Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.269 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:14
mfmonkey schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:32:
[...]

Pompen kijken niet naar aantal liters, dan staat de pomp gewoon langer aan. Wel loopt het aantal liters per minuut terug als de opvoerhoogte en dus ook de druk hoger worden.
Zal van de pomp type afhangen schijnbaar. B.v CV pompen met te weinig druk, kunnen gaan gorgelen. Veel type pompen hebben een stijgbuis nodig die reeds gevuld is, anders krijgen ze niets omhoog. Zelfs dompel pompen met een te grote slang ø werken soms niet.

Een rond gaande leiding met druk is heel anders dan een pomp die continue de stijgbuis moet vullen en gevuld houden, om het hoger te krijgen. Kijk maar naar iets simpels, een aquarium, is de stijgende slang/leiding tot de nok gevuld dan heeft het nog moeite om op gang te komen. Loopt het eenmaal dan kan je de slang dicht knijpen en 5 meter ver spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Vraagje
Wanneer ik deze warmtewisselaar opneem in mijn zonneboiler circuit icm een driewegklep en de nodige sensoren.
Gaat dit werken? Ik heb 36 vacuumbuizen en een zwembad van 5000ltr, in normaal bedrijf verwarmen mijn buisjes 280ltr van mijn l/w warmtepomp(hitachi all in one)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
!null schreef op zondag 15 juli 2018 @ 19:13:
Ja maar je kunt dus niet op standaard opvoerhoogte afgaan.
Neem een standaard pomp die doet in een normaal systeem drukgevuld, is 5 meter geen probleem. Maar 5 meter drukloos kan dan al heel lastig worden.
Is opvoerhoogte wel een probleem bij druk gevuld? Voor elke meter dat de pomp hoger zou moeten pompen krijgt hij een evengrote waterkolom aan de dalende kant terug.
Appie Heijn schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:23:
Vraagje
Wanneer ik deze warmtewisselaar opneem in mijn zonneboiler circuit icm een driewegklep en de nodige sensoren.
Gaat dit werken? Ik heb 36 vacuumbuizen en een zwembad van 5000ltr, in normaal bedrijf verwarmen mijn buisjes 280ltr van mijn l/w warmtepomp(hitachi all in one)
Wat is je doel?
En hoe stroomt het water erdoor? De zb pomp doet 1 kant van het circuit, heb/zet je een aparte pomp op de andere of zit er al een pomp aan het zwembad welke je kan gebruiken?
Is de aansluit diameter dan genoeg voor deze pomp?

[ Voor 46% gewijzigd door mfmonkey op 16-07-2018 03:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
mfmonkey schreef op maandag 16 juli 2018 @ 02:58:
[...]
Is opvoerhoogte wel een probleem bij druk gevuld? Voor elke meter dat de pomp hoger zou moeten pompen krijgt hij een evengrote waterkolom aan de dalende kant terug.
Dat is correct, is ook zo'n beetje wat @!null volgens mij probeert te zeggen. In druksystemen hoef je niet na te denken over opvoerhoogte, maar in drukloze systemen (zoals de terugloopzonneboilers) is opvoerhoogte een ding van aandacht.
Appie Heijn schreef op zondag 15 juli 2018 @ 21:23:
Wat is de maximum flow van je zonneboilercircuit?

[ Voor 44% gewijzigd door Skyaero op 16-07-2018 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
mfmonkey schreef op maandag 16 juli 2018 @ 02:58:
Wat is je doel?
En hoe stroomt het water erdoor? De zb pomp doet 1 kant van het circuit, heb/zet je een aparte pomp op de andere of zit er al een pomp aan het zwembad welke je kan gebruiken?
Is de aansluit diameter dan genoeg voor deze pomp?
Mijn doel is het zwembad bijverwarmen indien mijn 280L op 50gr zit.
Kwestie van 3-weg klep in het circuit, een warmtewisselaar inbouwen.
Aan de zwembadzijde, heb ik nu een standaard filterpompje van intex, deze heeft een max opvoerhoogte van een meter, dat is op zich het probleem niet, de warmtewisselaar komt op dezelfde hoogte, maar staat wel op 10-12 meter horizontale afstand van de eventuele warmtewisselaar. De pomp heeft 32mm aansluitingen, de warmtewisselaar 3/4" wat ongeveer 19mm is. Dat scheelt nogal :|

Ik ben eigenlijk aan het kijken of ik voor 200-300 euro een nieuwe pomp(zandfilter) en een warmtewisselaar, kan regelen om zo de overcapaciteit van mijn collectoren te benutten.
Skyaero schreef op maandag 16 juli 2018 @ 09:07:
Wat is de maximum flow van je zonneboilercircuit?
12-14L kan ik wel halen,

[ Voor 30% gewijzigd door Appie Heijn op 16-07-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
per seconde? per dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

mfmonkey schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 22:54:
[...]

Enige wat ik vind is deze maar die is inclusief pompgroep.
Met dat geld kan je wel heel vaak je glycol laten laten vervangen...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
flowzonneboiler
Per minuut >:)
Oftewel 720L/uur

[ Voor 17% gewijzigd door Appie Heijn op 16-07-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
De warmtewisselaar in je link kon maximaal 4 m3/uur aan.

Ik weet niet precies wat de delta-T is over je collectoren bij maximale pompsnelheid, maar mogelijk wil je je zwembad harder later pompen. Is ook iets gunstiger voor het rendement van de collectoren.

Dan is de warmtewisselaar ruimschoots voldoende, je zou zelfs kunnen kijken naar eentje welke een max van 2m3/uur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Oei dat durf ik zo ook niet te zeggen, nu in de zomer streeft de deltasol een dT van 10 graden na collector vs sensor boiler. De pomp draait gemiddeld tussen de 20-30% vermogen en heeft dus aardig "over".

Wellicht is deze beter? Deze heeft 1" aansluitingen, oftewel +/- 28mm, nagenoeg dezelfde prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 16-07-2018 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Gisteren is mijn Resol SL vervangen door een SLT omdat ik toch wel de stats wilt kunnen uitlezen.
Helaas is het display SLT dus niet zo handig als de SL. Het is niet mogelijk om in 1 oogopslag de temp af te lezen en of de pomp draait.
Dus maar even snel gedaan waar de wissel voor nodig was, een portal maken om data via web te kunnen lezen.

Dat was me toch een gedoe... je kan alleen middels vbus de data uit lezen. Dus moest ik eerst een tool voor elkaar krijgen om deze data in json formaat uit te spugen, om deze daarna weer met telegraf richting influxdb te pompen om daarna weer te visualiseren in grafank...

Maar het snelle resultaat is best ok:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6jifhwx.30.49.png

Alle info wat ik wil weten

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
Vraagje: we zijn bezig met 30 HP te monteren en hebben een 250 liter hygiene boiler met 3 spiralen (dus in het vat gaan we 'dood' water gebruiken en de lange spiraal gebruiken we voor tapwater).
Nu vraag ik me af wat ik met het buffervat moet doen als het 95+ graden wordt bij stagnatie. Sluiten mensen een inlaatcombinatie rechtstreeks aan op het vat aan de onderkant, of is een goed gedimensioneerd expansievat al voldoende? Is er iets anders wat ik aan 'beveiliging' moet aansluiten?
Of moet ik juist op het glycol circuit de 'beveiliging' hebben?

De buffer is overigens niet op de centrale verwarming aangesloten. Er komt wel een warmtepomp die er rechstreeks op wordt aangesloten, en wellicht als ik zin heb sluit ik de retour vloerverwarming op de bovenste spiraal aan, maar dat wordt als we dat doen een project voor later.

Foto's volgen trouwens nog :)

[ Voor 25% gewijzigd door adnanoner op 19-07-2018 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07
@adnanoner max. Tbuffer niet veel hoger dan 85 graden zetten. Inlaatcombinatie zit op drinkwater, als die in de buurt zit is het goed. Maar die paar liter in hygienespiraal doet niet zoveel.

Bij te hoge bufferTgaat de pomp vanzelf uit. Dan krijg je stagnatie, daardoor neemt druk in glycol toe, bij goed gedimensioneerd expansievat is er niks aan de hand. Ik heb er voor de zekerheid op de overstort een klein 5L vaatje, maar al meerdere dagen stagnatie gehad en er zit geen druppel in.

Zelfde geldt voor cv water, voldoende expansievat. Je kan zo uitrekenen wat 250L doet bij opwarming van 20 naar 95 graden.

Tip: als je met afsluiterswerk, zorg er voor dat jij (of iemand anders/spelende kinderen) niet per ongeluk iets kan isoleren waarbij de druk opbouw kan ontstaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Helhond op 19-07-2018 18:34 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
@Helhond Ah ik bedoel ook niet drinkwatercircuit, die paar liter die in het vat zit maak ik me geen zorgen over.
Ik plaats dus eigenlijk als ik het goed heb gewoon een inlaatcombinatie onderin rechtstreeks op het vat.
Je hebt verder ook nog een ontluchter? Waar en waarom heb je die op het vat aangesloten?

[ Voor 20% gewijzigd door adnanoner op 19-07-2018 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Geen overstort, geen inlaatcombinatie op cv systeem. Alleen een (overbemeten) expansievat, dat moet voldoende zijn.

Is in feite ook niet anders dan een dikke buis in je cv systeem, principe blijft dus ook hetzelfde.

Snel ontluchters heb ik bovenop m'n buffers. (Zie schema)

[ Voor 22% gewijzigd door Helhond op 19-07-2018 18:50 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Waarom heb je er voor gekozen om wel een inlaatcombinatie op drinkwater te gebruiken? Waar heb je die dan aangesloten?

Ik zag inderdaad dat je de ontluchters helemaal boven hebt. Ik dacht dat daar de anode zat? Of heb je hem boven aan de zijkant aangesloten met een 90 graden bocht?

Thanks voor alle snelle antwoorden _/-\o_

[ Voor 34% gewijzigd door adnanoner op 19-07-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Het is gebruikelijk (norm/eis) om voor een verwarmingsapparaat (CV ketel/boiler) een inlaatcombinatie te plaatsen. Zodat de druk in het verwarmde leidingdeel niet toeneemt, en dus overgestort kan worden mits nodig.

Bij mij zat er al een inlaatcombinatie, en daar heb ik hem eerst door de boiler geleid voordat ie de cv ketel ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
TCroezing schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 17:17:
[...]

