Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 14:23
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:48:
@Rgerr Werkt het niet dan?
Dan verwacht ik dat je nog iets niet goed hebt staan.

Hier een dzvents script
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
return {

on = {
        devices = { 
                    9, -- Slimme meter youless of P1
                    47, -- Zonnepanelen
                  }
         },
    logging = {
        level = domoticz.LOG_INFO,
--        level = domoticz.LOG_ERROR,
        marker = "Eigen verbruik"
               },    

execute = function(domoticz, item)

local Smartmeter = domoticz.devices(9)   -- Slimme meter (youless or P1)
        local Generation = domoticz.devices(47)   -- Zonnepanelen
        local Consumption = domoticz.devices(13)  -- Eigen verbruik / calculated value / dummy Elekta kWh + counter

-- Smartmeter
        local EnergyImportLow = Smartmeter.rawData[1]
        local EnergyImportHigh = Smartmeter.rawData[2]
        local EnergyExportLow = Smartmeter.rawData[3]
        local EnergyExportHigh = Smartmeter.rawData[4]
        local PowerImport = Smartmeter.rawData[5]
        local PowerExport = Smartmeter.rawData[6]

-- Generation
        local EnergyGeneration = Generation.rawData[2]
        local PowerGeneration = Generation.rawData[1]

--Calculate
        local EnergyImport = EnergyImportLow + EnergyImportHigh
        local EnergyExport = EnergyExportLow + EnergyExportHigh

local EnergyConsumption = EnergyGeneration + EnergyImport - EnergyExport
        local PowerConsumption = PowerGeneration + PowerImport - PowerExport

--domoticz.log('EnergyImportLow ' .. EnergyImportLow .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyImportHigh ' .. EnergyImportHigh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyExportLow ' .. EnergyExportLow .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyExportHigh ' .. EnergyExportHigh .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)

--domoticz.log('PowerImport ' .. PowerImport .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerExport ' .. PowerExport .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('EnergyGeneration ' .. EnergyGeneration .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerGeneration ' .. PowerGeneration .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)

--domoticz.log('EnergyConsumption ' .. EnergyConsumption .. ' Wh ', domoticz.LOG_INFO)
        --domoticz.log('PowerConsumption: ' .. PowerConsumption .. ' W ', domoticz.LOG_INFO)

domoticz.openURL('http://127.0.0.1:8087/json.htm?type=command&param=udevice&idx=13'..'&nvalue=0&svalue='..PowerConsumption..';'..EnergyConsumption)  
        --vul zelf hier idx in van dummy Consumption (83) en domoticz port (8095)

end

}

Het probleem is dat het verbruik opnieuw begint te tellen als de panelen leveren. Geen idee waarom.
Dit is het resultaat:

En ik heb het idee dat dit niet helemaal klopt.
@Rgerr
Klopt het dat je iets anders probeert te doen, dan dat ik hieronder schets?
- slimme meter, 1 fase SM = enkel de zonnepanelen, de watt naar een dummy, en calculated kWh instellen in de dummy. Genaamd zonnepanelen
- slimme meter, totaal in domoticz, genaamd power
- De berekening: script om slimme meter en zonnepanelen uit te lezen en die in een dummy calculation plaatsen .

Ik zie zonnepanelen 1, wel de watt, maar niet de kWh. ?
Zonnepanelen is 0, dus daar schrijf je niets naar toe? Dat van zonnepanelen 1 moet dus naar zonnepanelen

Verder weet ik niet wat je allemaal hebt ingesteld.

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-08-2020 10:08]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Rgerr
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 14:23
AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 10:03:
@Rgerr
Klopt het dat je iets anders probeert te doen, dan dat ik hieronder schets?
- slimme meter, 1 fase SM = enkel de zonnepanelen, de watt naar een dummy, en calculated kWh instellen in de dummy. Genaamd zonnepanelen
- slimme meter, totaal in domoticz, genaamd power
- De berekening: script om slimme meter en zonnepanelen uit te lezen en die in een dummy calculation plaatsen .

Ik zie zonnepanelen 1, wel de watt, maar niet de kWh. ?
Zonnepanelen is 0, dus daar schrijf je niets naar toe? Dat van zonnepanelen 1 moet dus naar zonnepanelen

Verder weet ik niet wat je allemaal hebt ingesteld.
Ja, ik heb de zonnepanelen al in Domoticz. Dat is eigenlijk vanuit de P1 kabel, oorspronkelijk L1 delivery Device. Maar die meet geen kWh. (General - Electric). Ik denk dat ik er eigenlijk al ben (los van de upload, maar daar heb ik al een scriptje voor) als ik een dummy heb die de L1 delivery optelt gedurende de dag.

Ik heb al geprobeerd een dummy aan te maken (general - kWh) en in te stellen als computed, maar het lijkt mij dat er dan nog iets mist waardoor die begint te tellen.

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Vraagje aan de SMA bezitters: ik heb firmware 3.10.18.R. Het viel me vanavond op dat de opbrengst die ik voor augustus op pvoutput had (348 kWh) behoorlijk afwijkt van wat de omvormer zelf heeft gemeten: 366 kWh.

Ik dacht eerst dat mijn logging fout was totdat ik de dagelijkse opbrengsten die de omvormer aangeeft bij elkaar optelde. Dat bleek netjes tot 348 kWh op te tellen. De omvormer geeft dus 18kWh te hoog.

Zie ik iets over het hoofd of maakt de software van de omvormer een fout? Hebben anderen ook dit soort afwijkingen? Ik zie het alleen bij de maanden.

Aanvulling: Sunny Portal geeft OOK 348... het is echt alleen de web interface van de omvormer die het fout doet.

[Voor 5% gewijzigd door Kalentum op 31-08-2020 21:09]

PVoutput

• 7o9
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Kalentum schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:04:
Aanvulling: Sunny Portal geeft OOK 348... het is echt alleen de web interface van de omvormer die het fout doet.
Zou dat het rendementsverlies van het omvormen kunnen zijn? De ene kant toont misschien wat de panelen opgewekt hebben, de andere kant wat er omgezet is?

• Kalentum
  • Nu online
7o9 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:25:
[...]

Zou dat het rendementsverlies van het omvormen kunnen zijn? De ene kant toont misschien wat de panelen opgewekt hebben, de andere kant wat er omgezet is?
Ik zat daar ook aan te denken. 348 kWh is 95% van 366 kWh. Dus dat zou kunnen. Maar goed, dan is het wel erg inconsistent aangezien de dagstanden en totaalstand wel overeenkomen met wat ik zelf uit de logging haal.

PVoutput

@Kalentum Ik heb het hier ook.
SMA 2.5 die in de webinterface te hoog aangeeft, maar de waarde van PVoutput die uit de omvormer komen via SBFspot, kloppen wel.

Maand komt niet overeen en dagoverzicht wel.
Echter ik heb voor september al 11 kWh opgewekt, lijkt me nogal voorbarig..
Dat was namelijk de waarde van gisteren.
De tijd in de omvormer klopt gewoon. Bugje?

[Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-09-2020 09:03]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Kalentum
  • Nu online
@AUijtdehaag Ja da's wel een goeie, september checken, ik zit idd ook veel te hoog bijna 14 kWh voor september tot nu toe. Was het maar waar, om 9.30 op de eerste ochtend.

Bedankt voor het bevestigen.

PVoutput

Kalentum schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:30:
@AUijtdehaag Ja da's wel een goeie, september checken, ik zit idd ook veel te hoog bijna 14 kWh voor september tot nu toe. Was het maar waar, om 9.30 op de eerste ochtend.

Bedankt voor het bevestigen.
Waarde van gisteren + vandaag?

• Kalentum
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 09:46:
[...]

Waarde van gisteren + vandaag?
Hmm ja, dat lijkt wel zo. Even in de gaten houden

Edit: ik had dus 18 kWh teveel in augustus, volgens de SMA omvormer. En op 31 juli was de productie 18 kWh dus het lijkt alsof er 1 dag teveel wordt meegenomen

[Voor 27% gewijzigd door Kalentum op 01-09-2020 12:28]

PVoutput

• LauryanF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 13-06 20:07
Heb hier sinds vrijdag een systeem met micro-omvormers van APSystems (APS) met een ECU-R als monitoring in de meterkast.

De logins voor de online (EMA) omgeving moet ik nog ontvangen, maar dit weekend alvast bezig geweest om de web API te gebruiken om de outputs naar PVoutput te loggen.

Er is hier wel het een en ander voor te vinden, maar aangezien ik nog het een en ander moest uitzoeken bij deze ook even deze post: wellicht helpt dit iemand anders in de toekokmst.

Python script
In de basis kon ik https://github.com/willemstoker/aps-to-pvoutput gebruiken.
Wel kon ik met een pip install de json module niet vinden, en heb ik die vervangen door simplejson (betekent dus een kleine wijzing in de code).

Crontab
Nadat het script werkt heb ik deze op mijn Raspberry Pi gezet (die al als stereoversterker fungeert met Moode Audio / IQaudio DigiAMP+) en aan de gang gegaan om deze met een Crontab te laten draaien.
Hier liep ik tegen een beginnersfout aan van mijn kant: de paden in de Crontab en in het script moeten volledig statisch zijn. Zodra ik dat ook had uitgevonden liep alles als een zonnetje (pun intended) en kan ik mooi genieten van de overzichten vanuit PVoutput.

Next steps
Aangezien mijn installatie verdeelt is over N/O (6 panelen) en Z/W (12 panelen) zou ik ook graag naar PV output de opbrengsten splitsen. Dit heb ik nog niet kunnen ontdekken in de web API, maar daar duik ik nog graag een keertje in.
Ander idee is om, zodra ik ook bij de locale ECU-R omgeving kan, te kijken wat ik daaruit kan halen op paneel niveau. Ik zie al wel dat er maar één poort open staat op de ECU-R en moet nog even kijken of en wat ik daaruit ga kunnen halen.

Strava

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Nu online
is er iemand hier die mijn PHP script gebruikt van Goodwe die issues heeft? er is iemand die zegt dat het script momenteel geen waardes terug geeft.

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Crazy123
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 16-02 21:10
Iemand die kan helpenaub.
Bij de app Sems Portal, vraagt hij capaciteit vd installatie in kW, en batterij capaciteit in kWh. Wat moet ik hier invullen?

