Vraagje: ruim een half jaar geleden is er bij ons een zonneboilersysteem geïnstalleerd (inclusief een L/W-warmtepomp voor als de collectoren hun werk onvoldoende doen.)
Het gaat om 3 vlakkeplaatcollectoren met een boilervat van 260 liter. Met de installatie hebben we nogal wat gedoe gehad, onder andere een aantal lekkages in het systeem (en op het dak trouwens, dakpannen kapot, zonder daar naar te kijken). Die lekkages waren opgelost, maar er waren nog wat zaken die opgelost moeten worden, maar het systeem werkte iig min of meer naar behoren. En de installateur geeft al een poos niet thuis, hij reageert nergens meer op. Uiteraard wil ik alles goed werkend en in orde hebben, maar dat had op zich niet eens veel haast.
Tot afgelopen week donderdag.
De collectoren waren warm genoeg, maar het boilervat werd niet warmer meer. Toen ik ging kijken (het was toen eind de middag) was de druk in het systeem 0 bar, en toen ik door het dakraam keek hoe het er buiten bij stond, zag ik op tenminste 3 plekken sporen van lekkage, en de dakgoot vol met glycerol (en nee, dit kan niks anders zijn, het is een nieuw huis met (bijna) schone dakgoten en de zon die er 5 dagen vol op heeft geschenen. Dus het water was allemaal verdampt). Als ik de pomp handmatig aanzet, gaat ie inderdaad pompen, maar er zit nu zoveel lucht in het systeem dat de flowmeter continu van min naar max gaat en je hoort allerlei geblub en geborrel. Ik heb gepoogd om de boel te ontluchten (en dat lukt ook wel een beetje), maar het gros krijg ik er niet uit, de pomp krijgt de boel niet eens meer netjes rondgepompt.
Jullie raden het al: nog steeds kan ik de installateur niet te pakken, maar de boel is nu dus wel urgent: het boilervat warmt helemaal niet meer op (af en toe eens een graadje). Ik heb de pompsnelheid al op max gezet, dan doet ie het af en toe eventjes.
De afgelopen dagen is er ook een aantal keer stagnatie opgetreden (logisch, met zo'n mooie week achter de rug), maar dat was vorige zomer ook het geval. De temperatuur loopt dan op tot 128 graden.
Op 1 of andere manier lijkt het alsof hij zijn overdruk (met name bij stagnatie) niet kwijt te kunnen.
Graag hoor ik van jullie wat ik daaraan kan controleren. Het zijn 3 platen die volgens mij parallel zijn aangesloten (bovenuitgangen aan elkaar, onderuitgangen aan elkaar, de meest linkse aan de bovenkant, meest rechtse aan de onderkant afgedopt, aan- en afvoerslang aan de andere hoeken. Binnen een pompunit met in de retour een ontluchter en een (grijs) expansievat. Verder niets.
1. Ik weet uit mijn hoofd niet hoe groot het expansievat is, daar kan ik vanavond naar kijken. Ik lees op het forum rond de 10%, maar van wat? Lijkt me niet logisch van het boilervat, het gaat toch om de hoeveelheid liter glycol? Ik heb geen idee hoeveel dat is.
2. hoort er officieel nog ergens een ontluchter te zitten? Ik dacht zelf nl op het hoogste punt, maar daar zit er zeker geen.
3. hoe zit dat met een overdrukventiel? Ook deze is niet aanwezig, hoort dat wel/niet? Zo ja, waar?
4. hoe groot kan de druk zo ongeveer worden?
5. het lijkt alsof de druk dus te hoog opgelopen is en dat daardoor de boel op een aantal(!) plekken is gaan lekken, wat kan daar de oorzaak zijn?
6. Ik heb nog ergens een vat met glycolmengsel staan (hetzelfde als wat er in is gegaan), kan ik dat straffeloos op de vulopening aansluiten en dan hopen dat ie er in ieder geval wat inkrijgt, zodat de boel (in ieder geval tijdelijk) weer werkt? Waarschijnlijk tot ie weer in stagnatie gaat...
7. zijn er nog andere zaken die ik zou kunnen proberen/testen?
8. omdat ik steeds meer twijfel aan de deskundigheid van de installateur zou ik graag weten of er nog andere zaken zijn die er nog zouden moeten zijn die er misschien niet inzitten.
9. zijn er nog ideeen om de installateur wél te laten reageren? Telefoon (vast, mobiel), app, sms, mail heb ik allemaal al vaak gedaan, tot nu toe zonder resultaat. Er staat een aangetekende brief op het programma, klachten op internet en als dat allemaal nog geen resultaat heeft de rechter. Wat ik overigens niet hoop. Ik geef de naam hier (nog) niet door, behalve als er straks op de aangetekende brief ook niet wordt gereageerd.
10. Ik wil de boel uiteraard werkend hebben. Als de installateur doorgaat met niet reageren, kan ik dan een andere installateur laten komen, die de boel in orde laten maken en de rekening doorspelen? Hij zal de rekening vast niet vrijwillig gaan betalen, maar toch... Of wat is daarin handig? De installatie is nog niet af én er speelt nu al een garantiezaak. En als het binnen een half jaar al zo mis gaat, ben ik benieuwd naar hoe dat hierna gaat...