2250 WP Zuid PVoutput
Komt er in de log iig te staan dat er connectie word opgebouwd.
2016-07-31 19:26:43,177 INFO connecting to 192.168.1.250 port 8899
Maar dan staat er de volgende fout.
python OmnikExport.py
Traceback (most recent call last):
File "OmnikExport.py", line 87, in <module>
s.sendall(InverterMsg.generate_string(wifi_serial))
AttributeError: 'module' object has no attribute 'generate_string'
Daarna was probleem verholpen.
Bedankt voor jullie hulp.
Nu verder met gegevens van slimmemeter die naar Domoticz gestuurd worden ,dat ook naar pvoutput moet.
Ik ben al twee dagen onderweg om dit Python script te draaien op mijn Synology (met Python3 geinstalleerd). De meest logische weg lijkt mij via pip. Echter, het commando "pip install Goodwe2PVoutput" levert mij de volgende foutmelding op:zonoskar schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:46:
[...]
Ik heb ook mijn python versie klaar: https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput Deze interpoleert ook de metingen van de goodwe website's 10min interval naar de PVoutput 5 min interval. Zo krijg je een mooiere grafiek in PVoutput en bij mij klopt de opbrengst nu beter.
Could not find a version that satisfies the requirement Goodwe2PVoutput (from versions: )
No matching distribution found for Goodwe2PVoutput
Iemand een idee? Ben geen expert op dit terrein.
Ik ben nog bezig met de installatie via pip, dat is niet zo triviaal als je zou denken. Maareh, je moet de hele zip ergens in een directory unzippen. En dan zorgen dat je de juiste "requests" module geïnstalleerd hebt.vanDaal schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 23:20:
[...]
Ik ben al twee dagen onderweg om dit Python script te draaien op mijn Synology (met Python3 geinstalleerd). De meest logische weg lijkt mij via pip. Echter, het commando "pip install Goodwe2PVoutput" levert mij de volgende foutmelding op:
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik kon bijvoorbeeld voor mijn omvormer uitleesscriptje de juist request module niet vinden of of gebruikte de verkeerde parameters voor de module die ik wel had dus had ik maar een urllib.request module gepakt en heb daarvoor een voorbeeldje van het internet geplukt.
[ Voor 4% gewijzigd door TWyk op 02-08-2016 10:55 ]
Ik heb alle zaken uit de readme uitgevoerd. Ik ben echter bang dat je zonder de pip installatie tegen dezelfde foutmelding als The Legend in "Datalogging: PV systemen" aan blijft lopen. Die krijg ik namelijk ook: "/bin/python: No module named Goodwe2PVoutput".zonoskar schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 09:20:
[...]
Ik ben nog bezig met de installatie via pip, dat is niet zo triviaal als je zou denken. Maareh, je moet de hele zip ergens in een directory unzippen. En dan zorgen dat je de juiste "requests" module geïnstalleerd hebt.
Ik heb trouwens geen idee of The Legend het aan de praat heeft gekregen.
Ik heb overigens een dikke bug geplet, dus je moet de nieuwste versie downloaden (heeft overigens niks te maken met de installatie).
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Klopt.Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:34:
Goodwe2PVOutput was toch voor Python 2 ?
Nieuwe versie gedownload en jouw instructie hierboven gevolgd. En het werktzonoskar schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:20:
Ik heb het bij mij geunzipped in /media/blabla Ik ga dan in /media staan en typ "python -m blabla" (naam van de directory waar het script in staat). Dat zou moeten werken. Je kan ook proberen in je unzipped directory te gaan staan en dan "python __main__.py"
Ik heb trouwens geen idee of The Legend het aan de praat heeft gekregen.
Ik heb overigens een dikke bug geplet, dus je moet de nieuwste versie downloaden (heeft overigens niks te maken met de installatie).
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=51934&sid=47210
Nice!vanDaal schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:54:
[...]
Nieuwe versie gedownload en jouw instructie hierboven gevolgd. En het werkt. Thanks
![]()
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=51934&sid=47210
Ik ben ook bezig mijn solaredge omvormers via de scripts van jbuehl uit te lezen, maar het wil nog niet zo lukken.Jerrythafast schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 10:17:
Ik weet niet of hij SunSpec spreekt over de micro usb aansluiting, maar het propriëtaire SolarEdge protocol doet hij in ieder geval wel. Kijk eens naar https://github.com/jbuehl/solaredge als je je hierin wilt verdiepen.
Ik heb 2 omvormers, die ik niet aan het internet heb hangen. Ik heb ze wel middels RS485 aangesloten. Met een goed afgeschermde kabel netjes doorgelust, allebei als Slave ingesteld (stonden ze al standaard) met een verschillend ID, op de laatste de "termination switch" omhooggezet en dan via een RS485 <-> USB converter op een raspberry pi.
Als ik de scripts start met de serienummers van beide omvormers dan gaan het script keurig beurtelings beide omvormers af en komt er ook een antwoord. De communicatie lijkt dus prima tot stand te komen.
De berichten die uitgewisseld worden blijven echter beperkt tot 0x0302 en 0x39a (MASTER_GRANT en RESP_MASTER_GRANT). Als ik het goed begrepen heb betekent dat dat het script de bus vrijgeeft voor een omvormer, waarna die performance data hoort te gaan rapporteren middels de 0x0500-berichten. Helaas blijven die uit.
Gisteravond dacht dat het misschien kwam doordat hij in "Night mode" stond, maar ook nu met daglicht komt er geen enkel bericht binnen. Net 3 kwartier laten lopen en het enige dat verandert is dat de sequence-nummers steeds een beetje hoger worden.
Klinkt dat bekend en/of weet jij (of iemand anders) of je nog iets speciaals moet doen om het proces op gang te helpen?
Als ik de wiring goed heb begrepen, moet je de beide omvormers doorlussen via de RS485-1 poort. Op de ene omvormer zet je de termination switch op ON en op de andere op OFF. Daar waar die op OFF staat sluit je ook je Raspberry aan, óók op de RS485-1 poort. Schijnbaar wordt RS485-2 niet gebruikt. Klopt dit zo?
Dan de settings van je omvormers (Pagina 39 "Configuring the Inverter Using the LCD Light Button" en verder).
In het Configuration menu:
*Zorg dat 'Server' op 'RS485' staat (!)
*Bij RS485-1: DeviceType=SolarEdge, Protocol=Slave
Dan de software kant. Uitgaande van de readme van Jbuehl is dit commando je startpunt (aangepast met jouw inverter ID's en /dev/jouwcompoort dan natuurlijk):
python semonitor.py -o yyyymmdd.json -m -s 7f101234,7f105678 -t 4 COM4
Hier zou je nog -vvvvv als argument aan toe kunnen voegen. Je zou daarmee een bak debug output erbij moeten krijgen dat misschien meer hints geeft over waarom je verder niks hoort van je omvormers. Als er dan iets van unknown functions of andere (fout)meldingen voorbij komen hebben we daar misschien een goede hint aan.
Als je er hiermee nog steeds geen clues uit kunt halen zou ik je aanraden een Issue te openen op Github. Die Jbuehl is voor anderen ook al erg behulpzaam geweest om het werkend te krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 05-08-2016 21:46 ]
Dank !Jerrythafast schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 21:44:
In het Configuration menu:
*Zorg dat 'Server' op 'RS485' staat (!)
*Bij RS485-1: DeviceType=SolarEdge, Protocol=Slave
En ik maar denken dat ik de hele handleiding en alle menu's 80 keer had uitgespeld, heb ik hier compleet overheen gekeken. Ik had wel het RS485-1 menu gezien, maar default staat er bij Server<LAN>, en ik dacht blijkbaar "daar doe ik niks mee, dus kan ik skippen".

Het klinkt nu ineens logisch: Als de server niet op RS485 staat, dan is de RS485-interface blijkbaar wel operationeel, maar doet hij niet vele meer dan het bus-protocol praten. Na aanpassing stroomt de data binnen
Nu ik weet in welke velden er uit komen, zal ik eens even goed nadenken over een handige database-layout en dan kan alles de mysql-database in.
Gelukkig was het iets simpels dusocaj schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 07:51:
[...]
Dank !![]()
En ik maar denken dat ik de hele handleiding en alle menu's 80 keer had uitgespeld, heb ik hier compleet overheen gekeken. Ik had wel het RS485-1 menu gezien, maar default staat er bij Server<LAN>, en ik dacht blijkbaar "daar doe ik niks mee, dus kan ik skippen".![]()
Het klinkt nu ineens logisch: Als de server niet op RS485 staat, dan is de RS485-interface blijkbaar wel operationeel, maar doet hij niet vele meer dan het bus-protocol praten. Na aanpassing stroomt de data binnen![]()
Nu ik weet in welke velden er uit komen, zal ik eens even goed nadenken over een handige database-layout en dan kan alles de mysql-database in.
