Hier stuur ik ze ook aan met een ESP (esp12, meer i/o niet nodig) en dat is vrij eenvoudig te doen met Home assistant en esphome. Makkelijk en vrij fool-proof. Kan evt de YAML code hier pasten als je daar wat aan hebt.
Dat zou ik erg fijn vinden, dan heb ik een begin. Ik ben op dit moment wat tutorials aan het doorlezen, maar het hele ESP gedeelte is voor mij nog nieuw, dus probeer door de bomen het bos weer te zien._ferry_ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:23:
Hier stuur ik ze ook aan met een ESP (esp12, meer i/o niet nodig) en dat is vrij eenvoudig te doen met Home assistant en esphome. Makkelijk en vrij fool-proof. Kan evt de YAML code hier pasten als je daar wat aan hebt.
Ik heb wel al ESPhome in HA weten te installeren destijds.
Wat voor code heb jij gebruikt voor de ESP, althans, lees je ook nog temperatuur sensors uit die via de ESP aangesloten zijn, of alleen fans aangesloten?
T60P Widescreen
@Seesar Denk dat dit redelijk te begrijpen is, evt icm de documentatie van de esphome website:
Ik gebruik dus een aangesloten Dallas temperatuur sensor, en stuur een uitgang met FET waarmee de fans voeding krijgen. Heb geen pwm fans, maar daar kan echt natuurlijk ook voor gebruikt worden. Al moet je dan wellicht een andere frequentie kiezen. De 8khz was voor mijn fans ideaal. Geen irritant gepiep en ook geen gebrom of lastig starten.
Zelf kun je natuurlijk toevoegingem doen voor het aangaan bij koeling, of op een commando vanuit Home assistant.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| inputoutput dallas: - pin: GPIO2 update_interval: 30s sensor: - platform: dallas address: 0x[Dallas adres hier] name: "radiator_1" on_value_range: - above: 28.1 below: 35.0 then: fan.turn_on: id: fan_1 speed: 50 - above: 35.1 then: fan.turn_on: id: fan_1 speed: 100 - below: 28.0 then: fan.turn_off: id: fan_1 output: - platform: esp8266_pwm pin: GPIO0 frequency: 8000 Hz id: pwm_output_1 fan: - platform: speed output: pwm_output_1 name: "jaga-fan1" id: fan_1 speed_count: 100 |
Ik gebruik dus een aangesloten Dallas temperatuur sensor, en stuur een uitgang met FET waarmee de fans voeding krijgen. Heb geen pwm fans, maar daar kan echt natuurlijk ook voor gebruikt worden. Al moet je dan wellicht een andere frequentie kiezen. De 8khz was voor mijn fans ideaal. Geen irritant gepiep en ook geen gebrom of lastig starten.
Zelf kun je natuurlijk toevoegingem doen voor het aangaan bij koeling, of op een commando vanuit Home assistant.
[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 30-07-2022 19:40 ]
@_ferry_ ;
Dank je wel, ik ga dat eens bekijken.
Dank je wel, ik ga dat eens bekijken.
T60P Widescreen
Ik lees hier al een tijdje mee, en dacht ik deel hier toch even mijn projectje: een Jaga DBE-achtige module om (convector-)radiatoren van fans te voorzien en automatisch aan te sturen. Ik gebruik deze modules zelf thuis om mijn warmtepomp te voorzien van een afgiftesysteem wat voldoende warmte kan afleveren.
Ze kunnen via MQTT communiceren, en daarmee kunnen ze ook in slave-mode werken zodat je niet overal temperatuursensoren hoeft te plakken. Vervolgens via Node Red een leuke UI in elkaar gezet:
/f/image/KkIp2cHy3vgPMczoj3t0bAP6.png?f=fotoalbum_large)
De vloerverwarmingspomp werkt met zo'n zelfde module. Daarvoor heb ik een solid-state relais op de fan-output aangesloten. Om de warmtepomp tijdens defrosts voldoende buffercapaciteit te geven blijft de vloerpomp 30 minuten draaien nadat de fans al uitgeschakeld zijn. Werkt tot heden uitstekend
Voor de geïnteresseerden, de software staat op GitHub: https://github.com/BeaverUI/ESPJagaBooster
Ik verkoop bijpassende modules via Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1871961388
Met die modules is het plug & play als je 4-pins fans gebruikt. (Momenteel nog 15 setjes op voorraad.)
Ze kunnen via MQTT communiceren, en daarmee kunnen ze ook in slave-mode werken zodat je niet overal temperatuursensoren hoeft te plakken. Vervolgens via Node Red een leuke UI in elkaar gezet:
/f/image/KkIp2cHy3vgPMczoj3t0bAP6.png?f=fotoalbum_large)
De vloerverwarmingspomp werkt met zo'n zelfde module. Daarvoor heb ik een solid-state relais op de fan-output aangesloten. Om de warmtepomp tijdens defrosts voldoende buffercapaciteit te geven blijft de vloerpomp 30 minuten draaien nadat de fans al uitgeschakeld zijn. Werkt tot heden uitstekend
Voor de geïnteresseerden, de software staat op GitHub: https://github.com/BeaverUI/ESPJagaBooster
Ik verkoop bijpassende modules via Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1871961388
Met die modules is het plug & play als je 4-pins fans gebruikt. (Momenteel nog 15 setjes op voorraad.)
[ Voor 10% gewijzigd door Bazz0847 op 08-08-2022 09:22 ]
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Heel gaaf, je hebt precies gemaakt waar ik in mijn hele drukke agenda (verbouwen kost veel tijdBazz0847 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:14:
Ik lees hier al een tijdje mee, en dacht ik deel hier toch even mijn projectje: een Jaga DBE-achtige module om (convector-)radiatoren van fans te voorzien en automatisch aan te sturen. Ik gebruik deze modules zelf thuis om mijn warmtepomp te voorzien van een afgiftesysteem wat voldoende warmte kan afleveren.
[Afbeelding]
De vloerverwarmingspomp werkt met zo'n zelfde module. Daarvoor heb ik een solid-state relais op de fan-output aangesloten. Om de warmtepomp tijdens defrosts voldoende buffercapaciteit te geven blijft de vloerpomp 30 minuten draaien nadat de fans al uitgeschakeld zijn. Werkt tot heden uitstekend![]()
Ik verkoop bijpassende modules via Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1835146404
Dank je wel voor delen van de info.
Ik ga dadelijk meteen 1 bij je bestellen, maar meteen de kanttekening; ik heb dadelijk een jaga van 240cm en uitgerekend dat ik er ongeveer 25 fans in kan zetten (240/9.2 = 26 - overhead = 25).
Ik zie dat er een mosfet(?) op zit, om spanning in en uit te schakelen? Of PWM via mosfet lopen i.p.v. direct naar fans? Als het PWM naar fans is, dan kan ik zelf de voeding schakelen (mocht de mosfet niet meer dan 2.5A mogen schakelen (25x0.1A)): dan tap ik het signaal van je mosfet af naar een extern PCB'tje waar een mosfet op zit die 3-5A mag schakelen.
Als backup kan ik ze natuurlijk ook in cascade zetten, maar ik heb liefste 1 controller per jaga radiator.
I.i.g. mooi project, fijn dat je dat gedeelte al hebt opgepakt. Ik zit zelf al te denken om de productie van de fan-behuizing te automatiseren zodat productie sneller en zelfstandig kan gaan zodat we misschen een volledige kit zelf kunnen samenstellen die veel goedkoper is en integratie op domotica toelaat!
[ Voor 17% gewijzigd door Seesar op 01-08-2022 17:07 ]
T60P Widescreen
De fans zijn 14 cm, ik zou zeker 1 a 2 cm marge tussen de fans laten. Dan kom ik met 2m40 op 15 fans. Dat kan prima direct op dit printje worden aangesloten. Neem een 3A voeding, zoals deze: https://www.tinytronics.n...v-3a-adapter-with-dc-jackSeesar schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:58:
[...]
Heel gaaf, je hebt precies gemaakt waar ik in mijn hele drukke agenda (verbouwen kost veel tijd) tijd voor heb proberen te maken.
Dank je wel voor delen van de info.
Ik ga dadelijk meteen 1 bij je bestellen, maar meteen de kanttekening; ik heb dadelijk een jaga van 240cm en uitgerekend dat ik er ongeveer 25 fans in kan zetten (240/9.2 = 26 - overhead = 25).
Wat zou je aanraden om deze te voeden? Voeding zou mijn inziens gewoon direct van een geschikte 12V kunnen komen, zodat alleen de PWM signaal van jouw PCB de fans hoeven aan te sturen. Zit er ook een soort mosfet op/uitgang om ze volledig spanningsloos te kunnen maken? Wat zou jij aanraden in mijn geval?
Let op: huidige versie van het printje heeft een 5.5/2.5mm DC connector. Je hebt dan met bovenstaande adapter nog een verloopstekkertje nodig.
Betreft de sturing: hij schakelt de DC-voeding van de fans met een MOSFET. De voeding wordt ingeschakeld bij warmtevraag/koudeaanbod. Hij stuurt separaat een PWM-signaal uit, en gebruikt dus de toerenregeling in de fan zelf (vandaar dat je 4-pins fans moet gebruiken).
Het voordeel van deze dubbele sturing is dat de fans volledig uitgeschakeld worden als er geen warmte- of koudeaanbod is. Als je de voeding niet zou schakelen blijven de meeste PWM-stuurbare fans gewoon langzaam doordraaien, ookal stuur je 0% PWM uit.
Overigens: met die Arctic P14 fans haal je per fan ongeveer 150W extra warmte uit een Jaga type-16 en type-21 radiator in de (haast onhoorbaar) stille stand bij 35 graden water. Bij 45 graden water op standje vol gas is dat >250 W.
[ Voor 20% gewijzigd door Bazz0847 op 26-08-2022 11:00 ]
ja top, dan weet ik genoeg, ik heb een jaga 11, dus max 92mm fans erin. Maar 92 fans doen wel minder vermogen, dus zal wel op hetzelfde neerkomen. Was van plan noctua's met PWM te gebruiken dus komt wel goed. Ik heb je je een berichtje via MP gestuurd om te 1 te bestellen.Bazz0847 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:10:
[...]
De fans zijn 14 cm, ik zou zeker 1 a 2 cm marge tussen de fans laten. Dan kom ik met 2m40 op 15 fans. Dat kan prima direct op dit printje worden aangesloten. Neem een 3A voeding, zoals deze: https://www.tinytronics.n...v-3a-adapter-with-dc-jack
Betreft de sturing: hij schakelt de DC-voeding van de fans met een MOSFET. De voeding wordt ingeschakeld bij warmtevraag/koudeaanbod. Hij stuurt separaat een PWM-signaal uit, en gebruikt dus de toerenregeling in de fan zelf (vandaar dat je 4-pins fans moet gebruiken).
Overigens: met die Arctic P14 fans haal je per fan ongeveer 150W extra warmte uit een Jaga type-21 radiator in de (haast onhoorbaar) stille stand bij 35 graden water. Bij 45 graden water op standje vol gas is dat >250 W.
T60P Widescreen
Top, ik mail je zo even dan.
Ik heb alles op de print uitgelegd op max 3A continue, dus als je totale set van fans daar onder blijft moet het goed komen
Ik heb alles op de print uitgelegd op max 3A continue, dus als je totale set van fans daar onder blijft moet het goed komen
Ik zat eigenlijk te denken he, ik heb heel veel reviews en filmpjes gekeken m.b.t. wat de nou de beste fans zijn met allerlei verschillende test opstellingen etc.
