adnanoner schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:34:
[...]
Ah shit niet over nagedacht. Isolatie is volgens mij wel waterbestendig dus neemt niet op als een spons, maar komt wel wat water in. PVC buis kan alleen maar tot max 60 graden volgens mij. Is dat voldoende denk je? Nadeel van PVC kan ook wel weer zijn dat als er eenmaal water in zit het er niet meer uit kan (er is geen laagste punt waar het uit kans stromen, of je moet een gat maken.
[...]
Zou je mij aanraden voor de CV ondersteuning te gaan? Zeg dat het me ongeveer €200 extra kost, is dat de moeite waard?
De isolatie heb ik altijd nog met de hand gewoon vast kunnen pakken ook al stroomde er 90 graden glycol doorheen. Ik denk dat je dan ook geen problemen gaat krijgen, de omgeving zal de buis wel weer koelen.
Extra info gevonden, misschien de moeite waard:
Nagechloreerde PVC-C buizen kunnen en constante temp. tot 90º verdragen, met een kortstondige piek van 110º, zo ook PP buizen. Even kijken wat er waar te koop is en met welke specs.
Water wordt dan wel niet opgenomen door de isolatie, maar het gaat er op een gegeven moment wel door heen en er omheen zitten. Zodra dat gebeurd raak je het ook niet snel meer kwijt en krijg je dus geleiding en ook verlies.
De PVC leiding/buis moet dan ook waterdicht zijn, en ook goed afdekken dat er geen regenwater in kan lopen.
Ook dien je op te passen met water dat condenseert heb ik gelezen op L/W topic.
Als er water in de buis komt te staan krijg je dat er ook niet meer uit en kan je de hele handel weer uit de grond trekken.
Ik heb achteraf er juist een 3-wegklep bij geplaatst, leidingwerk etc. lag er al.
De buffer werd bij thuiskomst met cv ketel en ondersteuning aan al snel leeg getrokken op dagen met weinig zon. In eerste instantie kwam er dan bv. 40-50 graden water in het cv systeem terecht. Maar het koude water dat retour in de buffers kwam werd daarna weer door leuk na een complete ronde te hebben gemaakt weer verwarmd door de CV ketel, en uiteindelijk zat de CV ketel ook de complete inhoud van de buffers te verwarmen.(±45 graden)
Ik heb het een paar weken aangezien met handmatig omschakelen van de kleppen, maar in voorjaar was het dan weer een dag mooi weer, en dan weer een dag slecht. Je blijft dan aan het omschakelen dat ik voor 100 euro er een klep tussen heb gehobbyd. Werkt als een tierelier en je hebt er ook geen omkijken meer naar.
Heb nu:
Als de CV retour temperatuur boven de temperatuur uitkomt van onderste buffer sensor (#1) dan gooit ie de CV ondersteuning dicht en gaat het via een bypass. Ik hou dan nog wat warm water bovenin over.
Je kan ook schakelen op de bovenste sensor, maar in mijn geval heb ik dan al buffer#2 leeg getrokken.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020