Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

CodeIT schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:51:
@ThinkPad Voor GoodWe zit je volgens mij vast aan webscrapen, bijvoorbeeld: https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput. Ik ga zelf dit script aanpassen zodat deze ook de data over MQTT published.
WebScrapen?? Goodwe Portal heeft gewoon REST services. Er is gewoon een API om de data uit te lezen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-07 13:50
Liefste lees ik de omvormer lokaal uit,
Voorkeur voor Wifi of serial port (r232) ?
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:36:
@ThinkPad
SMA, Hosola, Stecagrid, Omnik, SolarEdge.
Ginlong uitlezen doe ik ook lokaal met een polling script

Fronius kun je uitlezen met een http call geloof ik

[ Voor 61% gewijzigd door TWyk op 06-04-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:22
TWyk schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:10:
[...]

Voorkeur voor Wifi of serial port (r232) ?
Dat maakt mij niet uit, als ik maar de mogelijkheid om het lokaal uit de omvormer te halen zonder afhankelijk van een externe portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

ThinkPadd schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:16:
[...]

Dat maakt mij niet uit, als ik maar de mogelijkheid om het lokaal uit de omvormer te halen zonder afhankelijk van een externe portal.
GoodWe moet iets van een USB -> Ethernet omvormer te koop hebben. Heb daar zelf nog niet naar gekeken. Maar als ik een keus had gehad (was onderdeel van het project nieuwbouwhuis), had ik geen GoodWe genomen. Ze zijn erg beschermend over hun protocol.
Standaard zal een Goodwe omvormer enkel verbinding kunnen maken via WiFi met de Goodwe-power.com website. Niet ideaal dus.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Sircuri schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:10:
[...]

WebScrapen?? Goodwe Portal heeft gewoon REST services. Er is gewoon een API om de data uit te lezen.
Script wat ik postte doet aan soort van scraping. De JSON endpoint geeft volgens mij alleen huidige opwek + totale opwek weer.
Heb jij meer info over de API? Als ik hier alle info uit kan halen gebruik ik dat liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

CodeIT schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:31:
[...]

Script wat ik poste doet aan soort van scraping. De JSON endpoint geeft volgens mij alleen huidige opwek + totale opwek weer.
Heb jij meer info over de API? Als ik hier alle info uit kan halen gebruik ik dat liever.
Klopt, je kan alleen je huidige output, dagstand en totaal opvragen via de REST calls inderdaad. Wil je ook je stroom e.d. kunnen opvragen, zal dat inderdaad via een web-scrape moeten.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Voor eenieder die zich afvraagt met wat voor frequentie je zou willen loggen, hierbij wat plaatjes uit mijn logging waarbij je heel mooi kunt zien wat een dag als vandaag (niet te warm, flinke wolken met af en toe ineens veel zon) met de opbrengst doet.

Logging is op basis van kwh-meters in de meterkast die ik per seconde uitlees, productie vloog vandaag in no-time lekker heen en weer tussen de 1000 en 4000 Watt.

2017-04-10 Wolken/pieken

En deze binnen 1 minuut:
2017-04-10 Wolken/pieken 1 minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TWyk schreef op donderdag 6 april 2017 @ 13:01:
[...]
Zit er een wifi antenne op je Zeverlution?

Van de zeverlution site:

[...]

https://www.zeversolar.com/service/faq/

Als je inverter is uitgerust met wifi (combox) dan kun je op hun portal terecht voor standaard logging of een 'eigen' (gekopieerde) oplossing gebruiken om te loggen naar iets als pvoutput. Als je omvormer geen wifi heeft dan heb je vermoedelijk nog iets van extra hardware nodig.
De omvormer heeft zowel wifi als een utp aansluiting, loggen naar zevercloud gaat goed, nu zoek ik nog een oplossing om dit alles het liefst automatisch naar pvoutput te leiden, graag zou ik hier info over willen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Verwijderd schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:19:
[...]
De omvormer heeft zowel wifi als een utp aansluiting, loggen naar zevercloud gaat goed, nu zoek ik nog een oplossing om dit alles het liefst automatisch naar pvoutput te leiden, graag zou ik hier info over willen krijgen
Ik zou dit even proberen bij Zeverlution als je wat scripting (obv bestaande pvoutput logging scripts) geen probleem vindt:
We can provide our communications protocol to our customers to develop their own monitoring system.
Als je de API calls van Zeverlution hebt om de inverter te benaderen is het aanpassen van een bestaand script wel te doen.

Alternatief zijn er mogelijkheden om met apart aan te schaffen hardware (bijvoorbeeld een Youless) je opbrengsten lokaal te registreren en loggen.

Ik vond ergens een API (zie ook even je DM) die je in een script op je computer (of een raspberry of zoiets) kan toepassen maar ik weet niet of dat is wat je zoekt
Voorbeeldje:
http://solarcloud.zeverso...y=ZGVtb0BkZ*****vbV8zNg==

[ Voor 20% gewijzigd door TWyk op 11-04-2017 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TWyk schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:32:
[...]

Ik zou dit even proberen bij Zeverlution als je wat scripting (obv bestaande pvoutput logging scripts) geen probleem vindt:

[...]

Als je de API calls van Zeverlution hebt om de inverter te benaderen is het aanpassen van een bestaand script wel te doen.

Alternatief zijn er mogelijkheden om met apart aan te schaffen hardware (bijvoorbeeld een Youless) je opbrengsten lokaal te registreren en loggen.

Ik vond ergens een API (zie ook even je DM) die je in een script op je computer (of een raspberry of zoiets) kan toepassen maar ik weet niet of dat is wat je zoekt
Voorbeeldje:
http://solarcloud.zeverso...y=ZGVtb0BkZ*****vbV8zNg==
Dit werkt inderdaad als ik mijn api hierin plaats krijg ik de gevraagde data te zie ( overvieuw) in dit geval, nu nog een scripje maken zodat dit via een raspberry pi in domoticz gelezen kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:28
edit:

overbodige post, inhoud was al weer achterhaald...

[ Voor 95% gewijzigd door A3-D op 18-04-2017 02:26 . Reden: Achterhaalde info ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
AUijtdehaag schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:36:
@ThinkPad
SMA, Hosola, Stecagrid, Omnik, SolarEdge.
Kan allemaal icm script
SMA - SBFspot
Hosola/Omnik - Hosola data logger - omnik data logger Github
Stecagrid - php script anton boonstra
SolarEdge - zie topic

En ik zal er vast nog een paar vergeten zijn. :D
Maar MID gecertificeerde kWh meter en youless is het nauwkeurigste.
Alle omvormers wijken wel iets af, van wat er werkelijk door je draadjes gaat.
Ik ben niet zo'n crack op het gebied van programmeren en zou graag met een up to date script de data van mijn Omnik converters uit willen lezen met behulp van mijn Synology NAS en dan vervolgens door laten sturen naar PVOutput. Ik heb het nu deels werkend met een simpel script die ik handmatig heb aangemaakt als taak. Om de 5 minuten leest hij een inverter uit die dan wat data naar PVoutput stuurt. Echter mis ik een aantal waardes die ik op het Omnik portal wel zie (voltage, temperatuur, enz.). Omdat er inmiddels heel wat verouderde scripts in omloop zijn, en mijn WiFi kits van de Omnik beginnen met het serienummer 160 denk ik dat ik niet zoveel kan met het verouderde script van Wouter. Is er iemand die mij verder op weg kan helpen?

