Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19-02 13:43
fabstar81 schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:52:
[...]
opmerkelijk antwoord in een ZB-topic, van iemand die 120 HP heeft :? _O-
[...]
HAHA maar die van mij staan onder 45 graden en het zijn er erg veel om een 210L boiler warm te houden. Dat aantal is alleen zinvol in de winter, in de zomer heb ik veel te veel warmte die ik (nog) niet kan gebruiken. Ik moet eigenlijk een zwembad hebben of Stads Verwarming waar ik op kan terug leveren .....
ik heb overigens hetzelfde idee. ketel is nog goed, heb al ZB en wil de atlantic in gaan zetten met de al liggende HP, om later een WP te kopen en die erbij te zetten op het ZB vat wat ik nu heb.
e-boilertje er dan uit die ik nu heb...
Een doorstroom verwarmer als backup en om de WP te ontlasten van te hoge temperaturen is en blijft handig. Ook zijn de stilstand verliezen minder bij lagere temperaturen.

Mijn ZB120HP blijft interessant omdat hij de 1210L aan buffers/boilers deelt met de CV-Houtkachel, en in het voor en na jaar een beetje verwarming ondersteuning kan doen.
kmf schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:55:
[...]
Een eerlijk antwoord. Voordeel van vacuumbuizen is dat ze rondom licht kunnen vangen. Maar als ze plat op het dak worden gelegd, je gelijk 30% van de lichtopbrengst wegneemt. In de winter hebben ze dan weinig voordeel t.o.v. vlakke platen.
De vacuüm buizen blijven als voordeel houden, de goede isolatie. Helemaal plat werken ze trouwens niet, dan is er geen flow van gecondenseerde gassen naar de onderkant om weer op te warmen. Ik dacht dat 15 graden het minimum is, wat mogelijk ook merk afhankelijk is.

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 24-09-2018 12:05 (21%)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• fabstar81
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-02 09:42
@WoudseHoeve als die 210 L vol is, dan gaan je HP toch wel over naar de 1000 L ?

doorstroomverwarmer kan ook nog. inderdaad handig als je WPB "leeg" is omdat je hem verkeerd hebt gescheduled om op te warmen. maar goed, eerst die atlantic voor die paar honderd euro laten overkomen en dan sparen voor de WP.

Jammer dat die atlantic weer alleen 270 liter is met solar ondersteuning. 1700 is dan weer de prijs ipv 1400.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• WoudseHoeve
fabstar81 schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:07:
@WoudseHoeve als die 210 L vol is, dan gaan je HP toch wel over naar de 1000 L ?
Ja zeker, vol automatisch.
doorstroomverwarmer kan ook nog. inderdaad handig als je WPB "leeg" is omdat je hem verkeerd hebt gescheduled om op te warmen. maar goed, eerst die atlantic voor die paar honderd euro laten overkomen en dan sparen voor de WP.
Jammer dat die atlantic weer alleen 270 liter is met solar ondersteuning. 1700 is dan weer de prijs ipv 1400.
Heb ik even gemist, wat is een atlantic? en wat is jammer?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(5k5Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• fabstar81
WoudseHoeve schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:12:
[...]

Ja zeker, vol automatisch.

[...]

Heb ik even gemist, wat is een atlantic? en wat is jammer?
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/

jammer dat die WPB met solar ondersteuning dan gelijk zo groot zijn (270 liter dus voor die atlantic). Die atlantic is momenteel erg goedkoop omdat je er 1250 euro subsidie op krijgt of zo. dus heb je een 270 liter boiler voor 500 euro zeg maar.

die 200 liter is 1400, dus jammer dat je voor die extra liters 300 euro betaalt (OK, en een solar spiraal)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

fabstar81 schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:52:
[...]

opmerkelijk antwoord in een ZB-topic, van iemand die 120 HP heeft :? _O-

[...]

ik heb overigens hetzelfde idee. ketel is nog goed, heb al ZB en wil de atlantic in gaan zetten met de al liggende HP, om later een WP te kopen en die erbij te zetten op het ZB vat wat ik nu heb.

e-boilertje er dan uit die ik nu heb...
Niets mis met eerlijke antwoorden. En ik weet dat @WoudseHoeve zijn zb systeem zeer goed heeft uitgedacht.

Nu was ik in de veronderstelling dat heatpipes in het voordeel waren bij lastigere opstellingen, maar ik kan in mijn geval dus net zo goed een vlakkeplaat neerleggen?

Let wel, hij komt plat te liggen, zelfs een klein beetje hoek zou mijn 1e oost panelen beschaduwen...

Die atlantic ga ik ruimte voor maken op zolder, dat moet wel lukken :Y

@fabstar81 jij hebt dus liggende hp? Wat zijn jouw bevindingen?

teacher wijzigde deze reactie 24-09-2018 19:15 (3%)

Wise enough to play the fool

• fabstar81
teacher schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:04:
[...]

Niets mis met eerlijke antwoorden. En ik weet dat @WoudseHoeve zijn zb systeem zeer goed heeft uitgedacht.

Nu was ik in de veronderstelling dat heatpipes in het voordeel waren bij lastigere opstellingen, maar ik kan in mijn geval dus net zo goed een vlakkeplaat neerleggen?

Let wel, hij komt plat te liggen, zelfs een klein beetje hoek zou mijn 1e oost panelen beschaduwen...

uuhm, neen. ik zie nu wel dat in het licht van jouw vraag mijn woordkeuze beetje ongelukkig is. Ik heb dus geen liggende HP. Doelde meer op de nu al "staande" HP. 47 stuks maar liefst, omdat ik er eentje vorige maand kapot heb getrapt.

Het bedrijf Tecsolar benaderd voor nieuwe HP, maar die reageert gewoon niet. lekker handig...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Johanjelle
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 21-01 19:34
Groeten Johan

Johanjelle wijzigde deze reactie 06-10-2018 22:16 (95%)

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:28
Crazy- schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:00:
[...]

Mijn intergas heeft hiervoor een mogelijkheid. Echter deze alleen op 62,5oC.
Daarom heb ik deze gekocht (https://m.nl.aliexpress.c...=a2g0s.9042311.0.0.UeAaYV) waarmee ik al bij 50 graden bijvoorbeeld de ketel voor de gek kan houden 8)7 en dus de brander uit laat
Duurt een paar maanden, maar gisteren dan eindelijk de sensor aangesloten 8)7

Vandaag echter geconstateerd dat hij boven de 50oC de temperatuur niet meer snapt, 3 streepjes weergeeft en de schakeling uitzet :-(

Gelukkig heb ik er nog eentje liggen. Maar weet niet zeker of het daar aan ligt. Kwam er achter doordat ik 5oC verschil had met de werkelijkheid.. een correctie toepaste en hij uitschakelde. Vreemd.. correctie terug, vat ondertussen loop van de dag opgelopen naar 60.. sensor los, afkoelen, weer op koperenbuis, loopt op en bij de 50 weer streepjes

Gevonden.. heb blijkbaar een nieuwer model dan de handleiding die ik had.
Optie P7 high temp alarm. Default 50

En dat blokkeerde de boel. Nu geeft ie tenminste netjes 55,8gr aan en relay ingeschakeld

@Harmvdw n.a.v. Je vraag begin september tag ik je even

Sinds 13 mei (in bedrijfstelling) is ons gas verbruik 7m3 O-) enkel voor het koken dus! Super tof en de WAF stijgt er zelf mee haha

Crazy- wijzigde deze reactie 24-09-2018 23:54 (13%)

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:54
@Crazy- bedankt voor je reactie, momenteel heb ik hem niet aangesloten. Het lijkt er namelijk op dat hij het eerst een tijd wel doet, maar dat hij daarna in eens er mee stopt. Ik heb echter ook het idee dat de cv er automatisch al mee stopt als de temperatuur op niveau is. Ik zag hem namelijk ook zonder sensor al een keer aangeven dat het water op temperatuur is. Maar ik heb dit nog niet verder kunnen onderzoeken door vakantie's en te lage temperatuur in het vat. Mocht ik weer wat ontdekken zal ik het melden hier.

• Crazy-
Harmvdw schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:06:
@Crazy- bedankt voor je reactie, momenteel heb ik hem niet aangesloten. Het lijkt er namelijk op dat hij het eerst een tijd wel doet, maar dat hij daarna in eens er mee stopt. Ik heb echter ook het idee dat de cv er automatisch al mee stopt als de temperatuur op niveau is. Ik zag hem namelijk ook zonder sensor al een keer aangeven dat het water op temperatuur is. Maar ik heb dit nog niet verder kunnen onderzoeken door vakantie's en te lage temperatuur in het vat. Mocht ik weer wat ontdekken zal ik het melden hier.
Zover ik weet, tenminste met intergas, gaat deze altijd aan bij warmtevraag en gaat dus een boost geven op te warmen. Na luttele seconden meet de ketel voldoende warmwater en stopt met verwarmen. Mijn metingen in het begin, mei, bleek dit elke keer 0,1m3 gas te zijn.

De standaard sensorset van intergas is hard afgesteld op 62,5. Beetje zonde 😇

• WoudseHoeve
teacher schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:04:
[...]
Voor een platte opstelling moet je doorstroom vacuüm pijpen hebben niet met heatpipes.
De vacuüm buizen zijn de buitenkant, de heatpipe of doorstroombuis de binnenkant.
De doorstroom vacuümbuis varianten zijn anders als de heatpipe versie omdat er een pijp in en weer uit moet. Je ziet ze niet zo vaak. Een vacuüm buis is beter, zeker in de winter, als een vlakke plaat door de isolatie van het vacuüm. Vacuüm buizen zijn wel duurder dacht ik.

P.S. hoe vaak heb ik nu vacuüm gezegd? :)

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 19-02 17:12
@WoudseHoeve oOo Vacuüm! oOo

@teacher Je zou ook nog aan de gevel de heat pipes kunnen monteren zoals ik dat heb gedaan.
Er zijn genoeg mensen die heat pipes integreren met muren, schuttingen gevels etc.

Gister toch weer ruim 9 kWh opwek, hadden voor het eerst de houtkachel aan.
De warmte werd nu dus benut voor het douchen.
Vooruitzichten qua zon zien er weer goed uit, hopelijk weer de buffers richting 50+ graden.

60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°, Douche-WTW

• fabstar81
@Helhond m heb je daar foto's van? ik heb eens een plaatje gezien van mensen die inderdaad HP als schutting hebben. ziet er wel vet uit, maar is wel klein beetje vandalismegevoelig.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
@fabstar81
Qua vandalisme kan je dat wel met alles doen, ook je auto aan straat parkeren is gevoelig voor vandalisme.
Maar het hoeft net per se een schutting te zijn als erfscheiding met de openbare ruimte.
Kan natuurlijk ook aan de binnenzijde van de schutting aan je eigen tuin.
Heeft @adnanoner volgens mij ook zo gedaan.

Je kan heat pipes eigenlijk overal kwijt als je de ruimte hebt.

Foto's al eens eerder door mij gepost in dit topic:

Bij mij zelf:

Wat plaatjes van google:

http://www.apricus.com/upload/userfiles/images/Apricus-frame-mounting-2.jpg

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21:33
WoudseHoeve schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:03:
[...]

HAHA maar die van mij staan onder 45 graden en het zijn er erg veel om een 210L boiler warm te houden. Dat aantal is alleen zinvol in de winter, in de zomer heb ik veel te veel warmte die ik (nog) niet kan gebruiken. Ik moet eigenlijk een zwembad hebben of Stads Verwarming waar ik op kan terug leveren .....

[...]

Een doorstroom verwarmer als backup en om de WP te ontlasten van te hoge temperaturen is en blijft handig. Ook zijn de stilstand verliezen minder bij lagere temperaturen.

Mijn ZB120HP blijft interessant omdat hij de 1210L aan buffers/boilers deelt met de CV-Houtkachel, en in het voor en na jaar een beetje verwarming ondersteuning kan doen.

[...]