Ik heb zelf gewoon een tabel voor de omvormer data en een tabel voor de optimizer data gemaakt. De optimizer data krijg ik in een soort packed format (met 3 fields die samen in 4 bytes zitten gepropt en niet als floats maar als integers). Ik geloof dat de software van Jbuehl die waardes automatisch omrekent naar de juiste float waarden, maar zelf sla ik de ruwe data op. Vandaar de wat gekke definitie van de optimizer tabel. Van mijn omvormer sla ik niet alle informatie op omdat er ook wat statische informatie in zit. De optimizer tabel is overigens wel compleet zo.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| CREATE TABLE telemetry_optimizers ( op_id INT UNSIGNED NOT NULL, timestamp INT UNSIGNED NOT NULL, v_in SMALLINT UNSIGNED NOT NULL COMMENT '10bit steps of 0.125 V', v_out SMALLINT UNSIGNED NOT NULL COMMENT '10bit steps of 0.125 V', i_in SMALLINT UNSIGNED NOT NULL COMMENT '12bit steps of 0.00625 A', e_day SMALLINT UNSIGNED NOT NULL COMMENT '16bit steps of 0.25 Wh', temperature TINYINT NOT NULL COMMENT '8bit steps of 2 deg C', PRIMARY KEY (timestamp, op_id) ); CREATE TABLE telemetry_inverter ( inv_id INT UNSIGNED NOT NULL, timestamp INT UNSIGNED NOT NULL, temperature FLOAT NOT NULL, e_day FLOAT NOT NULL, de_day FLOAT NOT NULL, v_ac FLOAT NOT NULL, i_ac FLOAT NOT NULL, frequency FLOAT NOT NULL, v_dc FLOAT NOT NULL, e_total INT UNSIGNED NOT NULL, i_rcd FLOAT NOT NULL, mode TINYINT UNSIGNED NOT NULL, p_active FLOAT NOT NULL, p_apparent FLOAT NOT NULL, p_reactive FLOAT NOT NULL, PRIMARY KEY (timestamp, inv_id) ); |
Het kan in jouw geval (met twee omvormers) ook handig zijn om een tweede key toe te voegen waarin de kolommen zijn omgekeerd. Sommige queries zouden daar wel eens baat bij kunnen hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 06-08-2016 10:08 ]
[ Voor 20% gewijzigd door vanDaal op 06-08-2016 23:58 ]
Volgens mij kan homewizard en energylink "nog" niet uploaden naar PVoutput?vanDaal schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 23:32:
Weet iemand hoe je de "Power Used" en/of "Energy Used" gegevens in PVOutput krijgt? Ik heb een Goodwe omvormer en een Homewizard Energylink aangesloten op mijn slimme meter. De omvormer zelf is niet aangesloten op de Energylink (zitten twee verdiepingen tussen).
Je kan wel 2 kWh meters met S0 aansluiten zo te zien en de slimme meter op de P1 ingang
https://twitter.com/homewizardbv/status/593314163256119297
http://www.homewizard.nl/energylinkinfo
Is een youless en kWh meter, die je verbruik meet dan een oplossing?
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Werkt hier al 3 jaar prima.
/offtopic
Verkoop je homewizard en zet domoticz op je Synology nas.
Die leest ook een youless uit, en youless upload automatisch naar pvoutput.
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-08-2016 08:17 ]
Thanks, ga ik proberen!AUijtdehaag schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 08:04:
[...]
Volgens mij kan homewizard en energylink "nog" niet uploaden naar PVoutput?
Je kan wel 2 kWh meters met S0 aansluiten zo te zien en de slimme meter op de P1 ingang
https://twitter.com/homewizardbv/status/593314163256119297
http://www.homewizard.nl/energylinkinfo
Is een youless en kWh meter, die je verbruik meet dan een oplossing?
AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Werkt hier al 3 jaar prima.
/offtopic
Verkoop je homewizard en zet domoticz op je Synology nas.
Die leest ook een youless uit, en youless upload automatisch naar pvoutput.
De jbuehl-software kan ook een binary-log met de ruwe data bijhouden. Dat ga ik zeker ook doen.Jerrythafast schreef op zaterdag 06 augustus 2016 @ 10:03:
Ik geloof dat de software van Jbuehl die waardes automatisch omrekent naar de juiste float waarden, maar zelf sla ik de ruwe data op.
Daarnaast alle gedecodeerde data min of meer 1:1 in mysql stoppen.
Wellicht dat ik voor de lange termijn dag-statistieken nog een aparte tabel maak die ik 1 keer per dag bijwerk.
Ik zie dat jij een aantal velden van de omvormer-data opslaat die door de jbuehl-software niet uit de packets worden gehaald. Heb jij daar zelf aan uitgebreid?SQL:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 CREATE TABLE telemetry_optimizers ( op_id INT UNSIGNED NOT NULL, timestamp INT UNSIGNED NOT NULL, v_in SMALLINT UNSIGNED NOT NULL COMMENT '10bit steps of 0.125 V', v_out SMALLINT UNSIGNED NOT NULL COMMENT '10bit steps of 0.125 V', i_in SMALLINT UNSIGNED NOT NULL COMMENT '12bit steps of 0.00625 A', e_day SMALLINT UNSIGNED NOT NULL COMMENT '16bit steps of 0.25 Wh', temperature TINYINT NOT NULL COMMENT '8bit steps of 2 deg C', PRIMARY KEY (timestamp, op_id) ); CREATE TABLE telemetry_inverter ( inv_id INT UNSIGNED NOT NULL, timestamp INT UNSIGNED NOT NULL, temperature FLOAT NOT NULL, e_day FLOAT NOT NULL, de_day FLOAT NOT NULL, v_ac FLOAT NOT NULL, i_ac FLOAT NOT NULL, frequency FLOAT NOT NULL, v_dc FLOAT NOT NULL, e_total INT UNSIGNED NOT NULL, i_rcd FLOAT NOT NULL, mode TINYINT UNSIGNED NOT NULL, p_active FLOAT NOT NULL, p_apparent FLOAT NOT NULL, p_reactive FLOAT NOT NULL, PRIMARY KEY (timestamp, inv_id) );
Ik maak uit het commentaar in https://github.com/jbuehl...ob/master/seDataParams.py op dat Solaredge de ruwe data min of meer maskeert om de omvormer-performance niet uit te kunnen rekenen...
Nou ja, eerst maar eens rustig zorgen dat mijn scripts netjes alles gaan loggen. En dan mijn eigen portal/grafiekjes maken uit die data, zodat ik de boel goed in de gaten kan houden. Dan kan ik daarna altijd nog eens in de ruwe data duiken of er nog meer data uit te halen is.
Ik heb inmiddels ontdekt dat het geheugen van een solaredge-omvormer slechts 30 dagen is. O, en dat 30 dagen logging over RS485 overhalen de nodige uurtjes kost, maar inmiddels is alles binnen.
Ik heb mijn datalijn nu nog maar aan 1 kant van eindweerstand voorzien (de kant waar dat simpel op de omvormer kan met een dipswitch). Moet denk ik ook nog een eindweerstand knutselen aan de raspberry pi kant, want af en toe treed er wat datacorruptie op. Software van jbuehl loopt dan in een deadlock, daar zal ik op github een issue voor aanmaken.
Ik gebruik zelf niet deze software. Het project van jbuehl heeft mij wel geïnspireerd om zelf een soortgelijke oplossing te bouwen, maar alleen voor passief Ethernet logging omdat dat het enige is wat ik nodig heb. De data-velden die ik heb 'ontdekt' heb ik via de issue comments gedeeld; ik was in de veronderstelling dat die allemaal waren overgenomen maar het zou op zich best kunnen dat er iets ontbreekt of wellicht een andere naam heeft gekregen.ocaj schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:40:
[...]
Ik zie dat jij een aantal velden van de omvormer-data opslaat die door de jbuehl-software niet uit de packets worden gehaald. Heb jij daar zelf aan uitgebreid?
Ze wekken inderdaad heel erg dat vermoeden. Bepaalde velden hebben altijd dezelfde nietszeggende waarde, maar in de code van de SolarEdge Config tool wordt uit de namen van die velden wel duidelijk wat erin had moeten staan. Zo krijg je bijvoorbeeld wel de DC voltage (v_dc) maar niet de DC current (i_dc). Als je die wel had gekregen had je de DC power kunnen berekenen (p_dc = v_dc * i_dc) en daarmee de efficiency van de omvormer (p_active delen door p_dc). Het is mij "iets te toevallig" dat juist die waarde is gemaskeerd.Ik maak uit het commentaar in https://github.com/jbuehl...ob/master/seDataParams.py op dat Solaredge de ruwe data min of meer maskeert om de omvormer-performance niet uit te kunnen rekenen...
