 graden) en de fans, kunnen gaan meten en de rads inregelen, maar weet niet of alles toch niet gewoon vol open blijft.

Ik heb onder vv, daar gaat volgens mij altijd 35 graden de verdeler in. Mijn pvc mag max 28 graden zijn, dus de thermostaat op de verdeler hoef ik eigenlijk nooit aan te komen. Ik kan wel de verdeler met een inbus nog afstellen op 100% retour-flow, of 100% aanzuig-flow vanuit de warme cv leiding, of iets daar tussenin. Hoe lager de T-aanvoer, hoe meer "aanzuig" mogelijkheid er is natuurlijk (denk ik), al moet hij wel iets van retour water kunnen aanzuigen met de vv pomp, in geval de thermostaat dichtslaat... Voor de rads boven denk ik dat ik op 40 graden uitkom. Afgelopen winter, zonder fans, zat ik zo rond de 50 graden CV instelling.

Any opinions? :)

[ Voor 28% gewijzigd door PCJR op 21-09-2022 13:41 ]

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-04 09:21
Ik heb recent 12 stuks 14cm fans uit mijn convectorput gehaald.

Sinds ik de woonkamer met een airco verwarm, komt de CV nog nauwelijks aan, met dienverstande problemen in andere ruimtes die niet meer verwarmd worden.

Full circle, want ik ga ook weer terug naar hoge CV temperatuur voor de andere ruimtes waar de radiatoren (geen convectors) eigenlijk veel te veel in capaciteit waren teruggelopen door lagere CV temperatuur waar ze eigenlijk niet voor geschikt zijn (en ik niet kan of wil boosten). Wel zometeen icm Tado knoppen zodat ik zones onafhankelijk vd kamerthermostaat kan verwarmen.

Complete set over te nemen (12V voeding, W1209 thermostaat, PWM regelaar, 12x 14cm Nano-G 14 Silent Waterproof fans).

Mijn andere convector in de woonkamer heeft vergelijkbare set die er wel uit kan, voeding, W1209, PWM regelaar en 6x 14cm Gelid Solutions Silent 14 fans

Pm

• Maarten730
Wat is het verschil eigenlijk tussen de heatfan smart controller en de module van Bas (@BAzz0847)?
Ervanuitgaande dat ik geen domotica hiervoor ga gebruiken of wil gaan koelen...per radiator 8 P14 venitlatoren wil aansturen ?

[ Voor 13% gewijzigd door Maarten730 op 21-09-2022 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Maarten730 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 17:10:
Wat is het verschil eigenlijk tussen de heatfan smart controller en de module van Bas (@BAzz0847)?
Ervanuitgaande dat ik geen domotica hiervoor ga gebruiken of wil gaan koelen...per radiator 8 P14 venitlatoren wil aansturen ?
weinig. Bij de heatfan kun je die P14 fans gebruiken, voor printje van bas heb je P14 PWM fans nodig.
Als je geen domotica gaat gebruiken kun je net zo goed de heatfan controller kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
De heatfan controller heeft 5? knoppen bovenop om verschillende settings te kiezen, vind ik wel een leuke oplossing. Opzich 1x programmeren moet t ook goed genoeg zijn. Verder heeft die controller in een gebouwde temp sensor. Vind t wel nice uitzien bovenaan een radiator.

En idd geen PWM.

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 21-09-2022 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belgiansound
Heeft de module van Bas ook niet meer sensoren? Niet zeker wat hier het voordeel van is...

Vind het voor een convectorput niet zo handig dat de heatfan module in de put zit. Ik heb ook nog geen werkende diy oplossing gezien?

Heb uiteindelijk de gelid fans besteld, voedingen, nu nog de r04 modules binnen krijgen!

Hebben de boosters ook zin op die oudere plaatverwarming zonder "koelvinnen" tussen? Hebben een veel kleiner contactoppervlak en zijn eerder stralingswarmte?

• Ronald
Module van Bas meet temperatuur verschil tussen aan en afvoer en zal dus niet inschakelen als je zomers de airco niet aan hebt ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-04 16:13
Ik heb met interesse een deel van dit topic gelezen en ben van plan om 18 Gelid Solutions Silent 14 aan elkaar te koppelen voor bovenop mijn convector. Ik heb een Homey draaien en wil twee temperatuursensoren (1 invoertemp en 1 uitvoertemp) koppelen aan een adapter die door homey aangestuurd kan worden en het systeem op basis van sensordata harder en zachter kan laten draaien. Weet iemand of zo'n adapter bestaat?

