Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 90 Laatste
Acties:
  • 613.228 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 07:57
Dat is dus precies dezelfde pompgroep maar dan zonder pomp geleverd.
Welke pomp je er dan in hangt staat natuurlijk er los van het feit.

Je hebt dus niet zo'n microbel ontluchter nodig, zo'n snelontluchter op het dak is aanbevolen anders krijg je waarschijnlijk het systeem niet goed ontlucht. Tenzij je een hoge drukpomp hebt zoals hier boven al eerder is besproken.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:39

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Helhond schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:58:
[...]

Je hebt dus niet zo'n microbel ontluchter nodig, zo'n snelontluchter op het dak is aanbevolen anders krijg je waarschijnlijk het systeem niet goed ontlucht. Tenzij je een hoge drukpomp hebt zoals hier boven al eerder is besproken.
Zelfs al heb je goed gevuld, dan nog kan je problemen krijgen. De microbelletjes verzamelen zich op het hoogste punt en met een beetje pech krijg je een bel waar de pomp niet langs komt, bijvoorbeeld bij parallelle aansluiting van zonnecollectoren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 07:45
@Helhond Elektrisch element schakel ik automatisch aan als om ~18:00 uur de temperatuur onder de 54 oC is en af als het water 60 oC is (T3 gemeten). Dit is niet vanwege legionella, maar vanwege comfortabel kunnen douchen. Ik moet de douch mengkraan nog gaan vervangen, want volgens mij heeft die problemen om bij te lage aanvoertemperatuur nog een acceptabele afvoertemperatuur te regelen. Vanwege de korte stilstandtijden en de relatief hoge temperaturen die we geregeld hebben in het vat zal het legionella probleem n.m.m. een beperkt zijn.
Vanaf mid maart t/m mid november is het verwarmignselement eigenlijk niet meer nodig.
Vanaf nov t/m nu is er 325 kWh aan elektra verbruikt. Hetgeen mij nog mee valt. Ik zal kijk of er nog iets te optimalizeren is in het huidige systeem. De T2 zit nu iets, ~7,5 cm, onder het elktra element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Dat lijkt mij vrij weinig, daarmee kan je in die periode (179 dagen) slechts 5 minuten douchen (8 L/m) per dag. Waarbij het element over dat volume een dT van 40 graden heeft toegevoegd. Stilstandverliezen nog niet eens meegenomen.

Douche jullie nu gewoon zuinig? (1 a 2 persoonshuishouden)
Of heb je enorm veel zonnecollectoren, ook al is de opbrengst niet heel veel geweest sinds november.

Enige warmtebron is toch elektrisch element en de zonnecollectoren?

[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 29-03-2018 15:40 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
We hebben 48 vacuumbuizen op ZZW, met korte leidingen, richting het 350 liter buffervat. De CV staat uit voor warmwaterbereiding. Is het water te koud dan springt het 1,8kW verwarmingselement bij. We douchen dagelijks. Ik vrij kort. De vrouw des huizes houdt van luxe. Kinderen douchen 1-2 keer per week of gaan i.p.v. 2 keer douchen 1 keer douchen en 1 keer in bad in de week. Wasmachine en vaatwasser zitten (nog) niet op warmwater. De volgende dag in de ochtend is het vat afgekoeld naar 48-52 oC. In mijn berekening ging ik uit van dagelijks opwarmen van 45 naar 59 oC via verwarmingselement alleen en dan kom ik over 5 maanden op een kostenplaatje van 37 Euro (aangenomen 10 cent per kWh vanwege eigen opwek). Met gas zou dat 23 euro zijn overigens. Er wordt door het element ongeveer 150 liter water verwarmd. Dit had ik bepaald aan de hand van de dT en de hoeveelheid kWh die het koste om die te bereiken. Ik heb geen referentie, dus weet niet of dit weinig is of niet. Ik had echter wel begrepen dat een warmtepomp voor warm water bij de hogere temperaturen ook een lagere COP zou hebben, dus had bedacht dat de COP van 1 voor het element misschien wel acceptabel zou zijn.
150 liter van 60 oC, met 8 liter per uur, zou toch wel ~25 min voldoende warmwater op moeten leveren?

@WoudseHoeve Ik ben het met je eens dat een eenvoudige schakelaar zoiets zou kunnen beperken. Maar misschien is het dan beter om een iets geavanceerdere controller te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Beginner op 29-03-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

Crazy-

Best life ever

ericplan schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:08:
[...]

Zelfs al heb je goed gevuld, dan nog kan je problemen krijgen. De microbelletjes verzamelen zich op het hoogste punt en met een beetje pech krijg je een bel waar de pomp niet langs komt, bijvoorbeeld bij parallelle aansluiting van zonnecollectoren.
ik zal een solar onluchter plaatsen (http://www.solarmateriaal...up_id=70&aid=3246&lang=NL)

even zien of bij OEG dezelfde terug kan vinden voor deze mooie prijs ;)

edit: deze dus https://www.oeg.net/nl/so...-1-2-voor-solar-516007060

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 29-03-2018 17:40 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27
Beginner schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:05:
@WoudseHoeve Ik ben het met je eens dat een eenvoudige schakelaar zoiets zou kunnen beperken. Maar misschien is het dan beter om een iets geavanceerdere controller te kopen.
Kijk hier een bij Technische Alternative
hebben hele leuke dingen ....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Al die verschillende aansluitngen ... echt heel prettig.

Zit even met het volgende:

- solarplaat heeft een 12mm knel aansluting
- flex RVS slang 12mm > 15mm knel
- adapter 15mm knel > DIN16 ribbelbbuis koppeling

in dat stuk wil ik dus de snelontluchter aansluiten (mogelijkheid ontluchter is 1/2 of 3/8 US)

ik vind het ontzettend zonde al die koppelingen en verlopen ... iemand een tip?

wat ik kon vinden is deze: https://www.hornbach.nl/s...2-mm/5481257/artikel.html
maar die mag maar tot 90 graden |:(

het liefst ga ik direct met een T-stuk van 12mm knel naar DIN16 ribbel met op de T een 1/2 of 3/8 voor de ontluchter

wat zoek, maar ik denk dat ik het gevonden heb:

- Messing knelkoppeling recht voor buis-Ø 12 mm x 3/4" (Verloop van solarpaneel 12mm knel naar 3/4)
- T-stuk 3/4" US x 1/2" US x 3/4" US brede uitvoering voor Solar spiraalbuis (paneel, rvs ribbelbuis & ontluchter)
- Dubbele aansluitsok IS/IS 1/2" Messing blank (1/2 <> 1/2 koppeling ontluchter)
- Solar snelontluchter 1/2"

[ Voor 34% gewijzigd door Crazy- op 29-03-2018 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Crazy- schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 19:45:
Al die verschillende aansluitngen ... echt heel prettig.

Zit even met het volgende:

- solarplaat heeft een 12mm knel aansluting
- flex RVS slang 12mm > 15mm knel
- adapter 15mm knel > DIN16 ribbelbbuis koppeling

in dat stuk wil ik dus de snelontluchter aansluiten (mogelijkheid ontluchter is 1/2 of 3/8 US)

ik vind het ontzettend zonde al die koppelingen en verlopen ... iemand een tip?

wat ik kon vinden is deze: https://www.hornbach.nl/s...2-mm/5481257/artikel.html
maar die mag maar tot 90 graden |:(

het liefst ga ik direct met een T-stuk van 12mm knel naar DIN16 ribbel met op de T een 1/2 of 3/8 voor de ontluchter

wat zoek, maar ik denk dat ik het gevonden heb:

- Messing knelkoppeling recht voor buis-Ø 12 mm x 3/4" (Verloop van solarpaneel 12mm knel naar 3/4)
- T-stuk 3/4" US x 1/2" US x 3/4" US brede uitvoering voor Solar spiraalbuis (paneel, rvs ribbelbuis & ontluchter)
- Dubbele aansluitsok IS/IS 1/2" Messing blank (1/2 <> 1/2 koppeling ontluchter)
- Solar snelontluchter 1/2"
Wat je precies bedoeld is soms lastig te volgen, misschien een foto of tekening ter illustratie voor de mensen hier om beter je antwoorden te krijgen? :+
We weten niet het verloop van je leidingen en/of bochten.

Mijn situatie is dat ik zelf een 22 mm knelbocht had zitten en die heb ik vervangen door een 22mm T-stuk met op één zijde een 1/2 inch aansluiting, hier draaide ik de 1/2 inch kogelklep in, en vervolgens in de kogelklep draaide ik de ontluchter.

Bocht omwisselen met T stuk was 5 minuten werk, en de klep + ontluchter kon ik al van te voren plaatsen op het T stuk. Dit alles was 10 minuten werk.