De vacuüm buizen blijven als voordeel houden, de goede isolatie. Helemaal plat werken ze trouwens niet, dan is er geen flow van gecondenseerde gassen naar de onderkant om weer op te warmen. Ik dacht dat 15 graden het minimum is, wat mogelijk ook merk afhankelijk is.
Voor Heatpipes wordt een minimale hoek van 15 graden geadviseerd. u-buis collectoren kan je plat leggen. ik heb 60 buizen plat liggen. Het zijn dezelfde vacuümbuizen als de heatpipes. Het is wel zo dat de opbrengst van plat liggende u-buis collectoren in de winter beperkt is, ik zou mij daar zo wie zo niet de druk om maken. In de wintermaanden kan het weken lang zeer bewolkt zijn en als de zon schiijnt is het vaak van korte duur. Ook bij een heldere vorstdag is de dag vaak te kort of er ligt nog een lading sneeuw oo de buizen van de nacht daarvoor.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• fabstar81
Ik zie jouw sig ff @pleio65, maar 2x1000 liter en 156 HP? Wat ben je van plan met al die heatpipes en in wat voor huis kan je 2x1000 liter kwijt? :|

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:48
156 HP is niet zo veel op 2000 liter.
Ik heb 84 HP op 300 liter.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Hij heeft ook 22kW aan CV-houtkachel staan he ;)

• WoudseHoeve
pleio65 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:17:
[...]
Voor Heatpipes wordt een minimale hoek van 15 graden geadviseerd. u-buis collectoren kan je plat leggen. ik heb 60 buizen plat liggen. Het zijn dezelfde vacuümbuizen als de heatpipes. Het is wel zo dat de opbrengst van plat liggende u-buis collectoren in de winter beperkt is, ik zou mij daar zo wie zo niet de druk om maken. In de wintermaanden kan het weken lang zeer bewolkt zijn en als de zon schiijnt is het vaak van korte duur. Ook bij een heldere vorstdag is de dag vaak te kort of er ligt nog een lading sneeuw oo de buizen van de nacht daarvoor.
Op 45 graden doen ze het nog best wel goed. Zeker met 1 pijp op 1,75 liter water. (210L / 120HP).
Ook bij bewolking heb je snel wat temperatuur verhoging. Iedere graad is er 1.
De sneeuw is er heel snel af, het glas is erg glad, zeker op 45 graden.....
Mijn vaten staan gewoon op zolder .... gewicht goed verdelen.

• pleio65
fabstar81 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 00:04:
Ik zie jouw sig ff @pleio65, maar 2x1000 liter en 156 HP? Wat ben je van plan met al die heatpipes en in wat voor huis kan je 2x1000 liter kwijt? :|
@fabstar81

De 2x 1000 liter staan in serie. 1 van de 2 heeft een geïntegreerd sww gedeelte. Deze wordt in de zomer gebruikt. Als de verwarming in het najaar aangaat wordt het 2e vat bijgeschakeld. De zonnecollectoren komen dan op het 2e vat. Omdat de retour van de cv onderin het 2e vat uitkomt is daar de laagste temperatuur. Ideaal voor bij een minimale zon werkende collectoren.
In het voorjaar ga ik weer naar 1 buffervat over. Vanaf begin april worden 156 buizen voor 1000 liter te veel. Overtallige warmte gaat het zwembad in. In een goede zomerse week zijn 156 buizen voor 22.000 liter water zelfs te veel. Zucht. Nogal een luxe probleem. Maar geeft wel aan dat de opbrengst fors kan zijn. Helaas niet in de winter. Woning is een gewone 2 onder 1 kap. De 2 buffervaten staan in een kelder opgesteld. Als ik die ruimte niet zou hebben dan zou ik naast de woning een zwaar geïsoleerd stookruimte hebben gebouwd. Een cv-houtkachel vult de buffervaten flink met warmte. Een uur of 4 of 5 flink stoken en je kunt een dag vooruit. Alle warmte er in stoppen en die er vandaar geleidelijk weer uit onttrekken. Lang leve de buffers. Sinds kort ook een warmtepomp aangesloten. Geen pendel gedoe. 2000 liter op 30/35 graden brengen en ook daar kan je een tijd mee vooruit. Zondag ging die voor het eerst serieus aan. Zonnedagen zoals nu zijn top dagen. Douchen, wassen, verwarming, nu al weer zes volle maanden volledig door de zon. Goedkoper verwarmen kan haast niet.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 156 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• pleio65
WoudseHoeve schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:15:
[...]

Op 45 graden doen ze het nog best wel goed. Zeker met 1 pijp op 1,75 liter water. (210L / 120HP).
Ook bij bewolking heb je snel wat temperatuur verhoging. Iedere graad is er 1.
De sneeuw is er heel snel af, het glas is erg glad, zeker op 45 graden.....
Mijn vaten staan gewoon op zolder .... gewicht goed verdelen.
Sneeuw bij platliggende is geen opbrengst. Het is niet anders. 210 liter is op zolder nog te doen. 1000 liter is 180kg+1000kg :( . Ik heb ze naast elkaar op een betonnen plaat staan. Ik durfde het niet aan om de vloerverwarming (anhydrietvloer) onder de ongeveer 2350 kg wegende buffervaten te laten doorlopen.

• teacher
  • Registratie: september 2001

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

pleio65 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:17:
[...]

U buis collectoren... ik ga me eens inlezen :Y

Wise enough to play the fool

• pleio65
teacher schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:01:
[...]

U buis collectoren... ik ga me eens inlezen :Y
Googelen op u-pipe.

Een voorbeeld
http://www.sunsystems.nl/producten/platliggende-collectoren

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:04

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

Topicstarter

ZonPHP site PVOutput site

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 10-02 15:34
Rhaelak schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:21:
[...]

Nou dat zal wel goed gaan hoor. Overdrukventiel is toch 6 bar? Eer je daar aan zit.

Mijn systeem draait op net iets meer dan 2 bar. Bij stagnatie vanaf 130°C tikt deze de 3 Bar aan. Ik heb wel eens tegen de 4 Bar gezien maar ook toen was er niets aan de hand bij de overstort. Er begon wel een koppeling glycol te lekken buiten, maar dat terzijde.
Die heb ik ook nog niet aangesloten. Was benieuwd hoe mensen dat inderdaad oplossen.
Bij ons is in ieder geval alles draaiend (warmtepomp en heat pipes). Binnenkort dus even een fotoreportage 8) . Moet alleen nog even alles op internet aansluiten, maar heb nog geen handige ethernetaansluiting in de buurt dus grafiekjes kan ik nog niet maken.

• Helhond
Nou @adnanoner , kom er maar in met die fotoreportage.

De SLT draai ik via Domoticz op een Raspberry met Wifi.

De CV ondersteuning doet het hier nog wel aardig moet ik zeggen.
We waren een lang weekend afwezig, en het was vrij zonnig donderdag t/m zondag met afwisselend bewolkt en een stevige bui.
Toen we thuis kwamen zondagavond stonden de buffers toch nog op 65 en 55 graden.
Zondagavond bij aankomst even het huis kort bij moeten warmen naar 20 graden, dat ging nog bijna volledig op de buffers.
Gister ook weer een deel ondersteuning gehad, als ik zo even de pieken bekijk dat hij daadwerkelijk aan warmte heeft onttrokken is dat ongeveer 22,5 kWh wat toch weer kleine 2,5m³ gas heeft bespaard. (incl. SWW) Wat ik dan nog extra aan gas heb gebruikt afgelopen twee dagen weet ik helaas dan weer niet.

Het is bij ons s'ochtends alweer fris in huis, een kleine 18 graden. De WAF staat weer te springen om warmte.

Tijd voor vloerisolatie(en verwarming) en een nieuwe kunststof voordeur (oude heeft nog enkel glas 8)7 ), helaas loopt de planning nog even achter.

Helhond wijzigde deze reactie 02-10-2018 09:54 (86%)

• Crazy-
Vandaag voor het eerst verwarming aangehad na plaatsing ZB. Meting gaf aan 2,5m3 gas verbruik. Huh. Vat bleek nog ruim 60 graden.

Handmatig warmtevraag CV gestart en ja hoor. Brander blijft aan. Wat metingen op de leidingen; aanvoer was koud. Shit!

Mengventiel iets verder op, stond dicht dus gelijk aan 30/35 graden (...) en vraag is 40. Oeps..... beetje spelen, temp. Meter op de leiding gezet welke de SWW bypass verzorgd, ventiel stap voor stap open en rond de 40+ Klaar. Ketel netjes op standje 1! Morgen maar weer afwachten indien nodig

Een deze dagen ga ik het water vervangen (oeps, uitstelgedrag) voor antivries aan de zonneboiler kant

Nu moet ik ook nog 2 mini lekjes oplossen; beide aan de hygienespiraal zijde. (Beide aan de kant van het vat; in en de uitgang lekken iets)

Ik lees in de handleiding: BELANGRIJK: het legen van verswaterboilers en gecombineerde opslagvaten gebeurt in omgekeerde volgorde van inbedrijfstelling. Bij het onderhoud aan de zijde van het drinkwater, moet eerst de zijde van het verwarmingswater drukloos worden gemaakt.

Daar het puur om onderhoud gaat & ik het vat (cv water) niet wil legen; moet het volgens mij afdoende zijn om de druk naar nul te brengen in het Cv gedeelte (vat) waarna ik de hygienespirraal kan laten leeglopen voor onderhoud

Klopt dit? Of moet ik echt het vat legen?

Crazy- wijzigde deze reactie 03-10-2018 00:11 (25%)

• Helhond
@Crazy- Het verbaasd me dat er nog geen reactie is.
Kan me voorstellen dat er teveel druk op de aansluitingen kan komen van de hygiënespiraal.
Echter heb ik nu ook gewoon een ongebruikte spiraal (bovenin) in mijn vat zitten.
Maar dat is natuurlijk wel weer anders dan de druk op de onderste koppeling van de hygiënespiraal, die heeft al gauw 1.5 meter waterkolom er op staan. Helemaal zeker durf ik het niet dus te zeggen, maar het staat misschien niet voor niks in de handleiding.

Het was verder weer een mooi zonnig weekend, vrijdag begonnen de buffers vrijwel leeg en heeft de zon weer goed zijn best gedaan. Zaterdagochtend was het wat fris in en werden beide buffers koud getrokken tot 30 graden. Uiteindelijk viel de zon s'middags tegen en bleven de buffers rond de 40 graden steken, met verder weinig afname behalve 1x douchen.

Zondag scheen de zon goed door buffer #1 ging door naar 55 graden en #2 stopte op 50 graden.
S'avonds koelde het toch wat te veel af voor de WAF en moest de CV weer aan hierdoor werd #2 vrijwel koud getrokken. Na twee keer te hebben gedoucht en vanmorgen toch ook weer kort de woning te hebben verwarmd naar een voor de WAF aangename temperatuur is #1 nu ook bijna leeg.

Ben toch weer over verbaasd dat we zo vrijwel gasloos het weekend door zijn gekomen. Alleen wat op start verbruik, maar ketel slaat al vrijwel direct weer af i.v.m. "temperatuur bereikt"

Hier de opbrengst van het weekend: Van vrijdag t/m zondag

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 10-02 15:34
Hier ook afgelopen weekend 55 graden aangetikt in de boiler dus wel erg leuk om te zien hoe dat werkt. Zit nog steeds wel wat luchtbellen in onze installatie en moet ook nog wat glycol worden bijgevuld.

Denk dat ik deze week eindelijk tijd heb voor de fotoreportage dus die houden jullie nog steeds tegoed :)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Helaas haal ik niet al te hoge temperaturen vs gebruik. 50C was het max.

Ik heb afgelopen week wel flink zitten stoeien met extra sensoren en logging.
Het is nu best wel grappig om de wisselwerking te zien van (warm) watergebruik en de zonneboiler:

Zelfs de wasmachinekraan heeft een kleine invloed op de tBottom van de boiler. Leuk om zo in kaart te zien.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-02 00:07
Onze badgeiser is einde oefening. Dus, dan hang je uiteraard gewoon een nieuwe op, want op gas en niet efficiënt :-) Ow nee, toch niet - we overwegen een zonneboiler!

Wel met meervoudige complexiteit: we hebben namelijk geen water CV, maar een hetelucht CV. De geiser is er alleen voor douch/bad en keukenwater. En om het nog uitdagender te maken ligt ons dak al redelijk vol met zonnepanelen, al heb ik nóg meer dak:

http://i67.tinypic.com/1zbxj6t.jpg

Onze huidige installateur is tamelijk conservatief en niet zo creatief, dus ik ga zoals gewoonlijk eerst zelf maar lezen en onderzoeken. De huidige geiser staat zoals je verwacht onder het schoorsteentje op de zolder, dus een zonnecollector op het garagedak heeft als nadeel dat je leidingen langs het stukje muur richting de zolder moet krijgen (het kleine raampje is overigens de badkamer). De zonnepanelen verplaatsen kan in theorie, maar ze liggen er eigenlijk wel prima zo. Wat zouden jullie doen? Of is een zonneboiler voor ons ook helemaal neit handig en moet ik denken aan.. warmtepomp oplossing icm de warmte terugwin unit (paar topics verderop dus)? Dank voor jullie ongezouten mening en het meedenken alvast.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 01:21

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

NiGeLaToR schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:28:
Onze badgeiser is einde oefening. Dus, dan hang je uiteraard gewoon een nieuwe op, want op gas en niet efficiënt :-) Ow nee, toch niet - we overwegen een zonneboiler!