• MBgek
  • Laatst online: 23-04 20:25
michielvz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:39:
Ik heb met interesse een deel van dit topic gelezen en ben van plan om 18 Gelid Solutions Silent 14 aan elkaar te koppelen voor bovenop mijn convector. Ik heb een Homey draaien en wil twee temperatuursensoren (1 invoertemp en 1 uitvoertemp) koppelen aan een adapter die door homey aangestuurd kan worden en het systeem op basis van sensordata harder en zachter kan laten draaien. Weet iemand of zo'n adapter bestaat?
Zelf knutselen met een ESP32, of de module van @Bazz0847 kopen ;)

• michielvz
MBgek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:41:
[...]

Zelf knutselen met een ESP32, of de module van @Bazz0847 kopen ;)
Aha, top.

Ik lees 'De adapter dient van het type 12V/1A te zijn voor tot 4 fans per module, of 12V/2A voor tot 8 fans per module.' Wat heb ik nodig voor 18 fans?

En werkt dit ook met Homey?

• HBO88
michielvz schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:11:
[...]

Aha, top.

Ik lees 'De adapter dient van het type 12V/1A te zijn voor tot 4 fans per module, of 12V/2A voor tot 8 fans per module.' Wat heb ik nodig voor 18 fans?

En werkt dit ook met Homey?
De module werkt met max 3A. Dat is genoeg voor 18 fans. Wel adapter met juiste formaat connector kopen.

Ik weet niet of homey met MQTT overweg kan. De module kan gewoon standalone draaien overigens

• MBgek
  • Laatst online: 23-04 20:25
HBO88 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:20:
[...]

De module werkt met max 3A. Dat is genoeg voor 18 fans. Wel adapter met juiste formaat connector kopen.

Ik weet niet of homey met MQTT overweg kan. De module kan gewoon standalone draaien overigens
Er is een MQTT broker en client voor Homey, draait hier perfect.

• Ronald
HBO88 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:20:
[...]

Je zou tegen de pwm stuurstroom aan kunnen lopen. Ontwerp max 75mA en bijvoorbeeld Noctua specificeert 5mA per fan

• Conteaster
  • Niet online
Ik wil waarschijnlijk de module van @Bazz0847 gebruiken. Hij adviseert een Arctic F9 PWM PST of P14 PWM PST te gebruiken. Echter kom ik qua afmetingen beter uit met een Arctic F8 PWM PST (80mm). Kan ik deze ook gebruiken? Het wattage zou lager zijn (1.8 Watt vs. 1,08 Watt) en uiteraard de 'luchtstroomcapaciteit' (43 m³/uur vs. 40,3m²/uur). Zie ik verder dingen over het hoofd?

Ik wil dit gaan gebruiken voor 3 modules (radiatoren) met elk 15 fans. Te gebruiken voor een ruimte van ongeveer 100m³. Of is dit overkill?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielvz
Ik kom nu uit op het volgende:Totaalprijs +/- 222,-

Vraagjes
  1. Ik zie dat de meesten kiezen voor de F14 ipv de P14. Is daar een reden voor die ik over het hoofd zie? Ik lees nml dat de P14 beter geschikt is voor op een convector of radiator dan een F14. De overige specs (geluid/vermogen/rpm) zijn vergelijkbaar toch? 'If however, you are planning to use these Fans for Radiator/Heatsink operations, or inside of some cases with heavy restrictions, you might want to go for Arctic's P14 series, which may deliver better results due to their high static pressure.'
  2. Kan ik de boel aansturen met 1 module van Bazz icm de gekozen adapter?
  3. Zie ik nog iets over het hoofd?
Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_yMTtKIrhv8ZiEeQY1Xqt4ANuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XGV3DpoC0noNOax11lchDKD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZZmOykFT9UwlLM9nrRx_n-KixU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJXzDRHPvLidir64FCC1OZZq.jpg?f=fotoalbum_large

Spul ook binnen. Blijkbaar is de voeding maar 1A. Dus ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken met 10x 0.16A eraan... Wel knullig, 2A voeding erbij geven is ook de kunst/geld niet magoed. Als de 10 fans niet draaien gaat de hele sjwik retour.
En er zit dus al blijkbaar een los kabeltje bij voor de connectie naar de fans. Had ik dus niet 3x een doorlus kabeltje hoeven mee te bestellen... tbc

edit: opmerking1: bij re-powering gaat de controller altijd terug naar stand3.