Wat ik daaruit haal dat Noctua zijn prijs wel echt waar maakt op bijna alle vlakken, maar ze zijn significant duurder. Aangezien ik rond de 75 fans nodig ga hebben (3 radiatoren gevuld) en jullie misschien ook het liefste Noctua zouden willen gebruiken, is het misschien een idee onze krachten te bundelen en misschien eens te kijken of we een directe bestelling bij Noctua kunnen plaatsen?
het is een Oostenrijks bedrijf dus we hoeven ons geen zorgen te maken over inklaren etc, en misschien kunnen we bij een minimum aantal inkoop-korting/inkoopprijs krijgen.
Zou daar animo voor zijn (vroeger had ik op Laupro een inkoopactie opgezet, maar die tijden zijn vervlogen). Ik zou zoiets best willen opzetten (zonder winstoogmerk natuurlijk), maar ik vraag me af of daar anno 2022 nog interesse in is.
Ik vind het zelf namelijk zonde om 75 fans te kopen tegen consumentenprijs, maar ik heb voor mezelf wel besloten dat er maar 1 merk is wat ik naast mijn hoofd in de slaapkamer wil hebben.
Mijn visie is dat ik toch al bespaar om niet het originele DBH te kopen, maar de fans maken of kraken het genot (CFM, geluid, lager kwaliteit) van onze DIY DBE/DBH.
Wat ik daaruit haal dat Noctua zijn prijs wel echt waar maakt op bijna alle vlakken, maar ze zijn significant duurder. Aangezien ik rond de 75 fans nodig ga hebben (3 radiatoren gevuld) en jullie misschien ook het liefste Noctua zouden willen gebruiken, is het misschien een idee onze krachten te bundelen en misschien eens te kijken of we een directe bestelling bij Noctua kunnen plaatsen?
het is een Oostenrijks bedrijf dus we hoeven ons geen zorgen te maken over inklaren etc, en misschien kunnen we bij een minimum aantal inkoop-korting/inkoopprijs krijgen.
Zou daar animo voor zijn (vroeger had ik op Laupro een inkoopactie opgezet, maar die tijden zijn vervlogen). Ik zou zoiets best willen opzetten (zonder winstoogmerk natuurlijk), maar ik vraag me af of daar anno 2022 nog interesse in is.
Ik vind het zelf namelijk zonde om 75 fans te kopen tegen consumentenprijs, maar ik heb voor mezelf wel besloten dat er maar 1 merk is wat ik naast mijn hoofd in de slaapkamer wil hebben.
Mijn visie is dat ik toch al bespaar om niet het originele DBH te kopen, maar de fans maken of kraken het genot (CFM, geluid, lager kwaliteit) van onze DIY DBE/DBH.
T60P Widescreen
Count me in! Ik weet nog even niet precies hoeveel en welke fans ik nodig zou hebben maar ik denk dat ik er snel 40 kwijt kanSeesar schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:25:
Ik zat eigenlijk te denken he, ik heb heel veel reviews en filmpjes gekeken m.b.t. wat de nou de beste fans zijn met allerlei verschillende test opstellingen etc.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Ik ben zeker ook geinteresseerd in een ouderwetse inkoopactie.
Ik zou nog wel even moeten kijken hoeveel fans ik nodig ga hebben, want we hebben verschillende ruimtes waarin ze handig zouden zijn, maar dat laat ik te zijner tijd nog wel even weten.
Ik zou nog wel even moeten kijken hoeveel fans ik nodig ga hebben, want we hebben verschillende ruimtes waarin ze handig zouden zijn, maar dat laat ik te zijner tijd nog wel even weten.
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Hierbij nog wat foto's van mijn DBE zelfbouw setup (met modules en code via https://github.com/BeaverUI/ESPJagaBooster):Bazz0847 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:14:
[Afbeelding]
De vloerverwarmingspomp werkt met zo'n zelfde module. Daarvoor heb ik een solid-state relais op de fan-output aangesloten. Om de warmtepomp tijdens defrosts voldoende buffercapaciteit te geven blijft de vloerpomp 30 minuten draaien nadat de fans al uitgeschakeld zijn. Werkt tot heden uitstekend![]()
Ik verkoop bijpassende modules via Marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1835146404
Trillingsdemping mbv rubber tochtstrip:
:strip_exif()/f/image/tSQxCHUChB3XKidF3ghmv0MO.jpg?f=fotoalbum_large)
Stuurmodule gemonteerd:
:strip_exif()/f/image/HHTpnTvHEjtAwHRoMQAOOal4.jpg?f=fotoalbum_large)
Fans erin:
:strip_exif()/f/image/Hq2aK8QMGpPSHfqT3nwE7Epu.jpg?f=fotoalbum_large)
En ten slotte kabeltjes netjes wegwerken:
:strip_exif()/f/image/ZbLds9ZoeDsUTmtvEDowpVsL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit heb ik nu bij 4 radiatoren in de woning toegepast, en dat zou voldoende moeten zijn om de winter door te komen. Dus: laat de winter maar komen
De fans worden met deze module automatisch op warmtevraag toerengeregeld, en ik kan via MQTT alle data, inclusief de delta-T van iedere radiator uitlezen. Dat laatste is echt ideaal voor het waterzijdig inregelen
[ Voor 27% gewijzigd door Bazz0847 op 02-08-2022 13:44 ]
Ziet er goed uit en ik kijk ernaar uit om ze te gaan gebruiken!Bazz0847 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:38:
[...]
Hierbij nog wat foto's van mijn DBE zelfbouw setup (met modules en code via https://github.com/BeaverUI/ESPJagaBooster):
Trillingsdemping mbv rubber tochtstrip:
[Afbeelding]
Stuurmodule gemonteerd:
[Afbeelding]
Fans erin:
[Afbeelding]
En ten slotte kabeltjes netjes wegwerken:
[Afbeelding]
Dit heb ik nu bij 4 radiatoren in de woning toegepast, en dat zou voldoende moeten zijn om de winter door te komen. Dus: laat de winter maar komen(maar eerst nog wat zonnestraaltjes graag)
De fans worden met deze module automatisch op warmtevraag toerengeregeld, en ik kan via MQTT alle data, inclusief de delta-T van iedere radiator uitlezen. Dat laatste is echt ideaal voor het waterzijdig inregelen
T60P Widescreen
Kan ik op een Noctua NA-FC1 meer dan 3 ventilatoren aansluiten als ik een externe voeding heb van 2A ?
Ik zou ook op dergelijk schrikbarende aantallen komen... (even ruw) 62x92mm en 12x140mm... laat maar weten... (Redux zou prima moeten zijn toch?)Seesar schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:25:
is het misschien een idee onze krachten te bundelen en misschien eens te kijken of we een directe bestelling bij Noctua kunnen plaatsen?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ikheb net even berekend dat ik aan T22 radiatoren zo'n 80 800mm fans kwijt kan, en dan heb ik de LTV nog niet meegeteld... Dat kan een leuke inkoopactie worden
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik heb inmiddels een oriënterende email naar Noctua gestuurd, maar nog geen reactie. Ik laat wel even weten als daar wat zinnigs uitkomt. Anders gaan we even op een andere manier kijken hoe we elkaar kunnen helpen.
In andere woorden, ik ben er mee bezig en mocht ik een inhoudelijke reactie krijgen sparren we wel even over aantallen etcetera.
In andere woorden, ik ben er mee bezig en mocht ik een inhoudelijke reactie krijgen sparren we wel even over aantallen etcetera.
T60P Widescreen
Wellicht heb ik ook interesse in fans @Seesar. Moet deze vakantie nog even tijd besteden aan wat ik wil met mn radiatoren.
Always look on the bright side of life.
Ik had al even contact gehad en onderstaand de bestel hoeveelheden:Seesar schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:28:
Ik heb inmiddels een oriënterende email naar Noctua gestuurd, maar nog geen reactie. Ik laat wel even weten als daar wat zinnigs uitkomt. Anders gaan we even op een andere manier kijken hoe we elkaar kunnen helpen.
NF-A14 PWM bulk comes in packing units of 44 pieces.
NF-A12x25 PWM bulk comes in packing units of 56 pieces.
NF-A9 PWM bulk comes in packing units of 100 pieces.
Op dit moment is alleen de nf-a9 op voorraad, de rest heeft een lead time van minimaal 6 maanden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door LinuZZ op 10-08-2022 20:53 ]
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Dat is helemaal niet slecht. Ik ben zelf op zoek naar A9's, dus dat komt goed uit en het scheelt behoorlijk!LinuZZ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:53:
[...]
Ik had al even contact gehad en onderstaand de bestel hoeveelheden:
NF-A14 PWM bulk comes in packing units of 44 pieces.
NF-A12x25 PWM bulk comes in packing units of 56 pieces.
NF-A9 PWM bulk comes in packing units of 100 pieces.
Op dit moment is alleen de nf-a9 op voorraad, de rest heeft een lead time van minimaal 6 maanden.
***members only***
Een leadtime van 6 maanden is trouwens wel lang, ik vraag me af of er distributeurs in NL/EU zijn die nog een voorraad hebben.
Wat dnek jij, zouden we bijvoorbeeld voor de 92mm (bijvoorbeeld jaga type 10/11) misschien al een begin kunnen maken. Ik vind het gene probleem om daar initiatiefnemer in te zijn, maar ik heb uiteraard nog geen officieel contact met Noctua hierover gehad.
T60P Widescreen
Is er een consenus over het percentage winst qua afgifte als je goed aangebracht DBE's toepast? Ik heb gezocht in het topic, maar kan niet meteen een eenduidig antwoord vinden. Op verschillende plekken lees ik dat het effect onduidelijk is (bv. milieucentraal).
Als ik naar de documentatie kijk van een jaga radiator (wel beetje wij van WC eend natuurlijk) maakt dat substantieel uit:
bijvoorbeeld een Jaga strada 120cm type 11 (core 10cm breed):
55/45 (aanvoer/retour T) zonder DBH/DBE: 523watt
55/45 met DBH/DBE: 1598watt
35/30 met DBH/DBE: 607watt
DBE heeft niet veel zin als je niet op laagtemperatuur werkt, maar heeft veel zin als je op laag temperatuur werkt omdat je de convectie moet helpen. 35-30 radiator warmte is niet genoeg temperatuurverschil om een goede convectie op te wekken; dat doe je dus met je fans.
Nu is het vermogen op 35 graden maar net wat hoger dan een 55/45 graden radiator zonder DBE, maar je warmtepomp en/of CV ketel zijn op 55 graden veel minder zuinig; daar zit dan de grote winst.
zelfs al zou je op 55 graden blijven stoken ontrek je dus uit een radiator ongeveer 3x zoveel eruit dan zonder DBE met als gevolg minder lang stoken en meer vermogne per oppervlak dus kleinere radiatoren nodig.
Voor verkoeling is het sowieso nodig.
bijvoorbeeld een Jaga strada 120cm type 11 (core 10cm breed):
55/45 (aanvoer/retour T) zonder DBH/DBE: 523watt
55/45 met DBH/DBE: 1598watt
35/30 met DBH/DBE: 607watt
DBE heeft niet veel zin als je niet op laagtemperatuur werkt, maar heeft veel zin als je op laag temperatuur werkt omdat je de convectie moet helpen. 35-30 radiator warmte is niet genoeg temperatuurverschil om een goede convectie op te wekken; dat doe je dus met je fans.
Nu is het vermogen op 35 graden maar net wat hoger dan een 55/45 graden radiator zonder DBE, maar je warmtepomp en/of CV ketel zijn op 55 graden veel minder zuinig; daar zit dan de grote winst.
zelfs al zou je op 55 graden blijven stoken ontrek je dus uit een radiator ongeveer 3x zoveel eruit dan zonder DBE met als gevolg minder lang stoken en meer vermogne per oppervlak dus kleinere radiatoren nodig.
