Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 90 Laatste
Acties:
  • 615.408 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13-05 20:51
Rhaelak schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:07:
...
Ik heb onlangs gemeten hoeveel koud water er eerst uitkomt eer het water bij de vaatwasser beneden warm wordt en dat is ongeveer 2 liter. Het waterverbruikt per wasbeurt schijnt 10 liter te zijn. Ik zie wel een leuke besparing tegemoet. Niet mega natuurlijk, maar het scheelt weer wat Watt :P
Volgens Vitens gebruikt de gemiddelde moderne vaatwasser 15,8 liter per beurt, en een zuinige rond de 10 liter. Wasmachines gebruiken VEEL meer, dus daar ligt de meeste winst. Zeker als je wasmachine dichtbij je ketel/boiler zit denk ik.

Ze zeggen dat de vaat ook met 40 graden schoon wordt, tenzij je het laat aankoeken. Verderop schrijven ze dat je de machine alleen vol moet gebruiken om te besparen. Dat is bij ons niet elke dag. Dus koekt het aan en moettie op 70 graden om schoon te worden. Maar zo verbruik/verwarm ik wel wat minder water dan als ik hem dagelijks zou gebruiken. De spullen warm voorspoelen onder de kraan zou de eventuele besparing van de vaat doen op 40 graden nog verder onderuit halen...

Bronnen:
https://www.vitens.com/pe...f-de-vaatwasser-gebruiken
https://www.vitens.nl/ser...ater-gebruiken-we-per-dag

@mfmonkey jouw tip gaat bij mij niet op: het warme water uit de keukenkraan komt uit de combi-quooker (wat wel enorm scheelt in leidingafstand, cv/boiler hangt op 2e verdieping). Daarom was ik de spullen ook niet voor, ik veeg ze zoveel mogelijk af met de gebruikte servetten (en zelf eet ik m’n bord altijd leeg :p).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-07 09:32
Maar een moderne vaatwasser gebruikt zo 1 kwh per beurt dacht ik. Als hij zo weinig water gebruikt waar gaat dan de energie in zitten? Een wasmachine gebruikt minder geloof ik, 0,5 kwh oid.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 26-07-2018 17:04 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
@!null Mijn wasmachine gebruikt, die enkele keer dat ik niet voorverwarmd water voed dan, meer. 60 graden betekend 2 of 2,5kW (normaal of eco).
Een vaatwasser pompt ook nog heel veel water in de rondte, daar zit ook een paar watt in natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Laatst online: 08-07 09:06
@mfmonkey @Rhaelak Wij gaan uiteindelijk ook een quooker (combi|) nemen, en dan willen we die hotfillen door de zonneboiler. Vaatwasser staat ernaast dus dan kunnen we die met een mengventiel op 30 graden ofzo zetten. De buis naar de quooker willen we dan ook goed isoleren en apart aanleggen, zo heb je weinig warmteverliezen en legionella hoef je ook niet bang voor te zijn aangezien in de quooker kokend water zit.

@Christian M. We zijn nog niet aan het purren toegekomen. Eerst nog een paar andere dingen maar gok ergens volgende week. Ik zet er wel een paar plaatjes op als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:14
Helhond schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:55:
@kmf
Wij zijn nog met z'n tweeën dus de warm water afname ligt nog niet zo hoog.
De keuken wordt nog aangesloten zodra deze wordt vervangen, ook moet ik de wasmachine nog aansluiten, deze draait echter ook slechts om de dag. Ik moet nog een goede thermostaat (bad)kraan vinden waar je duidelijk 30, 40, 60 en 90 graden op kan aflezen. De WAF eist dat, anders is ze bang dat de kleding wordt gecremeerd in de wasmachine.
Als het goed is heb je bij de warmwater uitloop van het vat al een dergelijke kraan zitten toch? Het lijkt mij niet heel gezond dat je 60+ graden uit je warm water kraan laat lopen.

Ik gebruik zelf deze, hier kun je rustig 90 graden aanvoer op gooien, dat zou ik met een standaard thermostaat kraan niet doen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
adnanoner schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 21:31:
@mfmonkey @Rhaelak Wij gaan uiteindelijk ook een quooker (combi|) nemen, en dan willen we die hotfillen door de zonneboiler. Vaatwasser staat ernaast dus dan kunnen we die met een mengventiel op 30 graden ofzo zetten. De buis naar de quooker willen we dan ook goed isoleren en apart aanleggen, zo heb je weinig warmteverliezen en legionella hoef je ook niet bang voor te zijn aangezien in de quooker kokend water zit.
Waarom 30 graden? Is dat de temperatuur waarop de VW werkt? Als hij door de ZB gevoed wordt kun je er ook voor kiezen de kosten van een mengventiel te besparen en het water er met 60-65 graden in te laten lopen. De keren dat het VW gebruik betekend dat je toch net wel gas nodig bent voor de douche zullen nooit zoveel kosten als het mengventiel en de installatiekosten (indien geen uren toch nog klein materiaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-07 09:26
Appie Heijn schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:34:
[...]

Als het goed is heb je bij de warmwater uitloop van het vat al een dergelijke kraan zitten toch? Het lijkt mij niet heel gezond dat je 60+ graden uit je warm water kraan laat lopen.

Ik gebruik zelf deze, hier kun je rustig 90 graden aanvoer op gooien, dat zou ik met een standaard thermostaat kraan niet doen.
Ik heb gewoon een Duco solar bij m'n buffers zitten die op ±45 graden staan ingesteld.
Voor de wasmachine wil ik een 12mm leiding aftakken bij de buffer (er zit al een 15mm T-stuk met nu nog een 12mm afgedopte aftakking) Het leidingwerk zal ongeveer 5 meter worden naar de kamer er naast. Dan zit je op ongeveer 0,4 liter wat er in die leiding aan water staat. Bij de wasmachine wil ik dan graag een mengkraan die tot 90 graden zou kunnen door laten.

Eigenlijk alles wat ik tegen kom stopt rond 50 of 60 graden, die Caleffi stopt ook al bij 67 graden. Op zich is die nog wel mooi, maar helaas is die rond de 130 euro. Mijn solar Duco mengventiel had ik voor 24 euro.

Maar een keer een wasje draaien op 80-90 graden moet toch ook direct van de tap mogelijk zijn? :+

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
mfmonkey schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 23:59:
[...]

Waarom 30 graden? Is dat de temperatuur waarop de VW werkt? Als hij door de ZB gevoed wordt kun je er ook voor kiezen de kosten van een mengventiel te besparen en het water er met 60-65 graden in te laten lopen. De keren dat het VW gebruik betekend dat je toch net wel gas nodig bent voor de douche zullen nooit zoveel kosten als het mengventiel en de installatiekosten (indien geen uren toch nog klein materiaal).
Fair enough, ik ga eens kijken wat het idd kost. Met de Quooker Combi zit ook een mengventiel dus zouden eventueel beetje kunnen spelen met de temperatuur van het warm water wat naar de keukenkraan gaat. Als we dat op 40 graden zetten hebben we geen extra mengventiel nodig.

We gaan overigens gasloos, dus naast de zonneboiler wordt de Elga vervangen met een Ecodan PUHZ-SW75YAA (we proberen zelfs nul op de meter te gaan mocht dat lukken met de VvE en zonnepanelqen. Amsterdam heeft een subsidie van €8000 daarvoor https://www.amsterdam.nl/...44BC-9D4E-D371CE0974B8%7D , €5000 voor gasloos).

Overigens, isoleren mensen hier buizen die naar de wasmachine gaan? Zou ook geen probleem moeten zijn met legionella toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Helhond schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:10:
[...]

Ik heb gewoon een Duco solar bij m'n buffers zitten die op ±45 graden staan ingesteld.
Voor de wasmachine wil ik een 12mm leiding aftakken bij de buffer (er zit al een 15mm T-stuk met nu nog een 12mm afgedopte aftakking) Het leidingwerk zal ongeveer 5 meter worden naar de kamer er naast. Dan zit je op ongeveer 0,4 liter wat er in die leiding aan water staat. Bij de wasmachine wil ik dan graag een mengkraan die tot 90 graden zou kunnen door laten.

Eigenlijk alles wat ik tegen kom stopt rond 50 of 60 graden, die Caleffi stopt ook al bij 67 graden. Op zich is die nog wel mooi, maar helaas is die rond de 130 euro. Mijn solar Duco mengventiel had ik voor 24 euro.

Maar een keer een wasje draaien op 80-90 graden moet toch ook direct van de tap mogelijk zijn? :+
Ah duidelijk, ik schrok al ;) Ik heb de calleffi voor 75 euro of zoiets gekocht. Werkt perfect.
adnanoner schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:17:
[...]

