~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Hier 10m2 vlakke plat. 41 graden meet de collector, maar ik heb net een getest gedaan met de wp om het vat op te warmen, dat is dus 47 graden.....BenEco schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:43:
[...]
63 graden komt er van de 4 platen op het dak af op dit moment, WP heeft het stokje over gedragen aan de zon.Ben wel nieuwsgierig wat andere systemen nu doen.
Weinig opbrengst vandaag. Gelukkig op de pv wel bijna 15 kWh.
Groen = Aanvoertemp (max 49.5°C vandaag)
Geel = Retourtemp
Paars = Vat 1 300L (max 41.5°C vandaag)
Blauw= Vat 2 300L
totaal opbrengst 10,6 KWh
[ Voor 13% gewijzigd door Holliday op 07-01-2018 22:07 ]
12,52m3 Vlakkeplaat +5°Zuid 35°Dakhoek + 2x300L en 2360WP+3400WP elektrisch en Alpha Innotec Hybrox 8
Eerste piekje had ik even de pomp uitgezet om te kijken hoe snel de 60 graden werd bereikt

Boiler 1: 20,4°C -> 40,8°C = 5,93 kWh

Direct al wat gebruikt voor de douche.
Boiler 2: 19,5°C -> 25,4°C = 1,71 kWh

Tot morgen
[ Voor 24% gewijzigd door Helhond op 07-01-2018 22:53 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Ik zoek flexibele slang met RVS mantel lengte ca 80 a 100 cm DN19 of DN 20 3/4 binnen haaks x 3/4 buiten recht voor drinkwater.
Is opgelost, ze komen er aan.
[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 09-01-2018 17:01 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Bij al mijn geïnstalleerde Solar onderdelen adviseerde de fabrikant ten zeerste het gebruik van teflon tape in de handleidingen. Meerdere malen in dezelfde handleidingen gelezen om vooral geen hennep te gebruiken. Dit heeft wellicht te maken dat het glycol hennep op den duur aantast met lekkage tot gevolg?Harmvdw schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:04:
Klein vraagje gebruiken jullie hennep of PTFE tape voor het afdichten van de fittingen?
Zelf alles met (solar op het glycol circuit) teflon tape gedaan, maar dit lekte toch wel op een aantal plekken.Harmvdw schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:04:
Klein vraagje gebruiken jullie hennep of PTFE tape voor het afdichten van de fittingen?
Mijn installateur adviseerde om hennep met pasta te gebruiken, dat gebruikt hij zelf altijd. Daar heeft hij slechts een enkele keer dat een koppeling lekt.
Gister ook weer een goede dag gehad, was vergeten dat ik de boiler 1 als target 40°C had ingesteld waardoor hij dus eergister en gister beide omsloeg naar boiler 2. Echter was dit eergister net op het punt dat de zonkracht ook minder werd waardoor ik dacht dat dit door de zon kwam.
Gister de cv ondersteuning aangezet, je ziet in boiler 1 dat de boiler om 18:00 begint te zakken zodra de ondersteuning wordt aangezet. Dit is ook even te zien in boiler 2.
Wat daarna gebeurd in boiler 2 bevalt me eigenlijk niet, de temperatuur van het retourwater is vrij hoog, en uiteindelijk sta ik dan ook boiler 2 "warm te stoken" waardoor de temperatuur hoger is dan de zon dat uiteindelijk heeft gedaan.
Heeft iemand hier nog suggesties hiervoor? CV ondersteuning wel of niet gebruiken?
Met temperaturen buiten rond het vriespunt stook ik met 50°C aanvoer temperatuur.
Zodra het buiten +10°C is pas ik dit aan naar 45°C, anders duurt het te lang voordat het huis opwarmt.
Collector max: 55.2°C

Boiler 1 (boven):

Boiler 1 (onder):
24,2°C -> 40,4°C = 4,69 kWh

Boiler 2 (onder):
22,3°C -> 34,6°C = 3,56 kWh

Pompsnelheid: Boiler 1 bereikte rond 15:00 uur de 40 graden.

[ Voor 66% gewijzigd door Helhond op 09-01-2018 11:51 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Hoe zitten jouw boilers en CV leidingen ook alweer gekoppeld aan elkaar?
Echter is er nog een cv bypass bijgekomen om beide buffers te kunnen omzeilen.
Als ik de bypass dicht gooi kan ik ook nog kiezen of ik deze door alleen buffer 1 laat gaan of door beide doormiddel van een kogelkraan die op elke CVin per buffer zit.
M.a.w. ik kan de stroming bepalen:
1. Bypass open: geen cv ondersteuning
2. Bypass dicht: alleen stroming door buffer 1.
3. Bypass dicht: stroming van buffer 2 naar 1. (Huidig overzicht)
(Dit wil ik nog updaten in het overzicht, maar dan wordt het nog onoverzichtelijker.
Deze kleppen zitten er voornamelijk in om de buffers te kunnen isoleren voor werkzaamheden, maar geeft me ook nog de ruimte om te kiezen.)

[ Voor 20% gewijzigd door Helhond op 09-01-2018 14:38 ]
In dat geval moet je hem op nummer 2 zetten om die situatie te voorkomen dat de hogere retourtemperatuur van de CV boiler 1 eventueel opwarmt. Of dat accepteren
Gaarne met vermelding van hoeveel heatpipes, zodat ik eventueel kan omrekenen.
Edit: Ah ik zie nu ergens bij eentje vermeld staan dat er een 35mm buis intern in zit. Daar valt mee te rekenen om een richt getal te krijgen.
[ Voor 22% gewijzigd door !null op 09-01-2018 16:42 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
@Helhond, welk tool heb je gebruikt om de tekening te maken? Ik zou mijn installatie ook graag grafisch willen hebben, en jouw plaat ziet er wel duidelijk en overzichtelijk uit.
PowerpointTCroezing schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:08:
[...]
@Helhond, welk tool heb je gebruikt om de tekening te maken? Ik zou mijn installatie ook graag grafisch willen hebben, en jouw plaat ziet er wel duidelijk en overzichtelijk uit.
Aanpassingen verwerkt, viel me nog meer hoeveel extra chaos het creeert.

Expansievat is zo aangesloten dat deze altijd in verbinding staat met beide buffers van 250L.
Heb verder drie kogelkranen toegevoegd om de buffers te isoleren en te bypassen.
Hierdoor is de natuurlijke flow wel een stuk lastiger af te lezen.

[ Voor 39% gewijzigd door Helhond op 10-01-2018 11:27 ]
En, als je de WP neemt, en die rechtstreeks aansluit op je bufferwater, ben je dan niet bang dat je de gelaagdheid helemaal verpest
Neem verder ook aan dat het boven in je vat wel warmer is dan de aanvoer van de WP. Je wilt met die WP in principe toch SWW water creëeren en je wilt ook je VV verwarmen, maar dit zijn beiden andere temperaturen (die ook een andere COP hebben). Hoe wil je dit oplossen (ik zit hier namelijk ook mee te stoeien)?
Ik zou er nog een 2-weg klep of 3-klep tussen kunnen plaatsen, die kan ik nog wel kwijt op mijn controller. Echter is dit omschakelen niet veel aan de orde en houd het daarom in eerste instantie in de gaten en zet de bypass pas later open en later ook buffer #2.adnanoner schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 10:44:
@Helhond Heb je nog nagedacht over hoe je de bypass kan automatiseren?
En, als je de WP neemt, en die rechtstreeks aansluit op je bufferwater, ben je dan niet bang dat je de gelaagdheid helemaal verpest
Neem verder ook aan dat het boven in je vat wel warmer is dan de aanvoer van de WP. Je wilt met die WP in principe toch SWW water creëeren en je wilt ook je VV verwarmen, maar dit zijn beiden andere temperaturen (die ook een andere COP hebben). Hoe wil je dit oplossen (ik zit hier namelijk ook mee te stoeien)?