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.26 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V153 - CT003 V117 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kent iemand een betaalbare DIN-rail kWh-meter die maar één richting optelt (productie)?
Ik werd door @AUijtdehaag gewezen op de Finder 7E.23.8.230.0010 die dat kan, maar de goedkoopste is €59. Best een stevige prijs, gezien er ook nog een YouLess bij moet :P
In de YouLess-webshop bieden ze ook een kWh-meter aan: link, maar ik weet niet of die voor beide richtingen pulst.

Reden waarom ik dit zoek, is omdat ik in topics hier wel eens gelezen heb dat het (kleine) eigenverbruik van de omvormer ook gezien wordt door de meter en hij daar ook pulsjes voor geeft en dat in je PVoutput logging terechtkomt als productie, terwijl het eigenlijk consumptie is.

Als ik dat kan voorkomen dan zou dat fijn zijn, maar ik ben er nog niet over uit of ik daar 40 euro meerprijs voor over heb voor een dure Finder.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 18-04-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Ik had zojuist al gereageerd in je eigen topic :) . De kWh-meter die ik toendertijd (2014) tezamen met de Youless kocht telt (helaas) inderdaad terug.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:56
@ThinkPad welke omvormer heb je? Mijn Hosola verbruikt 0,0 als de zon er niet is dus ik heb daar bijvoorbeeld al geen last van.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De Chinese kWh meter van de youless website geeft pulsen af in de verkeerde richting.
Alsook een Chinese XCsource. https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=43868&sid=40067
Maar @ThinkPad is zo handig dat hij ook wel een kWh-meter met Modbus kan nemen. Dan heeft hij het zelf in de hand, dmv scripting en uploaden naar pvoutput. ;)

[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-04-2017 17:38 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mattie112 schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:03:
@ThinkPad welke omvormer heb je? Mijn Hosola verbruikt 0,0 als de zon er niet is dus ik heb daar bijvoorbeeld al geen last van.
Hij hangt er nog niet (waarschijnlijk wordt de set rond half mei geinstalleerd), maar gaat een Goodwe GW3000-NS worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:56:
Kent iemand een betaalbare DIN-rail kWh-meter die maar één richting optelt (productie)?
Kijk eens op https://www.elektramat.nl...t-componenten/kwh-meters/ of https://www.kwhmeter.nl/1-fase-kwh-meters

Wil je pulsen tellen, of iets slimmers dat je bijvoorbeeld via RS485/Modbus uit kunt lezen?

Eastron SDM120 kan via Modbus en is een stuk betaalbaarder (ca 40-50 euro, ik kan me overigens herinneren dat ze vorig jaar 30-40 waren, dus misschien met wat zoeken nog wel ergens goedkoper te vinden).

Ik heb zelf de SDM220 in gebruik en heb er geen problemen mee, werkt feilloos. Zowel de 120 als de 220 hebben onafhankelijke tellers per richting.

[ Voor 4% gewijzigd door ocaj op 18-04-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Nu online
Let er bij een S0-pulsteller op dat je er een neemt met een resolutie van minimaal 1000 pulsen/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Contact gehad met YouLess en gevraagd hoe de DIN-rail kWh-meter in hun webshop hiermee omgaat:
We hebben in de loop van de tijd gemerkt dat het vrij 'gebruikelijk' lijkt te zijn in de wereld van kWh meters, dat er maar 1 richting op geteld wordt. Wanneer de stroom de andere kant op stroomt, dan wordt deze dan ook als positief geteld. Dit is ook het geval met de kWh meters die wij in de webshop hebben.

We hebben een enkele gebruiker meegemaakt waarbij het verbruik van de omvormer (wanneer de zon onder is) dan helaas als opwekking geteld wordt. Voor zover wij kunnen beoordelen komt dat echter maar zelden voor; de meeste (moderne) omvormers schakelen zichzelf wel volledig af wanneer er geen stroom meer is van de zonnepanelen.
Ik heb hier nog een analoge meter liggen, een 'Dengli DEM015s'. Die heeft een pulsled en een S0-uitgang die 0,5Wh/imp doet, oftewel 2000 pulsen per kWh. Ik ga het eerst daar eens mee proberen met een YouLess aan de S0-uitgang gesoldeerd.

@ocaj RS485 is ook wel grappig, maar aan pulsen tellen (met een YouLess om te uploaden naar PVoutput) heb ik genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Laatst online: 11:59
Eastron sdm120 kun je rechtstreeks bij de fabrikant bestellen voor 24 dollar...
Heb er nu vier van in gebruik (modbus nog niet aangesloten maar s0 werkt ook prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:57
PVO upload via youless ligt eruit bij mij... meer mensen last van?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
S0epkip schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:15:
PVO upload via youless ligt eruit bij mij... meer mensen last van?
Ik dacht die maakt een geintje....maar inderdaad ook bij mij ligt de opwek upload eruit, sinds 9.40 uur
Vreemde is dat het verbruik wel netjes doorloopt op pvoutput.
Edit: 10.20: verbruik upload is ook gestopt.

Edit: ook bij 3 andere systemen met een youless die ik "ken""

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Nu online
Yep. Bij mij ook. Sinds 09:40 geen upload meer. De Youless zelf doet het nog wel. Zie ook het Youless-topic.

[ Voor 42% gewijzigd door Aegle op 21-04-2017 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:27

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sinds gisteren heb ik hier thuis ook PV op het dak, met een omvormer van Omnik (een Omnik 5K TL2).

Deze omvormer heeft een WiFi-module, maar die lijkt vrij brak geschreven te zijn en ondersteunt geen WPA2-Enterprise. Ik kan hem dus niet verbinden met mijn WiFi-netwerk. Weet iemand toevallig van een firmwareupgrade of iets dergelijk waarmee dit alsnog kan? De website van Omnik is niet erg duidelijk.

Het liefst zou ik hem gewoon bedraad aansluiten. Die omvormer hangt vast aan de muur en gaat nergens naartoe, dus WiFi is onzinnig voor zoiets imo. Het lijkt er echter op dat ik daarvoor een aparte module moet kopen.

Als laatste zou ik de data graag zelf verwerken (ipv via het online systeem van Omnik). Ik log het stroomverbruik al via de meter maar aangezien de omvormer aan 'onze kant' aangesloten zit, kun je daarmee niet de opbrengst van de panelen zelf zien. Je ziet alleen het netto verbruik. Deze data van de meter wordt gelogd in InfluxDB en valt te bekijken via Grafana. Ik zou de data van de omvormer daar graag bij hebben.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Compizfox schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 15:31:
Sinds gisteren heb ik hier thuis ook PV op het dak, met een omvormer van Omnik (een Omnik 5K TL2).

Deze omvormer heeft een WiFi-module, maar die lijkt vrij brak geschreven te zijn en ondersteunt geen WPA2-Enterprise. Ik kan hem dus niet verbinden met mijn WiFi-netwerk. Weet iemand toevallig van een firmwareupgrade of iets dergelijk waarmee dit alsnog kan? De website van Omnik is niet erg duidelijk.
Moet een apparaat dat speciaal ondersteunen?
Een normaal WPA2 apparaat kan toch ook op een WPA2 enterprise netwerk worden aangesloten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

TWyk schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:05:
[...]

