Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18:31
quote:
naftebakje schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:27:
[...]
Denk even aan warmte als een stroom, vloeit uit je vat naar de omgeving; hoe zit je DS18B20 dan?
Je wil die zo goed mogelijk tegen het vat, en zo geïsoleerd (en ver) mogelijk van de omgevingstemperatuur. Denk ook aan de aansluitdraden, die geleiden de "koele" omgeving in de sensor dus wil je isoleren (paar cm mee onder de isolatie steken).
De sensor zit IN het vat; speciaal invoer gat voor een 6mm sensor. Zoals ook beide andere sensoren er in zitten. Heeeel misschien dat ik hem dieper een in moet drukken dat ga ik even uitzoeken

• Beginner
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 24-09 13:51
@Crazy- In het vat is perfect. Je zou ook even de sensoren qua aansluiting kunnen wisselen om even zeker te stellen dat het niet iets is m.b.t. de electronica. Het kan ook een afwijking zijn in de sensor zelf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 15:43
Hier maar eens de vraag stellen aan de echte slimmeriken :+
Gezien ik in het WP-topic totaal geen respons krijg, is wel een beetje vervelend aan dat topic. :-(

Voor de beganegrond gaan wij gebruik maken van de controller die bij de warmtepomp komt. Maar de 1e en 2de verdieping willen we los aansturen met een thermostaat die een circulatiepomp aanstuurt.

Ik zit alleen nog met de aansturing hiervan.

Ik wil niet dat de circulatiepomp continu draait, maar alleen met warmtevraag aan gaat. Wij hebben nu beneden nog de Honeywell Lyric T6R die ik dan de losse circulatiepomp wil laten aansturen.

Nu ben ik een beetje onwetend wat betreft dit nu wel of niet kan?
Ik heb onderstaand aansluitschema van de Lyric T6R toegevoegd en vraag me dan ook af of de "ketelmodule" gewoon de "CV-module" in dit geval dus de circulatiepomp kan aan sturen?
Of denk ik nu te makkelijk? :+

In onderstaande schema heb ik inmiddels ook de circulatiepomp toegevoegd:

Aansluitschema Lyric T6R:

(Circulatiepomp komt hoogst waarschijnlijk in de retour, ook al staat ie nu nog in de aanvoer :+ )

60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°, Douche-WTW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Je moet alleen even controleren of die uitgang voldoende vermogen kan leveren voor je circulatiepomp, anders moet er nog een relais tussen.
Ik neem aan dat je die thermostaat naar boven verplaatst :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Helhond
quote:
naftebakje schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:02:
Je moet alleen even controleren of die uitgang voldoende vermogen kan leveren voor je circulatiepomp, anders moet er nog een relais tussen.
Ik neem aan dat je die thermostaat naar boven verplaatst :+
Honeywell gaf aan dat er 230V a 5A geschakeld kan worden. Dat moet dus wel goed komen met een ± 60 watt circulatiepomp.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
Helhond schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:35:
Gezien ik in het WP-topic totaal geen respons krijg, is wel een beetje vervelend aan dat topic. :-(

Voor de beganegrond gaan wij gebruik maken van de controller die bij de warmtepomp komt. Maar de 1e en 2de verdieping willen we los aansturen met een thermostaat die een circulatiepomp aanstuurt.

Ik wil niet dat de circulatiepomp continu draait, maar alleen met warmtevraag aan gaat. Wij hebben nu beneden nog de Honeywell Lyric T6R die ik dan de losse circulatiepomp wil laten aansturen.

Ik heb onderstaand aansluitschema van de Lyric T6R toegevoegd en vraag me dan ook af of de "ketelmodule" gewoon de "CV-module" in dit geval dus de circulatiepomp kan aan sturen?

[afbeelding]

[afbeelding]

(Circulatiepomp komt hoogst waarschijnlijk in de retour, ook al staat ie nu nog in de aanvoer :+ )
Aan de thermostaat is een mogelijkheid, maar waarom niet gewoon aan de warmtepompaansluiting welke ook de 2-3 wegkleppen regelt?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Helhond
quote:
kmf schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:05:
[...]

Aan de thermostaat is een mogelijkheid, maar waarom niet gewoon aan de warmtepompaansluiting welke ook de 2-3 wegkleppen regelt?
Dat zou ook nog mogelijk zijn, maar we willen de temperatuur boven kunnen reguleren.
Ik weet niet of dat mogelijk is met de aansluiting van de warmtepomp? Gezien die dan geen sensor boven heeft.

• kmf
  • Niet online
quote:
Helhond schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 11:11:
[...]

Dat zou ook nog mogelijk zijn, maar we willen de temperatuur boven kunnen reguleren.
Ik weet niet of dat mogelijk is met de aansluiting van de warmtepomp? Gezien die dan geen sensor boven heeft.
Als je wilt dat de waterpomp draait als de warmtepomp draait,.

Andere keuze is inderdaad thermostaat

Maar als jouw zonneboiler gekoppeld is aan de CV, dan wil je het kunnen draaien onafhankelijk van de warmtepomp. Want misschien dat je bv in de zomer wat wilt affakkelen? Of dat je CV ondersteuning wilt? Of dat je de boiler gaat opwarmen met hoge COP overdag, zodat je savonds deze warmte kan gebruiken?

Dan moet je de waterpomp op een wat slimmere manier verbinden ;)

kmf wijzigde deze reactie 07-06-2018 11:34 (7%)

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16:28
quote:
Helhond schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:35:

[afbeelding]

[afbeelding]

Met een Honeywell EVOhome kan je per vertrek de temperatuur regelen ook met aan/uit kleppen per vertrek. Die heeft ook een aparte module voor de "CV-Ketel" waar je dan een relais tussen kunt zetten waar door je meerdere systemen kan aansturen.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb sinds afgelopen vrijdag de sleutel van mijn nieuwe huis ontvangen. Staat vanuit de bouw een zonneboiler op. Deze is voor zover ik kan zien ná de CV Ketel aangesloten met een of andere thermostaatkraan. Dit houdt volgens mij in dat de ketel altijd meeblaast, ook als de boiler nog genoeg sap heeft. M.b.t. de boiler zelf, er zitten twee stekkers aan, maar ik kan verder helemaal niks aflezen. Weet dus totaal niet wat er gebeurt.

Moet maar eens het dak op klimmen om iets van een merk te achterhalen ofzo.

• Skipper-93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23-09 23:04
@MikeyMan Je zou hier foto's kunnen plaatsen. Misschien herkend iemand hier het systeem en of de collector ;)

PVoutput: One / Two / Wind <- YouTube

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Skipper-93 schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 22:07:
@MikeyMan Je zou hier foto's kunnen plaatsen. Misschien herkend iemand hier het systeem en of de collector ;)
Zal ik doen.. vrees dat ik dan nog het dak op moet ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beginner
@MikeyMan Dat lijkt mij raar. Het is veel logischer om de maximale uitvoertemperatuur van de het warmewater te beperken door het plaatsen van een mengkraan op die lokatie. Bij sommige ketels wordt namelijk voorgeschreven om een mengkraan te gebruiken bij de uitloop van het warmewater uit de zonneboiler en eentje na de CV ketel. Beiden kunnen namelijk hoge temperaturen geven. Te hoge temperaturen naar de CV ketel is dan niet goed en als de CV ketel ook nog te veel warmte toevoegt kun je ook zo nog voorkomen dat het warme water te heet wordt voor de inwoners zelf. In dit voorbeeld heb je dus de volgende opzet: Boiler->mengkraan->CV-ketel->mengkraan->tappunt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@MikeyMan
Gezien je geen gasleiding meer hebt (doorgefreest) meteen maar een WP boiler met spiraal plaatsen?

En welke warmtepomp komt er? Eentje uit UK?

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Beginner schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:04:
@MikeyMan Dat lijkt mij raar. Het is veel logischer om de maximale uitvoertemperatuur van de het warmewater te beperken door het plaatsen van een mengkraan op die lokatie. Bij sommige ketels wordt namelijk voorgeschreven om een mengkraan te gebruiken bij de uitloop van het warmewater uit de zonneboiler en eentje na de CV ketel. Beiden kunnen namelijk hoge temperaturen geven. Te hoge temperaturen naar de CV ketel is dan niet goed en als de CV ketel ook nog te veel warmte toevoegt kun je ook zo nog voorkomen dat het warme water te heet wordt voor de inwoners zelf. In dit voorbeeld heb je dus de volgende opzet: Boiler->mengkraan->CV-ketel->mengkraan->tappunt.
Zover ik nu kan zien zit het zeker niet zo aangesloten. Ik zag een enkele mengkraan. Zal als ik in het huis ben wat foto's maken.
quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:14:
@MikeyMan
Gezien je geen gasleiding meer hebt (doorgefreest) meteen maar een WP boiler met spiraal plaatsen?

En welke warmtepomp komt er? Eentje uit UK?
Gasleiding is weer netjes gefixt. Komt wel een warmtepomp, maar eerst de benedenverdieping even af maken. Neig nu nog naar een Daikin hybride. Al was het maar omdat ik een boiler niet makkelijk kwijt kan .

MikeyMan wijzigde deze reactie 08-06-2018 08:23 (43%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MikeyMan
Er staat toch een boiler(vat)? Vervang die voor de WP boiler (vat) met spiraal. CV ketel eruit. Weer meer ruimte.
Ook zonde van dat gas
Ik dacht dat je er een 0 op de meter huis van wilde maken. ;)
(maar ik ken het huis en de situatie niet)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 08-06-2018 08:29 (39%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
AUijtdehaag schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 08:24:
@MikeyMan
Er staat toch een boiler(vat)? Vervang die voor de WP boiler (vat) met spiraal. CV ketel eruit. Weer meer ruimte.
Ook zonde van dat gas
Ik dacht dat je er een 0 op de meter huis van wilde maken. ;)
(maar ik ken het huis en de situatie niet)
Er staat een zonneboiler op het dak. Met daarbij ook een buitenvat. Het huidige Stookhok is ook op de tweede verdieping, en laat dat nou net de krapste verdieping worden. Kan er op zich wel een boiler kwijt, maar dan blijft er eigenlijk geen kamer over daar door onhandige indeling. Maar je hebt gelijk, als de CV komt te vervallen, levert het ook wat ruimte op. Eerst maar eens wat foto's plaatsen ;)

MikeyMan wijzigde deze reactie 08-06-2018 08:52 (7%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beginner
@MikeyMan Een enkele mengkraan kan ook, als de CV wel overweg kan met heet water uit de zonneboiler is dat de beste en veiligste oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Beginner schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:02:
@MikeyMan Een enkele mengkraan kan ook, als de CV wel overweg kan met heet water uit de zonneboiler is dat de beste en veiligste oplossing.
Het is een Intergas HR 36 uit 2007. Geen idee of die ermee overweg kan. Zou dat geen driewegklep moeten zijn dan? Idealiter zou je eerst de zonneboiler aanspreken voordat de ketel aan slaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beginner
@MikeyMan Je hebt gelijk dat je natuurlijk eerst de zonneboiler wilt aanspreken. Het zou zo kunnen zitten bij je thuis: Zonneboiler -> CV -> mengkraan

De Cv krijgt direct warm/heet water uit het zonneboilervat en stroomt dan door de CV en wordt bijgewarmd. De mengkraan heeft als enige functie om water dat warmer dan 60 oC (opzich vrij in te stellen) terug gemengd wordt met koud kraanwater naar 60 oC.

