Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:12
quote:
Helhond schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 10:23:
[...]
Er zou een stromingssensor bij kunnen/moeten worden geplaatst. Maar daar wordt een belachelijke prijs voor gevraagd van 150,-. Maar wat ik me afvraag is waarom deze er bij zou worden moeten geplaatst. De CV ketel weet toch wanneer er warm water vraag is?

Ik bedenk me nu:
Hoe bepaald een CV ketel of er warm water vraag is? (Heeft ie zelf een stromingssensor?)
Als je de warmwaterkraan open zet, begint er koud water in de ketel te stromen, wat een eenvoudige trigger is om te beginnen verwarmen (en de eerste stroom water is toch koud, dus merk je dit nauwelijks).
Als er echter warm water binnenkomt, net warmer dan de drempelwaarde van de ketel om te beginnen bijwarmen, dan zal ie nooit starten met reguleren om juiste temperatuur te halen.

Afhankelijk van de opbouw en designkeuzes in de ketel kan er een stromingssensor in zitten (zal niet het geval zijn, want je moet er een bijkopen, die trouwens tegen erg heet water moet kunnen). Remeha ketels hebben dacht ik een stromingssensor, want in eco modus wordt het warmwater niet warmgehouden (en kan je geen afkoeling zien); intergas gebruikt een waterleiding in de warmtewisselaar die mee wordt gewarmd met CV bedrijf dus heeft geen stromingssensor nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Helhond
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
@naftebakje Bedankt voor de uitleg.

Mijn Vailliant ketel zal dan wel geen stromingssensor hebben, gezien je er zelf nog één bij moet plaatsen met een zonneboiler.
Is de drempelwaarde instelbaar of een vaste waarde? Zal dat bij mijn Vailliant de warmhoudtemperatuur zijn? Die triggert natuurlijk wel de ketel als die te koud wordt, ik weet niet precies waar die op ingesteld staat volgens mij nu op de 32 °C, dus dan zit je er met ±37 °C aanvoer natuurlijk ver boven die drempelwaarde waardoor die niet wordt getriggerd.

Mijn ketel heeft 4 standen: (Voor SWW)
0 = ”ECO” (min. is 32 °C)
1 = ”COMFORT”(ingestelde warmhoudtemperatuur via d 02)
2 = ”SOLAR ECO” (solarbedrijf zonder warme start)
3 = ”SOLAR COMFORT” (solarbedrijf met ingesteldewarme starttemperatuur via d 02)

Waarvan stand 0 en 1 continu gasverbruiken om de temperatuur op een minimale temperatuur te houden van 32 °C. (Ik hoor vooral in de winter regelmatig midden in de nacht de ketel kort aan slaan om alleen dan het water op te stoken tot die 32 °C)

En in stand 2 en 3 verbruikt ie ook onnodig gas omdat hij dan i.v.m. legionella het water altijd opstookt naar 65°C wat dus ook volkomen onnodig is met een hygiëne spiraal.

Wat dat betreft is mijn ketel niet heel milieu zuinig.

Ik zal in ieder geval kijken als ik de warmhoudtemperatuur hoger instel (±45°C) of hij dan wel aan slaat. :+

Helhond wijzigde deze reactie 08-02-2018 13:33 (12%)

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:12
Eventueel een flowsensor uit china laten komen, als je geen extra print moet in je ketel stoppen.
Of in de winter comfort stand gebruiken, en als je zonneboiler begint mee te werken naar eco gaan?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BenH
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 10:46
Krijg net een mail van Econo (nee ik wil geen reclame maken):
quote:
Met ingang van 2018 zijn de voorwaarden voor het verkrijgen van subsidie op zonneboilers gewijzigd.

Het subsidiebedrag is nagenoeg hetzelfde gebleven, in de meeste gevallen is er sprake van een kleine verhoging.

Er is wel een voorwaarde bijgekomen die zowel installateurs als particulieren treft,

"De zonneboiler wordt geïnstalleerd door een deskundige installateur."

Een hele goede reden om bij de cursus "Zonneboilers ontwerpen, installeren en onderhouden" te komen volgen.

U krijgt na het succesvol volgen van deze cursus een certificaat. Dit certificaat kunt u gebruiken bij een subsidie aanvraag om aan te tonen dat u deskundig bent, dit geldt voor zowel installateurs als particulieren.
Blijkbaar is de nieuwe subsidie eis "het laten installeren door een deskundig installateur" vrij eenvoudig te omzeilen :-)

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21-02 19:39
Ha de commercie springt erop in. Het is allemaal niet zo moeilijk, wat de RVO als meer omschreven voorwaarde stelt naar aanleiding van vragen wat is deskundig antwoordde men een bedrijf of persoon die zulke installaties installeert voor zijn of haar professie.

Het jammere is dat de handige doe het zelver hier mee buitenspel wordt gezet wat bij een zonneboiler behoorlijk nadelig is.

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:49
quote:
BenH schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:32:
Krijg net een mail van Econo (nee ik wil geen reclame maken):

[...]

Blijkbaar is de nieuwe subsidie eis "het laten installeren door een deskundig installateur" vrij eenvoudig te omzeilen :-)
Wat een complete onzin regel is het weer, ik heb 13 december telefonisch contact gehad en toen kon niemand me iets vertellen over het hoe en wat. Toen maar direct een online vraagformulier ingevuld waar ik nog steeds op antwoord wacht. En dan nu dit bericht 8)7 ze hebben naar mijn gevoel weer eens geen idee wat ze aan het doen zijn bij de overheid.

• mfmonkey
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 21-02 21:56
quote:
Rhaelak schreef op maandag 12 februari 2018 @ 14:58:
Ha de commercie springt erop in. Het is allemaal niet zo moeilijk, wat de RVO als meer omschreven voorwaarde stelt naar aanleiding van vragen wat is deskundig antwoordde men een bedrijf of persoon die zulke installaties installeert voor zijn of haar professie.

Het jammere is dat de handige doe het zelver hier mee buitenspel wordt gezet wat bij een zonneboiler behoorlijk nadelig is.
Mijn vader installeert complete keukens en badkamers, zou hij hiermee weg komen? Het is tenslotte "slechts een onderdeel van het waterleidingnet", zo'n boiler

• Helhond
  • Nu online
quote:
mfmonkey schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:57:
[...]

Mijn vader installeert complete keukens en badkamers, zou hij hiermee weg komen? Het is tenslotte "slechts een onderdeel van het waterleidingnet", zo'n boiler
Zover ik weet moet je een certificaat hebben, en kan er dus worden naar gevraagd bij de subsidie aanvraag. Of en hoevaak ze er naar vragen, geen idee.
Gezien Econo zelf de trainingen kan geven zal dit inhoudelijk niet zoveel voorstellen en waarschijnlijk een beetje theorie zijn.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-02 13:35
quote:
mfmonkey schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:33:
Wat verwacht jij dan van de meting als ze dat weten te verwerken in de testopstelling?
Als ik die glazen bol 'ns had ;).

De beste mij bekende benadering is de rekentool van Econo. Mag dan maar hopen dat die een beetje klopt. Je ziet daar o.a. (door tapwater uit te zetten) dat het verlagen van de opgewekte watertemperatuur de opbrengst in kWh flink verbetert, vandaar mijn opmerking over prio voor LTV. En je ziet daar dat vlakke plaat in het verwarmingsseizoen relatief slechter presteert dan vacuümbuis.

Ik wil serieuze verwarmingsondersteuning, dus ik zie een voordeel in vacuümbuizen. Als ik toch moet naverwarmen, dan haal ik mijn SWW in die maanden wel uit die hoogwaardige warmte en is voor de LTV elke graad dat het retourwater al boven de 20 uit wordt gebracht er eentje. (Ik stook nu gas op een 20/40 regime.)

