One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
"There is no such thing as a free lunch"kmf schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 08:12:
[...]
Niet bepaald gratis![]()
Maar ik heb wel visio gebruikt omdat dat toch wat makkelijker is![]()
[afbeelding]
Dat is wel een voordeel, bij mij stond laatst de druk meter helemaal in de hoek, alleen de overdruk van 6 bar ging niet open .....!null schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 06:46:
[...]
Met als belangrijkste verschil dat er bij mij geen druk opgebouwd wordt, en geen glycol ligt te bakken.
Vanavond gaan we de pomp vervangen en het expansie vat controleren. Hopelijk werkt alles weer zoals het moet .... verstook te veel gas nu, nog te warm voor de hout kachel (voor WW)
[ Voor 41% gewijzigd door WoudseHoeve op 04-09-2018 15:37 . Reden: Zeg ik. ]
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Zeg ik toch ? maar als ik dat wil doen moet ik het water ergens kwijt, nog een vat erbij. (heb nog wel een 80L boiler liggen!null schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 15:29:
@WoudseHoeve Al die dingen die bij jou kapot gaan die heb ik niet in mijn systeem zitten (ok pomp natuurlijk wel), dat scheelt allemaal weer. Geen druk opbouw en minder wat kapot kan.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 05-09-2018 17:01 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Daar kwam ik ook achter. Ik heb de warmtepasta vorige week proberen te vervangen. Goedje zat 6-7 jaar. Echt niet een fijn klusje, maar het heeft een enorme boost gegeven.WoudseHoeve schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:08:
[...]
Overdag kan je alleen niks doen, alles is te heet en dus gevaarlijk.
Kon pas later op de avond en vroeg in de ochtend aan de slag, zo warm worden de koperen delen.
Kan wel merken dat mijn huidige deltasol ook zorgt voor veel hogere opbrengsten in vergelijking met de atag controller welke ik eerst gebruikte.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Boost?Appie Heijn schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:03:
[...]
Daar kwam ik ook achter. Ik heb de warmtepasta vorige week proberen te vervangen. Goedje zat 6-7 jaar. Echt niet een fijn klusje, maar het heeft een enorme boost gegeven.
Kon pas later op de avond en vroeg in de ochtend aan de slag, zo warm worden de koperen delen.
Kan wel merken dat mijn huidige deltasol zorgt voor veel hogere opbrengsten in vergelijking met de atag controller welke ik eerst gebruikte.
Het vervangen van deze pasta geeft een enorme verbetering?
Dat wordt dus iedere 6 jaar het dak op.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
@Appie HeijnAppie Heijn schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:03:
[...]
Daar kwam ik ook achter. Ik heb de warmtepasta vorige week proberen te vervangen. Goedje zat 6-7 jaar. Echt niet een fijn klusje, maar het heeft een enorme boost gegeven.
Kan wel merken dat mijn huidige deltasol zorgt voor veel hogere opbrengsten in vergelijking met de atag controller welke ik eerst gebruikte.
Ik begrijp het niet helemaal. Heeft de nieuwe pasta tot een hogere opbrengst geleid? En/of geeft de andere controller gewoon andere waarden aan?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Het is en/en, ik heb nu een aantal maanden een nieuwe controler icm modulerende pomp, mijn vorige installatie was 200L-aan/uit pomp/simpele controller. Ik heb nu 260L/modulerende pomp/resol controller.pleio65 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 17:11:
[...]
@Appie Heijn
Ik begrijp het niet helemaal. Heeft de nieuwe pasta tot een hogere opbrengst geleid? En/of geeft de andere controller gewoon andere waarden aan?
De collectoren zijn hetzelfde gebleven, 32 buizen op eerst 200L en nu 260L. Ik krijg mijn 260Lvat op veel hogere temperaturen dan mijn oude 200L vat.
Echter ben ik ergens iets tegengekomen over de warmtegeleidingspasta. Vuistregel zou zijn, wanneer je je buizen bijna niet uit de manifold kan trekken dat de pasta minder efficiënt werkt, soort van uitdroging/verpulvering, wat niet minder goed geleid. Dat was bij mij het geval.
Het koste mij uiteindelijk totaal 4 uur voor 32 buizen, aangezien ik een plat dak heb, geen enkel probleem. En zolang ik tevreden ben met de opbrengsten dan kan het zomaar zijn dat ik niet weer hoef. Ik kwam voor de pasta verwisseling bijna nooit boven de 65 graden onderin het vat. N op de al wat korter wordende dagen, haal ik de +70. Hoeveel het scheelt weet ik niet, maar dat het scheelt weet ik nu wel.
Ik heb hier precies hetzelfde. 300 liter op een simpele aan/uit controller werkte aardig. Nu met modulerende pomp haal ik veel meer warmte binnen, +25% zal mij niets verbazen, ik verwacht 33% eerder als realistisch.Appie Heijn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:50:
[...]
Het is en/en, ik heb nu een aantal maanden een nieuwe controler icm modulerende pomp, mijn vorige installatie was 200L-aan/uit pomp/simpele controller. Ik heb nu 260L/modulerende pomp/resol controller.
De collectoren zijn hetzelfde gebleven, 32 buizen op eerst 200L en nu 260L. Ik krijg mijn 260Lvat op veel hogere temperaturen dan mijn oude 200L vat.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Bij een modulaire pomp is de opbrengst meer. Daar kwam ik een paar jaar geleden ook achter na het vervangen van een controller.Appie Heijn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 15:50:
[...]
Het is en/en, ik heb nu een aantal maanden een nieuwe controler icm modulerende pomp, mijn vorige installatie was 200L-aan/uit pomp/simpele controller. Ik heb nu 260L/modulerende pomp/resol controller.
Echter ben ik ergens iets tegengekomen over de warmtegeleidingspasta. Vuistregel zou zijn, wanneer je je buizen bijna niet uit de manifold kan trekken dat de pasta minder efficiënt werkt, soort van uitdroging/verpulvering, wat niet minder goed geleid. Dat was bij mij het geval.
Het koste mij uiteindelijk totaal 4 uur voor 32 buizen, aangezien ik een plat dak heb, geen enkel probleem. En zolang ik tevreden ben met de opbrengsten dan kan het zomaar zijn dat ik niet weer hoef. Ik kwam voor de pasta verwisseling bijna nooit boven de 65 graden onderin het vat. N op de al wat korter wordende dagen, haal ik de +70. Hoeveel het scheelt weet ik niet, maar dat het scheelt weet ik nu wel.
Vier uur voor 32 buizen is nogal een tijdrovende klus. Ik heb nu 96 heatpipes acht jaar draaien. Waarvan er 24 minder makkelijk toegankelijk zijn. Over dat klusje moet ik nog eens goed nadenken of ik dat wel wil gaan doen. Toen ik op 13 december 2009 op en zeer bewolkte dag de buizen ging monteren, resulteerde dat in een paar blaren toen er heel even een straaltje zon verscheen. Bij de montage heb ik er een ruime hoeveelheid pasta op aangebracht.
Heb je pasta van een speciaal merk gekocht?
Kreeg je de heatpipes er makkelijk uit?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ik had enkele buizen die behoorlijk vast zaten, de meeste kon je door wat draaien en trekken(aan het koper) wel los krijgen. Met name de meest nieuwe buizen met dikkere koper koppen zaten behoorlijk vast. Het verwijderen van de oude pasta was nog wel even lastig. Oldskool boenen zeg maar. Op wat bewolkte dagen moet je toch wel aardig wat buizen kunnen doen de komende tijd. Kwestie van 1-2 eruit halen en kijken hoe vast het zit. Echter is de bereikbaarheid wel een dingetje.pleio65 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 17:12:
[...]
Bij een modulaire pomp is de opbrengst meer. Daar kwam ik een paar jaar geleden ook achter na het vervangen van een controller.
Vier uur voor 32 buizen is nogal een tijdrovende klus. Ik heb nu 96 heatpipes acht jaar draaien. Waarvan er 24 minder makkelijk toegankelijk zijn. Over dat klusje moet ik nog eens goed nadenken of ik dat wel wil gaan doen. Toen ik op 13 december 2009 op en zeer bewolkte dag de buizen ging monteren, resulteerde dat in een paar blaren toen er heel even een straaltje zon verscheen. Bij de montage heb ik er een ruime hoeveelheid pasta op aangebracht.
Heb je pasta van een speciaal merk gekocht?
Kreeg je de heatpipes er makkelijk uit?
De pasta die ik gebruik is:
Euro-lock Wärmeleitpasta
-40 - 200grC
Thx voor de tip. Ik zal binnenkort een paar buizen lostrekken en eens kijken wat de situatie is, 1 tube voor 96 buizen, zou dat genoeg zijn denk je?Appie Heijn schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:36:
[...]
Ik had enkele buizen die behoorlijk vast zaten, de meeste kon je door wat draaien en trekken(aan het koper) wel los krijgen. Met name de meest nieuwe buizen met dikkere koper koppen zaten behoorlijk vast. Het verwijderen van de oude pasta was nog wel even lastig. Oldskool boenen zeg maar. Op wat bewolkte dagen moet je toch wel aardig wat buizen kunnen doen de komende tijd. Kwestie van 1-2 eruit halen en kijken hoe vast het zit. Echter is de bereikbaarheid wel een dingetje.
De pasta die ik gebruik is:
Euro-lock Wärmeleitpasta
-40 - 200grC
Ik schat in van niet, maar die zooi kost ook niet veel dus wellicht zit je met 2 tubes helemaal op safe.pleio65 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 20:39:
[...]
