Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 17:14
Tja, je kunt net zoals ocaj ook over gaan op RS-485 monitoring. Ben je wel de monitoring portal van SolarEdge kwijt :9 Maar op dagen als vandaag heb je daar meer last van dan dat je er echt wat mee kunt :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Klopt, deze solaredge logger heeft geen enkel probleem vandaag, draait de hele dag door :)

Weet ik gelijk weer waarom ik het lekker zelf wilde doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Hij doet het weer!

EDIT: @Aegle, jouw logging begint vandaag om 14:15 :?

[ Voor 61% gewijzigd door Jerrythafast op 15-10-2016 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:52
Jerrythafast schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 17:09:
Tja, je kunt net zoals ocaj ook over gaan op RS-485 monitoring. Ben je wel de monitoring portal van SolarEdge kwijt :9 Maar op dagen als vandaag heb je daar meer last van dan dat je er echt wat mee kunt :s
Kun je bij RS485 logging niet ondertussen de logging ook via Ethernet naar de portal laten lopen? Hier hangt nog geen SE (binnenkort hopelijk wel!), maar ik zou dan de per paneel monitoring via het portal willen laten lopen en voor de totalen zou ik dan de RS485 kunnen raadplegen voor mijn netto verbuik berekeningen of kan dit niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
tsjoender schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 19:46:
[...]

Kun je bij RS485 logging niet ondertussen de logging ook via Ethernet naar de portal laten lopen? Hier hangt nog geen SE (binnenkort hopelijk wel!), maar ik zou dan de per paneel monitoring via het portal willen laten lopen en voor de totalen zou ik dan de RS485 kunnen raadplegen voor mijn netto verbuik berekeningen of kan dit niet?
Dit kan geloof ik wel, je kunt via RS485 als ik mij niet vergis SunSpec spreken met dat ding. Hoewel je daar geen data op paneelniveau mee krijgt, kun je de internetverbinding dan wel behouden. (Als je paneeldata via RS485 wilt ontvangen verlies je wel de internetverbinding.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 18:59
Jerrythafast schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 17:59:
Hij doet het weer!

EDIT: @Aegle, jouw logging begint vandaag om 14:15 :?
Ik heb blijkbaar de server gekilled(?). Liveupdate.log gaf de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Reading from -
Traceback (most recent call last):
File "/opt/se-logger/liveupdate.py", line 399, in <module>
telem)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/MySQLdb/cursors.py", line 174, in execute
self.errorhandler(self, exc, value)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/MySQLdb/connections.py", line 36, in defaulterrorhandler
    raise errorclass, errorvalue
_mysql_exceptions.OperationalError: (2006, 'MySQL server has gone away')
Exception AttributeError: "'NoneType' object has no attribute 'error'" in <generator object g$

Bleek dat mysql was gestopt :? . Nu draait weer. Eens kijken of ik de .pcap kan retrieven. Tezamen met het wegvallen van de SE-portal wordt nog wel wat uitzoekwerk. Er staan nu drie .pcpaps van vandaag...
Vanavond geen tijd gehad. Morgen maar eens verder kijken.

Het zou fraai zijn als we de SE-server zouden kunnen emuleren. Dan werkt het geheel onafhankelijk van SE.

[ Voor 4% gewijzigd door Aegle op 15-10-2016 23:54 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Aegle schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 23:53:
[...]

Ik heb blijkbaar de server gekilled(?). Liveupdate.log gaf de volgende melding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Reading from -
Traceback (most recent call last):
File "/opt/se-logger/liveupdate.py", line 399, in <module>
telem)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/MySQLdb/cursors.py", line 174, in execute
self.errorhandler(self, exc, value)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/MySQLdb/connections.py", line 36, in defaulterrorhandler
    raise errorclass, errorvalue
_mysql_exceptions.OperationalError: (2006, 'MySQL server has gone away')
Exception AttributeError: "'NoneType' object has no attribute 'error'" in <generator object g$

Bleek dat mysql was gestopt :? . Nu draait weer. Eens kijken of ik de .pcap kan retrieven. Tezamen met het wegvallen van de SE-portal wordt nog wel wat uitzoekwerk. Er staan nu drie .pcpaps van vandaag...
Vanavond geen tijd gehad. Morgen maar eens verder kijken.

Het zou fraai zijn als we de SE-server zouden kunnen emuleren. Dan werkt het geheel onafhankelijk van SE.
Heb even in het SolarEdge logging topic geantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:01
Ik ben even in de war :)

Ik heb vanaf 28 nov 2015 zonnepanelen met 2 Finder kWh-meters.
Vandaag is dit de stand:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/kwhmeter%20opwek%20verbruik_zpslp3qwb6e.jpg
Het verbruik is 1513,62kWh, opwek: 3165,87kWh

Wanneer ik nu naar de waarden op de Finders kijk zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://i204.photobucket.com/albums/bb128/Binnetie/kwhmeter%20opwek%20verbruik2_zpsvdk35tdi.jpg
Ik wek 1090W op op dat moment, mijn verbruik is -440W.

Voor zover ik weet zegt de Finder wel -440W maar loopt de teller niet terug.

Nu pak ik mijn meterstanden van de Ferraris erbij. Ik heb geen meting van 28 nov maar wel van 2 december (I = laag, II = hoog):
2 dec 2015: I: 33549 II: 32623 (verschil 163 kWh)
17 okt 2016: I: 33712 II: 31551 (verschil -1072kWh)

Nu kan ik alleen niet verklaren waarom er een verschil van (3165,87kWh - 1513,62kWh=1652,25kWh - 1072=580,25kWh is. Komt dat omdat ik 580,25kWh direct uit de zon verbruikt heb? En die 1090W-440W betekent dat ik op dat moment 650W verbruik en 440W teruglever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe kan je verbruiksmeter -440 watt aangeven???
Daar heb je toch geen zonnepanelen op aangesloten? Dus kan daar nooit een negatieve waarde staan..

Zit die verbruiksmeter wel goed aangesloten? Dat zou andersom moeten zijn dan je zonnepaneel meter qua stromingsrichting.

Het klopt dat de tellerstand niet terugloopt, bij een negatieve watt waarde.
Je krijgt dan ook geen pulsjes op S0. Gelukkig maar, anders zou de opwekmeter het "standby verbruik" van de omvormer ook meenemen als opwek. (maar sma heeft geen standby verbruik ;-) )

Ik heb hier een stecatje op een gewoon stopcontact zitten, en zie dan ook op mijn verbruiksmeter ook heel af en toe een negatieve waarde. Maar dat komt door dat ene zonnepaneeltje, wat dan meer terug levert dan mijn verbruik is. Maar als dat bij jou niet is, kan verbruik nooit negatief zijn.

Edit: Ik heb het vermoeden dat je verbruik en zonnepanelenopwek NIET gescheiden gemeten wordt.
De opwek van de zonnepanelen loopt nog gewoon door je verbruiksmeter.
Dan klopt de meterstand van de verbruiksmeter natuurlijk van geen kanten... Die tellerstand loopt niet terug.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-10-2016 18:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
AUijtdehaag schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 18:14:
Hoe kan je verbruiksmeter -440 watt aangeven???
Daar heb je toch geen zonnepanelen op aangesloten? Dus kan daar nooit een negatieve waarde staan..

Zit die verbruiksmeter wel goed aangesloten? Dat zou andersom moeten zijn dan je zonnepaneel meter qua stromingsrichting.

Het klopt dat de tellerstand niet terugloopt, bij een negatieve watt waarde.
Je krijgt dan ook geen pulsjes op S0. Gelukkig maar, anders zou de opwekmeter het "standby verbruik" van de omvormer ook meenemen als opwek. (maar sma heeft geen standby verbruik ;-) )

Ik heb hier een stecatje op een gewoon stopcontact zitten, en zie dan ook op mijn verbruiksmeter ook heel af en toe een negatieve waarde. Maar dat komt door dat ene zonnepaneeltje, wat dan meer terug levert dan mijn verbruik is. Maar als dat bij jou niet is, kan verbruik nooit negatief zijn.

Edit: Ik heb het vermoeden dat je verbruik en zonnepanelenopwek NIET gescheiden gemeten wordt.
De opwek van de zonnepanelen loopt nog gewoon door je verbruiksmeter.
Dan klopt de meterstand van de verbruiksmeter natuurlijk van geen kanten... Die tellerstand loopt niet terug.
Ik denk het laatste, dat het niet gescheiden wordt gemeten. De jongens van de zonnepanelen hebben dit zo aangesloten.
Dan hoef ik ook niet meer in te zitten over de waarden van de kWh-meters wanneer ik op een andere manier ga loggen met andere meters, want deze waarden kloppen gewoon niet. Alhoewel mijn berekening wel was dat ik per jaar ongeveer 3300-3400kWh opwek. 28 nov zit het jaar erop, maar ik zit er toch wel redelijk in de buurt. De meter geeft nu 3199,82 aan :)

Maar zo heb ik wel waardeloze data |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:07:
[...]

Ik denk het laatste, dat het niet gescheiden wordt gemeten. De jongens van de zonnepanelen hebben dit zo aangesloten.
Dan hoef ik ook niet meer in te zitten over de waarden van de kWh-meters wanneer ik op een andere manier ga loggen met andere meters, want deze waarden kloppen gewoon niet. Alhoewel mijn berekening wel was dat ik per jaar ongeveer 3300-3400kWh opwek. 28 nov zit het jaar erop, maar ik zit er toch wel redelijk in de buurt. De meter geeft nu 3199,82 aan :)

Maar zo heb ik wel waardeloze data |:(
Inderdaad.. niet erg slim aangesloten....De opwekmeter zal wel kloppen, maar de verbruiksmeter niet.
Maar nu weet je de reden in ieder geval.

