Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.149 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:25:
Gister was het hier ook wel spannend, we zaten onder de collectoren te barbequen, (de collectoren hangen aan de gevel boven het dakterras/balkon.)
Ik kon de boel dus goed in de gaten houden. Ik heb al vaker buffer #1 op 70 graden gehad, maar gister had hij voor het eerst zijn begrensde temperatuur van 75 graden behaald, en uiteindelijk kietelde #2 de 69.2 aan.

Heb even de koppelingen gecontroleerd en nu de begrenzing naar 78 graden gezet, als dat vandaag behaald wordt gaat ie naar 80 graden uiteindelijk toe.
Waarom is het spannend?

Even de specs van mijn boiler opgezocht:

Opslagvat
Werkelijk volume conform EN 12897 [l]: 298
pmax Tank [bar]: 3
tmax Tank [°C]: 95

Ik heb het nu op 85°C begrensd, dus ben benieuwd. Gisteren is tBottom leeggetrokken naar 25°C. tUpper = wel 67°C.

Wellicht dat we een record halen vandaag.

[ Voor 18% gewijzigd door kmf op 19-04-2018 08:40 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:25
kmf schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:38:
[...]

Waarom is het spannend?
Met toenemende temperatuur en druk is het maar de vraag of die het droog houdt :+
Deze temperaturen zijn nog nieuw sinds installatie, kan dus zo maar zijn dat ie toch ergens begint te zweten.

[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 19-04-2018 08:45 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 18:00
AUijtdehaag schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:16:
[...]

En aan het eind vd week is die gexplodeerd? ;)
Poeh, dat zou een puinhoop geven, 800 liter... in de ruimte waar ook de wp staat, en geen drempels, dus gaat de hele woning in. Moet er niet aan denken.

Ik heb hem een keer op 82 graden gehad, nog niet hoger. Het is een grote boiler en ik heb de collectoren overgedimensioneerd. Zowiezo worden morgen de collectoren vervangen door de nieuwe van HRsolar. Zaterdag plaatjes.... dus dat scheelt een dag productie, daarna zullen ze wel meer warmte leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:41:
[...]

Met toenemende temperatuur en druk is het maar de vraag of die het droog houdt :+
Deze temperaturen zijn nog nieuw sinds installatie, kan dus zo maar zijn dat ie toch ergens begint te zweten.
Oh zo. Bij mij was tijdens de installatie al stagnatie gaande (pomp werd later pas ingeschakeld), dus ik geloof het allemaal wel ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
kmf schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:51:
[...]

Oh zo. Bij mij was tijdens de installatie al stagnatie gaande (pomp werd later pas ingeschakeld), dus ik geloof het allemaal wel ;)
Het gaat mij voornamelijk over het buffervat. Het glycol circuit is hier inderdaad ook al regelmatig op temperatuur geweest. Jij hebt je buffer ook nog niet op hogere temperaturen gehad of wel?

Het gaat mij er nu om dat die 500L opgewarmd wordt met een dT 55 (20->75) )waardoor dat volume theoretisch wilt toenemen tot 505.8 liter en dus resulteert in een toename in druk, deze wordt wel gecompenseerd door het expansievat. Maar mocht die niet goed zijn werk doen dan wil dat nog wel eens problemen geven. :+

Ik heb wat dat betreft nog een extra "buffer" m'n expansievat zou 40L zijn, maar die was niet voorradig dus kreeg ik een 80L geleverd. Beetje overkill misschien maar hij staat mij niet in de weg.
Helaas kan ik daar niks in bufferen :o

[ Voor 17% gewijzigd door Helhond op 19-04-2018 09:34 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:28:
[...]

Het gaat mij voornamelijk over het buffervat. Het glycol circuit is hier inderdaad ook al regelmatig op temperatuur geweest. Jij hebt je buffer ook nog niet op hogere temperaturen gehad of wel?
Jawel. 72,6C tBottom had ie aangetikt.

Is nog een heel verhaal. Toen ik erover zat te braggen bij @koevlaas2 bleek dat de buffervat helemaal was afgesloten van het systeem zonder expansiemogelijkheid. Kogelkraan van cv-tA was dicht. Deze is nu opengezet. De winterstand was ook niet voldoende, want door warmte-uitzetting is deze ook dicht. :X

Jan had wel gezegd dat pas bij gasvorming echt problemen kunnen komen.

Ik ga de tA-kraan en tR-klep in de vakantie maar open zetten. Dan kan het systeem altijd zijn druk en warmte kwijt middels thermosiphoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
kmf schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:45:
[...]

Jawel. 72,6C tBottom had ie aangetikt.

Is nog een heel verhaal. Toen ik erover zat te braggen bij @koevlaas2 bleek dat de buffervat helemaal was afgesloten van het systeem zonder expansiemogelijkheid. Kogelkraan van cv-tA was dicht. Deze is nu opengezet. De winterstand was ook niet voldoende, want door warmte-uitzetting is deze ook dicht. :X

Jan had wel gezegd dat pas bij gasvorming echt problemen kunnen komen.

Ik ga de tA-kraan en tR-klep in de vakantie maar open zetten. Dan kan het systeem altijd zijn druk en warmte kwijt middels thermosiphoning.
Ik bedoelde toen je stagnatie had tijdens installatie stond je cv systeem waarschijnlijk nog niet op 70+ graden. Dus toen kon je nog niet goed zien of het cv systeem ook drukvast was. (of een klein incontinentie probleempje had :P )

Om die reden heb ik mijn 2x250L gekoppeld en staan ze altijd direct verbonden met het expansievat.
Ik kan de buffers wel isoleren van de rest van het cv systeem.
Mocht het voorkomen dat er iemand per ongeluk een klep dicht gooit, dan is er niks aan de hand.
Better safe than sorry O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 19-04-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op donderdag 19 april 2018 @ 09:56:
[...]

Om die reden heb ik mijn 2x250L gekoppeld en staan ze altijd direct verbonden met het expansievat.
Ik kan de buffers wel isoleren van de rest van het cv systeem.
Mocht het voorkomen dat er iemand per ongeluk een klep dicht gooit, dan is er niks aan de hand.
Better safe than sorry O-)
Ja. Ik ben ook aan het bedenken hoe het systeem bij mij monkeyproof gemaakt kan worden (in de winter). Met een vat van 60+C is het niet lekker werken nu.

Mijn idee is om op de bovenste ontluchtingsuitgang (22mm) een expansievat of zo te doen. En/of een overstortcombo. Hoe groot moet de expansievat zijn voor 300 liter eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25

Crazy-

Best life ever

Een buffervat mag toch wel boven de 70-80 graden zijn?

Mijn vat 400l OEG mag tot 95gr.
Lijkt mij dus veilig om deze op 90gr te zetten op de controller?

Daar mijn vat parallel in het CV circuit komt, lijkt hebt me afdoende om alleen een ontluchter en overstort te plaatsen bovenop het vat?

Deze uiteraard op 3bar max

Of denk ik te kort door de bocht?

[ Voor 40% gewijzigd door Crazy- op 19-04-2018 10:33 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Crazy- schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:29:

Daar mijn vat parallel in het CV circuit komt, lijkt hebt me afdoende om alleen een ontluchter en overstort te plaatsen bovenop het vat?

je controller meet de tBottom. Nou zal tBottom en tUpper wel aan elkaar gelijk zijn in de meeste zonneboiler vaten. Maar dat moet je in je eigen situatie bekijken. En zoals @Helhond zegt: jouw oeg is net als de mijne gespecced op 95C, maar de koppelingen?

Ik hou het wel even op 87C met kleppen open voor de zekerheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hmm... kwam toevallig dit berichtje tegen: https://rtva.nl/2017/10/zonneboiler-waait-los-najaarsstorm/

Een heatpipessysteem dat toch opgetild is door wind..Ik heb maar even wat meer tegels geplaast nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
kmf schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:52:
Hmm... kwam toevallig dit berichtje tegen: https://rtva.nl/2017/10/zonneboiler-waait-los-najaarsstorm/

Een heatpipessysteem dat toch opgetild is door wind..Ik heb maar even wat meer tegels geplaast nu..
Lijkt wel op die CPC zonnecollectoren? Je kan namelijk niet zo tussen de buizen door kijken.
Die platen achter de buizen zijn natuurlijk enorme windvangers, die houden ook de wind tegen.
Als ze op een platdak met 45 graden staan, en de wind komt van achteren staat de wind er vast wel lekker tegen aan te duwen, dan wordt het hele zooitje zo opgetild of gaat aan de wandel. :'(

[ Voor 20% gewijzigd door Helhond op 19-04-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:56:
[...]

Lijkt wel op die CPC zonnecollectoren? Je kan namelijk niet zo tussen de buizen door kijken.
Die platen achter de buizen zijn natuurlijk enorme windvangers, die houden ook de wind tegen.
Als ze op een platdak met 45 graden staan, en de wind komt van achteren staat de wind er vast wel lekker tegen aan te duwen, dan wordt het hele zooitje zo opgetild of gaat aan de wandel. :'(
Volgens mij kijk je naar de onderkant van de installatie. Je ziet namelijk de frame zo zitten en je kan ook erdoorheen kijken. Er zijn geen platen dus. Lijken me dus normale heatpipes.

Als ik de frame zo zie lijkt het er meer op dat de schroeven het niet gehouden hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 19-04-2018 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
kmf schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:21:
[...]
Ja. Ik ben ook aan het bedenken hoe het systeem bij mij monkeyproof gemaakt kan worden (in de winter). Met een vat van 60+C is het niet lekker werken nu.
Mijn idee is om op de bovenste ontluchtingsuitgang (22mm) een expansievat of zo te doen. En/of een overstortcombo. Hoe groot moet de expansievat zijn voor 300 liter eigenlijk?
Voor 300 liter heb je minimaal 30 liter expansie vat nodig (10% van de totale inhoud)
Het expansie vat zet je altijd aan de koude kan van de leiding, dan leeft hij langer.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:29:

Mijn max druk van leiding langs de heatpipes is 6 bar overstort, de 3 werd te gemakkelijk gehaald..... heb er nu ook een 20L vat onderstaan voor als het mistgaat, ligt de glycol niet in de slaapkamer ...
Mijn OEG 1000L vat (3bar) is gescheiden van de glycol leiding (6 bar) middels een warmte wisselaar.
Denk wel aan je expansie vat van 10% van de totale inhoud.
Ik heb de boiler en de buffer beide op 85 graden staan.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:00:
[...]