Je hebt deze ook in 15 mm maten:
- Knel/draad T-stuk 15 x 15 x 1/2 BI
- Knel/draad T-stuk 15 x 15 x 1/2 BU
EDIT:
- Knel/draad T-stuk 12 x 1/2 x 12 mm
Deze is misschien nog wel het meest interessant voor je, dit druk je er gewoon tussen, klep + ontluchter op en klaar. :+

Gewoon bij Hornbach etc. te halen: T-stuk 22 x 22 x 1/2 BI
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/496/601/52/DV_8_7884991_02_4c_NL_20150701163247.jpg

Knel/draad T-stuk 12 x 1/2 x 12 mm:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/496/593/85/DV_8_7884860_02_4c_NL_20151113211659.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 30-03-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 10:18:
[...]

Wat je precies bedoeld is soms lastig te volgen, misschien een foto of tekening ter illustratie voor de mensen hier om beter je antwoorden te krijgen? :+
We weten niet het verloop van je leidingen en/of bochten.

Mijn situatie is dat ik zelf een 22 mm knelbocht had zitten en die heb ik vervangen door een 22mm T-stuk met op één zijde een 1/2 inch aansluiting, hier draaide ik de 1/2 inch kogelklep in, en vervolgens in de kogelklep draaide ik de ontluchter.

Bocht omwisselen met T stuk was 5 minuten werk, en de klep + ontluchter kon ik al van te voren plaatsen op het T stuk. Dit alles was 10 minuten werk.

Je hebt deze ook in 15 mm maten:
- Knel/draad T-stuk 15 x 15 x 1/2 BI
- Knel/draad T-stuk 15 x 15 x 1/2 BU
EDIT:
- Knel/draad T-stuk 12 x 1/2 x 12 mm
Deze is misschien nog wel het meest interessant voor je, dit druk je er gewoon tussen, klep + ontluchter op en klaar. :+

Gewoon bij Hornbach etc. te halen: T-stuk 22 x 22 x 1/2 BI
[afbeelding]

Knel/draad T-stuk 12 x 1/2 x 12 mm:
[afbeelding]
Die van Hornbach mag maar tot 90 graden.

Maar het is en blijft hetzelfde materiaal ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Zover ik weet is het gebruik van messing knelfittingen geen enkel probleem i.c.m. glycol en temperaturen tot 210 graden bij zonnecollectoren. "Zuiver" messing heeft een smeltpunt van 812 graden, dus dat zal ook niet niet zo'n probleem zijn.

Maar ik kan het mis hebben, dan heb ik zelf ook een probleem.
Het knelfit op je bestaande installatie zal niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:35:
Zover ik weet is het gebruik van messing knelfittingen geen enkel probleem i.c.m. glycol en temperaturen tot 210 graden bij zonnecollectoren. "Zuiver" messing heeft een smeltpunt van 812 graden, dus dat zal ook niet niet zo'n probleem zijn.

Maar ik kan het mis hebben, dan heb ik zelf ook een probleem.
Het knelfit op je bestaande installatie zal niet anders zijn.
Zo denk ik een ook over. Bij OEG zie je hetzelfde artikel (messing) en die adviseren ze juist voor de solar installatie

Het idee is dus:

code:
1
2
3
 paneel -> 12mm knel verloop naar 3/4 US -> T-stuk (2x 3/4 IS, 1x 1/2 IS) 

Daar kan ik dan de ribbelbuis op aansluiten (3/4 US) en de ontluchter (1/2 US)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-05 09:35
Crazy- schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:22:
[...]

Die van Hornbach mag maar tot 90 graden.

Maar het is en blijft hetzelfde materiaal ??
De knelkoppelingen van VSH, ook bij o.a.de Warmteservice te verkrijgen, kunnen tot 200°C...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Stoofie schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 12:52:
[...]

De knelkoppelingen van VSH, ook bij o.a.de Warmteservice te verkrijgen, kunnen tot 200°C...
Ik heb vanalles door elkaar heen gebruikt, Bonfix (van de Hornbach) en VSH (van de Bauhaus). Het ziet en voelt allemaal het zelfde. Die VSH "Super" is ook gewoon de standaard serie die te verkrijgen is van VSH, een mindere serie is er dan ook niet. Het woord "Super" is gewoon stukje marketing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helemaal top weer! Blijken er maar 2 sensoren bij de KSW verschilregelaar te zitten.
nu mis ik dus de sensor voor bij de collectoren uitgang.

De KSW kan er 4 aan en volgens mij heb ik deze sensor nodig: https://www.oeg.net/nl/oe...212000062?icp=CrossSeller

deze dien ik dus aan de parallelle kabel te solderen van de ribbelbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Iemand een ideetje voor het volgende: wij hebben een zonneboiler voor SWW. Ook hebben we vloerverwarming. Het gebeurt heel regelmatig dat het water al op de goede temperatuur is. Ik zou dan ook graag op een of andere manier de zonneboiler op de vloerverwarming aansluiten. De aansturing vind ik van wat latere orde, ik denk dat ik daar met de huidige aansturingsmodule wel wat op vind, en evt schakel ik met de hand eea aan en/of uit.

Mijn vraag is vooral: hoe kan ik dat aan de hardware-kant regelen? In het vat zit geen spiraal oid die ik zou kunnen gebruiken. Zelf zit ik te denken aan een lus die ik (met een aparte pomp) ook kan aansturen. Dus de ene pomp aan is het boilervat opwarmen, andere pomp aan is dan voor de vloerverwarming.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld een warmtewisselaar (platenwisselaar) van een (oude) CV te gebruiken? En dan de ene kant in de lus van de zonnecollector, en de andere kant in de lus van de vloerverwarming? Of is zo'n wisselaar daar helemaal niet geschikt voor en zijn er dan veel betere en/of goedkopere ideeen/oplossing?

Ik zit nog niet zo te wachten op een apart buffervat oid. Het is er vooral om te doen dat als ik (met name in voor/najaar) een beetje capaciteit over heb, ik de vloerverwarming even een beetje kan op/bijwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Wat zijn de specificaties van boilergrootte en huidig gas verbruik? Met verwarming trek je zo de boiler leeg qua warmte, gaat heel snel.
Je kan het ook anders doen, een heel klein boilertje in je cv systeem zetten, van 50 liter oid met een spiraal, en deze dan door een wat intelligentere zonneboiler controller ook mee laten nemen met drie wegklep. Kun je zelf prioriteiten instellen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
!null schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 15:03:
Wat zijn de specificaties van boilergrootte en huidig gas verbruik? Met verwarming trek je zo de boiler leeg qua warmte, gaat heel snel.
Je kan het ook anders doen, een heel klein boilertje in je cv systeem zetten, van 50 liter oid met een spiraal, en deze dan door een wat intelligentere zonneboiler controller ook mee laten nemen met drie wegklep. Kun je zelf prioriteiten instellen.
Het huidige boilervat is 260 liter, maar die wil ik nadrukkelijk niet mee laten doen/niet leegtrekken voor verwarming. Ik wil dus echt een aparte lus maken (ws met 2 terugslagkleppen en een pomp extra). Dan heb ik ook geen dure storingsgevoelige driewegkleppen nodig die je ook weer zou moeten aansturen.
Maar zoals ik hierboven ook al zei: de aansturing is op dit moment niet mijn prioriteit, wel hoe ik de warmte-uitwisseling kan doen. Is zo'n platenwisselaar een goed idee, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@gatgda Als ik mijn huidige Setup bekijk dan ben ik best tevreden. Het is heel flexibel.
In geval dat er geen zon is, dan kan de hygieneboiler opengezet worden zodat de CV-water hierdoorheen wordt geleidt. Het vat wordt dan met een hoge COP opgewarmd tot ±30C. Als er wel zon is, dan gaat het vat dicht en wordt alle zonnewarmte gebruikt voor SWW. Het is dan een echt zonneboilersysteem.

Afbeeldingslocatie: https://bertha15.files.wordpress.com/2017/12/schema-warmtesysteem-eindsituatie.png

Maar als ik weer kon kiezen, dan had ik graag nog 1 of 2 extra warmtespiralen willen hebben (naast die van de zonnecollectoren).

Waarom?

Deze zal ik dan parallel aan de tR van de warmtepomp hebben geplaatst met een 2 wegklep. Als ik dan klaar ben met douchen, of op tijdschakelaar, dan kan het retourwater opgewarmd worden met de warmte van het vat (mits de boiler afgesloten is van het CV net) op het moment dat de warmtepomp het zwaarst heeft: 's nachts.

Het 2e spiraal kan ik ook goed gebruiken als ik bv een warmtepompboiler wilt maken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Gister weer een stapje verder: nadat de uitgezochte installateur niet meer van zich liet horen een ander over de vloer. Die keek toch wel heel moeilijk bij het idee net passende buffervaten naar de kelder te gaan takelen / tillen. Als ik dan dat gewicht lees van dik 200kg, dan krab ik me inderdaad wel achter de oren. Aan de andere kant zie ik ze toch ook steeds op zolders geplaatst? Of zijn dat alleen de kleinere?

