Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 22:04
Welk script heb je gebruikt ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:25
Deze, natuurlijk wel aangepast met mijn gegevens:

today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter
content=$(wget --user JOUWINVERTERUSERNAAM --password JOUWINVERTERPASSWORD http://192.168.0.29/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get current power value, put all available values in array
set -- "$content"
IFS=","; declare -a Array=($*)

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account
postdatastring="sid=knip&key=knip&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring

En bijvoorbeeld deze heb ik geprobeert

http://pvoutput.org/servi...2=1200&t=10:20&d=20160609

met een fictieve waarde in de browser geplakt en voegt dan keuring een waarde in PVoutput toe.

Als leek zou ik zeggen dat hij geen of onjuiste data van de Hosola ontvangt.

[ Voor 19% gewijzigd door PeterZ(on) op 16-06-2017 16:00 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:24
@PeterZ(on) : Helaas heb ik geen antwoord op je vraag, maar de volgende keer dat je code weergeeft is het wel handig als je de [code]-tags gebruikt. Het wordt dan zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today=`date '+%Y%m%d'`

content=$(wget --user JOUWINVERTERUSERNAAM --password JOUWINVERTERPASSWORD http://192.168.0.29/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

set -- "$content"

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account
postdatastring="sid=KNIP&key=KNIP&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

Dat leest iets prettiger :) . Je maakt dat door voor de code de tag [code] te plaatsen en aan het eind de tag [/code]. Er zijn ook nog code specifieke codes( :? ). Zie de FAQ.

Succes!

[ Voor 2% gewijzigd door ThinkPad op 16-06-2017 16:00 . Reden: API-key weggehaald ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:14
@PeterZ(on)
Hier een oud bericht uit dit topic. Ziet jouw script er hetzelfde uit?
A3-D in "Datalogging: PV systemen"

Edit: Ik heb de laatste berichten over het hoofd gezien 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Skipper-93 op 12-06-2017 20:54 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Aegle schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:24:
@PeterZ(on) : Helaas heb ik geen antwoord op je vraag, maar de volgende keer dat je code weergeeft is het wel handig als je de [code]-tags gebruikt. Het wordt dan zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today=`date '+%Y%m%d'`

set -- "$content"

postdatastring="sid=KNIP&key=KNIP&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

Dat leest iets prettiger :) . Je maakt dat door voor de code de tag [code] te plaatsen en aan het eind de tag [/code]. Er zijn ook nog code specifieke codes( :? ). Zie de FAQ.

Succes!
Sorry daarvoor maar dat was mij niet bekend, zoals gezegd ben ik niet zo bekend met scripts, dus ook niet met het posten van dergelijken. Ik zal er de volgende keer aan denken.

[ Voor 1% gewijzigd door ThinkPad op 16-06-2017 16:01 . Reden: API-key weggehaald ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 14:28
DigiK-oz schreef op maandag 12 juni 2017 @ 07:04:
Poe, lang geleden dat ik die Growatt site gebruikt heb, log inmiddels 1,5 jaar de boel buiten growatt om direct naar PVOutput..

Destijds kon ik de totalen in een excel sheet of CSV bestandje downloaden van de Growatt site, en die met wat knip en plakwerk naar PVOutput sturen. Maar ik heb dus geen idee of dat nog steeds mogelijk is.
Dat kan idd nog steeds, maar dan is het nog steeds wel wat werk.
Ik had een kleine hoop dat iemand die net zo lui is als ik, maar betere programmeer skills heeft, daar iets op had verzonnen :)

De dagopbrengsten staan in het excel bestand allemaal in een rij en PVoutput wil ze in een kolom.

[ Voor 7% gewijzigd door Webjunkie op 13-06-2017 06:10 ]

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 19:45
Dat is toch geen probleem? Selecteer in excel de hele rij, copy, rechtsklik op de cel die de bovenste van je kolom moet worden, en ergens onder paste options staat transpose. Klik - klaar.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 14:28
Klinkt simpel genoeg.
Als ikstrak thuis ben fftjes proberen :)

Hmm.. toch nog vrij lastig.
PVO wil: dd-mm-yy,generated
en Growatt geeft: d,generated

Moet ik toch nog de datum handmatig intypen.

[ Voor 52% gewijzigd door Webjunkie op 13-06-2017 20:11 ]

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:00
@Webjunkie, beetje laat maar mocht je er nog wat aan hebben: In Excel kun je 1x een datum invullen en dan door het blokje rechts onderaan de cel naar beneden te trekken een hele kolom van oplopende datums voorzien. Hieronder een voorbeeldje met getallen, dit werkt dus ook met datums.
Afbeeldingslocatie: https://trmpxl-sa0uow1t5yn.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2013/11/How-to-use-Fill-Handle-in-Excel-increment-Decrement.gif

[ Voor 8% gewijzigd door Jerrythafast op 16-06-2017 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ik heb het probleem maar even gelaten voor wat het is om er nu weer eens fris tegen aan te kijken, maar helaas nog steeds geen werkende upload van de Hosola naar PVoutput. Nu heb ik de logfile van de Synology eens nader bekeken en daar staat onderstaande tekst. Als leek lijkt mij regel 1 niet juist, maar ik kan maar niet ontdekken wat er fout zou kunnen zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sed: -e expression #1, char 6: unterminated `s' command
--2017-06-16 14:40:05--  http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?sid=KNIP&key=KNIP&v2=&t=14:40&d=20170616
Resolving pvoutput.org... 45.56.66.169
Connecting to pvoutput.org|45.56.66.169|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: unspecified [text/plain]
Saving to: 'addstatus.jsp?sid=KNIP&key=KNIP&v2=&t=14:40&d=20170616'

0K                                                         492K=0s

2017-06-16 14:40:06 (492 KB/s) - 'addstatus.jsp?sid=KNIP&key=KNIP&v2=&t=14:40&d=20170616' saved [20]

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 16-06-2017 15:03 . Reden: System ID en API Key weggehaald ;-) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:41
offtopic:
Ik ben maar even zo vriendelijk geweest om je System ID en belangrijker, je API key weg te halen uit je post. Met die gegevens kan iemand kloten in je account, even opletten als je code post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:47
PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:00:
Ik heb het probleem maar even gelaten voor wat het is om er nu weer eens fris tegen aan te kijken, maar helaas nog steeds geen werkende upload van de Hosola naar PVoutput. Nu heb ik de logfile van de Synology eens nader bekeken en daar staat onderstaande tekst. Als leek lijkt mij regel 1 niet juist, maar ik kan maar niet ontdekken wat er fout zou kunnen zijn.

code:
1
sed is een streaming editor. Zo te zien wordt deze in het upload script met het commando s (zoeken en vervangen). De syntax van dat sed commando is alleen niet volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
PeterZ(on) schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:00:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
--2017-06-16 14:40:05--  http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?sid=KNIP&key=KNIP&v2=&t=14:40&d=20170616
Resolving pvoutput.org... 45.56.66.169
Connecting to pvoutput.org|45.56.66.169|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: unspecified [text/plain]
Saving to: 'addstatus.jsp?sid=KNIP&key=KNIP&v2=&t=14:40&d=20170616'

0K                                                         492K=0s

2017-06-16 14:40:06 (492 KB/s) - 'addstatus.jsp?sid=KNIP&key=KNIP&v2=&t=14:40&d=20170616' saved [20]
Al geprobeerd of de data van je Hosola inverter lokaal benaderbaar is via je webbrowser: http://hetipadresvanjeinverter/js/status.js

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Laatst online: 16-09 21:28
ThinkPadd schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:03:
[...]

offtopic:
Ik ben maar even zo vriendelijk geweest om je System ID en belangrijker, je API key weg te halen uit je post. Met die gegevens kan iemand kloten in je account, even opletten als je code post ;)
Haal hem dan HIER ook gelijk even weg ;)

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
A3-D schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:44:
[...]