Mijn max druk van leiding langs de heatpipes is 6 bar overstort, de 3 werd te gemakkelijk gehaald..... heb er nu ook een 20L vat onderstaan voor als het mistgaat, ligt de glycol niet in de slaapkamer ...
Mijn OEG 1000L vat (3bar) is gescheiden van de glycol leiding (6 bar) middels een warmte wisselaar.
Denk wel aan je expansie vat van 10% van de totale inhoud.
Ik heb de boiler en de buffer beide op 85 graden staan.
Dit kan betekenen dat op mijn CV leiding dus ook max 6 bar komt te staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:11:
[...]
Dit kan betekenen dat op mijn CV leiding dus ook max 6 bar komt te staan ?
Daarom moeten die ook altijd gescheiden zijn, want daar kan de CV ( ketel, radiatoren vloer verwarming) niet tegen.
Mijn CV-houtkachel met een overstort van 5 bar is ook "Ontploft", gelukkig zat ik er bij en kon de leidingen afsluiten (was een goed plan die kranen) om te voorkomen dat er 1000L+ CV water door het huis liep ....
Daar zit nu weer een 3 bar overstort op (en 92 graden).

De glycol leiding kan het wel hebben ( geen radiatoren) Ook mag de zonneboiler in stagnatie gaan. Dan gaat een groot deel van de glycol je expansie vat in en rest er slechts glycol damp in de buis langs de heatpipes: geen warmte overdracht. Boven een bepaalde temperatuur zullen de heatpipes niks meer doen om dat het gas in de heatpipe niet meer condenseert waardoor er geen warmte transport is.
Je ontluchter op de set heatpipes moet dan wel dicht staan ..... anders spuit het de glycol damp eruit.

Ik voorkom de stagnatie door boven de 95 graden de Glycol om te leiden naar een oude airco buitenunit waar geen compressor meer in zit. De fan doet het wel, daar kan ik makkelijk alle opgewekte warmte mee kwijt (affakkelen, kan er niets mee, alle vaten zijn op temperatuur.) en blijft alles heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
WoudseHoeve schreef op donderdag 19 april 2018 @ 15:00:
[...]

... heb er nu ook een 20L vat onderstaan voor als het mistgaat, ligt de glycol niet in de slaapkamer ...
Ik realiseerde me vanmorgen dat ik nog geen afvoer/opvangvaatje achter de overdruk van het glycolcircuit heb zitten 8)7
Hopelijk nog geen stagnatie of andere problemen vandaag,
Buffer#1 staat inmiddels op zijn target, ik weet niet of #2 ook nog zijn max. haalt.
Hopelijk gaat het goed _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Helhond schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:07:
[...]
Ik realiseerde me vanmorgen dat ik nog geen afvoer op de overdruk van het glycolcircuit heb zitten 8)7
Buffer#1 staat inmiddels op zijn target, ik weet niet of #2 ook nog zijn max. haalt.
Hogedruk/temp glycol in je afvoer lijkt me ook niet handig .... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:07:
[...]

Daarom moeten die ook altijd gescheiden zijn, want daar kan de CV ( ketel, radiatoren vloer verwarming) niet tegen.
Mijn CV-houtkachel met een overstort van 5 bar is ook "Ontploft", gelukkig zat ik er bij en kon de leidingen afsluiten (was een goed plan die kranen) om te voorkomen dat er 1000L+ CV water door het huis liep ....
Daar zit nu weer een 3 bar overstort op (en 92 graden).

De glycol leiding kan het wel hebben ( geen radiatoren) Ook mag de zonneboiler in stagnatie gaan. Dan gaat een groot deel van de glycol je expansie vat in en rest er slechts glycol damp in de buis langs de heatpipes: geen warmte overdracht. Boven een bepaalde temperatuur zullen de heatpipes niks meer doen om dat het gas in de heatpipe niet meer condenseert waardoor er geen warmte transport is.
Je ontluchter op de set heatpipes moet dan wel dicht staan ..... anders spuit het de glycol damp eruit.

Ik voorkom de stagnatie door boven de 95 graden de Glycol om te leiden naar een oude airco buitenunit waar geen compressor meer in zit. De fan doet het wel, daar kan ik makkelijk alle opgewekte warmte mee kwijt (affakkelen, kan er niets mee, alle vaten zijn op temperatuur.) en blijft alles heel.
Ik begrijp het probleem wel maar waarom zie ik dit nergens zo op deze manier terugkomen ?
Of is mijn situatie niet duidelijk? kan ook :)

- Vat vul ik met CV water
- warmtewisselaar onderin voor collectoren
- rvs buis voor sww

het kan toch niet zo zijn dat ik nu iets raars doe en in vergelijking met vele andere project opeens allemaal extra maatregelen moet nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:19:
[...]
Ik begrijp het probleem wel maar waarom zie ik dit nergens zo op deze manier terugkomen ?
Of is mijn situatie niet duidelijk? kan ook :)

- Vat vul ik met CV water
- warmtewisselaar onderin voor collectoren
- rvs buis voor sww

het kan toch niet zo zijn dat ik nu iets raars doe en in vergelijking met vele andere project opeens allemaal extra maatregelen moet nemen?
Als je een warmte wisselaar onderin het vat hebt voor de collectoren is het netjes gescheiden van het CV circuit, Ik heb het gedaan met een externe warmtewisselaar en een extra pomp. Dat was nodig omdat ik een extra warmte bron heb, de CV-houtkachel.
Ik zeg niet dat je wat moet veranderen. Gaf alleen wat punten die bij mij niet direct goed gingen ...... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:27:
[...]

Als je een warmte wisselaar onderin het vat hebt voor de collectoren is het netjes gescheiden van het CV circuit, Ik heb het gedaan met een externe warmtewisselaar en een extra pomp. Dat was nodig omdat ik een extra warmte bron heb, de CV-houtkachel.
Ik zeg niet dat je wat moet veranderen. Gaf alleen wat punten die bij mij niet direct goed gingen ...... :-(
Helder! Dan blijft dit nog even de situatie zoals het is.

Het is nog wel een crime om de laatste onderdelen te vinden als in wat ik nodig heb.
Krijg daar nog niet helemaal een beeld van helaas

Bestellijst:

- RVS kogelkraan 1/2" t.b.v. solar ontluchter (PN 40, tot 200gr)
- 2x kogelkraan 1" t.b.v. CV aansluitingen op buffervat
- verlopen van 3/4" naar 22mm (CV leiding)
- 1x mixkraan Duco 22mm

- verloop 1 1/4" naar 1" ------> T-stuk met 3x 1" ------> 2x verloop 1/2" (1x overstort + mamometer 3bar, 1x ontluchter) t.b.v. hoogste aansluiting vat (CV Water)

- 1x kogelkraan 1 1/4" t.b.v SWW aansluiting
- 1x Duco inlaatcombinatie knelring, nom. bi diam 15mm knel (incl. afsluiter)
- 1x mixkraan Duco 15mm knel

volgens mij heb ik hier wel het e.e.a. nu om de boel aan te sluiten.

nu nog even nadenken hoe ik de 15mm waterleiding naar de 1 1/4" aansluiting krijg

Ben ik iets vergeten ? :X

[ Voor 44% gewijzigd door Crazy- op 19-04-2018 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-09 14:34
Crazy- schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:27:
[...]

nu nog even nadenken hoe ik de 15mm waterleiding naar de 1 1/4" aansluiting krijg
Door een verloop 1 1/4 naar 1" binnendraad, hierna een puntstuk 1" > 28 knel en in de 28 knel stop je een vsh super adapter die van 28 15mm maakt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Crazy- Wat voor buffer heb je staan dat je enorme aansluitingen hebt?
Ik heb alles 3/4 aansluitingen (stuk of 16) en slechts twee 1 1/4 aansluitingen (anode en elektrisch element gat).

Heb je overigens niet elders in je cv systeem een overstort + manometer zitten? In dat geval is het overbodig nog één extra te plaatsen, tenzij het risico van insluiten.

Ik had van te voren ruim ingekocht qua koppelingen, niks is zo vervelend als je lekker aan het werk bent en je kan weer terug naar de bouwmarkt. Uiteindelijk is er altijd weer een betere manier van aansluiten als je bezig bent, dus zelf dan nog regelmatig extra koppelingen moeten halen.
Wat over blijft kan je als nog weer terugbrengen bij de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:18:
@Crazy- Wat voor buffer heb je staan dat je enorme aansluitingen hebt?
Ik heb alles 3/4 aansluitingen (stuk of 16) en slechts twee 1 1/4 aansluitingen (anode en elektrisch element gat).
OEG 400 liter Hygiene boiler
Heb je overigens niet elders in je cv systeem een overstort + manometer zitten? In dat geval is het overbodig nog één extra te plaatsen, tenzij het risico van insluiten.
de CV ketel zelf, maar het vat is het hoogste punt nu. Geen overbodige luxe
Wat over blijft kan je als nog weer terugbrengen bij de bouwmarkt.
ik sla de bouwmarkt over > ik bestel bij OEG rechtstreeks tegen lagere prijzen (25-60% goedkoper dan de bouwmarkt ;))

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 20-04-2018 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Helhond schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:07:
[...]

Ik realiseerde me vanmorgen dat ik nog geen afvoer/opvangvaatje achter de overdruk van het glycolcircuit heb zitten 8)7
Nou dat zal wel goed gaan hoor. Overdrukventiel is toch 6 bar? Eer je daar aan zit.

Mijn systeem draait op net iets meer dan 2 bar. Bij stagnatie vanaf 130°C tikt deze de 3 Bar aan. Ik heb wel eens tegen de 4 Bar gezien maar ook toen was er niets aan de hand bij de overstort. Er begon wel een koppeling glycol te lekken buiten, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@jerh De allernieuwste HR solar panelen? Die platte jongens? Vanwaar die keuze? Optisch of performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Rhaelak schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:21:
[...]

Nou dat zal wel goed gaan hoor. Overdrukventiel is toch 6 bar? Eer je daar aan zit.

Mijn systeem draait op net iets meer dan 2 bar. Bij stagnatie vanaf 130°C tikt deze de 3 Bar aan. Ik heb wel eens tegen de 4 Bar gezien maar ook toen was er niets aan de hand bij de overstort. Er begon wel een koppeling glycol te lekken buiten, maar dat terzijde.
Ja better safe than sorry. :+
Gister had ik beide 250L op de max. van 80 graden staan, twijfel of ik nog iets hoger ga zitten.
Temperatuur liep daarna op tot 120 graden bij de collector, maar het zonnetje nam toen inmiddels af.
Druk staat hier meestal rond 2.5 bar, gister liep die op tot 2.8 bar.