Wat er dan gemonteerd zo uit ziet:
[afbeelding]
:9
Heb je toevallig ook gemeten voor de cycloon? Ben wel erg benieuwd hoeveel rendement dit geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:15
-SimJoc- schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:47:
[...]

Heb je toevallig ook gemeten voor de cycloon? Ben wel erg benieuwd hoeveel rendement dit geeft.
Bedoel je voordat de Cyclone gemonteerd werd? Nee, de douche WTW is als geheel ineens geïnstalleerd, mét Cyclone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
TCroezing schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 22:18:
[...]

Bedoel je voordat de Cyclone gemonteerd werd? Nee, de douche WTW is als geheel ineens geïnstalleerd, mét Cyclone.
Ja daar ging ik al van uit. Heb je wel eens de temperaturen gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:15
-SimJoc- schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 23:05:
[...]

Ja daar ging ik al van uit. Heb je wel eens de temperaturen gemeten?
Er is een apart topic voor, en daar heb ik al wat gepost, met een (vind ik, mooi) plaatje. :P
Kijk hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:22
adnanoner schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:03:
Vraagje: we zijn bezig met 30 HP te monteren en hebben een 250 liter hygiene boiler met 3 spiralen (dus in het vat gaan we 'dood' water gebruiken en de lange spiraal gebruiken we voor tapwater).
Nu vraag ik me af wat ik met het buffervat moet doen als het 95+ graden wordt bij stagnatie. Sluiten mensen een inlaatcombinatie rechtstreeks aan op het vat aan de onderkant, of is een goed gedimensioneerd expansievat al voldoende? Is er iets anders wat ik aan 'beveiliging' moet aansluiten?
Of moet ik juist op het glycol circuit de 'beveiliging' hebben?

De buffer is overigens niet op de centrale verwarming aangesloten. Er komt wel een warmtepomp die er rechstreeks op wordt aangesloten, en wellicht als ik zin heb sluit ik de retour vloerverwarming op de bovenste spiraal aan, maar dat wordt als we dat doen een project voor later.

Foto's volgen trouwens nog :)
Dus als ik het goed begrijp: een spiraal onderaan op zonneboiler, een hygiënespiraal voor tapwater, en een spiraal die "ooit" op CV wordt aangesloten. Buffervat gewoon gevuld met water zonder iets?
Zo ja, niet helemaal vullen en bovenaan open laten, dan kan je geen druk opbouwen. Je zit dan trouwens ideaal om dit als een leegloopsysteem te gebruiken,met je buffer als terugloopvat: geen stagnatie, geen bevriezing (dus geen glycol nodig).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Helhond schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 19:21:
Het is gebruikelijk (norm/eis) om voor een verwarmingsapparaat (CV ketel/boiler) een inlaatcombinatie te plaatsen. Zodat de druk in het verwarmde leidingdeel niet toeneemt, en dus overgestort kan worden mits nodig.
Voor elk toestel waar wa water bereid wordt moet een inlaatcombinatie.
De naam zegt het al, een combinatie van dingen. Het overstort gedeelte is de meesten duidelijk gezien de aansluiting op het riool. Maar nog veel belangrijker voor de rest van je waterleidingnet is de terugstroomvdentiel. Er mag namelijk nooit bereidt water terug het leidingnet in. En daarmee wordt niet alleen jet grote netwerk in de straat bedoelt (er zit tenslotte ook een terugstroomventiel rond je meter) maar ook je koudwaternet in huis.
Ik heb er 2, een 22mm voor hij de 1e boiler in gaat welke een 3e functie als afsluiter heeft en een "standaard" 15mm voor de ketel.

Bij mijn ouders thuis hadden we niet een 2e inlaatcombi gebruikt voor de boiler, ik redeneerde dat de leiding van boiler naar ketel toch maar 1 meter was en de druk dus zo weg kon waar nodig. Toch heeft mijn vader laatst een 2e geinstalleerd, ik geloof omdat er warm water bij de buitenkraan kwam (minder dan 3 meter leiding vanaf koudwater aansluiting boiler)
Ik ben nu dus blijdat ik wel een 2e inlaatcombi gekocht heb. Minder blij omdat hij me 150 euro gekost heeft. De leverancier zei dat de 22mm wel heel veel duurder was |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
adnanoner schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:03:
Waarom heb je zoveel spiralen nodig? Eigenlijk alleen nodig bij het gebruik van glycol.

Ik had voor mijn hygieneboiler ook een inlaatcombinatie. Wat wel een verschil bij was is dat bij mijn HR ketel een hoop condenswater uit de inlaatcombinatie komt. Bij de mijn doorstroom spiraal is er eigenlijk nooit water uit de inlaatcombinatie gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adnanoner
naftebakje schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:01:
[...]
Dus als ik het goed begrijp: een spiraal onderaan op zonneboiler, een hygiënespiraal voor tapwater, en een spiraal die "ooit" op CV wordt aangesloten. Buffervat gewoon gevuld met water zonder iets?
Zo ja, niet helemaal vullen en bovenaan open laten, dan kan je geen druk opbouwen. Je zit dan trouwens ideaal om dit als een leegloopsysteem te gebruiken,met je buffer als terugloopvat: geen stagnatie, geen bevriezing (dus geen glycol nodig).
Onderste kleine spiraal onderaan waar de heat pipes op komen, een hygiënespiraal voor tapwater, bovenste kleine spiraal waar evt retour vloerverwarming wordt aangesloten, en rechtstreeks op het vat wordt een warmtepomp aangesloten. Buffervat gewoon gevuld met water. Volgens mij dan dus niet bevorderlijk om er lucht in te hebben voor de warmtepomp.
-SimJoc- schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:45:
[...]
Waarom heb je zoveel spiralen nodig? Eigenlijk alleen nodig bij het gebruik van glycol.

Ik had voor mijn hygieneboiler ook een inlaatcombinatie. Wat wel een verschil bij was is dat bij mijn HR ketel een hoop condenswater uit de inlaatcombinatie komt. Bij de mijn doorstroom spiraal is er eigenlijk nooit water uit de inlaatcombinatie gekomen.
Deze boiler was in de aanbieding. Maar nu ik hem toch heb zit ik er dus over na te denken om de bovenste spiraal voor retour vloerverwarming te gebruiken (mocht ik een drieweg op 28mm kunnen vinden voor een schappelijke prijs). Zou houd ik de circuits gescheiden en kan ik met mijn Resol SLT controller bepalen wanneer de vloerverwarming erdoorheen mag (iets als if boilertemp + 6 graden > vloerverwarming then driewegklep). Heb ik voor niet al te veel moeite CV ondersteuning van de heat pipes en zou je zelfs nog in het 'ergste' geval kunnen affakkellen binnen (voor als we op vakantie zijn ofzo).

Mocht ik een inlaatcombinatie plaatsen, moet die dan dicht bij de boiler zijn? Kan ik die ook bijv met leidingwerk 6 meter verder plaatsen (warmtepomp unit en boiler zitten niet in dezelfde ruimte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
@adnanoner Ik heb hem voor de boiler ook een goede 3 meter vanaf het aansluitpunt op de boiler. Zolang de leiding zonder aftakking rechtstreeks van de inlaatcombi naar de boiler gaat is er op zich niets mis mee.
Je wilt het doen om afvoer redenen? Of lijkt het beter als de inlaatcombi ergens anders hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
mfmonkey schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:18:
@adnanoner Ik heb hem voor de boiler ook een goede 3 meter vanaf het aansluitpunt op de boiler. Zolang de leiding zonder aftakking rechtstreeks van de inlaatcombi naar de boiler gaat is er op zich niets mis mee.
Je wilt het doen om afvoer redenen? Of lijkt het beter als de inlaatcombi ergens anders hangt?
De huidige cv ketel gaat eruit, en wordt vervangen met een warmtepomp. Dat zit op een andere plek, maar daar is al wel een inlaatcombi (van de cv), dus dan zou ik die kunnen gebruiken vandaar. Ik zou er hoogstens een T-splitsing tussen zetten omdat ik van 28 naar 22 mm moet. Weet niet of dat erg nadelig is voor mijn flow, maar een 28mm inlaatcombi is volgens mij ook wel prijzig en heb nu al een goede van 22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Er is een "nieuwe" apparatenlijst ISDE subsidie van 12 juli beschikbaar
https://www.rvo.nl/sites/...neboilers%2012-7-2018.pdf
Heb nog geen vergelijk/verschil kunnen bepalen.

Mijn zoektocht naar een kengetal ..
Het is mij duidelijk dat Pompgroep en Boiler rendement A+ of B invloed heeft op het ISDE rendement.
Maar ISDE kW opgave gedeeld door het aantal buizen geeft enigzins een indicatie.

Bij de Mei lijst (CPC spiegelbuizen uitgesloten) ...
- de middenmoot zit bij 40 buizen op 53kW - 56kW per buis

en 2 duidelijke winnaars:
- Kingspan AKA OEG 4Flex met ca 67kW per buis bij 50 buizen (klopt met Solar Keymark data) met daarnaast een zeer efficiente buis-dichtheid
- TecSolar AKA Tec-Solar AKA "Johan" Suns.. uit noord-west nederland met ca 69kW per buis bij 48 buizen (vreemde Solar Keymark data). Het lijkt dat voor de netto aperture de bruto aperture is genomen.

Zie zojuist in de Solar Keymark database dat er een nieuwe certificering voor de Tec-Solar TS-24-58PA (24 buizen) is van 7 juni 2018 (zie http://www.solarkeymark.dk/collectorcertificates zoek op Tec-Solar) ... maar ook gebaseerd op bruto aperture.
De 2e certificering uit 2007 (!!) heeft het over Aperture Area "0,934 bis 2,799" voor de product-range van TS 10-58 PA tot TS 30-58 PA

Nog maar eens verder rekenen ...
Wie heeft er TecSolar buizen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

De afgelopen dagen heb ik mijn grafana dashboard verder uitgebouwd.
Het geeft toch een ander perspectief om de dagopbrengst van mijn 27x300Wp zonnepanelen tegenover mijn 30heatpipes te zien:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/nra6By/Screenshot_2018_07_21_19_39_30.png

Op dezelfde plek van de zonnecollectoren zal 1 zonnepaneel passen. Deze zal 1,8kWh opleveren.
Zelfs met een COP van 4 kan dat niet toppen aan de opbrengst van de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
@kmf ik ga uit van een stel tiepfauten. 300 heatpipes en 39,66kW
300 zal 30 moeten zijn omdat dit beter overeenkomt met wat je zegt over 1 paneel hiervoor in de plaats. En de andere spreekt voor zich omdat je vergelijkt qua opbrengst.

