Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankJ91
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09:30
Tsurany schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 22:46:
[...]

Ik heb trouwens wel drie Grafana dashboard. Eentje die gericht is op dagelijks gebruik (so far today) en eentje gericht op X periode waar data per dag te zien is. Dan kan je veel meer informatie kwijt die bij elkaar hoort. Dat en mijn dashboard is gericht op een pc monitor dus wat kleinere panels.
Op dit moment gebruik ik een combinatie van de utility meter functie in Home Assistant (voor dag- en jaarstanden + automation voor reset) en berekeningen in Grafana (o.a. een math om alle kosten te berekenen). De extra berekeningen in Grafana heb ik gedaan omdat je anders zoveel verschillende sensoren in home assistant zou krijgen die je daarbinnen nauwelijks gebruikt. Ik denk dat ik ook maar eens even ga verdiepen in NodeRed om daar de bedragen te berekenen en extra dingen in te stoppen.

Heb je toevallig een screenshot hoe je die verschillende dashboards hebt ingericht? Denk dat dat mijn valkuil ook een beetje is, steeds meer erin willen proppen uit vrees om informatie te missen als ik ga opschonen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
Moffin schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:16:
[...]

Mooi hoor. Ikzelf stoei elke keer met het in slaap gaan van mijn tablet. Ik heb een windows tablet (die nooit naar 10 is geupgrade) . Hoe heb jij dit georganiseerd?
De basis wordt gevormd door 2 Flukso’s, die zijn gekoppeld aan S0 dinrail meters, op de Android Tablet draait een App die de data uitleest van de Flukso. Historische data komt van de servers van Flukso. Niets te programmeren als zo te koop alleen aan elkaar knoppen.

https://www.flukso.net/
https://play.google.com/s...iar.android.energycontrol

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inverter
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 11:32
Ik ben nieuw op het gebied van Nodered. Ik heb het werkend op mijn pc. Is er iemand die dit programma kan aanpassen zodat de gegevens naar een CSV komma gescheiden bestand gaan ipv naar PVOUTPUT. Alvast bedankt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FrankJ91 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 10:23:
[...]

Op dit moment gebruik ik een combinatie van de utility meter functie in Home Assistant (voor dag- en jaarstanden + automation voor reset) en berekeningen in Grafana (o.a. een math om alle kosten te berekenen). De extra berekeningen in Grafana heb ik gedaan omdat je anders zoveel verschillende sensoren in home assistant zou krijgen die je daarbinnen nauwelijks gebruikt. Ik denk dat ik ook maar eens even ga verdiepen in NodeRed om daar de bedragen te berekenen en extra dingen in te stoppen.

Heb je toevallig een screenshot hoe je die verschillende dashboards hebt ingericht? Denk dat dat mijn valkuil ook een beetje is, steeds meer erin willen proppen uit vrees om informatie te missen als ik ga opschonen.
Dit is mijn Today dashboard, staan puur alleen gegevens van vandaag op. Links de gauges voor alle metingen in kW en rechts de gauges voor de metingen in kWh. Niet geoptimaliseer voor kleine schermen aangezien ik er (nog) geen tablet voor heb.

Dit is mijn Historical dashboard. Laat de data zien voor de tijdsperiode die je selecteert. Kan ik dus gebruiken voor maandbasis, jaarbasis of whatever ik bedenk :) Handig wanneer ik weer een nieuw energiecontract moet kiezen of mijn jaarrekening of voorschot wil controleren.

Als laatste mijn Energy Monitoring dashboard. Gebruik ik puur om te kijken of het net voltage niet te hoog is waardoor mijn omvormer af slaat. Zal deze zomer wel weer gebeuren dus dan kan ik mijn energie leverancier contacteren.

De Node-RED flow die alles mogelijk maakt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FrankJ91
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 09:30
Tsurany schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:59:
[...]
Dit is mijn Today dashboard
Dat ziet er goed uit! Volgens mij heb je daar al veel tijd in zitten. :)

Nu snap ik wat je precies bedoelt met de verschillende tijdvakken in aparte dashboards. Dat maakt het inderdaad een stuk overzichtelijker. Ik ga erover nadenken hoe ik het in ga richten, wellicht dat ik eerst de grafiekjes er snel in zet om het meten te starten en later ook een nieuwe opzet maak van mijn dashboard(s). Zit bij mij ook wel veel tijd in denk ik, ben met Grafana ook nog geen echte pro. En eerst maar afwachten of mijn omvormer überhaupt uit te lezen valt.

Heb je trouwens vaak dat je teveel voltage krijgt? Kan het vanaf mijn slimme meter ook monitoren maar heb er nooit echt het belang van ingezien. Kwam wel deze website tegen https://www.liander.nl/tr...eschikbaarheid-capaciteit waarin mijn regio door Liander wordt aangeduid als een regio zonder beschikbare transportcapaciteit (rood). Ben benieuwd...

[Voor 3% gewijzigd door FrankJ91 op 03-05-2020 20:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FrankJ91 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:36:
[...]

Dat ziet er goed uit! Volgens mij heb je daar al veel tijd in zitten. :)
Viel nog wel mee, het meeste werk zat in de data voorbereiden in Node-RED zodat m'n dashboards zo simpel mogelijk zijn.
Nu snap ik wat je precies bedoelt met de verschillende tijdvakken in aparte dashboards. Dat maakt het inderdaad een stuk overzichtelijker. Ik ga erover nadenken hoe ik het in ga richten, wellicht dat ik eerst de grafiekjes er snel in zet om het meten te starten en later ook een nieuwe opzet maak van mijn dashboard(s). Zit bij mij ook wel veel tijd in denk ik, ben met Grafana ook nog geen echte pro. En eerst maar afwachten of mijn omvormer überhaupt uit te lezen valt.
Het is wel zo dat je in Grafana zelf bepaald welke tijdsperiode relevant is. Ik kan mijn "Today" dashboard ook op YTD zetten, dan zie ik gewoon de totalen sinds 1 januari. Het is niet zo dat mijn "Today" dashboard enkel de data kan laten zien van vandaag.
Heb je trouwens vaak dat je teveel voltage krijgt? Kan het vanaf mijn slimme meter ook monitoren maar heb er nooit echt het belang van ingezien. Kwam wel deze website tegen https://www.liander.nl/tr...eschikbaarheid-capaciteit waarin mijn regio door Liander wordt aangeduid als een regio zonder beschikbare transportcapaciteit (rood). Ben benieuwd...
Het gebeurde afgelopen zomer zo'n drie keer per dag als het echt zonnig was. Alle huizen in mijn wijk hebben daken op oost, west of beiden. Als de zon dus hoog aan de hemel staat, en beide kanten van de daken bestrijkt, wordt er maximaal geproduceerd. Net voltage loopt dan zo sterk op dat mijn omvormer afslaat, boven de 253v dus. En zelfs op dit moment is het voltage al 238, redelijk aan de hoge kant dus.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:27

Proc

Grand Admiral

mkleinman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:09:
[...]

Ik heb inderdaad nodig: DatumTijd + vermogen in W of opgewekte hoeveelheid in Wh of kWh op dat tijdstip. Aan de hand van die twee kan ik jSR laten werken.

Tijdspanne tussen twee metingen kan van alles zijn tussen 1 seconde en 5 minuten voor grafieken. Waarbij een interval van 1 minuut wat mij betreft meer dan prima is. Dan heb je maximaal 1440 meetpunten per dag.

Het meeste eenvoudige voor mij zou zijn als je dit formaat gebruikt: Bestandsnaam yyyy-MM-dd.csv

Inhoud in de CSV:

datumtijd in yyyy-MM-dd hh24:mi:ss formaat
opbrengst in W

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
2015-09-01 7:33:22;0
2015-09-01 7:57:19;1
2015-09-01 8:33:56;1
2015-09-01 8:36:45;11
2015-09-01 8:38:25;18
2015-09-01 8:39:39;24
2015-09-01 8:40:47;26
2015-09-01 8:41:51;28
2015-09-01 8:42:53;29
2015-09-01 8:44:03;26
2015-09-01 8:46:27;12
@mkleinman
Ik heb het script wat ik gebruik aangepast.
Ik heb twee omvormers en het script produceert nu een tweetal csv bestanden (ik voeg een WeTransfer link toe).