Ik weet nog niet waar ik de warmtepomp plaats, ik heb in beide buffers bovenin nog de spiralen vrij, en kan ze ze ook nog direct op de buffers aansluiten. De keuze is reuze.
@Helhond Het is een mooie installatie geworden. Mis alleen nog de vaatwasser op het plaatje, dan is je volledige warmwaterbehoefte gedekt met duurzame opwekking
Voor degene die twijfelen aan het nut van een vaatwasser hotfillen; stel je hebt 10 meter leidingwerk van 15 mm tussen buffer en vaatwasser, dan is dat 1,3 liter inhoud. Je vaatwasser gebruikt maar een klein koud water om te spoelen, op het moment dat er warmer water benodigd is komt er al warm water uit je buffer. Ook moderne vaatwassers gebruiken nog steeds 7-13 liter water per wasbeurt afhankelijk van het programma en de vervuiling.
Huis:
100m2 begane grond, op dit moment redelijk wat warmteverlies omdat de vloer (nu rc1) in de kruipruimte niet is geïsoleerd. Kruipruimte gaan we isoleren met rc 6 komende lente.
Verder redelijke isolatie (uitbouw 32m2 met dak rc6, muur rc 4.5 vloer rc 4.5, HR++). Voorkant is nog dubbel glas, maar in een jaartje of 2 wordt dit vervangen door VVE met HR++ (of triple als het aan mij ligt).
Nieuwe opstelling:
- 30 (of meer heat pipes)
- Warmtepomp Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA (11.2kW - overkill maar kan wel goed terugmoduleren liefst had ik PUHZ-SW75YAA maar die is nog niet te krijgen in Spanje)
- Clage CEX 11-13,5 KW 3-fase doorstroomverwarmer
- Easydrain douche-wtw
- Hygieneboiler 300l (evt 400 liter als het door de deur van het washok psat)
- Gasloos (uiteraard
)
Ik wil de heat pipes naast SWW ook gebruiken voor CV ondersteuning (vraag is hoe nuttig het alleen is op 300l).
Onderstaand de setup waar ik aan zit te denken (graphics geleend van @Helhond
Vragen in deze setup zijn nog wel of de WP rechtstreeks aansluiten op het bufferwater (voor SWW op te warmen) de gelaagdheid niet teveel verpest. Verder kan ik in het ergste geval met deze setup bij stagnatie het de warmte in de vloer gooien (of als ik het door heb een dekentje gooien over de heatpipes
De retour van de VV loopt door een spiraal van de buffer heen middels een 3-wegklep. Die kan ik dan met de Resol instellen op basis van T2 of T3 (ik kan proefondervindelijk erachter komen bij welke temperatuur ik genoeg "SWW warmte" overhoudt)
Hoop graag wat feedback te krijgen
[ Voor 5% gewijzigd door adnanoner op 13-01-2018 15:21 ]
Nope, heatpipes kunnen niet verticaal gebruikt worden. Gelukkig zijn er ook direct-flow vacuümbuizen beschikbaar.adnanoner schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 15:12:
Ik kan heat pipes verticaal kwijt in mijn achtertuin op een hoge muur gelegen op zuid.
Naar mijn weten kun je ze wel verticaal gebruiken? Heb het al vaker gezien. De heat pipes komen overigens net niet helemaal verticaal maar met een kleine hoek (weet nog niet hoeveel, 10 graden wellicht).Gwaihir schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:16:
[...]
Nope, heatpipes kunnen niet verticaal gebruikt worden. Gelukkig zijn er ook direct-flow vacuümbuizen beschikbaar.
Voordeel hiervan is dat je tijdens de winter meer instraling hebt en in de zomer minder stagnatie. Volgens mij is het wel eens eerder aan bod gekomen ( Zonneboilers, dit is de plek )
Mijne hangen op 68° tegen de gevel op WZW. Hopelijk morgen weer een zon overgoten dag.
Vergis je, qua 'al vaker gezien' ook niet in de look van een direct-flow buis. Vergelijk bijvoorbeeld de product foto's van de beide Kingspan types. Ik zou vanaf een foto of op straat voor een huis niet kunnen zeggen welke wel / geen heatpipe heeft. Direct-flow zou dan ook een alternatief kunnen zijn (al zijn specifiek die Kingspans wel prijzig).
Tot hoever kan je horizontaal gaan? 45°?Helhond schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:08:
Adnanoner is me te snel af, maar idd heb ik destijds contact met leverancier en producent en beide zeiden verticaal geen enkel probleem was. (Horizontaal wel) Rendement zal iets afnemen omdat interne flow minder optimaal is, maar ook door de stand van de zon is je rendement al lager.
Mijne hangen op 68° tegen de gevel op WZW. Hopelijk morgen weer een zon overgoten dag.
Iemand bekend er mee?
Als je de linkt volgt kom je bij de informatie die eerder is geplaatst.Henny v A schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:45:
[...]
Tot hoever kan je horizontaal gaan? 45°?
Iemand bekend er mee?
De buizen die ik heb gaan tot 15 graden.
Installation Angle Range: 15° - 90°
Let op; dit kan natuurlijk per fabrikant/leverancier verschillen. Er zijn echter wel installaties die horizontaal/plat te monteren zijn. Maar op een platdak zou ik dan toch ze onder een ideale hoek zetten.
Ik kan geen informatie vinden van wat de voor en nadelen zijn. Heeft het iets te maken met de mogelijke opstelling? Harp voor verticale opstelling en meander voor horizontale?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Heb je hier wat aan?kmf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:50:
Welke absorbtielaagindeling hebben jullie genomen voor de panelen? (als jullie al vlakke panelen hebben) Meander of harp?
Ik kan geen informatie vinden van wat de voor en nadelen zijn. Heeft het iets te maken met de mogelijke opstelling? Harp voor verticale opstelling en meander voor horizontale?
Het hangt dus af van de grootte van je installatie die je voor ogen hebt.
[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 16-01-2018 09:08 ]
Die had ik inderdaad ook gezien. Maar de argumenten daar zijn ook niet echt overtuigend.Helhond schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:07:
[...]
Heb je hier wat aan?
Het hangt dus af van de grootte van je installatie die je voor ogen hebt.
Harp zal minder pompweerstand moeten hebben, dat lijkt me altijd wel een voordeel.
Meander zal goedkoper zijn, maar dat zie ik dan weer niet terug in de prijzen.
Voor de rest worden er enkel aannames gegeven. Hoewel al die aannames gunstig zijn voor harp. Mijn "voorkeur" zal dan ook uitgaan voor harp, maar ik vraag me daarom ook af of harp een orientatielimiet heeft.
Bij mij zullen waarschijnljik maar 2 vlakke platen komen (misschien 3) en dan wel in horizontale opstelling op een plat dak. Zichtbaarheidsregels en zo. Dus bij mij is het om het even.
Je hebt in je post genoemd dat de leverancier heeft gezegd horizontale opstelling een probleem zal zijn. Wat voor probleem is dat?
edit

can we use two sensors by positioning them horizontally (landscape format) and one next to the other
Dec 4, 2017 12:28:54 PM OEG
you have to take the sensors meandering
[ Voor 20% gewijzigd door kmf op 16-01-2018 09:22 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Bij heat pipes moet de interne vloeistof kunnen opstijgen en verdampen om vervolgens te condenseren en langs de randen weer af te koelen en naar beneden te zakken. Er moet dus een bepaalde flow mogelijk zijn naar het afgifte punt, dat is de condensor boven op de heat pipe. Als deze dus (bijna) horizontaal ligt wordt de flow verstoord of helemaal niet plaats vinden.kmf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 09:16:
[...]
