Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Holliday
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 12-01 14:50

Holliday

Semiprof

quote:
Holliday schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 19:59:
[...]

@Jack

Dankjewel voor je reactie.
-Serie / Paralel, Zonnecollectoren is nieuwe materie voor mij, dankjwel
-Expansie:Het zijn 2 sets, die geleverd worden met elk een expansievat, lijkt mij het beste om allebij gewoon op te nemen.
-Benamingen pas ik aan!
-CV- Hier zat ik ook mee te dubben. misschien toch een 2 weg open/dicht klep opnemen.
-Bypass, ik vraag me af hoe het gaat met de gelaagdheid in het vat. mijn idee is dat als hij volledig is geladen, ik het een keer kan rondpompen. (nergens op gebaseerd, en kleine moeite om toe te voegen en ooit komt er een WP en dan kan ik er de buffer mee laden) Verder als er geen ruimte vraag meer is en pomp draait nog na zou ik hem open kunnen sturen.
Tekening is aangepast
[afbeelding]
Het zijn dus 2 samengevoegde sets (subsidie). Mijn idee om alle collectoren te koppelen is dat ik in het voor en na seizoen hogere temperaturen kan halen.

Kleppen over de boilers primair wil ik open/dicht opnemen en kleppen secundair 0-10V gestuurd, zodat ik kan regelen op aanvoertemperatuur. (bij een set van 5 collectoren zit de zelfde pomp, dus 6 zal ook wel goed gaan).

Groeten

Freddy
Zo we zijn een aantal maanden en vele zweet druppels verder, maar de installatie draait.

Voor geinterreseerden heb ik even een foto album aangemaakt.
https://photos.app.goo.gl/8chgaUgFPXdyfrFG3

12,52m3 Vlakkeplaat +5°Zuid 35°Dakhoek + 2x300L en 2360WP elektrisch

• Skyaero
  • Registratie: juli 2005
  • Niet online
Mooi man! Zo te zien staat alles op zolder. Is dat een onverwarmde ruimte? Dan nog even netjes de CV/tapwaterleidingen isoleren :)

• rombow
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 26-10-2017
@Holliday, Mooie fotos! super strakke paneel layout op het dak! niet te zuinig ook. Living the green dream. Je kinderen kunnen trots op je zijn! Over 8 weken worden de dagen weer langer.

• Holliday
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 12-01 14:50

Holliday

Semiprof

@Skyaero Klopt alles staat op zolder. Inmiddels zijn er al stukken geisoleerd, meer is altijd beter!

@rombow Dankjewel. Daklayout wou ik ook graag voor de overburen, die moeten er naar kijken.
Tuurlijk is het goed voor het mileu maar zeker de portomonee.
Vorige maand al meer dan 45m3 gas bespaard in vergelijking tot 2016. (Tevens gerealiseerd door muur en vloer isolatie en nieuwe kozijnen en glas) :)

12,52m3 Vlakkeplaat +5°Zuid 35°Dakhoek + 2x300L en 2360WP elektrisch

• Bigg Balls
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Ben aan het kijken of het interessant is om een zonneboiler te laten installeren in ons huis wat nu gebouwd wordt.

Als we mogelijk nog wat budget overhouden wil ik graag een extra energiebesparende maatregel uitvoeren.

Nu overweeg ik of een zonneboiler voor tapwater of een lucht warmtepomp als ondersteuning voor de CV.

We krijgen al zonnepanelen (12 stuks) en daarmee halen we net de EPC van 0,4.

De instalateur (welke te duur is) raad een zonneboiler af qua terugverdienen. I

Herkennen jullie dat laatste of is een zonneboiler na aftrek subsidie juist wel interessant, en zo ja wat is op dit moment de “slimme” koop.

Zie door de bomen het bos niet meer en na lezen van de laatste pagina en de openingspost weet ik het nog niet.

We zijn een gezin van 3 maar wellicht ooit 4 in een vrijstaande woning met ongeveer 700m3.

Alle advies is welkom, heb de huidige instalateur al wel de voorbereidingen naar het plat dak laten maken (leidingen) voor de zonneboiler.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 03:45
@Bigg Balls Eigenlijk zou je in een nieuw huis überhaupt geen cv ketel moeten plaatsen.
Warmtepomp met boilervat voor tapwater. Dat kun je dan combineren met een kleine zonneboiler installatie, dat combineert mooi. Maar ik zou meer prioriteit geven aan de lucht water warmtepomp.

Als er alleen een zonneboiler komt zou ik die met een extra spiraal kiezen, zodat je in de toekomst nog wat kunt doen met een warmtepomp.

Of denk je aan een grotere zonneboiler installatie die ook mee helpt in de verwarming?

!null wijzigde deze reactie 28-10-2017 09:53 (70%)

Douche WTW

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:22
@Bigg Balls
lastige vraag, dus lees het antwoord zeer relatief. ;)

een zonneboiler + collector, is aardig prijzig voor het kleine deel van het kleine aandeel energie die je in totaal gebruikt voor je huis.
jep, dat is zo, dus lastig terug te verdienen. :-(

zonnepanel (PV) zijn een stuk makkelijker terug te verdienen.
maar je bent behoorlijk fuckt als jij 12 panelen nodig hebt om je EPC te halen.
dit betekend dat ze eigenlijk op andere zaken te veel besparen (isolatie) en daar door een slechte EPC hebben.
dit oplossen met wat PV is voor de bouwer goedkoop, maar op de lange termijn niet zo slim.
(hou er rekening mee, nu kun je nog salderen, straks zal dat worden afgeschaft en dan veranderd de situatie erg veel en blijf je zitten met een slecht geïsoleerd huis :-( )

er zijn eigenlijk 3 dingen belangrijk voor je huis:
isoleren, isoleren, en heb ik al gezegd isoleren.
veel beter om daar mee je EPC te halen. ;)
is in ieder geval een stuk toekomst bestendiger en niet afhankelijk van regels of subsidies.

een CV ketel, gas gebruiken :?
waarom, neem meteen een fatsoenlijke lucht/water warmtepomp en verwarm je huis daar mee.

op het moment dat je toch al een luchtwater warmtepomp hebt, dan heb je al een boiler nodig.
tja dan heb je al bijna 50% van de zonneboiler aangelegd.
daarna is het bijna een nobrainer om die andere helft ook te doen.

als jij een huis laat bouwen dat is geschikt voor 4 personen, dan leg je een installatie (zonneboiler/warmtepomp) voor 4 personen aan.
het maakt dan niet uit of je er met 2 mensen woont.
(het is verstandig om een huis voor 4 uit te rusten met spul voor 4 personen.
stel je wil het verkopen, dan is je markt waar in je het kunt weg zetten ook groter, dus vaak een betere prijs. ;) )

edit:
vergeet niet dat er ook nog een douche WTW unit er is.
dat is een nobrainer om zoizo te doen.
zoek dat eens op, is lekker simpel en zo effectief,
zeg nu zelf: perfect warm water door het riool naar buiten spoelen hoe slim is dat. ;)

edit2:
ben wel een beetje bang dat ik nu de brenger van slecht nieuws ben. :-(
zeker als het project bouw is dan zijn de dingen die ik aan breng vaak onmogelijk te realiseren.
(bouw wereld is soms blaaaah, klant is soms konijn.)
dus lees het wel erg relatief en voel je niet aangevallen. ;)

migjes wijzigde deze reactie 28-10-2017 11:11 (14%)

7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mfmonkey
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 20:37
quote:
Bigg Balls schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:39:
De instalateur (welke te duur is) raad een zonneboiler af qua terugverdienen. I

Herkennen jullie dat laatste of is een zonneboiler na aftrek subsidie juist wel interessant, en zo ja wat is op dit moment de “slimme” koop.

Zie door de bomen het bos niet meer en na lezen van de laatste pagina en de openingspost weet ik het nog niet.

We zijn een gezin van 3 maar wellicht ooit 4 in een vrijstaande woning met ongeveer 700m3.

Alle advies is welkom, heb de huidige instalateur al wel de voorbereidingen naar het plat dak laten maken (leidingen) voor de zonneboiler.
Natuurlijk zeggen ze dat terugverdienen lang duurt. Het installeren van de boiler vergt wat meer kennis en ervaring, pv kan elke klont.
Maar bedenk zelf eens, wat "slijt" er allemaal bij pv en hoe goed doet alles het nog over 15 jaar?
En wat is het enige wat slijt bij een zonneboiler? In geval van leegloop enkel de pomp, bij drukvulling moet ook de vloeistof af en toe vervangen worden.
En zoek nu eens op wat vervangen van de pomp kost. In verhouding tot een omvormer?

Ik ga trouwens 100% mee in de douche wtw! Als je boven doucht ven je dom als je het niet doet, 450 euro en 50% efficient (even uit mijn hoofd). Ik zelf zat op 1000 euro en 35% en heb het toch gedaan.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Dank allemaal en helaas is de keuze voor isolatie te laat, dat had ik moeten regelen voor de bouw/contract en ik was in de veronderstelling dat het al goed was als je aan de minimum eisen van het bouwbesluit voldeed.

Ze zijn nu al zo ver met de bouw dat ik het ook niet meer kan wijzigen of aan kan pakken. Heb helaas een aantal dingen pas "te laat" geleerd...

De muren en cementdekvloer zitten er al in, kan ik dan nog de doucheWTW laten plaatsen? Ik weet dat mijn aannemer er niet fan van was en om eerlijk te zijn geloofde ik er zelf ook niet echt in.

We hebben wel overwogen om gasloos te gaan maar de meerprijzen die de installateur rekende waren te hoog waardoor ik het eerst met een CV laat plaatsen en daarna op een geschikt/goedkoper moment eventueel omzet.

• Bigg Balls

Bigg Balls

quote:
migjes schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:00:
@Bigg Balls
l

edit2:
ben wel een beetje bang dat ik nu de brenger van slecht nieuws ben. :-(
Nee hoor, het is zoals het is. Als ik relatief verkeerde keuzes gemaakt heb is dat gewoon zo.