Wie heeft er een flink vat (800+ liter) NIET op de begane grond staan (zolder / verdieping / kelder)? Hoe verliep de plaatsing? (Is er met een beetje geduld en wat materiaal van Boels altijd wel weer een oplossing, of lopen plaatsingen ook echt stuk op het binnenshuis takelen / heffen op onhandige plekken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1058357

Hallo allemaal,

Ik wilde wat informatie opzoeken voor een installatie in mijn eigen huis, wat nog in ontwerp is...echter, er is zoveel dat het niet eenvoudig is. Jullie kunnen mij wel helpen, want ik zag veel enthousiaste reacties.
Ik ga een cv houtkachel plaatsen. Er werd mij geadviseerd deze in combinatie te doen met zonnecollectoren(40 dth cpc buizen), beide aangesloten op een buffervat van 800l. Hierin zit dan cv water met een hygiëne spiraal voor het tapwater.
Mijn eerste vraag: waarom zou hij zo n groot vat hebben geadviseerd? Ik heb zo'n 100m2 vloerverwarming.
Daarbij is mijn vraag: gaan deze buizen mij genoeg warmte opleveren tijdens 'slechte 'dagen?
Wat is jullie reactie op de installatie en deze bovenstaande vragen?
Ik ben benieuwd. Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Anoniem: 1058357 en ook aan @Gwaihir de vraag:
Waarom je voor 800(+)L wilt gaan?
Wat wil/verwacht je uiteindelijk van je installatie? (@Anoniem: 1058357 Wil je dit met een warmtepomp combineren?)

Als je wat meer wilt kunnen bufferen voor de slechtere dagen (800(+)L) en ook nog voor SWW wilt gaan is misschien een installatie als 250L met hygienespiraal + 500L als extra buffer een betere opzet.
Ik heb het nu hier al meerdere keren gezien dat mensen met een grotere buffer 400-800L achteraf toch nog een kleine er bij zetten of dat ze dat vanaf het begint het liefst hadden gedaan. (Zelf heb ik 2x250L staan)

Een kleiner volume buffer (150-300L) is in verhouding gewoon een stuk sneller op temperatuur dan 400+L, en heb je er dus eindelijk ook wat meer aan in het voor en naseizoen. Of je dat vat dan gebruikt als SWW buffer of met een hygiëne spiraal is dan je eigen keuze al ben je met een hygiëne spiraal direct af van de legionella preventie.

Voor een betere opbrengst in het voor en naseizoen wordt er een verhouding van 1:10 of 1:8 heat pipes per L toegepast. Met die 40 CPC buizen zou je dus eigenlijk niet meer dan 320-400 liter willen hebben, het opsplitsen in 250-300L + 500L zou dan mooie verhouding zijn. Je kan er ook voor kiezen om meer HPs te nemen, meer HP is altijd beter.
Van de CPC collectoren ben ik zelf niet zo stuk van, maar daar is hier al uitvoerig discussie over gevoerd, dus dat moet je zelf maar even teruglezen.

Dan nog even wat je verwachtingen zijn van slechte dagen?
Eind januari en februari was er relatief veel zon en heb ik al een paar keer op de zon kunnen douche. Helaas was er in maart maar weinig zon en heeft dat dus minder opgebracht dan gehoopt. De slechte dagen in de zomer kan je nog afvangen met een grotere buffer maar in de winter zal de bijdrage niet voldoende zijn.

Je buffer verwarmen met een warmtepomp in de winter en slechtere dagen is dan bijvoorbeeld een mooie aanvulling. Voor als je niet de CV Houtkachel aan hebt staan, en toch gasloos wilt gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 01-04-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Helhond je denkt (t.o.v. mijn situatie) teveel aan douchen alleen en niet aan een warmtebron die ook langdurig uit staat én kan oververhitten.

Wat dat laatste betreft: voor elke handgestookte haard of kachel raden ze minimaal 50 liter buffer per kW waterzijdig aan anders is het risico te groot dat hij de warmte niet kwijt kan. Da's dus minimaal 500 liter voor ons. Verder: 84 (à 90) heatpipes => 672 à 840 liter volgens jouw berekening. Dat is trouwens onvoldoende om stagnatieproblemen voldoende te beperken, maar dat doet een boom voor ons die hoog zomer de zoninval deels weg vangt.

Maar de echte kicker: op basis van ons etmaalgemiddelde verbruik in januari en ons levenspatroon, zou ik liefst 241kWh bufferen voor verwarming + goed een bad aan tapwater. Realistisch kan ik een boiler ca. 65 graden opwarmen / afkoelen, dus zou ik wel 3300 liter buffer willen. Helaas krijg ik die niet mijn kelder in, dus het worden meerdere kleinere en het wordt me ook te gek qua kosten, aantal buffers en warmteverlies. Dus ben ik nu aan het uitzoeken hoe ver ik kan komen met drie vaten. Ik vermoed ca. 785 liter elk, maar weet nog niet van isolatie (heb twijfel) en kosten van niet-standaard maten.

Zo lang de verwarming aan staat, is niet opwarmen geen issue: de vloerverwarming pikt elk graadje dat de zon levert er zo weer uit (uit de lagere temperatuur vaten). En de haard levert altijd minimaal 60 graden aan de top van de (warme) buffer, dus als er iets van gelaagdheid in stand blijft, werkt dat prima. Wanneer de verwarming uit gaat, is het zoals je zelf ook aangeeft, seizoen genoeg om die eerste 800 liter op de zon toch wel warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Gwaihir schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:57:
@Helhond je denkt (t.o.v. mijn situatie) teveel aan douchen alleen en niet aan een warmtebron die ook langdurig uit staat én kan oververhitten.

Wat dat laatste betreft: voor elke handgestookte haard of kachel raden ze minimaal 50 liter buffer per kW waterzijdig aan anders is het risico te groot dat hij de warmte niet kwijt kan. Da's dus minimaal 500 liter voor ons. Verder: 84 (à 90) heatpipes => 672 à 840 liter volgens jouw berekening. Dat is trouwens onvoldoende om stagnatieproblemen voldoende te beperken, maar dat doet een boom voor ons die hoog zomer de zoninval deels weg vangt.

Maar de echte kicker: op basis van ons etmaalgemiddelde verbruik in januari en ons levenspatroon, zou ik liefst 241kWh bufferen voor verwarming + goed een bad aan tapwater. Realistisch kan ik een boiler ca. 65 graden opwarmen / afkoelen, dus zou ik wel 3300 liter buffer willen. Helaas krijg ik die niet mijn kelder in, dus het worden meerdere kleinere en het wordt me ook te gek qua kosten, aantal buffers en warmteverlies. Dus ben ik nu aan het uitzoeken hoe ver ik kan komen met drie vaten. Ik vermoed ca. 785 liter elk, maar weet nog niet van isolatie (heb twijfel) en kosten van niet-standaard maten.

Zo lang de verwarming aan staat, is niet opwarmen geen issue: de vloerverwarming pikt elk graadje dat de zon levert er zo weer uit (uit de lagere temperatuur vaten). En de haard levert altijd minimaal 60 graden aan de top van de (warme) buffer, dus als er iets van gelaagdheid in stand blijft, werkt dat prima. Wanneer de verwarming uit gaat, is het zoals je zelf ook aangeeft, seizoen genoeg om die eerste 800 liter op de zon toch wel warm te houden.
Het was me inderdaad even ontschoten dat je een CV houtkachel wilde. Die moet inderdaad wel een buffer hebben om zijn warmte kwijt te raken.

Die 241 kWh is ongeveer 30 kuub gas, je wilt dus voor een etmaal kunnen bufferen, 3300L is niet niks.

Jou situatie is dan wel iets wat anders dan die van Arjanandsolar. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1058357

Dankjullie voor de snelle antwoorden.
@Helhond Ik ga zeker twee buffervaten doen. Een kleinere met de hygiëne spiraal en een grotere om de warmte in de zomer van de collectoren kwijt te kunnen en in de winter van de kachel.
Ik wilde graag proberen na de hygiëne spiraal nog een elektrische naverwarmer te doen voor in de winter en dan verder geen extra bron voor mijn buffervat. Of is dat nog te gewaagd?
Ik verwacht mijn huis en het tapwater er mee te kunnen verwarmen. Ik krijg natuurlijk ook een super geïsoleerd huis met een wtw systeem, dus de meeste energie blijft binnen het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Anoniem: 1058357 schreef op zondag 1 april 2018 @ 23:09:
Dankjullie voor de snelle antwoorden.
@Helhond Ik ga zeker twee buffervaten doen. Een kleinere met de hygiëne spiraal en een grotere om de warmte in de zomer van de collectoren kwijt te kunnen en in de winter van de kachel.
Ik wilde graag proberen na de hygiëne spiraal nog een elektrische naverwarmer te doen voor in de winter en dan verder geen extra bron voor mijn buffervat. Of is dat nog te gewaagd?
Ik verwacht mijn huis en het tapwater er mee te kunnen verwarmen. Ik krijg natuurlijk ook een super geïsoleerd huis met een wtw systeem, dus de meeste energie blijft binnen het systeem.
Ik heb lang met het SWW vraagstuk lopen stoeien, uiteindelijk ga ik het ook doen met een elektrische naverwarmer (nu nog CV ketel) achter mijn hygiëne spiraal. De CV ketel wordt vervangen door een warmtepomp, die houdt dan het vat op een temperatuur van 28-40 graden en de rest zal de doorstromer moeten doen.
Hier maar ook in het warmtepomp topic is er al meerdere keren gediscussieerd over wat nu te beste manier is voor het verwarmen van SWW. Met de warmtepomp zelf gaat je COP omlaag en heb je een buffer op hogere temperatuur en dus meer stilstand verliezen. Daarom kiezen er veel voor naverwarming met een elektrische naverwarmer dan heb je alleen je verbruik met een COP van 1 verwarmd.