Thx voor de tip. Ik zal binnenkort een paar buizen lostrekken en eens kijken wat de situatie is, 1 tube voor 96 buizen, zou dat genoeg zijn denk je?
Aan het eind van de douche beurt van de WAF, stond de mengkraan al op maximaal warm maar werd niet meer voldoende warm volgens de dame in kwestie. Voor een paar minuten dus de ketel aangehad.
Gisteravond nog twee douchebeurten weer kunnen douchen op de zonneboiler.
Komende dagen ook veel bewolking, ik denk dat we wel kunnen stellen dat de (gasloze) zomer nu wel voorbij is.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Bij mij is het al een paar weken dat mijn douchebeurt regelmatig niet meer gratis warm water was. Het was gewoon te bewolkt/regenachtig. Er werd niet meer dan 5kW gegenereerd zo.Helhond schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:28:
Hier helaas toch gister ochtend de CV ketel aan moeten slingeren.
Aan het eind van de douche beurt van de WAF, stond de mengkraan al op maximaal warm maar werd niet meer voldoende warm volgens de dame in kwestie. Voor een paar minuten dus de ketel aangehad.
Komende dagen ook veel bewolking, ik denk dat we wel kunnen stellen dat de (gasloze) zomer nu wel voorbij is.
Gelukkig met een doorstroomverwarmer geen enkel moment zonder warm water gezeten. Maar voor de statistieken is het niet fijn (want ook de PV-installatie deed niet veel meer)
(WAF = Wife Acceptance Factor. Douchebeurt van de factor klinkt niet lekker)
[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 10-09-2018 09:44 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Bij mij staat de CV ketel altijd op standby, als het water niet warm genoeg is warmt hij (of is het een zij?) bij (wel met extra sensor op de aanvoer pijp vanaf de ZB)Helhond schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:28:
Dit was een prerequisite voor de WAF ......
Mijn ZB is momenteel weer operationeel ( boiler weer op 80+
De hoge temperatuur water (+110) door de warmte wisselaar deed stoom ontstaan in de CVleiding naar de buffer. Daardoor gingen de aansluitingen van de plasic/alu leidingen lekken, aandraaien hielp niet, wel potentieel 1000L water door het huis als die leiding gefaald zou hebben. Dus gebruik nooit van die witte plastic/alu leidingen bij een ZB in de buurt ....gewoon staal of koper.
Dat begrijp ik niet zo. De ZB zit toch met die geisoleerde zb-leidingen vast aan je buffervat? Dus de rest van de aanslutingen op je buffervat kunnen niet tegen de hogere temperaturen?WoudseHoeve schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:43:
[...]
Dus gebruik nooit van die witte plastic/alu leidingen bij een ZB in de buurt ....gewoon staal of koper.
Ik heb hem normaal gesproken ook standby staan maar zodra de buffers blijvend boven de 50 graden zijn is/was het niet meer nodig. Omdat we niet de (kneitersdure) zonneboiler aansluitset hebben genomen springt de ketel dus elke keer 10 seconden aan, voordat ie door heeft dat het water al ver boven het ingestelde punt warm wordt aangeleverd.WoudseHoeve schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:43:
[...]
Bij mij staat de CV ketel altijd op standby, als het water niet warm genoeg is warmt hij (of is het een zij?) bij (wel met extra sensor op de aanvoer pijp vanaf de ZB)
Dit was een prerequisite voor de WAF ......
Mijn ZB is momenteel weer operationeel ( boiler weer op 80+) na het vervangen van nog wat door de warmte aangetaste onderdelen als een kogelkraan (water spoot uit het handvat, kunststof zittingen waren verbrand) en wat plastic/alu CV leidingen die gingen lekken. Voorlopig zit er even gewoon water in....
De hoge temperatuur water (+110) door de warmte wisselaar deed stoom ontstaan in de CVleiding naar de buffer. Daardoor gingen de aansluitingen van de plasic/alu leidingen lekken, aandraaien hielp niet, wel potentieel 1000L water door het huis als die leiding gefaald zou hebben. Dus gebruik nooit van die witte plastic/alu leidingen bij een ZB in de buurt ....gewoon staal of koper.
Ik ga geen 150 euro af tikken voor een ketel die al afgeschreven is en ook al de benodigde problemen heeft gehad.
Het is nu overleven tot de WP er staat, nog 1 winter overleven.
Ik heb er een warmtewisselaar tussen zitten, glycol en CV water scheiden. Mijn buffer vat heeft geen spiralen. Niet echt handig .... Als je dan 110 graden plus glycol aan een kant en water onder 1 bar aan de andere kant hebt krijg je al snel hete stoom en dat gaat dan door de plastic leiding.kmf schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:46:
[...]
Dat begrijp ik niet zo. De ZB zit toch met die geisoleerde zb-leidingen vast aan je buffervat? Dus de rest van de aanslutingen op je buffervat kunnen niet tegen de hogere temperaturen?
Als je controller faalt en de pomp niet uitzet bij stagnatie dan blijft er zeer heet water uit komen, kan niet worden gekoeld. Ik had de zaken niet voor elkaar, de 3wklep naar de affakkel unit ging niet om door een defecte temperatuur schakelaar van Ali meer de pomp liep door. Nu gaat de pomp gewoon uit bij +110 graden op de heatpipes en gaat er niks stuk. De affakkel unit is er voorlopig af.
Ik mis nu alleen nog een goede automatische ontluchter nadat de eerste versie op het dak met een mooie geiser (ik was net buiten) faalde, het plastic in de dop smolt.... Volgens mij kan een ontluchter niet bovenop de heatpipes zitten, als het stagneert dan ontstaat er stoom en gaat dat door je ontluchter .....
Voortschrijdend inzicht ......
Temperatuur schakelaar tussen de voeding van de CV ?Helhond schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:41:
[...]
Ik heb hem normaal gesproken ook standby staan maar zodra de buffers blijvend boven de 50 graden zijn is/was het niet meer nodig. Omdat we niet de (kneitersdure) zonneboiler aansluitset hebben genomen springt de ketel dus elke keer 10 seconden aan, voordat ie door heeft dat het water al ver boven het ingestelde punt warm wordt aangeleverd.
Beter.Ik ga geen 150 euro af tikken voor een ketel die al afgeschreven is en ook al de benodigde problemen heeft gehad.
Het is nu overleven tot de WP er staat, nog 1 winter overleven.
Ik heb dit dus ook en dacht dat ik met een goedkoop aliexpress schakelaartje wel klaar was, echter blijft nuWoudseHoeve schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:15:
[...]
Temperatuur schakelaar tussen de voeding van de CV ?
[...]
Beter.
de cv op status 1 staan zodra er warmte vraag is, dit betekend dat het water op temperatuur is. Echter is het dat dus nog niet, dus ik moet hem nog wat fijn tunen. Of ik heb het ergens verkeerd aangsloten
Waar heb je hem tussen zitten? voeding cv of temp sensor?Harmvdw schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:56:
[...]
Ik heb dit dus ook en dacht dat ik met een goedkoop aliexpress schakelaartje wel klaar was, echter blijft nu
de cv op status 1 staan zodra er warmte vraag is, dit betekend dat het water op temperatuur is. Echter is het dat dus nog niet, dus ik moet hem nog wat fijn tunen. Of ik heb het ergens verkeerd aangslotenMaar zijn er hier misschien mensen die dit schakelaartje met succes toegepast hebben?
Ui de handleiding "De koudwatersensor S4 dient op kroonsteen X4 9/10 van de branderautomaat te te worden aangesloten"
[ Voor 62% gewijzigd door Harmvdw op 10-09-2018 12:38 ]
Ik heb 2 weken geleden mijn 120 heatpipes gemonteerd (op mijn 1000 liter vat met spiraal) en ik heb deze erop zitten (na de laatste collector / heetste punt):WoudseHoeve schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:12:
[...]
Ik mis nu alleen nog een goede automatische ontluchter nadat de eerste versie op het dak met een mooie geiser (ik was net buiten) faalde, het plastic in de dop smolt.... Volgens mij kan een ontluchter niet bovenop de heatpipes zitten, als het stagneert dan ontstaat er stoom en gaat dat door je ontluchter .....
Voortschrijdend inzicht ......
https://www.spirotech.nl/producten/spirotop-solar/
Ideaal ding! Kan dus tegen de hogere temperaturen en sluit automatisch af als de temperatuur te hoog is / er stoom ontstaat :-)
Zit nog even met 2 vraagjes:
- Ik heb een anode op de bovenkant van mijn RVS buffervat zitten maar geen ontluchter. Is een ontluchter op het buffervat per se nodig?
- Of kan ik het buffervat vullen, en dan eventueel de anode eruit schroeven, en dan later weer in schroeven als het water helemaal vol zit?
Snap sowieso niet waar mensen anders hun anode plaatsen (in de zijkant? Dan is controle toch een stuk vervelender?). Verder 2 weken terug de douche wtw aangesloten, dus deze week gaat die ook gelijk in gebruik
Volgende week dinsdag komt heijmans de gasaansluiting ook nog eens officeel verwijderen, en dan moeten we een paar weekjes zonder kookpit koken, want pas begin oktober wordt de kookplaat geinstalleerd. Foto's volgen in ieder geval nog!
Ik heb de snel ontluchters boven de buffers staan.
De anodes heb ik in de zijkant gedrukt op de plek waar normaal de verwarmingselementen in zitten/kunnen. (Deze zit dus ook nog verstopt achter de behuizing daarvan).
Bij mij zitten de anodes in het CV circuit, eigenlijk dus overbodig maar ze zaten erbij.