Heb 8 panelen van 300 wp. Dus samen 2400.
Bij module het aantal zonnepanelen:8

• TweakOverflow
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 08:27

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

vanDaal schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 07:17:
Ik heb sinds kort een Solis/Ginlong 3PK6 inverter draaien. Heeft er iemand een automatische upload naar PVOutput draaiend? Alles wat ik online kan vinden, werkt niet meer.
Iemand die toevallig ook een Solis/Ginlong inverter heeft en kan vertellen hoe de data overgeheveld kan worden? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als @vanDaal namelijk :'(

[Voor 28% gewijzigd door TweakOverflow op 23-09-2020 11:31]

Weddings are basically funerals with cake.

• Inverter
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 13-06 19:10
.

[Voor 255% gewijzigd door Inverter op 26-09-2020 18:46]

• Inverter
.

[Voor 98% gewijzigd door Inverter op 26-09-2020 18:47]

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Nu online
Voor de mensen die mijn PHP goodwe script gebruiken.
Ik heb het geupdate. Er waren ook mensen die een probleem hadden met de tijd die 'fout' liep. dit is nu ook opgelost.
https://pastebin.com/mikNMgmg

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Inverter
Hoe kan ik een AEG omvormer AS-IR01-3000 uitlezen via bijgeleverde RS485 kabel. Aan de ene kant zit een stekker voor contact met de omvormer. Aan de andere kant 4 aderig.

• PeeVv
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 15:29
Inverter schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:28:
Hoe kan ik een AEG omvormer AS-IR01-3000 uitlezen via bijgeleverde RS485 kabel. Aan de ene kant zit een stekker voor contact met de omvormer. Aan de andere kant 4 aderig.
Je hebt hiervoor iets als een Raspberry Pi met een RS485 module nodig, bijvoorbeeld een MAX485. Die vier aders zijn waarschijnlijk 5/3.3v, Ground, A en B. Hiervan zijn alleen de A en B nodig, deze sluit je aan op de MAX485. Op de RPi draai je dan bijvoorbeeld dit script met Node Red: https://github.com/mlooise/aeg-inverter-monitor

En dan maar hopen dat het script nog werkt, anders moet je ook nog gaan programmeren en de RS485 communicatie ontcijferen. Je moet dus wel redelijk wat kennis hebben, dit is zeker geen plug-and-play.

• smeerbartje
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 13-06 22:07
Stomme vraag misschien, maar wat is precies het verschil tussen de drie-phases? Zie bijvoorbeeld onderstaande grafiek van dsmr-reader. Wat betekent dit nu precies? Wat gebeurde er rond 08.00 uur? Ik weet dat ik toen koffie heb gezet, maar waarom is er een piek in alleen L3? Wie kan dit uitleggen in jip-en-janneke taal?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt drie fasen in je huis, een groep hangt aan een enkele fase vast. Gebruik je het koffiezetapapraat dan zit deze op een groep aangesloten die achter fase 3 hangt, daardoor zie je een piek op fase 3.

Doordat je drie fasen hebt kan je 3x25A verbruiken ipv 1x25A of 1x35A, de belasting wordt over meerdere fasen verdeeld.

[Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 08-10-2020 09:25]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
TweakOverflow schreef op woensdag 23 september 2020 @ 11:27:
Iemand die toevallig ook een Solis/Ginlong inverter heeft en kan vertellen hoe de data overgeheveld kan worden? Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als @vanDaal namelijk :'(
Sorry voor de late reactie, maar ik had het probleem dat dit scriptje hing. Daar was wel een simpele oplossing voor, namelijk dat de regel
code:
1
msgs.append((mqtt_topic + "updateDate", int(updateDate), 0, False))

aangepast moet worden naar
code:
1
msgs.append((mqtt_topic + "updateDate", int(updateDate / 1000), 0, False))

Zie hier of hier. Dit is nog niet in de laatste versie opgenomen, volgens mij.

Wellicht is dat ook het probleem van @vanDaal?

[Voor 4% gewijzigd door JeroenE op 26-10-2020 12:24]

• eumaios
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 12-11-2020
Sorry, I am not speaking dutch...

Thanks @Tsurany for this very useful nodered flow - it's great to get the data out this way!

I observe many error messages from the modbus connection. Do you know if there something that can be done about this?

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 14:53

ericplan

5180 Wp PV

SBFspot als doorgeefluik.
Omdat mijn EMU S0-logger inmiddels ruim acht jaar oud is, was ik op zoek naar wat nieuws. Destijds hadden omvormers hooguit RS485 aan boord en de Raspberry Pi was net uitgevonden. Ik ben nog steeds bezig om iets te maken om meerdere S0-meters uit te lezen op basis van een Raspberry Pi, maar dat is iets voor de langere termijn.
Om toch nu al iets te hebben heb ik besloten de data rechtstreeks uit m'n beide Sunny Boys te halen met SBFspot en een Raspberry Pi. Vanwege legacy moet dat met een csv-bestand per dag met alleen datetime en kWh-stand. SBFspot genereert wel csv-data, maar eigenlijk wilde ik helemaal geen schrijfacties op de Raspi die ik hiervoor gebruik. Geen zin in vollopende SD-kaartjes doordat het aantal bestanden uit de klauwen loopt of gewoon een corrupte SD-kaart.

Na wat tips van SBF op het Zonstraalforum is er dit script gekomen. Het gaat uit van de verbose-modus van SBFspot. De output naar het scherm wordt gefilterd en bewerkt en er vinden geen schrijfacties op de SD-kaart plaats. De rest van deze post is geknipt van het Zonstraal forum.

Inmiddels de zaak werkend. Het script (voor twee omvormers) is een one-liner die stap voor stap de waarden selecteert, converteert en zonodig aanpast. Het script is niet fout-tolerant. Is een omvormer even offline, dan kan dat onverwachte uitkomsten leiden. De eventuele foutcorrectie gebeurt op een andere plek bij het inlezen in de ZonPHP-database, daar worden die fouten eruit zo nodig uitgehaald (eigenlijk gewoon na 5 minuten overschreven). Is een omvormer langer dan een dag offline, dan wordt het handwerk.

Het script draait via cron elke 5 minuten. Voordeel van het script is dat er geen data op de Raspberry Pi geschreven worden. Daarmee wordt het risico van een vollopende SD-kaart voorkomen en kan het Raspberry Pi-kastje als black box aan de slag, zonder dat verder onderhoud nodig is.

Na bewerking wordt de data via FTP naar een aparte directory bij m'n webhoster geüpload. Deze directory is niet via html bereikbaar en het ftp-account heeft ook alleen toegang tot deze directory, waar alleen deze .csv-bestanden staan. Ik maak me dan ook niet heel druk over het "onveilige" karakter van deze upload.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#!/bin/bash
#Script om SBFspot te laten exporteren zonder schrijfacties op de  Raspberry Pi
#Dank aan SBF (via Zonstraal Forum)
#Eric M. Plankeel 2020
#Roep SBFspot aan
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -finq -nocsv -nosql -v5 | 
#Selecteer regels die beginnen met datum vandaag
grep -E "$(date +"%Y-%m-%d")" |
#Selecteer regels waar kWh in voorkomt
grep -E "kWh" | 
#Schrap alles op de regel vanaf kWh
sed 's/[kWh].*$//' | 
#Vervang dubbele punt door puntkomma 
sed 's/ \: /\;/g' |
#sorteer op de eerste kolom
sort -t ';' -k1 | 
#combineer alles met dezelfde datetime op één regel en meer kolommen
awk -F\; '{a[$1]=a[$1]";"$2;} END{for (x in a) print x ";" substr(a[x],2);}' |
#sorteer nog een keer, misschien overbodig
sort -t ';' -k1 | 
#Tijdelijke correctie ivm afwijkende tellerstanden tussen EMU en SMA, kan weg op 31-12-2020
awk -v CONVFMT='%.3f' 'BEGIN { FS=OFS=";" } { $2+=52; $3+=-21; print}' | 
#stuur alles via ftp naar website 
curl -T - -u SBF@abcd.nl:1234geheim ftp://ftp.abcd.nl/nohead-$(date -u +%Y-%m-%d).csv

En een voorbeeld van de output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
2020-11-12 09:30:00;4503.399;5856.164
2020-11-12 09:35:00;4503.402;5856.168
2020-11-12 09:40:00;4503.406;5856.173
2020-11-12 09:45:00;4503.412;5856.181
2020-11-12 09:50:00;4503.427;5856.199
2020-11-12 09:55:00;4503.451;5856.233
2020-11-12 10:00:00;4503.474;5856.263

[Voor 4% gewijzigd door ericplan op 12-11-2020 14:29. Reden: Outputvoorbeeld toegevoegd]

ZonPHP PVOutput

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

eumaios schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:53:
[...]

Sorry, I am not speaking dutch...

Thanks @Tsurany for this very useful nodered flow - it's great to get the data out this way!

I observe many error messages from the modbus connection. Do you know if there something that can be done about this?

[Afbeelding]
I'm afraid I can't be of help there. I have never seen that error myself, for me it's running continiously error free.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Centauriprime
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 11-06 22:11
Hi,

Weet iemand misschien of je op de Fronius Primo ook bijv een Eastron SD630 kan koppelen of alleen de Fonius Smart Meter zelf?

15x330 SW38

• frye
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:47
Ik wou mijn Sunny Boy 2.5 1VL-40 nog eens uitlezen.
Deze heeft ingebouwde wifi en ethernet poort.

Wanneer ik via wlan wil connecteren en naar de webpagina:
192.168.12.3 krijg ik niets te zien.

Dan maar geprobeerd om via ethernet (kabel tussen omvormer en laptop) te connecteren.
169.254.12.3 ook hier krijg ik niets te zien.

Iemand een idee hoe ik toch terug op de webportaal kan geraken?
Heb al eens de omvormer uitgezet en in de meterkasten de stroom van zonnepanelen afgezet maar heeft niets verholpen.

• cj1
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 31-05 22:30
Thralas` Python script om P1 slimme meter in InfluxDB te krijgen lijkt voor mijn situatie het meest geschikt. O.a. vanwege het volledige telegram dat bewaard wordt, zijn systemd service file, relatief weinig dependencies, het vermoeden dat dit zelfs met een 1 seconde intervallen weg gaat schrijven.

De 5 minuten frequentie van 123-solar vindt ik wat laag om de gegevens van meerdere ABB 3-fasen omvormers te bewaren.

Is er iemand bekend met een voorbeeld Python script dat zoveel mogelijk van de Curtronics aurora output in hoge frequentie in InfluxDB weet te krijgen?

PS Ik heb op zich geen python voorkeur, het is vooral dat het P1 naar Influxdb voorbeeldscript al in Python beschikbaar is én ik wel een voorkeur voor weinig afhankelijkheden heb (lage complexiteit).