Heb je naast je toekomstige CV houthaard nog een CV ketel of warmtepomp achter de hand voor de verwarming van je huis?

[ Voor 30% gewijzigd door Helhond op 02-04-2018 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
kmf schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 23:47:
@gatgda Als ik mijn huidige Setup bekijk dan ben ik best tevreden. Het is heel flexibel.
In geval dat er geen zon is, dan kan de hygieneboiler opengezet worden zodat de CV-water hierdoorheen wordt geleidt. Het vat wordt dan met een hoge COP opgewarmd tot ±30C. Als er wel zon is, dan gaat het vat dicht en wordt alle zonnewarmte gebruikt voor SWW. Het is dan een echt zonneboilersysteem.

[afbeelding]

Maar als ik weer kon kiezen, dan had ik graag nog 1 of 2 extra warmtespiralen willen hebben (naast die van de zonnecollectoren).

Waarom?

Deze zal ik dan parallel aan de tR van de warmtepomp hebben geplaatst met een 2 wegklep. Als ik dan klaar ben met douchen, of op tijdschakelaar, dan kan het retourwater opgewarmd worden met de warmte van het vat (mits de boiler afgesloten is van het CV net) op het moment dat de warmtepomp het zwaarst heeft: 's nachts.

Het 2e spiraal kan ik ook goed gebruiken als ik bv een warmtepompboiler wilt maken.
Zo'n installatie is vast en zeker handig, ik kan me ook voorstellen dat je daar best tevreden mee bent, maar zoals ik in mijn 2 vorige posts heb gezegd, is het niet de vraag wat een handige installatie oid zou zijn. Ik heb namelijk gewoon een zonneboiler met buffervat van 260 liter.

Wat ik zoek is zoek is een (kleine) uitbreiding ervan die ik rechtstreeks op de vloerverwarming kan aansluiten. Een extra buffervat is geen optie, daar heb ik de ruimte niet voor en dat krijg ik al helemaal niet rendabel. Als mijn boilervat voldoende op temperatuur is in het stookseizoen en er kan nog wat warmte uit de collectoren kan komen, wil ik die de vloerverwarming in stoppen.

Mijn vaag is dus heel kort en goed: kan ik daar een standaard platenwisselaar of andere warmtewisselaar voor gebruiken, of kan dat niet? Zo'n platenwisselaar is meestal RVS, kan dat tegen dat glycol, of moet ik dan een speciale wisselaar hebben? Ik denk zelf aan een ww uit een oude CV ofzo. Of zie ik dan hele cruciale dingen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Voor het aansluiten van mijn CV en SWW overweeg ik deze meerlaagse leiding:

https://www.oeg.net/nl/pe...-isolatie-groen-802029964

Technische gegevens:
- Afmetingen 20 x 2 mm
- Isolatie 6 mm
- Rol van 50 meter
- Opbouw PE-RT/ALU/PE-RT
- DVGW-getest
- Max. bedrijfstemperatuur: 95°C
- Max. maximale temperatuur gedurende 1 uur max: 110°C
- Max. bedrijfsdruk: 10 bar
- Barstdruk: 80 bar

Qua temperatuur is dit perfect, flexibel en geisoleerd. Zijn diverse T stukken en koppelingen aanwezig (https://www.oeg.net/nl/pe...uis-contour-th-g802030000)

Ziet er uit als een mooie oplossing. Waarbij het flexibile mij zeer aanspreekt. Met de huidige koperprijzen is net ook wel interessant..

Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Lijkt heel sterk op viega pexfit wat gewoon prima is. Let wel op, pers tangen zijn duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Ik wou het ook net zeggen, heb zelf Viega Pexfit 16 en 20 mm in huis aangelegd.
Tangen zijn idd belachelijk duur, ik huurde zo'n tang altijd voor 5 euro per dag bij de bouwmarkt.
Vooral de dikkere diameters kunnen toch wel behoorlijk taai zijn om strak te buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Gwaihir schreef op zondag 1 april 2018 @ 17:57:
Helaas krijg ik die niet mijn kelder in, dus het worden meerdere kleinere en het wordt me ook te gek qua kosten, aantal buffers en warmteverlies. Dus ben ik nu aan het uitzoeken hoe ver ik kan komen met drie vaten. Ik vermoed ca. 785 liter elk, maar weet nog niet van isolatie (heb twijfel) en kosten van niet-standaard maten.
Kan je niet eens gaan kijken naar een DHZ buffer om te bouwen? Heb ik meerdere malen al in de praktijk gezien (buitenland) en werkt uitstekend. Kosten zijn totaal anders en je kan dit makkelijk in een kelder (laten) bouwen.

Kijk eens op builditsolar.com voor instructies voor het bouwen van een buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Als je flexibel wilt wat makkelijker te verwerken is zonder duur gereedschap kun je kijken naar hep2O. Geen idee hoe warm dit mag worden maar het werkt met insteekkoppelingen welke je aan moet draaien. Enige stukken gereedschap welke je nodig bent is een kniptang (net als bij viega) en een klein tooltje om de koppelingen uit elkaar te halen. Ik geloof vergelijkbaar met een bepaald soort elektra koppelingen (mc4?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
gatgda schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:17:
[...]

Zo'n installatie is vast en zeker handig, ik kan me ook voorstellen dat je daar best tevreden mee bent, maar zoals ik in mijn 2 vorige posts heb gezegd, is het niet de vraag wat een handige installatie oid zou zijn. Ik heb namelijk gewoon een zonneboiler met buffervat van 260 liter.

Wat ik zoek is zoek is een (kleine) uitbreiding ervan die ik rechtstreeks op de vloerverwarming kan aansluiten. Een extra buffervat is geen optie, daar heb ik de ruimte niet voor en dat krijg ik al helemaal niet rendabel.
Daar gaat het hier niet om >:)
Als mijn boilervat voldoende op temperatuur is in het stookseizoen en er kan nog wat warmte uit de collectoren kan komen, wil ik die de vloerverwarming in stoppen.

Mijn vaag is dus heel kort en goed: kan ik daar een standaard platenwisselaar of andere warmtewisselaar voor gebruiken, of kan dat niet? Zo'n platenwisselaar is meestal RVS, kan dat tegen dat glycol, of moet ik dan een speciale wisselaar hebben? Ik denk zelf aan een ww uit een oude CV ofzo. Of zie ik dan hele cruciale dingen over het hoofd?
Ik gebruik een standaard RVS/Koper platen wisselaar 40 kW, tussen glycol en water.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 15:00:
Ik wou het ook net zeggen, heb zelf Viega Pexfit 16 en 20 mm in huis aangelegd.
Tangen zijn idd belachelijk duur, ik huurde zo'n tang altijd voor 5 euro per dag bij de bouwmarkt.
Vooral de dikkere diameters kunnen toch wel behoorlijk taai zijn om strak te buigen.
Die tang schaf ik ook niet aan; kost iets van 200€

Moet even zien of dit dan mogelijk is met een multifit tang van de bouwmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Helhond schreef op zondag 1 april 2018 @ 20:21:
[...]
Die 241 kWh is ongeveer 30 kuub gas, je wilt dus voor een etmaal kunnen bufferen, 3300L is niet niks.

Jou situatie is dan wel iets wat anders dan die van Arjanandsolar. :+
Ja, zoiets. Mijn berekening was iets ingewikkelder; houdt er rekening mee dat er hier bepaalde dagen doorgaans niemand thuis is om te stoken. Stook je dan van thuiskomst tot slapen gaan, dan heb je niet voor een etmaal gestookt. Sowieso is een goede buffer wel aan te raden, daar je regelmatig een aantal uur beter niet kunt stoken vanwege mist. (En het doet vast pijn als dan onvermijdelijk de gasketel aan moet springen.)

Situatieverschil is denk ik dat ik een groot, en vooral matig geïsoleerd huis heb. (Dat ik m'n gewenste buffers niet ga halen, hopen we dan ook de komende jaren in isolatie goed te maken.)