• Bigg Balls

Bigg Balls

quote:
!null schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:45:
@Bigg Balls Eigenlijk zou je in een nieuw huis überhaupt geen cv ketel moeten plaatsen.
Warmtepomp met boilervat voor tapwater. Dat kun je dan combineren met een kleine zonneboiler installatie, dat combineert mooi. Maar ik zou meer prioriteit geven aan de lucht water warmtepomp.

Als er alleen een zonneboiler komt zou ik die met een extra spiraal kiezen, zodat je in de toekomst nog wat kunt doen met een warmtepomp.

Of denk je aan een grotere zonneboiler installatie die ook mee helpt in de verwarming?
Ik dacht dat je wellicht een zonneboiler met subsidie wat slimmer aan kon pakken. Had het vermoeden dat je voor ongeveer 1000 euro na aftrek subsidie een leuk systeem hebt waardoor het iets haalbaarder is qua uitgaven.

• mfmonkey
quote:
Bigg Balls schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:42:

De muren en cementdekvloer zitten er al in, kan ik dan nog de doucheWTW laten plaatsen? Ik weet dat mijn aannemer er niet fan van was en om eerlijk te zijn geloofde ik er zelf ook niet echt in.
Veel installateurs kennen de wtw niet en wat men niet kent is ingewikkeld en kost dus tijd. De wtw is gewoon een klonk koper, zoals ik zei dat moet je altijd doen.
Zolang er nog niets afgewerkt is kan hij geplaatst worden. Hoe makkelijk hangt af van hoe je leidingen nu lopen en nog een hoop andere zaken. Laat een installateur er eens naar kijken. En dan niet 1 die "die moderne rommel" niet snapt maar iemand die voooruit durft te gaan.

• !null
@Bigg Balls Ja ik snap dat je in al gestarte nieuwbouw niet zomaar even een warmtepomp er doorheen fietst. Dat is bij ons ook niet gebeurt. Wel heb ik enorm profijt van het feit dat ik destijds vloerverwarming en Jaga Strada's (lage temperatuur verwarming) heb gekozen. Dat betekent dat ik soepeltjes over kan naar een warmtepomp.

Ik heb ook een zonneboiler, en daarvan zal de tweede spiraal gebruikt worden door de warmtepomp als die komt. Scheelt weer de kosten voor een tapwatervat bij de warmtepomp installatie.

De binnenmuren zitten er ook al in? Of kun je nog de leidingen zien, of via een houten deurtje/afdekplaat ofzo? Als de douche/bad afvoer z'n eigen 40 of 50mm buis naar beneden heeft, dan kun je die pakken en daar heel simpel de douche wtw op aansluiten. De koudwaterleiding naar boven moet daar dan ook in de buurt zitten, en die laat je dan via de douche wtw lopen. Is vrij simpel zelf te doen.
Als je hiervoor nog een binnenmuur open moet maken, is dat fijn als je dat even mee kan nemen voordat je je muren en vloeren afwerkt/legt.

Douche WTW

• Bigg Balls

Bigg Balls

quote:
!null schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:03:
@Bigg Balls Ja ik snap dat je in al gestarte nieuwbouw niet zomaar even een warmtepomp er doorheen fietst. Dat is bij ons ook niet gebeurt. Wel heb ik enorm profijt van het feit dat ik destijds vloerverwarming en Jaga Strada's (lage temperatuur verwarming) heb gekozen. Dat betekent dat ik soepeltjes over kan naar een warmtepomp.

Ik heb ook een zonneboiler, en daarvan zal de tweede spiraal gebruikt worden door de warmtepomp als die komt. Scheelt weer de kosten voor een tapwatervat bij de warmtepomp installatie.

De binnenmuren zitten er ook al in? Of kun je nog de leidingen zien, of via een houten deurtje/afdekplaat ofzo? Als de douche/bad afvoer z'n eigen 40 of 50mm buis naar beneden heeft, dan kun je die pakken en daar heel simpel de douche wtw op aansluiten. De koudwaterleiding naar boven moet daar dan ook in de buurt zitten, en die laat je dan via de douche wtw lopen. Is vrij simpel zelf te doen.
Als je hiervoor nog een binnenmuur open moet maken, is dat fijn als je dat even mee kan nemen voordat je je muren en vloeren afwerkt/legt.
De binnenmuren staan al, is houtskelet prefab maar volgens mij zijn ze nu de leidingen aan het plaatsen.

Maandag zal ik de instalateur nog eens vragen/bellen om het te bespreken. Wellicht is het makkelijk te plaatsen door alleen een gipsplaat wand te verwijderen en terug te schroeven.

Moet je dan zowel één voor de douche als bad plaatsen of is dat meestal een gezamenlijke leiding naar beneden toe?

Overleg maandag ook wat de meerprijs is om een betere intergas CV ketel te krijgen (xtreme 36 ipv de gewone cw5).

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22:11
@Bigg Balls

Het lijkt erop dat je aannemer / installateur behoren tot de conservatie bouwstijl. Daar kan je nu niks meer aan veranderen.

Je woning wordt geisoleerd conform bouwbesluit wat zeker geen verkeerde isolatienormen zijn, het kan natuurlijk altijd beter maar als je de rest slim aanpakt kan je energierekening heel laag worden.

Ten aanzien van je vraag en de opstelling die je krijgt; CV + PV panelen zou ik geneigd zijn om te zeggen kijk naar een warmtepomp als ondersteuning. De ELGA is heel erg bekend hier op dit forum maar ik denk dat ik zelf zou kiezen voor een Ecolution; een ventilatie warmtepomp die de warmte uit je (ik neem aan dat je mechanische afzuiging hebt en niet een WTW installatie) afvoerlucht herbenut en daarmee een klein voorraadvat met water opwarmt en/of je CV ondersteunt. Het vermogen is meen ik 1,5 kW. Dus dat is meestel genoeg om je woonkamer van warmte mee te voorzien.

Een ZB is duurder in aanschaf maar is salderingsproof, de onderdelen die kunnen slijten zijn eenvoudige onderdelen die al jaren te koop zijn in de installatiewereld; denk aan een pompje of een keer naar tig jaar het glycol wat vervangen moet worden. Een ZB installatie met CV ondersteuning zal zeker in een modern geisoleerde woning zijn nut hebben (heb ik ook) en dan met name (vind ik) in het voorjaar. Een sterk genoeg zonnetje om het vat lekker op te warmen maar ś avonds nog net wat te kil in huis. De opgeslagen zonnewarmte zorgt dan voor de verdere verwarming met nagenoeg geen gas verbruik.

Je kan je huidige installateur om prijzen vragen, ik denk dat hij nagenoeg alles afraadt omdat dat zijn klus overhoop haalt of hij vraagt extra veel geld omdat hij toch al bij je bezig is.

Ik zou bij een externe installateur prijzen aanvragen en dan een installateur die bekend is met ZB installaties e.d.

Overigens het schijnt dat begin november of begin januari de subsidie bedragen wederom omhoog gaan voor ZB installaties. Dus het kan zeker aantrekkelijk worden.

p.s.: Waarom wil e zo'n bakbeest van een intergas xtreme ketel? Heb je meerdere badkamers? (neem dan juist een ZB installatie met een flink vat van 2 x 250 / 300 liter en een batterij heatpipes).

• !null
quote:
Bigg Balls schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 08:00:
[...]

Moet je dan zowel één voor de douche als bad plaatsen of is dat meestal een gezamenlijke leiding naar beneden toe?
Meestal 1 leiding maar vraag hoe het zit of check bouwtekeningen
quote:
Overleg maandag ook wat de meerprijs is om een betere intergas CV ketel te krijgen (xtreme 36 ipv de gewone cw5).
Dat is af te raden. Bij mij slaat de cw5 ketel vaak af en weer aan, omdat zijn minimale brandkeacht al teveel is. Cw6 zal nog erger zijn.
Bovendien hebben die vaak hun eigen vat aan boord wat niet handig combineert met een zonneboiler.

Douche WTW

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:32
quote:
Rhaelak schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 08:14

Overigens het schijnt dat begin november of begin januari de subsidie bedragen wederom omhoog gaan voor ZB installaties. Dus het kan zeker aantrekkelijk worden.
Waar haal je deze informatie weg?
Ik heb net mijn aanvraag ingediend.

Misschien dat het dan interessanter is om nog even te wachten met de aanvraag, ik weet echter niet of je je aanvraag nog kan intrekken?

Helhond wijzigde deze reactie 29-10-2017 09:14 (16%)

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
!null schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 08:39:
[...]

Meestal 1 leiding maar vraag hoe het zit of check bouwtekeningen

[...]

Dat is af te raden. Bij mij slaat de cw5 ketel vaak af en weer aan, omdat zijn minimale brandkeacht al teveel is. Cw6 zal nog erger zijn.
Bovendien hebben die vaak hun eigen vat aan boord wat niet handig combineert met een zonneboiler.
Inderdaad! Zeker icm DWTW is een CW5 al overkill, laat staan een CW6.
Heb nu een CW4 hangen icm ~8ltr/min en DWTW en die slaat al regelmatig af....
Minder pendelen, dieper moduleren, een kleinere ketel is in dit geval een
úpgrade!
Maar als het enigsinds kan, heel de gasrotzooi eruit laten (-1k¤ aansluitkosten) en lekker bijna 2k¤ subsidie opstrijken met een L/W WP....

• Rhaelak
quote:
Helhond schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 08:48:
[...]

Waar haal je deze informatie weg?
Ik heb net mijn aanvraag ingediend.

Misschien dat het dan interessanter is om nog even te wachten met de aanvraag, ik weet echter niet of je je aanvraag nog kan intrekken?
Mijn leverancier / installateur had het daar over. Hij diende nieuwe berekeningen in te dienen en degene van RVO zinspeelde op hogere subsidies.

• Helhond
Dat is dan weer jammer, er is geen mogelijkheid om de aanvraag te annuleren.