Wel ben ik benieuwd of een hoger of lager waterverbruik nog invloed heeft op de behaalde opbrengst.
Op een "slechte dag" is mijn verbruik niet meer dan een beetje afspoelen in de keuken, 2 personen douchen en dat was het wel.
Op een goede dag is het 3 tot 5 maal een wasmachine draaien (2x 60gr, 3x30) (wordt gevuld door douchemengkraan), 1 of 2 maal vaatwasser (aan ongeregelde leiding na solar mengventiel) en als het even kan een buitenbadje vullen (capaciteit 800 liter, 35-39 graden) en 4 personen douchen incl spelen onder de douche.
Ik kan me voorstellen dat deze mate van doorstrooming effect heeft op hoe goed de zb zijn warmte kwijt kan. Hoe lager de temeratuur in de boiler hoe efficienter hij werkt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@mfmonkey 30heatpipes idd. De h paste blijkbaar niet meer in de display.

Een hoger waterverbruik verlaagt het watertemperatuur natuurlijk. Hoe groter het temperatuurverschil hoe efficiënter het systeem werkt.

Tijdens mooie dagen gaat de wasmachine ook draaien (gevuld door mengventiel hier). Voor de vaatwasser is er geen warm watertoevoer. Tegen de tijd dat het warm water de vaatwasser bereikt is de vaatwasser al gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
kmf schreef op zondag 22 juli 2018 @ 08:54:
@mfmonkey 300heatpipes idd. De h paste blijkbaar niet meer in de display.

Een hoger waterverbruik verlaagt het watertemperatuur natuurlijk. Hoe groter het temperatuurverschil hoe efficiënter het systeem werkt.

Tijdens mooie dagen gaat de wasmachine ook draaien (gevuld door mengventiel hier). Voor de vaatwasser is er geen warm watertoevoer. Tegen de tijd dat het warm water de vaatwasser bereikt is de vaatwasser al gevuld.
Wel 300 (driehonderd)heatpipes? Ik dacht 30.

Misschien nog een overweging waard om de vaatwasser toch aan te sluiten op de warme leiding. Als de afstand te groot is misschien een dunnere leiding leggen (12mm ofzo) zodat er tussen bron en vw minder water zit. De vw ligt er niet wakker van als het 3 minuten langer duurt om gevuld te raken.
Vraag is wat dit bespaard en wat het dus mag kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mfmonkey schreef op zondag 22 juli 2018 @ 16:14:
[...]

Wel 300 (driehonderd)heatpipes? Ik dacht 30.
30. Dertig. Ik begrijp niet waarom de iPhone er steeds 300 van maakt 8)7
Misschien nog een overweging waard om de vaatwasser toch aan te sluiten op de warme leiding. Als de afstand te groot is misschien een dunnere leiding leggen (12mm ofzo) zodat er tussen bron en vw minder water zit. De vw ligt er niet wakker van als het 3 minuten langer duurt om gevuld te raken.
Vraag is wat dit bespaard en wat het dus mag kosten...
Niet echt. Ik heb uitgerekend dat het anderhalf minuut duurt alvorens warm water de keuken bereikt @6 liter/minuut. De vaatwasser gebruikt "maar" 12liter water. Dat betekent dat er slechts voor 2 liter gebruik wordt gemaakt van voorverwarmd water.
Niet de moeite waard lijkt me dan.

Het is niet zo dat de vaatwasser koud water terugstuurt tot er warm water langskomt of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
kmf schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:46:
Het geeft toch een ander perspectief om de dagopbrengst van mijn 27x300Wp zonnepanelen tegenover mijn 30heatpipes te zien:

[afbeelding]
Dat zijn heel wat panelen t.o.v. die 30 buizen.
Hoeveel heb je vandaag opgewekt? (Ivm sluier/bewolking)

Gister voor het eerst (gasloos) in bad geweest op de zonneboiler, die gaf geen krimp. Bovenin waren beide nog steeds 77 graden en onderin 65 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:55
kmf schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:46:

[afbeelding]

Op dezelfde plek van de zonnecollectoren zal 1 zonnepaneel passen. Deze zal 1,8kWh opleveren.
Zelfs met een COP van 4 kan dat niet toppen aan de opbrengst van de zonnepanelen.
Dat is een mooie opbrengst! 41kwh uit 30 heatpipes op één dag.

Ikzelf kom met mijn 18 heatpipes op 300 liter hygiene boiler lang niet aan de helft. Nu heb ik geen energiemeter, maar als ik een (hele grove) schatting maak op basis van gemiddelde temperatuur stijging in de boiler en stilstand verlies, etc. dan kom ik op niet eens een kwart uit... (8 kwh ofzo).

Nu komt bij mij de vraag op: draait mijn zonneboiler wel zoals het zou moeten?
Positie van de CPC18 is pal op zuid.

Gemiddelde temperatuur stijging die ik over de dag vaak zie is ca. 15 tot 20 graden bij een mooie dag. (20 graden x 4,18kj/l/graad x 300 liter = 7kwh) met opwarmen van staal en stilstandverliezen dus ca. 8kwh.

Ik verwacht dat als ik gedurende de dag vaak water tap de temperatuur zal dalen en dat het rendement dan beter wordt.

Ik ben benieuwd naar wat opbrengst gegevens van anderen hier? Presteert mijn zonneboiler écht zo slecht?

Of... is die 1,36kwh per heatpipe misschien te optimistisch?

Eén CPC heatpipe heeft een aperture van zeg 0,2m2. Een mooie dag heeft mischien 7,5 volle zonuren. Dat zou bij 100% rendement 1,5kwh kunnen opbrengen... Dan klinkt die 1,36kwh ook weer niet zo vreemd.. :-)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@kmf
Heb jij je warmte opbrengst al calibreert?

Die 41,3 kW lijkt me vrij veel voor 300L, ik heb eens zitten rekenen.
(41,3*3600000) / (300*4168)=119 graden

Er zou dus 119 graden toegevoegd zijn aan je 300L buffer, komend van min. 20 graden, zou je dus een kokende buffer hebben tenzij je vrij veel warmte afname hebt gehad overdag.

@Fullpower 18 heat pipes is natuurlijk niet veel, tenminste minder dan de aanbevolen 1 op 10 verhouding.
Het zijn dan wel CPC buizen, maar daar zijn de meningen hierover verschillend, gezien ze minder buizen per m² hebben dan gewone HP zonnecollectoren.

Wat voor dT hanteert je controller?
Wat voor energielabel heeft je buffer?

Bij mij is er weer 30 graden bij ingedrukt, buffer #1 staat op 80+ graden.
Buffer #2 staat ook op 60+ graden, ik heb echter mijn dT op 15 graden staan want ik wil juist niet te veel warmte er in hebben om stagnatie tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Twee weken de cv uit gehad. Door een bewolkte dag was de temp onder de 30 graden gekomen. Morgen weer uit zetten :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:13:
@kmf
Heb jij je warmte opbrengst al calibreert?

Die 41,3 kW lijkt me vrij veel voor 300L, ik heb eens zitten rekenen.
(41,3*3600000) / (300*4168)=119 graden

Er zou dus 119 graden toegevoegd zijn aan je 300L buffer, komend van min. 20 graden, zou je dus een kokende buffer hebben tenzij je vrij veel warmte afname hebt gehad overdag.
Ik heb de paramaters ingesteld met Jan. Er valt verder weinig te kalibreren.

Er is wel flink wat afname geweest (warm+klussen=veel korte douches)

Maar ja. ben niet zo'n wiskundige held. Dit is het warmteverloop van die dag.
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/gMP9id/Screenshot_2018_07_22_22_25_06.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Helhond schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:13:
@kmf

@Fullpower 18 heat pipes is natuurlijk niet veel, tenminste minder dan de aanbevolen 1 op 10 verhouding.
Het zijn dan wel CPC buizen, maar daar zijn de meningen hierover verschillend, gezien ze minder buizen per m² hebben dan gewone HP zonnecollectoren.

Wat voor dT hanteert je controller?
Wat voor energielabel heeft je buffer?

Bij mij is er weer 30 graden bij ingedrukt, buffer #1 staat op 80+ graden.
Buffer #2 staat ook op 60+ graden, ik heb echter mijn dT op 15 graden staan want ik wil juist niet te veel warmte er in hebben om stagnatie tegen te gaan.
Meer dan 18 pipes paste niet op het dak; Aanvankelijk zou onderin ook een cv buffer komen van 100 liter, maar die optie bleek niet mogelijk vanwege te weinig en verkeerde aansluitingen op het vat. Omdat ik berekent had dat de cv bijdrage met 18 pipes toch maar weinig is, vind ik het geen groot gemis. Nu dus wel een grote SWW boiler.

De controller hanteert een dT van 10 graden; pomp draait vaak tussen de 20 en 30%.

Buffer heeft label A, maar als ik het verlies over de nacht zo bepaal, dan verliest hij wel wat meer: 60 watt. Heb leidingen al wel geisoleerd.

Op zich draait de zonneboiler hier best aardig; afgelopen maand hoefde de WP niet te verwarmen en blijft hij boven de 60 graden bovenin.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
PcDealer schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:16:
Twee weken de cv uit gehad. Door een bewolkte dag was de temp onder de 30 graden gekomen. Morgen weer uit zetten :)
Wat voor systeem heb je draaien?
Fullpower schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:06:
[...]
Meer dan 18 pipes paste niet op het dak; Aanvankelijk zou onderin ook een cv buffer komen van 100 liter, maar die optie bleek niet mogelijk vanwege te weinig en verkeerde aansluitingen op het vat. Omdat ik berekent had dat de cv bijdrage met 18 pipes toch maar weinig is, vind ik het geen groot gemis. Nu dus wel een grote SWW boiler.

De controller hanteert een dT van 10 graden; pomp draait vaak tussen de 20 en 30%.

Buffer heeft label A, maar als ik het verlies over de nacht zo bepaal, dan verliest hij wel wat meer: 60 watt. Heb leidingen al wel geisoleerd.