Wel met meervoudige complexiteit: we hebben namelijk geen water CV, maar een hetelucht CV. De geiser is er alleen voor douch/bad en keukenwater. En om het nog uitdagender te maken ligt ons dak al redelijk vol met zonnepanelen, al heb ik nóg meer dak:

[Afbeelding]

Onze huidige installateur is tamelijk conservatief en niet zo creatief, dus ik ga zoals gewoonlijk eerst zelf maar lezen en onderzoeken. De huidige geiser staat zoals je verwacht onder het schoorsteentje op de zolder, dus een zonnecollector op het garagedak heeft als nadeel dat je leidingen langs het stukje muur richting de zolder moet krijgen (het kleine raampje is overigens de badkamer). De zonnepanelen verplaatsen kan in theorie, maar ze liggen er eigenlijk wel prima zo. Wat zouden jullie doen? Of is een zonneboiler voor ons ook helemaal neit handig en moet ik denken aan.. warmtepomp oplossing icm de warmte terugwin unit (paar topics verderop dus)? Dank voor jullie ongezouten mening en het meedenken alvast.
warmtepomp en evt een elektrische doorstromer (hitte-element) om het tapwater (bad??) afdoende te kunnen leveren?
ventilatie evt vervangen door een met WTW is een optie, ook.
Wat wil je precies? van gas af? kookplaat ook al naar inductie of nog op gas?

• NiGeLaToR
NielsTn schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:40:
[...]

warmtepomp en evt een elektrische doorstromer (hitte-element) om het tapwater (bad??) afdoende te kunnen leveren?
ventilatie evt vervangen door een met WTW is een optie, ook.
Wat wil je precies? van gas af? kookplaat ook al naar inductie of nog op gas?
Uiteindelijk van gas af, maar er is voorlopig voor ons geen oplossing om van de hetelucht verwarming af te gaan. Alle niet-gas alternatieven zijn zo'n beetje lage temperatuur en dat gaat niet werken. Enige wat enigszins logisch zou kunnen zijn is warmtepomp verwarming ('airco') in elke ruimte.

Maargoed, als we nu toch die geiser weg doen laat ik dan in ieder geval naar de mogelijkheden kijken. Heb eigenlijk nog niet gekeken of ik warmtepomp kan combineren met (bij)verwarmen inderdaad.

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

NiGeLaToR schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:43:
[...]

Uiteindelijk van gas af, maar er is voorlopig voor ons geen oplossing om van de hetelucht verwarming af te gaan. Alle niet-gas alternatieven zijn zo'n beetje lage temperatuur en dat gaat niet werken. Enige wat enigszins logisch zou kunnen zijn is warmtepomp verwarming ('airco') in elke ruimte.

Maargoed, als we nu toch die geiser weg doen laat ik dan in ieder geval naar de mogelijkheden kijken. Heb eigenlijk nog niet gekeken of ik warmtepomp kan combineren met (bij)verwarmen inderdaad.
en IR verwarming (boven eettafel, zithoek etc)?

• NiGeLaToR
NielsTn schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 14:03:
[...]

en IR verwarming (boven eettafel, zithoek etc)?
Kan wel voor erbij, maar hoor nog geen hele enthousiaste reactie van mensen die dat gebruiken. Zou ik eigenlijk 's moeten ervaren om te kunnen oordelen, maar is ook een optie al dan niet in combinatie met andere dingen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• NiGeLaToR
Heb inmiddels ook contact met iemand die creatiever dan m’n ‘eigen’ installlateur is en die gaat volgende week even met me meedenken voor iets integraals. Idealiter pakken we meteen (bij)koeling/verwarming mee.

• Crazy-
Helhond schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 08:34:
@Crazy- Het verbaasd me dat er nog geen reactie is.
Kan me voorstellen dat er teveel druk op de aansluitingen kan komen van de hygiënespiraal.
Echter heb ik nu ook gewoon een ongebruikte spiraal (bovenin) in mijn vat zitten.
Maar dat is natuurlijk wel weer anders dan de druk op de onderste koppeling van de hygiënespiraal, die heeft al gauw 1.5 meter waterkolom er op staan. Helemaal zeker durf ik het niet dus te zeggen, maar het staat misschien niet voor niks in de handleiding.
het is ook een beetje 'dubbel' voor me; en daardoor dus lastig. Om nu 'even' 400 liter weg te gooien en daarna weer een tijd moeten vullen... :z echter de opmerking uit de handleiding "Bij het onderhoud aan de zijde van het drinkwater, moet eerst de zijde van het verwarmingswater drukloos worden gemaakt."

het lijkt mij dat dit voor kort onderhoud afdoende is om het drukloos te maken.

qua opbrengsten gaat het hier verder wel top! Donderdag was het vat nog maar (onderin) 42oC; vrijdag eind van de dag was het alweer 79oC! :9

ondertussen wel wat sluip-gas verbruik doordat de ketel wel weer aanstaat en bij SWW-vraag toch elke keer iets wegsnoept. De huidige temperatuur sensor (w1209 relais) is simpelweg niet stabiel genoeg.

Deze heb ik nu er tussen uitgehaald & een twee kanaals relais besteld. Dit ga ik aansluiten met een (meerdere) ds18b20 & raspberry pi.

Daarmee ga ik de CV voor de gek houden & dan gelijk grafiekjes bouwen _/-\o_

Crazy- wijzigde deze reactie 08-10-2018 20:44 (8%)

• JP12
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19-02 14:17
Crazy- schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:42:
[...]

het is ook een beetje 'dubbel' voor me; en daardoor dus lastig. Om nu 'even' 400 liter weg te gooien en daarna weer een tijd moeten vullen... :z echter de opmerking uit de handleiding "Bij het onderhoud aan de zijde van het drinkwater, moet eerst de zijde van het verwarmingswater drukloos worden gemaakt."

het lijkt mij dat dit voor kort onderhoud afdoende is om het drukloos te maken.

qua opbrengsten gaat het hier verder wel top! Donderdag was het vat nog maar (onderin) 42oC; vrijdag eind van de dag was het alweer 79oC! :9

ondertussen wel wat sluip-gas verbruik doordat de ketel wel weer aanstaat en bij SWW-vraag toch elke keer iets wegsnoept. De huidige temperatuur sensor (w1209 relais) is simpelweg niet stabiel genoeg.

Deze heb ik nu er tussen uitgehaald & een twee kanaals relais besteld. Dit ga ik aansluiten met een (meerdere) ds18b20 & raspberry pi.

Daarmee ga ik de CV voor de gek houden & dan gelijk grafiekjes bouwen _/-\o_
Dat klinkt als een toffe oplossing. In principe zou je de Raspberry Pi in dit geval prima kunnen vervangen door een ESP8266 achtige oplossing. Bijvoorbeeld een tweekanaals Sonoff met een paar DS18B20s er aan.

Ben benieuwd hoeveel gas je nu op jaarbasis kan besparen door het inzetten van de zonneboiler bij ondersteuning van de CV ketel.

• Crazy-
JP12 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:02:
[...]

Dat klinkt als een toffe oplossing. In principe zou je de Raspberry Pi in dit geval prima kunnen vervangen door een ESP8266 achtige oplossing. Bijvoorbeeld een tweekanaals Sonoff met een paar DS18B20s er aan.

Ben benieuwd hoeveel gas je nu op jaarbasis kan besparen door het inzetten van de zonneboiler bij ondersteuning van de CV ketel.
Ik ga bewust de Rasp Pi gebruiken omdat ik meer wil doen dan alleen een relais schakelen. Een volledig dashboard, aanvullen om zelfs de regelaar (van de ZB) via Domoticz te laten verlopen en/of zelf geschreven logica.

Qua besparing : nog even wachten, in april heb ik antwoord gecorrigeerd naar graaddagen

• kmf
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:37:
[...]

Ik ga bewust de Rasp Pi gebruiken omdat ik meer wil doen dan alleen een relais schakelen. Een volledig dashboard, aanvullen om zelfs de regelaar (van de ZB) via Domoticz te laten verlopen en/of zelf geschreven logica.

Qua besparing : nog even wachten, in april heb ik antwoord gecorrigeerd naar graaddagen
Ik heb mijn ESPtjes op een aparte vlan gezet zodat zij niet naar buiten hun eigen network range kunnen (maar wel dat andere intranetranges bij de ESP-range kunnen komen). Juist met domotica is een klein beetje extra beveiliging wel handig denk ik.

Je kan dan met een Pi op een hogere laag zetten om enkel de ESP aan te sturen.

• fabstar81
kmf schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:18:
Helaas haal ik niet al te hoge temperaturen vs gebruik. 50C was het max.

Ik heb afgelopen week wel flink zitten stoeien met extra sensoren en logging.
Het is nu best wel grappig om de wisselwerking te zien van (warm) watergebruik en de zonneboiler:

[Afbeelding]

Zelfs de wasmachinekraan heeft een kleine invloed op de tBottom van de boiler. Leuk om zo in kaart te zien.
van wat voor sensoren maakt iedereen hier gebruik? ik heb een rpi met Domoticz draaien en er moet ergens in huis een zak liggen met allerlei van die ds18b20 sensoren. En anders bestel ik die nog ff. Maar wat is nu handig?

ik wil ook wel van die grafieken met temperaturen enzo. bovendien meer mogelijkheden ivm de OTGW die de ketel weer aanstuurt, want ik krijg bijvoorbeeld via die OTGW niet de ZB temperatuur in Domoticz, terwijl ik die wel altijd had in de Vera.

hier trouwens CV nog steeds niet aangeweest. door de pui op het zuiden nog steeds elke dag 20+ graden in de woonkamer. en de boiler rond de 50. echt veel hoger komt het niet. de zon is toch niet krachtig genoeg voor echt hoge temperaturen.

het e-boilertje doet wel al een weekje mee, maar gas nog steeds dicht :)

fabstar81 wijzigde deze reactie 09-10-2018 13:51 (13%)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• kmf
  • Niet online
@fabstar81 ik gebruik ds18b20, maar dan de chips versie. Dus hoop zelf solderen. (ik verwacht nog een zending om alles te kunnen loggen. Nog 2 verdelers die moeten gebeuren..)

Op elke interessante plek heb ik een ESP8266 hangen die weer uitgelezen wordt door een ubuntu-vm waar grafana en zo op draaien. (nadeel van mijn infrastructuur is dat ik geen MQTT kan gebruiken. De ESP kunnen immers nergens naar toe pushen.

Hier is het elke ochend kielekiele. Net 20.3 graden
Mijn thermostaat heb ik daarom maar op 20 gezet. Wetende dat het zonnig wordt in de loop van de dag. tot nu toe nog gratis warm water van de zonneboiler.

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 00:54
@fabstar81 Mijn configuratie met meerdere ESP8266 units.
Alles meten wat er valt te meten (op een dag vraag je je af ...en ... dan weet je het!)
- DS18B20 met huls en 1m kabel (met ALU tape bevestigd, daar overheen buisisolatie)
- Per set van 2, 4 of 8 samen solderen aan 1m extra kabel.
- verbinden met kabel adereindhulzen: 2/4/8 in en 1 uit, doorsolderen en krimpkous (eerst 3 en dan 1)
- XS8-3 plug
- 4K7 Pull-up weerstand
- LCD 2004 (voor lokale presentatie)
- PIR HC-SR505 als LCD 2004 back-light switch (afschermen voor false alarms)
- Wemos D1 mini
- ESPEasy
- Rules met Delta T berekening
- Under construction: 2# VV pomp besturing met PWM op basis van Delta T
- Under construction: 2# VV Flow meting
- Under construction: Boiler IN Temp & Flow meting
- Under construction: Boiler OUT voor SWV Temp & Flow meting
- Under construction: Boiler OUT voor VV Temp & Flow meting
- Under construction: Energie berekening d.m.v. Flow meting (Flow*Delta T*4.1)
- Domoticz voor logging en control

• WoudseHoeve
Zo gisteren weer een goede dag, de 210L WW boiler op 85 graden en de 1000L CV-buffer op 80 graden!
Geen molecuultje gas verbruikt *O*

• Harmvdw
WoudseHoeve schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:25:
Zo gisteren weer een goede dag, de 210L WW boiler op 85 graden en de 1000L CV-buffer op 80 graden!
Mijn vat kwam niet boven de 62 graden. 8)

• Helhond
Hier helaas niet verder dan 61 graden, het is goed te merken dat de zonkracht minder wordt en het aantal zonuren korter wordt.