Maar is @WoudseHoeve juist niet van de CV ondersteuning afgestapt? Haalt hij mijn verhaal onderuit? Of is het cruciale verschil dat hij vooral aanvult met een warmtepomp (dus moeite met hoge temperaturen), terwijl ik dat met hout (en evt. gas) ga doen?

Ten aanzien van die OEG 4flex / Kingspan: helaas hebben die ook een kwetsbaar punt wat andere opstellingen niet hebben: de verbinding tussen de buiskoppen. Lekt het daar, dan moet je hele collector uit elkaar (en dus leeg). Een installateur die zowel die als de goedkopere voert, vertelde me dit, kennelijk omdat het 'm een keer te vaak was gebeurd.

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 21-02 16:01
@Gwaihir
Ik heb niets veranderd maar gevoelsmatig levert de verwarmings ondersteuning niet zoveel op.
Jammer genoeg heb ik niet veel metingen nu beschikbaar (zit wel een SD kaart in de controller, moet ik eens uitlezen, kijken of ik er iets uit kan halen.), dus het is niet zichtbaar wat ik aan verwarmings ondersteuning heb. Soms is het vat sneller warm met de hout kachel, dan heb ik blijkbaar al flink wat uit de zon gekregen.

Ik stook de CV niet hoger als 45 graden.

Ik laat de heatpipes eerst de WW boiler opwarmen. Als de Combi ketel dit naar de 65 graden moet brengen gebeurt dat bij een laag rendement. Als de Combi ketel 45 graden moet leveren doet hij dit met een hoog rendement. Ik weet niet wat voordeliger is, lage temperatuur ( meer kWh) van de Zonneboiler of lage temperatuur uit de Combi ketel.

Aangezien mijn gasverbruik over 2017 slechts 300m3 maak ik me niet veel zorgen, voorlopig ook zat brandhout. Jammer genoeg kan ik nog niet van het gas af, de WAF voor een WP is te laag, en dan moet ik mijn CV ketel van 3 jaar oud eruit slopen (WP was toen bij mij niet in beeld).

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Helhond
  • Nu online
Hier nog een vraag qua efficiëntie:

Tot welke temperatuur gebeurd het opwarmen van de buffers het meest efficiënt?
(Dit i.v.m. instelling prio-regelen buffers)

Tot welke temperatuur is het het meest efficiënt om het water in de buffers te blijven te verwarmen?
Ik lees namelijk vaak dat zonnecollectoren bij lage temperaturen het beste werken.

Stel theoretisch mijn beide buffers (2x250L) zijn beide voor dat de zon schijn nog 20°C. (Dit was de situatie van gisteren)
Opwarmen kan met een paar scenario's afhankelijk welke target temperatuur ik instel voor buffer 1 en 2:
De target van #1 staat nu nog ingesteld op 60°C.

Gister had ik boiler #1 toevallig precies op 60°C en #2 bleef praktisch 20°C.
Toen ik de bypass opende was deze 250L van 60°C binnen 20 minuten opgenomen in het huis.

Was het niet beter geweest om een lager target temperatuur in te stellen 40-50°C in te stellen en dan #2 misschien ook wel 30-50°C was geweest?

Het huis stook ik nu met 45-50°C CV aanvoer warm, afhankelijk van (nacht)vorst.

Stel dat theoretisch gister beide buffers 45°C waren, dan was er netto meer energie opbrengst geweest.

Vind het lastig om hier een uitspraak over te doen, wil graag het maximale uit de boiler halen.
Retourwater is ± 30°C, het laatste beetje snoept dan wel weer het SWW op.

Iemand nog wijsheid?

Edit: wat dat betreft heb ik een soort gelijke issue als Woudsehoeve.
Echter verwarm ik het SWW ook maar tot 45 graden.

Helhond wijzigde deze reactie 14-02-2018 14:28 (3%)

• WoudseHoeve
De hoeveelheid energie voor het opwarmen van 1 graad van 1 liter water is constant ( op wat uitzetting van het water na).

Mogelijkerwijs neemt een heatpipe of vlakkeplaat collector (daar zal verschil tussen zitten) bij lage temperaturen meer warmte op. Is daar onderzoek over te vinden?

Nu zal de afgifte aan het vat minder uitmaken zolang je de delta T constant houd (wat een Deta-T controller doet met een regelbare pomp)

Ik wil wel graag de WW boiler (geen tap spiraal) geregeld op 65 of hoger hebben, tegen de legionella. Dat doen mijn heatpipes zonder veel kosten. (16m2/120pipes op 210L)

Voor het CV water is de legionella geen issue.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1200L Buffer, linkedin pv-output

• Helhond
  • Nu online
quote:
WoudseHoeve schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:14:
De hoeveelheid energie voor het opwarmen van 1 graad van 1 liter water is constant ( op wat uitzetting van het water na).

Mogelijkerwijs neemt een heatpipe of vlakkeplaat collector (daar zal verschil tussen zitten) bij lage temperaturen meer warmte op. Is daar onderzoek over te vinden?

Nu zal de afgifte aan het vat minder uitmaken zolang je de delta T constant houd (wat een Deta-T controller doet met een regelbare pomp)

Ik wil wel graag de WW boiler (geen tap spiraal) geregeld op 65 of hoger hebben, tegen de legionella. Dat doen mijn heatpipes zonder veel kosten. (16m2/120pipes op 210L)

Voor het CV water is de legionella geen issue.
Klopt de hoeveelheid energie blijft wel gelijk, maar het gaat voornamelijk over de energie overdracht.
Als je een hogere energie overdracht hebt raak je het sneller weer kwijt. (in je buffer stoppen)

Vandaar dat ik mij dus afvraag of of je theoretisch beter af ben als je een dT instelt van 15°C met een flow van 40% of een dT van 5°C met een flow van 80%.
Een dT van 1°C met 99% flow zal ook niet zoveel doen zou ik zeggen.
Ergens moet een optimum zijn, en die zoek ik :+

Als de overdracht snelheid te laag is maakt de stromingssnelheid niet uit zou ik zeggen.
Ik zal eens uitzoeken wat de thermische geleidbaarheid doet bij een bij een variërende dT want ik weet niet of die lineair is.

Helhond wijzigde deze reactie 14-02-2018 16:35 (5%)

• Gwaihir
Een vlakke plaat collector verliest de warmte ook weer aan de omgeving bij koud weer. Dus wil je daar op een koude winterdag 40 graden uithalen, dan zet je regelaar de pomp waarschijnlijk niet eens aan. Een vacuümbuis heeft dat probleem minder, vanwege het vacuüm. Maar zo'n vacuüm is niet perfect én je verliest ook warmte aan de kop van de collector en aan leidingverliezen. Dus neem je meer warmte op bij een lagere dT en komt er een groter deel van die warmte in je boiler aan als de watertemperatuur laag is (en de flow hoog). De overdracht van zonnespiraal naar boilervat zal helaas moeilijker gaan bij kleinere dT aldaar en hoge flow door de spiraal.

Hoor graag waar het optimum in jouw installatie ligt, @Helhond . Persoonlijk ga ik zeker die dT van 5 graden 'ns uitproberen in de winter. (Helaas ben ik met mijn tempo van doorpakken deze winter aardig aan het missen, d.w.z. nog op gas aan het stoken.)