Gewoon nog ff (laten) aanpassen dus indien mogelijk..
Je kan de tellerstand resetten (er zit een aparte teller in die gereset kan worden) De hoofdteller is niet te resetten.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2016 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
AUijtdehaag schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 18:25:
[...]

Inderdaad.. niet erg slim aangesloten....De opwekmeter zal wel kloppen, maar de verbruiksmeter niet.
Maar nu weet je de reden in ieder geval.

Gewoon nog ff (laten) aanpassen dus indien mogelijk..
Je kan de tellerstand resetten (er zit een aparte teller in die gereset kan worden) De hoofdteller is niet te resetten.
Mijn pa wil wel even kijken, ik kom helaas niet goed bij de meterkast op dit moment. Ben op zoek naar een aansluitschema zodat hij weet hoe hij ze moet aansluiten. Weet jij er toevallig 1 te vinden?
Klopt, ik heb de andere teller laten ingaan op 1 januari 2015. Deze kan ik resetten op 0. Eventueel tel ik er 1072 bij op zodat ik weet wat ik ongeveer als 'reservere kWh' heb.

[ Voor 12% gewijzigd door Binnetie op 18-10-2016 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:14
Sinds dinsdag heb ik ook 20 panelen hangen aan een SAJ sununo omvormer.
Op de omvormer zit er een webserver die een overzicht geeft, maar deze is enkel beschikbaar als het toestel aanligt (en dus niet als de omvormer s'avonds / snachts uitstaat)...
Ik heb wel gevonden dat de real-time data van de webpagina gewoon via een xlm uit te lezen is. Ik dacht eerst dit gewoon om de minuut in een rrd te droppen, maar misschien zijn er betere methodes om het geheel te visualiseren? :?
Bij voorkeur iets die lokaal draait op een synology of een rpi.

Een tweede vraagje is ivm het loggen: ik heb 2 kwh tellers met puls staan:
- eentje net achter de officiele draaischijfteller. Deze geeft 800 pulsen per kWh, MAAR doet dit voor zowel up als down blijkbaar
- eentje bij de zonnepanelen. Deze geeft 1000 pulsen per kWh (en meet dus de up)

Het is me niet helemaal duidelijk of ik uit die 2 meters kan halen wat er nu effectief down is gegaan? (down= verbruiken, up=terugleveren)

[ Voor 28% gewijzigd door Promy op 21-10-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
alberthakvoort schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 22:31:
[...]
Vanmiddag nogmaals een poging gedaan, maar heb nu RS485 werkend. De settings werden blijkbaar niet opgeslagen, na 3x te hebben aangepast bleven de instellingen wel goed staan..
ocaj schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 19:56:
[...]
Ik ben ook bezig mijn solaredge omvormers via de scripts van jbuehl uit te lezen, maar het wil nog niet zo lukken.
Ik heb 2 omvormers, die ik niet aan het internet heb hangen. Ik heb ze wel middels RS485 aangesloten. Met een goed afgeschermde kabel netjes doorgelust, allebei als Slave ingesteld (stonden ze al standaard) met een verschillend ID, op de laatste de "termination switch" omhooggezet en dan via een RS485 <-> USB converter op een raspberry pi.
Welke RS485 <-> USB adapter gebruiken jullie hiervoor? Heb je een linkje?

Anderen die dit werkend hebben met SolarEdge en de jbuehl scripts vul gerust aan :)

[ Voor 4% gewijzigd door tsjoender op 26-10-2016 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
tsjoender schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 15:29:

Welke RS485 <-> USB adapter gebruiken jullie hiervoor? Heb je een linkje?
Ik heb er een paar gebruikt, maar gebruik nu deze: http://www.dx.com/p/dtech...erter-silver-black-262340

100% betrouwbaar werkt dat overigens niet bij mij (maar dat had ik met alle RS485-converters). Of dat nou komt doordat Solaredge op 115200 baud draait of doordat ik er een kabel van ca 9 meter tussen heb zitten die samen met 2 AC-kabels door 1 koker heen loopt, of door verkeerder termination of nog iets anders weet ik niet.

Communicatie loopt regelmatig vast. jbuehl had al aangegeven dat hij om zijn scripts wat robuuster en zelfherstellender te maken hij een flinke rewrite moest doen. Komt misschien t.z.t. wel.
Voor nu heb ik er een simpel watchdog-scriptje omheen geschreven dat uit de logging haalt dat de communicatie vastloopt en vervolgens de service even een paar minuten stopt en weer herstart.

Doordat het applicatie-protocol robuust is komt de logging altijd binnen. Soms loopt hij een half uurtje achter, maar voor nu vind ik het even best.

Ik heb nog zo'n zelfde RS485-converter in gebruik waar ik kwh-meters mee uitlees en die storen nagenoeg nooit (maar dat is een veel kortere kabel en maar 9600 baud), dus die converter lijkt me het probleem niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
9 meter kabel, dat mag dan wel een twisted pair zijn, gok ik zo.

Vermoedelijk heb je geen terminators nodig.
De vuistregel is dat wanneer de 'propagation delay' veel kleiner is dan de duur van 1 bit, dan heb je geen terminator nodig. (signaal van de reflecties dooft binnen een paar keer op-en-neer wel uit)
Bij 115200 bps heb je ruwweg 7 microsec. per puls.
De propagation-delay voor een 9 meter kabel (= 18 meter koper voor heen en terug) is ruwweg 90 nanosec. Dus veel kleiner, dus geen terminator nodig.

Als je wel terminators gebruikt, mogen deze niet kleiner zijn dan 120 Ohm.
Maar ik zou eerst de terminators er gewoon af laten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@TD-er: Ik gebruik Cat6-STP kabel. Uiteraard met de + en de - samen in 1 getwist paar en de GND heb ik 1 ader uit een ander paar voor in gebruik (en nog 5 aders over ...).
Ik had ergens gelezen dat als je bij RS485 een Cat6 (100 Ohm) kabel gebruikt, je ook 100 ohm terminators moest gebruiken, dus dat heb ik er nu op zitten.

Dank voor je berekening, ik zal het nog eens helemaal zonder terminators proberen.

(moet zeggen dat ik er al even niet meer mee bezig was, aangezien ik uiteindelijk alle data toch wel binnenkrijg, maar op zich is het wel lekkerder als het gewoon goed werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Op zich is het correct dat de weerstand-waarde van de terminator overeen moet komen met de impedantie van de kabel.
Echter de bitrate is hiervan zo laag dat dat geen issue is.
Door het gebruik van de terminators zou het kunnen dat je net iets teveel vraagt van de USB-plug's elektronica.
En als je STP-kabel gebruikt, zou je de GND (aan 1 kant) ook kunnen verbinden met de shield, maar dat hoeft niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
ocaj schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:35:
[...]

Ik heb er een paar gebruikt, maar gebruik nu deze: http://www.dx.com/p/dtech...erter-silver-black-262340

100% betrouwbaar werkt dat overigens niet bij mij (maar dat had ik met alle RS485-converters). Of dat nou komt doordat Solaredge op 115200 baud draait of doordat ik er een kabel van ca 9 meter tussen heb zitten die samen met 2 AC-kabels door 1 koker heen loopt, of door verkeerder termination of nog iets anders weet ik niet.

Communicatie loopt regelmatig vast. jbuehl had al aangegeven dat hij om zijn scripts wat robuuster en zelfherstellender te maken hij een flinke rewrite moest doen. Komt misschien t.z.t. wel.
Voor nu heb ik er een simpel watchdog-scriptje omheen geschreven dat uit de logging haalt dat de communicatie vastloopt en vervolgens de service even een paar minuten stopt en weer herstart.

Doordat het applicatie-protocol robuust is komt de logging altijd binnen. Soms loopt hij een half uurtje achter, maar voor nu vind ik het even best.

Ik heb nog zo'n zelfde RS485-converter in gebruik waar ik kwh-meters mee uitlees en die storen nagenoeg nooit (maar dat is een veel kortere kabel en maar 9600 baud), dus die converter lijkt me het probleem niet.
Dank voor het delen! Geen idee of het helpt, maar als ik de handleiding zo lees, dan zou je de baudrate op de inverter ook naar beneden bij kunnen stellen. Misschien dat dat de betrouwbaarheid bevordert?

Pagina 2: http://www.solaredge.com/...tation-technical-note.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 22:04
Ik had een usb modbus, maar ik lees hem nu via een ethernet rs485 module uit. Wel op 9600 baud trouwens.
En dat gaat prima

[ Voor 85% gewijzigd door alberthakvoort op 08-11-2016 12:03 ]

Verwijderd

Goedenavond, niemand is in staat om een Omnik van RS485 / RS422 controleren? bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Wimlem schreef op dinsdag 6 januari 2015 @ 12:18:
[...]

Jij hebt hetzelfde probleem met de omvormer als een vriend van mij; http://solar.i-lektra.com/

Jouw power-one 6.0 spuugt net als de uno 2.5 bij hem, geen waardes uit achter de komma. Bij ABB heb ik de omvormer aangemeld en er komt waarschijnlijk een firmware aanpassing. Als ik jou was zou ik de jouwe ook aanmelden @ ABB: http://www02.abb.com/db/d....abb.com%2Fsolarinverters, om te kijken of er een nieuwere versie is waarin dit opgelost is. Je hebt het model, firmwareversie en productiedatum nodig om aan te melden.