Al geprobeerd of de data van je Hosola inverter lokaal benaderbaar is via je webbrowser: http://hetipadresvanjeinverter/js/status.js
Heb ik gelijk geprobeerd toen ik elders dit script zag en nog voordat ik de Hosola kocht. Leek toen heel gemakkelijk om het toe te passen. Toen het niet werkte heb ik die js/status.js eens goed bekeken maar vlgs mij staat er weinig info in en lijkt mij niet juist.

Dit is de tekst:

Edit. Tekst verwijdert omdat hier kennelijk ook gevoelige info in staat.

[ Voor 82% gewijzigd door PeterZ(on) op 16-06-2017 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Met dank @A3-D toch weer wat verder gekomen.

Omdat de js/status.js vwb de uit te lezen data bij zijn Omnik anders is dan van mijn Hosola, lijkt het er op dat het script voor mijn Hosola niet werkt. Misschien komt het omdat ik de Hosola recent heb gekocht en afwijkt van eerdere exemplaren. Zo mis ik bijvoorbeeld "var webData" in mijn js/status.js pagina.

Zijn hier al meer mensen tegenaan gelopen en hebben wellicht al een oplossing hiervoor gevonden of is er misschien iemand met kennis van scripts die hier naar zou willen kijken?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Sinds kort heb ik ook zonnepanelen op mijn huis. Deze is middels een GoodWe omvormer verbonden aan het net. De GoodWe omvormer kan je 'uitlezen' door scripts die de data scrapen van de GoodWe site. Dit werkte wel aardig, maar er zitten wat mij betreft een aantal nadelen aan:
  • Omvormer moet altijd met internet verbonden zijn en de data uploaden naar een (Chinese) site.
  • Update frequentie van de meeste scripts is rond de 5 a 7 minuten
  • Beperkte dataset
  • Geen MQTT
  • GoodWe failliet, geen logging meer
Toen ik de omvormer een tijdje had hangen stuurde @ThinkPad een bericht met de vraag hoe ik mijn omvormer uitlas. Hij had ongeveer dezelfde bezwaren als ik en van het een kwam het ander. Na samen aardig wat googlen, proberen en testen presenteer ik de GoodWeLogger.
Het is software voor de ESP8266 welke de omvormer over RS485 uitleest en de data beschikbaar maakt over MQTT (optioneel) en PVoutput (optioneel). Je hebt hier naast de ESP (getest op een NodeMcu en een Wemos) een RS485 bordje voor nodig (bijvoorbeeld deze). Pinout en overige informatie staat op de Github pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
PeterZ(on) schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 10:29:
Met dank @A3-D toch weer wat verder gekomen.

Omdat de js/status.js vwb de uit te lezen data bij zijn Omnik anders is dan van mijn Hosola, lijkt het er op dat het script voor mijn Hosola niet werkt. Misschien komt het omdat ik de Hosola recent heb gekocht en afwijkt van eerdere exemplaren. Zo mis ik bijvoorbeeld "var webData" in mijn js/status.js pagina.

Zijn hier al meer mensen tegenaan gelopen en hebben wellicht al een oplossing hiervoor gevonden of is er misschien iemand met kennis van scripts die hier naar zou willen kijken?
Als je de datastring(s) die je ophaalt uit je status call hier toont kunnen wij misschien zien of ze anders zijn dan verwacht. Je script zet de datastring om naar een array en je post, volgens je script, het 6e element uit je array weer naar PV output.

[ Voor 7% gewijzigd door TWyk op 05-07-2017 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 15:49
@Mattie112 Bedankt voor je script! Ik kan nu mooi iedere minuut de data uit mijn Hosola in een mysql database opslaan en uploaden naar Pvoutput. Ben namelijk wel benieuwd wat het maximale vermogen is wat mijn panelen kunnen leveren. :)
Weet iemand of het mogelijk is om waardes uit een externe mysql databases weer te geven als apparaat in Domoticz? Zou mooi zijn als ik de maximale power waarde per dag totaal kan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@polleke
Die domoticz koppeling zit toch al standaard in Omnik_data_logger?
http://www.domoticz.com/wiki/Omnik_Solar_Inverter
Werkt ook gewoon op een Hosola...

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2017 13:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
Bedankt voor je reactie, die kende ik nog niet! Ga ik binnenkort mee aan de slag.

[ Voor 50% gewijzigd door polleke op 09-07-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 10:43

Swolliewood

18°, 212°z-zw, Zwolle 2205Wp

wie oh wie kan mij verder helpen. Ik heb in mijn SMA omvormen een "piggy-back" gemonteerd zitten. De data laat ik via een powerline netwerkadapter (dus via stopcontact) naar mijn router/wifi lopen. Op de website Sunnyportal.com kan ik alles uitlezen.

Nu wil ik ook graag alles downloaden via het programma Sunny Explorer maar kan totaal niet vinden waar ik mijn ip adressen kan invullen. Volgens mij werkt Sunny Explorer alleen via Bluetooth of via directe netwerkkabel verbinding. Deze netwerkkabel verbinding noemen zij in hun handleiding "Speedwire installatie".

Klopt dit?

Thanks voor de antwoorden!

[ Voor 7% gewijzigd door Swolliewood op 12-07-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
@AUijtdehaag Bedankt voor je tip over de Omnik data logger. Ik heb deze inmiddels ook aan de praat met mijn Hosola:
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/t116i1npb/maxpower.png
Werkt prima! Ik heb nu twee scripts draaien, de een upload iedere 5 minuten de data naar pvoutput. De andere iedere minuut de waarden naar devices in Domoticz. Ik heb een extra device in Domoticz toegevoegd waarin de maximale power waarde wordt gelogd.
Nu snap ik je eerdere opmerkingen over het pieken van Solar Frontier panelen beter: Ruim 3100 Watt voor een 2620 Wp installatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@polleke
Dat tijdsverschil is wel fijn inderdaad. Is domoticz weer wat sneller dan iedere 5 minuten.
Netjes... ;)

Edit: Krijgen we nog een pvoutput link in je signature te zien? ;)
code:
1
[url=https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=58915&sid=53047]Live PVoutput[/url]

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Swolliewood
Als je speedwire hebt (of met bluetooth) kan je met SBFspot naar PVoutput. (en naar domoticz)
(een pi werkt prima)
Welke omvormer is het?

https://www.sossolutions.nl/starterkit3bc-compleet
https://sbfspot.codeplex.com/documentation

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2017 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Bij mijn weten heb je geen ip adressen nodig.
Sunny Explorer starten, bt scannen naar je Piggy Back en gaan.

Ik heb zelf een oude Android telefoon die de data via bt en Wi-Fi en een mooie app naar PvOutput stuurt.
App: Felix Solar PV log met support van Steven. Alles automatisch met veel mogelijkheden.

Dingetje, niet alle bt radio's werken goed met de Piggy Back.
Swolliewood schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 14:17:
wie oh wie kan mij verder helpen. Ik heb in mijn SMA omvormen een "piggy-back" gemonteerd zitten. De data laat ik via een powerline netwerkadapter (dus via stopcontact) naar mijn router/wifi lopen. Op de website Sunnyportal.com kan ik alles uitlezen.

Nu wil ik ook graag alles downloaden via het programma Sunny Explorer maar kan totaal niet vinden waar ik mijn ip adressen kan invullen. Volgens mij werkt Sunny Explorer alleen via Bluetooth of via directe netwerkkabel verbinding. Deze netwerkkabel verbinding noemen zij in hun handleiding "Speedwire installatie".

Klopt dit?

Thanks voor de antwoorden!