Ik zou er nog een mail achter aan kunnen sturen.
Maar ik weet geen andere reden om het te annuleren dan om te zeggen dat het schijnt dat de ISDE subsidies verder om hoog gaan. Maar dat zal wel geen legitieme reden voor hun zijn. :P

• Helhond
Update van RVO:

"Het klopt dat vanaf 1 januari 2018 een nieuwe rekenmethode wordt gehanteerd. Deze nieuwe methode leidt ertoe dat je jaarproductie van de zonneboilersystemen iets hoger geschat wordt (aantal kWh per jaar). Echter, om hiervoor te compenseren gaat het bedrag per kWh iets omlaag. In de praktijk komt dit er op neer dat alle systemen gemiddeld even veel subsidie blijven ontvangen. In de praktijk zullen sommige systemen een paar euro omhoog of omlaag gaan. Dit zijn echter geen grote verschillen. Ik kan helaas nu niet precies voorspellen hoe het voor u gaat uitpakken."

Helhond wijzigde deze reactie 30-10-2017 12:14 (16%)

• Helhond
Update bij mezelf:
Afgelopen weekend het drinkwater en het CV circuit aangesloten op de zonneboiler installatie. Helaas toch nog wat kleine incontinentie problemen welke zondag zijn opgelost. Gister het glycol circuit aangesloten en gevuld, helaas kwam ik er achter dat ik de ringen verkeerd om had gemonteerd, dan kan je glycol opdweilen. Dat schuif ik dan wel onder de beginnersfouten.
Uiteindelijk het circuit op druk gezet en 10 heat pipes geplaatst om het systeem vandaag te kunnen testen. Hopelijk is er een significante stijging in de boiler vanmiddag.
Dan eventueel meer heat pipes vanmiddag bij plaatsen en ik zal ook nog even een foto bijvoegen.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Hoe werkt het eigenlijk met de subsidie als je al 50% van je zonneboilerinstallatie nu hebt, en later pas de heatpipes (laat) installeren opdat je een complete installatie krijgt?

Ik laat nu namelijk al een OEG-buffervat met hygienespiraal en extra spiraal aanleggen in combi met een warmtepomp. Deze kan ik uitbreiden met heatpipes zodat het een zonneboiler wordt.
Maar 1) kan ik willekeurige heatpipes kopen of moet het echt van de merk OEG (welke dus zo in de RVO-lijst staat).
2) kan ik uberhaupt nog subsidie krijgen als de zonneboilerinstallatie in 2 delen binnenkomt.

(buffervat wordt gebruikt voor vloerverwarming.
SWW wordt voorgewarmd middels hygienespiraal en naverwarmd met een doorstromer
In winter zal heatpipes deze hopelijk kunnen verwarmen naar 30-40'C.
In zomer komt er een bypass en mag deze naar 100'C. )

kmf wijzigde deze reactie 07-11-2017 12:07 (18%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Fullpower
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 16-01 12:46
Ik zit/zat met eenzelfde vraagstuk.

Voor zover ik weer moet het boilervat met de andere zonneboiler onderdelen op 1 factuur staan. Naast de boiler (verlies) zijn de collector (opbrengst) de pomp (verbruik) en de besturing (verbruik) bepalend voor de hoogte van de subsidie.

Ik ga het zoals het er nu naar uitziet oplossen door alles door één installateur te laten doen.

• iPiX1999
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:41
Hallo!

Een mooie vraag voor de experts in dit topic: waar vind ik een goede prijs/kwaliteit 300 of 400 liter boiler, met mogelijkheid voor verwarmingselement, 1 spiraal (2 mag ook)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:30
Kijk eens bij deze mensen in Polen, hier heb ik in ieder geval probleemloos twee keer een vat besteld.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Was er niet een probleem bij @koevlaas2 met ook zo een vat?

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:30
Yep, maar die is zo te zien onder garantie vervangen:
quote:
koevlaas2 schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:46:
[...]
Ik heb mijn Joule lek na iets meer dan een jaar en er staat een nieuwe boiler in de woonkamer, cadeau gekregen vanuit Polen.

• koevlaas2
  • Laatst online: 23:55
quote:
Stoofie schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:23:
Yep, maar die is zo te zien onder garantie vervangen:

[...]
Klopt.

7040 Wp, Ecodan 7,5 (RIP), WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (2x)

• koevlaas2
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:14:
Was er niet een probleem bij @koevlaas2 met ook zo een vat?
Ik heb keurig een nieuwe gekregen, top service.
Heb in DLD wel anders meegemaakt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
koevlaas2 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:51:
[...]

Ik heb keurig een nieuwe gekregen, top service.
Heb in DLD wel anders meegemaakt.
Het gaat er mij meer om de kwaliteit. Of is het een maandagochtend vat geweest?
Vandaar dat ik je even "aanhaalde" van pas op... want....
;)

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• koevlaas2
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:09:
[...]

Het gaat er mij meer om de kwaliteit. Of is het een maandagochtend vat geweest?
Vandaar dat ik je even "aanhaalde" van pas op... want....
;)
Slechte las denk ik.
Ik zou geen slechte vaten durven verkopen, ben je vervolgens de hele dag bezig om garantievaten te versturen.

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:02
Ik heb hier al eens eerder gereageerd, maar een en ander is veranderd en verder uitgezocht.
Ik wil hier graag nog even over sparren en als er ergens kennis van zaken is is dat hier.

1. Wil ik alleen tapwater met de zonneboiler of ook mijn huis ermee verwarmen in voor en naseizoen?
Tap en verwarming waar mogelijk (zonde om "weg te gooien" )
2. Hoeveel dagen wil ik kunnen bufferen?
Niet noodzakelijk
3. Hoeveel warm water gebruik ik per dag?
Onbekend, zijn met 2 volwassenen en 2 kinderen (4 jaar)
4. Gaat het warm water verbruik in de toekomst toenemen? (opgroeiende kinderen etc.).
Zeker dus ik reken met 4 volwassenen.
5. Kan mijn huis bouwtechnisch het gewicht van het boilervat aan?
Ja komt in de garage
6. Heb ik daar een vergunning voor nodig?
Zover ik weet niet.
7. Wil ik de collector zelf installeren of laat ik het doen door een installateur?
Zelf, want ik heb het idee dat installateurs het moeilijk vinden en ik vind het zelf leuk om uit te zoeken. Ik heb ook "zelf" de cv ketel geïnstalleerd.

Ik moet de v nog volledig inregelen en optimaal afstellen maar ik dacht begin hier alvast mee.

Ik heb even een kleine opzet gemaakt van hoe ik denk dat het aangesloten kan worden.

Uitleg opzet CV gedeelte
Ik heb een nieuwe intergas HRE 36/30 RF HR Combiketel (op advies van een installateur) geplaatst in de bijkeuken.
Benedenverdieping hebben we vloerverwarming en een aantal radiatoren onder de ramen.
Bovenverdieping iedere kamer een radiator.
Momenteel gaat er 60 graden water naar de VV en de radiatoren(ivm met afstellen en controleren ketel) en gezamenlijk door de retour terug. Ik weet nog niet wat de retour temperatuur is, maar er wordt een delta T van 20 geadviseerd en zal ik ook op sturen.
Nu de vragen:
-Klopt mijn opzet een beetje?
-Wat gebeurd er als mijn retour hoger wordt? is dat gunstig of juist niet? Ik kan daar vrij weinig over vinden.
Ik heb wel gelezen dat sommige ketels in storing gaan als er een te hoge retour aangeboden wordt. Hierom heb ik een thermostatisch mengventiel er tussen getekend met CV - deltaT
-Wat is de besparing ongeveer? Ik kom op alle site's verschillende dingen tegen. En ja ik snap dat het situatie afhankelijk is. Maar ik lees dat de helft van je gas bespaard kan worden echter staat de besparing op alle site's tussen de 70 en 200 euro. Nou ik zou willen dat ik maar 400 euro gas verstook per jaar :)
-Ik heb nu een set met 3 zonnecollectoren en een 200 liter boiler op het oog. Nu weet ik dat een 200 liter van niet heel veel is voor cv ondersteuning, maar alle beetjes helpen.
-De terugverdientijd zie ik overal als een negatief iets, toch als ik het bereken dan kom ik uit op ongeveer ¤700 na terug vangen subsidie, en als je dan maar 70 euro per jaar bespaar is de terug verdientijd toch niet heel gek hoog?

Opzet

Graag hoor ik tips en tricks.

• !null
@Harmvdw

- Hoeveel gas m3 verbruik je nu per jaar?
- Wat voor radiatoren heb je hangen? Als het ouderwetse zijn, worden ze echt nog vaak gebruikt? (slaapkamers verwarmt men vaak al niet) en zijn ze eventueel al lekker groot uitgevoerd?

Liefst zou je willen naar een aanvoer van 40 a 45 graden, of nog lager. Je vloerverwarming gebruikt toch maar 30 graden water vaak. Maar dan heb je kans dat je radiatoren niet meer krachtig genoeg werken.

Douche WTW

• Harmvdw
quote:
!null schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:02:
@Harmvdw

- Wat voor radiatoren heb je hangen? Als het ouderwetse zijn, worden ze echt nog vaak gebruikt? (slaapkamers verwarmt men vaak al niet) en zijn ze eventueel al lekker groot uitgevoerd?

Liefst zou je willen naar een aanvoer van 40 a 45 graden, of nog lager. Je vloerverwarming gebruikt toch maar 30 graden water vaak. Maar dan heb je kans dat je radiatoren niet meer krachtig genoeg werken.
Bedankt voor je reactie,

Ik heb geen idee hoeveel gas ik momenteel gebruik. Net een paar maanden dit huis, net sinds deze week de ketel werkend en geen idee wat het verbruik van de vorige eigenaar was. Mijn besparing zal dus na uitvoering altijd onbekend zijn. Warm water is nu nog uit een elektrische boiler.
-De radiatoren beneden dubbele platen en worden nu gebruikt om bij te warmen, ben nog de vloerverwarming aan het afregelen. Boven hangen ouderwetse "grote"enkel plaats radiatoren, worden nu niet extreem veel gebruikt, wordt in de toekomst misschien iets meer ivm spelende kinderen op hun eigen kamer.