Moet een apparaat dat speciaal ondersteunen?
Een normaal WPA2 apparaat kan toch ook op een WPA2 enterprise netwerk worden aangesloten?!
Je hebt helemaal gelijk, maar de firmware van de WiFi-module van de omvormer is niet van al te hoge kwaliteit en ondersteunt alleen WPA-PSK. Ik heb in de webinterface simpelweg niet de mogelijkheid om voor WPA-Enterprise te kiezen.

Helaas komen dat soort dingen relatief vaak voor bij (niet al te beste) custom-ontwikkelde proprietaire software. Nintendo is er ook berucht om.

[ Voor 23% gewijzigd door Compizfox op 21-04-2017 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:36
Iemand een werkende info bron om SMAspot / SBFspot op raspberry aan de gang te krijgen? Met de info op de codeplex locatie kom ik niet ver... ik heb raapbian 4.4 reeds geinstallleeerd en met de bluetooth connectie de serienr kunnen achterhalen

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@NielsTn
Er staat toch gewoon een nederlandstalige handleiding van ondergetekende?
https://sbfspot.codeplex.com/documentation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Hier komen mijn S0-tellers vandaan : http://bg-etech.de/os/product_info.php?products_id=173
Deze tellen alleen in één ; richting. Zijn er ook met 2000 pulsen/kwh. Ik gebruik ze in mijn eigen log systeem op basis van de raspberry pi. Werkt nu ruim 2 jaar naar volle tevredenheid. : http://wiki.robotmc.be/index.php/Loggen_pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 14:28
Zijn er hier mensen met een Growatt omvormer?
http://server.growatt.com/panel.do geeft sinds vandag ineens 100 kWh meer aan dan op de omvormer staat.

Weet iemand bovendien hoe ik de opbrengst van de ingestelde 23ct in 19ct per kWh verander?
Het gaat niet via de site, de app of het wifi accesspoint.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 18:46:
@NielsTn
Er staat toch gewoon een nederlandstalige handleiding van ondergetekende?
https://sbfspot.codeplex.com/documentation
Er zijn vele manuals maar nog geen werkende. Jouw document loopt hier vanaf tar xvzf bij boost al 'vast'

Nu langzaam schot in zaak.... pfff

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 21-04-2017 19:37 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ThinkPadd schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 10:56:
Onderstaande DIN rail kWh meter kost maar 20 euro, ook verkrijgbaar via ebay en heeft 2000 pulsen per kWh. Werkt super en 's nachts geen enkele puls.
http://bg-etech.de/os/pro...ath/24_27/products_id/172

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 21-04-2017 19:39 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Compizfox schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 17:10:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar de firmware van de WiFi-module van de omvormer is niet van al te hoge kwaliteit en ondersteunt alleen WPA-PSK. Ik heb in de webinterface simpelweg niet de mogelijkheid om voor WPA-Enterprise te kiezen.

Helaas komen dat soort dingen relatief vaak voor bij (niet al te beste) custom-ontwikkelde proprietaire software. Nintendo is er ook berucht om.
Hier een on line reactie in van iemand in een thread die ook met en WPA enterprise netwerk bezig was:
https://www.zonnepanelen....allatie/view/post_id/2392

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

TWyk schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:43:
[...]

Hier een on line reactie in van iemand in een thread die ook met en WPA enterprise netwerk bezig was:
https://www.zonnepanelen....allatie/view/post_id/2392
Die thread kwam ik inderdaad ook tegen (enige relevante hit bij een Google-search op "Omnik TL2 WPA Enterprise") maar leert mij niks nieuws. Iemand geeft aan dat hij "WPA-Enterprise zeker niet verwacht", wat inderdaad klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
NielsTn schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:12:
[...]

Er zijn vele manuals maar nog geen werkende. Jouw document loopt hier vanaf tar xvzf bij boost al 'vast'

Nu langzaam schot in zaak.... pfff
En met raspbian light?
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

Al vele malen geinstalleerd volgens mijn handleiding, klopt 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Compizfox schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:55:
[...]

Die thread kwam ik inderdaad ook tegen (enige relevante hit bij een Google-search op "Omnik TL2 WPA Enterprise") maar leert mij niks nieuws. Iemand geeft aan dat hij "WPA-Enterprise zeker niet verwacht", wat inderdaad klopt.
Alleen zegt degene die eerst kwam met het vermelden van gewenste ondersteuning van de WPA enterprise netwerk ondersteuning in die thread (e bish) later met een reactie dat hij de wifi moduile aan de praat had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:55:
[...]

En met raspbian light?
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

Al vele malen geinstalleerd volgens mijn handleiding, klopt 100%
Intussen (15 minuten terug), operatie geslaagd, pa en ma content met Jsunnyreports :) kzal kijken of eea verbeterd kan worden, boots was hier de hick-up in het geheel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
NielsTn schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:20:
[...]

Intussen (15 minuten terug), operatie geslaagd, pa en ma content met Jsunnyreports :) kzal kijken of eea verbeterd kan worden, boots was hier de hick-up in het geheel
Mooi.
Nu nog even extended data instellen dus. (pvoutput donatie benodigd)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
SELECT dd.Timestamp,
dd.Name,
dd.Type,
dd.Serial,
dd.TotalYield AS V1,
dd.Power AS V2,
cons.EnergyUsed AS V3,
cons.PowerUsed AS V4,
spot.Temperature AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
spot.Udc1 AS V7,
spot.Udc2 AS V8,
spot.Pdc1 AS V9,
spot.Pdc2 AS V10,
NULL AS V11,
NULL AS V12,
dd.PVoutput
FROM vwDayData AS dd
LEFT JOIN vwAvgSpotData AS spot
ON dd.Serial = spot.Serial AND dd.Timestamp = spot.Nearest5min
LEFT JOIN vwAvgConsumption AS cons
ON dd.Timestamp = cons.Nearest5min
ORDER BY dd.Timestamp DESC

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b06puibujez7h.jpg

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:29:
[...]

Mooi.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
SELECT dd.Timestamp,
dd.Name,
dd.Type,
dd.Serial,
dd.TotalYield AS V1,
dd.Power AS V2,
cons.EnergyUsed AS V3,
cons.PowerUsed AS V4,
spot.Temperature AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
spot.Udc1 AS V7,
spot.Udc2 AS V8,
spot.Pdc1 AS V9,
spot.Pdc2 AS V10,
NULL AS V11,
NULL AS V12,
dd.PVoutput
FROM vwDayData AS dd

[afbeelding]

;)
Pvoutput no way. Na jaren netjes gevoed te hebben krijg ik mn installatie niet meer gewijzigd terwijl ik alleen produktie upload. Ze zijn na klagen daar nu 3 systemen kwijt geraakt, ik heb mn eigen data nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:29:
[...]