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 22-09-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
michielvz schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:04:
Ik kom nu uit op het volgende:Totaalprijs +/- 222,-

Vraagjes
  1. Ik zie dat de meesten kiezen voor de F14 ipv de P14. Is daar een reden voor die ik over het hoofd zie? Ik lees nml dat de P14 beter geschikt is voor op een convector of radiator dan een F14. De overige specs (geluid/vermogen/rpm) zijn vergelijkbaar toch? 'If however, you are planning to use these Fans for Radiator/Heatsink operations, or inside of some cases with heavy restrictions, you might want to go for Arctic's P14 series, which may deliver better results due to their high static pressure.'
  2. Kan ik de boel aansturen met 1 module van Bazz icm de gekozen adapter?
  3. Zie ik nog iets over het hoofd?
Alvast bedankt _/-\o_
Jij bedankt voor dit lijstje, scheelt mij uitzoekwerk :Y)

Volgens de MP advertentie van @Bazz0847 kun je 4 fans aansturen met 12V/1A en 8 fans met 12V/2A. Lijkt me dat je dan max 12 fans kunt aanstuiren met 12V/3A? Ik wil er zelf 10 gaan aansturen dus dat lijkt mogelijk op 12V/3A?

Edit: oeps, discussie hierboven gemist :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
sOid schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:21:
[...]

Jij bedankt voor dit lijstje, scheelt mij uitzoekwerk :Y)

Volgens de MP advertentie van @Bazz0847 kun je 4 fans aansturen met 12V/1A en 8 fans met 12V/2A. Lijkt me dat je dan max 12 fans kunt aanstuiren met 12V/3A? Ik wil er zelf 10 gaan aansturen dus dat lijkt mogelijk op 12V/3A?

Edit: oeps, discussie hierboven gemist :+
ik stuur er 16 aan via het printje, geen probleem. de fans trekken totaal max 1.5A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
HBO88 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:03:
[...]

ik stuur er 16 aan via het printje, geen probleem. de fans trekken totaal max 1.5A
Dus 2A zou voldoende zijn voor 10 fans, mooi. Heeft het nog voordeel om dan voor 3A te gaan? Nee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hey medetweakers.

Ik zit even mee te lezen en alles te bestuderen maar als ik zelf doe, lijk ik niet perse goedkoper uit te komen dan speedcomforts (ik snap dat ik veel meer ventilatoren koop en plaats)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9u-ivijvW8PVRHrGrwjZuNSpg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FL1ZzRKNJji0lLmA3iPMqOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is wijsheid:

1. Minder ventilatoren?
2. Goedkope / dure ventilatoren
3. Zie ik iets over het hoofd?

ps. ik heb kortingsbon voor 25 % voor speedcomforts vandaar deze prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Volgens @Bazz0847 kan je er max 15 aansturen met een enkele module. Er zit nu een kevertje op van drie weken.

Ik snap alleen nog niet of ik 15 fans gewoon middels een daisy chain kan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
streafer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:39:
Hey medetweakers.

Ik zit even mee te lezen en alles te bestuderen maar als ik zelf doe, lijk ik niet perse goedkoper uit te komen dan speedcomforts (ik snap dat ik veel meer ventilatoren koop en plaats)

[Afbeelding]

Wat is wijsheid:

1. Minder ventilatoren?

Zijn de speedcomforts qua effectiviteit/geluid wel te vergelijken met het zelfbouw systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 22:36

JME

zeg maar Jamie

streafer schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:39:
Hey medetweakers.

[Afbeelding]

Wat is wijsheid:

1. Minder ventilatoren?

Gaat niet alleen om de aanschafprijs, vooral om de opbrengst. Maar als je voor zo goedkoop mogelijk gaat, dan kunnen die speedcomforts nog goedkoper, gewoon via hun eigen website. Kwestie van de REL aanbieding combineren met de 20% VEH kortingscode (yep, dat werkt). Maar inderdaad, dan heb je wel ieniemienie ventilatortjes en veel setjes nodig. Keuzes ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JME op 23-09-2022 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
michielvz schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:25:
Volgens @Bazz0847 kan je er max 15 aansturen met een enkele module. Er zit nu een kevertje op van drie weken.

Ik snap alleen nog niet of ik 15 fans gewoon middels een daisy chain kan koppelen.
Gewoon parallel.