Overigens, isoleren mensen hier buizen die naar de wasmachine gaan? Zou ook geen probleem moeten zijn met legionella toch?
Naar mijn mening geen probleem, geen verneveling namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@mfmonkey

De hotfill (Das Vorschaltgerät für die Waschmachine) heb ik nu dik 2 jaar ofzo. Qua investering (iets van 200 euro) is het belachelijk duur, maar ach ik liet toen toch een ZB en PV installeren. Die 200 euro extra maakte ook niets meer uit.

Het scheelt zo'n 50% op het energieverbruik van een wasmachine, die inderdaad zo rond de 500 Watt per wasbeurt (30-40°C) zit. Dat is dus nu gehalveerd.

Met kleine kinderen in huis draai je nog al eens een wasje en zoals gezegd ook de vaatwasser draait overuren bij ons dus dan zijn het toch aardige besparingen bij elkaar op jaarbasis.

@Remmit

Wij laten de vaatwasser zelf bepalen hoe heet hij moet wassen (auto programma) en dat gaat erg goed. Er zit ook een knop op om de laatste 20-30 minuten naar 70°C te gaan voor het drogen, geloof ik.

Het leuke vind ik om te lezen in de handleiding van de vaatwasser dat het wordt aanbevolen om deze aan te sluiten op een warmwater kraan indien het warme water uit duurzamere bronnen wordt opgewekt dan d.m.v. het elektrisch verwarmingselement wat erin zit.

@adnanoner

Buizen zijn hier ook geïsoleerd die naar de wasmachine gaan. Geen probleem voor legionellagevaar.

Stel er zit legionella in, legionella is voor ons alleen gevaarlijk als het water verdampt, dan lift het beestje mee op het vocht in de lucht en adem je het in waardoor je ziek kan worden. Het water in een wasmachine wordt aan het eind van het programma weggepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
@Helhond kan je wasmachine die 90 graden wel aan? Ja, de trommel wel maar het watercircuit?

@adnanoner ik isoleer alle warmwater leidingen. De mate van doorstroming (dagelijks) zorgt dat er uberhaupt geen legionella kan groeien.

@Rhaelak hier ook 2 kleintjes dus ik ken het. Ik draai meer wasmachines in de week dan dat er dagen in zitten.
Maar jouw wasmachine verbruikt 500 watt of 0,5 kWh? 500 watt zou op zich kunnen, programma van meer dan 2 uren...
Handleiding van een willekeurige zanusi opgezocht
60 graden 1,58kWh
40 graden 0,74 kWh
30 graden 0,58 kWh

Eerlijk zeggen, ik heb een wat oudere machine... Zit dus voorbij de 2kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@mfmonkey Sorry, het verbruik is circa 0,5 kwh per wasbeurt zonder hotfill. Met hotfill krappe 50% minder. En het standaard kreukherstellende programma is 2 uur en 17 minuten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Rhaelak schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:07:
Ik heb een hotfill apparaat gekocht voor de wasmachine. Gewenste temperatuur instellen, op start drukken en wasmachine aanzetten. Werkt perfect.

Thermostaatkraan ertussen werkt net zo goed, is ook wat goedkoper.

Hetgeen ik al vanaf maart ofzo nog steeds wil doen is de vaatwasser aansluiten op de warmwater leiding. Aangezien de vaatwasser bij ons gemiddeld 10 x per week draait is dat een mooie manier om duurzaam opgewarmd water te gebruiken.

Ik heb onlangs gemeten hoeveel koud water er eerst uitkomt eer het water bij de vaatwasser beneden warm wordt en dat is ongeveer 2 liter. Het waterverbruikt per wasbeurt schijnt 10 liter te zijn. Ik zie wel een leuke besparing tegemoet. Niet mega natuurlijk, maar het scheelt weer wat Watt :P
meten is weten...

heb hele sheet met gegevens van wasmachine en vaatwasser.

bij ons was wasmachine op 40 graden, snelle programma keuze (halveert de tijd ongeveer) goed voor een 0,809 kWh. Na aansluiting hotfill (duco mengventiel op 35 graden ongeveer ervoor.) was dit teruggelopen naar ongeveer 0,2-0,5 kWh. Gemeten over 18 wasbeurten kwam ik op een besparing van 53%.

v.w.b. de vaatwasser is dit ingewikkelder. De vaatwasser haalt hotfill uit de zonneboiler maar dan wel over een meter of 5-8 leiding. bovendien wil hij wanneer de zonneboiler niet op temperatuur is, ook nog gas verbruiken. Dat laatste heb ik middels een schakeling uitgeschakeld, want als vaatwasser aanging, schakelde ik de brander van de CV uit. Ging vrouwlief dan in de winter douchen en ZB was niet op temperatuur, was er koude douche. niet ideaal, maar goed. Mede door de lange leidingen (eventueel gasverbruik niet eens meegerekend) kwam ik bij de vaatwasser gemeten over 14 wasbeurten op een besparing van 7,7%.

Voorheen 1,257 kWh, naderhand tussen de 0,9 en 1,215 kWh. niet bijzonder veel dus....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@fabstar81

Ik vermoed dat bij ons best wel wat te halen valt met de vaatwasser om deze te hotfillen. Zoals eerder vermeld is de eerste 2 liter koud voordat het warm wordt. Iedere graad warmer water daarna is winst. Toch maar binnenkort de zaag in de WW leiding onder het keukenblok en een T-stukje erop zetten. Maar eerst via de youless een paar vaatwasserbeurten meten om het verschil duidelijk te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Rhaelak hoe is het nu dan? waarom moet je nog gaan zagen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@fabstar81 het is al weer 2 jaar geleden dat ik voor het laatst onder de wasbak lag. Maar de ww leiding is aangesloten op de mengkraan in de keuken. Vanaf de ww leiding zal ik een aftakking moeten maken richting de vaatwasser en deze erop aan sluiten.

Eigenlijk een klusje van niks, maar ja zo veel andere dingen die er ook moeten gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
mfmonkey schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:17:
@Helhond kan je wasmachine die 90 graden wel aan? Ja, de trommel wel maar het watercircuit?
Nu je het zegt, ik denk het eigenlijk niet :P
Misschien toch maar voor max. 60 graden gaan.

Heb het in ieder geval niet kunnen vinden in de handleiding van onze wasmachine.

[ Voor 12% gewijzigd door Helhond op 28-07-2018 11:42 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Als ik het goed heb zal de thermisophon werking niet zo groot zijn bij ons. Het hoogste punt van de heat pipes, zit ongeveer 1.5 meter hoger dan het hoogste punt van het spiraal. Dus wellicht dat ik er met een lus al ben? Misschien nog een keerklep erbij?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Helhond schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:40:
[...]

Nu je het zegt, ik denk het eigenlijk niet :P
Misschien toch maar voor max. 60 graden gaan.

Heb het in ieder geval niet kunnen vinden in de handleiding van onze wasmachine.
Mag niet meer zijn als 60 graden zijn bij de meeste wasmachines. In de handleiding van mijn Allwater machine (die er voor gemaakt is) staat het volgende:

Warm water
– Een ideale temperatuur is 55 °C. De
temperatuur mag niet boven 60 °C
komen. Als de temperatuur hoger is
dan 60 °C, raadpleeg dan uw installateur.
adnanoner schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:06:
Als ik het goed heb zal de thermisophon werking niet zo groot zijn bij ons. Het hoogste punt van de heat pipes, zit ongeveer 1.5 meter hoger dan het hoogste punt van het spiraal. Dus wellicht dat ik er met een lus al ben? Misschien nog een keerklep erbij?
De hoogte was bij mij 2.5 meter en een lus was niet voldoende. Ik zou voor een keerklep gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
-SimJoc- schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:45:
De hoogte was bij mij 2.5 meter en een lus was niet voldoende. Ik zou voor een keerklep gaan.
Heb je er nog steeds last van of heb je inmiddels een aanpassing gemaakt? Denk je dat een keerklep voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Na een valse start met verkeerde metingen heb ik een weekje met de juiste settings gedraait (oude data zijn ook gecorrigeerd) en kom ik weer met mijn conclusie voor mijn situatie

Hele verhaal hier
Mijn 27 300wp-zonnepanelen hebben gemiddeld 40kWh opgewekt (mijn record is trouwens 45kWh, maar dat is niet tijdens de hittegolf-periode te bereiken vanwege de warmte).