Hij stopt er inmiddels om 18:30, de tijd dat ie tot 22:00 door gaat is allang weer voorbij.

Gister wel weer een gasloze dag achter de rug, waarschijnlijk kunnen we dat ook nog wel volhouden tot zondag. Daarna slaat denk ik definitief wel het weer om tot herfst.

• fabstar81
WoudseHoeve schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:25:
ik vind het knap. OK, je HP/liter ratio is vast hoger dan de mijne, en je zal waarschijnlijk veel minder gebruiken.

Want die van mij begon gisteren zo rond de 40 en haalde maar net de 49 einde dag. maar goed, wij hebben dan ook 2-3 douchebeurten per dag en een half bad voor de kids, en we besparen niet echt op tijd onder de douche. Op 350 liter maakt dat ik dan toch maar iets van 10-15 graden omhoog ga op deze dagen. eerder 10 dan 15.

En dus moest gisteravond toch heel even het e-boilertje weer aan, want douchen onder 46 graden...da's net aan.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
68 graden

Zaterdag en zondag:
72 graden! *O*

Ongekend warm voor half oktober 8)7

Helhond wijzigde deze reactie 15-10-2018 08:31 (90%)

• WoudseHoeve
fabstar81 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:01:
[...]

ik vind het knap. OK, je HP/liter ratio is vast hoger dan de mijne, en je zal waarschijnlijk veel minder gebruiken.
Ik heb 120 heatpipes pal zuid, 45 graden. Nu de beste tijd.
De WW boiler van 210L is vrij snel op 85 graden.
De warmte uit de buffer van 1000L wordt in het geheel niet gebruikt, de verwarming nog niet aan gehad.
Want die van mij begon gisteren zo rond de 40 en haalde maar net de 49 einde dag. maar goed, wij hebben dan ook 2-3 douchebeurten per dag en een half bad voor de kids, en we besparen niet echt op tijd onder de douche. Op 350 liter maakt dat ik dan toch maar iets van 10-15 graden omhoog ga op deze dagen. eerder 10 dan 15.
En dus moest gisteravond toch heel even het e-boilertje weer aan, want douchen onder 46 graden...da's net aan.
Douchen onder 46 graden te koud?..... ik vind 37-38 al heet ... of is dat de inefficiëntie van de thermostaatkraan?

• fabstar81
@WoudseHoeve, ik denk het inderdaad. Nog lager uit de boiler en het wordt zelfs zonder mengen te koud. Ik zal het vanavond eens proberen. Was vanmorgen 45 graden dus ben benieuwd tot hoever echt lekker douchen is.

We douchen uiteraard niet op 45 graden maar zelfs met de thermostaatkraan helemaal op warm mengt ie blijkbaar toch nog wat...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Beginner
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 12-02 13:23
Thermostatische mengventielen kosten meestal ook nog 7 graden Celcius, tenzij je een koudafsluitend type geinstalleerd hebt. Anders mengt dat ventiel altijd nog wat koudwater bij. Dat 45 graden Celcius in de zonneboiler nog net voldoende is om te douchen vind ik dus niet zo gek.

• kmf
  • Niet online
Ik heb bij wijze van experiment deze week de Stijgingswaarde van 2,0K naar 1,0K gezet (waardoor de pomp veel sneller gaat draaien)
Met de verwachting de temperatuur sneller gaat stijgen. Ik vind de naamgeving wel verwarrend. Je zal op basis van de naam verwachten dat een stijgingswaarde van 2K betekent dat er wordt getracht om in 1 uur 2K te laten stijgen. En dus "beter" zal moeten zijn dan 1K.
Maar gezien het sneller draaien van de pomp, is het juist dat bij 1K er wordt getracht om een hogere flow te krijgen, dus een hogere dT en dus meer warmteoverdracht...

https://i.imgur.com/QFcHlF1.png

Iemand die me kan uitleggen wat hysB eigenlijk inhoudt?

• Helhond
kmf schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:44:
Ik heb bij wijze van experiment deze week de Stijgingswaarde van 2,0K naar 1,0K gezet (waardoor de pomp veel sneller gaat draaien)
Met de verwachting de temperatuur sneller gaat stijgen. Ik vind de naamgeving wel verwarrend. Je zal op basis van de naam verwachten dat een stijgingswaarde van 2K betekent dat er wordt getracht om in 1 uur 2K te laten stijgen. En dus "beter" zal moeten zijn dan 1K.
Maar gezien het sneller draaien van de pomp, is het juist dat bij 1K er wordt getracht om een hogere flow te krijgen, dus een hogere dT en dus meer warmteoverdracht...

[Afbeelding]

Iemand die me kan uitleggen wat hysB eigenlijk inhoudt?
HysB kan ik je wel uit leggen, dat is een ingestelde grenswaarde wanneer hij weer gaat bij verwarmen.
Stel je target temperatuur is 80 graden, zodra die terug gezakt is op 78 graden gaat hij weer bijverwarmen.
In dit geval is dus de hysterese ingesteld op 2 graden, als je die op 0.1 graden zet gaat ie dus lopen pendelen.

Ik merk dit gedrag bij het laden van mijn twee buffers.
Hij verwarmd eerst #1 naar 40 graden, dan probeert hij #2 naar 50 graden te verwarmen.
Daarna gaat hij weer over naar #1 verwarmen naar 80 graden, en daarna ook #2 naar 80 graden.

Als hij onder zijn targets komt van 40 of 50 graden, of onder zijn max. temperaturen met 2 graden dan wisselt hij weer terug naar die buffer om bij te warmen. (mits mogelijk :+ )

• kmf
  • Niet online
Helhond schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 10:51:
[...]

HysB kan ik je wel uit leggen, dat is een ingestelde grenswaarde wanneer hij weer gaat bij verwarmen.
Stel je target temperatuur is 80 graden, zodra die terug gezakt is op 78 graden gaat hij weer bijverwarmen.
In dit geval is dus de hysterese ingesteld op 2 graden, als je die op 0.1 graden zet gaat ie dus lopen pendelen.
ah ok. Dat betekent dat ie dat bij mij enkel doet als ik tijdens een zonnige week een paar dagen weg ben :P

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:12

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Wie houdt trouwens het aantal draaiuren bij van zijn/haar zonneboiler? Ik kan nu sinds vandaag die data ( tot de seconde nauwkeurig ) uit mijn domotica database halen.

Cijfers van 2016 t/m 2018 ( januari t/m september ) respectievelijk: 1568, 1499, 1490 draai-uur.

Dit zegt verder niets over de pompsnelheid zelf. Volgende uitdaging wordt om een query te bakken waarbij ik ook de pompsnelheid erbij kan betrekken. Dat moet een leuke matrix worden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• kmf
  • Niet online
mkleinman schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:03:
Wie houdt trouwens het aantal draaiuren bij van zijn/haar zonneboiler? Ik kan nu sinds vandaag die data ( tot de seconde nauwkeurig ) uit mijn domotica database halen.

Cijfers van 2016 t/m 2018 ( januari t/m september ) respectievelijk: 1568, 1499, 1490 draai-uur.

Dit zegt verder niets over de pompsnelheid zelf. Volgende uitdaging wordt om een query te bakken waarbij ik ook de pompsnelheid erbij kan betrekken. Dat moet een leuke matrix worden.
Helaas is InfluxDB niet makkelijke te queryen...
Ik vind het eerder interessant om te zien hoeveel % van de dagen de zonneboiler voor gratis warm water had gezorgd. Daar is toch >10kWh voor nodig.

Deze week moest de Clage vaak meehelpen... :'(

En er was toch echt zon beloofd...

kmf wijzigde deze reactie 22-10-2018 23:11 (10%)

• NielsTn

NielsTn

4.830 Wp + QSolar 10,9GJ

mkleinman schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:03:

Jaarlijks, op 31 december noteer ik het. Dankzij de uitgebreide parameters op de Atag Qsolar zie je exact gas versus daglichtopbrengsten.

• michaeltb
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 04:15
Kan iemand mij helpen met een probleempje. Ik woon sinds kort in een huis die voorzien is van een zonneboiler. Het huis is uit 2005 en is voorzien van een brinic / solartek zonneboiler. Control is Solartech SLC-2000. Nu zie ik alleen de temperatuur van de collector van 20 naar 80 naar 40 en weer naar 80 springen. Kortom daar klopt niets van. Zit de temperatuur sensor normaal geschroeft op de collector op het dak of hoe kan ik zoiets het beste aanpakken? De pomp staat nu constant te draaien hierdoor...

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Ik heb inmiddels het hele forum doorgenomen en blijf toch nog met een vraagje zitten:

De meeste mensen gaan hier voor de heatpipes en niet voor vlakke-plaat collectoren omdat heat-pipes het beter doen.

Wat ik niet goed terug kan vinden is hoeveel het nu in de praktijk scheelt?

Als dak-oppervlak geen issue is, dan lijken heatpipes de logische keus, alhoewel vlakke plaat visueel een beter geheel vormen met de zonnepanelen.

Ik heb toen ik zonnepanelen legde nog wel een stukje boven mijn dakkapel vrijgelaten voor "misschien ooit een zonnecollector", maar me er toen verder niet zo in verdiept.
Boven mijn dakkapel zitten 4 dakpannen en een nokpan, dus daar passen geen heatpipes van 2 meter op. Korte heatpipes (van ca 1 meter) zijn er nagenoeg niet. Ik zou nog doorstroom-heatpipes kunnen overwegen en die dan horizontaal monteren, maar doorstroom doet het ook weer wat minder dan vlakke-plaat.
En ik wil ze wel op de dakpannen, een constructie op mijn dakkapel lijkt me qua gewicht en windbelasting geen prettige gedachte (en vind ik daarnaast ook visueel wat minder).

Alles bij elkaar genomen neig ik dus naar vlakkeplaat-collectoren, maar dat gaat een beetje tegen de consensus in dit forum in. Wat ik me dus afvraag: scheelt het hooguit een paar procent en is een vlakkeplaat-collector eigenlijk ook gewoon prima gegeven de beschikbare dakruimte, of scheelt het echt 10-20%?

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-02 17:05
ocaj schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:16:
Ik heb inmiddels het hele forum doorgenomen en blijf toch nog met een vraagje zitten:

De meeste mensen gaan hier voor de heatpipes en niet voor vlakke-plaat collectoren omdat heat-pipes het beter doen.

Wat ik niet goed terug kan vinden is hoeveel het nu in de praktijk scheelt?
...
In absolute cijfers scheelt het niet zoveel, maar in praktisch gebruik wel, om het lekker complex te maken 8)7
Heatpipes zijn veel beter om warmte te oogsten als het wat kouder wordt (het tussenseizoen), ik dacht dat vlakkeplaat iets beter is op hete dagen. De bedenking die je daarbij moet maken, is wanneer je de warmte nodig hebt. 's Zomers heb je sowiezo teveel warmte, in het tussenseizoen kan je CV ondersteuning doen waarbij je "altijd te weinig warmte hebt". Dus met heatpipes komt de opwek iets beter overeen met de momenten van verbruik (eigenlijk wil je in de winter het meest warmte...).
Moeilijk in meetwaarde te zetten, maar dat is de overweging die de keuze naar heatpipes doet overslaan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:10
^idd, en uiteraard oogt een vlakke plaat wel wat vriendelijker in mijn beleving.

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:18:
[...]
In absolute cijfers scheelt het niet zoveel, maar in praktisch gebruik wel, om het lekker complex te maken 8)7
Heatpipes zijn veel beter om warmte te oogsten als het wat kouder wordt (het tussenseizoen), ik dacht dat vlakkeplaat iets beter is op hete dagen.
Ok bedankt goed om te horen dat het niet superveel scheelt. Is dat effect nog te verminderen door bij een vlakkeplaat in het tussenseizoen/winter de pompsnelheid wat te verhogen en een klein delta-T in te stellen op de controller zodat er minder tijd is voor warmteverlies? Of klinkt dat niet logisch?

Ik verwacht inderdaad in de zomer geen problemen te hebben, maar juist in het tussenseizoen/winter zou ik liefst zo veel mogelijk binnenhalen (zoals je al zegt: dan heb je het meeste nodig....)