Je hebt in je post genoemd dat de leverancier heeft gezegd horizontale opstelling een probleem zal zijn. Wat voor probleem is dat?
Hoe dit zit met vlakke plaat weet ik niet, maar dit zijn meestal doorstroom panelen en is dit probleem dan ook niet aan de orde. Gewoon even bij leverancier/producent navragen.
Ik heb op dit moment een warmtepomp installatie draaiende met vloerverwarming overal in huis.
Parallel aan de VVW is een Oeg boilervat met hygienespiraal+extra spiraal gemonteerd. Deze fungeert dus als extra verdeler/radiator.
Voor SWW wordt middels het hygienespiraal water voorgewarmd en doorgegeven aan een Clage doorstroomverwarmer welke het SWW verwarmd tot 40-45'C.
Voor de VVW is een aanvoertemperatuur van 25'C al voldoende om het huis warm te krijgen is in de praktijk gebleken.
Nou wil ik dus 2xOEG vlakkeplaat collectoren aanschaffen en aansluiten. (Samen met de oeg boilervat is dit ISDE-waardig). Deze wordt op het platte dak geinstalleerd op ZZO.
Deze zal in de winter het boilervat verwarmen tot hopelijk 25'C. Hierdoor hoeft de WP in theorie niks meer te verwarmen (vanwege minimale vermogen etc mogelijk dat de WP dan het water tot 30-35'C moet verhogen, maar dat moet ik in praktijk ondervinden).
In de zomer schakelt de WP over op koelen en zal de 2-wegklep het boilervat afsluiten van het CV systeem. Deze zal dan volledig voor SWW voorverwarming werken.
Het zonneboilersysteem zal nooit te hoge temperaturen kunnen krijgen zolang CV-verwarming van toepassing is. Want dan zal deze 25x100m aan 16mm leidingen = ~500 liter bij moeten verwarmen.
Mijn idee is dus: elke graad opwarming via zonnecollectoren is mooi meegenomen.
Wat vinden jullie?
Ik heb ongeveer dezelfde installatie, maar dan met een w/w wp een wijas ipv clage, 10m2 vlakkeplaat collectoren en een 800 liter Hellmann hygiene boiler.kmf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:23:
Laat ik het volledige verhaal maar opschrijven zodat er kritiek op gegeven kan worden:
Ik heb op dit moment een warmtepomp installatie draaiende met vloerverwarming overal in huis.
Parallel aan de VVW is een Oeg boilervat met hygienespiraal+extra spiraal gemonteerd. Deze fungeert dus als extra verdeler/radiator.
Voor SWW wordt middels het hygienespiraal water voorgewarmd en doorgegeven aan een Clage doorstroomverwarmer welke het SWW verwarmd tot 40-45'C.
Voor de VVW is een aanvoertemperatuur van 25'C al voldoende om het huis warm te krijgen is in de praktijk gebleken.
Nou wil ik dus 2xOEG vlakkeplaat collectoren aanschaffen en aansluiten. (Samen met de oeg boilervat is dit ISDE-waardig). Deze wordt op het platte dak geinstalleerd op ZZO.
Deze zal in de winter het boilervat verwarmen tot hopelijk 25'C. Hierdoor hoeft de WP in theorie niks meer te verwarmen (vanwege minimale vermogen etc mogelijk dat de WP dan het water tot 30-35'C moet verhogen, maar dat moet ik in praktijk ondervinden).
In de zomer schakelt de WP over op koelen en zal de 2-wegklep het boilervat afsluiten van het CV systeem. Deze zal dan volledig voor SWW voorverwarming werken.
Het zonneboilersysteem zal nooit te hoge temperaturen kunnen krijgen zolang CV-verwarming van toepassing is. Want dan zal deze 25x100m aan 16mm leidingen = ~500 liter bij moeten verwarmen.
Wat vinden jullie?
Ik kreeg hier in de winter weinig opbrengst, ondanks een goede liggen van de collectoren. Vorige jaar heb ik het vat als open verdeler gebruikt en nu doe ik een test om het via de wp te verwarmen voor sww. Resultaten tot nu toe is dat de opbrengst van de collectoren nog lager zijn, want warmer water in het vat en veel minder hoog piekverbruik doordat de wijas moduleert en nu minder naverwarmt. Qua verbruik lijkt het via de wp iets voordeliger, maar de proefperiode is pas 2 weken.
En elke graad voordeel is inderdaad meegenomen. Aangezien je met een Ta van 25 uit de voeten kan, is hier ook zo, zul je ook wel snel klaar zijn met verwarmen. Het stookseizoen is kort, dus veel opbrengst naar de vv zal wel meevallen, maar des te eerder gratis verwarming van het douchewater
Qua verwarming zal je er voornamelijk in het najaar en voorjaar profijt van hebben. Vanaf pak hem beet eind oktober is het qua opbrengst erg teleurstellend tot zo'n beetje half januari. Dan gaat het weer omhoog.
Dat zijn dan tenminste weer een paar maanden waarbij de warmtepomp minder hard hoeft te loeien.Rhaelak schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:13:
@kmf die 2 vlakke platen zullen een flinke bijdrage leveren over een jaar gezien en zorgen voor weinig stagnatie.
Qua verwarming zal je er voornamelijk in het najaar en voorjaar profijt van hebben. Vanaf pak hem beet eind oktober is het qua opbrengst erg teleurstellend tot zo'n beetje half januari. Dan gaat het weer omhoog.
(en eigenlijk een goed argument om nu te installeren)
Ik vraag me echter wel af wat voor een temperatuur deze kan bereiken in het tweede kwartaal van het jaar? Tot 40'C is het nog goed om de VVW te verwarmen, daarna wordt het heet onder de voeten.
Als ik verhalen hier in dit topic lees kan deze al temperaturen van 50+ bereiken rond april?
Deze zijn ongevoelig voor de omgevingstemperatuur i.t.t. vlakkeplaat.
Van wat ik hier lees van mensen met vlakke plaat doen ze niet zoveel in de wintermaanden.
Ik zou je niet te rijk rekenen tenzij je echt een grote installatie neerlegt zoals Woudsehoeve.
Naast het feit dat ik met heatpipes zeker niet horizontaal kan leggen, kost het heatpipes pakket 1500 euro meer dan het vlakkeplaat pakket.Helhond schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:33:
Zijn heat pipes geen optie voor je?
Deze zijn ongevoelig voor de omgevingstemperatuur i.t.t. vlakkeplaat.
Van wat ik hier lees van mensen met vlakke plaat doen ze niet zoveel in de wintermaanden.
Ik zou je niet te rijk rekenen tenzij je echt een grote installatie neerlegt zoals Woudsehoeve.
Dus dat is niet echt een optie nee.
Ik reken me ook niet rijk. Ik hoop zelfs dat in de stookperiode de temp niet TE hoog wordt. Gedachte is: elke graad is mooi meegenomen.
Over productie in stookseizoen is zowiezo niet realistisch.
Voor ISDE subsidie moet alles dacht ik ook in een keer aanschaffen, dus ook een buffer, maar die heb je al staan begrijp ik. Sinds 2018 is het ook verplicht de installatie uit te laten door een erkend installatie bedrijf.
Ik zou dan toch gaan kijken naar platdak heat pipe collectoren die je horizontaal kan plaatsen, kan ze nu niet zo gauw terug vinden maar ze zijn te verkrijgen.
[ Voor 18% gewijzigd door Helhond op 16-01-2018 13:53 ]
Deze zal door een erkend installatiebedrijf gebeuren.Helhond schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:47:
Voor ISDE subsidie moet alles dacht ik ook in een keer aanschaffen, dus ook een buffer, maar die heb je al staan begrijp ik. Sinds 2018 is het ook verplicht de installatie uit te laten door een erkend installatie bedrijf.