• mfmonkey
Hoge temperatuurverschillen tussen de collector en de boiler zijn het meest efficient voor de pomp. Echter verlies je meer warmte door de leiding. Lage temperatuurverschillen gaan dat tegen maar kosten meer stroom.
In de zomer is er van die temperatuur voldoende aanwezig, dan stel ik hem in op 12, nu staat deze op 3

• Helhond
  • Nu online
Ik heb hem juist nu op een dT van 15°C, met de gedachte dat door de lage flow een hogere collector temperatuur behouden blijft. En je dus ook een hoger dT met lage snelheid door de buffer stroomt waardoor er dus meer tijd is voor afgifte.

Er is van alles over te zeggen, en het is voor mij ook een beetje op gevoel. Ik hoor graag als iemand bewijs heeft wat nu het beste is.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
ik sta op het punt deze te bestellen. Is het inhoud compleet? Of moet ik naast de leidingen nog wat anders kopen?
(thermostaatventielen of zo?)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• mfmonkey
quote:
Helhond schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 22:52:
Ik heb hem juist nu op een dT van 15°C, met de gedachte dat door de lage flow een hogere collector temperatuur behouden blijft. En je dus ook een hoger dT met lage snelheid door de buffer stroomt waardoor er dus meer tijd is voor afgifte.

Er is van alles over te zeggen, en het is voor mij ook een beetje op gevoel. Ik hoor graag als iemand bewijs heeft wat nu het beste is.
In de leidingen en de collector (meer vlakke plaat dan heat pipe) heb je last van verlies. Hoe langer je het verwarmde water hierin laat staan hoe meer tijd je het gunt warmte te verliezen. In de zomer is dat bij mij geen enkel punt, ik heb zonder gekkigheden als zwembad vullen 150 + 400liter op 90 en 80+ staan.

Even kijken of deze lukt.
Stel de energie per minuut 10 is. Daarnaast heb je per 10 graden verschil tussen buitentemp en collectortemp 0,2 verlies per minuut. Ik laat het verschil minder ver oplopen waardoor het verlies minder is. Uitgaande van coll = 30 /40, boiler = 25 en buitentemp = 5
Ik verlies op dit moment 0.5, jij verliest 0,7.
Na 10 minuten heb ik 10x(10-0,5)=95, jij 93.

Wat het effect is op de opwarming van de boiler weet ik niet, mogelijk verranderd dat de zaak. Maar op zich is het simpelweg energie erin staat gelijk aan energie in de boiler - verlies. Dus alles wat je niet verliest gaat de boiler in, hoe lang dit ook duurt.

Op basis hiervan is de enige conclusie dat je dus de inschakeltemp en de dT zo laag mogelijk moet instellen. Qua warmte binnenhalen denk ik ook dat dit volledig klopt. Echter is er een factor welke hierin niet megenomen word, stroomverbruik.
Als de pomp 20% draait word alsnog alle energie - verlies binnen gehaald, enkel langzamer. Op 100% is het tempverschil welliswaar kleiner, en dus ook het verlies, het stroomverbruik is ook enorm gegroeid. In mijn rekenvoorbeeld is het warmte verschil 2 a 3 %, mijn stroomverbruik kan wel eens 25% hoger zijn.

Als ik lang en goed nadenk en vele ideën uitwerk zal ik ongetwijfeld wel een manier kunnen vinden om hier antwoord op te kunmen geven, het benodigde materiaal om enige uitvoering hieraan te geven heb ik niet.
Mogelijk heeft iemand hier een wat uitgebreidere set sensoren incl logging die iets hierin kan en wil doen.

• kmf
  • Niet online

interpreteer ik dit plaatje nou goed? Moet er bijna 600kg balast komen op een zonnecollectorset van 2 platen? Hebben jullie dat ook?

• Helhond
  • Nu online
quote:
kmf schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:09:
ik sta op het punt deze te bestellen. Is het inhoud compleet? Of moet ik naast de leidingen nog wat anders kopen?
(thermostaatventielen of zo?)
Er zit geen uitgebreide controller bij, en er zit dus ook geen buffer bij.
Ik weet niet of je die dus al hebt staan.

Zover ik weet krijg je geen subsidie op losse componenten.
Ik weet dan ook niet wat je insteek precies is.
Vergis je niet in het kostenplaatje van het leidingwerk en alle koppelingen en (3weg)kleppen/afsluiters/aftappunten.

Dus het is dan ook meer van wat heb je ingedachte of wat heb je al staan qua installatie?
quote:
kmf schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:40:
[afbeelding]

interpreteer ik dit plaatje nou goed? Moet er bijna 600kg balast komen op een zonnecollectorset van 2 platen? Hebben jullie dat ook?
Ik durf er geen uitspraak over te doen.

Maar ga je voor een platdak opstelling?
Waarom ga je dan niet voor heat pipes? Efficiënter qua oppervlak, en minder last van de kou.
Ook heeft de wind vrijwel geen grip op de heat pipes, kan je dus met minder balast uit de voeten.

Laatst met die storm in januari, even aan mijn aan de gevel bevestigde heat pipe frames gevoeld.
Maar er zat geen beweging of trilling in, ook niet met windstoten, was bijzonder verbaasd dat het geen kick gaf.
Ook logisch, de wind kan er langs en er doorheen, en kan ook weinig druk uitoefenen op het ronde oppervlak.

Helhond wijzigde deze reactie 15-02-2018 09:57 (51%)

• kmf
  • Niet online
quote:
Helhond schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:51:
Ik durf er geen uitspraak over te doen.

Maar ga je voor een platdak opstelling?
Waarom ga je dan niet voor heat pipes? Efficiënter qua oppervlak, en minder last van de kou.
Ook heeft de wind vrijwel geen grip op de heat pipes, kan je dus met minder balast uit de voeten.

Laatst met die storm in januari, even aan mijn aan de gevel bevestigde heat pipe frames gevoeld.
Maar er zat geen beweging of trilling in, ook niet met windstoten, was bijzonder verbaasd dat het geen kick gaf.
Ook logisch, de wind kan er langs en er doorheen, en kan ook weinig druk uitoefenen op het ronde oppervlak.
platdak is enige mogelijkheid voor mij. Vlakke platen omdat het een volledig pakket is en volgens mij goedkoper.

Heb jij nog een adres voor goede/goedkope heatpipes?
quote:
Er zit geen uitgebreide controller bij, en er zit dus ook geen buffer bij.
Ik weet niet of je die dus al hebt staan.

Zover ik weet krijg je geen subsidie op losse componenten.
Ik weet dan ook niet wat je insteek precies is.
Vergis je niet in het kostenplaatje van het leidingwerk en alle koppelingen en (3weg)kleppen/afsluiters/aftappunten.

Dus het is dan ook meer van wat heb je ingedachte of wat heb je al staan qua installatie?
Ik heb de OEG-buffer al binnen. Installateur gaat deze set nemen en als 1 geheel aanbieden. Ik kan zelf niet bij oeg.net bestellen.
Voor RVO maakt het niet uit als het uit twee facturen bestaat. Als het maar door 1 Installateur geinstalleerd is (heb gebeld hiervoor).

kmf wijzigde deze reactie 15-02-2018 10:13 (29%)

• Helhond
  • Nu online
quote:
kmf schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:53:
[...]

platdak is enige mogelijkheid voor mij. Vlakke platen omdat het een volledig pakket is en volgens mij goedkoper.

Heb jij nog een adres voor goede/goedkope heatpipes?

[...]

Ik heb de OEG-buffer al binnen. Installateur gaat deze set nemen en als 1 geheel aanbieden. Ik kan zelf niet bij oeg.net bestellen.
Voor RVO maakt het niet uit als het uit twee facturen bestaat. Als het maar door 1 Installateur geinstalleerd is (heb gebeld hiervoor).
Je kan niet zomaar voor elke combinatie een aanvraag in dienen, je doet een aanvraag per meldcode en deze meldcode is voor een vaste combinatie van buffer + collectoren + pompgroep.