Nadeel van deze setup is dat heel even je CV aanspringt bij warmwatervraag, als de zonneboiler voldoende temperatuur heeft.

Mijn opstelling is zo: Zonneboiler -> mengkraan -> CV -> tappunt. Ik heb de CV waterschakelaar (die detecteert of er warmwater gebruik is) onderbroken met een schakelaar, zodat hij bij warmwatervraag de CV niet aanstuurt. Andere oplossingen zijn om met een temperatuurschakelaar de waterschakelaar te onderbreken of iets dergelijks. Dit meer ter informatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoudseHoeve
quote:
MikeyMan schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 09:04:
[...]
Het is een Intergas HR 36 uit 2007. Geen idee of die ermee overweg kan. Zou dat geen driewegklep moeten zijn dan? Idealiter zou je eerst de zonneboiler aanspreken voordat de ketel aan slaat.
Het water uit de boiler laat je door de combi ketel lopen, als het niet warm genoeg is warmt hij bij.
Ik heb er een meng kraan voor zitten, het is niet handig 85 graden water door de combi ketel te jagen. Ook heb ik een extra sensor op de leiding vanuit de boiler zitten die voelt dat en ketel niet aan hoeft. Ook kan je hem op "eco" zetten dan slaat hij pas laat aan.
Ik heb een nefit uit 2013. De flow sensor is al een keer defect geraakt, waarschijnlijk door het hete water uit de zonne boiler. normaal is dat water koud. De monteur was wel verrast hoe schoon de ketel nog was ... duhhh hij brand bijna niet :Y

Als je geen combi-ketel hebt dan kan je een kleine boiler (10..20L) als buffer gebruiken (gevuld met CV water en een doorstroom spiraal) en deze via een 3weg klep verwarmen met de cv ketel. die kleine boiler word dan gevuld vanuit de zonneboiler.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 15:53
Weet iemand of je OEG 2Plus horizontaal zou mogen installeren ipv verticaal?
https://www.oeg.net/nl/so...lectoren-6-18-m-516000401

Heb nu een boiler met een warmtepomp ATC AX7.1, deze heeft een extra spiraal.. twijfel of ik deze ga gebruiken voor zonnecollectoren of de mazoutketel (voor in de winter dus) of op ik een manier een hybride kan doen waarbij ik kan 'kiezen

Icekiller2k6 wijzigde deze reactie 08-06-2018 10:36 (43%)

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En dan de plaatjes bij de praatjes:

https://tweakers.net/ext/f/E60a5y5pIAFWbzoKcfy2onwh/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/6IYOpuuFzHVAb9QCEXyKjTE7/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/T5NeQzt6armVxf1kTvb0ijVw/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/A2mMAvFw1ZzVGsX33vdPl9cO/thumb.jpg

Lijkt toch wel volgens het schema van Intergas aangesloten. Zonder mengventiel voor de ketel, maar daar spreken ze ook niet van.

• zyx
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 12:26
Hi!
We hebben sinds kort een 180 vacuumbuis opstelling aangeschaft om ons zwembad (48m3) te verwarmen. Dit gaat zo goed (lees snel, in begin mei +8 graden per dag) dat we graag de overcapaciteit ook willen gebruiken.

Doel is tapwater en verwarmingsondersteuning in het circuit op te nemen. Zoals ik het nu zie heb ik twee opties, 1 groot buffervat met meerdere spiralen. of 1 buffervat voor tapwater en 1 voor de cv ondersteuning.

Ik ben me pas net aan het verdiepen in de materie maar ben eigenlijk op zoek naar wat leesvoor met voor/tegens voor elke optie. Heeft iemand een link met wat basis info? of wellicht tips?

Thanks!
P

• Remmit
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19:48
quote:
zyx schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 11:28:
We hebben sinds kort een 180 vacuumbuis opstelling aangeschaft [..]
Uit interesse: Hoe groot is dat en waar ligt/hangt dat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zyx
Ons vakantiehuis in Frankrijk.
De buizen hangen niet op/aan het dak maar staan in een ongebruikt stuk tuin samen met de PV installatie.

Kleine impressie van toen het nog in aanbouw was.
https://ibb.co/fEqWSo
https://ibb.co/drxvno
https://ibb.co/h7GXYT

Totaal zijn het 6 collectoren van 30 buizen.
De collectoren staan in twee rijen van 8m parallel op elkaar, elke rij 3 collectors in serie.
Pompstation doet ongeveer 40l/m vanwege het kleine delta T die we nodig zijn voor de zwembad warmtewisselaar.

zyx wijzigde deze reactie 10-06-2018 16:33 (33%)
Reden: Update

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Remmit
@zyx heb je enig idee of een zwarte/warmtevangende afdekking op het bad een vergelijkbaar effect zou hebben? Ik neem aan dat je niet de hele dag erin ligt... (is aan de andere kant natuurlijk een takkeklus om eraf te halen en er weer op te leggen als je even een paar baantjes wilt trekken... en pompen moet je toch wel ivm filtering, neem ik aan).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skipper-93
  • Laatst online: 23-09 23:04
quote:
MikeyMan schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 17:59:
En dan de plaatjes bij de praatjes:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Lijkt toch wel volgens het schema van Intergas aangesloten. Zonder mengventiel voor de ketel, maar daar spreken ze ook niet van.
Hier is dezelfde mengkraan ook zo aangesloten, maar dan bij een Remeha Calenta. Twee keer 360 graden dichtdraaien is +-60 graden. Het flowventiel in de ketel moest daarbij wel vervangen worden voor een versie die tegen hogere temperaturen kon.

Het boilervat op het dak zie je weinig in Nederland. Ik hoop dat hij het in de winter goed genoeg blijft doen, om niet te veranderen in een groot ijsblok :P

Voel je de WW-leiding die vanaf het vat komt warm worden?

PVoutput: One / Two / Wind <- YouTube

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Skipper-93 schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:55:
[...]

Hier is dezelfde mengkraan ook zo aangesloten, maar dan bij een Remeha Calenta. Twee keer 360 graden opendraaien is +-60 graden. Het flowventiel in de ketel moest daarbij wel vervangen worden voor een versie die tegen hogere temperaturen kon.

Het boilervat op het dak zie je weinig in Nederland. Ik hoop dat hij het in de winter goed genoeg blijft doen, om niet te veranderen in een groot ijsblok :P

Voel je de WW-leiding die vanaf het vat komt warm worden?
Zal hem eens een keer met de Ir thermometer instellen. Voel de leiding inderdaad wel warm worden.

Zou er geen intdooistand op zitten met die twee stekkers?

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-09 20:11
quote:
Remmit schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:33:
@zyx heb je enig idee of een zwarte/warmtevangende afdekking op het bad een vergelijkbaar effect zou hebben? Ik neem aan dat je niet de hele dag erin ligt... (is aan de andere kant natuurlijk een takkeklus om eraf te halen en er weer op te leggen als je even een paar baantjes wilt trekken... en pompen moet je toch wel ivm filtering, neem ik aan).
Ik kan je zeggen dat een zwemvijver, o.a. vanwege z'n zwarte folie (i.p.v. bijvoorbeeld witte tegels), spontaan een stuk warmer wordt dan een zwembad van dezelfde omvang.

• WoudseHoeve
quote:
zyx schreef op zondag 10 juni 2018 @ 16:08:
Ons vakantiehuis in Frankrijk.
De buizen hangen niet op/aan het dak maar staan in een ongebruikt stuk tuin samen met de PV installatie.

Kleine impressie van toen het nog in aanbouw was.
https://ibb.co/fEqWSo
https://ibb.co/drxvno
https://ibb.co/h7GXYT

Totaal zijn het 6 collectoren van 30 buizen.
De collectoren staan in twee rijen van 8m parallel op elkaar, elke rij 3 collectors in serie.
Pompstation doet ongeveer 40l/m vanwege het kleine delta T die we nodig zijn voor de zwembad warmtewisselaar.
Ziet er goed uit.
OM een verwarming buffer te maken moet je voor langere tijd warmte opslaan.
Ik heb 1200L op 120 heatpipes (4x30 in Nederland) de verwarming ondersteuning heeft een max van een paar uur.
Voor langere perioden (seizoen - zomer naar winter) moet je naar veel meer m3 iets van 60 tot 80 goed geïsoleerd.
Zie je in Zwitserland en Oostenrijk wel langs komen.
Warm water kan altijd, met een 500L tot 1000L in Frankrijk, heb je voor een paar dagen warm water. Maar die moet je dan wel voorrang geven tov het zwembad.

• zyx
Thanks voor de input.

We hadden niet het idee dat we de hele winter zouden doorkomen op de heatpipes :-) We proberen willen proberen zo voordelig mogelijk te verwarmen door de heatpipes in te zetten waar het kan. Een paar uur per dag vind ik al een mooi resultaat. We hebben nog ruimte voor extra collectoren dus die optie is er ook nog altijd.

Het zwembad wordt eind oktober afgesloten en warmgehouden (10 graden) dmv een warmtepomp tot begin april. De heatpipes worden vanaf november 100% ingezet voor tapwater en verwarmings ondersteuning.

We hebben ondertussen besloten voor een 1000l hygiene vat a+ van OEG te gaan. Door het vat wat te onderdimensioneren hopen we 's winters de temp wat hoger te krijgen.

Hebben jullie verder nog tips? :)

• Beginner
@zyx Een kleiner vat is volgens mij gemakkelijker op temperatuur te krijgen door een zonneboiler dan een heel groot vat. Wat betreft warmteverlies is het volgens mij weer net andersom. Maar als het doel is om warm genoeg water te krijgen met alleen de zonneboiler, dan zou ik juist een klein vat kiezen.

• zyx
quote:
Remmit schreef op zondag 10 juni 2018 @ 21:33:
Ik snap de vraag niet helemaal? Vergelijkbaar effect op?