Maar heeft de lage temperatuur dan geen negatieve invloed op mijn HR ketel? En heeft het door de boiler sturen van de retour dan wel zin? ivm met lage delta T over mijn ketel?

• mfmonkey
quote:
!null schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:02:
@Harmvdw

Ik heb de ketel op 37 graden staan, bij grote warmtevraag word het water met max 40 graden naar de radiatoren gestuurd. Ik heb enkel ouderwetse radiatoren en merk dat het iets langzamer gaat. Dit geld echter alleen wanneer het al warm is in huis. Moet de cv het vanaf 15 graden doen dan word het heel snel (10 minuten) lekker in huis door de stralingswarmte. De enige keer dat ik tot nu toe de watertemp hoger moest zetten was toen ik het huis boven de 20 graden wilde verwarmen, kennelijk is 20 graden voor mijn huis/systeem de max bij 37 graden water.

Echter, even voor de duidelijkheid, ik heb nergens vloerverwarming!
quote:
Harmvdw schreef op woensdag 15 november 2017 @ 16:11:
-De radiatoren beneden dubbele platen en worden nu gebruikt om bij te warmen, ben nog de vloerverwarming aan het afregelen. Boven hangen ouderwetse "grote"enkel plaats radiatoren, worden nu niet extreem veel gebruikt, wordt in de toekomst misschien iets meer ivm spelende kinderen op hun eigen kamer.
Als je een inschatting van ons wilt hierin zul je de radiator en de ruimte moeten opmeten. We kunnen je dan wellicht aangeven of de radiator het misshien bij 40 graden watertemp gaat doen of dat het op voorhand kansloos is.
Optie is dan altijd nog om de radiator te vervangen, die dingen kosten niets.
quote:
Maar heeft de lage temperatuur dan geen negatieve invloed op mijn HR ketel? En heeft het door de boiler sturen van de retour dan wel zin? ivm met lage delta T over mijn ketel?
Geen negatieve maar een positieve.
Als het systeem verder gelijk blijft dan betekend het verlagen van de aanvoer automatisch dat de retour ook lager wordt.
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Hierin staat eenplaatje wat over retourtemp gaat, lager is beter want meer rendement.
Lees dat topic ook eens "even" door

• Helhond
Update:

Alle heat pipes heb ik geleidelijk aan geplaatst, heb een beetje in de gaten houden wat de temperatuur en druk doet en of alles wel dicht is. Uiteindelijk nog een paar lekkende koppelingen opnieuw geplaatst.

Vervolgens nu ook begonnen met isoleren, (ben inmiddels alweer verder) :+
De wirwar van draden moet alleen nog even op orde worden gemaakt.
Verder werkt het hele systeem nu prima. _/-\o_

Ook met een kameraad een Raspberry Pi aangesloten en via de thuiswifi kan ik nu de waardes uitlezen.
Afgelopen week al een paar keer de boiler richting de 35 a 40 graden gehad.

• Pos2007
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Onze Itho base cube heeft een zonnelabel. Er schijnt echter wel een installatieset van Ithio bij te moeten als hij aangesloten wordt op een zonneboiler. Kosten: ¤270,-.

De set bestaat uit:
Temperatuursensor
- Koppelstuk NZ sensor
- Mengautomaat (TACO MT 252.6042.104)
- Pakkingring
- Installatievoorschrift NZ Base Cube

https://www.ithodaalderop...uments/handleiding_nz.pdf

Ik zie ook setjes langskomen van ¤ 45 - 100 van andere merken.

Is deze Itho-set beslist nodig?

• zegel
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 15-01 23:09
@Pos2007 Neen niet nodig, ik heb het opgelost met een thermostaat met schakelfunctie en een los gekocht thermostatisch mengventiel. Doordat je met een thermostaat werkt kan je zelf besluiten met welke temperatuur uit je zb tevreden bent zonder nawarming ( bij mij 45 graden). De setjes, iig die van intergas werken op 60-65 graden en dat is overdone https://benselectronics.n...v-met-schakelfunctie-10a/ ( Aliexpress is nog goedkoper)

• Harmvdw
quote:
mfmonkey schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 07:58:
[...]

Ik heb de ketel op 37 graden staan, bij grote warmtevraag word het water met max 40 graden naar de radiatoren gestuurd. Ik heb enkel ouderwetse radiatoren en merk dat het iets langzamer gaat. Dit geld echter alleen wanneer het al warm is in huis. Moet de cv het vanaf 15 graden doen dan word het heel snel (10 minuten) lekker in huis door de stralingswarmte. De enige keer dat ik tot nu toe de watertemp hoger moest zetten was toen ik het huis boven de 20 graden wilde verwarmen, kennelijk is 20 graden voor mijn huis/systeem de max bij 37 graden water.

Echter, even voor de duidelijkheid, ik heb nergens vloerverwarming!
Oké ik heb wel vloerverwarming beneden boven radiatoren, maar dan zou ik mijn cv nog wel verder moeten kunnen verlagen.
quote:
Als je een inschatting van ons wilt hierin zul je de radiator en de ruimte moeten opmeten. We kunnen je dan wellicht aangeven of de radiator het misshien bij 40 graden watertemp gaat doen of dat het op voorhand kansloos is.
Optie is dan altijd nog om de radiator te vervangen, die dingen kosten niets.
Hier een tekening met de afmetingen en met de radiatoren en de afmetingen van de radiatoren. De radiatoren boven zijn oude enkelplaat zonder extra ribben. De afmetingen zijn 1,55m X 0,6m. En ze zijn onder het raam geplaatst.
Heeft iemand een idee wat dit is?
quote:
Geen negatieve maar een positieve.
Als het systeem verder gelijk blijft dan betekend het verlagen van de aanvoer automatisch dat de retour ook lager wordt.
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Hierin staat eenplaatje wat over retourtemp gaat, lager is beter want meer rendement.
Lees dat topic ook eens "even" door
Oké ik heb me "even" een beetje ingelezen maar had de grafiek verkeerd begrepen. Maar dan wordt het allemaal gunstiger. En daarmee wordt het rendement van een zonneboiler ook weer gunstiger.
quote:
zegel schreef op maandag 20 november 2017 @ 19:41:
@Pos2007 Neen niet nodig, ik heb het opgelost met een thermostaat met schakelfunctie en een los gekocht thermostatisch mengventiel. Doordat je met een thermostaat werkt kan je zelf besluiten met welke temperatuur uit je zb tevreden bent zonder nawarming ( bij mij 45 graden). De setjes, iig die van intergas werken op 60-65 graden en dat is overdone https://benselectronics.n...v-met-schakelfunctie-10a/ ( Aliexpress is nog goedkoper)
Zo dat is goed om te weten want ik zou zonder er echt over na te denken een setje bestellen als ik een zonneboiler aangeschaft had. Nu moet ik even uitzoeken hoe deze aan te sluiten op de intergas?
Ook moet ik nog even uitzoeken hoe ik mijn VV-pomp kan laten aansturen door mijn CV-ketel. Ik wilde er een pompschakelaar tussen zetten. Maar die heb ik per ongeluk gesloopt (kortsluiting kunnen ze niet tegen). Maar nu heb ik heb ik van het weekend een discussie met mijn vader gehad over de pomp schakelaar, hij heeft zijn pompschakelaar er tussen uit gehaald . Dit omdat hij koude plekken kreeg in de vloer, ik denk dat het komt omdat de pompschakelaar pas aan gaat bij +/-35 graden gaat schakelen en mijn vader ook zijn cv vrij laag heeft staan. Waardoor de warmte en koude pieken versterkt worden. Ik stelde voor om te kijken of we de VV-pomp op de CV-pomp konden laten schakelen, hem leek het een net zo'n slecht idee als de pompschakelaar.
Heeft iemand ervaring met het synchroon laten lopen van de VV- en CV-pomp?

Ik heb ook de afgelopen dagen gemeten aan mijn retour en toevoer maar daar zit een delta T van 20graden tussen dus dat is best netjes, maar kan dus nog mooi bij verwarmt worden.

Zo best veel informatie, maar het wordt me wel steeds duidelijker allemaal. :)

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:16

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Mijn zonneboiler hangt over twee dagen precies 9 jaar. De tijd vliegt wat dat betreft. Ik heb volgens de logging bijna 2000m3 gas met de zonneboiler bespaard. Ik heb met alle aanpassingen aan de boiler een kleine 4000 euro betaald.

Alleen dus in 9 jaar "slechts" 1300 euro terug verdiend. Daarbij wel 3.7ton aan CO2 bespaard.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Harmvdw
quote:
mkleinman schreef op woensdag 22 november 2017 @ 15:59:
Mijn zonneboiler hangt over twee dagen precies 9 jaar. De tijd vliegt wat dat betreft. Ik heb volgens de logging bijna 2000m3 gas met de zonneboiler bespaard. Ik heb met alle aanpassingen aan de boiler een kleine 4000 euro betaald.

Alleen dus in 9 jaar "slechts" 1300 euro terug verdiend. Daarbij wel 3.7ton aan CO2 bespaard.
Is dat volgens verwachting of had je er meer van verwacht?

• mkleinman

mkleinman

quote:
Harmvdw schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:24:
[...]

Is dat volgens verwachting of had je er meer van verwacht?
De opbrengst van de zonneboiler is goed, ik had alleen in 2008 verwacht dat de gasprijzen zouden stijgen. In 2008 was de gasprijs 70cent/m3. De gasprijs is echter nogal gedaald en dat maakt de TVT nogal wat langer. We zitten nog niet eens op 1/3e.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Harmvdw
Oké, ik heb weer eens lekker liggen denken.
Ik heb de laatste dagen mijn ketel een beetje in de gaten gehouden, en wat blijkt, hij is modulerend aan het stoken. Dit is natuurlijk prachtig, echter nu bedacht ik me dat als ik de retour door de zonneboiler stuur en daarna weer naar de cv gaat dat misschien "mis". Want een delta T van 5 is gunstig maar als de ketel tussen de 40 en 60 graden stookt dan kan ik dus maximaal 35 graden erin sturen als ik er een thermostatisch mengventiel tussen zet. Want als de retour hoger is dan de aanvoer springt de ketel geloof ik in storing.
Is het een gek idee om een elektrisch bediende kogelkraan ertussen te zetten en deze aan te sturen door middel van een arduino en een aantal sensoren? Dan kan ik altijd de retour mengen met de boiler richting de temperatuur van aanvoer-deltaT. Klinkt dit logisch of is dit een gek idee?
Ik heb al in de topics gezocht maar nog niks specifieks gevonden, misschien zoek ik op de verkeerde termen.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-01 15:07
Controleer eerst eens wat de ketel doet als er te heet water binnenkomt. Grote kans dat ie inderdaad een "storingscode" geeft (stopt met stoken, net wat je wil), maar wel nog de circulatiepomp laat draaien zolang er warmtevraag van de thermostaat komt. ==> dat is exact wat je wil bereiken.