Ik draai nog regelmatig even de snel ontluchters open, en uit beide vaten komt dan nog wel wat lucht weg lopen. Ik vermoed zodra er de CV weer aan gaat er nog wel her en der wat lucht uit het systeem in de buffers beland. Om de zoveel tijd even ontluchten kan geen kwaad, ook omdat ik nog wel eens ergens aan het klooien ben waardoor een deel van het systeem weer leeg moet.
Ben benieuwd naar de foto's!
Heb je de bijgeleverde anode erin gedaan? Die is 1" toch en de electric heater is 1.5" (verloopje dus?)? Die is daarnaast te lang, of heb je die afgezaagd met een slijptol?Helhond schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:30:
@adnanoner
De anodes heb ik in de zijkant gedrukt op de plek waar normaal de verwarmingselementen in zitten/kunnen. (Deze zit dus ook nog verstopt achter de behuizing daarvan).
Bij mij zitten de anodes in het CV circuit, eigenlijk dus overbodig maar ze zaten erbij.
Had mijn anode eruit gehaald (die zat in een demoopstelling van jan) maar die is redelijk aangevroten. Dus moet denk ik nog even snel een anode ergens vandaan zien te toveren. Iemand een idee waar ik die snel kan halen?
Groene Energie winkel ofzo? Jan kan ze ook natuurlijk leveren evt. ook de verloopjes, anders even kijken waar voorradig?
@HelhondHelhond schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:30:
@adnanoner
Ik draai nog regelmatig even de snel ontluchters open, en uit beide vaten komt dan nog wel wat lucht weg lopen. Ik vermoed zodra er de CV weer aan gaat er nog wel her en der wat lucht uit het systeem in de buffers beland. Om de zoveel tijd even ontluchten kan geen kwaad, ook omdat ik nog wel eens ergens aan het klooien ben waardoor een deel van het systeem weer leeg moet.
Ben benieuwd naar de foto's!
Loop je niet het risico als je een anode aan de zijkant monteert dat die op een gegeven moment afbreekt als die dunner wordt.
Hoe doen andere mensen dit, want je wilt én een ontluchter aan de bovenkant van je vat zitten en een anode.
Maar in een vat met "dood" cv water met weinig tot geen zuurstof zal er niet snel oxidatie optreden.
(Net als bij gewone CV installaties, waarbij het oxidatie process stopt bij gebrek aan zuurstof)
Het is dus niet vereist, het wordt meestal wel door fabrikanten aanbevolen. Waarschijnlijk gaat de anode het hele leven van de boiler overleven. Want die zal niet, tot bijna niet "geofferd" worden.
Dit in tegenstelling tot wanneer de buffer als hygiënebuffer wordt gebruikt, daar komt dus continu "vers" water binnen wat zuurstof rijk is. Daar wordt dus jaarlijkse inspectie van buffer en anode geadviseerd en ook het spoelen van de opbouw van slug onder in de buffer.
Dit alles heb je niet met een hygiëne spiraal, vandaar dat die keuze dan voor mij ook snel gemaakt was.
[ Voor 28% gewijzigd door Helhond op 11-09-2018 22:20 ]
Zo redeneerde ik ook, totdat ik mijn anode zag. Ik weet dus niet hoe Jan hem in demo opstelling heeft gebruikt maar mijn anode was redelijk aangevroten (zie hieronder, let vooral niet op de kattenmand). Ik zal hem morgen wel een belletje geven, toch wel benieuwd.Helhond schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:16:
Het is Roest Vast Staal, onder bepaalde omstandigheden wilt het wel gaan roesten.
Maar in een vat met "dood" cv water met weinig tot geen zuurstof zal er niet snel oxidatie optreden.
(Net als bij gewone CV installaties, waarbij het oxidatie process stopt bij gebrek aan zuurstof)
Het is dus niet vereist, het wordt meestal wel door fabrikanten aanbevolen. Waarschijnlijk gaat de anode het hele leven van de boiler overleven. Want die zal niet, tot bijna niet "geofferd" worden.
Dit in tegenstelling tot wanneer de buffer als hygiënebuffer wordt gebruikt, daar komt dus continu "vers" water binnen wat zuurstof rijk is. Daar wordt dus jaarlijkse inspectie van buffer en anode geadviseerd en ook het spoelen van de opbouw van slug onder in de buffer.
Dit alles heb je niet met een hygiëne spiraal, vandaar dat die keuze dan voor mij ook snel gemaakt was.

Beetje tegenstrijdig?Helhond schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 21:16:
Dit in tegenstelling tot wanneer de buffer als hygiënebuffer wordt gebruikt, daar komt dus continu "vers" water binnen wat zuurstof rijk is.
Hygiëneboiler vs Sww-vat vs buffervat bedoel je? Hygiëneboiler en buffervat=CV water, dus altijd dood water. Sww tank is constant vers water dus oxidatie.
Hygiëneboiler = SWW-vat -> vers water in buffer
Buffervat = Hygiënespiraal in buffer -> dood water in buffer
Bij een hygiëneboiler zit het verswater in het vat en is een anode vereist.
Bij een hygiënespiraal loopt het verswater door de spiraal, er zit doodwater in het vat. Een anode is niet vereist maar wordt wel aanbevolen. Ter bevordering van de levensduur van je vat.
Bovenstaande termen worden nog wel eens door elkaar gehaald, en dat wekt soms verwarring op.
Adnanoner heeft het zelfde type buffer als mij, dit zijn rvs buffers (=hygienebuffer) met twee spiralen en worden ook optioneel geleverd met rvs hygiënespiraal. Je kan de buffer dus op meerdere manieren toepassen.
Maar het wordt als nog geadviseerd de anodes toe te passen, gezien roestvorming/oxidatie op meerdere manieren kan plaatsvinden en ook bij RVS. Het zal weliswaar niet zo hard lopen als bij een stalen buffer maar een anode zou bv. de levensduur van 20 jaar kunnen verlengen tot bv. 25 of 30 jaar.
Als er gewoon verswater in de buffer heeft gespoeld dan tast het verswater dus de anode aan.adnanoner schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:36:
[...]
Zo redeneerde ik ook, totdat ik mijn anode zag. Ik weet dus niet hoe Jan hem in demo opstelling heeft gebruikt maar mijn anode was redelijk aangevroten (zie hieronder, let vooral niet op de kattenmand). Ik zal hem morgen wel een belletje geven, toch wel benieuwd.
Een demo opstelling zal je deze wss ook vaker het water verversen dan bij een CV installantie van een niet-tweaker.
[ Voor 24% gewijzigd door Helhond op 12-09-2018 08:17 ]
meah. als er enkel vers water in het vat zit en er is geen sprake van hygienespiraal, dan is er weinig sprake van hygiene en is het enkel een boilervat/sww-vat.Helhond schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:13:
@kmf
Hygiëneboiler = SWW-vat -> vers water in buffer
Buffervat = Hygiënespiraal in buffer -> dood water in buffer
Maar handig wel om elkaars definities te kennen.
Ik ga maar zo'n ding bestellen, er blijft maar lucht in zitten.BenH schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:07:
[...]
Ik heb 2 weken geleden mijn 120 heatpipes gemonteerd (op mijn 1000 liter vat met spiraal) en ik heb deze erop zitten (na de laatste collector / heetste punt):
https://www.spirotech.nl/producten/spirotop-solar/
Die informatie kan ik nergens op de spirotech website vinden??Ideaal ding! Kan dus tegen de hogere temperaturen en sluit automatisch af als de temperatuur te hoog is / er stoom ontstaat :-)
https://www.spirotech.com...ownloads/spirotop_ned.pdf
Er zit nogal verschil in welke je kiest 110, 150, 180 of 200 graden als max.
Ik zou zeggen je moet haast voor de 200 graden variant gaan?
Ik zou hem persoonlijk niet op het heetste punt zetten, maar op het hoogste punt en dat zou aan de ingaande kant moeten zijn, daar is het ook weer een stukje koeler.
Edit: in mijn log zie ik max 196 graden bij mijn sensor op 15 mei 2018 tijdens stagnatie.
[ Voor 75% gewijzigd door Helhond op 12-09-2018 09:13 ]
@WoudseHoeve Ik ben het met je eens dat het niet zo makkelijk te vinden is maar heb een tijd geleden ergens een uitgebreide beschrijving gelezen over de werking van de solar versie. Kwam er in het kort op neer dat hij boven een bepaalde temperatuur automatisch dichtgaat. Er kan dan dus niks ontsnappen. Onder een bepaalde temperatuur gaat hij weer open waardoor hij dus weer gaat ontluchten (hij zal dus altijd blijven ontluchten en niet eenmalig bij installatie).
Tot nu toe werkt het prima maar heb de setup pas een week of 3 dus weet niet of dat heel veel zegt ..
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
HR ketel hangt in de kelder, zonnecollector op zolder mogelijk, ik vermoed dat die afstand te groot is?
https://www.rouwette.com/
Die discussies zijn meerdere keren gevoerd in dit topic, hiervoor moet je eigenlijk dit alles zelf doorlezen.
Gebruik van zonneboilers heeft voor en tegenstanders, ook het gebruik van het dakoppervlak voor zonnecollectoren/zonnepanelen.
In de zomermaanden kan je vrijwel zonder externe energie je SWW verwarmen met een zonneboiler.
Met een WP(B ) heb altijd SWW-warmte runs die gemaakt moeten worden.
Zo heeft alles zijn voor en nadelen, en is afhankelijk van een aantal factoren zoals hoeveel dakoppervlak. je tot je beschikking heb.