Ik zag de comments inderdaad voorbij komen. Ik heb verder totaal geen ervaring met RS485, dus ik heb echt geen flauw idee hoe dat soort dingen functioneren.Ik heb mijn datalijn nu nog maar aan 1 kant van eindweerstand voorzien (de kant waar dat simpel op de omvormer kan met een dipswitch). Moet denk ik ook nog een eindweerstand knutselen aan de raspberry pi kant, want af en toe treed er wat datacorruptie op. Software van jbuehl loopt dan in een deadlock, daar zal ik op github een issue voor aanmaken.
Een aardige uitleg staat hier: https://www.lammertbies.nl/comm/info/nl_RS-485.html
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Aha, dan snap ik de verschillen.Jerrythafast schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:32:
[...]
Ik gebruik zelf niet deze software. Het project van jbuehl heeft mij wel geïnspireerd om zelf een soortgelijke oplossing te bouwen, maar alleen voor passief Ethernet logging omdat dat het enige is wat ik nodig heb.
Moet ik een keer induiken als ik wat meer tijd heb, dan zal ik t.z.t. ook in de comments zoeken wat je al gevonden had en kijken of er nog wat meer velden ingevuld kunnen worden.De data-velden die ik heb 'ontdekt' heb ik via de issue comments gedeeld; ik was in de veronderstelling dat die allemaal waren overgenomen maar het zou op zich best kunnen dat er iets ontbreekt of wellicht een andere naam heeft gekregen.
Jammer dat Solaredge enerzijds verkoopt dat je middels de optimizer alles kunt loggen en vervolgens niet alle data ontsluitZe wekken inderdaad heel erg dat vermoeden. Bepaalde velden hebben altijd dezelfde nietszeggende waarde, maar in de code van de SolarEdge Config tool wordt uit de namen van die velden wel duidelijk wat erin had moeten staan. Zo krijg je bijvoorbeeld wel de DC voltage (v_dc) maar niet de DC current (i_dc). Als je die wel had gekregen had je de DC power kunnen berekenen (p_dc = v_dc * i_dc) en daarmee de efficiency van de omvormer (p_active delen door p_dc). Het is mij "iets te toevallig" dat juist die waarde is gemaskeerd.
Ok, gaat vast goedkomen.Ik zag de comments inderdaad voorbij komen. Ik heb verder totaal geen ervaring met RS485, dus ik heb echt geen flauw idee hoe dat soort dingen functioneren.
Bedankt!Aegle schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 22:31:
Bij grotere afstanden wordt geadviseerd om aan beide zijden 100 Ohm afsluitweerstanden toe te passen. Wat onder grotere afstanden wordt verstaan verschillen de deskundigen van mening. De één past ze al toe bij 5 meter lengte, de ander pas bij meer dan 30 meter... Maar dat is wel eenvoudig te bepalen.
Een aardige uitleg staat hier: https://www.lammertbies.nl/comm/info/nl_RS-485.html
Mijn eerste gok was om de afsluitweerstand aan 1 kant te proberen (dat was simpel, omdat dat op de omvormer met een dipswitch kan) en als dat niet werkt ook de andere kant te proberen.
Met afsluitweerstand alleen aan de omvormer-kant werkt het een beetje, maar niet 100% robuust, dus ik ga morgen eerst maar eens wat weerstandjes kopen en kijken of dat helpt.
(ben geen electro-tweaker, dus geen voorraadkast met weerstandjes op zolder ....)
Verwijderd
Ik zie in jSunnyReports dat Kostal Piko .CSV in de lijst staat van omvormers.
Graag uitleg hoe jullie dat klaar kregen.
Momenteel is er geen reactie van de jSunnyReport maker

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2016 10:58 ]
Heb je ook al zonder weerstanden geprobeerd? Hier werkt het bij twee omvormers, zonder afsluitweerstand nog het snelsteocaj schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:20:
[...]
Bedankt!
Mijn eerste gok was om de afsluitweerstand aan 1 kant te proberen (dat was simpel, omdat dat op de omvormer met een dipswitch kan) en als dat niet werkt ook de andere kant te proberen.
Met afsluitweerstand alleen aan de omvormer-kant werkt het een beetje, maar niet 100% robuust, dus ik ga morgen eerst maar eens wat weerstandjes kopen en kijken of dat helpt.
(ben geen electro-tweaker, dus geen voorraadkast met weerstandjes op zolder ....)

Inderdaad! Ik vind het ook een gemiste kans dat ze de temperatuur van de optimizers niet op de monitoring portal laten zien, terwijl die wel gewoon wordt gemeten en doorgestuurd. Vind dat wel tof om te zien hoe de boel opwarmt daarbovenocaj schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 23:16:
[...]
Jammer dat Solaredge enerzijds verkoopt dat je middels de optimizer alles kunt loggen en vervolgens niet alle data ontsluit
LOL.. Bij APS zie je dat dus wel. Af en toe krijgen ze het aardig warm. Heb al temperaturen van 65 graden gezien.Jerrythafast schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:46:
[...]
Inderdaad! Ik vind het ook een gemiste kans dat ze de temperatuur van de optimizers niet op de monitoring portal laten zien, terwijl die wel gewoon wordt gemeten en doorgestuurd. Vind dat wel tof om te zien hoe de boel opwarmt daarboven
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ik vermoed dat het een comunicatiefout is tussen mijn omnik en de Raspberry, maar weet het niet zeker.
1
2
| 18/08/16 19:35 13.530kWh 6.013kWh/kW 18/08/16 19:30 13.530kWh 6.013kWh/kW |
Zou dit door een miscommunicatie komen van mijn WiFi-module in mijn omnik met het netwerk ?
2250 WP Zuid PVoutput
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
http://pvoutput.org/intra...697&sid=41328&dt=20160818
De Energy waarde is soms twee datapunten achter elkaar hetzelfde, waarna bij het volgende datapunt een dubbel zo grote sprong in Energy volgt. Als gevolg daarvan is ook de Average Power grafiek erg puntig.
Ook gaat de temperatuur in de ochtend en de avond erg raar op en neer
Wanneer je dan enige fluctuatie meeneemt in de communicatie kun je soms net voor en soms net na de update van de waarden de meting ophalen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Echter als je dat doet dan worden de waardes bij elkaar opgeteld wat ik even snel lees in het PVOutput-topic.
Kijk anders even verder in het PVOutput info en discussie of opmerkingen topic
Je kan het doen, en wat ik volgens mij ook wel eens zie is dat mensen dan 1 account aanmaken voor systeem x, een 2de account aanmaken voor systeem y en dan nog een 3de account aanmaken voor de overal score.
Heb zelf maar 1 systeem, dus kan geen live info zoeken
Edit: kijk anders eens bij user @Rol-Co: http://pvoutput.org/list.jsp?id=12038&sid=16883 (klik dan op de link systems)
Wellicht dat hij ook meer erover kan vertellen
Maar zoals gezegd kan je beter in het topic kijken wat ik aanhaalde
[ Voor 14% gewijzigd door MdO82 op 20-08-2016 21:29 ]
2250 WP Zuid PVoutput
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52333&sid=47590 en maar eens zien hoe dat er over een week of wat uitziet
overigens was ik na mijn eerste vraag al 5 seconden later donateur geworden om toch eens te proberen wat ik nou wel/niet dacht te lezen.
[ Voor 29% gewijzigd door Bockelaar op 21-08-2016 10:49 ]
Hubo 2 loopt niet meer.Bockelaar schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 10:48:
thanks... ik *denk* dat het ergens op begint te lijken
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52333&sid=47590 en maar eens zien hoe dat er over een week of wat uitziet
overigens was ik na mijn eerste vraag al 5 seconden later donateur geworden om toch eens te proberen wat ik nou wel/niet dacht te lezen.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
https://drive.google.com/...IMVdlXzA/view?usp=sharing
[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2016 13:24 ]
Wat is het probleem ?
Ik zie Energy Used vanaf 0:00 gaat oplopen tot ongeveer 6:25 ,dat is de tijd dat de inverter aangaat, daarna loopt Energy Used niet meer op, pas na ongeveer 20:55 wel.
Komt dat door verkeerde berekening door de invulling van Domoticz.
Wie helpt me bv door de config van het lua script en config.cfg ??
wazig. ik laat op de raspberry 2x het script lopen, 1 voor elke installatie. Op een of andere manier lijken ze elkaar te bijten en hoewel ik wel wat linuxkennis heb kan ik niet dat script ombouwen naar één script voor 2 instances tegelijk
iemand hellup?
script delen ?Bockelaar schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:00:
[...]
wazig. ik laat op de raspberry 2x het script lopen, 1 voor elke installatie. Op een of andere manier lijken ze elkaar te bijten en hoewel ik wel wat linuxkennis heb kan ik niet dat script ombouwen naar één script voor 2 instances tegelijk
iemand hellup?