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 08-06 11:34
Iemand een idee waarom SBFSpot mijn Total Pac lager aangeeft dan Phase 1 Pac?

AC Spot Data:
Phase 1 Pac : 0.234kW - Uac: 232.28V - Iac: 1.010A
Phase 2 Pac : 0.000kW - Uac: 0.00V - Iac: 0.000A
Phase 3 Pac : 0.000kW - Uac: 0.00V - Iac: 0.000A
Total Pac : 0.197kW

Als ik het check met de waardes in de SMA, dan blijkt dat de Total Pac klopt, maar de Phase 1 Pac wordt te hoog aangegeven door SBFSpot 8)7

[Voor 18% gewijzigd door loyske op 07-12-2020 13:34]

• sbf
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 13-06 21:11
Pac zal niet beschikbaar zijn in de omvormer en wordt daardoor berekend met Uac en Iac. Dit is slechts een benadering omdat er geen rekening gehouden wordt met cos phi.
De cfg setting CalcMissingSpotValues beslist of de waarde berekend wordt of niet.
By design dus ;-)

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

• loyske
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 08-06 11:34
sbf schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:18:
Pac zal niet beschikbaar zijn in de omvormer en wordt daardoor berekend met Uac en Iac. Dit is slechts een benadering omdat er geen rekening gehouden wordt met cos phi.
De cfg setting CalcMissingSpotValues beslist of de waarde berekend wordt of niet.
By design dus ;-)
Thanks, duidelijk verhaal!

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Ik heb sinds vijf dagen panelen op m'n dak liggen, aangesloten aan een GoodWe GW3000-XS. De data die dit oplevert, wil ik graag voor langere tijd bewaren. Ik heb in principe geen computers die 24/7 aan staan, maar wel een Windows-workstation die de meeste dagen wel een paar uur aan staat.

Ik ben een .NET-developer die vaak API's bouwt en consumeert, dus dit is niet mijn eerste rodeo. In plaats van vijf tientjes uitgeven aan een Raspberry Pi (plus behuizing, voeding, kabels, ...) of m'n stroomslurpende server weer aan te slingeren om daar een Python-script op te draaien, spendeer ik liever twintig uur van m'n tijd om zelf een service te schrijven. :+

Mijn doel is om uiteindelijk een Setup.exe op te leveren die een Windows Service installeert, zodat 'ie actief is zolang de computer aan staat, zonder gebruikershandelingen. Na de installatie, ook op te vragen vanuit het Start-menu, wordt een configuratiescherm getoond voor de invoer van account- en "plant"-gegevens voor GoodWe en PVOutput.

De service haalt dan regelmatig de live-status op, en verzendt die elke vijf minuten naar PVOutput, net als een samenvatting van de dag aan het eind van de dag. Bij het opstarten van de service wordt bij PVOutput gecontroleerd wat daar de laatste data is, en wordt eventueel missende data in CSV-batches van maximaal 200 regels geüpload.

Lokaal zou ik het in SQLite of CSV opslaan om de data voor de gebruiker ook bruikbaar en beschikbaar te laten zijn. Later wellicht een Excel-export-mogelijkheid met een template die wat nuttige standaardformules en -grafieken laat zien. Andersom moet data ook uit PVOutput kunnen worden gedownload om de lokale database te updaten.

Huidige uitdagingen / vraagstukken:
1. Ik moet de JSON, zowel in als uit, nog correct interpreteren. Welke velden zijn nuttig voor eigen gebruik en voor PVOutput, en hoe vertaal ik die (m.n. datums)? Documentatie lezen van zowel GoodWe als PVOutput, afkijken bij andere scripts.
2. Ik haal bij de GoodWe-API elke twee minuten data op, want vaker lijken zij niet te refreshen. Dit zal afhankelijk zijn van het pushen vanuit de inverter, of throttlen/cachen zij? Kan de resolutie bij het direct uitlezen via USB of RS232 omhoog?
3. Lief zijn voor de API en minder vaak pollen in de nacht of na gedurende een bepaalde tijd 0 te hebben ontvangen?
4. De SEMS Portal toont soms andere waarden dan die ik op dat moment uit de API terugkrijg, afgerond op 5 minuten. Wordt er nog wat geïnterpoleerd?
5. Waarom niet .NET 5?

... Of ik koop gewoon een Pi en sluit hem aan met USB en draai zo'n kant-en-klaar script. :+ Ik wilde toch al meer experimenteren met IoT. Niet gezegd dat dat sneller draait dan zelf bouwen.

Het voordeel is wel dat de SEMS Portal een CSV-export-functie heeft, dus het heeft geen haast.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• motormuis
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 14:03
Ik heb jaren lang een raspberry PI B+ gebruikt om via Websolarlog mijn Aurora one inverter uit te lezen en de data door te sturen naar PVoutput. Mijn microSD kaart is corrupt geraakt en omdat PHP5 paketten niet te downloaden zijn, krijg ik Websolarlog niet meer geinstalleerd.
Weet iemand een ander script om naar pvoutput te uploaden?

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

@motormuis
Ik maak gebruik bij iemand van Aurora 1.9.3
Wetransferlink

via een crontab roep ik dan aurora.sh script aan. (awk benodigd)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#/bin/bash
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/home/pi/domoticz/scripts:/home/pi/aurora-1.9.3
USBPORT="ttyUSB0"

rm /home/pi/aurora-1.9.3/one-line.csv
touch /home/pi/aurora-1.9.3/one-line.csv
# write data to one-line.csv
sudo aurora -l5 -M5 "/dev/$USBPORT" -a2 -T -d0 -e -c  > /home/pi/aurora-1.9.3/one-line.csv

#check if file is > 0 otherwise replace values with 0
if [ -s /home/pi/aurora-1.9.3/one-line.csv ]
        then
        awk -f /home/pi/aurora-1.9.3/powerOneAurora_domoticz.awk /home/pi/aurora-1.9.3/one-line.csv > /home/pi/aurora-1.9.3/result_domoticz.txt
        echo "The data Domoticz:"
        cat /home/pi/aurora-1.9.3/result_domoticz.txt
    else
        echo "Inverter is off"
        echo "0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0" > /home/pi/aurora-1.9.3/one-line.csv
fi

powerOneAurora_domoticz.awk
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
BEGIN {
       cmd = "date +\"%Y-%m-%dT%H:%M:%S\""
       cmd | getline mydate
       close(cmd)
printf "{\n"} 
{
printf "\"sensor\":\"Power-one\",\n" 
printf "\"description\":\"Zonnepanelen\",\n" 
printf "\"time\":\"%s\",\n", mydate
printf "\"Input_1_Voltage\":%f,\n", $2
printf "\"Input_1_Current\":%f,\n", $3
printf "\"Input_1_Power\":%f,\n", $4

printf "\"Input_2_Voltage\":%f,\n", $5
printf "\"Input_2_Current\":%f,\n", $6
printf "\"Input_2_Power\":%f,\n", $7

printf "\"Grid_Voltage_Reading\":%f,\n", $8
printf "\"Grid_Current_Reading\":%f,\n", $9
printf "\"Grid_Power_Reading\":%f,\n", $10
printf "\"Frequency_Reading\":%f,\n", $11

printf "\"Conversion_Efficiency\":%f,\n", $12
printf "\"Inverter_Temperature\":%f,\n", $13
printf "\"Booster_Temperature\":%f,\n", $14

printf "\"Daily_Energy\":%f,\n", $15
printf "\"Weekly_Energy\":%f,\n", $16
printf "\"Monthly_Energy\":%f,\n", $18
printf "\"Yearly_Energy\":%f,\n", $19
printf "\"Partial_Energy\":%f,\n", $20
printf "\"Total_Energy\":%f\n", $21
}
END { printf "}\n" }

