Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:43
quote:
mfmonkey schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:40:
[...]

Berekenen is bijzonder lastig maar ik kan het volgende zeggen.
-Ik kan zomers elke dag een groot bad buiten neer zetten voor de kinderen welke ik vul met 35 graden water, gratis
-Zeker 6 maanden per jaar is mijn maandelijkse gasverbruik 3 a 4 kuub, we blijven tenslotte wel koken .
-Zelfs nu komt de temperatuur van de kleine boiler niet onder de 20 graden, mede door de dwtw.

Zou je puur met gas ook zo 3 keer per week een bad vullen, ik denk het niet. Dus of je het een besparing mag noemen, geen idee. Ik noem het in ieder geval comfort verhogend.

Ik heb overigens 60 buizen oost en 30 west op 1 150 en 1 400 liter boiler.
Ik heb geen behoefte aan een groot bad buiten, dergelijke installatie zou bij mij in de zomer alleen een héél pak overschot produceren.
En jouw installatie kost ook makkelijk 4-5000¤.

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:18
@Tommie12 De grote winst zit juist in verwarmingsondersteuning omdat SWW hogere temperaturen nodig heeft.
Kijk maar in de datasheet van je collector; het rendement gaat achteruit naarmate de collector warmer water moet maken.
Met vloerverwarming heb je aan een collector van 25 graden al winst en blijft de ketel al uit als de buffer 30 graden is.
Maar... je hebt gelijk dat de gelijktijdigheid van binnentemperatuur en zoninstraling best hoog is.
Dit werkt dus pas goed bij een buffervat van serieuze omvang (400 liter of meer), wat het weer een duur geintje maakt.
Dan kan je de instraling van overdag, 's nachts of de volgende dag gebruiken.
In het tussenseizoen heel zinvol.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 03:45
@Tommie12 Ja zonneboiler installaties zouden juist weinig/geen onderhoud moeten hebben. 150 euro per 2 jaar weet ik niet wat ze ervoor doen, behalve ieder jaar een keertje langs rijden of het goed werkt.

Verwarmingsondersteuning kan zeker wel werken, hier bij mij thuis werkt dat in ieder geval. Echter, dan moet je wel al het e.e.a. geoptimaliseerd hebben. In een oud huis waar nog niks aan is gedaan zet het niet veel zoden aan de dijk.

Overigens voor een compleet andere invalshoek: als er veel en lang gedoucht wordt kun je het ook over een hele andere boeg gooien. Ik bedoel, een installatie van 3000 euro om alleen tapwater te besparen, dan kun je ook een "Upfall" shower neerzetten. Deze recycled het water en de warmte, dus douche je al heel lang met een paar liter warm water. Het is ook duur, maar dan heb je bijna niks meer nodig, maakt niet uit of het nou winter is of niet. Verdient zich wellicht makkelijker terug, je bespaart ook op waterkosten.
http://www.upfallshower.com/upfall-premium.html

Je hebt ook kleinere zonneboiler systemen, zoals van Solesta. Maar ik weet niet of je ook subsidie krijgt in België?
Douche wtw pijp is een goedkopere ingreep die ook al 1/3e op je gas kosten kan besparen voor wat het douchen betreft.

Douche WTW

• mfmonkey
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 20:37
quote:
Tommie12 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:46:
[...]

Ik heb geen behoefte aan een groot bad buiten, dergelijke installatie zou bij mij in de zomer alleen een héél pak overschot produceren.
En jouw installatie kost ook makkelijk 4-5000¤.
Ja, mijn installatie was ongeveer 6100 euro, 1600 euro subsidie maakt dan 4500 euro.

Sluit je vaatwasser en wasmachine aan op de boiler. De 1 gewoon aan de warm water leiding en de wasmachine via een douche thermostatische meng kraan.
Een wasmachine verbruikt met gemak 1kWh, hoeveel zou het zijn als hij zijn water al op temperatuur ingevoerd krijgt?
Stel je bespaart 50% scheelt toch weer. EN je verwarmingselement staat niet aan en trekt dus ook geen kalk aan, gaat hij ook nog langer mee 8)

Maar ik lees in je posts een beetje een negatieve ondertoon, kom je hier om je vooroordeel bevestigd te zien worden en geloof je alle gelovers niet of sta je ook nog open voor anderen?

mfmonkey wijzigde deze reactie 14-12-2017 17:27 (4%)

• Tommie12
@mfmonkey
Geen negatieve ondertoon, wel een sceptische houding.

Subsidie is er bij mijn weten in België niet meer.
Ik kan 3000¤ uit geven, maar wil dat dit ook iets op brengt.
150¤ per jaar is niet genoeg, en ik vind véél te weinig mensen die ook echt kunnen aantonen dat het 100 of 200 of 500¤ is.
De installateur geloof ik niet zomaar, die wil verkopen.

Ik heb al een PV installatie, en die heb ik ook pas gekocht als ik op internetfora kon nalezen dat de beloofde opbrengsten ook werkelijk gehaald werden.

• mfmonkey
Waar jij om zit te springen is harde data en dat is niet in veelvoud voorradig. Logging bij pv isstandaard ni maar van warm water zijn er maar een klein aantal die wat bijhouden en zelfs dat is moeilijk om te zetten in bespaarde euro's. Bij pv is ook dit anders immers opgewekte kWh's staat gelijk aan een aantal euro's. Meer kWh is ook echt in gelijk percentage meer euro.

Ik zal een kleine poging wagen.
Gemiddeld gasverbruik in maart en april is net onder den 200 en net boven de 100 kuub, samen dus zeg 300. ik heb wel 4 dagen in april de ketel voor warm water aan gehad, kachel iets van 6 of 7 dagen. Mijn verbruikwas die 2 maanden samen 98 kuub.
Besparing dus kort door de bocht 200 kuub a 60 cent is 120 euro. In 2 maanden.
Het grafiekje waaruit ik het maandelijkse verbruik haal link ik hieronder. Ik denk dat het jaarlijkse verbuik in de grafiek op 1600 komt, ik zit met zb op 1200 dus dat is naar de werkelijkheid geschat denk ik.
Bron gemiddelde

Ik kom dus in 2 maanden al aan 120 euro. Als je echt wilt kan ik de verbruiksupdate mailen als bewijs, je lijkt immers te vragen om harde data en dat vraagt bewijsvoering. Die zet ik hier echter niet neer.

Edit: nuttig om toe te voegen, de grafiek laat de waardes zien bij een 2 onder 1 kap, ik heb een vrijstaand huis met aan de wind kant ongeveer 50 meter ver geen bebouwing maar enkel asfalt. En pas rond 20 maart is de spouw geisoleert dus het grootste deel van maar had ik een middelmatig geisoleerd huis, wel dak isolatie en dubbel glas. Dus geen supermodern huis met wtw, tripple glas en super isolatie om het verbruik te verklaren. En dan heb ik de collector geen eens op zuid...

mfmonkey wijzigde deze reactie 14-12-2017 20:38 (16%)

• !null
@Tommie12 Gezien je 1300 euro per jaar aan kosten aan geeft voor verwarming en tapwater (als ik het goed begrijp) kun je waarschijnlijk eerst een andere uitgave doen. Zoals bijvoorbeeld isolatie, of als de isolatie al redelijk is maar het glaswerk niet, dan voor triple glas gaan. Het ligt allemaal helemaal aan je situatie.
PV panelen zijn veel voorspelbaarder, maar die werken eerlijk gezegd ook een beetje los van je huis. Die leveren een bepaalde energie op, of je die op dat moment nou gebruikt of niet.

Douche WTW

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22:11
@mfmonkey

Mijn zonneboiler installatie heeft logging, 48 hp op pal zuid en een 400 liter vat. Mijn jaaropbrengst is ~2500 kwh oftewel zo 'n 312 m3 op jaarbasis. De maanden maart en april van dit jaar hadden samen een opbrengst van 656 kwh ( 82m3 gas) dat is (656/2500 = 0,26 = 26%). samen goed voor ruim 25% van de jaaropbrengst.