De keuze moet je uiteindelijk zelf maken.
@Rouwette Hoeveel meter leidingwerk zou je neer moeten liggen van dak tot kelder?
Er zijn hier genoeg die 20+ meter leiding hebben, dat hoeft dus geen probleem te zijn, gewoon een wat zwaardere pomp om hoogte en afstand te overbruggen.
Een kelder is wel de ideale plek om een grote buffer kwijt te kunnen.
[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 12-09-2018 12:08 ]
Ik zou zeggen dat moet geen enkel probleem zijn met een goed geïsoleerde solar leiding.
Wat betreft oriëntatie kan je zelf bepalen, ik zit zelf op WZW 68°. WZW heeft een gelijke opbrengst als OZO.
Je kan je systeem er gemakkelijk op (over)dimensioneren, dan haal je als nog voldoende warmte binnen. Lees het topic eens door, er is over al je vragen al voldoende gediscusseerd.

[ Voor 36% gewijzigd door Helhond op 12-09-2018 12:21 ]
Dat is wel een goed plan scheelt best in temperatuur denk ik. Ik heb aan beide zijden nog een aansluiting zitten waar de ontluchter op kan maar het is dan niet het hoogste punt dat is weer jammer. ...BenH schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:55:
Ik heb de 180 graden versie. Toevallig is mijn hoogste punt de uitgaande kant (laatste collector dus). Als het kan dan zou ik er inderdaad voor kiezen om hem aan de ingaande kant te monteren i.v.m. iets lagere temperaturen.
keuzes keuzes keuzes keuzes
Ik heb hem hier gevonden.@WoudseHoeve Ik ben het met je eens dat het niet zo makkelijk te vinden is maar heb een tijd geleden ergens een uitgebreide beschrijving gelezen over de werking van de solar versie. Kwam er in het kort op neer dat hij boven een bepaalde temperatuur automatisch dichtgaat. Er kan dan dus niks ontsnappen. Onder een bepaalde temperatuur gaat hij weer open waardoor hij dus weer gaat ontluchten (hij zal dus altijd blijven ontluchten en niet eenmalig bij installatie).
Het moet de " SpiroTop Solar AutoClose AB050/BA08" zijn.
Niks ....Tot nu toe werkt het prima maar heb de setup pas een week of 3 dus weet niet of dat heel veel zegt ..

[ Voor 8% gewijzigd door WoudseHoeve op 12-09-2018 12:36 ]
Je kan altijd een warmtewisselaar toe passen, dan is je lange leiding niet helemaal (zinloos) gevuld met glycol. Verder gewoon goed isoleren. Je ben waarschijnlijk iets meer vermogen kwijt in de pomp ... maar ja dat wordt ook omgezet in warmte dus niet verloren.Rouwette schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:18:
Misschien een domme vraag, we hebben een recente Nefit HR ketel (2017) en daar kan een zonneboiler op aangesloten worden. Alleen vraag ik mij af of dat in mijn situatie kan/efficiënt is.
HR ketel hangt in de kelder, zonnecollector op zolder mogelijk, ik vermoed dat die afstand te groot is?
uhhh warmte is warmte .....Bananenplant schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:43:
Ik heb een vraag de beslissing over wel/geen zonneboiler. Ik heb nu geen warmtepomp, die zal er ook niet direct komen, maar misschien in de toekomst wel. Is een zonneboiler dan eigenlijk wel een goed gebruik van dakoppervlak? Krijg je niet meer warmte via warmwater via een warmtepomp?
Je bedoelt het rendement van je dak oppervlak? PV geen een meer universele energie, daarmee kan je bij een COP van 4 hetzelfde opwekken aan warmte als een ZB. Er zijn ook PV panelen welke een warmte wisselaar hebben zodat je een Warmtepomp kan toepassen welke gebruik maakt van die rest warmte, geen dikke herrie unit nodig op het dak.
Als je veel dak hebt kan beide, anders zou ik eerst PV doen, een Zonneboiler is toch technisch veel meer werk.
[ Voor 39% gewijzigd door WoudseHoeve op 12-09-2018 12:33 ]
Een zonnecollector heeft toch in principe altijd een buffervat met warmtewisselaar erin?
Verdere isolatie zit zeker in de planning (nieuwe kozijnen en dak), spouw is geen directe optie zit vol met oude UF schuim...
Ik zou me er niet zo druk om maken. Het is een microbellen ontluchter dus vroeg of laat gaat de lucht er sowieso uit ..WoudseHoeve schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:25:
Dat is wel een goed plan scheelt best in temperatuur denk ik. Ik heb aan beide zijden nog een aansluiting zitten waar de ontluchter op kan maar het is dan niet het hoogste punt dat is weer jammer. ...
keuzes keuzes keuzes keuzes
Zie hier een iets uitgebreidere beschrijving: https://www.oeg.net/nl/sp...klemring-22-mm-516000305#
"De Spirovent hoeft niet op het hoogste punt van de installatie te worden gemonteerd, maar kan ook bij de ingang van het opslagvat worden geplaatst in de hete, van de collectoren afkomstige leiding. Door de automatische close-functie is geen terugslagklep noodzakelijk, is er geen gevaar voor drooglopen en heb je altijd een luchtbelvrije installatie met optimale prestaties."
ik heb hem besteld bij Technische unie met 22 mm knelkoppeling aansluiting: wel zo makkelijk als je collectoren ook 22mm zijnIk heb hem hier gevonden.
Het moet de " SpiroTop Solar AutoClose AB050/BA08" zijn.
Zeker waar! Ik verwarm ook het huis ermee. Heb zelf een Friswater station gemaakt dus douche alweer een anderhalve maand zonder gas. Op mijn buffervat heb ik ook nog een pelletketel, 2 elga's en een inbouw cv haard dus mijn gaskraan is een maand geleden dicht gegaan (cv ketel gebruikte ik voorheen alleen nog maar voor het douchen). Maar het doucht inderdaad heerlijkNiks ....maar het doucht geweldig
[ Voor 39% gewijzigd door BenH op 12-09-2018 13:15 ]
Ik heb nu nog niks, en ik overweeg of ik naast PV een zonneboiler zal nemen of niet. PV is berekend op mijn huidige verbruik aan electriciteit, bij een WP zouden er panelen bij komen, wellicht dus ook op ruimte waar dan al een collector ligt. Vandaar de vraag hoe ik meer warmte per vierkante meter dak krijg.WoudseHoeve schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:28:
[...]
uhhh warmte is warmte .....
Je bedoelt het rendement van je dak oppervlak? PV geen een meer universele energie, daarmee kan je bij een COP van 4 hetzelfde opwekken aan warmte als een ZB. Er zijn ook PV panelen welke een warmte wisselaar hebben zodat je een Warmtepomp kan toepassen welke gebruik maakt van die rest warmte, geen dikke herrie unit nodig op het dak.
Als je veel dak hebt kan beide, anders zou ik eerst PV doen, een Zonneboiler is toch technisch veel meer werk.
Echter is warmtepomp en PV nu vaak nog een totaal gescheiden systeem wat toevallig op hetzelfde net zit.
Wil je dat met elkaar in verbinding zetten wil je vaak alsnog in een vat bufferen, maar dan met de warmtepomp.
Waar denk je nu aan? Een klein systeem voor alleen warm water of meer?
Klein systeem voor tapwater. Daarmee zou ik nu gas besparen op douchen.!null schreef op woensdag 12 september 2018 @ 14:30:
@Bananenplant Ik denk toch dat het met een warmtepomp wint, vanwege de COP factor van bijvoorbeeld 4.
Echter is warmtepomp en PV nu vaak nog een totaal gescheiden systeem wat toevallig op hetzelfde net zit.
Wil je dat met elkaar in verbinding zetten wil je vaak alsnog in een vat bufferen, maar dan met de warmtepomp.
Waar denk je nu aan? Een klein systeem voor alleen warm water of meer?
Ik heb geen spiraal in mijn opslag vat (1000L)Rouwette schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:42:
@WoudseHoeve Warmtewisselaar in de zin van badkuip/douche afvoer water langs koude leiding?
Een zonnecollector heeft toch in principe altijd een buffervat met warmtewisselaar erin?
Verdere isolatie zit zeker in de planning (nieuwe kozijnen en dak), spouw is geen directe optie zit vol met oude UF schuim...
Maar een losse platen warmtewisselaar zoals ook in een CV combi vaak zit.
Ik heb nl ook nog een warm water boiler (210L) waar wel een spiraal in zit. Echter dat spiraal moet hij delen met de CV-houtkachel en dat was lastig met glycol VS CV-water ....
Achteraf ....... had ik beter een buffer met een spiraal(en) en ook een boiler 2 spiralen moeten hebben. Of gecombineerd met een tapspiraal. Maakt alles wel veel simpeler, maar mogelijk wat minder opbrengst... nu is de warm water boiler snel op temperatuur (120HP) en hoeft er niet bij gewarmd te worden door de combiketel.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een groot PV systeem met een warmte pomp en een grote 24h buffer + warmwater boiler. Dan kan je de stroom van overdag in je buffer opslaan als warmte voor de nacht. Geen Tesla power wall nodig.....Bananenplant schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:17:
[...]
Ik heb nu nog niks, en ik overweeg of ik naast PV een zonneboiler zal nemen of niet. PV is berekend op mijn huidige verbruik aan electriciteit, bij een WP zouden er panelen bij komen, wellicht dus ook op ruimte waar dan al een collector ligt. Vandaar de vraag hoe ik meer warmte per vierkante meter dak krijg.
