Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 90 Laatste
Acties:
  • 615.561 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gerritvrij
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-06 18:52
Goede dag

Na enige tijd rond kijken op deze forum, zijn er al leuke situatie's voor bij gekomen. Het met elkaar mee denken en adviseren van verbeteringen, dit allemaal voor een goede doel mooi!!

Dit heeft mij ook besloten om mijn systeem op dit forum te plaatsen en te kijken wat jullie meningen er van zijn, advies en aanbevelingen zijn welkom.

Heb een live link toe gevoegd van de situatie en een diagram.

Beeld plaatje
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/jpex00.jpg

Beeld plaatje live
https://www.vbus.net/scheme/7211a480f020bfe398c27578d3c50d3e

Diagram beeld plaatje
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2quiyxk.%5Djpg

Diagram beeld plaatje live
https://www.vbus.net/#dia...b25b8fa0b116494001324e42c

Diagram beeld plaatje temperatuur en flow live
https://www.vbus.net/#dia...8810a7da814ded5f77fd8f54f

Diagram beeld plaatje vermogen en flow live
https://www.vbus.net/#dia...336a9b0f452002b82b4446830

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :*)

[ Voor 30% gewijzigd door gerritvrij op 07-06-2017 13:10 . Reden: te kijken wat de mening van de anderen en om verbetering aan te kunnen bringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritvrij
bedankt voor de hulp voor uploaden van afbeeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 728204

Bedankt voor de reacties.
Hebben geen plannen voor gezins uitbreiding , dus situatie blijft zoals die nu is.
Situatie is als volgt hebben 4275 w aan zonnepanelen en afgelopen jaar 830 kw over, hebben sinds 14 april een elga warmtepomp en gebruikten vorig jaar 1850 M3 gas.
Hebben voor warmwater een e boiler in de keukenkast staan.
We hopen met de elga de helft aan gas te besparen en zoals hier gezegd word ong 300 M3 aan gas voor sww met een zonneboiler eventueel met een e spiriaal erin.
Eventueel bestaat de mogelijkheid om nog ong 16 zonnepanelen bij te leggen mocht het nodig zijn
Dak is precies op zuiden gericht en dakhellling is 37gr .

Mvg Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-07 09:27

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Bedankt allemaal, offertes zijn de deur uit.
Ik heb deze offertes functioneel beschreven, ik ben benieuwd wat eruit komt.

Overigens heb ik in de offerte ook duidelijk gevraagd om aanpassingen/verbeteringen indien men deze zag, ook al zou dat leiden tot een hogere prijs.

Eens zien of de markt nu wel volwassen is ten tijde van @mkleinman was dat nog duidelijk niet
http://www.familie-kleinm...nneboiler/offertetraject/

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@ollie1965

Inmiddels al offertes mogen ontvangen? Ben erg benieuwd hoe de markt nu is, 1,5 jaar geleden kreeg ik van de 4 aangevraagde offerte 3 x niet hetgeen waar ik om vroeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Laten we zeggen dat:

1: Mail retour, mag ik u bellen? > Prima mogelijk dat ik dan nog dingen kan uitleggen > Het is nog niet gelukt ik ga u komende week bellen.
2: Wilt u nog even een formulier invullen op de website (waar ik de info invul die ik omschreven heb in de functionele eisen). Ik heb nu richtgetallen en minimaal verplichten componenten (voor subsidie), om een complete offerte te krijgen moet ik een account gaan aanmaken in de webshop.
3:........................................ (nog geen reactie)

Al beter dan 1,5 jaar geleden?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:31
Tja, voor een aanbieder heeft het maar beperkt zin om veel energie te stoppen in een voor jouw zo gunstig mogelijk systeem. Immers, zodra het ontworpen is houd niets je tegen om met dat ontwerp de goedkoopste aanbieder te zoeken. Als je een erg brede vraag neerlegt kan ik me wel voorstellen dat de reacties tegen kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritvrij
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2u4rldz.jpg

Nu ook het zelfde systeem door middel van domotica gedaan.

Hierbij zijn meer mogelijk heden, de data uit de v-bus gehaald en andere zakken toegevoegd wat hierbij ook interessant is. ;) >:) 8)7 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Super om te zien hoe die zonneboilers het water warm krijgen.
Hebben hier afgelopen week ook weer 6 M3 gas verbruikt, willen ook graag een zonneboiler bestellen wat denken jullie 100 150 of 200 liter boiler?

Mvg Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 17:16

Jack

MHz Matters

@Anoniem: 728204
6m3 gas per week komt ongeveer overeen met 150L water verwarmen per dag.
Een boiler is voor 80% effectief inzetbaar, dus dat zou een 200L boiler betekenen in jouw geval.

Een iets grotere boiler betekent ook dat je meer GJ aan collectoren eraan kan koppelen, dus meer opbrengst.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt denk dat ik dan voor een 200L ga ivm gewicht, komt op een houten balklaag te staan.
Is het niet zo dat als je een 200L boiler hebt, die 70 gr is en je mengt dat aan met water van 10 gr krijg je dan niet meer dan water van bijv 40 gr voor douchen .

Mvg Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-07 07:43
Anoniem: 728204 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 21:47:
Bedankt denk dat ik dan voor een 200L ga ivm gewicht, komt op een houten balklaag te staan.
Is het niet zo dat als je een 200L boiler hebt, die 70 gr is en je mengt dat aan met water van 10 gr krijg je dan niet meer dan water van bijv 40 gr voor douchen .

Mvg Marcel
Ja dat klopt, je koelt het water relatief minder hard af (water is warmer), dus heb je netto meer opbrengst = krachtigere straal (Als dat je insteek is, tenzij je een spaardouche kop hebt.)

Echter m.b.t. verbrandingsgevaar ben je eigenlijk verplicht (t.o.v. andere en jezelf) om een ventiel te plaatsen die de temperatuur op max. 60 graden richting de douche regelt.
(Dus als je al een dikke CW6 ketel hebt hangen en die ingesteld hebt op 60 graden, zal je misschien weinig merken van dit verschil.)

Je kan het ook omdraaien, als je het koude water warmer maakt, bv 20 graden, dan koel je ook het warme water relatief minder hard af, en heb je netto meer opbrengst.
Laat dit nou toevallig helemaal gratis kunnen met een Douche WTW, en het bespaart je ook nog eens gas! :9~

Met een kleine investering is die van jou, ;)
Heb er inmiddels zelf ook één :+

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helhond schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 09:31:
[...]

Ja dat klopt, je koelt het water relatief minder hard af (water is warmer), dus heb je netto meer opbrengst = krachtigere straal (Als dat je insteek is, tenzij je een spaardouche kop hebt.)

Echter m.b.t. verbrandingsgevaar ben je eigenlijk verplicht (t.o.v. andere en jezelf) om een ventiel te plaatsen die de temperatuur op max. 60 graden richting de douche regelt.
(Dus als je al een dikke CW6 ketel hebt hangen en die ingesteld hebt op 60 graden, zal je misschien weinig merken van dit verschil.)