Dat is dus ongeveer 1,5kWh per zonnepaneel. (1paneel, welke naast de heatpipes is geplaatst, ook richting op het zuiden, had volgens de solaredge dashboard maar 1,3kWh opgewekt. Maar we ronden maar af naar boven)

Zal ik dus de zonneboiler inwisselen voor een extra zonnepaneel en het opgewekte elektriciteit gebruiken om met een warmtepomp het buffervat te verwarmen, dan moet de warmtepomp wel met een COP van 6,7 werken. Zo efficient werkt een warmtepomp ook weer niet, en die zal nooit de temperaturen bereiken welke de zonneboiler kan opwarmen (70+ graden).
Hoe zit het met andere zonneboilerbezitters hier eigenlijk? is een PV voor jou beter dan een zonneboiler?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Nee PV is hier ook niet beter dan een ZB. Het argument dat je een (giga) overschot aan warmte hebt in de zomer gaat ook niet op. Stagnatie moet je trachten te minimaliseren in je ontwerp. Als je ieder dag om 12 uur in stagnatie zit dan is je installatie veel te groot of je neemt veel te weinig warmte af.

Uiteraard staat de ZB zo nu en dan met een hoop zonnige dagen achterelkaar in stagnatie of komt daar in de buurt van. Beetje warmte affakkelen en hij draait door of je laat hem in stagnatie gaan. Uiteraard verspil je dan opwek of je wekt helemaal niets op maar ik vind dat geen sterk argument in het voordeel van PV.

PV is vooral erg leuk nu je nog 1 op 1 mag salderen. Op het moment dat de terugleversubsidie een feit is wordt dat boekhoudkundige plaatje anders en zal de opwek van thermal solar meer in de belangstelling komen.

Ik verwacht echter ook dat elektrische boilers dan ineens populairder worden omdat mensen zo veel mogelijk van hun eigen opwek direct willen gebruiken c.q. opslaan. En wat is nou efficiënter een ZB of 100% electrische boiler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
adnanoner schreef op zondag 29 juli 2018 @ 22:54:
[...]

Heb je er nog steeds last van of heb je inmiddels een aanpassing gemaakt? Denk je dat een keerklep voldoende is?
Wegens verhuizing heb ik alles gedemonteerd. Volgende systeem word waarschijnlijk een leegloop systeem. Een keerklep moet voldoende zijn, let wel op dat je er een koopt die tegen de hoge temperaturen bestand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10-2024
Hey allemaal,

Na aankoop van een nieuwe woning zijn we druk aan het verbouwen. Mijn idee is om het gelijk goed te doen dus naast alles isoleren en het plaatsen van vloerverwarming, ook gelijk investeren in een warmtepomp en zonneboiler.

Nu heb ik de laatste tig pagina's hier al doorgelezen en ben ik ook netjes vanaf het begin aan het ploegen door dit draadje.
Het idee dat ik nu voor ogen heb is CV en SWW in aparte boilers te doen, zodat in de winter het SWW wat sneller opwarmt via de zonneboiler.

Mijn vraag hier of dit nu een handig uitgangspunt is voor een huishouden van 2 personen (ooit uitbreiding). Ik zat te denken aan 2 boilers (waarvan 1 wellicht liggend ivm beschikbare ruimte) van rond de 200/250 liter.
Overigens wil ik voor SWW ook een doorstroomverwarmer er bij zetten voor de zekerheid (WAF) en het warm water in de keuken komt van de quooker.
Het aantal heatpipes zal afhangen van wat er op het dak past (6m breed) maar ergens tussen de 48 en 72 gaat het worden.

Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@sanderovich
Ik wil het feestje niet verpesten, maar een zonnecollector doet in de winter ook weinig. (net als zonnepanelen).
Ik zou het combineren in 1 vat.
Dus bijvoorbeeld een hellmann FSK hygiene-buffervat + doorstromer+WP
(en zonnecollectoren is dan leuk voor "erbij")

Of de goedkoopste optie: Monobloc Panasonic (UK) en een atlantic explorer 3 (wp boiler - belgie)
Die WP boiler heeft dan eventueel een zonneboiler spiraal...

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2018 19:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
Oh, ik weet dat een zonneboiler in de winter weinig doet, maar áls er wat geproduceerd wordt lijkt het me fijner als hij maar 200 liter op hoeft te warmen ipv 400 liter.

Trouwens vergeten te vermelden dat het dak pal op zuid ligt.

De warmtepomp wordt inderdaad een Monobloc Panasonic uit de UK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@sanderovich is het een plat dak zodat de heatpipes vanaf de ochtend al zonlicht kan oppakken, of een schuin dak waardoor er pas vanaf 11 uur de opwarming begint?

Voordeel van 2 kleinere vaten is dat in de winter 1 vat afgesloten kan worden zodat 48 panelen 200 liter hoeft te verwarmen. Veel grotere kans dat je dan bruikbare SWW-temperatuur kan krijgen. In de zomer dan de 2e vat erbij.
Maar dat gaat je wel geld kosten met bijbehorende TVT.

Ik zou dan idd kiezen voor een warmteboiler erbij met extra panelen. Met subsidie valt het heel erg mee. Dan nog 1 vat van 200 voor de warmtepomp.

Het probleem is: je zonneboiler is een custom systeem. Nogal een probleem om subsidie voor te krijgen denk ik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
Het is een schuin dak, zou eens moeten kijken vanaf hoe laat de zon er op komt.

Mijn vriendin vindt pv op het dak erg lelijk, dus ik denk niet dat ik die er door ga krijgen, zeker niet als de Panasonic ook nog in de tuin tegen de uitbouw komt. (Dat wordt met frisse tegenzin geaccepteerd omdat het de enige plek is en warme voeten in de winter oplevert)
Heatpipes ben ik nu langzaam er in aan het weken.
TVT vind ik minder interessant als ik de ISDE subsidie kan krijgen.

Mijn plan qua subsidie is om 2 aparte sets te kopen met beide collectoren en een buffervat. Dat monteren en subsidie aanvragen. Hoe dat de details dan uiteindelijk aan elkaar komen als de subsidie uitgekeerd is lijkt me niet meer de zaak van het RVO.

Is het overigens nog iemand gelukt om na de eis "deskundige installatie" zelf te monteren en subsidie te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sanderovich
Er zijn best mooie PV panelen tegenwoordig hoor.
dabutcha76 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Kan je de Panasonic niet "op" de uitbouw kwijt?
In het l/w warmtepomp topic zijn er al een aantal doe-het-zelvers metsubsidie.
Daar ff navragen... en iemand taggen kan ook nog. Dan weet diegene, dat je op hem gereageerd heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2018 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kmf schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:22:
@sanderovich is het een plat dak zodat de heatpipes vanaf de ochtend al zonlicht kan oppakken, of een schuin dak waardoor er pas vanaf 11 uur de opwarming begint?

Voordeel van 2 kleinere vaten is dat in de winter 1 vat afgesloten kan worden zodat 48 panelen 200 liter hoeft te verwarmen. Veel grotere kans dat je dan bruikbare SWW-temperatuur kan krijgen. In de zomer dan de 2e vat erbij.
Maar dat gaat je wel geld kosten met bijbehorende TVT.

Ik zou dan idd kiezen voor een warmteboiler erbij met extra panelen. Met subsidie valt het heel erg mee. Dan nog 1 vat van 200 voor de warmtepomp.

Het probleem is: je zonneboiler is een custom systeem. Nogal een probleem om subsidie voor te krijgen denk ik.
ALs het een hygienevat is, en de ZB zit ook een op een spiraal, is er dus geen stroming om de gelaagdheid te verpesten. Je kunt dan effectief in de winter enkel de bovenste 'laag' van het vat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
sanderovich schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:19:
Is het overigens nog iemand gelukt om na de eis "deskundige installatie" zelf te monteren en subsidie te krijgen?
Ja, ik.
Maar dit staat ook in de meer recente posts van dit topic. Eerst meld ik dat ik het RVO gevraagd heb hoe en wat met later hun antwoord. En inmiddels is de subsidie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

bbbrumbrum schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 08:27:
[...]

ALs het een hygienevat is, en de ZB zit ook een op een spiraal, is er dus geen stroming om de gelaagdheid te verpesten. Je kunt dan effectief in de winter enkel de bovenste 'laag' van het vat gebruiken.
Ik zie niet wat het probleem daarbij is? Als de bovenste laag net zo warm(koud) is ala de onderste laag, dan verplaatst er wel warmte naar boven.

Maar juist bij een hygiëneboiler is er wel stroming als de Cv aan staat. Cv water gaat er immers doorheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:09
sanderovich schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 00:19:
Het is een schuin dak, zou eens moeten kijken vanaf hoe laat de zon er op komt.