De namen van de csvbestanden zijn voor de eerste omvormer op het noordwesten yyyy-mm-dd.1.csv en voor de tweede omvormer op het zuidoosten yyyy-mm-dd.2.csv waarbij yyyy, mm en dd respectievelijk voor jaartal, maand en dag van de maand staan staan.

a)
Kan jsunnyreports omgaan met de naamgeving en opbouw van deze csvbestanden voor verwerking in jsunnyreports of zijn er nog aanpassingen die nodig zijn?

b)
Als jsunnyreports hiermee kan omgaan wat zijn dan de volgende stappen die ik moet doen om deze csvbestanden automatisch te verwerken in jsunnyreports?

c)
Mogen de bestanden die verwerkt zijn verwijderd worden, of is het handiger reeds verwerkte bestanden gewoon te laten staan?

N.B.: ik kan vrij makkelijk ook additionele gegevens zoals actuele dagelijke opbrengst per omvormer in kWh aanleveren als dat handig is. Laat het mij ajb weten als dat handig is en op welke tekenpositie je dan de actuele dagelijke kWh opbrengst bij voorkeur zou willen verwerken, en dan kan ik het aanpassen zodat het meegeleverd wordt in de csv bestanden.

[Voor 6% gewijzigd door Proc op 10-05-2020 18:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
Proc schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:15:
[...]

@mkleinman
Ik heb het script wat ik gebruik aangepast.
Ik heb twee omvormers en het script produceert nu een tweetal csv bestanden (ik voeg een WeTransfer link toe).

De namen van de csvbestanden zijn voor de eerste omvormer op het noordwesten yyyy-mm-dd.1.csv en voor de tweede omvormer op het zuidoosten yyyy-mm-dd.2.csv waarbij yyyy, mm en dd respectievelijk voor jaartal, maand en dag van de maand staan staan.
Die opzet kan maar daar moet ik JSR wel voor aanpassen. De Arduinoloader ( het formaat althans ) gaat er vanuit dat er in 1 map files van 1 omvormer staan ).

Ik heb zelf een aantal van die Arduinologgers draaien en die lepelen dus de bestanden uit een eigen map.

In de config [inverters.conf] ziet dat er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
inverter.1.mandatory.invertername=Gridfit250LV
inverter.1.mandatory.invertertype=14
inverter.1.mandatory.inputdirectory=c:/omvormerdata/gridfit

inverter.8.mandatory.invertername=Steca500_1
inverter.8.mandatory.invertertype=14
inverter.8.mandatory.inputdirectory=c:/omvormerdata/steca500_1

etc

Het getal 1 en 8 geven simpelweg een entry aan in de config zodat ik de verschillende regels kan vinden die bij 1 omvormer horen.

invertertype=14 bij beide houdt de arduinoloader in
a)
Kan jsunnyreports omgaan met de naamgeving en opbouw van deze csvbestanden voor verwerking in jsunnyreports of zijn er nog aanpassingen die nodig zijn?

b)
Als jsunnyreports hiermee kan omgaan wat zijn dan de volgende stappen die ik moet doen om deze csvbestanden automatisch te verwerken in jsunnyreports?

c)
Mogen de bestanden die verwerkt zijn verwijderd worden, of is het handiger reeds verwerkte bestanden gewoon te laten staan?

N.B.: ik kan vrij makkelijk ook additionele gegevens zoals actuele dagelijke opbrengst per omvormer in kWh aanleveren als dat handig is. Laat het mij ajb weten als dat handig is en op welke tekenpositie je dan de actuele dagelijke kWh opbrengst bij voorkeur zou willen verwerken, en dan kan ik het aanpassen zodat het meegeleverd wordt in de csv bestanden.
a.
De CSV bestanden ga ik bekijken, de naamgeving kan de huidige ( type=14 ) loader niet mee overweg. De loader zou deze bestanden negeren omdat ze niet voldoen aan yyyy-MM-dd.csv, daar zit een regulieren expressie op om de bestanden te vinden.

Als je deze opzet zou willen blijven gebruiken dan moet ik daar een aparte dataloader voor bakken die hiermee overweg kan inclusief hoe hij aan de hand van de .1 en .2 kan bepalen wat welke omvormer is.

b.
Jsunnyreports downloaden, uitpakken in een map ( niet in je program files zetten ivm schrijfrechten ). Daarna inverters.conf editten en twee omvormers toevoegen, beide van type 14 die de juiste map uitlezen.

Daarna uiteraard zorgen dat de files in die mappen terecht komen. :)

Daarna door settings.conf wandelen en wat paden zetten ( waar jsr zijn output moet plaatsen, eventueel (optioneel) ftp settings om bestanden te ftp'en.

En dan jsunnyreports.cmd draaien en kijken of er output is in je outputdir.

c.
Het liefst bewaren; Gesteld je jSunnreports crasht compleet en de eigen interne cache raakt corrupt, dan wil je graag je originele input bestanden nog hebben.

En bij de volgende major versie ( versie 3.0 ) is de kans groot dat de cachestructuur wordt aangepast en dan moet je sowieso vanaf scratch alles inlezen.
Daar voorziet het bestandstype (nog) niet in en is ook niet echt noodzakelijk. Aan de hand van de minuutgegevens en de opbrengst in watt gedurende die minuut ( of periode ) kan ik met behoorlijke nauwkeurigheid de opbrengst in kWh berekenen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:27

Proc

Grand Admiral

mkleinman schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:32:
[...]
a.
De CSV bestanden ga ik bekijken, de naamgeving kan de huidige ( type=14 ) loader niet mee overweg. De loader zou deze bestanden negeren omdat ze niet voldoen aan yyyy-MM-dd.csv, daar zit een regulieren expressie op om de bestanden te vinden.

Als je deze opzet zou willen blijven gebruiken dan moet ik daar een aparte dataloader voor bakken die hiermee overweg kan inclusief hoe hij aan de hand van de .1 en .2 kan bepalen wat welke omvormer is.

b.
En dan jsunnyreports.cmd draaien en kijken of er output is in je outputdir.
a.
Vanwege permissierechten is het voor mij een stuk makkelijker als JSR over een dataloader zou beschikken die overweg kan met de opbouw van csv-bestanden met naamgeving yyyy-mm-dd.1.csv, yyyy-mm-dd,2,csv, etc. Ik waardeer het als je dit wilt aanpassen in JSR zodat bestanden met deze naamgeving verwerkt kunnen worden. Laat het mij ajb weten als het onverhoopt toch wat lastiger blijkt te zijn, want dan probeer ik een andere oplossing te verzinnen.

b.
Ik zie dat je verwijst naar een .cmd bestand, maar ik maak gebruik van een Linux systeem. Ik zag echter dat je ook shellscriptjes in de bestanden meelevert en ik verwacht geen probleem als ik die shell scriptjes draai in een Bash shell.

Ik wil gebruik maken van OpenJDK 11 op deze Linux VM; is JSR compatibel met OpenJDK 11 en zijn er eventuele aandachtspunten waar ik bedacht op moet zijn? Is er een iets meer gedetailleerde (Linux) installatie instructie beschikbaar?

[Voor 10% gewijzigd door Proc op 13-05-2020 10:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rockfire
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen. Allereerst: ik heb pas net zonnepanelen en ben nog niet zo thuis in alle terminologie.

Wat ik probeer te doen is het volgende: vanuit de API van Growatt lees ik de opbrengst van mijn zonnepanelen, daaruit krijg ik een lijst van Watt-waardes met een interval van 5 minuten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
object(stdClass)[4]
  public 'back' => 
    object(stdClass)[2]
      public 'plantData' => 
        object(stdClass)[1]
          public 'plantMoneyText' => string '3.8 (€)' (length=9)
          public 'plantName' => string '*********@gmail.com' (length=26)
          public 'plantId' => string '******' (length=6)
          public 'currentEnergy' => string '17 kWh' (length=6)
      public 'data' => 
        object(stdClass)[3]
          public '2020-05-10 10:55' => string '1135.23' (length=7)
          public '2020-05-10 05:55' => string '0' (length=1)
          public '2020-05-10 10:45' => string '1059.07' (length=7)
          public '2020-05-10 11:55' => string '3957.2' (length=6)
          public '2020-05-10 15:55' => string '3095.1' (length=6)
          public '2020-05-10 12:45' => string '3631.9' (length=6)
          public '2020-05-10 13:45' => string '2561.1' (length=6)
          public '2020-05-10 15:50' => string '2611' (length=4)
          public '2020-05-10 20:45' => string '0' (length=1)
          public '2020-05-10 05:50' => string '0' (length=1)
          public '2020-05-10 13:40' => string '3198' (length=4)
          ...