Vandaag zullen de buffers vroeger op hun max. zitten met nog een paar uur zon te gaan. Dus wie weet schiet ie vandaag wel voorbij de 130 graden.

Ik heb al een keer 1-2 liter glycol op de vloer gehad, (foutje) dat was al geen pretje. Laat staan 10-15 liter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 18:00
Rhaelak schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:22:
@jerh De allernieuwste HR solar panelen? Die platte jongens? Vanwaar die keuze? Optisch of performance?
allebei. De panelen die ik nu hebben een ontwerp probleem, ze raken hierdoor lek. Ik verwacht overigens dus ook een betere performance.

Overigens is de actie vandaag niet gelukt, alles zit zo strak dat er een grotere steiger gebouwd moet worden om eea veilig te kunnen. Je hebt op mijn dak zoals ik uiteraard van te voren wel had verteld nergens houvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-08 09:22
Vandaag weer een prima resultaat! Bedankt zonnetje :9

Resolar

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op donderdag 19 april 2018 @ 17:27:
[...]

Helder! Dan blijft dit nog even de situatie zoals het is.

Het is nog wel een crime om de laatste onderdelen te vinden als in wat ik nodig heb.
Krijg daar nog niet helemaal een beeld van helaas

Bestellijst:

- RVS kogelkraan 1/2" t.b.v. solar ontluchter (PN 40, tot 200gr)
- 2x kogelkraan 1" t.b.v. CV aansluitingen op buffervat
- verlopen van 3/4" naar 22mm (CV leiding)
- 1x mixkraan Duco 22mm

- verloop 1 1/4" naar 1" ------> T-stuk met 3x 1" ------> 2x verloop 1/2" (1x overstort + mamometer 3bar, 1x ontluchter) t.b.v. hoogste aansluiting vat (CV Water)

- 1x kogelkraan 1 1/4" t.b.v SWW aansluiting
- 1x Duco inlaatcombinatie knelring, nom. bi diam 15mm knel (incl. afsluiter)
- 1x mixkraan Duco 15mm knel

volgens mij heb ik hier wel het e.e.a. nu om de boel aan te sluiten.

Ben ik iets vergeten ? :X
Vast wel :)
Ik heb alles bij de warmteservice vandaan, ruimt besteld, daarna weer overbodige spullen terug gebracht.
Dat vergoed de 25% hogere prijs, anders blijf je maar met die spullen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:04:
Vast wel :)
Ik heb alles bij de warmteservice vandaan, ruimt besteld, daarna weer overbodige spullen terug gebracht.
Dat vergoed de 25% hogere prijs, anders blijf je maar met die spullen zitten.
alles 3x nagekeken, het zal allemaal moeten kloppen :X
het zal eerder zijn dat ik iets mis dan dat ik over ga houden . ga het meemaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

WeirCo schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 19:52:
Vandaag weer een prima resultaat! Bedankt zonnetje :9

[afbeelding]
Heb je een hoge liter/heatpipes-ratio of simpelweg niet afgetapt?

Afgelopen week heeft mijn systeem niet meer dan 75C gekregen, maar we hebben dan ook veel gebruik gemaakt van het warme water. Waaronder dus meer wasjes gedraaid (@25 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Eens een vraagje, ik heb het idee dat ik relatief veel stilstand verlies heb over de nacht en ochtend.

Afgelopen dagen de buffers (2x250L)op temperatuur gehad, buffer#1 is dan ±83 graden boven in, en onderin ±80 graden. Buffer#2 ±81 graden onderin.

Direct na twee douche beurten is de temperatuur (±22:00):
Boven: ±80 graden (3 graden verlies)
Onder: ±70 graden (10 graden verlies)

Vervolgens overnacht en overdag zakt de temperatuur behoorlijk vlak voordat de collectoren weer beginnen op te warmen is de temperatuur: (±13:00)
Boven: ±73 graden (7 graden verlies)
Onder: ±60 graden (10 graden verlies)

Hetzelfde gedrag is in buffer #2 te zien waar als eerste het drinkwater door heen gaat.
Na opwarmen(20:00): ±81 graden
Na douchen(22:00): ±67 graden (14 graden verlies)
Volgende dag voordat collector aanspringt(13:00): ±59 graden (8 graden verlies)

Is dit normaal gedrag?
Ik zou verwachten dat met een uurtje de warmte wel weer verspreid is. Maar je ziet dus dat er door het gehele buffervat een flinke afname is.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jJoYyc/chart.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Helhond Dat is wel een flinke temepratuursdaling over de nacht en ochtend. Heb je al je leidingen zo veel mogelijk geïsoleerd en heb je geen thermosiphon werking richting collectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Rhaelak schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:22:
@Helhond Dat is wel een flinke temepratuursdaling over de nacht en ochtend. Heb je al je leidingen zo veel mogelijk geïsoleerd en heb je geen thermosiphon werking richting collectoren?
Leidingen wel goed geisoleerd, maar ik was iets te fanatiek en ben toen vergeten een extra lus (thermosiphon) in het leidingwerk te maken. Dient dit zowel in aanvoer als retour? Is alleen een thermosifon in de aanvoer voldoende, gezien in de retour nog (in) de (weg) pompgroep zit.

De thermosiphon op deze plekt (aanvoer) had ik al langer in gedachte om te plaatsen (in gekrast met paint :+ )
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/itGyzH/IMG_20180325_142352_kopie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Vraagje: ruim een half jaar geleden is er bij ons een zonneboilersysteem geïnstalleerd (inclusief een L/W-warmtepomp voor als de collectoren hun werk onvoldoende doen.)
Het gaat om 3 vlakkeplaatcollectoren met een boilervat van 260 liter. Met de installatie hebben we nogal wat gedoe gehad, onder andere een aantal lekkages in het systeem (en op het dak trouwens, dakpannen kapot, zonder daar naar te kijken). Die lekkages waren opgelost, maar er waren nog wat zaken die opgelost moeten worden, maar het systeem werkte iig min of meer naar behoren. En de installateur geeft al een poos niet thuis, hij reageert nergens meer op. Uiteraard wil ik alles goed werkend en in orde hebben, maar dat had op zich niet eens veel haast.

Tot afgelopen week donderdag.
De collectoren waren warm genoeg, maar het boilervat werd niet warmer meer. Toen ik ging kijken (het was toen eind de middag) was de druk in het systeem 0 bar, en toen ik door het dakraam keek hoe het er buiten bij stond, zag ik op tenminste 3 plekken sporen van lekkage, en de dakgoot vol met glycerol (en nee, dit kan niks anders zijn, het is een nieuw huis met (bijna) schone dakgoten en de zon die er 5 dagen vol op heeft geschenen. Dus het water was allemaal verdampt). Als ik de pomp handmatig aanzet, gaat ie inderdaad pompen, maar er zit nu zoveel lucht in het systeem dat de flowmeter continu van min naar max gaat en je hoort allerlei geblub en geborrel. Ik heb gepoogd om de boel te ontluchten (en dat lukt ook wel een beetje), maar het gros krijg ik er niet uit, de pomp krijgt de boel niet eens meer netjes rondgepompt.

Jullie raden het al: nog steeds kan ik de installateur niet te pakken, maar de boel is nu dus wel urgent: het boilervat warmt helemaal niet meer op (af en toe eens een graadje). Ik heb de pompsnelheid al op max gezet, dan doet ie het af en toe eventjes.

De afgelopen dagen is er ook een aantal keer stagnatie opgetreden (logisch, met zo'n mooie week achter de rug), maar dat was vorige zomer ook het geval. De temperatuur loopt dan op tot 128 graden.

Op 1 of andere manier lijkt het alsof hij zijn overdruk (met name bij stagnatie) niet kwijt te kunnen.

Graag hoor ik van jullie wat ik daaraan kan controleren. Het zijn 3 platen die volgens mij parallel zijn aangesloten (bovenuitgangen aan elkaar, onderuitgangen aan elkaar, de meest linkse aan de bovenkant, meest rechtse aan de onderkant afgedopt, aan- en afvoerslang aan de andere hoeken. Binnen een pompunit met in de retour een ontluchter en een (grijs) expansievat. Verder niets.
1. Ik weet uit mijn hoofd niet hoe groot het expansievat is, daar kan ik vanavond naar kijken. Ik lees op het forum rond de 10%, maar van wat? Lijkt me niet logisch van het boilervat, het gaat toch om de hoeveelheid liter glycol? Ik heb geen idee hoeveel dat is.
2. hoort er officieel nog ergens een ontluchter te zitten? Ik dacht zelf nl op het hoogste punt, maar daar zit er zeker geen.
3. hoe zit dat met een overdrukventiel? Ook deze is niet aanwezig, hoort dat wel/niet? Zo ja, waar?
4. hoe groot kan de druk zo ongeveer worden?
5. het lijkt alsof de druk dus te hoog opgelopen is en dat daardoor de boel op een aantal(!) plekken is gaan lekken, wat kan daar de oorzaak zijn?
6. Ik heb nog ergens een vat met glycolmengsel staan (hetzelfde als wat er in is gegaan), kan ik dat straffeloos op de vulopening aansluiten en dan hopen dat ie er in ieder geval wat inkrijgt, zodat de boel (in ieder geval tijdelijk) weer werkt? Waarschijnlijk tot ie weer in stagnatie gaat...
7. zijn er nog andere zaken die ik zou kunnen proberen/testen?
8. omdat ik steeds meer twijfel aan de deskundigheid van de installateur zou ik graag weten of er nog andere zaken zijn die er nog zouden moeten zijn die er misschien niet inzitten.
9. zijn er nog ideeen om de installateur wél te laten reageren? Telefoon (vast, mobiel), app, sms, mail heb ik allemaal al vaak gedaan, tot nu toe zonder resultaat. Er staat een aangetekende brief op het programma, klachten op internet en als dat allemaal nog geen resultaat heeft de rechter. Wat ik overigens niet hoop. Ik geef de naam hier (nog) niet door, behalve als er straks op de aangetekende brief ook niet wordt gereageerd.
10. Ik wil de boel uiteraard werkend hebben. Als de installateur doorgaat met niet reageren, kan ik dan een andere installateur laten komen, die de boel in orde laten maken en de rekening doorspelen? Hij zal de rekening vast niet vrijwillig gaan betalen, maar toch... Of wat is daarin handig? De installatie is nog niet af én er speelt nu al een garantiezaak. En als het binnen een half jaar al zo mis gaat, ben ik benieuwd naar hoe dat hierna gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:34

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Een zonneboilersysteem lijkt veel op een CV-installatie. De vlakke-plaat-collectoren zijn als het ware de radiatoren en ook het boilervat mag je als radiator beschouwen. Daar hoort water (gemengd met glycol) in te zitten. Om de uitzetting van de vloeistof op te vangen zit er een expansievat. Net als de CV heeft ook de zonneboiler een overdrukbeveiliging, die alleen moet inspringen als het fout gaat. Dat ding zit bij zonneboilers vaak samengebouwd met de pompunit en het is verstandig om de uitloop op een gootsteen of riool te hebben. Want als het mis gaat komt er bij een zonneboiler kokend water en stoom uit.