Als jij echt 200 m3 gas weet te besparen dan is dat 2,43 x meer dan mijn installatie. Jouw jaaropbrengst zou dan 6mwh zijn of 750m3 gas.

Jouw installatie is flink groter dan de mijne maar ook georienteerd op de minder goede windrichtingen. Weet je zeker dat die besparing klopt? Ik gun het je, maar ik twijfel er aan.

• mfmonkey
quote:
Rhaelak schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:58:
@mfmonkey

Mijn zonneboiler installatie heeft logging, 48 hp op pal zuid en een 400 liter vat. Mijn jaaropbrengst is ~2500 kwh oftewel zo 'n 312 m3 op jaarbasis. De maanden maart en april van dit jaar hadden samen een opbrengst van 656 kwh ( 82m3 gas) dat is (656/2500 = 0,26 = 26%). samen goed voor ruim 25% van de jaaropbrengst.

Als jij echt 200 m3 gas weet te besparen dan is dat 2,43 x meer dan mijn installatie. Jouw jaaropbrengst zou dan 6mwh zijn of 750m3 gas.

Jouw installatie is flink groter dan de mijne maar ook georienteerd op de minder goede windrichtingen. Weet je zeker dat die besparing klopt? Ik gun het je, maar ik twijfel er aan.
Ik leg een kloppend verbruik tegen een website zijn grafiek over nederlands gemiddelde. Maar laten we uitgaan van 1,5 keer jouw opbrengst. 120 kuub dus. Nog altijd 72 euro in 2 maanden. Maar zelfs als de mijne gelijk is aan de jouwe is het 50 euro. En ook in de 2 gelijkwaardige maanden na de zomer weer 50 euro.

Dat gezegd hebbende, ik heb:
90 hp ipv 48 hp
150 ipv 400 liter.

Ongerelateerde vraag, slimme meter uitlezen met een app had ik bij de vorige energieleverancier. Maar ik was niet blij met die app, iemand een goede suggestie voor een app?

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:32
Wat doet jullie collectoren nog deze maand? En hoe warm krijgen jullie de boiler(s)?

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:57
quote:
Helhond schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:16:
Wat doet jullie collectoren nog deze maand? En hoe warm krijgen jullie de boiler(s)?
afgelopen week een keer een verhoging van 18 naar 22 graden gezien. En dat met 10m2 vlakke plaat. Het is niet echt geweldig weer, ook pv score is erg laag (ook tov vorige jaar december)

• Beginner
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15-01 20:51
Sinds begin oktober moet het verwarmingselement regelmatig het water in het voorraadvat bijverwarmen en sinds november dagelijks. Daarvoor, dus maart t/m september was dat helemaal niet nodig. In november heeft electrisch bijverwarmen 70kWh gekost. Op jaarbasis zou dat bij 0,2 cent per kWh dus ongeveer 170 euro zijn. Dat is niet helemaal eerlijk natuurlijk (want de zonneboiler heeft nog wel een heel klein beetje gedaan in die maand, maar met het voorraadvat heb ik dan weer warmteverliezen die je vergeleken met een CV-ketel voor warmwater bereiding niet hebt. We douchen dagelijks met 2 mensen en op zondag ook de kinderen (2).

• Helhond
Afgelopen dagen is bij in het hoge Noorden afwisselend, met af en toe een uurtje zon.
Dan gaan de heat pipes richting de 40 graden.

Gister 3 uurtjes zon, tikte de heat pipes 45 graden aan, buffer 1 (250L) ging van 19 naar net niet 35 graden.

Savonds even douche en je ziet direct dat er toch weer bijna 4 graden wordt onttrokken uit de buffer. Boven in de buffer is die op moment van schrijven nog 31 graden.

Toch had ik op hogere collector temperaturen gehoopt als de zon schijnt, toch nog maar even kijken of de boel goed ontlucht is. :o

Boiler sensor onder:

Helhond wijzigde deze reactie 15-12-2017 08:21 (20%)

• !null
@Helhond Als je nou eens begint met geen warmte af te nemen van die heatpipes worden die wel warmer hoor :+

Douche WTW

• Helhond
Welke dT hanteren jullie voor het regelen op dit moment?

Op dit moment draait mijn systeem nog op de standaard instellingen:
dT inschakel = 6 graden
dT uitschakel = 4 graden
dT hanteren = 10 graden

• !null
Standaard is het ook bij mij, maar dat is gewoon bij dT inschakelen 10 graden, uitschakelen 5 graden.
Met hanteren bedoel je een werk dT tijdens moduleren?

Douche WTW

• Helhond
quote:
!null schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:34:
Standaard is het ook bij mij, maar dat is gewoon bij dT inschakelen 10 graden, uitschakelen 5 graden.
Met hanteren bedoel je een werk dT tijdens moduleren?
Ja precies moduleren.
Als ik die hoger zet wordt de collector ook warmer neem ik aan.

Vraag me dan ook af of het hanteren van een hogere "dT modulatie" meer opbrengt?
Gevolg is dan natuurlijk wel dat je pomp langzamer gaat lopen.

• !null
Ik zou het niet veel hoger zetten. Het gaat erom dat je warmte binnen haalt, en het is niet voor de hand liggend om hoge temperaturen te willen in de winter. Het lijken mij prima instellingen.
Hoeveel heatpipes had je nou en op welke richting?

Douche WTW

• mfmonkey
Nadeel van een hogere temperatuur is eventueel dat je meer leidingverlies hebt als je niet goed het hele traject geisoleerd hebt.
Voordeel is dat je pomp minder verbruikt al denk ik dat dit verschil zelfs amper meetbaar is.

Ik heb geloof ik:
aan 6
Uit 2
Hanteren 7 of 10

• Helhond
Ik heb:
60 Heat pipes van 1500mm (ipv 1800mm)
Oriëntatie: WZW
Helling: 70 graden (Gevel montage)

Leidingen naar collectoren ±11 meter met volledig 19mm EPDM isolatie.

Ik zou denken hogere temperatuur verschil in de warmtewisselaar is meer uitwisseling dan veel volume (=flow) met een kleine dT.

• !null
@Helhond Het lijken mij prima stijgingen van een paar uur zon met dat soort/hoeveelheid heatpipes.
Hogere temperatuur zou volgens sommigen betekenen dat je "efficienter" warmte af kan geven aan je boiler. Maar dat gaat nergens over, want uiteindelijk haal je een bepaalde hoeveelheid warmte op, en als je die niet af geeft aan de boiler, dan gaan dat niet zomaar verloren, dan blijft het in het systeem zitten (wat verliezen daar gelaten).
En hogere temp halen is niet zo makkelijk in deze tijd van het jaar, dus focus daar niet te veel op. Ik zou de instellingen zou laten.

Douche WTW

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
Helhond schreef op donderdag 14 december 2017 @ 22:16:
Weinig, ik zie met mijn collector ( 48 vacuumbuizen op 300 liter ) met de zon er op 3 a 4 graden verhoging in de boiler. Gemiddelde blijft mijn boiler in december/januari op 20 tot 25 graden hangen.
quote:
mfmonkey schreef op donderdag 14 december 2017 @ 20:19:
Waar jij om zit te springen is harde data en dat is niet in veelvoud voorradig. Logging bij pv isstandaard ni maar van warm water zijn er maar een klein aantal die wat bijhouden en zelfs dat is moeilijk om te zetten in bespaarde euro's. Bij pv is ook dit anders immers opgewekte kWh's staat gelijk aan een aantal euro's. Meer kWh is ook echt in gelijk percentage meer euro.
Ik heb mijn zonneboiler sinds 2008 op het dak liggen. Sinds 2012 een controller die elke minuut logt en daar per dag een CSV file van maakt.

Dus mocht iemand harde data willen. Die heb ik :)
quote:
Tommie12 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:37:
Hier blijkt een pak ervaring te zijn.

Heeft er hier al uitgerekend hoeveel gas je per jaar uitspaart met een Zonneboiler.
Ik lees af en toe cijfers die gaan tot ca 120¤ per jaar voor een gezin van 4 personen, maar weet niet of dat realistisch is.
Ik heb een gezin met 3 personen hier.