Je kan het ook omdraaien, als je het koude water warmer maakt, bv 20 graden, dan koel je ook het warme water relatief minder hard af, en heb je netto meer opbrengst.
Laat dit nou toevallig helemaal gratis kunnen met een Douche WTW, en het bespaart je ook nog eens gas! :9~

Met een kleine investering is die van jou, ;)
Heb er inmiddels zelf ook één :+
Je kunt ook een grote buffer met hygiëne spiraal op een warme zolder zetten, word het koude water ook 25 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:59
reneeke1970 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:24:
[...]

Je kunt ook een grote buffer met hygiëne spiraal op een warme zolder zetten, word het koude water ook 25 graden
Dan wel een niet geïsoleerde tank toch!

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snap ik van die ventiel, ketel is een nefit hr 23 van 2000.
Gaat hier meer om de gas besparing die te behalen is met een zonneboiler, en hebben geen mogelijkheid voor douche wtw.
Ga denk ik een 200L boiler bestellen en dan even afwachten of het voldoende, is hoop het wel naturlijk.
Kennen jullie de boilers die zizon heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Anoniem: 728204 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:13:
Gaat hier meer om de gas besparing die te behalen is met een zonneboiler, en hebben geen mogelijkheid voor douche wtw.
Ga denk ik een 200L boiler bestellen en dan even afwachten of het voldoende, is hoop het wel naturlijk.
Kennen jullie de boilers die zizon heeft ?
Waarschijnlijk een Pools product van Hewalex net als die van zonneboilermagazijn. de prijs voor een compleet pakket is volgens mij daar nog lager dan zizon.

De pompunit heeft een elektronische flowmeter en er is een mogelijkheid van logging via de site van de fabrikant. Misschien toch nog even lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke is dit opzich wel een goede zonneboiler?
Of beter eentje van 123 kaminofen, daar ben ik al geweest om te kijken voor een zonneboiler.
Zag er ook allemaal goed uit volgens mij , die hebben met refusol besturing wat ik daar heb gezien prijzen weet ik zo niet meer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Anoniem: 728204 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 19:09:
Oke is dit opzich wel een goede zonneboiler?
Of beter eentje van 123 kaminofen, daar ben ik al geweest om te kijken voor een zonneboiler.
Zag er ook allemaal goed uit volgens mij , die hebben met refusol besturing wat ik daar heb gezien prijzen weet ik zo niet meer .
Ik zelf zou een boiler van zonneboiler magazijn kopen, maar ik kan niemand vinden die het buiten werk voor een knappe prijs op het dak wil plaatsen.

Dus maar even geparkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Deze set bedoelde ik.eding – Doe Het Zelf Actie
Voordelig warm water nu voor een ieder bereikbaar, hoe?
Door een lage zonneboiler prijs voor een compleet zonneboiler systeem met vlakkeplaat zonnecollectoren. De zonneboiler prijzen van Zizon zijn door grootschalige inkoop en goede afspraken met vooraanstaande zonneboiler fabrikanten een van de laagste op de Nederlandse markt.

Hoog rendement op onze doe het zelf pakketten
Zonneboilers zijn er in diverse uitvoeringen, echter alle zonneboiler doe het zelf pakketten van Zizon zijn zo samen gesteld dat het zonneboiler rendement erg hoog is. Dit is gunstig als je denkt aan de terugverdientijd van een zonneboiler. Immers lage zonneboiler prijzen in combinatie met een hoog zonnecollector rendement geeft veel warm water wat een enorme gasbesparing tot gevolg heeft.

Zonneboiler aanbieding. Wilt U een zonneboiler kopen?
zonneboiler_aanbieding
Zonneboiler aanbieding – 200L pakket
Dan heeft Zizon een super zonneboiler aanbieding voor U. Bestaat uw gezin uit 3 a 4 personen en heeft U een schuin pannendak……ja? Mooi wat dacht U van:

Een 200 liter boiler met 2 spiralen (mocht u in de toekomst cv of vloerverwarming willen ondersteunen).
3 mooie donkere zonnecollectoren, bij elkaar 6 vierkante meter met een schuin pannendak constructie.
Een dubbele pompgroep met grundfos solarpomp en ontluchting.
20 liter antivries.
Een zonneboiler vulpomp om het systeem te vullen.
En een hoogwaardige SOREL Delta T controller met 2 sensoren.
10 mtr geïsoleerde RVS solarslang (enkel) met knelkoppelingen.
Dit alles voor de zonnige prijs van 2.852,13 Euro, na aanschaf krijgt U nog subsidie a 1.832,00 Euro. U betaald uiteindelijk € 1.020,00 voor dit geweldige doe het zelf zonneboiler pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 13:04

dollyking

duck tape

heeft iemand nog een tooltje liggen om de sd kaart van de sr1188 in een grafiek te zetten?
ik merk dat mijn kennis van excel helemaal is weg gezakt...
de 4gb sd kaart zit na al die jaren vol, maar heb er nog nooit wat mee gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Anoniem: 728204 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:23:
Deze set bedoelde ik.eding – Doe Het Zelf Actie
Voordelig warm water nu voor een ieder bereikbaar, hoe?
Door een lage zonneboiler prijs voor een compleet zonneboiler systeem met vlakkeplaat zonnecollectoren. De zonneboiler prijzen van Zizon zijn door grootschalige inkoop en goede afspraken met vooraanstaande zonneboiler fabrikanten een van de laagste op de Nederlandse markt.

Hoog rendement op onze doe het zelf pakketten
Zonneboilers zijn er in diverse uitvoeringen, echter alle zonneboiler doe het zelf pakketten van Zizon zijn zo samen gesteld dat het zonneboiler rendement erg hoog is. Dit is gunstig als je denkt aan de terugverdientijd van een zonneboiler. Immers lage zonneboiler prijzen in combinatie met een hoog zonnecollector rendement geeft veel warm water wat een enorme gasbesparing tot gevolg heeft.

Zonneboiler aanbieding. Wilt U een zonneboiler kopen?
zonneboiler_aanbieding
Zonneboiler aanbieding – 200L pakket
Dan heeft Zizon een super zonneboiler aanbieding voor U. Bestaat uw gezin uit 3 a 4 personen en heeft U een schuin pannendak……ja? Mooi wat dacht U van:

Een 200 liter boiler met 2 spiralen (mocht u in de toekomst cv of vloerverwarming willen ondersteunen).
3 mooie donkere zonnecollectoren, bij elkaar 6 vierkante meter met een schuin pannendak constructie.
Een dubbele pompgroep met grundfos solarpomp en ontluchting.
20 liter antivries.
Een zonneboiler vulpomp om het systeem te vullen.
En een hoogwaardige SOREL Delta T controller met 2 sensoren.
10 mtr geïsoleerde RVS solarslang (enkel) met knelkoppelingen.
Dit alles voor de zonnige prijs van 2.852,13 Euro, na aanschaf krijgt U nog subsidie a 1.832,00 Euro. U betaald uiteindelijk € 1.020,00 voor dit geweldige doe het zelf zonneboiler pakket.
Het klinkt in ieder geval als een Telsel pakket met al die superlatieven :X :) ;)

mis alleen nog het "bestel nu razendsnel en krijg niet 1, niet 2, niet 3, niet 4, niet 19, maar 20 gratis heatpipes"

[ Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 14-06-2017 07:47 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak

Hewalex is een prima fabrikant. Zo'n systeem van hun doet gewoon zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rhaelak schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 08:38:

Hewalex is een prima fabrikant. Zo'n systeem van hun doet gewoon zijn werk.
Zeker als je naar de prijs kijk tov bv HR Solar of de klonen daar van.