Deze waardes stuur ik via hun API naar pvoutput.org (via de parameter `v2`). Dat lijkt allemaal goed te gaan en de grafiek die pvoutput.org vervolgens laat zien lijkt ook op de grafiek zoals ik die bij Growatt voor die datum te zien krijg (https://pvoutput.org/intr...798&sid=75459&dt=20200510)

Waarom dan toch een vraag? Growatt geeft aan dat ik op deze dag 17 kWh heb gegenereerd, maar pvoutput geeft aan dat het 18,396 kWh is. Een verschil van ruim 8%. Waar kan dit aan liggen? Doe ik iets verkeerd bij de import?
Een lagere waarde bij pvoutput zou ik kunnen begrijpen, want van Growatt krijg ik Watt-waardes met getallen achter de komma, terwijl ik ze bij pvoutput zonder getallen achter de komma moet insturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 12:47
Rockfire schreef op zondag 17 mei 2020 @ 12:07:
Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen. Allereerst: ik heb pas net zonnepanelen en ben nog niet zo thuis in alle terminologie.

Wat ik probeer te doen is het volgende: vanuit de API van Growatt lees ik de opbrengst van mijn zonnepanelen, daaruit krijg ik een lijst van Watt-waardes met een interval van 5 minuten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
object(stdClass)[4]
  public 'back' => 
    object(stdClass)[2]
      public 'plantData' => 
        object(stdClass)[1]
          public 'plantMoneyText' => string '3.8 (€)' (length=9)
          public 'plantName' => string '*********@gmail.com' (length=26)
          public 'plantId' => string '******' (length=6)
          public 'currentEnergy' => string '17 kWh' (length=6)
      public 'data' => 
        object(stdClass)[3]
          public '2020-05-10 10:55' => string '1135.23' (length=7)
          public '2020-05-10 05:55' => string '0' (length=1)
          public '2020-05-10 10:45' => string '1059.07' (length=7)
          public '2020-05-10 11:55' => string '3957.2' (length=6)
          public '2020-05-10 15:55' => string '3095.1' (length=6)
          public '2020-05-10 12:45' => string '3631.9' (length=6)
          public '2020-05-10 13:45' => string '2561.1' (length=6)
          public '2020-05-10 15:50' => string '2611' (length=4)
          public '2020-05-10 20:45' => string '0' (length=1)
          public '2020-05-10 05:50' => string '0' (length=1)
          public '2020-05-10 13:40' => string '3198' (length=4)
          ...

Deze waardes stuur ik via hun API naar pvoutput.org (via de parameter `v2`). Dat lijkt allemaal goed te gaan en de grafiek die pvoutput.org vervolgens laat zien lijkt ook op de grafiek zoals ik die bij Growatt voor die datum te zien krijg (https://pvoutput.org/intr...798&sid=75459&dt=20200510)

Waarom dan toch een vraag? Growatt geeft aan dat ik op deze dag 17 kWh heb gegenereerd, maar pvoutput geeft aan dat het 18,396 kWh is. Een verschil van ruim 8%. Waar kan dit aan liggen? Doe ik iets verkeerd bij de import?
Een lagere waarde bij pvoutput zou ik kunnen begrijpen, want van Growatt krijg ik Watt-waardes met getallen achter de komma, terwijl ik ze bij pvoutput zonder getallen achter de komma moet insturen.
Mijn gok is dat je Watt stuurt naar PVOutput en dat PVOutput dan gaat berekenen hoeveel Wh dat is. Dat gaat natuurlijk niet goed want Watt is een momentopname: in die vijf minuten kan het vermogen alle kanten opschieten.

Kun je niet Wh uitlezen uit de API en die versturen in de v1 parameter?

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rockfire
  • Niet online
Kalentum schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:08:
[...]

Mijn gok is dat je Watt stuurt naar PVOutput en dat PVOutput dan gaat berekenen hoeveel Wh dat is. Dat gaat natuurlijk niet goed want Watt is een momentopname: in die vijf minuten kan het vermogen alle kanten opschieten.

Kun je niet Wh uitlezen uit de API en die versturen in de v1 parameter?
Bedankt voor het meedenken, probleem is dat de Growatt API niet echt gedocumenteerd is, deze call heb ik ook alleen maar afgeleid uit een stuk andere code op internet. Ik ben dus allang blij dat ik dit kan uitlezen :P Maar dan moet ik dus op zoek of ik nog andere data kan uitlezen, dat zou wel eens lastig kunnen worden :-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-06 19:23
Heeft iemand hier toevallig een config file van wouterrr omnik pvoutput logger waarmee ik extended data naar pvoutput kan uploaden? Ik weet even niet meer wat ik moet aanpassen om het werkend te krijgen.

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Possible
Van PVoutputOutput.py ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
import PluginLoader
import datetime
import urllib
import urllib2

class PVoutputOutput(PluginLoader.Plugin):
    """Sends the data from the Omnik inverter to PVoutput.org"""

def process_message(self, msg):
        """Send the information from the inverter to PVoutput.org.

Args:
            msg (InverterMsg.InverterMsg): Message to process

"""
        now = datetime.datetime.now()

if (now.minute % 5) == 0:  # Only run at every 5 minute interval
            self.logger.info('Uploading to PVoutput')

url = "http://104.237.141.197/service/r2/addstatus.jsp"

if self.config.getboolean('inverter', 'use_temperature'):
                get_data = {
                    'key': self.config.get('pvout', 'apikey'),
                    'sid': self.config.get('pvout', 'sysid'),
                    'd': now.strftime('%Y%m%d'),
                    't': now.strftime('%H:%M'),
                    'v1': msg.e_today * 1000,
                    'v2': msg.p_ac(1),
                    'v5': msg.temperature,
                    'v6': msg.v_ac(1),
                    'v7': msg.v_pv(1),
                    'v8': msg.v_pv(2),
                    'v9': msg.i_pv(1),
                    'v10': msg.i_pv(2)                  
                }
            else:
                get_data = {
                }

get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data)

request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded)
            response = urllib2.urlopen(request_object)

self.logger.info(response.read())  # Show the response

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Rockfire schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Bedankt voor het meedenken, probleem is dat de Growatt API niet echt gedocumenteerd is, deze call heb ik ook alleen maar afgeleid uit een stuk andere code op internet. Ik ben dus allang blij dat ik dit kan uitlezen :P Maar dan moet ik dus op zoek of ik nog andere data kan uitlezen, dat zou wel eens lastig kunnen worden :-(
Misschien hier eens vragen: Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 19-06 19:23
AUijtdehaag schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:46:
@Possible
Van PVoutputOutput.py ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
import PluginLoader
import datetime
import urllib
import urllib2

class PVoutputOutput(PluginLoader.Plugin):
    """Sends the data from the Omnik inverter to PVoutput.org"""

def process_message(self, msg):
        """Send the information from the inverter to PVoutput.org.

Args:
            msg (InverterMsg.InverterMsg): Message to process

"""
        now = datetime.datetime.now()

if (now.minute % 5) == 0:  # Only run at every 5 minute interval
            self.logger.info('Uploading to PVoutput')

url = "http://104.237.141.197/service/r2/addstatus.jsp"

if self.config.getboolean('inverter', 'use_temperature'):
                get_data = {
                    'v5': msg.temperature,
                }
            else:
                get_data = {
                }

get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data)

request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded)
            response = urllib2.urlopen(request_object)

self.logger.info(response.read())  # Show the response
Top dat was hem! :9

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rockfire
  • Niet online
Rockfire schreef op zondag 17 mei 2020 @ 13:41:
[...]

Ik heb inmiddels een andere API call gevonden waarmee ik veel meer informatie terug krijg (in tijdsintervallen). Nu loop ik echter tegen mijn eigen beperkte kennis aan. Ik krijg namelijk allemaal variabelen terug die zijn afgekort en ik heb geen idee wat wat is (en wat ik dus naar pvoutput zou moeten sturen). Kan iemand mij vertellen wat de afkortingen betekenen of mij vertellen waar ik er meer informatie over zou kunnen vinden? Het gaat om de volgende variabelen die ik terug krijg:
- vpv1 (en 2 en 3)
- ipv1 (en 2 en 3)
- ppv1 (en 2 en 3)
- ppv
- vacr
- vacs
- vact
- iacr
- iacs
- iact
- fac
- pac
- pacr
- pacs
- pact
- ipmTemperature

En dan laat ik overige variabelen die toch allemaal op nul staan maar even achterwege :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kalentum
Rockfire schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:01:
[...]

