MikeWazowski schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:07:
Mijn dak ligt sinds 2012 vol met 245Wp PV-panelen en volgens schatting ben ik bijna bij het break-even point - maar ze kunnen dus nog een lange tijd mee. Ik wil nu ons gasverbruik verminderen door over te stappen richting zonne-/luchtwarmte. Nu kan ik natuurlijk panelen weghalen voor een zonneboilersysteem. Ik kwam echter ook de thermomodules van OptiSolar tegen (
link) welke onder mijn huidige panelen geplaatst kunnen worden icm een kleinere warmtepomp - dit lijkt me een goed gebruik van oppervlak zonder dat ik het bestaande PV vermogen aantast. Het heeft ook het voordeel dat het geen geintegreerd systeem is wat onderhoud/vervanging problemen kan geven in de toekomst.
Vraag aan jullie: wat is de reden dat je voor een zonneboiler gekozen hebt icm losse PV-panelen ipv voor een optie van losse PV-panelen icm thermomodules?
Zelf kende ik het systeem niet, dat is al een belangrijke reden, waarom ik het niet aangeschaft heb.
Als je dak al vol panelen ligt, zou ik ze lekker laten liggen, en dan eerder het warm water met een boiler met warmtepomp overwegen.
Of het genoemde systeem rendabel is, weet ik niet. Het koelen van PV is idd wel gunstig voor de opbrengst.
Ik vind geen prijzen voor alleen het draagsysteem, alleen voor een compleet systeem.
Globaal een aantal zaken die me opvallen:
-ik kan niks vinden over installatie, de prijzen zijn zonder. En het installeren (en de materialen er voor (buizen, koppelingen, ...) kosten ook een hoop geld. Dat heb je niet snel onder de 1000-1500 euro)
-er staat alleen eea over een 3 kW-Wp, zijn er ook andere? Om een huis volledig te verwarmen heb je niet zelden een groter vermogen nodig.
-over de jaarlijkse besparing rekenen ze alleen met de opbrengst van het systeem, maar als je 1000 m3 gas bespaart, moet je Wp toch wel de nodige uurtjes draaien. En als je even een ruwe rekensom maakt met een vuistregel die ik op een ander forum tegenkom (voor 1 m3 heb je plm 2 kWh aan stroom nodig) dan moet je er ook weer 2000 kWh aan stroom insteken, en dat kost dan ook weer 400 euro. Dat is iig wat minder gunstig.
-dat er geen geluid is van ventilatoren klinkt op zich wel gunstig al kan ik me niet voorstellen dat het geheel geluidloos is. Als er lucht door de buizen stroomt zal je toch ook wel een gesuis horen. Daar kan ik echter niets over vinden.
-de meeste berekeningen voor de besparing in gas (en dan kijk ik vooral naar sanitair ww) gaan ervan uit dat je heel veel warm water gebruikt, en dan kan je redelijk efficient gebruik maken van je systeem. Meestal wordt er minder verbruikt, en is het rendement ook lager.
-ik zie niets staan over een boilervat. Het lijkt me dat je die toch ook wel nodig hebt. Als het systeem alleen voor verwarming van het huis is heb je die niet nodig, maar dan gaat het koeleffect van de panelen ook vrijwel niet op. in de zomer heb je namelijk geen verwarming nodig, en dat is juist het moment dat je het meest aan de koeling zou hebben.
-mij klinkt de investering toch nog wel redelijk hoog (reken even met iets van 1 euro per WP, dan kom je al snel op een euro of 8000 voor de WP). Dat is nog altijd veel geld, dat moet goedkoper kunnen, zeker voor een 3 Kw-WP.