Proc schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:15:
[...]
@
mkleinman
Ik heb het script wat ik gebruik aangepast.
Ik heb twee omvormers en het script produceert nu een
tweetal csv bestanden (ik voeg een WeTransfer link toe).
De namen van de csvbestanden zijn voor de eerste omvormer op het noordwesten yyyy-mm-dd.1.csv en voor de tweede omvormer op het zuidoosten yyyy-mm-dd.2.csv waarbij yyyy, mm en dd respectievelijk voor jaartal, maand en dag van de maand staan staan.
Die opzet kan maar daar moet ik JSR wel voor aanpassen. De Arduinoloader ( het formaat althans ) gaat er vanuit dat er in 1 map files van 1 omvormer staan ).
Ik heb zelf een aantal van die Arduinologgers draaien en die lepelen dus de bestanden uit een eigen map.
In de config [inverters.conf] ziet dat er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| inverter.1.mandatory.invertername=Gridfit250LV
inverter.1.mandatory.invertertype=14
inverter.1.mandatory.inputdirectory=c:/omvormerdata/gridfit
inverter.8.mandatory.invertername=Steca500_1
inverter.8.mandatory.invertertype=14
inverter.8.mandatory.inputdirectory=c:/omvormerdata/steca500_1
etc |
Het getal 1 en 8 geven simpelweg een entry aan in de config zodat ik de verschillende regels kan vinden die bij 1 omvormer horen.
invertertype=14 bij beide houdt de arduinoloader in
a)
Kan jsunnyreports omgaan met de naamgeving en opbouw van deze csvbestanden voor verwerking in jsunnyreports of zijn er nog aanpassingen die nodig zijn?
b)
Als jsunnyreports hiermee kan omgaan wat zijn dan de volgende stappen die ik moet doen om deze csvbestanden automatisch te verwerken in jsunnyreports?
c)
Mogen de bestanden die verwerkt zijn verwijderd worden, of is het handiger reeds verwerkte bestanden gewoon te laten staan?
N.B.: ik kan vrij makkelijk ook additionele gegevens zoals actuele dagelijke opbrengst per omvormer in kWh aanleveren als dat handig is. Laat het mij ajb weten als dat handig is en op welke tekenpositie je dan de actuele dagelijke kWh opbrengst bij voorkeur zou willen verwerken, en dan kan ik het aanpassen zodat het meegeleverd wordt in de csv bestanden.
a.
De CSV bestanden ga ik bekijken, de naamgeving kan de huidige ( type=14 ) loader niet mee overweg. De loader zou deze bestanden negeren omdat ze niet voldoen aan yyyy-MM-dd.csv, daar zit een regulieren expressie op om de bestanden te vinden.
Als je deze opzet zou willen blijven gebruiken dan moet ik daar een aparte dataloader voor bakken die hiermee overweg kan inclusief hoe hij aan de hand van de .1 en .2 kan bepalen wat welke omvormer is.
b.
Jsunnyreports downloaden, uitpakken in een map ( niet in je program files zetten ivm schrijfrechten ). Daarna inverters.conf editten en twee omvormers toevoegen, beide van type 14 die de juiste map uitlezen.
Daarna uiteraard zorgen dat de files in die mappen terecht komen.
Daarna door settings.conf wandelen en wat paden zetten ( waar jsr zijn output moet plaatsen, eventueel (optioneel) ftp settings om bestanden te ftp'en.
En dan jsunnyreports.cmd draaien en kijken of er output is in je outputdir.
c.
Het liefst bewaren; Gesteld je jSunnreports crasht compleet en de eigen interne cache raakt corrupt, dan wil je graag je originele input bestanden nog hebben.
En bij de volgende major versie ( versie 3.0 ) is de kans groot dat de cachestructuur wordt aangepast en dan moet je sowieso vanaf scratch alles inlezen.
N.B.: ik kan vrij makkelijk ook additionele gegevens zoals actuele dagelijke opbrengst per omvormer in kWh aanleveren als dat handig is. Laat het mij ajb weten als dat handig is en op welke tekenpositie je dan de actuele dagelijke kWh opbrengst bij voorkeur zou willen verwerken, en dan kan ik het aanpassen zodat het meegeleverd wordt in de csv bestanden.
Daar voorziet het bestandstype (nog) niet in en is ook niet echt noodzakelijk. Aan de hand van de minuutgegevens en de opbrengst in watt gedurende die minuut ( of periode ) kan ik met behoorlijke nauwkeurigheid de opbrengst in kWh berekenen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.