Het pompstation en controler vind ik met de mogelijkheden prima, aansluiten van 4 sensoren, elektronische flowmeter, meerdere aansluitmogelijkheden of links of recht of links en rechts.

Eigenlijk nix mis mee.

https://ekontrol.pl/en/59/scheme/ Demo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 15:52
dollyking schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 20:26:
heeft iemand nog een tooltje liggen om de sd kaart van de sr1188 in een grafiek te zetten?
Misschien kan @mkleinman helpen, hij heeft volgens mij deze controller.
Wellicht mooi moment om de SD-kaart zelf te vervangen door een nieuw exemplaar, met oog op degradatie tbv het schrijven van data?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:25
een korte vraag,
ik heb na veeeeel onderhandelen de volgende set op het oog
2x 30 heatpipes + CPC
1x 800 liter dual PU isolatie met 2 warmte spiralen
1x friswaterstation 24l/min
20 meter din20 geisoleerde buis
1x pomp (Wilo Yonos Para ST15/7,0 PWM2)
1x deltasol BXB-2 (met vbus)
1x 3weg klep 1"
totaal prijs 3775 excl btw.. en zonder werk.

is dit een nette prijs overall of?
kun je file mss ergens uploaden..?

[ Voor 33% gewijzigd door Icekiller2k6 op 14-06-2017 16:00 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
foutje

[ Voor 91% gewijzigd door Icekiller2k6 op 14-06-2017 15:59 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@Icekiller2k6
TIP:
Vraag bij de leverancier eens na hoe het staat met vervuiling van de spiegel in de loop der jaren, hoe je deze moet (kan) schoonmaken, hoe vaak je hem dan moet schoonmaken, van welk materiaal de spiegel is en of men vervangingsspiegels kan leveren.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-07 13:04

dollyking

duck tape

NielsTn schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:58:
[...]

Misschien kan @mkleinman helpen, hij heeft volgens mij deze controller.
Wellicht mooi moment om de SD-kaart zelf te vervangen door een nieuw exemplaar, met oog op degradatie tbv het schrijven van data?
Woudsehoeve heeft had /ook een SR1188. ik heb oude kaartje nog maar weer eens geformatteerd.
de data is niet al te kritisch natuurlijk :)
controllers wisselen nogal eens heb ik het idee. zelf heb ik ook een aantal liggen, maar als je je systeem een beetje uitbreidt voldoet het ding al vaak niet meer. De SR1188 kun je ook via een USB en RS485 aan een computer aansluiten. De gebruiksaanwijzing voor de software heb ik gevonden op internet maar de software zelf niet. Het zal ook wel allemaal tot windows XP blijven en op Windows 10 niet meer draaien.

Ik zat al inderdaad bij mkleinman te kijken hij heeft de SR1168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor alle info, ga gewoon een 200L bestellen en dan zien we wel .
Bedrijf zit al 25 jaar in de zonneboilers, dus zal vast een goed produkt zijn .

Mvg Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Anoniem: 728204 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 19:35:
Bedankt voor alle info, ga gewoon een 200L bestellen en dan zien we wel .
Bedrijf zit al 25 jaar in de zonneboilers, dus zal vast een goed produkt zijn .

Mvg Marcel
En je gaat hem zelf plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja werk zelf in de bouw en samen met een vriend, die loodgieter is gaan we hem plaatsen.
Die plaatsen vaker zonneboilers, dus gaat goed komen .
De bedrijven hier in het noorden kunnen lang niet mee komen met de prijzen, die elders aangeboden worden.
Maar gaan het wel zien komend weekend gaan we de set bestellen , en als het geplaatst en werkend is zal ik eens een paar plaatjes plaatsen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Anoniem: 728204 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 22:54:
Ja werk zelf in de bouw en samen met een vriend, die loodgieter is gaan we hem plaatsen.
Die plaatsen vaker zonneboilers, dus gaat goed komen .
De bedrijven hier in het noorden kunnen lang niet mee komen met de prijzen, die elders aangeboden worden.
Maar gaan het wel zien komend weekend gaan we de set bestellen , en als het geplaatst en werkend is zal ik eens een paar plaatjes plaatsen hier.
Succes en ik kijk uit naarde plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Icekiller2k6 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 15:59:
een korte vraag,
ik heb na veeeeel onderhandelen de volgende set op het oog
2x 30 heatpipes + CPC
1x 800 liter dual PU isolatie met 2 warmte spiralen
1x friswaterstation 24l/min
20 meter din20 geisoleerde buis
1x pomp (Wilo Yonos Para ST15/7,0 PWM2)
1x deltasol BXB-2 (met vbus)
1x 3weg klep 1"
totaal prijs 3775 excl btw.. en zonder werk.

is dit een nette prijs overall of?
Ik heb ook wat op het oog, zelfde soort installatie. Prijs is nagenoeg gelijk.
Ik ben zelf van de CPC afgegaan omdat deze toch gaan verweren (aanslag, "roest" en glans gaat er af) over tijd, waarna het rendement toch terugloopt.
Verder is bij mij de ruimte beperkt (5,5 meter) en kan ik geen 2 x 30 CPC kwijt, (breedte weet ik niet) dus dan zou het 24 CPC worden. (=267 cm p.s.). Nu wil ik 2 x 30 zonder CPC en die is per stuk maar 239 cm breed. Ik kan dan dus 12 meer buizen kwijt op het zelfde oppervlak.
Omdat de CPC dus breder, wordt er gezegd dat de energiedichtheid bijna gelijk zouden zijn. (of dit waar is weet ik niet)

(Extra toevoeging: 18HP CPC is ongeveer 2 meter breed, en 24HP CPC 2,6 meter breed, dit komt dan ongeveer overeen met 22 a 23 HP op de 2,39 meter voor de 30 HP zonder de CPC. Op hetzelfde oppervlak heb je dus 7 a 8 heat pipes meer.

Conclusie:
- CPC per HP ±11 cm
- Zonder HP ±8 cm

Je kan dus op dezelfde ruimte ±30% meer heat pipes kwijt, maar wekken die CPC "reflectoren" ook echt 30% meer op?

Als ik de prijzen een beetje bekijk op websites zijn de 24 HP met de CPC een stukje duurder dan zonder, ligt een beetje het is dus ook een afweging van beschikbare ruimte.

Waar ik het meest naar benieuwd ben is wat voor buffer(s) je precies dan krijgt? (Materiaal, isolatiewaarde, specs?)

Ik krijg er dan namelijk (2x) 250L (B-label) volledig RVS met ieder met 2 warmtewisselaars, en 1 met nog een hygienespiraal voor een prio regeling. Deze jongens zijn een stukje duurder dan de standaard dan de standaard buffers van staal met binnenvoering, vandaar mijn vraag.