Het kan wel zijn dat een thermostatisch mengventiel handig is, je wil niet met 90° uit je zonneboiler stoken als in het tussenseizoen er 0.1°C bij moet in de woonkamer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• mkleinman

mkleinman

quote:
Harmvdw schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:16:
Oké, ik heb weer eens lekker liggen denken.
Ik heb de laatste dagen mijn ketel een beetje in de gaten gehouden, en wat blijkt, hij is modulerend aan het stoken. Dit is natuurlijk prachtig, echter nu bedacht ik me dat als ik de retour door de zonneboiler stuur en daarna weer naar de cv gaat dat misschien "mis". Want een delta T van 5 is gunstig maar als de ketel tussen de 40 en 60 graden stookt dan kan ik dus maximaal 35 graden erin sturen als ik er een thermostatisch mengventiel tussen zet. Want als de retour hoger is dan de aanvoer springt de ketel geloof ik in storing.
Is het een gek idee om een elektrisch bediende kogelkraan ertussen te zetten en deze aan te sturen door middel van een arduino en een aantal sensoren? Dan kan ik altijd de retour mengen met de boiler richting de temperatuur van aanvoer-deltaT. Klinkt dit logisch of is dit een gek idee?
Ik heb al in de topics gezocht maar nog niks specifieks gevonden, misschien zoek ik op de verkeerde termen.
Wat voor ketel heb je? Ik heb ook lang gedacht dat mijn ketel in storing zou gaan als ik heter water dan de aanvoer van de zonneboiler terug zou krijgen. Zelfs Remeha wist het antwoord hier niet op in eerste instantie.

Ik heb dit getest zonder zonneboiler. Eerst ketel op 90 graden ingesteld en laten stoken totdat alle radiatoren bloedheet waren in huis. Daarna de ketel uit, ingesteld op 45 graden en opnieuw laten draaien.

Wat blijkt; Ketel laat de pomp draaien maar zet de brander niet aan, pas zodra de retour ver genoeg zakt werd de brander weer aan geschakeld.
quote:
naftebakje schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 12:29:
Controleer eerst eens wat de ketel doet als er te heet water binnenkomt. Grote kans dat ie inderdaad een "storingscode" geeft (stopt met stoken, net wat je wil), maar wel nog de circulatiepomp laat draaien zolang er warmtevraag van de thermostaat komt. ==> dat is exact wat je wil bereiken.

Het kan wel zijn dat een thermostatisch mengventiel handig is, je wil niet met 90° uit je zonneboiler stoken als in het tussenseizoen er 0.1°C bij moet in de woonkamer.
Dat gebeurd in de praktijk niet, tenminste niet als je het water door een warmtewisselaar in de het boilervat heen gooit. Ook al is je boilervat 90 graden en je input vanaf je retour maar 20 graden, dat zal in die relatief korte wisselaar nooit naar 90 graden opwarmen.

Even het water wat in de wisselaar zelf zit uitgezonderd uiteraard. :)

mkleinman wijzigde deze reactie 24-11-2017 12:40 (21%)

• Rhaelak
@Harmvdw

Mijn intergas pompt het water gewoon vrolijk rond. Pas als het retourwater onder een bepaalde temperatuur komt wordt de branderautomaat weer vrijgegeven en gaat deze stoken.

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 16-01 15:58
@Harmvdw
Mijn Netfit Proline HRC30 laat gewoon pomp draaien bij vraag van de thermostaat, geen storing.
Ik heb er wel een mengklep tussen om te voorkomen dat 85 graden water de radiatoren ingaat (geen warmtewisselaar)
Hetzelfde voor warm water. Alleen was na 2+ jaar de flow sensor in de ketel stuk (net buiten garantie) mogelijk dat deze een probleem heeft met warmwater, zit natuurlijk in de (normaal)koude aanvoer leiding.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15-01 16:38
Bijgeleerd over onze CV-ketel: voorraadtoestellen van Itho Daalderop combineren slecht met vloerverwarming / LTV. Ze zijn echt gebouwd om CV-water van minimaal 65 graden te leveren. Bij lagere temperaturen, zoals bij ons, koelt het CV-water voortdurend de om de verbrandingskamer geplaatste boiler af. Die onderbreekt daardoor nogal eens het CV-verwarmen, hoewel er helemaal geen SWW vraag is (geweest).

Nu zetten we de boiler steeds vaker uit en wordt het huis veel vloeiender warm. Blij dat te leren, want ik dacht dat het probleem vooral bij de thermostaat lag, een modulerende Honeywell. Voor onze nieuwe plannen (zonneboiler + haard) krijg ik te horen dat ik qua temperatuurregeling kan kiezen uit Honeywell Evohome, dus ik ben blij dat mijn vertrouwen in hun thermostaten vast enigszins wordt hersteld.

• Harmvdw
@WoudseHoeve , @Rhaelak ,@mkleinman , @naftebakje

Bedankt voor de reacties. Super.
Goeie manier om te testen zeg. Goed bedacht.
Ik heb een intergas kombi hre 36/30
Maar ik ga het volgend weekend proberen. Wel gaaf dat het allemaal lijkt te gaan lukken.
Ik ga denk ik toch maar een setje bestellen.

• Gwaihir
quote:
Harmvdw schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:33:
@WoudseHoeve , @Rhaelak ,@mkleinman , @naftebakje

Bedankt voor de reacties. Super.
Goeie manier om te testen zeg. Goed bedacht.
Ik heb een intergas kombi hre 36/30
Maar ik ga het volgend weekend proberen. Wel gaaf dat het allemaal lijkt te gaan lukken.
Ik ga denk ik toch maar een setje bestellen.
Op dit punt alleen over sommige Remeha's gemopper gelezen. Alle vertrouwen erin dat je test gaat slagen :).

• Harmvdw
Goedenavond,

Afgelopen weekend een naar een Landal huisje geweest en daar hadden ze ook een zonneboiler, ik vroeg me alleen af of de manier waarop hij aangesloten zat wel logisch was.
Hier de foto
Het lijkt mij dat het water de weg van de minste weerstand kiest en het boilervat "overslaat".
Of zie ik dat verkeerd,

• Gwaihir
Wordt dat niet bepaald door de aangestuurde driewegklep linksonder in beeld?

• Skipper-93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:10
@Harmvdw Waarschijnlijk is de ZB alleen voor tapwater en werkt de CV als naverwarmer wanneer die drie-wegklep omgaat.

PVoutput: One / Two / Wind <- YouTube

• Harmvdw
quote:
Skipper-93 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:17:
@Harmvdw Waarschijnlijk is de ZB alleen voor tapwater en werkt de CV als naverwarmer wanneer die drie-wegklep omgaat.
Oké, ja dat zou inderdaad ook kunnen natuurlijk, zo had ik er nog niet over nagedacht, leer steeds weer wat :)

• Gwaihir
quote:
Skipper-93 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:17:
Dat kan ik niet plaatsen; dat lijken wel degelijk de CV-leidingen, o.a. omdat er verder alleen gas de ketel in gaat en ook het expansievat aan dat tweetal zit. Voor warm water gebeurt er rechts iets - daar zit 'n inlaatcombinatie in een buis die niet naar de ketel zelf lijkt te gaan. Afijn.. te weinig te zien op de foto om er echt chocola van te maken.

• WoudseHoeve
quote:
Harmvdw schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:40:
Goedenavond,
Afgelopen weekend een naar een Landal huisje geweest en daar hadden ze ook een zonneboiler, ik vroeg me alleen af of de manier waarop hij aangesloten zat wel logisch was.
Hier de foto
Het lijkt mij dat het water de weg van de minste weerstand kiest en het boilervat "overslaat".
Of zie ik dat verkeerd,
Zo te zien gaat de linker koperen pijp ( koud, met inlaat combinatie) naar boven in het vat , dan komt de meest rechtse koperen pijp (warm)er weer uit? ( vat is mogelijk gewoon een WW boiler, of een CV vat met een tapspiraal erboven in.)
De CV pijpen kunnen de boiler ook opwarmen via de 3weg klep) als de zon het laat afweten. Net als iedere indirect gestookte warm water boiler. De CV ketel is dus geen combi ketel.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Harmvdw
quote:
WoudseHoeve schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:38:
[...]

Zo te zien gaat de linker koperen pijp ( koud, met inlaat combinatie) naar boven in het vat , dan komt de meest rechtse koperen pijp (warm)er weer uit? ( vat is mogelijk gewoon een WW boiler, of een CV vat met een tapspiraal erboven in.)
De CV pijpen kunnen de boiler ook opwarmen via de 3weg klep) als de zon het laat afweten. Net als iedere indirect gestookte warm water boiler. De CV ketel is dus geen combi ketel.
Dat klopt op de ketel zaten alleen de cv en gasaansluitingen aangesloten.

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:01
We hebben het hier over zonneboilers, maar wat m.b.t tot de leidingen?

Wat gebruiken jullie om de leidingen , wand doorvoer, af te sluiten zodat er 'geen' damp lekkage door/in de wand kan gaan vanuit de ruimte? Zeker in het passiefhuis gebeuren. Slecht te vinden via google.