De buffer heb ik al staan en betaald, maar de vlakke platen worden "nageleverd" door dezelfde installatiebedrijf en geinstalleerd (tijdsbestek 2 maanden). Het zijn wel twee facturen. Of dat wat uitmaakt weet ik niet. Anders moet het maar als 1 factuur.
[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 16-01-2018 14:13 ]
Dit deed het bij mij vorige jaar: 10 m2 vlakke plaat (6x 1,62) op een 800 liter Hellman, in januari 2018 ben ik met wp test begonnen.kmf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:19:
[...]
Dat zijn dan tenminste weer een paar maanden waarbij de warmtepomp minder hard hoeft te loeien.
(en eigenlijk een goed argument om nu te installeren)
Ik vraag me echter wel af wat voor een temperatuur deze kan bereiken in het tweede kwartaal van het jaar? Tot 40'C is het nog goed om de VVW te verwarmen, daarna wordt het heet onder de voeten.
Als ik verhalen hier in dit topic lees kan deze al temperaturen van 50+ bereiken rond april?
En rrd middelt uit, dus daar wel rekening meehouden:

blauw = collector
groen= 2 posties in de boiler, zit 30 cm tussen, maakt niet zoveel uit in temperatuur
Hmm... bij jou is het volgens mij overgedimensioneerd? 1m2 per 100 liter is de leidraad?jerh schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:05:
[...]
Dit deed het bij mij vorige jaar: 10 m2 vlakke plaat (6x 1,62) op een 800 liter Hellman, in januari 2018 ben ik met wp test begonnen.
En rrd middelt uit, dus daar wel rekening meehouden:
[afbeelding]
blauw = collector
groen= 2 posties in de boiler, zit 30 cm tussen, maakt niet zoveel uit in temperatuur
Dan zal ik alsnog in de maanden april-mei moeten oppassen met vvw.
Ja zo werkt dat.kmf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:02:
Wat ik me afvraag: de glycol. Lopen deze nou door de leidingen van de zonnecollectoren naar het spiraal in het buffervat en terug?
Over opwek zie onderstaand plaatje. In het tweede kwartaal kan je best wat opwek verwachten. Je ziet ook duidelijk dat de opwek minder wordt na oktober.

En je kan toch een mengventiel richting je VVW plaatsen die je instelt op een maximum temperatuur?
[ Voor 8% gewijzigd door Rhaelak op 16-01-2018 14:45 ]
Nee, juist niet. In Duitsland rekenen ze met 50 tot 75 liter per m2, dus ik ben zelfs iets ondergedimensioneerd.kmf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:12:
[...]
Hmm... bij jou is het volgens mij overgedimensioneerd? 1m2 per 100 liter is de leidraad?
Dan zal ik alsnog in de maanden april-mei moeten oppassen met vvw.
In april en mei kan het al heel aardig omhoog, aan de andere kant als je er een beetje inhoud van vv tegenaanzet raak je het ook snel weer kwijt is mijn ervaring. Ik krijg het 800 liter vat in 1 uur 40 graden naar beneden. In de praktijk gebeurt dat niet, omdat het stookseizoen bij mij tot nu toe in maart al wel klaar is op een enkele koude dag na.
Dat is zeker een optie die ik ga overwegen. Als ik dat formaat kan vinden.Rhaelak schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:44:
[...]
En je kan toch een mengventiel richting je VVW plaatsen die je instelt op een maximum temperatuur?
Wat voor formaat heb je nodig?kmf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:50:
[...]
Dat is zeker een optie die ik ga overwegen. Als ik dat formaat kan vinden.
Hier heb ik zo'n Duco 3/4e inch mengventiel. Die gaat er trouwens uit vanwege verandering installatie.
https://www.oeg.net/nl/dr...warmtewisselaar-516008218!null schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:54:
[...]
Wat voor formaat heb je nodig?
Hier heb ik zo'n Duco 3/4e inch mengventiel. Die gaat er trouwens uit vanwege verandering installatie.
dus
Aansluiting van het verwarmingselement [schroefdraad]: Rp 1½"
Hoe bepaal jij de opwekking? Automatisch?Rhaelak schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:44:
[...]
Ja zo werkt dat.
Over opwek zie onderstaand plaatje. In het tweede kwartaal kan je best wat opwek verwachten. Je ziet ook duidelijk dat de opwek minder wordt na oktober.
[afbeelding]
Het nadeel is natuurlijk dat een warmte pomp het hoogste rendement heeft bij lage temperaturen.kmf schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:23:
De Zonneboiler doet juist een hoge temperatuur makkelijk.
Mijn bijdrage aan de verwarming is laag, ondanks de 16m2 aan heatpipes op 45, zuid.
Het warm water wordt wel goed bijgehouden, vaak boven de 40 graden, ook geregeld boven de 60 ook in januari. Maak ja er zitten ook 120 heatpipes op 210L boiler, dus als dat al niet lukt .... (Als de WW-boiler warm is gaat de rest van de warmte de CV buffer in.
Soms stook ik de WW boiler even met de hout kachel op naar de 65 graden als de CV-buffer "vol" zit. Ik moet dan wel voorzichtig stoken want de WW-boiler kan het vermogen van de houtkachel(25kW) niet kwijt, zeker niet als hij al wat hoger op temperatuur komt.
Kortom ik ben blij als de WW door de ZB wordt geregeld, hoeft mijn CV niet op hoge temperatuur te draaien.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Via een datalogger van Resol in combinatie met een Grundfoss Direct sensor.
Maar we hadden hier in het noorden geen zonnestraal gezien.
Gister tussen de buien door klaarde het op, al was het meer bewolkt dan zonnig en toch is de buffer van 20.4 naar 28.4 graden. Met verbazing hield ik het systeem vanaf m'n werk in de gaten hoe de de pomp stug bleef doordraaien. Terwijl het redelijk bewolkt was, en ik aan de andere kant van de stad werk.
Je zou ook de VV kunnen aansluiten op je bovenste spiraal (je hebt er 2 toch? ZB zit onder?), en dan SWW opwarmen rechtstreeks op je vat. Dan heeft je WP meer flow en heb je minder last van de 'plons' aan koud water. Of denk je dat dit juist niet goed werkt? (Ik zit zelf ook nog te twijfelen hoe ik een hygieneboiler zo kan aansluiten dat hij ook CV ondersteuning heeft)jerh schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:08:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde installatie, maar dan met een w/w wp een wijas ipv clage, 10m2 vlakkeplaat collectoren en een 800 liter Hellmann hygiene boiler.
Ik kreeg hier in de winter weinig opbrengst, ondanks een goede liggen van de collectoren. Vorige jaar heb ik het vat als open verdeler gebruikt en nu doe ik een test om het via de wp te verwarmen voor sww. Resultaten tot nu toe is dat de opbrengst van de collectoren nog lager zijn, want warmer water in het vat en veel minder hoog piekverbruik doordat de wijas moduleert en nu minder naverwarmt. Qua verbruik lijkt het via de wp iets voordeliger, maar de proefperiode is pas 2 weken.
En elke graad voordeel is inderdaad meegenomen. Aangezien je met een Ta van 25 uit de voeten kan, is hier ook zo, zul je ook wel snel klaar zijn met verwarmen. Het stookseizoen is kort, dus veel opbrengst naar de vv zal wel meevallen, maar des te eerder gratis verwarming van het douchewater
Onder zit idd ZB = collectoren, boven zit nu sww vanuit de wp. CV gedeelte van de ZB zit nu op de bypass van de koeling, dus rechtstreeks op de vv. Dat ben ik nu aan het testen, voorheen gebruikte ik het vat als openverdeler en dan had sww via de wp geen zin, te veel koud water vanuit wp/vv met een te grote flow. Dus dan kreeg ik gependel tussen sww en cv.adnanoner schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 11:45:
[...]