En via node-red lees ik dan de csv uit
code:
1
[{"id":"b15f05bc.d78fb8","type":"tab","label":"Flow 1","disabled":false,"info":""},{"id":"fd2443c5.e593d","type":"file in","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"","filename":"/home/pi/aurora-1.9.3/one-line.csv","format":"utf8","chunk":false,"sendError":false,"encoding":"utf8","x":220,"y":160,"wires":[["3780aa7c.8ed0b6"]]},{"id":"d6712502.85dc18","type":"inject","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"Inject","topic":"","payload":"","payloadType":"date","repeat":"","crontab":"*/1 6-21 * * *","once":false,"onceDelay":0.1,"x":150,"y":60,"wires":[["fd2443c5.e593d"]]},{"id":"921c3b73.007418","type":"debug","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"Debug","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","x":1310,"y":160,"wires":[]},{"id":"dcb78d31.d8ab1","type":"change","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload.$replace (\" \",\",\")","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":560,"y":160,"wires":[["89b4118e.b54d4"]]},{"id":"89b4118e.b54d4","type":"change","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload.$replace (\",,,\",\",\")","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":740,"y":160,"wires":[["3a3cc2df.44acbe"]]},{"id":"3a3cc2df.44acbe","type":"change","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload.$replace (\",,,\",\",\")","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":920,"y":160,"wires":[["b487800e.698da"]]},{"id":"b487800e.698da","type":"change","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload.$replace (\",,\",\",\")","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1100,"y":160,"wires":[["921c3b73.007418","6d2923c7.b7239c"]]},{"id":"6d2923c7.b7239c","type":"function","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"datanode1","func":"var output = msg.payload.split(\",\");\n \nvar udc1 = parseInt(output[1]);\nvar idc1 = parseFloat(output[2]);\nvar pdc1 = parseInt(output[3]);\nvar udc2 = parseInt(output[4]);\nvar idc2 = parseFloat(output[5]);\nvar pdc2 = parseInt(output[6]);\nvar uac1 = parseInt(output[7]);\nvar iac1 = parseFloat(output[8]);\nvar pac1 = parseInt(output[9]);\nvar frequency = parseFloat(output[10]);\nvar efficiency = parseFloat(output[11]);\nvar inverterTemp = parseFloat(output[12]);\nvar boosterTemp = parseFloat(output[13]);\nvar dailyEnergy = parseFloat(output[14]);\nvar weeklyEnergy = parseFloat(output[15]);\nvar monthlyEnergy = parseInt(output[17]);\nvar yearlyEnergy = parseInt(output[18]);\nvar totalEnergy = parseInt(output[19]);\nvar partialEnergy = parseInt(output[20]);\n//var inverterActive = output[21];\n\nlet _msg = {\n    payload: []\n};\n\n_msg.payload=\n    {\n        measurement: \"Solarpanels\",\n\t\tfields: {\n                Udc1 :udc1,\n                Idc1 :idc1,\n                Pdc1 :pdc1,\n                Udc2 :udc2,\n                Idc2 :idc2,\n                Pdc2 :pdc2,\n                Uac1 :uac1,\n                Iac1 :iac1,\n                Pac1 :pac1,\n                Frequency :frequency,\n                Efficiency :efficiency,\n                InverterTemp :inverterTemp,\n                BoosterTemp :boosterTemp,\n                DailyEnergy :dailyEnergy,\n                WeeklyEnergy :weeklyEnergy,\n                MonthlyEnergy :monthlyEnergy,\n                YearlyEnergy :yearlyEnergy,\n                TotalEnergy :totalEnergy,\n                PartialEnergy :partialEnergy,\n                //InverterActive :inverterActive,\n\t\t    },\n\t\ttags:{\n\t\t    device: \"Aurora\",\n\t\t    direction: \"South\",\n\t\t    },\n\t\ttimestamp: flow.get('timestamp')\n\t};\n\n\nreturn _msg;\n","outputs":1,"noerr":0,"x":610,"y":280,"wires":[["d3c9dfe8.a4705","72d72cab.d7c434"]]},{"id":"bc1c06cb.a97788","type":"debug","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"Debug","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":1010,"y":460,"wires":[]},{"id":"83da0b6d.7b5db8","type":"mqtt out","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"","topic":"domoticz/in","qos":"","retain":"","broker":"aa7b6bf6.0d3a78","x":1030,"y":520,"wires":[]},{"id":"3780aa7c.8ed0b6","type":"rbe","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":410,"y":200,"wires":[["dcb78d31.d8ab1"]]},{"id":"d3c9dfe8.a4705","type":"switch","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"Zero?","property":"payload.fields.Udc1","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":490,"y":340,"wires":[["2ade9032.284e2"]]},{"id":"2ade9032.284e2","type":"debug","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"Zero","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":690,"y":340,"wires":[]},{"id":"fbba6a44.6341d8","type":"influxdb batch","z":"b15f05bc.d78fb8","influxdb":"4b317259.a1f22c","precision":"","retentionPolicy":"","name":"","x":1170,"y":280,"wires":[]},{"id":"4956db0c.939924","type":"join","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"","mode":"custom","build":"array","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"8","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"num","reduceFixup":"","x":910,"y":280,"wires":[["fbba6a44.6341d8","6bf7d08d.eba72","31994b1a.312ea4"]]},{"id":"6bf7d08d.eba72","type":"debug","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"Debug","active":false,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","x":1090,"y":320,"wires":[]},{"id":"72d72cab.d7c434","type":"switch","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"Zero?","property":"payload.fields.Udc1","propertyType":"msg","rules":[{"t":"neq","v":"0","vt":"num"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":790,"y":280,"wires":[["4956db0c.939924"]]},{"id":"31994b1a.312ea4","type":"function","z":"b15f05bc.d78fb8","name":"datanode2","func":"var msg1 = {payload:{\"idx\": 7, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Udc1)}};\nvar msg2 = {payload:{\"idx\": 8, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Idc1)}};\nvar msg3 = {payload:{\"idx\": 9, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Pdc1)}};\nvar msg4 = {payload:{\"idx\": 10, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Udc2)}};\nvar msg5 = {payload:{\"idx\": 11, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Idc2)}};\nvar msg6 = {payload:{\"idx\": 12, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Pdc2)}};\nvar msg7 = {payload:{\"idx\": 13, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Uac1)}};\nvar msg8 = {payload:{\"idx\": 14, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Iac1)}};\nvar msg9 = {payload:{\"idx\": 15, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Pac1)}};\nvar msg10 = {payload:{\"idx\": 20, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Frequency)}};\nvar msg11 = {payload:{\"idx\": 17, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.Efficiency)}};\nvar msg12 = {payload:{\"idx\": 18, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.InverterTemp)}};\nvar msg13 = {payload:{\"idx\": 19, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.BoosterTemp)}};\nvar msg14 = {payload:{\"idx\": 54, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.DailyEnergy)}};\nvar msg15 = {payload:{\"idx\": 51, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.MonthlyEnergy)}};\nvar msg16 = {payload:{\"idx\": 52, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.YearlyEnergy)}};\nvar msg17 = {payload:{\"idx\": 53, \"nvalue\": 0, \"svalue\": String(msg.payload[0].fields.TotalEnergy)}};\n\n\nreturn [ msg1, msg2, msg3, msg4, msg5, msg6, msg7, msg8, msg9, msg10, msg11, msg12, msg13, msg14, msg15, msg16, msg17 ];","outputs":17,"noerr":0,"x":750,"y":500,"wires":[["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"],["bc1c06cb.a97788","83da0b6d.7b5db8"]]},{"id":"aa7b6bf6.0d3a78","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"localhost","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""},{"id":"4b317259.a1f22c","type":"influxdb","z":"","hostname":"192.168.69.201","port":"8086","protocol":"http","database":"domoticz","name":"","usetls":false,"tls":""}]

Nu de pi sd kaart is overleden, tijd voor wat betrouwbaarders?
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."

[Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-12-2020 10:45]

• nYzEkE
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 11:09
Hallo iedereen,

ik zoals iedereen hier zonnepanelen liggen met een sununo omvormer. Die worden op hun portal gelogd.
Nu wil/kan ik deze zelf loggen, en het plan is om ook mijn slimme meter uit te lezen(toch op het moment dat deze geïnstalleerd wordt) + nog wat extra zaken.

Ik lees mijn omvormer uit via een pythonscript op de webserver van de omvormer. Nu is het zo dat dit dan via prometheus gescrapped wordt. Ik had de data liever naar influx gepushed omdat ik het idee heb dat ik daar met query's meer kan doen dan in prometheus. Ik zou gewoon alles van prometheus naar influx kunnen laten gaan, maar het is zo moeilijk niet om die stap over te slaan en in python het direct in influx te droppen.

Ik zit echter wel met een beginners vraag ivm influx namelijk hoe bouw ik men schema op.
Is het 1 keer uitlezen van de meter, 1 measurement met alle data als fields, of neem ik alle data en maak ik verschillende measurements (bv Voltage met dan daarbij tags die aangeven welke fase enzo)
Misschien dat dit de verkeerde topic is maar aangezien het specifiek over datalogging van pv systemen gaat zijn er ook redenen om voor het ene of andere te kiezen. Sommige data kan gemakkelijk uitgedund worden zonder dat er echt iets verloren gaat en dat lijkt me makkelijker met alles apart te doen.

(na het aansluiten van de pv systemen is het ook de bedoeling om nog eens een koppeling te maken met mijn plc die hier voor enige beperkte automatisatie zorgt, maar de koppeling met een S7-300 cpu is misschien niet het eenvoudigste)

• NetXtreme
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13-06 23:54
Kan iemand een tip geven over het gebruik van https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger. Ik heb een Goodwe GW3600D-NS.

Ik krijg de volgende debug output, maar er komt geen data terug op mqtt, behalve dan goodwe = online.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
(D) Sending discovery
(D) Sending data to inverter(s).Sent data to inverter(s):
(D) 0xAA 0x55 0xAB 0x7F 0x0 0x0 0x0 CRC high/low: 0x2 0x29 .
(D) MQTT send status: 1
(D) Sending discovery
(D) Sending data to inverter(s).Sent data to inverter(s):
(D) 0xAA 0x55 0xAB 0x7F 0x0 0x0 0x0 CRC high/low: 0x2 0x29 .
(D) MQTT send status: 1

Blink patroon van de omvormer suggereert een "Wifi Router Problem", maar de wifi dongle zit er niet in.

Op mijn omvormer heb ik de mogelijkheid om modbus address in te stellen. Deze stond op 247, staat inmiddels op 127, maar maakt ook geen verschil.

Ik las ook dingen over eerst een commando sturen, maar kan hier weinig over vinden wat dit daadwerkelijk zou moeten zijn.

Hopelijk hebben jullie een idee hoe ik dit werkend kan krijgen.

• Inverter
Kan ik mijn AEG omvormer met RS485 aansluiting gebruiken in combinatie met een Solis WiFi stick? En dan in combinatie met de Solarman Smart app.

• Dapdodo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 12:16
@Inverter Com is normaal RS232 en dat is geen RS485.
RS232 is spanning de bitwaarde value.
RS485 is stroom de bitwaarde value.

[Voor 5% gewijzigd door Dapdodo op 07-01-2021 20:08]

• Inverter
Dapdodo schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:08:
@Inverter Com is normaal RS232 en dat is geen RS485.
RS232 is spanning de bitwaarde value.
RS485 is stroom de bitwaarde value.
Er zit nu een WiFi stick van AEG in, maar dat portal is nog lang niet af. Als ik er een Solis stick in doe en dan met het portal van Solarman. Zou dit werken?

• Inverter
Is hier nog iemand die weet hoe je een AEG omvormer kan uitlezen? Behalve dan het programma van mlooise.
@Inverter
Gezien het aantal reacties wat je krijgt zou ik MP in de gaten houden en een fatsoenlijk merk aanschaffen.
En anders een youless en een kWh meter.
(Of een modbus kWh meter en zelf uitlezen)

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-01-2021 06:59]

• Kets_One
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
CodeIT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:32:
Sinds kort heb ik ook zonnepanelen op mijn huis. Deze is middels een GoodWe omvormer verbonden aan het net. De GoodWe omvormer kan je 'uitlezen' door scripts die de data scrapen van de GoodWe site. Dit werkte wel aardig, maar er zitten wat mij betreft een aantal nadelen aan:
  • Omvormer moet altijd met internet verbonden zijn en de data uploaden naar een (Chinese) site.
  • Update frequentie van de meeste scripts is rond de 5 a 7 minuten
  • Beperkte dataset
  • Geen MQTT
  • GoodWe failliet, geen logging meer
Toen ik de omvormer een tijdje had hangen stuurde @ThinkPad een bericht met de vraag hoe ik mijn omvormer uitlas. Hij had ongeveer dezelfde bezwaren als ik en van het een kwam het ander. Na samen aardig wat googlen, proberen en testen presenteer ik de GoodWeLogger.
Het is software voor de ESP8266 welke de omvormer over RS485 uitleest en de data beschikbaar maakt over MQTT (optioneel) en PVoutput (optioneel). Je hebt hier naast de ESP (getest op een NodeMcu en een Wemos) een RS485 bordje voor nodig (bijvoorbeeld deze). Pinout en overige informatie staat op de Github pagina.
Sinds vanmorgen heb ik ook een GoodWe hangen met alleen RS485 (geen wifi) en dus moet er een datalogger met export naar PVOutput komen. Dit is een interessant projectje.
Ik vraag me af of er een kant-en-klaar pakket met alle hardware beschikbaar is?