[ Voor 17% gewijzigd door Helhond op 15-06-2017 10:19 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
materiaal is steel S235JR, wat 'ketelstaal' is. RVS is wat buiten budget..

Ik heb voor een friswaterstation gekozen zodat ik naderhand makkelijker een andere setup kan maken als ik dat wil...

Het vat heeft dus dubbele isolatie PU 100mm en glaswol 120mm.. voordeel hier van is dat PU last kan hebben van chimney effect omdat het niet 100% past terwijl glaswol beter opvult of dat is toch wat ik begreep..meer prijs was 100 ish euro

De heatpipes heb je gelijk ivm CPC... maar moest het nodig zijn vraag ik aan mijn schoonvader om er te maken uit inox en te blinken...

[ Voor 22% gewijzigd door Icekiller2k6 op 16-06-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:48:
[...]

materiaal is steel S235JR, wat 'ketelstaal' is. RVS is wat buiten budget..

Ik heb voor een friswaterstation gekozen zodat ik naderhand makkelijker een andere setup kan maken als ik dat wil...

Het vat heeft dus dubbele isolatie PU 100mm en glaswol 120mm.. voordeel hier van is dat PU last kan hebben van chimney effect omdat het niet 100% past terwijl glaswol beter opvult of dat is toch wat ik begreep..meer prijs was 100 ish euro
Houd je wel rekening met je deurmaat? Hier ging de 800 liter met 14 cm isolatie maar net door de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
jerh schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 12:54:
[...]

Houd je wel rekening met je deurmaat? Hier ging de 800 liter met 14 cm isolatie maar net door de deur.
Isolatie is los, en hij komt in de garage... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Draag dan in ieder geval handschoentjes en eventueel zelfs een stofmasker (als dat al helpt) want dat glaswol is rot spul.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07 22:16
Zat op de CD die bij de controller zat, niet het fraaiste stukje software :)
dacht dat het een csv is dus die kan je in xls laden.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 10:48:
[...]
Af fabriek? En zit je dan weer in A-klasse? Heb je een linkje?

Ik zie op een of andere manier nog nergens vaten van 600, 750 of 800 liter in klasse A.. en dat voor een stukje piepschuim / dot glaswol. Vraag me al af of ik er niet zelf een omkasting omheen ga zetten en volproppen met Isovlas. (Voor- / nadelen, iemand?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Deels off-topic:
Ergens in dit topic werd een energie leverancier besproken.
Goed, groen en goedkoop zonder allerlei toeters en bellen.

Vooral interessant bij een laag gasverbruik, tijdje zitten zoeken maar kon deze niet terug vinden.
Iemand een idee welke dit was?
(Overstappen moet/kan weer over kleine 2 maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoezo is het vooral interessant bij een laag gasverbruik?

Wellicht vergroot je juist de kans dat je weer uit het lage <500m3 capaciteitstarief wordt gegooid, maar dat weet ik niet. (misschien blijft dat gewoon netjes geadministreerd ondanks wijzigingen van leverancier, gezien het de netbeheerder is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
!null schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:40:
Wellicht vergroot je juist de kans dat je weer uit het lage <500m3 capaciteitstarief wordt gegooid, maar dat weet ik niet.
Ik bedoelde inderdaad het lage capaciteitstarief. O-)
Dus een leverancier die interessant is als je in het lage tarief valt.

[ Voor 13% gewijzigd door Helhond op 21-06-2017 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wat zal meer druk leggen op een dak? Heatpipes-collectoren of PV-panelen? Qua gewicht zullen heatpipes vast wel zwaarder zijn, maar door de open structuur zullen zij ook minder ballast nodig hebben.

Een vraag vanwege keuze voor zonneboiler of extra pv op dakkapel.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

kmf schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:07:
Wat zal meer druk leggen op een dak? Heatpipes-collectoren of PV-panelen? Qua gewicht zullen heatpipes vast wel zwaarder zijn, maar door de open structuur zullen zij ook minder ballast nodig hebben.

Een vraag vanwege keuze voor zonneboiler of extra pv op dakkapel.
Misschien heb je er wat aan http://vitosol.nl/vitosol/3000/nl/solstat.html voor de berekening van Heatpipes

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:04
Tijdens de nieuwbouw is bij mij een zonneboiler geïnstalleerd.
In het begin er niet goed opgelet, maar het maakte soms een zuigend geluid. De druk was ook lager dan volgens de handleiding moest en bij het expansievat lekte het.
Ongeveer het zelfde als beschreven staat in Rhaelak in "Zonneboilers, dit is de plek"
De plekken waar het gelekt heeft waren de enigste plekken die met Hennep (denk ik) waren gedaan, maar ik zie nergens dat Hennep niet icm glycerol mag worden gebruikt.

De installateur heeft de glycerol weer aangevuld, maar 1,5 maand later is de druk is weer minder geworden en bij het expansievat heeft het opnieuw gelekt.

Heeft iemand een idee of een koppeling waar glycerol door stroomt met hennep worden gedicht, of is het gewoon niet goed aangedraaid ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een Artel Compact? (20 of 24 kW)
Zelf zit ik nu te overwegen om de houtkachel in de woonkamer te laten zijn voor wat het is. (dus geen CV/pellet houtkachel)

Maar daarvoor in de plaats wil ik naast de buffers direct een pelletketel plaatsen.
Onze CV ketel is inmiddels op leeftijd, en die kan ik er dan gewoon uit faseren.

Het dingetje kost een kleine 3399,- euro, maar met subsidie (2500,-) komt ie op slechts 899,- daar heb je ook een nieuw CV ketel voor. Door deze aan de boiler te koppelen kan ik hem altijd zo sturen dat er warm SWW en CV beschikbaar is.

Vooral dat deze het formaat heeft van een tafelmodel koelkast spreekt mij aan.
Ik zag in het pelletkachel topic hier ook maar weinig informatie over.

[ Voor 11% gewijzigd door Helhond op 26-06-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-07 15:52
Helhond schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 10:25:
Deels off-topic:
Ergens in dit topic werd een energie leverancier besproken.
Goed, groen en goedkoop zonder allerlei toeters en bellen.

Vooral interessant bij een laag gasverbruik, tijdje zitten zoeken maar kon deze niet terug vinden.
Iemand een idee welke dit was?
(Overstappen moet/kan weer over kleine 2 maand)
https://www.budgetenergie.nl wellicht?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 938463

Twee technische vragen.
Door omstandigheden kan ik op 3 HPC-1,6 panelen nog niet de boiler aansluiten. Is het bezwaarlijk (gezien een eventuele hoge temperatuur in de vlakkeplaat collector), dat de collector enige tijd zonder water op het dak ligt?
Daarnaast bestaat dacht ik een vlakkeplaat collector uit een wisselende spiraal-buis onder de vlakkeplaat. Maakt het dan wat uit of de collector aansluiting onder danwel boven zit? Met een goede pomp krijgt men de lucht toch wel uit het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:31
Vlakke platen kunnen toch prima zonder water?
Heb zelf een leegloop systeem met vlakke plaat, als de boiler te warm wordt slaat het systeem af en loopt de collector leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
canonball schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:12:
Tijdens de nieuwbouw is bij mij een zonneboiler geïnstalleerd.
In het begin er niet goed opgelet, maar het maakte soms een zuigend geluid. De druk was ook lager dan volgens de handleiding moest en bij het expansievat lekte het.
Ongeveer het zelfde als beschreven staat in Rhaelak in "Zonneboilers, dit is de plek"
De plekken waar het gelekt heeft waren de enigste plekken die met Hennep (denk ik) waren gedaan, maar ik zie nergens dat Hennep niet icm glycerol mag worden gebruikt.