Mijn vriendin vindt pv op het dak erg lelijk, dus ik denk niet dat ik die er door ga krijgen, zeker niet als de Panasonic ook nog in de tuin tegen de uitbouw komt. (Dat wordt met frisse tegenzin geaccepteerd omdat het de enige plek is en warme voeten in de winter oplevert)
Heatpipes ben ik nu langzaam er in aan het weken.
TVT vind ik minder interessant als ik de ISDE subsidie kan krijgen.

Mijn plan qua subsidie is om 2 aparte sets te kopen met beide collectoren en een buffervat. Dat monteren en subsidie aanvragen. Hoe dat de details dan uiteindelijk aan elkaar komen als de subsidie uitgekeerd is lijkt me niet meer de zaak van het RVO.

Zelf WP (monoblock) aangelegd. Ik heb middels foto’s van het elektra- en leidingwerk en een uitgebreide brief laten zien en gemotiveerd dat de warmtepomp deskundig geïnstalleerd is. Vier weken later werd de subsidie toegekend.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderovich
Fijn dat het subsidieaanvragen nog gewoon redelijk te doen is tegenwoordig. Voor de warmtepomp heb ik al een installateur die wel een monteur langs wil laten komen om hem officieel "te controleren en in bedrijf te stellen" dus daar maakte ik me ook geen zorgen over.

@AUijtdehaag Ja, ik had enorm graag mijn WP daar gehad, dat was ook plan A. Echter beginnen de ramen op 70 cm boven het platdak en de WP is met steunen en ballast ruim een meter hoog. Dan komt hij of pal voor ons eigen slaapkamerraam (wat nooit gaat gebeuren), of voor een kleine kamer daarnaast. Probleem daarvan is dat hij dan praktisch naast het bed van de buurvrouw staat en die heeft enkel glas...

Mijn issue met PV op het dak is dat ik die eventueel ook nog ergens anders neer zou kunnen mettertijd. Het dak van de schuur bijvoorbeeld. Sterker nog, je hebt ook van die initiatieven dat je dat zelfs heel ergens anders kan hebben dan je eigen perceel. Zeker met het afschaffen van de salderingsregeling lijkt me PV dan minder interessant te worden. Natuurlijk kan ik dan overdag mijn PV in mijn warm water bufferen, maar dat heeft toch ergens een einde.
Echt warm water opwekken zoals met zonnecollectoren op het dak, kan nooit echt decentraal en kan alleen maar op mijn dak. Naast de buffervaten, die weer boven de badkamer staan.
Verder meen ik ergens hierboven toch gelezen te hebben dat iemand heel enthousiast riep dat de zonnecollectoren meer opgewekt hadden dan PV?

@kmf @bbbrumbrum Voor het SWW wilde ik inderdaad een hygiëne boiler ivm het verkleinen van de legionella kans. Maar omdat ik dus CV en SWW gescheiden wil houden krijg ik zover ik nu kan zien 2 boiler vaten met "dood" water wat alleen gebruikt wordt om warmte in op te slaan maar zelf niet gebruikt wordt. De meeste sets die je kan kopen van >200 L hebben namelijk al snel 2 spiralen, dan lijkt me (zonder echte argumenten eigenlijk...) het makkelijker om de CV door een spiraal te laten verwarmen.

@mfmonkey Ah ik zie het, heb ik overheen gelezen blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sanderovich
Je kan met PV stroom opwekken en (in de toekomst) opslaan, om de nacht door te komen met eigen opwek, zonder het net te belasten.
Wat je teveel opwekt lever je terug en krijg je ook geld voor (en geen straf)
In de zomer is dat veel teveel opwek en in de winter veel te weinig.

Zo ook een zonnecollector. Zomer teveel en winter te weinig.
Maar die levert geen geld op. Enkel warm water. Je kan het niet terugleveren naar het net. En staat heet te wezen op je zolder....
Ik heb een 450 ltr buffervat op zolder staan. Bij wijze van proef deze eens op zonnestroom met de l/w warmtepomp naar de 55 graden gebracht. Het werd me toch een partij warm op zolder... (die zolder die ook nog eens goed geisoleerd is)
Ik moet er niet aan denken dat ik daar 450 ltr op 80 graden heb staan..... Daar ben ik dan heel snel klaar mee, met die hitte in mijn huis.... Die ook weer teruggekoeld moet worden door de l/w warmtepomp.
Want ik koel daar ook mijn huis mee. (=in stand houden van ruimte temperatuur, anders zou het doorschieten)

Nee, laat mij maar gewoon terugleveren. Al is het maar 8 ct... (gaat toch weer van de uiteindelijke energierekening af)
Buffervat op 31 graden (cv temperatuur) en de hygienespiraal + douchewtw + doorstromer, doet het laatste restje voor tapwater.

Maar doe lekker je ding... (het is niet mijn bedoeling telkens dit topic te vervuilen)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2018 19:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• adnanoner
Zo de buizen zijn helemaal ingepurt. Ze zitten uiteindelijk in een mutliplex bekisting, die is ingepurt met 2 componenten PU schuim (paar plekken aan de zijkant valsgespeeld met rest pirplaten die we nog hadden). Hierna hebben we het geheel afgedekt met anti-woekerfolie die we nog over hadden van de bamboe, ter extra bescherming voor water. We hebben uiteindelijk een heel diep gat gegraven onder onze fundering door en zijn zo bij de kruipruimte gekomen. Omdat we niet bij de kruipruimte van de uitbouw konden komen hebben we met een electrabuisje en trektouw het buisje door de uitbouw geschoven (4 meter) en vervolgens hierna de geisoleerde dn16 buizen erdoorheen getrokken. Is uiteindelijk helemaal gelukt 8).

Helaas koste het wel 10 busjes pur :+. Het stuk in de kruipruimte willen we later nog over de tijd naisoleren met piepschuim resten. We hebben binnenkort bijna alles binnen voor de zonneboiler (wacht nog op een expansievat en Resol VA32-DN32 3-wegklep van solardirekt24.de ). Onze warmtepomp is inmiddels ook binnen (PUHZ-SW75YAA). Dus nu nog alle persfittingen bestellen voor het leidingwerk, alles wat we zelf kunnen aanleggen aansluiten en dan wachten totdat @koevlaas2 de warmtepomp komt aansluiten en de zonneboiler vult :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JHIfVacJZ0rPy7ugRZeUaCcs/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ivW3EUW98XGFAKqICqJmMaPv/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xU2DtI0jS3WWvLHd5r0FtDFh/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mfmonkey schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:57:
[...]

Ja, ik.
Maar dit staat ook in de meer recente posts van dit topic. Eerst meld ik dat ik het RVO gevraagd heb hoe en wat met later hun antwoord. En inmiddels is de subsidie ontvangen.
Is jouw installatie een "standaard" installatie met bestaande meldcode? Of een custom installatie met verschillende vaten en apparatuur? Hoe heb je dan het verwachte opwek berekend die je nodig hebt voor de subsidie?
adnanoner schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:28: Dus nu nog alle persfittingen bestellen voor het leidingwerk, alles wat we zelf kunnen aanleggen aansluiten en dan wachten totdat @koevlaas2 de warmtepomp komt aansluiten en de zonneboiler vult :).
Mooi stukje graafwerk ;)
Maar de zonneboiler kan je zelf toch ook vullen?

Ik had laatst nog een discussie met m'n werkgever (die een WW warmtepomp heeft). Zijn stelling: als er leidingen in de grond gegraven moet worden, dan kan je net zo goed 1 meter diep graven en de leidingen ongeisoleerd daar zetten.

Dan maak je gebruik van de grondwarmte in de winter.

[ Voor 40% gewijzigd door kmf op 07-08-2018 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:32:
[...]

Is jouw installatie een "standaard" installatie met bestaande meldcode? Of een custom installatie met verschillende vaten en apparatuur? Hoe heb je dan het verwachte opwek berekend die je nodig hebt voor de subsidie?
Het zelf installeren ging om een bestaande code.
Ik heb thuis wel een custom set waarbij ik toenertijd gewokn alle documenten heb aangeleverd gekregen. Deze heb ik ingedient en 12 weken later had ik 1600 euro binnen
Mooi stukje graafwerk ;)

Ik had laatst nog een discussie met m'n werkgever (die een WW warmtepomp heeft). Zijn stelling: als er leidingen in de grond gegraven moet worden, dan kan je net zo goed 1 meter diep graven en de leidingen ongeisoleerd daar zetten.

Hoe warm zou de grond daar zijn?
Ik denk namelijk dat je proceswater al snel warmer is dan de grondtemperatuur, ook in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Zonneboiler affakkelen.