Plaats voor een apart vat voor verwarmen en SWW heb ik niet, dus ik denk dat ik nu in eerste instantie een zonneboiler met CV-water (vat in de retour) en hygiënespiraal wil. De CV-ketel kan dat prima naverwarmen tot hij over een paar jaar vervangen wordt door een warmtepomp. En behalve gratis SWW in de zomer helpen alle beetjes natuurlijk mee die je in de andere seizoenen mee kunt pikken.

Ik zal eens gaan passen/puzzelen hoeveel vlakkeplaat-collectoren ik kwijt kan op mijn dak. Anders dan bij zonnepanelen is het voor een collector niet zo heel erg toch als hij deels in de schaduw ligt?

• kmf
  • Niet online
De afgelopen dagen is het wel heel triest gesteld met de zon hier... gisteren was de temperatuur van mijn boiler zodanig gedaald dat ik maar de warmtepomp had gebruikt om het weer naar wat hogere waardes te brengen.

Anders moet de doorstroomverwarmer zo hard werken...

• fabstar81
gisteren toch de ZB van 20-24 graden naar 40+ graden gekregen in dat middagje zwakke herfstzon! heerlijk :) en dat voor graties!

wel al volle week met de e-boiler aan de slag.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• WoudseHoeve
Kwam er gisteravond achter dan ik de controller uit had laten staan na het vervangen van een terug slagklep op zaterdag.... En achteraf was hij niet eens stuk. grrr
Gelukkig kan de CV-combi gewoon bij springen, anders was er een WAF probleem geweest ......

Ander dingetje.... met de CV hout kachel.
Ik heb de 40W digitale OEG pomp vervangen door een 105 watt grundfoss CV pomp.
De 40W gaf een flow van ~10 l/min nu de 105 W slechts ~5 l/min bizar, geen idee waarom....
Kan nu de kachel niet eens op halve kracht branden....

Teveel tweaken ????

• Helhond
Wordt je nieuwe pomp niet geknepen?
Ik mag hopen dat je niet 105 W trekt voor slechts 5 l/min.

• WoudseHoeve
Helhond schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:04:
Wordt je nieuwe pomp niet geknepen?
Ik mag hopen dat je niet 105 W trekt voor slechts 5 l/min.
Niet dat ik weet, gewone grundfoss UPS 25-55 180 (p/n 52002110) max 105W 0.6 bar
De OEG cp AE 55-25 pomp is max 40W en geeft ook 0.6 bar.
Dus eigenlijk geen verschil alleen is de OEG veel zuiniger.

Een pomp met 1 bar gaat al snel naar de 300 tot 500 euro ..... en forse vermogens, verwarrend.

Vermogen niet gemeten.

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:29:
[...]

Niet dat ik weet, gewone grundfoss UPS 25-55 180 (p/n 52002110) max 105W 0.6 bar
De OEG cp AE 55-25 pomp is max 40W en geeft ook 0.6 bar.
Dus eigenlijk geen verschil alleen is de OEG veel zuiniger.

Een pomp met 1 bar gaat al snel naar de 300 tot 500 euro ..... en forse vermogens, verwarrend.

Vermogen niet gemeten.
Bedankt voor het benoemen van deze pomp! Ik ben juist naar een nieuwe aan het kijken en deze voldoet eigenlijk aan al mijn wensen. Er zit zelfs een pwn aansluiting op en dat voor maar €135
Appie Heijn schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:31:
^idd, en uiteraard oogt een vlakke plaat wel wat vriendelijker in mijn beleving.
Ja dat vind ik ook altijd, de montage is ook aanzienlijk minder werk. Alleen de opbrengst in het voor- en najaar is minder en dat zijn nu juist de momenten dat je de zonnewarmte het best kunt gebruikten.

-SimJoc- wijzigde deze reactie 31-10-2018 18:43 (24%)

• WoudseHoeve
@-SimJoc- @Helhond
Ben inmiddels achter het probleem. Er zat nog veel lucht in het systeem ondanks het koud door pompen.
Door de vele lucht bellen kon de pomp niet goed werken, wat eigenlijk ook goed te horen was.

Na een dag is alle lucht weg en draait de pomp goed, kom nu ook boven de flow van de OEG pomp uit, maar minder als gedacht, maar is ook afhankelijk van de hoogte van het vuur. Ben nu nog steeds wat hoger aan het stoken om de grens op te zoeken.

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15-02 22:41

_Apache_

For life.

Het is een tijdje geleden dat ik gepost heb, Mijn doel is mijn warm water voorziening in mijn huis te verduurzamen. Niet alleen SWW maar ook de radiatoren wil ik aanvullen waar mogelijk met voorverwarmd water. Daarvoor heb ik contact gehad met inmiddels drie verschillende partijen, en wat mij bijzonder tegenvalt is dat er compleet verschillende reacties komen..

Heb inmiddels ook wat verbruikscijfers, die ik de verschillende partijen heb aangereikt.

Gemiddeld per maand :
  • 120-150kWh elektra verbruik
  • 9-11m3 gas verbruik (sww en koken), pas laat in oktober gaan stoken
  • radiatoren, geen vloerverwarming
Partij SR*

Noemt zich een 'ervaren speler' op het gebied van zonneboiler installaties, maar raadt voor mij een installatie af. Met als hoofdargument dat het niet genoeg warmte gaat opleveren. Een zonneboiler met 300L, die door 4 collectoren gevoed word met 2/4 zonnepanelen. En dat mijn stoppenkast zoiezo omgebouwd moest gaan worden naar een krachtstroom installatie. Hij gaf als optie aan om per ruimte die je wilt verwarmen met elektrische kachels te gaan werken.
8)7
Een installatie waarbij de cv-ketel al voorverwarmd water aangereikt krijgt van een ZB vond hij 'de moeite niet waard.'

Partij ZB (ter plekke geweest) *

Willen graag een installatie voor panelen plaatsen, maar raden zonnecollectoren af. Zij willen alleen een installatie plaatsen voor SWW en niet voor ruimte verwarming. Ze hebben in het verleden teveel lekkages gehad na installatie. Overigens, zijn zij zelf de installateur daarvan (..).
Verder geeft mijn SWW verbruik van circa 12-14m3 per maand niet genoeg mogelijkheden voor terugverdienen. Zij geven verder aan dat 'een partij die je vertelt dat je met een dubbelspiraal enige besparing kan realiseren voor ruimte verwarming die jokt, dat is niet mogelijk..'
Verder zijn zij van mening dat een dubbelspiraal nogal averechts kan werken, op het moment dat je zonneboiler het vat opwarm, beschouwen zij het tweede spiraal in de boiler feitelijk

Deze partij maar even on-hold gezet :|
Partij ZB levert spullen uit van HRSolar, heb hen gebeld en zij droegen partij JT aan.

Partij JT (afspraak volgt nog)*
Wil mij een zonneboiler leveren voor SWW én ruimte verwarming en noemt zelfs een boiler die meer geschikt is voor radiatoren dan vloerverwarming (een zogenaamde Laag Temperatuur setup). Waarbij een buffervat van 300L gebruikt word, met 3 grote collectoren (samen 7,5m2). Maar adviseert wel de CV erbij te houden. HIj schat namelijk in dat er momenten kunnen zijn bij hoge vraag naar warm water en koele dagen dat de zonneboiler setup niet genoeg kan leveren, zelfs niet met elektrische na-verwarming.
Op het moment dat deze installatie genoeg zou kunnen leveren, kan je op termijn overstappen op een elektrische na-verwarmings element in de boiler en de CV ketel verwijderen, maar noemde 'dat moet echt blijken uit je verbruik en wensen, dat is niet zomaar aan te raden.'

Naar verwachting komende week een afspraak thuis om het eea door te nemen met partij JT.

*Namen ietwat geanonimiseerd, ik wil geen naming en shaming..

• Helhond
@_Apache_ Ik denk zo dat je dezelfde gedachte hebt als veel Tweakers hier, verduurzamen van de SWW en warmte voorziening in huis, en dan onder de streep het liefst ook nog wat gunstiger uit zijn.

Ten eerste vind ik het vreemd dat een groot aantal bedrijven hun eigen producten afraden jouw te leveren. Kan dit eventueel te maken hebben met maar een beperkt beschikbaar dakoppervlak? Of veel last van schaduw etc.

Qua verbruik je op jaarbasis aan gas voor verwarming?

Het mooiste is je voor te bereiden op de toekomst, en dat is gasloos gaan.
Daarvoor heb je een aantal opties:

- Zonneboiler (voor SWW en verwarming ondersteuning)
- Warmtepompboiler (voor SWW en verwarming ondersteuning)
- Doorstroomverwarmer (voor SWW)
- Elektrische boiler (SWW)
- Warmtepomp met een buffer voor SWW. (voor SWW en verwarming)

En er zullen vast nog wel een aantal opties zijn.

Hier als Tweakers worden vaak een combinatie van bovenstaande gebruikt voor de bereiding van SWW en verwarming van het huis.

Een zonneboiler is een mooi en simpel systeem, genereert in de zomer veel "gratis" warm water, en ook in het voor en najaar mits er zon is kan dit veel opleveren. Maar een zonneboiler heeft het zelfde probleem als een zonnepanelen, ze doen in de zomer zo'n 80% qua opbrengst en de rest van het jaar slechts iets van 20%. Dit komt door het beperkt aantal zonuren en de zon intensiteit. Ondersteuning van de verwarming werkt dus voornamelijk in het voor en najaar. In de winter moet je hier niet zo heel veel van verwachten, de installateurs waren dus hier enigszins eerlijk over dat je daar niet zoveel profijt van hebt.

Omdat er nu nog gesaldeerd kan worden, wordt er vaak het advies gegeven om geen zonnecollectoren te plaatsen maar het hele dak vol te gooien met zonnepanelen. Zodat je het overschot aan kWh kan gebruiken voor het verwarmen van iets dat stroom verbruikt voor de bereiding van SWW.

Deze keuze moet je natuurlijk zelf maken, maar ik ben van mening dat je de helft van het jaar je eigen warmte in je eigen buffer stopt. Hierdoor blijf je dus ver weg van de terug lever problematiek die er eventueel aan zou kunnen komen afhankelijk van wat de overheid gaat doen als de saldering verdwijnt.

Eigenlijk alles met een buffer heeft stilstand verliezen, afhankelijk van je verbruik (liters SWW per dag) zou je een buffervat kunnen uitkiezen en hiervan ook de stilstand verliezen kunnen berekenen. Zo heeft een groter vat naar verhouding dus ook meer stilstand verlies. Dit verlies heb je niet met een doorstroomverwarmer. Een doorstroomverwarmer heeft een COP=1 maar geen verlies.
Een elektrische boiler heeft COP=1 en ook nog stilstand verliezen, die wil je dus eigenlijk vermijden. Maar een warmtepompboiler haalt wel een COP=2 tot 5? maar heeft ook weer stilstand verliezen.

Een warmtepomp heeft ook dezelfde eigenschappen als een warmtepompboiler maar is dus wat groter uitgevoerd om ook de warmtevoorziening van de woning te doen. Let er op dat een warmtepomp heel zuinig lage temperaturen kan genereren, maar zodra je warm water van 40+ graden wilt gaan genereren zakt dus je COP enorm in, en schakelt zelfs eventueel nog een elektrisch element in (COP=1) in. Hetzelfde punt is bij een buffer gevuld met SWW, hiervoor dien je eigenlijk 1 maal per week een legionella preventie run te doen. Dat is dus het gehele vat naar 60 graden te verwarmen.

Veel Tweakers hier hebben een combinatie van verschillende apparaten/technieken om hun huis te verduurzamen/voorzien van warmte. Hoe je dat zelf doet, en welke manieren het beste passen bij jouw huis moet je uiteindelijk zelf bepalen, of een expert/installateur voor inschakelen.

Zelf ben ik nog bezig met het verduurzamen van ons huis.
Tot op heden hebben wij een al veel geïsoleerd, dit is erg belangrijk om de warmtebehoefte van de woning al te beperken.
Daarnaast hebben wij bij renovatie van onze badkamer ook een Douche WTW geplaatst, en dit beperkt al enorm de warmte behoefte van het SWW douche gebruik omdat zon 65% van de restwarmte uit het afval douchewater wordt hergebruikt. (Echt een aanrader, en no brainer.)