Mijn zonneboilercijfers van de afgelopen jaren ( 48 vacuumbuizen op 300 liter boiler ), na 10-2012 nieuwe modulerende controller en CV ondersteuning.

Opbrengst van de collector gemiddeld 250m3 per jaar omgerekend = 150 euro per jaar besparing.

mkleinman wijzigde deze reactie 15-12-2017 16:35 (72%)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Tommie12
Je CV ondersteuning alleen levert dus een besparing van ca 70m3 op. Dat is ca 40¤... per jaar.

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

quote:
Tommie12 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 17:04:
Je CV ondersteuning alleen levert dus een besparing van ca 70m3 op. Dat is ca 40¤... per jaar.
Vermoed van wel inderdaad. Ander deel van de meeropbrengst is de nieuwe controller die ik in 2012 heb opgehangen. Die stuurt de collectorpomp gemoduleerd aan. Daardoor kan ik veel meer warmte van mijn collector "oogsten" dan met een simpele aan/uit controller.

Zeker op minder zonnige dagen zie ik dat verschil. Dan zie je dat de zon even schijnt, de zonneboiler begint met draaien op 100% snelheid. Dan verdwijnt de zon en gaat de controller terug naar 30% of 40% modulatie. Dan komt er in elk geval nog iets aan warmte van het dak af.

En om terug te komen op de CV ondersteuning. Dit werkt alleen goed bij mij in maart/april/mei en september/oktober. En door extra isolatie in huis heb ik juist minder energie nodig in die maanden. Dus vandaag de slechts bescheiden besparing.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rhaelak
Opwek deze week tot nu toe 2,13 kwh. 48 heatpipes op zuid. De opwek in november en december is dit jaar slechter dan vorig jaar.

CV ondersteuning zit er hier ook op door middel van een 3-wegklep. Er wordt alleen bar weinig ondersteund nu. Ik denk erover na om de klep eruit te halen en de retour altijd er doorheen te laten gaan.

• mfmonkey
Dan verwarm je het water in de boiler op een efficientere manier dan het warmwaterbedrijf van je ketel.
En het is laat dus of ik goed zit... Je retour gaat in dat geval ook nog eens omlaag wat ook goed voor de efficientie is.

• Rhaelak
Dat zijn ook precies mijn gedachten @mfmonkey

• mfmonkey
Ik doe het ook, ik heb de boiler welliswaar als radiator aangesloten maar de kraan staat altijd een beetje open waardoor de bovenkant van de grote boiler iets verwarmt word. Bij weinig water gebruik en een sterke opwarming is het water wel eens 32 graden geworden. Meer zal er niet in zitten, het cv water staat meeatal op 37 graden, ik heb zelfs met 35 graden door de normale radiatoren de boel op temperatuur

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@mfmonkey
Maar krijg je dan geen kweekvijver? Of warm je het regelmatig op > 55 C?

Hygienespiraal anyone?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 16-12-2017 09:59 (11%)

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• BenEco
  • Registratie: januari 2014
  • Niet online
@AUijtdehaag
Zonneboiler vandaag lekker op dreef met 55 graden buffer in, zal de kweekvijver niet lekker vinden.
Wat over blijft gaat in de 2e buffer met 60 graden na verwarming er wel aan. oh nee, hier zit ook een zonnespiraal in dus (bijna) niet nodig vandaag.

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh Tekna.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BenEco
Vandaag schijnt de zon inderdaad.
En de afgelopen weken? Wat was toen de temperatuur van het 1e vat?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 16-12-2017 13:17 (7%)

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• BenEco
  • Niet online
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 13:16:
@BenEco
Vandaag schijnt de zon inderdaad.
En de afgelopen weken? Wat was toen de temperatuur van het 1e vat?
Zit ook een WP op, hoog genoeg want het was koud buiten. Elke dag stroming en het water in het vat verbruikt dus kans op legionella is....

L/L WP Samsung 3.5 & 2.5kW, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/1820/2660Wp Zuid, Nissan Leaf 30kWh Tekna.

• mfmonkey
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 09:54:
@mfmonkey
Maar krijg je dan geen kweekvijver? Of warm je het regelmatig op > 55 C?
[afbeelding]

Hygienespiraal anyone?
Ik woon met mijn gezin en er word zowieso door 1 persoon dagelijks gedouched, 2 personen dagelijks door de weeks. Met deze mate van doorstroming verwacht ik nul problemen van deze aard.

• Helhond
Vandaag was een goede dag, collector heeft 46 graden aangetikt.

Buffer (250L) is weer met 10 graden gestegen naar 35 graden. Helaas zijn de dagen kort, van 12:30 tot 15:30 draaide het systeem totdat er weer bewolking kwam en de zon ook weer onder ging.

Wordt weer goedkoper douchen vanavond.

Helhond wijzigde deze reactie 17-12-2017 17:49 (7%)

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-01 15:58
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:37:
Opwek deze week tot nu toe 2,13 kwh. 48 heatpipes op zuid. De opwek in november en december is dit jaar slechter dan vorig jaar.

CV ondersteuning zit er hier ook op door middel van een 3-wegklep. Er wordt alleen bar weinig ondersteund nu. Ik denk erover na om de klep eruit te halen en de retour altijd er doorheen te laten gaan.
Ik heb de klep altijd zo staan dat de retour door de buffer loopt.
Nog niet aangesloten maar volgens mij maakt het niet uit.
Ik stook de buffer (en WW-boiler) ook met een houtkachel. Toen die laatst 2 weken buiten bedrijf was heb ik met kranen de retour om de buffer geleid. Ik kan alles uitzetten/afsluiten dmv kogel kranen, erg handig als je "Onderhoud" wil doen :)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Rhaelak
@WoudseHoeve

Het wordt binnenkort omgebouwd zodat de retour er altijd doorheen gaat. Installateur moet toch langs komen, mijn OEG pomp is kapot. Staat volledig vast.

Ik kwam erachter toen ik ineens een collector temperatuur zag van 100 graden afgelopen weekend :D

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-01 22:08
en weer een stapje dichter bij gas loos vandaag
maar eens de verdeler en expansievat opgehangen en gekeken of ik het 400l boliervat meer in de hoek van de ruimte kan plaatsen.

electronica is nog een aandachtspunt, maar ik wil eerst zeker weten waar alles komt te staan. Ergens moet ook nog een PV omvormer komen te hangen

nu nog tijd maken om de platen op het dak te leggen, of beter gezegd : de slangen door het dak te halen :|

• !null
Ik heb trouwens zo'n IP44 stekkerdoos gekocht die je aan de muur of tegen je dak aan kunt schroeven. Dat is net wat veiliger en netter.

Douche WTW

• Crazy-
quote:
!null schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:55:
Ik heb trouwens zo'n IP44 stekkerdoos gekocht die je aan de muur of tegen je dak aan kunt schroeven. Dat is net wat veiliger en netter.
Hele electra moet ik nog ombouwen ;-) en daar ga ik inderdaad ip44 toepassen; wel zo verstandig met al dat water...

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:02
Vandaag mijn zonneboilerset binnen gekregen, het is een beste pallet vol.
Direct uitgepakt, morgen beginnen met plaatsen.
Moet nog even wat gaten maken om de leidingen van de garage naar de bijkeuken te krijgen.
Heb er zin in, erg leuk projectje, ik hou jullie op de hoogte.

• Crazy-
wie o wie kan mij wat op weg helpen.

Doel: CV verwarming (vloerverwarming) & SWW
Artikelen: 3x vlakkeplaat, 400 liter met 1 extra spiraal, solarstation, vulstation, regelapparaat

Schema in gedachte:

- CV water via het vat
- Tapwater (SWW) via bovensten spiraal
- Zonne-boiler via onderste spiraal
- optioneel electrisch element

ik zit even met de aansluitingen van mijn zonneboiler; het betreft de HSP-1 400Liter van OEG

solar
https://tweakers.net/ext/f/k3lWQ4iUfP7YjQ9bBjMN2Z62/thumb.pnghttps://tweakers.net/ext/f/Qhf9rOMOMbOuvxJ6ZjAmJIWo/thumb.png

helaas kom ik hier niet helemaal weg qua aansluitingen wat ik nu verder nodig heb.