Voor verkoeling is het sowieso nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door Seesar op 12-08-2022 07:48 ]
T60P Widescreen
De enige te behalen winst zit 'm in het verlagen van je ketel temperatuur, zodat je retour temperatuur omlaag gaat en je (meer) in je HR condensatie gebied komt. Denk daarbij tot aan zo'n 10% bij heel lage retourtemperaturen.
Nadelen zijn er wel degelijk; door de ketel temperatuur te verlagen verlaag je de warmte afgifte van je radiatoren enorm. Zodanig zelfs dat je bepaalde ruimtes niet meer fatsoenlijk warm krijgt. Dit geld met name in oudere huizen waarnbij radiatoren zijn uitgelegd op hoge ketelaanvoer temperaturen van 80~90 graden.
Je kan dit waar mogelijk weer compenseren met ventilatoren, maar dit lukt weer niet overal; is er een stopcontact in de buurt (badkamer, ieks), past het uberhaupt, herrie van de fans, stofnesten onder convectoren etc.
Ik ben bezig overal op mijn radiatoren en convectoren de afsluitkranen te vervangen door thermostatische ventielen, en toen ik daarvoor mijn grote convector uit de put trok schrok ik enorm van de 2cm dikke stoflaag eronder ten gevolge van de 12 stuks 14cm booster fans die ik erboven had hangen voor enkele jaren !
Mijn badkamer heeft een kleine radiator en daar werd het niet meer warm sinds ik de ketel temperatuur heb verlaagd voor gebooste radiatoren in de woonkamer, evenals andere kamers. Uit armoe dan maar een 1500W infrarood straler gemonteerd.
Ik ben full circle en ga weer terug naar hoge keteltemperatuur, en verwelkom het snelle en stille comfort, en zo met Tado heerlijk zone verwarming.
De woonkamer verwarm ik al een jaar bij met een Daikin 3.5 kW airco, dus zowiezo is daar de behoefte aan boosters al veel minder...
Nadelen zijn er wel degelijk; door de ketel temperatuur te verlagen verlaag je de warmte afgifte van je radiatoren enorm. Zodanig zelfs dat je bepaalde ruimtes niet meer fatsoenlijk warm krijgt. Dit geld met name in oudere huizen waarnbij radiatoren zijn uitgelegd op hoge ketelaanvoer temperaturen van 80~90 graden.
Je kan dit waar mogelijk weer compenseren met ventilatoren, maar dit lukt weer niet overal; is er een stopcontact in de buurt (badkamer, ieks), past het uberhaupt, herrie van de fans, stofnesten onder convectoren etc.
Ik ben bezig overal op mijn radiatoren en convectoren de afsluitkranen te vervangen door thermostatische ventielen, en toen ik daarvoor mijn grote convector uit de put trok schrok ik enorm van de 2cm dikke stoflaag eronder ten gevolge van de 12 stuks 14cm booster fans die ik erboven had hangen voor enkele jaren !
Mijn badkamer heeft een kleine radiator en daar werd het niet meer warm sinds ik de ketel temperatuur heb verlaagd voor gebooste radiatoren in de woonkamer, evenals andere kamers. Uit armoe dan maar een 1500W infrarood straler gemonteerd.
Ik ben full circle en ga weer terug naar hoge keteltemperatuur, en verwelkom het snelle en stille comfort, en zo met Tado heerlijk zone verwarming.
De woonkamer verwarm ik al een jaar bij met een Daikin 3.5 kW airco, dus zowiezo is daar de behoefte aan boosters al veel minder...
8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop
@Bazz0847 Super leuk initiatief! Ik zou er een aantal kopen moest ik niet een hele waslijst aan projectjes af te werken hebben. Hopelijk heb je er nog of maak je ze nog in de winter 2022-2023.Bazz0847 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:14:
ik heb zelf een redelijk slecht geisoleerd huis (3cm spouw), maar wel dak vervangen vorige zomer. Ik heb als experiment mijn 35 jaar oude Nefit ketel op 45 graden gezet met mijn normale radiatoren en dat werkt. Alleen in de hele strenge winterdagen moet ik het water op 55 graden zetten (ongeveer 7 dagen paar jaar).rsbroer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:10:
De enige te behalen winst zit 'm in het verlagen van je ketel temperatuur, zodat je retour temperatuur omlaag gaat en je (meer) in je HR condensatie gebied komt. Denk daarbij tot aan zo'n 10% bij heel lage retourtemperaturen.
Ik verwacht dus zelf eigenlijk dat die fans precies dat verschil gaan maken zodat ik met mijn nieuwe warmtepomp deze winter op 35 kan stoeken ondanks een oud huis en geen vloerverwarming. Dit gaa tdan wel gecombineerd worden met Jaga radiatoren.
Het verbaast me dat je zo'n slechte ervaring mee hebt, want het zou toch wel een groot vershcil moeten zijn. Sinds we op 45 graden stoken ipv 70-80 scheelt het ongeveer 30% aan gas. Daar bovenop het nieuwe dak en we hebben een 50% reductie t.o.v. de eerste jaren.
T60P Widescreen
Ik heb hier ook interesse in, ik blijf dit topic volgen!Seesar schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:25:
Als je toch aan het lezen bent: Gas besparen door middel van CV tuning deel IIIMBgek schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 19:23:
[...]
Ik heb hier ook interesse in, ik blijf dit topic volgen!
Radiatoren boosteren is leuk maar houd wel rekening met waterzijdig inregelen. Hiermee ben je de baas over de vermogens verdeling in je huis.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik wil de 92mm wel afhandelen en vind het gezien de levertijden van de andere wel een goed idee om deze vast te doen. Ik heb niet het idee dat het veel goedkoper wordt als we 20 dozen bestellen ofzo. Wil iedereen die 92mm fans wil hebben mij een DM sturen met de aantallen?Seesar schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:35:
[...]
Dat is helemaal niet slecht. Ik ben zelf op zoek naar A9's, dus dat komt goed uit en het scheelt behoorlijk!
Een leadtime van 6 maanden is trouwens wel lang, ik vraag me af of er distributeurs in NL/EU zijn die nog een voorraad hebben.
Wat dnek jij, zouden we bijvoorbeeld voor de 92mm (bijvoorbeeld jaga type 10/11) misschien al een begin kunnen maken. Ik vind het gene probleem om daar initiatiefnemer in te zijn, maar ik heb uiteraard nog geen officieel contact met Noctua hierover gehad.
Het ene slecht geïsoleerde huis is het andere niet natuurlijk. Ventilatoren zijn niet zaligmakend, slechts een hulp. Er is een zeker vermogen nodig afhankelijk van de situatie in een kamer.Seesar schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:59:
Het verbaast me dat je zo'n slechte ervaring mee hebt, want het zou toch wel een groot vershcil moeten zijn. Sinds we op 45 graden stoken ipv 70-80 scheelt het ongeveer 30% aan gas. Daar bovenop het nieuwe dak en we hebben een 50% reductie t.o.v. de eerste jaren.
Wat ik ook niet uit het verhaal op maak of er nachtverlaging toegepast was. Als je op de grens van benodigde afgifte zit dan gaat verlaging niet werken.
@Seesar @LinuZZ ik heb geen moeite met lead-time, maar volgens mij heb ik nog geen andere gezien die 14cm willen, dus dat valt met omdoos 44 toch af
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Deze snap ik niet helemaal. Zonder dat je radiatoren gaat boosten (in goed Nederlands) kom je vaak niet weg met de warmteafgifte met LTV. Dan is boosten een mogelijke oplossing.Seafarer schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:47:
[...]
Als je toch aan het lezen bent: Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Radiatoren boosteren is leuk maar houd wel rekening met waterzijdig inregelen. Hiermee ben je de baas over de vermogens verdeling in je huis.
Waterzijdig inregelen is een hulpmiddel om afgifte goed te verdelen over de woning, dat gaat je niet helpen om een voor LTV ondergedimensioneerd systeem geschikt te maken, maar het zou van iedere installatie onderdeel moeten zijn.
Inmiddels zijn ze bijna op, maar er is alweer een nieuwe batch onderweg (met ook wat leuke optische en technische verbeteringen). Dus als je prints nodig hebt hoor ik het wel!poing schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:42:
[...]
@Bazz0847 Super leuk initiatief! Ik zou er een aantal kopen moest ik niet een hele waslijst aan projectjes af te werken hebben. Hopelijk heb je er nog of maak je ze nog in de winter 2022-2023.
het gaat uiteindelijk om de energie balans van je huis. Het enige vaste gegeven is dat je huis bepaald aantal w/m2 verliest en zolang je geen extra isolatiemaatregelen doet is dat een vaste constante.Ronald schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:02:
[...]
Het ene slecht geïsoleerde huis is het andere niet natuurlijk. Ventilatoren zijn niet zaligmakend, slechts een hulp. Er is een zeker vermogen nodig afhankelijk van de situatie in een kamer.
Wat ik ook niet uit het verhaal op maak of er nachtverlaging toegepast was. Als je op de grens van benodigde afgifte zit dan gaat verlaging niet werken.
@Seesar @LinuZZ ik heb geen moeite met lead-time, maar volgens mij heb ik nog geen andere gezien die 14cm willen, dus dat valt met omdoos 44 toch af
Daarnaast is ruwweg waar dat hoe lager je radiator/aanvoer temperatuur hoe efficienter je stookt (warmtepomp, cv ketel, zonneboiler etc).
Laag temperatuur werkt uitstekend met vloerverwarming, omdat de vloer een massa heeft en zelf als buffer werkt. Laagtemperatuur-radiatoren hebben die massa niet en kunnen ook niet niet makkelijk vertrouwen op convectie en radiatie-warmte is er bijna niet bij LT.
Een van de redenen dat die Jaga's het zo goed doen is het enorme oppervlak (hele fijne maas lamellen); bij LT systemen geldt dat een hogere massa en/of oppervlak beter werkt. uiteindelijk is het een omgekeerde waterkoeling van je PC: je wilt zoveel mogelijk oppervlak om alle energie die je in het water hebt gestopt eruit te trekken. Het heeft geen zin om water rond te pompen als je er geen warmte uit onttrekt.
Linksom of rechtsom moet je een bepaald vermogen in je huis stoppen om het warm te houden (input=>verlies w/m2). Met DBH/DBE kun je relatief slecht ontworpen radiatoren (zoals normale hoog T rad's) toch goed laten werken op laag temperatuur aanvoer. Als je dat combineert met LT radiatoren (zoals Jaga's) dan kun met vele kleinere radiatoren en/of nog lagere temperatuur uit de voeten. Je kunt simpelweg kleiner en lagere T dimensioneren.
M.a.w. DBH werkt niet direct aan efficientere verwarming maar wel indirect; lagere aanvoer = efficienter; je kunt gewoon lager gaan stoken wat per definitie efficienter is.
Ook gaat het verwarmen sneller m.a.w. je kunt ook 'on demand' verwarmen i.p.v. continu stoken (bijvoorbeeld je werkkamer of garage).
Ik ben benieuwd wat die wijzigingen zijn!Bazz0847 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:01:
[...]
Inmiddels zijn ze bijna op, maar er is alweer een nieuwe batch onderweg (met ook wat leuke optische en technische verbeteringen). Dus als je prints nodig hebt hoor ik het wel!