@Anoniem: 1058357 losse vaten gaat zeker goed, maar wellicht ben je een stuk goedkoper uit als je de vloerverwarming niet uit de top van het (ene) vat trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

mfmonkey schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 16:55:
Als je flexibel wilt wat makkelijker te verwerken is zonder duur gereedschap kun je kijken naar hep2O. Geen idee hoe warm dit mag worden maar het werkt met insteekkoppelingen welke je aan moet draaien. Enige stukken gereedschap welke je nodig bent is een kniptang (net als bij viega) en een klein tooltje om de koppelingen uit elkaar te halen. Ik geloof vergelijkbaar met een bepaald soort elektra koppelingen (mc4?)
Ben ook even verder gaan zoeken. Hep2o schrok ik enorm van de prijs van buizen....

Multi-fit is interessant (en beetje zoeken ongeveer voor een prikkie verkrijgbaar itt de /insert bouwmarkt/

Is geschikt tot 90-110 graden dus perfect. Ideaal zelfde leiding voor CV en SWW. Mbv een mantel of in ieder geval codering tape goed te onderscheiden.

Morgen komt materiaal binnen om ieder geval buiten alles af te ronden! Zaterdag het dak op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Crazy- schreef op woensdag 4 april 2018 @ 22:54:
[...]

Ben ook even verder gaan zoeken. Hep2o schrok ik enorm van de prijs van buizen....

Multi-fit is interessant (en beetje zoeken ongeveer voor een prikkie verkrijgbaar itt de /insert bouwmarkt/

Is geschikt tot 90-110 graden dus perfect. Ideaal zelfde leiding voor CV en SWW. Mbv een mantel of in ieder geval codering tape goed te onderscheiden.

Morgen komt materiaal binnen om ieder geval buiten alles af te ronden! Zaterdag het dak op
De winst zit hem in het sneller kunnen werken. Ipv een blikje om de, voor af geschilde, leiding en die met een tang persen druk je hem gewoon in de koppeling, met de hand aandraaien en klaar.

Ik verkies ook pexfit boven de hep2O maar ik heb dan ook familie met een eigen bedrijf in installatietechniek. Zowel voor 16 als voor 20 kan ik de tang lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Tijd vs geld; helder.

Maar hep2o leiding 50meter 20mm zit rond de 250/300€

Multi-fit komt neer op 50/60€

Dat is wel een extreem groot verschil en weegt niet op tegen de extra moeite

Multifit is trouwens ook zonder tang, werkt met inbus draai klem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wij hebben hier trouwens alles met koper aangelegd, en knelkoppelingen, met losse hoge temperatuur buisisolatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
Ik heb een rol van 100m 16mm Pexfit gekocht online voor 2/3 van de prijs bij de bouwmarkt.
(Ik zie nu ook dat Hornbach hem inmiddels voordelig aanbied, was altijd rete duur daar, zowel 16 mm als de 20 mm)

Daar kan je qua huidige prijzen van koper niet meer tegen op. Gezien het leidingwerk deels in de wanden werd weg gewerkt (wat niet mag met knelfitting, en ik ook geen zin had in solderen) heb ik daarom gekozen voor Pexfit.

Uiteindelijk ook de langere lengtes van SWW met Pexfit gedaan rondom de zonneboiler, alleen de aansluitingen + mengventiel etc. is koper, dit alles is <1 meter leiding.

Tang huren kan meestal wel bij bouwmarkt of bij een toko zoals Boels.
Tip: koop zelf de Viega buizenschaar (kosten 20-30 euro) bereid alles voor, huur een (mid)dag z'n tang en sluit alles aan.
Zo heb ik dat ook gedaan destijds met renovatie van de badkamer, ik heb toen het leidingwerk vanaf de watermeter vernieuwd. Zo heb ik het ook bij de aanleg van de zonneboiler gedaan, en bij vervangen keuken zal ik daar ook al het leidingwerk vervangen door het restant Pexfit dat ik nog heb liggen (±20 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja koper is ook niet bepaald gratis. Maar bij ons was dit zeer praktisch. Gewoon direct uit de bouwmarkt te halen en zelf te verwerken. Ik heb een hekel aan al dat speciale gereedschap. Net als voor de kunststof leidingen in m'n huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Vandaag kwam er een mooi pakketje binnen :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qPI9aN1xojXNunIVZWidmzOu/medium.jpg

Toch nog 1 sok vergeten 🤪 maar goed dat is opgelost !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 190858

Ik heb nu zonnepanelen liggen. Is het een optie om met het teveel aan electriciteit een buffervat op te warmen tot bv 40 graden voor mijn vloervewarming en pas nadien alles terug op het net te steken ? Of is dit een losgeslagen redenering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@Crazy- Geen idee wat voor teflontape je gaat gebruiken, maar let op de temperaturen. Ik gebruik altijd Loctite 55. Werkt veel plezieriger dan tape en kan tot 130 °C hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ericplan schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:41:
@Crazy- Geen idee wat voor teflontape je gaat gebruiken, maar let op de temperaturen. Ik gebruik altijd Loctite 55. Werkt veel plezieriger dan tape en kan tot 130 °C hebben.
Yups!

PTFE-schroefdraadtape is DVGW-gekeurd, getest conform DIN-EN751-3 en ook geschikt voor gasaansluitingen.
Technische gegevens:
- Temperatuurbestendigheid: -200°C tot +260°C.
- Afmetingen: 12 mm x 0,10 mm x 12 m per rol

[ Voor 38% gewijzigd door Crazy- op 06-04-2018 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Even een (offtopic) vraag, eergister rond midden nacht begon mijn cv ketel of thermostaat gek te doen.

Hij verwarmd ons huis terwijl er geen warmtevraag is. We zijn praktisch niet thuis geweest dus ik heb niet thuis uit kunnen zoeken wat er nou precies gaande is. Wat ik wel weet is dat de radiatoren lauw aan voelde op het moment dat we thuis waren.

Ik kan in de woonkamer met de Honeywell Lyric app de thermostaat bedienen, die heeft uitgestaan en toch loopt overdag en savonds de temperatuur op.

Hier onder zie je normaal gedraag van woensdag: (retour temperatuur gemeten)
Om 7:00 is er kort warmtevraag vanuit het programma en om 17:00 ook, daarna nog kort om 21:00 omdat het die dag warm en zonnig was.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cEprNH/Screenshot_2018_04_07_07_36_41.png

En hier onder zie je het vreemde gedrag van de afgelopen 24 uur. (Na 8:00 is er geen warmtevraag geweest, programma liep net zoals de foto hier boven)
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/kBRGpx/Screenshot_2018_04_07_07_36_55.png

Het uitschakelen vam thermostaat op afstand heeft geen nut en ook het instellen van een lage temperatuur (14 graden) werkt niet. Ik krijg ook geen foutmelding of het icoontje te zien dat er warmtevraag is vanaf de thermostaat.

Het lijkt er dan ook op dat de cv zelfstandig op de hobbel is.

Herkend iemand zich hier iets in?

We zijn nu nog op familiebezoek maar zal zodra ik thuis ben eerst maar cv en thermostaat resetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Helhond op 07-04-2018 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vreemd. Vraag dit even in het CV tuning topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ik heb welliswaar geen mooie grafieken maar ook mijn cv ketel staat veel vaker en langer te pompen dan dat er warmtevraag is...

Wij zouden wel even de installatie doen in anderhalve dag. Aan het eind alles lek (verwarmingspiraal, diverse cv koppelingen en 1 warm water koppeling) maar het ergste was nog het solar circuit. Bijna alle koppeligen hadden of nog wat aandraaien of wat extra tape nodig om dan toch dicht te zitten. Maar de solar kregen we zelfs na 6 pogingen op 1 van de plekken niet dicht.

Leverancier zou, na zelf te testen, nieuwe koppelingen incl zijn probeer stukje buis opsturen.
Na nog 2 pogingen de buizen vergeleken... Ongeveer 2mm verschil in buisdikte :o :( |:(

Vandaag zal de nieuwe buis komen, eens kijken of hij nu wel dicht te krijgen is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Zoals beloofd!

Vanmorgen 3 collectorplaten geplaatst en buiten leiding werk geregeld:

solar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mkjQODfXEIWj5tuwujVz74Xg/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XH43LQUHEBPjoOpKulKaWNHE/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TVYorKFiGtjssSb9AeiNBUNN/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oUoBrBsIdI1BB8aTY6A6YiNF/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
Inmiddels werkt de CV ketel weer, na een tip in het CV tuning topic en wat googlen kwam ik er achter dat de 3-wegklep stroef ging tot vast zat. Demonteren, schoonmaken en gangbaar gemaakt en nu werkt de klep en CV weer naar behoren. Zag de bui al hangen dat er iets vervangen diende te worden, of dat CV ketel helemaal afgeschreven kon worden. Terwijl hij het nog maar een klein jaartje hoeft vol te houden. (Gasloos m.b.v. WP)

Gelukkig hadden we geen koude douche want het hele weekend was de zonneboiler 60+ graden.
Dat waren dan ook weer wat credits voor de zonneboiler van de WAF.