3.18 kWp West 45 Graden

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 12:54
2 dagen geleden kreeg ik een mail van PVoutput dat mijn inverter geen data meer stuurde. De oorzaak lijkt corrupte data te zijn - zie hier

Ik ben nu naar de data in mijn inverter aan het kijken maar constateer het volgende:
1. ik kan niet verder terug dan 2021-01-17; daarvoor geeft hij "No data is available for the selected time period." Mijn systeem laat dus maar 3 dagen zien. Kan iemand bevestigen dat dit niet normaal is?
2. Als ik data van b.v. 2020-01-01 exporteer krijg ik:

code:
1
2
3
4
5
DD.MM.YYYY hh:mm:ss [Wh]
13.03.2028 22:50:52 6.30494E+14
24.08.2027 14:02:32 1.25389E+15
13.03.2028 22:50:52 6.30494E+14
24.08.2027 14:02:32 1.25389E+15

Dat lijkt me niet correct als je naar de datum en energie kijkt.

Weet iemand hoeveel dagen deze inverters opslaan? Ik meen me te herinneren iets van 60 dagen maar kan dat nu niet meer nagaan en ik kan ook geen documentatie voor het WEB GUI vinden.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• sbf
@cville een sma bewaart idd 60d de 5min data. Best ook eens in de sbfspot database kijken. Er is duidelijk iets verkeerd aan het lopen. Reset omvormer?

• cville
sbf schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:00:
@cville een sma bewaart idd 60d de 5min data. Best ook eens in de sbfspot database kijken. Er is duidelijk iets verkeerd aan het lopen. Reset omvormer?
Ik heb zojuist de omvormer gereset maar dat geeft geen resultaat.

Hier en query resultaat uit de database:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sqlite> SELECT datetime(Timestamp, 'unixepoch', 'localtime'), * from SpotData where Timestamp > 1610967600 and serial=300296XXXX ORDER BY Timestamp ASC LIMIT 6;
datetime(Timestamp, 'unixepoch', 'localtime')|TimeStamp|Serial|Pdc1|Pdc2|Idc1|Idc2|Udc1|Udc2|Pac1|Pac2|Pac3|Iac1|Iac2|Iac3|Uac1|Uac2|Uac3|EToday|ETotal|Frequency|OperatingTime|FeedInTime|BT_Signal|Status|GridRelay|Temperature
2021-01-18 12:00:01|1610967601|300296XXXX|841|727|1.926|1.675|437.11|434.05|503|510|512|2.19|2.202|2.203|230.8|232.81|233.85|1853|14228680|50.01|7884.46|7580.53|0.0|OK|Closed|0.0
2021-01-18 12:01:02|1610967662|300296XXXX|941|774|2.131|1.783|442.1|434.05|553|559|560|2.399|2.406|2.41|231.28|233.21|233.53|1880|14228708|49.96|7884.48|7580.55|0.0|OK|Closed|0.0
2021-01-18 12:02:02|1610967722|300296XXXX|943|773|2.16|1.782|437.11|434.05|551|560|560|2.398|2.41|2.409|230.81|233.49|233.77|1908|14228735|49.97|7884.5|7580.56|0.0|OK|Closed|0.0
2021-01-18 12:03:02|1610967782|300296XXXX|862|740|1.997|1.707|432.12|434.05|514|522|521|2.231|2.246|2.245|231.57|233.48|233.58|1934|14228761|49.99|7884.51|7580.58|0.0|OK|Closed|0.0
2021-01-18 12:04:02|1610967842|300296XXXX|977|791|2.235|1.824|437.24|433.92|571|575|577|2.468|2.475|2.48|231.99|233.12|233.85|1963|14228790|49.98|7884.53|7580.6|0.0|OK|Closed|0.0
2021-01-18 12:05:02|1610967902|300296XXXX|963|785|2.257|1.769|427.13|444.03|564|569|569|2.435|2.447|2.449|232.56|233.84|233.76|1991|14228818|49.97|7884.55|7580.61|0.0|OK|Closed|0.0

Deze data lijkt mij OK maar kan ik niet uploaden naar PVOutput, waarschijnlijk omdat er een ongeldige waarde ergens staat. Die heb ik nog niet kunnen vinden.

Ik heb op 2 december een soortgelijk probleem gehad en toen heeft SMA mij aangeraden om de inverter te resetten. Dat werkte en de historische data was weer zichtbaar. Dat is nu niet het geval; alles van voor 2020-01-18 is weg, zowel in het WEB gui als in de export functie.

Uit een eerder gesprek met SMA heb ik begrepen dat bij dit soort problemen de hele inverter vervangen moet worden.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• sbf
@cville Dat is de spotdata... je moet kijken in de daydata view
zie ook https://github.com/SBFspo...o-uploads-to-PVOutput.org

• cville
Die data is er ook en ziet er goed uit. Mijn analyse is dat er op 17 januari een probleem is geweest met de inverter (niet met SBFspot) dat tot corrupte data heeft geleid. Sinds 19 januari gaat de upload (spontaan) weer goed maar in de inverter is geen data van voor 18 januari meer te vinden. Ik heb hiervoor inmiddels een ticket bij SMA aangemaakt. Bedankt voor het meedenken; ik zal hier later rapporteren hoe het afgelopen is.

• Kets_One
  • Nu online
Ik heb het volgende besteld om de data via RS485 uit mijn GoodWe omvormer naar PVOutput te kunnen sturen:

- TTL RS485 Adapter 485 UART Seriell 3.3V 5 Volt
- Wemos D1 Wifi ESP8266 Board kompatibel Arduino Uno, NodeMCU, Wifi
- OLED Shield 0,66″ für D1 WeMos mini 64X48 IIC/I2C SSD1306 Nodemcu Lua Display
- Jumper wires

Stroom ga ik uit het Wifi stekkertje betrekken.
Het volgende mis ik nog (was uitverkocht): kleine behuizing, bijpassende kabel voor het flashen van firmware

Ben ik nog iets vergeten? ;)

3.18 kWp West 45 Graden

• Kets_One
  • Nu online
Gisteren heb ik de Wemos D1 met de Arduino IDE geprogrammeerd volgens de instructies van CodeIT.
Daarna heb ik alle onderdelen aan elkaar gelast en aangesloten.

Helaas lijkt er niets te gebeuren. De Wemos start wel op (twee blauwe lampjes), maar de lampjes op de RS485-to-TTL converter blijven niet branden (gaan alleen heel even aan als de stekker in het stopcontact gaat, maar blijven daarna uit). Hoort dit?

Het volgende heb ik al geprobeerd:
- Soldeerverbindingen gecontroleerd;
- Verzorgingsspanning van RS485-to-TTL converter verhoogd naar 5V;
- Aarde van de RS485-to-TTL converter verbonden met verschillende GND;
- Nieuwe jumperwires gebruikt.

Het kan natuurlijk ook aan de inverter liggen, maar zie geen instelling of switch om RS485 aan te zetten. Ik neem aan dat dit altijd beschikbaar is.

Het is lastig om na te gaan wat er nu precies fout gaat. Wie helpt mij verder?

3.18 kWp West 45 Graden

• Kets_One
  • Nu online
@CodeIT
Oke, ik ben een stapje verder.
Er lijkt comminicatie tussen de inverter en de RS485 module te zijn (regelmatig knipperende lamp op inverter en op module). Alles lijkt nu goed aangesloten.

Ik zie echter nog geen data verschijnen op PVOutput...
Ik zie dat de Wemos een wifi verbinding heeft met de router. Maar er lijkt geen data te worden verstuurd.
Ik weet alleen niet hoe ik dit kan controleren en zien waar het fout gaat.
Iemand een idee?

3.18 kWp West 45 Graden

• dZinee
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 01-06 14:24
Alfa Novanta schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:16:
hi folks,

mijn vader heeft in 2015 een Samil Power River 4500TL-D gekocht en die heeft sinds 18-10-2019 17:51:37 niet meer gecommuniceerd. Het lijkt erop dat ze uit de lucht zijn, ondanks dat de webportal nog wel online is. http://www.samilportal.com .. vandaag het netwerk nagelopen, maar dat lijkt allemaal in orde, dus ik denk dat hun loggingserver gewoon uit de lucht is. Op de Android SamilPortal app pagina zie ik ook sinds eind 2019 allerhande klachten en wordt beweerd dat ze failliet zijn. |:(

Enig idee of er nog enige vorm van logging mogelijk is? Eventueel met een raspberry ofzo? Ik ben hier niet eerder mee bezig geweest dus weet niet precies waar op te letten. Enige pointers zijn welkom O+
Alfa ben je hier nog uitgekomen?
Ik zit zelf ook al een tijd met hetzelfde probleem maar kan nergens een geschikte oplossing vinden.
Kan nu alleen nog manueel dingen uitlezen op de omvormer zelf, maar die informatie is zeer beperkt.
Zou natuurlijk fijn zijn om dit gewoon in een online omgeving te kunnen uitlezen; al is het maar een csv uitdraai.

• Kets_One
  • Nu online
@CodeIT

https://pastebin.com/raw/nsvULFWQ

hier een inzicht in wat er gebeurt.
Helaas weet ik niet of deze waarden/acties normaal zijn.
Is het niet apart dat er data naar de omvormer verstuurd worden?

[Voor 4% gewijzigd door Kets_One op 24-01-2021 17:23. Reden: verkeerde pastebin link]

3.18 kWp West 45 Graden

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:27

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
@Kets_One Heb je wel een account op PVOutput aangemaakt en de system en API-key in de code van de ESP gezet voordat je het erop hebt geflashed? Helemaal onderaan in je pastebin zie ik wel dat hij de omvormer goed uit lijkt te lezen namelijk.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Kets_One
  • Nu online
@ThinkPad Ja account gebruik ik al jaren, dat werkte goed met mijn Zeversolar setup (welke nu vervangen is door GoodWe). API-key en system ID is in settings.h

Moet ik nog eea instellen op PVOutput wat betreft tijd of API?
Nu staat het zo ingesteld:

Hoe kan ik de verbinding met internet/PVOutput debuggen?