Mooi.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
SELECT dd.Timestamp,
dd.Name,
dd.Type,
dd.Serial,
dd.TotalYield AS V1,
dd.Power AS V2,
cons.EnergyUsed AS V3,
cons.PowerUsed AS V4,
spot.Temperature AS V5,
spot.Uac1 AS V6,
spot.Udc1 AS V7,
spot.Udc2 AS V8,
spot.Pdc1 AS V9,
spot.Pdc2 AS V10,
NULL AS V11,
NULL AS V12,
dd.PVoutput
FROM vwDayData AS dd

[afbeelding]

;)
Beschik je toevallig ook over zo'n mooi script voor de Omnik in combinatie met een Synology NAS? Ik heb nu middels de taakplanner een script draaien die niet alle data uit de Omnik omvormer naar PVoutput stuurt . Mijn kennis schiet helaas tekort om iets dergelijks aan het huidige script toe te voegen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@A3-D
Ik vrees dat ik nog minder kennis heb.
Het is voor mij ook maar inkloppen/overtypen en kijken of het werkt. 8)
Heb je niets aan mattie112 zijn script, wat op basis van php werkt?
https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2017 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 23:04:
@A3-D
Ik vrees dat ik nog minder kennis heb.
Het is voor mij ook maar inkloppen/overtypen en kijken of het werkt. 8)
Heb je niets aan mattie112 zijn script, wat op basis van php werkt?
https://github.com/Mattie112/hosola-data-logger
Ik zou dat wel uit willen proberen, maar heb werkelijk waar geen idee hoe ik dat moet toepassen.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Nu online
Leuk projectje! ga ik bij gelegenheid eens naar kijken :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Ook interessant om te weten : moderne watertellers / gasmeters hebben een magneet op het telwerk. Met een hallsensor kan je deze dus uitlezen naar een raspberry of arduino. Daarnaast kan je ook heel eenvoudig temperaturen meten met de DS18B20 digitale sensor. Deze vindt je erg goedkoop op ebay (met inox huls en 1 meter kabel eraan). Deze sensoren hebben een uniek adres, op 1 pin van de pi of arduino kan je tientallen van deze sensoren aansluiten !
Nog wat info : http://wiki.robotmc.be/index.php/Datalogger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

TWyk schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:55:
[...]

Alleen zegt degene die eerst kwam met het vermelden van gewenste ondersteuning van de WPA enterprise netwerk ondersteuning in die thread (e bish) later met een reactie dat hij de wifi moduile aan de praat had gekregen.
Ja, dat is dan wel weer apart. Hij vertelt er alleen niet bij wat hij precies heeft gedaan. Mogelijk heeft ie gewoon een (extra?) WPA-PSK netwerk opgezet hiervoor.

Het enige wat ik anders kan bedenken is een firmwareupdate, maar daar kan ik niet echt iets over vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFinch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-07 15:41
Webjunkie schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 19:00:
Zijn er hier mensen met een Growatt omvormer?
http://server.growatt.com/panel.do geeft sinds vandag ineens 100 kWh meer aan dan op de omvormer staat.

Weet iemand bovendien hoe ik de opbrengst van de ingestelde 23ct in 19ct per kWh verander?
Het gaat niet via de site, de app of het wifi accesspoint.
Ja daar heb ik ook last van, ik heb ineens 4000Kwh meer dan een paar dagen geleden. alle grafieken staan van vorig jaar en de jaren ervoor op max wat de omvormer kan leveren. Klote dus.

Je 23 cent kan je wel via de webpagina aanpassen, ga naar de website

dan tab Usercenter, je krijgt dan een grafiek te zien en onderaan kan je persoonlijke gegevens wijzigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
MrFinch schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:27:
[...]

Ja daar heb ik ook last van, ik heb ineens 4000Kwh meer dan een paar dagen geleden. alle grafieken staan van vorig jaar en de jaren ervoor op max wat de omvormer kan leveren. Klote dus.
Ja, wel behoorlijk irritant.
Ik heb ze wel een mailtje gestuurd, maar ik ben bang dat dat vergeefse moeite is.

dan tab Usercenter, je krijgt dan een grafiek te zien en onderaan kan je persoonlijke gegevens wijzigen :)
Bedoel je op deze pagina?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9qsnnYW.png

Ik kan daar niet zo veel invullen en zelfs op het instellen van de tijdzone reageren de grafiekjes niet.
Met de app kan ik wel een bedrg instellen, maar als ik het dan wil saven krijg ik een error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFinch
[...]

Bedoel je op deze pagina?

[afbeelding]

Ik kan daar niet zo veel invullen en zelfs op het instellen van de tijdzone reageren de grafiekjes niet.
Met de app kan ik wel een bedrg instellen, maar als ik het dan wil saven krijg ik een error.
[/quote]

Nee die bedoel ik niet, daar kan je niets aanpassen volgens mij..
Als je ingelogd bent.. Bovenste tab Dashboard Plant User Center Setting Download
Kies User Center. Dan zie je je dagelijkse opbrengst, kijk onderaan de grafiek, daar zie je je Plant nummr staan en naam en dan helemaal achteraan 3 iconen. De middelste is Edit.
Pas je centjes aan en save :-)

Kom je er niet uit dan maak ik wel screenshots.

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Ik kan de icoontjes niet vinden op die pagina :'(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/40nsz85.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik wil ook mijn Omniksol apart gaan loggen.

Nu zie ik dat sommige mensen hem ook via de browser kunnen uitlezen met ip adres/js/status.js
Als ik deze intik krijg ik wel de vraag voor gebruikersnaam en wachtwoord, maar daarna krijg ik de melding dat de pagina niet bestaat.
Ik kan wel met het ip adres de pagina bekijken voor de wifi instellingen en firmware update.

Kan het zijn dat mijn wifi module te oud is om deze status uit te lezen?
Ik heb volgens mij 1 van de eerste versies. (Omvormer hangt er van 2012).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFinch
[quote]Webjunkie schreef op zondag 23 april 2017 @ 08:30:
Ik kan de icoontjes niet vinden op die pagina :'(

-----

Ik zie bij jou idd geen icoontjes, bij operating staan er bij mij 3 waarvan 1 edit
Ja sorry nu kan ik je niet helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Iig bedankt voor de poging :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Crxtreem schreef op zondag 23 april 2017 @ 13:55:
Ik wil ook mijn Omniksol apart gaan loggen.

Nu zie ik dat sommige mensen hem ook via de browser kunnen uitlezen met ip adres/js/status.js
Als ik deze intik krijg ik wel de vraag voor gebruikersnaam en wachtwoord, maar daarna krijg ik de melding dat de pagina niet bestaat.
Ik kan wel met het ip adres de pagina bekijken voor de wifi instellingen en firmware update.

Kan het zijn dat mijn wifi module te oud is om deze status uit te lezen?
Ik heb volgens mij 1 van de eerste versies. (Omvormer hangt er van 2012).
Zou gewoon moeten werken lijkt me, ook al geprobeerd met een andere browser? Als ik het ip adres aanhou die in mijn Omnik omvormer staat vermeld in de regel ipadres/js/status.js dan krijg ik een pagina met alle data van de omvormer en geen login scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het liefst zou ik hem gewoon bedraad aansluiten. Die omvormer hangt vast aan de muur en gaat nergens naartoe, dus WiFi is onzinnig voor zoiets imo. Het lijkt er echter op dat ik daarvoor een aparte module moet kopen.

Als laatste zou ik de data graag zelf verwerken (ipv via het online systeem van Omnik). Ik log het stroomverbruik al via de meter maar aangezien de omvormer aan 'onze kant' aangesloten zit, kun je daarmee niet de opbrengst van de panelen zelf zien. Je ziet alleen het netto verbruik. Deze data van de meter wordt gelogd in InfluxDB en valt te bekijken via Grafana. Ik zou de data van de omvormer daar graag bij hebben.
Toch even een klein bumpje. Iemand die iets weet van een firmwareupdate?

Zo niet, dan moet ik maar zo'n Ethernetkaartje nemen. De laatste vraag is soort van beantwoord door de posts hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Compizfox schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:31:
[...]