• Helhond
Ik heb de leiding (DN16 met 19 mm isolatie) door de gevel, (= Tespa, hout, 15 cm steenwol, isolatiefolie, gipspanelen)
Bij mij is het in principe luchtdicht afgeplakt rondom de leidingen met aluminiumtape. (Maar de EPDM ademt natuurlijk ook)
Langs het dak zou ik gewoon een dotje pur er om heen leggen zodat de slangen vast zitten en luchtdicht?

Beetje ventilatie is niet erg, maar niet noodzakelijk natuurlijk.

Helhond wijzigde deze reactie 30-11-2017 14:11 (4%)

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 17:01
Bedankt,
ik ben eigenlijk ook op zoek naar die speciale manchetten die ook gebruikt (kunnen) worden voor in de badkamer. Dus echt dampdicht.
Pur is voor zover ik weet niet dampdicht.

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:05
Ik had de zonneboiler eigenlijk afgeschreven, maar ben er toch weer over aan het nadenken. Heb denkhulp nodig :)

Situatie als volgt. Ik ga een Nefit mono 13kW L/W warmtepomp aanschaffen, dat staat vast. Idee is om hiermee ook 300L boilervat te verwarmen. Ik heb nog niks, dus moet sowieso boilervat kopen. Gezien de hoge subsidie kost een zonneboiler me netto wellicht slechts ¤1700 meer, doen dan? Opties:
1. 13kw mono + HR300 boiler: ¤8000 (- ¤2300 subsidie) + ¤1100 = ¤6800 materiaal
2. 13kw mono + solarline II-300: ¤8000 (- ¤2300 subsidie) + ¤4800 (- ¤2000 subsidie) = ¤8500 materiaal

Dan wordt het plaatje volgens mij als volgt (wil het niet te moeilijk maken, dus vloerverwarming helpen met de zonneboiler zie ik niet zitten).

• Harmvdw
quote:
DopjeD schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:48:
Ik had de zonneboiler eigenlijk afgeschreven, maar ben er toch weer over aan het nadenken. Heb denkhulp nodig :)

Situatie als volgt. Ik ga een Nefit mono 13kW L/W warmtepomp aanschaffen, dat staat vast. Idee is om hiermee ook 300L boilervat te verwarmen. Ik heb nog niks, dus moet sowieso boilervat kopen. Gezien de hoge subsidie kost een zonneboiler me netto wellicht slechts ¤1700 meer, doen dan? Opties:
2. 13kw mono + solarline II-300: ¤8000 (- ¤2300 subsidie) + ¤4800 (- ¤2000 subsidie) = ¤8500 materiaal

Dan wordt het plaatje volgens mij als volgt (wil het niet te moeilijk maken, dus vloerverwarming helpen met de zonneboiler zie ik niet zitten).

[afbeelding]
Wat voor zonneboiler zoek je? En hoe kom je aan het bedrag van ¤1700 netto? Voor wat voor set is dat?
Laat maar ik zie het al, een nefit solarline 300

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-01 15:07
quote:
Lord Anubis schreef op donderdag 30 november 2017 @ 18:41:
Bedankt,
ik ben eigenlijk ook op zoek naar die speciale manchetten die ook gebruikt (kunnen) worden voor in de badkamer. Dus echt dampdicht.
Pur is voor zover ik weet niet dampdicht.
Een flinke dot montagekit op siliconebasis? Water/dampdicht, UV bestendig en stevig?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• DopjeD
@Harmvdw Omdat ik een Nefit wp heb, ook gezocht naar Nefit zonneboiler.
https://abelenco.nl/product/nefit-solarline-3-300-ii/. Subsidie https://www.rvo.nl/sites/...eboilers%2020-11-2017.pdf

• Harmvdw
Begrijpelijk, ga je het laten installeren of zelf installeren?

• !null
@DopjeD Je denkt aan 3 vlakke plaat collectoren? Ik weet niet hoe groot het huis is en hoe goed geisoleerd, het ligt er aan of het kan helpen met vloerverwarming of niet.
Vloerverwarming is op zich ideaal voor een zonneboiler. Maar als er gewoon een hoge energie behoefte is van het huis, trek je ook een 300 liter vat snel leeg.

De setup met onder zonneboiler verwarmen en boven warmtepomp lijkt me prima, sterker nog dat is wat ik ook van plan ben. En tevens sommige warmtepomp leveranciers ook als setup voorstellen.

Ik weet niet of de Nefit een geintegreerde oplossing biedt? Dus 1 controller (mogelijk in de warmtepomp) die ook overweg kan met zonnecollectoren.

Douche WTW

• DopjeD
@Harmvdw Ik laat het installeren. Heb best veel geholpen met de verbouwing (Vooral slopen) en vond dat heel leuk, maar dit gaat me boven de pet.

@!null ja, 3 collectoren inderdaad. Met 2 heb je een 120l vat, dat douched mijn vrouw zo leeg.... :) Huis is vrij groot, 875m3. Isolatie vloer is goed Rc3,6; ramen allemaal dubbelglas, muren spouw niet geïsoleerd (huis is al heel vaak wit geschilderd en daardoor spouwisolatie niet mogelijk), houten verdiepingsvloer matig geïsoleerd en dak ook matig. Daarom geen illusie dat zonneboiler kan helpen met vloer en daarom ook grote warmtepomp gekozen. Dit is de warmteverlies berekening:

Nefit heeft een geïntegreerde tower oplossing, maar dan is de boiler slechts 190L, dat zie ik niet zitten.

• !null
@DopjeD 190 liter is meer dan 150 liter. Jij gaat alleen de bovenste helft warmhouden.
Het is logischer om de Tower variant te kiezen.

Douche WTW

• DopjeD
@!null 190>150, mooie Cruijffiaanse waarheid! :)

Ik was in de veronderstelling 300L warm water te hebben, waarom ga ik alleen de bovenste helft warm houden?

• !null
quote:
DopjeD schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:07:
@!null 190>150, mooie Cruijffiaanse waarheid! :)

Ik was in de veronderstelling 300L warm water te hebben, waarom ga ik alleen de bovenste helft warm houden?
Omdat op je tekening je alleen de warmtepomp op de bovenste helft aansluit. Zo ga ik het ook doen hoor.
Maar daarmee hou je dus alleen bovenste helft warm. Groot gedeelte van het jaar ook het onderste helft warm met de zon, maar midden in de winter niet.

Maar ik zie niet snel een plaatje van de HR300 boiler waarin de spiralen te zien zijn. Als de warmtepomp spiraal van onder tot boven loopt hou je inderdaad 300 liter warm. Maar zo heb je het niet getekend :+

Douche WTW

• DopjeD
quote:
!null schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:13:
Omdat op je tekening je alleen de warmtepomp op de bovenste helft aansluit. Z
Kijk, dat is nog eens scherp!

Even terug naar oorspronkelijke vraag. Wat zijn voor jou de beweegredenen om zonneboiler aan te schaffen en niet alle sww met de wp te doen? Een van mijn argumenten is dat de wp in de zomer voor groot deel uit kan blijven en dus geen kabaal schopt als wij en de buren buiten zijn.

• WoudseHoeve
quote:
DopjeD schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:48:

[afbeelding]
Ik zou de ZB de bovenkant laten warmen, die kan simpel hogere temperaturen aan. Het warme water zal zakken als de temperatuur toeneemt.
Dan warm je met de WP de basis, en de ZB de top in temperatuur gezien.

Is dat figuurtje rechts de vloerverwarming?
Waarom heeft de WP maar 1 aansluiting? dan kan toch niet?

Ik zou een boiler(gevuld met CV water) nemen met bovenin een tapspiraal voor WW. ( met een gewoon elektrisch doorstroom element voor het naverwarmen.
Dan ook boven in een spiraal voor het ZB glycol
Onderin een WP spiraal.
Dan de vloerverwarming retour onderin en de aanvoer halverwege het vat.

Hierdoor bereik je dat de warmtepomp een buffer heeft en daarmee het huis verwarmd (sneller als alleen via warmtepomp)
Je kan het overschot aan warmte van de ZB toch gebruiken voor de verwarming.
De WP niet helemaal het hele vat naar de 60 graden hoeft te brengen, het laatste stukje doet hij toch met een COP van 1.
WW Onafhankelijk van de ZB of WP snelheid.
Geen RVS boiler nodig.

• !null
quote:
DopjeD schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:50:
[...]

Kijk, dat is nog eens scherp!

Even terug naar oorspronkelijke vraag. Wat zijn voor jou de beweegredenen om zonneboiler aan te schaffen en niet alle sww met de wp te doen? Een van mijn argumenten is dat de wp in de zomer voor groot deel uit kan blijven en dus geen kabaal schopt als wij en de buren buiten zijn.
Dat is een goed argument. Bij ons komt hij niet in de achtertuin waar we zullen zitten in de zon.

Voor mij is het heel simpel, ik heb al een forse zonneboiler installatie liggen. En de warmtepomp komt erbij.
Kan ik mooi op elkaar aansluiten maar ik ga niet zo snel de collectoren vervangen door zonnepanelen.

Als ik alles vanaf scratch zou doen, dan weet ik niet wat ik had gedaan. Alles elektrisch is ook wel weer lekker makkelijk.
Zonnecollectoren voor warm water halen meer rendement dan zonnepanelen. Maar het doel is gelimiteerd tot warmte. Daarbij komt dat zonnepanelen weer meer rendement halen dankzij de warmtepomp. Die je dus wel mee moet rekenen.

Ik vond (en vind nog steeds) de zonneboiler gewoon mooi, omdat het zo simpel werkt en onafhankelijk is van regelgeving e.d. (bijv. salderen). En water is een goedkope buffer.
Het is gewoon een technisch veel simpelere oplossing en daar hou ik van.

Als dakruimte beperkt is moet je wel een afweging maken. Dan wordt het namelijk een directe afweging tussen zonnepanelen en collectoren.

Douche WTW

• !null
quote:
WoudseHoeve schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:50:
[...]

Ik zou de ZB de bovenkant laten warmen, die kan simpel hogere temperaturen aan. Het warme water zal zakken als de temperatuur toeneemt.
Dan warm je met de WP de basis, en de ZB de top in temperatuur gezien.
Dit kan waar zijn, maar hiermee beperk je de periode van warmte toevoeging van de zonneboiler wel.