[ Voor 6% gewijzigd door Seesar op 13-08-2022 11:02 ]
T60P Widescreen
Ik lees ook al een tijdje mee en wil ook een aantal Jaga’s boosten. Het betreft types 21 dus heb wel interesse in de 14. Net even zitten rekenen en ik kom uit op 45 stuks.
WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS
Ik heb het trouwens niet over ondergedimensioneerd gehad. Maar ook een ondergedimensioneerd systeem moet ingeregeld worden. Dan is het in iedergeval netjes verdeelt.Bazz0847 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:57:
[...]
Deze snap ik niet helemaal. Zonder dat je radiatoren gaat boosten (in goed Nederlands) kom je vaak niet weg met de warmteafgifte met LTV. Dan is boosten een mogelijke oplossing.
Waterzijdig inregelen is een hulpmiddel om afgifte goed te verdelen over de woning, dat gaat je niet helpen om een voor LTV ondergedimensioneerd systeem geschikt te maken, maar het zou van iedere installatie onderdeel moeten zijn.
Ik slingerde mijn post er overigens ook express even tussen door zodat nieuwe lezers zich ook verdiepen in
Gas besparen door middel van CV tuning deel III om van boosten een volledig succes te maken.
Ik ga ook voor de 14cm informeren. Stuur me een DM met de aantallen dan kijk ik wat er mogelijk is.Ronald schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 08:02:
[...]
Het ene slecht geïsoleerde huis is het andere niet natuurlijk. Ventilatoren zijn niet zaligmakend, slechts een hulp. Er is een zeker vermogen nodig afhankelijk van de situatie in een kamer.
Kom zojuist dit topic tegen, ben van plan om ventilatoren onder mijn kolom radiator te plaatsen ivm mogelijke aanschaf warmtepomp.
Wat ik me afvraag, waarom plaatst iedereen zijn radiator helemaal vol, ik zie wel 20+ ventilatoren per radiator?
De kant en klare sets zoals heatfan en speedcomfort hebben 3x3 of 3x4 fans, dat zou voldoende moeten zijn voor een flinke radiator.
Wat ik me afvraag, waarom plaatst iedereen zijn radiator helemaal vol, ik zie wel 20+ ventilatoren per radiator?
De kant en klare sets zoals heatfan en speedcomfort hebben 3x3 of 3x4 fans, dat zou voldoende moeten zijn voor een flinke radiator.
-
[ Voor 100% gewijzigd door Conijntje op 16-08-2022 20:42 ]
Persoonlijk zie ik daar ook niet helemaal het nut van in, vooral omdat de radiator zelf ook een maximale afgifte heeft. Als ik de fans direct op de radiator leg had ik het idee dat de hoeveelheid luchtverplaatsing niet in verhouding was tot wat het oppervlak aan lamellen aan warmte kon overdragen.HBO88 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 05:44:
Kom zojuist dit topic tegen, ben van plan om ventilatoren onder mijn kolom radiator te plaatsen ivm mogelijke aanschaf warmtepomp.
Wat ik toen gedaan heb is 3 a 4 fans aan elkaar gemaakt, en dan de eerste en laatste fan een aluminium plaat gegeven die schuin naar beneden loopt en dan op de radiator komt te liggen.
Daardoor zuig ik de lucht aan van een oppervlak dat pakweg 2x zo groot is. Tevens is er een afstand tussen lamellen en fan, wat vaak weer scheelt qua geluid. En er is geen dode zone qua airflow onder het midden van de fan.
Denk dat er ergens nog wel een foto staat in dit topic van hoe dat er uit ziet.
Edit: hier: _ferry_ in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Overigens, als je veel fans hebt kun je ze natuurlijk wel weer op een lager toerental laten draaien, wat wellicht stiller is dan minder fans op een hoger toerental bij een gelijk debiet.
[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 15-08-2022 07:22 ]
Het is vooral ivm geluid. Zo heb ik het gedaan: https://geen-energiereken...-de-jaga-convectoren.html_ferry_ schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 07:15:
[...]
Persoonlijk zie ik daar ook niet helemaal het nut van in, vooral omdat de radiator zelf ook een maximale afgifte heeft. Als ik de fans direct op de radiator leg had ik het idee dat de hoeveelheid luchtverplaatsing niet in verhouding was tot wat het oppervlak aan lamellen aan warmte kon overdragen.
Wat ik toen gedaan heb is 3 a 4 fans aan elkaar gemaakt, en dan de eerste en laatste fan een aluminium plaat gegeven die schuin naar beneden loopt en dan op de radiator komt te liggen.
Daardoor zuig ik de lucht aan van een oppervlak dat pakweg 2x zo groot is. Tevens is er een afstand tussen lamellen en fan, wat vaak weer scheelt qua geluid. En er is geen dode zone qua airflow onder het midden van de fan.
Denk dat er ergens nog wel een foto staat in dit topic van hoe dat er uit ziet.
Edit: hier: _ferry_ in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Overigens, als je veel fans hebt kun je ze natuurlijk wel weer op een lager toerental laten draaien, wat wellicht stiller is dan minder fans op een hoger toerental bij een gelijk debiet.
Uiteindelijk toch (ivm geluid) naar (droogbouw) vloerverwarming gegaan.
Zwerius Kriegsman
Ik ben op dit moment aan het kijken voor het plaatsen van ventilatoren op radiatoren in een huis met normale centrale verwarming radiatoren. Deze radiatoren hebben een ombouw, niet prettig voor de efficiëntie, maar dat is de situatie zoals het is.
Wat me opvalt aan de gekozen oplossingen is dat ventilatoren allemaal evenwijdig aan de radiator zijn geplaatst. Dan wel onder of boven. Tenzij je vele ventilatoren plaatst, zullen je niet het volledige oppervlak van luchtstroom kunnen voorzien.
Ik vroeg me af of er niet een mogelijkheid is om één ventilator een grote oppervlak van luchtstroming te laten voorzien.
Ik heb een schets gemaakt van een ideetje hoe dit te realiseren zou zijn:
Met onderstaande constructie zou je als je de ventilator op het verticaal op het kleine vlak plaatst volgens mij de lucht over een grote oppervlak kunnen verdelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mMrjjen5ddK1LNJlKEXO7Iz3.png?f=user_large)
Transparant
:fill(white):strip_exif()/f/image/i8Ndf6geJATiFoC6wNNuVe38.png?f=user_large)
Niet transparant
Per radiator kun je dan meerdere van deze 'dozen' neerzetten. In mijn geval zijn de dozen niet zichtbaar, want er zit radiatorombouw omheen, die heeft wel luchtgaten.
Ik ben wel benieuwd naar feedback waarom dit wel/geen goed idee is. Denk zelf dat ik wegens tijdgebrek ook kies voor het simpelweg horizontaal plaatsen van ventilatoren, a la speedcomfort, maar ik wilde het toch plaatsen als idee.
Wat me opvalt aan de gekozen oplossingen is dat ventilatoren allemaal evenwijdig aan de radiator zijn geplaatst. Dan wel onder of boven. Tenzij je vele ventilatoren plaatst, zullen je niet het volledige oppervlak van luchtstroom kunnen voorzien.
Ik vroeg me af of er niet een mogelijkheid is om één ventilator een grote oppervlak van luchtstroming te laten voorzien.
Met onderstaande constructie zou je als je de ventilator op het verticaal op het kleine vlak plaatst volgens mij de lucht over een grote oppervlak kunnen verdelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mMrjjen5ddK1LNJlKEXO7Iz3.png?f=user_large)
Transparant
:fill(white):strip_exif()/f/image/i8Ndf6geJATiFoC6wNNuVe38.png?f=user_large)
Niet transparant
Per radiator kun je dan meerdere van deze 'dozen' neerzetten. In mijn geval zijn de dozen niet zichtbaar, want er zit radiatorombouw omheen, die heeft wel luchtgaten.
Ik ben wel benieuwd naar feedback waarom dit wel/geen goed idee is. Denk zelf dat ik wegens tijdgebrek ook kies voor het simpelweg horizontaal plaatsen van ventilatoren, a la speedcomfort, maar ik wilde het toch plaatsen als idee.
1 reden om dit niet zo te doen is dat een ventilator de meest lucht verplaatst op ~0.7 van zijn radius. Daarnaast is ook de naaf relatief groot. Dit betekent dus dat het middenste deep ampere lucht aangevoerd zou krijgen. Je zou ook een radiale fan kunnen gebruiken en de constructie iets aanpassen. Of juist de drie aanvoeren doormiddel van 'taartpunten' verdelen.JF schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:16:
Ik ben op dit moment aan het kijken voor het plaatsen van ventilatoren op radiatoren in een huis met normale centrale verwarming radiatoren. Deze radiatoren hebben een ombouw, niet prettig voor de efficiëntie, maar dat is de situatie zoals het is.
[Afbeelding]
Transparant
[Afbeelding]
Niet transparant
EDIT: niet goed gekeken. Vrij ingenieus gedaan !
Every magical journey begins with a single step
Als ik je idee goed begrijp dan vervang je 3 tot 4 ventilatoren door eentje?JF schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:16:
[Afbeelding]
Transparant
[Afbeelding]
Niet transparant
Dus 1 ventilator moet ook veel koude lucht aanzuigen. En dat ga je voelen denk ik.
Ja ik weet zelf ook niet zeker hoe het ontwerp uitpakt in de praktijk. Ik vraag me bijvoorbeeld af of de lucht zich wel spreidt in de breedte of met name de vorm van de 'schotten' volgt. Er zit eigenlijk niets anders op dan een prototype te maken en eens te kijken...Bowen_HAFX schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:48:
[...]
1 reden om dit niet zo te doen is dat een ventilator de meest lucht verplaatst op ~0.7 van zijn radius. Daarnaast is ook de naaf relatief groot. Dit betekent dus dat het middenste deep ampere lucht aangevoerd zou krijgen. Je zou ook een radiale fan kunnen gebruiken en de constructie iets aanpassen. Of juist de drie aanvoeren doormiddel van 'taartpunten' verdelen.
EDIT: niet goed gekeken. Vrij ingenieus gedaan !
Net even een testje gedaan met 3 noctua's (A9 PWM-92mm); en wil je niets horen dan moeten ze op max 50% staan. 75% is te doen, maar hoorbaar en 100% is airco geluid.
Maar bij 25-50% is het debiet aanwezig, maar beduidend minder. M.a.w. wil je dat debiet gaan verdelen over het oppervlak van 3 fans, vraag me ik me af wat je dan nog overhoud.
Ik zeg niet dat het een slecht idee is, maar wil je nagenoeg onhoorbaar hebben en toch een significante luchtverplaatsing denk ik dat je toch vast zit iedere cm'2 te forceren per fan.
Maar goed, ik snap andermans overwegingen ook.
M.b.t. de Jagabooster van Bazz0847, net aan de praat gekregen, maar 2 opmerkingen:
1.op github wordt gerefereerd naar een DC stekker (12V) van 5.5x2.1, maar dat moet een 5.5x2.5 zijn. Die 2.1 past niet.
2. systeem werkt erg mooi. Net even wezen pielen om het ook werkend te krijgen in Home Assistant en via MQTT aan te sturen (voor mij nog relatief nieuw), maar het is gelukt en werkt erg vlot.
enige wat ik zelf nog ga integreren is de koeling (nu alleen nog op basis van verwarmen). Dat zou niet absurd veel werk moeten zijn en misschien dat ik een extyra MQTT topic inprogrammeer om van winter naar zomer modus te gaan zodat hij geheel onafhankelijk kan werken voor verwarmen en koelen.onzin, is gewoon geïntegreerd
Maar bij 25-50% is het debiet aanwezig, maar beduidend minder. M.a.w. wil je dat debiet gaan verdelen over het oppervlak van 3 fans, vraag me ik me af wat je dan nog overhoud.