Op dit moment heb ik het solar-station opgehangen met daarop een expansievat.

maar hoe nu verder?

overal zie ik RP 1, R 1, RP 1 1/4 als inch maten staan, waar ik niet helemaal weg mee kom -> mijn waterleiding is een standaard 16mm leiding, en de CV retour is een 22mm leiding (even uit het hoofd).

wat heb ik verder nog nodig qua mengkranen, ontluchter (bovenop het vat?), overstort of ontluchter op het dak bij de platen, anode/kathodes, afsluitfitting, kogelkranen etc... ?

ik heb indertijd bij OEG specifiek aangegeven ik wil alle onderdelen die ik nodig heb... maar dit zit er dus allemaal niet bij. ook op basis van wat onderzoek kom ik er nog niet helemaal uit wat er allemaal nog nodig is. Hierdoor blijft het project maar een beetje hangen en dat is uiteraard zonde!

solar
https://tweakers.net/ext/f/ZkSzaQqVTuB8S1gpTKJcv9Ml/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/ceFrufRytYC8KqxFb1f6ZLHc/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/57fk9ePpbUIzcbBWlMKTZdyW/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/1020DioCuMKMAxzDRJL0Fr77/thumb.jpg

TL;DR: wat heb ik nodig om de boel netjes aan te sluiten? en waar vind ik de nodige koppelingen/verloopjes op deze inch maten? ik kan ze niet 1,2,3 vinden... ook omdat ik niet helemaal weet wat ik nodig heb.

wat ik reeds bedacht heb :

Lijst
Rp 1 1/4" naar 16mm knel verloop (Koudwater)
R 1" naar 22mm knel verloop (CV Retour)

Crazy- wijzigde deze reactie 29-12-2017 15:02 (21%)
Reden: extra fotos

• Harmvdw
quote:
Crazy- schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:45:
wie o wie kan mij wat op weg helpen.

maar hoe nu verder?

overal zie ik RP 1, R 1, RP 1 1/4 als inch maten staan, waar ik niet helemaal weg mee kom -> mijn waterleiding is een standaard 16mm leiding, en de CV retour is een 22mm leiding (even uit het hoofd).

wat heb ik verder nog nodig qua mengkranen, ontluchter (bovenop het vat?), overstort of ontluchter op het dak bij de platen, anode/kathodes, afsluitfitting, kogelkranen etc... ?

ik heb indertijd bij OEG specifiek aangegeven ik wil alle onderdelen die ik nodig heb... maar dit zit er dus allemaal niet bij. ook op basis van wat onderzoek kom ik er nog niet helemaal uit wat er allemaal nog nodig is. Hierdoor blijft het project maar een beetje hangen en dat is uiteraard zonde!
Het zijn duims pijp maten, iets met oude gasbuizen enzo lang verhaal. Maar die zijn standaard te verkrijgen in alle soorten en maten.
Zoiets

• Helhond
Vandaag het systeem uitgebreid met een (solar) kogelkraan en (solar) automatische ontluchter boven op de aanvoerzijde van de collectoren. Ik merkte dat ik het systeem niet voldoende ontlucht kreeg, en ook de druk langzaam afnam van het circuit.

Systeem opnieuw gevuld en op druk gezet, lucht was er nu een stuk sneller uit. Even aanzien met wat zon en dan bijvullen en de kogelkraan sluiten.

• mfmonkey
quote:
Crazy- schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:45:
Ik zou zeggen meld bij oeg dat je niet voldoende spulletjes hebt en vermeld wat er wel bij zit. Ik heb toenertijds (niet oeg) ook moeten melden dat de 3wegklep voor omschakeling van prio1 naar prio2 er niet bij zat.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Crazy-
Maak eerst eens een tekeningetje, hoe je het van plan was om aan te sluiten.
Dat scheelt al veel (teveel fitwerk) inkopen.

Niet specifiek voor wat jij voor ogen hebt, maar ik heb alles van viega Profipress voor koper (en prestabo kan je voor cv leidingen gebruiken)
http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-h807-Profipress.html
http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-h841-Prestabo.html
Helaas heb je daar wel een Rems perstang voor nodig.

Allerlei verlopen vind je hier.
http://www.pumpendiscount...1032-Rotgussfittinge.html
(maar heb je ook in viega profipress/prestabo met moer en vlakke pakking)

Bovenstaande levert warmteservice.nl ook.
Maar verkijk je niet op de prijs van aansluitmateriaal...dus prijsvergelijken.....

Edit: en de "standaard"" maat van koperen waterleiding is 15 mm, geen 16 !
Knel is leuk, maar ook veel haakse 90 graden bochten...ipv vloeiend verlopende bochten van Viega.

En ik heb ook vaak tegen mijn onaangesloten buffervat aangekeken....schaam je niet.. 8)
Wel blij dat alles werkt nu...
OEG kan niet zien van afstand wat je nodig hebt...dus dat is bij voorbaat al kansloos.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 08:41 (29%)

• Harmvdw
Even een korte vraag.
Kan ik een geïsoleerde leiding gebruiken tussen mijn boilervat en cv ketel? Afstand is 6 a 7 meter.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Harmvdw
Hier is alles vanaf douchewtw al geisioleerd, dus waarom niet?
(iets met Armaflex HT fetish)
Weet de ketel ook dat het boilervat warm is (met een sensor)?
Anders slaat die nog onnodig aan.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 13:21 (9%)

• Harmvdw
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:20:
@Harmvdw
Een installateur zei dat het niet kon/mocht dus mijn geïsoleerde leiding weggeven aan mijn zwager 😑

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Harmvdw
Een leiding is allemaal direkt doorstroom, dus geen legionella gevaar. (als die installateur daar op doelt)
En een 15 mm leiding is zo weer afgekoeld. Die blijft geen uren warm.
Wel zo prettig dat die ketel niet staat te pendelen als je, je tanden poetst. (of even water pakt)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 30-12-2017 13:34 (27%)

• Harmvdw
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:20:
@Harmvdw
Ja ik heb een instelbare sensor van ali, aangezien de sensor van intergas een vaste waarde heeft. en verder niet heel spannend is, leek me een instelbare wel handig.
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:33:
@Harmvdw
Een leiding is allemaal direkt doorstroom, dus geen legionella gevaar. (als die installateur daar op doelt)
En een 15 mm leiding is zo weer afgekoeld. Die blijft geen uren warm.
Wel zo prettig dat die ketel niet staat te pendelen als je, je tanden poetst. (of even water pakt)
Nou dan gaan we dat mooi gewoon doen, dat lijkt me een goed idee.

Zijn er meer mensen die een thermostatisch mengventiel op hun CV retourleiding hebben om zo te zorgen dat hij niet te heet de cv-ketel in gaat? Ik weet dat niet hoeft, maar geeft me toch een beter gevoel denk ik.
En hoe voorkom ik dat als mijn boiler onder de 30 graden is hij niet bijgewarmd wordt door mijn cv retour die door de boiler gaat?

Het gaat hier nog niet voorspoedig, ik mis de vulpomp en er is leiding DN20 geleverd ipv DN16, dus nu past dat ook allemaal niet.

Groet Harm

• Helhond
quote:
Harmvdw schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:34:
[...]
En hoe voorkom ik dat als mijn boiler onder de 30 graden is hij niet bijgewarmd wordt door mijn cv retour die door de boiler gaat?
Ik heb zelf een bypass met een handmatige kogelkraan, sommige mensen hebben een automatische 3 weg klep die het met de controller laat regelen.
Nu er te weinig zonuren zijn heb ik geen zin om de boilers met retourwater van de cv ketel op te warmen.

• Rhaelak
@Harmvdw Thermostatische mengkraan heb ik er zo niet op zitten. Die gaat er wel komen. Met name in het voorjaar is het prettig om de temperatuur te kunnen instellen zodat er niet te warm water naar je afgiftesysteem stroomt.

En indien je een controller hebt met 3 weg kraan dan kan je instellen vanaf welke retourtemperatuur hij door het vat mag (mits het vat warmer is dan).