Of je moet bij 10 ventilatoren ergens 120 volt vandaan halen. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@PCJR Ben aan het grasduinen door het topic en ik vraag me af hoe je uiteindelijk je fans op de heatfan controller hebt aangesloten. Met de splitters die je in een eerdere post linkte? (https://www.hardwarewebwi...ns-fan-m-fansplitter.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
sOid schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:10:
@PCJR Ben aan het grasduinen door het topic en ik vraag me af hoe je uiteindelijk je fans op de heatfan controller hebt aangesloten. Met de splitters die je in een eerdere post linkte? (https://www.hardwarewebwi...ns-fan-m-fansplitter.html)
Nee ik ga gewoon solderen, op het kabeltje dat je dus al bij een controller krijgt (tenminste die zat er bij mij al ingeprikt en een los kabeltje zat erbij nog, zie foto).
9 stuks splitter kabeltje, x3 rads, is bijna 30x 2 of 3 euro, gaan we niet doen, dan maar solderen en krimpkousje.

Ben momenteel bezig met de afstemming fans, op de rad. Blijkt dat er 2 ophang haakjes toch in de weg zitten, dus hier komen 2 fans niet tegen elkaar. + ik moet de 25x25mm hoekprofiel bij elke fan gaan inzagen/vijlen zodat dit de luchtstroom niet gaat blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
PCJR schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:01:
[...]

Nee ik ga gewoon solderen, op het kabeltje dat je dus al bij een controller krijgt (tenminste die zat er bij mij al ingeprikt en een los kabeltje zat erbij nog, zie foto).
9 stuks splitter kabeltje, x3 rads, is bijna 30x 2 of 3 euro, gaan we niet doen, dan maar solderen en krimpkousje.
Ah okay! Mocht je in de gelegenheid zijn wat fotootjes van het proces te schieten, dan zou ik die graag zien :)
+ ik moet de 25x25mm hoekprofiel bij elke fan gaan inzagen/vijlen zodat dit de luchtstroom niet gaat blokkeren.
Dremel met schuurblokje is ideaal voor dit soort dingen in mijn ervaring. Wel stoffig. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AF98SrA1x8ODQQpqT24f8Mng6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnJygz9rTXPi6T61TtusWQ5e.jpg?f=fotoalbum_large

1 of 2 fans moeten weg ivm de muurbeugels dus. En het klemt precies tussen de 2 platen van de radiator onderin, geen tape of magneetjes nodig. Moet wel even goed uitdokteren hoe en waar de kabeltjes straks moeten komen. Had ik maar eens een paar uur tijd op een dag...
...t komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 21:23

Shelly Uni voor op temperatuur aansturen van 3pin (niet PWM) fans

Ik heb onderstaande aan het werk gekregen voor 6 fans (Arctic F8) via een 12V trafo (1 A). In de Shelly Uni heb ik (voor opnemen in mijn Wifi netwerk) een regeling gemaakt die op Temperatuur > 24°C de OUT2 activeert en bij 22°C weer deactiveert. In eerste instantie een L298N dual H-bridge gebruikt maar die er weer uit gehaald. Daarna de Uni in het WIFI netwerk opgenomen en MQTT geactiveerd. De temperatuur sensoren en switches zijn dan zichtbaar in Domoticz. Niet de goedkoopste oplossing (Uni kost 15euro) maar wel vlot te installeren. Fans heb ik onder een Radson radiator geplaatst (magneetjes) maar kunnen ook in een put gebruikt worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0iSJrkSMasvqLqSERth5YTz4s4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ARLgxDRJpacxfjeo0HTqQv3U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-03 09:15
PCJR schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:26:
[Afbeelding]

1 of 2 fans moeten weg ivm de muurbeugels dus. En het klemt precies tussen de 2 platen van de radiator onderin, geen tape of magneetjes nodig. Moet wel even goed uitdokteren hoe en waar de kabeltjes straks moeten komen. Had ik maar eens een paar uur tijd op een dag...
...t komt
Zou die strippen niet gebruiken dekken de ventilators te ver af, ik heb ze ze gewoon los tegen elkaar en dan van die siliconen voetjes eronder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Raafje68 schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:03:
[...]

Zou die strippen niet gebruiken dekken de ventilators te ver af, ik heb ze ze gewoon los tegen elkaar en dan van die siliconen voetjes eronder
Gaat natuurlijk helemaal vrij gemaakt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:30
Ik heb nu climateboosters hangen, maar vind ze toch net -te - hoorbaar.
Zijn er stillere alternatieven?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 22:36