Ik zeg niet dat het een slecht idee is, maar wil je nagenoeg onhoorbaar hebben en toch een significante luchtverplaatsing denk ik dat je toch vast zit iedere cm'2 te forceren per fan.
Maar goed, ik snap andermans overwegingen ook.
M.b.t. de Jagabooster van Bazz0847, net aan de praat gekregen, maar 2 opmerkingen:
1.op github wordt gerefereerd naar een DC stekker (12V) van 5.5x2.1, maar dat moet een 5.5x2.5 zijn. Die 2.1 past niet.
2. systeem werkt erg mooi. Net even wezen pielen om het ook werkend te krijgen in Home Assistant en via MQTT aan te sturen (voor mij nog relatief nieuw), maar het is gelukt en werkt erg vlot.
enige wat ik zelf nog ga integreren is de koeling (nu alleen nog op basis van verwarmen). Dat zou niet absurd veel werk moeten zijn en misschien dat ik een extyra MQTT topic inprogrammeer om van winter naar zomer modus te gaan zodat hij geheel onafhankelijk kan werken voor verwarmen en koelen.onzin, is gewoon geïntegreerd
T60P Widescreen
Ja klopt, maar mijn idee was dan wel om geen sterkere ventilator te gebruiken. De luchtstroming langs de radiator zal zwakker zijn, maar het doel is wel om de luchtstroming afkomstig van één ventilator langs een groter deel van een radiator te te laten stromen. Mijn vermoeden is, dat dat zorgt voor een efficiëntere warmte uitwisseling.Seafarer schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:40:
[...]
Als ik je idee goed begrijp dan vervang je 3 tot 4 ventilatoren door eentje?
Dus 1 ventilator moet ook veel koude lucht aanzuigen. En dat ga je voelen denk ik.
Ja, snap je punten, zou het eens moeten testen.Seesar schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:46:
Net even een testje gedaan met 3 noctua's (A9 PWM-92mm); en wil je niets horen dan moeten ze op max 50% staan. 75% is te doen, maar hoorbaar en 100% is airco geluid.
Thanks voor de feedback! Er is inderdaad een foutje in de advertentie geslopen, is inmiddels gecorrigeerd.Seesar schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:46:
2. systeem werkt erg mooi. Net even wezen pielen om het ook werkend te krijgen in Home Assistant en via MQTT aan te sturen (voor mij nog relatief nieuw), maar het is gelukt en werkt erg vlot. Enige wat ik zelf nog ga integreren is de koeling (nu alleen nog op basis van verwarmen). Dat zou niet absurd veel werk moeten zijn en misschien dat ik een extyra MQTT topic inprogrammeer om van winter naar zomer modus te gaan zodat hij geheel onafhankelijk kan werken voor verwarmen en koelen.
Wat betreft koelmodus: die is gewoon aanwezig hoor, geen extra aanpassingen nodig. Dus zet die warmtepomp maar eens aan het werk!
Mijn ervaring is dat de uitstroomlucht van de fans op een beetje normale rotatiesnelheid een temperatuur heeft die nagenoeg gelijk is aan de instroomtemperatuur van het water. Dan heeft meer spreiden ook nauwelijks effect, en kun je beter meer fans erop leggen. Ik heb wel Jaga's met dubbele convector.JF schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:51:
[...]
Ja, snap je punten, zou het eens moeten testen.
[ Voor 5% gewijzigd door Bazz0847 op 15-08-2022 22:01 ]
@Bazz0847ik heb een aantal vragen over je printje, ik wil graag 1 (kolom) radiator gaan voorzien van een aantal fans.
Is het de bedoeling dat je de ventilatoren parallel aansluit op je printje?
Je krijgt er 3 temp. sensoren bij, waar zou je die 3 moeten plaatsen, op de aanvoer, retour en .. van de radiator?
Het setje werkt helemaal automatisch, bij welke temp gaan de fans aan en uit en op hoeveel PWM?
Heb zelf geen ervaring met mqtt, kun je het IP adres benaderen en krijg je dan een soort interface voor handmatig instellen of hoe werkt dat?
Edit: ik zie dat je de Arctic fans aan elkaar kunt doorkoppelen. In de code zie ik staan max 60% pwm bij 45 graden in normale stand. En 3e sensor is omgevingslucht.
Zit ik alleen nog hoe je het eenvoudig manueel kunt bedienen. Ik heb geen raspb pi. Ik vind wel een android app MQTT Dash, zou dat te gebruiken zijn om handmatig te bedienen?
Je krijgt er 3 temp. sensoren bij, waar zou je die 3 moeten plaatsen, op de aanvoer, retour en .. van de radiator?
Het setje werkt helemaal automatisch, bij welke temp gaan de fans aan en uit en op hoeveel PWM?
Heb zelf geen ervaring met mqtt, kun je het IP adres benaderen en krijg je dan een soort interface voor handmatig instellen of hoe werkt dat?
Edit: ik zie dat je de Arctic fans aan elkaar kunt doorkoppelen. In de code zie ik staan max 60% pwm bij 45 graden in normale stand. En 3e sensor is omgevingslucht.
Zit ik alleen nog hoe je het eenvoudig manueel kunt bedienen. Ik heb geen raspb pi. Ik vind wel een android app MQTT Dash, zou dat te gebruiken zijn om handmatig te bedienen?
[ Voor 24% gewijzigd door HBO88 op 16-08-2022 08:07 ]
Yes, klopt inderdaad!HBO88 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:32:
@Bazz0847ik heb een aantal vragen over je printje, ik wil graag 1 (kolom) radiator gaan voorzien van een aantal fans.
Waarschijnlijk niet, want je hebt een MQTT broker (server) nodig die de berichten kan ontvangen. MQTT is een soort chat-protocol, en daarvoor heb je dus ook een chatserver nodig. De MQTT Dash app zal als client fungeren, niet als server. Om de smart home functies te gebruiken heb je dus een RPi of server nodig die MQTT en bijv Node Red draait.HBO88 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:32:
Je kunt de modules echter ook in stand-alone modus zetten, zonder WiFi en zonder MQTT. Dan kun je ze alleen niet in de manuele stand zetten/in boost mode zetten, en ook de temperaturen niet uitlezen. Ook slave-mode werkt dan niet, deze gebruikt MQTT om de modules te synchroniseren. Heel erg is dat niet, want in de praktijk werkt de volledig automatische modus prima.
[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 16-08-2022 08:49 ]
Heb je ESPHome wel eens overwogen? want het printje vind ik interresant, maar ik liever geen MQTT gebruikenBazz0847 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:44:
[...]
Yes, klopt inderdaad!
[...]
Waarschijnlijk niet, want je hebt een MQTT broker (server) nodig die de berichten kan ontvangen. MQTT is een soort chat-protocol, en daarvoor heb je dus ook een chatserver nodig. De MQTT Dash app zal als client fungeren, niet als server. Om de smart home functies te gebruiken heb je dus een RPi of server nodig die MQTT en bijv Node Red draait.
Je kunt de modules echter ook in stand-alone modus zetten, zonder WiFi en zonder MQTT. Dan kun je ze alleen niet in de manuele stand zetten/in boost mode zetten, en ook de temperaturen niet uitlezen. Ook slave-mode werkt dan niet, deze gebruikt MQTT om de modules te synchroniseren. Heel erg is dat niet, want in de praktijk werkt de volledig automatische modus prima.
Ik zelf niet, want ik gebruik het niet. Maar je kunt dat er zelf natuurlijk wel op flashenLinuZZ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:52:
[...]
Heb je ESPHome wel eens overwogen? want het printje vind ik interresant, maar ik liever geen MQTT gebruiken
Nadeel van ESPhome is volgens mij dat je de module niet als standalone kan draaien (je overschrijft de code neem ik aan?) D.w.z. dat je dus in bijv Node-red de aansturing meot programmeren. Op zich neits mis mee, maar de kracht van deze module lijkt me dat hij onafhankelijk kan draaien.
Wat je wel zou kunnen doen is aan de Arduino code een wifi webserver toevoegen (weet niet zeker of dat conflicteert met de MQTT server) en dan via een webpagina je isntellingen doen door op het ip in te loggen.
je zou zelfs via http dan parameters moet kunnen sturen (zoals je voorkeurs temps) zodat je niet in de hardcode de parameters moet wijzigen
Wat je wel zou kunnen doen is aan de Arduino code een wifi webserver toevoegen (weet niet zeker of dat conflicteert met de MQTT server) en dan via een webpagina je isntellingen doen door op het ip in te loggen.
je zou zelfs via http dan parameters moet kunnen sturen (zoals je voorkeurs temps) zodat je niet in de hardcode de parameters moet wijzigen
T60P Widescreen
Tnx. Ik ga me eens verdiepen in MQTT, want stand alone is leuk maar handmatig bedienen zou ik toch wel wensen.Bazz0847 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:44:
[...]
Yes, klopt inderdaad!
[...]
Waarschijnlijk niet, want je hebt een MQTT broker (server) nodig die de berichten kan ontvangen. MQTT is een soort chat-protocol, en daarvoor heb je dus ook een chatserver nodig. De MQTT Dash app zal als client fungeren, niet als server. Om de smart home functies te gebruiken heb je dus een RPi of server nodig die MQTT en bijv Node Red draait.
Hoor je de Artic fans op 65% of zijn ze dan nagenoeg geruisloos?
De Arctic P14 hoor je tot 40% totaal niet, tot 60% is het minder luid dan het geruis van het CV-water, en >60% wordt het langzaam een turbofan gasturbine. Wel leuk debiet dan.
En deze bediening van heatfan? https://heatfan.eu/produc...QGIWAD7VPEhUaAkR_EALw_wcB
Dit is volgens mij een bediening voor 3 pin fans. Hier achter kun je volgens mij gewoon eigen 3pin fans achter hangen toch? Wel een mooi klein bedieningspaneel met sensor
Dit is volgens mij een bediening voor 3 pin fans. Hier achter kun je volgens mij gewoon eigen 3pin fans achter hangen toch? Wel een mooi klein bedieningspaneel met sensor
Hallo samen,
Heb aardig zitten lezen hier en wat ik nog niet ben tegengekomen is een uitvoering met 200mm ventilatoren. Is hier een reden voor? Of gewoon niemand nog zo gek geweest 😂 heb een convector type21 van 240cm dus das dan
maar 12 ventilatoren en meteen helemaal vol dus vandaar de vraag.
Met vriendelijke groet.
Heb aardig zitten lezen hier en wat ik nog niet ben tegengekomen is een uitvoering met 200mm ventilatoren. Is hier een reden voor? Of gewoon niemand nog zo gek geweest 😂 heb een convector type21 van 240cm dus das dan
maar 12 ventilatoren en meteen helemaal vol dus vandaar de vraag.
Met vriendelijke groet.
@Ronald,
Bedankt voor het mee denken, het is een vrijstaand model, de kap steund op de buiten rand op de pootjes dus er zit binnen in geen steunen in tegen stelling tot de wand modelen. De radiator in 260 de convector 240.
Wat mijn wel opgevallen is is dat de 200mm ventilatoren meestal een veel lager max toerental hebben, dit zal wel door de diameter komen en dat ze dan toch veel lucht kunnen verplaatsen.
Met vriendelijke groet
Bedankt voor het mee denken, het is een vrijstaand model, de kap steund op de buiten rand op de pootjes dus er zit binnen in geen steunen in tegen stelling tot de wand modelen. De radiator in 260 de convector 240.