[Voor 70% gewijzigd door Kets_One op 24-01-2021 18:09]

3.18 kWp West 45 Graden

• ThinkPad

ThinkPad

Dat zit dan wel goed, misschien even een issue bij het GitHub project openen.

• dirksenrdh
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 28-05 15:07
ThinkPad schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:10:
Waarom niet via RS485 uitlezen met een ESP8266 en RS485-TTL converter?
Zoveel mooier dan die ranzige manier waarbij de GoodWe portal gescraped wordt :X

Zelfs als je niet kunt programmeren e.d. zou je dit vrij simpel aan de gang moeten kunnen krijgen:
CodeIT in "Datalogging: PV systemen"
Ik zit dit draadje over Goodwe te bekijken. Heb vorige week een SolarMax omvormer vervangen door een GW8K-DT. De SolarMax kon ik via de ethernet poort en een Python script elke seconde uitlezen en in domoticz samen presenteren met de readings van mijn P1 slimme meter.
Tja, dan krijg je een Goodwe. De WiFi USB dongle is van Sjang High Flying technologies en heeft een niet wijzigbaar admin account met ditto ww. Op de WiFi configuratie pagina staat je PSK in plain text. :-(
Dus heb ik de ethernet module besteld. Dat geeft iets meer bescherming.
Via de ethernet interface krijg je geen toegang tot de inverter data. Dat was een bummer.
Dus ik zit in dit draadje te zoeken naar een leuke oplossing.
@thinkpad: waarom de ESP en de rs485 converter. Als je een rs485 naar ethernet (of WiFi) pakt zou je toch hetzelfde bereiken? Een Pi met socat virtuele comport maken en dan de inverterdata uitlezen. Of denk ik te simpel?

plans without actions are dreams

• dirksenrdh
ThinkPad schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 00:05:
@geerttttt Volgens mij heb je de meeste waardes dan wel te pakken inderdaad, als ik zo kijk wat ik via RS485 eruit krijg (zie tabelletje op pagina).

Hoe heb je het nu ontcijferd trouwens? Misschien goed om dat nog even uit te leggen, voor de passant die hier over 2 jaar wellicht langskomt en z'n hoofd erover breekt ;)
Inmiddels dus na 3 jaar :)

• ThinkPad

ThinkPad

dirksenrdh schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:12:
[...]
Op de WiFi configuratie pagina staat je PSK in plain text. :-(
Als je het aandurft kun je dit proberen: brainball in "GoodWe GW3600 SSID broadcast uitzetten"
@thinkpad: waarom de ESP en de rs485 converter. Als je een rs485 naar ethernet (of WiFi) pakt zou je toch hetzelfde bereiken? Een Pi met socat virtuele comport maken en dan de inverterdata uitlezen. Of denk ik te simpel?
Met een virtuele compoort heb je de ruwe data wel, maar moet je het zelf nog helemaal ontcijferen. Dat deel doet de ESP nu al voor je. Die maakt van de hexadecimale gegevens van de omvormer, leesbare data. En kan dit gelijk voor je op MQTT beschikbaar maken en/of naar PVOutput.org sturen.

Ben trouwens benieuwd of @geerttttt zijn oplossing nog in gebruik heeft. Klonk veelbelovend, maar heb er daarna niets meer over gelezen helaas. Heb je een script o.i.d. wat je kunt delen @geerttttt :*) ?

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 19:55

geerttttt

Manisch positief

ThinkPad schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 12:45:
[...]

Als je het aandurft kun je dit proberen: brainball in "GoodWe GW3600 SSID broadcast uitzetten"

[...]

Met een virtuele compoort heb je de ruwe data wel, maar moet je het zelf nog helemaal ontcijferen. Dat deel doet de ESP nu al voor je. Die maakt van de hexadecimale gegevens van de omvormer, leesbare data. En kan dit gelijk voor je op MQTT beschikbaar maken en/of naar PVOutput.org sturen.

Ben trouwens benieuwd of @geerttttt zijn oplossing nog in gebruik heeft. Klonk veelbelovend, maar heb er daarna niets meer over gelezen helaas. Heb je een script o.i.d. wat je kunt delen @geerttttt :*) ?
Ik heb mijn script zeker nog in gebruik. Heb ik dat nooit gedeeld? Die werkt nog tot op de dag van vandaag ja :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• dirksenrdh
Haha misverstand. Ik bedoel dat ik de WiFi module van de Goodwe (niets meer of minder dan een usb=>wifi dongle ) configureer op mijn kantoornetwerk. Dan moet ik het WiFi ww opgeven van mijn kantoornetwerk. Dat blijft vervolgens in plain txt op de config pagina staan. Die Chinezen hebben werkelijk geen idee van informatie beveiliging.
Maar goed. De WiFi dongle is vervangen door een usb=>ethernet dongle. Werkt ook.

Waarom ik aarzel om de ESP route te gaan volgen is het volgende
1. Mijn gw8k-dt heeft heel andere connectoren dan ik bij jullie zie. Het is de vraag of dat wel rs485 is..
2. Als ik niet meer log naar het SEMS portal wordt mijn pv leverancier verdrietig. Hij monitored de performance van mijn site via Sems.

Dank voor de tip dat de ESP de ontcijfering doet van de bytecode. Dan bestel ik de 485 => ethernet voorlopig maar niet :)

• dirksenrdh
geerttttt schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 13:58:
[...]

Ik heb mijn script zeker nog in gebruik. Heb ik dat nooit gedeeld? Die werkt nog tot op de dag van vandaag ja :)
Hallo @geerttttt hoe ziet jouw oplossing eruit?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Hebben jullie hier al eens naar gekeken?
https://github.com/RoelandK/goodwe/blob/master/acceptor.py

• ThinkPad

ThinkPad

Oké, maar hoe gebruik je dat verder :? Je bent wel erg beknopt in je uitleg vind ik O-)
Kun je iets meer vertellen over jouw setup?

[Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2021 17:50]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPad schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:13:
[...]

Oké, maar hoe gebruik je dat verder :? Je bent wel erg beknopt in je uitleg vind ik O-)
Kun je iets meer vertellen over jouw setup?
Haha sorry, ik typ vanaf mijn mobiel. Hoe ik het doe is ik heb de dns van goodwe omgezet naar mijn thuisservertje. Wat hij doet is elke 10 sec een onversleutelde http URL aanroepen met daarin een Hex bericht. Daarin zitten alle waarden, het serienummer, de voltages, wattages, totale opbrengst. Alles wat je ook in de app ziet en meer.

Dus het is dns omzetten, een scriptje die een webserver maakt en dat afvangt hebben en dan het bericht parsen.

Geen authenticatie, verificatie niks, heel simpel een weg verkeer.

Moet zeggen dat ik wat eerder genoemd werd wel interessant vind , het uploaden van de stock firmware. Ik irriteer me ook aan die extra ssid en als ik de URL kan aanpassen scheelt dat me weer een dns entry.

• ThinkPad

ThinkPad

Klinkt goed, heb je jouw script ergens online staan?

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Ik lees hierboven over ranzig scrapen van de GoodWe-portal, maar je hoeft de GoodWe-portal niet te scrapen. Alle reports die je vanuit de webinterface kunt uitdraaien, zijn ook als JSON uit te lezen via de API (en met meer dan twee velden per keer >:) ). En met wat pielen met de waardes in het request, heb ik dat nu voor elkaar per maand (geaggregeerd per dag) en per dag (resolutie één minuut).

De nadelen van deze opzet blijven hetzelfde: je data (inclusief volledige naam en adres die door de leverancier "handig" alvast zijn ingevuld) staan in China, en als ze ooit ophouden te bestaan, kun je er niet meer bij.

De ontwikkeling van mijn Windows Service die dat uitleest en per vijf minuten uploadt naar PVOutput ligt stil, omdat ik druk bezig ben met m'n dak isoleren, maar daarna ga ik weer hard verder!

De service werkt in ieder geval wel; bij het opstarten van de pc checkt hij voor welke dagen de data tussen GoodWe en PVOutput verschilt (of mist) en werkt deze in batches bij (~4 batches per dag), om daarna elke vijf minuten de live status te syncen.

Ik heb gekozen voor deze aanpak omdat ik geen machine heb die 24/7 aan staat, maar mijn workstations draaien doorgaans wel een paar uur per dag.

[Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 30-01-2021 22:28]

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

CodeCaster schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:18:
Ik lees hierboven over ranzig scrapen van de GoodWe-portal, maar je hoeft de GoodWe-portal niet te scrapen. Alle reports die je vanuit de webinterface kunt uitdraaien, zijn ook als JSON uit te lezen via de API (en met meer dan twee velden per keer >:) ). En met wat pielen met de waardes in het request, heb ik dat nu voor elkaar per maand (geaggregeerd per dag) en per dag (resolutie één minuut).

De nadelen van deze opzet blijven hetzelfde: je data (inclusief volledige naam en adres die door de leverancier "handig" alvast zijn ingevuld) staan in China, en als ze ooit ophouden te bestaan, kun je er niet meer bij.

De ontwikkeling van mijn Windows Service die dat uitleest en per vijf minuten uploadt naar PVOutput ligt stil, omdat ik druk bezig ben met m'n dak isoleren, maar daarna ga ik weer hard verder!

De service werkt in ieder geval wel; bij het opstarten van de pc checkt hij voor welke dagen de data tussen GoodWe en PVOutput verschilt (of mist) en werkt deze in batches bij (~4 batches per dag), om daarna elke vijf minuten de live status te syncen.

Ik heb gekozen voor deze aanpak omdat ik geen machine heb die 24/7 aan staat, maar mijn workstations draaien doorgaans wel een paar uur per dag.
Dat is precies mijn reden, ik zie ze er wel voor aan om binnen nu en 10 jaar de stekker uit het platform te trekken. Tevens is mijn resolutie 10 seconden, ipv eens per minuut. En ranzig, tja, het werkt voor mij prima en ik hoef geen polling scriptje te maken, alleen een script die klaar is om te ontvangen wanneer er een update is.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPad schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:23:
Klinkt goed, heb je jouw script ergens online staan?
Nee, kan ik wel eens naar kijken, maar dan moet ik eerst alle spullen eruit slopen die ik niet op internet wil. URL's van mezelf, usernames en passwords e.d.

• dirksenrdh
geerttttt schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 19:01:
[...]

Haha sorry, ik typ vanaf mijn mobiel. Hoe ik het doe is ik heb de dns van goodwe omgezet naar mijn thuisservertje. Wat hij doet is elke 10 sec een onversleutelde http URL aanroepen met daarin een Hex bericht. Daarin zitten alle waarden, het serienummer, de voltages, wattages, totale opbrengst. Alles wat je ook in de app ziet en meer.