• zyx
quote:
Beginner schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 12:57:
@zyx Een kleiner vat is volgens mij gemakkelijker op temperatuur te krijgen door een zonneboiler dan een heel groot vat. Wat betreft warmteverlies is het volgens mij weer net andersom. Maar als het doel is om warm genoeg water te krijgen met alleen de zonneboiler, dan zou ik juist een klein vat kiezen.
Thanks, maar dat is toch ongeveer wat ik heb? (of begrijp ik je opmerking niet goed?)
Volgens mij was de stelregel 1 buis op 10 liter, met 180 buizen op 1000 liter zit ik toch op een klein vat tov het aantal buizen?

• kmf
  • Niet online
Omdat ik niet goed ben met rekenen, even maar hier vragen:

hoe is het gelogde opgewekte vermogen van een zonneboiler te vertalen naar bespaard elektriciteit of gas?

Stel mijn zonneboiler heeft nu 750kWh opgewekt. Wat is dat dan in m3 gas of kWh electra (uitgaande van cop=1)?

• Helhond
quote:
kmf schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:26:
Omdat ik niet goed ben met rekenen, even maar hier vragen:

hoe is het gelogde opgewekte vermogen van een zonneboiler te vertalen naar bespaard elektriciteit of gas?

Stel mijn zonneboiler heeft nu 750kWh opgewekt. Wat is dat dan in m3 gas of kWh electra (uitgaande van cop=1)?
Opgewekt is altijd anders dan bespaard.
Je kan veel opwekken, maar als je op vakantie bent gebruik je niks, en heb je ook niks bespaard (of verbruikt :+ ) Dat is ook de reden dat ik niet de opwek in harde getallen hoef te weten.

Eigenlijk zou je nog een tweede energiemeter moeten plaatsen die de opgenomen warmte meet.
Ik denk dat het alleen maar gissen blijft, je zou bij gelijk blijvende conditie je energie (gas/elektra) rekening kunnen vergelijken per graad dagen. Maar harde getallen blijven lastig, zeker nu je een warmtepomp heb kan je er denk ik weinig van zeggen.

1 kW per uur (kWH) is 1000 watt continu.
1 watt = 1 joule per seconden
3600 seconden zitten er in 1 uur

1000 x 3600 = 3.600.000 = 3.6 MJ = 1 kWh

Netto stookwaarde van Groningsgas 31,669 MJ (wikipedia)

Als je het 1 op 1 wilt vergelijken met gas heb je 31.669 / 3.6 = 8.8 kWh

Dus 1 kuub staat gelijk aan 8.8 kWh, dan zit je nog met overal verliezen.

Dus 750 kWh is ±85 m³ of ±57 euro (met 60 cent per kuub)

De vraag blijft hoeveel energie je hiervan daadwerkelijk hebt gebruikt, en met welke efficiëntie?
Het boilervat verliest natuurlijk ook bij 60 a 80 graden een kWh'tje of 1 a 2 per dag.

Helhond wijzigde deze reactie 12-06-2018 13:41 (35%)

• kmf
  • Niet online
quote:
Helhond schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:32:
[...]

Opgewekt is altijd anders dan bespaard.
Je kan veel opwekken, maar als je op vakantie bent gebruik je niks, en heb je ook niks bespaard (of verbruikt :+ ) Dat is ook de reden dat ik niet de opwek in harde getallen hoef te weten.
Is wel een leuke indicatie. Aan eind van het jaar kan ik natuurlijk de vakantiedagen aftrekken van de opwekking. Maar dan moet ik wel de juiste formules hebben. ;)
quote:
Eigenlijk zou je nog een tweede energiemeter moeten plaatsen die de opgenomen warmte meet.
Ik denk dat het alleen maar gissen blijft, je zou bij gelijk blijvende conditie je energie (gas/elektra) rekening kunnen vergelijken per graad dagen. Maar harde getallen blijven lastig, zeker nu je een warmtepomp heb kan je er denk ik weinig van zeggen.

1 kW per uur (kWH) is 1000 watt continu.
1 watt = 1 joule per seconden
3600 seconden zitten er in 1 uur

1000 x 3600 = 3.600.000 = 3.6 MJ = 1 kWh

Netto stookwaarde van Groningsgas 31,669 MJ (wikipedia)

Als je het 1 op 1 wilt vergelijken met gas heb je 31.669 / 3.6 = 8.8 kWh

Dus 1 kuub staat gelijk aan 8.8 kWh, dan zit je nog met overal verliezen.

Dus 750 kWh is ±85 m³ of ±57 euro (met 60 cent per kuub)
En op basis van elektriciteit? kan je dan stellen dat 750kWh opgewekt met zonneboiler ook 750kWh electra is bij COP 1?
Want dan is het met een doorstroomverwarmer dus 750*.2=150 euro besparing en bij een COP4 warmtepomp 750/4*.2=37.50 euro.

• Helhond
quote:
kmf schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:44:

En op basis van elektriciteit? kan je dan stellen dat 750kWh opgewekt met zonneboiler ook 750kWh electra is bij COP 1?
Want dan is het met een doorstroomverwarmer dus 750*.2=150 euro besparing en bij een COP4 warmtepomp 750/4*.2=37.50 euro.
Klopt dat is gelijk.
Ik weet niet precies wat voor energiemeter je hebt, meeste werken ook in MJ of GJ.

Ter vergelijking:
Hoeveel liter water verwarmen van 10 naar 80 graden met 750 kWh bij een COP 1

1 gram water 1 graad in temperatuur te doen stijgen is ongeveer 4,19 joule.

Q = m x c x ∆T

Q = warmte= 750kWh * 3.6 MJ = 2700 MJ
m = massa
c = Soortelijkewarmte (water = 4186 (J/kg.k))
∆T = temperatuur verschil (70 = 80 - 10 graden)

2700 MJ = m x 4186 x 70

m = ± 9214L water

Je kan dus 9.2 kuub water verwarmen van 10 naar 80 graden verwarmen.

Dat is vrij veel, ik weet niet over wat voor periode die 750 kWh is opgewekt?

Helhond wijzigde deze reactie 12-06-2018 14:05 (4%)

• kmf
  • Niet online
quote:
Helhond schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:02:
[...]

Klopt dat is gelijk.
Ik weet niet precies wat voor energiemeter je hebt, meeste werken ook in MJ of GJ.

Dat is vrij veel, ik weet niet over wat voor periode die 750 kWh is opgewekt?
dat is het getal wat in de Resol controller staat.

• Helhond
quote:
kmf schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 14:21:
[...]

dat is het getal wat in de Resol controller staat.
Ja blijft lastig, handleiding is er ook nog niet helemaal duidelijk over.

Maar op pagina 54 staat bijvoorbeeld dat je het juiste glycol/water verhouding moet opgeven. Van Jan uit heb ik 50%, en fabrieksinstelling is 40% dus dat is al iets waar ook bij jouw een afwijking in zou kunnen zitten.

Je kan ook nog een conversie factor toepassen, maar wat het je nu echt zegt weet ik niet.
Opgewekt blijft opgewekt en wat je daadwerkelijk verbruikt blijft toch lastig.

Of je zou het op één of andere manier moeten kalibreren of middelen over een jaar gemiddelde.

Dus wat je ongeveer hebt bespaard op jaarbasis aan gas zou je kunnen omrekenen naar kWh en dat moet je dan laten matchen met opgewekt (en ook verbruikt) aan kWh met de zonneboiler.

Misschien nog een extra energiemeter voor het verbruik?
Maar voor CV en SWW wordt het lastig en zou je al bijna 2 meters moeten hebben. 8)7

• kmf
  • Niet online
@Helhond
Ik heb de glycol/water verhouding correct ingevoerd. Die instellingen heb ik nog doorgelopen toen ik eerst een defecte grundfoss sensor had. Waarom twijfel je dat het niet klopt?

Met de log in de sd-kaart kan ik het opgewekte in vakantiedagen aftrekken van het jaartotaal. Het opgewekte vermogen wordt namelijk telkens verhoogd. Dus ik kan de delta goed berekenen.
In de log staat ook duidelijk Wh (en hele hoge cijfers.)

Gaat omdat ik aan het eind van het jaar een mooi eindrapport kan genereren.

Sowieso is het verbruik bij mij moeilijk te verdelen. Ik heb namelijk zo'n mooie combisysteem ;) . LW-warmtepomp+LL-warmtepomp+Zonneboiler+Zonnepanelen. En later ook nog een postcoderegeling erbij.

Door de zonnepanelen is het al niet meer achter te halen waar het verbruik in zit..

Maar voor de piechart is het wel fijn om een "sortoff average" te zien.

(Ik moet wel zeggen dat we goed gebruik maken van het warme water. Wasmachine en zo tijdens hele zonnige dagen. Elke dag gaat tBottom wel naar 25C om de volgende zonnige dag weer naar 65 te gaan. Maar nooit >70C tijdens aanwezigheid in ieder geval. Oftewel, systeem werkt optimaal voor ons)

• Beginner
@zyx Mee eens. Echter is de regel 10 liter per buis wel voor een jaar gemiddelde. 1000liter voorraadvat is behoorlijk groot. Waarschijnlijk kun je met slechts 500 liter ook voldoende uit de voeten en dan is de kans een stuk groter dat je een voldoende hoge temperatuur zult gaan bereiken. Misschien zijn 2 vaten van 500 liter die naast elkaar en na elkaar verwarmd worden een goed idee?

Ik zelf ben blij als ik in de nederlandse winter met 48 buisjes het vat van 350 liter rond de 40 graden gekregen heb. Veel meer gaat het niet worden.

• WoudseHoeve
quote:
Beginner schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 07:37:
@zyx Mee eens. Echter is de regel 10 liter per buis wel voor een jaar gemiddelde. 1000liter voorraadvat is behoorlijk groot. Waarschijnlijk kun je met slechts 500 liter ook voldoende uit de voeten en dan is de kans een stuk groter dat je een voldoende hoge temperatuur zult gaan bereiken. Misschien zijn 2 vaten van 500 liter die naast elkaar en na elkaar verwarmd worden een goed idee?

Ik zelf ben blij als ik in de nederlandse winter met 48 buisjes het vat van 350 liter rond de 40 graden gekregen heb. Veel meer gaat het niet worden.
@zyx
Ik zou ook voor 2 serie vaten gaan.
Ik warm eerst de 200L op met de 120 buizen, daarna pas het grote vat van 1000L.
In de winter wordt het grote vat bijna nooit gebruikt door de heatpipes.

Met de hout kachel gaat het andersom. Eerst wordt het grote vat opgewarmd daarna de kleine.

De 200L is een warmwater boiler voor douchen de 1000L een CV buffer voor verwarming.

Wel zou ik in beide vaten een spiraal (Glycol) willen hebben voor de heatpipes.
Ook in beide vaten een spiraal (CV-Water) voor de houtkachel, dan blijft het hout kachel circuit klein ivm druk variatie en beveiliging door een automatische water toevoer.
Scheelt ook een hoop gedoe met pompen en warmtewisselaars.