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
CodeIT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:32:
Sinds kort heb ik ook zonnepanelen op mijn huis. Deze is middels een GoodWe omvormer verbonden aan het net. De GoodWe omvormer kan je 'uitlezen' door scripts die de data scrapen van de GoodWe site. Dit werkte wel aardig, maar er zitten wat mij betreft een aantal nadelen aan:
  • Omvormer moet altijd met internet verbonden zijn en de data uploaden naar een (Chinese) site.
  • Beperkte dataset
  • Geen MQTT
Toen ik de omvormer een tijdje had hangen stuurde @ThinkPad een bericht met de vraag hoe ik mijn omvormer uitlas. Hij had ongeveer dezelfde bezwaren als ik en van het een kwam het ander. Na samen aardig wat googlen, proberen en testen presenteer ik de GoodWeLogger.
Het is software voor de ESP8266 welke de omvormer over RS485 uitleest en de data beschikbaar maakt over MQTT (optioneel) en PVoutput (optioneel). Je hebt hier naast de ESP (getest op een NodeMcu en een Wemos) een RS485 bordje voor nodig (bijvoorbeeld deze). Pinout en overige informatie staat op de Github pagina.
Nice work :-) Mooi projectje voor de winter. Mijn GoodWe heeft net alle Wifi verbindingen opgegeven, maar staat gelukkig nog wel stroom door te geven (volgens fotootje van vriendin van de omvormer). Vanmiddag zelf maar weer even aan de praat helpen en als het vaker gebeurd deze oplossing.

Edit: Nadeeltje van deze oplossing: geen stopcontact bij m'n omvormer... Zit alleen een switch-box om hem spanningsvrij te kunnen maken, dus eerst maar eens kijken hoe ik stroom daar ga krijgen, of anders lange draden voor de RS-485 connectie. Is een meter of 5 een probleem?

[ Voor 7% gewijzigd door Sander op 17-07-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

CodeIT schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 20:32:
  • Beperkte dataset
  • Geen MQTT
Goed werk! Ik was bezig om dit via de USB poort te doen, maar dat krijg ik niet echt voor elkaar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Sander schreef op maandag 17 juli 2017 @ 11:51:
[...]

Nice work :-) Mooi projectje voor de winter. Mijn GoodWe heeft net alle Wifi verbindingen opgegeven, maar staat gelukkig nog wel stroom door te geven (volgens fotootje van vriendin van de omvormer). Vanmiddag zelf maar weer even aan de praat helpen en als het vaker gebeurd deze oplossing.

Edit: Nadeeltje van deze oplossing: geen stopcontact bij m'n omvormer... Zit alleen een switch-box om hem spanningsvrij te kunnen maken, dus eerst maar eens kijken hoe ik stroom daar ga krijgen, of anders lange draden voor de RS-485 connectie. Is een meter of 5 een probleem?
Dank je. RS-485 kan die afstand makkelijk aan (gaat tot 1,2 km :)). Wel een degelijke kabel gebruiken, bijv. CAT5e kabel. RS485 moet eigenlijk 'ge-terminate' worden, maar voor kleine afstanden werkt het goed zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
Weet er hier iemand wat de meeste recente versie is van de Soladin 600 software?
Ik heb Soladin 600 wizard v1.5.2 geinstalleerd staan maar vraag me af of dit de nieuwste software is?

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
polleke schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:36:
@AUijtdehaag Bedankt voor je tip over de Omnik data logger. Ik heb deze inmiddels ook aan de praat met mijn Hosola:
[afbeelding]
Werkt prima! Ik heb nu twee scripts draaien, de een upload iedere 5 minuten de data naar pvoutput. De andere iedere minuut de waarden naar devices in Domoticz. Ik heb een extra device in Domoticz toegevoegd waarin de maximale power waarde wordt gelogd.
Nu snap ik je eerdere opmerkingen over het pieken van Solar Frontier panelen beter: Ruim 3100 Watt voor een 2620 Wp installatie :)
@polleke Hoe heb je het Max vermogen in je script gedefineerd ?
Anders gezegd hoe vraag je die precies op vanuit je omvormer en hoe stuur je deze door naar domoticz ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
Pmax is niet uit mijn omvormer te halen. Het vermogen wordt iedere minuut naar Domoticz gestuurd. Ik heb een dummy tekst device toegevoegd die door een lua script bijgewerkt wordt wanneer er een hogere vermogenswaarde gelogd is.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij weinig toegevoegde waarde had, heb hem dus weer verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
polleke schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 20:07:
Pmax is niet uit mijn omvormer te halen. Het vermogen wordt iedere minuut naar Domoticz gestuurd. Ik heb een dummy tekst device toegevoegd die door een lua script bijgewerkt wordt wanneer er een hogere vermogenswaarde gelogd is.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het voor mij weinig toegevoegde waarde had, heb hem dus weer verwijderd.
Het is dus vrij makkelijk toe te voegen indien men het zou willen ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
Ja op zich wel ;)
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=14570#p106451
Ik had dit script wat omgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
EDIT: Onderstaande hoeft niet meer. Heb nu via Domoticz op mijn Synology NAS het werkend gekregen :>

Hier nu ook Zonnepanelen, en de Omnik is me nog niet naar het zin... dus daarom ook naar pvoutput.

Nu heb ik het script van Wouterrr gepakt, en die draai ik op mijn synology. Als ik de LiveStats.py draai krijg ik keurig waardes. Echter zodra ik de EmnikExport.py draai krijg ik errors:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
2017-07-27 09:25:03,383 DEBUG Importing output plugin PVoutputOutput
2017-07-27 09:25:03,514 INFO connecting to 192.168.1.XX port 8899
2017-07-27 09:25:04,119 INFO ID: XXXXXXXXXXXXXXXXXX
2017-07-27 09:25:04,120 DEBUG Run pluginPVoutputOutput
2017-07-27 09:25:04,120 INFO Uploading to PVoutput
Traceback (most recent call last):
  File "/volume1/Documenten/Omnik/OmnikExport.py", line 170, in <module>
    omnik_exporter.run()
  File "/volume1/Documenten/Omnik/OmnikExport.py", line 82, in run
    plugin.process_message(msg)
  File "/volume1/Documenten/Omnik/outputs/PVoutputOutput.py", line 49, in process_message
    response = urllib2.urlopen(request_object)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 154, in urlopen
    return opener.open(url, data, timeout)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 435, in open
    response = meth(req, response)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 548, in http_response
    'http', request, response, code, msg, hdrs)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 473, in error
    return self._call_chain(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 407, in _call_chain
    result = func(*args)
  File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 556, in http_error_default
    raise HTTPError(req.get_full_url(), code, msg, hdrs, fp)
urllib2.HTTPError: HTTP Error 401: Unauthorized

Ik heb het config.cfg bestand goed ingesteld met de API key en ID. Zoeken naar die 401: Unauthorized kom ik ook niet veel verder. Ik draai de taak als root.

Het uitlezen lijkt dus te werken... maar het opsturen naar PVoutput lijkt niet lekker te gaan?
Heb de api-key al meermaals gecheckt. :X

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 27-07-2017 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

@Waah Wellicht ten overvloede, maar bij pvoutput heb je ook nog een vinkje om je Api key te enablen. Misschien heb je de readonly Api key gebruikt?

Je kunt je API access zelf makkelijk testen in je browser:
code:
1
https://pvoutput.org/service/r2/getstatus.jsp?key=<APIKEY>&sid=<SYSTEM_ID>

[ Voor 4% gewijzigd door CodeIT op 27-07-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
CodeIT schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 13:06:
@Waah Wellicht ten overvloede, maar bij pvoutput heb je ook nog een vinkje om je Api key te enablen. Misschien heb je de readonly Api key gebruikt?