Je zou ook de VV kunnen aansluiten op je bovenste spiraal (je hebt er 2 toch? ZB zit onder?), en dan SWW opwarmen rechtstreeks op je vat. Dan heeft je WP meer flow en heb je minder last van de 'plons' aan koud water. Of denk je dat dit juist niet goed werkt? (Ik zit zelf ook nog te twijfelen hoe ik een hygieneboiler zo kan aansluiten dat hij ook CV ondersteuning heeft)
Vorige jaar heb ik het hele jaar met openverdeler gedraaid en elektrische naverwarmer en dat ging an sich prima met als nadeel hoge pieken in kW als gevolg hiervan. Met evt een elektrische auto is dat minder handig, dus nu een test met bovenstaande situatie.
CV gedeelte is iets minder efficient lijkt het, de Ta is iets hoger, maar fractioneel en iets sneller pendel gedrag. Maar 99 procent van de runs is keurig aan het omhoog moduleren en met ongeveer dezelfde snelheid. Qua stroomverbruik in kWh lijkt het elkaar niet heel veel te ontlopen. Nadeel wat ik wel zie is minder opbrengst in dit seizoen van de zb, het vat is immers warmer.
Ik test nu met 50 / 42 graden, wellicht ga ik het nog iets naar beneden bijstellen
Ah ok interessant. Je pompt dus de ZB rechtstreeks door de VV? Dus je hebt glycol in je VV zitten?jerh schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 12:00:
[...]
Onder zit idd ZB = collectoren, boven zit nu sww vanuit de wp. CV gedeelte van de ZB zit nu op de bypass van de koeling, dus rechtstreeks op de vv. Dat ben ik nu aan het testen, voorheen gebruikte ik het vat als openverdeler en dan had sww via de wp geen zin, te veel koud water vanuit wp/vv met een te grote flow. Dus dan kreeg ik gependel tussen sww en cv.
Vorige jaar heb ik het hele jaar met openverdeler gedraaid en elektrische naverwarmer en dat ging an sich prima met als nadeel hoge pieken in kW als gevolg hiervan. Met evt een elektrische auto is dat minder handig, dus nu een test met bovenstaande situatie.
Als ik het goed begrijp had je vorig jaar de WP + VV rechtstreeks op de buffer aangesloten maar was je daar niet tevreden mee. Hoezo heb je er niet voor gekozen om de WP rechtstreeks aan te sluiten op de VV, je retour VV aan te sluiten op je bovenste spiraal (met een 3weg, om zo te kiezen tot hoe ver je het kan laten afkoelen), en dan de WP nog los aan te sluiten voor SWW rechtstreeks op de buffer (midden en onder bijv). Heb je dan hetzelfde probleem?
Hoe doen andere mensen dat dan die een WP rechtstreeks op een hygiene boiler aansluiten? Doet iedereen dat met via spiraal en nooit rechtstreeks?
(Sorry veel vragen maar heb thuis nog geen boiler staan om te begrijpen hoe het in het 'echt' is)
[ Voor 31% gewijzigd door adnanoner op 17-01-2018 19:33 ]
Nee, schematisch nu:adnanoner schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:33:
[...]
Ah ok interessant. Je pompt dus de ZB rechtstreeks door de VV? Dus je hebt glycol in je VV zitten?
Als ik het goed begrijp had je vorig jaar de WP + VV rechtstreeks op de buffer aangesloten maar was je daar niet tevreden mee. Hoezo heb je er niet voor gekozen om de WP rechtstreeks aan te sluiten op de VV, je retour VV aan te sluiten op je bovenste spiraal (met een 3weg, om zo te kiezen tot hoe ver je het kan laten afkoelen), en dan de WP nog los aan te sluiten voor SWW rechtstreeks op de buffer (midden en onder bijv). Heb je dan hetzelfde probleem?
Hoe doen andere mensen dat dan die een WP rechtstreeks op een hygiene boiler aansluiten? Doet iedereen dat met via spiraal en nooit rechtstreeks?
(Sorry veel vragen maar heb thuis nog geen boiler staan om te begrijpen hoe het in het 'echt' is)
SWW wp op bovenste spiraal
collectoren op onderste spiraal
WP CV rechtstreeks op vloerverwarming
Hiervoor:
Collectoren op onderste spiraal
WP op driekwart boiler in, onderuit op vloerverwarming
Alleen collectoren gedeelte heeft glycol.
Idd 3x 25A, maar zit te kijken naar elektrische auto. En ook aan het kijken of via wp sww doen besparing in kWh oplevert. Dan wordt de wp ook meer gebruikt, heb relatief weinig draaiuren en zie nu al dat sww weinig belasting oplevert op de bron.Rhaelak schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:43:
@adnanoner Als je buffer voldoende aansluitingen heeft kan je ook je WP rechtstreeks op de buffer aansluiten.
@jerh Ik begrijp uit je verhaal met de doorstromer dat je er niet helemaal tevreden over bent qua piekbelasting? Je hebt toch een 3 x 25 A aansluiting?
Met doorstromer zit ik met badvullen regelmatig rond de 13 kW en dat is nu veel lager. SWW op de wp trekt maximaal 2,3 kW tot nu toe.
Ik ben dus benieuwd of stilstandverliezen opwegen tegen gericht naverwarmen en het testseizoen is kort, want zometeen gaan de collectoren weer warmte leveren.
Buffer heeft voldoende aansluitingen, maar de vraag is of het slim is om dus rechtsreeks aan te sluiten ivm dat er dan veel turbulentie ontstaat in het vat. Ik vind het lastig voor mezelf in ieder geval daar een antwoord op te krijgen (en zie dat @jerh daar bijvoorbeeld dus ook mee heeft zitten stoeien)Rhaelak schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:43:
@adnanoner Als je buffer voldoende aansluitingen heeft kan je ook je WP rechtstreeks op de buffer aansluiten.
Ok dus je hebt eigenlijk cv ondersteuning van collectoren opgegeven. Wel zonde dan toch, want dan had je uiteindelijk beter een kleinere buffer kunnen nemen (je hebt 800l toch?) (minder stilstandsverliezen, sneller hoge temperaturen) of twee losse buffers. Misschien moet ik die CV ondersteuning al helemaal uit mijn hoofd zetten met 300 a 400ljerh schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:49:
[...]
Nee, schematisch nu:
SWW wp op bovenste spiraal
collectoren op onderste spiraal
WP CV rechtstreeks op vloerverwarming
Hiervoor:
Collectoren op onderste spiraal
WP op driekwart boiler in, onderuit op vloerverwarming
Alleen collectoren gedeelte heeft glycol.
Heb je je boiler nageisoleerd?jerh schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 19:49:
Ik ben dus benieuwd of stilstandverliezen opwegen tegen gericht naverwarmen en het testseizoen is kort, want zometeen gaan de collectoren weer warmte leveren.
[ Voor 20% gewijzigd door adnanoner op 17-01-2018 22:07 ]
Vanwege de turbelentie en koelen in ieder geval een bypass laten aanleggen, dan kun je later nog kiezen.adnanoner schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:05:
[...]
Buffer heeft voldoende aansluitingen, maar de vraag is of het slim is om dus rechtsreeks aan te sluiten ivm dat er dan veel turbulentie ontstaat in het vat. Ik vind het lastig voor mezelf in ieder geval daar een antwoord op te krijgen (en zie dat @jerh daar bijvoorbeeld dus ook mee heeft zitten stoeien)
[...]