• PASware
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 16:06

PASware

Php counter foetsie

Wat is jullie ervaring met het kopen van een ongeisoleerde boiler en dan deze zelf te isoleren? Verstandig ja of nee?

[b]Specs PC -=- Specs Laptop -=- Fuji S602Z

• Remmit
quote:
zyx schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:06:
[...]
Ik snap de vraag niet helemaal? Vergelijkbaar effect op?
Op hetgeen je eerder beschreef: “in begin mei +8 graden per dag”. Of iig een voor jou acceptabele stijging.

Ik was benieuwd of je over dit soort oplossingen ook had nagedacht en gerekend.

Zoals ik je eerste post begreep, leek het alsof je de collectors puur voor het zwembad had aangeschaft, en dan was het wellicht nogal overkill (zowel capaciteit als kosten). Maar inmiddels lees ik dat je er veel meer leuke dingen mee gaat doen dus dan valt het alweer mee :)

• Ger Rijsdijk
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 01-08 14:07
Goedendag alle,
Ik heb een vraagje, in 2017 zijn wij geemigreerd naar Catalonie,Spanje.
Aangezien we hier veel zon hebben, is er een zonneboiler systeem aangeschaft:
32 vacuum buizen, 300 ltr boiler 2e spiraal aangesloten op pelletkachel.
Resol regelaar.
Alles zelf geinstalleerd, werkt prima, ook dankzij de tips hier .
Nu heb ik alle waardes van de resol op de standaardwaarden gelaten, is dit goed?
Ik stel hierover deze vraag omdat bij een zonnige dag de boilertemp niet boven 60 gr komt.

Gr, Ger

• Helhond
quote:
Ger Rijsdijk schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:29:
Goedendag alle,
Ik heb een vraagje, in 2017 zijn wij geemigreerd naar Catalonie,Spanje.
Aangezien we hier veel zon hebben, is er een zonneboiler systeem aangeschaft:
32 vacuum buizen, 300 ltr boiler 2e spiraal aangesloten op pelletkachel.
Resol regelaar.
Alles zelf geinstalleerd, werkt prima, ook dankzij de tips hier .
Nu heb ik alle waardes van de resol op de standaardwaarden gelaten, is dit goed?
Ik stel hierover deze vraag omdat bij een zonnige dag de boilertemp niet boven 60 gr komt.

Gr, Ger
Als je in de handleiding kijkt zie je dat de boiler temperatuur standaard op 60 graden is ingesteld. (Bij de Resol controllers)
Je kan deze natuurlijk handmatig verhogen tot of nog beter net iets onder de maximale temperatuur dat gespecificeerd staat voor jouw boilervat. Meeste moeten minimaal wel 80 graden kunnen hebben.

• Ger Rijsdijk
quote:
Helhond schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:34:
[...]

Als je in de handleiding kijkt zie je dat de boiler temperatuur standaard op 60 graden is ingesteld. (Bij de Resol controllers)
Je kan deze natuurlijk handmatig verhogen tot of nog beter net iets onder de maximale temperatuur dat gespecificeerd staat voor jouw boilervat. Meeste moeten minimaal wel 80 graden kunnen hebben.
Dank je voor de reactie, maar ik was vergeten te melden dat ik de boilertemperatuur wél heb verhoogd :O
Deze staat op 85 graden, de boiler mag tot 95.

• Helhond
@Ger Rijsdijk
Hij wordt niet warmer dan strak 60 graden?
In dat geval zou je toch even in de instellingen moeten graven of er ergens nog wat ingesteld fout staat ingesteld.

Wat doet de controller als de 60 graden is gehaald, zet ie de pomp dan uit?

• Gwaihir
quote:
zyx schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 13:08:
[...]

Thanks, maar dat is toch ongeveer wat ik heb? (of begrijp ik je opmerking niet goed?)
Volgens mij was de stelregel 1 buis op 10 liter, met 180 buizen op 1000 liter zit ik toch op een klein vat tov het aantal buizen?
Met die stelregel heb jij niets te maken, want de warmte gaat in de zomer rechtstreeks je zwembad in. Interessanter: heb je al LTV, bijvoorbeeld vloerverwarming? Hoe is de isolatie?

Het lijkt erop dat je alleen warmte voor tapwater bewaart. Overige warmte gaat ofwel het zwembad in (zomer), ofwel gelijk je verwarming in (rest jaar). Dus.. waarom niet bijv. slechts 500 liter? (1x dus)

• Ger Rijsdijk
quote:
Helhond schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 15:55:
@Ger Rijsdijk
Hij wordt niet warmer dan strak 60 graden?
In dat geval zou je toch even in de instellingen moeten graven of er ergens nog wat ingesteld fout staat ingesteld.

Wat doet de controller als de 60 graden is gehaald, zet ie de pomp dan uit?
De 60 graden is bij benadering, soms iets hoger of lager.
Ik heb de instellingen nagelopen, en staan precies zoals standaard ingesteld ( behalve keteltemp)
De collector wordt gewoon niet warmer, dat is het probleem denk ik.
Het in en uitschakelen van de pomp gebeurt goed, en ook pomptoerental werkt goed, loopt op indien temp hoger is. ik had nog even het pomptoerental op 10 % gezet, zonder succes.

• gatgda
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 30-07 20:54
Kan er lucht in je systeem zitten?
Het lijkt me stug dat je niet hoger zou moeten komen, of je moet wel erg veel water gebruiken, dat er vrijwel continu koud water bij komt. Hier in NL wordt ons boilervat regelmatig 85 of 90 graden, zeker na een paar dagen mooi weer. En dat zal daar nog veel sneller zijn dan hier. Als de zon er deze dagen doorheen komt is de collector zo op de 60 of 70 graden. En halverwege de middag makkelijk naar 100 graden. Stagnatie is de collector op 130 graden.
Wellicht last van (veel) schaduw?

• Ger Rijsdijk
quote:
gatgda schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:18:
Het lijkt me stug dat je niet hoger zou moeten komen, of je moet wel erg veel water gebruiken, dat er vrijwel continu koud water bij komt. Hier in NL wordt ons boilervat regelmatig 85 of 90 graden, zeker na een paar dagen mooi weer. En dat zal daar nog veel sneller zijn dan hier. Als de zon er deze dagen doorheen komt is de collector zo op de 60 of 70 graden. En halverwege de middag makkelijk naar 100 graden. Stagnatie is de collector op 130 graden.
Nee, zelfs bij heel weinig watergebruik geen hoge temperatuur.
En géén lucht in systeem.
Dit is de locatie van de collectoren https://ibb.co/enc1jd nu om 19.30 pas schaduw.
Ik snap het ook niet , als ik hier sommige waardes zie die behaald worden, en ik haal dat niet hier in Spanje.

• Ger Rijsdijk
quote:
gatgda schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:18:
En ook automatische beluchters op zowel de collector als op boiler
https://ibb.co/enyP4d temperatuur boiler na een volle dag zonder verbruik

• gatgda
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 30-07 20:54
Deze foto is de T van de collector, en niet van het water, dat is een schermpje verder. Zo te zien is hij op dit moment nog aan het rondpompen.
Weet je zeker dat de maximale T niet op 60 graden staat ingesteld?

• Ger Rijsdijk
quote:
gatgda schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:36:
Deze foto is de T van de collector, en niet van het water, dat is een schermpje verder. Zo te zien is hij op dit moment nog aan het rondpompen.
Weet je zeker dat de maximale T niet op 60 graden staat ingesteld?
Klopt, is temp van collector. En de max temp staat op 85 gr.
Temp van de boiler loopt nauwelijks terug ( 0,7 gr in 2 uur ) nu 55 gr, dus terugloop oid heb ik ook niet.

Ik zou niet weten waar de fout zit, heb alles volgens de regels aangesloten

Er is toch maar 1 instelling voor de max boilertemperatuur?
Maar het probleem moet ergens in de collector zitten , de temp hiervan komt gewoon niet hoog genoeg, de resol regelaar werkt goed ( stapsgewijze % van de pomp werkt )

Ger Rijsdijk wijzigde deze reactie 13-06-2018 23:34 (16%)

• Helhond
@Ger Rijsdijk
Waar zitten de sensoren die je gebruikt? (meet punten?)

Wat geeft de sensor qua temperatuur op de collector?
Voelen de leidingen vanaf je collector wel heet aan?

Ik zie op je foto dat het lijkt alsof je glycol leidingen door de grond lopen? Klopt dit?
Misschien dat je leiding is vol gelopen en dat je daar dan actief de grond aan het verwarmen bent i.p.v. je boilervat.

• Ger Rijsdijk
quote:
Helhond schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 08:15:
@Ger Rijsdijk
Waar zitten de sensoren die je gebruikt? (meet punten?)

Wat geeft de sensor qua temperatuur op de collector?
Voelen de leidingen vanaf je collector wel heet aan?

Ik zie op je foto dat het lijkt alsof je glycol leidingen door de grond lopen? Klopt dit?
Misschien dat je leiding is vol gelopen en dat je daar dan actief de grond aan het verwarmen bent i.p.v. je boilervat.
Hi helhond,

De sensoren: pt1000, 1 op de collector uitgaande kant ( gat is door fabrikant bepaald, dus ga er van uit dat het goed is )
Op de ketel zitten ook vooraf bepaalde gaten voor de zenders.

Leidingen voelen heet aan, de door de resol aangegeven waarden kloppen ook ( gecontroleerd door ir handmeter) .

De ( flexibele rvs , geïsoleerd ) leidingen lopen bovengronds, beschermd door vlonders.
Lekkage is er niet, heb sinds ingebruikname dan ook geen drukverlies.

Vandaag hele dag weggeweest, boiler vanmorgen 09.00 52 gr, om 19.00 60 gr :-(
Ik ben vanavond toch maar aan het zoeken gegaan, bijna heel de dag zon in Spanje en maar 10 graden erbij klopt niet ( ik heb dit systeem in november opgestart, zodoende zie ik nu pas wat er met zonnige dagen gebeurt)
Ik heb vanavond de pomp handmatig op 100 % laten draaien gedurende een uur, en ik hoorde toch wel iets lucht stromen/ borrelen. Alles ontlucht , morgen weer ff testen

• Helhond
@Ger Rijsdijk Ik zat nog eens naar jouw collectoren te kijken n.a.v. jouw geborrel bevinding.

Wat voor ontluchter heb jij op je systeem zitten, zit er een automatische (micro)ontluchter op?
Ik denk inderdaad namelijk toch dat er lucht in je systeem zit, en met alleen ontluchten ben je er niet, je moet het systeem ook bijvullen.

Uit interesse wat voor constructie (vierkantenbak) hangt er nog meer aan je collectoren?