Daarnaast hebben wij nu inmiddels ook een zonneboiler een jaar draaien en ik erg tevreden over ben. De solarpomp trekt maximaal 45 watt, maar op piek momenten werd er aan 3,5 kW aan energie in het vat gestopt. Dat is een COP van 70+, en dan draaide de pomp meestal nog niet eens op half vermogen dus werkelijk COP op dat moment lag nog hoger. Een heel duurzame techniek dus.
Verder wil ik nog een warmtepomp plaatsen voor het verwarmen van onze woning d.m.v. vloerverwarming. Hoewel ik dus al een buffervat heb, wil ik deze niet gaan verwarmen met de warmtepomp naar 40+ temperaturen. Ik verwarm de buffer om zo de warmtepomp constantere runs te laten maken en om zo ook eventueel mocht het nodig zijn de boven verdieping enigszins bij te verwarmen via de radiatoren. Uiteindelijk zal het SWW van de buffer worden na verwarmd met een doorstroomverwarmer.

N.B. Ik heb twee buffers van 250L, beide gevuld met CV-water, hierdoor heen loopt een hygienespiraal met het SWW. Hierdoor heb ik dus geen last van dat ik wekelijks legionella preventie runs hoef te maken.

Iedereen heeft andere wensen, en een ander huis.
Het een is dus meer of minder geschikt per situatie.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie om dit op je eigen huis wat te kunnen projecten.
Het is natuurlijk ook hoe ver je wilt verduurzamen, met welk budget en hoeveel zou je zelf kunnen en willen doen?

Succes

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:46
_Apache_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:30:
Het is een tijdje geleden dat ik gepost heb, Mijn doel is mijn warm water voorziening in mijn huis te verduurzamen. Niet alleen SWW maar ook de radiatoren wil ik aanvullen waar mogelijk met voorverwarmd water. Daarvoor heb ik contact gehad met inmiddels drie verschillende partijen, en wat mij bijzonder tegenvalt is dat er compleet verschillende reacties komen..

Heb inmiddels ook wat verbruikscijfers, die ik de verschillende partijen heb aangereikt.

Gemiddeld per maand :
  • 120-150kWh elektra verbruik
  • 9-11m3 gas verbruik (sww en koken), pas laat in oktober gaan stoken
  • radiatoren, geen vloerverwarming
Partij SR*

Noemt zich een 'ervaren speler' op het gebied van zonneboiler installaties, maar raadt voor mij een installatie af. Met als hoofdargument dat het niet genoeg warmte gaat opleveren. Een zonneboiler met 300L, die door 4 collectoren gevoed word met 2/4 zonnepanelen. En dat mijn stoppenkast zoiezo omgebouwd moest gaan worden naar een krachtstroom installatie. Hij gaf als optie aan om per ruimte die je wilt verwarmen met elektrische kachels te gaan werken.
8)7
Een installatie waarbij de cv-ketel al voorverwarmd water aangereikt krijgt van een ZB vond hij 'de moeite niet waard.'

Partij ZB (ter plekke geweest) *

Willen graag een installatie voor panelen plaatsen, maar raden zonnecollectoren af. Zij willen alleen een installatie plaatsen voor SWW en niet voor ruimte verwarming. Ze hebben in het verleden teveel lekkages gehad na installatie. Overigens, zijn zij zelf de installateur daarvan (..).
Verder geeft mijn SWW verbruik van circa 12-14m3 per maand niet genoeg mogelijkheden voor terugverdienen. Zij geven verder aan dat 'een partij die je vertelt dat je met een dubbelspiraal enige besparing kan realiseren voor ruimte verwarming die jokt, dat is niet mogelijk..'
Verder zijn zij van mening dat een dubbelspiraal nogal averechts kan werken, op het moment dat je zonneboiler het vat opwarm, beschouwen zij het tweede spiraal in de boiler feitelijk

Deze partij maar even on-hold gezet :|
Partij ZB levert spullen uit van HRSolar, heb hen gebeld en zij droegen partij JT aan.

Partij JT (afspraak volgt nog)*
Wil mij een zonneboiler leveren voor SWW én ruimte verwarming en noemt zelfs een boiler die meer geschikt is voor radiatoren dan vloerverwarming (een zogenaamde Laag Temperatuur setup). Waarbij een buffervat van 300L gebruikt word, met 3 grote collectoren (samen 7,5m2). Maar adviseert wel de CV erbij te houden. HIj schat namelijk in dat er momenten kunnen zijn bij hoge vraag naar warm water en koele dagen dat de zonneboiler setup niet genoeg kan leveren, zelfs niet met elektrische na-verwarming.
Op het moment dat deze installatie genoeg zou kunnen leveren, kan je op termijn overstappen op een elektrische na-verwarmings element in de boiler en de CV ketel verwijderen, maar noemde 'dat moet echt blijken uit je verbruik en wensen, dat is niet zomaar aan te raden.'

Naar verwachting komende week een afspraak thuis om het eea door te nemen met partij JT.

*Namen ietwat geanonimiseerd, ik wil geen naming en shaming..
Ze hebben wel gedeeltelijk gelijk, zie ook @Helhond . Ik heb hier een 800 liter hygiene boiler staan. Hele zomer in principe warm water, er zit wel eens een slechtere week tussen. Voor/na seizoen sww lukt nog wel, warmte de vloer in is met de boiler op 50 graden na 3 kwartier klaar. Dan zit ik op 25 graden.

Ik heb overigens een elektrische doorstromer hangen, altijd genoeg warm water, vindt mijn vrouw belangrijk.

Hrsolar is overigens prima, ik heb de 1.6 m2 panelen liggen.

• kmf
  • Niet online
@_Apache_ ik heb hier een 300 liter hygieneboiler staan met 30heatpipes op zuiden. 1:10 ratio dus.
Deze is voor SWW natuurlijk perfect. Vanaf maart-april doet ie al zeker 80% van mijn SWW als ik mijn log erbij neem.

Voor CV ondersteuning (warmtepomp+vloerverwerarming) tijdens de herfst winter is deze opstelling helaas niet geschikt. Er is gewoon niet genoeg capaciteit. Wil ik dat wel, dan zal ik waarschijnlijk een hogere ratio moeten nemen van 1:20 of iets dergelijks.
Dat vind ik wel weer teveel van het goede.
Aan ene kant wel jammer, want het warmere water kan het warmtepompverbruik zeker temperen (die hoeft immers maar tot 30 graden te verwarmen bij mij). Voor een CV-ketel is het effect meerendeels verwaarloosbaar.

Als je besluit om toch zonneboiler te nemen, dan raad ik aan om een vat met zoveel mogelijk spiralen te nemen zodat je in de toekomst meer mogelijkheden heb.

(ik zal graag 1 extra spiraal hebben welke ik bv een bypass van het CV-systeem op kan hangen, die weer via een klep in het geval van voldoende warm water in de nacht open gezet kan worden zodat de warmte in de vloer wordt gepompt.)

• ThomasClay
  • Registratie: augustus 2008
Ik weet zelf (nog) heel weinig van zonneboilers, maar heb recent een huis gekocht met zonnepanelen en een defecte zonneboiler installatie. Bij de onderhandeling is afgesproken dat de verkoper de zonneboiler niet hoeft te laten maken en dat herstel dus voor mijn rekening komt.

De verkoper wist nog wel een installateur die eerder ook aan het huis heeft gewerkt en heeft die gevraagd om voor mij alvast een offerte op te stellen voor herstel van de zonneboiler installatie. Die offerte is inmiddels binnen, en ik ben enigszins verbaasd over de hoogte: herstel van de bestaande zonneboiler installatie zou bijna €5.000 moeten gaan kosten (arbeid + materiaal). Nou weet ik er nog heel weinig van, maar een kleine google zoektocht leert mij dat ik voor dat bedrag ook een nieuwe installatie kan laten aanleggen. Het lijkt me dus wat aan de hoge kant. Overigens beschrijft de offerte verder ook niet wat er dan allemaal kapot is, dat probeer ik nog te achterhalen.

Ik weet verder helaas bijzonder weinig over de installatie, behalve dat hij omstreeks 2011 is aangelegd, er 3 panelen met buizen op het dak staan en er een manshoog vat binnenshuis staat.

Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een bedrijf dat ik zelf eens kan vragen ook een (hopelijk minder pittige) offerte op te stellen voor herstel van de zonneboiler? Bij voorkeur omgeving Noord-Nederland.

• Harmvdw
ThomasClay schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:02:
Ik weet zelf (nog) heel weinig van zonneboilers, maar heb recent een huis gekocht met zonnepanelen en een defecte zonneboiler installatie. Bij de onderhandeling is afgesproken dat de verkoper de zonneboiler niet hoeft te laten maken en dat herstel dus voor mijn rekening komt.

De verkoper wist nog wel een installateur die eerder ook aan het huis heeft gewerkt en heeft die gevraagd om voor mij alvast een offerte op te stellen voor herstel van de zonneboiler installatie. Die offerte is inmiddels binnen, en ik ben enigszins verbaasd over de hoogte: herstel van de bestaande zonneboiler installatie zou bijna €5.000 moeten gaan kosten (arbeid + materiaal). Nou weet ik er nog heel weinig van, maar een kleine google zoektocht leert mij dat ik voor dat bedrag ook een nieuwe installatie kan laten aanleggen. Het lijkt me dus wat aan de hoge kant. Overigens beschrijft de offerte verder ook niet wat er dan allemaal kapot is, dat probeer ik nog te achterhalen.

Ik weet verder helaas bijzonder weinig over de installatie, behalve dat hij omstreeks 2011 is aangelegd, er 3 panelen met buizen op het dak staan en er een manshoog vat binnenshuis staat.

Heeft iemand van jullie goede ervaringen met een bedrijf dat ik zelf eens kan vragen ook een (hopelijk minder pittige) offerte op te stellen voor herstel van de zonneboiler? Bij voorkeur omgeving Noord-Nederland.
Dat is een stevige prijs inderdaad. Heb je foto's van de installatie? Misschien is het zelf wel te maken.

• Helhond
@ThomasClay

Idd, zelf maken is nog wel de beste optie, of een andere installateur zoeken, dit zijn namelijk absurde bedragen.

Zoals je zelf zegt, kan je daar een compleet nieuw systeem voor laten plaatsen. Tenzij de installateur dat ook van plan was. :+

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:04

ericplan

3335 Wp PV 4,8 GJ Zonneboiler

Topicstarter
ThomasClay schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:02:

[...]

[...]
Een zonneboiler is in principe een simpel systeem. Op het dak een collector of heatpipes, binnen een pomp en een opslagvat met warmtewisselaar. De pomp wordt aangestuurd door een regelkastje dat het verschil in temperatuur meet tussen de collector op het dak en het opslagvat.

Probeer voor jezelf deze componenten te herkennen. Dan kan je ook proberen of ze werken. De werking van de pomp kan je bijvoorbeeld controleren door het regelkastje er tussenuit te halen. Als je zelf weet wat er niet goed werkt kan je een meer gerichte offerte aanvragen, of misschien kan je het zelf wel repareren met behulp van hier.

ZonPHP site PVOutput site

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19-02 07:58
Geen enkel onderdeel kost m.i. meer dan €1000,- en zeg €500,- arbeidsloon. En wat kan er stuk, een lekkage of een pompje of de regeling maar toch niet alles tegelijk. Je hebt toch wel die €5000,- van de vraagprijs afgetrokken. ;-)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

• ThomasClay
  • Registratie: augustus 2008
Allemaal hartelijk bedankt voor de bevestiging van mijn vermoeden dat die offerte wel wat aan de overdreven kant is! Foto's heb ik helaas niet. Een huissleutel, om foto's te gaan maken of de situatie zelf eens te analyseren, helaas ook nog niet.

Verder heb ik 2 linker handen, dus zelf repareren zal helaas al snel wat te hoog gegrepen zijn. Ik hou me aanbevolen voor tips van partijen in het Noorden die dit kundig op kunnen lossen zonder je een poot uit te draaien!

• Harmvdw
ThomasClay schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:06:
Allemaal hartelijk bedankt voor de bevestiging van mijn vermoeden dat die offerte wel wat aan de overdreven kant is! Foto's heb ik helaas niet. Een huissleutel, om foto's te gaan maken of de situatie zelf eens te analyseren, helaas ook nog niet.

Verder heb ik 2 linker handen, dus zelf repareren zal helaas al snel wat te hoog gegrepen zijn. Ik hou me aanbevolen voor tips van partijen in het Noorden die dit kundig op kunnen lossen zonder je een poot uit te draaien!
Met twee linkerhanden en wat assistentie/logisch denkwerk kom je denk ik al een heel eind, ik was er eerst ook wat huiverig voor maar uiteindelijk een hele installatie zelf aangelegd.