Dus het is dns omzetten, een scriptje die een webserver maakt en dat afvangt hebben en dan het bericht parsen.

Geen authenticatie, verificatie niks, heel simpel een weg verkeer.

Moet zeggen dat ik wat eerder genoemd werd wel interessant vind , het uploaden van de stock firmware. Ik irriteer me ook aan die extra ssid en als ik de URL kan aanpassen scheelt dat me weer een dns entry.
Ik heb mijn externe WiFi module vervangen door een ethernet module. Als ik nu op mijn switch port mirroring doe zou ik op de mirror toch dezelfde data moeten zien als @geerttttt met zijn DNS methode bereikt of zie ik dat verkeerd?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik vond dit wel een leuk idee, dus ik heb de firmware ook maar is geupdate. In eerste instantie alleen de web-ui. De SSID van goodwe kun je dan idd uitzetten, dat is fijn :). De hostname waar hij heen zend kun je ook aanpassen.... maar gek genoeg reset hij bij mij telkens weer terug naar www.goodwe-power.com ... Dom ding...

• dirksenrdh
De registermap voor het modbus protocol voor de GW8K-DT is beschikbaar. als iemand interesse heeft stuur me maar een PMmetje

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

dirksenrdh schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:20:
De registermap voor het modbus protocol voor de GW8K-DT is beschikbaar. als iemand interesse heeft stuur me maar een PMmetje
Ik weet niet precies wat ik moet verwachten, maar stuur gerust door. Je kunt het ook hier online plaatsen natuurlijk..

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik heb dus de firmware geupgrade van de hf-lpb100. Dat was geen goed idee, ik heb nu wel de mooie webinterface maar er wordt geen data meer verstuurd naar de server.
Wat tevens grappig is is dat er wel iets van communicatie is. De settings (TCP client met als host www.goodwe-power.com) worden door de Goodwe omvormer doorgegeven aan de hf-lpb100. Probeer je wat anders in te stellen, dan valt ie automatisch terug naar deze settings, tenzij je de seriele settings aanpast zodat ze niet meer met elkaar kunnen praten.

Lastig... Iemand tips? Er komen uberhaupt geen DNS requests vanaf de hf-lpb100 nu naar wat dan ook.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Een update van mijn kant, update dus niet je wifi firmware, want je verliest communicatie. Ik heb nu een ticket ingeschoten bij goodwe om hopelijk de originele firmware toegestuurd te krijgen. Niet iemand hier toevallig die de beschikking daarover heeft? @ThinkPad bijv?

• ThinkPad

ThinkPad

Nee heb ik niet, mijn wifi-module is een ouder type. De firmware files zouden wel interessant zijn, mogelijk kan iemand dan de boel reverse engineeren en zorgen dat jullie het uitzenden van het SSID kunnen uitschakelen.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

ThinkPad schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:42:
Nee heb ik niet, mijn wifi-module is een ouder type. De firmware files zouden wel interessant zijn, mogelijk kan iemand dan de boel reverse engineeren en zorgen dat jullie het uitzenden van het SSID kunnen uitschakelen.
Nou ik heb het idee dat het uitzenden van SSID wel uit te schakelen is, dat is puur een verborgen optie in de webinterface. Wellicht met de juiste payload naar de juiste pagina is dat uit te zetten desnoods. Maar in mijn geval heb ik iets te veel geupdate waardoor hij denk ik niet de juiste communicatie opzet zodat de inverter daadwerkelijk zijn data begint te sturen. Jammer, en helemaal jammer dat Goodwe niet gewoon hun firmware online plaatst...

Hopen dat ze via service dat wel sturen. Ik heb net een prachtig gesprek met de klantenservice gehad die toch echt erg overtuigd was dat mijn wifi module niet verbonden was met wifi omdat het oranje lampje op de goodwe knippert... Volgens mij had ze geen idee wat ik precies wilde en wat ik heb gedaan, hopen dat de level 1 servicemedewerker dat wel weet. 8)7

• ThinkPad

ThinkPad

Je kunt ook met ze mailen, dan krijg je volgens mij gelijk een 2e lijns supportmedewerker. Hij (Leo) stuurde mij firmware files toen ik m'n omvormer gebricked had. De eerstelijns heeft ook gezorgd dat hij mij terug heeft gebeld. Nederlands is niet hun moedertaal vermoed ik, wellicht beter om het gesprek/mail in het Engels te voeren.

Mocht je er met Benelux niet uitkomen dan zou je ook de internationale support nog kunnen mailen.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

N00b meldt zich. Ik heb een (vrij recente) Synology NAS. Ik heb via docker daar een Nakla/SBFSpot op gekregen. Deze draait echter niet, hij stopt gelijk met een melding van deze strekking:

Error, no data output is selected. Please select one of the following: DB, CSV of MQTT

Ik google me suf maar ik kan gewoon niet vinden waar ik dat dan kan instellen. En wat ik dan het beste kan kiezen.

Doel is om de SMA omvormer (via UTP aan het netwerk verbonden) te loggen naar Domoticz (draait al) en uiteindelijk naar PVOutput.

Om een idee te geven van het niveau: als ik dit lees: https://github.com/SBFspo...Installation-Linux-SQLite
Dan wordt er nergens aangegeven waar ik die commando's moet intikken, dus dan loop ik al vast :p

Ben nog van de DOS generatie maar ben door de jaren heen het handmatig commands ingeven verleerd denk ik.

[Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 10-02-2021 19:38]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

@BeQuietAndDrive
Heb je in /etc/sbfspot geen SBFspot.cfg staan, waar je je gegevens in kwijt kan?
Zoals
ip adress van de SMA
gebruikers ww
mqtt host
enz.?

Je maakt gebruik van deze?
https://github.com/nakla/sbfspot
Ik ken die versie verder niet, maar ben wel bekend met de "gewone" versie.

• BeQuietAndDrive
  • Nu online

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik zal even in die config kijken, thanks. Wat vul ik in bij MQTT host?

Ik heb gewoon in docker gezocht naar SBFspot en ik vond deze, dus vandaar deze versie.

Edit: ik kan nergens die map vinden op mijn NAS...

[Voor 14% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 10-02-2021 20:31]

@BeQuietAndDrive even via PM om niet te veel te vervuilen.

• BeQuietAndDrive
  • Nu online

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik ben verder inmiddels. Ik heb nu een andere Docker geïnstalleerd met SBFSpot en een SQlite server. Dit start niet op want de nodige config files ontbreken. Logisch. Ook heb ik inimddels MQTT draaien, dat ging gewoon via het package center.

Ik ben nu ingelogd via SSH op mijn NAS, en ben nu root. Dan met dir zie ik een aantal mappen. Ik zou met cd /local bijvoorbeeld naar de localmap moeten kunnen, ik verwacht dat daar de docker installatie te vinden is. Maar als ik cd /local doe, dan zegt hij no such file or directory. Ik zie hem echter gewoon staan. Wat doe ik verkeerd?

Dan nog een vraag. Ik heb inmiddels van @AUijtdehaag een mooie config file gekregen. Hoe krijg ik die dan via SSH terminal in de juiste map? Ik heb dat gegoogeld maar kan het niet bepaald vinden. Ik zal hem moeten copy en pasten naar een .txt file, en dan?

Wel lastig dat dit niet gewoon met de file explorer kan van Synology zelf. Echter moet ik dit gewoon voor elkaar krijgen, hoe moeilijk het ook is.

[Voor 11% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 11-02-2021 20:44]

• Wilde
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Zijn er mensen die ervaring hebben met een rs485 (in rj11 vorm) poort op een Zonneplan inverter (SAJ R5)? Ik zou het wel gaaf vinden om de waardes naar pvoutput te gaan linken. (Zonneplan heeft bij default enkel 4G upload maar hun servers)

PVOutput

• Petje72
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 13-06 22:43
ik heb SBFspot al een tijd goed draaien en hij upload alles netjes naar pvoutput. Nu heb ik Home Assistent onlangs geinstalleerd zie daar nu in een grafiek dat de output na zonsondergang op 12W blijft staan en zo verprutst hij de data want het zou na zonsondergang (of SMA uit is) 0 moeten zijn.

SMA SB1200 met Bleutooth module, Pi 3 die hem uitleest via bleutooth
SBFspot versie 3.7.1

Als ik de data bekijk op pvoutput.org dan zie je inderdaad dat de laatste output altijd 12W is... en niet 0W terwijl je dit wel ziet bij opstart van de dag.

zie bv de data van 16-2: https://pvoutput.org/intr...6881&dt=20210217&gs=0&m=0

op 16-2 zie je laatste data van 17:35u : 12W , zon ging onder 17:55u dus hij zou nog zeker 2x data moeten uploaden en zelfs daarna SBFspot.cfg :
code:
1
2
3
# SunRSOffset
# Offset to start before sunrise and end after sunset (0-3600 - default 900 sec$
SunRSOffset=3600

Timezone en Position of pv-plant staan goed

- datum/tijd van SMA omvormer (SB1200) en Raspberry Pi staan beide goed
- crontab:
code:
1
2
3
## SBFspot
*/5 6-22 * * * /usr/local/bin/sbfspot.3/daydata
55 05 * * * /usr/local/bin/sbfspot.3/monthdata

heeft iemand een idee waar het fout gaat?

ik heb al uren gezocht op internet en forums maar geen oplossing gevonden.

[Voor 3% gewijzigd door Petje72 op 17-02-2021 11:25]

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13-06 19:48
Petje72 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:21:

ik heb al uren gezocht op internet en forums maar geen oplossing gevonden.
Kan het zijn dat je omvormer uit gaat en dit de laatste waarde was vlak voordat deze uit ging en deze in het script bewaard blijft ipv op 0 wordt gezet indien niet meer bereikbaar ?

• Petje72
jobr schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 19:51:
[...]

Kan het zijn dat je omvormer uit gaat en dit de laatste waarde was vlak voordat deze uit ging en deze in het script bewaard blijft ipv op 0 wordt gezet indien niet meer bereikbaar ?
Ik vermoed dat dat het geval is maar hoe kan het dan hij s ochtend wel een vaak 0W meet, staat de omvormer dan aan maar levert niets? Het liefst zo ik willen dat het script gewoon doorloopt tot b.v. 15 minuten na zonsondergang en dan 0W upload naar Pvoutput. Maarja, ik ben niet technisch genoeg om in het script te gaan neuzen en aanpassen.. :?