[ Voor 23% gewijzigd door WoudseHoeve op 12-09-2018 17:15 . Reden: nieuwe quote voordat ik weer op mijn kop krijg .... ]
[ Voor 98% gewijzigd door WoudseHoeve op 12-09-2018 17:14 . Reden: dubbel ]
Waarom niet het beste van 2 werelden?Bananenplant schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:17:
[...]
Ik heb nu nog niks, en ik overweeg of ik naast PV een zonneboiler zal nemen of niet. PV is berekend op mijn huidige verbruik aan electriciteit, bij een WP zouden er panelen bij komen, wellicht dus ook op ruimte waar dan al een collector ligt. Vandaar de vraag hoe ik meer warmte per vierkante meter dak krijg.
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler
Gaat nog 1250 subsidie af.
(de zonneboilerspiraal willen ze gaan gebruiken om cv warm te stoken
Je kan overdag met je PV de wpboiler laten lopen (trekt toch maar max. 500 watt op warmtepomp alleen)
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2018 17:23 ]
Is veel makkelijker en kun je later ov bij leggen en je verwarming systeem apart omzetten naar elektrisch.
Je hebt trouwens ook warmtepomp boilers van 80 of 120 liter die je op kunt hangen.
mis jij in je glycol naar de 2 buffervaten niet een 3-wegklep?
en de wp die je voorzien hebt, die staat gewoon in de retour van de CV zo te zien?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik heb er één in de retour zitten vanaf de buffers. (in het midden van de afbeelding)fabstar81 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:10:
[...]
mis jij in je glycol naar de 2 buffervaten niet een 3-wegklep?
en de wp die je voorzien hebt, die staat gewoon in de retour van de CV zo te zien?
Waar zou jij nog een tweede 3-wegklep willen zien? (En waarom?
(De WP moet nog gerealiseerd worden helaas.)
Maar de WP kan je zien als de aanvoer of retour.
De aanvoer gaat langs de vloerverwarming (bgg) verdeler lopen, en takt daar af naar de buffers.
Vanaf de buffers worden de radiatoren op de boven verdiepingen geregeld, echter staan die meestal dicht, alleen als het echt koud wordt of we boven bezig zijn staan die aan.
Ik zou een driewegklep eerder verwachten tussen de heatpipes en de buffers omdat de controller adhv de temperatuur in beide boilers toch bepaalt waar de opgewarmde glycol naar toe moet? Niet de retour naar de heatpipes toe.Helhond schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:26:
[...]
Ik heb er één in de retour zitten vanaf de buffers. (in het midden van de afbeelding)
Waar zou jij nog een tweede 3-wegklep willen zien? (En waarom?)
(De WP moet nog gerealiseerd worden helaas.)
Maar de WP kan je zien als de aanvoer of retour.
De aanvoer gaat langs de vloerverwarming (bgg) verdeler lopen, en takt daar af naar de buffers.
Vanaf de buffers worden de radiatoren op de boven verdiepingen geregeld, echter staan die meestal dicht, alleen als het echt koud wordt of we boven bezig zijn staan die aan.
Of maak ik een denkfout?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
De sensor op de zonnecollector laat de controller weten hoe warm de glycol is, daar stuurt hij op afhankelijk van de temperaturen van de buffers.
Je zet zowel de 3-weg klep als de pomp in de retour zodat zijn minder hogere temperaturen voor hun kiezen krijgen, wat de levensduur ten goede komt. Dat is volgens mij altijd een beetje de standaard zover ik weet.
[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 13-09-2018 09:36 ]
Helemaal juist, pomp en kleppen altijd in de retour waar je minste warmte belasting hebt.Helhond schreef op donderdag 13 september 2018 @ 09:32:
Het maakt in principe niet uit waar de 3-weg klep zit, net als de pomp.
Ik zie het nog niet helemaal maar bij mij gingen het water of glycol onverwachte panen kiezen, Ik moest nog een paar terugslag kleppen aanbrengen.... De WP zal ook een pomp bevatten, deze is in stilstand een doorgaande verbinding en opeens de kortste route .... Ook de vloer verwarming heeft een eigen pomp .....De sensor op de zonnecollector laat de controller weten hoe warm de glycol is, daar stuurt hij op afhankelijk van de temperaturen van de buffers.
Je zet zowel de 3-weg klep als de pomp in de retour zodat zijn minder hogere temperaturen voor hun kiezen krijgen, wat de levensduur ten goede komt. Dat is volgens mij altijd een beetje de standaard zover ik weet.
Ook zou ik ruim gebruik maken van afsluit kranen om vaten of circuits te kunnen isoleren ingeval van reparaties of als iets niet meer werkt. Ik kan de hele zonneboiler installatie en zo volledig afsluiten (bypass en 2 afsluiters) van de CV, die dan alles vanzelf overneemt, ook het warm water. Heb ik inmiddels al veel lol van gehad. Hoeft niet alles leeg en weer vol. (ook voor de WAF, douche blijft werken...)
https://photos.app.goo.gl/gLQ9otvFoTjYwczCA
[ Voor 65% gewijzigd door fabstar81 op 14-09-2018 12:46 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ligt er eigenlijk aan waar je zonnecollector vandaan komt, daar kan je het beste informeren of ze ook de losse buizen verkopen.fabstar81 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:46:
ik heb laatst een HP kapot getrapt, waar kopen jullie een losse HP?
https://photos.app.goo.gl/gLQ9otvFoTjYwczCA
Onder andere hier kan je ook buizen los kopen, maar dat moet maar net de juiste zijn.
Ik kreeg 3 reserve buizen (alleen het glas) erbij van mijn leverancier.
[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 14-09-2018 13:08 ]
de Remeha Calenta heeft een maak/breek contact welke de gasbrander aanstuurt. Brandbeveiliging geloof ik heet ie officieel. ik heb daar een relais tussen gezet die de gasbrander dus uitzet wanneer ik wil (programmeren). Misschien heeft die ketel dat ook?WoudseHoeve schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:15:
[...]
Temperatuur schakelaar tussen de voeding van de CV ?
[...]
Beter.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Wat voor collectoren? Ik denk dat je wel een buis van dezelfde maten kunt vindenfabstar81 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:11:
@Helhond
mijn leverancier bestond ineens niet meer....dus nu zit ik beetje vast.
doe een e-boilertje erachter hangen. paar tientjes op marktplaats op te halen en je kan de gasloze periode net even langer uitzingenHelhond schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:28:
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Op de plek van de plofketel komt een doorstroomverwarmer te hangen zodra ook de WP aangesloten is.
Het gas kan dan helemaal de deur uit.
Vroegah hing er nog een E-boiler naast de oude niet-combi ketel, er loopt nog een 19 mm leiding waar ik de krachtstroom kabels doorheen ga trekken. Helaas is tijdens renovatie van de badkamer die 19mm leiding geraakt en hebben we toen de oude elektra kabels verwijderd. Hopelijk lukt het ons nog om daar 5x2.5mm² nieuw installatiedraad door heen te trekken.

Wij zijn eindelijk klaar om te vullen. Welke vulpomp heb je gebruikt? Moet ik nog iets instellen bij het expansievat of ergens anders? Of is het gewoon alles vullen met glycol, tijdje laten rond pompen met ontluchter open en dan de heat pipes erin en resol starten?Helhond schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 08:14:
[...]
Met zo'n vulpomp mag ik er vanuit gaan dat je wel af kunt zonder die ontluchter. Die blaas met groot volume alle lucht voor zich uit waardoor er vrijwel niks zou achter moeten blijven. Na een paar keer rond pompen moet de vloeistof luchtbel vrij zijn. Of je moet toevallig loze plekken hebben in je leiding waar lucht vast kan komen te zitten. Maar dat los je dan ook niet op met een ontluchter.
Mocht je er één willen plaatsen dan altijd i.c.m. een afsluiter.
Wij hebben trouwens deze week op 3 fase gedoucht met Cage op 11kw (cv ketel is er uit). Was eigenlijk best prima, had ik niet verwacht. Douche wtw helpt uiteraard ook wel mee. Helaas is er een verkeerde binnenunit geleverd van de ecodan dus moeten we nog even zonder (hoop dat het in 2 weekjes word omgeruild)
[ Voor 15% gewijzigd door adnanoner op 15-09-2018 12:14 ]
Glycomat.
Aangepaste hogedrukplantenspuit voor bijvullen.
Gratis afhalen in Amsterdam C. Verzenden voor een tientje.

Stuur maar een DM als je interesse hebt. Vandaag om 24:00 sluit ik het af. Morgen kies ik de gelukkige uit. Die krijgt een DM en ik zal dit topic dan aanpassen.
@BenEco is de gelukkige.
A'dam PVOutput
Ik heb gebruik gemaakt van een boormachine aangedreven vulpomp.adnanoner schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 12:10:
[...]
Wij zijn eindelijk klaar om te vullen. Welke vulpomp heb je gebruikt? Moet ik nog iets instellen bij het expansievat of ergens anders? Of is het gewoon alles vullen met glycol, tijdje laten rond pompen met ontluchter open en dan de heat pipes erin en resol starten?
Wij hebben trouwens deze week op 3 fase gedoucht met Cage op 11kw (cv ketel is er uit). Was eigenlijk best prima, had ik niet verwacht. Douche wtw helpt uiteraard ook wel mee. Helaas is er een verkeerde binnenunit geleverd van de ecodan dus moeten we nog even zonder (hoop dat het in 2 weekjes word omgeruild)
Ik heb de expansievaten gewoon aangesloten, de druk zou fabrieks af goed moeten zijn. Tenzij het hoogte verschil enorm zou moeten zijn (meerdere verdiepingen). Dat was hier niet het geval.