Gister stond de zonneboiler bijna op 70 graden (69.8 graden :o )

Je ziet duidelijk dat de klep donderdag op vrijdag nacht vast kwam te zitten, helaas had ik een druk weekend en kwam ik er niet eerder aan toe dan zaterdag avond uiteindelijk maar de stekker er uit te trekken, en de boel los te halen. Zondag een paar nieuwe dichtingen geplaatst (omdat de oude incontinent bleven) en sindsdien is alles weer goed.

Wat grappig is dat elke middag de zon in het cv hok komt te staan en daardoor het leidingwerk + sensor op warmt. Het hok wordt door de zon makkelijk 25+ graden.
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/iZDJNH/chart.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Hmm ik kom er niet helemaal momenteel met het interne leiding werk.

Het volledige vat gaat CV op aangesloten worden, SWW via RvS hygiëne spiraal

aansluiting buffervat
- SWW 2x 1 1/4” BI
- CV 2x 22mm knel (reeds een verloop 1” BU naar 22mm knel)

aansluitingen bestaande leiding
SWW ketel koud ingang -> 15mm knel
Koud water aanvoer -> volgens mij 3/4” BU verloop 15mm knel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0xmBYbZt3R9QpQproA4RI7Mp/thumb.jpg

CV -> 22mm knel

Nu heb ik wat leiding werk nodig om dit weer aan elkaar te knopen, maar ook wat afsluiters en mixers.

Qua lengtes verwacht ik iets van 6-8 meter per aansluiting set (CV & SWW). Totaal dus max. 16 meter

Het mooiste is om alles direct afsluitbaar te maken mbv kogelkranen; echter dit levert ook weer extreem veel koppelingen op

Wat is nu raadzaam? Voorkeur gaat uit naar flexibele buis (multi fit) welke nog redelijk betaalbaar is, koppelingen zijn voor een nette prijs te vinden

Maar al met al kom ik niet echt uit.

Dan mis ik nog een ontluchter boven het vat. Dient hier ook een overstort op te komen en eventueel vul mogelijkheid ?

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 09-04-2018 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
Voor allerlei appendages zou ik toch voor vast leidingwerk gaan.
Dit staat wat strakker en kan iets beter het extra gewicht houden van alle appendages. (Flex leiding wil wat sneller doorzakken of is niet 100% recht) Kan je ook als voordeel zien.

Zelf heb ik de lange lengtes van SWW overbrugt met 16mm flex, (ook omdat ik dit nog had liggen).
De lange lengtes voor CV heb ik wel met 22mm vast CV buis gedaan omdat ik de 22mm flex niet lekker vind buigen.

Verder kosten verloopkoppelingen van flex. vaak nog iets meer dan knel-fit koppelingen.
Daarom heb ik het op bovenstaande manier gedaan.

Ontluchter op het vat, ja.
Overstort op op buffer/cv hoeft niet per se, als het goed is heb je al een inlaatcombinatie op je cv circuit, waardoor de eventuele overdruk weg kan.

Let er goed op wat je doet, en waar je de kleppen plaatst.
Als je met afsluit kleppen bepaalde delen van het (cv) circuit isoleert, moet je altijd zorgen dat dat deel zijn druk kwijt kan. Met een overdrukventiel of je expansievat etc. anders kan je daar wel eens problemen mee krijgen.

Leidingwerk is nauw eenmaal niet gratis, daar kwam ik met de badkamer renovatie wel achter.
Ook voor de zonneboiler was ik al gauw ±250 euro kwijt aan het leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
Ik durf niet te garanderen dat een overdrukventiel ook voor onderdruk werkt. Het beste is een expansievat te plaatsen in gedeeltes die je volledig kunt isoleren en waar toch grote temperatuurverschillen te verwachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
Beginner schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:57:
Ik durf niet te garanderen dat een overdrukventiel ook voor onderdruk werkt. Het beste is een expansievat te plaatsen in gedeeltes die je volledig kunt isoleren en waar toch grote temperatuurverschillen te verwachten zijn.
Daar kan je dan wel een automatische ontluchter voor gebruiken, die zal bij onderdruk lucht inlaten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beginner
@naftebakje een beluchter lost dat op, echter krijg je dan lucht in je systeem, waar je het waarschijnlijk niet wilt hebben. Het beste is het systeem zo te maken dat er geen drukopbouw of onderdruk kan plaats vinden, natuurlijk. Als dat niet kan zou ik een extra expansievat installeren, zodat je het af te sluiten systeem kunt laten 'ademen' via een expansievat. Een overdrukventiel beschermt namelijk alleen tegen overdruk en niet tegen onderdruk. Nu denk ik zelf dat onderdruk in het CV systeem misschien wel te overzien is, maar het is wel systeem afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Het solar gedeelte heeft uiteraard een expansievat

Mijn CV gedeelte (ketel) uiteraard ook.

Het afsluiten is puur en alleen om bij onderhoud of eventueel toevoegen van (...) de boel los te kunnen koppelen zonder alles leeg te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Crazy- schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:35:
Het solar gedeelte heeft uiteraard een expansievat

Mijn CV gedeelte (ketel) uiteraard ook.

Het afsluiten is puur en alleen om bij onderhoud of eventueel toevoegen van (...) de boel los te kunnen koppelen zonder alles leeg te laten lopen.
Bedenk dat vrijwel alle afsluiters een kleinere doorlaat hebben. Dat zorgt voor een hogere leidingweerstand en mogelijk leidingruis. Datzelfde geldt ook voor alle flexleidingen, alle koppelingen hebben een kleinere binnendiameter. Dát is het grote voordeel van werken met koper of staal.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ericplan schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:42:
[...]

Bedenk dat vrijwel alle afsluiters een kleinere doorlaat hebben. Dat zorgt voor een hogere leidingweerstand en mogelijk leidingruis. Datzelfde geldt ook voor alle flexleidingen, alle koppelingen hebben een kleinere binnendiameter. Dát is het grote voordeel van werken met koper of staal.
Het doel nu: zsm installeren zonder teveel poespas. Dat komt later wel weer ... metertjes enzo ;-)

Een stuk flexibel is wel prettig daar ik een wat rottige hoek heb met allemaal buizen (ontluchter riool, afvoer overstort CV/wasmachine en ventilatiebuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Hier gister en eergisteren buffer#1 op 71 en 73 graden gehad, buffer#2 blijft achter rond de 50-60 graden.

De CV ondersteuning was ook erg aanwezig toen het gister s'nachts al gauw afkoelde waardoor CV aan ging. (WAF)
Na de CV ondersteuning en 2x douchen gisteravond was er vanmorgen nog 50 graden over, en dat restje werd ook in het CV gepompt vanmorgen. Waarna beide buffers vanmorgen vrijwel leeg waren getrokken tot 30 graden. Uiteindelijk is er maar een minimale hoeveelheid gas verbruikt.

Heb helaas geen exacte getallen, en ook geen grafiekjes omdat ik gister liep te klooien in Domoticz waardoor ik tijdelijk geen log meer had, en nu weer opnieuw een log history moet gaan opbouwen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1039993

Hallo mensen,

Ik ben al enige tijd bezig om iets op te zetten met zonne energie en in dit geval zonneboilers split unit huisverwarming.

Uiteraard heb ik natuurlijk al een hoop research gedaan wat betreft;

Inkoop, Transport, Documentatie, Belasting, Verzekering, Verkoop etc etc

Hebben jullie slimme heren of dames nog enige tips hoe ik mijn verkoop kan vergroten of kan verbeteren/optimaliseren?

Mocht ik hier niet goed zitten of er zijn andere vragen dan hoor ik het graag.

Mvg :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Anoniem: 1039993 Dit is wel een erg algemene vraag. En "split unit" is meer een term die bij airco's hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dus bedoel je luchtwarmtepompen daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
@Anoniem: 1039993 mogelijk eerst eens duidelijk vertellen wat je wil gaan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1039993

Mijn excuses voor de verwarring,

Het is de bedoeling zonneboilers te gaan verkopen en het huis te voorzien van verwarming maar gedreven op zonne energie.

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb gezegt zo :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
@Anoniem: 1039993 Je moet jezelf ook een beetje verkopen natuurlijk, heb je ervaring met installaties?
Wat voor merken (zonne)installaties wil je gaan leveren?

We hebben zo wel erg weinig informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mijn indruk van deze markt - hoe mogelijk oppervlakkig ook: bedrijven die iets verkopen zijn er wel. Goede installateurs zijn een schaars goed. Dus: volgens mij staat of valt het met de installatiepartners die je kunt vinden / hoe goed je daar zelf in bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Het blijkt nu dat ik vele meters RVS ribbelbuis DN16 ga overhouden (in eerste instantie gekocht voor het oude huis waar ik meer diende te overbruggen.)