2250 WP Zuid PVoutput
De temperatuur had ik gezien.Jerrythafast schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 12:33:
Kijk even op zijn PVOutput pagina:
http://pvoutput.org/intra...697&sid=41328&dt=20160818
De Energy waarde is soms twee datapunten achter elkaar hetzelfde, waarna bij het volgende datapunt een dubbel zo grote sprong in Energy volgt. Als gevolg daarvan is ook de Average Power grafiek erg puntig.
Ook gaat de temperatuur in de ochtend en de avond erg raar op en neer
Deze meting komt van een weatherunderground station in de buurt.
Was het gespring een beetje zat dat ik hem er nu uitgegooid heb.
Had het station al een keer veranderd, maar dat mocht niet baten.
Vandaag dus ook meerdere dubbele waardes gehad.
Maar heb geen idee waar dit door komt
Ik had niet teruggelezen daardoor had ik de opmerking van @Jerrythafast op mijn post ook niet gezienBockelaar schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:23:
zie paar posts naar boven, die link dus...rechtstreeks naar scripts: http://api.ning.com/files...fi_to_pvoutput_v2.3.2.tar
Dacht in eerste instantie dat je 2 files moest maken om de omvormers te loggen en naar PVOutput te sturen, maar dat had je al gedaan
[ Voor 31% gewijzigd door MdO82 op 21-08-2016 20:49 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Voor weerstation neem je INBROOSE2MdO82 schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:44:
[...]
De temperatuur had ik gezien.
Deze meting komt van een weatherunderground station in de buurt.
Was het gespring een beetje zat dat ik hem er nu uitgegooid heb.
Had het station al een keer veranderd, maar dat mocht niet baten.
Vandaag dus ook meerdere dubbele waardes gehad.
Maar heb geen idee waar dit door komt
Heerlijk stabiel en altijd mooi weer
Ervaringen ?AUijtdehaag schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:48:
[...]
Voor weerstation neem je INBROOSE2
Heerlijk stabiel en altijd mooi weer
Wel 15 kilometer verderop dan klopt de temp niet
2250 WP Zuid PVoutput
Kun je wat meer delen over jouw configuratie? Bijvoorbeeld door het posten van het script welke het netto verbruik berekent en een toelichting welk device in Domoticz welke data aanlevert.arnaudarduino schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:28:
http://pvoutput.org/intra...0771&dt=20160821&gs=0&m=0
Wat is het probleem ?
Ik zie Energy Used vanaf 0:00 gaat oplopen tot ongeveer 6:25 ,dat is de tijd dat de inverter aangaat, daarna loopt Energy Used niet meer op, pas na ongeveer 20:55 wel.
Komt dat door verkeerde berekening door de invulling van Domoticz.
Wie helpt me bv door de config van het lua script en config.cfg ??
en lua script "script_device_calculate_consumption", "script_time_upload_to_PVoutput" (http://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput)
en ik lees de slimme meter uit.
In Domoticz PVoutput import ,en lua script die de virtuele sensoren bewerkt.
4 Landis en Gyr E350 en Zon 1 1 Electra P1 Smart Meter Energy 2115640;2420513;264228;562251;492;0 - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:51:12
16 Calculation 00082015 1 Consumption General kWh 3712.294 kWh - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:51:12
8 Virtual 00082007 1 DC Input Omnik PV2 (V) General Voltage 0.000 V - - [Apparaat toevoegen] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:51:02
7 Virtual 00082006 1 DC Input Omnik PV1 (V) General Voltage 164.400 V - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:51:02
9 Virtual 82008 1 Omnik Current / Return Usage Electric 35.0 Watt - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:51:02
10 Virtual 00082009 1 Omnik AC Output (C) General Voltage 224.300 V - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:51:02
11 Virtual 00082010 1 Omnik Ampere (A) General Current 0.200 A - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:51:02
14 Virtual 1405D 1 Omnik Temperatuur Temp THR128/138, THC138 29.2 C - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:51:02
5 Landis en Gyr E350 en Zon 1 2 Gas P1 Smart Meter Gas 1392.673 - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:50:32
19 PVoutput import 00000001 1 Efficiency General Percentage 2.70% - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:50:21
20 PVoutput import 0001 1 Temperature Temp LaCrosse TX3 29.3 C - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:50:21
21 PVoutput import 00000001 1 Voltage General Voltage 165.400 V - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:50:21
22 PVoutput import 00000001 1 SolarMain General kWh 905.790 kWh - - [Zet als ongebruikt] [Naam wijzigen] [Log] 2016-08-22 19:50:21
23 PVoutput import 00000002 1 SolarConsumed General kWh 103.969 kWh
[ Voor 114% gewijzigd door arnaudarduino op 22-08-2016 20:10 ]
[ Voor 98% gewijzigd door arnaudarduino op 22-08-2016 20:11 ]
http://pvoutput.org/intra...0771&dt=20160821&gs=0&m=0
Uitgaande van jouw overzicht van devices dan zou ik deze gebruiken voor het script_device_calculate_consumption.lua script:
1
2
3
4
| local GenerationDeviceName = "Omnik Current / Return" -- Device name of the Generated energy local EnergyDeviceName = "Electra" -- Name of the energy device that shows imported and exported energy local ConsumptionIDX = 16 -- IDX of the energy device that shows calculated Consumption local ConsumptionDeviceName = "Consumption" -- Name of the energy device that shows calculated Consumption |
Daarbij een aantal aannames:
IDX 9 - Omnik Current / Return - geeft de totaal opbrengst van jouw Omnik in kWh en de huidige opbrengst in W. 16 - Consumption is het virtuele device welke aangemaakt is in de stappen van de Domoticz wiki.
Als je debug op ON zet, dan kun je in de Domoticz log meelezen welke waarden er gebruikt zijn en berekend zijn. Als data onbreekt, dan zul je daar een Value nil foutmelding zien.
De feed kan ik vooralsnog alleen openen in mstt-spy, maar vervolgens is de vraag wat er nu mee te gaan doen. Ik heb thuis een tweetal raspberry-pi's draaien voor Domoticz (oud) en IP Symcon (nieuw), daar zou ik an sich een MQTT client op kunnen draaien die de data binnen hengelt en doorstuurt naar mijn domoticasysteem, maar dat is een extra tussenstap.
Rechtstreeks binnenhalen in IP Symcon zou het mooiste zijn. IP Symcon bied de mogelijkheid om in php iets in elkaar te scripten, maar alle MQTT classes kunnen niet overweg met TLS encriptie wat een vereiste is om met het fantastische Intelliweb te kunnen verbinden

Ansich een mooi concept dat MQTT, jammer dat het nog niet heel erg mainstream is...
Ik probeer de grafiek te lezen in pvoutput, grafiek maken is 1 lezen en begrijpen een ander verhaal.
Gaat ook om dat rechte stuk van Used Energy tussen 6:30 en 21:20
Af en toe zie ik een opwekking 0 voorbij komen

Zal wel een communicatiefoutje zijn telkens
Edit; inderdaad een communicatiefoutje
1
2
3
4
| Traceback (most recent call last): File "/home/<user>/Omnik-Data-Logger/OmnikExport.py", line 85, in <module> data = s.recv(1024) socket.timeout: timed out |
Kan ook nog aan de wifi ap liggen
Goed wellicht dat er hier iemand is die een idee heeft.
Als je mijn PVOutput bekijkt dan zien jullie dat de opwekking soms 0 is en dat het aantal bij de volgende 5 minuten wordt geschreven.
Nu ben ik al even de connectie tussen mijn raspberry, omvormer en Wifi AP aan het pingen.
Hier krijg ik geen enkele time-out op.
Het lijkt erop dat de verbinding gewoon up blijft, maar weet iemand waar die fout dan vandaan komt ?
Komt de data te langzaam bij PVOutput aan waardoor dit probleem optreed en weet iemand of ik nog iets kan monitoren ?
[ Voor 86% gewijzigd door MdO82 op 25-08-2016 16:53 . Reden: Test ]
2250 WP Zuid PVoutput
Dat Energy Used tussen die momenten niet toeneemt klopt inderdaad niet (want Power Used geeft aan dat er toch echt stroom verbruik). Die lijn van Energy Used zou in de loop van de dag steeds verder op moeten lopen. Het lijkt mij dat de berekening daarvoor dan toch niet goed gaat (in ieder geval tussen 6:30 en 21:20 uur niet).arnaudarduino schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 19:05:
Bedankt daarvoor, tsjoender.
Ik probeer de grafiek te lezen in pvoutput, grafiek maken is 1 lezen en begrijpen een ander verhaal.