Je kunt je API access zelf makkelijk testen in je browser: https://pvoutput.org/serv...=<APIKEY>&sid=<SYSTEM_ID>
Niet ten overvloede....
API stond op Disabled 8)7

Ging er vanuit dat als je een API-key genereerde deze gewoon werkte. Maar niet dus :o
Eerste activity staat nu ook op PVoutput *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Is het mogelijk om in Domoticz ook de DC power van de verschillende strings te bewaken/uit te lezen. Ik zit met letterlijk hetzelde issue als http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=18452. Ik zie in de uitgebreide output van SBFspot een behoorlijk verschil tussen Volt Udc1 en Volt Udc2. Ik zou die waardes ook graag als device in Domticz inzichtelijk maken. Sowieso snap ik nog niet zo goed wat ik aan het uitlezen van de AC voltages heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.dorn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 17:22
Hoi allemaal! Ik heb 2 weken terug zonnepanelen op het dak gekregen. Nu heb ik met SBFspot het voor elkaar om de omvormer uit te lezen en de data te uploaden naar pvoutput.

Nu wil ik ook met een Raspberry Pi de slimme meter uitlezen, en ook deze data uploaden naar pvoutput zodat ik in 1 centraal systeem zowel opgewekte als verbruikte energie kan terugzien.

Heeft iemand dit met SBFspot voor elkaar gekregen? Of moet je met een andere tool deze data aanvullen en apart uploaden naar pvoutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@p.dorn
Dat kan met een lua script. Je hebt een DM.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 22:22
Ik heb een offerte ontvangen voor een PV installatie met daarin

* 11 panelen JA Solar JAM6(R)(BK) 270Wp (zwart)
* omvormer: SAJ Sununo Plus 3K-M

Met name wil ik weten of ik de PV installatie kan monitoren in mijn Domoticz systeem?
Ik ben nog niet technisch onderlegd in omvormers dus vandaar mijn vraag.
En wat zou ik moeten hebben/doen om de data in Domoticz te krijgen?
Alvast bedankt voor feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Yihaaa
Hier staat wel een scriptje voor de Saj Sununo
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=10356#p78650

(maar met SMA, omnik, hosola, goodwe, SE kan het ook, en is misschien wat bekender)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-07-2017 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Yihaaa schreef op zondag 30 juli 2017 @ 12:40:

Met name wil ik weten of ik de PV installatie kan monitoren in mijn Domoticz systeem?
Ik moest even gaan zoeken, want ken het merk niet.
Lees wel dat het uitlezen een uitdaging is, blijkt alleen te kunnen zien via een website van het apparaat.
Kan zo gauw niks vinden over het monitoren van deze omvormer.

Heb je een speciale voorkeur voor deze omvormer of is deze met de offerte meegekomen.
Ik denk dat je beter een andere omvormer kunt nemen, maar daar kunnen andere een beter antwoord op geven.

Kwam ergens wel een reactie tegen van @AUijtdehaag dat bijvoorbeeld Steca iets meer rendement heeft.
We spreken dan over 1%, maar dat kan natuurlijk een hoop zijn ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MdO82
Ik lees ook niks over eventuele schaduw bij @Yihaaa en hoe die omvormer daar mee omgaat.
Maar zoals al gezegd, in een ander topic, kan Yihaa een eigen nieuw topic starten met zijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:54
Yihaaa schreef op zondag 30 juli 2017 @ 12:40:

bij loggen is altijd het belangrijkste je af te vragen wat je wil loggen. ;)

wil je
1. de DC kant loggen. (dus wat er van de panelen af komt)
dan moet je de omvormer uitlezen(bijna geen andere opties) en verschild het erg per omvormer hoe goed dat is.
je meet dan wat de PV panelen leveren, leuk als je een freak wil zijn en alles wil begrijpen van je systeem.
maar minder interessant voor de gewone gebruiker.
hier meet je Voc + Vmpp + Ampp etc etc.....
(hier kun je ook W en kWh meten, maar is vaak zonder verliezen en niet altijd even betrouwbaar.)

2. de AC kant loggen. (wat je dus op het lokale net zet of zelfs je huis verlaat.)
dit kan via de omvormer, maar ook extern veel verschillende opties die dan vast ook wel werken in Domoticz.
genoeg over te vinden hoe je de energie van een apparaat moet loggen.
(een omvormer is gewoon een apparaat maar in plaats van gebruiken levert hij, maar dat is niet speciaal voor het loggen.)
meeste mensen vinden dit vaak al oke, maar als je dit logt, dan wil je vaak ook loggen wat je huis gebruikt.
(begrijp dat je met de omvormer invoert achter de meter.
dus als de ijskast stroom gebruikt b.v. 500W, en je omvormer levert ook 500W.
de officiële meter in de meterkast(slim of niet) dan 0W meet.
het stroomt eerst naar je apparaten in huis en dan pas naar buiten.)
hier meet je vaak eerder W of kWh

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 30-07-2017 14:03 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik ben mijn PVOutput aan het voeden met een Python script van @zonoskar Many thanks for that! Ik heb het deels voor mezelf aangepast zodat ik 2 Goodwe's kan optellen bij elkaar.

Maar ik zie dat deze tab echt niet meer realtime is: (ook niet als ik ingelogd ben).
http://www.goodwe-power.c...884d-2084594d9bc4&type=NA

Pvoutput
https://pvoutput.org/list.jsp?id=57001&sid=51350

Beetje rare sinussen..
https://pvoutput.org/intr...001&sid=51350&dt=20170730

Heeft iemand van jullie daar ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Chielos schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:25:
Ik ben mijn PVOutput aan het voeden met een Python script van @zonoskar Many thanks for that! Ik heb het deels voor mezelf aangepast zodat ik 2 Goodwe's kan optellen bij elkaar.

Maar ik zie dat deze tab echt niet meer realtime is: (ook niet als ik ingelogd ben).
http://www.goodwe-power.c...884d-2084594d9bc4&type=NA

Pvoutput
https://pvoutput.org/list.jsp?id=57001&sid=51350

Beetje rare sinussen..
https://pvoutput.org/intr...001&sid=51350&dt=20170730

Heeft iemand van jullie daar ook last van?
Ik heb wel gezien dat die data idd niet accuraat is tov de grafiek in de portal (die wordt sneller geüpdatet), wat ik wel gemerkt heb is dat toen ik de polling van de GoodWe portal te snel had staan (ik deed het via Home Assistant) ik denk ik bij hun in een firewall terecht ben gekomen, want toen had ik regelmatige uitval van data verzonden naar GoodWe en kon ik op die momenten ook geen data zien in de app. Dus wel iets om even in gedachten te houden.

Ter info: Ik vroeg 4 metrics op per 10 minuten in 4 losse scripts (ipv 1 x opvragen en dan 4 metrics eruit halen). Dat ging niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:23
Is het mogelijk om de GoodWe met een rest service oid uit te lezen? Ik had ergens in de reacties gelezen dat dit mogelijk is.. iemand dit al wel eens gedaan?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Speedfightserv schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:44:
Is het mogelijk om de GoodWe met een rest service oid uit te lezen? Ik had ergens in de reacties gelezen dat dit mogelijk is.. iemand dit al wel eens gedaan?
Geen REST, screen scraping op de pagina met het tabelletje is wat de meeste scripts doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

@Speedfightserv
Die bestaat ja. Alleen niet rechtstreeks uit de omvormer, maar via de GoodWe site: http://www.goodwe-power.c...yId?stationID=XXXXXXXXXXX. Al krijg je daar redelijk summiere (JSON) data uit.
De meeste scripts, waaronder de bovengenoemde van zonoskar, parsen de 'Realtime' tab op de GoodWe site.