Het lijkt mij zeer geschikt om het restant te gebruiken voor in ieder geval het vat en de ketel met elkaar te verbinden tbv SWW.

Bezwaar? Enige wat ik kan bedenken is dat het wat meer steuntjes nodig heeft daar het flexibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Crazy- schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:44:
Het blijkt nu dat ik vele meters RVS ribbelbuis DN16 ga overhouden (in eerste instantie gekocht voor het oude huis waar ik meer diende te overbruggen.)

Het lijkt mij zeer geschikt om het restant te gebruiken voor in ieder geval het vat en de ketel met elkaar te verbinden tbv SWW.

Bezwaar? Enige wat ik kan bedenken is dat het wat meer steuntjes nodig heeft daar het flexibel is.
Wat wil je hiermee bereiken.
Of is de juiste vraag wat je hiermee wilt besparen?
De buis zie ik niets negatiefs in, de afdichting echter, indien gebruik makend van fiber ringen, zal niet getest zijn op geschiktheid voor drinkwater systemen gok ik.
Steunen hangt helemaal af van hoe je het plaatst. In mijn gehele water netwerk heb ik nog niet 5 steunen zitten bijvoorbeeld.
Anoniem: 1039993 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:11:

Het is de bedoeling zonneboilers te gaan verkopen en het huis te voorzien van verwarming maar gedreven op zonne energie.

Nee, eigenlijk niet. Er zijn hier gebruikers welke duidelijker iets over zonneboilers kunnen zeggen dan jij.
Je wilt duurzame dingen gaan verkopen. In welke hoek moet ik je plaatsen? Dozenschuiver of zzp met veel ervaring en inzicht?

Je zult meer over jezelf moeten vertellen dan wat je nu doet, adviezen zullen nutteloos zijn omdat een vage vraag alleen maar vaag beantwoord kan worden.

Ik juich een duurzaamheid verkopend bedrijf toe en vind het niet erg om wat moeite te gaan doen voor je om je verder te helpen maar je zult zelf de eerste stap moeten nemen. Stel je vraag een specifiek en duidelijk, geef goed en uitgebreid een beeld van je bedrijf en je zult zien dat de moeite die je steekt in die post beloond zal worden met een aantal nuttige en inhoudelijke reacties.

[ Voor 38% gewijzigd door mfmonkey op 15-04-2018 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

mfmonkey schreef op zondag 15 april 2018 @ 23:45:
[...]

Wat wil je hiermee bereiken.
Of is de juiste vraag wat je hiermee wilt besparen?
De buis zie ik niets negatiefs in, de afdichting echter, indien gebruik makend van fiber ringen, zal niet getest zijn op geschiktheid voor drinkwater systemen gok ik.
Steunen hangt helemaal af van hoe je het plaatst. In mijn gehele water netwerk heb ik nog niet 5 steunen zitten bijvoorbeeld.
Het gaat mij niet om de steunen uiteraard ;-)

Dr afdichting; helder. Misschien dat iemand daar een idee over heeft?

De reden: heb zoveel meters over en dat vind ik simpelweg zonde om weg te doen. Kan het nu goed gebruiken voor SWW en wellicht CV

Flexibele leiding is niet goedkoop en de speciale koppelingen ook niet. We blijven Nederlanders ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Anoniem: 1039993 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:11:

Duidelijk. straalkacheltjes op zonnepanelen!

nee. Het is dus compleet onduidelijk wat je wilt verkopen. Wil je iets "innovatiefs" gaan doen, dan moet je ten eerste wel een paar succesvolle voorbeelden voorleggen. Er zullen weinig enthousiastelingen zijn die jouw experiment willen zijn en er ook eens flink voor betalen.

Wil je in de bestaande zonne-markt gaan zitten, dan moet je ook goede referenties opbouwen

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Crazy- schreef op maandag 16 april 2018 @ 07:48:
[...]
Flexibele leiding is niet goedkoop en de speciale koppelingen ook niet. We blijven Nederlanders ;-)
Marktplaats? Meestal lukt het wel om iets te verkopen en maak je iemand anders blij.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ericplan schreef op maandag 16 april 2018 @ 08:44:
[...]

Marktplaats? Meestal lukt het wel om iets te verkopen en maak je iemand anders blij.
Is zeker een idee; echter als ik het zelf kan gebruiken?

Ik zie niet 1,2,3 dat de pakkingen ongeschikt zouden zijn. Al helemaal niet voor de CV.

Kan hier uiteraard ook kiezen voor rubberen pakkingen

[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 16-04-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Voor cv is gelijk aan voor de collectoren, gesloten circuit en je drinkt er niet uit.
Ik had het ook over drinkwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

mfmonkey schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:53:
Voor cv is gelijk aan voor de collectoren, gesloten circuit en je drinkt er niet uit.
Ik had het ook over drinkwater
Ik ga eerst het CV circuit aansluiten hiermee. Dan zien wat er overblijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Hoe duur is je solar buis?
En hoe duur is ander leiding materiaal?

[ Voor 8% gewijzigd door mfmonkey op 16-04-2018 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

mfmonkey schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:15:
Hoe duur is je solar buis?
En hoe duur is ander leiding materiaal?
12€/meter kost die ribbel
Maar ik ga echt geen vele meters overhouden, eerder 2 losse stukken, net voldoende om cv te voorzien. (Meter of 3)

Zoiets verkopen is de moeite niet.... iemand interesse in 3 meter? :-)

Uiteraard is deze slang duurder, maar het grootste voordeel is flexibel en gewoon met normale messing koppelingen ipv dure persknoppelingen of multifit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Boiler ooit gespoeld? Moet je wel periodiek doen! Even uit een ander topic.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54929535

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
ericplan schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:06:
:o

Gaat deze drap specifiek over een vat met SWW of om een CV buffer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ericplan schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:06:
Mijn CV spoel ik ook nooit; zelfde drap. Maar zit een opvang bakje in Mn ketel. Die is inderdaad ook vies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakBF
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-03-2020
ik maak mijn zonneboiler,( Nefit ), elke 2 jaar schoon, deze drap herken ik niet, het zal per geval verschillen.
ik kom wel aardig wat kalk tegen, doordat de boiler aan de onderkant geen aftap mogelijkheid heeft moet alles via een opening aan de bovenkant schoongemaakt worden, dit doe ik met een waterstofzuiger met daaraan een rubberen slang. de wanden maak schoon met een borsteltje.
Dit gaat perfect en met een paar keer spoelen is alles brandschoon.
overigens zit op deze boilers geen mogelijkheid voor een elektrisch element, dus legionella programma kan je niet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Helhond schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:27:
[...]

Drinkwater!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:27:
[...]

Water uit een CV buffer is zwart als je het doorspoelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op maandag 26 maart 2018 @ 20:35:
[...]

De solar ontluchter in de link gaat tot 180 graden, heb regelmatig hier systeem voorbij zien komen die instagnatie waren met 200 graden.
Door de extra afsluiter (kogelkraan) blaas je dan niet je glycol naar buiten.
Ga je elke keer je dak op dan? 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 20:38
Vraagt aan de deskundigen hier.
Onze zonneboilerpomp heeft een instelwaarde (Tmax S2) waarmee aangegeven wordt wat de max temperatuur (aan heatpipe kant) is tot waar er gepompt wordt.
De default waarde af fabriek is 60C. Dat is wat laag lijkt me. Het staat nu op 80C, maar met dagen als vandaag, wordt al snel "afgetopt", omdat de HPs te heet zijn...

Wat is een "normale"/goede waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@ericplan @kmf
M.a.w. kan dit ook bij een CV buffer gebeuren, en moet je die ook spoelen?
Mij is namelijk altijd gezegd dat je cv leidingen niet moet spoelen omdat na verloop van tijd alle zuurstof uit het water is gereageerd, wat dus ook je leidingen aantast. Maar daarna stopt dit proces, door het spoelen breng je nieuwe zuurstof in de leidingen en begint dit proces opnieuw. Te vaak spoelen leidt dan ook tot door roesten van je leidingen.
Crazy- schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 17:53:
[...]
Ga je elke keer je dak op dan? 🧐
Nou, ik heb ze aan de gevel hangen. Dus ik zet zo de ladder tegen de gevel en draai de kraan zo dicht.
Maar je ontlucht in principe maar één keer nadat je het systeem hebt gevuld.
Dus tijdens het vullen zet je de kraan open, en zodra het systeem zijn druk vast houd zet je hem weer dicht (ik deed dit na 2 weken). Maar let er op dat je dit niet doet als er kans is op stagnatie. Dan moet je de kraan sneller dicht doen.
TCroezing schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:43:
Vraagt aan de deskundigen hier.
Onze zonneboilerpomp heeft een instelwaarde (Tmax S2) waarmee aangegeven wordt wat de max temperatuur (aan heatpipe kant) is tot waar er gepompt wordt.
De default waarde af fabriek is 60C. Dat is wat laag lijkt me. Het staat nu op 80C, maar met dagen als vandaag, wordt al snel "afgetopt", omdat de HPs te heet zijn...