De installateur heeft de glycerol weer aangevuld, maar 1,5 maand later is de druk is weer minder geworden en bij het expansievat heeft het opnieuw gelekt.

Heeft iemand een idee of een koppeling waar glycerol door stroomt met hennep worden gedicht, of is het gewoon niet goed aangedraaid ofzo?
Zulke koppelingen kunnen prima gedicht worden met hennep én fermit pasta (speciale pasta voor solar toepassingen).

Ik had echter ook een terugkerend probleem op het expansievat, het bleek uiteindelijk de standaard koppeling van het expansievat te zijn, deze is vervangen door een andere koppeling en geen lekkages meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Heatpipes stoppen met werken op een bepaalde temperatuur (het gas/vloeistof mengsel is volledig gas geworden, dus nauwelijks nog hitteoverdracht), een vlakke plaat zal de koperleiding wat heter maken.

Voornaamste bezwaar van stagnatie is dat de vloeistof aan het koken gaat (hoge druk) en het glycol sneller kapot gaat. Ook heb je kans dat de isolatie en dichtingen gaan smelten.

Dus zolang je nog niet geïsoleerd hebt enzo, gewoon de losse platen op het dak hebt liggen, mag dat geen enkel probleem zijn.

IVM aansluiting: je redenatie klopt, maar je loopt wel het risico dat je luchtbellen er niet uit krijgt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Anoniem: 728204 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:13:
waarom geen mogelijkheid voor de D-WTW?
je hebt meer dan alleen de pijp variant, ik heb bijvoorbeeld een douchegoot WTW van DSS. er is ook een goedkopere en een douchebak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:04
Rhaelak schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:05:
[...]
Zulke koppelingen kunnen prima gedicht worden met hennep én fermit pasta (speciale pasta voor solar toepassingen).

Ik had echter ook een terugkerend probleem op het expansievat, het bleek uiteindelijk de standaard koppeling van het expansievat te zijn, deze is vervangen door een andere koppeling en geen lekkages meer gehad.
Thnx, als ze komen zal ik informeren wat ze gebruiken/gebruikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Gwaihir schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:41:
[...]

Af fabriek? En zit je dan weer in A-klasse? Heb je een linkje?

Ik zie op een of andere manier nog nergens vaten van 600, 750 of 800 liter in klasse A.. en dat voor een stukje piepschuim / dot glaswol. Vraag me al af of ik er niet zelf een omkasting omheen ga zetten en volproppen met Isovlas. (Voor- / nadelen, iemand?)
de verzendkosten is wat het totaal niet interessant maakt is klasse A idd
https://ravensbergersolar...-hssfhm-wt2?number=102441

kleine sidenote, is een friswaterstation gewoon een plaatwisselaar + een pomp en een regeling die controleert of de warmtewisselaar "koud" is?

Dus bv https://www.halvewerk.nl/warmtewisselaar_20_platen + een pomp + temp sensor logica en dat is het feitelijk? Zoja waarom kost het dan altijd een godsvermogen? >500euro

[ Voor 18% gewijzigd door Icekiller2k6 op 29-06-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Er komt iets meer bij kijken. Sowiesie moet alles goedgekeurd zijn voor gebruik bij tapwater. Daarnaast moet je ook op maximum temperatuur regelen en kunnen detecteren wanneer het water gaat stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:34:
[...]

de verzendkosten is wat het totaal niet interessant maakt is klasse A idd
https://ravensbergersolar...-hssfhm-wt2?number=102441
Tx. Op 600 liter kan die met gemak hier naar binnen ook :).

(Mijn minimum-wens van 1200 liter kan ik met 2x zo'n ding dus halen. Helaas kan de 800 liter niet hier; zou liefst 2x 750 of 800 liter neerzetten.)

Verzendkosten zo erg? Ze suggereren dat verzending naar Duitsland of Oostenrijk incl. is. Dan verwacht je dat NL zo erg niet is; stuk dichterbij ze dan Oostenrijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
300 euro excl .. :)
Skyaero schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:21:
Er komt iets meer bij kijken. Sowiesie moet alles goedgekeurd zijn voor gebruik bij tapwater. Daarnaast moet je ook op maximum temperatuur regelen en kunnen detecteren wanneer het water gaat stromen.
Gekeurd is een beetje BS nee..?
Je hebt kant van de boiler dit kan een gewone CV pomp zijn want geen sanitair water.

Kant van sanitairwater is koud water die door de RVS warmtewisselaar gaat, hiervoor uiteraard een terugkeerklep ivm dat je geen warm water richting koud water wilt doen ivm legionella.

Je kunt detecteren of er water stroomt door op eens 'fel' afkoelen van de warmtewisselaar.... lijkt me niet nodig om daar een aparte flowmeter te hebben.

Een warmte wisselaar zou je bv uit een oude gasketel halen of vergis ik me daar in?

[ Voor 95% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-06-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
combineren posts :)

[ Voor 95% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-06-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Icekiller2k6 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 22:30:
300 euro excl .. :)

[...]

Gekeurd is een beetje BS nee..?
Je hebt kant van de boiler dit kan een gewone CV pomp zijn want geen sanitair water.

Kant van sanitairwater is koud water die door de RVS warmtewisselaar gaat, hiervoor uiteraard een terugkeerklep ivm dat je geen warm water richting koud water wilt doen ivm legionella.

Je kunt detecteren of er water stroomt door op eens 'fel' afkoelen van de warmtewisselaar.... lijkt me niet nodig om daar een aparte flowmeter te hebben.

Een warmte wisselaar zou je bv uit een oude gasketel halen of vergis ik me daar in?
Warmtewisselaar van een gasketel is veel te klein qua warmte uitwisselend oppervlakte om dienst te doen voor een zelfbouw FWS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Rhaelak schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 12:18:
[...]

Warmtewisselaar van een gasketel is veel te klein qua warmte uitwisselend oppervlakte om dienst te doen voor een zelfbouw FWS.
dat moet je me even uitleggen.. een gasboiler met een doorstromer.... deze kan een bepaalde hoeveelheid warmte overdragen... dit hangt uiteraard ook af van de warmte van het water aan de andere kant (hoeveel is dit normaal..?)..
maar als je dus een 'zwaardere' warmtewisselaar pakt bv die voor een regendouche dient.. dan gaat deze neem ik aan ook gewoon rendabel zijn met 'minder' warm water...