Een alternatief is de GoodWe uit te lezen over RS485 (iedere seconde) met een ESP8266, maar dan moet je een klein beetje handig zijn met elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

@Sander ben ook bang dat ik te vaak gepolld heb bij Goodwe. Voorheen was hij namelijk wel stabiel. Zouden ze op IP adres het geblokkeerd hebben? Of blokkeren ze per '"plant".

Ff op een ander IP adres proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Chielos schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:02:
@Sander ben ook bang dat ik te vaak gepolld heb bij Goodwe. Voorheen was hij namelijk wel stabiel. Zouden ze op IP adres het geblokkeerd hebben? Of blokkeren ze per '"plant".

Ff op een ander IP adres proberen.
Definitely IP adres, mocht je dus met scripts (voor bijv PVoutput) willen uitlezen dan kan het best handig zijn om ipv pollen vanaf lokaal IP toch even een gratis EC2 instance te pakken oid. Mocht je meer met home automation doen kun je daar evt ook een MQTT Broker opzetten voor dingen als Owntracks oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
CodeIT schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 11:58:
@Speedfightserv
Die bestaat ja. Alleen niet rechtstreeks uit de omvormer, maar via de GoodWe site: http://www.goodwe-power.c...yId?stationID=XXXXXXXXXXX. Al krijg je daar redelijk summiere (JSON) data uit.
De meeste scripts, waaronder de bovengenoemde van zonoskar, parsen de 'Realtime' tab op de GoodWe site.

Een alternatief is de GoodWe uit te lezen over RS485 (iedere seconde) met een ESP8266, maar dan moet je een klein beetje handig zijn met elektronica.
StationID is gewoon het serienummer neem ik aan?

Een ESP8266 kan ik wel maken om hem uit te lezen maar t is zo krom, heb je een mooie wifi interface er in zitten kan je hem niet gebruiken zoals je wil.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die rare sinussen komen overigens doordat PVoutput met intervallen van 5 min werkt, en Goodwe met 10min. Je hebt dus meestal 2x dezelfde waarde in PVoutput. Ik heb lokaal het script zo aangepast dat ie een spline-fit doet over de laatste 4 waarden, maar dat werkt nog niet goed genoeg om te releasen vind ik.

Als je van het website scrapen af wilt en wel elke 5 min een goede waarde wil uploaden, kun je het project CodeIT in "Datalogging: PV systemen" proberen.

Ik ben zelf bezig om de data via de USB poort uit te lezen, maar daar lijkt het alsof de omvormer niet USB en wifi tegelijk kan, want mijn wifi logging is er alweer mee opgehouden :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

ocaj schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 22:35:
[...]

Kijk eens op https://www.elektramat.nl...t-componenten/kwh-meters/ of https://www.kwhmeter.nl/1-fase-kwh-meters

Wil je pulsen tellen, of iets slimmers dat je bijvoorbeeld via RS485/Modbus uit kunt lezen?

Eastron SDM120 kan via Modbus en is een stuk betaalbaarder (ca 40-50 euro, ik kan me overigens herinneren dat ze vorig jaar 30-40 waren, dus misschien met wat zoeken nog wel ergens goedkoper te vinden).

Ik heb zelf de SDM220 in gebruik en heb er geen problemen mee, werkt feilloos. Zowel de 120 als de 220 hebben onafhankelijke tellers per richting.
Mag ik vragen hoe je hem werkend heb gekregen?

ik heb een eastron sdm120c voor verbruik. nu wil ik hem uitlezen in domoticz op mijn raspberry pi via een usb naar serieel adapter. een max485.

ik heb deze handleiding geprobeerd maar ik krijg geen data in domoticz te zin. ik heb een persistant usb device gemaakt.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Eerst even het probleem verkleinen, want nu doe je alles in 1 keer.
Waar gaat het mis: Bij het uitlezen van de SDM120, of bij de integratie met Domoticz?

Probeer eerst eens of vanaf de command line de gecompileerde sdm120c-binary werkt. Let op dat je adres, baudrate, parity etc hetzelfde aanroept zoals je het op de sdm120 hebt ingesteld.
Je weet zeker dat je de bedrading juist hebt aangesloten? Heb je ze met 2 of 3 aders aangesloten?

Als dat allemaal goed gaat dan weet je dat de basis goed is en dat het bij de integratie met Domoticz misgaat (daar kan ik je dan vervolgens niet mee helpen, ik gebruik geen domoticz), maar als het ook via de command-line er al niet goed gaat dan is er misschien iets anders aan de hand.

Ze zijn akelig robuust moet ik zeggen, ik heb er 3 in gebruik en lees ze alle 3 elke seconde uit met in totaal <5 errors per week (en dat is dan doorgaans te verklaren doordat mijn raspberry pi het druk heeft waardoor de timing wat rammelt).

Ik was nog van plan om een robuustere oplossing te maken (het voelt en beetje als een suf concept om 3 keer per seconde de seriele poort te locken, openen, 1 meter uit te lezen, poort weer sluiten en weer te unlocken), maar heb er nog geen noodzaak voor gevonden. Draait hier al meer dan een jaar ongestoord door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 07:30

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

ocaj schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:59:
Eerst even het probleem verkleinen, want nu doe je alles in 1 keer.
Waar gaat het mis: Bij het uitlezen van de SDM120, of bij de integratie met Domoticz?

Probeer eerst eens of vanaf de command line de gecompileerde sdm120c-binary werkt. Let op dat je adres, baudrate, parity etc hetzelfde aanroept zoals je het op de sdm120 hebt ingesteld.
Je weet zeker dat je de bedrading juist hebt aangesloten? Heb je ze met 2 of 3 aders aangesloten?

Als dat allemaal goed gaat dan weet je dat de basis goed is en dat het bij de integratie met Domoticz misgaat (daar kan ik je dan vervolgens niet mee helpen, ik gebruik geen domoticz), maar als het ook via de command-line er al niet goed gaat dan is er misschien iets anders aan de hand.

Ze zijn akelig robuust moet ik zeggen, ik heb er 3 in gebruik en lees ze alle 3 elke seconde uit met in totaal <5 errors per week (en dat is dan doorgaans te verklaren doordat mijn raspberry pi het druk heeft waardoor de timing wat rammelt).

Ik was nog van plan om een robuustere oplossing te maken (het voelt en beetje als een suf concept om 3 keer per seconde de seriele poort te locken, openen, 1 meter uit te lezen, poort weer sluiten en weer te unlocken), maar heb er nog geen noodzaak voor gevonden. Draait hier al meer dan een jaar ongestoord door.
hij werkt! Alles mbt SDM120C verwijdert en opnieuw geinstalleerd. Een aantal bestanden bleek niet onder pi te zijn geinstalleerd maar onder superuser (root) vandaar dat het niet goed ging met de permissies.

[ Voor 50% gewijzigd door Zuluman op 04-08-2017 21:29 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
zonoskar schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:32:
[...]

Ik ben zelf bezig om de data via de USB poort uit te lezen, maar daar lijkt het alsof de omvormer niet USB en wifi tegelijk kan, want mijn wifi logging is er alweer mee opgehouden :)
Zou best kunnen kloppen, daar liepen @CodeIT en ik ook tegen aan toen we de RS485 bij onze GoodWe's wilden uitlezen. De wifi-module moest afgekoppeld, daarna omvormer stroomloos maken en weer inschakelen en daarna kregen we pas output op RS485 bus.

Via RS845 uitlezen werkt trouwens uitstekend, heb het nu een 1,5 - 2mnd draaien en werkt zeer stabiel!
Dus nog even weer promoten, voor GoodWe omvormers: pak een ESP8266, bestel een RS485-TTL converter en gooi deze firmware erop: https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Is het ook mogelijk om 2 mppt trackers apart te tracken?