Er is vaker over dit onderwerp gediscussieerd. Ik heb een groot aantal vacuümbuizen gebruik. De overtollige warmte gaat normaal gesproken in een zwembad. Echter, de absurde aantal zonne-uren afgelopen weken brengt het zwembadwater op een kritische temperatuur, zodat je van het water niet meer afkoelt en het water voor het polyester bad te warm wordt. Een deel van de collectoren is met met kleden afgedekt, maar dat is geen structurele oplossing. Bij langdurige afwezigheid in de vakantie is er niemand die het zwembad openmaakt of kleden op de collectoren legt.
Mijn idee is om een deel van de collectoren (60 vacuümbuizen) af te fakkelen.

Mijn concrete vraag is wat kan ik daar voor gebruiken? In de zonneboiler leidingen zit glycol. Een conventionele radiator (grote inhoud) is daarom geen optie. Ik heb nog een nieuwe oliekoeler van een auto liggen, maar twijfel of die zonder actieve koeling de warmte voldoende kan afvoeren.
Iemand suggesties?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-07 11:28
pleio65 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:33:
Zonneboiler affakkelen.

Er is vaker over dit onderwerp gediscussieerd. Ik heb een groot aantal vacuümbuizen gebruik. De overtollige warmte gaat normaal gesproken in een zwembad. Echter, de absurde aantal zonne-uren afgelopen weken brengt het zwembadwater op een kritische temperatuur, zodat je van het water niet meer afkoelt en het water voor het polyester bad te warm wordt. Een deel van de collectoren is met met kleden afgedekt, maar dat is geen structurele oplossing. Bij langdurige afwezigheid in de vakantie is er niemand die het zwembad openmaakt of kleden op de collectoren legt.
Mijn idee is om een deel van de collectoren (60 vacuümbuizen) af te fakkelen.

Mijn concrete vraag is wat kan ik daar voor gebruiken? In de zonneboiler leidingen zit glycol. Een conventionele radiator (grote inhoud) is daarom geen optie. Ik heb nog een nieuwe oliekoeler van een auto liggen, maar twijfel of die zonder actieve koeling de warmte voldoende kan afvoeren.
Iemand suggesties?
Ik gebruik de buiten unit van een airco Compressor er uit, fan blijft er in.
Wel problemen met de 3 weg klep, die kan niet tegen erg heet glycol.....
Je kan je ook afsluiten en in stagnatie laten gaan met een goed expansie vat.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
WoudseHoeve schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:36:
[...]

Ik gebruik de buiten unit van een airco Compressor er uit, fan blijft er in.
Wel problemen met de 3 weg klep, die kan niet tegen erg heet glycol.....
Je kan je ook afsluiten en in stagnatie laten gaan met een goed expansie vat.
@WoudseHoeve
Stagnatie is niet wat ik wil. Aan een airco buitenuit had ik nog niet gedacht. Ergens een tweede hands of defect exemplaar zien te regelen.Glycol wordt max 80 graden heb ik gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ik heb iets gelezen van iemand die een buizenstel had gemaakt waar ie zonneboiler water doorheen ka. jassen. hierop doet ie haardhout zodat deze hiermee kan drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Laatst online: 14-07 22:52
pleio65 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:33:
Zonneboiler affakkelen.
[...]
Mijn concrete vraag is wat kan ik daar voor gebruiken? In de zonneboiler leidingen zit glycol. Een conventionele radiator (grote inhoud) is daarom geen optie.
Iemand suggesties?
Ik heb zelf nog geen zonneboiler, maar ik lees al mee. Ik dacht er aan om enkele oude radiatoren te plaatsen buiten (eigenlijk in de kruipkelder naast de opening naar de tuin). Maar in plaats van er rechtstreeks glycol door te laten stromen zou ik voor deze affakkelradiatoren een extra groep aanmaken op vloerverwarming met stelventielen. Dan stroomt er gewoon radiatorwater door en kan je de pomp van de vloerverwarming gebruiken. Alle andere stelventielen moet je dan wel sluiten, of je hele woning is een sauna. :+ Ik weet wel niet hoe groot de radiator(en) moet(en) zijn om voldoende kunnen af te fakkelen. Desnoods kan er nog een ventilator op gericht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

waarom willen jullie allemaal dan overdimensioneren? als je 1:10 aanhoudt voor heatpipes, dan zal er echt niet zo vaak stagnatie zijn bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 11:12
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:18:

Maar die levert geen geld op. Enkel warm water. Je kan het niet terugleveren naar het net. En staat heet te wezen op je zolder....
Ik heb een 450 ltr buffervat op zolder staan. Bij wijze van proef deze eens op zonnestroom met de l/w warmtepomp naar de 55 graden gebracht. Het werd me toch een partij warm op zolder... (die zolder die ook nog eens goed geisoleerd is)
Ik moet er niet aan denken dat ik daar 450 ltr op 80 graden heb staan..... Daar ben ik dan heel snel klaar mee, met die hitte in mijn huis.... Die ook weer teruggekoeld moet worden door de l/w warmtepomp.
Want ik koel daar ook mijn huis mee. (=in stand houden van ruimte temperatuur, anders zou het doorschieten)
Ik kan je wel vertellen dat 800 liter op 80 graden de vloer erboven verwarmt... de badkamer heeft dus in de zomer een warmere vloer dan in de winter. In de bijkeuken valt de temperatuur nog wel mee, omdat de koeling via de w/w wp daar begint, dus er relatief veel koud water door dat stukje vloer gaat.
Toen ik vorige jaar tijdelijk niet koelde, liep het fors op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfmonkey
Het overschot probleem kun je zonder extremen al een klein beetje inperken.
Inschakeltemperatuur verhogen, dT verhogen, isolatiejasje van de pomp af halen.
kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 21:57:
waarom willen jullie allemaal dan overdimensioneren? als je 1:10 aanhoudt voor heatpipes, dan zal er echt niet zo vaak stagnatie zijn bij normaal gebruik.
Omdat ik de winter mijn kleine boiler (1 van de 2) nu niet onder de 28 graden heb gezien afgelopen winter. Vraag me af of je dit met 1:10 ook zou hebben. Ik heb 90 buizen (oost-west) op 150 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 19:18:
@sanderovich
Je kan met PV stroom opwekken en (in de toekomst) opslaan, om de nacht door te komen met eigen opwek, zonder het net te belasten.
Wat je teveel opwekt lever je terug en krijg je ook geld voor (en geen straf)
In de zomer is dat veel teveel opwek en in de winter veel te weinig.

Nee, laat mij maar gewoon terugleveren. Al is het maar 8 ct... (gaat toch weer van de uiteindelijke energierekening af)
Buffervat op 31 graden (cv temperatuur) en de hygienespiraal + douchewtw + doorstromer, doet het laatste restje voor tapwater.

Maar doe lekker je ding... (het is niet mijn bedoeling telkens dit topic te vervuilen)
Vorig jaar stond ik voor dezelfde keus, aan het rekenen gegaan en ben uiteindelijk voor de l/w warmtepomp + extra pv-panelen optie gegaan. Zowel financieel als energetisch interessanter dan een deel van het dak inzetten voor vacuumbuizen, wat hier heel simpel te realiseren zou zijn geweest (leidingen liggen in de buurt, had zo af kunnen takken). Daarnaast is het overtollige vermogen nuttiger in te zetten dan een stagnerende boiler (waar ik om de verwarming te voeden last van zou krijgen i.v.m. moeten overdimensioneren van de zonnecollector voor de wintermaanden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
pleio65 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:44:
[...]
@WoudseHoeve
Stagnatie is niet wat ik wil. Aan een airco buitenuit had ik nog niet gedacht. Ergens een tweede hands of defect exemplaar zien te regelen.Glycol wordt max 80 graden heb ik gemeten.
Om je boiler naar de 85 graden te krijgen zal je echt iets van 95 graden krijgen.....
En als er iets fout gaat kan het ook zo naar de 200, dan wil je niet dat je pomp nog draait.....

Ik heb via marktplaats een tweede hands gekocht. Ik fakkel daar 16m2 (16kW?) aan heatpipes mee af.

Het nadeel van stagnatie is dat zodra hij stagneert (200+ graden) je de pomp niet meer aan kan zetten om een temperatuur daling in je boiler op te vangen. 200+ graden door je systeem is niet leuk en het is deels gas.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
@WoudseHoeve

Boilervat laat ik niet warmer dan 61 graden worden. Bij verwarming warmtewisselaar zwembad wordt de collector temperatuur max. 80 graden.

Het is inderdaad verstandig om de capaciteit van de collectoren op de boiler inhoud af te stemmen. Verhouding buizen aantal m3 water klopt wel. Voor het verwarmen van het huis van ongeveer oktober t/m begin april heb ik de buizen echt wel nodig.