JME

zeg maar Jamie

BarryH schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:51:
Ik heb nu climateboosters hangen, maar vind ze toch net -te - hoorbaar.
Zijn er stillere alternatieven?
Daar gaat de helft van dit topic over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-04 10:02
sOid schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:10:
Ik heb dezelfde vraag met de controller van Bas, hoe sluit je dan 10 fans aan op de controller? Moet de dan idd zo n splitter kopen, solderen gaat hem niet worden bij mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:30
@JME Ja, maar ik kan geen vergelijking vinden. Dus ben benieuwd of iemand daar wat over kan vertellen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PCJR
BarryH schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:11:
@JME Ja, maar ik kan geen vergelijking vinden. Dus ben benieuwd of iemand daar wat over kan vertellen.
Volgens mij zijn er 3 opties:

speedcomfort
heatfan
zelfbouw

Hier gaat t weer stapje verder, slowly:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiyA2TkCAf8WnaJtVEAU7_sFYh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NAhhJKuAw34708pNtAou0D5w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6DjrBCDYG9I1Bbj5dSfN_N24jgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NSeNVXGlBxVrjSdO4KGJkp5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Oqrx7eLDLHi0_M32q7Ef1wz4OY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axzJSlXYefOFrjL1TjSIIny6.jpg?f=fotoalbum_large

Alle fans vast is het echt een stevige plank. De losse trips zijn wiebelig uiteraard. Nu de draden nog. Met stanleymesje was alles prima te doen, wel wat werk :P

[ Voor 68% gewijzigd door PCJR op 26-09-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04 21:41

BoGu5

hmmmz

mmmmmark schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:58:
[...]

Ik heb dezelfde vraag met de controller van Bas, hoe sluit je dan 10 fans aan op de controller? Moet de dan idd zo n splitter kopen, solderen gaat hem niet worden bij mij?
Je kunt gewoon PWM Y-splitter kabels kopen. Zorg er wel voor dat er maar 1 RPM lijn is doorgelust. Een voorbeeld: uitvoering: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter Zwart

Er zijn andere merken, en onze chineze vrienden hebben ze goedkoper.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgiansound
Wat is jullie mening mbt de afstand van de ventilatoren tot de convectoren?

Mijn convector zit in een put, met ongeveer 40cm afstand convector tot vloerniveau. Ik ga zowiezo een 'schouw' in betonplex maken tot op vloerniveau om de luchtstroom te optimaliseren.

Naar onderhoud toe zou het meest eenvoudige zijn dat ik de ventilatoren bovenop de schouw zet, dan kan er al niets 'in' de schouw vallen en is het makkelijker te onderhouden, maar dan zitten ze wel 40cm boven de convectoren.

Ik zie dat de JAGA DBE altijd recht bovenop de convectoren wordt geplaatst, ik vermoed door de statische druk die zo opgebouwd wordt?

Nadeel is dat ze dan wel meer warmte te verduren krijgen, wat mij niet goed lijkt voor de lagers.

Wat is het meest optimale?

[ Voor 5% gewijzigd door Belgiansound op 26-09-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belgiansound
PCJR schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:14:
[...]

Volgens mij zijn er 3 opties:

speedcomfort
heatfan
zelfbouw

Hier gaat t weer stapje verder, slowly:

Alle fans vast is het echt een stevige plank. De losse trips zijn wiebelig uiteraard. Nu de draden nog. Met stanleymesje was alles prima te doen, wel wat werk :P
Ziet er echt superstrak uit, professioneel. Zouden aluminium profielen niet iets steviger zijn? Heb je wel een slijpsijf of wipzaag nodig, maar dit geeft wel inspiratie! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgiansound
BoGu5 schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:21:
[...]

Je kunt gewoon PWM Y-splitter kabels kopen. Zorg er wel voor dat er maar 1 RPM lijn is doorgelust. Een voorbeeld: uitvoering: Gelid Solutions PWM Y-Cable Splitter Zwart

Er zijn andere merken, en onze chineze vrienden hebben ze goedkoper.
Ik vind het eigenlijk vrij duur om een ventilator van 7 euro met een splitter van 5 euro te moeten uitrusten...

Onze Chinese vrienden hebben wel goedkoop materiaal, maar levering duurt wel ff.

Is dit dan ook een geschikte splitter:

https://www.ebay.com/itm/...3D%7Ctkp%3ABk9SR5KG1ovvYA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Belgiansound schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:34:
[...]

Ziet er echt superstrak uit, professioneel. Zouden aluminium profielen niet iets steviger zijn? Heb je wel een slijpsijf of wipzaag nodig, maar dit geeft wel inspiratie! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Alu is te dik, dan klemt het niet meer onderin mijn ards. En het is stevig zat ;)
+ dit plastic is makkelijk te snijden inderdaad + goedkoper

Pagina: 1 ... 36 ... 54 Laatste