Helhond wijzigde deze reactie 15-06-2018 08:40 (19%)

• Ger Rijsdijk
quote:
Helhond schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 08:35:
@Ger Rijsdijk Ik zat nog eens naar jouw collectoren te kijken n.a.v. jouw geborrel bevinding.

Wat voor ontluchter heb jij op je systeem zitten, zit er een automatische (micro)ontluchter op?
Ik denk inderdaad namelijk toch dat er lucht in je systeem zit, en met alleen ontluchten ben je er niet, je moet het systeem ook bijvullen.

Uit interesse wat voor constructie (vierkantenbak) hangt er nog meer aan je collectoren?
https://ibb.co/ePV5zd
https://ibb.co/hmhJKd

De constructie , zie foto, is een temperatuurbeveiliger, deze gaat in werking dmv de thermostaat op 110 graden, dan koelt het collectorwater af ( natuurlijk verloop, daarom aflopend) en stroomt terug in de retour. Dit op aanraden van de Spaanse leverancier. Marja, eerst maar eens zien of de 110 graden gehaald wordt.

Heb vandaag nog ff wat testen gedaan : pomp uitgezet, en binnen 15 min temp van 55 naar 95 graden in collector.
Nu collector op 68 gr, boiler 60, om 18.00 uur na zonnige dag, en alleen warm water voor wasmachine gebruikt. Dus nog niet tevreden.

En idd speciale ( dure) microontluchters.

Ik ben van plan om de pomp even een uur op 100 % te laten draaien, om de eventuele lucht er uit te krijgen. En uiteraard bijgevuld na de ontluchting :) .

Ideetje om met mijn externe vulpomp in tegenovergestelde richting teontluchten cq doorspoelen ?

Ger Rijsdijk wijzigde deze reactie 16-06-2018 18:20 (10%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
ik lees hier al even mee, en hoop dat ik op de goede plek zit.

heb een aantal dingen op mijn to-do list staan,
Waaronder het aanleggen van zwembadverwarming voor een vakantie huis in spanje.

na het krijgen van 1 offerte voor een regulier verwarmings systeem (15k) is er besloten het in een andere richting te gaan zoeken.

het idee is nu als volgt.

de binnenplaats van 200m2 zal van de winter voorzien worden van hormigon impreso (beton met een indruk)

Deze toekomstige hete plaat beton willen we gebruiken als het verwarmende deel voor het zwembad.
in deze plaat zal ongeveer 1km aan 25mm tyleenbuis gelegd worden.
welke op hun beurt via een 40mm tyleenbuis van en naar het zwembad het water kunnen vervoeren

het systeem zal kwa installatie in 3 delen geinstalleerd worden.

fase 1 alle aansluitingen in het zwembadhuis realiseren, transportleidingen aansluiten.,
fase 2 Test fase met het voledige systeem operationeel (boven de grond)
fase 3 het systeem verwerken in het beton van de binnenplaats.

Fase 2b het door middel van max en min tempratuur uitschakelen van de pomp

fase 1 is reeds voltooit, water loopt vanaf de onderste put in het zwembad naar de 2de pomp.
en vanuit daar door de transportleiding en terug het zwembad in via het vacuümpunt ( alles voorzien van afsluiters zodat het hele systeem los van elk ander systeem kan worden gezet)

Fase 2 zal in maand 07/08 opgestart worden.
Fase 2b is een doorlopend denk proces. is niet gebonden aan andere fase, het zou gewoon leuk zijn.

Fase 3 heeft als planning maand 09/10

fotos komen volgende maand of zo

• naftebakje
Je gaat dus de vloer koelen zodat je je voeten niet meer verbrand, fijn :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Beginner
@Ger Rijsdijk Ik had zelf een te lage druk in mij zonneboiler systeem in het begin. Toen had ik ook regelmatig last van geborrel. De druk in het systeem was 2,5 barg, maar het expansievat was uitgelegd voor 3,0 barg. Na bijgevuld te hebben, zodat de systeem ook 3,0 barg werd was het probleem opgelost. Dit had ik toen zelf eenvoudig gedaan met een fietspomp, gardena terugslagklep, Y splitsing met afsluitertjes en een trechtertje.

• Ger Rijsdijk
quote:
Beginner schreef op maandag 18 juni 2018 @ 08:20:
@Ger Rijsdijk Ik had zelf een te lage druk in mij zonneboiler systeem in het begin. Toen had ik ook regelmatig last van geborrel. De druk in het systeem was 2,5 barg, maar het expansievat was uitgelegd voor 3,0 barg. Na bijgevuld te hebben, zodat de systeem ook 3,0 barg werd was het probleem opgelost. Dit had ik toen zelf eenvoudig gedaan met een fietspomp, gardena terugslagklep, Y splitsing met afsluitertjes en een trechtertje.
Hoi beginner,

Dit ga ik direct uitproberen, ik hoop dat dat scheelt.
Ook ben ik de volgende text tegengekomen op internet :

Het voordeel van buiscollectoren is dat je de buizen rond hun as kan draaien om eventuele afwijkingen van het zuiden te corrigeren.

Wat bedoelen ze hiermee? Het maakt volgens mij toch niet uit hoe de buis in de collector zit?
Wie weet hier meer van?

• Gwaihir
quote:
Emielvanputten schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:24:de binnenplaats van 200m2 zal van de winter voorzien worden van hormigon impreso (beton met een indruk)

Deze toekomstige hete plaat beton willen we gebruiken als het verwarmende deel voor het zwembad.
in deze plaat zal ongeveer 1km aan 25mm tyleenbuis gelegd worden.
welke op hun beurt via een 40mm tyleenbuis van en naar het zwembad het water kunnen vervoeren
Da's een buis om de 20 cm, correct?

Maak een behoorlijk aantal groepen (d.w.z. niet één buis van 1km) als je de warmte goed wil benutten.

Of, aangezien tyleen toch niet lekker buigt, worden het alleen rechte buizen? 40mm aanvoer, haaks erop de 25mm, 40mm afvoer? (Dan wel ontzettend veel koppelingen..)

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
quote:
naftebakje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 08:00:
Je gaat dus de vloer koelen zodat je je voeten niet meer verbrand, fijn :+
ik loop toch niet op de binnen plaats zonder slippers.
maar idd, pomp zal 60 min na dat de plaat de zon in komt aan gaan,
en uit en uur nadat de plaat uit de zon gaat. globaal gezien van 0700 tot 1800uur.
quote:
Gwaihir schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:04:
[...]

Da's een buis om de 20 cm, correct?

Maak een behoorlijk aantal groepen (d.w.z. niet één buis van 1km) als je de warmte goed wil benutten.

Of, aangezien tyleen toch niet lekker buigt, worden het alleen rechte buizen? 40mm aanvoer, haaks erop de 25mm, 40mm afvoer? (Dan wel ontzettend veel koppelingen..)
ongeveer wel. heb nog wel 150m2 die ik zou kunnen gebruiken om meer spreiding te maken.
Maar dat moet ik tijdens het leggen maar even zien.

de 2 40mm buizen blijven boven het beton. en daarop komen idd haaks de 25mm buizen.
zullen minimaal 10 groepen worden 10x100meter

de 25mm buizen zijn niet lekker te buigen, maar ze kunnen het wel mits je een grotere radius aanhoud.
dus ze komen net als vloerverwarming maar dan zonder slakkenhuis

op basis van 10 groepen zullen het 20 koppelingen worden, en misschien nog 10 kranen om groepen uit te kunnen zetten ( bv lek of te warm water) (maar hier moet ik nog even over denken)

Emielvanputten wijzigde deze reactie 18-06-2018 11:04 (6%)

• Beginner
@Ger Rijsdijk Er zijn verschillende types vacuumbuizen. Hier zie je er 2 typen: http://www.solarcorpnz.co.nz/36801.html
Zoals je ziet zou je de rechter kunnen draaien in de richting waar de zon het meest vandaan komt.

• Helhond
@Ger Rijsdijk
Hoe was de productie de afgelopen dagen?

Die dure micro ontluchter zit daar niet helemaal op de goede plek, deze moet het liefst op een koud plekje, achter de retour van pompgroep ofzo.

Mocht je systeem in stagnatie gaan dan blaas je het gasvormige glycol mengsel zo naar buiten.
Misschien is dat al een paar keer gebeurd en krijg je je systeem daarom niet goed ontlucht omdat de inhoud van je systeem langzaam in rook op gaat.

Voor het ontluchten van je systeem kan je het beste een snel ontluchter gebruiken die je af kan sluiten met een kogelkraan. (Is hier al vaker besproken) Zodat bovenstaande niet kan gebeuren zodra het systeem goed op druk is en luchtvrij. De micro ontluchter haalt dan de microbelletjes gedurende de tijd er dan wel verder langzaam uit.

Waar heb je die temperatuur beveiliger weg? Toevallig een linkje naar een website ofzo?

• Domosapiens
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 22-09 09:01
Pompgroep advies gevraagd.
(forum doorgelezen maar weinig over pompgroepen)
PWM pomp is duidelijk en gewenst.

Dan zie ik 3 soorten/versies:
De enkele streng:

De dubbele streng:

De dubbele streng met Ontluchtingsventiel en Ontluchter met luchtbelventiel:

Ik kan me voorstellen dat het handig is om de Koud/Warm thermometer naast elkaar te hebben.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat de pompgroep mogelijk niet de meest ideale plaats is voor de Ontluchter met luchtbelventiel al is het qua isolatie wel een mooie plek.
Andere argumenten?

Hoe zijn de meningen van de ervaren zonaanbidders?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
@Domosapiens als het systeem eenmaal ontlucht is, dan blijft het ontlucht. Dus kies je liever voor een geisoleerde ontluchter.

• Gwaihir
@Domosapiens en die thermometers plotten geen grafieken voor je e.d. Dus wat voegt een warm thermometer toe, als je toch de sensorwaarden via je controller uitleest? (En zonder die sensoren voor 'heet' en 'koud' kun je niet fijn, want die sturen je pompsnelheid aan.)

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 14:57
Tja ik vind het altijd wel handig om "analoog" temperaturen direct af te lezen. Niet alles hoeft via een controller he? Trouwens meeste controllers kunnen maximaal 5 sensoren uitlezen, dus een Ta en Tr wijzer thermometer is wel makkelijk.

• _Apache_
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 24-09 15:55

_Apache_

For life.

Ik ben mij aan het oriënteren op het plaatsen van een zonneboiler. Om een belangrijke rol te spelen in het wegspelen van de gas-cv installatie. Verder ligt ons huis gunstig op de zon en heb ik nog wat overwaarde van hte verkopen van een eerder huis. Een uitgelezen kans om daar wat mee te doen me dunkt :)

Dak oppervlak : 25m2 (zal nog wel een stuk vanaf gaan door plaatsing van dakkapel)
Ligging : ZZW

Mijn idee is om de gas-boiler te verwijderen, en naar de volgende set-up te gaan.

