@
_Apache_ Ik denk zo dat je dezelfde gedachte hebt als veel Tweakers hier, verduurzamen van de SWW en warmte voorziening in huis, en dan onder de streep het liefst ook nog wat gunstiger uit zijn.
Ten eerste vind ik het vreemd dat een groot aantal bedrijven hun eigen producten afraden jouw te leveren. Kan dit eventueel te maken hebben met maar een beperkt beschikbaar dakoppervlak? Of veel last van schaduw etc.
Qua verbruik je op jaarbasis aan gas voor verwarming?
Het mooiste is je voor te bereiden op de toekomst, en dat is gasloos gaan.
Daarvoor heb je een aantal opties:
- Zonneboiler (voor SWW en verwarming ondersteuning)
- Warmtepompboiler (voor SWW en verwarming ondersteuning)
- Doorstroomverwarmer (voor SWW)
- Elektrische boiler (SWW)
- Warmtepomp met een buffer voor SWW. (voor SWW en verwarming)
En er zullen vast nog wel een aantal opties zijn.
Hier als Tweakers worden vaak een combinatie van bovenstaande gebruikt voor de bereiding van SWW en verwarming van het huis.
Een zonneboiler is een mooi en simpel systeem, genereert in de zomer veel "gratis" warm water, en ook in het voor en najaar mits er zon is kan dit veel opleveren. Maar een zonneboiler heeft het zelfde probleem als een zonnepanelen, ze doen in de zomer zo'n 80% qua opbrengst en de rest van het jaar slechts iets van 20%. Dit komt door het beperkt aantal zonuren en de zon intensiteit. Ondersteuning van de verwarming werkt dus voornamelijk in het voor en najaar. In de winter moet je hier niet zo heel veel van verwachten, de installateurs waren dus hier enigszins eerlijk over dat je daar niet zoveel profijt van hebt.
Omdat er nu nog gesaldeerd kan worden, wordt er vaak het advies gegeven om geen zonnecollectoren te plaatsen maar het hele dak vol te gooien met zonnepanelen. Zodat je het overschot aan kWh kan gebruiken voor het verwarmen van iets dat stroom verbruikt voor de bereiding van SWW.
Deze keuze moet je natuurlijk zelf maken, maar ik ben van mening dat je de helft van het jaar je eigen warmte in je eigen buffer stopt. Hierdoor blijf je dus ver weg van de terug lever problematiek die er eventueel aan zou kunnen komen afhankelijk van wat de overheid gaat doen als de saldering verdwijnt.
Eigenlijk alles met een buffer heeft stilstand verliezen, afhankelijk van je verbruik (liters SWW per dag) zou je een buffervat kunnen uitkiezen en hiervan ook de stilstand verliezen kunnen berekenen. Zo heeft een groter vat naar verhouding dus ook meer stilstand verlies. Dit verlies heb je niet met een doorstroomverwarmer. Een doorstroomverwarmer heeft een COP=1 maar geen verlies.
Een elektrische boiler heeft COP=1 en ook nog stilstand verliezen, die wil je dus eigenlijk vermijden. Maar een warmtepompboiler haalt wel een COP=2 tot 5? maar heeft ook weer stilstand verliezen.
Een warmtepomp heeft ook dezelfde eigenschappen als een warmtepompboiler maar is dus wat groter uitgevoerd om ook de warmtevoorziening van de woning te doen. Let er op dat een warmtepomp heel zuinig lage temperaturen kan genereren, maar zodra je warm water van 40+ graden wilt gaan genereren zakt dus je COP enorm in, en schakelt zelfs eventueel nog een elektrisch element in (COP=1) in. Hetzelfde punt is bij een buffer gevuld met SWW, hiervoor dien je eigenlijk 1 maal per week een legionella preventie run te doen. Dat is dus het gehele vat naar 60 graden te verwarmen.
Veel Tweakers hier hebben een combinatie van verschillende apparaten/technieken om hun huis te verduurzamen/voorzien van warmte. Hoe je dat zelf doet, en welke manieren het beste passen bij jouw huis moet je uiteindelijk zelf bepalen, of een expert/installateur voor inschakelen.
Zelf ben ik nog bezig met het verduurzamen van ons huis.
Tot op heden hebben wij een al veel geïsoleerd, dit is erg belangrijk om de warmtebehoefte van de woning al te beperken.
Daarnaast hebben wij bij renovatie van onze badkamer ook een Douche WTW geplaatst, en dit beperkt al enorm de warmte behoefte van het SWW douche gebruik omdat zon 65% van de restwarmte uit het afval douchewater wordt hergebruikt. (Echt een aanrader, en no brainer.)
Daarnaast hebben wij nu inmiddels ook een zonneboiler een jaar draaien en ik erg tevreden over ben. De solarpomp trekt maximaal 45 watt, maar op piek momenten werd er aan 3,5 kW aan energie in het vat gestopt. Dat is een COP van 70+, en dan draaide de pomp meestal nog niet eens op half vermogen dus werkelijk COP op dat moment lag nog hoger. Een heel duurzame techniek dus.
Verder wil ik nog een warmtepomp plaatsen voor het verwarmen van onze woning d.m.v. vloerverwarming. Hoewel ik dus al een buffervat heb, wil ik deze niet gaan verwarmen met de warmtepomp naar 40+ temperaturen. Ik verwarm de buffer om zo de warmtepomp constantere runs te laten maken en om zo ook eventueel mocht het nodig zijn de boven verdieping enigszins bij te verwarmen via de radiatoren. Uiteindelijk zal het SWW van de buffer worden na verwarmd met een doorstroomverwarmer.
N.B. Ik heb twee buffers van 250L, beide gevuld met CV-water, hierdoor heen loopt een hygienespiraal met het SWW. Hierdoor heb ik dus geen last van dat ik wekelijks legionella preventie runs hoef te maken.
Iedereen heeft andere wensen, en een ander huis.
Het een is dus meer of minder geschikt per situatie.
Hopelijk heb je iets aan deze informatie om dit op je eigen huis wat te kunnen projecten.
Het is natuurlijk ook hoe ver je wilt verduurzamen, met welk budget en hoeveel zou je zelf kunnen en willen doen?
Succes
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020