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19-02 17:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hi zonaanbidders,

Na op het punt te hebben gestaan om een offerte voor het leveren van een cv houtkachel te tekenen, neig ik nu toch naar zonnecollectoren voor ondersteuning van sww- en ruimteverwarming. Graag jullie advies :) .

Situatie: verbouwde boerderij van 2000m^2 met een 17kW w/w warmtepomp, 500 liter boiler (op 50℃) en 300 liter buffervat. Daarnaast 4kW en 12kW houtkachels. We zijn met z'n drieën en verhuren een vakantie-appartement voor zes personen dat zo'n drie van de vier weekenden per maand verhuurd is. Voor ons zelf en het vakantie-appartement hebben we regendouches. Er moet dus aardig was sww opgewarmd worden. De retour van de vloerverwarming heeft een temperatuur van doorgaans 29-30℃, maar loopt op tot 35℃ als de warmtevraag groot is in de winter.

Het huis is destijds berekend op een warmtevraag van 25kW. Omwille van de kosten heb ik in 2010 gekozen voor een 17kW warmtepomp in combinatie met bijverwarming door de houtkachels.

Worst-case komen we nu niet altijd goed uit. Dit jaar hadden we een familie te gast die het 4kW houtkacheltje niet wenste te gebruiken terwijl de buitentemperatuur van -10℃ was. Warmtepomp draaide volle toeren met 7kW elektrische bijverwarming. Dit gezelschap had ook de primeur dat ze de niet klein bemeten boiler leegtrokken door in bad en meteen daarna uitgebreid onder de regendouche te gaan, dus nog minder tijd voor de WP om de boel warm te houden.

Onze 12kW houtkachel staat in het voorhuis en stookt die in notime oncomfortabel warm. De warmte komt wel boven in huis terecht maar niet bij onze gasten. Met een cv-houtkachel kan ik dat probleem oplossen als we maar de kans krijgen om te stoken.

Anderzijds heeft een houtkachel nadelen zoals kosten van brandhout of investering in tijd om hout zelf te kappen en te kloven of verzagen. Het draagt ook alleen maar bij als we de moeite nemen om te stoken. Ik geloof ook niet dat het gezond is om langdurig onder een wolk fijnstof te wonen. Om mijn buren hoef ik me overigens niet druk te maken, die wonen op minimaal 200 meter afstand.

Vorige week keek ik op de website van een nul op de meter woning uit de buurt waar de WP dankzij acht vlake plaat collectoren van april tot oktober werkloos. Dat zou bij ons ook mogelijk moeten zijn. De zon scheen ook nog volop dus toen ging ik toch weer aan zonnecollectoren denken :) .

Voor de investering van ca. € 8-9K kan ik ook zonnecollectoren laten plaatsen. Voordeel van deze oplossing is dat het daadwerkelijk energie toevoegt in plaats van alleen maar anders verspreid. Als er tussen april en oktober alleen maar wordt geladen (door koeling van het huis in de zomer) regenereert die ook beter.

Er zijn een paar uitdagingen: in huis is er geen plaats voor een extra buffer. De 300 liter buffer van de WP heeft geen vrije spiraal en bevat water op de temperatuur waarmee het de vloer in gaat. Er zijn geen mengkleppen dus de temperatuur in de vat mag niet hoger dan zo'n 45℃. Er is alleen plaats voor een grote extra buffer in de schuur op zo'n 15 meter afstand van de buffer van de WP. De boiler heeft wel een spiraal voor een zonondersteuning.

De vraag: kan ik met een investering van zo'n 10K in heatpipes en een extra buffer een serieuze ondersteuning doen van de verwarming in de winter? Het probleem met de verwarming in gastenverbijf op zeer koude dagen is eventueel simpel op te lossen door een doorstroomverwarmer voor de vloerverwarmingsverdeler van het gastenverblijf te plaatsen om de aanvoertemperatuur te verhogen van 35 naar 40℃. Is dan wel een COP van 1 maar hoeft heel beperkt ingezet te worden en als de warmtepomp een aanzienlijk deel van het jaar geen sww hoeft te maken bespaart dat ook een hoop energie.

Op winterse dagen met weinig zon zou het systeem zich moeten beperken tot verwarming van de retour van de vloerverwarming, alles boven 30℃ is dan winst.

Om het interessant te maken heb ik ook nog een zes kuubs betonnen regenwaterput in de grond zitten. De leidingen naar de bodemcollector lopen hier langs. Ik zou daar ook nog warmte in kunnen stoppen vanuit de zonnecollector om de aanvoer van de bodemcollector naar de warmtepomp te verwarmen in de winter door er twee spiralen in te hangen. De WP trekt de aanvoer naar 0℃ in de winter. Hydraulisch wellicht te complex, maar met zulke lage temperaturen moeten heatpipes ook in slechte winterse omstandigheden nog wel wat rendement halen.

Mijn tweede vraag is of er andere producten dan OEG 4Flex waarmee je vacuumbuiscollectoren onzichtbaar aan elkaar kunt koppelen (zonder extra tussenruimte). Dat ziet er namelijk een stuk fraaier uit.

• PeterZ(on)
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19-02 07:58
Ik heb de heatpipes ook gekocht voor mijn vloerverwarming, en het werkt. Alleen, dan moet wel de zon schijnen en ook veel langer om er echt iets aan te hebben. Nu liggen ze bij mij op zuidoost en ik denk als ze op zuid zouden liggen dat het wel beter zou zijn, maar een week geen zon is een week geen warmte.

Die 6m3 voor opslag is leuk voor een paar dagen maar zeker niet meer, wil je er echt wat aan hebben dan heb je toch wel een paar honderd kuub nodig. In de zomer verwarmen en in de winter gebruiken.

De zonneboiler heb ik nu alleen nog voor SWW en is nu al veel te weinig om de boiler van 110lr warm te krijgen. In de zomer gaat het prima maar in de winter is het te weinig of heb je weken niets. Of zo'n investering zinvol is, nu waarschijnlijk niet maar als de saldering verdwijnt misschien wel. Een zwembad nemen helpt ook wel denk ik.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Nissan Leaf

• Helhond
@Femme
Een ruim bemeten zonneboiler kan een mooie aanvulling zijn om het SWW af te dekken voor jullie, en jullie gasten in het voor- en najaar en de zomer zelf. (En deels verwarming ondersteuning) Echter is het niet voldoende om de winter mee door te komen.
Als ik het al begrijp heb je al twee buffers staan. Dan zit je natuurlijk ook met een relatief groot stilstandsverliezen, een derde buffer in een (onverwarmde?) schuur heeft dan ook niet veel toegevoegde waarde.

Wellicht een optie om jullie en jullie gasten douche beide te voorzien van Douche WTW? Daarmee beperk je de warmtevraag al aanzienlijk, en vergroot je dus de inhoud van je buffers zonder extra bij te plaatsen.
Andere optie als back up zou ik toch eerder aan een doorstroomverwarmer denken, maar dan misschien dichtbij het gasten verblijf en deze bv. instellen op verwarmen vanaf 42+. Dan de aanvoer vanuit de buffer proberen 45 graden te houden. Je kan dan het elektrische element in de buffer uitschakelen en zeer gericht bij verwarmen mocht de buffer leeg getrokken zijn.

Andere optie is een extra WP of een grotere warmtepomp aan te schaffen.

Maar zoals je zelf al aangaf gebeurde dit in een redelijk uitzonderlijke situatie.
Als de gasten dan ook nog royal zijn met warmte/waterverbuik en niet willen bijstoken, dan zou ik toch op een gegeven moment zeggen: "Tja het houdt toch ergens op"

• kmf
  • Niet online
@Femme Dan kan je nog beter een paar LL warmtepompen(multisplit) ophangen voor de warmtevraag. Lijkt me ook logischer voor een gastenverbruik.
Met je WW warmtepomp kan je de temperatuur boven 15graden houden. En als er gasten zijn, dan pas verhogen naar 20. Met LL warmtepompen om het naar hun behaaglijke warmte te krijgen.

Wat betreft water doorstroomverwarmers. (beetje raar om deze op de verwarming te zetten...) maar voor een regendouche en bad heb je wel eentje met flink vermogen en dito stroomvoorziening nodig. Een Douchewtw is dan wel een must.

Zonnecollectoren zullen wel flink helpen en in de zomer is dat geen probleem. Je hebt rondom je boerderij immers alle ruimte om flink te overdimensioneren. Is het mogelijk om extra warmte in je bron te pompen?

Ik weet niet wat voor buffervat je in je schuur hebt, maar als daar het cv water ook doorheen loopt, dan loont het om toch wat kleppen en thermostaatventielen neer te zetten. Dat vat gebruik je dan als de zonneboiler. (of je vervangt die van de wp met eentje met meer spiralen)

Het zal prachtig zijn als je overschot aan zonnewarmte van de zomer in dat buffervat kan pompen, die dan dus ook in je bron wordt gepompt zodat je er winter gebruik van kan maken. Dus als dat buffervat > 80 graden wordt, dat het water gemengd naar 45-60 graden weer weggesluisd wordt door je warmtepomp, de grond in.

*edit. of ik lees verkeerd... je hebt nog geen buffervat in je schuur. In dat geval is een extra buffervat een optie, of je vervangt die van de WP met eentje met voldoende spiralen. Extra buffervat lijkt me wel beter. Meer bang voor je geld.

kmf wijzigde deze reactie 14-11-2018 08:57 (11%)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22:46
Femme schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:02:
Hi zonaanbidders,

Na op het punt te hebben gestaan om een offerte voor het leveren van een cv houtkachel te tekenen, neig ik nu toch naar zonnecollectoren voor ondersteuning van sww- en ruimteverwarming. Graag jullie advies :) .

Situatie: verbouwde boerderij van 2000m^2 met een 17kW w/w warmtepomp, 500 liter boiler (op 50℃) en 300 liter buffervat. Daarnaast 4kW en 12kW houtkachels. We zijn met z'n drieën en verhuren een vakantie-appartement voor zes personen dat zo'n drie van de vier weekenden per maand verhuurd is. Voor ons zelf en het vakantie-appartement hebben we regendouches. Er moet dus aardig was sww opgewarmd worden. De retour van de vloerverwarming heeft een temperatuur van doorgaans 29-30℃, maar loopt op tot 35℃ als de warmtevraag groot is in de winter.

Het huis is destijds berekend op een warmtevraag van 25kW. Omwille van de kosten heb ik in 2010 gekozen voor een 17kW warmtepomp in combinatie met bijverwarming door de houtkachels.

Worst-case komen we nu niet altijd goed uit. Dit jaar hadden we een familie te gast die het 4kW houtkacheltje niet wenste te gebruiken terwijl de buitentemperatuur van -10℃ was. Warmtepomp draaide volle toeren met 7kW elektrische bijverwarming. Dit gezelschap had ook de primeur dat ze de niet klein bemeten boiler leegtrokken door in bad en meteen daarna uitgebreid onder de regendouche te gaan, dus nog minder tijd voor de WP om de boel warm te houden.

Onze 12kW houtkachel staat in het voorhuis en stookt die in notime oncomfortabel warm. De warmte komt wel boven in huis terecht maar niet bij onze gasten. Met een cv-houtkachel kan ik dat probleem oplossen als we maar de kans krijgen om te stoken.

Anderzijds heeft een houtkachel nadelen zoals kosten van brandhout of investering in tijd om hout zelf te kappen en te kloven of verzagen. Het draagt ook alleen maar bij als we de moeite nemen om te stoken. Ik geloof ook niet dat het gezond is om langdurig onder een wolk fijnstof te wonen. Om mijn buren hoef ik me overigens niet druk te maken, die wonen op minimaal 200 meter afstand.

Vorige week keek ik op de website van een nul op de meter woning uit de buurt waar de WP dankzij acht vlake plaat collectoren van april tot oktober werkloos. Dat zou bij ons ook mogelijk moeten zijn. De zon scheen ook nog volop dus toen ging ik toch weer aan zonnecollectoren denken :) .

Voor de investering van ca. € 8-9K kan ik ook zonnecollectoren laten plaatsen. Voordeel van deze oplossing is dat het daadwerkelijk energie toevoegt in plaats van alleen maar anders verspreid. Als er tussen april en oktober alleen maar wordt geladen (door koeling van het huis in de zomer) regenereert die ook beter.