Net als de CV zal een zonneboiler niet werken als er te weinig vloeistof in zit. Bijvullen is dan nodig, druk net boven de 1,2 bar is prima. Voor testen kan trouwens uitstekend met water gewerkt worden, scheelt een hoop geplak bij lekke systemen. De glycol dient vooral als antivries.

Bijvullen met water gaat gewoon zoals bij de CV. Er hoort een ontluchter (met kraan) op het hoogste punt te zitten. Voor vullen met glycol heb je een pomp nodig, maar gezien je problemen zou ik eerst met water vullen.

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 23-04-2018 13:06 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
ericplan schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:01:
Een zonneboilersysteem lijkt veel op een CV-installatie. De vlakke-plaat-collectoren zijn als het ware de radiatoren en ook het boilervat mag je als radiator beschouwen. Daar hoort water (gemengd met glycol) in te zitten. Om de uitzetting van de vloeistof op te vangen zit er een expansievat. Net als de CV heeft ook de zonneboiler een overdrukbeveiliging, die alleen moet inspringen als het fout gaat. Dat ding zit bij zonneboilers vaak samengebouwd met de pompunit en het is verstandig om de uitloop op een gootsteen of riool te hebben. Want als het mis gaat komt er bij een zonneboiler kokend water en stoom uit.

Net als de CV zal een zonneboiler niet werken als er te weinig vloeistof in zit. Bijvullen is dan nodig, druk net boven de 1,2 bar is prima. Voor testen kan trouwens uitstekend met water gewerkt worden, scheelt een hoop geplak bij lekke systemen. De glycol dient vooral als antivries.

Bijvullen met water gaat gewoon zoals bij de CV. Er hoort een ontluchter (met kraan) op het hoogste punt te zitten. Voor vullen met glycol heb je een pomp nodig, maar gezien je problemen zou ik eerst met water vullen.
Ik zal in ieder geval zsm kijken of er een overdrukbeveiliging in zit. Er zit een standaard pompgroep in, dus als ik je goed begrijp is de kans groot dat deze er idd in zit? Als ie er is, zit deze niet op het riool aangesloten. Dat is dus ook nog wel een puntje.

Met water bijvullen ga ik dan eerst maar proberen. Maar gaat de boel dan niet snel koken boven de 100 graden? De afgelopen week is het systeem regelmatig boven de 120 graden geweest. Van vorst verwacht ik de komende maanden geen probleem te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@gatgda 2 zaken:
1) zorgt dat het systeem (weer) werkt en verdere schade voorkomen wordt
2) verhalen op de installateur.

1 hoeft niet (meer) door de installateur gedaan te worden. Jij hebt met al jouw pogingen al de kans gegeven aan de prutser om het probleem op te lossen.
Maar wel handig dat je een echte/erkende installateur in gaat schakelen, zodat het later niet een kwestie kan worden van "jij hebt zelf het systeem verknald".

Die andere installateur kan namelijk ook beoordelen of het systeem goed in elkaar is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
kmf schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:16:
@gatgda 2 zaken:
1) zorgt dat het systeem (weer) werkt en verdere schade voorkomen wordt
2) verhalen op de installateur.

1 hoeft niet (meer) door de installateur gedaan te worden. Jij hebt met al jouw pogingen al de kans gegeven aan de prutser om het probleem op te lossen.
Maar wel handig dat je een echte/erkende installateur in gaat schakelen, zodat het later niet een kwestie kan worden van "jij hebt zelf het systeem verknald".

Die andere installateur kan namelijk ook beoordelen of het systeem goed in elkaar is gezet.
Bedoel je dan ook vullen met (bijv) water? Aan de leidingen zelf ga ik zeker niet sleutelen.
Verhalen op de installateur zou ik graag doen, maar dan moet je hem eerst te pakken zien te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

gatgda schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:18:
[...]

Bedoel je dan ook vullen met (bijv) water? Aan de leidingen zelf ga ik zeker niet sleutelen.
Verhalen op de installateur zou ik graag doen, maar dan moet je hem eerst te pakken zien te krijgen....
Bijvullen lijkt me gewoon een gebruikershandeling. Hoef je niet een installateur voor te zijn. Je belt toch ook niet een CV-monteur om je CV-systeem bij te vullen?

Verhalen kan je aan je rechtsbijstand (?) overlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@gatgda

Je glycol circuit heeft een lekkage, vandaar die lage druk en die sporen op de dakpannen. Je systeem gaat nu in stagnatie omdat hij warmte niet kwijt kan. Wat er moet gebeuren is lekkage opsporen en verhelpen en het systeem weer vullen met glycol.

Aangezien je installateur niet thuis geeft zou ik of zelf het systeem (tijdelijk) vullen met water zodat je in ieder geval warmte overdracht krijgt en zorg er op 1 of andere manier voor dat het systeem niet in stagnatie gaat. Kan of wil je dat niet zelf doen dan zou ik er een andere ZB installateur bijhalen die jouw probleem kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
En als je tijdens het bijvullen het water over het dak ziet lopen, dan weet je genoeg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
@Helhond Zo'n verlaging zou ik zo dicht mogelijk bij het vat maken, anders wordt er nog steeds een heel stuk leiding warm. Hier met een OEG 200L overigens ook wel 7 graden verlies bovenin.

Als ik nog eens zelf een systeem aanleg laat ik alle leidingen direct naar beneden gaan bij de boileraansluitingen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Skipper-93 op 23-04-2018 13:36 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
ericplan schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:29:
En als je tijdens het bijvullen het water over het dak ziet lopen, dan weet je genoeg.
op de dakpannen waren in ieder geval witte sporen onder een aantal koppelingen richting de goot te zien, flinke plassen in de goot en natte druppels aan het eind van iedere pan. En dat na 5 dagen zonder regen...

Maar ik ga vanmiddag iig een poging wagen met vullen. Dat is een begin. Kan me voorstellen dat het ook niet goed is als de collectoren 120 graden zijn terwijl er veel lucht ed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
gatgda schreef op maandag 23 april 2018 @ 13:35:
[...]

op de dakpannen waren in ieder geval witte sporen onder een aantal koppelingen richting de goot te zien, flinke plassen in de goot en natte druppels aan het eind van iedere pan. En dat na 5 dagen zonder regen...

Maar ik ga vanmiddag iig een poging wagen met vullen. Dat is een begin. Kan me voorstellen dat het ook niet goed is als de collectoren 120 graden zijn terwijl er veel lucht ed zit.
Een vlakkeplaatcollector kan best hoge temperaturen aan, ook als de buizen niet gevuld zijn. Het is niets meer dan een geslingerde koperen pijp op een zwart vlak achter een matglazen plaat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
ericplan schreef op maandag 23 april 2018 @ 14:01:
[...]

Een vlakkeplaatcollector kan best hoge temperaturen aan, ook als de buizen niet gevuld zijn. Het is niets meer dan een geslingerde koperen pijp op een zwart vlak achter een matglazen plaat.
Is het ook niet een bak met een bak er in oid? Zelfs al staat de collector te stagneren (dus zeg maar 128 graden), dan is de buitenkant niet meer dan een graad of 40 ofzo, handwarm hooguit.

Maar kan het glycol ook niet in gaan bakken/koken? Of een soort aanslag achterlaten aan de binnenkant? Of...?

Ik heb er nu iig een aantal liter water in laten lopen. De druk is nu weer een stuk hoger. Het water wordt iig al een stuk beter rondgepompt. Er zit nog steeds wel een hoop lucht in, maar die laat ik er stukje bij beetje via de ontluchter uitlopen. Alleen is dat iedere keer als hij een poos gestookt heeft maar een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Je temperatuursensor zit ergens in die bak, gewoon achter glas. De temperatuur loopt dan snel op. Glycol is net suikerwater, het kan verbranden, maar dan moet je het nog heter stoken, dat gaat niet zo snel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
ericplan schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:15:
Je temperatuursensor zit ergens in die bak, gewoon achter glas. De temperatuur loopt dan snel op. Glycol is net suikerwater, het kan verbranden, maar dan moet je het nog heter stoken, dat gaat niet zo snel.
Ik weet waar de sensor zit, maar als het aan de ene kant van het glas 128 graden is, terwijl het aan de andere kant hooguit handwarm aanvoelt, moet het wel heel erg bijzonder isoleren spul zijn. Aan de onderkant van de bak geldt dat eigenlijk ook. Er zit daar een of andere slappe dunne plaat (lijkt een soort karton met een metaal-look, en zit zelfs nog folie op, maar ook de onderkant voelt niet warm aan.
Vandaar mijn vraag: zit er nog een aparte bak in waarin de koperen-pijp-slinger zit?

En ik heb me laten wijsmaken dat je installatie kan droogkoken en dat dat niet goed is. Dat klopt dus blijkbaar niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Bij mij zit de sensor via een koperenpijpje tegen het koperen leiding werk aan (zover ik het kon zien)

dat de inhoud cq. koperenleiding zo heet zal zijn, begrijp ik heel goed. De collectorplaat zelf (voor-/achter-/zijkant) zal die temperatuur echt niet gaan halen.

Morgen ontvang ik (eindelijk) de rest van mijn spullen om de boel binnen aan te sluiten! _/-\o_ :9~

Vrijdag ga ik hopelijk de boel aansluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
kmf schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:22:
[...]

Heb je een hoge liter/heatpipes-ratio of simpelweg niet afgetapt?