Ik heb inmiddels een andere API call gevonden waarmee ik veel meer informatie terug krijg (in tijdsintervallen). Nu loop ik echter tegen mijn eigen beperkte kennis aan. Ik krijg namelijk allemaal variabelen terug die zijn afgekort en ik heb geen idee wat wat is (en wat ik dus naar pvoutput zou moeten sturen). Kan iemand mij vertellen wat de afkortingen betekenen of mij vertellen waar ik er meer informatie over zou kunnen vinden? Het gaat om de volgende variabelen die ik terug krijg:
- vpv1 (en 2 en 3)
- ipv1 (en 2 en 3)
- ppv1 (en 2 en 3)
- ppv
- vacr
- vacs
- vact
- iacr
- iacs
- iact
- fac
- pac
- pacr
- pacs
- pact
- ipmTemperature

En dan laat ik overige variabelen die toch allemaal op nul staan maar even achterwege :P
Wat in zo'n geval vaak werkt is even googelen op een paar van die termen. Zoeken op ipmTemperature levert een PDF van Growatt waar ook die andere codes staan.

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rockfire
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:39:
[...]

Wat in zo'n geval vaak werkt is even googelen op een paar van die termen. Zoeken op ipmTemperature levert een PDF van Growatt waar ook die andere codes staan.
OMG :o UTFS |:(

Ik had de eerste paar termen wel geprobeerd te googlen, zonder resultaat. Maar ik had uiteraard die uitgebreidere term even moeten googlen. Dankjewel!

• dawai0
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 10:25
martijndierckx schreef op zondag 10 februari 2019 @ 08:59:
Ik heb zelf een SMA STP6.0-3AV-40 hangen die ik uitlees via de APIs die zijn blootgelegd voor de webinterface.

Alles wordt doorgepompt naar influxdb. En daarna mooi in een grafana dashboardje getoond.

Ruwe code dump op https://github.com/martijndierckx/sunnyboy-influxdb

Wel met de nadruk op ruw. Dus als er gegadigden zijn om er aan mee te werken...
EDIT: ken je dat, net iets te vroeg posten.? inmiddels gelukt, nu influx/grafana opzetten

[Voor 17% gewijzigd door dawai0 op 20-05-2020 16:37]

• databeestje
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 19:47

databeestje

Von PrutsHausen

Headsup, de api.flukso.net Cert is verlopen per vandaag, op een feestdag. Hmm, ja, even geen PV stats :)

• wizzopa
  • Nu online
databeestje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:18:
Headsup, de api.flukso.net Cert is verlopen per vandaag, op een feestdag. Hmm, ja, even geen PV stats :)
Aha dat is het dus begon vanmorgen na 8 uur maar ja wat wil je ook met zo’n beheerder.

Btw hoe ben jij daar achter gekomen van dat certificaat.

[Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 21-05-2020 19:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 16-06 20:30

Jerrythafast

Hier, aan de kust

wizzopa schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 19:25:
[...]

Aha dat is het dus begon vanmorgen na 8 uur maar ja wat wil je ook met zo’n beheerder.

Btw hoe ben jij daar achter gekomen van dat certificaat.
Als je naar https:// ... website ... / gaat, en dan op het slotje in je browser klikt, kun je het certificaat zien. Probeer nu maar 's bij Tweakers. Het certificaat dat ik te zien krijg verloopt op 30 juli.

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• wizzopa
  • Nu online
Jerrythafast schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 21:14:
[...]

Als je naar https:// ... website ... / gaat, en dan op het slotje in je browser klikt, kun je het certificaat zien. Probeer nu maar 's bij Tweakers. Het certificaat dat ik te zien krijg verloopt op 30 juli.
Het is logisch maar door dat je er hier geen bericht van krijg sta je er niet bij stil. Maar de data staat allemaal weer bij Flukso, nu nog even kijken hoe ik dat bij PvO kan krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slelieveld
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 10-06 20:47
Hallo, binnenkort krijg ik een growatt omvormer. Solarnrg.nl is naar een XE model aan het kijken vanwege mijn wens om lokaal te loggen.

Maar de termen duizelen een beetje en met googlen wordt het nog niet duidelijker.

Ik wil de panelen vanuit een bijgebouw via tcp (ethernet/wifi) laten loggen naar mijn homeassistant welke als VM op esx draait. Ik kan hierop makkelijk middels tcp of usb passthrough komen. Echter ik kom er niet helemaal uit wat en of er makkelijke mogelijkheden zijn om modbus, sunspec, rs485? of andere opties zijn en waar ik moet beginnen. Er zijn vele reacties voor solaredge maar ik kan nog niet inschatten of dit van toepassing kan zijn op een growatt omvormer.

Alvast bedankt voor bruikbare tips.

Acties:
  • 0Henk 'm!

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slelieveld
Is een SMA een extra apparaat dat ik tussen mijn zonnepanelen aanvoer naar de meterkast zet en waarin een webserver zit die je met home assistant uitleest? Is dat beter/anders dan direct een growatt inverter uitlezen?

Acties:
  • 0Henk 'm!
@slelieveld
Een SMA is een merk, zoals growatt dat is.
En er zijn er die inderdaad direkt de SMA uitlezen via home assistant via de webinterface van de SMA zelf. (dus niet via de cloud)
Zoals Freek-Hendrik Freek-Hendrik in "Tweakers PVOutput lijst"
Daarnaast heb je ook nog modbus tcp/ip (samen synchroon met de P1 van de slimme meter, kan je dan eigen verbruik uit rekenen)

Ik heb geen home assistant, maar doe alles via modbus tcp/ip in node-red en sbfspot.

[Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2020 16:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slelieveld
SMA kiezen is geen optie. Ik heb me ingeschreven op het collectief van vereniging eigen huis en heb geen directe invloed op de converter :-(. Dus growatt it will be.

Ik heb de P1 gegevens al in homeassistant maar zoek een optie om de growatt gegevens erin te krijgen. Modbus tcp/ip, is dat een vertaling van de rs485 naar ... 🤔?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

slelieveld schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:11:
Ik heb de P1 gegevens al in homeassistant maar zoek een optie om de growatt gegevens erin te krijgen. Modbus tcp/ip, is dat een vertaling van de rs485 naar ... 🤔?
Modbus over TCP/IP is een implementatie in de omvormer om register waarden via TCP/IP requests uit te lezen. Volgens mij ondersteund Growatt geen modbus does moet het op een andere manier.

Wellicht kan je hier wat mee:
Rockfire in "Datalogging: PV systemen"
Rockfire in "Datalogging: PV systemen"

Growatt is een beetje een budget merk dus dan zijn dit soort zaken helaas niet altijd even goed uitgewerkt.

[Voor 23% gewijzigd door Tsurany op 24-05-2020 16:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slelieveld
Ze hebben het over de nieuwere growatt XE serie en als ik google op growatt xe en modbus zijn er wat hints te vinden....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:00
slelieveld schreef op zondag 24 mei 2020 @ 13:50:
Hallo, binnenkort krijg ik een growatt omvormer. Solarnrg.nl is naar een XE model aan het kijken vanwege mijn wens om lokaal te loggen.

Maar de termen duizelen een beetje en met googlen wordt het nog niet duidelijker.

Ik wil de panelen vanuit een bijgebouw via tcp (ethernet/wifi) laten loggen naar mijn homeassistant welke als VM op esx draait. Ik kan hierop makkelijk middels tcp of usb passthrough komen. Echter ik kom er niet helemaal uit wat en of er makkelijke mogelijkheden zijn om modbus, sunspec, rs485? of andere opties zijn en waar ik moet beginnen. Er zijn vele reacties voor solaredge maar ik kan nog niet inschatten of dit van toepassing kan zijn op een growatt omvormer.

Alvast bedankt voor bruikbare tips.
Naast de ShineWifi heb je ook de ShineLan om te verbinden.
Daarna is het draaien van een perl proxy of een wincap logger om de pakketjes af te vangen genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slelieveld
Daarna is het draaien van een perl proxy of een wincap logger om de pakketjes af te vangen genoeg.
kijk... maar hoe?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slelieveld
Dank je voor de tip.

Als ik vanaf stap 5 door ga (skip traffic forwarding to growatt servers - dat wil ik juist niet) moet er wel een pvouput api gemaakt worden? Maar dan log ik toch ook niet enkel lokaal?

Ik wil juist lokaal loggen... dus lokaal verkeer van de omvormer naar home assistant sturen. Zonder tussenkomst van internet diensten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
@slelieveld denk dat je dan deze nodig hebt: Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script

Die andere link was meer bedoeld met wat er mogelijk is, voor je specifieke situatie zou je dan alsnog wat dingen moeten tweaken. (je kon/kan het zien als een "zo kan je in ieder geval de gegevens lokaal krijgen").

• Fietspomp86
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17-06 07:48
Goedemiddag,

Sinds gisteren hier ook 15 panelen op het dak liggen, via Zonneplan.
Zij gebruiken hun eigen omvormer, maar dat is gewoon een SAJ R5 met Zonneplan sticker erop.