Ok dus je hebt eigenlijk cv ondersteuning van collectoren opgegeven. Wel zonde dan toch, want dan had je uiteindelijk beter een kleinere buffer kunnen nemen (je hebt 800l toch?) (minder stilstandsverliezen, sneller hoge temperaturen) of twee losse buffers. Misschien moet ik die CV ondersteuning al helemaal uit mijn hoofd zetten met 300 a 400l![]()
[...]
Heb je je boiler nageisoleerd?
CV ondersteuning door collectoren: tja, dat leverde weinig op. Stookseizoen, woon hier nu bijna 3 jaar loopt van begin november tot begin maart, precies het gedeelte dat de collectoren weinig opleveren, dus in de praktijk valt de opbrengst daarvan tegen.
Als je een langer stookseizoen hebt, dan heb je er veel meer lol van.
800l is vanweg het feit dat ik 10m2 zonnecollectoren heb, kijk maar even in mijn fotoalbum, dan zie je mijn dak. Kwam optisch en praktisch het beste uit om het zo te doen.
Boiler heeft de extra isolatie vanuit Hellmann, is iets van 14 cm, alle leidingen heb ik zelf nageisoleerd.
Klopt. Maar het ligt er ook aan welk merk warmtepomp je er aan hangt. Van de week zwart op wit van Techneco antwoord gekregen dat de Loria niet geschikt is om aan te sluiten op een groot vat van meer dan 100 liter omdat het dan een te traag systeem wordt met de vaste hysterese van 5K.!null schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:07:
Die kleine vaatjes, bij Panasonic 50 liter, zijn vooral bedoeld als het onzeker is of de warmtepomp zijn minimale flow kwijt kan. Als je al een boilervat hebt staan kan hij daar gewoon op los gaan.
Bij Panasonic H serie is de gewenste hysterese of deltaT over buffer in te stellen.
In principe gaat de warmtepomp verwarmen met een bepaalde flow en bepaalde temperatuur toch? Dat kan toch gewoon?
Wij gaan voor een Panasonic H, maar die zal alleen de tapwater boiler verwarmen via een spiraal. (die vermoedelijk niet groot genoeg is voor optimale werking, maar dat gaan we zien)
Met de optionele print kan je ook je solar pomp aansturen op hetzelfde of een ander vat.
Ik heb een tijdje getwijfeld tussen een Loria vs een Pana. Maar ik ben meer gecharmeerd van de interface en mogelijkheden bij Pana. De Loria is een vrij primitieve pomp. Heeft ook geen modulerende pomp aan boord, de nieuwe pana H serie wel. Dat vind ik ook een erg groot voordeel. Bij de Loria gaat de pomp pas draaien als het verschil tussen Ta gevraagd en Ta gemeten 5K lager ligt. Vandaar dat ze geen groot vat adviseren. Ze vielen een beetje van hun stoel toen ik vertelde dat ik een buffer van 400 liter heb waar ik eventueel een Loria op wil aansluiten.
Maar volgens mij zou je de Pana ook moeten kunnen laten draaien over een vat zonder die optionele print.
@kmf Net even gekeken en gelukkig ligt alles nog op het dak. Hoek van Holland pal zuid. Heel de ochtend windkracht 10 gehad.
Er zijn overigens tabellen voor NL hoeveel ballast je moet toepassen afhankelijk van het gebied waar je in woont. 300 kg ballast is wel heel erg veel. Als je kijkt op de site van HRSolar kan je de installateurs handleiding ook vinden van het vlakke plaat collectoren. Daar staat zo'n tabel in.
[ Voor 10% gewijzigd door Rhaelak op 18-01-2018 12:23 ]
Nou is dat een beetje offtopic hier, maar hoe heb je nou gezien dat de Pana H een modulerende pomp heeft (en de andere generaties niet)? Informatie over Pana is vrij summier vind ik bij Pana zelf. Alle "kennis" heb ik bij elkaar gesprokkeld en zulke details staan er niet in?Rhaelak schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 12:21:
@!null Bij de Pana H kan je verwarmen via een buffervat met de optionele print. Hiermee kan je instellen buffer WAR of vaste Ta met een instelbare deltaT. Is je vat klein dan is het advies een hogere deltaT om het vat bij afname via secundaire pomp op temperatuur te houden.
Met de optionele print kan je ook je solar pomp aansturen op hetzelfde of een ander vat.
Ik heb een tijdje getwijfeld tussen een Loria vs een Pana. Maar ik ben meer gecharmeerd van de interface en mogelijkheden bij Pana. De Loria is een vrij primitieve pomp. Heeft ook geen modulerende pomp aan boord, de nieuwe pana H serie wel. Dat vind ik ook een erg groot voordeel. Bij de Loria gaat de pomp pas draaien als het verschil tussen Ta gevraagd en Ta gemeten 5K lager ligt. Vandaar dat ze geen groot vat adviseren. Ze vielen een beetje van hun stoel toen ik vertelde dat ik een buffer van 400 liter heb waar ik eventueel een Loria op wil aansluiten.
Maar volgens mij zou je de Pana ook moeten kunnen laten draaien over een vat zonder die optionele print.
Het is een beetje afhankelijk van hoe je het buffervat gebruikt of je die optionele print wilt gebruiken. Doe je het zoals ik en is het als een verdeler ingezet dan zal die nooit warmer dan Ta van CV moeten worden. Ga je het gebruiken voor SWW, dan zal je toch andere aansluitingen moeten doen.
Dat is me de dure sensor (moet je weer het dak op!) en de printplaat niet waard.
Ik zal gaan voor een Resol Deltasol met allerlei mogelijke instellingen.
In mijn geval gaat de buffer in het stookseizoen gebruikt worden als warmtebuffer voor ruimteverwarming en als voorverwarming SWW (hygienespiraal) buiten het stookseizoen functioneert deze dan alleen als SWW buffer. Naverwarmen komende winter gaat dan nog met gas en als alles werkt zoals gehoopt dan het jaar erop een slotje op de gasleiding en een E-boiler ernaast die gevoed wordt met voorverwarmd SWW water. Doorstromer ga ik niet aan beginnen; moet gelijk de meterkast om naar 3x25A en de nog steeds relatief hoge piekstroombelasting verdeeld over 3 fases spreekt mij niet aan. Dan wordt het hier toch kritisch als de vaatwasser, wasmachine, droger, oven en inductieplaat aan staan.
@!null Oke goed om te weten, ik had al een vermoeden dat het zeer beperkt zou zijn via de Pana en dat vind ik dan net zonde van al die investeringen die ik heb gedaan voor logging met de ZB.
Overigens zou ik als ik jou was kijken naar een Resol SL of SLT (internet connectie) de Deltasol is wel wat gedateerd.
Dat zou ik zeker niet omzetten. Via de Panasonic is beperkter, en er zijn ook geen voordelen om het wel te doen.Rhaelak schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:20:
@!null Oke goed om te weten, ik had al een vermoeden dat het zeer beperkt zou zijn via de Pana en dat vind ik dan net zonde van al die investeringen die ik heb gedaan voor logging met de ZB.
Ja maar die modellen heten ook allemaal Resol DeltaSolOverigens zou ik als ik jou was kijken naar een Resol SL of SLT (internet connectie) de Deltasol is wel wat gedateerd.
Ik moet nog even kijken, er zijn heel veel varianten die op elkaar lijken (qua features).
Maar als er al een LAN interface op zit die ik zo kan inpluggen zonder al te veel gedoe. Zal eens kijken hoe makkelijk dat allemaal gaat. Of het webinterface-je is, of via een portal of een app o.i.d.
Of alleen data ophalen.
Edit: Oja, alles uitlezen met Vbus, wat je dan weer zelf in iets grafisch kan verwerken.