Toch even een klein bumpje. Iemand die iets weet van een firmwareupdate?
Misschien morgen even bellen met Omnik Benelux? Op de website van Omnik kom ik ook niets tegen als het gaat om firmwares. Lijkt wel of deze niet publiekelijk beschikbaar zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
A3-D schreef op zondag 23 april 2017 @ 20:22:
[...]

Zou gewoon moeten werken lijkt me, ook al geprobeerd met een andere browser? Als ik het ip adres aanhou die in mijn Omnik omvormer staat vermeld in de regel ipadres/js/status.js dan krijg ik een pagina met alle data van de omvormer en geen login scherm.
Ik heb het op een mac en een windows 10 laptop geprobeerd.
Ook in diverse browsers.

Misschien dat java aan moet staan, of moet ik dan een melding krijgen van java?

Ik heb wel een interne WIFI module, weet niet of dat nog uit kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:59
MrFinch schreef op zaterdag 22 april 2017 @ 16:27:

Ben dan toch wel blij dat ik handmatig iedere maand de maandopbrengst in een excel wegschrijf. Had direct al niet al te veel vertrouwen in die Growatt site (ging toen ook nog wel eens plat)..

Helaas is het dupliceren naar pvoutput mij nooit gelukt, en een snelle google zoektocht leert dat er eigenlijk niemand actueel meer mee bezig is. Toch wel jammer, maar misschien kan Growatt het nog weer corrigeren

[ Voor 37% gewijzigd door DutX op 24-04-2017 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webjunkie
Def1ant schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:44:
[...]

Ben dan toch wel blij dat ik handmatig iedere maand de maandopbrengst in een excel wegschrijf. Had direct al niet al te veel vertrouwen in die Growatt site (ging toen ook nog wel eens plat)..
Als je de maandopbrengst exporteert dan staan de dagopbrengsten wel goed.
Alleen bij het optellen gaat er iets fout op de site.

Mocht je een manier vinden om alles zelf te loggen dan hoor ik graag hoe je het hebt gedaan.

Ik ben een beetje aan het kl.. aanrommelen met dit script maar om eoa reden wil het uploaden naar pvoutput niet lukken.
In het script moet ik deze variable invullen PVOUTPUTSID="<your PVOutput SID>" maar ik kan dat nergens terugvinden.

Iemand een idee?

:F Ik ben officieel dom ;( 8)7

Maar 't is wel gelukt 8)

[ Voor 29% gewijzigd door Webjunkie op 25-04-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 14:26
Algemene vraag...
Kan je jSunnyReports ook lokaal draaien op de PI?
Van alle interfaces lijkt me jSunnyReports één van de mooiste en handigste.

Enkel vind ik niet echt terug in de wiki als je het ook lokaal op een pi kunt draaien.
Iemand ervaringen mee? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-08 07:28
Hallo,

Ik heb een probleem.

Ik log al een jaar of 2.5 de opbrengsten voor van mijn zonnepanelen door de growatt inverter uit te lezen.
Dit doe ik door een raspberry pi aan de inverter te hangen met een RS232 to USB kabel.

Ik gebruik het volgende python script om de data uit te lezen en weg te schrijven naar een MySQL database.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
import MySQLdb
import subprocess
import logging
from configobj import ConfigObj
from pymodbus.client.sync import ModbusSerialClient as ModbusClient

logging.basicConfig(format='%(asctime)s %(levelname)s:%(message)s',filename='debugger.log',level=logging.WARNING)
logging.info('Start Script')

pv_volts=0.0
pv_power=0.0
Wh_today=0.0
Wh_total=0.0
AC_volts=0.0

# Read data from inverter
try:
        inverter = ModbusClient(method='rtu', port='/dev/ttyUSB'+'0', baudrate=9600, stopbits=1, parity='N', bytesize=8, timeout=1)
        connected = inverter.connect()
except:
        logging.warning('Connect Failed')

if connected:
        logging.info('Connected')
        rr = inverter.read_input_registers(1,30)
        inverter.close()
        succes = False
        try:
                value=rr.registers[2]
                pv_volts=(float(value)/10) # dc volts
                value=rr.registers[11]
                pv_power=(float(value)/10) # power ac to net
                value=rr.registers[26]
                Wh_today=(float(value)/10) # total energy today
                value=rr.registers[28]
                Wh_total=(float(value)/10) # total energy all time
                succes = True
        except:
                logging.info('register empty')

#value=rr.registers[13]
        #AC_volts=(float(value)/10) # volts ac

#print 'pv_volts %s' %pv_volts
        #print 'pv_power %s' %pv_power
        #print 'kWh_today %s' %Wh_today
        print 'kWh_total %s' %Wh_total
        #print 'AC_volts %s' %AC_volts
        if (succes and  (Wh_total>1)):
                logging.info('add entry to db')
                #make connection with db
                db = MySQLdb.connect(host="localhost", user="u", passwd="pw", db="dbnaam")

#create cursor
                cur = db.cursor()

#insert values in db
                with db:
                        cur.execute ("""INSERT INTO Pv_data (currentpower,dag,totaal,voltage)
                                values(%s,%s,%s,%s)""",(pv_power,Wh_today,Wh_total,pv_volts))

cur.close()

db.close()
        else:
                logging.info('No entry for db')
else:
        logging.warning('Not connected')

logging.info('Einde Script')

Ik log 4 waarde (ac_voltage, DC power, opgewekte energie dag, opgewekt totaal sinds installatie.

Vervolgens gebruik ik de data op een website om dag, maand, jaar totalen weer te geven. Dit reken ik uit door totaal opgewekt op 2 momenten van mekaar te trekken.

Dit heeft 2.5 jaar perfect gewerkt. Tot dat afgelopen zaterdag op zondag opeens het totaal opgewekte energie attribuut is gereset. Deze was eind van 13-05-2017 6553.5 KWh en aan het begin van 14-05-2017 0KWH.
Hierdoor gaan al mijn totaal berekeningen naar de knoppe, omdat ik nu een hoger getal van een lager getal zit af te trekken. Dit kan natuurlijk wel recht gescript worden, maar niet heel mooi.

Dus heeft iemand een idee waarom de totaal opgewekte energie opeens gereste is naar 0?
Er zijn geen gekke dingen met de Inverter of panelen gebeurd.

Overigens geeft het schermpje op de inverter nog wel de goede waarde aan.

Ik snap er zelf niks van, wie helpt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
MaartenBW schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:15:
Hallo,

Ik heb een probleem.

Ik log al een jaar of 2.5 de opbrengsten voor van mijn zonnepanelen door de growatt inverter uit te lezen.
Dit doe ik door een raspberry pi aan de inverter te hangen met een RS232 to USB kabel.