Omvormer heeft een 4G module, dus ik kan via m'n telefoon de status bekijken.

Maar nu wil ik natuurlijk lokaal kijken.

Ik heb een Inepro Pro 1s in de meterkast geplaatst, die via s0 op m'n geroote Toon is aangesloten,
dus ik kan wel de opbrengst lokaal zien op de Toon en in Home Assistant.

De SAJ R5 heeft een RS485 uitgang (Met rj45 aansluiting), maar ik heb geen idee wat ik daar precies mee kan, de manual zegt me ook weinig.
Iemand hier ervaring met deze omvormer of ideeën?

Als last resort kan ik natuurlijk een wifi module bestellen en de 4G eruit halen, maar ik weet niet of Zonneplan dan blij met me is, aangezien er 10 jaar garantie op de omvormer zit.
Of een soort splitter ertussen en 4g én de wifi module, maar ik weet niet of dat gaat werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
:+ De historie is history :+ Tenzij je niet omvormer gebonden logt maar met dezelfde applicatie of logger door gaat.

Klopt dit inderdaad? (ik heb hier nog veel te lezen)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blavlaa
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:37
Ik heb sinds gisteren mijn PV actief met een SMA SB4.0-1AV-41 542.
Ik heb SBFspot ingericht volgens deze https://github.com/SBFspot/SBFspot/wiki.
Als ik het ./SBFspot.sh aftrap dan krijg ik output:
Unknown Inverter Type
Helaas wordt hij dus niet ondersteund.
Ik heb op Github een issue aangemaakt om hem toe te voegen.
Maar eens afwachten of ze hem kunnen/willen toevoegen.

In de handleiding staat een oude versie 301, dat is nu al 360. Na update van versie werkt het nu.
Met dank aan @AUijtdehaag!

[Voor 14% gewijzigd door blavlaa op 30-05-2020 09:31]

PV 8x355 W45 & 8x355 O45

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 12:02
hebben meer mensen last dat hun growatt shinewifi module het niet meer doet sinds 30 mei?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redbullwaning
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-06 18:41
@sgouman Hier doet die het nog gewoon.

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
Vreemd ik krijg hem met geen mogelijkheid meer verbonden met het wifi netwerk. blauwe lampje knippert heel snel en 2 van de 3 rode lampjes knipperen ook.

via de app wil ik verbinden met het wifi netwerk maar na 120 seconden gaat die fout.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:57
Heb je 'm geprobeerd om de dongel te resetten?
(tenminste 20 s het knopje achter het zwarte rubberen dopje indrukken)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sgouman
WackoH schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:09:
Heb je 'm geprobeerd om de dongel te resetten?
(tenminste 20 s het knopje achter het zwarte rubberen dopje indrukken)
Yep lampje blijft heel snel knipperen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• delodic
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 15-06 18:45
Ik wil iets monitoren, wat denk ik een vrij standaard usecase is, maar het valt me tegen hoe dit te implementeren lijkt.

Ik heb een SMA converter en een slimme meter die ik beide uitlees via home assistant, opsla in influxdb en via grafana wil ik dan wat grafieken maken.

Nu wil een grafiek die meet hoeveel stroom er verbruikt wordt in het huis (dus niet van het net). Ik heb de volgende 3 sources:
  • solar power - Watt die nu opgeleverd wordt door de zonnepanelen
  • consumption - KW die nu van het net geconsumeerd worden
  • production - KW die nu aan het net geleverd worden
De consumptie van het huis is dan (solar power) + (consumption) - (production)

Nou dacht ik simpelweg een join te doen of 3 subqueries, maar ik kom er niet uit. Ik zag ook deze post, maar hier gebruiken ze flux ipv influxql

Ik zag dat Tsurany een manier heeft via node-red, maar dat doe ik liever niet. Lijkt me dat je zoiets als dit moet kunnen joinen toch?
Voor nu heb ik 3 losse queries waarbij ik production *-1000 doe en consumption * 1000. Dan kan ik een transformation doen (wat nog buggy is lijkt het) die een total berekent. Als ik dan de andere series uitzet heb ik de grafiek die ik wil. Maar heb nog steeds het idee dat dit beter moet kunnen :/

[Voor 15% gewijzigd door delodic op 07-06-2020 12:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cville
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 18-06 16:02
delodic schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:43:
Ik wil iets monitoren, wat denk ik een vrij standaard usecase is, maar het valt me tegen hoe dit te implementeren lijkt.

Ik heb een SMA converter en een slimme meter die ik beide uitlees via home assistant, opsla in influxdb en via grafana wil ik dan wat grafieken maken.

Nu wil een grafiek die meet hoeveel stroom er verbruikt wordt in het huis (dus niet van het net). Ik heb de volgende 3 sources:
  • solar power - Watt die nu opgeleverd wordt door de zonnepanelen
  • consumption - KW die nu van het net geconsumeerd worden
  • production - KW die nu aan het net geleverd worden
De consumptie van het huis is dan (solar power) + (consumption) - (production)

Nou dacht ik simpelweg een join te doen of 3 subqueries, maar ik kom er niet uit. Ik zag ook deze post, maar hier gebruiken ze flux ipv influxql

Ik zag dat Tsurany een manier heeft via node-red, maar dat doe ik liever niet. Lijkt me dat je zoiets als dit moet kunnen joinen toch?

[...]

Voor nu heb ik 3 losse queries waarbij ik production *-1000 doe en consumption * 1000. Dan kan ik een transformation doen (wat nog buggy is lijkt het) die een total berekent. Als ik dan de andere series uitzet heb ik de grafiek die ik wil. Maar heb nog steeds het idee dat dit beter moet kunnen :/
Ik heb het opgelost met een Python programma dat de self_consumption uitrekekent en die in InfluxDB opslaat. Hierna gebruik ik de volgende query: SELECT mean("Ps") + mean("Pc") FROM "electricity" WHERE $timeFilter GROUP BY time($__interval) fill(none) waarbij Ps het zelfverbruik is en Pc de consumption.

Zonder Python zou het ook moeten kunnen d.m.v. het laten draaien van een aantal continuous queries die het naar 1 measurement in InfluxDB schrijven.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• mymind*
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12:29

mymind*

A Beautiful Mind

Sinds kort heb ik een SAJ Suntrio 6K omvormer. Blijkbaar heb ik om deze te kunnen monitoren een wifi of ethernet module nodig die ik op de RS232 poort aan kan sluiten.

Weet iemand waar je die dingen aan kunt schaffen? Ik zie ze eigenlijk alleen bij groothandels en daar kan ik ze niet bestellen.

Of is er een andere manier om de data uit de omvormer te krijgen?

• Inverter
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 11:32
mymind* schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 22:03:
Sinds kort heb ik een SAJ Suntrio 6K omvormer. Blijkbaar heb ik om deze te kunnen monitoren een wifi of ethernet module nodig die ik op de RS232 poort aan kan sluiten.

Weet iemand waar je die dingen aan kunt schaffen? Ik zie ze eigenlijk alleen bij groothandels en daar kan ik ze niet bestellen.

https://www.solartoday.nl...ie/monitoringsmaterialen/

Of niet via de cloud:
https://webshop.cedel.nl/SDM72D-Modbus-MID
https://webshop.cedel.nl/Modbus-converter

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo hey... exact dezelfe heb ik volgens mij hier nog 2 liggen. Gekocht voor nog geen 2 euro op ali.
Dan is 24 euro wel stevig aan de prijs.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

@Cyberpope Handeltje beginnen dan. ;)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Neuh.. mijn dan betaald mijn baan beter. Om morele en milieuredenen shop ik ook meer lokaal.
]Maar soms zijn de prijzen verschillen erg ridicul.

Ik heb er behoorlijk lang via een rpi mijn powerone converter mee uitgelezen.
Maar LS110 met een kwh meter is toch het meest foolproof en werkt bijna altijd.
(en kan ook 100% lokaal als je wil).

[Voor 28% gewijzigd door Cyberpope op 11-06-2020 11:33]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cyberpope schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:31:
Neuh.. mijn dan betaald mijn baan beter. Om morele en milieuredenen shop ik ook meer lokaal.
]Maar soms zijn de prijzen verschillen erg ridicul.

Ik heb er behoorlijk lang via een rpi mijn powerone converter mee uitgelezen.
Maar LS110 met een kwh meter is toch het meest foolproof en werkt bijna altijd.
(en kan ook 100% lokaal als je wil).
Gelukkig zetten anderen wel dat handeltje op: https://www.hobbyelectron...seriele-communicatie-usb/

• smeerbartje
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 09:44
Sinds gisteren ook een 12-tal zonnepanelen op het dak. De omvormer is een SMA sunnyboy 3.6. Nu vroeg ik me af wat tegenwoordig de beste / eenvoudigste manier is om data te loggen + aggregeren + weer te geven. Ik heb een server in de meterkast met daarop een aantal docker containers. Daar kunnen er nog wel wat bij, maar welke software/images raden jullie mij aan? Het liefst natuurlijk software die de data API van de SMA native kan gebruiken.