[ Voor 5% gewijzigd door !null op 18-01-2018 14:30 ]
(refresh om de 5 min. om niet direct SD vol te gooien)
Werkt makkelijk in de browser maar ook in de Domoticz app.
Bij de oude DeltaSol controllers kon je hem via een datalogger ook uitlezen en vast nog wel op andere manieren. Maar het was voor mijn situatie het voordeligst en makkelijkst uit om voor de SLT te gaan, en dan heb je direct ook een erg uitgebreide controller.
[ Voor 35% gewijzigd door Helhond op 18-01-2018 16:30 ]
Verwijderd
Ik heb een huis gekocht en ik wil graag zonnepanelen op mijn dak. Nu ben ik aan het kijken of een zonneboiler misschien ook iets is voor ons. Ik wil graag besparen op mijn gasverbruik want dat is nu vrij hoog met 3 kinderen.
Op twitter kwam ik een nieuwe collector van Hr solar tegen, die is net zo groot als een zonnepaneel. Het lijkt me mooi te combineren met de zonnepanelen. Dit staat erover op hun site: https://www.hrsolar.nl/nero/
Iemand bekend met het merk Hr solar?
Als je wilt besparen moet je eigenlijk beginnen met isoleren daar valt het meeste winst op te behalen, is je huis goed geisoleerd dan kan je verder gaan.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:31:
Hallo, hebben jullie misschien wat advies voor mij?
Ik heb een huis gekocht en ik wil graag zonnepanelen op mijn dak. Nu ben ik aan het kijken of een zonneboiler misschien ook iets is voor ons. Ik wil graag besparen op mijn gasverbruik want dat is nu vrij hoog met 3 kinderen.![]()
Op twitter kwam ik een nieuwe collector van Hr solar tegen, die is net zo groot als een zonnepaneel. Het lijkt me mooi te combineren met de zonnepanelen. Dit staat erover op hun site: https://www.hrsolar.nl/nero/
Met drie kinderen is een douche-WTW zeker geen overbodige luxe voor jullie situatie,een douche wtw recycled ±60% van de warmte uit het afvoer water en bespaard je ±33% op de gasrekening.
De vraag is hoeveel wil je besparen en hoeveel heb je daar voor over. Met een zonneboiler kan je op sanitair warm water besparen in het seizoen, je kan meer besparen d.m.v. cv ondersteuning met je zonneboiler. Dit hangt af van de grote van je installatie en je investering. Al deze energie is "gratis en komt dus van de zon.
Zonnecollectoren komen in twee varianten, heat pipes en vlakke plaat. Heat pipes produceren netto wat meer energie maar vlakke plaat ziet er vaak wat mooier uit.
Mocht je helemaal gasloos willen kan je op je zonneboiler een warmtepomp aansluiten en die voeden met elektriciteit van je zonnepanelen.
Op dit moment zit er een ISDE subside op zonneboiler en warmtepompen.
Door middel van lage temperatuur verwarming
(Lees vloerverwarming) kan je ook besparen en verhoogd het comfort in je huis.
De vraag is dus meer hoever wil je gaan en kan je gaan in je huis.
De setjes van HRsolar zijn leuk om te besparen op SWW, echter als je het grootser wilt aanpakken schiet je daar toch mee te kort. Met een warmtepomp etc. wil je vaak een wat grotere buffer met meer spiralen en aansluitingen.
[ Voor 5% gewijzigd door Helhond op 29-01-2018 18:05 ]
Jazeker. Ze zitten bij mij op het industrie terrein. Innovatieve club met mensen. Ze maken mooie producten in hun fabriek, ik heb er wel eens een rondleiding gehad.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:31:
Ik heb een huis gekocht en ik wil graag zonnepanelen op mijn dak. Nu ben ik aan het kijken of een zonneboiler misschien ook iets is voor ons. Ik wil graag besparen op mijn gasverbruik want dat is nu vrij hoog met 3 kinderen.![]()
Dé nero is net zo dik als een pv paneel en heeft de aansluitingen aan de achterkant zodat je niks hoeft te zien van leidingen.
Wij hebben thuis een HR Solar zonneboiler icm onze vloerverwarming. In de zomer werkt het echt goed en heb je elke dag voldoende warm water. Als het in de herfst/winter zonnig is warmt de installatie ook nog wel op, maar niet zoveel als in de zomer uiteraard.Verwijderd schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:31:
Als er veel grijze dagen zijn zoals de afgelopen tijd dan doet de installatie uiteraard niet zoveel en moet de CV bijspringen.
Hail to the king baby!
Als je douche op de bovenverdieping wel, beneden douchen geeft oplossingen welke iets minder efficient zijn. En dan zijn ze ook nog duurder.Helhond schreef op maandag 29 januari 2018 @ 17:58:
Met drie kinderen is een douche-WTW zeker geen overbodige luxe voor jullie situatie,een douche wtw recycled ±60% van de warmte uit het afvoer water en bespaard je ±33% op de gasrekening.
ze produceren alleen meer energie onder bepaalde omstandigheden. is er niet ergens een live setup te bekijken online waar een hp en vp naast elkaar draaien? Die laat zien dat dit verschil minimaal is bij ideale omstandigheden.Zonnecollectoren komen in twee varianten, heat pipes en vlakke plaat. Heat pipes produceren netto wat meer energie maar vlakke plaat ziet er vaak wat mooier uit.
Naast vloerverwarming, wat een heel ingrijpende verbouwing kan zijn om te installeren, kun je ook andere dingen doen om je cv efficienter te maken. De beste is speciale radiatoren installeren welke beter de warmte afgeven, al dan niet met ventilatoren ingebouwd om dat nog beter te doen. Iets minder is extra en extra grote radiatoren ophangen. Groot voordeel hierin is de prijs, speciale radiatoren zijm duur maar een 3 plaats ophangen waar een 2 plaats berekend is kost niet veel meer.Door middel van lage temperatuur verwarming
(Lees vloerverwarming) kan je ook besparen en verhoogd het comfort in je huis.
Met beide maatregelen behaal je besparingen doordat je de water temperatuur van je cv naar beneden kunt halen zonder in te leveren op comfort.
Mijn 2e optie heb ik zelf toegepast. Voordeel is dat ik net beneden kom en de woonkamer heerlijk warm aanvoelt. De kachel stond pas 5 minuten aan en het was 14 graden maar door het overdreven grote radiatoroppervlak in de woonkamer voelt het toch lekker.
Als je dit verder doorvoert betekend het dat, als je alles goed inregeld, de hele dag een beetke warmte in je radiatoren hebt. Je hebt dan warmte door straling waardoor je ruimtetemperatuur lager kan.
Het verschil is inderdaad niet zo groot. Kijk maar eens https://www.hrsolar.nl/live-systeem/mfmonkey schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 07:40:
[...]
[...]
ze produceren alleen meer energie onder bepaalde omstandigheden. is er niet ergens een live setup te bekijken online waar een hp en vp naast elkaar draaien? Die laat zien dat dit verschil minimaal is bij ideale omstandigheden.
Dit wordt al ruim 2 jaar gelogd.
Het is niet veel maar toch nog 6% meer opbrengst over 2 jaar, en 6% over een langere periode (10 a 20 jaar is toch uiteindelijk veel bij elkaar opgeteld)Rhaelak schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 08:49:
[...]
Het verschil is inderdaad niet zo groot. Kijk maar eens https://www.hrsolar.nl/live-systeem/
Dit wordt al ruim 2 jaar gelogd.
Met andere woorden je haalt er 6% meer rendement uit.