Afgelopen week heeft mijn systeem niet meer dan 75C gekregen, maar we hebben dan ook veel gebruik gemaakt van het warme water. Waaronder dus meer wasjes gedraaid (@25 graden)
Ik heb 300 Liter buffer op 2x24 heatpipes, voor wat ik heb gelezen is dat wel een beetje uit balans, toch functioneert het systeem (met dubbele warmtewisselaar voor additionele CV ondersteuning) ook vooral in de winter erg fijn. In de zomer douchen we meestal 2x per dag, plus het systeem is al voorbereid op gezinsuitbreiding.

Dit plaatje was net voordat we onder de douche stapten, in onderstaande screenshot zie je het temperatuursverloop meer in detail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FisKFWZ3MroNY5NdFqhjxIWx/thumb.png

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
gatgda schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:37:
[...]

En ik heb me laten wijsmaken dat je installatie kan droogkoken en dat dat niet goed is. Dat klopt dus blijkbaar niet?
Hoe zou dat moeten gebeuren als je systeem dicht is? Als de temperatuur van het glycol hoog wordt dan wordt de vloeistof damp. Dat verklaart ook wel vaak waarom je dan juist lekkages krijgt; damp ontsnapt makkelijker uit een koppeling dan vloeistof. Dat is ook gelijk het nadeel van een ontluchter die je niet kan afsluiten van je glycolcircuit.

Als glycol heel vaak lang te heet wordt verouderd het wel en neemt de werking (antivries) daarvan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

WeirCo schreef op maandag 23 april 2018 @ 19:46:
[...]

Ik heb 300 Liter buffer op 2x24 heatpipes, voor wat ik heb gelezen is dat wel een beetje uit balans, toch functioneert het systeem (met dubbele warmtewisselaar voor additionele CV ondersteuning) ook vooral in de winter erg fijn. In de zomer douchen we meestal 2x per dag, plus het systeem is al voorbereid op gezinsuitbreiding.

Dit plaatje was net voordat we onder de douche stapten, in onderstaande screenshot zie je het temperatuursverloop meer in detail:

[afbeelding]
Heb je een buffervat of hygieneboiler?

Ik vroeg me het eigenlijk al af. Met een hygieneboiler is na 4x douchen+afwas, plus wasmachine de tBottom bij mij van 65 naar 30C gedaald, maar tUpper blijft rond 55C.
Ik vraag me af wat nou zuiger omgaat met warm water. Een buffervat of een hygieneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Rhaelak schreef op maandag 23 april 2018 @ 20:47:
[...]

Hoe zou dat moeten gebeuren als je systeem dicht is? Als de temperatuur van het glycol hoog wordt dan wordt de vloeistof damp. Dat verklaart ook wel vaak waarom je dan juist lekkages krijgt; damp ontsnapt makkelijker uit een koppeling dan vloeistof. Dat is ook gelijk het nadeel van een ontluchter die je niet kan afsluiten van je glycolcircuit.

Als glycol heel vaak lang te heet wordt verouderd het wel en neemt de werking (antivries) daarvan af.
Als het systeem dicht is, is de druk sowieso een stuk hoger dan normaal (bij stagnatie dan). Er verdampt een hoop vloeistof. Als de T weer zakt, zal dat weer condenseren.

Bij een lekkage zal volgens mij met name het water verdampen (en weggaan), dan blijft er een vloeistof over met meer glycol erin. Wellicht dat er dan wat kan aankoeken? Als er vloeistof weglekt, kan er op een gegeven moment te weinig vloeistof in het systeem zitten.

Ontluchter: waren er niet ontluchters die op het goede moment automatisch openen en sluiten? Ik heb er te weinig verstand van om hier iets zinvols over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirCo
kmf schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:00:
[...]

Heb je een buffervat of hygieneboiler?

Ik vroeg me het eigenlijk al af. Met een hygieneboiler is na 4x douchen+afwas, plus wasmachine de tBottom bij mij van 65 naar 30C gedaald, maar tUpper blijft rond 55C.
Ik vraag me af wat nou zuiger omgaat met warm water. Een buffervat of een hygieneboiler.
Dat is wel een goeie vraag, ik heb een Resolar systeem: https://www.resolar.nl/#complete-system (die voor 4 personen). Daar zit dus een 300L vat bij en is op de volgende manier aangesloten, excuus voor m'n paintskills :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bZSvHC5DgWvI6ZDWtgiU8uyv/thumb.png

Twitch Kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
gatgda schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:05:
[...]

Als het systeem dicht is, is de druk sowieso een stuk hoger dan normaal (bij stagnatie dan). Er verdampt een hoop vloeistof. Als de T weer zakt, zal dat weer condenseren.

Bij een lekkage zal volgens mij met name het water verdampen (en weggaan), dan blijft er een vloeistof over met meer glycol erin. Wellicht dat er dan wat kan aankoeken? Als er vloeistof weglekt, kan er op een gegeven moment te weinig vloeistof in het systeem zitten.

Ontluchter: waren er niet ontluchters die op het goede moment automatisch openen en sluiten? Ik heb er te weinig verstand van om hier iets zinvols over te kunnen zeggen.
Zoals eerder gezegd, glycol is net suiker. Als er heel veel water verdampt zou de glycol kunnen uitkristalliseren, in theorie.

Wat betreft die ontluchter. In de meeste zonneboilersystemen zit op het hoogste punt een automatische ontluchter. Dit is een ontluchter, waarbij een vlotter regelt of er lucht kan ontsnappen of niet. Helaas maakt zo'n automatische ontluchter geen onderscheid tussen lucht of damp.

Komt je systeem in stagnatie dan zal er damp ontsnappen. Vandaar dat er altijd een extra kraan geplaatst hoort te zijn om de ontluchter af te sluiten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
ericplan schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:17:
[...]
Komt je systeem in stagnatie dan zal er damp ontsnappen. Vandaar dat er altijd een extra kraan geplaatst hoort te zijn om de ontluchter af te sluiten.
En als ik je goed begrijp zit die kraan normaal dicht, behalve bij het in gebruik stellen/opnieuw afvullen van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

gatgda schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:24:
[...]

En als ik je goed begrijp zit die kraan normaal dicht, behalve bij het in gebruik stellen/opnieuw afvullen van het systeem?
Correct. Dit is namelijk ook wel logisch (voor mij ook nu ;-))

het een gesloten systeem en je wilt geen verlies van je glycol. Echter tijdens het vullen kan (komt) er lucht in. Deze dient uit het systeem te gaan. Dan zet je tijdelijk dus kraan open en ontlucht je de boel.

Om deze reden ga ik van de week opnieuw het dak om een kraan te plaatsen tussen de leiding en ontluchter in 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
gatgda schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:24:
[...]

Klopt. Bij het in gebruik stellen is de kraan een tijdje open, zodat alle lucht uit de vloeistof weg kan. Daarna alleen periodiek of bij bijvullen van het systeem.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
net even op internet zitten zoeken, en dit: https://www.installatie.n...neboiler-vergeten-detail/ lijkt bovenstaande toch tegen te spreken?!
Daar zeggen ze eigenlijk: geen kraan doen, wel ontluchter, en dat ding weet(?) wanneer het lucht of damp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
gatgda schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:49:
net even op internet zitten zoeken, en dit: https://www.installatie.n...neboiler-vergeten-detail/ lijkt bovenstaande toch tegen te spreken?!
Daar zeggen ze eigenlijk: geen kraan doen, wel ontluchter, en dat ding weet(?) wanneer het lucht of damp is.
Dat is geen gewone vlotter-ontluchter maar een duur lomp ding. Die plaats je als je echt niet bij de kraan van de ontluchter kan. (te hoog, te ver)

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 23-04-2018 21:52 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
ericplan schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:51:
[...]
Dat is geen gewone vlotter-ontluchter maar een duur lomp ding. Die plaats je als je echt niet bij de kraan van de ontluchter kan. (te hoog, te ver)
tja, maar enig idee of zoiets werkt? Blijkbaar werkt het vooral op basis van de temperatuur? Zoiets als: boven de 70 graden dicht, eronder mag je doorlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
gatgda schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:59:
[...]

tja, maar enig idee of zoiets werkt? Blijkbaar werkt het vooral op basis van de temperatuur? Zoiets als: boven de 70 graden dicht, eronder mag je doorlaten?
Natuurlijk werkt het. Flamco maakt geen slechte spullen. Maar ook dit kan kapot.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 12:01
Tja daarom ben ik wel blij met mijn zelfbouw drukloos terugloop systeem.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Die ontluchters zijn dure dingen en een zwakke schakel in je leidingwerk. Als je je systeem goed laat vullen, spoelen en ontluchten dan heb je eigenlijk geen ontluchter meer nodig. Mijn ZB installateur heeft een pompunit met een bak eronder. Hij vult hiermee het systeem en spoelt dit net zo lang na totdat er geen luchtbellen meer omhoog komen in de opvangbak. Hiermee heb je een nagenoeg luchtarm gevuld glycolsysteem zonder ontluchter die kapot kan gaan of die damp laat ontsnappen bij stagnatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Rhaelak schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:55:
Die ontluchters zijn dure dingen en een zwakke schakel in je leidingwerk. Als je je systeem goed laat vullen, spoelen en ontluchten dan heb je eigenlijk geen ontluchter meer nodig. Mijn ZB installateur heeft een pompunit met een bak eronder. Hij vult hiermee het systeem en spoelt dit net zo lang na totdat er geen luchtbellen meer omhoog komen in de opvangbak. Hiermee heb je een nagenoeg luchtarm gevuld glycolsysteem zonder ontluchter die kapot kan gaan of die damp laat ontsnappen bij stagnatie.
Zelf beschik ik over zo’n vulstation. Van het weekend ga ik als alles mee zit de boel vullen voor het eerst. Eens zien of het lukt

Wellicht idee om hem te verhuren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Ik heb nog even gekeken: ik heb een expansievat van 24 liter op 3 collectoren en een boilervat van 260 liter. Is dat groot genoeg? Kan dit van invloed zijn op de lekkages? In ieder geval lijkt de druk op 1 of andere manier te hoog te zijn geworden, omdat ie op meerdere plekken tegelijk is gaan lekken. Iemand andere ideeen waardoor de lekkages kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Je moet dan niet te hard pompen. dan ontstaan er een heleboel kleine belletjes en die gaan het systeem weer in.