[Voor 9% gewijzigd door smeerbartje op 12-06-2020 10:55]

• cville
smeerbartje schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:54:
Sinds gisteren ook een 12-tal zonnepanelen op het dak. De omvormer is een SMA sunnyboy 3.6. Nu vroeg ik me af wat tegenwoordig de beste / eenvoudigste manier is om data te loggen + aggregeren + weer te geven. Ik heb een server in de meterkast met daarop een aantal docker containers. Daar kunnen er nog wel wat bij, maar welke software/images raden jullie mij aan? Het liefst natuurlijk software die de data API van de SMA native kan gebruiken.
Ik gebruik tot volle tevredenheid de volgende toolchain: SMA --> Python ModBus --> Python MQTT --> Telegraf --> InfluxDB --> Grafana.

Als je simpel wilt loggen zonder verdere postprocessing kun je ook het volgende doen: SMA --> SBFSpot --> PVOutput. Dat is configuration-only; je hoeft geen regel Python te schrijven. Er worden door anderen nog vele varianten hierop gebruikt.

Wil je wel postprocessing doen - b.v. om je zelfverbruik uit te rekenen - dan moet je wel wat schrijven. Hieronder mijn elektriciteit plot:

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• smeerbartje
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 09:44
Thanks; heb je deze config ergens in een repository staan? Ergens waar ik kan rippen?
cville schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:55:
[...]

Ik gebruik tot volle tevredenheid de volgende toolchain: SMA --> Python ModBus --> Python MQTT --> Telegraf --> InfluxDB --> Grafana.

Als je simpel wilt loggen zonder verdere postprocessing kun je ook het volgende doen: SMA --> SBFSpot --> PVOutput. Dat is configuration-only; je hoeft geen regel Python te schrijven. Er worden door anderen nog vele varianten hierop gebruikt.

Wil je wel postprocessing doen - b.v. om je zelfverbruik uit te rekenen - dan moet je wel wat schrijven. Hieronder mijn elektriciteit plot:
[Afbeelding]

• cville
smeerbartje schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 13:21:
Thanks; heb je deze config ergens in een repository staan? Ergens waar ik kan rippen?

[...]
Als je de code bedoeld die nodig is om dit plaatje te maken moet ik je teleurstellen. Het zou nog al een project zijn om alles geschikt te maken voor derden.

• mymind*
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12:29

mymind*

A Beautiful Mind

Thanks, toevallig gisteren daar een ethernet module besteld. We gaan eens kijken wat we er mee kunnen.
Hmm, kan dat met zo'n ethernetadapter alleen via de cloud? Ik had gehoopt direct het apparaat uit te kunnen lezen.

• I-King
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:08
Ik heb SBFSpot al een tijdje goed draaien, maar sinds gisteren werkt het niet goed. Er wordt niks naar PVOutput geupload, terwijl Domoticz het wel goed weergeeft.

Na wat onderzoek zit 't 'm niet in de uploadservice, maar de 'Daydata' tabel van SBFSport wordt niet meer aangevuld. In de logs zie ik geen foutmelding.
Domoticz gebruikt de .csv spots, dus die krijgt wel mooi alle data door. Dit probleem heb ik nog niet eerder gehad. Iemand tips?

Edit: Ik log nét in op de omvormer zelf, staat er voor deze hele dag al data in (ook voor de resterende uren). Van eerdere dagen is de opbrengst geheel weggevallen. Het maandoverzicht/dagtotalen lijkt wel correct. Iemand ervaring mee met wegvallende gegevens?

@AUijtdehaag heb jij dit ooit eerder gezien?

[Voor 43% gewijzigd door I-King op 15-06-2020 13:34]

@I-King Heeft het misschien hier mee te maken?
sbf in "Datalogging: PV systemen"

• blavlaa
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:37
I-King schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:25:
Ik heb SBFSpot al een tijdje goed draaien, maar sinds gisteren werkt het niet goed. Er wordt niks naar PVOutput geupload, terwijl Domoticz het wel goed weergeeft.

Na wat onderzoek zit 't 'm niet in de uploadservice, maar de 'Daydata' tabel van SBFSport wordt niet meer aangevuld. In de logs zie ik geen foutmelding.
Domoticz gebruikt de .csv spots, dus die krijgt wel mooi alle data door. Dit probleem heb ik nog niet eerder gehad. Iemand tips?

Edit: Ik log nét in op de omvormer zelf, staat er voor deze hele dag al data in (ook voor de resterende uren). Van eerdere dagen is de opbrengst geheel weggevallen. Het maandoverzicht/dagtotalen lijkt wel correct. Iemand ervaring mee met wegvallende gegevens?

[Afbeelding]

@AUijtdehaag heb jij dit ooit eerder gezien?
Ik heb hier laatst ook last van gehad in mijn SBFspotUpload.log had ik toen een error, zoals deze.
Dat is opgelost door uit te voeren wat er in de post van SBF » 01 mei 2017, 10:21 uit te voeren. Stukje verder naar beneden.
Misshien helpt het jou ook.

PV 8x355 W45 & 8x355 O45

• I-King
@AUijtdehaag @blavlaa Die error heb ik ook gehad, én die fix heb ik doorgevoerd. Daarna is het weer een tijdje goed gegaan.
Dit issue lijkt me toch echt in de omvormer te zitten. Mijn idee was net alsof de omvormer ooit eerder is gebruikt en al data op deze datum heeft 'opgewerkt'. Wel vreemd dat eerdere dagen volledig weggevallen zijn. Kan het dus niet beredeneren.

@sbf misschien heb jij nog ervaringen die hier bij aanvullen? Ik heb nu iig SMA gemaild.

• I-King
Aanvullend, je ziet de data van vandaag gewoon overschreven worden, zo ziet de grafiek in de SMA omvormer er nu uit:

En nog aanvullend, bij de foutmelding die hierboven werd vermeld wordt er netjes data weggeschreven naar de 'daydata' tabel, in dit geval komt daar geen nieuwe data in.
@I-King
Wat voor foutmeldingen staan er in de logs van /var/log/sbfspot.3
Welke versie gebruik je?
Hebben meer mensen dit probleem? Zie: https://github.com/SBFspot/SBFspot/issues

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 12:18
I-King schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:18:
Aanvullend, je ziet de data van vandaag gewoon overschreven worden, zo ziet de grafiek in de SMA omvormer er nu uit:
[Afbeelding]

En nog aanvullend, bij de foutmelding die hierboven werd vermeld wordt er netjes data weggeschreven naar de 'daydata' tabel, in dit geval komt daar geen nieuwe data in.
Hoe kan je om 17:18 van vandaag, 15/6/20 een plaatje posten waarbij de data al doorloopt tot 21:00uur?
Of is dit onderdeel van je probleem? :?

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• sbf
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 10:34
I-King schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:13:
@sbf misschien heb jij nog ervaringen die hier bij aanvullen? Ik heb nu iig SMA gemaild.
Zoiets heb ik nog nooit gezien....
Omvormer eens resetten als de productie gestopt is. Dat is momenteel het enige dat ik kan bedenken.

[Voor 3% gewijzigd door sbf op 15-06-2020 18:02]

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

• I-King
AUijtdehaag schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:30:
@I-King
Wat voor foutmeldingen staan er in de logs van /var/log/sbfspot.3
Welke versie gebruik je?
Hebben meer mensen dit probleem? Zie: https://github.com/SBFspot/SBFspot/issues
Het lijkt me geen SBFspot issue te zijn, maar een omvormer issue. Hij is data kwijt van de afgelopen periode, en vandaag stond er al in. Ik heb ook gezocht en vergeleken met andere datums maar heb geen vergelijkbaar patroon weten te ontdekken. Er is geen enkele dag tot 21:40 opgewekt voor zover ik in PVOutput heb kunnen achterhalen.
Naalroc schreef op maandag 15 juni 2020 @ 17:43:
[...]

Hoe kan je om 17:18 van vandaag, 15/6/20 een plaatje posten waarbij de data al doorloopt tot 21:00uur?
Of is dit onderdeel van je probleem? :?
Dat lijkt mij juist het hele probleem. Op een of andere manier heeft de omvormer al data. Ik snap niet hoe, het is ook niet een van mijn andere dagen geweest. Het enige wat ik kan verzinnen is dat dit ding al eens eerder is gebruikt en met verkeerde datum was ingesteld. Maar dat blijft hoe dan ook vreemd.
sbf schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:01:
[...]