Momenteel heb ik alles gelogd in Domoticz, PVoutput.org en EmonCMS.org. Ik heb alle data die nodig is wel, maar er een grafiek eruit krijgen is nu nog de uitdaging...

De data die ik nodig heb, volgens mij, is de spanning en het voltage. Beide heb ik voor de MPPT trackers (Input voltage PV1, Input voltage PV2, Input current PV1, Input current PV2).

Simpel gezegd, dacht ik "gewoon" voltage * ampere = kw. Maar om dit zelf te programmeren (zonder programmeerkennis) blijkt vrij lastig.

Is er een manier in Domoticz, PVoutput of EmonCMS.org om dit soort grafieken te maken? ik heb al heel wat gegoogled en proberen te programmeren, maar ik kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Waah schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:03:
Is er een manier in Domoticz, PVoutput of EmonCMS.org om dit soort grafieken te maken? ik heb al heel wat gegoogled en proberen te programmeren, maar ik kom er niet uit.
Je kunt de twee trackers in PVoutput als aparte deelsystemen registreren en dan apart loggen.
https://pvoutput.org/help.html#general-aggregation
In je script moet je dan dus twee keer keer en loggingsactie doen met de verschillende systeem ID's.

[ Voor 12% gewijzigd door TWyk op 07-08-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Waah
Met een lua script kan je, de gegevens uit domoticz berekenen, bewerken en versturen naar pvoutput bijvoorbeeld.
Ik heb nog wel wat voorbeelden liggen die ik vanavond even stuur via pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kijk eens naar InfluxDB om data in weg te schrijven, vervolgens kun je er Grafana aan vastknopen om grafieken te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@TWyk Dat zou nog een optie zijn ja. Misschien kan ik dan de grafieken ook nog over elkaar leggen.

@AUijtdehaag Dat zou sowieso fijn zijn. Momenteel stuur ik het via een apart script naar PVoutput, maar direct uit Domoticz zou handiger zijn :9

@ThinkPad Ik ben absoluut geen programmeur/linux persoon Ik heb wel gekeken naar InfluxDB en Grafana. Maar dat gaat me echt boven de pet. Zeker omdat ik alles direct van mijn Synology draai wat weer anders is dan wat de meeste tutorials aangeven (geen Pi hier). Als alternatief voor Grafana heb ik nu dus
een script proberen bij elkaar te hacken voor EmonCMS. Dat werkt op zich prima, maar vanuit 2 waardes een derde berekenen lukt me nog niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

TWyk schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 10:39:
[...]

Je kunt de twee trackers in PVoutput als aparte deelsystemen registreren en dan apart loggen.
https://pvoutput.org/help.html#general-aggregation
In je script moet je dan dus twee keer keer en loggingsactie doen met de verschillende systeem ID's.
Dat kan veel handiger. Als je doneert aan PVoutput kun je extended data versturen, waaronder ook een 2de P, V en I dataset (in de V7..V12 parameters, zie https://pvoutput.org/help.html#extendeddata). Je kan dit overigens altijd versturen, maar je kan het alleen inzien als je doneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@zonoskar dat betekend dus dat ik zelf een parameter kan bedenken (dus bijvoorbeeld V7=Oostdak, V8=Westdak, V9 is efficiency) en hij daar grafieken van maakt? En kan je die grafieken ook over elkaar leggen? want dit is eigenlijk mijn einddoel:

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/2a17e913545711cad7cfd8f3fe866426c5805fb4/?url=http%3A%2F%2Fmembers.home.nl%2Fvreeburg%2Fimglang%2Ftweakers%2F19-07-2016%2520%28beetje%2520aftopping%29.jpg

Maar dan dus automatisch, en niet via een Google Spreadsheet....

Ik weet dat in Domoticz dit lastig is, omdat je niet verschillende grafieken over elkaar kan leggen (voor zover ik weet). Met pvoutput kan dit wel?

ik moet sowieso ook nog mijn verbruik uploaden naar pvoutput.org... maar daar heb ik me nog niet in verdiept. Ben al lang blij dat ik het kan zien in Domoticz :+

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 07-08-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waah schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:41:
@zonoskar dat betekend dus dat ik zelf een parameter kan bedenken (dus bijvoorbeeld V7=Oostdak, V8=Westdak, V9 is efficiency) en hij daar grafieken van maakt? En kan je die grafieken ook over elkaar leggen?
Ja, dit gaat. Ik heb dat in het goodwe2pvoutput python script gemaakt en dat werkt bij @DRuw al goed, alleen heeft hij niet zo'n mooi oost/west opstelling, dus het verschil tussen de 2 strings is niet zo groot.

Het enige wat niet kan (en dat kan met 2 subsystemen zoals @TWyk uitlegt) is de 2 strings met elkaar vergelijken in PVoutput zoals je kan vergelijken met de buurman bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Allen bedankt voor het meedenken ^_^

Na wat gepruts in het python-script op mijn Synology (bedankt zonoskar, niet aan gedacht) heb ik eindelijk de berekening kunnen aanpassen.

Het resultaat mag er zijn IMHO:
https://emoncms.org/dashboard/view?id=43480

In Python is het gelukt om de waardes (Voltage en Ampère) te vermenigvuldigen en dat naar EmonCMS.org te sturen! *O*

Het Oost- en Westdak geven normaal gesproken de input-waardes door, zonder de verliezen van de omvormer. Om dat wat meer kloppend te krijgen, heb ik de output gepakt, gekeken wat de input van beide mppt trackers was en dat naar een percentage omgerekend. Op die manier heb je dus de efficiëntie van de omvormer meteen te pakken. Efficientie X input dak = outputwaarde dak.

Ik wil nog wat grafieken maken per maand met de dagopbrengst, maar dat komt later. Hier ben ik al heel blij mee! _/-\o_

Zodra ik tijd heb om de code wat op te schonen zal ik het script wel ergens neerzetten. Het is een extensie op het script van Woutrrr voor de Omnik's. Maar als je de waardes kan binnen halen van je omvormer dan zou het vrij simpel moeten zijn om het met elke omvormer aan de praat te krijgen. In EmonCMS kan je vrij simpel grafieken maken, waarbij je elke grafiek over elkaar heen kan leggen. Van al die grafiekjes kan je dan je eigen dashboard maken zoals mijn voorbeeld. Je kan zelf bepalen of je die publiek wil delen of niet.

Ik houd PVoutput er wel naast draaien, net als Domoticz. Volgende stap is om mijn verbruik via mijn Slimme Meter ook naar EmonCMS te sturen, en dan het netto-verbruik te berekenen. Mocht de salderingsregeling er af gaan heb ik dan in ieder geval de data om te kijken wat de beste optie is om de zonnepanelen maximaal te blijven benutten.

[ Voor 33% gewijzigd door Waah op 07-08-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRuw
  • Laatst online: 18-08 20:36

DRuw

Bacardi Bat on Ice:)

zonoskar schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 12:25:
[...]

Ja, dit gaat. Ik heb dat in het goodwe2pvoutput python script gemaakt en dat werkt bij @DRuw al goed, alleen heeft hij niet zo'n mooi oost/west opstelling, dus het verschil tussen de 2 strings is niet zo groot.

Het enige wat niet kan (en dat kan met 2 subsystemen zoals @TWyk uitlegt) is de 2 strings met elkaar vergelijken in PVoutput zoals je kan vergelijken met de buurman bijv.
Mijn systeem is zzw op nno inderdaad een op een plat dak onder ongeveer 15 graden back-to-back neergezet. Check mijn pvoutput maar bij de extended values. Draait al een jaar zonder issues.
Nogmaals dank zonoskar!