Vullen bij mij:
- Snel ontluchter open draaien.
- Afsluiter ontluchter open zetten.
Bij het vulstation: (transparante slang werkt het beste i.v.m. zichtbaarheid van luchtbellen)
Slang 1: Vat met glycol -> pomp -> aanvoer vulstation (Aanzuigslang goed op de bodem houden/drukken, i.v.m. aanzuigen lucht.)
Slang 2: Retourvulstation -> vat met glycol
- Kranen openen op het vulstation en de pomp (boormachine) aan zetten. (In mijn geval boorhamer met klopstand uit

Het vat wordt nu langzaam leeg gezogen, op een gegeven moment zal het systeem vol lopen.
Dan komt op een gegeven moment weer de vloeistof uit de retour terug lopen in je vat. (deels met luchtbellen).
Dit laat je een tijdje door lopen zodat alle lucht uit de retour slang is.
Ik smoor zodra alle lucht er uit is af en toe de retour, en gooi hem dan weer vol open.
(Je zal dan zien dat er druk wordt opgebouwd en weer wegvalt als je hem weer opent.)
Door deze pulse door het systeem wil er wat lucht vrij komen/schieten en afgevoerd worden.
Dit open dicht herhaal ik een tijdje totdat het vrij weinig effect meer heeft.
Tussentijds zet ik de circulatiepomp via de controller ook nog even aan om deze ook te ontluchten mocht daar nog wat lucht rondom verstopt zitten.
Zodra de (meeste) lucht er uit is, gooi ik de retour dicht, en laat ik de druk oplopen tot 1,5 tot 2 bar. (meestal kom ik uit rond de 1.6 bar)
Dan langzaam de aanvoer dichtdraaien en pomp uit.
Daarna nog kan je nog even de circulatiepomp aan zetten (eerst min. daarna max.) om het systeem even lekker door te pompen en lucht via de snelontluchter op het dak, of via de microbel ontluchter (handmatig af en toe openen) in het pompstation te ontluchten.
Als de druk constant blijft dan zat er vrijwel geen lucht meer in je systeem, als deze te ver is gezakt (< 1,5 bar) dan zat er nog te veel lucht in. Dan opnieuw weer de druk op bouwen en de boel afsluiten en doorpompen met de circulatiepomp.
Daarna zou je het systeem in bedrijf kunnen stellen.
(Vullen met volle zon is niet aan te raden als de collector heet is.)
Ik liet de vulslangen nog een weekje hangen tijdens eerste bedrijf. Er kwam toen toch nog wel wat lucht uit het systeem zetten tijdens de eerste week bedrijf. En heb toen na een paar dagen nog een keer de druk opnieuw opgebouwd.
Pas goed op met de snelontluchter, ook deze had ik de eerste week open staan. Maar ik had mijn systeem gevuld eind oktober. Mocht je systeem in stagnatie kunnen gaan dan moet je de klep naar de snelontluchter afsluiten!
Binnenkort gaan we aardgasvrij. Binnen de beperkingen van de VvE (geen warmtepomp toegestaan), de zeer beperkte ruimte en vooral de wens om alleen eenvoudige techniek in huis te hebben is dit de beste optie. De twee zonnecollectoren gaan van het dak, er komen drie zonnepanelen bij.adnanoner schreef op zondag 16 september 2018 @ 11:01:
@ericplan vanwaar dat de zonneboiler eruit gaat?
De huidige installatie is uit 2009, de installateur is failliet en ik ben de enige die weet hoe het allemaal in elkaar steekt. Mocht ik er onverhoopt niet meer zijn (wat zomaar kan als je 60+ bent) zit mijn vrouw met een probleem. Die situatie willen we voorkomen. Met een conventionele elektrische boiler en elektrische radiatoren gaat dat allemaal lukken. Ons huis is goed geïsoleerd en bovendien nooit koud vanwege benedenburen. We stoken vrij spartaans. En wanneer deze installaties over 15 jaar EOL zijn is er vast meer keus in zuinige alternatieven met een bescheiden maat.
A'dam PVOutput
Vandaag en morgen nog even een bufferen, daarna lijkt het weer een paar dagen grauw te worden.
@adnanoner Systeem al draaiend? Nu nog even gauw wat zon mee pakken!
[ Voor 14% gewijzigd door Helhond op 18-09-2018 08:43 ]
Ik zag laatst een WP die via een slang lucht aan zuigt en weer afblaast, die kan je dus gewoon op de plek van je HR CV ketel hangen, die heeft ook een aanzuig en afblaas pijp.....ericplan schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:32:
[...]
Binnenkort gaan we aardgasvrij. Binnen de beperkingen van de VvE (geen warmtepomp toegestaan), de zeer beperkte ruimte en vooral de wens om alleen eenvoudige techniek in huis te hebben is dit de beste optie. De twee zonnecollectoren gaan van het dak, er komen drie zonnepanelen bij.
De huidige installatie is uit 2009, de installateur is failliet en ik ben de enige die weet hoe het allemaal in elkaar steekt. Mocht ik er onverhoopt niet meer zijn (wat zomaar kan als je 60+ bent) zit mijn vrouw met een probleem. Die situatie willen we voorkomen. Met een conventionele elektrische boiler en elektrische radiatoren gaat dat allemaal lukken. Ons huis is goed geïsoleerd en bovendien nooit koud vanwege benedenburen. We stoken vrij spartaans. En wanneer deze installaties over 15 jaar EOL zijn is er vast meer keus in zuinige alternatieven met een bescheiden maat.
Bijna! Buffervat is helemaal lekvrij, en glycol hebben we er vanmiddag in gedaan. Alleen wil de pomp niet luisteren via de Resol SLT controller. Heb hem op manual mode gezet en op min maar er draait niks. Heb de pomp aangesloten op PWM A met blauw op aarde en bruin op 6 (had helaas een zekering laten ploffen, had hem eerst op R1 aangesloten omdat ik dacht dat dat PWM was, maar dat was niet het geval. Gelukkig zat er een reserve zekering bij de resol).Helhond schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:42:
De Wilo Yonos Para lijkt er ok onder (hij knippert groen, alsof die in standby zit) maar wil dus niet luisteren naar manual mode (ook niet op 100%).
Heb je tips
Wellicht kun je wel een warmtepompboiler gebruiken? Kun je inderdaad op de plek van de huidige cv zetten. Mocht je in amsterdam wonen, amsterdam geeft een goede subsidie (tot €5000 voor gasloos, €8000 voor nul op de meter)ericplan schreef op zondag 16 september 2018 @ 19:32:
[...]
Binnenkort gaan we aardgasvrij. Binnen de beperkingen van de VvE (geen warmtepomp toegestaan), de zeer beperkte ruimte en vooral de wens om alleen eenvoudige techniek in huis te hebben is dit de beste optie. De twee zonnecollectoren gaan van het dak, er komen drie zonnepanelen bij.
We hebben heel veel opties bekeken, maar voorlopig is dit de meest aantrekkelijke optie, ook vanwege de WAF. Bovendien is het, in aanschaf, heel betaalbaar. Als er betere oplossingen komen voor kleine huizen/appartementen, dan kan dat altijd nog.WoudseHoeve schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 12:42:
[...]
Ik zag laatst een WP die via een slang lucht aan zuigt en weer afblaast, die kan je dus gewoon op de plek van je HR CV ketel hangen, die heeft ook een aanzuig en afblaas pijp.....
We maken inderdaad gebruik van deze subsidie. Dat is de reden waarom we het nu aanpakken, overigens gecombineerd met groot onderhoud aan de rest van de woning. Een warmtepompboiler past slecht in de beschikbare ruimte, de technische ruimte is formaat bezemkast en om er een slaapkamer voor op te offeren gaat iets te ver. Dus voorlopig verwarmen met COP 1, overigens wel bijna NOM door de PV-panelen die alweer 9 jaar op het dak liggen.adnanoner schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:51:
[...]
Wellicht kun je wel een warmtepompboiler gebruiken? Kun je inderdaad op de plek van de huidige cv zetten. Mocht je in amsterdam wonen, amsterdam geeft een goede subsidie (tot €5000 voor gasloos, €8000 voor nul op de meter)
A'dam PVOutput
Zo te horen ben je de voeding van de pomp vergeten?adnanoner schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:48:
[...]
Bijna! Buffervat is helemaal lekvrij, en glycol hebben we er vanmiddag in gedaan. Alleen wil de pomp niet luisteren via de Resol SLT controller. Heb hem op manual mode gezet en op min maar er draait niks. Heb de pomp aangesloten op PWM A met blauw op aarde en bruin op 6 (had helaas een zekering laten ploffen, had hem eerst op R1 aangesloten omdat ik dacht dat dat PWM was, maar dat was niet het geval. Gelukkig zat er een reserve zekering bij de resol).
De Wilo Yonos Para lijkt er ok onder (hij knippert groen, alsof die in standby zit) maar wil dus niet luisteren naar manual mode (ook niet op 100%).
Heb je tips? We gaan de heat pipes er pas indraaien als we zeker weten dat de pomp goed draait en het gros van het lucht eruit zit.
En heb je in eerste instantie de signaalkabel op de voeding geplaatst, dan wil die zekering wel ploffen.
Handleiding van pomp en controller vond ik vrij volledig. Dus gevalletje RTFM?
Zo heb ik hem aangesloten, heb nog even gedubbelchecked bij Jan, en die zei dat inderdaad het goed zat.