Op zich draait de zonneboiler hier best aardig; afgelopen maand hoefde de WP niet te verwarmen en blijft hij boven de 60 graden bovenin.
Laatst nog een discussie gehad over het verlies in de buffer: deel van het verlies is ook de herverdeling van warmte in je vat. Maar wat je ziet bij de sensor is alleen maar een afname in temperatuur.

Wat je zou kunnen doen om je opbrengst te verhogen is de minimale pompsnelheid verhogen naar 30%.
Ook een kleinere dT van ±6 graden hanteren resulteert in snellere opwarming.
kmf schreef op zondag 22 juli 2018 @ 22:28:
Ik heb de paramaters ingesteld met Jan. Er valt verder weinig te kalibreren.
Op pagina 54 van de handleiding:
Je hebt juiste vloeistof en %glycol ingevoerd?

Ik dacht nog iets te hebben gelezen over een correctiefactor, staat ook op pagina 54, maar is niet wat ik dacht dat het was. Is voor het omrekenen naar CO2 bespaard etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Helhond op 23-07-2018 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@kmf

Die opbrengst kan niet kloppen. Ik vermoed dat er een fout zit in de formule. Of er wordt een sensor gebruikt die een vertekend beeld geeft. 41 kwh opbrengst is echt heel veel. Ik red krap 20 kwh op een dag met 48 HP's van Jan en een buffer van 400 liter. En dan heb ik het over een dag met 4 mensen die douchen en een zwembad wat in de tuin wordt gevuld met warm water.

Of je moet krap een kleine 1000 liter op 1 dag verbruikt hebben met douchen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Rhaelak schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:58:
@kmf

Die opbrengst kan niet kloppen. Ik vermoed dat er een fout zit in de formule. Of er wordt een sensor gebruikt die een vertekend beeld geeft. 41 kwh opbrengst is echt heel veel. Ik red krap 20 kwh op een dag met 48 HP's van Jan en een buffer van 400 liter. En dan heb ik het over een dag met 4 mensen die douchen en een zwembad wat in de tuin wordt gevuld met warm water.

Of je moet krap een kleine 1000 liter op 1 dag verbruikt hebben met douchen......
Ik heb gewoon de grundfoss VFS sensor. Ik zal eens in de ruwe data kijken. Kan ook zijn dat er een sql foutje in het grafiek zit.

edit:
dit staat toch echt in het response van de controller:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dBQ08d/Bestand_23_07_18_09_44_20.png
Helhond schreef op maandag 23 juli 2018 @ 08:32:
[...]
Op pagina 54 van de handleiding:
Je hebt juiste vloeistof en %glycol ingevoerd?

Ik dacht nog iets te hebben gelezen over een correctiefactor, staat ook op pagina 54, maar is niet wat ik dacht dat het was. Is voor het omrekenen naar CO2 bespaard etc.
Yup.
..hoewel.. bedacht me wel dat de settings op een gegeven gereset waren.. zometeen nog eens checken.

[ Voor 40% gewijzigd door kmf op 23-07-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-09 15:47

Laatst nog een discussie gehad over het verlies in de buffer: deel van het verlies is ook de herverdeling van warmte in je vat. Maar wat je ziet bij de sensor is alleen maar een afname in temperatuur.
Daarom meet ik zowel boven, midden als onderin het vat. Het effect van herverdelen is zo goed te volgen ;)

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@kmf Ik vermoed dat er misschien toch wat settings niet goed staan. Of je hebt een zeer extreem waterverbruik :) Douchekop van 30 liter mer minuut ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
@kmf : misschien mist er een factor 3,6 of 3600; zou kunnen dat de meter een weergave in joules geeft... en jij het als kwh interpreteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Weet iemand of ik deze 3-weg klep kan aansturen door mijn Resol SLT ( https://www.wasco.nl/arti...m+knel+8738201411/8029805 )? Ik kan nergens vinden in de manual hoe resol een 3-weg klep schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Wat voor systeem heb je draaien?
Agpo Econpact 225c + Aquasol 3 met 97 liter voorraad aan een 2 m2 collector met automatische terugloop.

Cv-bedrijf/tapwaterbedrijf is op 60%/80% ingesteld.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:35:
Weet iemand of ik deze 3-weg klep kan aansturen door mijn Resol SLT ( https://www.wasco.nl/arti...m+knel+8738201411/8029805 )? Ik kan nergens vinden in de manual hoe resol een 3-weg klep schakelt.
Ik zou zeggen van wel, al staat er geen data sheet bij.

Heb zelf ook 28mm klep op 230V via blauw/bruin aangesloten op m'n Resol.
(Works like a charm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Fullpower schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:05:
@kmf : misschien mist er een factor 3,6 of 3600; zou kunnen dat de meter een weergave in joules geeft... en jij het als kwh interpreteerd?
Net even gecheckt met de officiele tool. Maar de waardes komen overeen.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jZPAPJ/2018_07_23_11_05_07_VNC_Viewer.png

Maar ik heb ook vergeleken met de data van de oude SL. Daar is op een topdag echter wel weer 6.7kWh gegenereerd. Dus ergens is wel iets fout... :X

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 23-07-2018 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@kmf

Je plaatje werkt niet.

Ik vermoed echter dat er ergens in de formule een deling factor 3,6 of 3600 wordt gemist. Als ik jouw opbrengst van 41,3 kwh deel door 3,6 = 11,47 kwh en procentueel verreken met mijn 48 HP's kom ik uit op mijn dagopbrengst. We zitten geografisch niet ver van elkaar en allebei op het zuiden.

EDIT: Zojuist gekeken. Mijn dagopbrengst tot nu toe (11.37) is 4763 Wh. Jouw dagopbrengst zou al 6851 Wh zijn.

Wat houdt trouwens dat volume in? Volume Heute / Volume Gestern enz?

[ Voor 22% gewijzigd door Rhaelak op 23-07-2018 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Rhaelak schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:35:
@kmf

Je plaatje werkt niet.

Ik vermoed echter dat er ergens in de formule een deling factor 3,6 of 3600 wordt gemist. Als ik jouw opbrengst van 41,3 kwh deel door 3,6 = 11,47 kwh en procentueel verreken met mijn 48 HP's kom ik uit op mijn dagopbrengst. We zitten geografisch niet ver van elkaar en allebei op het zuiden.
Wat is die factor van 3,6? Dat lijkt inderdaad ook wat realistischer.
3,412 is ook een mogelijkheid (BTU->kWh)

Ik zal vanavond eens de settings nakijken. Op afstand kan ik de settings niet inlezen. (de resol tool is niet bepaald gebruiksvriendelijk).

Gebruikt jan ethyleenglycol of propyleenglycol? (hoewel ik niet verwacht dat dat een verschil moet uitmaken, aangezien het vermogen wordt berekend adhv de temperatuur van collector vs grundfos. en die temperaturen lijken wel weer correct.)
Rhaelak schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:35:
@kmf

EDIT: Zojuist gekeken. Mijn dagopbrengst tot nu toe (11.37) is 4763 Wh. Jouw dagopbrengst zou al 6851 Wh zijn.

Wat houdt trouwens dat volume in? Volume Heute / Volume Gestern enz?
Ik heb geen idee wat die volume inhoud. Mijn dagopbrengst zal nu op 10kWh staan.

Even een tijdelijke grafana output:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 22% gewijzigd door kmf op 23-07-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Volgens mij gebruikt Jan propyleenglycol, 45% uit mijn hoofd.

3,6 of 3600 is omrekenfactor om van kJ naar kWh.
BTU naar KwH kan ook de oorzaak zijn. Of foutieve glycol waarde ingevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Hier de eerste foto's van het frame wat is opgehangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LkaSugdtVPUmGATBDseUkwwL/full.jpg

De heat pipes (30 stuks) komen dus in onze achtertuin (niet de beste plek dus, maar wel op het zuiden). We wonen in Amsterdam dus dit was een beetje de beste plek die we konden hebben en er valt vrij veel zon op. Voordeel is wel dat er praktisch geen wind is wat kan afkoelen (dat merk je ook deze dagen, het is bloedheet in de achtertuin).

We hebben DN16 19mm isolatie buizen van potz-blitz en moeten die nu onder onze uitbouw krijgen. Helaas is de kruipruimte van de uitbouw erg laag dus zijn we nu vanaf de achtertuin een gigantisch groot gat gaan graven waarmee we nu door de kruipruimte zijn gekomen. Nu gaan we vervolgens met elektra buizen een trektouw begeleiden en hieraan de buizen vast maken zodat we hem door de uitbouw naar de kruipruimte onder het huis (die wel ruim is) kunnen krijgen :+.

Onze opstelling wordt ongeveer zoals hieronder. 30HP, zonneboiler met hygienespiraal, buffervat met cv water, warmtepomp (Ecodan PUHZ-SW75YAA), DWTW (EasyDrain WTW), 3-fase doorstroomverwarmer als naverwarmer.

Veel van het schema gebruikt van @Helhond thanks voor alle hulp :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3ipCWwBzu2N1P9qHXn4EhH4r/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door adnanoner op 23-07-2018 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:42:
Hier de eerste foto's van het frame wat is opgehangen:

[afbeelding]

[afbeelding]
waar is die gele lijn voor? ah, ik zie het al. Met de resol kan je de 3-wegklep eventueel openzetten en dan CV ondersteuning openzetten. De WP aansluitingen richting buffervat zijn enkel voor SWW zo te zien.

[ Voor 19% gewijzigd door kmf op 23-07-2018 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
kmf schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:58:
[...]
waar is die gele lijn voor?
Ah dat was alleen om aan te geven dat het 'lauw' water is. Niet helemaal duidelijk haha. Zit nog even te twijfelen of er een mengventiel nodig nadat de retour VV door de bovenste spiraal is gegaan of niet, maar kan me voorstellen dat de warmtepomp liever niet warmer water ontvangt dan hij zelf produceert :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:00:
[...]

Ah dat was alleen om aan te geven dat het 'lauw' water is. Niet helemaal duidelijk haha. Zit nog even te twijfelen of er een mengventiel nodig nadat de retour VV door de bovenste spiraal is gegaan of niet, maar kan me voorstellen dat de warmtepomp liever niet warmer water ontvangt dan hij zelf produceert :+
Er is een max. Als ie te hoog (boven 55C?) is krijgt ie error.

Maar de vraag is dus of ie in de winter (wanneer warmtepomp nodig is) zulke temperaturen bereikt. (@Rhaelak ?)