Zonder de afronding gaat het nooit goed werken met WSL.
Blast from the past... Geheel onverwacht na bijna 2 jaar telefoon gekregen van Engie - hier in België - dat ze een update voor mij klaar hadden voor onze omvormer. Die zijn ze vorige week komen installeren en nu krijg ik wél data na de komma. Toch wel knappe support van ABB (denk ik :) ).

Er is nog iets vreemd met de grafieken in websolarlog, maar de data is nu toch correct, en ook wat er naar PVOutput wordt gestuurd is goed. Ga mij eens verdiepen in de code van WSL of ik het zelf kan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 14:44

backupdevice

Boeh!

Vraagje.

Ik heb een Goodwe omvormer en wil graag de data proberen te loggen naar pv output. Ik heb de alternatieven bekeken maar helaas loop ik bij alle tegen uitdagingen aan.

Optie 1 . Youless plaatsten . Helaas is er in de meterkast naast de groep van de panelen geen plaats meer om een kWh teller te plaatsen en als ik het goed begrijp is er dan geen optie meer een Youless te gebruiken? Of kan ik de Youless op de meter plaatsen en dan via domotiz de opbrengt meten?

Optie 2 . Slimme meter uitlezen. Ik heb een nieuwe conventionele meter en zie geen uitgangen

Optie 3. Script van zonos installeren op mijn ds 214 of PI maar ik heb totaal geen kennis van linux :/ . Ik heb even de Posts in dit topic gelezen over dat script maar dat gaat hem niet worden voor mij.

Optie 4. Op de webportal kan je een file exporteren per dag, maand etc . Als ik die probeer te uploaden naar pvoutput dan krijg ik steeds een melding dat de data niet gevalideerd kan worden.

Zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien?

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 10-01-2017 08:50 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37
1. Je kan de kWh meter ook op een andere plek in je groepenpast plaatsen (of een andere groep verschuiven)

2. Je kan even googelen op het typenummer van je meter om te kijken of de P1 aansluiting niet verstopt zit. bij mij zit hij ook achter een klepje.

3. Of je kan je even verdiepen in linux natuurlijk :)

En wat betreft optie 4 is het een kwestie van je export zo aanpassen dat pvoutput hem slikt, geloof dat er op de help pagina wat voorbeelden stonden.

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:24

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

backupdevice schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:44:
Vraagje. Ik heb een Goodwe omvormer en wil graag de data proberen te loggen naar pv output.
...
Voor een vriend heb ik een php script gemaakt die de waarden van de webportal van Goodwe haalt en ze upload naar PVOutput. Heb je alleen een server nodig die geplande taak / cronjob kan uitvoeren.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
backupdevice schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 08:44:
Vraagje.

Ik heb een Goodwe omvormer ...

Ik weet niet wat voor merk groepenkast je hebt, maar er zijn legio mogelijkheden er een kastje naast te hangen.
bijv: https://www.sandervunderi...-groepenkast-110x220.html

Hier hangen gewoon 2 volledige groepenkasten ABB haf naast elkaar. Plek zat :9
Voor je het weet zit je aan de inductiekookplaat, warmtepomp, quooker, doorstroomverwarmer, batterij opslag, elektrische auto enz. enz. Dan past dat er ook niet meer in.

Voor je domme of slimme meter uit te lezen, heb je gegevens nodig uit je omvormer, om tot een totaalplaatje te komen. Hetzij, uit de omvormer zelf met een script (of via de portal), hetzij via een kWh meter.
Zonder die gegevens, weet je ook niet wat je opwekt. Wat direkt verbruikt word voor de hoofdmeter gaat niet door de meter en dus heb je geen goede uitlezing via enkel de domme of slimme meter van je opwek.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-01-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Mattie112 schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:37:
1. Je kan de kWh meter ook op een andere plek in je groepenpast plaatsen (of een andere groep verschuiven)

2. Je kan even googelen op het typenummer van je meter om te kijken of de P1 aansluiting niet verstopt zit. bij mij zit hij ook achter een klepje.

3. Of je kan je even verdiepen in linux natuurlijk :)

En wat betreft optie 4 is het een kwestie van je export zo aanpassen dat pvoutput hem slikt, geloof dat er op de help pagina wat voorbeelden stonden.
Die P1 aansluiting is dat een rj 45 aansluiting? Ik heb een ISkRA MT 174 . Gelukkig eindigend met K0 dus geen externe communicatie.

Er zit een klepje op maar Enexis heeft daar twee zegels opgezet .....
antonboonstra schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:41:
[...]

Voor een vriend heb ik een php script gemaakt die de waarden van de webportal van Goodwe haalt en ze upload naar PVOutput. Heb je alleen een server nodig die geplande taak / cronjob kan uitvoeren.
Ik heb je een dm verzonden
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:29:
[...]

Ik weet niet wat voor merk groepenkast je hebt, maar er zijn legio mogelijkheden er een kastje naast te hangen.
bijv: https://www.sandervunderi...-groepenkast-110x220.html

Hier hangen gewoon 2 volledige groepenkasten ABB haf naast elkaar. Plek zat :9
Voor je het weet zit je aan de inductiekookplaat, warmtepomp, quooker, doorstroomverwarmer, batterij opslag, elektrische auto enz. enz. Dan past dat er ook niet meer in.

Voor je domme of slimme meter uit te lezen, heb je gegevens nodig uit je omvormer, om tot een totaalplaatje te komen. Hetzij, uit de omvormer zelf met een script (of via de portal), hetzij via een kWh meter.
Zonder die gegevens, weet je ook niet wat je opwekt. Wat direkt verbruikt word voor de hoofdmeter gaat niet door de meter en dus heb je geen goede uitlezing via enkel de domme of slimme meter van je opwek.
Thanks maar ik heb geen plaats meer

[ Voor 46% gewijzigd door backupdevice op 10-01-2017 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Weinig geheim aan, dus hier maar openbaar. Wel even quick en dirty, omdat ik vanavond ergens anders moet zijn. Hij zou wel moeten werken (als de omvormer Online is).

Handleiding:
Je moet drie regels zelf aanpassen: regel 3, 5 en 7. Mocht het niet werken of wil je het script testen, zonder de gegevens naar PVOutput te sturen, dan kun je op regel 9 invullen: $test = TRUE;

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
<?php
// vul onderstaand het Goodwe ID in van je systeem. Niet(!) het S/N, maar het ID die je terugvindt in de URL van de GoodWe site
$ID = '6234d4ce-fb91-4152-ab8b-0d61d683236a';
// vul onderstaand de API Key van PVOutput in, aan te maken op http://pvoutput.org/account.jsp onder API settings
$key = '123abcdef123abcdef123abcdef123abcdef123abcdef';
// vul onderstaand de System Id in van je systeem, terug te vinden op http://pvoutput.org/account.jsp (onderaan)
$sid = '98765';
// Test / check werking
$test = FALSE; // TRUE / FALSE (werkt het script niet, pas deze regel aan naar TRUE om de output te zien)

// Hieronder hoef je niets meer aan te passen
$sec = rand(1,4);
sleep($sec);
echo "<pre>\n";
// Bepalen dag/nacht, om onnodige belasting van de GoodWe en PVOutput website te voorkomen
$speling = 900; // 900 seconden (=15 minuten) extra speling
$dag = date_sunrise(time(), SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP, 52, 5.5) - $speling;
$nacht = date_sunset(time(), SUNFUNCS_RET_TIMESTAMP, 52, 5.5) + $speling;
$nu = time();
if($nu < $dag || $nu > $nacht) 
{
  echo "Het is voor zonsopgang (".date("H:i",$dag)." uur) of na zonsondergang (".date("H:i",$nacht)." uur) \n";
  exit;
}
elseif($test)
{
  echo 'Huidige tijd (' . date("H:i",$nu) . ') ligt tussen zonsopkomst (' . date("H:i",$dag) . ') en zonsondergang (' . date("H:i",$nacht) . ").\n";
}

// Lees de RealTime waarden van de GoodWe portal in
$inhoud = file_get_contents('http://www.goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID='.$ID.'&InventerType=GridInventer&HaveAdverseCurrentData=0&HaveEnvironmentData=0');
// Verwijder onnodige opmaak
$stripped = preg_replace(array('/\s{2,}/', '/[\t]/'), ' ', strip_tags($inhoud));

// Bepaal de positie van de RealTime gegevens (na de tweede keer dat de tekst RealTime voorkomt
$positie1 = strpos($stripped,'RealTime');
$positie2 = strpos($stripped,'RealTime',$positie1+10);