Het is wel een 'wij van WC-Eend' opstelling, verlies dat niet uit het oog. De 'kleine lettertjes' zijn dan ook zodanig gekozen dat de vlakke plaat collector er maximaal goed uit komt. Die zijn vooral: de proefopstelling is een tapwatersysteem. Niet echt unfair of zo, in mijn ogen, want dat zijn de meeste systemen nu eenmaal. Maar dat het verschil verder op loopt als je voor LTV-verwarmingsondersteuning gaat (met prioriteit daarvoor), zetten ze er tactisch niet bij..Rhaelak schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 11:53:
@Helhond Klopt het is iets meer. Maar niet zoals vaak wordt verkondigd dat ze een veeeeeeeel beter rendement hebben. Uiteindelijk is het, vind ik, verwaarloosbaar. Of je nu in de zomer water van 85°C hebt of van 80°C, douchen lukt wel. En in de winter doen ze allebei even weinig
Eigenlijk moet je de Solarkey data tegen elkaar vergelijken. (mocht die bekend zijn van hun vlakke panelen)
Maar ook de Solarkey data is niet helemaal eerlijk want die bepaald volgens mij maar onder een vaste hoek de omzettingsgraad. Dit terwijl heat pipes uit een andere hoek vrijwel net zo efficiënt is, dit is minder aan de orde bij een vlakke plaat.
Ze kijken dus puur naar piek vermogen, maar eigenlijk wil je best presterend over de gehele stand van de zon.
Je piek kan dus heel hoog zijn, maar bij een korte periode heb je er minder aan.
Kortom het is lastig vergelijken, afhankelijk van je locatie op deze aardkloot zal het verschillen per situatie.
[ Voor 23% gewijzigd door Helhond op 05-02-2018 11:57 ]
Ik heb ook wel eens de solarkey certificaten vergeleken maar die geven ook nog wat ruimte voor verschillen plus het zegt niet zo veel vind ik.
compleet pakket Vlakke plaat: 2000 euro https://www.oeg.net/nl/so...lectoren-5-06-m-516000420
compleet pakket heatpipes 3500 euro. https://www.oeg.net/nl/so...0-buizen-4-14-m-516000428
Met een prijsverschil van 1500 euro moet het rendement van heatpipes wel iets hoger zijn dan 6% om het prijsverschil te compenseren.
Ik zou lekker voor gewone heat pipes gaan, dan ben je een stuk voordeliger uit.
De 4flex is gewoon eenmaal een erg duur product, ik vraag me af of ze uberhaupt een beetje verkopen?
Ze hebben dan een extra luxe kop die sluit tegen oververhitting, maar is ook misschien meer storingsgevoelige.
En het enige dat het als gevolg heeft is dat je glycol wat sneller verouderd, maar dat weegt niet op tegen de meerprijs van de 4flex.
Maar deze 4flex kan blijkbaar ontkoppelen, wel een leuk feature maar misschien niet de meerprijs waard.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Voor de prijs van die 26 4flex kan je ook gelijk 50-75 normale heat pipes plaatsen.Proton_ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:23:
4flex kan je ook per pijp samenstellen, dus als er 26 op je dak passen hoef je geen genoegen te nemen met een standaardframe van 25
Qua prijs, zeker. Maar niet voor elke ruimte is een 12/15/20/25/30 hp apparaat de juiste oplossing, dan kan per buis plaatsen winst opleveren.Helhond schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:16:
[...]
Voor de prijs van die 26 4flex kan je ook gelijk 50-75 normale heat pipes plaatsen.
Bij thuis komst was ik enigszins verrast dat de boiler (250L) 47.6°C was en kwam van 20.1°C, al met al zeker niet verkeerd en is er toch weer 9 kWh ingestopt door de zon.
Ik ben dan ook benieuwd wat vandaag en morgen nog gaat komen.
De raspberry nog aangepast dat deze elke nacht reboot zodat de kans op vastlopen minder wordt.
Toen savonds nog gedoucht kreeg ik onbewust een lauwe zonnedouche. Het SWW in de CV ketel stond ingesteld op 45°C, maar door dat de zonneboiler continu 37°C warm water leverde sloeg de ketel niet aan. Aan het eind van de rit was dit net even te fris en heb dan ook de CV ketel een paar graden hoger ingesteld dat de CV ketel wel bij springt. Hopelijk blijft hij ook uit als het water wel warm genoeg is.
Toch niet heel verkeerd voor één dagje zon.
[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 07-02-2018 08:39 ]
Hier ligt het systeem er eventjes uit vanwege werkzaamheden (warmtepomp) dus kan helaas nu even geen opbrengst.
In het verleden wilde mijn tapwater vat altijd wel omhoog op zonnige winter dagen om vervolgens vrij snel afgekoeld te worden door de CV functie. Dat heb ik straks niet meer, dus heb ik hopelijk ook hoge waardes in de winter.
CV ondersteuning wordt op dit moment nog ge-bypassed zolang er niet voldoende warmte is, anders verwarm ik de boilers alleen maar.!null schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:15:
@Helhond Dat is mooi. Maar wordt je opslag ook niet weer afgekoeld door CV gebruik?
Ik moet nog even kijken wanneer ik de bypass omzet, misschien als de boiler +50°C is? Gister met -6°C werd het lastig warm dus toen ook maar het CV aanvoer verhoogd naar 50°C.
Vandaag of morgen maar even testen, misschien dat ik boiler 2 alleen nog bypass. (omdat die nog koud blijft)
Keuzes keuzes keuzes
[ Voor 10% gewijzigd door Helhond op 07-02-2018 11:03 ]
Wij hebben een Vailliant VHR24-28C hier hangen, inmiddels al een oud beestje maar draait al jaren probleemloos. Deze ketel heeft een NZ label en kan dus gewoon samenwerken met een zonneboiler.
Afgelopen twee dagen nu de zonneboiler wat warmer is, en ongeveer water van 37-40°C aanlevert bij de CV ketel springt de ketel niet meer bij. Eergister had ik de SWW aanvoer temperatuur verhoogd naar 50°C en dacht dat dat het probleem was. Nu gister stond mn vriendin onder een "koude" douche en wilde de CV ketel weer niet bij springen. Toen heb ik de SWW aanvoer naar de max. ingesteld (65°C) maar ook toen sprong de CV ketel niet bij ook al was het water dus 37-40°C.
Ik vind het vreemd dat de CV ketel niet naar zijn ingestelde waarde gaat (bij)verwarmen.
Heeft iemand hier toevallig een tip of oplossing voor?
Ik heb overigens de CV nog in een gewone functie staan, en niet in het NZ programma. Het NZ programma vind ik overbodig in ons geval gezien wij een hygiene spiraal hebben. En het NZ programma eerst het water naar 65°C wilt stoken i.v.m. legionella.
Mijn CV heeft ook zo'n instelling dat er enkele minuten zitten tussen de keren dat de brander aan gaat.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Deze optie is er niet voor SWW, wel voor de CV. Maar is volgens mij niet het probleem, met de Douche-WTW wil de ketel ook wel eens 10-20 seconden uitgaan en daarna weer aanspringen.!null schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 09:25:
@Helhond Misschien heb je last van zo'n instelling dat de cv ketel niet te vaak aanslaat. Anti pendel tijd zeg maar.
Mijn CV heeft ook zo'n instelling dat er enkele minuten zitten tussen de keren dat de brander aan gaat.
Er zou een stromingssensor bij kunnen/moeten worden geplaatst. Maar daar wordt een belachelijke prijs voor gevraagd van 150,-. Maar wat ik me afvraag is waarom deze er bij zou worden moeten geplaatst. De CV ketel weet toch wanneer er warm water vraag is?naftebakje schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:08:
Hangt er iets van extra sensor die de invoertemperatuur meet? Misschien is deze wat van de wijs, en vertelt ie je ketel dat er water van 50° aankompt ipv 40°?
Ik bedenk me nu:
Hoe bepaald een CV ketel of er warm water vraag is? (Heeft ie zelf een stromingssensor?)
Dit topic is gesloten.