Voeding(controller) komt rechts binnen op L (bruin) en N(blauw) en massa (geel/groen).
De pomp krijgt zijn voeding via de controller over R1 (bruin) en de R1 nul (blauw) en massa(geel/groen).
De pomp wordt aangestuurd (signaalkabelpomp) over PWM A ( bruin) en zijn nul (blauw).
(Mijn driewegklep voor het glycol circuit zit op R2 (bruin) en de R2 nul (blauw) en massa.)

Yes heb hem idd daarna zo aangesloten (zag pas te laat het schemaatje in de manualHelhond schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:45:
[...]
Zo te horen ben je de voeding van de pomp vergeten?
En heb je in eerste instantie de signaalkabel op de voeding geplaatst, dan wil die zekering wel ploffen.![]()
Handleiding van pomp en controller vond ik vrij volledig. Dus gevalletje RTFM?![]()
Zo heb ik hem aangesloten, heb nog even gedubbelchecked bij Jan, en die zei dat inderdaad het goed zat.
Voeding(controller) komt rechts binnen op L (bruin) en N(blauw) en massa (geel/groen).
De pomp krijgt zijn voeding via de controller over R1 (bruin) en de R1 nul (blauw) en massa(geel/groen).
De pomp wordt aangestuurd (signaalkabelpomp) over PWM A ( bruin) en zijn nul (blauw).
(Mijn driewegklep voor het glycol circuit zit op R2 (bruin) en de R2 nul (blauw) en massa.)
[Afbeelding]

Daarmee kom je in manual mode:
Dan kan je kiezen per kanaal (R1, R2... etc.):
- Min.
- Max.
- Auto.
- Aan
- Uit
- etc.
Met R1 op max. moet je pomp gewoon draaien.
Terug op "auto" zetten gaat ie gewoon weer volgens programma/instellingen.
Zie pagina 60 in de handleiding.
[ Voor 40% gewijzigd door Helhond op 19-09-2018 11:43 ]
ik vind wel dat iedereen altijd zoveel opbrengt. weet de starttemperatuur niet echt, maar schommelde volgens mij beetje rond de 50 graden. gisteren net tegen 60 aan op boiler van 350 liter met 47 HP. denk zelf iets van 8-9, tot max 10 graden opgewekt.Helhond schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:42:
Hier gister ondanks de wolkenvelden toch kleine 10 kWh opgewekt, #1 stond op 69 graden en #2 op 55 graden aan het eind van de dag.
Vandaag en morgen nog even een bufferen, daarna lijkt het weer een paar dagen grauw te worden.
klinkt altijd zo weinig. hoewel je een aardig tijdje kan douchen op 350 liter van ~60 graden
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Water neemt nou eenmaal veel energie op,(hoge energiedichtheid) en dat "kost" dan ook bakken aan vermogen.
Er zit natuurlijk altijd een verschil tussen opwek en verbruik.
We wekken dan bv 10 kWh op, en verbruiken maar 5 kWh, en verliezen ook nog 2 kWh aan standby stilstand.
Mijn buffers zijn 250L per stuk, opwarming per graad kost al 0,29 kWh. ( 4186(J) * 250(L) / 1kWh(J) = 0.29kWh)
Gister mijn opbrengst:
#1 boven 59 naar 77 graden (dT=18graden)
#1 onder 45 naar 75 graden (dT=30graden)
#2 onder 44 naar 60 graden (dT=16graden)
Dag opbrengst bereken ik dan:
((18+30) / 2) + 16 = 40
40 x 0,29 kWh = 11.6 kWh opbrengst (Beetje te volgen?
Gister was dan ook weer een goede opbrengst.
Normaal middel ik #1onder met #2onder maar die is nu nagenoeg gelijk dus niet nodig.
#2 boven heb ik geen sensor zitten (controller heeft ook geen ruimte meer
Het afkoelen d.m.v. douchen en opwarmen van #1 onder naar #2 zie ik ook wel terug in de grafieken dat #1onder een stuk harder afkoelt dan #2 door de hydraulische koppeling.
Edit:
Jouw opbrengst lijkt btw wel achter te blijven.
10 graden op 350L is slechts ±4 kWh
Je hebt slechts 25% minder HPs, maar je opbrengst is bijna 66% minder.
Staat je controller goed in gesteld?
Of je moet erg veel last van bewolking hebben gehad, maar juist hier in het Noorden blijft de bewolking juist achter met de rest van het last. Dus veel slechter qua weer condities zou niet kunnen.
[ Voor 18% gewijzigd door Helhond op 19-09-2018 11:42 ]
Even rekenen n.a.v. @Helhond berekeningen of dit klopt.
( 4186(J) * 300(L) / 1kWh(J) = 0.34kWh)
De bottom is daarbij van 38,9 naar 67,5 gegaan. dt=28.6
boven 60.4 naar 67.5. dt=7.1
(28.6+7)/2=17.5
17.5 * 0.34= 6kWh
Hmm... ergens klopt iets niet..
Of er is een enorm temperatuurdrop vanaf S1 (sensor bij zonnecollector) vs S6 (temp van de grundfoss)
Ja dat heb ik idd gedaan maar dat werkt niet. Heb nu ong 1/3 heat pipes in gedaan en kijken of het op auto werkt.Helhond schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:46:
Manual mode is gewoon het klepje naar beneden naar beneden schuiven op het knopje met het "Handje" drukken.
Daarmee kom je in manual mode:
Dan kan je kiezen per kanaal (R1, R2... etc.):
- Min.
- Max.
- Auto.
- Aan
- Uit
- etc.
Met R1 op max. moet je pomp gewoon draaien.
Terug op "auto" zetten gaat ie gewoon weer volgens programma/instellingen.
Zie pagina 60 in de handleiding.
Als je niet geforceerd de pomp aan krijgt, dan gaat hij vast ook niet uit zichzelf.adnanoner schreef op woensdag 19 september 2018 @ 12:14:
[...]
Ja dat heb ik idd gedaan maar dat werkt niet. Heb nu ong 1/3 heat pipes in gedaan en kijken of het op auto werkt.
Want je overruled dan alles.
@kmf
Ik kijk puur naar wat er energetisch qua energie in het water is gestopt, om dat water op te warmen.
De overdrachtverliezen etc van glycol leidingen etc daar gelaten. (De sensor kijkt alleen naar de glycol leiding dacht ik)
Maar ik heb al vaker gelezen dat die automatische opwekking vaak te rooskleurig beeld schetst.
Het belangrijkste vind ik dat me boiler 50+ graden is.
#1boven is nu nog steeds 67 graden (en 50 graden onderin), na twee douche beurten en wat stand-by verliezen.
Wat ook nog zou kunnen is dat buiten bereik van de sensoren (onder de onderste sensor), de temperatuur nog lager was. Maar dat je daar 3 kWh extra opbrengst aan zou kunnen toewijden lijkt me sterk.
Verder zal het in mijn systeem ook wel enorm bijdragen dat ik een prio regeling heb over de twee buffers.
Sochtends "laad" vaak #2 bij, op de piekmoment "laad" #1 en dan de restjes in de namiddag als #1 niet meer hoger wilt pakt #2 wel weer mee. Zo laad ik #2 dus eigenlijk op als #1 niks met zijn warmte kan.
Tenzij er natuurlijk in hoogzomer genoeg zon is om beide buffers naar 85+ te brengen.
Maar dit is natuurlijk de reden dat ik voor twee buffers met prio-regeling ging i.p.v. één grote buffer.
[ Voor 29% gewijzigd door Helhond op 19-09-2018 12:27 ]
Dus ik verbaas me wel over dat je die hogere temp kan bereiken over twee buffers.

Met 60 buizen op 250L heb ik ook wel een hele mooie verhouding van 1 op 4,2L waar je dus in het najaar (dat is inmiddels wel begonnen zou ik zeggen) goed van kan profiteren.
Maar het kan nog beter @WoudseHoeve die heeft volgens mij 120 buizen op 150L dan zit je op 1 op 1,25L, hij heeft volgens mij die 150L bijna altijd wel 60+ graden en zelfs regelmatig in de winter (als de zon schijnt) toch?
Deze is misschien ook wel leuk, max. en min. temperatuur van #1boven.
Vorige week was het belabberde grauwe week, daar kon mijn systeem ook weinig mee.
Pas vrijdag trok het weer een beetje aan, en dit weekend was het aardig zonnig.

[ Voor 29% gewijzigd door Helhond op 19-09-2018 13:38 ]
120 buizen op 210L en daarna nog 1000L. Die 210L staat inderdaad bijna altijd op 60+ maar met 2 personen is het verbruik ook niet zo veel. Nu staat alles weer op 85+ en ik moet de nieuwe Spirotop solar autoclose nog monteren op het hoogste punt. Wel blijft het systeem nu netjes op druk, geen lekkages meer. Zit nu nog water in, straks vervangen met 40% glyol als alles goed werkt.Helhond schreef op woensdag 19 september 2018 @ 13:25:
U vraagt wij draaien, afgelopen 3 dagen de buffer temperaturen:
[Afbeelding]
Met 60 buizen op 250L heb ik ook wel een hele mooie verhouding van 1 op 4,2L waar je dus in het najaar (dat is inmiddels wel begonnen zou ik zeggen) goed van kan profiteren.
Maar het kan nog beter @WoudseHoeve die heeft volgens mij 120 buizen op 150L dan zit je op 1 op 1,25L, hij heeft volgens mij die 150L bijna altijd wel 60+ graden en zelfs regelmatig in de winter (als de zon schijnt) toch?