Zoals eerder is gezegd: in de winter heb je te weinig en in de zomer te veel. In de afgelopen weken kreeg kregen de collectoren 22.000 liter zwembadwater aan de kook, terwijl dat water juist ook voor het affakkelen bedoeld is. Het waren extreme weken, maar toch. Ik ben er niet gelukkig mee.

Warmte in de lucht affakkelen is eigenlijk zonde. Ik had deze liever ergens in de grond opgeslagen. In een ondergrondse 30.000 liter tank of dmv warmtelussen of - korven in de grond. Al deze opties heb ik serieus overwogen toen ik mij voor een warmtepomp aan het oriënteren was. Droog zandgrond is voor warmteopslag niet geschikt en de warmteopslag capaciteit van een ondergrondse tank is ook beperkt. In mijn situatie gaat het om affakkelen bij extreme weersomstandigheden. Een buiten airco-unit is compact en kost weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
@pleio65

Waarom laat je je boiler maar 61 graden worden? Verhoog dat eerst eens tot minstens 80 of 85 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Rhaelak schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 08:56:
@pleio65

Waarom laat je je boiler maar 61 graden worden? Verhoog dat eerst eens tot minstens 80 of 85 graden.
@Rhaelak

Met het verhogen van de boilertemperatuur schiet ik niet zo veel mee op. Bij een volle zomerse zon wordt 1000 liter in iets meer dan een halve dag 20 graden verwarmd. Dat warme water verbruiken wij nooit op 1 dag. Nu verbruiken wij ongeveer 8 graden per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
kmf schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:32:
[...]
Mooi stukje graafwerk ;)

Thanks, was veel werk. Ja zonneboiler kunnen we ook zelf vullen, maar voor de subsidie is het makkelijker als die wordt gevuld :D. We willen eigenlijk ook het CV werk voor de warmtepomp zelf doen alleen ik kan geen goedkope pijpenbuiger vinden van 28mm, die zijn allemaal €150+ :+

Wat betreft grondwarmte is de discussie volgens mij beetje parrallel gevoerd ook op het l/w warmtepomp forum. Ik denk dat het vrij koud is 1 a 2 meter onder de grond in de winter (zeg zo een 8 graden). Ik gok dat we een rc van 2 hebben bereikt met dit truucje en dat is toch wel een stuk beter dan de "warmte" van de grond gebruiken. De lambda waarde van zand is ook niet zo bijster laag dus je verliest over een groot oppervlak warmte. Droog zand heeft een lambda van 0.8 W/(m•K) en nat zand een lambda van 1.4 W/(m•K). Door de buizen 80 centimeter in de grond te hebben bereik je tot en met de grond zo'n rc van 0.67 m^2K/W over een straal van 80 cm en waar de grond een temperatuur van 8 graden. Dat is vrij veel verlies.

Wat volgens mij wel slim is, is om je ventilatie door de grond te doen (moet je wel veel ruimte hebben in je tuin). In de zomer over het algemeen koeler en in het winter over het algemeen warmer dan buitenlucht. Dus eigenlijk een buis die via buiten door de grond loopt. Temperatuurverschillen zijn veel minder groot ten opzichte van de 'rauwe' buitenlucht. Maar hier werkt de grond meer om 'temperatuurschommelingen' (kou/hitte) op te vangen omdat de temperatuur van de grond meer is zoals je die thuis wil hebben. Kijk bijvoorbeeld dit artikel over grondbuisventilatie: https://www.nulwoning.nl/...cumenten/VV+-mei-2012.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@adnanoner Mooi stukje ecologische voorkoeling of verwarming van je ventilatielucht. Nadeel is wel dat je je ervan moet verzekeren geen condensatie / vocht ophoping (schimmels) krijgt in je ingegraven buizen.
In België zijn woningen onbewoonbaar verklaard door zulke geintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Rhaelak schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 15:48:
@adnanoner Mooi stukje ecologische voorkoeling of verwarming van je ventilatielucht. Nadeel is wel dat je je ervan moet verzekeren geen condensatie / vocht ophoping (schimmels) krijgt in je ingegraven buizen.
In België zijn woningen onbewoonbaar verklaard door zulke geintjes.
Ja zeker mooi stukje. Wij hebben zelf ventilatie c, maar dan wel co2 vraaggestuurd (ducobox focus). Zitten sensoren die op basis van co2 (of vocht) de klep meer of minder open doen waardoor alleen daar waar nodig is lucht weghalen. Je kunt die zelfs ook nog combineren met elektrische kleppen voor ventilatie zodat je geen onnodige tocht krijgt.
In de zomer kun je dan ook nog een beetje 'koelen'. Dan kun je bijvoorbeeld zeggen if ((temp buiten < temp binnen) && (temp binnen > 24)) ventileren. (wat ook zonder de kleppen kan maar dan weet je niet wat de buiten temperatuur is).
Duco heeft overigens ook nog een WTW installatie die zelfs met ventilatie C werkt. Eigenlijk een warmtepomp die op je restwarmte die je naar buiten gooit werkt.

Ik weet niet zeker of ik balansventilatie zou kiezen, toch wel een risico als het mis gaat en je lucht net niet 'lekker' aanvoelt. Beetje off-topic maar heeft hier iemand balansventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@adnanoner

Heb ik niet maar zou het graag willen hebben in de volgende uitvoering;

Goed voldoende verse lucht per slaapkamer. Dus 50m3/h per persoon.
Enthalpy wisselaar (warmte en vocht uitwisseling)
Goede regeling met zomernacht ventilatie

Additioneel:

een aardwarmte pijp erop aangesloten voor een stabiele temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rhaelak schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 16:40:
@adnanoner

Heb ik niet maar zou het graag willen hebben in de volgende uitvoering;

Goed voldoende verse lucht per slaapkamer. Dus 50m3/h per persoon.
Enthalpy wisselaar (warmte en vocht uitwisseling)
Goede regeling met zomernacht ventilatie

Additioneel:

een aardwarmte pijp erop aangesloten voor een stabiele temperatuur.
Ik zou me niet teveel voorstellen van zomernachtventilatie via een ventilatiesysteem...

Beter zet je een electrische uitzetter ergens op een dakraam die je aan domotica (binnen/buitentemp & regen) knoopt zodat je een schoonsteen effect krijgt, dit verzet vele malen meer lucht dan de schamele paar honderd kuub die zo'n ventilatiesysteem op max er door pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Hoe gaan de zonneboilers in de rest van het land?
Hier weinig zon gehad, en was net iets te laat met overschakelen naar "maximaal oogsten".

We draaien al bijna 2 maand volledig gasloos, maar we zijn inmiddels onder de 50 graden bovenin belandt.
Zonder een beetje zon ziet het er naar uit dat we toch heel even de gaskraan open moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Helhond gemiddeld 5kWh per dag opgewekt. De helft minder dan optimaal. Maar wel Tbottom op ~35C en tTop rond ~50C kunnen houden. (nu is het onder 50C, waarschijnlijk gaat de doorstroomverwarmer wel even mee werken vandaag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-07 10:17
Vanochtend stond hij hier op 47 bovenin en 29 onderin. Naverwarmen is hier pas nodig onder de 40.
Nu schijnt de zon flink, de onderkant is nu alweer 45 graden :)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
hier inderdaad al enkele dagen rond de 50 graden bovenin. Valt me wel op dat in de zomer, zelfs op bewolkte dagen de pomp toch blijft draaien en oogsten. ik vind dat een heerlijk geluid :)

Hier 48 47 buizen op 350 liter. 2 dagen even de 50 liter e-boiler erna aangehad voor naverwarming. is overigens sinds installatie voor het eerst in een zomer dat ik heb moeten naverwarmen.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 19:05:
@sanderovich
Ik wil het feestje niet verpesten, maar een zonnecollector doet in de winter ook weinig. (net als zonnepanelen).
Ik zou het combineren in 1 vat.
Dus bijvoorbeeld een hellmann FSK hygiene-buffervat + doorstromer+WP
(en zonnecollectoren is dan leuk voor "erbij")

Of de goedkoopste optie: Monobloc Panasonic (UK) en een atlantic explorer 3 (wp boiler - belgie)
Die WP boiler heeft dan eventueel een zonneboiler spiraal...
dit zou voor mij wel eens een oplossing kunnen zijn als ik aan de warmtepomp wil zonder wegdoen van mijn huidige 350 liter ZB.

de WP boiler met klein vat met zonneboiler spiraal voor SWW. Is deze WP boiler gevuld met dood water of SWW? in laatste geval, kan ik middels circulatieleiding mijn 350 liter laten vullen als de 200 liter warm is door de zon.