Je kan zelf een combinatie samenstellen, maar dan weet je niet of deze goedgekeurd wordt en hoe hoog de subsidie uit gaat vallen.

Dus nu zomaar een willekeurige collectoren uitzoeken kan je evt. lastig worden met je aanvraag bij RVO.

• kmf
  • Niet online
quote:
Helhond schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:17:
[...]

Je kan niet zomaar voor elke combinatie een aanvraag in dienen, je doet een aanvraag per meldcode en deze meldcode is voor een vaste combinatie van buffer + collectoren + pompgroep.

Je kan zelf een combinatie samenstellen, maar dan weet je niet of deze goedgekeurd wordt en hoe hoog de subsidie uit gaat vallen.

Dus nu zomaar een willekeurige collectoren uitzoeken kan je evt. lastig worden met je aanvraag bij RVO.
Het is niet zomaar een combinatie. Het is juist deze combi dat een meldcode heeft.
Over subsidie hoef je(ik) dus geen zorgen te maken. De installateur zorgt wel voor de rest.

Enige waar ik over twijfel is ballast. Installateur zegt vastschroeven, maar ik wil ook weten wat de "echt" benodigde balast zal zijn. 600kg vind ik wel heel veel.

• Helhond
  • Nu online
quote:
kmf schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:21:
[...]

Het is niet zomaar een combinatie. Het is juist deze combi dat een meldcode heeft.
Over subsidie hoef je(ik) dus geen zorgen te maken. De installateur zorgt wel voor de rest.

Enige waar ik over twijfel is ballast. Installateur zegt vastschroeven, maar ik wil ook weten wat de "echt" benodigde balast zal zijn. 600kg vind ik wel heel veel.
Dat snap ik, maar mocht je nu toch voor heat pipes willen gaan dan kan je problemen met je meldcode krijgen.

• kmf
  • Niet online
quote:
Helhond schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 10:23:
[...]

Dat snap ik, maar mocht je nu toch voor heat pipes willen gaan dan kan je problemen met je meldcode krijgen.
Daarom de vraag of je goede adressen voor heatpipes hebt. Als deze zelfs zonder subside goedkoper is...

Want de 4flex heatpipes zijn veel te duur.

• Rhaelak
quote:
kmf schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 09:40:
[afbeelding]

Dit is de ballasttabel voor Nederland die HRSolar gebruikt.

http://prntscr.com/if5y2o

Jij zit in gebied II.

Je hebt ongeveer 250 kg als ballast nodig per collector, dus 500 kg.

Vergelijk ik het met de EN-NEN-1991 en DIN1055 ballasttabellen met streefgewichten voor platte daken dan is, afhankelijk van de hellingshoek het gewicht oplopend tot 90 kg ballast per m2 collector. Als je uitgaat van een collector van 2,5 m2 dan kom je uit op 225 kg per collector.

Misschien handiger om te kijken naar heatpipes.

Vastschroeven gaat het hem niet worden dan waait kapot op den duur.

• mfmonkey
Wat is er anders aan vastschroeven dan? De bedoeling van balast is toch ook dat het een onbeweeglijk geheel wordt?
Of bedoel je dat de schroeven op den duur uit het materiaal van het dak getrokken worden? Dan is het een kwestie van meer en grotere schroeven toepassen toch?

• Rhaelak
De wind trekt de schroeven kapot c.q. waar ze aan bevestigd zijn van het frame en je collector ligt in de tuin of bij je buurman op zijn auto. En waar zou je het frame aan bevestigen op een plat dak? Aan het dakleer? Ballast is ballast, dat waait niet weg. Ooit tegels van 15 kg per stuk door de lucht zien vliegen?

• mfmonkey
quote:
Rhaelak schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:58:
De wind trekt de schroeven kapot c.q. waar ze aan bevestigd zijn van het frame en je collector ligt in de tuin of bij je buurman op zijn auto. En waar zou je het frame aan bevestigen op een plat dak? Aan het dakleer? Ballast is ballast, dat waait niet weg. Ooit tegels van 15 kg per stuk door de lucht zien vliegen?
Dus zolang je geen 4x40 schroefjes maar stevige dingen gebruikt en zorgt dat je ze in de balklaag kunt krijgen zou het wel kunnen? Natuurlijk wordt het daar niet makkelijker op, als het al mogelijk is in sommige gevallen. Voorwaarde is dat het frame dit kan hebben.

En uhm, niet dat ik me kan herinneren nee, niet door de wind in ieder geval. :+

Iemand ervaring met of een mening over deze?

En, iemand de HP BBQ al geprobeerd

mfmonkey wijzigde deze reactie 15-02-2018 22:50 (15%)

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 10:49
Hmmmm, dan moeten er nog maar meer stoepbanden op denk ik.

• Helhond
  • Nu online
quote:
mfmonkey schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:45:
[...]

Iemand ervaring met of een mening over deze?
Dat zijn dus wel windvangers, die laten de wind een stuk minder door, die reflectoren "spiegels" vangen alle wind.
Ze schijnen in het begin wel iets efficiënter te zijn dan gewone heat pipes, maar heb er nooit bewijs voor gezien.
Maar na een aantal jaar gaat er vuil/aanslag op de spiegels zitten, en wil het oppervlak van de spiegels nog wel eens gaan verweren/roesten. Hierdoor gaat je rendement weer naar beneden, waardoor ze weer slechter zouden presteren dan gewone heat pipes.

Let er wel op dat deze collectoren met reflextoren minder heat pipes per strekkende meter hebben. Dit komt omdat de heat pipes verder uit elkaar staan om zo ruimte te kunnen maken voor de reflectoren. Persoonlijk zou ik voor meer heat pipes per oppervlak gaan, zonder het risico te lopen dat je systeem op termijn minder rendement krijgt. Mocht je ook nog krap in beschikbare ruimte zitten, dan lijkt mij de keuze gemakkelijk.

Jammer dat er geen test op stelling is, net als HRSolar dat met zijn vlakkeplaat wel heeft.

• Rhaelak
quote:
mfmonkey schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 22:45:
[...]

Dus zolang je geen 4x40 schroefjes maar stevige dingen gebruikt en zorgt dat je ze in de balklaag kunt krijgen zou het wel kunnen? Natuurlijk wordt het daar niet makkelijker op, als het al mogelijk is in sommige gevallen. Voorwaarde is dat het frame dit kan hebben.
Ja dan zou het wel kunnen maar je moet dan veel flinke schroeven gebruiken en als je dat vastschroeft in de balklaag zal je ook je dakbedekking moeten herstellen. Niet echt handig dus.

Ballast is makkelijker. Maar je dak moet er wel geschikt voor zijn. Met heatpipes kan je uit de voeten met minder ballast, die vangen minder wind.

• mfmonkey
dat zo´n spiegel een windvanger is maakt mij niet uit, deze zou aan de stenenmuur bevestigd worden aan de zuidkan van het huis. doordat hij rechtop staat zal er ook veel minder vuil op blijven plakken.
voor wat betreft bewijs, de CPC doet 4,5 Gj en is 1.45 breed.
van Techniq doet de TQE-CL-MC-18 maar 3,6 en is daarbij ook nog iets breder.
het oppervlak van de gewone is 1,7, de CPC is 1,4.

dat ze verder uit elkaar staan is bij rechtstandige instraling een nadeel, schuin erop betekend het dat er meer oppervlak per buis beschenen wordt. hoe dit zich in de praktijk uitpakt weet ik niet.

aangezien hij meer vermogen levert dan vergelijkbaar en daarbij ook nog eens goedkoper is
CPC
gewoon
is de keuze misschien al wel gemaakt.
moet ik alleen nog iets verzinnen om het aan de muur vast te maken. zouden 5mm schroeven in 6mm pluggen (Duo power, de goede dus) dit houden? de dakhaken waarmee mijn andere collectoren geleverd waren hadden 6 gaten per haak. als ik die simpelweg gebruik komen er dus 24 schroeven in te zitten.
het apparaat weegt ongeveer 40kg.