- Zonneboiler van 5m2
- Rest van het oppervlak zonnepanelen
- Elektrische boiler
- Boiler van van 240L

Op dit moment met z'n tweeën, maar een kleine op komst. Het enige maandverbruik dat ik heb is van de maand mei, en die staat voor gas op 15m3 (koken en douchen).

De zonneboiler omdat deze efficiënt is in het verwarmen van (tap) water. Waarbij de elektrische boiler het eea naverwarmt naar een gewenste temperatuur. Al dan niet gevoed door de panelen.

Ik vind het alleen erg lastig om eenduidige informatie te vinden over capaciteit, of ik zaken over het hoofd zie. Is zoiets bijvoorbeeld nog relevant / up to date?

_Apache_ wijzigde deze reactie 25-06-2018 20:01 (13%)

• Helhond
@_Apache_ de vraag is eigenlijk wat je precies wilt bereiken (op termijn).
Wil je puur sanitair warm water (SWW) ondersteuning? Of wil je je woning uiteindelijk helemaal gasloos maken?

Als je helemaal gasloos wilt, dan is het ideaal om aan een zonneboiler een (monoblok) warmtepomp te plaatsen. Je kan dan ook de warmte van de zon gebruiken voor ondersteuning van de verwarming.
Je vat/buffer is in dat geval wel met cv water gevuld, en je moet dan eigenlijk een buffer hebben met (hygiene)spiraal.

Het voordeel van een (hygiene)spiraal is dat je eigenlijk geen kans hebt op legionella en dat je ook geen preventie maatregelen hiervoor hoeft te maken (zoals elektrisch bijverwarmen tot 60+ graden, kost je weer stroom...)

Om je vraag te beantwoorden is wat extra capaciteit prettig om zo de mindere dagen te kunnen overbruggen.
Wat je minimale inhoud moet zijn ligt aan je gebruik, hoe lang en hoe vaak douche jullie, en wat is het debiet van jullie douche. (voor in de toekomst: en hoe lang blijf je nog in dit huis wonen met hoeveel kinderen.)

Mocht je de elektrische boiler nog niet hebben hangen, dan zou ik die helemaal achterwege laten.
Om geheel gasloos te gaan zou ik dan een doorstroomverwarmer zelfde verhaal, geen legionella risico en minder warmteverlies tijdens het "opslaan".

Een ander punt als ideale aanvulling voor de zonneboiler is een D-WTW hiermee verleng je al enorm de inhoud van je buffer.

Zoals je ziet, veel dingen om over na te denken en ook rekening mee te houden. Om daarmee mogelijke complicaties in de toekomst te kunnen vermijden.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Het huis dat we nu hebben gekocht (3 maanden geleden) verwachten we zeker nog 20+ jaar te gaan bewonen. Het is een rijtjeshuis uit middenjaren 90, wat verder goed geïsoleerd is. Het is nogal op de groei gekocht, maar het is prima te betalen. We investeren er volop in iig.

Wat ik nu zo gek vind is dat er gas uit een of ander gasveld van ver moet komen, om mijn water op te warmen, terwijl overdag de dakpannen loeiheet worden. Ik sla liever die energie zoveel mogelijk op, even eventueel bijwarmen waar nodig om vervolgens die gas-installatie weg te kunnen doen.

We douchen dagelijks, en samen, vaak niet langer dan 10min. (dit doen we al dik 10 jaar zo.) Er is wel een kind op komst, dus het verbruik zal nog wel iets toenemen. Maar in bijna alle verbruiksschattingen duiken we er vaak heel erg onder de gemiddelden.

Mijn doel is om gasloos te gaan inderdaad. Als het nu al haalbaar is, en de investering niet extreem is sta ik daarvoor open. Op zich is het budget behoorlijk, maar moet het wel binnen het redelijke zich terug verdienen.

Voor de beneden en middenverdieping zijn er nog radiatoren, die in de winter wel wat zullen verbruiken. Het is mij niet erg gelukt om cijfers te vinden die aangeven hoe goed (of slecht) een zonneboiler het doet in het najaar / winter.

Op dit moment is er al een doorstroomwarmer, maar die hadden de oude bewoner ingezet als elektrische naverwarming in de keuken. Die hebben wij uitgeschakeld - maar wel laten zitten - omdat we het niet nodig vinden in de keuken om loeiheet water uit de kraag te krijgen.

De elektrische boiler hangt er dus niet. Je zegt dus feitelijk dat een doorstroomverwarmer met zonneboiler al voldoende zou moeten zijn?

Een D-WTW is er eveneens niet, de douche is net 2 jaar geleden verbouwd, en zie het niet zitten om dat hiervoor open te breken. Alhoewel er wel een koof is in het huis, waar het water in naar beneden komt - waar je eventueel makkelijk bij zou kunnen - alhoewel het toilet hier ook op aangesloten is..

Omdat ik er pas net woon, heb ik nog geen goede maandgemiddelden, maar dit is mijn verbruik over mei

Netto verbruik (daltarief) 68 kWh ¤ 13,31
Netto verbruik (normaaltarief) 56 kWh ¤ 11,69
Telwerk (gas) 15 m³ ¤ 8,78

_Apache_ wijzigde deze reactie 25-06-2018 22:24 (11%)

• Helhond
@_Apache_ los van het feit dat een zonneboiler + warmtepomp + vloerverwarming het comfort enorm verhoogd in huis, is het ook goedkoper om je huis mee te verwarmen dan met gas.

Ik vind het altijd wel opmerkelijk dat er een TVT moet worden behaald voor een duurzame installatie. Dat was misschien nog tot 2016/2017 zo, maar het komt er uiteindelijk nu op neer dat we los van het gas (en andere fossiele brandstoffen) af moeten. Dat we ruim 50-60 jaar lang hebben kunnen profiteren van goedkoop gas uit eigen grond. dat is wel ten kostte gegaan van noord Nederland, want nu een en al ellende is, wat inmiddels al breder dan alleen (noord-oost) Groningen, maar eigenlijk de hele provincie en ook noord Drenthe en oost Friesland waar de gasproductie naar toe is verschoven, hebben al last van lichte bevingen.
Om dit probleem op te lossen worden we er nu toe gedwongen van het gas los te gaan, en op dit moment is all electric met COP meer dan 2.7 al gewoon goedkoper verwarmen dan stoken met gas. Maar vereist eigenlijk van iedere Nederlander een duurzame investering, wie dit niet direct uit zijn portemonnee doet en in zijn eigen woning stopt zal het wel gaan voelen in de laatst vermelde toenemende gasprijs.

En weer terug naar jouw huis:
Het mooiste is om je huis in fases te verduurzamen, tenzij je het hele huis in één keer over hoop wilt en ook het geld heb liggen.
Het begin punt is isoleren, en dan nog meer isoleren.
HR++ glas en goede vloer, dak en muur isolatie ben je een heel eind. Mocht het gemakkelijk te realiseren zijn dan zou je nog naar een ventilatie-WTW toe kunnen gaan en natuurlijk een douche-WTW. (Een D-WTW wint al "gratis" 5-9 kW terug uit je afval water). Zodat je uiteindelijk zo weinig mogelijk energie vanuit je woning verliest, als dat op orde is kan je deze met minimale duurzame energie gaan verwarmen.

Daarna vind ik persoonlijk een zonneboiler een mooi beginpunt om mee te beginnen.
In principe is de zonneboiler stand alone en kan je hier voor een mooie subsidie voor krijgen.
Als je ook verwarming ondersteuning wilt met vloerverwarming en een warmtepomp dan is een wat grotere buffer wel aan te raden, dan wanneer je alleen een buffer voor SWW wilt gaan gebruiken.
Een buffer 300-600L zou ik aanbevelen, meer kunnen bufferen is altijd fijn maar de ruimte moet je wel tot je beschikking hebben. Ik weet niet of je een "technische" ruimte hebt waar je eventueel twee buffervaten zou kunnen plaatsen. Twee buffervaten met een prioriteitsregeling op de zonnecollectoren is ideaal waardoor je efficienter/langer kan douchen zonder toevoegen van externe energie. (Zelf heb ik dan ook 2 x 250L)

Vanaf hier kan je dan je installatie verder uit gaan breiden door je CV aan te sluiten op je zonneboiler.
Daarna kan je de vloerverwarming op de zonneboiler aansluiten, en hetzelfde voor de warmtepomp.
Zodra de warmtepomp er is kan je los van het gas, (koken op inductie is dan wel een pré).

Daarna je totale verbruik afdekken met zonnepanelen en je hebt direct ook nog een nul op de meter woning.

• naftebakje
quote:
_Apache_ schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:09:
...Een D-WTW is er eveneens niet, de douche is net 2 jaar geleden verbouwd, en zie het niet zitten om dat hiervoor open te breken. Alhoewel er wel een koof is in het huis, waar het water in naar beneden komt - waar je eventueel makkelijk bij zou kunnen - alhoewel het toilet hier ook op aangesloten is...
Bedoel je aanvoer of afvoer van toilet? Aanvoer is geen probleem, je mag spoelen met warmer water en meestal zal je niet douchen als de spoelbak vult :+ Als het afvoer is; geen id of er D-WTW met voldoende diameter zijn?

• kmf
  • Niet online
quote:
_Apache_ schreef op maandag 25 juni 2018 @ 22:09:

De elektrische boiler hangt er dus niet. Je zegt dus feitelijk dat een doorstroomverwarmer met zonneboiler al voldoende zou moeten zijn?
In principe heb je zelfs aan een doorstroomverwarmer genoeg voor warm water.

Maar met het oog op de toekomst is een zonneboiler met bijbehorende hygieneboiler met extra spiralen een zeer goed begin. Deze kan je namelijk makkelijk uitbreiden door er later een warmtepomp aan te hangen. Of een pelletketel. Of een warmtepompboiler. Of je cv-ketel.

Volgorde is wel belangrijk voor de subsidie. Je krijgt namelijk subsidie voor een volledige zonneboilerinstallatie. Dat is dus inclusief buffervat (hygieneboiler). Daarna kunnen alle andere dingen nog aan gehangen worden.

Ik ga niet meer de discussie aan van zonnepanelen vs zonnecollectoren. Met de terugleversubsidie waarvan niemand de details weet, wint zonnepanelen niet meer per default van zonnecollectoren.
Op de ruimte waar mijn zonnecollectoren (heatpipes) zitten passen niet eens zoveel zonnepanelen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zo een atlantic 3 wp boiler wint het qua kosten van een complete zonneboiler als je al pv hebt.
Kost paar 100 euro als subsidie eraf is.
(Zelfs met zonneboiler spiraal verkrijgbaar)
En je pv opbrengst kan je daar ook deels in kwijt. (Verbruikt maar 500 watt)
In de winter ook warm water.