$inhoud = substr($stripped,$positie2,300);
$inhoud_array = explode(' ', $inhoud);
if($test)
{
  print_r($inhoud_array);
  echo "\n";
}

if(in_array('PGrid',$inhoud_array) === FALSE)
{
  echo "Geen inverter gegevens gevonden. Controleer of het juiste ID is ingevoerd op regel 3 van het script.\n";
  echo "Het juiste ID kun je terugvinden in de URL als je naar de GoodWe site gaat.\n";
  exit;
}
$power = $energy_cum = $vdc = $temperature = 0;
for($i=1; $i<count($inhoud_array); $i++)
{
  if(substr($inhoud_array[$i], -1) == 'W')
  {
    $power = intval($inhoud_array[$i]); // v2 = Watt
  }
  elseif(substr($inhoud_array[$i], -3) == 'KWh' && substr($inhoud_array[$i+1], -3) == 'KWh')
  {
    $energy_cum = round(floatval($inhoud_array[$i+1])*1000); // v1 = Wh totaal
  }
  elseif(substr($inhoud_array[$i], -1) == 'V' && substr($inhoud_array[$i-1], -1) == 'h')
  {
    $temp = explode('/',$inhoud_array[$i]); // twee voltages van MPP1 en MPP2
    $vdc = round(floatval($temp[0]),1); // v6 = Voltage DC van MPP1
  }
  elseif(substr($inhoud_array[$i-4], -1) == 'A')
  {
    $temperature = round(floatval($inhoud_array[$i]),1); // v5 = temperatuur omvormer
    break;
  }
}

if($test) echo "GoodWe ID = $ID \n";
echo "Energy = $energy_cum Wh - Power = $power W - DC voltage = $vdc V - Temperature = $temperature degr.C\n";
// Stel de URL samen om de gegevens naar PVOutput te versturen
$url = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?key='.$key.'&sid='.$sid.'&d='.date("Ymd").'&t='.date("H:i").'&v1='.$energy_cum.'&v2='.$power.'&v5='.$temperature.'&v6='.$vdc.'&c1=1';
// Verstuur de gegevens naar PVOutput
if($test) echo "URL = $url \n";
elseif($vdc==0) echo "DC voltage is nul. Het is waarschijnlijk nacht. Daarom worden geen waarden naar PVOutput verstuurd. \n";
else
{
  $reactie = file_get_contents($url);
  echo "Reactie PVOutput was: $reactie \n";
  if($reactie == "OK 200: Added Status")
  {
    echo "Waarden succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput \n";
  }
  else
  {
    echo "PVOutput gaf geen OK terug. Poging 2...<br>\n";
    $sec = rand(2,5);
    sleep($sec); // wacht tussen de 2 en 5 seconden
    {
      echo "Waarden nu wel succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput \n";
    }
    else
    {
      echo "PVOutput gaf wederom geen OK terug.\n";
    }
  }
}
echo '</pre>';
?>

[ Voor 45% gewijzigd door antonboonstra op 15-11-2020 15:00 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

antonboonstra schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:04:
[...]

Weinig geheim aan, dus hier maar openbaar. Wel even quick en dirty, omdat ik vanavond ergens anders moet zijn. Hij zou wel moeten werken (als de omvormer Online is). De eerste drie regels moet je wel zelf invullen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
<?php
// vul onderstaand het Goodwee ID in van je systeem
$ID = '6234d1ce-fb90-4452-ae8b-0d123456789a';
// vul onderstaand de API Key van PVOutput in, aan te maken op http://pvoutput.org/account.jsp onder API settings
$key = '123abc123abc123abc123abc123abc123abc123a';
// vul onderstaand de System Id in van je systeem, terug te vinden op http://pvoutput.org/account.jsp (onderaan)
$sid = '45633';

// Hieronder hoef je niets meer aan te passen
if(date("Hi") < 500 || date("Hi") > 2300)
{
  echo 'Het is nacht, dus er hoeven geen gegevens worden opgehaald'; // om onnodige belasting van de GoodWe site te voorkomen
  exit;
}

// Lees de RealTime waarden van de GoodWe portal in
$inhoud = file_get_contents('http://www.goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail?ID='.$ID);
// Verwijder onnodige opmaak
$stripped = preg_replace(array('/\s{2,}/', '/[\t]/'), ' ', strip_tags($inhoud));

// Bepaal de positie van de RealTime gegevens (na de tweede keer dat de tekst RealTime voorkomt
$positie1 = strpos($stripped,'RealTime');
$positie2 = strpos($stripped,'RealTime',$positie1+10);

$inhoud = substr($stripped,$positie2,300);
$inhoud_array = explode(' ', $inhoud);
//print_r($inhoud_array);

if($inhoud_array[25] != 'Offline') // als omvormer Offline is, laat deze geen gegevens zien van Vermogen, Spanning of Temperatuur
{
  $power = trim($inhoud_array[27],'W'); // v2 = Watt
  $energy_cum = round(trim($regel[29],'kWh')*1000); // v1 = Wh totaal
  $temp = explode('/',$regel[31]);
  $vdc = $temp[0]; // v6 = Voltage DC
  $temperature = substr($regel[36],0,-3); // v5 = temperatuur omvormer

echo "Energy = $energy_cum Wh - Power = $power W - DC voltage = $vdc V<br>\n";
  // Stel de URL samen om de gegevens naar PVOutput te versturen
  $url = 'http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp?key='.$key.'&sid='.$sid.'&d='.date("Ymd").'&t='.date("H:i").'&v1='.$energy_cum.'&v2='.$power.'&v5='.$temperature.'&v6='.$vdc.'&c1=1';
  // Verstuur de gegevens naar PVOutput

echo "Reactie PVOutput was: $reactie <br>\n";
  {
    echo "Waarden succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput <br>\n";
  }
  else
  {
    echo "PVOutput gaf geen OK terug. Poging 2...<br>\n";
    sleep(4); // wacht 4 seconden
    {
      echo "Waarden nu wel succesvol uitgelezen en verstuurd naar PVOutput <br>\n";
    }
    else
    {
      echo "PVOutput gaf wederom geen OK terug.<br>\n";
    }
  }
}
else
{
  echo 'De site van Goodwe geeft aan dat de omvormer OFFLINE is (bijvoorbeeld omdat het nacht is)';
}
?>
Thanks. Ik ga eens proberen dit aan de gang te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Even een bump.

Met de hulp van Anton is het mij gelukt om data vanuit mijn Goodwe omvormer te halen zonder een youless of wat dan ook te gebruiken. Ik heb helaas geen plaats meer in mijn meterkast om een extra kWh meter te plaatsen maar wilden mij graag mijn data loggen naar PV Output. Ik heb het ook voor elkaar gekregen om de data van PVoutput te importeren naar Domoticz.

Voor diegene die nog niet weten hoe je dat doet hieronder mijn manier.

Het script hieronder haalt de data van de Goodwe portal.

Via de post kom je bij de laatste versie van Anton

antonboonstra in "Datalogging: PV systemen"

Aangezien ik een Synology heb gebruik ik deze om het script uit te voeren.
  1. Plaats het script in een map op je DS en ga naar taakplanner.
  2. Maak een nieuwe taak aan die wijst naar het script, in mijn geval php56 /volume1/web/pvoutput.php
  3. Zet de interval op 10 minuten en press ok.
Dat is alles voor het uploaden naar PVoutput.

Om de data van PVoutput naar Domoticz te importeren die je het volgende;
  • Ga naar hardware
  • Geef naam
  • Kies "pvoutput (input)
  • UserID= PVoutput System name
  • Password=PVoutput API code
  • Add
Je hebt dan de volgende opties beschikbaar
  • Power generation (Current and total)
  • Efficiency
  • Temperature (when it is uploaded to PvOutput)
  • Voltage (Only available when it's uploaded to PvOutput)
  • Power consumption (Only available when it's uploaded to PvOutput)
Daarna naar devices gaan en toevoegen.

Big thanks to Anton voor het script!

[ Voor 46% gewijzigd door backupdevice op 22-01-2017 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:31
Ik krijg - denk ik - de SE API upload naar PVOutput niet goed aan de gang:

http://www.pvoutput.org/c...id1=49900&dt=20170113&m=0

Klopt het dat er slechts elke 15min een uitlezing is? Kan het zijn dat ik een timeshift moet toepassen op de SE data?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
S0epkip schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:36:
Ik krijg - denk ik - de SE API upload naar PVOutput niet goed aan de gang:

http://www.pvoutput.org/c...id1=49900&dt=20170113&m=0

Klopt het dat er slechts elke 15min een uitlezing is? Kan het zijn dat ik een timeshift moet toepassen op de SE data?
Je moet een donatie van 10 Australische dollars (omgerekend ongeveer 7 euro) aan PVOutput doen voor 5-minutenlogging. De donation features van PVOutput zijn dat bedrag trouwens meer dan waard naar mijn mening.

[ Voor 8% gewijzigd door Jerrythafast op 13-01-2017 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Jerrythafast schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:42:
[...]
Je moet een donatie van 10 Australische dollars (omgerekend ongeveer 7 euro) aan PVOutput doen voor 5-minutenlogging. De donation features van PVOutput zijn dat bedrag trouwens meer dan waard naar mijn mening.
Behalve de 5 minuten-update, lijkt er ook een timeshift in de gegevens te zitten. Bovendien wordt de "efficiency" niet goed geplot?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
S0epkip schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:50:
[...]

Behalve de 5 minuten-update, lijkt er ook een timeshift in de gegevens te zitten. Bovendien wordt de "efficiency" niet goed geplot?
De PVOutput-SolarEdge API koppeling is sowieso niet erg precies. Als je dezelfde getallen op PVOutput wilt als die je op de SolarEdge portal terugvindt, kun je naar [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Jerrythafast schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:57:
[...]

De PVOutput-SolarEdge API koppeling is sowieso niet erg precies. Als je dezelfde getallen op PVOutput wilt als die je op de SolarEdge portal terugvindt, kun je naar [SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren kijken.
Dat is jammer. Dan hou ik het gewoon bij de Youless die aan mijn eigen kWh-meter hangt!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ik ben een tijdje aan het mailen met Youless maar ben niet de snelste in dingen buiten mijn vakgebied te begrijpen. Zal wel de leeftijd zijn. (8>

Ik heb dus geen slimme meter, wel panelen, geen ruimte voor kWh teller in de meterkast. ( en geen geld/zin om deze uit te breiden )

Als ik het goed begrijp is het zonder P1 meting niet mogelijk om een youless te gebruiken aangezien bij teruglevering van de panelen de youless niet het verschil ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

correct...