Ik gebruik het volgende python script om de data uit te lezen en weg te schrijven naar een MySQL database.
Python:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
#!/usr/bin/env python
# -*- coding: utf-8 -*-
import MySQLdb
import subprocess
import logging
from configobj import ConfigObj
from pymodbus.client.sync import ModbusSerialClient as ModbusClient

logging.basicConfig(format='%(asctime)s %(levelname)s:%(message)s',filename='debugger.log',level=logging.WARNING)
logging.info('Start Script')

pv_volts=0.0
pv_power=0.0
Wh_today=0.0
Wh_total=0.0
AC_volts=0.0

# Read data from inverter
try:
        inverter = ModbusClient(method='rtu', port='/dev/ttyUSB'+'0', baudrate=9600, stopbits=1, parity='N', bytesize=8, timeout=1)
        connected = inverter.connect()
except:
        logging.warning('Connect Failed')

if connected:
        logging.info('Connected')
        rr = inverter.read_input_registers(1,30)
        inverter.close()
        succes = False
        try:
                value=rr.registers[2]
                pv_volts=(float(value)/10) # dc volts
                value=rr.registers[11]
                pv_power=(float(value)/10) # power ac to net
                value=rr.registers[26]
                Wh_today=(float(value)/10) # total energy today
                value=rr.registers[28]
                Wh_total=(float(value)/10) # total energy all time
                succes = True
        except:
                logging.info('register empty')

#value=rr.registers[13]
        #AC_volts=(float(value)/10) # volts ac

#print 'pv_volts %s' %pv_volts
        #print 'pv_power %s' %pv_power
        #print 'kWh_today %s' %Wh_today
        print 'kWh_total %s' %Wh_total
        #print 'AC_volts %s' %AC_volts
        if (succes and  (Wh_total>1)):
                logging.info('add entry to db')
                #make connection with db
                db = MySQLdb.connect(host="localhost", user="u", passwd="pw", db="dbnaam")

#create cursor
                cur = db.cursor()

#insert values in db
                with db:
                        cur.execute ("""INSERT INTO Pv_data (currentpower,dag,totaal,voltage)
                                values(%s,%s,%s,%s)""",(pv_power,Wh_today,Wh_total,pv_volts))

cur.close()

db.close()
        else:
                logging.info('No entry for db')
else:
        logging.warning('Not connected')

logging.info('Einde Script')

Ik log 4 waarde (ac_voltage, DC power, opgewekte energie dag, opgewekt totaal sinds installatie.

Vervolgens gebruik ik de data op een website om dag, maand, jaar totalen weer te geven. Dit reken ik uit door totaal opgewekt op 2 momenten van mekaar te trekken.

Dit heeft 2.5 jaar perfect gewerkt. Tot dat afgelopen zaterdag op zondag opeens het totaal opgewekte energie attribuut is gereset. Deze was eind van 13-05-2017 6553.5 KWh en aan het begin van 14-05-2017 0KWH.
Hierdoor gaan al mijn totaal berekeningen naar de knoppe, omdat ik nu een hoger getal van een lager getal zit af te trekken. Dit kan natuurlijk wel recht gescript worden, maar niet heel mooi.

Dus heeft iemand een idee waarom de totaal opgewekte energie opeens gereste is naar 0?
Er zijn geen gekke dingen met de Inverter of panelen gebeurd.

Overigens geeft het schermpje op de inverter nog wel de goede waarde aan.

Ik snap er zelf niks van, wie helpt mij?
Is het niet zo dat je maar twee bytes inleest voor totaal opgewekte energie.
256*256=65536 gedeeld door tien = 6553,6 kWh

Je kunt het script even aanpassen door 6553,6 kWh op te tellen bij je totaal opgewekte energie.
Tot de volgen keer dan dat je weer 6553,6 kWh hebt opgewekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 16-09 19:18
TWyk schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:26:
[...]

Je kunt het script even aanpassen door 6553,6 kWh op te tellen bij je totaal opgewekte energie.
Houd dan ook een tellertje bij hoe vaak je dit getal er al bij optelt, voor over 2.5 jaar :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
TWyk schreef op maandag 15 mei 2017 @ 20:26:
[...]

Ja dat is het!! 8)7

Bedankt voor de uitleg, script is inmiddels aangepast, moest effe pielen om de data van 2 dagen in de db te corrigeren, maar inmiddels ook gelukt.
TD-er schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:03:
[...]

Houd dan ook een tellertje bij hoe vaak je dit getal er al bij optelt, voor over 2.5 jaar :)
Thanks voor de tip, ga ik doen

[ Voor 17% gewijzigd door MaartenBW op 15-05-2017 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Het valt mij de laatste tijd op dat ik bijna dagelijks rond dezelfde tijd, namelijk om 19.10 uur, geen contact kan maken met de PV output server en krijg dan deze melding:

Resolving pvoutput.org... 45.56.66.169
Connecting to pvoutput.org|45.56.66.169|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 503 Service Unavailable
2017-05-17 19:10:10 ERROR 503: Service Unavailable.

Meer mensen last van? Vijftien minuten later kan ik hem wel weer handmatig toevoegen, maar het probleem komt op de één of andere manier dagelijks op dezelfde tijd terug? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
doe eens een DNS-flush op je computer en benader de site dan nogmaals.
Onder Windows is dat
ipconfig /flushdns

Waar ik aan zit te denken is namelijk dat DNS-data een TTL heeft, waarbij 86400 seconden een heel standaard waarde is.
Als de DNS daarvan slecht bereikbaar is, krijg je altijd rond dezelfde tijd dat je DNS-cache niet meer actueel is (TTL verlopen) en dan krijg je altijd rond dezelfde tijd problemen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
TD-er schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 21:35:
doe eens een DNS-flush op je computer en benader de site dan nogmaals.
Onder Windows is dat
ipconfig /flushdns

Waar ik aan zit te denken is namelijk dat DNS-data een TTL heeft, waarbij 86400 seconden een heel standaard waarde is.
Als de DNS daarvan slecht bereikbaar is, krijg je altijd rond dezelfde tijd dat je DNS-cache niet meer actueel is (TTL verlopen) en dan krijg je altijd rond dezelfde tijd problemen.
Helaas heeft dit niet geholpen, zojuist wederom om 19.10 uur dezelfde melding.

Resolving pvoutput.org... 45.56.66.169
Connecting to pvoutput.org|45.56.66.169|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 503 Service Unavailable
2017-05-18 19:10:11 ERROR 503: Service Unavailable.

Ik ga de ontwikkelaar van PV Output maar eens een mailtje sturen, ik denk namelijk dat het iets aan de serverzijde is.

[ Voor 12% gewijzigd door A3-D op 18-05-2017 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
A3-D schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 19:24:
[...]
ik denk namelijk dat het iets aan de serverzijde is.
Dan zouden er wel meer tweakers dit probleem opmerken denk ik.
Het lijkt me eerder iets wat gescheduled is op jou PC of jullie netwerk zonder dat je je daar van bewust bent.
Een virusscan, een backupactie of een update of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een sync met veel upload op je eigen verbinding zou inderdaad best wel een dergelijk gedrag kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je een 503 terugkrijgt dan krijg je gewoon een volledig antwoord van de server, enkel is het een antwoord dat je request niet verwerkt kan worden. Maar dan heeft het dus sowieso niets met je internetverbinding of DNS of iets dergelijks te maken.

Enige wat je zelf kan doen is checken of de requests op dat tijdstip die mis gaan inhoudelijk hetzelfde zijn als request eromheen die wel goed gaan. Als dat het geval is moet je echt bij pvoutput zijn inderdaad. Maar sowieso, een 503 is eigenlijk ook een error die een API niet hoort te geven als er geen issue is aan de serverkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Iemand al een pvout gevonden die werkt met een nieuwe omnik met sn 402? heb er een gevonden maar dat is een csv output :P:?

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 19:45
MaartenBW schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:09:
[...]

Ja dat is het!! 8)7

Bedankt voor de uitleg, script is inmiddels aangepast, moest effe pielen om de data van 2 dagen in de db te corrigeren, maar inmiddels ook gelukt.

[...]