@_Apache_
Zo een koof heb ik ook.
Wc komt samen met douche in de koof bij mij.
Eenvoudig te scheiden en met y-stuk onderaan.
Draait alweer 6 jaar een douchewtw mee (mijn eerste duurzame investering)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 26-06-2018 10:46 (26%)

• kmf
  • Niet online
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:42:
Zo een atlantic 3 wp boiler wint het qua kosten van een complete zonneboiler als je al pv hebt.
Kost paar 100 euro als subsidie eraf is.
(Zelfs met zonneboiler spiraal verkrijgbaar)
En je pv opbrengst kan je daar ook deels in kwijt. (Verbruikt maar 500 watt)
In de winter ook warm water.
Dat is ook een optie natuurlijk. Een WP boiler met buffervat en daarna zonnecollectoren er op aansluiten indien nodig.

Maar ook een beetje overbodig als je later ook een normale warmtepomp wilt aansluiten

kmf wijzigde deze reactie 26-06-2018 10:54 (7%)

• _Apache_

_Apache_

For life.

quote:
Helhond schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:16:
@_Apache_ los van het feit dat een zonneboiler + warmtepomp + vloerverwarming het comfort enorm verhoogd in huis, is het ook goedkoper om je huis mee te verwarmen dan met gas.

Ik vind het altijd wel opmerkelijk dat er een TVT moet worden behaald voor een duurzame installatie. Dat was misschien nog tot 2016/2017 zo, maar het komt er uiteindelijk nu op neer dat we los van het gas (en andere fossiele brandstoffen) af moeten. Dat we ruim 50-60 jaar lang hebben kunnen profiteren van goedkoop gas uit eigen grond. dat is wel ten kostte gegaan van noord Nederland, want nu een en al ellende is, wat inmiddels al breder dan alleen (noord-oost) Groningen, maar eigenlijk de hele provincie en ook noord Drenthe en oost Friesland waar de gasproductie naar toe is verschoven, hebben al last van lichte bevingen.
Om dit probleem op te lossen worden we er nu toe gedwongen van het gas los te gaan, en op dit moment is all electric met COP meer dan 2.7 al gewoon goedkoper verwarmen dan stoken met gas. Maar vereist eigenlijk van iedere Nederlander een duurzame investering, wie dit niet direct uit zijn portemonnee doet en in zijn eigen woning stopt zal het wel gaan voelen in de laatst vermelde toenemende gasprijs.
We zijn het roerend met elkaar eens - weleens waar iets andere argumenten - maar ik wil idd van het gas af.
quote:
En weer terug naar jouw huis:
Het mooiste is om je huis in fases te verduurzamen, tenzij je het hele huis in één keer over hoop wilt en ook het geld heb liggen.
Het begin punt is isoleren, en dan nog meer isoleren.
HR++ glas en goede vloer, dak en muur isolatie ben je een heel eind. Mocht het gemakkelijk te realiseren zijn dan zou je nog naar een ventilatie-WTW toe kunnen gaan en natuurlijk een douche-WTW. (Een D-WTW wint al "gratis" 5-9 kW terug uit je afval water). Zodat je uiteindelijk zo weinig mogelijk energie vanuit je woning verliest, als dat op orde is kan je deze met minimale duurzame energie gaan verwarmen.
Het huis heeft muurisolatie, 25cm tempex vloer isolatie en overal HR++ glas. Je merkt ook duidelijk dat er een hele stabiele temperatuur in huis is. Het warmt langzaam op, en pas bij ventilatie zakt de temperatuur weer. Ongeacht wat er buiten gebeurd.
Het dak weet ik niet zeker, maar daar lijkt ook wel isolatie te zitten. Het merken we alleen niet zo omdat daar vol de zon op staat. Een zijde van 25m2 staat ook op het ZZW'en, waardoor het juist ideaal is om iets met de zon te doen.
quote:
Daarna vind ik persoonlijk een zonneboiler een mooi beginpunt om mee te beginnen.
In principe is de zonneboiler stand alone en kan je hier voor een mooie subsidie voor krijgen.
Als je ook verwarming ondersteuning wilt met vloerverwarming en een warmtepomp dan is een wat grotere buffer wel aan te raden, dan wanneer je alleen een buffer voor SWW wilt gaan gebruiken.
Een buffer 300-600L zou ik aanbevelen, meer kunnen bufferen is altijd fijn maar de ruimte moet je wel tot je beschikking hebben. Ik weet niet of je een "technische" ruimte hebt waar je eventueel twee buffervaten zou kunnen plaatsen. Twee buffervaten met een prioriteitsregeling op de zonnecollectoren is ideaal waardoor je efficienter/langer kan douchen zonder toevoegen van externe energie. (Zelf heb ik dan ook 2 x 250L)
De afkorting SWW is nieuw voor mij, maar een snelle google leert mij sanitair warm water, dus wat je uit de kraan en douche haalt. Daar wil ik het zeker voor inzetten ja. En als het haalbaar is ook voro de radiataoren voor beneden en midden verdieping.
Een combinatie met twee boilervaten lijkt mij ideaal omdat het opwarmen dus niet te lang duurt maar je wel grote hoeveelheden warm water kunt bufferen.
Daarbij zou ik graag ook nog de radiatoren hier in de winter mee willen voeden. ik verwacht dat de zonneboilers ook in de winter redelijk werk kunnen afleveren, maar dat er meer nodig is om bij te warmen.
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:42:
..
@_Apache_
Zo een koof heb ik ook.
Wc komt samen met douche in de koof bij mij.
Eenvoudig te scheiden en met y-stuk onderaan.
Draait alweer 6 jaar een douchewtw mee (mijn eerste duurzame investering)
Deze koof loopt van zolder naar de kruipruimte. Bedoel je met onderaan waar hij de kruipruimte ingaat? Maar dan heb je ook afval van het toilet wat hier in langskomt, kan een WTW daar tegen?
quote:
Vanaf hier kan je dan je installatie verder uit gaan breiden door je CV aan te sluiten op je zonneboiler.
Daarna kan je de vloerverwarming op de zonneboiler aansluiten, en hetzelfde voor de warmtepomp.
Zodra de warmtepomp er is kan je los van het gas, (koken op inductie is dan wel een pré).

Daarna je totale verbruik afdekken met zonnepanelen en je hebt direct ook nog een nul op de meter woning.
quote:
naftebakje schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:06:
[...]
Bedoel je aanvoer of afvoer van toilet? Aanvoer is geen probleem, je mag spoelen met warmer water en meestal zal je niet douchen als de spoelbak vult :+ Als het afvoer is; geen id of er D-WTW met voldoende diameter zijn?
Het gaat om afvalwater. Want aanvoer is toch niet zo zinnig? Heb je warm water vanaf de boiler, ga je daar warmte aan ontrekken, en wat overblijf ga je mee douchen? Of mis ik hier iets? :X

• Gwaihir
quote:
_Apache_ schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:21:
[...]
Deze koof loopt van zolder naar de kruipruimte. Bedoel je met onderaan waar hij de kruipruimte ingaat? Maar dan heb je ook afval van het toilet wat hier in langskomt, kan een WTW daar tegen?
[...]
Bovenaan niet meer samenvoegen, maar onderaan pas, ná de WTW, want die kan inderdaad niets met de toiletafvoer. Komt dacht ik best vaak voor dat het samenvoegen pas bovenin de koof gebeurt (o.a. ook bij mijn vorige huis en bij mijn ouders), maar denk dat je daar pas achter komt als je 'm opent. Kan dat makkelijk? (Kon bij mijn vorige huis wel, maar bij mijn ouders is hij helemaal met stucwerk afgewerkt..)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@_Apache_
Onderaan weer samenvoegen inderdaad met een y-stuk
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden.

Oud: (alles doorgezaagd)
https://tweakers.net/ext/f/UWRiNc25J8iHJDFNJNBXGG9P/thumb.jpg

Nieuw:
https://tweakers.net/ext/f/IKmeRwjc6fCQwGFXbQ9j92Wv/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/OJGKpHPT4VA8HvgzCML3OOER/thumb.jpg

Tegenwoordig heb je er ook een cyclone bij, voor meer swing...
https://www.groene-energi...globalsearch=douche%20wtw

• Helhond
quote:
_Apache_ schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 15:21:

[...]

Het huis heeft muurisolatie, 25cm tempex vloer isolatie en overal HR++ glas. Je merkt ook duidelijk dat er een hele stabiele temperatuur in huis is. Het warmt langzaam op, en pas bij ventilatie zakt de temperatuur weer. Ongeacht wat er buiten gebeurd.
Het dak weet ik niet zeker, maar daar lijkt ook wel isolatie te zitten. Het merken we alleen niet zo omdat daar vol de zon op staat. Een zijde van 25m2 staat ook op het ZZW'en, waardoor het juist ideaal is om iets met de zon te doen.

[...]

De afkorting SWW is nieuw voor mij, maar een snelle google leert mij sanitair warm water, dus wat je uit de kraan en douche haalt. Daar wil ik het zeker voor inzetten ja. En als het haalbaar is ook voro de radiataoren voor beneden en midden verdieping.
Een combinatie met twee boilervaten lijkt mij ideaal omdat het opwarmen dus niet te lang duurt maar je wel grote hoeveelheden warm water kunt bufferen.
Daarbij zou ik graag ook nog de radiatoren hier in de winter mee willen voeden. ik verwacht dat de zonneboilers ook in de winter redelijk werk kunnen afleveren, maar dat er meer nodig is om bij te warmen.
Je basis is goed daar valt zeker een zonneboiler en warmtepomp voor te gebruiken.
Voor jezelf moet je dan een plan gaan maken, of iemand in armen nemen die met je mee denkt. (hier wordt er ook wel met je mee gedacht hoor) En natuurlijk wat je kwijt kan.

Verwacht overigens niet op grauwe herfst/winter dagen dat de zonneboiler heel veel gaat doen.
Maar op een zonnige dag kan je nog best een leuke dag opbrengst hebben. Alle beetjes helpen zeg maar.

Ik ben benieuwd naar het historische verbruik van je woning, je zou eventueel met lage temperatuur je woning via de radiatoren kunnen verwarmen. Gezien je isolatie wel dik op orde is, maar uiteindelijk om een hogere rendement te gaan behalen met je warmtepomp is denk toch vloerverwarming aan te bevelen. (Waarschijnlijk zal je boven weinig tot niet hoeven te stoken).

Ik zou zeggen lees zoveel mogelijk van dit topic door, dan steek je heel wat informatie op. :P
quote:
Helhond schreef op maandag 25 juni 2018 @ 21:55:
@_Apache_
[...]
Wil je puur sanitair warm water (SWW) ondersteuning?
[...]
Waarschijnlijk overheen gelezen :+

Toen ik zelf er nog niet in zat vond ik het ook lastig lezen met al die afkortingen.
Ik herhaal vaak de afkortingen, voor de beginners.