Kwh meter bij de omvormer plaatsen?

[ Voor 66% gewijzigd door Cyberpope op 13-01-2017 15:09 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:06
Ik heb de volgende vraag ook uitstaan in het Homewizard topic maar denk dat het hier meer op z’n plaats is.

Ik heb een homewizard met energylink, zonnepanelen met SMA omvormer op eigen groep met kWh meter met display en S0 aansluiting. Alles lijkt te werken maar:

Vandaag geeft de omvormer aan: 1,24 kWh opgewekt.
De homewizard geeft aan: 1,89 kWh opgewekt. (+50%)
Neem ik het display van de kWh meter dan staat deze nu op 7,52 en vanochtend op 6,26 (7,52 - 6,26 = 1,26) dus 1,26 kWh opgewekt volgens het display van de kWh meter.

De S0 uitgang geeft dus hogere waarde voor opgewekte stroom dan de omvormer en wanneer ik het uitreken aan de hand van wat ik op het display van de kWh meter heb afgelezen.
De c-waarde heb ik correct ingesteld (2000) Wat gaat hier fout? Kan een kWh meter stuk zijn? Het lijkt er nl op dat de display waarden goed zijn (de berekende waarde komt behoorlijk in de buurt van de waarde uit de omvormer) maar dat de S0 waarde niet goed gaat.
Kan natuurlijk ook de Homewizard energylink zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

backupdevice schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:01:
Ik ben een tijdje aan het mailen met Youless maar ben niet de snelste in dingen buiten mijn vakgebied te begrijpen. Zal wel de leeftijd zijn. (8>

Ik heb dus geen slimme meter, wel panelen, geen ruimte voor kWh teller in de meterkast. ( en geen geld/zin om deze uit te breiden )

Als ik het goed begrijp is het zonder P1 meting niet mogelijk om een youless te gebruiken aangezien bij teruglevering van de panelen de youless niet het verschil ziet?
Ik heb dezelfde situatie. Ik heb een plugwise stealth hiervoor. Deze zet je tussen de zekering in de meterkast en de omvormer. Werkt prima.

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
backupdevice schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 15:01:

Zit er geen beltrafo in je groepenkast? Eruit halen?
Dan heb je al 2 plekken vrij voor 2 kWh meters.
https://www.eco-logisch.n...ht---Limited-edition-5727

En bij "geen zin" houdt alles op natuurlijk. ;)
(bij geen geld is het een ander verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Lurge schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 08:04:
[...]

Ik heb dezelfde situatie. Ik heb een plugwise stealth hiervoor. Deze zet je tussen de zekering in de meterkast en de omvormer. Werkt prima.
Waar bevestig je die dan? Volgens mij heb ik geen mogelijkheid om hem tussen de omvormer en de meterkast te plaatsen.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:05:
[...]

Zit er geen beltrafo in je groepenkast? Eruit halen?
Dan heb je al 2 plekken vrij voor 2 kWh meters.
https://www.eco-logisch.n...ht---Limited-edition-5727

En bij "geen zin" houdt alles op natuurlijk. ;)
(bij geen geld is het een ander verhaal)
Nee alle mogelijke plaatsen voor groepen zitten vol met groepen die wij nodig hebben.

En dan zou ik wel iemand kunnen laten komen om de meterkast uit te breiden maar dan moet ik geld uitgeven voor monitoring wat wel leuk is maar dat extra geld niet waard is in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
chippie777 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 21:28:
Ik heb de volgende vraag ook uitstaan in het Homewizard topic maar denk dat het hier meer op z’n plaats is.

Ik heb een homewizard met energylink, zonnepanelen met SMA omvormer op eigen groep met kWh meter met display en S0 aansluiting. Alles lijkt te werken maar:

Vandaag geeft de omvormer aan: 1,24 kWh opgewekt.
De homewizard geeft aan: 1,89 kWh opgewekt. (+50%)
Neem ik het display van de kWh meter dan staat deze nu op 7,52 en vanochtend op 6,26 (7,52 - 6,26 = 1,26) dus 1,26 kWh opgewekt volgens het display van de kWh meter.

De S0 uitgang geeft dus hogere waarde voor opgewekte stroom dan de omvormer en wanneer ik het uitreken aan de hand van wat ik op het display van de kWh meter heb afgelezen.
De c-waarde heb ik correct ingesteld (2000) Wat gaat hier fout? Kan een kWh meter stuk zijn? Het lijkt er nl op dat de display waarden goed zijn (de berekende waarde komt behoorlijk in de buurt van de waarde uit de omvormer) maar dat de S0 waarde niet goed gaat.
Kan natuurlijk ook de Homewizard energylink zijn.
Gevalletje standby verbruik meting van de omvormer met de s0 puls?
maw, tellerstand veranderd niet, maar geeft wel pulsen af, als de omvormer slaapt.
Worden die S0 pulsen ergens geregistreerd? Dan zou je het kunnen zien.
Welke kWh meter is het? merk en type.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:00:
[...]

Gevalletje standby verbruik meting van de omvormer met de s0 puls?
maw, tellerstand veranderd niet, maar geeft wel pulsen af, als de omvormer slaapt.
Worden die S0 pulsen ergens geregistreerd? Dan zou je het kunnen zien.
Ik heb maar een eenvoudig domotica systeem en kan de S0 pulsen niet zien. (Althans ik zou niet weten waar) Wat ik wel kan zien in mijn HomeWizard app is dat de zonnepanelen netjes 0 kWh registeren in de donkere uren. Maar stel dat het met het stand-by verbruik te maken heeft, de waarde op het display van de kWh meter lijkt wel te kloppen, of gebruikt dat een ander systeempje in de kWh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
chippie777 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 10:55:
[...]

Ik heb maar een eenvoudig domotica systeem en kan de S0 pulsen niet zien. (Althans ik zou niet weten waar) Wat ik wel kan zien in mijn HomeWizard app is dat de zonnepanelen netjes 0 kWh registeren in de donkere uren. Maar stel dat het met het stand-by verbruik te maken heeft, de waarde op het display van de kWh meter lijkt wel te kloppen, of gebruikt dat een ander systeempje in de kWh meter?
De teller telt niet terug, wanneer de stroom de andere kant op gaat.
Maar het zou goed kunnen dat er wel s0 pulsen afgegeven worden waardoor je dus een verschil krijgt.
Hoe dat intern in de meter verwerkt wordt, durf ik niet te zeggen.
Is hij te vervangen door deze? Die heeft dat probleem niet. Is wel 1000 imp/kWh ipv 2000.

De homewizzard meet de pulsen? Als dat 0 kWh is in de donkere uren, dan lijkt het mij een instellingsprobleem met het aantal pulsen/kwh.
Het blijft dus een gok.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Dank voor de tip. Ik heb de kWh meter net gekocht bij Homewizard samen met de Energylink. Je zou toch denken dat Homewizard iets verkoopt dat correct werkt? Ik heb de vraag dan ook bij hun neergelegd en ben benieuwd naar hun reactie. Ik ook gezocht in het HW topic maar ik kom mijn probleem daar niet tegen. Ik zou ook de C-waarde in de energylink kunnen verhogen maar dat kan nooit de bedoeling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
chippie777 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:16:
Dank voor de tip. Ik heb de kWh meter net gekocht bij Homewizard samen met de Energylink. Je zou toch denken dat Homewizard iets verkoopt dat correct werkt? Ik heb de vraag dan ook bij hun neergelegd en ben benieuwd naar hun reactie. Ik ook gezocht in het HW topic maar ik kom mijn probleem daar niet tegen. Ik zou ook de C-waarde in de energylink kunnen verhogen maar dat kan nooit de bedoeling zijn.
http://www.homewizard.nl/kwh-meter.html
Blijf het vreemd vinden. Is het geen 1000 imp/kWh? Staat het niet verkeerd op hun website?
Goedkoop chinees metertje, die naar alle waarschijnlijkheid ook pulsen afgeeft de andere kant op.
Sluit de fasedraad op klem 1 en 3 maar eens andersom aan, dan kan je dat testen.
http://www.ebay.nl/itm/45...e-Phase-kWh-/131009670014

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Zowel op de meter zelf als in de handleiding staat 2000 imp/kWh. (plus en min omdraaien, zou dat ook nog van invloed zijn?) Maar het lijkt erop dat hij meer pulsen krijgt dan verwacht, als ik hem instel op 1000 dan wordt het probleem alleen maar groter lijkt mij. Op dit moment geeft de omvormer aan dat er vandaag 442 Wh is geleverd, de Homewizard geeft aan 777 Wh. Misschien kan ik nog iets met wat de slimmemeter aangeeft in combinatie met wat ik live in de Homewizard uitlees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
chippie777 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 12:14:
Zowel op de meter zelf als in de handleiding staat 2000 imp/kWh. (plus en min omdraaien, zou dat ook nog van invloed zijn?) Maar het lijkt erop dat hij meer pulsen krijgt dan verwacht, als ik hem instel op 1000 dan wordt het probleem alleen maar groter lijkt mij. Op dit moment geeft de omvormer aan dat er vandaag 442 Wh is geleverd, de Homewizard geeft aan 777 Wh. Misschien kan ik nog iets met wat de slimmemeter aangeeft in combinatie met wat ik live in de Homewizard uitlees?
Gaat er nog meer door je kWh meter dan enkel de zonnepanelen? Dan krijg je ook foutmetingen uiteraard.
+ en - omdraaien, dan verwacht ik dat je geen pulsen meer ontvangt. Zo is het bij youless ook zo.
Kan het zo zijn dat je elektriciteitdraad van kWh meter S0 puls naar de home"ding", storingen geeft? Ik gebruik meestal een gestript netwerkkabeltje (twisted pair) en dan uit de buurt van interne bedrading in de groepenkast.
Hoe lang is de kabel?