Ik heb het gedaan met een handpomp ( als zon planten spuit en dan met slang.) circulatie kraan dicht en de uitgang naar een opvang ook. Systeem op druk brengen en dan de uitloop in een keer open, dan wordt alle lucht me genomen. herhalen tot er geen lucht meer uit komt. Het handpompje koste 50 euro, ook makkelijk voor navullen als een beetje lekkage hebt gehad of zo O-)

Bij mij ging de standaard ontluchter explosief kapot tijdens stagnatie door een defecte temperatuur schakelaar ( de 3w klep naar affakkel unit ging niet open) met als gevolg een geiser van glycol op het dak ... de knal trok mijn aandacht. Het hele systeem was leeg ....... Du nu geen ontluchter meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@gatgda Als dat je expansievat is voor je glycolcircuit, dan is dat groot zat, (heb zelf 18L op 2x30HP)
Kan je hier berekenen, ik heb ongeveer 20L in mijn systeem daarmee kom ik op een kleine 12L expansievat. Pas bij grote lengtes leiding of enorme installaties zal je te weinig kunnen hebben.

Glycolcircuit staat in dit geval los van je boilervat van 260L.

Je expansievat komt pas echt om de hoek kijken bij stagnatie.
Het lijkt er op dat je systeem gewoon in eerste instantie zo lek is als aan mandje.
Waardoor je systeem is leeg gelopen en uiteindelijk in stagnatie is gekomen.

Ik zou het niet in de druk zoeken, maar alle koppelingen nalopen en evt. aandraaien/vervangen waar mogelijk.
Evt. ontbreken van goede (geplaatste) dichtingen in de koppelingen, het kan allemaal.

Maar dat is misschien meer een klus voor die installateur van je. Nog geen reactie?

[ Voor 27% gewijzigd door Helhond op 24-04-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Helhond schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:41:
@gatgda Als dat je expansievat is voor je glycolcircuit, dan is dat groot zat, (heb zelf 18L op 2x30HP)
Dat staat dus los van je boilervat van 260L.

Je expansievat komt pas echt om de hoek kijken bij stagnatie.
Het lijkt er op dat je systeem gewoon in eerste instantie zo lek is als aan mandje.
Waardoor je systeem is leeg gelopen en uiteindelijk in stagnatie is gekomen.

Ik zou het niet in de druk zoeken, maar alle koppelingen nalopen en evt. aandraaien/vervangen waar mogelijk.
Evt. ontbreken van goede (geplaatste) dichtingen in de koppelingen, het kan allemaal.

Maar dat is misschien meer een klus voor die installateur van je. Nog geen reactie?
Het gekke is dat het systeem al heel wat vaker in stagnatie is gegaan dan afgelopen week en toen geen krimp heeft gegeven. Tot afgelopen week.

Koppelingen aandraaien ed ga ik idd navragen (dat was bijvoorbeeld 1 vd slordigheidjes in het begin: geen ring aanbrengen...). De installateur had overigens van bepaalde koppelingen niet genoeg bij en is toen (volgens mij) naar de Gamma geweest. Kan het zo zijn dat deze niet geschikt zijn voor dergelijke temperaturen en daardoor wellicht gaan lekken zijn?

Ik heb van de installateur zelf nog steeds geen reactie. Maar via een werknemer wel weer een soort van contact met iemand die er wat vanaf weet. Waarschijnlijk wil hij er wat aan gaan doen, maar wel pas als de baas ook een stap zet. En dat snap ik ook wel... Dus wel iets verder, maar nog niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
gatgda schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:50:
[...]

Het gekke is dat het systeem al heel wat vaker in stagnatie is gegaan dan afgelopen week en toen geen krimp heeft gegeven. Tot afgelopen week.

Koppelingen aandraaien ed ga ik idd navragen (dat was bijvoorbeeld 1 vd slordigheidjes in het begin: geen ring aanbrengen...). De installateur had overigens van bepaalde koppelingen niet genoeg bij en is toen (volgens mij) naar de Gamma geweest. Kan het zo zijn dat deze niet geschikt zijn voor dergelijke temperaturen en daardoor wellicht gaan lekken zijn?

Ik heb van de installateur zelf nog steeds geen reactie. Maar via een werknemer wel weer een soort van contact met iemand die er wat vanaf weet. Waarschijnlijk wil hij er wat aan gaan doen, maar wel pas als de baas ook een stap zet. En dat snap ik ook wel... Dus wel iets verder, maar nog niet heel veel.
Wanneer trad deze stagnatie op?
Was toen je buffervat op temperatuur (70-80 graden) waarna je pomp uitging, waardoor de collector temperatuur kon oplopen?

Zo niet dan is er iets anders aan de hand geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Helhond schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:03:
[...]

Wanneer trad deze stagnatie op?
Was toen je buffervat op temperatuur (70-80 graden) waarna je pomp uitging, waardoor de collector temperatuur kon oplopen?

Zo niet dan is er iets anders aan de hand geweest.
Het was inderdaad altijd zo: de max-temp van de boiler is bereikt, en dan gaat ie pas stagneren.
Afgelopen week ging ie ineens stagneren terwijl hij nog niet op de juiste temperatuur was. En toen ik dus 's avonds boven ging kijken, was de druk 0, een hoop witte (en natte) strepen onder een aantal koppelingen en een grote plas in de goot. En heel veel lucht in de leidingen.

Een dag later weer stagnatie zonder op de juiste temperatuur, en nog meer vloeistof er uit, en nog meer lucht in de leidingen. Zoveel dat ie vrijwel niets rondgepompt kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Als ik je goed heb begrepen dan heb je het systeem nog maar een half jaar.
Dus dat zou betekenen dat je hem ergens in eind sept/oktober hebt laten plaatsent?

Wanneer heb je voor het laatst stagnatie gehad? Het lijkt me namelijk erg vreemd dat je met een relatieve zwakke zon in het afgelopen half jaar al regelmatig stagnatie heb kunnen gehad.

Hoe warm was je buffer op de momenten van stagnatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Dat is niet helemaal waar. Het duurt een flinke tijd voordat alle lucht uit water of een glycoloplossing is verdwenen. Maar dat is meestal zo weinig dat je er geen last van hebt.

Bij parallel aangesloten collectoren kan de lucht dan toch problemen geven (net als bij de CV).
gatgda schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 13:50:
[...]

Inderdaad vreemd dat er zo vroeg in het jaar al sprake is van stagnatie. Waar wordt het warme water in het buffervat voor gebruikt? Hoe ziet je installatie eruit? Hoe staat de controller ingesteld? Heb je foto's?

Bij lekkage zijn koppelingen natuurlijk als eerst verdacht. Standaard teflontape kan bijvoorbeeld niet tegen de hoge temperaturen van een zonneboiler.

[ Voor 42% gewijzigd door ericplan op 24-04-2018 15:50 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Helhond schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:34:
Als ik je goed heb begrepen dan heb je het systeem nog maar een half jaar.
Dus dat zou betekenen dat je hem ergens in eind sept/oktober hebt laten plaatsent?

Wanneer heb je voor het laatst stagnatie gehad? Het lijkt me namelijk erg vreemd dat je met een relatieve zwakke zon in het afgelopen half jaar al regelmatig stagnatie heb kunnen gehad.

Hoe warm was je buffer op de momenten van stagnatie?
Het was iets langer dan een half jaar :) Het is in de zomervakantie geïnstalleerd (in etappes helaas). Maar ook in september inderdaad een aantal keer stagnatie, evenals in februari toen het zo koud was. De ingestelde maximumtemperatuur is 70 graden, en die zet ik wel eens wat hoger (75 bijvoorbeeld), maar de installateur vertelde dat het niet goed was voor de warmtepompvloeistof als ie te warm wordt (klopt dat trouwens?).

Maar de boel is behoorlijk vlot op temperatuur normaal. In de afgelopen week was hij dinsdag al aan het stagneren. In een uurtje of 3 a 4 zit ie al snel op de maximumtemperatuur, en zelfs met douchen en veel erg heet water in de wasmachine stoppen (en ondertussen gewoon doorwarmen...) blijft er toch nog steeds een hoop warmte 'over', en dus stagneren.

Edit: ik zal eens een paar foto's maken en plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 02:17
Het is afhankelijk van de vloeistof die gebruikt wordt, maar ook van de collector specificaties. Ik heb zelf 100% Tyfocor HTL vloeistof en dat mag b.v. niet langdurig boven de 170 oC komen. Mijn vattemperatuur komt niet hoger dan 90oC (bij 85 gaat de pomp al regelmatig aan/uit om te voorkomen dat het zo ver komt). Bij 90oC wordt er automatisch afgefakkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Beginner schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:54:
Het is afhankelijk van de vloeistof die gebruikt wordt, maar ook van de collector specificaties. Ik heb zelf 100% Tyfocor HTL vloeistof en dat mag b.v. niet langdurig boven de 170 oC komen. Mijn vattemperatuur komt niet hoger dan 90oC (bij 85 gaat de pomp al regelmatig aan/uit om te voorkomen dat het zo ver komt). Bij 90oC wordt er automatisch afgefakkeld.
Hoe fakkel jij af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Toch nog wat vergeten helaas.

1 verloop van 1” naar 1/2” US en 1 naar 1/2” IS

Maar ook keerklep voor de CV en SWW leiding

De inlaatcombinatie van Duco (1200-0-08-71) heeft volgens mij al een keerklep. Hoe zie ik dit echter terug? Ik kan geen specs vinden van dit specifieke nummer

Op welk punt kan ik het beste mijn keerkleppen plaatsen?

Ik neig maar deze https://pvcvoordeel.nl/veerbelaste-terugslagklep/ te plaatsen NA de mixventielen

Maar eigenlijk lijkt het mij het beste om standaard 15mm en 22mm knel te keerkleppen te plaatsen maar kan deze niet zo 1,2,3 vinden (...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
@gatgda Affakkelen doe ik via een verwarming die op zolder opgesteld staat. Als de temperatuur van het vat 90 oC wordt, dan wordt het vat ge-bypassed en de verwarming opgelijnd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
Wat wil je precies gaan plaatsen, afsluiters of terugslagkleppen?

In algemene regel wil je zo min mogelijk toeters en bellen in je systeem hebben omdat dit de (leiding)weerstand vergroot.

Zelf heb ik in mijn hele systeem geen terugslagklep(keerklep) zitten, dit is ook niet nodig tenzij er ongewenste stroming in je systeem mogelijk zou zijn. Ik zou dan in eerst instantie geen tot weinig terugslagkleppen plaatsen gezien deze een behoorlijke weerstand opleveren in je systeem.

Heb je eventueel een schema/overzicht waar je die kleppen zou willen plaatsen?