• Helhond
  • Nu online
quote:
mfmonkey schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:57:
dat zo´n spiegel een windvanger is maakt mij niet uit, deze zou aan de stenenmuur bevestigd worden aan de zuidkan van het huis. doordat hij rechtop staat zal er ook veel minder vuil op blijven plakken.
voor wat betreft bewijs, de CPC doet 4,5 Gj en is 1.45 breed.
van Techniq doet de TQE-CL-MC-18 maar 3,6 en is daarbij ook nog iets breder.
het oppervlak van de gewone is 1,7, de CPC is 1,4.

dat ze verder uit elkaar staan is bij rechtstandige instraling een nadeel, schuin erop betekend het dat er meer oppervlak per buis beschenen wordt. hoe dit zich in de praktijk uitpakt weet ik niet.

aangezien hij meer vermogen levert dan vergelijkbaar en daarbij ook nog eens goedkoper is
CPC
gewoon
is de keuze misschien al wel gemaakt.
moet ik alleen nog iets verzinnen om het aan de muur vast te maken. zouden 5mm schroeven in 6mm pluggen (Duo power, de goede dus) dit houden? de dakhaken waarmee mijn andere collectoren geleverd waren hadden 6 gaten per haak. als ik die simpelweg gebruik komen er dus 24 schroeven in te zitten.
het apparaat weegt ongeveer 40kg.
Je vergelijking is niet helemaal eerlijk:

Je vergelijkt hier wel de CPC met 12 buizen met de gewone HP18 buizen, de prijzen volgens de websites zijn nagenoeg gelijk.

Ga je de CPC 18 met een gewone HP 18 vergelijken, dat is de CPC18 een kleine 250,- euro duurder. (33%)

Een gewone HP18 is 149 cm breed, de CPC12 is 145cm en CPC18 201 cm.

De conclusie is dus dat je inderdaad een CPC12 of een HP18 voor hetzelfde geld hebt en dat deze ongeveer dezelfde afmetingen hebben. Dit gaat niet op als je de CPC18 en HP18 vergelijkt.

In ideale omstandigheden in het laboratorium is er inderdaad een groot verschil in opbrengst:
HP18: 3,60 GJ
CPC12: 4,50 GJ
CPC18: 6,83 GJ

Dit is natuurlijk in de ideale omstandigheden welke wij in Nederland niet snel zullen benaderen.
Nu heb ik wel eens vaker gehoord en gelezen dat de test opstellingen niet helemaal de realiteit benaderen.
Dit zie je ook wel terug bij zonnepanelen; de geclaimde opbrengst in laboratoria en het gemiddelde opbrengst van gebruikers, dit valt altijd een stuk(je) lager uit.

Deze waardes zou ik dus met een korreltje zout nemen. Als de 25% extra opbrengst door de reflectoren gegarandeerd is over de totale levensduur dan zou waarschijnlijk wel elke leverancier dit toepassen.
Neemt niet weg dat iedereen vrij is om zijn eigen keuzes te maken. :P

PS1: Verder zijn in jouw situatie de reflectoren misschien geen windvanger, maar in een gewone platdak opstelling zijn ze dat wel degelijk.

PS2: Ik heb mijn collectoren 30 HP's per stijl vast met vier (RVS) M8 houtfretten, (4x4 =16 per collector) deze gaan door de gevel (trespa) vast op de borstwering in dikke houtenbalken. Wat zeker aan te bevelen is om (RVS) ringen onder de kop te plaatsen zodat de druk/kracht beter wordt verspreid over het aluminium frame.

Persoonlijk zou ik het voor iets dikker gaan, 6 mm schroeven (of houtfretten in pluggen in de muur).
Vergeet niet voor RVS te gaan, kost iets meer maar anders ga je waarschijnlijk op den duur roest sporen over je gevel zien.
M8 is iets overkill, maar better safe than sorry. :+
Het moet er natuurlijk wel 15+ jaar hangen.

Helhond wijzigde deze reactie 16-02-2018 12:40 (12%)

• Rhaelak
Het gekke is dat die CPC collectoren hier vaak voorbij komen maar volgens mij heeft niemand ze ook echt geïnstalleerd.

Toen ik 2 jaar geleden mijn zonneboiler liet installeren had ik het er met de installateur ook over, of die CPC collectoren nu echt zo veel beter zijn. Een collega van hem betrok zijn heatpipes bij een fabrikant die ook CPC varianten verkocht en de resultaten vielen toch echt tegen in de praktijk. Ja in het begin was de opbrengst hoger maar op den duur liep dat toch terug. Vervuiling bleek toch echt wel een dingetje te zijn. Niet zomaar wat stof wat bij een regenbuitje eraf liep.

• mfmonkey
quote:
Helhond schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:23:
[...]

Je vergelijking is niet helemaal eerlijk:

Je vergelijkt hier wel de CPC met 12 buizen met de gewone HP18 buizen, de prijzen volgens de websites zijn nagenoeg gelijk.

Ga je de CPC 18 met een gewone HP 18 vergelijken, dat is de CPC18 een kleine 250,- euro duurder. (33%)

Een gewone HP18 is 149 cm breed, de CPC12 is 145cm en CPC18 201 cm.

De conclusie is dus dat je inderdaad een CPC12 of een HP18 voor hetzelfde geld hebt en dat deze ongeveer dezelfde afmetingen hebben. Dit gaat niet op als je de CPC18 en HP18 vergelijkt.

In ideale omstandigheden in het laboratorium is er inderdaad een groot verschil in opbrengst:
HP18: 3,60 GJ
CPC12: 4,50 GJ
CPC18: 6,83 GJ
de vergelijking tussen 12 CPC en 18 HP maak ik omdat ik deze beide tussen mijn ramen kwijt kan. dus vermogen per muur/dak oppervlak. en dan is de vergelijking m.i. een goede.
de 18HP vind ik voor 600 euro, de CPC is 508-560 euro en dus toch een stukje goedkoper.
dan rest de vraag, wat levert de collector op zonder spiegel?
quote:
Dit is natuurlijk in de ideale omstandigheden welke wij in Nederland niet snel zullen benaderen.
Nu heb ik wel eens vaker gehoord en gelezen dat de test opstellingen niet helemaal de realiteit benaderen.
Dit zie je ook wel terug bij zonnepanelen; de geclaimde opbrengst in laboratoria en het gemiddelde opbrengst van gebruikers, dit valt altijd een stuk(je) lager uit.

Deze waardes zou ik dus met een korreltje zout nemen. Als de 25% extra opbrengst door de reflectoren gegarandeerd is over de totale levensduur dan zou waarschijnlijk wel elke leverancier dit toepassen.
Neemt niet weg dat iedereen vrij is om zijn eigen keuzes te maken. :P
maar deze vlieger gaat op voor alle collectoren.
quote:
PS1: Verder zijn in jouw situatie de reflectoren misschien geen windvanger, maar in een gewone platdak opstelling zijn ze dat wel degelijk.
daar heb je gelijk in, voor anderen handig om te vermelden.
quote:
PS2: Ik heb mijn collectoren 30 HP's per stijl vast met vier (RVS) M8 houtfretten, (4x4 =16 per collector) deze gaan door de gevel (trespa) vast op de borstwering in dikke houtenbalken. Wat zeker aan te bevelen is om (RVS) ringen onder de kop te plaatsen zodat de druk/kracht beter wordt verspreid over het aluminium frame.