Wat mijn wel opgevallen is is dat de 200mm ventilatoren meestal een veel lager max toerental hebben, dit zal wel door de diameter komen en dat ze dan toch veel lucht kunnen verplaatsen.
Met vriendelijke groet
Ik heb eens 200mm fans (of waren ze nog groter, ik weet het niet zeker meer) geprobeerd. Maar het geluid er van was erg onprettig, de motor gaf nogal een brom, en de grote bladen waren niet goed in balans, misschien merkafhankelijk, maar de keuze in 140mm was veel ruimer en mijns inziens beter.Tandtech schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:32:
@Ronald,
Met vriendelijke groet
Misschien is dat wel de reden dat Jaga ook geen 200mm gebruikt._ferry_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:40:
[...]
Ik heb eens 200mm fans (of waren ze nog groter, ik weet het niet zeker meer) geprobeerd. Maar het geluid er van was erg onprettig, de motor gaf nogal een brom, en de grote bladen waren niet goed in balans, misschien merkafhankelijk, maar de keuze in 140mm was veel ruimer en mijns inziens beter.
Ondertussen een lading F8 PWM PST fans gekocht.
Werkt dit op enkel de HW-585? Ik kan niet achterhalen of de fans ook volledig uit kunnen op deze PWM controller.
Dus dat er geen XH-W1209 nodig is om de HW-585 in/uit te schakelen.
Werkt dit op enkel de HW-585? Ik kan niet achterhalen of de fans ook volledig uit kunnen op deze PWM controller.
[ Voor 70% gewijzigd door Headshot_NL op 23-08-2022 10:30 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Die module schakelt de fans niet uit voor zover ik weet. Ik gebruik er zelf een in mijn PC, maar de fans blijven altijd aan de +12V gekoppeld, en blijven ook bij 0% PWM op lage snelheid draaien.Headshot_NL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:25:
Ondertussen een lading F8 PWM PST fans gekocht.
Als ik mijn printje een beetje mag promoten: die computerfanaanstuurprintjes hebben beperkingen voor CV-toepassing: een regeling die niet zo stabiel is en/of fans die niet uit gaan. Koelen werkt ook niet omdat ze niet op delta-T regelen: als het aanvoerwater koud is zal die module het toerental niet verhogen. Waterzijdig inregelen is meer gehannes omdat je de temperatuur niet uit kunt lezen. Hinthinthint: mijn module doet dat wel allemaal, zie hierboven voor meer info
[ Voor 26% gewijzigd door Bazz0847 op 23-08-2022 13:46 ]
Sta op het punt om spullen te bestellen voor een eigen constructie. Het worden 20 Arctic F14 ventilatoren dus een aardige setup. Paar vragen waarop ik niet exact een goed antwoord hier kon vinden.
- Vanwege een wat ouder huis heb ik de watertemperatuur op 65 graden gezet nadat deze zomer de muren en vloer geïsoleerd zijn. Ik vraag me af of dat al voldoende is bij flinke kou. De ventilatoren zullen dus een omgevingstemperatuur hebben van 65 graden wat ver boven de spec is en misschien moet ik wel naar 70 toe. Heeft iemand hier positieve ervaring mee op hogere temperatuur qua duurzaamheid? (ketel moduleert dus de watertemperatuur zal na een tijdje wel zakken dus het is niet continu)
- Uit de discussies wordt me de voorkeur voor voltage of pwm gestuurd niet duidelijk. Ik neig naar voltage.heeft iemand een simpele uitleg wat de voorkeur heeft met advies voor aanstuurelektronica?
- Vanwege een wat ouder huis heb ik de watertemperatuur op 65 graden gezet nadat deze zomer de muren en vloer geïsoleerd zijn. Ik vraag me af of dat al voldoende is bij flinke kou. De ventilatoren zullen dus een omgevingstemperatuur hebben van 65 graden wat ver boven de spec is en misschien moet ik wel naar 70 toe. Heeft iemand hier positieve ervaring mee op hogere temperatuur qua duurzaamheid? (ketel moduleert dus de watertemperatuur zal na een tijdje wel zakken dus het is niet continu)
- Uit de discussies wordt me de voorkeur voor voltage of pwm gestuurd niet duidelijk. Ik neig naar voltage.heeft iemand een simpele uitleg wat de voorkeur heeft met advies voor aanstuurelektronica?
Ik heb een Bitfenix 20cm in mijn pc kast... en die staat op 50cm van mijn oor.... Niks te horen tenzij de CPU gas geeft.Seafarer schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:45:
[...]
Misschien is dat wel de reden dat Jaga ook geen 200mm gebruikt.
Er zijn nu ook 20cm Noctua's
@_ferry_ ferry Altijd weer iemand die het beter stiller kan.Ronald schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:42:
[...]
Ik heb een Bitfenix 20cm in mijn pc kast... en die staat op 50cm van mijn oor.... Niks te horen tenzij de CPU gas geeft.
Er zijn nu ook 20cm Noctua's
Lol, ik heb ze even opgezocht, bitfenix bff-scf-20020kk-pp waren het.
( https://www.reichelt.nl/n...t-bfx200-007-p122440.html )
Totaal geen balans, en als je je vinger in het midden legt op de motor voel je een flinke trilling. En de lichte constructie van de fan begint daardoor mee te trillen/schudden. Denk dat ze 10 jaar oud zijn, dus de huidige generatie is vast beter.
( https://www.reichelt.nl/n...t-bfx200-007-p122440.html )
Totaal geen balans, en als je je vinger in het midden legt op de motor voel je een flinke trilling. En de lichte constructie van de fan begint daardoor mee te trillen/schudden. Denk dat ze 10 jaar oud zijn, dus de huidige generatie is vast beter.
[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 23-08-2022 20:37 ]
Hier al 8 jaar mn huis verwarmd met een hybride WP en mn oude radiatoren op 33/30/20 24x7. Gaat goed tot het vriespunt.
Nu 2 climateboosters gekocht op MP om de 2 belangrijkste radiatoren te boosten.
De ventilatoren liggen "los" in het profiel.
Weet iemand of het scheelt in het geluid als je ze vastzet?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@_ferry_ Ik heb een iets andere: pricewatch: BitFenix Spectre Pro All Black, 200mm - gekocht in 2015 bij overclockers.co.uk (woonde toen daar 'in de buurt' - blijkbaar zelfs een collect from shop gedaan volgens de bestel-bevestiging)
Even een houten keggetje ertussen drukken ter test. Tocht band geeft soms ook goede resultaten.BarryH schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:10:
Hier al 8 jaar mn huis verwarmd met een hybride WP en mn oude radiatoren op 33/30/20 24x7. Gaat goed tot het vriespunt.
@Seafarer
Ok, ik wacht even tot het stookseizoen start en ga het dan proberen. Er is maar een klein beetje ruimte (bij montage worden de ventilatoren door het profiel geschoven), dus het worden dan borrelhap prikker puntjes.
ga nog even nadenken wat een zachte variant zou kunnen zijn.
Ok, ik wacht even tot het stookseizoen start en ga het dan proberen. Er is maar een klein beetje ruimte (bij montage worden de ventilatoren door het profiel geschoven), dus het worden dan borrelhap prikker puntjes.
ga nog even nadenken wat een zachte variant zou kunnen zijn.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik probeer hier 10 x de Noctua NF-A6x25 PWM aan de praat te krijgen. Als aan-uit regeling heb ik een clixon in de voeding opgenomen. Omdat de fans vrij stil zijn op 12V voor nu geen behoefte aan PWM controllers etc.
Het probleem is dat bij elke fan die ik via de bijgeleverde Y-cable aansluit de fans gezamenlijk steeds langzamer gaan draaien. Het lijkt dus in serie geschakeld te zijn. De eerste Y-cable op heb ik op de + en - van de voedingskabel aangesloten. De blauwe en groene pinnen van de Y-cable krijgen dus geen signaal vanuit de voeding.
Het probleem is dat bij elke fan die ik via de bijgeleverde Y-cable aansluit de fans gezamenlijk steeds langzamer gaan draaien. Het lijkt dus in serie geschakeld te zijn. De eerste Y-cable op heb ik op de + en - van de voedingskabel aangesloten. De blauwe en groene pinnen van de Y-cable krijgen dus geen signaal vanuit de voeding.
@TotalRoef Maak er eens een tekening voor hier van wat je exact gedaan hebt.
Ik heb ondertussen de w1209 binnen met de arctic F8 pwm pst fans.
De fans kan ik doorlussen en de PWM kabel zit aangesloten op deze PWM controller:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I2hufFuqKaznL4JqHPKxtIfz.jpg?f=user_large)
Wanneer ik 1 of 2 fans aansluit werkt dat prima, je kunt ze goed bedienen en maken geen vreemde geluiden. Bij 3-4 fans maken alle fans een raar ratelend geluid, behalve als ze op volledige snelheid draaien.
Vanaf 5 fans of meer zijn ze niet meer te bedienen en blijven ze op volle snelheid draaien.
Weet iemand de oorzaak hiervan? Is de PWM regelaar niet geschikt?
De + en - van de fans zitten niet op de PWM controller. Maar ook als ik die daar wel op aansluit blijft dit probleem.
De fans kan ik doorlussen en de PWM kabel zit aangesloten op deze PWM controller:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/I2hufFuqKaznL4JqHPKxtIfz.jpg?f=user_large)
Wanneer ik 1 of 2 fans aansluit werkt dat prima, je kunt ze goed bedienen en maken geen vreemde geluiden. Bij 3-4 fans maken alle fans een raar ratelend geluid, behalve als ze op volledige snelheid draaien.
Vanaf 5 fans of meer zijn ze niet meer te bedienen en blijven ze op volle snelheid draaien.
Weet iemand de oorzaak hiervan? Is de PWM regelaar niet geschikt?
De + en - van de fans zitten niet op de PWM controller. Maar ook als ik die daar wel op aansluit blijft dit probleem.
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
Bij deze een poging gedaan, geen specialist in elektrische schema's makenroute99 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:52:
@TotalRoef Maak er eens een tekening voor hier van wat je exact gedaan hebt.
Ik gebruik de bijgeleverde Noctua Y-cables. Die hebben steeds 2 connectoren aan het einde waarbij één van de connectoren volgens mij wordt gebruikt voor de RPM meting en de andere met 3 pinnen wordt doorverbonden aan de fan.
/f/image/8sPM1wOAqyhck8D24QvtorQU.png?f=fotoalbum_large)
Aha, je hebt wrs toch teveel Y kabels achter elkaar, meet de spanning maar na elke y-kabel.
Wel als de fans draaien dus je moet wel wat moeite doen. Als de spanning teveel zakt door teveel y-kabels dan kan het mis gaan.
Ik mag aannemen dat die 12V voeding qua stroom het aan kan? Dat is wel een voorwaarde.
Lees dit verhaal en je ziet wat Noctua ervan vindt:
https://noctua.at/en/prod...ed-products/nf-r8-pwm/faq
Een deel ervan in het plaatje te lezen.
Wel als de fans draaien dus je moet wel wat moeite doen. Als de spanning teveel zakt door teveel y-kabels dan kan het mis gaan.
Ik mag aannemen dat die 12V voeding qua stroom het aan kan? Dat is wel een voorwaarde.
/f/image/UCUWkiVh8wEyJKKdG032caZn.png?f=fotoalbum_large)
Dat geldt alleen voor Low Noise Adaptors, niet voor Y-kabels. De stroom door de fans is zo laag dat dit gemakkelijk door een stel splitters moet kunnen.route99 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 11:42:
Aha, je hebt wrs toch teveel Y kabels achter elkaar, meet de spanning maar na elke y-kabel.