Een paar afsluiters zijn vaak wel handig voor onderhoud om de boel te isoleren.
Pas daar wel mee op dat je niet iets opsluit (zoals een buffervat) waarin de druk kan oplopen.
Maar ook afsluiters hebben vaak een kleinere doorlaat dan het leidingwerk.
Dus alles in mate. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op woensdag 25 april 2018 @ 08:17:
[...]

Wat wil je precies gaan plaatsen, afsluiters of terugslagkleppen?

In algemene regel wil je zo min mogelijk toeters en bellen in je systeem hebben omdat dit de (leiding)weerstand vergroot.

Zelf heb ik in mijn hele systeem geen terugslagklep(keerklep) zitten, dit is ook niet nodig tenzij er ongewenste stroming in je systeem mogelijk zou zijn. Ik zou dan in eerst instantie geen tot weinig terugslagkleppen plaatsen gezien deze een behoorlijke weerstand opleveren in je systeem.

Heb je eventueel een schema/overzicht waar je die kleppen zou willen plaatsen?

Een paar afsluiters zijn vaak wel handig voor onderhoud om de boel te isoleren.
Pas daar wel mee op dat je niet iets opsluit (zoals een buffervat) waarin de druk kan oplopen.
Maar ook afsluiters hebben vaak een kleinere doorlaat dan het leidingwerk.
Dus alles in mate. :+
ik kreeg het advies om op de aanvoer (*retourleidng*) vanaf de CV naar het vat toe een keerklep te plaatsen, evenzo op de koudwaterleiding aanvoer SWW

wellicht eerst maar eens zonder doen; ik kan zonder problemen de boel afsluiten en nog bijplaatsen

wel een extra vraag waar ik nog geen duidelijkheid over heb:

- voor mijn sanitair leiding wil ik (toch) de RVS DN16 ribbelbuis gaan gebruiken. Dit omdat ik helemaal om het vat heen moet gaan, dan moet ik zoveel koperbuis kopen & weer allemaal koppelingen. Maar de RVS buis heb ik liggen

dien ik hiervoor nog andere pakkingen te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
@Helhond Meestal heeft de pomp unit ook een flow indicator/ vlotter, die ook werkt als een terugslagklep. Om dan nog een extra terugslagklep te plaatsen zou ik dan achterwege laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@Beginner Ik zag inderdaad dat @Crazy- dezelfde OEG pompgroep heeft als mij.
Daar zit inderdaad een zo'n indicator/terugslagklep in.

@Crazy- je doet soms onnodig moeilijk. Zoals met de ontluchter etc.
Van de pakkingen heb ik zelf geen verstand, maar meestal is een (asbestvrij) fiberring/rubbering met kiwa keurmerk ofzo voldoende. Als je twijfelt kan je navragen bij bouwmarkt of groothandel.
Daar loopt af en toe nog wel iemand met kennis uit het werkveld die je verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:39:
@Beginner Ik zag inderdaad dat @Crazy- dezelfde OEG pompgroep heeft als mij.
Daar zit inderdaad een zo'n indicator/terugslagklep in.

@Crazy- je doet soms onnodig moeilijk. Zoals met de ontluchter etc.
Van de pakkingen heb ik zelf geen verstand, maar meestal is een (asbestvrij) fiberring/rubbering met kiwa keurmerk ofzo voldoende. Als je twijfelt kan je navragen bij bouwmarkt of groothandel.
Daar loopt af en toe nog wel iemand met kennis uit het werkveld die je verder kan helpen.
>:) soms misschien wat te moeilijk; maar met als doel om wel een goed werkend systeem te krijgen. En veilig!

Ik zie dat het een normale pakking is welke geschikt moet zijn voor water. Het is dezelfde als men levert voor sanitair flex leidingen (welke ook gewoon RVS zijn etc)

Het lijkt mij dan ook geen probleem. Bedankt in ieder geval (y)

Qua keerkleppen laat ik het even rusten. In het solarstatiom zit deze inderdaad wel. Toevoegen aan het CV of sww circuit kan altijd nog

[ Voor 6% gewijzigd door Crazy- op 25-04-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Beginner schreef op woensdag 25 april 2018 @ 07:04:
@gatgda Affakkelen doe ik via een verwarming die op zolder opgesteld staat. Als de temperatuur van het vat 90 oC wordt, dan wordt het vat ge-bypassed en de verwarming opgelijnd.
Dat moet dan toch ook wel een redelijke plaat zijn? En dan wordt het op je zolder best wel heet... En dat is het op zolder toch al wat sneller...
Met een beetje zonnetje is het toch wel iets van enkele kW's die je dan weg moet stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
@gatgda Dat is inderdaad bij warme zomer dagen, zoals vorige week, vervelend. De zoldertempreatuur stijgt dan snel naar 30 graden of hoger. Ik ben nu aan het kijken of ik de warme lucht boven de radiator direct kan afzuigen naar buiten toe, met behulp van een oude mechanische ventilator fan. Via een temperatuursensor op de radiator die de ventilator aanslingert en het dan naar buiten blaast zou het binnen de perken moeten blijven, hoop ik.

De radiator is niet heel erg groot, T22, 80*60 cm.

Ik had dat werd de temperatuur in het vat te hoog, dat het vat en de zonnecollector dan weer afgekoeld werd via de radiator. Doordat ook het vat 3 graden teruggekoeld werd leverde dit een enorme hitte op. Dit heb ik nu veranderd. Nu wordt het vat ge-bypassed en wordt alleen de collector gekoeld via de radiator. Dus het is al iets beter geworden...beter zou zijn de radiator buitenhuis te plaatsen, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Hier een aantal foto's van de boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lIfcRBx28rugsawEQVx3pmbb/full.jpg
Rechtsboven dit paneel zit de temperatuursensor in het paneel. Wel met pasta, maar verder niet vastgemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1hSVQFBbjGxOuEpOdAz2hIr5/full.jpg
De linkse 2 collectoren waren in eerste instantie te breed, zodat ze niet tussen de schoorsteen en het dakraam pasten. Het was goed ingemeten, maar de installateur had geen rekening genoeg gehouden met de koppelingen. Verder zijn daardoor heel wat deuken in de schoorsteen gekomen. Uiteindelijk andere collectoren laten komen, die zitten er ondertussen dus op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2ZI7FDNWE1Ra9uukc7uFLfKi/full.jpg
Hier zie je hoe het er binnen uitziet.
Mijns inziens behoorlijk rommelig, maar dat zou ik nog niet het grootste probleem vinden. de inlaatcombinatie (met overdrukventiel) is niet aangesloten op een afvoer, dat was ie vergeten... Dus voorlopig provisorisch opgelost. De overdruk van het glycolcircuit is ook niet aangesloten op een afvoer. Wordt dat standaard gedaan? De pompgroep staat op dit moment even open zodat ik regelmatig wat kan ontluchten. 90% van de lucht is er wel uit, maar er zit nog wel eea in. Overigens zie ik op de aansluitingen tussen de slangen en de pompgroep op 3 van de 4 aansluiten groene koperoxidatie. Betekent dat automatisch dat het daar ook lekt? Of kan dat van eenmalig wat spul zijn bij de installatie?

Graag hoor ik of jullie zaken zien waar jullie je vraagtekens bij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
@gatgda Ik mis volgens mij een thermostatisch mengventiel.Bij de pompgroep zou ik bij het overdrukventiel ook een slangetje met opvangmogelijkheid maken (ik heb daar een leeg tankje met slang naar toe voor het warmtetransportvloeistof onder staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
gatgda schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:29:
[afbeelding]
Rechtsboven dit paneel zit de temperatuursensor in het paneel. Wel met pasta, maar verder niet vastgemaakt.
[afbeelding]
De linkse 2 collectoren waren in eerste instantie te breed, zodat ze niet tussen de schoorsteen en het dakraam pasten. Het was goed ingemeten, maar de installateur had geen rekening genoeg gehouden met de koppelingen. Verder zijn daardoor heel wat deuken in de schoorsteen gekomen. Uiteindelijk andere collectoren laten komen, die zitten er ondertussen dus op.
[afbeelding]
Mijns inziens behoorlijk rommelig, maar dat zou ik nog niet het grootste probleem vinden. de inlaatcombinatie (met overdrukventiel) is niet aangesloten op een afvoer, dat was ie vergeten... Dus voorlopig provisorisch opgelost. De overdruk van het glycolcircuit is ook niet aangesloten op een afvoer. Wordt dat standaard gedaan? De pompgroep staat op dit moment even open zodat ik regelmatig wat kan ontluchten. 90% van de lucht is er wel uit, maar er zit nog wel eea in. Overigens zie ik op de aansluitingen tussen de slangen en de pompgroep op 3 van de 4 aansluiten groene koperoxidatie. Betekent dat automatisch dat het daar ook lekt? Of kan dat van eenmalig wat spul zijn bij de installatie?

Tja, een lijstje:

- Dakmontage van de collectoren op de rail verdient geen schoonheidsprijs.
- Kabel temperatuursensor ligt los, niet geborgd.
- Ribbelbuis tussen beide collectoren is niet goed gemonteerd. Er is teveel ruimte, waardoor de buis bij uitzetten uitbreekt en de aansluiting van de collector verbuigt.
- Overstort bij pompunit is niet aangesloten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

gatgda schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:29:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Die panelen zijn absoluut fout gemonteerd! Tenmisnte, het lijken EXACT dezelfde als ik heb liggen (OEG)

Klemmen scheef, geen draagsteunen aan de onderkant van de panelen etc.

Zie hiervoor ook deze foto voor details van mijn setje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mkjQODfXEIWj5tuwujVz74Xg/medium.jpg
ericplan schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:49:
[...]
- Ribbelbuis tussen beide collectoren is niet goed gemonteerd. Er is teveel ruimte, waardoor de buis bij uitzetten uitbreekt en de aansluiting van de collector verbuigt.
hoe bedoel je dit?
wat mij alleen opvalt is dat de ribbelbuis veel bloot ligt en dus niet geisoleerd is.

[ Voor 14% gewijzigd door Crazy- op 25-04-2018 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Crazy- schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:57:
[...]

Die panelen zijn absoluut fout gemonteerd! Tenmisnte, het lijken EXACT dezelfde als ik heb liggen (OEG)

Klemmen scheef, geen draagsteunen aan de onderkant van de panelen etc.