Persoonlijk zou ik het voor iets dikker gaan, 6 mm schroeven (of houtfretten in pluggen in de muur).
Vergeet niet voor RVS te gaan, kost iets meer maar anders ga je waarschijnlijk op den duur roest sporen over je gevel zien.
M8 is iets overkill, maar better safe than sorry. :+
Het moet er natuurlijk wel 15+ jaar hangen.
dan stem ik voor minimaal 8 stuks M8 RVS voor de collector van 140 tot 160 breed. en om welke reden weet ik niet maar ik had nog niet gedacht aan frame rechtstreeks op de muur schroeven. dank!
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:30:
Het gekke is dat die CPC collectoren hier vaak voorbij komen maar volgens mij heeft niemand ze ook echt geïnstalleerd.

Toen ik 2 jaar geleden mijn zonneboiler liet installeren had ik het er met de installateur ook over, of die CPC collectoren nu echt zo veel beter zijn. Een collega van hem betrok zijn heatpipes bij een fabrikant die ook CPC varianten verkocht en de resultaten vielen toch echt tegen in de praktijk. Ja in het begin was de opbrengst hoger maar op den duur liep dat toch terug. Vervuiling bleek toch echt wel een dingetje te zijn. Niet zomaar wat stof wat bij een regenbuitje eraf liep.
bij vervuiling moet ik naast letterlijk vervuiling (afspoelen) denken aan roest. dat is wel een dingetje ja. ik kan hem wel invetten met goed roestwerend spul. dit spul is echter of erg dof of erg dun. dof heeft als nadeel dat het minder goed reflecteerd, dun zal vaker opnieuw aangebracht moeten worden en dat zal niet makkelijk zijn.

ik zou voor op dak de CPC niet eens overwegen, aan de gevel echter zal het veel minder smering worden en zal de regen er minder vaak op staan.

• Helhond
  • Nu online
quote:
mfmonkey schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:00:
dan stem ik voor minimaal 8 stuks M8 RVS voor de collector van 140 tot 160 breed. en om welke reden weet ik niet maar ik had nog niet gedacht aan frame rechtstreeks op de muur schroeven. dank!
Ik heb mijn platdak frame enigszins gecustomized (inkorten en extra gaten bijboren) zodat deze aan de gevel hangt onder een hoek van 68 graden, i.p.v op platdak staat.

De CPC is ook te krijgen bij Oosterburen prijs staat er niet bij, maar is wel op te vragen.

Ik weet toevallig dat HHF twee CPC 18 collectoren heeft, en dat hij er wel erg tevreden mee is.
Maar hij is zover bij mij bekend dan ook de enige.

Het blijft altijd appels met peren vergelijken zonder een goede test set up, en dit zou je dan per strekkende meter moeten doen. Dus een CPC12 en een HP18 vergelijken qua opbrengst. Dat is qua prijs en oppervlak volgens mij nog de meest eerlijke vergelijking.

EDIT:
Uit interesse nog even de Solarkey certificaten opgezocht.

Opbrengst (W) bij collector temperatuur en locatie: (Nederland ligt er ongeveer tussen in)
Stockholm: Wurzburg:
25°C 50°C 75°C 25°C 50°C 75°C
CPC 12: 1488 1219 978 1602 1313 1049
HT18: 1236 968 720 1336 1048 774

Dit zijn dan de data van de test opstellingen, die zijn dan theoretisch gemiddeld 20% hoger voor de CPC.
Ik ben dan wel benieuwd wat ze in praktijk doen als je er ze naast elkaar zet, en of dat dan ook gelijk blijft over de totale levensduur.

Daar ga ik echter niet op wachten, gelukkig hangen mijne al gewoon. :+

Helhond wijzigde deze reactie 16-02-2018 14:45 (26%)

• mfmonkey
quote:
Helhond schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:22:
[...]

Ik heb mijn platdak frame enigszins gecustomized (inkorten en extra gaten bijboren) zodat deze aan de gevel hangt onder een hoek van 68 graden, i.p.v op platdak staat.

De CPC is ook te krijgen bij Oosterburen prijs staat er niet bij, maar is wel op te vragen.

Ik weet toevallig dat HHF twee CPC 18 collectoren heeft, en dat hij er wel erg tevreden mee is.
Maar hij is zover bij mij bekend dan ook de enige.

Het blijft altijd appels met peren vergelijken zonder een goede test set up, en dit zou je dan per strekkende meter moeten doen. Dus een CPC12 en een HP18 vergelijken qua opbrengst. Dat is qua prijs en oppervlak volgens mij nog de meest eerlijke vergelijking.

EDIT:
Uit interesse nog even de Solarkey certificaten opgezocht.

Opbrengst (W) bij collector temperatuur en locatie: (Nederland ligt er ongeveer tussen in)
Stockholm: Wurzburg:
25°C 50°C 75°C 25°C 50°C 75°C
CPC 12: 1488 1219 978 1602 1313 1049
HT18: 1236 968 720 1336 1048 774

Dit zijn dan de data van de test opstellingen, die zijn dan theoretisch gemiddeld 20% hoger voor de CPC.
Ik ben dan wel benieuwd wat ze in praktijk doen als je er ze naast elkaar zet, en of dat dan ook gelijk blijft over de totale levensduur.

Daar ga ik echter niet op wachten, gelukkig hangen mijne al gewoon. :+
hm, best een verschil nog. zeker als je bedenkt dat ze minder buizen hebben. of zijn de buizen groter?

groot gelijk heb je. mocht ik hem ophangen weten we alsnog niets, ze hangen allemaal in serie :+

• Helhond
  • Nu online
quote:
mfmonkey schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:55:
[...]

hm, best een verschil nog. zeker als je bedenkt dat ze minder buizen hebben. of zijn de buizen groter?

groot gelijk heb je. mocht ik hem ophangen weten we alsnog niets, ze hangen allemaal in serie :+
De CPC gaan efficiënter om met de instraling per m². Dit doen ze d.m.v. de reflectoren en met minder buizen. Het probleem is; mochten de reflectoren minder worden, dan ga je dus harder op achteruit. Omdat je 33% minder buizen hebt op het zelfde oppervlak.

Buizen zijn van beide 58 mm in diameter, dus daar zit geen verschil in.

Ik ben wel benieuwd waarvan die reflectoren zijn gemaakt, dan kan je zo uit zoeken hoe dat er na 5 a 10 jaar nog uit zou moeten zien. Het krijgt natuurlijk ook alle UV voor zijn kiezen, want dat is juist de bedoeling. :+

• Gwaihir
quote:
Rhaelak schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 13:30:

Wordt nu toch wel heel nieuwsgierig naar hoe die reflectoren zich houden. Ik zat naar CPC te kijken, denkend dat het simpelweg een extra reflector was voor een kleine meerprijs. Dat het aantal buizen per m2 omlaag gaat, was me nog niet opgevallen. Dat *zou* ze goedkoper moeten maken, toch (per m2 en opbrengst)? Schoonmaken moet kunnen voor ons; ze komen in de tuin te staan.

Zat vandaag trouwens ook naar de Solarus collectoren te kijken - ik wil tenslotte warmte en PV installeren dit jaar. Iemand er bekend mee? Krijg moeilijk hoogte van hoe goed ze nu echt zijn (en hoe duur). Véél meer opbrengst dan PV (in % nuttig gebruikte zon) is nogal een makkelijke claim; dat zal elke warmtecollector doen. Volgens nieuwsartikelen zijn ze in elk geval goed genoeg om maanden productiecapaciteit in het voren verkocht te hebben, wat dan ook wel zal verklaren dat de documentatie verder afwerken geen prio heeft.