[Afbeelding]
Wat gebeurt er als je de clixon er tussenuit haalt?
@Bazz0847 Meten blijft imho toch weten... wat ook de oorzaak is.... dus incluis een clixon probleem en die zijn vaak voor heel veel ampères geschikt, dan zou ie echt stuk moeten zijn.... niet uit te sluiten maar een nieuwe clixon meteen stuk (DOA), kan.... maar dat kan ook voor de y-kabels?
Voor minder dan 5 euro heb je zo'n meter als ie hem nog niet heeft:
https://www.action.com/nl-nl/p/multimeter/
Ik gebruik als 2e meter naast mijn professionele meter (is nl soms in gebruik in een opstelling). Voor DC-spanningen geven ze dezelfde waarden is mijn ervaring.
Voor minder dan 5 euro heb je zo'n meter als ie hem nog niet heeft:
https://www.action.com/nl-nl/p/multimeter/
Ik gebruik als 2e meter naast mijn professionele meter (is nl soms in gebruik in een opstelling). Voor DC-spanningen geven ze dezelfde waarden is mijn ervaring.
[ Voor 97% gewijzigd door route99 op 26-08-2022 12:21 ]
Het zijn maar een paar componenten, dus dat moet vrij makkelijk te debuggen zijn. M.i. kunnen het 3 dingen zijn:
- de y-splitter heeft een weerstandsdeler of iets dergelijks ingebouwd
- de voeding niet sterk genoeg
- de clixon is geen echte clixon
Dus: haal die clixon er even tussenuit, vervang de voeding en bekijk die Y-splitters eens goed (zitten er misschien extra componenten in of zijn het echt alleen draadjes en stekkertjes?). Een van die dingen moet het zijn.
Dus: haal die clixon er even tussenuit, vervang de voeding en bekijk die Y-splitters eens goed (zitten er misschien extra componenten in of zijn het echt alleen draadjes en stekkertjes?). Een van die dingen moet het zijn.
Lijkt mij ook, maar we mogen dat niet als default aannemen dat iedereen dit zou kunnen...
Kun je iets meer uitleggen over de werking? Ik heb nu mijn setup met een 1209 bordje en schakelt in bij X aantal graden op een X percentage toeren (sorry is een tijd geleden dat ik het in heb gesteld en weet het de waardes niet meer). Bij het afstellen weet ik wel dat het zoeken was naar de juiste temperatuur met een goede snelheid van de fans om geen “tocht” te ervaren.Bazz0847 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:39:
[...]
Die module schakelt de fans niet uit voor zover ik weet. Ik gebruik er zelf een in mijn PC, maar de fans blijven altijd aan de +12V gekoppeld, en blijven ook bij 0% PWM op lage snelheid draaien.
Als ik mijn printje een beetje mag promoten: die computerfanaanstuurprintjes hebben beperkingen voor CV-toepassing: een regeling die niet zo stabiel is en/of fans die niet uit gaan. Koelen werkt ook niet omdat ze niet op delta-T regelen: als het aanvoerwater koud is zal die module het toerental niet verhogen. Waterzijdig inregelen is meer gehannes omdat je de temperatuur niet uit kunt lezen. Hinthinthint: mijn module doet dat wel allemaal, zie hierboven voor meer info
Ja hoor. Er zitten eigenlijk twee regelingen in. De eerste bepaalt of er warmte- of koudeaanbod is, en schakelt aan de hand daarvan de +12V van de fans aan of uit. Dat doet hij door te kijken naar het verschil tussen de omgevingstemperatuur en de watertemperatuur. Om pendelen te voorkomen zit er een uitschakelvertraging van 10 minuten op, zodat ook bij een defrost-cycle van de warmtepomp de fans blijven draaien. Dit helpt enorm bij het defrosten omdat er veel meer warmte uit de woning onttrokken kan worden. De fansnelheid wordt in een toekomstige softwareversie nog begrensd in aftoersnelheid (rate limiter) zodat er nog wat extra ondersteuning is bij defrosts. Dat laatste zit er nu nog niet in, maar je kunt de firmware later zelf makkelijk OTA updaten.Coldfrog schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:04:
[...]
Kun je iets meer uitleggen over de werking? Ik heb nu mijn setup met een 1209 bordje en schakelt in bij X aantal graden op een X percentage toeren (sorry is een tijd geleden dat ik het in heb gesteld en weet het de waardes niet meer). Bij het afstellen weet ik wel dat het zoeken was naar de juiste temperatuur met een goede snelheid van de fans om geen “tocht” te ervaren.
Indien er verwarmd moet worden wordt de ventilatorsnelheid geregeld op basis van de aanvoertemperatuur. Hierbij is de temperatujr vs snelheidscurve instelbaar, maar standaard gebruik ik 27.5 graden = 0% PWM, en 45 graden = 60% PWM. Er is ook een boost modus, dan is 45 graden = 100% PWM. Al deze waarden zijn instelbaar, maar de default is al best goed. De boost-mode geeft zeker tocht, maar kun je inschakelen om even krachtig te verwarmen bij thuiskomst, bijvoorbeeld.
Indien er gekoeld moet worden gaan de fans op constante (instelbare) snelheid draaien. Dit bleek na wat experimenteren het meest comfortabel met goede koudeafgifte. Ik heb hem op 55% PWM staan in dat geval, dan koelt het goed en heb je beperkt geluid/tocht.
Je kunt hem bedienen via WiFi en MQTT, dus je kunt de boost-mode in/uitschakelen via je telefoon
Dit alles is ingeregeld met de Arctic P14 PWM PST fans.
[ Voor 6% gewijzigd door Bazz0847 op 28-08-2022 10:37 ]
Nog een stel F14 fans besteld voor 2 Jaga radiatoren die op zolder komen. Die stonden voor nop op marktplaats, 2 meter lange jongens in T15 uitvoering, dus daar ben ik wel blij mee
Dan kan ik qua fans ook een beetje vergelijken (voor zover dat te onderbouwen is) met de Be-quiet fans die ik beneden heb en tevens een kleine uitbreiding op doe van 5 naar 9 stuks:
:strip_exif()/f/image/XiLoanME43TRnzWcRVJJcxYC.jpg?f=fotoalbum_large)
In deze opstelling pakken 3 fans ongeveer het oppervlak wat je met pakweg 5 fans zou doen. Daarom dat ik ook de F14 fans besteld heb, omdat ik denk dat luchtdruk/weerstand niet echt een issue is op die manier.
Dan kan ik qua fans ook een beetje vergelijken (voor zover dat te onderbouwen is) met de Be-quiet fans die ik beneden heb en tevens een kleine uitbreiding op doe van 5 naar 9 stuks:
:strip_exif()/f/image/XiLoanME43TRnzWcRVJJcxYC.jpg?f=fotoalbum_large)
In deze opstelling pakken 3 fans ongeveer het oppervlak wat je met pakweg 5 fans zou doen. Daarom dat ik ook de F14 fans besteld heb, omdat ik denk dat luchtdruk/weerstand niet echt een issue is op die manier.
Hoe voorkom je nu dat het plaatmateriaal gaat resoneren? Heb je het met iets beplakt of zo?_ferry_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:55:
Nog een stel F14 fans besteld voor 2 Jaga radiatoren die op zolder komen. Die stonden voor nop op marktplaats, 2 meter lange jongens in T15 uitvoering, dus daar ben ik wel blij mee![]()
[Afbeelding]
Heb geen last gehad van resonanties, maar de ruimte tussen de fans en de gevel danwel Jaga behuizing heb ik opgevuld met compriband, dat zet de boel redelijk klem.Bazz0847 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:39:
[...]
Hoe voorkom je nu dat het plaatmateriaal gaat resoneren? Heb je het met iets beplakt of zo?
Thanks voor de reacties. Meetresultaten (aan einde van 3 gekoppelde y cables)Bazz0847 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:53:
Het zijn maar een paar componenten, dus dat moet vrij makkelijk te debuggen zijn. M.i. kunnen het 3 dingen zijn:
Onbelast 12,2V
1 fan: 11V
2 fans: 10V
Clixon ertussenuit, geen verschil
- Y-cables lijken niks bijzonders, in de low noise adapter zit wel een weerstandje ingebouwd (niet in gebruik)
- Adapter doet 3A op 12v, ruim voldoende
Nu maar even een nieuwe voeding halen, lijkt het enige te kunnen zijn
[ Voor 4% gewijzigd door TotalRoef op 29-08-2022 22:00 ]
@TotalRoef Tnx, voor het delen vd metingen.
Oef 1 Volt drop bij 1 extra fan das erg veul....
Oef 1 Volt drop bij 1 extra fan das erg veul....
Hier ook aan het voorbereiden voor 2 DBE's
Ik heb 2 stuurprintjes van Bazz0847 in backorder staan.
Ga ik inzetten op 2 jaga's in de woonkamer. Vorige winter te weinig vermogen om naar 50 of 55 graden cv temperatuur te gaan. Moest naar 60 graden.
Met 15x Arctic P14 op de 2 jaga's hoop ik meer dan 2kw extra te creëren aan vermogen en dan wel een lagere keteltemperatuur te kunnen draaien. Na de winter dan maar eens beslissen of we naar een full electric warmtepomp kunnen of toch Hybride moeten gaan.
Ik heb een jaga type 20 van 30 hoog en 280 lang. Daar gaan 10 ventilatoren op (voorkamer).
De andere is type 20 van 40 hoog en 160 lang en krijgt 5 ventilatoren. (achterkamer met aangrenzend open keuken die vloerverwarming heeft).
De Calenta 40c cv ketel heeft flinke over capaciteit. Hoop dat het extra vermogen door de DBE's ook zorgt dat de ketel niet meer zo snel gaat pendelen en dat ik ook (een beetje) waterzijdig kan inregelen. Nu kan ik niks knijpen omdat dat gelijk resulteert in pendelen van de ketel.
Heb voor de voedingen gekozen voor deze: https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
Vermogen is ruim voldoende (dus bij uitbreiding nooit te klein) en maar €10,- per stuk en gratis verzonden.
Ik heb 2 stuurprintjes van Bazz0847 in backorder staan.
Ga ik inzetten op 2 jaga's in de woonkamer. Vorige winter te weinig vermogen om naar 50 of 55 graden cv temperatuur te gaan. Moest naar 60 graden.
Met 15x Arctic P14 op de 2 jaga's hoop ik meer dan 2kw extra te creëren aan vermogen en dan wel een lagere keteltemperatuur te kunnen draaien. Na de winter dan maar eens beslissen of we naar een full electric warmtepomp kunnen of toch Hybride moeten gaan.
Ik heb een jaga type 20 van 30 hoog en 280 lang. Daar gaan 10 ventilatoren op (voorkamer).
De andere is type 20 van 40 hoog en 160 lang en krijgt 5 ventilatoren. (achterkamer met aangrenzend open keuken die vloerverwarming heeft).
De Calenta 40c cv ketel heeft flinke over capaciteit. Hoop dat het extra vermogen door de DBE's ook zorgt dat de ketel niet meer zo snel gaat pendelen en dat ik ook (een beetje) waterzijdig kan inregelen. Nu kan ik niks knijpen omdat dat gelijk resulteert in pendelen van de ketel.
Heb voor de voedingen gekozen voor deze: https://www.amazon.nl/dp/..._487767311_302_E_DDE_dt_1
Vermogen is ruim voldoende (dus bij uitbreiding nooit te klein) en maar €10,- per stuk en gratis verzonden.
Hallo, nieuw in dit topic
.