Als de zonneboiler kan werken met het koude water onderin het vat, kan hij bij het minste geringste weer al wat toevoegen aan temperatuur.

Douche WTW

• WoudseHoeve
quote:
!null schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:30:
[...]
Dit kan waar zijn, maar hiermee beperk je de periode van warmte toevoeging van de zonneboiler wel.

Als de zonneboiler kan werken met het koude water onderin het vat, kan hij bij het minste geringste weer al wat toevoegen aan temperatuur.
De temperatuur stijgt heel snel naar de temperatuur van de boiler. de goed geïsoleerde collectors zullen probleemloos de temperatuur verhogen, het enige wat je verliest is de temp lager als de boiler temp in de ZB circuit welke je niet kan benutten.

• DopjeD
quote:
WoudseHoeve schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 12:50:
Is dat figuurtje rechts de vloerverwarming?
Waarom heeft de WP maar 1 aansluiting? dan kan toch niet?
Ja, ik heb niet echt een mooi schema gemaakt. Er zit sowieso nog een buffervat tussen warmtepomp en boilervat. Ik wil het graag simpel houden, daarom de vloerverwarming enkel door de wp en niet met hulp van de zonneboiler.

• !null
quote:
WoudseHoeve schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 13:58:
[...]

De temperatuur stijgt heel snel naar de temperatuur van de boiler. de goed geïsoleerde collectors zullen probleemloos de temperatuur verhogen, het enige wat je verliest is de temp lager als de boiler temp in de ZB circuit welke je niet kan benutten.
Ja dat verschil bedoel ik juist. Dit zal voor een groot deel van de winter het geval zijn. Hoe lager de te winnen temperatuur hoe meer je uit je collectoren kan halen.

Verder werkt het wel zoals je zegt, alleen ga je in de zomer dus niet de mogelijkheid hebben dat de zonneboiler het hele vat verwarmt. Dus dan zal de warmtepomp altijd nog wat draaien (wel minder, maar niet helemaal uit).
Ik draai het om, en dan hoop ik toch dat de warmtepomp de helft van het jaar niks hoeft te doen.

Douche WTW

• Rhaelak
Al die economische verdienmodellen van PV + WP vs. ZB kunnen nog wel eens slecht uitpakken na 2020. Subsidies van ZB gaan weer omhoog in 2018 met nieuwe rekenmodellen. ZB is gewoon een gaaf apparaat. Jammer dat de kostprijs duurder is dan PV als je alles uitbesteedt, maar ja arbeid is duur in NL.

Ik ben blij dat ik eerst een ZB heb laten installeren en ben nu bezig met een WP. Mijn buffervat met extra aansluitingen komen nu mooi van pas, wat dat betreft ligt de halve infra structuur er al.

• !null
@Rhaelak Ah, vergelijkbare situatie als hier dus. Sommige warmtepompen kunnen ook zonnecollectoren aansturen (zoals de nieuwe generatie Panasonic)

Ben op zich met je eens dat de rekenmodellen van PV + WP in de prullenbak kunnen als het salderen komt. Zonneboiler gaat dan lekker op hetzelfde tempo door, niks veranderd aan de situatie als saderen vervalt.
Maar nog steeds, als je bijvoorbeeld 1000Wp op wekt met zonnepanelen en je vermenigvuldigd dat met de COP van een warmtepomp, varierent tussen de 3 en de 5. Dan vervalt het argument van de zonnecollectoren dat ze meer energie binnen harken dan zonnepanelen.
Wel heb je daar dus een veel ingewikkeldere installatie voor nodig dan zonnecollectoren en een pompje.

Douche WTW

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 01:58
Deels inhakend op de voorgaande discussie:

Ik zit nu te twijfelen over mijn zonneboiler setup. Ik ga over op WP (de nieuwe ecodan YAA serie 11.2 kw uit spanje, moduleert erg netjes terug). Daarnaast lijkt het me mooi om zonnecollectoren te plaatsen. Ik heb ruimte op mijn schuurtje voor 30 HP zuidligging.

Mijn voorkeur gaat ivm KISS principe niet uit naar een tweede buffer O-). De tweede buffer zou namelijk in de kruipruimte moeten gaan en horizontaal geplaatst worden.

Ik zat zelf dus te denken aan een enkele 250 of 300 liter, ZB onderin, WP bovenin, of misschien zelfs 3 weg kogelkranen zodat ik zomer en winter kan omwisselen.

Dan kom ik tot de eerste vraag: hygiene of normale boiler? Een normale boiler zal een stuk makkelijke setup opleveren (geen doorstroomverwarmer nodig) maar benut minder warmte in het naseizoen van de heat pipes. Als ik een hygiene boiler neem, kan ik wat gelaagdheid in het vat aanbrengen, en kan in het naseizoen de ZB onderin wat warmte kwijt.

De retour van het CV zou dan door de onderkant van de boiler gaan, bepaald door een 3-weg afhankelijk van of de buffer warm genoeg is ivm genoeg SWW (anders doet de WP de rest).

Dan zul je verder nog een 3weg moeten kopen om te checken of de zonneboiler door de buffer 'mag' gaan (je wilt niet dat die warmte onttrekt uit de buffer).

De grote vraag is dan of de cv-ondersteuning de moeite waard is. Ik moet namelijk door deze setup een extra doorstroomverwarmer nemen, een extra 3weg, en nog optioneel een systeem waarmee ik de ZB en WP van spiraal kan veranderen en het wordt complexer (of kan bijv. een resol controller zelf bepalen of het water stroomt afhankelijk van de temperatuur? Dat scheelt weer een 3weg klep).

Iemand advies?

Edit: ik denk dat ik er wel uit ben. Op zich is het niet extra veel werk/kosten. De doorstroomverwarmer is sowieso mooi meegenomen, namelijk langer 'onbeperkt' douchen, en dat laatste stukje van de WP is toch bijna COP 1 en daarnaast heb je minder stilstandsverliezen omdat je het water niet op 60 graden hoeft te houden.
Het enige wat ik dus extra moet kopen is een 3-weg klep zodat de CV retour niet al mijn SWW warmte jat en misschien nog iets bedenken om de ZB en WP te kunnen omdraaien per seizoen of misschien een van de twee opstellingen kiezen en zo houden.

Rest toch nog één vraag: Maakt het nog uit als ik een buffervat met 3 spiralen zou nemen, en dan op de onderste de retour van de CV aansluit (met 3weg) de middelste de ZB, en de bovenste de WP? Of ben ik een aan het overdrijven en is een 300 liter vat gewoon te klein om dit soort dingen te doen?

adnanoner wijzigde deze reactie 07-12-2017 17:37 (24%)

• Helhond
quote:
adnanoner schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:28:

Edit
Rest toch nog één vraag: Maakt het nog uit als ik een buffervat met 3 spiralen zou nemen, en dan op de onderste de retour van de CV aansluit (met 3weg) de middelste de ZB, en de bovenste de WP? Of ben ik een aan het overdrijven en is een 300 liter vat gewoon te klein om dit soort dingen te doen?
Ik vermoed dat de afstand (bovenste / onderste spiraal) te groot is, en je buffer te klein om het op te vangen. Ook verwarm je aan de bovenzijde, en ontneem je het aan de onderzijde. Dat is ook tegenstrijdig.

Mocht je voor deze opstelling gaan zou ik gaan (boven naar beneden) CV - WP - ZB
Dan zitten de spiralen dichter bij elkaar en de warmte van de WP stijgt op en verwarmd dan direct de CV spiralen. ZB zowiezo lekker onder in laten om het hoogste rendement er uit te halen.

Toch twijfel ik of je die extra spiraal nodig is, waarom wilde je ook al weer niet de buffer vullen met CV water?

Ik zou lekker voor een hygiëne boiler gaan met twee extra spiralen.

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 01:58
quote:
Helhond schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:57:
[...]

Ik vermoed dat de afstand (bovenste / onderste spiraal) te groot is, en je buffer te klein om het op te vangen. Ook verwarm je aan de bovenzijde, en ontneem je het aan de onderzijde. Dat is ook tegenstrijdig.

Mocht je voor deze opstelling gaan zou ik gaan (boven naar beneden) CV - WP - ZB
Dan zitten de spiralen dichter bij elkaar en de warmte van de WP stijgt op en verwarmd dan direct de CV spiralen. ZB zowiezo lekker onder in laten om het hoogste rendement er uit te halen.

Toch twijfel ik of je die extra spiraal nodig is, waarom wilde je ook al weer niet de buffer vullen met CV water?

Ik zou lekker voor een hygiëne boiler gaan met twee extra spiralen.
Ja de buffer ga ik vullen met CV water dus hygiëneboiler. Ik vroeg me alleen af of de gelaagdheid erg verpest wordt door de retour van de CV rechtstreeks vanuit de buffer te pakken. Ben het er inderdaad wel mee eens om dan als er 3 spiralen zijn bovenin de CV aan te sluiten. Ik denk dat je met de 3weg plus mengkraan wel gecontrolleerd warmte kan pakken wat je 'mag' pakken zodat er genoeg warmte overblijft voor SWW.

Mocht ik gewoon rechtstreeks bufferwater eruit halen, waar zou je de CV retour op aansluiten en het warmere cv water uit de buffer halen? Ik zou dan wel weer twijfelen of je het niet beter onderin kan halen om zo de gelaagdheid het minst te verpesten. Of heb je (of iemand anders) andere ideeen daarover?

• Helhond
quote:
adnanoner schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:49:
[...]