Gaat ook om dat rechte stuk van Used Energy tussen 6:30 en 21:20
Ik heb een oude netbook liggen thuis met Ubuntu erop om de problemen met de logging te kunnen uitsluiten wil ik hier een nieuwe logging op maken
2250 WP Zuid PVoutput
edit:
Ik krijg trouwens ook niet mijn gegevens met de API key van de SolarEdge in Domoticz. Terwijl diezelfde API key wel werkt in PVOutput.
[ Voor 18% gewijzigd door Gaitman op 06-09-2016 20:12 ]
Hier http://tweaken.blogspot.n...den-naar-pvoutputorg.html kan je wat vinden over het verbruik op te sturen naar PVOutput.Gaitman schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:08:
Ik heb nu een P1 USB kabel aan mijn Synology NAS gehangen. Nu worden netjes grafiekjes in Domoticz op de Synology NAS gemaakt. Verder word vanaf mijn SolarEdge al de gegevens naar PVOutput gestuurd. Hoe zorg ik er nu voor dat de gegevens van mijn Slimme Meter die via P1 aangesloten is ook netjes word geupload naar PVOutput?
edit:
Ik krijg trouwens ook niet mijn gegevens met de API key van de SolarEdge in Domoticz. Terwijl diezelfde API key wel werkt in PVOutput.
2250 WP Zuid PVoutput
Helaas loopt de link naar het script dood op een 404MdO82 schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:21:
[...]
Hier http://tweaken.blogspot.n...den-naar-pvoutputorg.html kan je wat vinden over het verbruik op te sturen naar PVOutput.
Oké nieuwe pogingGaitman schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 20:24:
[...]
Helaas loopt de link naar het script dood op een 404
http://www.domoticz.com/wiki/Upload_energy_data_to_PVoutput
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb dit topic min of meer doorgelopen op hints, en daarnaast ook https://github.com/jbuehl/solaredge, en dan met name de discussie op https://github.com/jbuehl/solaredge/issues/8.
Maar ik houd nog wel wat vragen over, en ik hoop hier wat antwoorden te krijgen...
Toen ik wireshark die vrijdagavond losliet op het ipadres dat de omvormer heeft gekregen (192.168.2.12), kreeg ik alleen maar verzoeken Who has 192.168.2.254 (die vlgs de router onbezet is). Op 192.168.2.254 kreeg ik toen een serie TCP-packets met inhoud die een website bevatten.
Nu monitoring via SolarEdge effectief is krijg ik op 192.168.2.12 niets, en op 192.168.2.254 alleen membership queries volgens het IGMPv2-protocol, destination 224.0.0.1, en veel SSDP-verzoeken (HTTP Notify), met bestemming 239.255.255.250
Nu zit de pc waarop ik wireshark draai en de inverter zonder switch of hub op dezelfde router; een switch ertussen mag niet, leer ik van de github-discussie, maar is een hub noodzakelijk?
Ik heb meer vragen, maar deze eerst maar...
Je hebt een hub nodig of een computer met 2 netwerkpoorten. De communicatie van de omvormer komt anders nooit op de computer met Wireshark aan. Een switch is wel zo slim om de rest van jouw netwerk niet te belasten met de communicatie van jouw omvormer. (Dat gezegd hebbende, sommige switches/routers hebben een 'port mirroring' functie waarmee je het verkeer van één poort kunt laten kopiëren naar een andere om het af te luisteren.)jehojakim schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:16:
Afgelopen vrijdag zijn er bij ons 17 panelen op het dak geplaatst, Recom 275Wpk, met optimizers en een inverter (SE4000 éénfase) van Solar Edge. Sinds gisteren zijn de panelen aangemeld bij SolarEdge, en kan ik hun apps etc. gebruiken voor enige monitoring. Maar ik wil de data graag zelf monitoren op een Linux-box (OpenSuse TumbleWeed; Windows hebben we niet, tenminste niet als OS).
Ik heb dit topic min of meer doorgelopen op hints, en daarnaast ook https://github.com/jbuehl/solaredge, en dan met name de discussie op https://github.com/jbuehl/solaredge/issues/8.
Maar ik houd nog wel wat vragen over, en ik hoop hier wat antwoorden te krijgen...
Toen ik wireshark die vrijdagavond losliet op het ipadres dat de omvormer heeft gekregen (192.168.2.12), kreeg ik alleen maar verzoeken Who has 192.168.2.254 (die vlgs de router onbezet is). Op 192.168.2.254 kreeg ik toen een serie TCP-packets met inhoud die een website bevatten.
Nu monitoring via SolarEdge effectief is krijg ik op 192.168.2.12 niets, en op 192.168.2.254 alleen membership queries volgens het IGMPv2-protocol, destination 224.0.0.1, en veel SSDP-verzoeken (HTTP Notify), met bestemming 239.255.255.250
Nu zit de pc waarop ik wireshark draai en de inverter zonder switch of hub op dezelfde router; een switch ertussen mag niet, leer ik van de github-discussie, maar is een hub noodzakelijk?
Ik heb meer vragen, maar deze eerst maar...
Zie ook deze post in het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 topic (hier even gequote om hem in dit topic ook vindbaar te maken):
Die laatste alinea is wel een belangrijke voor jou. Waarschijnlijk is je omvormer intussen al over gegaan op encryptie. De beveiligingssleutel die je nodig hebt om dat verkeer te ontsleutelen stuurt hij normaliter maar één keer, dus die heb je dan gemist... Er zijn twee manieren om er dan nog aan te komen:Jerrythafast schreef op zondag 04 september 2016 @ 10:23:
Als je een beetje een tweakert bent en zelf je eigen per-paneel monitoring in elkaar wilt knutselen zou je een set-up kunnen bouwen zoals ik heb gedaan:
1. Netwerkkabel omvormer gaat naar Ethernet poort van een pricewatch: Raspberry Pi 2 Model B 1GB (ik zou nu een pricewatch: Raspberry Pi 3 Model B 1GB pakken)
2. Via USB heb ik een tweede netwerkverbinding (oude USB WiFi stick die ik nog had liggen) toegevoegd aan de Raspberry Pi, deze is verbonden met mijn netwerk; alles wat de omvormer wil zeggen moet dus door de Raspberry Pi heen
3. Op de Raspberry Pi draait (Ubuntu en) tcpdump; met tcpdump wordt alles wat de omvormer verzendt onderschept en opgeslagen
4. Met een script verwerk ik de output van tcpdump, stop het in een MySQL database, upload het naar PVOutput en ik werk aan een eigen monitoring website
Er is alleen één 'maar': de omvormer zendt in het begin weliswaar zijn data over een onbeveiligde verbinding, maar na een tijdje (kan een paar uur of een paar dagen zijn, bij mij was het ongeveer 1 dag) krijgt hij van de SolarEdge servers de opdracht om zijn communicatie te versleutelen. Hij stuurt dan eerst de beveiligingssleutel en daarna wordt alles codetaal. Als je dit pad wilt bewandelen is het dus cruciaal dat je tcpdump al draaiende hebt op het moment dat de beveiligingssleutel wordt verzonden. (Anders is er nog wel aan te komen via de RS232 of USB aansluiting aan de binnenkant van de omvormer, maar dat maakt het wel wat ingewikkelder op te zetten. Het is makkelijker de omvormer gewoon nog niet aan het internet te hangen als je tcpdump nog niet draaiende hebt.)
1. Je omvormer met een RS232 of USB-kabel verbinden met een computer. Dan heb ik wel een scriptje voor je dat de omvormer vraagt om zijn key.
2. (Nog niet getest - dit is slechts een vermoeden) Door je omvormer te factory-resetten zou hij mogelijkerwijs weer terugvallen op een niet-versleutelde verbinding.
Ik denk dat ik binnenkort even een apart topic open waarin ik mijn monitoring set-up zet inclusief de benodigde programmatuur en uitgebreide handleiding waarin ook de netwerkverbindingen aan bod komen, om dit soort situaties te voorkomen. Het draait al een tijdje stabiel bij mijzelf en een mede-Tweaker (

Inmiddels draait ie weer op volle toeren

Dank je. Ik was er al van uitgegaan dat ik de encryptiesleutel moest afvangen van de USB-aansluiting IN (waarom niet AAN, @SolarEdge?) de omvormer. Die is in de installatiehandleiding ook maar in 1 plaatje zichtbaar, en wordt verder niet beschreven.
Ik wilde het script van jbuehl (sekey.py) daarvoor gebruiken, goed idee? Kwestie van pc aansluiten, en
python semonitor.py -c 12,H239/12,H23a/12,H23b/12,H23c -s 7f101234 -t 2 /dev/ttyUSB<X> | python sekey.py -o 7f101234.key
-c definieert de commando's naar de Solar Edge, zijn die ook voor de SE4000 dezelfde? Na -s komt neem ik aan de ID van de omvormer?