Kan nooit kwaad om een beveiliging in de vorm van een mengventiel in te zetten natuurlijk. Aangezien je boiler parallel hangt zal het ook niet te veel invloed hebben op de flow.
Dit was ook mijn gewenste situatie geweest... Helaas niet genoeg spiraaltjes.

Waarom heb je nog een mengkraan voor je vloerverwarming eigenlijk? Dat is met warmtepomp niet nodig?

ps, kan ik die schema van je krijgen. Hoef ik zelf niet meer zoveel aan te passen. Dat systeem lijkt wel heel erg op mijn setup.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 23-07-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
kmf schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:06:
[...]

Er is een max. Als ie te hoog (boven 55C?) is krijgt ie error.

Maar de vraag is dus of ie in de winter (wanneer warmtepomp nodig is) zulke temperaturen bereikt. (@Rhaelak ?)

Kan nooit kwaad om een beveiliging in de vorm van een mengventiel in te zetten natuurlijk. Aangezien je boiler parallel hangt zal het ook niet te veel invloed hebben op de flow.
Dit was ook mijn gewenste situatie geweest... Helaas niet genoeg spiraaltjes.

Waarom heb je nog een mengkraan voor je vloerverwarming eigenlijk? Dat is met warmtepomp niet nodig?

ps, kan ik die schema van je krijgen. Hoef ik zelf niet meer zoveel aan te passen. Dat systeem lijkt wel heel erg op mijn setup.
Heb een PM gestuurd. Heb je nog tips voor mijn opstelling? Wat volgens mij nog mist op het schema is een vulkraan/leegloop onderin het vat, en een ontluchter op het hoogste punt. Verder komt er nog een inlaatcombinatie in het warmtepomp / buffer circuit. Heb daarnaast nog een ontluchter met kogelkraan op het hoogste punt in het glycol circuit ivm vullen.

Staat jouw opstelling al? Werkt alles goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@adnanoner
Die ribbelbuis die je nu in die greppel hebt liggen, komt daar nog iets om heen? (PVC buis ofzo?)
Volgens mij is dat spul (isolatie) niet waterdicht en ga je in de winter je terras vorstvrij houden i.p.v. je huis verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Helhond op 23-07-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:11:
[...]

Heb een PM gestuurd. Heb je nog tips voor mijn opstelling? Wat volgens mij nog mist op het schema is een vulkraan/leegloop onderin het vat, en een ontluchter op het hoogste punt. Verder komt er nog een inlaatcombinatie in het warmtepomp / buffer circuit. Heb daarnaast nog een ontluchter met kogelkraan op het hoogste punt in het glycol circuit ivm vullen.

Staat jouw opstelling al? Werkt alles goed?
Mijn schema ziet er zo uit en is al tijdje draaiende.

Het werkt goed. Mijn oorspronkelijke idee om de boiler te gebruiken voor CV ondersteuning heb ik een beetje laten varen. Ik denk dat het meer waard is om de zonnboiler in de winter enkel voor SWW te gebruiken. Daar zal ie al moeite mee hebben denk ik (op een regenachtige dag in de zomer haalt ie maar net 40C).

Mijn systeem heeft geen buffer nodig tegen pendelgedrag. De volledige vloerverwarming heeft genoeg afgifte om dat te voorkomen.

Een tip voor jou kan ook zijn om een bypass te regelen voor de wasmachine. Als deze in de buurt van de boiler zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@kmf

Ik zie al waar het fout gaat in je dagopbrengst berekening;

De omrekenwaarde van je pomp hoeveel liters hij verpompt klopt niet. op 44% zou hij dik 700 liter per uur doen, dat klopt niet. Veel te veel. Ik vermoed dat niet de juiste Grundfoss sensor is geselecteerd in de Resol.

http://prntscr.com/k9v8z9

Edit:

Kijk eens bij mij; 152 liter per uur.

http://prntscr.com/k9vb7m

[ Voor 11% gewijzigd door Rhaelak op 23-07-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Helhond schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:14:
@adnanoner
Die ribbelbuis die je nu in die greppel hebt liggen, komt daar nog iets om heen? (PVC buis ofzo?)
Volgens mij is dat spul (isolatie) niet waterdicht en ga je in de winter je terras vorstvrij houden i.p.v. je huis verwarmen.
Ah shit niet over nagedacht. Isolatie is volgens mij wel waterbestendig dus neemt niet op als een spons, maar komt wel wat water in. PVC buis kan alleen maar tot max 60 graden volgens mij. Is dat voldoende denk je? Nadeel van PVC kan ook wel weer zijn dat als er eenmaal water in zit het er niet meer uit kan (er is geen laagste punt waar het uit kans stromen, of je moet een gat maken.
kmf schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:19:
Een tip voor jou kan ook zijn om een bypass te regelen voor de wasmachine. Als deze in de buurt van de boiler zit.
Wasmachine zit erg dichtbij (zelfde hok). We hebben overigens ook een warm water aansluiting naast een koud water aansluiting achter de wasmachine. Hoe regel jij dan de temperatuur voor je wasmachine?

Zou je mij aanraden voor de CV ondersteuning te gaan? Zeg dat het me ongeveer €200 extra kost, is dat de moeite waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Rhaelak dat lijken me inderdaad realistischere cijfers. Kloppen ook met de hystorische cijfers. Ik zal eens checken als ik thuis ben.
adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:34:
[...]

Wasmachine zit erg dichtbij (zelfde hok). We hebben overigens ook een warm water aansluiting naast een koud water aansluiting achter de wasmachine. Hoe regel jij dan de temperatuur voor je wasmachine?
Ik heb een mengkraan ertussen die een toevoer van 25-30C levert aan de wasmachine. Ja, daar spoelt ie dan dus ook mee. Maar dat levert bij mij in ieder geval geen problemen op.
Zou je mij aanraden voor de CV ondersteuning te gaan? Zeg dat het me ongeveer €200 extra kost, is dat de moeite waard?
Het is leuk voor de cijfers. Je hebt wel 2x zoveel heatpipes als ik. Misschien dat het bij jou wel weer nuttig is.
(persoonlijk denk dat je beter de hygieneboiler puur voor SWW moet inzetten. Dan hoeft jouw warmtepomp ook geen sww run meer te doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
@adnanoner

Ik zou de retour van de CV er gewoon doorheen laten lopen en misschien een kogelkraan ertussen om handmatig de keus te hebben. Aparte 3-wegklep ervoor kopen vind ik achteraf gezien zonder van het geld.

@kmf

Even de verwarming aangezet om wat vermogen eruit te pompen. Pomp draait nu op 100% @ krap 500 liter per uur. Vermogen ook bijna 5000 Watt van de collectoren :D.

SS ontbreekt helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Iemand tips/ideeen rondom HT isolatie die onder de grond gaat. Iemand ervaring hiermee? Zoals @Helhond bedacht kan het nog wel vervelend zijn als de HT-isolatie nat wordt, maar weet niet hoe vervelend dit is. Zou dus een mantelbuis of pvc omheen kunnen doen? Hoe heet kan een HP buis worden met 19mm HT isolatie eromheen? Warmer dan 60 graden? Lijkt me niet toch?

Ik kon me nog iemand herrinneren die een PVC buis had, daar gaten in had geboort, en om de x cm pur in spoot. Misschien dat we dat maar ook gaan proberen :+. Of misschien een multiplex bekisting, en die volpurren, maar weet niet hoe waterbestandig het pur dan is.

[ Voor 26% gewijzigd door adnanoner op 23-07-2018 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:35:
Rechts onderin zitten 3 relay outputs. Een van deze drie kun je gebruiken. Op pagina 61 van de handleiding kun je vinden hoe je deze kunt instellen.
adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:57:
Iemand tips/ideeen rondom HT isolatie die onder de grond gaat. Iemand ervaring hiermee? Zoals @Helhond bedacht kan het nog wel vervelend zijn als de HT-isolatie nat wordt, maar weet niet hoe vervelend dit is. Zou dus een mantelbuis of pvc omheen kunnen doen? Hoe heet kan een HP buis worden met 19mm HT isolatie eromheen? Warmer dan 60 graden? Lijkt me niet toch?
Zeker wel, helemaal als het systeem richting de stagnatie gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door -SimJoc- op 23-07-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Christian M. schreef op maandag 22 mei 2017 @ 17:53:
Ik heb straks als alles klaar is ook de nodige meters door de grond te overbruggen met hoge temperatuur van de zonnecollectoren en lagere temperatuur van de warmtepompen. Wat ik wil gaan doen is met pir isolatieplaten ronde O vorm uitsteken, de buitendiameter gelijk aan de binnendiameter van een pvc pijp en het gat in het midden groot genoeg om een rvs ribbelbuis door te laten gaan. Zo wil ik de buis in de pijp centreren. Dit geheel in de pvc pijp schuiven en dan tussen elke O een aantal gaten boren en deze volschuimen met 2 componenten pu schuim. Hoe groter de diameter van de pvc pijp hoe dikker en beter de isolatie.
Heb je dit plan uiteindelijk nog doorgevoerd? Ik zit ook met een soortgelijk scenario namelijk waarbij ik 6 meter door de grond moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@adnanoner ,
Gelijk na de installatie van mijn systeem (2012) ging deze ook met regelmaat in stagnatie met een druk rond de 6 bar en glycol temperaturen boven de 200 graden (collectors) en zeker boven de 130 graden in de leidingen naar de boilers, de aanwijzers temperatuurmeters gingen 360 graden rond tegen de eindaanslag.
PT1000 in de collector van de Atag Q-Solar kon het nog wel uitlezen.
Daarom is er hier een affakkel systeem als voorzorg geplaatst

[ Voor 10% gewijzigd door BenEco op 23-07-2018 14:36 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
[...]

Ah shit niet over nagedacht. Isolatie is volgens mij wel waterbestendig dus neemt niet op als een spons, maar komt wel wat water in. PVC buis kan alleen maar tot max 60 graden volgens mij. Is dat voldoende denk je? Nadeel van PVC kan ook wel weer zijn dat als er eenmaal water in zit het er niet meer uit kan (er is geen laagste punt waar het uit kans stromen, of je moet een gat maken.
[...]
De isolatie heb ik altijd nog met de hand gewoon vast kunnen pakken ook al stroomde er 90 graden glycol doorheen. Ik denk dat je dan ook geen problemen gaat krijgen, de omgeving zal de buis wel weer koelen.