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 19:47
Ik heb sinds een halve week een zonneboiler draaien (18 heatpipes op 300 liter boiler).

Nu zie ik dat de pomp erg veel pendeld (aan en uit gaan, max. 30 seconden aan ofzo.)

Ik zie verder dat de temperatuur sensor van de collector aan de kant zit waar de pomp het water de collector erin pompt. Het lijkt erop dat de collector sensor meteen weer 'koude' glycol 'ziet' na starten van de pomp.

De boiler verwarmd wel, maar volgens mij kan het rendement wat hoger zijn als de pomp meer aan één stuk kan draaien.

Mijn vraag is: waar behoord normaal de temperatuur sensor van de collector te zitten: aan de ingang van de collector of aan de uitgang van de collector?

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
@Fullpower veel pompen voor een zonnecollector worden pulserend aangestuurd, eigenlijk een "soort PWM"
Hoe groter het verschil tussen collector en boiler, hoe langer de pomp draait. Zo creëer je een grote dT tussen collector en boiler, dat verhoogd het rendement. Op een bepaald punt zal hij continu draaien.
Vaak is dit instelbaar op de controler.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Helhond
@Fullpower de sensor moet idd aan de afvoerende kant zitten. Het glycol loopt dan ook eerst door de collector voordat deze bij de sensor komt. Je wilt op de temperatuur van het einde je systeem regelen.
Het lijkt er dan ook op dat je sensor niet goed is geplaatst.

Verder kan je de minimale snelheid van de pomp instellen, misschien staat die te hoog.

Helhond wijzigde deze reactie 26-06-2018 19:34 (25%)

• Helhond
Foutje

Helhond wijzigde deze reactie 26-06-2018 19:32 (98%)

• Fullpower
quote:
Helhond schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:29:
@Fullpower de sensor moet idd aan de afvoerende kant zitten. Het glycol loopt dan ook eerst door de collector voordat deze bij de sensor komt. Je wilt op de temperatuur van het einde je systeem regelen.

Verder kan je de minimale snelheid van de pomp instellen, misschien staat die te hoog.
Zoals ik al dacht: de sensor zit dus fout; ik denk de installateur de aanvoer en afvoer op de pompunit moet omdraaien.

Dutycycle gaat terug naar 30%, en kort daarna stop hij vaak, en vervolgens redelijk snel weer aan te gaan. Lager dan 25% lijkt niet goed te gaan; het pompen stopt dan met wat geborrel.

Heeft iemand hier verder nog functies ingeschakeld die op de Resol controller zitten? Zoals collector koeling, tank koeling?

• _Apache_

_Apache_

For life.

quote:
Gwaihir schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:17:
[...]

Bovenaan niet meer samenvoegen, maar onderaan pas, ná de WTW, want die kan inderdaad niets met de toiletafvoer. Komt dacht ik best vaak voor dat het samenvoegen pas bovenin de koof gebeurt (o.a. ook bij mijn vorige huis en bij mijn ouders), maar denk dat je daar pas achter komt als je 'm opent. Kan dat makkelijk? (Kon bij mijn vorige huis wel, maar bij mijn ouders is hij helemaal met stucwerk afgewerkt..)
Hij lijkt niet zomaar t te openen, maar van de begane grond is de koof open(ish). En de douche is op de 1e, dus die zou met een spotlight wel relatief makkelijk te zien moeten zijn. Laten we hopen dat we een dikke en een dunne buus zien, dan kunnen we er wat mee. Ik ga dat van het weekend nakijken.

Overigens is gister iemand geweest voor het plaatsen van dubbele dakkapellen, en die laat bij levering tekeningen achter waar de zonneboiler verankert kan worden in de constructiebalken. Omdat de isolatie waarden behoorlijk omhoog moet, is het niet meer vanzelfsprekend dat je belastin van buiten de constructie goed kan bevestigen omdat er vaak een dikke (en zachte) isolatie laag is
quote:
Helhond schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 18:16:
[...]

Ik ben benieuwd naar het historische verbruik van je woning,
De zonneboiler gaat er pas op als de dakkapellen eropstaan, en zoals het er nu naar uitziet word dat achter in het najaar, dus dan heb ik ook meer cijfers.
quote:
je zou eventueel met lage temperatuur je woning via de radiatoren kunnen verwarmen. Gezien je isolatie wel dik op orde is, maar uiteindelijk om een hogere rendement te gaan behalen met je warmtepomp is denk toch vloerverwarming aan te bevelen. (Waarschijnlijk zal je boven weinig tot niet hoeven te stoken).
klopt, alle radiatoren stonden open, toen we de thermostaat los koppelden bij het klussen en per ongeluk de polen met elkaar verbonden, was het niet te harden in huis zo heet :X
quote:
Ik zou zeggen lees zoveel mogelijk van dit topic door, dan steek je heel wat informatie op. :P

[...]

Waarschijnlijk overheen gelezen :+

Toen ik zelf er nog niet in zat vond ik het ook lastig lezen met al die afkortingen.
Ik herhaal vaak de afkortingen, voor de beginners.
Thanks, zo leren we elke dag :)

• Helhond
quote:
Fullpower schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:04:
[...]
Zoals ik al dacht: de sensor zit dus fout; ik denk de installateur de aanvoer en afvoer op de pompunit moet omdraaien.
Dutycycle gaat terug naar 30%, en kort daarna stop hij vaak, en vervolgens redelijk snel weer aan te gaan. Lager dan 25% lijkt niet goed te gaan; het pompen stopt dan met wat geborrel.
Heeft iemand hier verder nog functies ingeschakeld die op de Resol controller zitten? Zoals collector koeling, tank koeling?
Je kan ook gewoon de sensor in de andere kant van de collector stoppen, tenzij je nog andere toeters en bellen hebt langs het leidingwerk zoals een ontluchter. (Ontluchters wil je altijd op de koude/aanvoer kant)
Dan heb je nog een ander probleem, dat geborrel is waarschijnlijk een teken dat het systeem niet volledig ontlucht is.

Ik heb een heating functie aanstaan in mijn Resol SLT, die regelt een 3-wegklep voor de ondersteuning van de cv.
quote:
_Apache_ schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:20:

[...]

De zonneboiler gaat er pas op als de dakkapellen eropstaan, en zoals het er nu naar uitziet word dat achter in het najaar, dus dan heb ik ook meer cijfers.

[...]
Je zou eventueel het frame van de zonnecollectoren al kunnen bevestigen terwijl de dakkapel nog op de grond ligt. Maar dat ligt natuurlijk aan de locatie van waar je de collectoren wilt hebben. Als je eenmaal het frame hebt hangen is het slechts nog de heat pipes er in schuiven en leidingen aansluiten. Scheelt je heel wat tijd op het dak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TCroezing
  • Laatst online: 24-09 21:38
quote:
Wat er dan gemonteerd zo uit ziet:
https://tweakers.net/ext/f/lDmcbkM2emIIpZ6bCn7wxVRu/thumb.jpg
:9

• TCroezing
  • Laatst online: 24-09 21:38
quote:
_Apache_ schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 07:20:
Overigens is gister iemand geweest voor het plaatsen van dubbele dakkapellen, [...]
De zonneboiler gaat er pas op als de dakkapellen eropstaan,
Isoleren is belangrijk, maar daarna ook isoleren. ;)
Vervolgens ventileren. Maar dan wel gecontroleerd. Dakkapellen zijn een risicofactor kwa lekken.. Omdat ze nog geplaatst gaan worden, kan je daar nog extra op letten!

• Remmit
quote:
Helhond schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:29:
[..]
Dan heb je nog een ander probleem, dat geborrel is waarschijnlijk een teken dat het systeem niet volledig ontlucht is.
[..]
Dat zei de CV monteur laatst ook over mijn zonneboiler. Dat leidde tot wat discussie, en hij bleef volhouden dat dit betekende dat het vat nodig bijgevuld moest worden. Hij haalde zelfs de isolatie eraf en draaide een schroef los, waarop er al pruttelend lucht ontsnapte. Hij riep triomfantelijk “zie je wel!”.

Toch maar even met Ferroli gebeld. Het antwoord was precies wat ik al dacht: het is een terugloopvat onder druk. Die borrelt altijd als de pomp in bedrijf is.

Conclusie: deze monteur gaat niet het onderhoud van mijn boiler doen.

• Fullpower
quote:
Helhond schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 19:29:

De installateur is vandaag geweest en heeft de beide aansluitingen op de pompunit omgedraaid. De pomp ging daarna draaien en bleef draaien tot de avond! Werkt een stuk beter zo! :-)

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15:20
quote:
Fullpower schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 20:04:
[...]

Probleem gefixt las ik. Mooi.

Ik heb de max temperatuur van de boiler ingesteld op 85 graden. En de delta t iets opgehoogd omdat ik lange leidingen heb. Als je er een vbus controller aanhangt, 100 euro in dld, kun je hem uitlezen en op afstand instellen.

• Helhond
Ik heb de dT verhoogd naar 20 graden, het laden gaat dan een stukje langzamer gezien ik elke dag toch wel beide buffers op 80+ graden heb om zo stagnatie tegen te gaan. (Stukje over capaciteit hartje zomer)

@jerh @Fullpower
Welke Resol controller heb je?
Met de SLT heb je geen losse vbus controller nodig. De meerprijs op een SL naar SLT is in ieder geval geen 100 euro.

Kan je direct naar domoticz doorsturen.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 15:20
quote:
Helhond schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:44:
Ik heb de dT verhoogd naar 20 graden, het laden gaat dan een stukje langzamer gezien ik elke dag toch wel beide buffers op 80+ graden heb om zo stagnatie tegen te gaan. (Stukje over capaciteit hartje zomer)

@jerh @Fullpower
Welke Resol controller heb je?
Met de SLT heb je geen losse vbus controller nodig. De meerprijs op een SL naar SLT is in ieder geval geen 100 euro.

Kan je direct naar domoticz doorsturen.
Een c plus, is een wat oudere variant, heb er een losse vbus lan interface aangehangen. Had ook liever een slt gehad en een pwm pomp...

Ik heb een stukje pythion wat een rrd maakt.

• mfmonkey
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 14-09 00:29
quote:
mfmonkey schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:57:
Zonneboilers hoeven niet door een bedrijf geinstalleerd te worden...

[...]
Het is even geleden maar....
De subsidie is ontvangen. Meer dan foto's hoefden niet bijgevoegd te worden. We hebben namelijk niet gemotiveerd namelijk.
Oftewel, de regel welke bedrijven doen overkomen alsof je toch echt geen subsidie kan krijgen zonder een installatiebedrijf is niet zo beperkt.
Pagina: 1 ... 83 ... 88 Laatste

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True