Er zijn een paar uitdagingen: in huis is er geen plaats voor een extra buffer. De 300 liter buffer van de WP heeft geen vrije spiraal en bevat water op de temperatuur waarmee het de vloer in gaat. Er zijn geen mengkleppen dus de temperatuur in de vat mag niet hoger dan zo'n 45℃. Er is alleen plaats voor een grote extra buffer in de schuur op zo'n 15 meter afstand van de buffer van de WP. De boiler heeft wel een spiraal voor een zonondersteuning.

De vraag: kan ik met een investering van zo'n 10K in heatpipes en een extra buffer een serieuze ondersteuning doen van de verwarming in de winter? Het probleem met de verwarming in gastenverbijf op zeer koude dagen is eventueel simpel op te lossen door een doorstroomverwarmer voor de vloerverwarmingsverdeler van het gastenverblijf te plaatsen om de aanvoertemperatuur te verhogen van 35 naar 40℃. Is dan wel een COP van 1 maar hoeft heel beperkt ingezet te worden en als de warmtepomp een aanzienlijk deel van het jaar geen sww hoeft te maken bespaart dat ook een hoop energie.

Op winterse dagen met weinig zon zou het systeem zich moeten beperken tot verwarming van de retour van de vloerverwarming, alles boven 30℃ is dan winst.

Om het interessant te maken heb ik ook nog een zes kuubs betonnen regenwaterput in de grond zitten. De leidingen naar de bodemcollector lopen hier langs. Ik zou daar ook nog warmte in kunnen stoppen vanuit de zonnecollector om de aanvoer van de bodemcollector naar de warmtepomp te verwarmen in de winter door er twee spiralen in te hangen. De WP trekt de aanvoer naar 0℃ in de winter. Hydraulisch wellicht te complex, maar met zulke lage temperaturen moeten heatpipes ook in slechte winterse omstandigheden nog wel wat rendement halen.

Mijn tweede vraag is of er andere producten dan OEG 4Flex waarmee je vacuumbuiscollectoren onzichtbaar aan elkaar kunt koppelen (zonder extra tussenruimte). Dat ziet er namelijk een stuk fraaier uit.
Ik heb hier getest met 10m2 vlakke plaat en 800 liter boiler. Na 3 kwartier was mijn boiler van 50 graden door de zon terug naar 25 graden. Weliswaar loopt de vv er doorheen, maar dat was iets van 14 kW vermogen wat weggestookt werd. Voor verwarming gaat het je niet echt veel brengen denk ik.

En bijvoorbeeld vandaag zie ik dat de temperatuur op de collector ergens tussen de 42 en 45 graden zit, trek daar nogwat delta af en je ziet dat er niet heel veel overblijft.

Een houtvergasser zou wellicht ook iets voor je zijn.

• Helhond
Vandaag en komende dagen ziet er goed uit qua zon uren.
Zal de cv ondersteuning weer goed doen en de eerste koude plons water uit de radiatoren op kunnen vangen.

Inmiddels staat de teller vandaag op 7,25 kWh and counting.

• mkleinman

mkleinman

Hi zonaanbidders,

Lang verhaal samengevat. Het moment dat je de warmte het meeste nodig hebt, hartje winter, levert je zonneboiler het minste op. Vanaf half oktober is het bij mij gedaan met hoge temperaturen in het boilervat en dat duurt tot begin maart voordat het echt weer leuk wordt.

Het effect om je warmtepomp via een tweewegklep warmte uit je boilervat te trekken is interessant maar ook daarvan is het effect beperkt. ( ik heb de cijfers / grafieken in mijn domoticadb zitten mocht je interesse hebben ).

Hoe tevreden ik ook ben met mijn zonneboiler, als ik de keuze nu opnieuw zou maken zou de zonneboiler niet terug komen maar had ik meer PV op het dak gelegd ( en een andere warmtepomp gekozen ).

De optie om L/L warmtepompen ( kan je ook comfortabel mee koelen! ) op te hangen klinkt interessant. Een andere optie is om in je boilervaten een elektrisch element te plaatsen en als laatste optie ( en de duurste ) is om je houtkachel aan te sluiten op je systeem.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 20:06
mkleinman schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:22:
[...]

Lang verhaal samengevat. Het moment dat je de warmte het meeste nodig hebt, hartje winter, levert je zonneboiler het minste op. Vanaf half oktober is het bij mij gedaan met hoge temperaturen in het boilervat en dat duurt tot begin maart voordat het echt weer leuk wordt.
Ik was toch vanavond blij verrast met bijna 50 graden in de boiler! 300 liter op 18 CPC heatpipes. In mijn ogen écht duurzaam: 40Wh verbruik voor de pomp en besturing en zo'n 3,5kWh aan warmte als ik het even snel uitreken :-)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en LTV convectoren. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• mkleinman

mkleinman

Fullpower schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:43:
[...]

Ik was toch vanavond blij verrast met bijna 50 graden in de boiler! 300 liter op 18 CPC heatpipes. In mijn ogen écht duurzaam: 40Wh verbruik voor de pomp en besturing en zo'n 3,5kWh aan warmte als ik het even snel uitreken :-)
Hier vandaag van 21 graden naar 32 graden in de boiler, 300 liter met 48 vacuumbuizen op west. De ligging op west helpt niet mee voor de opwek trouwens.

• Helhond
Eindstand gister, #1 stopte braaf zoals ingesteld bij 40 graden, daarna kwam #2 nog tot 35 graden.
Je zag duidelijk al vanaf een uur of 15:00 de zonkracht afnemen, en om 16:00 hield ie er al mee op.
Dat is het nadeel waar ik ook last van heb dat mijn collectoren ook een WZW orientatie hebben.

Totaal toch weer 8,41 kWh opgewekt, toch weer een kleine kuub aan gas die er in 15 minuten leeg wordt getrokken toen de CV aan sprong om 16:45.

Helhond wijzigde deze reactie 16-11-2018 08:20 (12%)

• -SimJoc-
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:22:
[...]

Het effect om je warmtepomp via een tweewegklep warmte uit je boilervat te trekken is interessant maar ook daarvan is het effect beperkt. ( ik heb de cijfers / grafieken in mijn domoticadb zitten mocht je interesse hebben ).
Bij mij was mijn buffervat (1000l met 96 collectoren) soms in de winter toch nog 40+ graden. Ik zie het meer als "gratis" warmte, het verbruik van de pomp daar gelaten. Ook in de winter kon ik samen met een douche wtw met zeer weinig stroom/gas douchen. Dit zou zonder mijn zonneboiler niet zijn gelukt.
De vraag: kan ik met een investering van zo'n 10K in heatpipes en een extra buffer een serieuze ondersteuning doen van de verwarming in de winter?
Je moet hier het woordje serieus weg laten. Je hebt wel degelijk ondersteuning, maar niet heel erg veel.

Het is vooral het gevoel van gratis warmte. Helemaal samen met je CV houtkachel kun je relatief goedkoop allles warm houden.

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:29
@mkleinman Zou je ook hetzelfde zeggen als salderen ophoudt en enkel naakte stroomprijs terug gegeven wordt?

Ik heb momenteel een deel zonnepanelen liggen en ga volgend jaar achterkant van mijn garage dak herstellen zodat daar nog 16 panelen kunnen. Echter boven deze panelen is nog 8 meter breedte met 1 meter lengte. En ben opzoek naar zonnecollectoren die ik hier op zou kunnen plaatsen om deze ruimte te benutten.

In de garage heb ik momenteel een warmtepompboiler staan met een extra spiraal. Ik heb daar 2 mogelijkheden
1- deze aansluiten op de mazoutketel om deze in de winter te verwarmen als COP laag is.. 2 aan zonnecollectoren te hangen..
Ivm dat je zegt in de zomer heb je niet zoveel warm water nodig. Dat is waar maar ik zou graag de vaatwasser/afwasmachine daar aanhangen. Mij lijkt dat nog steeds het meest economische.

Ik zou niet meteen weten hoe ik beide oplossingen zou kunnen combineren op 1 warmtespiraal.. tips zijn altijd welkom ;)

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23:17
Nope, nog niet gezien. - Kingspan natuurlijk maar dat zijn dezelfde OEG buizen onder eigen merk.

• WoudseHoeve
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:41:
@mkleinman Zou je ook hetzelfde zeggen als salderen ophoudt en enkel naakte stroomprijs terug gegeven wordt?

Ik heb momenteel een deel zonnepanelen liggen en ga volgend jaar achterkant van mijn garage dak herstellen zodat daar nog 16 panelen kunnen. Echter boven deze panelen is nog 8 meter breedte met 1 meter lengte. En ben opzoek naar zonnecollectoren die ik hier op zou kunnen plaatsen om deze ruimte te benutten.

In de garage heb ik momenteel een warmtepompboiler staan met een extra spiraal. Ik heb daar 2 mogelijkheden
1- deze aansluiten op de mazoutketel om deze in de winter te verwarmen als COP laag is.. 2 aan zonnecollectoren te hangen..
Ivm dat je zegt in de zomer heb je niet zoveel warm water nodig. Dat is waar maar ik zou graag de vaatwasser/afwasmachine daar aanhangen. Mij lijkt dat nog steeds het meest economische.

Ik zou niet meteen weten hoe ik beide oplossingen zou kunnen combineren op 1 warmtespiraal.. tips zijn altijd welkom ;)
Je kan een simpele platen warmtewisselaar tussen de collectoren ( Glycol circuit) en de spiraal (CV-water) in de boiler hangen, heb je alleen wel een 2de pomp nodig, aansturing samen met de collectoren pomp.

Dan zet je de ketel er parallel bij om de boiler op te warmen. Moet je wel twee terugslag kleppen monteren anders warmen ze elkaar op. maar die kosten niks.

• mkleinman

mkleinman

Klein feestje hier. Het is vandaag exact 10 jaar geleden dat de installatie van mijn zonneboiler werd afgerond. Over 3 dagen weer feestje want toen ging 10 jaar geleden voor het eerst het systeem online.

• Helhond
@mkleinman Gefeliciteerd.

Heb je toevallig ook 10 jaar opwek en verbruik gelogd?

• mkleinman

mkleinman

Helhond schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:14:
@mkleinman Gefeliciteerd.

Heb je toevallig ook 10 jaar opwek en verbruik gelogd?
Opwek zeker! Verbruik is redelijk saai, ongeveer 50-60kWh per jaar :)

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 15-02 22:41

_Apache_

For life.

_Apache_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 14:30:
JT is inmiddels langs geweest, en zijn advies week op de volgende punten iets af van de concurrenten
  • Wist met een iets gewijzigd legplan 4 panellen (300Wp/stuk) meer neer te leggen
  • Heb 24m2 dak oppervlak strak op het zuiden. Totaal 9 stuks
  • Adviseert de zonneboilers op het dakkapel achter de daknok te plaatsen, alhoewel op de noordkant, is er weinig schaduw van de nok. En bijkomend argument is, 'als de zon lager staat in het naseizoen, zijn zonneboilers minder krachtig, als de zon hoog staat kan je dat dakoppverlak beter gebruiken'
  • Gebruikt liever geen directe verankering, maar legt het eea los en gebruikt ballast. Mij persoonlijk om het even, maar wel even checken wat of inboedelverzekering hier wat van vind
  • Wil als enige wel een dubbel spiraal boiler leveren, een zogenaamde Laag Temperatuur variant (LT), welke dus ook voor ruimte verwarming gebruikt kan worden icm radiatoren
  • Vroeg als enige naar het waterverbruik, en adviseert bij ons lagere verbruik ~140l/dag, een kleiner buffervat van 200L
  • Zijn geadviseerde setup : 9 á 10 300Wp panelen 3 zonnecollectoren (7,5m2 oppvervlak) 200L buffervat de CV ketel houden als naverwarmer.
Enige waar ik nog meer zit, - en dan is het echt helemaal af :+ - of het nog toegeoegde waarde heeft om een elektrisch naverwarmer element in de boiler te laten plaatsen. Mocht op lange termijn de salderingsregeleing voor PV panelen echt de nek om gedraaid worden, wil ik overproductie van elektra in warmte omzetten in het buffervat. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• -SimJoc-
  • Niet online
_Apache_ schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:58:
[...]

Enige waar ik nog meer zit, - en dan is het echt helemaal af :+ - of het nog toegeoegde waarde heeft om een elektrisch naverwarmer element in de boiler te laten plaatsen. Mocht op lange termijn de salderingsregeleing voor PV panelen echt de nek om gedraaid worden, wil ik overproductie van elektra in warmte omzetten in het buffervat. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Zeker, maar doe dit niet met zo'n element. Hiervoor kun je beter een warmtepomp gebruiken, veel efficiënter
Pagina: 1 ... 88 89 90 Laatste

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True