Vervolgens de solar spiraal in de ZB 350 liter gebruiken voor de warmtepomp. andere spiraal in de ZB 350 blijft dan CV met aparte pomp (CV pomp kan nog gebruikt worden)

[ Voor 59% gewijzigd door fabstar81 op 17-08-2018 15:12 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Misschien even ontluchten dan, want je zal het niet moeten horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Boiler 150L op dit moment op 82 graden en de 380L versie op 67 graden, Elektrisch element en WP hebben nog zomervakantie. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
kmf schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:13:
[...]

Misschien even ontluchten dan, want je zal het niet moeten horen :)
De pomp hoor je rustig zoemen :) ook als het ontlucht is.

@BenEco, dat zijn mooie waardes. Mijn boiler is vandaag niet verder dan 60 gekomen... Hoeveel heatpipes had jij ook alweer?

Ik denk trouwens dat ik toch aan jouw configuratie moet als ik een warmtepomp wil installeren met behoud van huidige situatie bij mij...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@fabstar81
Heb 4 vlakke platen 10m2 en 17,2GJ.
Inderdaad mijn systeem is haast gelijk aan die van jou als je er i.p.v. je E-boiler een 2e boiler met 3 spiralen en WP gaat plaatsen.
Mijn 2 vaten zijn voorzien van SWW en d.m.v. spiralen vindt de warmteoverdracht plaats.
Warm uit 380L gaat naar koud in 150L vat.

[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 17-08-2018 23:31 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+SigEnergy 11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-07 11:12
Helhond schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:17:
Hoe gaan de zonneboilers in de rest van het land?
Hier weinig zon gehad, en was net iets te laat met overschakelen naar "maximaal oogsten".

We draaien al bijna 2 maand volledig gasloos, maar we zijn inmiddels onder de 50 graden bovenin belandt.
Zonder een beetje zon ziet het er naar uit dat we toch heel even de gaskraan open moeten zetten.
Ik had op deze dinsdag een run van de wp, het was kennelijk onder de 42 graden gezakt. Was wel jammer want een uur later kwam de zon in en ging het nog eens 10 graden gratis omhoog...
Was de eerste run sinds tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Hier staat de WP nog steeda uit. Zonneboiler trekt hem elke ochtend van 32-38gr naar 50+ aan het einde van elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Hij heeft het bij ons ook overleefd, inmiddels zijn we met vakantie. Dus er is geen afname. Ik hou de buffers nog wel even in de gaten. Maar het verloopt allemaal rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1105723

Ik heb een zonneboiler staan alleen moet mijn cv “omgebouwd” worden tot na verwarmer. In de handleiding van onze atag 203c vond ik wel dat er een extra aansluit set word aangeraden.
Deze heb ik besteld alleen word ik niet echt wat wijzer wat betreft de 2 sensoren plaatsen en aansluiten

(waarvan 1 NTC met schroefdraad op z’n platte vlak en 1 clip-on temperatuur sensor)

Ik gok dat de clip-on sensor naar de DHW aansluiting gaat?
Maar die ntc.. en bijgevoegde bekabeling word ik niet veel weizer van.

Alle hulp is welkom alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
De enige sensoren die ik kan bedenken zijn voor de in/op de tank. En 1 voor de ingaande waterleiding (vanaf het vat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
BenEco schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:24:
@fabstar81
Heb 4 vlakke platen 10m2 en 17,2GJ.
Inderdaad mijn systeem is haast gelijk aan die van jou als je er i.p.v. je E-boiler een 2e boiler met 3 spiralen en WP gaat plaatsen.
Mijn 2 vaten zijn voorzien van SWW en d.m.v. spiralen vindt de warmteoverdracht plaats.
Warm uit 380L gaat naar koud in 150L vat.
@BenEco
haha, ja, bijna precies hetzelfde. haha.

nou ik bedoelde meer dat als ik nog een keer een warmtepomp wil aansluiten, ik een tweede boiler moet aanschaffen want mijn huidige ZB komt een spiraal te kort. En daarin zet hem de crux....hoe ga ik dat allemaal voor elkaar krijgen?

nu ook die atlantic boiler boven water komt met extra spiralen, zie ik misschien weer mogelijkheden.

ik dacht trouwens dat jouw solar warmte ook middels spiralen door beiden boilers gaat?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@fabstar81

Klopt als een bus, solar spiraal in beide vaten met prio op 150L SWW vat, daarna grote 380L SWW vat..
Een atlantic boiler met extra spiralen is inderdaad ook een leuke optie, alleen rekening houden met geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 21-08-2018 16:48 . Reden: Antwoord @fabstar81 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
jij hebt toch 2 SWW vaten?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fabstar81
Waarom circuleer je niet met de circulatieleiding van de atlantic.
Laat die gewoon beide vaten verwarmen?
Of is dat een gekke gedachte?

(En een pana monobloc aanschaffen voor je huisverwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@AUijtdehaag , dat is zeker geen gekke gedachte. ik heb overigens nog een sanitair pomp liggen hier.

ik heb in het warmtepomp topic al 2 keer gevraagd voor input in mijn situatie, alwaar nog geen reactie :'(

in de opstelling die jij voorstelt, hoe zou het plaatje er dan uit komen te zien? :|

inclusief die pana monobloc. want die moet er uiteindelijk ook komen :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@fabstar81
Dat plaatje past niet op mijn mobiele telefoon helaas...

Maar je kan zelf wat verzinnen toch?
Als de zonnecollector het niet meer trekt, zet tapwater circulatiepomp (overdag) aan.
Overdag ivm direkt verbruik zonnepanelen. (Het is maar 500 watt voor de wpboiler)

• fabstar81
@AUijtdehaag
je bedoelt dat de zonnecollector de 350 ZB verwarmt, en zodra die op bepaalde temperatuur komt, circuleren naar de warmtepompboiler?

zoiets heeft @BenEco volgens mij ook. en de warmtepomp zet je gewoon direct op de retour van de verwarmingcircuit?

als ik het allemaal zelf kon verzinnen, had ik dit forum niet nodig. haha

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
fabstar81 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:58:
@AUijtdehaag
je bedoelt dat de zonnecollector de 350 ZB verwarmt, en zodra die op bepaalde temperatuur komt, circuleren naar de warmtepompboiler?

zoiets heeft @BenEco volgens mij ook. en de warmtepomp zet je gewoon direct op de retour van de verwarmingcircuit?

als ik het allemaal zelf kon verzinnen, had ik dit forum niet nodig. haha
Veel controllers hebben die mogelijkheid ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Vandaag de "affakkel unit" los gekoppeld. De 3 weg klep was volledig naar zijn grootje, het kan niet tegen te hoge temperaturen, de glycol spoot er uit als ik hem wilde bij vullen. Het probleem is ontstaan dat de temperatuur schakelaar die de klep om moest zetten bij te hoge temperaturen het even niet niet deed maar de pomp bleef draaien .... dus ging er erg hoge temperatuur glycol door de leidingen en de klep.....
Nu maar even zonder affakkel unit kijken hoe dat bevalt. Wel een handmatige ontluchter gemaakt binnen, met een kraan op een stand pijp... niet zulke goede ervaringen met automatische ontluchters.

Alles weer gevuld maar kan de pomp niet aanzetten, alles is nu 170 graden boven bij de heat pipes. Even wachten tot vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
WoudseHoeve schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:41:
Vandaag de "affakkel unit" los gekoppeld. De 3 weg klep was volledig naar zijn grootje, het kan niet tegen te hoge temperaturen, de glycol spoot er uit als ik hem wilde bij vullen. Het probleem is ontstaan dat de temperatuur schakelaar die de klep om moest zetten bij te hoge temperaturen het even niet niet deed maar de pomp bleef draaien .... dus ging er erg hoge temperatuur glycol door de leidingen en de klep.....
Nu maar even zonder affakkel unit kijken hoe dat bevalt. Wel een handmatige ontluchter gemaakt binnen, met een kraan op een stand pijp... niet zulke goede ervaringen met automatische ontluchters.