Deze signature is om volstrekt onduidelijke redenen verwijderd. PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Of je sleutelt er een S0 meter tussen....
Kun je alles uitlezen op je app....
Of via domoticz...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Ik wil voorlopig even via een script de data van de goodwe site halen en naar pvoutput sturen.

Wie weet hier een goed script voor? ik ben er al een paar tegen gekomen maar wet niet welke het makkelijkst/best is om even snel op te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Waarom niet via RS485 uitlezen met een ESP8266 en RS485-TTL converter?
Zoveel mooier dan die ranzige manier waarbij de GoodWe portal gescraped wordt :X

Zelfs als je niet kunt programmeren e.d. zou je dit vrij simpel aan de gang moeten kunnen krijgen:
CodeIT in "Datalogging: PV systemen"

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
ThinkPadd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:10:
Waarom niet via RS485 uitlezen met een ESP8266 en RS485-TTL converter?
Zoveel mooier dan die ranzige manier waarbij de GoodWe portal gescraped wordt :X

Zelfs als je niet kunt programmeren e.d. zou je dit vrij simpel aan de gang moeten kunnen krijgen:
Dat is ook mijn uiteindelijke bedoeling :)

Ik heb het benodigde onderdeel besteld (esp heb ik wel liggen) maar voordat dat uit china binnen is inclusief vakantie die er bij mij tussendoor valt, dan ben ik al weer een aantal weken verder.

Daarom wil ik alvast naar pvoutput gaan loggen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 11-08-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Nu we het toch even over de RS-485 hebben :)

Voor de omnik heb je een Omniksol WiFi Kit in de handel.
Nu heb ik in dit topic 1 reactie gezien dat er iemand een poging wilde doen om de Omnik uit te lezen via de RS-485 poort.

Heeft iemand dit wellicht met een Omnik ook voor elkaar gekregen ?
Ik heb hem nu via WiFi aangesloten zitten, maar zoals andere al eens opmerkte is dat geen hele betrouwbare oplossing :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:44
Hallo allemaal,
Ik heb laatst bedacht dat ik wel weer live de opbrengst van mijn zonnepanelen zou willen zien. Ik heb een systeem van 3 kWp met een Kostal Piko 3.0 omvormer. Het is mij al gelukt om de data automatisch naar de Piko Solar Portal te sturen. Alleen zou ik het ook graag via jSunnyReports willen zien. En omdat jSunnyReports (volgens mij) de data niet live van mijn omvormer kan halen moet ik een datalogger gebruiken. Weten jullie misschien of er zoiets is voor de Kostal Piko (softwarematig via internet of misschien een script)? Ik heb toch aardig wat keer op google gezocht maar ik heb eigenlijk niks kunnen vinden...
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@bramhut
Ik weet niet waar je zoekt, maar de eerst hit op google met zoekterm kostal piko script is deze:
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=7096

Als je het in domoticz hebt kan je het weer uploaden naar PVoutput met een lua script...
Raspberry Pi kopen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramhut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:44
@AUijtdehaag
Net overheen gekeken blijkbaar :?

Maar erg bedankt voor de tip. Ik heb volgens mij nog wel een Raspberry Pi liggen. Ik zal het binnenkort even testen alhoewel mijn ervaring met raspbian (linux omgeving) niet zo best is....

[ Voor 3% gewijzigd door bramhut op 14-08-2017 19:06 ]

• reinhold
  • Laatst online: 02-03 13:47
Ik heb momenteel thuis een homewizard met energielink, ik gebruik hierbij de kWh meter met S0 uitgang en de watermeter en het uitlezen van de slimme meter.

Ik ben de laatste tijd bezig geweest om alles van homewizard en de schakelaars de deur uit te doen en heb de overstap naar Fibaro gemaakt.
Alleen nu wil ik het laatste van de homewizard ook nog de deur uitdoen. En ik heb inmiddels extra zonnepanelen er bij aangeschaft en daarbij ook een extra omvormer. De opbrengst gaat nu over de ene kWh meter en dat wil ik ook apart.

Wat ik graag wil is een Raspberry pi (heb ik thuis) en ik wil hier graag mijn slimme meter, 2 omvormers en water verbruik.
Nu is de slimme meter en water meter niet zo'n probleem, slimme meter via de P1 en de water via de gpio rpi en pulsen van de water meter dat lukt wel.

Maar mijn probleem zit het in de omvormers, ik heb 2x kaco 4202int en deze heeft RS232 port, RS485 interface en S0 interface. Nu kom ik er niet uit wat ik het best kan doen? De rpi in de meterkast met de water meter en voor de slimme meter uit te lezen. Maar de omvormers hangen op zolder ongeveer 10meter er van af.
Kan ik met 1 van de aansluitingen van de omvormers met zo'n lange kabel naar de meterkast om deze aan te sluiten op de rpi.
En welke kan ik het beste gebruiken?
En ik wil dit alles in domoticz uit lezen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan de RS485 aan elkaar knopen.
RS485 kan tot 1 km lengte. (snelle google)

Is dit wat: https://github.com/plieningerweb/kacors485

Ik lees een powerone aurora uit, met rs485 met een lua script en dan naar domoticz.
(script is klaar, maar de crontab -e is nog niet helemaal lekker)

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2017 15:04 ]

• reinhold
En dit doe je ook met een rpi? En hoe sluit ik dit aan op de rpi, wat voor apparatuur ben ik allemaal nodig buiten de rpi om?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reinhold
Google is je vriend.
Maar zoiets?
http://www.dx.com/p/usb-t...green-296620#.WZWZX1VJaUk

Dit zal ook wel RS485 zijn:
https://www.iungo.nl/nl/b...ters/464-modbus-usb-stick
$$ ?

Ff gecheckt, die powerone adapter is een rs232 usb adapter (geen RS485)
HL-340 USB-Serial adapter
Ik weet niet hoe die eruit ziet, die pi staat 100 km verderop (niet mijn pi)

Hier lezen ze ook een RS485 uit:

[ Voor 37% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-08-2017 15:35 ]

• reinhold
Bedankt voor je andwoord ik ben weer een stukje verder.
Ik ben er ook achter dat ik gewoon een utp kabel kan gebruiken.

• Skipper-93
  • Laatst online: 11:14
@reinhold
Dat werkt hier ook goed! Ook bij een RS485 ketting van vier omvormers.
Wel een getwist paar gebruiken en niet twee losse draden.
Bij sommige omvormers moet je bij de laatste omvormer een schakelaartje omzetten. Dan onderbreek je de lijn met een weerstand. Bij mij werkt het trouwens ook zonder die weerstand. 8)7

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• MdO82
MdO82 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:02:
Nu we het toch even over de RS-485 hebben :)

Voor de omnik heb je een Omniksol WiFi Kit in de handel.
Nu heb ik in dit topic 1 reactie gezien dat er iemand een poging wilde doen om de Omnik uit te lezen via de RS-485 poort.

Heeft iemand dit wellicht met een Omnik ook voor elkaar gekregen ?
Ik heb hem nu via WiFi aangesloten zitten, maar zoals andere al eens opmerkte is dat geen hele betrouwbare oplossing :)
Iemand hier een oplossing voor gevonden ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinhold
@Skipper-93
Ik ga er mee aan de slag, ga in iedergeval een RS485 usb aanschaffen. En ik ga proberen een utp kabel vanuit de meterkast naar de omvormers te leggen. Hardware matig gaat alles nu in iedergeval lukken.
Nu nog software matig voor elkaar maken voor zowel de watermeter, slimme meter en de omvormers, maar dat gaat denk ik lukken er is veel te lezen over de rpi en domoticz. Dan kan de laatste homewizard spullen ook weg.