SMA en Pi en SBFspot werkt ook goed hoor. ;)
https://sbfspot.codeplex.com/documentation
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-01-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Nogmaals dank voor het meedenken. De zonnepanelen staan op een eigen groep waar naast de omvormer niets op zit aangesloten. Ik ga het puls draadje verleggen of zelfs vervangen door een stukje netwerkkabel. Het ligt nu wel erg dicht bij electriciteitsbekabeling, maar ja dat is ook wel weer logisch in een meterkast :-)

[ Voor 16% gewijzigd door chippie777 op 14-01-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
PVO uploaden via youless lijkt offline... Meer mensen last van?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:29
S0epkip schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:00:
PVO uploaden via youless lijkt offline... Meer mensen last van?
nee werkt weer, wel wat sloom

[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 14-01-2017 16:08 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-04 14:42
@chippie77

Een S0-interface is een 'open-collector'-transistorschakelaar met voorgeschreven eigenschappen, o.a. t.a.v. toe te passen spanningsbereik waarvan de ondergrens vaak in de buurt ligt van 5 ~ 18V [zie het manual cq de spec van de kWh-meter].
Deze link download een S0 application note: https://www.google.nl/url...zMdB4gIOyWDKqt4dw&cad=rja
De gebruikelijke toepassing is de 'sink'-mode met S0- aan aarde van de ontvangende schakeling en S0+ aan de ingang van die schakeling:
bij omkeren van de aansluitingen krijg je geen reactie van de ontvangende schakeling.
De S0-interface van een kWh-meter geeft alleen pulsen voor stroom in 1 bepaalde richting: de handleiding is meestal geschreven voor een verbruikmeter, dus voor PV-productie moet je ingang en uitgang verwisselen.
Als de ontvanger op de S0-interface een hogere tellerstand lijkt te geven dan het display van de kWh-meter aangeeft, dan heb je waarschijnlijk last van stoorpulsen op de bedrading tussen meter en de ontvangende schakeling. Helemaal niet wonderlijk als je op de S0-interface een spanning toepast, die te laag is t.o.v. de eisen genoemd in de eerste zin van dit bericht ......

[ Voor 2% gewijzigd door Toulon7559 op 18-01-2017 13:53 . Reden: Tekst update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Voor zo ver ik het begrijp zou het kunnen dat er interferentie is van omliggende stroombronnen (niet verwonderlijk in een meterkast.) De bedrading tussen de kWh meter en de ontvanger is een afgeschermde draad. (Althans dit lijkt zo te zijn, en zat ook bij de ontvangende schakeling) Ik zou kunnen proberen schakeling zo op te hangen dat er zo min mogelijk bedrading in de buurt komt van de S0 bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Voor de aanschaf van een nieuw Solar systeem denk ik aan Enphase micro omvormers.
Deze omvormers, zes stuks, moeten gelogd worden op PvOutput en in één grafiek gecombineerd kunnen worden met mijn bestaande systeem.
Met de Envoy en een API moet dit mogelijk zijn.
Echter vraag ik mij af of ik de logging van elk paneel apart kan uitlezen op PvOutput. Dit kan op de Enlighten pagina, maar het zou natuurlijk leuk zijn als dit ook op Pvoutput zou kunnen.
Ik heb al gedacht aan zes losse kilowattuurmeters, maar heb twijfels of dit goed gaat in combinatie met de Envoy. Ik kan me voorstellen dat de meters het PLC signaal kunnen verstoren.
Wat denken jullie hiervan?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ik zou dan de power- of energy-waarde per omvormer uit het Enphase logging systeem uploaden naar PVOutput als 6 losse 'extended data' variabelen. 6 energiemeters lijkt me wat overkill hiervoor aangezien ze al in de omvormers zitten.

Of dit mogelijk is en hoe het dan moet zou ik je trouwens niet kunnen vertellen, heb zelf geen ervaring met Enphase spul :9

[ Voor 21% gewijzigd door Jerrythafast op 21-01-2017 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Jerrythafast schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:05:
Ik zou dan de power- of energy-waarde per omvormer uit het Enphase logging systeem uploaden naar PVOutput als 6 losse 'extended data' variabelen. 6 energiemeters lijkt me wat overkill hiervoor aangezien ze al in de omvormers zitten.
Dat is dus eigenlijk mijn vraag. Weet iemand of dat mogelijk is?
Zes extra meters is inderdaad overkill.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 16:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Geurt-kun schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 20:41:
[...]

Dat is dus eigenlijk mijn vraag. Weet iemand of dat mogelijk is?
Zes extra meters is inderdaad overkill.
Ja, dat kan, maar dan moet je wel aan PVoutput doneren. Dan krijg je de mogelijkheid om 6 extra parameters (v7 tot v12) te sturen. Deze komen in de extended grafiek. Zie http://pvoutput.org/help.html

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

zonoskar schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 21:09:
[...]

Ja, dat kan, maar dan moet je wel aan PVoutput doneren. Dan krijg je de mogelijkheid om 6 extra parameters (v7 tot v12) te sturen. Deze komen in de extended grafiek. Zie http://pvoutput.org/help.html
Doneren is het punt niet, dat doe ik al jaren.
Van Enphase krijg ik één API en waarschijnlijk één totaal bunch aan data van de zes panelen. Ik heb geen idee of dat simpel over de variabelen te verdelen is.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

backupdevice schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 09:39:
[...]

Waar bevestig je die dan? Volgens mij heb ik geen mogelijkheid om hem tussen de omvormer en de meterkast te plaatsen.
Ik heb de kabel in de meterkast doorgeknipt net voordat de kabel de groepenkast in gaat en daar heb ik de plugwise geïnstalleerd. Uiteraard in een afgesloten lasdoos :) .

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Ik heb mijn sensorbedrading zo vrij mogelijk door de meterkast gelegd maar nog steeds heb ik een verschil met wat de omvormer aangeeft en wat de energylink aangeeft aan de hand van de S0 waarde
Grafiek omvormer:
omvormer2
Grafiek energylink:
Energylink2

Mij valt wel wat op in onderstaand overzicht. Het lijkt er op dat het verbruik dezelfde pieken vertoont als de opbrengst van de zonnepanelen:
overzicht

[ Voor 22% gewijzigd door chippie777 op 22-01-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat het verbruik dezelfde pieken vertoont is normaal.
Bij gebruik van een slimme meter + losse meter voor omvormer kun je namelijk het netto verbruik in huis niet meten. Dat kun je alleen berekenen. (netto verbruik in huis = waarde volgens slimme meter + opbrengst zonnepanelen)

Maar aangezien de zwarte lijn net zo glad is als de grafiek in de omvormer doet vermoeden (en ook mijn opbrengst van vandaag is mooi glad), is het wel aannemelijk dat de pieken in de opbrengstgrafiek niet correct zijn.

Persoonlijk zou ik ook even contact opnemen met HomeWizard, aangezien je inmiddels al wel het nodige hebt geprobeerd uit te vogelen en volgens mij is er niet veel anders meer mogelijk dan dat er ergens iets in de EnergyLink niet goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
Uiteraard heb ik al contact gehad met HW, die kwam niet verder dan de unit (energylink) opnieuw installeren. Dat heb ik gedaan zonder resultaat. Wat ik nu nog ga proberen is de kWh meter op de S2 poort van de energylink aansluiten. Kijken of dat het zelfde resultaat/effect heeft als op de S1 poort. Mocht dat ook niet helpen dan weer terug naar HW in de hoop dat zij een goed antwoord hebben, of beter een oplossing.

UPDATE:
Ik heb de kWh meter aangesloten op de S2 poort en na wat dagen met mist vandaag eindelijk weer een dag met zon. Homewizard geeft aan: 4,33 kWh. Omvormer geeft aan: 4,342 kWh. Dit lijkt er heel wat meer op dan de metingen die ik voorheen had. Het is pas een serieuze meting bij zonnig winter weer die goed gaat maar het heeft er alle schijn van dat het op de S2 poort goed gaat. Ik kijk het een nog een paar dagen aan en zet dan de boel weer terug op de S1 poort en kijk dan eens wat er gebeurt.

[ Voor 37% gewijzigd door chippie777 op 26-01-2017 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05-2021
Het was ff puzzelen maar ik heb de Omnik datalogger van Woutrrr omgezet in een Node-red flow. Node-red geeft me de vrijheid om te doen met de data wat ik wil en het geheel is "eenvoudig" aan te passen. Ok, het heeft me een zondag gekost om de syntax door te krijgen. De flow ziet er nu zo uit:

NODE_RED OMNIK

To do is nog om de ID om te zetten in de HEX query. Nu staat deze er hardcoded in om de response van de Omnik te triggeren.

To do is om PVOUTPUT.ORG nog even toevoegen met een post commando.