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13-06 19:48
Petje72 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:08:
[...]

Ik vermoed dat dat het geval is maar hoe kan het dan hij s ochtend wel een vaak 0W meet, staat de omvormer dan aan maar levert niets? Het liefst zo ik willen dat het script gewoon doorloopt tot b.v. 15 minuten na zonsondergang en dan 0W upload naar Pvoutput. Maarja, ik ben niet technisch genoeg om in het script te gaan neuzen en aanpassen.. :?
Dan schakelt de omvormer weer aan maar wellicht nog 0W.

Wat ik ook vreemd vindt is dat je Power altijd een veelvoud van 12 is. Maar ik ken het script niet.

Ken ook de SMA niet. Ik heb een Fronius en daar kan ik bijv instellen dat de omvormer altijd aan blijft, ongeacht wel of geen PV power.

[Voor 9% gewijzigd door jobr op 17-02-2021 20:17]

• Petje72
jobr schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:14:
[...]

Dan schakelt de omvormer weer aan maar wellicht nog 0W.

Wat ik ook vreemd vindt is dat je Power altijd een veelvoud van 12 is. Maar ik ken het script niet.
Ja, nu je het zegt, alle waarden zijn een veelvoud van 12. Was me niet eerder opgevallen. Hij upload om de 5 minuten maar dan is het wel toevallig dat het elke keer een veelvoud van 12 is inderdaad. In .CFG bestanden van SBFspot kan je daar verder niets van instellen.
@Petje72
Probeer eens een crontab van 1 minuut
code:
1
2
3
## SBFspot
*/1 6-22 * * * /usr/local/bin/sbfspot.3/daydata

Je kan ook een bashscript aanroepen genaamd SBFspot.sh met de rechten rwxr-xr-x (0755 chmod)
in /usr/local/bin/sbfspot.3
met de crontab ipv de daydata

SBFspot.sh
code:
1
2
3
4
5
6
#! /bin/bash
/usr/local/bin/sbfspot.3/daydata
sleep 20
sleep 20

Dat is dan 3x per minuut. (worden de bestanden wel groter van en vaker beschreven, niet fijn voor je sd kaartje)

crontab -e
code:
1
2
3
*/1 * * * * /usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot.sh
0 1 * * * find /var/log/sbfspot.3/ -name "*.log" -mtime +7 -delete

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2021 20:58]

• Petje72
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 20:27:
@Petje72
Probeer eens een crontab van 1 minuut
code:
1
2
3
## SBFspot
*/1 6-22 * * * /usr/local/bin/sbfspot.3/daydata

Je kan ook een bashscript aanroepen genaamd SBFspot.sh met de rechten rwxr-xr-x (0755 chmod)
in /usr/local/bin/sbfspot.3
met de crontab ipv de daydata

SBFspot.sh
code:
1
2
3
4
5
6
#! /bin/bash
sleep 20
sleep 20

Dat is dan 3x per minuut. (worden de bestanden wel groter van en vaker beschreven, niet fijn voor je sd kaartje)

crontab -e
code:
1
2
3
*/1 * * * * /usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot.sh
0 1 * * * find /var/log/sbfspot.3/ -name "*.log" -mtime +7 -delete
Super thanks ! _/-\o_ ik ga de laatste optie proberen. Morgen weten we of het heeft gewerkt.
@Petje72 Graag gedaan.
Maar gebruik je sd kaartjes?
Vroeg of laat gaat dat fout...

Maar ik ben benieuwd of het werkt

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2021 21:01]

• Petje72
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:01:
@Petje72 Graag gedaan.
Maar gebruik je sd kaartjes?
Vroeg of laat gaat dat fout...
yes, SDkaartje, wel goed merk enzo maar ik weet dat dat vroeg of laat misgaat. Maar een paar dagen zal hij het toch wel uithouden 8)7

Ik heb onlangs Home Assistant op een Odroid met eMMC geinstalleerd. Ik wil daar straks SBFspot op draaien maar moet nog uitvissen hoe dat moet.
@Petje72 Maar die heeft weer geen bluetooth
Dan moet je een bluetooth usb adapter bij kopen (denk ik)

• Petje72
AUijtdehaag schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:11:
@Petje72 Maar die heeft weer geen bluetooth
Dan moet je een bluetooth usb adapter bij kopen (denk ik)
Die heb ik al eentje in de USBpoort geduwd en ziet de SMA. de Odroid hangt 1 meter van de SMA :)

• sbf
Petje72 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:21:
ik heb SBFspot al een tijd goed draaien en hij upload alles netjes naar pvoutput. Nu heb ik Home Assistent onlangs geinstalleerd zie daar nu in een grafiek dat de output na zonsondergang op 12W blijft staan en zo verprutst hij de data want het zou na zonsondergang (of SMA uit is) 0 moeten zijn.

Dit is een bugje in de SBFspot upload daemon.
Ik heb een fix in test zoals je hier kan zien

• Petje72
sbf schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:48:
[...]

Dit is een bugje in de SBFspot upload daemon.
Ik heb een fix in test zoals je hier kan zien
aha, dus het is bekend en je bent er mee bezig. _/-\o_ Top! dan houd ik github in de gaten voor de update of anders horen we wel hoe we het eventueel (simpel) zelf kunnen aanpassen.

ik kijk vandaag of de suggestie van @AUijtdehaag werkt, zo niet dan draai ik de crontab instelling terug en gaan we weer om de 5 minuten dan blijft mijn SDkaart heel.

• Petje72
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Date    Time    Energy  Efficiency  Power   Average Normalised  Temperature Voltage Energy Used Power Used  
18/02/21    17:05   3.809kWh    0.864kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  31.6C   233.8V  0.000kWh    -   
18/02/21    17:00   3.809kWh    0.864kWh/kW 12W 12W 0.003kW/kW  31.6C   234.0V  0.000kWh    -   
18/02/21    16:55   3.808kWh    0.863kWh/kW 12W 12W 0.003kW/kW  31.3C   234.2V  0.000kWh    -   
18/02/21    16:50   3.807kWh    0.863kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  32.2C   234.4V  0.000kWh    -   
18/02/21    16:45   3.807kWh    0.863kWh/kW 36W 36W 0.008kW/kW  32.2C   234.4V  0.000kWh    -   
18/02/21    16:40   3.804kWh    0.863kWh/kW 96W 96W 0.022kW/kW  32.3C   234.1V  0.000kWh    -   
18/02/21    16:35   3.796kWh    0.861kWh/kW 108W    108W    0.024kW/kW  32.3C   234.1V  0.000kWh    -

pvoutput van vandaag. nu is de laatste waarde 0W. Maar komt het door de aanpassen van @AUijtdehaag ? of doordat het bewolkt was in de middag en daardoor 0W is gemeten door de SMA.

Dus, de aanpassing laat ik nog even draaien. Ik ben benieuwd wat ie de komende dagen gaat doen.

Daarnaast ben ik benieuwd naar de update van @sbf die komen gaat.

[toevoeging]
:9 ook de voorgaande dagen hebben nu als laatste 0W output. kan zijn omdat ik toen ik vanalles probeerde een upload van de data vanuit de Pi heb gedaan van de afgelopen dagen. Dat betekend dat de SBFspot op de Pi wel alles netjes logt in de database maar de laatste output voor zonsondergang niet upload naar pvoutput. Dat zal de bug zijn die SBF aan het fixen is.

Vreemde is dat in Home Assistent nu weer de die 12W als laatste input staat en niet de 0W.

[Voor 28% gewijzigd door Petje72 op 18-02-2021 18:40]

• sbf
Hmm, volgens mij zit je gewoon op mijn data te kijken op PVO ;-)

• Petje72
sbf schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 19:57:
Hmm, volgens mij zit je gewoon op mijn data te kijken op PVO ;-)
oeps 8)7 maar dat is wel heel vreemd, bugje in Safari denk ik. Ik ben ingelogd op mijn account hij laat jouw PV ziet. Pagina ververst, het zelfde. Handmatig url aangepast en nu zie ik mijn PV weer.

Dit is mijn output, nog steeds 12W inderdaad. Aanpassing crontab verhelpt het niet

code:
1
2
3
4
5
Date    Time    Energy  Efficiency  Power   Average Normalised  Temperature Voltage Energy Used Power Used  
19/02/21    17:40   2.697kWh    2.075kWh/kW 12W 12W 0.009kW/kW  0.0C    227.7V  0.000kWh    -   
19/02/21    17:35   2.696kWh    2.074kWh/kW 0W  0W  0.000kW/kW  0.0C    228.2V  0.000kWh    -   
19/02/21    17:30   2.696kWh    2.074kWh/kW 12W 12W 0.009kW/kW  0.0C    229.0V  0.000kWh    -   
19/02/21    17:25   2.695kWh    2.073kWh/kW 24W 24W 0.018kW/kW  0.0C    230.3V  0.000kWh    -

in afwachting op je fix SBF. Alvast bedankt voor alle tijd en moeite die je in SBFspot steekt _/-\o_

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:38
zw7 schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:14:
ik heb een Solis 4G 700 en een Solis 4G 4K. Beide hebben dezelfde wifi stick.

Dit is het script:
https://github.com/amfasis/ginlong-influx

Het script van @Toulon7559 werkt wel, maar dat maakt contact met de ginlong servers en dus niet lokaal. Dat zou eigenlijk ook prima zijn als je ook de andere waardes zou kunnen downloaden van die server.
Beetje oude post maar probeer het toch even.

Situatie;
Ouders hebben een Solis 4.6 4g omvormer maar geen raspberry oid.
Ik heb hier een raspberry en wil de data van deze omvormer ontvangen.

Mijn publieke IP ingevuld in de omvormer + poort 9999

Port forwardje op de router naar mn raspberry (uiteraard met een fw zodat uitsluitend het IP van mn ouders toegang heeft).
Heb het git projectje gecloned, en een service gemaakt etc etc.

Nu was ik zojuist bij mijn ouders en het werkte en paar keer maar toen stopte het volledig.
Er wordt 0,0 data meer gestuurd vanuit de omvormer.

De vraag is; werkt het bij jou en heb je nog iets aan moeten passen?
De waardes die ik doorkreeg waren niet helemaal juist maar wss is dit een kleine hex aanpassing, eerst maar eens data stabiel binnen krijgen..

16xDMEGC 300WP (4800) @ SB5.0 ||| ELGA Toshiba Standalone || Beverwijk Zuid 4.800 Wp

Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True