Rhaelak wijzigde deze reactie 30-12-2017 22:33 (25%)

• Crazy-
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 08:16:
@Crazy-
Maak eerst eens een tekeningetje, hoe je het van plan was om aan te sluiten.
Dat scheelt al veel (teveel fitwerk) inkopen.

Niet specifiek voor wat jij voor ogen hebt, maar ik heb alles van viega Profipress voor koper (en prestabo kan je voor cv leidingen gebruiken)
http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-h807-Profipress.html
http://www.pumpendiscounter.de/ReigaGbR-h841-Prestabo.html
Helaas heb je daar wel een Rems perstang voor nodig.

Allerlei verlopen vind je hier.
http://www.pumpendiscount...1032-Rotgussfittinge.html
(maar heb je ook in viega profipress/prestabo met moer en vlakke pakking)

Bovenstaande levert warmteservice.nl ook.
Maar verkijk je niet op de prijs van aansluitmateriaal...dus prijsvergelijken.....

Edit: en de "standaard"" maat van koperen waterleiding is 15 mm, geen 16 !
Knel is leuk, maar ook veel haakse 90 graden bochten...ipv vloeiend verlopende bochten van Viega.

En ik heb ook vaak tegen mijn onaangesloten buffervat aangekeken....schaam je niet.. 8)
Wel blij dat alles werkt nu...
OEG kan niet zien van afstand wat je nodig hebt...dus dat is bij voorbaat al kansloos.
Lekker antwoord, top.

Toevallig gisteren met een maat zitten kletsen hierover en... hij bood me aan om de boel op te pakken met flexible leidingwerk, persklemmen en het nodige messing materiaal etc. Dit heeft ie op het werk op voorraad allemaal, gebaseerd op oliedruk normaliter maar evenzo geschikt voor water.

Ofwel nu een lijst maken met in ieder geval de nodige aansluitingen, +- de lengtes opmeten nodig aan leidingwerk en daarna leiding op maat snijden waarna we de koppeling kunnen persen! _/-\o_

ik ga maar eens tekenen..

eerst schets opzet >:)
solar
https://tweakers.net/ext/f/dI4aSHGtU9O5xBQExnXTwvL7/thumb.png

Dit is een mooier schema 🤣
Maar dan wil ik CV en SWW dus omdraaien

Crazy- wijzigde deze reactie 31-12-2017 14:58 (11%)

• Harmvdw
quote:
Crazy- schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:06:
[...]

Lekker antwoord, top.

Toevallig gisteren met een maat zitten kletsen hierover en... hij bood me aan om de boel op te pakken met flexible leidingwerk, persklemmen en het nodige messing materiaal etc. Dit heeft ie op het werk op voorraad allemaal, gebaseerd op oliedruk normaliter maar evenzo geschikt voor water.

Ofwel nu een lijst maken met in ieder geval de nodige aansluitingen, +- de lengtes opmeten nodig aan leidingwerk en daarna leiding op maat snijden waarna we de koppeling kunnen persen! _/-\o_

ik ga maar eens tekenen..

eerst schets opzet >:)
solar
[afbeelding]

Dit is een mooier schema 🤣
Maar dan wil ik CV en SWW dus omdraaien
[afbeelding]
Bij mijn cv ketel moet het mengventiel (60 graden) pas na de cv ketel. Staat ook in de cv ketel handleiding.
En een sensor op de leiding zodat de ketel weet dat hij niet aan hoeft te slaan.
En ik heb ook geen expansie vat in mijn drinkwaterleiding, en zoals hij in je tweede tekening staat begrijp ik zijn functie ook niet helemaal.

Mijn opzet is momenteel dit ik moet nog wel wat dingen aanpassen en er in tekenen.

• Crazy-
quote:
Harmvdw schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:10:
[...]

Bij mijn cv ketel moet het mengventiel (60 graden) pas na de cv ketel. Staat ook in de cv ketel handleiding.
En een sensor op de leiding zodat de ketel weet dat hij niet aan hoeft te slaan.
En ik heb ook geen expansie vat in mijn drinkwaterleiding, en zoals hij in je tweede tekening staat begrijp ik zijn functie ook niet helemaal.

Mijn opzet is momenteel dit ik moet nog wel wat dingen aanpassen en er in tekenen.
Na de CV? Lijkt me niet logisch. Hij is geschikt voor hoge temp invoer. Indien 45 binnen zal ie nooit bij stoken dunkt me. Anders weer met voelers etc werken

• Harmvdw
quote:
Crazy- schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:47:
[...]

Na de CV? Lijkt me niet logisch. Hij is geschikt voor hoge temp invoer. Indien 45 binnen zal ie nooit bij stoken dunkt me. Anders weer met voelers etc werken
Hierhttps://www.warmteservice...4ODM3OTE5MTQ2MDE0LnBkZnwt pagina 17 onderaan. Maar of dat bij jou situatie en ketel ook zo werkt weet ik niet.

• Crazy-
quote:
Harmvdw schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:08:
[...]

Hierhttps://www.warmteservice...4ODM3OTE5MTQ2MDE0LnBkZnwt pagina 17 onderaan. Maar of dat bij jou situatie en ketel ook zo werkt weet ik niet.
hier hangt (bijna) dezelfde ketel.
eerlijk gezegd, verkies ik dan de volgende situatie:

Hiermee gaat het <50 graden sowieso niet door de ketel heen; (is goed voor SWW)
het zal mooi zijn als deze regelbaar zou zijn naar bijvoorbeeld 40 i.v.m. de vloerverwarming.

• Harmvdw
quote:
Crazy- schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:47:
[...]

hier hangt (bijna) dezelfde ketel.
eerlijk gezegd, verkies ik dan de volgende situatie:

[afbeelding]

Hiermee gaat het <50 graden sowieso niet door de ketel heen; (is goed voor SWW)
het zal mooi zijn als deze regelbaar zou zijn naar bijvoorbeeld 40 i.v.m. de vloerverwarming.
Ja dit kan ook denk ik, maar waarom zou je je ketel over willen slaan? Als het op temperatuur is slaat je ketel niet aan, mits je dat instel in je ketel en er een sensor aan hangt. Ik heb deze besteld want de standaard sensor van intergas heeft een vaste waarde en deze is instelbaar.

• Crazy-
quote:
Harmvdw schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:25:
[...]

Ja dit kan ook denk ik, maar waarom zou je je ketel over willen slaan? Als het op temperatuur is slaat je ketel niet aan, mits je dat instel in je ketel en er een sensor aan hangt. Ik heb deze besteld want de standaard sensor van intergas heeft een vaste waarde en deze is instelbaar.
Dat is beter inderdaad. Tevens bedacht ik met net dat ik de CV niet kan bypassen ivm de pomp. Anders dien ik een extra pomp te plaatsen en te schakelen etc met vrijloop.

• Harmvdw
quote:
Rhaelak schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:32:
@Harmvdw Thermostatische mengkraan heb ik er zo niet op zitten. Die gaat er wel komen. Met name in het voorjaar is het prettig om de temperatuur te kunnen instellen zodat er niet te warm water naar je afgiftesysteem stroomt.

En indien je een controller hebt met 3 weg kraan dan kan je instellen vanaf welke retourtemperatuur hij door het vat mag (mits het vat warmer is dan).
Goedenavond Rhaelak,

Mag ik vragen hoe je dit geheel gaat aansluiten? Want ik kom er niet helemaal uit. Mijn controller heeft een optie om een 3 weg klep te bedienen maar hoe/waar zet je het thermostatisch mengventiel dan tussen? Ik kom er niet helemaal uit.

• Rhaelak
@Harmvdw

Het mengventiel gaat bij mij vlak voor de inlaat CV vanaf ZB komen om zo in het voorjaar als ik nog maar een hele kleine warmtevraag hebt (35 graden water ofzo) er geen water van 55 graden of meer naar het afgiftesysteem wordt getransporteerd. Ik stel dan het mengventiel met de hand in.

Over 3 wegklep; met de kennis van nu zou ik het 2 jaar geleden er niet bij hebben laten installeren maar de retour van de CV gewoon altijd door de boiler laten gaan. Hooguit met een handmatige kogelkraan er tussen om de boiler te kunnen bypassen.