Extra info gevonden, misschien de moeite waard:
Nagechloreerde PVC-C buizen kunnen en constante temp. tot 90º verdragen, met een kortstondige piek van 110º, zo ook PP buizen.
Even kijken wat er waar te koop is en met welke specs. :+

Water wordt dan wel niet opgenomen door de isolatie, maar het gaat er op een gegeven moment wel door heen en er omheen zitten. Zodra dat gebeurd raak je het ook niet snel meer kwijt en krijg je dus geleiding en ook verlies.

De PVC leiding/buis moet dan ook waterdicht zijn, en ook goed afdekken dat er geen regenwater in kan lopen.
Ook dien je op te passen met water dat condenseert heb ik gelezen op L/W topic.

Als er water in de buis komt te staan krijg je dat er ook niet meer uit en kan je de hele handel weer uit de grond trekken.

Ik heb achteraf er juist een 3-wegklep bij geplaatst, leidingwerk etc. lag er al.
De buffer werd bij thuiskomst met cv ketel en ondersteuning aan al snel leeg getrokken op dagen met weinig zon. In eerste instantie kwam er dan bv. 40-50 graden water in het cv systeem terecht. Maar het koude water dat retour in de buffers kwam werd daarna weer door leuk na een complete ronde te hebben gemaakt weer verwarmd door de CV ketel, en uiteindelijk zat de CV ketel ook de complete inhoud van de buffers te verwarmen.(±45 graden)

Ik heb het een paar weken aangezien met handmatig omschakelen van de kleppen, maar in voorjaar was het dan weer een dag mooi weer, en dan weer een dag slecht. Je blijft dan aan het omschakelen dat ik voor 100 euro er een klep tussen heb gehobbyd. Werkt als een tierelier en je hebt er ook geen omkijken meer naar.

Heb nu:
Als de CV retour temperatuur boven de temperatuur uitkomt van onderste buffer sensor (#1) dan gooit ie de CV ondersteuning dicht en gaat het via een bypass. Ik hou dan nog wat warm water bovenin over.
Je kan ook schakelen op de bovenste sensor, maar in mijn geval heb ik dan al buffer#2 leeg getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Rhaelak @hansdegit zien jullie een fout bij deze instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/dHHJdd/IMG_2966.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/g9fh4J/IMG_2967.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cf9aPJ/IMG_2968.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jgRN4J/IMG_2969.jpg

Edit: gevonden denk ik. M’n max volume moet 1-12 zijn

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 23-07-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey

Ik zal morgen even een warmtebeeld schieten in de kelder, eens kijken wat de temp ongeveer is.
Ik heb de wasmachine aan het warm water hangen via een douchemengkraan. In de zomer spoelt hij vaak ook op de wastemperatuur (bijvoorbeeld 60 graden) omdat ik dan toch veel vermogen over heb.
In de winter heb ik geprobeerd om beide wascycli te vullen met warm water. Omdat ik het vergeet spoelt hij dan alsnog warm. Omdat hij aan de gewone warm water leiding zit betekend dat dus met gas gestookt warm water. Nu vul ik alleen de 1e cyclus. Ik zet hem aan en als hij gevuld is draai ik de termostaatkraan opkoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:10
adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 14:26:
[...]

Heb je dit plan uiteindelijk nog doorgevoerd? Ik zit ook met een soortgelijk scenario namelijk waarbij ik 6 meter door de grond moet.
Nope, de setup draait al bijna 2 zomers op 42 meter geïsoleerde DIN20 rvs ribbelbuis. Eerst maar eens de vergunning rondkrijgen voor aanbouw met kelder als technische ruimte. Dan zou de afstand ongeveer de helft korter kunnen worden. Misschien dat ik zonnecollectoren alsnog ga verplaatsen.

Wat ik hiervan geleerd heb: hou de afstand tussen collectors en buffer/boiler zo kort mogelijk.
Zoon gigantische flow heb je niet nodig dus ik had beter een dunnere diameter buis kunnen nemen.
Veel meter leiding geeft veel leidinginhoud en dus veel koud water. De boiler krijgt eerst een flinke plons koud water en koelt echt af eer er opbrengst is. Bij bewolking en een fletse zon koel ik de boiler af in plaats van opwarmen.
Zorg dat alles (boiler en leidingwerk) 5 dubbel geïsoleerd is, onderschat het warmteverlies niet bij hoge temperaturen.
Verzin een oplossing tegen thermosiphon werking, ik zet straks elektrische kleppen in de leiding die open gaan als de pomp aangaat want er sluipt stiekem warmte weg gedurende de nacht.
Een leegloop systeem is zo stom nog niet, nam een hoop van de bovenstaande problemen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@kmf Inderdaad de foutieve VFS volume geselecteerd. Moet 1-12 liter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Nu weer de juiste waardes.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/e5TqR8/2018_07_24_11_03_53_Grafana_Energy_i_Pad.png

Vind het nog steeds niet slecht t.o.v. PV. Er is een factor 3 minder opwek, maar het te gebruiken dakoppervlak is wel 27x kleiner. (cijfers worden anders na de middag. Vanaf 12 uur begint de echte opwek voor de zonnepanelen)

[ Voor 14% gewijzigd door kmf op 24-07-2018 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
kmf schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:06:
Nu weer de juiste waardes.

[afbeelding]

Vind het nog steeds niet slecht t.o.v. PV. Er is een factor 3 minder opwek, maar het te gebruiken dakoppervlak is wel 27x kleiner. (cijfers worden anders na de middag. Vanaf 12 uur begint de echte opwek voor de zonnepanelen)
Tot zover dus het idee dat pv per oppervlak meer oplevert.

@adnanoner als je voor mij een email adres hebt stuur ik de foto's als je intresse hebt.
Bij 92 graden inkomende temperatuur en 80 uitgaand meet ik 42 graden. Omgevingtemperatuur 23 graden.
Ik denk dat het met pvc wel goed zal gaan dus. Iemand die iets zinnigs te zeggen heeft mbt een schatting van temperatuur buitenkant isolatie bij een watertemperatuur van zeg 200 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Christian M. schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:24:
[...]
Wat ik hiervan geleerd heb: hou de afstand tussen collectors en buffer/boiler zo kort mogelijk.
Zoon gigantische flow heb je niet nodig dus ik had beter een dunnere diameter buis kunnen nemen.
Veel meter leiding geeft veel leidinginhoud en dus veel koud water. De boiler krijgt eerst een flinke plons koud water en koelt echt af eer er opbrengst is. Bij bewolking en een fletse zon koel ik de boiler af in plaats van opwarmen.
Zorg dat alles (boiler en leidingwerk) 5 dubbel geïsoleerd is, onderschat het warmteverlies niet bij hoge temperaturen.
Verzin een oplossing tegen thermosiphon werking, ik zet straks elektrische kleppen in de leiding die open gaan als de pomp aangaat want er sluipt stiekem warmte weg gedurende de nacht.
Een leegloop systeem is zo stom nog niet, nam een hoop van de bovenstaande problemen weg.
Leuk om te lezen. Paar weken geleden mijn systeem gedemonteerd ivm verhuizing. Ik liep tegen exact dezelfde problemen aan. Afstand was "maar" 10 meter heen en 10 meter terug maar vooral de thermosiphon werking zorgde er voor dat het systeem altijd 's avonds af koelde. Vol in de zomer was dit fijn, maar in het voor en najaar erg vervelend. Dan lagen bij mij de leidingen grotendeels nog binnenshuis.

Dit samen met het probleem van de stagnatie denk ik er ook over om naar een leegloop systeem te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Christian M. schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:24:
[...]
-SimJoc- schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:59:
[...]
Ik liep tegen exact dezelfde problemen aan. Afstand was "maar" 10 meter heen en 10 meter terug maar vooral de thermosiphon werking zorgde er voor dat het systeem altijd 's avonds af koelde. Vol in de zomer was dit fijn, maar in het voor en najaar erg vervelend. Dan lagen bij mij de leidingen grotendeels nog binnenshuis.
Waarom zou je niet een keerklep plaatsen? Of beperkt dat de flow teveel? En een u vorm, voor de warmwater leiding de boiler in gaat? En wat gebeurd er als je een 'modulerende' pomp hebt zoals de resol slt? Kan die dat niet voor je 'oplossen'?
mfmonkey schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:26:
[...]
@adnanoner als je voor mij een email adres hebt stuur ik de foto's als je intresse hebt.
Bij 92 graden inkomende temperatuur en 80 uitgaand meet ik 42 graden. Omgevingtemperatuur 23 graden.
Ik denk dat het met pvc wel goed zal gaan dus. Iemand die iets zinnigs te zeggen heeft mbt een schatting van temperatuur buitenkant isolatie bij een watertemperatuur van zeg 200 graden
Ben wel benieuwd :). Ik heb nu het gat een stuk dieper gegraven en ga met multiplex platen een 'vierkantje' maken en vol spuiten met 2 componenten PU (dat is waterdicht). Is zelfs goedkoper dan een pvc mantel en is bestendig tegen hogere temperaturen (100 graden). Als bonus krijg je ook nog eens extra isolatie :*) . Er zit dan ook nog 19mm HT isolatie op, dus ik denk dat dat dan wel voldoende is.

[ Voor 29% gewijzigd door adnanoner op 24-07-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mfmonkey schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:26:
[...]

Tot zover dus het idee dat pv per oppervlak meer oplevert.
Eindstand is nu:
11kWh opgewekt door 30 heapipes. a ±2m2 oppervlak = 5,5kWh/m2.
Een PV paneel heeft op dezelfde dak en oriëntatie 1,7kWh opgewekt op ±1,6m2 dakoppervlak = 1kWh/m2. (in totaal hebben de 27 panelen ongeveer 40kWh opgeleverd)

Als je een warmtepomp met een COP van meer dan 5,5 laat werken, dan is een PV paneel dus een betere investering. Anders is het op z'n best gelijkspel op een warme zonnige dag zoals vandaag.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 24-07-2018 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
kmf schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:35:
[...]