Als we bv
https://ravensbergersolar...-hygiene-modul-hssfhm-wt0
600liter met friswaterstation zonder spiralen kost 1099 euro
600liter zonder friswater station zonder spiralen kost 380
Dus adv dat kunnen we bepalen dat bij hun een friswaterstation 720 euro kost...

[ Voor 24% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-06-2017 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Icekiller2k6

Wat ik bedoel is dat een ZB boiler maximaal 80-85 °C water ter beschikking heeft. Je wilt het warmte uitwisselende oppervlakte zo groot mogelijk hebben zodat het koude leidingwater makkelijk een goed bruikbare temperatuur bereikt (m.i. minimaal 50°C).

Als je gas verbrand is de vlam 800 (?) graden of meer warm. Daarmee verwarm je het instromende koude water. Doordat de temperatuurverschillen zo groot zijn kan je met een kleinere warmtewisselaar uit de voeten om hetzelfde resultaat te bereiken.

FWS zijn vrij kostbare apparaten.
Ik zou niet zo moeilijk doen en kiezen voor een hygienespiraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Rhaelak schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 15:42:
@Icekiller2k6

FWS zijn vrij kostbare apparaten.
Ik zou niet zo moeilijk doen en kiezen voor een hygienespiraal.
Hetgene wat ik me dan afvraag is.. hoeveel Kw is zo een standaard platenwisselaar...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@Icekiller2k6

Dat ligt aan de in en uittrede temperatuur van de warmte opwekker zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:03

HHF

Heeft iemand hier nog interesse in een 300 liter boiler vat (met spiraal) van een Dimplex DHW300?. Ik wilde deze ooit gebruiken voor een zelfbouw zonneboiler systeem, maar dat is er nog niet van gekomen. Zie http://www.dimplex.de/pdf/de/DHW300+.pdf voor een beschrijving. (N.B.: Betreft alleen het boilervat, de elektronica is verwijderd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07 21:32
Goedemiddag,

Ik heb al een tijdje meegelezen maar zie door de bomen eigenlijk het bos niet meer.
Ik zal eerst even de situatie schetsen.
We hebben een jaren 70 huis gekocht en daar willen we (2 volwassenen en 2 kinderen) gaan wonen.
Het huis heeft op zolder een cv-ketel staan uit 2007 die de radiatoren en de vloerverwarming voorziet van warm water. In de keuken hangt (in de kast waar je de koelkast verwacht) een elektrische boiler (60 of 80L) die de keuken en de douche voorziet van warm water.
Nu hebben we een dak pal op het zuiden.
Ik heb even een grove maatschets gemaakt van het dak.
Nu is mijn plan om de cv-ketel en elektrische boiler te vervangen voor een combiketel samen met een zonneboiler. Nu denk ik eraan om op de groen gearceerde plek een zonneboiler te monteren. Dit is namelijk boven de keuken en vlak bij de bijkeuken. Ik wil de combi-ketel graag in de bijkeuken plaatsen.
In de bijkeuken is een radiator en dus een mogelijkheid om de cv op aan te sluiten. De gas aansluiting kan ik vanaf de keuken naar de bijkeuken door trekken. De vloerverwarming zal ik door de kruipruimte naar de voorkant van het huis moeten brengen. Maar dat is op zich allemaal mogelijk.

Belangrijke vragen die bij een zonneboiler moeten beantwoord zijn:
1. Wil ik alleen tapwater met de zonneboiler of ook mijn huis ermee verwarmen in voor en naseizoen?
Tap water en verwarming
2. Hoeveel dagen wil ik kunnen bufferen?
Geen idee, wat is "normaal"
3. Hoeveel warm water gebruik ik per dag?
Geen idee, en het is voor ons een onbekend omdat het ons nieuwe huis betreft, waar ook andere verbruikers in zitten.
4. Gaat het warm water verbruik in de toekomst toenemen? (opgroeiende kinderen etc.).
Ja twee kinderen van 4 jaar dus dart zal wel meer worden
5. Kan mijn huis bouwtechnisch het gewicht van het boilervat aan?
Ja
6. Heb ik daar een vergunning voor nodig?
Nee
7. Wil ik de collector zelf installeren of laat ik het doen door een installateur?
Zelf installeren

Maar ik zit toch met een aantal punten.
1. Waar moet ik op letten bij het kiezen van een combi-ketel? Of is een complete set makkelijker?
2. Is het handig om de elektrische boiler te behouden in een nieuwe opzet of is dit niet handig/mogelijk
3. Ik wil ook een vaatwasser met warmwateraansluiting en als de wasmachine het ooit begeeft (gister net de koolborstels vervangen) wil ik die ook met warmwateraansluiting. Dit zal dus ook extra verbruik zijn.
4. Affakkel optie voor in de zomer. Waar komt dit tussen? (zoals ik hier al vaker voorbij heb zien komen om vers hout te drogen)
5. Hoeveel spiralen moet het hebben? 1 cv 1 tapwater en 1 affakkel?

Mijn plan is om eerst de zonneboiler en combiketel te plaatsen en aan te sluiten op tapwater en cv en daarna de overige verbruikers aan te sluiten.

Best veel informatie als ik het even zo terug lees maar ik zou wel wat tips en tricks kunnen gebruiken.

Alvast bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HHF
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:03

HHF

Hallo Harm
Hier een poging om wat antwoorden te geven (uitgaande van mijn situatie)

2. Is het handig om de elektrische boiler te behouden in een nieuwe opzet of is dit niet handig/mogelijk
Ik heb een kleine keukenboiler (elektrisch, ik geloof 60 liter). In de winter gebruik ik deze om het water van de zonneboiler na te verwarmen, vanaf 1 maart bypass ik deze boiler en heb hem uitgeschakeld.. (ik heb twee kogelkranen geinstalleerd om eenvoudig te kunnen switchen. Dit zou je ook automatisch kunnen doen maar twee keer per jaar twee kraantjes omzetten is voor mij dan eenvoudiger en goekoper. Een grotere elektrische boiler lijkt me overbodig en te veel stroom gebruiken.
3. Ik wil ook een vaatwasser met warmwateraansluiting en als de wasmachine het ooit begeeft (gister net de koolborstels vervangen) wil ik die ook met warmwateraansluiting. Dit zal dus ook extra verbruik zijn.
Ik heb een Miele wasmachine met hotfill, die het hele jaar op de zonneboiler staat. Die is altijd wel boven de 30 graden, en daar draaien bijna alle wassen op. De afwasmachine trekt ook van de zonneboiler. Voorwaarde is dan wel dat de zonneboiler vlak bij deze apparaten staat, anders win je nauwelijks iets.
4. Affakkel optie voor in de zomer. Waar komt dit tussen? (zoals ik hier al vaker voorbij heb zien komen om vers hout te drogen)

Mijn plan is om eerst de zonneboiler en combiketel te plaatsen en aan te sluiten op tapwater en cv en daarna de overige verbruikers aan te sluiten.
Als je al eenmaal aan het sleutelen bent kun je beter gelijk alles in 1 keer aansluiten, maar daavoor ken ik jouw situatie niet goed genoeg. Ik heb overigens ook bij de combiketel een bypass voor het warme water. Als de zonneboiler warm genoeg is bypass ik de hele combiketel om te voorkomen dat deze aanslaat (afstand tussen zonneboiler en douche is vrij groot).