Een hub heb ik nog wel ergens liggen, is alleen even zoeken na een verhuizing.
Tikje link om de boel open te maken met die hoge spanningen intern, vooral als de zon volop op de panelen brand, maar moet lukken. Hangt bij ons ook op een niet bijzonder toegankelijke plek...
En ja, dat doe je natuurlijk pas als de zon onder is, want je wil geen productie mislopen
Voor die commando's is het geen enkel probleem dat hij in "Night Mode" staat, de omvormer reageert gewoon op commando's is mijn ervaring (die overigens beperkt is tot RS485, mijn omvormer komt niet aan een netwerk).
Met dat commando moet het lukken inderdaad. Na -s dus de ID van de omvormer en /dev/ttyUSB<x> aanpassen naar de naam van de verbinding. Dit kan inderdaad prima als de zon onder is.jehojakim schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:47:
@Jerrythafast:
Dank je. Ik was er al van uitgegaan dat ik de encryptiesleutel moest afvangen van de USB-aansluiting IN (waarom niet AAN, @SolarEdge?) de omvormer. Die is in de installatiehandleiding ook maar in 1 plaatje zichtbaar, en wordt verder niet beschreven.
Ik wilde het script van jbuehl (sekey.py) daarvoor gebruiken, goed idee? Kwestie van pc aansluiten, en
python semonitor.py -c 12,H239/12,H23a/12,H23b/12,H23c -s 7f101234 -t 2 /dev/ttyUSB<X> | python sekey.py -o 7f101234.key
-c definieert de commando's naar de Solar Edge, zijn die ook voor de SE4000 dezelfde? Na -s komt neem ik aan de ID van de omvormer?
Een hub heb ik nog wel ergens liggen, is alleen even zoeken na een verhuizing.
Tikje link om de boel open te maken met die hoge spanningen intern, vooral als de zon volop op de panelen brand, maar moet lukken. Hangt bij ons ook op een niet bijzonder toegankelijke plek...
Dat zou geweldig zijn. 'k Heb je pagina met jouw monitoring bekeken. Amazing & awesome...Jerrythafast schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:25:
[...]
Ik denk dat ik binnenkort even een apart topic open waarin ik mijn monitoring set-up zet inclusief de benodigde programmatuur en uitgebreide handleiding waarin ook de netwerkverbindingen aan bod komen, om dit soort situaties te voorkomen. Het draait al een tijdje stabiel bij mijzelf en een mede-Tweaker () en ik denk dat het inmiddels wel "production ready" is.
'k Ben juist voornemens de komende weken wat tijd vrij te maken om te kijken of ik ook e.e.a. kan inrichten, maar als jij met een handleiding komt, dan zou dat helemaal geweldig zijn ...
[ Voor 13% gewijzigd door Cranberry op 16-09-2016 23:15 ]
HCItool ziet perfect de 2 SMA omvormers.
Als ik het eerste BT-adres in de config zet, dan strand het script bij het maken van de BT connectie. Hetzelfde geldt voor het tweede BT-adres.
iemand tips?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| SBFspot V3.3.1 Yet another tool to read power production of SMA solar inverters (c) 2012-2016, SBF (https://sbfspot.codeplex.com) Compiled for Linux (LE) 32 bit Commandline Args: -v -finq -nocsv Reading config '/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot.cfg' Mon Sep 19 16:00:36 2016: INFO: Starting... sunrise: 07:19 sunset : 19:39 Connecting to 00:80:25:17:A8:F8 (1/15) ... Connecting to 00:80:25:17:A8:F8 (15/15) Mon Sep 19 16:00:50 2016: CRITICAL: bthConnect() returned -1 |
EDIT: never mind. Reboot deed wonderen..
[ Voor 29% gewijzigd door prein2 op 19-09-2016 18:45 ]
Mooi, dank je! Vandaag eindelijk mijn hubje gevonden tussen de verhuisspullen.... Deze week ook raspberry pi3 binnengekomen. Ik wil er eigenlijk opensuse tumbleweed op zetten (omdat de rest van onze pc's daar ook op draaien), maar die is nog licht experimenteel en niet zonder problemen, dus nog even kijken of dat op korte termijn wat wordt. Anders standaard raspbian er op (dat werkt in ieder geval wel, heb ik gemerkt).Jerrythafast schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:50:
Ik kan bevestigen dat hij nog communiceert als hij op OFF staat.
Omdat ik MySQL (of het meer open source MariaDB) al gebruik, leek me het handig dat ook hiervoor in te zetten. Simpel tabelletje lijkt me genoeg.
Om medische redenen ben ik voorlopig aan huis gebonden en dan moet je toch wat
Op dit moment heb ik de volgende zaken:
- zonnepanelen met een SMA 3000-TL omvormer
- in de meterkast 2x Finder kWh-meters met S0, 1 voor de opbrengst en 1 voor mijn verbruik
- Synology nas
- Daikin Ururu Sarara wamtepomp airco
Omdat ik verwarm met elektra en de Daikin niet heel erg goed het verbruik bijhoud wil ik dit preciezer gaan meten. Ik wil daarom een 3e Finder kWh-meter in de meterkast plaatsen. Deze is dan helemaal vol.
Het uitlezen zou met mijn Synology nas kunnen, maar de kabel is maar voor 2 apparaten geschikt. Dus de nas valt al af.
Wat ik overweeg te kopen:
- Raspberry Pi 3B
- S0 Pulse Counter Module (5 Poorten)
- eventueel kan ik later nog probes kopen om mijn Ferraris, gas en watermeter te meten... uh dan heb ik 6 meters en maar 5 poorten
Dit kan natuurlijk allemaal met Domoticz uitgelezen worden en naar PVoutput.org gestuurd worden, maar zijn er nog andere site's of iets om dit in mooie grafieken te krijgen?
De gekozen hardware lijkt me prima of zijn er inmiddels betere alternatieven?
2 voor warmtepomp en 2 voor verbruik/opwek op 4x finders.
Worden allemaal uitgelezen door domoticz op de pi.
Het voordeel is dat je niet afhankelijk bent van de Pi (als die vastloopt)
Niet de goedkoopste oplossing, maar een die altijd werkt.
Ook heb ik een S0PCM met 5 poorten waar ik er nog maar 1 van gebruik voor water te meten.
Nog geen ervaring mee met het versturen van de overige 4 poorten naar domoticz.
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2016 12:35 ]
Op zich klinkt dit goed.AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 12:31:
Ik heb reeds 4x 2e hands youlessen hangen in de meterkast. (en naar pvoutput)
2 voor warmtepomp en 2 voor verbruik/opwek op 4x finders.
Worden allemaal uitgelezen door domoticz op de pi.
Het voordeel is dat je niet afhankelijk bent van de Pi (als die vastloopt)
Niet de goedkoopste oplossing, maar een die altijd werkt.
Ook heb ik een S0PCM met 5 poorten waar ik er nog maar 1 van gebruik voor water te meten.
Nog geen ervaring mee met het versturen van de overige 4 poorten naar domoticz.
Ik zie alleen een paar haken en ogen:
- je plakt de Youless op de kWh-meter waardoor deze niet meer is af te lezen als ik er voor sta
- 78 euro per stuk. Ik ben er 3 nodig dat, wordt vrij duur. Tweedehands moet ik zoeken.
Het ziet er wel mooi uit, je hoeft de boel niet los te halen maar is wel erg duur.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Daar heeft AUijtdehaag een mooie oplossing voor: AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Is het geheel gelijk mooi weggewerkt, maar moet ik een groter doosje hebben waar er 3 in kunnen
Ja mooi he? Werkt prima.Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 13:25:
Je kunt de S0 ook aansluiten op de Youless met een kabeltje. Die soldeer je dan.
Daar heeft AUijtdehaag een mooie oplossing voor: AUijtdehaag in "YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter"
Is het geheel gelijk mooi weggewerkt, maar moet ik een groter doosje hebben waar er 3 in kunnen
Of gewoon twee doosjes. Zijn de kosten ook niet.
Kun je altijd nog een extra youless in kwijt naderhand.
Onderkant doosjes beetje boren/frezen voor de usb aansluiting en netwerkkabel doorheen te kunnen steken.
50 - 55 euro per stuk moeten de youlessen voor te vinden zijn 2e hands. (nog redelijk wat centen voor wat logging)
ThePihut heeft een usb hub, met twee usb poorten aan de achterzijde. Die kan je gebruiken voor voeding eventueel. En de rest voor de usb uitbreiding op de Pi3
https://thepihut.com/prod...-hub-for-the-raspberry-pi
[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2016 14:01 ]
Een beetje tweaker wil toch meer, meer, meer?