• Rhaelak
@Gwaihir Ze zien er wel gelikt uit. Maar ik lees dat ze tot 40% beter presteren dan standaard PV panelen. Dat is dan niet zo heel erg extreem. Dan ga je van 20% naar 28%.

PVT is leuk zo lang je maar de warmte kwijt kan. Heb je op een dag vroeg stagnatie dan heb je een serieus probleem. De maximale temperatuur die ze kunnen hebben is 180°C.

Mijn heatpipes kunnen 210°C verdragen (hoogste temperatuur ooit gemeten in stagnatie was 195°C).

• Gwaihir
40%? Heb jij wat concretere info gevonden dan ik? Van 20% naar 28% puur op PV zou ik fantastisch vinden. (Want daarnaast krijg je nog warmte uit hetzelfde oppervlak.) Maar inderdaad, bij welke koelwatertemperatuur? En bij welke over all prestaties? Want 270Wp op een paneel van bijna 1,5 standaardpaneel klinkt helemaal niet indrukwekkend. Da's 185Wp omgerekend naar de standaardmaat (1x1,65m), waar ik goed 300 - 330Wp kan kopen (nog niet naar prijzen gekeken, maar vermoed dat de top van de markt, die nog goed daarboven zit, wel erg duur zal zijn).

Warmte verwacht ik probleemloos kwijt te kunnen; buffers worden gedimensioneerd op 's winters de houtkachel een dikke 24 uur uit kunnen laten. Qua eigen isolatie lijken ze tussen vacuüm en vlakke plaat in te zitten, dus ze kunnen het 's nachts ook wat meer wegstralen. Toch zal er zeker geen 'koud' water door gaan op warme zomerdag.

Maar hmm.. als ik nu naar buiten kijk, ligt de locatie die ik voor de PV panelen in gedachten heb in de schaduw van het huis, een flink stuk van de dag. Voor PV misschien ok op de jaaropbrengst, maar voor CV-ondersteuning wat minder.. Tja.. altijd weer compromissen.

• Rhaelak
@Gwaihir https://prnt.sc/ifrc0r

Daar staat het. Ik vraag me nu alleen af of de 270 Wp die ze noemen voor 1 collector is of voor 1 zijde.

• Gwaihir
Oh ja, tot 40%. Zo'n ideale omstandigheden marketing getal waar de omstandigheden bij ontbreken.

270 Wp per collector (van ca 1x2,5m). Ik heb de brochure gedownload en dat wordt er wel duidelijk - overigens niet gek veel meer helaas, geen prestatiecurves e.d..
quote:
Helhond schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 14:22:
[...]
Theoretisch? Een testopstelling is toch al een echte test? Bedankt voor het opzoeken, ik vind dit interessante data. Vervolgvraag is inderdaad: laat die spiegel zich zo houden en met welk onderhoud dan?

Gwaihir wijzigde deze reactie 17-02-2018 11:02 (56%)

• Helhond
  • Nu online
quote:
Gwaihir schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 10:57:
Theoretisch? Een testopstelling is toch al een echte test? Bedankt voor het opzoeken, ik vind dit interessante data. Vervolgvraag is inderdaad: laat die spiegel zich zo houden en met welk onderhoud dan?
Met een test opstelling probeer je de realiteit na te bootsen. Dat gaat natuurlijk erg lastig met een zon die elke dag op een andere postitie staat aan de hemel. Laat staan de verschillende weersomstandigheden.

De metingen zijn zover ik weet moment opnames, (aantal uren) onder een vaste hoek.

Het kan dus best zijn dan tijdens verschillende omstandigheden er hele andere prestaties geleverd worden.

• Gwaihir
Hmm.. interessant vraagstuk. Ik kan me niet voorstellen dat ze ze neerknallen en de resultaten opschrijven na een paar uurtjes: "Bewolkt december voor deze, vs zonnig in juli voor die andere? Boeien..". Een momentopname in die zin zou niet zinnig zijn. Anderzijds: hoeveel (verschillende weersoorten in verschillende seizoenen) hebben ze dan wel nodig om een product in de database te krijgen? [/me noteert op leeslijst.]

• Helhond
  • Nu online
quote:
Gwaihir schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 15:18:
Hmm.. interessant vraagstuk. Ik kan me niet voorstellen dat ze ze neerknallen en de resultaten opschrijven na een paar uurtjes: "Bewolkt december voor deze, vs zonnig in juli voor die andere? Boeien..". Een momentopname in die zin zou niet zinnig zijn. Anderzijds: hoeveel (verschillende weersoorten in verschillende seizoenen) hebben ze dan wel nodig om een product in de database te krijgen? [/me noteert op leeslijst.]
Nee ze testen het wel in een gecontroleerde omgeving met speciale lampen.

Maar dit is dus een vaste opstelling, komt dus niet overeen met realiteit.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Afgelopen vrijdag zijn er hier zonnepanelen gelegd. Nu is er tussen ons huis en de buren (rijtjeshuis) op het dak 1 meter over. Te weinig voor panelen.

Nu zat ik te kijken of er zonneboiler collectoren zijn die die ruimte zouden kunnen opvullen. Het enige wat ik zo snel heb kunnen vinden is de [url=https://www.hrsolar.nl/zonneboilers/collectoren/nero/]Nero[/url van HRSolar. Deze is 990mm breed. Er zouden er twee boven elkaar passen. Dat is wel erg precies passend, dus of dat met installatiemateriaal binnen de 1 meter blijft vraag ik me af. Weet iemand hier of zo'n Nero zou passen en of er andere opties zijn voor een breedte van 1 meter?

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Mark1972V
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 21-02 21:38
Is er iemand die mij eens uit kan leggen hoe het nou zit met de gelaagheid van buffervaten cq boilers? Ik ben van plan een buffervat te plaatsen voor een CV haard, maar ik laat mijn zonnecollectoren ook op een spiraal dat vat opwarmen. Hoe serieus moet je die gelaagdheid nou nemen? Als ik de CV haard onderin op een spiraal het CV water van het buffervat laat opwarmen, dan stroomt koud water uiteindelijk toch naar onderen en heb je na een bepaalde tijd het hele vat op temperatuur? Kan me voorstellen dat de zonnecollector spiraal bovenin het wat lastiger heeft, omdat die het koude water onderin niet kan bereiken. Is dat waar het eigenlijk om gaat? Hoe zou je zoiets dan oplossen? Pomp erop en terugkoppelen?

• Helhond
  • Nu online
quote:
Mark1972V schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:11:
Is er iemand die mij eens uit kan leggen hoe het nou zit met de gelaagheid van buffervaten cq boilers? Ik ben van plan een buffervat te plaatsen voor een CV haard, maar ik laat mijn zonnecollectoren ook op een spiraal dat vat opwarmen. Hoe serieus moet je die gelaagdheid nou nemen? Als ik de CV haard onderin op een spiraal het CV water van het buffervat laat opwarmen, dan stroomt koud water uiteindelijk toch naar onderen en heb je na een bepaalde tijd het hele vat op temperatuur? Kan me voorstellen dat de zonnecollector spiraal bovenin het wat lastiger heeft, omdat die het koude water onderin niet kan bereiken. Is dat waar het eigenlijk om gaat? Hoe zou je zoiets dan oplossen? Pomp erop en terugkoppelen?
Voor het beste rendement (de gelaagdheid) pak jij eigenlijk altijd de onderste spiraal voor de zonnecollectoren.