Best veel informatie als ik het even zo terug lees maar ik zou wel wat tips en tricks kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Harmvdw Dus als ik het goed begrijp kun je maar een kleine collector kwijt? Dan hoef je niet te kijken naar verwarmingsondersteuning, gewoon alleen tapwater. Heb je zelf een idee wat voor collector je zou willen plaatsen?
Het zal dan vermoedelijk gewoon een klein vat worden met een enkele spiraal onderin.

Dit vat kan dan opgesteld zijn voor de combi ketel, zodat de combi ketel het alsnog verwarmt als de temperatuur niet voldoende is.

Combiketel moet van het type "NZ" zijn uit mn hoofd, maar dat zijn ze denk ik allemaal wel.
Bij de Intergas ketels koop je een setje van 25 euro, waarbij je een sensor hebt die je op het boilervat plakt (of op de leiding) zodat de ketel niet onnodig aanslaat als de temperatuur al voldoende is, maar meer hoef je niet te doen.

[ Voor 27% gewijzigd door !null op 11-07-2017 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
HHF schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 17:18:
Hallo Harm
Hier een poging om wat antwoorden te geven (uitgaande van mijn situatie)

Ik heb een kleine keukenboiler (elektrisch, ik geloof 60 liter). In de winter gebruik ik deze om het water van de zonneboiler na te verwarmen, vanaf 1 maart bypass ik deze boiler en heb hem uitgeschakeld.. (ik heb twee kogelkranen geinstalleerd om eenvoudig te kunnen switchen. Dit zou je ook automatisch kunnen doen maar twee keer per jaar twee kraantjes omzetten is voor mij dan eenvoudiger en goekoper. Een grotere elektrische boiler lijkt me overbodig en te veel stroom gebruiken.
Ik heb een Miele wasmachine met hotfill, die het hele jaar op de zonneboiler staat. Die is altijd wel boven de 30 graden, en daar draaien bijna alle wassen op. De afwasmachine trekt ook van de zonneboiler. Voorwaarde is dan wel dat de zonneboiler vlak bij deze apparaten staat, anders win je nauwelijks iets.

Als je al eenmaal aan het sleutelen bent kun je beter gelijk alles in 1 keer aansluiten, maar daavoor ken ik jouw situatie niet goed genoeg. Ik heb overigens ook bij de combiketel een bypass voor het warme water. Als de zonneboiler warm genoeg is bypass ik de hele combiketel om te voorkomen dat deze aanslaat (afstand tussen zonneboiler en douche is vrij groot).

Bedankt voor de tips, daar ga ik even naar kijken.
!null schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 22:58:
@Harmvdw Dus als ik het goed begrijp kun je maar een kleine collector kwijt? Dan hoef je niet te kijken naar verwarmingsondersteuning, gewoon alleen tapwater. Heb je zelf een idee wat voor collector je zou willen plaatsen?
Het zal dan vermoedelijk gewoon een klein vat worden met een enkele spiraal onderin.

Dit vat kan dan opgesteld zijn voor de combi ketel, zodat de combi ketel het alsnog verwarmt als de temperatuur niet voldoende is.

Combiketel moet van het type "NZ" zijn uit mn hoofd, maar dat zijn ze denk ik allemaal wel.
Bij de Intergas ketels koop je een setje van 25 euro, waarbij je een sensor hebt die je op het boilervat plakt (of op de leiding) zodat de ketel niet onnodig aanslaat als de temperatuur al voldoende is, maar meer hoef je niet te doen.
Nee hoor ik heb het hele dak ter beschikking, het leek me de mooiste plek qua locatie ten opzichte van de bijkeuken en keuken. maar het hele dak is vrij, ik heb op de maatschets al wel wat zonnepanelen in getekend maar die wil ik later pas doen. Hoe groot is een kleine collector en hoe groot een grote? Tussen de ramen zou ook nog kunnen daar kan wel een grotere passen.

Ik heb even zitten kijken naar het water verbruik, dit zal
verbruiker Liters per dag
Vaatwasser 9,5
Was machine 45
Douche 144
Kraan 5
Vloerverwarming 0
CV 0
203,5 liter

Ik weet niet wat de cv zal gaan verbruiken is dit enigszins in te schatten? dan wel te berekenen?

[ Voor 44% gewijzigd door Harmvdw op 12-07-2017 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Harmvdw schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:36:
[...]

Ik weet niet wat de cv zal gaan verbruiken is dit enigszins in te schatten? dan wel te berekenen?
Heb je een jaarverbruik qua gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
!null schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:54:
[...]

Heb je een jaarverbruik qua gasverbruik?
Nee, en dit zou ook niet representatief zijn, hiervoor heeft er een bejaarde vrouw in gewoond, dit is dus compleet anders als onze samenstelling. Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Harmvdw schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 08:58:
[...]

Nee, en dit zou ook niet representatief zijn, hiervoor heeft er een bejaarde vrouw in gewoond, dit is dus compleet anders als onze samenstelling. Of zie ik dit verkeerd?
Neen, een ruwe over estimate is nog altijd dan niets.. je gaat inderdaad vanuit dat ze er 24/7 bent dan pak je daar bv 60% van..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het duurt nog tot 2023 tot de zonneboiler interessant wordt
http://nos.nl/artikel/218...t-2023-zelfde-tarief.html

Beetje vloeken in de kerk mag wel toch? :+

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:45:

hangt volledig af van je doelstelling.. :) puur prijstechnisch heb je gelijk, kwa ecologie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Harmvdw schreef op dinsdag 11 juli 2017 @ 14:08:

Maar ik zit toch met een aantal punten.
1. Waar moet ik op letten bij het kiezen van een combi-ketel? Of is een complete set makkelijker?
Net wat je wilt. ATAG en Remeha komen met een nieuwe lijn CV ketels inclusief ZB. Voordeel hiervan is dat de componenten op elkaar zijn afgestemd en dat het over het algemeen compacter is. Nadeel is dat je niet je eigen ZB installatie kan samenstellen.
Die zou ik dan weghalen.
Je kan ook een mengventiel op je KW aansluiting naar de WM monteren (en een WW aansluiting natuurlijk en deze instellen op 30°C. Dan was je in ieder geval altijd met 30°C vanaf de ketel wat zuiniger is dan het ingebouwde elektrische element in de wasmachine.

Alternatief zijn er apparaatjes op de markt die eigenlijk hetzelfde doen, maar waarop de gewenste wastemperatuur instelbaar zijn. Zijn alleen relatief gezien duur. ± 150-250 Euro.
Als je geen extreem over gedimensioneerde installatie hebt heb je ook geen affakkelunit nodig. Of kies voor een leegloopsysteem.
Indien je kiest voor boiler; 1 x ZB spiraal en 1 x CV spiraal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op woensdag 12 juli 2017 @ 16:45:

Daarom net besloten er 1500Wp bij te leggen ipv een zonneboiler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wizzopa schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:59:
[...]