Ik heb een Jaga type 20 gekocht via MP voor in mijn convectorput en daar ga ik fans bij plaatsen. M`n vraag tot nu toe is of de fans ook onder de convector geplaatst kunnen worden. Op die manier blaas je dus lucht inplaats van dat je zuigt. Als deze verticaal onder het schot staan zie je de fans minder, hoor je ze minder en valt er minder vuil in (kinderen hierzo...).
Is dat een idee of werkt dat toch niet zo best? Bedankt!
Ik heb een Jaga type 20 gekocht via MP voor in mijn convectorput en daar ga ik fans bij plaatsen. M`n vraag tot nu toe is of de fans ook onder de convector geplaatst kunnen worden. Op die manier blaas je dus lucht inplaats van dat je zuigt. Als deze verticaal onder het schot staan zie je de fans minder, hoor je ze minder en valt er minder vuil in (kinderen hierzo...).
Is dat een idee of werkt dat toch niet zo best? Bedankt!
Naar aanleiding van dit topic heb ik een jaar geleden zelf een set gebouwd. Ik ga verhuizen naar een woning zonder convectorputten, de spullen mogen daarom nu in de verkoop. Meer dan 6 meter aan convectorput kan hiermee geboost worden. Mocht er interesse zijn in een snelstart voor een eigen project, zie V&A
Ik wil niet vloeken in de tweakers-kerk, maar wat is nu de besparing die je haalt door het zelf te bouwen ipv kant-en-klaar te kopen? Ik vind weinig volledige projectkosten.
Zal er aan liggen wat je al hebt liggen en hoe geavanceerd je het wil maken. Mijn kosten van mijn PoC zijn 0 euro. Adaptertje had ik liggen en ik heb ook tal van fans liggen.Arrigi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:07:
Ik wil niet vloeken in de tweakers-kerk, maar wat is nu de besparing die je haalt door het zelf te bouwen ipv kant-en-klaar te kopen? Ik vind weinig volledige projectkosten.
In mijn geval een setje Arctic f8 pwm fans en een paar kunstof hoekprofielen.Arrigi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:07:
Ik kwam uit op:
Voeding €8,00
HW-585 €2,50
W-1290 €3,50
5.5mm kabel 2M €3,00
Kabel €1,00
Case: €2,70
Hoekprofielen (15x15mm 260 cm) €3,60
Arctic F8 fan €4,50
Fans zijn 80mm per stuk, ik heb ze direct tegen elkaar aan geplaatst. Per radiator voeding en aansturing van €20,70
Daarna €4,70 per 80 mm (16cm profiel + 1 fan).
Wanneer ik het met heatfan had willen doen koste 1 van de radiatoren €235. Zelfbouw was ik €145 kwijt en dan heb ik 26 fans en zou de heatfan oplossing 20 fans hebben.
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Voor mij is het meer gevalletje waarschijnlijk zelfde kosten als officiële Jaga DBE, maar bij zelfbouw:Arrigi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:07:
-Noctua fans, beste is zijn soort: stil en toch veel debiet. Plus lange termijn kwaliteit (goede lagers)
-met printje van medetweakwr hier slim aan te sturen op domotica en ook geschikt voor koelen.
Dus zelfde geld, meer kwaliteit en opties!
T60P Widescreen
@Seesar er is trouwens een firmware update met wat leuke nieuwe features (o.a. autodiscovery in Home Assistant). En er komt nog een hele leuke feature aan, waarbij de module de ruimtetemperatuur kan regelen, welke dan weer per ruimte instelbaar is via Home Assistent. En de nieuwe modules hebben voortaan een behuizing en magnetische bevestiging (voor dezelfde prijs), dus het begint op een productje te lijken! (met hoog tweaker-gehalte
)
Nieuwe print heeft trouwens ook de meer gangbare 5.5/2.1mm DC aansluiting.
Nieuwe print heeft trouwens ook de meer gangbare 5.5/2.1mm DC aansluiting.
[ Voor 8% gewijzigd door Bazz0847 op 09-09-2022 22:48 ]
Bij mijn eerste verkenning van het concept kwam ik vrij snel uit op de bekende kant-en-klaar producten. Die zijn, simpelweg, erg prijzig voor wat je krijgt. Mijn inschatting is dat ik het voor aanzienlijk minder zelf kan bouwen, waarbij ik controle heb over de kwaliteit en maatvoering van de componenten, en veel meer integratie mogelijkheden heb met domotica.Arrigi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:07:
Zelfs als de wet van de kleine bedragen (dingetje hier, friemeltje daar) slecht uitvalt, denk ik niet dat ik over de kant-en-klaar kosten heen kom.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
@Arrigi
Ik heb
2x 180cm T10 - 2x16x 92mm fans mogelijk (2 compartimenten van 82cm)
1x 300cm T10 - 30x 92mm fans mogelijk (3 compartimenten van 93cm)
1x 200cm T15 - 12 x 140mm fans mogelijk (2 compartimenten van 91cm)
Als voorbeeld (ik ga voor Noctua's via LinuZZ)
pricewatch: Arctic F14 PWM Zwart, 140mm
12 x €7,95
pricewatch: Arctic F9 PWM PST Zwart 1-pack, 92mm
62 x €6,50
5 controllers van @Bazz0847, de functionaliteit die hij heeft weten te realiseren is best heel erg mooi voor het geld... en dan hoef ik daar niet over na de denken.
5x €35
5x 3A 12V voeding https://www.tinytronics.n...v-3a-adapter-with-dc-jack
5x €12
En dan nog de fans aansluiten op de controllers... Nog niet uitgewerkt qua kosten... Heb idee dat dat Ali wordt voor een paar 10tjes
Laten we het op €800 zetten? Met Noctua duidelijk meer
Speedcomfort, Heatfan en Climatebooster zijn allemaal gemaakt voor T22/T33 met hun 70mm breedte. Dus wat mij betreft ergens tussen suboptimaal en ongeschikt voor in de Jaga's. De DBH van Jaga zelf hebben echt astronomische prijzen.
Reken maar uit hoeveel ik er nodig zou hebben.... En dan blijft het suboptimaal... Gaat nooit zo stil zijn bij gelijk debiet - en debiet maakt afgifte - dan grote fans.
Ik heb
2x 180cm T10 - 2x16x 92mm fans mogelijk (2 compartimenten van 82cm)
1x 300cm T10 - 30x 92mm fans mogelijk (3 compartimenten van 93cm)
1x 200cm T15 - 12 x 140mm fans mogelijk (2 compartimenten van 91cm)
Als voorbeeld (ik ga voor Noctua's via LinuZZ)
pricewatch: Arctic F14 PWM Zwart, 140mm
12 x €7,95
pricewatch: Arctic F9 PWM PST Zwart 1-pack, 92mm
62 x €6,50
5 controllers van @Bazz0847, de functionaliteit die hij heeft weten te realiseren is best heel erg mooi voor het geld... en dan hoef ik daar niet over na de denken.
5x €35
5x 3A 12V voeding https://www.tinytronics.n...v-3a-adapter-with-dc-jack
5x €12
En dan nog de fans aansluiten op de controllers... Nog niet uitgewerkt qua kosten... Heb idee dat dat Ali wordt voor een paar 10tjes

Laten we het op €800 zetten? Met Noctua duidelijk meer
Speedcomfort, Heatfan en Climatebooster zijn allemaal gemaakt voor T22/T33 met hun 70mm breedte. Dus wat mij betreft ergens tussen suboptimaal en ongeschikt voor in de Jaga's. De DBH van Jaga zelf hebben echt astronomische prijzen.
Reken maar uit hoeveel ik er nodig zou hebben.... En dan blijft het suboptimaal... Gaat nooit zo stil zijn bij gelijk debiet - en debiet maakt afgifte - dan grote fans.
Ik krijg best wat vragen over de leveringen van de ESPJagaBooster. Hierbij een kort overzichtje van de versies/batches:
- R01: Uitverkocht. Eerste print. Die hangt bij mij thuis. Foto's hier zijn ook van die versie (moet ik hoognodig een keer bijwerken).
- R02: Uitverkocht. Kleine updates/verbeteringen.
- R03: Uitverkocht. ADC ingedesigned op het bord, verbeterde PWM en 12V sturing.
- R04: Uitverkocht. Komt volgende week binnen. Komt met behuizing en heeft nog wat kleine verbeteringen (o.a. nauwkeurigere temperatuuruitlezing). Nieuwe DC-connector type 5.5/2.1mm. Verbeterd WiFi bereik.
- R05: Komt over 3 a 4 weken. Heeft alle verbeteringen van voorgaande versies (behuizing, connector 5.5/2.1mm, etc), en daarnaast verbeterde robuustheid (o.a. automatisch resettende zekering en PWM-stuursignaal is stroombegrensd). Ook is de Wifi nu volledig ingedesigned - geen opsteekmodule meer nodig. USB-C connector in plaats van micro-USB. ESP8266 vervangen door ESP32 met hardware-PWM (maakt standard-compliant 25 kHz PWM mogelijk) en bluetooth (nog niet actief met huidige firmware). Deze versie is niet meer backwards compatible met firmware voor R04 en ouder.
Ik blijf beide typen firmware up-to-date houden qua bugfixes.
Misschien wel leuk, een render van R05 (zonder de behuizing):
:fill(white):strip_exif()/f/image/OeQZAkeGR1K6pCjf4YxnkMnz.png?f=user_large)
De R05 bestel ik in 2 etappes, de eerste lading komt binnenkort. Indien alles goed functioneert ga ik hem nog een keer bestellen in grotere aantallen. Alle aanvragen die ik nu krijg, krijgen dus versie R05.
Als je ook een ESPJagaBooster wil kun je mij het beste even via Marktplaats een berichtje sturen, daar houd ik het overzicht bij
- R01: Uitverkocht. Eerste print. Die hangt bij mij thuis. Foto's hier zijn ook van die versie (moet ik hoognodig een keer bijwerken).
- R02: Uitverkocht. Kleine updates/verbeteringen.
- R03: Uitverkocht. ADC ingedesigned op het bord, verbeterde PWM en 12V sturing.
- R04: Uitverkocht. Komt volgende week binnen. Komt met behuizing en heeft nog wat kleine verbeteringen (o.a. nauwkeurigere temperatuuruitlezing). Nieuwe DC-connector type 5.5/2.1mm. Verbeterd WiFi bereik.
- R05: Komt over 3 a 4 weken. Heeft alle verbeteringen van voorgaande versies (behuizing, connector 5.5/2.1mm, etc), en daarnaast verbeterde robuustheid (o.a. automatisch resettende zekering en PWM-stuursignaal is stroombegrensd). Ook is de Wifi nu volledig ingedesigned - geen opsteekmodule meer nodig. USB-C connector in plaats van micro-USB. ESP8266 vervangen door ESP32 met hardware-PWM (maakt standard-compliant 25 kHz PWM mogelijk) en bluetooth (nog niet actief met huidige firmware). Deze versie is niet meer backwards compatible met firmware voor R04 en ouder.
Ik blijf beide typen firmware up-to-date houden qua bugfixes.
Misschien wel leuk, een render van R05 (zonder de behuizing):
:fill(white):strip_exif()/f/image/OeQZAkeGR1K6pCjf4YxnkMnz.png?f=user_large)
De R05 bestel ik in 2 etappes, de eerste lading komt binnenkort. Indien alles goed functioneert ga ik hem nog een keer bestellen in grotere aantallen. Alle aanvragen die ik nu krijg, krijgen dus versie R05.
Als je ook een ESPJagaBooster wil kun je mij het beste even via Marktplaats een berichtje sturen, daar houd ik het overzicht bij
[ Voor 50% gewijzigd door Bazz0847 op 12-09-2022 23:33 ]