Alles weer gevuld maar kan de pomp niet aanzetten, alles is nu 170 graden boven bij de heat pipes. Even wachten tot vanavond.
Ik heb een 3-weg klep in het systeem geschikt voor hoge solar temperaturen. Voorkomt misschien een hoop gedoe,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Welke? heb je een type nr of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Deze zomer heb ik via eBay bij solarbayer een 28mm knel gekocht. 5 tot 120 graden werktemperatuur kortstondig 160 graden, is niet meer leverbaar zie ik. Was artikelnummer 4300252. Zoek eens op. 3-wege umschaltventil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Je kunt ook die van Resol proberen. Bij solardirekt24 hebben ze hem voor een goede prijs: https://www.solardirekt24...sc&q=Umschalt-Motorventil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

goed even een update

morgen gaat de zwembad verwarming aan, nog niet in het beton maar gewoon op het land.

het systeem bestaat uit:
2x 100meter 65mm tyleenbuis als aanvoer en retour
10x100meter 25mm tyleenbuis als ''warmtewisselaar''

nu heb ik het volgende bedacht als ''systeem'' dat alles aan zal sturen.
Maar ik weet niet in hoeverre dit al bestaat, of het mogelijk is, of dat ik aan over engineering doe.

ik wil 2 temp sensoren plaatsen,
1 in de slang van de aanvoer en 1 in de slang van de retour deze noem ik even a en b

dit is het idee.

0800uur activeert de tijdschakelaar de pomp.
na 5 min bepaald het sinaal van A en of B of de pomp aan mag blijven of dat hij uit moet

A meet minder dan max temp zwembad = pomp blijft lopen
A meet meer dan max temp zwembad=pomp gaat uit

B meet minder dan A= pomp gaat uit
B meet meer dan A= pomp blijft lopen

zo voorkom ik dat het zwembad naar 50 graden opwarmt en de pomp onnodig loopt.
en izo voorkom ik een draaiende pomp wanneer de warmte overdracht naar de slangen niet hoog genoeg is.

is dit een werkbaar systeem? is dit niet overkill? bestaat dit al? en zonee hoe kan ik dit zelf maken/werkend krijgen?

[ Voor 0% gewijzigd door Orion84 op 23-03-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1105723

Appie Heijn schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 10:07:
De enige sensoren die ik kan bedenken zijn voor de in/op de tank. En 1 voor de ingaande waterleiding (vanaf het vat)
Dank voor de hulp! Is inmiddels aangesloten en werkend! Vat van 300L zit in 3 dagen op 75 graden :) dus nu maar afwachten wat het gaat opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:13
Anoniem: 320788 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:34:
...is dit een werkbaar systeem? is dit niet overkill? bestaat dit al? en zonee hoe kan ik dit zelf maken/werkend krijgen?
Zouden er controllers zijn voor zonneboiler die dit niet kunnen? Ook met een klassiek systeem met opslagvat heb je een maximale temperatuur en een minimale deltaT.
Misschien wel even checken of controller van jou keuze laag genoeg in temperatuur kan ingesteld worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Anoniem: 320788 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 18:34:
is dit een werkbaar systeem? is dit niet overkill? bestaat dit al? en zonee hoe kan ik dit zelf maken/werkend krijgen?
Op ali express heb je veel controllers die dit simpel kunnen. Inclusief sensors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Het lijkt wel of de winter al is begonnen... de zonneboiler komt niet hoger dan 40 graden de laatste paar dagen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Tja bewolkt weer en lagere UV straling. Hopelijk krijgen we nog een mooie nazomer in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naftebakje schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 07:56:
[...]
Zouden er controllers zijn voor zonneboiler die dit niet kunnen? Ook met een klassiek systeem met opslagvat heb je een maximale temperatuur en een minimale deltaT.
Misschien wel even checken of controller van jou keuze laag genoeg in temperatuur kan ingesteld worden.
ga ik even naar kijken.
WoudseHoeve schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 16:11:
[...]

Op ali express heb je veel controllers die dit simpel kunnen. Inclusief sensors.
ik heb al een paar dingen gevonden op ali. maar vind nergens de combo met 2 tempsensors, kan jij mij voorzien van een linkje naar wat jij bedoelde?

Afbeeldingslocatie: http://ibb.co/nOwMa9
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/nOwMa9
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/d547F9
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/iQfYNp
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/jx502p
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/eaYL2p
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/bBGwa9
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/cvUhF9
Afbeeldingslocatie: https://ibb.co/e7QNF9

nou de eerste horde is genomen.
totaal 1400meter leiding en de pomp aangesloten.
nu bedenken wat en hoe als controle systeem

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 30-08-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
kmf schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:56:
Het lijkt wel of de winter al is begonnen... de zonneboiler komt niet hoger dan 40 graden de laatste paar dagen..
hier tussen de 45 en 50 graden. klimt per dag maar zeer langzaam naar boven. vind het al heel wat als de temperatuur stabiel blijft zonder "verlies".

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• Helhond
Zo wij zijn weer terug van twee week vakantie, ik had de dT van de controller voor het laden van beide buffers op een dT van 25 graden gezet. Hierdoor hebben we tijdens vakantie in ieder geval geen stagnatie meer gehad, nu heb ik het weer een beetje in de gaten gehouden in NL maar was het ook niet bijsterend warm. Rond 18 aug. werd de buffer 1 als nog even 73 graden maar verder is die redelijk koel gebleven.

Gisteravond thuis gekomen, waren beide buffers rond de 50 graden, genoeg om beide vandaag nog even te kunnen douchen. Inmiddels schijnt het zonnetje nog even flink na een grauwe dag, controller dT weer op 6 graden gezet en we zitten inmiddels alweer boven de 55 graden.

Het werd krap, maar de CV ketel kan toch nog even uit blijven, ben benieuwd hoe lang we het kunnen rekken. Komende dagen wordt het weer zonnig, dus afwachten of we niet richting stagnatie gaan.

Tijdens vakantie is ook ons thermostaat ventiel binnengekomen, binnenkort het ventiel even op de aanvoer naar de wasmachine aansluiten :+

[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 30-08-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb in de tussen tijd deze oplossing gevonden.
eens bedenken wat ik hier mee kan doen.

Zou mooi zijn om buiten de pomp van de verwarming ook de filterpomp en de zoutwater elektrolyse apparatuur aan te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Anoniem: 320788 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:41:
ik heb al een paar dingen gevonden op ali. maar vind nergens de combo met 2 tempsensors, kan jij mij voorzien van een linkje naar wat jij bedoelde?
https://nl.aliexpress.com...baea4cf&priceBeautifyAB=0
deze schema 14 als voorbeeld met twee tanks
En heeft ook nog internet aansluiting (ofzo) ik gebruikt iets vergelijkbaars SR1168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thanks, die vond ik idd niet omdat ik meer richting zwembad zocht.
ik ga er vanavond eens naar kijken en in verdiepen. net als aansturing via een arduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:41:

Nog steeds niet overtuigd van een leegloopsysteem? :)

En met mijn leegloopsysteem ben ik ook wel eens begonnen met superhete collectoren (dus zonder water). Niet echt handige zet, maar het systeem kan er blijkbaar tegen ondanks de stomende geluiden aan het begin :P (het systeem kan geen druk opbouwen)
Ga ik uiteraard geen gewoonte van maken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
!null schreef op zondag 2 september 2018 @ 16:46:
[...]
Nog steeds niet overtuigd van een leegloopsysteem? :)

En met mijn leegloopsysteem ben ik ook wel eens begonnen met superhete collectoren (dus zonder water). Niet echt handige zet, maar het systeem kan er blijkbaar tegen ondanks de stomende geluiden aan het begin :P (het systeem kan geen druk opbouwen)
Ga ik uiteraard geen gewoonte van maken haha.
Haha in principe is een systeem wat stagneert een laagloop systeem. De glycol of water wordt het expansie vat ingedrukt. Je moet een systeem dus nooit overvullen ben ik achter gekomen, het loopt er toch weer uit.

Maar goed, de pomp is ook overleden....door te hoge temperaturen en droog lopen.
Komende week nieuwe pomp er in, en het expansie vat chekken.

Overdag kan je alleen niks doen, alles is te heet en dus gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-07 15:07
Wat gebruiken jullie om je layout te tekenen? Is er ergens gratis software om een redelijk gedetailleerd ontwerp te maken.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@yzf1kr Powerpoint: :+

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/d2Effy/Zonnecollector.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door Helhond op 03-09-2018 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
yzf1kr schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:25:
Wat gebruiken jullie om je layout te tekenen? Is er ergens gratis software om een redelijk gedetailleerd ontwerp te maken.
MS viso 2003 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve schreef op maandag 3 september 2018 @ 12:08:
[...]

Haha in principe is een systeem wat stagneert een laagloop systeem. De glycol of water wordt het expansie vat ingedrukt. Je moet een systeem dus nooit overvullen ben ik achter gekomen, het loopt er toch weer uit.
Met als belangrijkste verschil dat er bij mij geen druk opgebouwd wordt, en geen glycol ligt te bakken.

Pagina: 1 ... 86 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.