@
_Apache_ los van het feit dat een zonneboiler + warmtepomp + vloerverwarming het comfort enorm verhoogd in huis, is het ook goedkoper om je huis mee te verwarmen dan met gas.
Ik vind het altijd wel opmerkelijk dat er een TVT moet worden behaald voor een duurzame installatie. Dat was misschien nog tot 2016/2017 zo, maar het komt er uiteindelijk nu op neer dat we los van het gas (en andere fossiele brandstoffen) af moeten. Dat we ruim 50-60 jaar lang hebben kunnen profiteren van goedkoop gas uit eigen grond. dat is wel ten kostte gegaan van noord Nederland, want nu een en al ellende is, wat inmiddels al breder dan alleen (noord-oost) Groningen, maar eigenlijk de hele provincie en ook noord Drenthe en oost Friesland waar de gasproductie naar toe is verschoven, hebben al last van lichte bevingen.
Om dit probleem op te lossen worden we er nu toe gedwongen van het gas los te gaan, en op dit moment is all electric met COP meer dan 2.7 al gewoon goedkoper verwarmen dan stoken met gas. Maar vereist eigenlijk van iedere Nederlander een duurzame investering, wie dit niet direct uit zijn portemonnee doet en in zijn eigen woning stopt zal het wel gaan voelen in de laatst vermelde toenemende gasprijs.
En weer terug naar jouw huis:
Het mooiste is om je huis in fases te verduurzamen, tenzij je het hele huis in één keer over hoop wilt en ook het geld heb liggen.
Het begin punt is isoleren, en dan nog meer isoleren.
HR++ glas en goede vloer, dak en muur isolatie ben je een heel eind. Mocht het gemakkelijk te realiseren zijn dan zou je nog naar een ventilatie-WTW toe kunnen gaan en natuurlijk een douche-WTW. (Een D-WTW wint al "gratis" 5-9 kW terug uit je afval water). Zodat je uiteindelijk zo weinig mogelijk energie vanuit je woning verliest, als dat op orde is kan je deze met minimale duurzame energie gaan verwarmen.
Daarna vind ik persoonlijk een zonneboiler een mooi beginpunt om mee te beginnen.
In principe is de zonneboiler stand alone en kan je hier voor een mooie subsidie voor krijgen.
Als je ook verwarming ondersteuning wilt met vloerverwarming en een warmtepomp dan is een wat grotere buffer wel aan te raden, dan wanneer je alleen een buffer voor SWW wilt gaan gebruiken.
Een buffer 300-600L zou ik aanbevelen, meer kunnen bufferen is altijd fijn maar de ruimte moet je wel tot je beschikking hebben. Ik weet niet of je een "technische" ruimte hebt waar je eventueel twee buffervaten zou kunnen plaatsen. Twee buffervaten met een prioriteitsregeling op de zonnecollectoren is ideaal waardoor je efficienter/langer kan douchen zonder toevoegen van externe energie. (Zelf heb ik dan ook 2 x 250L)
Vanaf hier kan je dan je installatie verder uit gaan breiden door je CV aan te sluiten op je zonneboiler.
Daarna kan je de vloerverwarming op de zonneboiler aansluiten, en hetzelfde voor de warmtepomp.
Zodra de warmtepomp er is kan je los van het gas, (koken op inductie is dan wel een pré).
Daarna je totale verbruik afdekken met zonnepanelen en je hebt direct ook nog een nul op de meter woning.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020