Zie hiervoor ook deze foto voor details van mijn setje

[afbeelding]
Ik zal eens kijken of ik kan achterhalen welk merk de panelen zijn.
Toch ben ik wel benieuwd waarom de panelen precies fout zijn gemonteerd. Kan/mag het zo niet? En waarom? Aan de onderkant liggen de panelen op de rail, en de rand die er op ligt, zit vastgeklemd met die plaatjes. Het lijkt mij toch wel vrij stabiel vast te zitten? Aan de bovenkant zit er een rail op ongeveer 2/3 van het paneel over de hele breedte. Die vind ik niet altijd even netjes vastgezet: aan de kant van het dakraam (linksboven op de foto) zit de collector vastgeschroefd met 1 lange schroef die door de rand en de rail gaat. Daardoor zit er overigens ook een klein gaatje in de zijkant van de collector, maar dat zou volgens de installateur geen probleem op moeten leveren.... Is dat zo?

Er zit geen thermostatisch mengventiel (tenminste, als dat hetgene is wat het warme water uit de boiler evt mengt met kouder water als het te warm is). De reden die hij daarvoor had gegeven (want dat heeft hij wel vooraf gemeld), is dat het boilerwater in principe niet warmer dan 70 graden wordt (zo was ie iig ingesteld), en dat die kranen nogal eens kapot gaan. Dat laatste heb ik inderdaad een aantal keer gehad bij ons andere huis.

Losse sensor ben ik ook niet blij mee, gaat wat mij betreft ook nog wat aan gebeuren, overstort bij thermocircuit ga ik ook aankaarten.

Ribbelbuis snap ik ook niet helemaal wat daarmee bedoeld wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Ribbelbuis zet uit en krimpt, overigens nog meer dan gewone buis. Die uitzetting en krimp moet in axiale richting verlopen. De aansluiting op de zonnecollector wordt dan alleen op trek en druk belast. Daar kan de collector (in beperkte mate) tegen.

Met uitbreken wordt bedoeld uit de axiale lijn komen. De buis buigt naar boven of beneden. Daarmee krijg je een verkeerde belasting op je aansluiting (het wringt) en dit geeft op den duur lekkages en kan tot breuk lijden door metaalmoeheid.

Dat zie je ook op de eerste foto in de linkerbovenhoek. De aansluiting op de collector is verbogen.

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 25-04-2018 17:31 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

gatgda schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:17:
[...]

Ik zal eens kijken of ik kan achterhalen welk merk de panelen zijn.
Toch ben ik wel benieuwd waarom de panelen precies fout zijn gemonteerd. Kan/mag het zo niet? En waarom? Aan de onderkant liggen de panelen op de rail, en de rand die er op ligt, zit vastgeklemd met die plaatjes. Het lijkt mij toch wel vrij stabiel vast te zitten? Aan de bovenkant zit er een rail op ongeveer 2/3 van het paneel over de hele breedte. Die vind ik niet altijd even netjes vastgezet: aan de kant van het dakraam (linksboven op de foto) zit de collector vastgeschroefd met 1 lange schroef die door de rand en de rail gaat. Daardoor zit er overigens ook een klein gaatje in de zijkant van de collector, maar dat zou volgens de installateur geen probleem op moeten leveren.... Is dat zo?
de reden ook dat ik zeg: indien hetzelfde merk. OEG levert namelijk dezelfde rails & klemmen; zodoende mijn opmerking. Dat men schade maakt aan een plaat (...) lijkt mij niet netjes, en KAN problemen geven met garantie

Indien het een ander merk is: heeft het niet mijn voorkeur in ieder geval; het ziet er een beetje amaturistisch uit

Edit: Je profielen zijn ook te kort. Je panelen dienen 100% binnen de profielen te vallen en de klemmen aan de zijkant; vlak. Zijn er speciaal voor met een inkeping voor collectorplaat rand.
Er zit geen thermostatisch mengventiel (tenminste, als dat hetgene is wat het warme water uit de boiler evt mengt met kouder water als het te warm is). De reden die hij daarvoor had gegeven (want dat heeft hij wel vooraf gemeld), is dat het boilerwater in principe niet warmer dan 70 graden wordt (zo was ie iig ingesteld), en dat die kranen nogal eens kapot gaan. Dat laatste heb ik inderdaad een aantal keer gehad bij ons andere huis.

Losse sensor ben ik ook niet blij mee, gaat wat mij betreft ook nog wat aan gebeuren, overstort bij thermocircuit ga ik ook aankaarten.

Ribbelbuis snap ik ook niet helemaal wat daarmee bedoeld wordt?
De ribbelbuis is die op het dak ligt tussen je collectoren en naar binnen gaat naar je solarstation & buffervat.

70 graden kan inderdaad naar je CV of als sanitair water, maar kan best terug gemixt worden naar 50 graden bijvoorbeeld. Daarmee bespaar je het warme water. Tevens vind ik 70 graden ook wel een laag maximum?
ericplan schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:30:
Ribbelbuis zet uit en krimpt, overigens nog meer dan gewone buis. Die uitzetting en krimp moet in axiale richting verlopen. De aansluiting op de zonnecollector wordt dan alleen op trek en druk belast. Daar kan de collector (in beperkte mate) tegen.

Met uitbreken wordt bedoeld uit de axiale lijn komen. De buis buigt naar boven of beneden. Daarmee krijg je een verkeerde belasting op je aansluiting (het wringt) en dit geeft op den duur lekkages en kan tot breuk lijden door metaalmoeheid.

Dat zie je ook op de eerste foto in de linkerbovenhoek. De aansluiting op de collector is verbogen.
Interessant. In hoeverre geldt dat in deze situatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XleyH2YT7gG0tS0G7zU45plL/full.png

Hij ligt vrij en niet haaks.

[ Voor 59% gewijzigd door Crazy- op 25-04-2018 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

--- double

[ Voor 99% gewijzigd door Crazy- op 25-04-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Dat er een aantal dingen mis zijn zag ik wel, en het zag er ook niet heel netjes uit.

Wat mij opvalt, moeten die panelen niet in serie?
Ze lijken wel parallel te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:54:
Dat er een aantal dingen mis zijn zag ik wel, en het zag er ook niet heel netjes uit.

Wat mij opvalt, moeten die panelen niet in serie?
Ze lijken wel parallel te staan.
er zijn 2 type panelen (tenminste, bij OEG) waarbij het ene type 2 aansluitingen van 12mm knel heef, de andere heeft 4 aansluitingen van 18mm knel

zie ook:

2x 12: https://www.oeg.net/nl/oe...erabsorptielaag-516000000
4x 18: https://www.oeg.net/nl/oe...m-harpabsorptie-516000002 (ik vermoed dat @gatgda deze platen heeft)

voor het mooie waren de RVS ribbelbuizen aangelsoten via deze slang: https://www.oeg.net/nl/co...516004612?icp=CrossSeller

en waren de platen opgehangen aan de onderkant via de rail en deze houders : https://www.oeg.net/nl/4p...516000045?icp=CrossSeller

[ Voor 43% gewijzigd door Crazy- op 25-04-2018 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Crazy- schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:34:
[...]

Interessant. In hoeverre geldt dat in deze situatie?
[afbeelding]

Hij ligt vrij en niet haaks.
Niet.

Of de buizen liggen recht en er is gezorgd dat ze recht blijven, of ze liggen in een ruime slingerbocht waardoor ze kunnen uitzetten en krimpen zonder druk op de omgeving te zetten. Dat laatste is bij jou het geval.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Crazy- schreef op woensdag 25 april 2018 @ 18:03:
[...]

er zijn 2 type panelen (tenminste, bij OEG) waarbij het ene type 2 aansluitingen van 12mm knel heef, de andere heeft 4 aansluitingen van 18mm knel

zie ook:

2x 12: https://www.oeg.net/nl/oe...erabsorptielaag-516000000
4x 18: https://www.oeg.net/nl/oe...m-harpabsorptie-516000002 (ik vermoed dat @gatgda deze platen heeft)

voor het mooie waren de RVS ribbelbuizen aangelsoten via deze slang: https://www.oeg.net/nl/co...516004612?icp=CrossSeller

en waren de platen opgehangen aan de onderkant via de rail en deze houders : https://www.oeg.net/nl/4p...516000045?icp=CrossSeller
Nogmaals, ik weet (nog) niet welke panelen ik heb, maar ik weet wel dat ze max 1,0 m breed zijn, want breder past gewoon niet. Dat was juist het probleem.

Maar iedere collector heeft iig wel 4 aansluitingen.

wel even nieuwsgierig: wat moet ik me precies bij harpabsorptie voorstellen? Meander snap ik denk ik wel: een slingerende koperleiding die in 1 hoek begint, en naar de andere hoek gaat. Dat kan je nog wel eens bij oude collectoren door het glas heen zien. Harp: is dat een soort radiator? Of moet ik dat anders zien? Ik zou wel eens een opengewerkte foto/schets van zo'n ding willen zien. Ben er nog geen tegengekomen, maar heb ook nog geen uren gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

gatgda schreef op woensdag 25 april 2018 @ 23:18:
[...]

Nogmaals, ik weet (nog) niet welke panelen ik heb, maar ik weet wel dat ze max 1,0 m breed zijn, want breder past gewoon niet. Dat was juist het probleem.

Maar iedere collector heeft iig wel 4 aansluitingen.

wel even nieuwsgierig: wat moet ik me precies bij harpabsorptie voorstellen? Meander snap ik denk ik wel: een slingerende koperleiding die in 1 hoek begint, en naar de andere hoek gaat. Dat kan je nog wel eens bij oude collectoren door het glas heen zien. Harp: is dat een soort radiator? Of moet ik dat anders zien? Ik zou wel eens een opengewerkte foto/schets van zo'n ding willen zien. Ben er nog geen tegengekomen, maar heb ook nog geen uren gezocht.
Dit geeft het verschil mooi aan:

Afbeeldingslocatie: https://solarsoul.net/wordpress/wp-content/uploads/2012/07/%D1%82%D0%B8%D0%BF%D1%8B-%D1%82%D1%80%D1%83%D0%B1%D0%BE%D0%BA-%D0%B2-%D0%B0%D0%B1%D1%81%D0%BE%D1%80%D0%B1%D0%B5%D1%80%D0%B5-%D1%81%D0%BE%D0%BB%D0%BD%D0%B5%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B0.png

http://solarsoul.net/absorber-solnechnogo-kollektora

[ Voor 17% gewijzigd door Crazy- op 26-04-2018 00:24 ]

Pagina: 1 ... 81 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.