Thanks voor de tip, ga ik doen
Die Growatt dingen houden de total bij in 4 bytes, en je leest er inderdaad 2 uit. Geen idee in welke registers precies (ik lees het ding uit via zijn Wifi module), maar je gebruikt nu alleen registers[28]. Kijk eens in registers[29] (of misschien registers[27]), vermoedelijk staats daar de waarde 1. Deze kun je dan gewoon meenemen in je calculatie. Dus zoiets:

code:
1
                value=rr.registers[28] + (65536 * rr.registers[29])

Dan hoef je over 2,5 jaar niet weer je database te herstellen :)

Edit : volgens dit document moet je inderdaad 29 hebben (dus niet 27).

[ Voor 8% gewijzigd door DigiK-oz op 19-05-2017 07:04 ]

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
ik222 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:35:
Als je een 503 terugkrijgt dan krijg je gewoon een volledig antwoord van de server, enkel is het een antwoord dat je request niet verwerkt kan worden. Maar dan heeft het dus sowieso niets met je internetverbinding of DNS of iets dergelijks te maken.

Enige wat je zelf kan doen is checken of de requests op dat tijdstip die mis gaan inhoudelijk hetzelfde zijn als request eromheen die wel goed gaan. Als dat het geval is moet je echt bij pvoutput zijn inderdaad. Maar sowieso, een 503 is eigenlijk ook een error die een API niet hoort te geven als er geen issue is aan de serverkant.
Het script wat om mijn Synology NAS draait stuurt elke 5 minuten de gegevens van mijn 2 omvormers naar PVOutput (het zijn 2 afzonderlijke scripts waarbij elk script de gegevens upload voor een afzonderlijk system ID).

Alle andere requests gaan wel gewoon goed, alleen die om 19.10 uur niet en voor zover ik na kan gaan is er verder niets wat om 19.10 uur verantwoordelijk is voor dit probleem. Vreemd, ik heb het ook even voorgelegd aan PVOutput, misschien dat zij dit (h)erkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Hmmm, twee afzonderlijke scripts. Wellicht gaat het dan mis omdat ze op exact hetzelfde moment de API aanroepen.

Probeer eens om 1 script bijvoorbeeld eerst een sleep van 10 seconden te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:14
Ik zie deze errors ook vaak voorbij komen in het error log van mijn PVOutput uploader. Ik had er alleen geen timestamps bij gezet 8)7 nu dus even aangepast. Vanavond om 19:10 weten we of ik hetzelfde probleem ervaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenBW
DigiK-oz schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 06:49:
[...]

Die Growatt dingen houden de total bij in 4 bytes, en je leest er inderdaad 2 uit. Geen idee in welke registers precies (ik lees het ding uit via zijn Wifi module), maar je gebruikt nu alleen registers\[28]. Kijk eens in registers\[29] (of misschien registers\[27]), vermoedelijk staats daar de waarde 1. Deze kun je dan gewoon meenemen in je calculatie. Dus zoiets:

code:
1
                value=rr.registers[28] + (65536 * rr.registers[29])

Dan hoef je over 2,5 jaar niet weer je database te herstellen :)

Edit : volgens dit document moet je inderdaad 29 hebben (dus niet 27).
Bedankt voor deze tip en document

De nummers klopte bij mij sowieso niet omdat ik inlas van [1,30] ipv [0,30], had dus offset van 1. Dit is nu gecorrigeerd:
code:
1
        rr = inverter.read_input_registers(0,30)

Als ik dan alle registers print krijg ik het volgende:

code:
1
[1, 0, 4433, 2884, 9, 0, 2459, 1847, 10, 0, 1974, 0, 4257, 5000, 2296, 19, 0, 4257, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 21, 1, 826]

Waarbij de laatste 826 dus de eerste byte is en de 1 de 2de. (of andersom :9 )

Dan wordt het dus precies omgekeerd van wat jij zei:

code:
1
value=rr.registers[29] + (65536 * rr.registers[28])

Maar bedankt voor je tip, dit heeft me super geholpen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Jerrythafast schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 08:09:
Ik zie deze errors ook vaak voorbij komen in het error log van mijn PVOutput uploader. Ik had er alleen geen timestamps bij gezet 8)7 nu dus even aangepast. Vanavond om 19:10 weten we of ik hetzelfde probleem ervaar.
En, en, en? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@A3-D Helaas helaas, geen problemen hier. Hij heeft het de hele dag foutloos gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Jerrythafast schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 22:02:
@A3-D Helaas helaas, geen problemen hier. Hij heeft het de hele dag foutloos gedaan.
Dat is het rare, de gehele dag gaat het bij mij ook foutloos, maar om 19.10 uur gaat het eenmalig mis... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
@A3-D ik ga toch jouw netwerk de schuld geven ;-) anders moet je je script even aanpassen zodat hij de foutpagina (en evt ook de http headers) in zijn geheel in een bestandje dumpt zodat je misschien kunt zien waar de melding vandaan komt. Je hebt nog 5,5 uur... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Jerrythafast schreef op zondag 21 mei 2017 @ 13:42:
@A3-D ik ga toch jouw netwerk de schuld geven ;-) anders moet je je script even aanpassen zodat hij de foutpagina (en evt ook de http headers) in zijn geheel in een bestandje dumpt zodat je misschien kunt zien waar de melding vandaan komt. Je hebt nog 5,5 uur... :9
Dat had ik graag gedaan, maar scripts zijn niet mijn ding zeg maar....geen idee hoe ik dat zou moeten bewerkstelligen. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
maar scripts zijn niet mijn ding zeg maar
Kan je ondanks dat misschien in je script wel een heel simpel print commando doen van de datum tijd en van parameters die je opstuurt?
Misschien is er een berekening of tellertje dat om 19:10 altijd een foutje oplevert in de parameters die je naar PV output stuurt. Bijvoorbeeld een nul waarde of zoiets.

Alternatief kun je mogelijk relevante script code hier posten en kunnen wij er misschien wel wat logging aan toevoegen?!

[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 22-05-2017 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
TWyk schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:29:
[...]

Kan je ondanks dat misschien in je script wel een heel simpel print commando doen van de datum tijd en van parameters die je opstuurt?
Misschien is er een berekening of tellertje dat om 19:10 altijd een foutje oplevert in de parameters die je naar PV output stuurt. Bijvoorbeeld een nul waarde of zoiets.

Alternatief kun je mogelijk relevante script code hier posten en kunnen wij er misschien wel wat logging aan toevoegen?!
Dit script heb ik geknipt en geplakt in de taakplanner van mijn Synology en in 2 aparte taken wordt er elke 5 minuten data doorgestuurd naar PVoutput.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter
content=$(wget --user XXXXX --password XXXXX http://192.168.X.XX/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get current power value, put all available values in array
set -- "$content" 
IFS=","; declare -a Array=($*) 

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account 
postdatastring="sid=XXXXX&key=hierstaatmijnAPI&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Zet in 1 van de 2 scrips eens de volgende regel bovenaan het script:

code:
1
sleep 10

Daarmee wordt 10 seconden gewacht waarmee je voorkomt dat beide scripts precies tegelijk uploaden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
A3-D schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:43:
[...]