Omvormer eens resetten als de productie gestopt is. Dat is momenteel het enige dat ik kan bedenken.
De enige 'aanwijzing' die ik heb dat er sowieso iets vreemd is, bedenk ik me nu, is dat SBFSport met een ander serienummer werkt dan het nummer wat op de doos en in de webinterface staat.
Dit nr is erin gekomen met een SBFspot versie die de Tripower 5.0 nog niet herkende. Dus hij had al een onbekende omvormer aangemaakt in de database. Na het updaten van SBFSpot is het apparaat correct herkend, maar nog altijd onder een ander serienummer. Misschien zit daar iets scheef, ondanks dat ik het allemaal vrij raar vind.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• I-King
sbf schreef op maandag 15 juni 2020 @ 18:01:
[...]

En resetten doe ik door er straks de stroom vanaf te halen? Uurtje of wat?
Ik kan (opzich logisch) dus niet de dag van morgen instellen, anders kon ik kijken of daar ook al data van beschikbaar is.

Zo ziet de dag er van gisteren uit in 't systeem:

Begint ook ergens rond de middag. Dat klopt totaal niet met wat er uiteindelijk op PVoutput terecht is gekomen, deze klopt bij nader inzien ook al niet gisteren: https://pvoutput.org/intr...780&sid=74849&dt=20200614
Ergens is de omvormer van de leg geraakt.

Zie hier de dagtotalen, deze lijken wel weer te kloppen, maar weer niet met pvoutput.

• I-King
Zo en de laatste vreemde aanvulling vanuit Sunnyportal. Deze lijkt de gegevens wel goed verwerkt te krijgen (althans grotendeels):

Gisteren:

Vandaag:

Waar lijkt het op: Puur speculeren: Er zit al 'data' in het systeem vanaf gistermiddag. Toen is het systeem de (oude?) gegevens gaan rapporteren. SBFspot kan er niks mee als er al gegevens inzitten op de huidige dag, maar morgen is dat 'gisteren'. Dus wellicht dat de data gisteren pas later op PVoutput terecht is gekomen? Ik kan het eigenlijk niet verklaren.

Als straks de opbrengst is weggevallen zal ik 'm eens op de dag van morgen zetten, kijken of ik dan ook al data aantref.

• I-King
En als laatste puzzelstukje, zo ziet het huidig screenshot eruit van het spot.csv file van vandaag:
Zit dus een raar nr bij op het huidige tijdstip, en je ziet al data in de toekomst staan.

We komen een stapje dichter bij de puzzel, hij heeft tóch data van een andere dag ingeladen:

Maar dan van een aantal dagen geleden, én ook nog een 'timeshift'. Daarom kon ik de eindtijd al niet relateren. Toen ik het voorgaande screenshot postte, zag ik dat de counter gerapporteerd werd.

[Voor 39% gewijzigd door I-King op 15-06-2020 19:51]

• Wimhaw
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11:29

Zat er geen rs323 lan converter niet bij je omvormer? Er hoort namelijk een doosje erbij te zitten waar deze in zit.
Vraag het je installateur? Misschien is hij deze vergeten achter te laten.

Keek even terug in de berichten. Die jij hebt gekocht zat er bij mij standaard bij.
Je kunt redelijk makkelijk loggen naar PV-output.
Mbv een Acer laptop 11" heb ik 2 scripts lopen. Eentje die de data van je omvormer haalt en de andere die dagelijks elke 5 minuten start tussen 5 's ochtends en en 11uur 's avonds data naar pvoutput upload.
Werkt prima.

[Voor 21% gewijzigd door Wimhaw op 15-06-2020 20:10]

Danfoss dhp-iq 9 max, 36 Csun, 10080Wp opZW dakhoek ca. 55°, SAJ, type Suntrio Plus 10k. Gasloos vanaf 27 juli 2018.

• I-King
Afronding in mijn berichten hierboven, ik was in de handleiding aan 't kijken hoe ik 'm kon resetten. Toen kwam ik op deze pagina uit: https://manuals.sma.de/STPxx-3av-40-BE/nl-NL/391516299.html
Bekijk ik het verschil tussen de dagen die overlappen kom ik exact op die 63 dagen geheugencapaciteit uit. (https://www.timeanddate.c...0&h1=&i1=&s1=&h2=&i2=&s2=)
Geen idee wat dat nu betekent, maar daar lijkt iets mis te gaan.
Ik ga 'm vanavond dus maar eens resetten.

• sbf
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 10:34
I-King schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:47:
En als laatste puzzelstukje, zo ziet het huidig screenshot eruit van het spot.csv file van vandaag:[Afbeelding]
Zit dus een raar nr bij op het huidige tijdstip, en je ziet al data in de toekomst staan.

We komen een stapje dichter bij de puzzel, hij heeft tóch data van een andere dag ingeladen:
[Afbeelding]

Maar dan van een aantal dagen geleden, én ook nog een 'timeshift'. Daarom kon ik de eindtijd al niet relateren. Toen ik het voorgaande screenshot postte, zag ik dat de counter gerapporteerd werd.
Edit: had je laatste bericht niet gezien, probeer eerst de reset maar.
Ben je 100% zeker dat de tijd van de omvormer OK is?
Stuur eens een debug log van vandaag via PM (SBFspot -d5 -v5 -finq -nocsv -nosql)

[Voor 3% gewijzigd door sbf op 15-06-2020 22:02]

SBFspot: Yet another tool to read power production of SMA solar inverters

• I-King
Omvormer gereset, vandaag zit er weer vreemde data in van de 12e en de 13e april. Dus weer een andere offset. Ik ga SMA maar eens bellen.

[Voor 10% gewijzigd door I-King op 16-06-2020 10:25]

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:49

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

cville schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:55:
[...]
Kijk, dit zoek ik. Een NAS heb ik, en ik heb SBFspot gevonden. Ik heb inmiddels Docker geïnstalleerd op de NAS en kan daar kiezen uit een hele zwik registers. Ik ben totaal niet thuis in Linux, maar kan ik bijt. Fedora kiezen of Oracle? En kan ik daar dan SBFspot in draaien?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

@BeQuietAndDrive Kan je node-red niet draaien onder docker?
https://nodered.org/docs/getting-started/docker

Als je mij daarna even toegang geeft via poort 1880, kan ik een en ander doen om de SMA uit te lezen en te uploaden naar pvoutput.
Nadat je de modbus tcp server in de sma hebt aangezet (via installateur account)

[Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2020 15:14]

• cville
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:47:
[...]

Kijk, dit zoek ik. Een NAS heb ik, en ik heb SBFspot gevonden. Ik heb inmiddels Docker geïnstalleerd op de NAS en kan daar kiezen uit een hele zwik registers. Ik ben totaal niet thuis in Linux, maar kan ik bijt. Fedora kiezen of Oracle? En kan ik daar dan SBFspot in draaien?
Ik heb geen Docker kennis maar SBFspot moet of onder Windows of onder een Linux variant draaien. Ik gebruik zelf Ubuntu. SBFspot ondersteund 2 databases waarvan er 1 SQLlite is die door het SBFspot script wordt geïnstalleerd Hopelijk kom je hier mee verder..

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:49

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Thanks! Ja daarom Docker, want ik moet een Linux-iets hebben om het op te kunnen installeren. NAS is een Synology.

Dat Node-Red wordt aangeboden in Docker, maar is no longer supported/deprecated. Dus ik ga het eens met Ubuntu proberen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 12:33
FYI de Goodwe SEMS API hun SSL certificaat is verlopen...
Ik heb PHP script geupdate zodat het ook werkt zonder geldig SSL certificaat.
Code is hier te vinden:
https://pastebin.com/CHhT21kK

Er is een nieuwe parameter
$SSLExpired=true; // op false zetten zodra het SSL certificaat weer werkt uiteraard

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0Henk 'm!

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-06 16:44
Icekiller2k6 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:57:
Net een offerte geaccepteerd voor met panelen met Goodwe omvormer. Dat was dus een foutje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kalentum
traders schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:53:
[...]

Net een offerte geaccepteerd voor met panelen met Goodwe omvormer. Dat was dus een foutje.
Had ik ook. Maar het was geen probleem dat nog te veranderen, zolang ze de spullen nog niet besteld hebben. Ik heb een SMA gekozen, was wel behoorlijk duurder

PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 12:33
traders schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:53:
[...]