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 01:58
Vraagje: wordt de buitenkant van een heatpipe erg warm in de zomer? Kun je die aanraken of is dat te warm?

• Harmvdw
quote:
Rhaelak schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 09:07:
@Harmvdw

Over 3 wegklep; met de kennis van nu zou ik het 2 jaar geleden er niet bij hebben laten installeren maar de retour van de CV gewoon altijd door de boiler laten gaan. Hooguit met een handmatige kogelkraan er tussen om de boiler te kunnen bypassen.
Mag ik vragen waarom je de 3wegklep nu niet meer zou installeren?

IK heb nu twee opzetten maar vraag me af of ze allebei zouden kunnen. Ik wil natuurlijk de opzet met de minste onderdelen mits het werkt. Heeft iemand een idee of ik ze allebei zo aan mag/kan sluiten. Ik twijfel aan de 2wegklep opstelling. Ik denk dat die niet werkt, iemand ervaring met deze situatie?

Opzet

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Harm

• Rhaelak
@Harmvdw

Om diverse redenen eigenlijk. Ten eerste de eenvoud; eenvoudiger te installeren, minder componenten nodig, minder bekabeling nodig. Een onderdeel minder wat kapot kan gaan. Vaak kan je dan ook nog met een veel eenvoudigere regelaar uit de voeten die ook goedkoper zijn.

Ten tweede voor het rondpompen van warmte en hergebruik daarvan. Dat klinkt misschien gek maar als de retour van de CV altijd door je buffervat loopt dan heb je daar toch profijt van. Het "kost" meer energie want je warmt het vat ook op, maar daardoor is je retourtemperatuur richting de ketel weer lager waardoor je beter condenseert en dus meer warmte uit een m3 gas weet te persen. De warmte die je buffert in je vat gebruik je weer als je warm water tapt. Na de dagelijkse douchebeurten warm je het vat weer op met je retour CV en je hebt weer profijt van door de lagere retourtemperatuur naar je ketel.

Bijkomend voordeel in de beter geïsoleerde huizen is dat je CV zijn vermogen beter kwijt kan, de retour loopt immers minder snel op waardoor je minder start/stops krijgt en je ketel beter brandt. (bij mij thuis gaat de ketel bij CV vraag aan voor 2 maximaal 3 minuten en weer uit voor 5 minuten als het huis op temperatuur is).

Door de regelaar gestuurde 3-weg klep er uit te laten heb je meer profijt van CV ondersteuning. Immers iedere Joule aan energie wordt opgenomen door de CV retour op het moment dat die lager is dan de temperatuur in het vat. Met een 3-weg klep moet je temperatuur minimaal een paar graden hoger zijn voordat de klep hem open stuurt, iets wat ongeveer vanaf november tot eind januari nagenoeg niet meer voorkomt.

Voor wat betreft je opzet;

De linker opzet met de 2-wegklep gaat niet werken, althans niet je volledige retour zal door de boiler gaan. Als je een 3-weg klep wilt gebruiken dan is het echt een kwestie van linksom of rechtsom en niet allebei.

Je thermostatisch mengventiel SWW zou ik direct na de buffer plaatsen en niet vlak voor je CV ketel; het leidingwerk vanaf je buffer naar CV wordt zo ten eerste heel heet in de zomer waardoor je het extra goed moet isoleren. Als de afstand heel kort is zou je het kunnen laten voor wat het is, is het een paar meter dan zou ik het direct na de buffer plaatsen.

• Harmvdw
quote:
Rhaelak schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:14:
@Harmvdw

Om diverse redenen eigenlijk. Ten eerste de eenvoud; eenvoudiger te installeren, minder componenten nodig, minder bekabeling nodig. Een onderdeel minder wat kapot kan gaan. Vaak kan je dan ook nog met een veel eenvoudigere regelaar uit de voeten die ook goedkoper zijn.

Ten tweede voor het rondpompen van warmte en hergebruik daarvan. Dat klinkt misschien gek maar als de retour van de CV altijd door je buffervat loopt dan heb je daar toch profijt van. Het "kost" meer energie want je warmt het vat ook op, maar daardoor is je retourtemperatuur richting de ketel weer lager waardoor je beter condenseert en dus meer warmte uit een m3 gas weet te persen. De warmte die je buffert in je vat gebruik je weer als je warm water tapt. Na de dagelijkse douchebeurten warm je het vat weer op met je retour CV en je hebt weer profijt van door de lagere retourtemperatuur naar je ketel.

Bijkomend voordeel in de beter geïsoleerde huizen is dat je CV zijn vermogen beter kwijt kan, de retour loopt immers minder snel op waardoor je minder start/stops krijgt en je ketel beter brandt. (bij mij thuis gaat de ketel bij CV vraag aan voor 2 maximaal 3 minuten en weer uit voor 5 minuten als het huis op temperatuur is).

Door de regelaar gestuurde 3-weg klep er uit te laten heb je meer profijt van CV ondersteuning. Immers iedere Joule aan energie wordt opgenomen door de CV retour op het moment dat die lager is dan de temperatuur in het vat. Met een 3-weg klep moet je temperatuur minimaal een paar graden hoger zijn voordat de klep hem open stuurt, iets wat ongeveer vanaf november tot eind januari nagenoeg niet meer voorkomt.

Voor wat betreft je opzet;

De linker opzet met de 2-wegklep gaat niet werken, althans niet je volledige retour zal door de boiler gaan. Als je een 3-weg klep wilt gebruiken dan is het echt een kwestie van linksom of rechtsom en niet allebei.

Je thermostatisch mengventiel SWW zou ik direct na de buffer plaatsen en niet vlak voor je CV ketel; het leidingwerk vanaf je buffer naar CV wordt zo ten eerste heel heet in de zomer waardoor je het extra goed moet isoleren. Als de afstand heel kort is zou je het kunnen laten voor wat het is, is het een paar meter dan zou ik het direct na de buffer plaatsen.
Bedankt voor je reactie,

Aha helemaal duidelijk, nou dan laat ik de 3 weg klep weg, mijn controller kan het wel aan maar inderdaad dit klinkt op zich beter. Ik ga er wel wat kogelkranen tussen zetten.

Ik heb mijn thermostatisch mengventiel voor de SWW na mijn ketel staan, zo staat het namelijk in de handleiding van de cv-ketel. Ik denk dat ik dat maar aan hou. Alhoewel het makkelijker is om het bij het buffervat te plaatsen ivm montage ruimte. Keuzes, lastig

• Rhaelak
@Harmvdw

Ja dat begrijp ik, zo blijft je uittrede SWW temperatuur stabieler. Ik heb dat opgelost door mijn SWW temperatuur op 45 graden te zetten vanaf maart tot oktober (40 graden zou ook kunnen). Als de watertemperatuur lager is dan warmt de ketel het door tot zo'n 55-60°C.

Na oktober stel ik deze in op 55 graden wat resulteert in een temperatuur die schommel tussen de 52-57 graden uittrede.

Wederom met de kennis van nu had ik er een Duco omschakelventiel tussen gezet.

• WoudseHoeve
Je moet eigenlijk onder de 53 graden blijven voor de condensatie, scheelt 12% rendement.
Ik heb mijn CV ook altijd door de buffer ( ook al zit er een 3W klep tussen die nooit elektrisch is aangesloten)
De max van de cv staat op 45 graden. De buffer warm ik dan op met de CV-Houtkachel .....

Ik heb laatst 2 weken zonder houtkachel gedraaid maar toen heb ik de buffer afgesloten met de 2 kogel kranen en de bypass kraan opengezet. Een vat van 1000L geeft toch wel veel warmte verlies ondanks de 10cm isolatie.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Rhaelak
Retourtemperatuur CV zit bij mij tussen de 30-35 graden, mijn buffer wordt dan ook niet zo heel erg warm waardoor het warmteverlies naar de omgeving toe al minimaal (vat heeft label B, 400 liter) is en alle leidingen zijn goed geïsoleerd.