De 1000L verwarm ik s'avonds na met de CV-houtkachel. Daar gaat nog een nieuwe zwaardere pomp in waardoor ik minder snel overtemperatuur situaties heb met een vol brandende kachel (25kW).....
Met grauw weer werden de HP toch nog warm genoeg om er niet aan te kunnen werken.....
Deze is misschien ook wel leuk, max. en min. temperatuur van #1boven.
Vorige week was het belabberde grauwe week, daar kon mijn systeem ook weinig mee.
Pas vrijdag trok het weer een beetje aan, en dit weekend was het aardig zonnig.
[Afbeelding]
Ik "jat" even je berekeningHelhond schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:27:
@fabstar81
Water neemt nou eenmaal veel energie op,(hoge energiedichtheid) en dat "kost" dan ook bakken aan vermogen.
Er zit natuurlijk altijd een verschil tussen opwek en verbruik.
We wekken dan bv 10 kWh op, en verbruiken maar 5 kWh, en verliezen ook nog 2 kWh aan standby stilstand.
Mijn buffers zijn 250L per stuk, opwarming per graad kost al 0,29 kWh. ( 4186(J) * 250(L) / 1kWh(J) = 0.29kWh)
Gister mijn opbrengst:
#1 boven 59 naar 77 graden (dT=18graden)
#1 onder 45 naar 75 graden (dT=30graden)
#2 onder 44 naar 60 graden (dT=16graden)
Dag opbrengst bereken ik dan:
((18+30) / 2) + 16 = 40
40 x 0,29 kWh = 11.6 kWh opbrengst (Beetje te volgen?)
Gister was dan ook weer een goede opbrengst.
Normaal middel ik #1onder met #2onder maar die is nu nagenoeg gelijk dus niet nodig.
#2 boven heb ik geen sensor zitten (controller heeft ook geen ruimte meer) maar heb al paar keer gemeten en die komt vaak over één met #1 onder, omdat er een SWW leiding loopt van #2boven (Losse spiraal) naar #1onder (Hygiene spiraal). En er loopt ook een 22mm leiding die de boilers intern met elkaar verbind. Er wordt dus veel warmte bovenin in #2 onttrokken.
Het afkoelen d.m.v. douchen en opwarmen van #1 onder naar #2 zie ik ook wel terug in de grafieken dat #1onder een stuk harder afkoelt dan #2 door de hydraulische koppeling.
Edit:
Of je moet erg veel last van bewolking hebben gehad, maar juist hier in het Noorden blijft de bewolking juist achter met de rest van het last. Dus veel slechter qua weer condities zou niet kunnen.
Neem 18 september als referentiedag, met PV die dag 5.134kWh/kW gehaald, een nette dag met een paar dips (https://pvoutput.org/intr...209&sid=51453&dt=20180918). Er staan bij ons 48 Heatpipes op het platte dak (ZW, 45 graden), aangesloten op een 300 liter SWW-vat.
Start en eind temperaturen:
Onder: 50.9 --- 85.1
Boven: 56.4 --- 77.4
Volgens jou berekening kost een graad opwarming op basis van 300 liter ongeveer ~0.34 kWh. Op basis van de temperaturen bereken ik het volgende:
(34.2 + 21) / 2 = 27.6 * 0.34 kWh = 9.38 kWh opbrengst. Is dit een beetje te verwachten met deze systeemgrootte?
Ik zou zeggen dat dat een hele mooie opbrengst is voor halverwege september. Elk systeem is natuurlijk anders maar qua buizen en boiler een goede opbrengst, ligt natuurlijk ook wat voor weer je doe dag had.
ik weet uit mijn hoofd niet of de controller goed is ingesteld. heb er wel een keer wat aanpassingen in gedaan, m.n. m.b.t. de delta voordat ie moet beginnen met rondpompen. Ik denk dat die nu op 7 graden staat.Helhond schreef op woensdag 19 september 2018 @ 11:27:
@fabstar81
Edit:
meer weet ik niet wat ik zou moeten aanpassen.....
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Je zou eens kunnen kijken of systeem goed luchtvrij is en of de druk juist is.
Een dT van 7 is prima, je zou nog naar 5-6 kunnen gaan, maar dat zal niet zo heel veel meer uit mogen maken.
Wat doet de temperatuur op je collectoren met een beetje zon?
Hier is inmiddels vanmiddag ook de CV aangegaan, het huis stond al een tijdje rond de 20 graden.
Maar met het grauwe weer, zonder een zonnetje voelt het toch snel fris.
Half uurtje heeft de zonneboiler nog alles gegeven wat die had, daarna kwam de retour temperatuur boven die van de aanvoer van de buffer uit en ging de CV ondersteuning uit. (CV Taanvoer = 40 graden)
Toch nog 17 graden in totaal over de twee buffers verspreid af kunnen geven aan het CV circuit.
Dat is omgerekend toch weer een kleine 4,5 kWh wat gelijk staat aan een half kuub gas.
Het blijft mooi om te zien, lampje van warmtevraag gaat branden, CV pomp gaat lopen en blijft in "Temperatuur bereikt" hangen, helaas na een half uur dan toch over met de pret. Maar inmiddels is het huis alweer op temperatuur.
Vooruitzichten voor maandag en dinsdag zien er goed uit qua zon, even afwachten wat de boilers doen.
Gevoelsmatig wil ik daarom voor vacuumbuizen gaan. Daarmee wil ik de een (atlantic?) warmtepompboiler een duw in de rug geven. Die mag de gasketel ondersteunen totdat die kapot gaat, dan komt er een l/l en l/w oplossing.
Op en aanmerkingen zijn welkom

Wise enough to play the fool
Serieuze vraag : Waarom niet (extra) pv daar neerleggen om de wpb te voeden?teacher schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:49:
In het kader van durf te vragen: ik heb op mijn platte dak nog een stukje van plm 120cm bij 380cm over. Het plan is om dat te vullen met collectorpanelen. Dat zal alleen plat / bijna plat komen te liggen.
Gevoelsmatig wil ik daarom voor vacuumbuizen gaan. Daarmee wil ik de een (atlantic?) warmtepompboiler een duw in de rug geven. Die mag de gasketel ondersteunen totdat die kapot gaat, dan komt er een l/l en l/w oplossing.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Prima vraag! Ik heb op mn platte dak oost/west opstelling. In de breedte die ik heb kan ik niet meer fatsoenlijk een paneel kwijt (met wat mitsen en maren zou ik twee keer west kunnen, maar zit ik met een open achterkant, schaduwwerking en mn omvormer zit vol). Dat zou dus een optie kunnen worden als het zonnecollectorenplan niet haalbaar is.Atomic2005 schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:09:
[...]
Serieuze vraag : Waarom niet (extra) pv daar neerleggen om de wpb te voeden?
Wise enough to play the fool
Op het moment dat je CV ketel stuk gaat heb je geen tijd meer om de installatie van een WP te regelen .... de partner wil nog steeds onder de douche en waarschijnlijk vriest het (murphy) .... Voor dat jij voor elkaar hebt om de juiste WP (zonder overhaaste beslissingen te nemen) te kiezen en geïnstalleerd te krijgen ben je dus te laat en hangt er weer een CV ketel.teacher schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:49:
In het kader van durf te vragen: ik heb op mijn platte dak nog een stukje van plm 120cm bij 380cm over. Het plan is om dat te vullen met collectorpanelen. Dat zal alleen plat / bijna plat komen te liggen.
Gevoelsmatig wil ik daarom voor vacuümbuizen gaan. Daarmee wil ik de een (atlantic?) warmtepompboiler een duw in de rug geven. Die mag de gasketel ondersteunen totdat die kapot gaat, dan komt er een l/l en l/w oplossing.
Ik zou dus gewoon zodra je de middelen hebt en weet wat je wil de CV eruit gooien en de WP erin, gepland, ook beter voor het klimaat.
Mogelijk dat je nog iemand een plezier kan doe met je oude CV ketel die minder handig bezig was en nog even een andere ketel moet hebben....
Daarnaast Vacuümbuizen zijn leuk maar doe plat bijna niks in de winter. En in de zomer heb je er niet veel aan omdat je de (meeste) warmte niet nodig hebt. Gewoon PV erbij, daarmee je WPB voeden.
[ Voor 7% gewijzigd door WoudseHoeve op 24-09-2018 08:39 ]
opmerkelijk antwoord in een ZB-topic, van iemand die 120 HP heeftWoudseHoeve schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:37:
[...]
Daarnaast Vacuümbuizen zijn leuk maar doe plat bijna niks in de winter. En in de zomer heb je er niet veel aan omdat je de (meeste) warmte niet nodig hebt. Gewoon PV erbij, daarmee je WPB voeden.

ik heb overigens hetzelfde idee. ketel is nog goed, heb al ZB en wil de atlantic in gaan zetten met de al liggende HP, om later een WP te kopen en die erbij te zetten op het ZB vat wat ik nu heb.teacher schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:49:
e-boilertje er dan uit die ik nu heb...
[ Voor 51% gewijzigd door fabstar81 op 24-09-2018 08:55 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Een eerlijk antwoord. Voordeel van vacuumbuizen is dat ze rondom licht kunnen vangen. Maar als ze plat op het dak worden gelegd, je gelijk 30% van de lichtopbrengst wegneemt. In de winter hebben ze dan weinig voordeel t.o.v. vlakke platen.fabstar81 schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:52:
[...]
opmerkelijk antwoord in een ZB-topic, van iemand die 120 HP heeft![]()
Dit topic is gesloten.