Wat is een "normale"/goede waarde?
Hoe ziet je systeem er uit?
Hoeveel HP's op hoeveel Liter buffer heb je staan?

Wat voor Tmax is er gespecificeerd voor je buffervaten?

Mijn controller stond ook fabrieks af op 60 graden (sensors onder in de buffers).
Heb hem nu op 75 graden staan, maar denk dat ik hem wel veilig kan verhogen naar 80 graden.
Er zijn hier dacht ik wel mensen die hem op 85-90 hebben staan, maar dat moet ik zelf nog even aanzien of ik zover ga.
De beveiliging op de temperatuur van de collector staat standaard bij mij op 130 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Helhond schreef op woensdag 18 april 2018 @ 08:29:
@ericplan @kmf
M.a.w. kan dit ook bij een CV buffer gebeuren, en moet je die ook spoelen?
Mij is namelijk altijd gezegd dat je cv leidingen niet moet spoelen omdat na verloop van tijd alle zuurstof uit het water is gereageerd, wat dus ook je leidingen aantast. Maar daarna stopt dit proces, door het spoelen breng je nieuwe zuurstof in de leidingen en begint dit proces opnieuw. Te vaak spoelen leidt dan ook tot door roesten van je leidingen.
Nee. CV spoel je niet. Als het water dood is, dan tast het je leidingen e.d. niet meer aan. Als je het spoelt, begint alles weer opnieuw.

Wat je wel wilt (moet) gaan doen, als je je warmtepomp heb, is een magneet filter installeren welke je dan WEL doorspoelt.

Ik heb een fernox
YouTube: How to clean a TF1 Omega Filter - in less than a minute!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@TCroezing

Als de S2 sensor bovenin je vat zit; max. 85°C.
Controleer wel wat door de leverancier/fabrikant van je boiler wordt opgegeven als maximaal toegestane temperatuur. Maar dat is eigenlijk altijd wel 85°C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ik heb boven op mijn vat een kogelkraan welke het vat kan afsluiten/knijpen van het CV-systeem.
Dit is in "winter-modus" goed voor stroming,maar nu bleek dat deze dicht was gegaan. Blijkbaar is door de hogere temperaturen het materiaal gaan uitzetten en dus kwam het vat onder druk.

Deze heb ik nu meer open gezet. Als de vat "te warm" wordt, zal deze de temperatuur dus (beperkt) afstaan aan de CV-leidingen via thermosiphoning. Ik weet niet of dit ook voor anderen geldig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

@ericplan @kmf
Nou, ik heb ze aan de gevel hangen. Dus ik zet zo de ladder tegen de gevel en draai de kraan zo dicht.
Maar je ontlucht in principe maar één keer nadat je het systeem hebt gevuld.
Dus tijdens het vullen zet je de kraan open, en zodra het systeem zijn druk vast houd zet je hem weer dicht (ik deed dit na 2 weken). Maar let er op dat je dit niet doet als er kans is op stagnatie. Dan moet je de kraan sneller dicht doen.
hm, heb hem er nu niet tussen. Dus puur voor ontluchten openzetten, verder dicht doen. Misschien dat ik hem dan nog toevoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Crazy- schreef op woensdag 18 april 2018 @ 15:59:
[...]

hm, heb hem er nu niet tussen. Dus puur voor ontluchten openzetten, verder dicht doen. Misschien dat ik hem dan nog toevoeg
Zeker doen. Je ontluchter moet trouwens zuiver verticaal geplaatst zijn, anders krijg je ook lekkage. Ding werkt met een vlotter.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
@Crazy- Je hebt de snelontluchter nu in het glycol circuit geplaatst (hoogste punt, bij de collector) zonder dat je deze kan afsluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mkjQODfXEIWj5tuwujVz74Xg/full.jpg@Crazy-

Op deze foto krijg ik de indruk dat hij scheef staat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ericplan schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:08:
[afbeelding]@Crazy-

Op deze foto krijg ik de indruk dat hij scheef staat.
Klopt, hebben we al hersteld :)
Helhond schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:03:
@Crazy- Je hebt de snelontluchter nu in het glycol circuit geplaatst (hoogste punt, bij de collector) zonder dat je deze kan afsluiten?
correct. Ik begreep eerst dat dit niet nodig was in eerste instantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond
Crazy- schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:23:
correct. Ik begreep eerst dat dit niet nodig was in eerste instantie.
Niet mijn woorden in ieder geval.

Ik heb gezegd dat een ontluchter niet altijd nodig is, (vulling met drukpomp) maar als je een ontluchter plaats moet deze af te sluiten zijn. (i.v.m. gasvorming bij stagnatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Helhond schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:30:
[...]

Niet mijn woorden in ieder geval.

Ik heb gezegd dat een ontluchter niet altijd nodig is, (vulling met drukpomp) maar als je een ontluchter plaats moet deze af te sluiten zijn. (i.v.m. gasvorming bij stagnatie)
Mijn fout.. Helder!

Ik ga nu een lijst maken en tekening wat ik binnen nodig heb om de boel aan te sluiten incl mix-ventielen, terugslagkleppen etc.

Het doel is (nogmaals) nu de boel aan te sluiten zonder overdreven poespas. een jaar test draaien en dan finetunen en leuke opties toevoegen. (je moet wat ;-))

ofwel:

- wat heb ik nodig tussen:

solarstation & buffervat?
--- 2x ribbelbuis
--- afsluiters?

buffervat <> CV (ketel)
--- 2x 22mm buis
--- retour cv > ingang buffervat voorzien van terugslagklep?
--- afsluiters
--- inlaatcombinatie ?
--- overstort ?
--- aftap-kraan bij de onderste ingang van buffervat ivm mogelijkheid legen buffervat / cv

buffervat <> sww (ketel)
--- 2x 15mm
--- aanvoer koud > buffervat ingang voorzien van terugslagklep?
--- afsluiters?
--- inlaatcombinatie op ingang

wat mis ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:18
Vandaag eerste dag dat de boiler boven de 70 graden is gekomen. 800liter op temperatuur, gratis douchen vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jerh schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:48:
Vandaag eerste dag dat de boiler boven de 70 graden is gekomen. 800liter op temperatuur, gratis douchen vanavond.
En aan het eind vd week is die gexplodeerd? ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 20:38

Hoe ziet je systeem er uit?
Hoeveel HP's op hoeveel Liter buffer heb je staan?

Wat voor Tmax is er gespecificeerd voor je buffervaten?

Mijn controller stond ook fabrieks af op 60 graden (sensors onder in de buffers).
Heb hem nu op 75 graden staan, maar denk dat ik hem wel veilig kan verhogen naar 80 graden.
Er zijn hier dacht ik wel mensen die hem op 85-90 hebben staan, maar dat moet ik zelf nog even aanzien of ik zover ga.
De beveiliging op de temperatuur van de collector staat standaard bij mij op 130 graden.
@ericplan @Rhaelak Bedankt!
Ik heb 24 HPs (WZW) op een 150L vat. Deze voedt de ketel bij SWW behoefte (alleen badkamer).
(tekening maken staat nog op mn wensenlijstje :/ )
De Tmax is 65C (af fabriek hier ook 60C), de voeler zit in het midden van een horizontaal vat.
Ik heb niet kunnen vinden wat het absoluut max aan vat Temp is (het is een Resolar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Gister was het hier ook wel spannend, we zaten onder de collectoren te barbequen, (de collectoren hangen aan de gevel boven het dakterras/balkon.)
Ik kon de boel dus goed in de gaten houden. Ik heb al vaker buffer #1 op 70 graden gehad, maar gister had hij voor het eerst zijn begrensde temperatuur van 75 graden behaald, en uiteindelijk kietelde #2 de 69.2 aan.

Heb even de koppelingen gecontroleerd en nu de begrenzing naar 78 graden gezet, als dat vandaag behaald wordt gaat ie naar 80 graden uiteindelijk toe.
TCroezing schreef op woensdag 18 april 2018 @ 19:47:
[...]

@ericplan @Rhaelak Bedankt!
Ik heb 24 HPs (WZW) op een 150L vat. Deze voedt de ketel bij SWW behoefte (alleen badkamer).
(tekening maken staat nog op mn wensenlijstje :/ )
De Tmax is 65C (af fabriek hier ook 60C), de voeler zit in het midden van een horizontaal vat.
Ik heb niet kunnen vinden wat het absoluut max aan vat Temp is (het is een Resolar)
Het beste is even je leverancier benaderen zodat je de fabrieksopgave weet.
Omdat het om een horizontaal vat gaat zou de specificaties misschien af kunnen wijken.
Maar 70-75 graden moet ie haast wel zeker aan kunnen.

Pagina: 1 ... 80 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.