• Harmvdw
Uit de laatste reacties heb ik de volgende opzet gemaakt, zo gaat het toch allemaal goed en is het het simpelst qua opzet.

Of zijn er nog aanpassingen nodig? Groet Harm

• Crazy-
quote:
Harmvdw schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:35:
Uit de laatste reacties heb ik de volgende opzet gemaakt, zo gaat het toch allemaal goed en is het het simpelst qua opzet.

Of zijn er nog aanpassingen nodig? Groet Harm
ik kijk parallel met je mee :) je situatie is hetzelfde als bij mij namelijk! Leuk leer momentje

// vandaag even een lijstje gemaakt met koppelingen > helaas heeft lang niet elke webshop hetgeen wat ik zoek; dat is best balen.

met name de verlopen van het vat (Rp 1 1/4 of R 1) naar ribbel DN16 is of lastig of duur (Groene energiewinkel..)

verder nog bovenop het vat, daar zit een Rp 1 1/4" aansluiting tbv ontluchting. Daar het vat in het geheel gebruikt zal worden voor CV water > dien ik hier nog iets mee te doen? Is een simpele <100 graden ontluchter voldoende?

wat mij echter vandaag opviel is dat mijn SWW buis onderin het vat zit (...) dus is met name in de wintermaanden een nadeel lijkt mij.
dom! ik heb de SWW aansluiting (RVS buis) in mijn tekening verwisseld met de ZB aanvoer/afvoer (korte warmtewisselaar buis).

als laatste merkte ik dat enkele aansluitingen (die van de CV & zonneboiler) roestvorming hebben (tja, het vat staat ook al bijna 2 jaar binnen ...). dit lijkt mij niet bevordelijk. kwestie van doorspoelen ?

Crazy- wijzigde deze reactie 03-01-2018 17:27 (16%)

• Harmvdw
@Crazy- ik kwam net deze site tegen http://www.solarmateriaal.nl, erg gunstige prijzen voor sommige onderdelen. Maar het loont wel om rond te shoppen.

• Crazy-
quote:
Harmvdw schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:46:
@Crazy- ik kwam net deze site tegen http://www.solarmateriaal.nl, erg gunstige prijzen voor sommige onderdelen. Maar het loont wel om rond te shoppen.
dat zijn inderdaad betere prijzen!

Schroefbus 1" bi x 22 mm per stuk 5,28

helaas geen DN16 > Rp1" verlopen :(

• Harmvdw
@Crazy- Zitten er geen koppelingen bij je solar slang? Bij mij werden ze erbij geleverd

• Crazy-
quote:
Harmvdw schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:04:
@Crazy- Zitten er geen koppelingen bij je solar slang? Bij mij werden ze erbij geleverd
nee helaas. heb voor op het dak wel al de DN16 > 15mm verloop tbv de platen.
de reden dat ik die gelijk besteld heb was dat ik in ieder het dak werk in 1x klaar kon hebben :)

nu maar rustig verder zoeken naar DN16>3/4 & DN16>5/4
waarvan 3/4 voor het solarstation en de 5/4 voor het vat.

zo is mijn gedachte

daar ik geen direct aftap mogelijkheid heb zet ik op de CV aanvoer (onderste) een aftapkraan incl afsluitkraan aan CV zijde; waarmee het mogelijk om het vat te legen.

aanvullend :

ik heb hiermee geen warmtewisselaar meer beschikbaar! Maar alleen de mogelijkheid om vies CV water m.b.v. vrije aansluitingen (mogelijk) in de toekomst iets te doen. Is dit verstandig (Warmtepomp?)

uiteraard heb ik ook nog het electrisch element mogelijkheid

Crazy- wijzigde deze reactie 03-01-2018 18:13 (39%)

• Harmvdw
quote:
Crazy- schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:07:
[...]

nee helaas. heb voor op het dak wel al de DN16 > 15mm verloop tbv de platen.
de reden dat ik die gelijk besteld heb was dat ik in ieder het dak werk in 1x klaar kon hebben :)

nu maar rustig verder zoeken naar DN16>3/4 & DN16>5/4
waarvan 3/4 voor het solarstation en de 5/4 voor het vat.

zo is mijn gedachte
[afbeelding]

daar ik geen direct aftap mogelijkheid heb zet ik op de CV aanvoer (onderste) een aftapkraan incl afsluitkraan aan CV zijde; waarmee het mogelijk om het vat te legen.

aanvullend :

ik heb hiermee geen warmtewisselaar meer beschikbaar! Maar alleen de mogelijkheid om vies CV water m.b.v. vrije aansluitingen (mogelijk) in de toekomst iets te doen. Is dit verstandig (Warmtepomp?)

uiteraard heb ik ook nog het electrisch element mogelijkheid
Volgens mij gaat het niet goed zo, want je cv systeem is een gesloten systeem en nu zit je mengventiel op je SWW en dat kan niet daar zou je CV retour moeten zitten. (denk ik)

• Crazy-
quote:
Harmvdw schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:19:
[...]

Volgens mij gaat het niet goed zo, want je cv systeem is een gesloten systeem en nu zit je mengventiel op je SWW en dat kan niet daar zou je CV retour moeten zitten. (denk ik)
CV is sowieso gesloten systeem? :)

Beide hebben inderdaad mengventiel; warmer water heb ik niet nodig.

• Harmvdw
quote:
Crazy- schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:51:
[...]

CV is sowieso gesloten systeem? :)

Beide hebben inderdaad mengventiel; warmer water heb ik niet nodig.
Ja maar in je tekening zit op je CV mengventiel de koud toevoer van je SWW. Daar moet je CV retour op want anders is het geen gesloten systeem.

• Crazy-
quote:
Harmvdw schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:54:
[...]

Ja maar in je tekening zit op je CV mengventiel de koud toevoer van je SWW. Daar moet je CV retour op want anders is het geen gesloten systeem.
Aaaaaaah ja inderdaad..... dat ga ik even aanpassen

• Helhond
Heb zelf laatst nog een 22mm mengkraan besteld bij Solar-materialen.nl
Het is wel een van de goedkoopste die ik kon vinden.

Echter heb ik het meeste bij mijn solar leverancier besteld, en de meeste koppelingen gewoon hier bij de bouwmarkt (Bauhaus) deze bied het ook voor een goede prijs aan. (i.v.m. een gamma of praxis)

Afhankelijk van de grootte van je installatie moet je helaas toch al gauw op 200 a 300 euro rekenen aan koppelingen.

Het grootte voordeel aan niet ineen keer alles aan te schaffen is dat je bijvoorbeeld bij de boiler aansluitingen soms liever een bocht hebt zitten en bij de ander een een rechte uitloop. (Dit houd dan in dat je of vooraf te veel hebt, en weer terug moet sturen, of dat je uiteindelijk bij moet bestellen) Dit hangt weer van je leidingwerk af, en dan kan je het van te voren nog zo goed uit denken, als je er eenmaal mee bezig bent krijg je toch weer nieuwe inzichten. Misschien is dat ook dat ik als hobbyist het natuurlijk niet voor de dagelijkse kost doe.
quote:
Ook missen de expansievaten nog in beide circuits (Glycol en CV)

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-01 10:09
Ik wil mijn huidige cv ketel vervangen door een warmtepomp. Maar hoe gaat dat met de bestaande zonneboiler? Prima, maar simpel leegloop systeem. Geen spiralen in de boiler beschikbaar. Bij een CV is het eenvoudig, warme water gata de CV in en wordt dara eventueel naverwarmt, klaar.
Maar kan het ook zo eenvoudig bij een warmtepomp? Volgens mij is daar onvoldoende vermogen om zo snel water op temperatuur te krijgen.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-01 15:07
quote:
Crazy- schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:07:
[...]ik heb hiermee geen warmtewisselaar meer beschikbaar! Maar alleen de mogelijkheid om vies CV water m.b.v. vrije aansluitingen (mogelijk) in de toekomst iets te doen. Is dit verstandig (Warmtepomp?)
Warmtepomp kan gewoon op CV water draaien, je hebt al een spiraal in je boiler om sanitair warm water te bekomen.
Opzet kan dan bij vervanging ketel door warmtepomp zo gaan: warmtepomp verwarmt de boiler tot temperatuur die je wil voor SWW; CV circuit heeft aparte pomp (uit je oude gasketel?) gestuurd door thermostaat die een tweede lus op het CV water maakt; en dan heb je gewoon je warm water zonder naverwarming.
Kan dus probleemloos met je opzet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• WoudseHoeve
@Crazy- Veel warmtepompen hebben een 3Wklep ingebouwd of een elektrische aan sluiting voor een 3Wklep. Net als gewone CV ketels. Ze kunnen dus gewoon een boiler vat opwarmen via een CV-water spiraal in die boiler.