Dit script heb ik geknipt en geplakt in de taakplanner van mijn Synology en in 2 aparte taken wordt er elke 5 minuten data doorgestuurd naar PVoutput.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
today=`date '+%Y%m%d'`
minute=`date '+%H:%M'`

# get most recent webdata from Hosola / Omnik inverter
content=$(wget --user XXXXX --password XXXXX http://192.168.X.XX/js/status.js -q -O - | sed -e 's/;/\n/g' | grep -e "^var" | grep -i webdata | sed -e 's/var webData=/,/g' | sed -e 's/"//g')

# get current power value, put all available values in array
set -- "$content" 
IFS=","; declare -a Array=($*) 

# post power value to pvoutput site, please change with correct sid and key from pvoutput.org account 
postdatastring="sid=XXXXX&key=hierstaatmijnAPI&v2=${Array[6]}&t=$minute&d=$today"

wget http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring
Je laatste regel even veranderen in dit, om logging aan te zetten:
Bash:
1
wget --content-on-error=on --save-headers=on -a wget-log.txt -O - https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?$postdatastring >> pvo-contents.txt

En dan om 19:11 kijken naar de laatste regels van wget-log.txt en pvo-contents.txt, bijvoorbeeld zo:
Bash:
1
2
tail -n 30 wget-log.txt
tail -n 30 pvo-contents.txt

[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 23-05-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Thanks @ik222 en @Jerrythafast, ik ga beide eens uitproberen. Via PVoutput heb ik ook inmiddels een reactie ontvangen en zij adviseerden het volgende:
There isn't any reason why it would fail at the exact time each day. Suggest you increase the connection/read timeout and add a retry function to re-upload failed attempts.
Dit zou denk ik ook wel moeten werken, maar weet niet precies hoe ik dat in het script moet verwerken.

Misschien een rare vraag, maar welke programmeertaal is het script eigenlijk geschreven? Misschien dat ik dan ook zelf wat gerichter op internet kan zoeken naar opdrachten en/of het schrijven/aanpassen van dergelijke scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Het zijn bash scripts.

Voor wat betreft een retry inbouwen, je moet dan twee dingen doen:
- Opvangen of de upload succesvol is (resultaat van de wget opvangen)
- Indien niet succesvol opnieuw proberen met een loop waarbij je bijvoorbeeld tussen elke poging 5 seconden wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
Tegenwoordig ook op eeen Windows installatie te gebruiken als je met de commando's wilt experimenteren:
http://www.zdnet.be/nieuw...e-linux-shell-windows-10/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
wget heeft volgens mij ook opties voor auto-retry. Maar ik zou eerst eens kijken wat logging oplevert, in plaats van het vrij lomp nog een keer te proberen als het weer niet lukt om 19:10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
Jerrythafast schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:32:
wget heeft volgens mij ook opties voor auto-retry. Maar ik zou eerst eens kijken wat logging oplevert, in plaats van het vrij lomp nog een keer te proberen als het weer niet lukt om 19:10...
True, vraagje, waar zet hij de logfiles neer zoals je hebt aangegeven in die wget aanpassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Euhm, dat weet ik eigenlijk niet... dat zul je in de handleiding van je NAS moeten opzoeken denk ik :? Ik gok /home/username maar dit ligt volledig aan hoe de NAS het script aftrapt. Als je zelf een directory weet waar je bij kunt komen kun je de logs natuurlijk daar naartoe laten schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Om hier even op terug te komen, ik heb gisteren Omnik gemaild of er misschien een firmwareupdate oid voor is. Het antwoord:
Hello

Google and Firefox browser are recommended, you can try again.
Ik verwachtte er al niet te veel van, maar toch... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Is er iemand die een handige manier heeft gevonden om oude data van de Growatt site te importeren naar PVoutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-09 19:45
Poe, lang geleden dat ik die Growatt site gebruikt heb, log inmiddels 1,5 jaar de boel buiten growatt om direct naar PVOutput..

Destijds kon ik de totalen in een excel sheet of CSV bestandje downloaden van de Growatt site, en die met wat knip en plakwerk naar PVOutput sturen. Maar ik heb dus geen idee of dat nog steeds mogelijk is.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:01
Onlangs heb ik een poging gedaan om mijn Hosola middels een script in de Taakplanner op mijn Nas uit te lezen en te uploaden naar PVoutput, maar tot nu toe is dit helaas nog niet gelukt.

Aan het script ligt het vlgs mij niet want als ik bijvoorbeeld de uploadregel uit dat script naar PVoutput, handmatig in de webbrowser plak krijg ik op PVoutput keurig een dataregel.

Het script handmatig in de Taakplanner activeren geeft ook geen resultaat, zelfs geen foutmelding of zo. Ik zie alleen dat het er elke vijf minuten een aktieregel is maar dat is ook het enige.

Het lijkt er op alsof de opdracht de Nas niet verlaat maar ergens blijft hangen. Het uitzetten van de firewall geeft geen verbetering. Verder is de Nas wel gewoon benaderbaar.

Iemand die een idee heeft wat ik wellicht fout doe.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 15-09 22:04
PeterZ(on) schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:19:
Onlangs heb ik een poging gedaan om mijn Hosola middels een script in de Taakplanner op mijn Nas uit te lezen en te uploaden naar PVoutput, maar tot nu toe is dit helaas nog niet gelukt.

Aan het script ligt het vlgs mij niet want als ik bijvoorbeeld de uploadregel uit dat script naar PVoutput, handmatig in de webbrowser plak krijg ik op PVoutput keurig een dataregel.

Het script handmatig in de Taakplanner activeren geeft ook geen resultaat, zelfs geen foutmelding of zo. Ik zie alleen dat het er elke vijf minuten een aktieregel is maar dat is ook het enige.

Het lijkt er op alsof de opdracht de Nas niet verlaat maar ergens blijft hangen. Het uitzetten van de firewall geeft geen verbetering. Verder is de Nas wel gewoon benaderbaar.

Iemand die een idee heeft wat ik wellicht fout doe.
Heeft de gebruiker die de taak uit moet voeren rechten om de taak te mogen uitvoeren ?
Lijkt erop of de rechten niet goed staan zodat het script niet gestart mag worden.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
MdO82 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:24:
[...]

Heeft de gebruiker die de taak uit moet voeren rechten om de taak te mogen uitvoeren ?
Lijkt erop of de rechten niet goed staan zodat het script niet gestart mag worden.
Daar had ik over gelezen dat je dat als "root" moet uitvoeren en dat heb ik dus gedaan. Maar is een idee om daar nog eens naar te kijken en dan als andere gebruiker te proberen. Bedankt voor de tip.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:14
@PeterZ(on) Probeer eens als gebruiker 'Administrators'

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
@Skipper-93 Heb ik net geprobeerd maar dat geeft geen verschil.

Nu ik er weer fris tegenaan keek zag ik in de Taakplanner ook nog een optie Instellingen waar je Registratie kunt inschakelen. Dat heb ik gedaan, en nu zie ik Aktie>Resultaat bekijken wel tekst bij Script: en bij Standaard uitvoerfout: een foutmelding staan n.l.: sh: line 17: pvo-contents.txt: Permission denied

Die regel is mij nog even niet duidelijk want regel 17 in het script is een lege regel. Maar ik heb in iig weer iets om verder te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Ben inmiddels weer wat verder, zat toch nog een foutje (kennelijk die regel 17) in het script, een hekje stond verkeerd. Volgens de logfile gaat nu wel alles goed alleen er verschijnt nog altijd geen data in PVoutput.

Nu ben ik vrij onbekend met scripts maar die data zou m.i. uit de js/status.js pagina moeten komen, alleen als ik daar met de browser naartoe ga zie ik wel een hoop tekst maar geen echte data. Of trek ik nu een verkeerde conclusie?

Pagina: 1 ... 32 ... 48 Laatste