Je kunt ook zoiets in de meterkast zetten: https://www.elektramat.nl/1-fase-kwh-meter-sdm120c/
Die kun je met RS485/Modbus uitlezen en dan krijg je veeeeeel meer data tot je beschikking:
Spanning, stroom, (actief/reactief/schijnbaar) vermogen, power-factor, fase-hoek, frequentie, o ja, en ook nog de import en export tellerstanden in Wh nauwkeurig).
Je kunt er meerdere doorlussen en koppelt ze voor 1-2 tientjes met een RS485-USB converter aan een raspberry pi of vergelijkbaar.
Ik heb zelf 3 stuks van de iets bredere SDM220 in mijn meterkast: 1 keer op de hoofdschakelaar en 2 voor mijn 2 omvormers. Ik lees nagenoeg continu die 3 meters uit en dat geeft hele mooie live-grafieken. Erg handig als je je stroomverbruik inzichtelijk wil maken.
Naast de hoeveelheid aan data, vond ik het ook wel een voordeel dat je nooit de tel kwijt kunt raken als je een keer een pulsje mist. Je leest altijd de daadwerkelijke meterstand uit zodat je ook als je logging even een paar uurtjes niet werkt, je nog steeds fatsoenlijke dagtotalen kunt bijhouden.
Ik vroeg of er misschien betere oplossingen waren, deze draag jij nu aan. De ene persoon wil heel veel uit kunnen lezen, voor de andere hoeft het niet zo.ocaj schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:23:
Ik blijf het toch niet echt snappen waarom je S0-pulsen zou willen tellen....
Een beetje tweaker wil toch meer, meer, meer?
Je kunt ook zoiets in de meterkast zetten: https://www.elektramat.nl/1-fase-kwh-meter-sdm120c/
Die kun je met RS485/Modbus uitlezen en dan krijg je veeeeeel meer data tot je beschikking:
Spanning, stroom, (actief/reactief/schijnbaar) vermogen, power-factor, fase-hoek, frequentie, o ja, en ook nog de import en export tellerstanden in Wh nauwkeurig).
Je kunt er meerdere doorlussen en koppelt ze voor 1-2 tientjes met een RS485-USB converter aan een raspberry pi of vergelijkbaar.
Ik heb zelf 3 stuks van de iets bredere SDM220 in mijn meterkast: 1 keer op de hoofdschakelaar en 2 voor mijn 2 omvormers. Ik lees nagenoeg continu die 3 meters uit en dat geeft hele mooie live-grafieken. Erg handig als je je stroomverbruik inzichtelijk wil maken.
Naast de hoeveelheid aan data, vond ik het ook wel een voordeel dat je nooit de tel kwijt kunt raken als je een keer een pulsje mist. Je leest altijd de daadwerkelijke meterstand uit zodat je ook als je logging even een paar uurtjes niet werkt, je nog steeds fatsoenlijke dagtotalen kunt bijhouden.
Mijn huidige Finders laten ook spanning, verbruik vanaf een bepaalde datum en stroom zien als ik op het knopje druk. Ik gebruik dit alleen maar heel zelden.
Ik zou de huidige kWh-meters dan moeten vervangen voor de SDM120c, helaas is de waarde van mijn huidige kWh-meters niet te resetten, dat is lastig als ik ze wil verkopen.
Is er bij de SDM120c de mogelijkheid om te starten vanaf een bepaalde kWh stand? Dan kan ik die nog overnemen en zo verder gaan.
Wat betreft dat je pulsen kunt missen, heb je een punt.
Maar wat ben ik precies nodig om het werkend te krijgen?
3x SDM120c
Raspberry Pi
Welke RS485 naar USB converter werkt goed met een Raspberry Pi?
Hoe sluit je het aan op de RS485 naar USB converter?
Klopt, dingen als spanning zijn op zich niet zo interessant, behalve als je over jaren heen trends wil zien in de min/max van je spanning. In sommige wijken met veel zonnepanelen schijnt de net-spanning regelmatig ruim boven de 240 Volt te komen als het zonnetje lekker schijnt.Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:21:
[...]
Ik vroeg of er misschien betere oplossingen waren, deze draag jij nu aan. De ene persoon wil heel veel uit kunnen lezen, voor de andere hoeft het niet zo.
Mijn huidige Finders laten ook spanning, verbruik vanaf een bepaalde datum en stroom zien als ik op het knopje druk. Ik gebruik dit alleen maar heel zelden.
Die Eastron-meters zijn er in nogal wat uitvoeringen. Ik heb de MID-gecertificeerde uitvoering en die is dus gecertificeerd als officiele verbruiksmeter. Daar zit dan ook geen reset-knopje op. Misschien hebben ze ook wel een uitvoering met een reset-knop (let wel goed op dat je de goede besteld, je hebt ze met alleen S0, en ook met S0+RS485).Ik zou de huidige kWh-meters dan moeten vervangen voor de SDM120c, helaas is de waarde van mijn huidige kWh-meters niet te resetten, dat is lastig als ik ze wil verkopen.
Is er bij de SDM120c de mogelijkheid om te starten vanaf een bepaalde kWh stand? Dan kan ik die nog overnemen en zo verder gaan.
Software die je kunt gebruiken (hoef je niet zelf met modbus-register te gaan goochelen): https://github.com/gianfrdp/SDM120CsMaar wat ben ik precies nodig om het werkend te krijgen?
3x SDM120c
Raspberry Pi
Welke RS485 naar USB converter werkt goed met een Raspberry Pi?
Hoe sluit je het aan op de RS485 naar USB converter?
Ik heb mijn meters aangesloten met 3 aders uit een Cat-6 STP-kabel die ik nog had liggen (+ en - uit een getwist aderpaar en de GND uit een ander aderpaar). Werkt prima.
Ik heb een paar RS485-USB converters geprobeerd. Maar zowel de hele goedkope als de wat duurdere doen het bij mij zonder gedoe. Ik gebruik nu deze: http://www.dx.com/nl/p/dtech-dt-5019-usb-to-rs422-rs485-485-converter-silver-black-262340
Software heb ik zelf in elkaar gezet, maar is volgens mij ook vrij eenvoudig in iets als domoticz in te lezen ( zie: https://www.domoticz.com/wiki/Eastron_SDM120C ).
Interessant om te lezen.ocaj schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 15:40:
[...]
Klopt, dingen als spanning zijn op zich niet zo interessant, behalve als je over jaren heen trends wil zien in de min/max van je spanning. In sommige wijken met veel zonnepanelen schijnt de net-spanning regelmatig ruim boven de 240 Volt te komen als het zonnetje lekker schijnt.
[...]
Die Eastron-meters zijn er in nogal wat uitvoeringen. Ik heb de MID-gecertificeerde uitvoering en die is dus gecertificeerd als officiele verbruiksmeter. Daar zit dan ook geen reset-knopje op. Misschien hebben ze ook wel een uitvoering met een reset-knop (let wel goed op dat je de goede besteld, je hebt ze met alleen S0, en ook met S0+RS485).
[...]
Software die je kunt gebruiken (hoef je niet zelf met modbus-register te gaan goochelen): https://github.com/gianfrdp/SDM120Cs
Ik heb mijn meters aangesloten met 3 aders uit een Cat-6 STP-kabel die ik nog had liggen (+ en - uit een getwist aderpaar en de GND uit een ander aderpaar). Werkt prima.
Ik heb een paar RS485-USB converters geprobeerd. Maar zowel de hele goedkope als de wat duurdere doen het bij mij zonder gedoe. Ik gebruik nu deze: http://www.dx.com/nl/p/dtech-dt-5019-usb-to-rs422-rs485-485-converter-silver-black-262340
Software heb ik zelf in elkaar gezet, maar is volgens mij ook vrij eenvoudig in iets als domoticz in te lezen ( zie: https://www.domoticz.com/wiki/Eastron_SDM120C ).
Het is me alleen nog niet duidelijk hoe de bekabeling loopt. Hier vind ik een handleiding: https://www.kwhmeter.nl/F...387B0e4Ebv1dg1guacS91.pdf. Je sluit de 3 kWh-meters aan op elkaar via dezelfde aders uit de STP kabel? STP kabel heb ik nog wel liggen. Per kWh-meter stel je een waarde voor modbus adress en daarna sluit je de aders op bepaalde pinnen van de RS485 naar USB converter aan?
Hier komt natuurlijk nog wel het nodige configureer werk voor de Domoticz aan te pas.
Edit: Overigens zie ik niet of de SDM120C MID gecertificeerd is.
Toeval?Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:13:
[...]
Interessant om te lezen.
Het is me alleen nog niet duidelijk hoe de bekabeling loopt. Hier vind ik een handleiding: https://www.kwhmeter.nl/F...387B0e4Ebv1dg1guacS91.pdf. Je sluit de 3 kWh-meters aan op elkaar via dezelfde aders uit de STP kabel? STP kabel heb ik nog wel liggen. Per kWh-meter stel je een waarde voor modbus adress en daarna sluit je de aders op bepaalde pinnen van de RS485 naar USB converter aan?