@MeTooPV het verwarmen van WW met een WP is meestal met een eer lage COP. Je kan dus gewoon een elektrische naverwarmer toepassen. De WP doet dan niks voor het warmwater.
Tweede optie is een extra WW boiler met een CV-spiraal. De WP moet dan die boiler warm houden, dit kan een standaard indirect gestookte boiler zijn. Kan ook een CV-boiler zijn met een tapspiraal (tegenstroom boiler) Een extra boiler geeft wel extra warmte verliezen....

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 16-01 10:09
Dankje Woudse, inderdaad ook een idee, systemen uit elkaar halen.

• Crazy-
quote:
Helhond schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:44:
Ook missen de expansievaten nog in beide circuits (Glycol en CV)
https://tweakers.net/ext/f/IykqmsP3JL0dAci9wnChZ42h/thumb.png

het eea aangepast! expansievat bij de CV is er uiteraard al, die van de glycol hangt zelfs ook al =) even op de tekening gezet

• Harmvdw
Ziet er goed uit.
Ik denk dat je mengventiel 40 graden wel iets hoger mag anders gaat je cv waarschijnlijk steeds net even kort aan, ik ga er voor het gemak even van uit dat je cv ook rond de 40 graden staat ingesteld voor de cv.
En is het niet handiger om je SWW door het vat te laten lopen en je CV door het spiraal?

• Crazy-
quote:
Harmvdw schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 22:27:
Ziet er goed uit.
Ik denk dat je mengventiel 40 graden wel iets hoger mag anders gaat je cv waarschijnlijk steeds net even kort aan, ik ga er voor het gemak even van uit dat je cv ook rond de 40 graden staat ingesteld voor de cv.
En is het niet handiger om je SWW door het vat te laten lopen en je CV door het spiraal?
Nee, er zit een speciaal RVS spiraal, welke langs de hele wand van het vat op zit) in voor SWW en ivm hygiene (legionella) indertijd bewust hiervoor gekozen.

Ja inderdaad, zal ventiel inderdaad op 45 zetten inderdaad. Kan geen kwaad en voorkomt sluipverbruik

• naftebakje
quote:
Harmvdw schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 22:27:
...En is het niet handiger om je SWW door het vat te laten lopen en je CV door het spiraal?
Heb je al eens de inhoud van een boilervat gezien wat jaren warm leidingwater heeft opgeslagen? Daar wil je geen water uit gebruiken om je te wassen, wees gerust.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Harmvdw
quote:
naftebakje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:58:
[...]
Heb je al eens de inhoud van een boilervat gezien wat jaren warm leidingwater heeft opgeslagen? Daar wil je geen water uit gebruiken om je te wassen, wees gerust.
Ja je bedoeld een vat wat al gebruikt is voor cv water, dat zou ik inderdaad ook niet willen. Als je al ziet wat er uit een oude radiator komt brrrr...

• naftebakje
quote:
Harmvdw schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 08:02:
[...]Ja je bedoeld een vat wat al gebruikt is voor cv water, dat zou ik inderdaad ook niet willen. Als je al ziet wat er uit een oude radiator komt brrrr...
Nee, een vat wat gebruikt is voor sanitair warm water... je wil het niet weten :X

• Rhaelak
quote:
naftebakje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:06:
[...]
Nee, een vat wat gebruikt is voor sanitair warm water... je wil het niet weten :X
Klopt, des te meer een reden om te kiezen voor een hygiene spiraal.

• Harmvdw
oh.....
Nou ik heb nu al een "normaal" vat.
Maar die hebben toch ook een bescherm laag aan de binnenkant?
Want in alle documentatie staat het ook gewoon zo vermeld.
En mijn huidige elektrische boiler werkt toch volgens het zelfde principe? Die is ook niet van rvs.

• WoudseHoeve
verkeerde plek ..... ;w

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 05-01-2018 13:54 (123%)
Reden: fout

• mfmonkey
quote:
Harmvdw schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:13:
oh.....
Nou ik heb nu al een "normaal" vat.
Maar die hebben toch ook een bescherm laag aan de binnenkant?
Want in alle documentatie staat het ook gewoon zo vermeld.
En mijn huidige elektrische boiler werkt toch volgens het zelfde principe? Die is ook niet van rvs.
Zolang hij goedgekeurd is voor drinkwater hoef je je geen zorgen te maken.

• Helhond
Vandaag (en morgen) is de dag waar ik al 61 dagen op wacht sinds de zonneboiler operationeel is.
Een koude maar strak blauwe zonnige "winter"dag met geen wolkje aan de hemel, ben benieuwd wat de opbrengst deze dagen zal zijn.

• BenEco
  • Niet online
quote:
Helhond schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:28:
Vandaag (en morgen) is de dag waar ik al 61 dagen op wacht sinds de zonneboiler operationeel is.
Een koude maar strak blauwe zonnige "winter"dag met geen wolkje aan de hemel, ben benieuwd wat de opbrengst deze dagen zal zijn.
63 graden komt er van de 4 platen op het dak af op dit moment, WP heeft het stokje over gedragen aan de zon. :) Ben wel nieuwsgierig wat andere systemen nu doen.

• Helhond
quote:
BenEco schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:43:
[...]

60 graden komt er van de 4 platen op het dak af op dit moment, WP heeft het stokje over gedragen aan de zon. :) Ben wel nieuwsgierig wat andere systemen nu doen.
Heb helaas niet de luxe van de collectoren op het zuiden. Vanaf een uur of 12 komt langzaam de zon er op draaien, pomp is inmiddels al 2x aangeslagen maar slaat weer af omdat de collectoren het niet bij kunnen houden. Nu op het moment van typen slaat ie aan en houd de collector het wel bij.

Helaas staan ze collectoren door de stand van de zon in de winter niet haaks op vol in de zon. Zodra dat punt wordt bereikt gaat ie alweer bijna onder.

Nu met de automatische ontluchter houd het systeem wel zijn druk vast, heb wel twee keer bijgevuld maar nu alle lucht uit het systeem is gaat het wel beter.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:10
Hier 4,7m² aan platen op 145 graden met een hoek van 17,5 graden. Ze zijn niet boven de 30 graden uitgekomen bij een temperatuur onderin het vat van 22 graden.
Niet heel raar gezien de ligging en veel schaduw ;)

PVoutput: One / Two / Wind <- YouTube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22:53
2,5m2 vlakplaat op 80 liter zit nu op 40 graden (pal zuid)

Daannn1987 wijzigde deze reactie 07-01-2018 14:19 (11%)

ELGA Toshiba

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WoudseHoeve
16m2 heatpipes (45 graden zuid) de 210 liter boiler nu op 88+ graden :), is nu bezig aan de verwarming buffer... ( 60+ graden, maar onderin nog 25....)
Vanavond lekker een "zonnedouche" *O*

Gasverbuik nog slechts 298 m3

WoudseHoeve wijzigde deze reactie 07-01-2018 15:15 (10%)
Reden: gasverbruik

• Helhond
quote:
WoudseHoeve schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:52:
16m2 heatpipes (45 graden zuid) de 210 liter boiler nu op 88+ graden :), is nu bezig aan de verwarming buffer... ( 60+ graden, maar onderin nog 25....)
Vanavond lekker een "zonnedouche" *O*

Gasverbuik nog slechts 298 m3
Hoe heb jij je oppervlak bepaald voor 60 heat pipes staat een apertuur van 5,6m2.
Pagina: 1 ... 75 76 77 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*