Eindstand is nu:
11kWh opgewekt door 30 heapipes. a ±2m2 oppervlak = 5,5kWh/m2.
Een PV paneel heeft op dezelfde dak en oriëntatie 1,7kWh opgewekt op ±1,6m2 dakoppervlak = 1kWh/m2. (in totaal hebben de 27 panelen ongeveer 40kWh opgeleverd)

Als je een warmtepomp met een COP van meer dan 5,5 laat werken, dan is een PV paneel dus een betere investering. Anders is het op z'n best gelijkspel op een warme zonnige dag zoals vandaag.
Gelijkspel maar dan wel met inachtneming van een aantal beperkingen.
Met een WP kan ik mijn wasmachine niet met 60 graden water vullen (ten minste niet met COP >5) en ook de vaatwasser krijgt iets minder warm water. Beide zullen stroom moeten gebruiken om de gewenste temp te halen waar dat nu niet/amper hoeft.
Ook zie ik mezelf niet snel een zwembad van 800 liter vullen met 35 graden als de boilers maar 45 graden zijn (of is hoger mogelijk met COP >5?)

Kan een wp een zeer grote watervraag aan zonder op een lagere COP uit te komen?

Trouwens, volgens mij vergeten we wat, een zb verbruikt ook stroom. Iemand hier wel eens aan gemeten?

[ Voor 4% gewijzigd door mfmonkey op 24-07-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mfmonkey schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:42:
[...]

Gelijkspel maar dan wel met inachtneming van een aantal beperkingen.
Met een WP kan ik mijn wasmachine niet met 60 graden water vullen (ten minste niet met COP >5) en ook de vaatwasser krijgt iets minder warm water. Beide zullen stroom moeten gebruiken om de gewenste temp te halen waar dat nu niet/amper hoeft.
Ook zie ik mezelf niet snel een zwembad van 800 liter vullen met 35 graden als de boilers maar 45 graden zijn (of is hoger mogelijk met COP >5?)

Kan een wp een zeer grote watervraag aan zonder op een lagere COP uit te komen?
Ik denk dat ik met mijn 30 heat pipes op 300 liter ook geen zwembad van 800 liter kan vullen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
kmf schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:46:
[...]

Ik denk dat ik met mijn 30 heat pipes op 300 liter ook geen zwembad van 800 liter kan vullen hoor ;)
Hoe warm wordt je boiler?
Indien 70 graden dan is dat al 600 liter op 35 graden. Maar als de zon blijft schijnen blijft het ook warmte toevoegen ;)
Ik heb luxe, 150+400 en 90 pipes verdeelsld over oost en west

[ Voor 7% gewijzigd door mfmonkey op 24-07-2018 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

mfmonkey schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:00:
[...]

Hoe warm wordt je boiler?
Indien 70 graden dan is dat al 600 liter op 35 graden. Maar als de zon blijft schijnen blijft het ook warmte toevoegen ;)
Ik heb luxe, 150+400 en 90 pipes verdeelsld over oost en west
Op dit moment is het 81C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helhond
mfmonkey schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:42:
[...]
Trouwens, volgens mij vergeten we wat, een zb verbruikt ook stroom. Iemand hier wel eens aan gemeten?
U vraagt, wij draaien.
(Ik wil het nog eens na meten)

Resol SLT (LAN) continu verbruik 1.43 watt
Wilo Yonos Para ST 15/7 PWM max. verbruik 45 watt (min. 3 watt)

Totaal max. verbruik 46.43 watt

Als die 24h op max draait is het verbruik 1,11 kWh

Bij mij draait de pomp meestal van 12:00 tot 20:00 eigenlijk op een laag pitje (30%) tenzij er minder instraling is. Dan wil ik zoveel mogelijk oogsten en draait ie rond de 40%.

(Bij 40%) ±25 watt pomp + 1.43 watt controller voor 8 uur = 0.21 kWh op dagen zoals vandaag.

Per maand = ± 6.3 kWh
Per jaar basis is het lastig schatten gezien die in de winter minter draait.
Maar als je een jaar lang elke dag 8 uur op 40% draait zou je rond de 76 kWh zitten.

Stroomverbruik van controller (SLT) is 12,5 kWh op jaarbasis

Gister ongeveer weer 20 graden toegevoegd aan de totaal 500L (eind van de dag stonden beide weer op 83 graden) = ±12 kWh geleverd door 0,21 kWh

Ter vergelijking met 0.21 kWh kan je ook 2 liter water met de waterkoker aan de kook brengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 25-07-2018 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 09:19:
[...]

Bij mij draait de pomp meestal van 12:00 tot 20:00 eigenlijk op een laag pitje (30%) tenzij er minder instraling is. Dan wil ik zoveel mogelijk oogsten en draait ie rond de 40%.
Hoe heb je dat ingesteld dan? Want dat is eigenlijk tegenovergesteld van de standaard werking?
Grote delta = veel instraling = sneller pompen.

meer oogsten kan je doen met het starten tegenover een lage delta. 1C bv, maar dan gaat de pomp flink pendelen in de ochtend.

Dit is met dT 1K
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6DwqhJc.png

Ik heb het op 3K gezet om het pendelgedrag te voorkomen.
(Bij 40%) ±25 watt pomp + 1.43 watt controller voor 8 uur = 0.21 kWh op dagen zoals vandaag.
Voor dagen als gisteren kan je beter met 10 uur rekenen. Pomp start al vrij vroeg en eindigt laat. Bij mij was het eergisteren om 7:30-21:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@kmf
Omdat de buffers bijna niet lager worden afgelopen dagen dan 60 graden beginnen ze pas rond 13:00 afgelopen twee week. Als ze kouder (±40 graden) zouden zijn dan willen ie al rond 10 a 11 uur (pendelend) beginnen. Vanaf 12 uur komt de zon er pas op dus alles er voor is indirect licht, dat verbaasd me best wel.

Ik zet handmatig de dT van 6-8 graden (als ik zoveel mogelijk wil oogsten) naar dT van 15-20 graden (als ik zo min mogelijk wil oogsten). Hiermee gaat de pomp op een lager draaien (komt vaak niet boven 30% uit, wat het min. is). Daarmee koel ik dus de collectoren wel, en hou ik stagnatie buiten de deur. Het is vrij effectief want ik heb de afgelopen week tot mijn verbazing bijna geen stagnatie gehad, alleen gister toevallig dan weer wel.

Pendelen heb ik weinig last van omdat bij mij dus vanaf 12 uur de directe zon er pas op draait.

Het zou mooi zijn als je automatisch of via Domoticz de dT zou kunnen aanpassen, helaas heeft de Resol SLT niet die optie.

Hier een grafiekje van maandag: helaas deed hij dan weer net een meting als de 3-wegklep omschakeld en dan de pomp even op 100% laat draaien. (Hij heeft om 18:40 heel op 43% gedraaid na omschakeling)
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nRbxPT/chart.png

Buffers afgelopen twee dagen:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/chRgjT/chart_1.png

[ Voor 19% gewijzigd door Helhond op 25-07-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Helhond ah zo. Ja, wij gebruiken het warm water vrij intensief. Elke avond gaat tBottom weer richting 40C, dan gaat de pomp ook vrij vroeg aan.

Zitten jouw heatpipes op een schuin dak? Op een plat dak met manifold beginen de collectoren al op te warmen gelijk met mijn NO-gerichte zonnepanelen. Oftewel om 6:30.

De SLT kan je parametiseren via vbus. Dus in principe kan je met Domoticz dat ook wel regelen?
Ik ben daar zelf niet zo in geinteresseerd, maar misschien dat je je vriend even hier naar kan laten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@kmf
Wij zijn nog met z'n tweeën dus de warm water afname ligt nog niet zo hoog.
De keuken wordt nog aangesloten zodra deze wordt vervangen, ook moet ik de wasmachine nog aansluiten, deze draait echter ook slechts om de dag. Ik moet nog een goede thermostaat (bad)kraan vinden waar je duidelijk 30, 40, 60 en 90 graden op kan aflezen. De WAF eist dat, anders is ze bang dat de kleding wordt gecremeerd in de wasmachine.

Vanaf ±12 a 13 uur zon op de collectoren, afhankelijk van het seizoen.
Orientatie: WZW 68°
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/m2BQB8/IMG_20171118_153658.jpg
Oude foto inmiddels, linksboven in zit nu ook ontluchter met klep.

Bedankt voor de link, zal eens kijken.
Ik dacht te hebben gelezen dat je alleen kan uitlezen en niks kon wijzigen.
Zal kijken of mijn ICT kameraad er raad mee weet, ik namelijk niet. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Helhond op 25-07-2018 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:55:
@kmf Ik moet nog een goede thermostaat (bad)kraan vinden waar je duidelijk 30, 40, 60 en 90 graden op kan aflezen. De WAF eist dat, anders is ze bang dat de kleding wordt gecremeerd in de wasmachine.
Een thermostaatkraan van 90 graden kan je lang naar zoeken ;)

Ben je van plan om handmatig deze te draaien dan elke keer?
Ik heb een mengventiel welke de temp vast zet op 30c. Dan moet de wasmachine zelf nog een beetje opwarmen, maar dat vind ik nog te overzien. Temperatuur wordt getoond adhv een simpel thermometer met display. Geplakt op de leiding zelf. Optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
kmf schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:00:
[...]
Een thermostaatkraan van 90 graden kan je lang naar zoeken ;)

Ben je van plan om handmatig deze te draaien dan elke keer?
Ik heb een mengventiel welke de temp vast zet op 30c. Dan moet de wasmachine zelf nog een beetje opwarmen, maar dat vind ik nog te overzien. Temperatuur wordt getoond adhv een simpel thermometer met display. Geplakt op de leiding zelf. Optie?
Ik heb nog een 15 mm duco mengventiel liggen, maar ik vind deze niet heel praktisch qua afstellen. (Meerdere rotaties, i.p.v. een enkele slag)
Misschien toch een los display erbij zoals je zegt. We wassen voornamelijk op 40 graden, maar met een slinger aan de knop kan je handdoeken moet op 60-90 graden wassen. Na het vullen dan wel weer de kraan kouder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Helhond schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:55:
Ik moet nog een goede thermostaat (bad)kraan vinden waar je duidelijk 30, 40, 60 en 90 graden op kan aflezen. De WAF eist dat, anders is ze bang dat de kleding wordt gecremeerd in de wasmachine.
Een doodnormale douche mengkraan voldoet daar ongeveer aan. Behalve dat die niet voorbij de brandwondentemperatuur komt ;)
Of eigenlijk, de pijngrens want meer dan 58-62 graden maakt hij niet.
Als je hem goed monteert kun je aflezen wat 30 graden is, zit de aanslag op 38 graden en staan ook 40 en 50 erop. Bij een 60 graden was simpelweg naar max and Bob's your uncle.
Simpel te bedienen, met een douchekraan moet zelfs je vrouw het eenvoudig vinden.