Hier komt natuurlijk nog wel het nodige configureer werk voor de Domoticz aan te pas.
SteloNLD in "Zonnepanelen productie via wifi uitlezen?"
Ik gebruik de youlessen omdat ik dat meer vertrouw dan een SD kaartje in een Pi.
(en kost me minder uitzoekwerk
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=16892
Maar meerdere wegen naar rome natuurlijk.
Domoticz kan je ook op de Synology draaien... (gaan de harddisken wel niet meer in slaapstand)
Ja dat is zeker ook te overwegen. Als ik ze tweedehands kan vinden, anders heb ik voor een klein vermogen aan logging staan.AUijtdehaag schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 16:27:
[...]
Toeval?
SteloNLD in "Zonnepanelen productie via wifi uitlezen?"
Ik gebruik de youlessen omdat ik dat meer vertrouw dan een SD kaartje in een Pi.
(en kost me minder uitzoekwerk)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=16892
Maar meerdere wegen naar rome natuurlijk.
Domoticz kan je ook op de Synology draaien... (gaan de harddisken wel niet meer in slaapstand)
Op de Synology kan dat inderdaad ook, maar kies ik voor S0 meting dan ben ik beperkt tot maximaal 2 meters staat op de website van smartmeterdashboard. De slaapstand is ook wat over te zeggen, dat doet hij nu wel 's nachts. En schijven gaan ook niet eeuwig mee. Voor een Pi is een goede SD kaart erg belangrijk, dat hebben we op het werk wel gemerkt. Een aantal goedkope kaartjes zijn na 2 jaar al stuk (daar kom je pas achter als het systeem ineens geen resultaten meer geeft en je eerst denkt dat het ergens anders in zit).
Dat is wel toevallig ja, en zelfde idee als wat ik zoek. Maar mijn kWh-meters zijn nog geen jaar oud, zonde om weg te moeten doen eigenlijk.
Da's inderdaad wel heel toevallig. Zo'n mooi plaatje had ik niet bij de hand, maar inderdaad, gewoon doorlussen en alle kwh-meters een verschillend adres.
Modbus is geen full-duplex protocol, dus alle slaves houden hun mond totdat de master ze iets vraagt. In mijn script (dat op de raspberry draait en als modbus-master functioneert) vraag ik dus achtereenvolgens de status van adres 1-3 op.
SD-kaart moet je inderdaad een beetje zuinig mee omgaan qua schrijven.Ik gebruik de youlessen omdat ik dat meer vertrouw dan een SD kaartje in een Pi.
De live-data per 2 seconde schrijf ik in een json-file in een tmpfs (ramdisk) om de sd-kaart te sparen. Die ramdisk heb ik dan weer onder de www-root gemount, zodat ik hem via http kan uitlezen in javascript (highcharts).
De 5-minuten data gaat naar een mysql-database die op mijn fileserver draait, dus op de raspberry wordt niet zo heel veel geschreven.
P.S. @Binnetie. De aanduiding "MID" betekent dat hij gecertificeerd is, zie bijv: http://advies-elektrotech...nt-mid-bij-een-kwh-meter/
Het eerste deel klinkt helder. Het stukje met de rakmdisk wordt even iets lastiger. Ik begrijp de uiteenzetting dat je de SD kaart het liefst wilt sparen, is bijvoorbeeld een USB stick om als schrijfbaar geheugen te gebruiken een idee? Dacht dat die techniek nog anders was. Een aantal jaar geleden deed men dat om bepaalde packages van de nassen daar naar toe te laten loggen zodat niet de harde schijven de hele tijd blijven draaien.ocaj schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 19:48:
[...]
Da's inderdaad wel heel toevallig. Zo'n mooi plaatje had ik niet bij de hand, maar inderdaad, gewoon doorlussen en alle kwh-meters een verschillend adres.
Modbus is geen full-duplex protocol, dus alle slaves houden hun mond totdat de master ze iets vraagt. In mijn script (dat op de raspberry draait en als modbus-master functioneert) vraag ik dus achtereenvolgens de status van adres 1-3 op.
[...]
SD-kaart moet je inderdaad een beetje zuinig mee omgaan qua schrijven.
De live-data per 2 seconde schrijf ik in een json-file in een tmpfs (ramdisk) om de sd-kaart te sparen. Die ramdisk heb ik dan weer onder de www-root gemount, zodat ik hem via http kan uitlezen in javascript (highcharts).
De 5-minuten data gaat naar een mysql-database die op mijn fileserver draait, dus op de raspberry wordt niet zo heel veel geschreven.
P.S. @Binnetie. De aanduiding "MID" betekent dat hij gecertificeerd is, zie bijv: http://advies-elektrotech...nt-mid-bij-een-kwh-meter/
Ik bedoelde met MID meer dat ik niet kan zien of de de SDM120C standaard MID gecertificeerd is. Het liefst koop ik die dan.
Je kunt een stukje geheugen aanmaken dat zich als schijf gedraagt, omdat RAM niet slijt van schrijven en SD-kaarten wel. (USB-sticks zijn nog vele malen minder betrouwbaar dan sd-kaarten, dat is geen optie). Dat doe je door in /ets/fstab een zgn. "tmpfs" te definiëren. Om dat stukje schijf te bereiken vanuit iPad/computer/whatever heb ik dat stukje schijf logisch gezien gemount onder de www-root. In mijn fstab staat de regel:Binnetie schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 20:05:
[...]
Het eerste deel klinkt helder. Het stukje met de ramdisk wordt even iets lastiger. Ik begrijp de uiteenzetting dat je de SD kaart het liefst wilt sparen, is bijvoorbeeld een USB stick om als schrijfbaar geheugen te gebruiken een idee? Dacht dat die techniek nog anders was. Een aantal jaar geleden deed men dat om bepaalde packages van de nassen daar naar toe te laten loggen zodat niet de harde schijven de hele tijd blijven draaien.
1
| tmpfs /var/www/html/tmp tmpfs size=50m |
Alle live-data schrijf ik dus alleen in een file in RAM en niet op de SD-kaart, aangezien live-data toch niet bewaard hoeft te worden.
Alles wat ik wel wil bewaren schrijf ik in een database op een file+database-server (met grote harde schijven die toch al 24x7 draaien). Ik schrijf nog wat logging ook in de ram-disk, en die kopieer ik 1 x per dag naar de sd-kaart.
Verder heb ik er een merk-sd-kaart in zitten en geen hele goedkope. Sommige sd-kaarten doen (vergelijkbaar met ssd-schijven) aan "wear-leveling" en schrijven alle adressen even vaak. Maar die zijn moeilijk te vinden en/of duur.
Mijn raspberry pi is overigens superstabiel. Hij heeft inmiddels een uptime van 112 dagen en dat is precies zo lang geleden als ik zonnepanelen heb gekregen, want dat was de laatste keer dat ik zonder stroom zat bij de verbouwing van de meterkast. Reboot is nog niet nodig geweest
Nee, hij is in de diverse webwinkels zowel met als zonder MID te vinden (scheelt een paar euro) en hij is dus ook nog in varianten met/zonder Modbus en met/zonder Mbus te vinden. Aha, volgens de makers zijn er maar liefst 31 (!) varianten van de SDM120... http://www.eastron.com.cn...sdm120/1.html?isGallery=NIk bedoelde met MID meer dat ik niet kan zien of de de SDM120C standaard MID gecertificeerd is. Het liefst koop ik die dan.
Overigens loopt het topic nu ook een beetje, SteloNLD zoekt exact hetzelfde als mij en is dus ook bezig met de SMD120C: Binnetie in "Zonnepanelen productie via wifi uitlezen?"
Wat mij een beetje zou helpen in mijn besluit is of het mogelijk is om vanuit Domoticz te starten met de eindwaarden van mijn 2 huidige kWh-meters (voordat ik ze vervang). Zo ben ik geen jaar opbrengst en verbruikt kwijt (28 november is het een jaar geleden dat ik de zonnepanelen ben gaan gebruiken). Zo hoef ik namelijk niet altijd te denken om de 'verloren waarde' er bij op te tellen.
Er zijn wel heel veel soorten via die link. Ze zijn wel een stuk goedkoper dan in Nederland. Als je zoekt op SDM120C dan kom je zelfs 71 resultaten tegen: http://www.eastron.com.cn/search/product?SearchText=SDM120C maar welke is nu de goede?
Bij het laden van het dashboard krijg ik de melding
1
| Timeout waiting for connection from pool |
PVoutput wordt ook niet meer bijgewerkt...
[ Voor 51% gewijzigd door Aegle op 15-10-2016 15:50 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Jerrythafast op 15-10-2016 16:43 ]