@
Proton_
jep ruimte word wat krapjes, maar er is nog 3m2 vrij.
(er is nog meer, maar dan komen de moeilijke keuzes, gas ketel behouden of weg doen.
die pijp verwijderen levert nog een extra 1m2 op.)
ook is mijn huis wat klein (oppervalkte beneden verdieping = 45m2), maar heeft erg veel dak.
voorkant(west) is maar 4.3m breed, maar het schuin dak begint al op 1,5 verdieping hoog.
dus 10x300Wp, no prob er is ruimte voor meer, maar dat word erg lastig.
achterkant (oost) is dan wel 6m breed. schuindak begint dan pas op de zolder, maar er is een dakkapel er onder van nog eens 1,4x6m en daar passen dus precies 7x190Wp met 15 graden panelen op en dan nog een 7x190Wp op het schuine gedeelte met 45 graden. (de 2 stringen parallel bevallen me verrassend goed, dat hoek verschil is erg tof.)
daar is dus nog flink wat plek over (maar ook een lastig dakraampje).
het ziet er dus grofjes zo uit:

(foto van de oost kant, met de hele oude setup van 1x9x190Wp.
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Afb0083.jpg )
tja prijs die is wat lastiger.
maar: ik kan geen doorstroom apparaat aanleggen, dus moet met een boiler gaan werken.
(zoizo een doorstromer levert mij een klein pis straaltje uit de douche op.
14l/m@38 is wat hij minimaal nodig heeft maar een 20l/m@38 is beter.)
nu gaan de boilers een 800-1500€ kosten. (prijzen zijn wat fictief, grote van de boiler is nog niet 100% duidelijk. dus prijs ook niet.)
die ga ik dan elektrisch verwarmen.
en ik gebruik ongeveer een 175m3 gas er voor, dus bereken een 400kWh per jaar aan stilstand verlies.
en 175X8=1400kWh, en dat kost +/-342€. (ik moet de panelen ook terug verdienen, dus die neem ik niet mee.)
met gas zou ik een +/-160€ maar aan kosten hebben.
dus dat word erg duur douchen en badderen.
(het zal wel een stukje minder aan elektra worden, ik heb ook nog de inventum ecolution combi 50 hangen.
die heeft al een boiler van 50 liter met een temperatuur van 50 graden.
hij hangt pas een half jaar en in mijn ogen heeft hij zich al terug verdien.
fatsoenlijke ventilatie in huis is goud waard + altijd warme vloer 24x7 zodra het een beetje kouder word buiten.
die luxe alleen al is hem al 100% waard, leuk dat hij ook nog eens een 50% van mijn gasgebruik overneemt en mijn overschot even opmaakt van mijn pv, maar eigenlijk is dat mazzel en interesseert mij minder.)
maar ja, boiler's moet ik toch al kopen, dus die prijs hoef ik voor de zonneboiler niet mee te rekenen.
(en een boiler met extra spiraal doet de prijs niet veel verhogen.)
en aan de andere kant is het duur verwarmen met elektra, dus ja elke kWh die je bespaart is er weer 1.
dus eigenlijk heb ik maar 300€ aan meerprijs boiler nodig + pomp + regelunit + collector.
dat zijn geen bedragen die de klomp meer doen breken.
zeker als je dan ook nog mee neemt dat ik wel zoveel extra luxe krijg, dat het eigenlijk een nobrainer is.
en ik heb het schuurtje nog, daar past een extra 1300Wp op (moet wel panasonic worden, anders past het niet), en daar heb ik nog een afdakje nodig voor een extra 1500Wp, dus er komt nog een 2,5kW-3kW extra omvormertje bij.

(de helft van het dakje is maar van mij, 3mx2m.
2x330Wp + 2x295Wp is precies de maat op de cm nauwkeurig.)
@ algemeen
is er iemand hier die een leuk programmatie weet waar mee ik mijn setup eens kan uittekenen.
de setup word vrij ingewikkeld en ik zou toch graag eens een leuk schema er van willen maken.
ter verduidelijking
[
Voor 3% gewijzigd door
migjes op 22-08-2017 11:30
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)