Toen ik duidelijk had dat ik een eigen huis ging kopen heb ik mijn vader gevraagd een nette kraan te bewaren i.p.v. weg te gooien bij het slopen van een badkamer, de mijne is dus lekker goedkoop 8)

[ Voor 11% gewijzigd door mfmonkey op 25-07-2018 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@Helhond
Zoiets mischien ? Voor €14.95:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1fplMbtHO8KJjSZFtq6AhfXXaY.jpg?size=65970&height=541&width=800&hash=0e7233f9973e201e6c71f00ccaad915e
https://nl.aliexpress.com...nt-TP-20/32844019723.html
Nog geen ervaring mee, maar heb ik alvast gekocht als vloerverwarming ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Zo'n klein ventiel heeft mijn voorkeur, echter heb ik die nog niet gezien die boven de 50 graden werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:24
Wij wassen nu acht jaar met een thermostaatkraan voor de wasmachine. Bijna alle wassen zijn 30 graden. De thermostaat kraan staat op 35 graden ingesteld. Bij een 60 graden was zetten we hem op 50. Spoelen moet eigenlijk met koud gebeuren. Met een thermostaatkraan gaat dat dus niet. Het warme water komt van de zon of de cv houtkachel. Heel erg druk maken over verwarmingskosten doen wij niet.

Standaard temperatuur is 35 graden. De trommel waar het water inkomt is koud. Ook is de leidingafstand van invloed. Vandaar de iets hoger aanvoer temperatuur. De wasmachine hoeft dan maar even bij te verwarmen.
Ik denk dat 40 graden ook wel kan, maar voor het spoelen is 40 graden voor een was van 30 te warm. Vandaar dat we 35 max instellen.

De vaatwasser krijgt 50 graden als aanvoer temperatuur. Werkt perfect.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
adnanoner schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 17:55:

Waarom zou je niet een keerklep plaatsen? Of beperkt dat de flow teveel? En een u vorm, voor de warmwater leiding de boiler in gaat? En wat gebeurd er als je een 'modulerende' pomp hebt zoals de resol slt? Kan die dat niet voor je 'oplossen'?
Ik heb er een keerklep in zitten maar er hangt zoveel meter leiding achter dat het warme water ruimte zat heeft om af te koelen. Met andere woorden het water begint vrolijk met de stroomrichting van de keerklep mee te stromen. Blijkbaar is die stroming genoeg om een keerklep, circulatie pomp en de warmtewisselaar in het vat te overbruggen.

Daarom gaat er in de toekomst een elektrische klep/kraan in. Dicht is dan ook echt dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Christian M. schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:06:
[...]

Ik heb er een keerklep in zitten maar er hangt zoveel meter leiding achter dat het warme water ruimte zat heeft om af te koelen. Met andere woorden het water begint vrolijk met de stroomrichting van de keerklep mee te stromen. Blijkbaar is die stroming genoeg om een keerklep, circulatie pomp en de warmtewisselaar in het vat te overbruggen.

Daarom gaat er in de toekomst een elektrische klep/kraan in. Dicht is dan ook echt dicht.
Waar zou je die elektrische kraan willen plaatsen? Na je vulstation? In principe maakt het niet zoveel uit toch aangezien het expansievat gewoon werkt (je wilt maar op één plek een elektrische kraan plaatsen toch?)

Heb je een beetje een idee hoeveel warmte er verloren gaat door het thermosiphon effect? Wij zijn nu bezig alles in de tuin onder de grond (80cm diep) met 2 componenten pu schuim nog extra te isoleren (naast de 19mm HT isolatie) en dan later onder de kruipruimte ook nog met iets anders. We hebben ook in totaal (heen en terug dus) zo'n 40 meter aan leidingwerk (wel DN16).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

adnanoner schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:01:
[...]

Heb je een beetje een idee hoeveel warmte er verloren gaat door het thermosiphon effect?
2-3 graden raakt ie in de nacht kwijt. En dan heb ik nog eens 10cm glaswol rondom de geïsoleerde 300liter hygiene boiler gewikkeld.

Of dat door het thermosiphon effect komt? De leidingen zijn zelf ook geïsoleerd he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
adnanoner schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:01:
Waar zou je die elektrische kraan willen plaatsen? Na je vulstation? In principe maakt het niet zoveel uit toch aangezien het expansievat gewoon werkt (je wilt maar op één plek een elektrische kraan plaatsen toch?)

Heb je een beetje een idee hoeveel warmte er verloren gaat door het thermosiphon effect? Wij zijn nu bezig alles in de tuin onder de grond (80cm diep) met 2 componenten pu schuim nog extra te isoleren (naast de 19mm HT isolatie) en dan later onder de kruipruimte ook nog met iets anders. We hebben ook in totaal (heen en terug dus) zo'n 40 meter aan leidingwerk (wel DN16).
Plaatsing van de elektrische kraan/klep maakt niks uit. Voorkeur is in de koudere retour leiding van buffervat naar collector.

Ik verlies tussen laatste douche in de avond en opstarten van de pomp toch zeker een 5 tot 7 ℃.
Dan gaat de pomp aan en koel ik het vat nog es een 6 a 7 ℃ af eer er van opwarming sprake is.
Allemaal afhankelijk van temperatuur buiten en buffervat.

Ps valt het knoeien met de 2K PU een beetje mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
pleio65 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:45:
Wij wassen nu acht jaar met een thermostaatkraan voor de wasmachine. Bijna alle wassen zijn 30 graden. De thermostaat kraan staat op 35 graden ingesteld. Bij een 60 graden was zetten we hem op 50. Spoelen moet eigenlijk met koud gebeuren. Met een thermostaatkraan gaat dat dus niet. Het warme water komt van de zon of de cv houtkachel. Heel erg druk maken over verwarmingskosten doen wij niet.

Standaard temperatuur is 35 graden. De trommel waar het water inkomt is koud. Ook is de leidingafstand van invloed. Vandaar de iets hoger aanvoer temperatuur. De wasmachine hoeft dan maar even bij te verwarmen.
Ik denk dat 40 graden ook wel kan, maar voor het spoelen is 40 graden voor een was van 30 te warm. Vandaar dat we 35 max instellen.
Waarom kan koud spoelen niet met een thermostaatkraan? Je kunt toch ook koud water uit je douchekop krijgen?
Of heb je het over een specifieke thermostaatkraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:24
mfmonkey schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 00:33:
[...]

Waarom kan koud spoelen niet met een thermostaatkraan? Je kunt toch ook koud water uit je douchekop krijgen?
Of heb je het over een specifieke thermostaatkraan?
@mfmonkey

Koud spoelen kan op zich wel als je de thermostaatknop voor het eind van het spoel programma gaat lopen naar koud draait. Het lijkt mij praktisch gezien niet dat je naast de wasmachine gaat zitten om ergens in het programma de knop te verdraaien.
Bij een vorige wasmachine heb ik overwogen om in de warme leiding voor de thermostaatkraan een elektronisch gestuurde 2-wegklep tussen te zetten. Deze zou als de wasmachine gaan verwarmen door het verwarmingselement van de wasmachine worden aangestuurd. De vraag was of de wasmachine gelijk begint met verwarmen het met water vullen wordt gestart of pas als de trommel is gevuld. Het idee was vullen met warm water en spoelen met koud. Het bleef bij een idee omdat we een ander wasmachine kochten.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ik heb een hotfill apparaat gekocht voor de wasmachine. Gewenste temperatuur instellen, op start drukken en wasmachine aanzetten. Werkt perfect.

Thermostaatkraan ertussen werkt net zo goed, is ook wat goedkoper.

Hetgeen ik al vanaf maart ofzo nog steeds wil doen is de vaatwasser aansluiten op de warmwater leiding. Aangezien de vaatwasser bij ons gemiddeld 10 x per week draait is dat een mooie manier om duurzaam opgewarmd water te gebruiken.

Ik heb onlangs gemeten hoeveel koud water er eerst uitkomt eer het water bij de vaatwasser beneden warm wordt en dat is ongeveer 2 liter. Het waterverbruikt per wasbeurt schijnt 10 liter te zijn. Ik zie wel een leuke besparing tegemoet. Niet mega natuurlijk, maar het scheelt weer wat Watt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
pleio65 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:02:
[...]

@mfmonkey

Koud spoelen kan op zich wel als je de thermostaatknop voor het eind van het spoel programma gaat lopen naar koud draait. Het lijkt mij praktisch gezien niet dat je naast de wasmachine gaat zitten om ergens in het programma de knop te verdraaien.
Bij een vorige wasmachine heb ik overwogen om in de warme leiding voor de thermostaatkraan een elektronisch gestuurde 2-wegklep tussen te zetten. Deze zou als de wasmachine gaan verwarmen door het verwarmingselement van de wasmachine worden aangestuurd. De vraag was of de wasmachine gelijk begint met verwarmen het met water vullen wordt gestart of pas als de trommel is gevuld. Het idee was vullen met warm water en spoelen met koud. Het bleef bij een idee omdat we een ander wasmachine kochten.
Wat je kunt doen is de boel instellen en aanzetten. Timer op de telefoon zodat je na 10 minuten niet vergeet de kraan op koud te zetten en klaar is Clara.
Ik vind je idee overigens wel een hele leuke maar inderdaad, of hij gelijk verwarmt weet ik niet. Op zich makkelijk te achterhalen met een vermogenmeting (kan zelfs in de meterkast bij een nieuwe digitale meter). Verwarmen gaat met meer dan 1kW dus dat moet wel opvallen.
Rhaelak schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:07:Niet mega natuurlijk, maar het scheelt weer wat Watt :P
_O-
Staat je vaatwasser naast de keukenkraan zoals zovaak? Dan aansluiten op de zelfde leiding als de kraan. Bij het vullen van de VW spoel je misschien een aantal dingen af en als je dat met warm water doet is je leiding goed warm tegen de tijd dat de VW aan gaat. Bijkomend effect is dat je in de winter gasgestookt warm water gebruikt maar dat vind ik dan weer een voordeel. Gas maakt water goedkoper warm dan een VW.

Hotfill heb ik wel naar gekeken maar haal je die investering er ooit weer uit? Die dingen kosten nogal wat...
Pagina: 1 ... 85 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.