Ja de buffer ga ik vullen met CV water dus hygiëneboiler. Ik vroeg me alleen af of de gelaagdheid erg verpest wordt door de retour van de CV rechtstreeks vanuit de buffer te pakken. Ben het er inderdaad wel mee eens om dan als er 3 spiralen zijn bovenin de CV aan te sluiten. Ik denk dat je met de 3weg plus mengkraan wel gecontrolleerd warmte kan pakken wat je 'mag' pakken zodat er genoeg warmte overblijft voor SWW.
Dit is gewoon een kwestie van afstellen, als de zonneboiler het niet meer trekt gewoon de WP inschakelen Bv bij T = < 40 graden.
quote:
[...]
Mocht ik gewoon rechtstreeks bufferwater eruit halen, waar zou je de CV retour op aansluiten en het warmere cv water uit de buffer halen? Ik zou dan wel weer twijfelen of je het niet beter onderin kan halen om zo de gelaagdheid het minst te verpesten. Of heb je (of iemand anders) andere ideeen daarover?
Als je een goede (hygiene) buffer hebt, die hebben meestal meerdere (aan/afvoer) aansluitingen direct op de inhoud van het buffer. Mijn buffers hebben beide 2 aanvoeren en 2 afvoeren, je kan het zo gek maken als je wilt. :+

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 20:57
quote:
[...]

Ik heb hem een tijdje als openverdeler gehad en dat gaf gelaagdheidsproblemen. De retour vanuit de vv was 20/21 graden en dat gaat bij een wp met een enorme flow. Sww bovenin de boiler raakte ondanks dat de vv halverwege de boiler zat toch verstoord door de hoeveelheid "koud" vv water.

• Helhond
Net bericht van mijn leverancier.
Het schijnt dat vanaf 1 jan. 2018 je geen ISDE subsidie kan krijgen voor zonneboilers/warmtepompen/pelletkachels etc. alles je de installatie zelf wilt doen. Het wordt verplicht in de 2018 om de installatie door een erkend installatie bedrijf uit te laten voeren.

Heads up voor onze doe-het-zelvers onder ons.

• Rhaelak
Klopt, geldt ook voor warmtepompen. Aanvullende voorwaarde dat je een bewijs kan leveren dat de installatie is geïnstalleerd door een "deskundig installateur"

• Harmvdw
quote:
Rhaelak schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 20:09:
Klopt, geldt ook voor warmtepompen. Aanvullende voorwaarde dat je een bewijs kan leveren dat de installatie is geïnstalleerd door een "deskundig installateur"
Wow, ik zou net vandaag het geld overmaken voor een zonneboilerset om zelf te monteren maar dat project gaat dus niet door. :(
Waarom vermelden ze dat nooit ergens van te voren.

Ah in een nieuwsbericht van 8 december staat het.

Nou dan zal het aantal zonneboilers wat geïnstalleerd wordt vast een stuk lager aankomend jaar.

Harmvdw wijzigde deze reactie 13-12-2017 07:17 (20%)

• Helhond
quote:
Harmvdw schreef op woensdag 13 december 2017 @ 06:27:
[...]

Wow, ik zou net vandaag het geld overmaken voor een zonneboilerset om zelf te monteren maar dat project gaat dus niet door. :(
Waarom vermelden ze dat nooit ergens van te voren.

Ah in een nieuwsbericht van 8 december staat het.

Nou dan zal het aantal zonneboilers wat geïnstalleerd wordt vast een stuk lager aankomend jaar.
Mij is verteld als de factuur uit 2017 is, en deze is in 2017 betaald. Dat je dan nog gewoon in 2018 zelf mag installeren. (Dan moet je dit nog wel binnen een termijn van 6? maand zelf installeren natuurlijk).

Maar even navragen bij RVO bied je meer zekerheid, dus je project kan nog gewoon door gaan.
Even een belletje naar het RVO en je weet het binnen een paar minuten.

Helhond wijzigde deze reactie 13-12-2017 09:10 (4%)

• Harmvdw
quote:
Helhond schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:10:
[...]

Mij is verteld als de factuur uit 2017 is, en deze is in 2017 betaald. Dat je dan nog gewoon in 2018 zelf mag installeren. (Dan moet je dit nog wel binnen een termijn van 6? maand zelf installeren natuurlijk).

Maar even navragen bij RVO bied je meer zekerheid, dus je project kan nog gewoon door gaan.
Even een belletje naar het RVO en je weet het binnen een paar minuten.
Dat zou mooi zijn, ik ga zo in mijn pauze even bellen.

Heb het RVO gesproken en zijn er erg duidelijk over, als de aanvraag in 2018 is moet het geïnstalleerd zijn door een installateur. Want dat heeft de tweede kamer besloten.
Nu weer eens verzinnen hoe ik hier onderuit mee om kan gaan.

Harmvdw wijzigde deze reactie 13-12-2017 12:44 (17%)

• Helhond
quote:
Harmvdw schreef op woensdag 13 december 2017 @ 09:12:
[...]

Dat zou mooi zijn, ik ga zo in mijn pauze even bellen.

Heb het RVO gesproken en zijn er erg duidelijk over, als de aanvraag in 2018 is moet het geïnstalleerd zijn door een installateur. Want dat heeft de tweede kamer besloten.
Nu weer eens verzinnen hoe ik hier onderuit mee om kan gaan.
Vreemd, bestellen die handel en direct installeren gaan.
Als het nog niet 100% af is zullen ze dat vast niet erg vinden :+

• Harmvdw
quote:
Helhond schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:12:
[...]

Vreemd, bestellen die handel en direct installeren gaan.
Als het nog niet 100% af is zullen ze dat vast niet erg vinden :+
Ja maar ik wilde het in Duitsland bestellen in verband met de prijs, maar die heeft 2 a 3 weken levertijd.
Dat ga ik dus niet meer redden ;(

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:15

Atomic2005

Ad majorem Dei gloriam

quote:
Harmvdw schreef op woensdag 13 december 2017 @ 15:14:
[...]

Ja maar ik wilde het in Duitsland bestellen in verband met de prijs, maar die heeft 2 a 3 weken levertijd.
Dat ga ik dus niet meer redden ;(
Gaat toch om de factuur datum, niet om de leverdatum?

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

• Harmvdw
quote:
Atomic2005 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 17:28:
[...]

Gaat toch om de factuur datum, niet om de leverdatum?
Nee gaat om datum aanvraag

• mfmonkey
De overheid komt echt niet controleren of de fysieke levering is gedaan hoor.

Dus bestellen en eindrekening gelijk eisen, subsidie aanvragen en klaar is klara.
Mogelijk zal het bedrijf vragen bij de eindafrekening ook alles over te maken.

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 01:20
quote:
Helhond schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:44:
Net bericht van mijn leverancier.
Het schijnt dat vanaf 1 jan. 2018 je geen ISDE subsidie kan krijgen voor zonneboilers/warmtepompen/pelletkachels etc. alles je de installatie zelf wilt doen. Het wordt verplicht in de 2018 om de installatie door een erkend installatie bedrijf uit te laten voeren.

Heads up voor onze doe-het-zelvers onder ons.
Dank voor het delen van deze info, ik ga vanmiddag in Begie en WP boiler bestellen dan kan ik hem zelf nog installeren.

In januari komen er dan eindelijk ook 5x 300wp panelen bij.

wizzopa wijzigde deze reactie 14-12-2017 12:00 (5%)

PV: Yingli-SolarEdge 1 West 5810Wp..... WP: Daikin Ururu Sarara 3,5kW….. Foto’s.....

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:43
Hier blijkt een pak ervaring te zijn.

Heeft er hier al uitgerekend hoeveel gas je per jaar uitspaart met een Zonneboiler.
Ik lees af en toe cijfers die gaan tot ca 120¤ per jaar voor een gezin van 4 personen, maar weet niet of dat realistisch is.

• !null
@Tommie12 Dat is nogal afhankelijk van wat voor installatie. Je hebt kleine 100 liter boilertjes met 1 collector voor tapwater, grotere tapwater systemen en systemen die ook verwarmingsondersteuning doen.
Tot 120 euro per jaar bij een gezin klinkt iets meer als een tapwater systeem.
Ik heb zelf niet echt goed voor en na kunnen vergelijken, omdat het een nieuw huis betreft.

Wat voor installatie heb je op het oog?

Douche WTW

• mfmonkey
quote:
Tommie12 schreef op donderdag 14 december 2017 @ 12:37:
Hier blijkt een pak ervaring te zijn.

Heeft er hier al uitgerekend hoeveel gas je per jaar uitspaart met een Zonneboiler.
Ik lees af en toe cijfers die gaan tot ca 120¤ per jaar voor een gezin van 4 personen, maar weet niet of dat realistisch is.
Berekenen is bijzonder lastig maar ik kan het volgende zeggen.
-Ik kan zomers elke dag een groot bad buiten neer zetten voor de kinderen welke ik vul met 35 graden water, gratis
-Zeker 6 maanden per jaar is mijn maandelijkse gasverbruik 3 a 4 kuub, we blijven tenslotte wel koken .
-Zelfs nu komt de temperatuur van de kleine boiler niet onder de 20 graden, mede door de dwtw.

Zou je puur met gas ook zo 3 keer per week een bad vullen, ik denk het niet. Dus of je het een besparing mag noemen, geen idee. Ik noem het in ieder geval comfort verhogend.

Ik heb overigens 60 buizen oost en 30 west op 1 150 en 1 400 liter boiler.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:43
@!null
Ik heb al ooit een offerte gehad voor een 300l boiler met 2-3 panelen die me ca 70% van de tijd van het jaar "gratis" sanitair warm water kan geven.
De offerte bedroeg minstens 3000¤, en men rekende een besparing voor van 500¤.
die besparing kon ik niet geloven omdat we slechts 1300¤ per jaar aan gas betalen voor de totale verwarming van ons huis, inclusief warm water.
Zonneboiler voor verwarmingsondersteuning, daar geloof ik niet in. Als de boiler opbrengst heeft, dan heb ik amper warmte nodig, en als ik de warmte nodig heb, dan is het toch winter.
De besparingen die ik zie zijn meestal rond de 100-150¤ gas per jaar.
Voor installaties met een gewone electrische boiler kan het verschil groter zijn natuurlijk.

Maar als ik dan zie dat 3000 / 150 = 20 jaar, en er sommigen nog een onderhoudscontract van 150¤ per 2 jaar willen bij gooien, dan weet ik wel wie er geld verdient, en dat is de installateur.
Pagina: 1 ... 75 76 77 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*