Het beste wat ik qua gelaagdheid als voorbeeld nu kan geven is; afgelopen zaterdag was mijn prio boiler #1 50 graden was, toen er iemand onder de douche stapte. Door de hygiëne spiraal koelde deze relatief snel af onderin op het eind was die nog 35 graden. Dit terwijl boven in het water niet verder afkoelde dan 42 graden. Terwijl er werd gedoucht ging de pomp van de zonneboiler als een malle weer draaien omdat het temperatuurverschil vrij groot werd.

Beschrijf anders even je complete opstelling, wat je hebt staan of wat je wilt maken. (Een tekening maakt het misschien nog wat overzichtelijker)

Afhankelijk van de grote van je cv kachel en je buffer zou je deze of via een spiraal of direct op je buffer kunnen aansluiten. Maar een overzicht van je opstelling maakt het voor ons wat duidelijker.

• Rhaelak
quote:
CurlyMo schreef op zondag 18 februari 2018 @ 18:23:
Afgelopen vrijdag zijn er hier zonnepanelen gelegd. Nu is er tussen ons huis en de buren (rijtjeshuis) op het dak 1 meter over. Te weinig voor panelen.

Nu zat ik te kijken of er zonneboiler collectoren zijn die die ruimte zouden kunnen opvullen. Het enige wat ik zo snel heb kunnen vinden is de [url=https://www.hrsolar.nl/zonneboilers/collectoren/nero/]Nero[/url van HRSolar. Deze is 990mm breed. Er zouden er twee boven elkaar passen. Dat is wel erg precies passend, dus of dat met installatiemateriaal binnen de 1 meter blijft vraag ik me af. Weet iemand hier of zo'n Nero zou passen en of er andere opties zijn voor een breedte van 1 meter?
De Nero heeft zijn wateraansluitingen aan de achterzijde van het paneel en volgens mij ook de aansluitingen om meerdere collectoren te koppelen. Wat dat betreft zou het dus net aan kunnen. 1 cm is weinig maar genoeg. Zo ligt het bij mij ook maar dan met de PV panelen t.o.v. de buren.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Rhaelak schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:50:
[...]
Zo ligt het bij mij ook maar dan met de PV panelen t.o.v. de buren.
Dus jij hebt in 100mm nog één PV paneel weten te krijgen? Welke is dat?

• Rhaelak
quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:57:
[...]

Dus jij hebt in 100mm nog één PV paneel weten te krijgen? Welke is dat?
Ik heb het even gecontroleerd. De panelen die ik heb zijn van AEG model AS-M603 en die zijn 995 mm breed.

Tussen mijn panelen en de buren zit net aan 1 cm ruimte.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Rhaelak schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:01:
[...]

Ik heb het even gecontroleerd. De panelen die ik heb zijn van AEG model AS-M603 en die zijn 995 mm breed.

Tussen mijn panelen en de buren zit net aan 1 cm ruimte.
Raar. Ik heb nu Talesun TP660M panelen liggen en die zijn 990mm breed. De installateur gaf aan dat portrait niet zou passen.

Is het mogelijk om een foto te plaatsen van jouw opstelling t.o.v. de buren?

Even een foto van mijn dak (nog zonder panelen):
https://i.imgur.com/DQiw6W6l.jpg

CurlyMo wijzigde deze reactie 20-02-2018 10:10 (7%)

• Rhaelak
@CurlyMo Kijk maar in mijn foto album.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Dat is toch anders erfgrensgepiel als ik mijn situatie :)

• Rhaelak
@CurlyMo Het is een beetje vertekend. Als je er recht voor staat is het 1 cm om en nabij, maar goed maakt niet uit. Zo lang je niet over de erfgrens gaat met een doorlopend dak is er niets aan de hand. De buurman deed er totaal niet moeilijk over, van hem mocht het zelfs iets oversteken. Wat we niet gedaan hebben.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Rhaelak schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:17:
@CurlyMo Het is een beetje vertekend. Als je er recht voor staat is het 1 cm om en nabij, maar goed maakt niet uit. Zo lang je niet over de erfgrens gaat met een doorlopend dak is er niets aan de hand. De buurman deed er totaal niet moeilijk over, van hem mocht het zelfs iets oversteken. Wat we niet gedaan hebben.
Ik bedoel. Als je je panelen in landscape hebt laten monteren, dan zit je niet aan één meter vast. In mijn geval zou ik strak 1 meter hebben (misschien iets minder) in portrait stand.

• mfmonkey
quote:
Mark1972V schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:11:
Ik lees dit als volgt: ik heb een zonneboiler en ga een extra vat plaatsen om de cv haard op aan te sluiten. Klopt dit?
Indien ja, als je de cv haard op de bovenste aansluit heeft de buffer mogelijk te weinig capaciteit om de warmte kwijt te kunnen, dan dus op de onderste. Of rechtstreeks op de boilerinhoud, kan ook nog.

Over je gelaagdheid tegen gaan, veel boilers hebben een circulatieaansluiting maar je kunt tussen koud in en warm uit ook nog een pomp zetten zodat de hele inhoud rondgepompt wordt.

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20-02 20:08
Heeft iemand toevallig ervaring met de heat pipes van s-power / s-energy? https://s-energynederland...c5a648ba9e6df75a2dfee.pdf

• Gwaihir
quote:
Helhond schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 16:56:
[...]

Nee ze testen het wel in een gecontroleerde omgeving met speciale lampen.

Maar dit is dus een vaste opstelling, komt dus niet overeen met realiteit.
Praktisch, maar helaas geen beeld van de invloed van neerslag, stof en ander vuil op de losse spiegels. Noch van oxidatie - waar zijn ze eigenlijk van gemaakt?

• WoudseHoeve
Lekker weertje vandaag, de 200L WW boiler staat al op 85 graden ...
En de 1000L verwarming buffer zit bovenin al op 60 graden en onderin op 48 graden en het huis wordt nu daarmee verwarmd!

*O* Die 120 Heatpipes doen hun best!

• WoudseHoeve
quote:
mfmonkey schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:50:
[...]

Ik lees dit als volgt: ik heb een zonneboiler en ga een extra vat plaatsen om de cv haard op aan te sluiten. Klopt dit?
Indien ja, als je de cv haard op de bovenste aansluit heeft de buffer mogelijk te weinig capaciteit om de warmte kwijt te kunnen, dan dus op de onderste. Of rechtstreeks op de boilerinhoud, kan ook nog.

Over je gelaagdheid tegen gaan, veel boilers hebben een circulatieaansluiting maar je kunt tussen koud in en warm uit ook nog een pomp zetten zodat de hele inhoud rondgepompt wordt.
Ik zou de haard niet op een spiraal zetten maar direct op de boven en onder aansluiting van het buffer vat Dan stroomt het warme water uit de CV haard direct boven in en wordt het koude water onderuit de buffer naar de CV haard gestuurd. Optimale warmte overdracht. ( zelfs mijn zonneboiler is zo aangesloten...)
Als je de CV aansluiting ook zo doet (retour onderin en heengaande bovenuit) moet je wel met wat terugslag kleppen werken ander werken de 2 pompen elkaar tegen.

• Helhond
  • Nu online
quote:
WoudseHoeve schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:16:
Lekker weertje vandaag, de 200L WW boiler staat al op 85 graden ...
En de 1000L verwarming buffer zit bovenin al op 60 graden en onderin op 48 graden en het huis wordt nu daarmee verwarmd!

*O* Die 120 Heatpipes doen hun best!
Erg netjes, :o
Hier in het noorden helaas al een paar dagen bewolkt of sluier bewolking. Kom daardoor niet verder dan 60 graden, gister 50 graden en vandaag zit ie nog maar op 40 graden. ;(

Strakke blauwe hemel is hier ook welkom. :+
Pagina: 1 ... 76 77 78 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*