[ Voor 4% gewijzigd door reinhold op 17-08-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het is de Goodwe2PVoutput script gebruikers misschien opgevallen dat de logging sinds gisteren rond 11:30 niet meer werkt. Goodwe heeft een wijziging doorgevoerd aan de website, waardoor het scrapen niet meer werkte. Ik heb het script aangepast, bij mij werkt het weer. Dus haal de nieuwste versie binnen via https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput

Er is een optie bijgekomen in de config file. Je kan nu kiezen of je de oude manier van uploaden wilt, of een nieuwe spline fit, waardoor de data in pvoutput wat meer smooth is. De Average power lijn is nog steeds een mess, helaas.

Dit is natuurlijk weer een goede hint om de logging te doen via het project https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:47

backupdevice

Boeh!

Ik heb dat probleem ook en gebruik het script van antoon. Heb jouw script bekeken maar dat is boven mijn kennis level. Ik hoop dat Antoon ook met een aanpassing kan komen

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

backupdevice schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:28:
Ik heb dat probleem ook en gebruik het script van antoon. Heb jouw script bekeken maar dat is boven mijn kennis level. Ik hoop dat Antoon ook met een aanpassing kan komen
Het is Anton (één 'o') ;)

Mijn 'scrape-script' zojuist ook aangepast. Het enige wat is aangepast is regel 25.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:47

backupdevice

Boeh!

antonboonstra schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:44:
[...]

Het is Anton (één 'o') ;)

Mijn 'scrape-script' zojuist ook aangepast. Het enige wat is aangepast is regel 25.
Sorry voor de dubbel oo en super bedankt weer d:)b

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje: ik gebruik de REST service van goodwe-power om mijn data te scrapen via http://www.goodwe-power.c...tationById?stationID=xxxx
Het valt me op dat sinds enige weken de update frequentie van deze data erg onregelmatig is. Heeft Goodwe iets aangepast (het lijkt erop dat de update frequentie is aangepast van elke 10 minuten naar elke 15 minuten(?)), moet ik een andere REST service gebruiken?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

zonoskar schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:09:
Het is de Goodwe2PVoutput script gebruikers misschien opgevallen dat de logging sinds gisteren rond 11:30 niet meer werkt. Goodwe heeft een wijziging doorgevoerd aan de website, waardoor het scrapen niet meer werkte. Ik heb het script aangepast, bij mij werkt het weer. Dus haal de nieuwste versie binnen via https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput

Er is een optie bijgekomen in de config file. Je kan nu kiezen of je de oude manier van uploaden wilt, of een nieuwe spline fit, waardoor de data in pvoutput wat meer smooth is. De Average power lijn is nog steeds een mess, helaas.

Dit is natuurlijk weer een goede hint om de logging te doen via het project https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger
yeah.. kwam er net ook achter.
Deze regel aangepast
url = self.m_goodwe_url + "?ID=" + self.m_station_id + "&InventerType=GridInventer&HaveAdverseCurrentData=0&HaveEnvironmentData=0"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, dat kan ook :) Was ook eigenlijk de enige wijziging die nodig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

bramhut schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 17:57:
Hallo allemaal,
Ik heb laatst bedacht dat ik wel weer live de opbrengst van mijn zonnepanelen zou willen zien. Ik heb een systeem van 3 kWp met een Kostal Piko 3.0 omvormer. Het is mij al gelukt om de data automatisch naar de Piko Solar Portal te sturen. Alleen zou ik het ook graag via jSunnyReports willen zien. En omdat jSunnyReports (volgens mij) de data niet live van mijn omvormer kan halen moet ik een datalogger gebruiken. Weten jullie misschien of er zoiets is voor de Kostal Piko (softwarematig via internet of misschien een script)? Ik heb toch aardig wat keer op google gezocht maar ik heb eigenlijk niks kunnen vinden...
Bedankt!
Ik log zelf met websolarlog en met zonPhp. daarnaast ook nog heb ik met domoticz een script geschreven die de gegevens opslaat in domoticz. Websolarlog heeft wel het voordeel om ook naar Pvoutput te loggen.
zie www.roijmans.tk of www.roijmans.tk/websolarlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud9110
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-12-2022
Is er iemand die succesvol een SolarEdge modbus heeft geinstalleerd? Heb er een laten installeren, maar de waardes kloppen niet. SolarEdge heeft er al naar gekeken (remote), maar zeggen dat alle instellingen kloppen.

Als ik zelf alles naloop (zover ik er vestand van heb) lijkt het ook te kloppen.

Het enige waar ik niet zeker van ben, zijn de fases L1 t/m L3, die je zowel links als rechts moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zit met een klein schoonheidsprobleempje in de data die SBFspot uitleest. Door een foutje in m'n netwerk heeft SBFspot vandaag de omvormer niet goed uitgelezen, met als gevolg dat er nauwelijks productie geregistreerd is.
Als ik mijn SMA Sunnyboy zelf uitlees, staan daar wel productiegegevens geregistreerd.

Hoe kan ik SBFspot daarom forceren om voor een specifieke dag de data opnieuw op te halen uit de omvormer?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Laatst online: 15:30
Vraagje, ik wou eigenlijk middels ofwel de raspberry PI ofwel een ubuntu server de data van mijn PV binnen halen. Ik had SBFspot in gedachten, ik heb alleen de nieuwe versie van de SMA Omvormer de SB3.0. Deze heeft geen bluetooth meer maar alleen ethernet en wifi.

Kan dit nog steeds met sbfspot? Of wat is de meest handige manier om dit nu voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sbfspot werkt ook via het netwerk.
Heb je al een pi? Anders stel ik het ff voor je in op afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Laatst online: 15:30
Okay dat wist ik niet, ja ik heb de PI draaien.

Ik doe je wel even prive bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 23:02

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Het lijkt erop of weer een cloudopslag ter ziele is gegaan.
Op https://www.suntrol-portal.com/ verschijnt al dagen een onderhoudsbericht. Gelukkig log ik ook naar mijn eigen Nas en PvOutput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gewooneu
  • Laatst online: 24-09-2021
Beste zonnepaneel goeroes. Vorig jaar hebben jullie me erg goed geholpen met informatie omtrent zonnepanelen. op dit moment heb ik 12 indakzonnepanelen met een Growatt 3000 omvormer. Hier kon ik helaas niet aan ontkomen, omdat dit via het nieuwbouw huis werd geleverd. Afgelopen jaar hebben de panelen hun werk goed gedaan. Via de afrekening zag ik dat ik energieneutraal ben.
Wat ik me wel afvroeg, is dat het systeem met het nieuwbouw huis is geleverd, maar dat ik op dit moment verder geen inzage heb, wanneer er een paneel defect zou raken. Heb dus totaal geen monitoring.
Mogelijk kunnen jullie mij adviseren wat ik het best kan doen om het alsnog te kunnen monitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
gewooneu schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:12:
Beste zonnepaneel goeroes. Vorig jaar hebben jullie me erg goed geholpen met informatie omtrent zonnepanelen. op dit moment heb ik 12 indakzonnepanelen met een Growatt 3000 omvormer. Hier kon ik helaas niet aan ontkomen, omdat dit via het nieuwbouw huis werd geleverd. Afgelopen jaar hebben de panelen hun werk goed gedaan. Via de afrekening zag ik dat ik energieneutraal ben.
Wat ik me wel afvroeg, is dat het systeem met het nieuwbouw huis is geleverd, maar dat ik op dit moment verder geen inzage heb, wanneer er een paneel defect zou raken. Heb dus totaal geen monitoring.
Mogelijk kunnen jullie mij adviseren wat ik het best kan doen om het alsnog te kunnen monitoren?
Zoek even in het topic.
Volgens mij zijn er mensen bezig geweest om hun Growatt te monitoren met een Raspberry

2250 WP Zuid PVoutput

Pagina: 1 ... 33 ... 48 Laatste