Ach... zal in de week wel weer ok zijn... misschien gebruik ik niet meer de approved URL? De app werkt nog...

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 10-06 15:58

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Icekiller2k6 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:57:
Ik heb GoodWe vrijdagochtend hierover een mailtje gestuurd. Nog geen (re)actie, maar toen ik de mail verstuurde was het in China natuurlijk al bijna einde werkdag :) Even afwachten dus.

"Als de oplossing complex is, heb je het probleem niet begrepen"

• wildebeernd
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 28-05 18:30
Kan iemand mij helpen met het instellen van frequentie van mijn growatt shine wifi? Deze staat nu standaard op 5 minuten.ik wil deze graag op 1 minuut zetten. Ik heb hier een wachtwoord voor nodig. (In dit topic is dit eerder beschreven). Alleen geeft hij aan dat het wachtwoord onjuist is dus kan ik de waarden niet veranderen.

Groetjes Erwin

• Deshmir
@wildebeernd heb je een voorbeeld van hoe je het wachtwoord hebt gebruikt?

• wildebeernd
Via de Growatt server ga ik naar de settings.

Daar druk ik op advanced set.

Ik vul de code inveeter20200715 in.
Ik klik op register, zet deze op 4. Value zet ik op 1. dan druk ik op Read. Jij zegt vervolgens invalid key.

Groetjes Erwin]

[Voor 43% gewijzigd door wildebeernd op 15-07-2020 22:35]

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
wildebeernd schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:21:
Via de Growatt server ga ik naar de settings.

Daar druk ik op advanced set.

Ik vul de code inveeter20200715 in.
Ik klik op register, zet deze op 4. Value zet ik op 1. dan druk ik op Read. Jij zegt vervolgens invalid key.

Groetjes Erwin [Afbeelding]
Was het niet pas geleden veranderd, hier staan de wachtwoorden: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63038572

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@wildebeernd je volledige naam en straatnaam staan in je screenshot, ben je je daar van bewust?

• Deshmir
@wildebeernd je moet wel de radio button correct zetten. Deze staat nu op de verkeerde

• wildebeernd
Tsurany schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:07:
@wildebeernd je volledige naam en straatnaam staan in je screenshot, ben je je daar van bewust?
Bedankt voor het zien! Heb de foto weg gehaald. :)

• makooy
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:22
Is er iemand die SBFspot > MQTT > HomeAssistant heeft?

SBFSpot met MQTT lijkt te werken, ik zie geen foutmeldingen voorbij komen als ik "./SBFspot -v5 -mqtt" uitvoer via ssh.

Er lijkt alleen aan de kant van HA niks binnen te komen.
- MQTT is geinstalleerd (vanwege 2 robotstofzuigers)
- user "sbfspot" aangemaakt
Bij Mosquitto Broker config het volgende ingevuld:
code:
1
2
3
logins:
  - username: sbfspot
    password: password

In de Mosquitto Broker logs zie ik het volgende:
code:
1
2
3
1595009443: New connection from 192.168.1.xxx on port 1883.
1595009443: New client connected from 192.168.1.xxx as mosqpub|1384-raspberryp (p2, c1, k60, u'sbfspot').
1595009443: Client mosqpub|1384-raspberryp disconnected.

In de SBFspot.cfg heb ik het volgende staan:
code:
1
MQTT_PublisherArgs=-h {host} -u sbfspot -P password-t {topic} -m "{{message}}"

Hoe zorg ik dat de MQTT data van SBFspot in HA als Entities binnen komen?

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19-06 21:49
Ik heb nu een krappe 10 maanden een SolarEdge systeem geinstalleerd. Vandaag viel het me voor het eerst op dat de opbrengst per paneel niet helemaal strookt met wat ik zelf verwacht. Dat wil zeggen dat een aantal panelen (5, 8 en 10) een lagere opbrengst hebben dan logischerwijs verwacht.

Hier het plaatje qua opwekking per paneel.

Normaliter hebben panelen 4, 9, 3 en 7 een iets lagere opbrengst doordat ze om een dakkappel heen zitten. Al valt dat effect op dit moment mee omdat de zon hoog staat. Paneel 1 heeft de slechtste opbrengst omdat deze last heeft van een schoorsteen.
Panelen 5, 8 en 10 lopen normaliter echter bijna 1 op 1 mee met de panelen 2, 3 en 6, maar vandaag dus niet.

Als ik naar het plaatje van het vermogen per paneel kijk voor vandaag zie ik niet echt waarom panelen 5, 8 en 10 zoveel lager zouden moeten zitten. Je kunt bijvoorbeeld wel duidelijk zien dat paneel 1 vanaf ongeveer 15:00 last krijgt van de zon, en dat sochtends panelen 1 en 7 iets later opkomen ivm de schaduw van de dakkapel.

Iemand een idee waar het verschil kan zitten? Of is het gewoon onnauwkeurigheid in de SolarEdge logging?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0Henk 'm!
@TerrorSource Is dit niet handiger (lees: vaker data dan 1x per minuut)?
https://www.home-assistant.io/integrations/sma/

Ik heb wel een node-red flow, die de mqtt uitleest van SBFspot, die zou je dan zelf naar home-assistant kunnen doorsturen.
Ik ben net met HA begonnen, dus ik ben zelf nog niet zover.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mesman
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 30-07-2020
Zag laatst aankoniging van HomeWizard voor een Wi-Fi P1 meter om stroom te meten. Maar wat minder opvallend hebben ze daarbij ook een MID gekeurde Wi-Fi kWh meter aangekondigd met een app die je op zonnepanelen kan aansluiten voor inzicht. Hiermee kan je verschillende converters in app inzichtelijk maken en kun je ook je gebruik in huis zien in grafieken (zonnepanelen verrekend met hoofdaansluiting)

ik dacht misschien interessant voor in dit forum :)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mesman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:05:
Zag laatst aankoniging van HomeWizard voor een Wi-Fi P1 meter om stroom te meten. Maar wat minder opvallend hebben ze daarbij ook een MID gekeurde Wi-Fi kWh meter aangekondigd met een app die je op zonnepanelen kan aansluiten voor inzicht. Hiermee kan je verschillende converters in app inzichtelijk maken en kun je ook je gebruik in huis zien in grafieken (zonnepanelen verrekend met hoofdaansluiting)

ik dacht misschien interessant voor in dit forum :)
Zie ook dit topic: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Vooralsnog een gesloten systeem waarbij je niet zelf eenvoudig de data uit kan lezen. Erg jammer want anders was het een zeer goedkope kWh meter waar je eigenlijk niks extra's voor hoeft te doen.

• mesman
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 30-07-2020
Tsurany schreef op maandag 20 juli 2020 @ 09:47:
[...]

Zie ook dit topic: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Vooralsnog een gesloten systeem waarbij je niet zelf eenvoudig de data uit kan lezen. Erg jammer want anders was het een zeer goedkope kWh meter waar je eigenlijk niks extra's voor hoeft te doen.
Ze hebben in de webbinar wel aangegeven de API open te gaan maken.

• traders
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-06 16:44
Wat gebeurd er bij PVOutput als ik vaker dan 5 minuten upload:

- Dit wordt afgekeurd (foutmelding HTTP 400 ofzo)
- De 5 minuten data wordt vervangen door de laatste verstuurde zodat je effectief maar 1 datapoint per 5 minuten hebt?

En wat is eigenlijk "5 minuten" . Is dat een 5 minuten interval (ik stuur iets 1532 en daarna 1537) of is dat afgerond (1532 wordt gezien als 1530).

• Kalentum
traders schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:35:

- De 5 minuten data wordt vervangen door de laatste verstuurde zodat je effectief maar 1 datapoint per 5 minuten hebt?

En wat is eigenlijk "5 minuten" . Is dat een 5 minuten interval (ik stuur iets 1532 en daarna 1537) of is dat afgerond (1532 wordt gezien als 1530).
Bij de instellingen van je systeem geef je op met welk status interval je wilt werken (5, 10 of 15 minuten).

En er wordt afgerond: ik verstuur om 3,18,33 en 48 na het uur en mijn update wordt gekoppeld aan 0, 15, 30 en 45 na het uur (dus naar beneden afgerond).

Vaker dan 1x per 5 minuten de API aanroepen heeft dus geen zin

PVoutput

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

traders schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:35:

HTTP 403, forbidden.

https://pvoutput.org/help.html#api-ratelimit

• Deshmir
Als je elke minuut data gaat sturen pakt hij volgens mij alsnog de 5-minute-mark.

(Ik zie namelijk veel minder fluctuaties bij bewolking, terwijl de logs veel uitschieters laten zien)
Pagina: 1 ... 42 ... 45 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True