De output is als volgt:

"Id": "NLDXXXXXXXXX", "Temp": 19.1, "Power": 1.3, "EToday": 1.02, "ETotal": 10411.5, "PV_V1": 142.9, "PV_V2": 135.8, "PV_I1": 0, "PV_I2": 0, "AC_I1": 0.2, "AC_V1": 231.5, "AC_F1": 50.09, "AC_P1": 13, "HTotal": 15177 }

en voor de influxdb:

omnikdata TEMP=19.1,EToday=1.02,Power=1.3,ETotal=10411.5,PV_V1=142.9,PV_V2=135.8,PV_I1=0,PV_I2=0,AC_V1=231.5,AC_I1=0.2,AC_F1=50.09,AC_P1=13,HTotal=15177

en de MQTT output geeft een JSON string met de bovenstaande data.

De functie voor het splitsen van de flow is relatief eenvoudig:

if (msg.payload.length >= 69) {
msg.payload = {
Id:msg.payload.toString("utf-8", 15, 31),
Temp:msg.payload.readUInt16BE(31)/10,
Power:msg.payload.readUInt16BE(59)/10,
EToday:msg.payload.readUInt16BE(69)/100,
ETotal:msg.payload.readUInt32BE(71)/10,
PV_V1:msg.payload.readUInt16BE(33)/10,
PV_V2:msg.payload.readUInt16BE(35)/10,
PV_I1:msg.payload.readUInt16BE(39)/10,
PV_I2:msg.payload.readUInt16BE(41)/10,
AC_I1:msg.payload.readUInt16BE(45)/10,
AC_V1:msg.payload.readUInt16BE(51)/10,
AC_F1:msg.payload.readUInt16BE(57)/100,
AC_P1:msg.payload.readUInt16BE(59),
HTotal:msg.payload.readUInt32BE(75),
};
return msg;
};

Heeft iemand met kennis van zaken misschien input voor het omzetten van de ID naar de HEX string?
Heeft iemand al voorbeelden van hoe de data in Grafana mooi wordt weergegeven?
Mocht iemand meer input nodig hebben dan hoor ik het wel.

[ Voor 2% gewijzigd door RSpaargaren op 29-01-2017 18:46 . Reden: PVOutput ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Thanks die had ik nog niet "gevonden"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSpaargaren
Weet iemand of de data van de OMNIK portal nog met een script is te exporteren? Ik heb een script gevonden maar dat werkt niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
RSpaargaren schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 13:41:
[...]

Thanks die had ik nog niet "gevonden"!
Geef maar een gil als je er niet uitkomt :)
(niet dat ik dat verzonnen heb trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
pffrt, na de zoveelste keer crashen van mijn Websolarlog (WSL) installatie, moet ik maar eens op zoek naar iets nieuws. Nu al sinds september afgelopen jaar geen logging meer. Nu tijd voor iets stabielers.

puur voor het loggen wil ik niet al te veel in de buidel tasten. ik doe nu als alternatief gewoon 1 keer per week de omvormer zelf aflezen en vul ik in in meterstanden.nl etc.. Maar dat is wel irritant want zo mis ik pvoutput.

ik heb geen kWh meter, zonnepanelen zitten wel op aparte groep in meterkast.

ik heb een aurora 3.0 OUTD omvormer.

Afbeeldingslocatie: http://www.powerark.com.au/File/Profile/2_27Feb14014815PM.jpg

zo eentje.

daarnaast nu een dedicated pi in de meterkast om die uit te lezen, maar er is iets met de database van WSL die corrupt is op bepaalde tabel. krijg hem zelf niet meer aan de praat dus wil maar iets simpelers.

iemand?! 8)7 :z _/-\o_

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

fabstar81 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:52:
pffrt, na de zoveelste keer crashen van mijn Websolarlog (WSL) installatie, moet ik maar eens op zoek naar iets nieuws. Nu al sinds september afgelopen jaar geen logging meer. Nu tijd voor iets stabielers.

puur voor het loggen wil ik niet al te veel in de buidel tasten. ik doe nu als alternatief gewoon 1 keer per week de omvormer zelf aflezen en vul ik in in meterstanden.nl etc.. Maar dat is wel irritant want zo mis ik pvoutput.

ik heb geen kWh meter, zonnepanelen zitten wel op aparte groep in meterkast.

ik heb een aurora 3.0 OUTD omvormer.

[afbeelding]

zo eentje.

daarnaast nu een dedicated pi in de meterkast om die uit te lezen, maar er is iets met de database van WSL die corrupt is op bepaalde tabel. krijg hem zelf niet meer aan de praat dus wil maar iets simpelers.

iemand?! 8)7 :z _/-\o_
Handigste?? Gewoon een KWH meter in je meterkast met een youless erop.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
handigste wel ja, maar 80 euro voor youless, 25 euro kWh meter, 100+ euro voor beetje logging is ook weer zoiets.

zijn er alternatieven voor WSL die op dezelfde manier loggen (telefoondraadje in omvormer) maar andere software?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
fabstar81 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:26:
zijn er alternatieven voor WSL die op dezelfde manier loggen (telefoondraadje in omvormer) maar andere software?
Dit misschien? http://auroramonitor.sourceforge.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
fabstar81 schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:26:
handigste wel ja, maar 80 euro voor youless, 25 euro kWh meter, 100+ euro voor beetje logging is ook weer zoiets.

2 voor 80
en voor 12-15 euro heb je al een chinese kWh meter. (en voor 59 euro een finder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
AUijtdehaag schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 16:44:
[...]

2 voor 80
en voor 12-15 euro heb je al een chinese kWh meter. (en voor 59 euro een finder)
wat is een finder en waar heb je dat voor nodig? :?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
aaah, gewoon het merk dus. is een kWh meter. wat is dan het verschil tussen de kWh meter die ik vind van 25 euro (NLs) en een finder van 59 euro? :|

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:43
slimme meter laten plaatsen en met je pi die rechtstreeks uitlezen?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dat doe ik al, maar dan heb je geen opbrengst van je PV...

en trouwens, hoe doen jullie dat? gebruik daar zelf ook WSL voor...

[ Voor 37% gewijzigd door fabstar81 op 10-02-2017 12:00 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

fabstar81 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:49:
aaah, gewoon het merk dus. is een kWh meter. wat is dan het verschil tussen de kWh meter die ik vind van 25 euro (NLs) en een finder van 59 euro? :|
De nauwkeurigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat betwijfel ik, mijn Chineesje meet al jaren zeer consistent :7

Jammer is wel dat je alleen totalen hebt en niet alle extra informatie die WSL biedt.
Ik denk dat de WSL db corrupt raakt doordat je op een sdkaart steeds naar het zelfde bestand schrijft.
Als je een een usbstick daarvoor gebruikt zou het wel eens beter kunnen gaan.
Hoe je dat configureert zou ik zo niet weten :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:49:
Een Finder geeft maar pulsen af, in een stromingsrichting. Dat kan belangrijk zijn als je daarmee geen stand-by verbruik wil zien in pvoutput van de zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
fabstar81 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:39:
dat doe ik al, maar dan heb je geen opbrengst van je PV...

en trouwens, hoe doen jullie dat? gebruik daar zelf ook WSL voor...
huh? slimme meter de terugleveringsteller is toch gelijk aan wat je PV oplevert?
Bij mij iig wel :)

Overigens lees ik de slimme meter uit, maar intercept ook de growatt's om te kunnen controllerenvergelijken of de rekening klopt :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
Bockelaar schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:32:
[...]

huh? slimme meter de terugleveringsteller is toch gelijk aan wat je PV oplevert?
Bij mij iig wel :)
Dat is niet bij iedereen zo ;)
Wat je opwekt kan je ook in het huis gebruiken en lever je minder terug naar het net.
Zo kan je inderdaad verschil hebben.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Bij mij niet (mede dankzij schaduw in de winter).
Vrijwel alles wat ik vanaf december opwekte ging het huis in, de domme meter stond stil :)
Deze maand voor het eerst weer >1100W gezien, dan lever ik wel een beetje terug.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ah ja zo. Dat is hier ook hoor, alleen lees ik ook de PV systemen uit, en de slimme meter, en het gebruik en.. en ... en .. :D
Onderaan de streep kloppen alle getalletjes hier iig, dat bedoelde ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
de terugleverteller is inderdaad NIET de bruto oplevering van je PV. daarom heb je dus een kWh meter nodig of een uitleesmethode voor de PV installatie. helaasch...

alles wat je overproduceert komt over de terugleverteller.

wat me weer terugbrengt tot WSL of ander alternatief. ik ga aurora monitor maar eens gebruiken. ik heb denk ik wel de verkeerde linux distro. vind het wel makkelijk als die aurora software in de repo staat. nu heb ik hem zelf gecompiled en nu doet ie het dus ook weer niet. zucht....blijft aanklooien dat monitoren...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
AUijtdehaag schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 11:38:
[...]

http://www.homewizard.nl/kwh-meter.html
Blijf het vreemd vinden. Is het geen 1000 imp/kWh? Staat het niet verkeerd op hun website?
Goedkoop chinees metertje, die naar alle waarschijnlijkheid ook pulsen afgeeft de andere kant op.
Sluit de fasedraad op klem 1 en 3 maar eens andersom aan, dan kan je dat testen.
http://www.ebay.nl/itm/45...e-Phase-kWh-/131009670014
Probleem opgelost, was gewoon een fout in de Energy Link. Ik heb hem omgeruild en nu kloppen de waarden wel en zie ik een normale grafiek. Bedankt allen voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiberbleiswijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-09 23:06
Gents,

Wie heeft een werkende "Omnik --> Raspberry Pi -> Domoticz -> PVoutput set?
En kan mij helpen met een PB-tje met de files? :?

De meest recente status is dat wouterrr data-logger voor de omnik doorgaat met ontwikkelen en de Wiki uiteindelijk qua text achterloopt en het eindresultaat (gewoon netjes de wiki doorlopen en als enige resultaat de LiveStats.py keurig werkend) ik het nog niet werkend gekregen heb.

#moedeloos.. |:( .. en kan geen Putty meer zien.

Ik beland in ellenlange verouderde posts vergelijken met de scripts waaruit goed zichtbaar is dat het een wonder is dat er Omnik gebruikers zijn die hun PV installatie Omnik converter met een raspberry werkend hebben gekregen.

Gelukkig tankt m'n Synology de Omnik wel uit en krijg ik de PV opwekking op deze wijze naar PV output.
De P1-poort van de slimme meter met de Domoticz krijgen werkt ook, alleen de Wouterrr script met de config van het Wiki weigert na al een maand programmeren in Putty om samen tot iets van output te komen in de domotics en PVoutput site.

Wie o Wie heeft zijn installatie wel werkend en kan mij helpen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fiberbleiswijk
PMB

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-03-2017 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
Fiberbleiswijk schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:37:
Gents,

Wie heeft een werkende "Omnik --> Raspberry Pi -> Domoticz -> PVoutput set?
En kan mij helpen met een PB-tje met de files? :?

De meest recente status is dat wouterrr data-logger voor de omnik doorgaat met ontwikkelen en de Wiki uiteindelijk qua text achterloopt en het eindresultaat (gewoon netjes de wiki doorlopen en als enige resultaat de LiveStats.py keurig werkend) ik het nog niet werkend gekregen heb.

#moedeloos.. |:( .. en kan geen Putty meer zien.

Ik beland in ellenlange verouderde posts vergelijken met de scripts waaruit goed zichtbaar is dat het een wonder is dat er Omnik gebruikers zijn die hun PV installatie Omnik converter met een raspberry werkend hebben gekregen.

Gelukkig tankt m'n Synology de Omnik wel uit en krijg ik de PV opwekking op deze wijze naar PV output.
De P1-poort van de slimme meter met de Domoticz krijgen werkt ook, alleen de Wouterrr script met de config van het Wiki weigert na al een maand programmeren in Putty om samen tot iets van output te komen in de domotics en PVoutput site.

Wie o Wie heeft zijn installatie wel werkend en kan mij helpen.
Even los van de bestanden waar je om vraagt.
Als je naar de map van Omnik gaat op je Raspberry en daar

python LiveStats.py

intikt, wat krijg je dan te zien ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Geurt-kun schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 22:32:
[...]

Doneren is het punt niet, dat doe ik al jaren.
Van Enphase krijg ik één API en waarschijnlijk één totaal bunch aan data van de zes panelen. Ik heb geen idee of dat simpel over de variabelen te verdelen is.
Zo juist gebeld met Enlighten Manager en zij zeggen dat de API is voor de totale bundel aan data.
Panelen kunnen dus niet apart gemonitord worden bij PvOutput.
Mocht ik het wel met Enphase willen oplossen, dan dien ik een extra Envoy aan te schaffen voor de oost, dan wel westzijde.
Voor 2 x 3 paneeltjes is dit een belachelijke oplossing.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42
Iemand die mij kan helpen want vind het niet. :(

Heb sinds 2 weken zonnepanelen met omvormer "Sunny Boy SB 2.5 1VL-40".
Dit weekend zijn ze internet komen aansluiten en heb dus ook de SB verbonden met mijn router.
Ik heb een account aangemaakt op Sunny Portal.
Deze toont nu enkel de gegevens vanaf vandaag (sinds ik hem heb aangesloten).
Is het ook mogelijk om de gegevens van de voorbije dagen ergens op te laden in Sunny Portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:17

GerCor

Zonder dallen geen pieken

frye schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 23:25:
Iemand die mij kan helpen want vind het niet. :(

Heb sinds 2 weken zonnepanelen met omvormer "Sunny Boy SB 2.5 1VL-40".
Dit weekend zijn ze internet komen aansluiten en heb dus ook de SB verbonden met mijn router.
Ik heb een account aangemaakt op Sunny Portal.
Deze toont nu enkel de gegevens vanaf vandaag (sinds ik hem heb aangesloten).
Is het ook mogelijk om de gegevens van de voorbije dagen ergens op te laden in Sunny Portal?
Als het goed is, maar ik gebruik het zelf niet dus wellicht is dit een onzinnig bericht van mij, kun je met de Windows 10 app PVMonitor uploaden. Is volgens mij wel een in-app aankoop. Maar voor iedereen met een Windows device en een SMA omvormer is de app PVMonitor een hele leuke en handige app. d:)b

https://www.microsoft.com...p/pv-monitor/9wzdncrdqf7d

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42
GerCor schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:35:
[...]

Als het goed is, maar ik gebruik het zelf niet dus wellicht is dit een onzinnig bericht van mij, kun je met de Windows 10 app PVMonitor uploaden. Is volgens mij wel een in-app aankoop. Maar voor iedereen met een Windows device en een SMA omvormer is de app PVMonitor een hele leuke en handige app. d:)b

https://www.microsoft.com...p/pv-monitor/9wzdncrdqf7d
Thanks, misschien eens proberen.
Probleem is dat mijn omvormer van SMA geen bluetooth heeft maar met wifi kan worden uitgelezen.

Vind de SunnyPortal toch niet zo handig.

Wat ik nu doe is de interne webinterface publiek gemaakt, werkt veel beter als SunnyPortal.
Volgende stap is inderdaad met een raspberry en SBFSpot naar PVOUTPUT.
Maar helaas zag ik al dat de tutorial was opgebouwd dmv connectie met bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:17

GerCor

Zonder dallen geen pieken

frye schreef op maandag 3 april 2017 @ 10:43:
[...]
Thanks, misschien eens proberen.
Probleem is dat mijn omvormer van SMA geen bluetooth heeft maar met wifi kan worden uitgelezen.
Oja, ik zie het.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een pv invertor van ZeverSolar de Zeverlution 1500S, nu heb ik ook al een ander pv systeem met een omvormer van sma, die de gegevens naar pvoutput,org stuurt, dit wil ik ook graag met de zeverlution 1500S doen, is hier een oplossing voor??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:16

thido

Tilburg

Zo, vandaag even wat Plugwise stealth modules ertussen gehangen om de omvormers te loggen.
Had al wat van die dingen (circles) dus leek me wel handig daarmee dan maar uit te breiden.
Maak nu gebruik van de source software, iemand hier die de stretch heeft en de app gebruikt?
Als er iemand van zijn stretch af wil hoor ik het graag, wil die wel eens proberen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:00
Verwijderd schreef op maandag 3 april 2017 @ 12:00:
Ik heb een pv invertor van ZeverSolar de Zeverlution 1500S, nu heb ik ook al een ander pv systeem met een omvormer van sma, die de gegevens naar pvoutput,org stuurt, dit wil ik ook graag met de zeverlution 1500S doen, is hier een oplossing voor??
Zit er een wifi antenne op je Zeverlution?

Van de zeverlution site:
2. Monitoring System

2.1 Can I just use a computer to monitor Zeversolar Inverters without internet connection?

We do not provide local monitoring. Zeversolar's monitoring solution consists of either a Combox/Zevercom/Zevermanager which uploads the inverter data to our Zevercloud online monitoring portal which requires a reliable internet connection. We can provide our communications protocol to our customers to develop their own monitoring system. Third party monitoring devices and software such as Solarlog can be used with our Zeversolar inverters.
https://www.zeversolar.com/service/faq/

Als je inverter is uitgerust met wifi (combox) dan kun je op hun portal terecht voor standaard logging of een 'eigen' (gekopieerde) oplossing gebruiken om te loggen naar iets als pvoutput. Als je omvormer geen wifi heeft dan heb je vermoedelijk nog iets van extra hardware nodig.

[ Voor 53% gewijzigd door TWyk op 06-04-2017 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Ik ben wat offertes aan het opvragen voor een PV-setup, maar welk merk omvormer is aan te raden om gemakkelijk uit te lezen om data naar PVOutput te sturen?

Liefste lees ik de omvormer lokaal uit, het scrapen van een webportal van fabrikant vind ik een prutsoplossing. Als de portal eruit ligt/fabrikant failliet dan heb je geen logging meer.

Een DIN-rail kWh-meter met daarop een YouLess met PVOutput firmware kan ook, maar dan mis je zaken als string voltage e.d., wat ik toch wel graag zou monitoren om de performance van het systeem te kunnen bewaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad
SMA, Hosola, Stecagrid, Omnik, SolarEdge.
Kan allemaal icm script
SMA - SBFspot
Hosola/Omnik - Hosola data logger - omnik data logger Github
Stecagrid - php script anton boonstra
SolarEdge - zie topic

En ik zal er vast nog een paar vergeten zijn. :D
Maar MID gecertificeerde kWh meter en youless is het nauwkeurigste.
Alle omvormers wijken wel iets af, van wat er werkelijk door je draadjes gaat.

[ Voor 75% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

@ThinkPad Voor GoodWe zit je volgens mij vast aan webscrapen, bijvoorbeeld: https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput. Ik ga zelf dit script aanpassen zodat deze ook de data over MQTT published.
Pagina: 1 ... 31 ... 48 Laatste