Daarom net besloten er 1500Wp bij te leggen ipv een zonneboiler. ;)
Ik zet een warmtepomp boiler plus zes panelen PV om verbruik te dekken. 1000 euro investeren voor hele jaar warm water

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:04:
[...]

Ik zet een warmtepomp boiler plus zes panelen PV om verbruik te dekken. 1000 euro investeren voor hele jaar warm water
welke warmtepomp boiler dan in een budget van 1000 euro...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

offtopic:
@Icekiller2k6 in NL is er ca €1100 subsidie op warmtepompen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 14:29:
[...]

welke warmtepomp boiler dan in een budget van 1000 euro...?
Die zijn er verschillende rond 1400/1700 euro, en dan 1100 subsidie. Mijn 1000 euro is dan ook inclusief zes gebruikte panelen die 1300 kWh leveren. Als de wp dan teveel lawaai maakt gebruik ik gewoon het aanwezige element.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Rhaelak schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:35:
[...]
Je kan ook een mengventiel op je KW aansluiting naar de WM monteren (en een WW aansluiting natuurlijk en deze instellen op 30°C. Dan was je in ieder geval altijd met 30°C vanaf de ketel wat zuiniger is dan het ingebouwde elektrische element in de wasmachine.

Alternatief zijn er apparaatjes op de markt die eigenlijk hetzelfde doen, maar waarop de gewenste wastemperatuur instelbaar zijn. Zijn alleen relatief gezien duur. ± 150-250 Euro.
[...]
Maar dan spoel je toch ook altijd op 30°C? Ik dacht dat die apparaatjes de intelligentie toevoegen wanneer koud spoelwater en wanneer warm waswater aan te leveren?

Mijn eigen puzzel gaat ondertussen rustig voort. We hebben rietdekkers op bezoek gehad. Ze verklaren ons allemaal in wisselende mate getikt om collectoren op het mooie dak te plaatsen ;). Daardoor niet helemaal ontmoedigd, maar nog wel 'ns goed alle alternatieven aan het doornemen.

In dat verband komt ook langs als optie: 3x een 18 heatpipes collector in een hoek van de tuin. Ze staan dan onder de bomen, dus de zomer-stagnatie is gelijk opgelost :). Ze komen dan elk individueel op een 'standaard' te staan en dat doet mij afvragen: worden die dingen ook wel eens zonvolgend opgesteld? (Draaiend en / of kantelend. Of eventueel alleen handmatig tussen winter- en voor-/najaarstand kantelen.) Er komt ook een flink stuk extra leiding aan te pas. Ik ga er bijna blind vanuit dat dat wel goed geïsoleerd geleverd kan worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Op een rieten dak moet ook gewoon kunnen, maar ik betwijfel of je normale dakhaken kunt plaatsen. Waarschijnlijk moet er wat op maat gemaakt worden.

Je kunt ook denken in de vorm van een zonneboiler schutting. Dit is een mooi voorbeeld:

https://link.marktplaats.nl/m1177011052

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Op een rieten dak moet je een gat in het riet maken. Omdat je geen gat in je waterdichtheid wilt, noch in de isolatie die het riet geeft, plaats je wat isolatie terug en verschillende bevestigingslatten, met EPDM daaroverheen. Je maakt zeg maar een plat dak constructie, ook al is het een hellende dak. Kost extra, t.o.v. leggen op pannen of plat, maar technisch prima opgelost. Het maakt je dak niet fraaier en het ZZW dak zit vol in beeld vanaf ons eigen terras. Daarom toch aan het wikken en wegen. We kunnen die meerkosten tenslotte ook voor een andere creatieve oplossing inzetten.

Lef dat ze dat langs een openbaar pad zetten, of stevig :D. Risico van vandalisme en diefstal is één van de factoren die onze keuzes beïnvloed; de ZZW kant van ons terrein heeft goede instraling van zon, maar vormt ook een belangrijke fietsroute waar de jeugd het al grappig vindt Kliko's in de sloot te trappen :(.

Dit oogt overigens als een vlakke plaatcollector, dus ik weet niet hoe geschikt hij is voor verwarmingsondersteuning. We vonden ook al een fabrikant met rechtopstaande vacuüm-geïsoleerde buizen, helaas nog zonder duidelijke NL leverancier. Ik zie nu de website van die Marktplaats adverteerder te bekijken. Enthousiast en met soortgelijke zaken bezig als wij :). (Maar nog niet van de jarenlange ervaring..)

Maar eerlijk gezegd hebben we geen gunstige erfafscheiding voor zo'n schutting. We hebben wel een haag (ZZW), langs de NNO kant van ons terrein, maar die is erg mooi en staat, zeker in de winter toch wat veel in de schaduw van het huis. Plan is nu om daar zonnepanelen (PV) bovenop te leggen :). (Kosten rek waarschijnlijk vergelijkbaar met kosten aanpassing rieten dak.)

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 18-07-2017 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
tap of tap/verwarm: dit is vooral afhankelijk van je budget en je ruimte. Heb je het geld (er ook voor over?), de ruimte is groot genoeg en de vloer kann het dragen? Dan zou ik het zeker doen.

hoeveel dagen buffer: ik heb 90 pipes en 150 + 400 liter en hoef vanaf maart de ketel nog maar beperkt aan te zetten, in april dit jaar zelfs maar 2 dagen. Buiten deze dagen was de boiler dus warm genoeg.

warm water verbr: het is lekker als je eens meer warm water kunt gebruiken. Ik sluit de tuinslang aan op een douche meng kraan en vul een zwembadje buiten met 35-40 graden. Wanneer deze vol is heb ik mijn 400 liter van 70+ naar 35 graden terug gebracht, de kleine 150 is dan nog 50+ gelukkig. Dit is niet om te zetten in dagelijks gebruik maar wel erg lekker als het kan.

je kunt een Qsolar kopen, dat is een 2 in 1 oplossing. maar zoals gezegd heb je dan beperkte invloed in de samenstelling van je systeem.
je kunt ook een ketel kopen waarvoor zo'n aansluitset met voeler voor te krijgen is. ik heb dit niet gedaan wat betekend dat wanneer mijn ketel aan staat ik altijd gasverbruik heb als de warm water kraan open gaat.

een electrische boiler zou ik alleen doen wanneer deze kokend water kan produceren of wanneer de afstand zo groot is dat het te lang duurt. in jouw geval zou ik het dus niet doen.

ik voer mijn vaatwasser altijd met warm water. in de zomer van de zonneboiler, in de winter van de gasketel. het ding doet het nu 2 jaar prima en was niet nieuw toen ik hem kreeg.
mijn wasmachine hangt aan de eerder genoemde douchemengkraan. deze stel ik in op (of iets boven) de wastemperatuur. in de winter draai ik hem na de eerste vulbeurt weer op koud. in de zomer kom ik nooit warmte te kort dus laat ik hem vaak staan. spoelen met warm water is volgens mij nooit slecht voor de kleding, enkel voor de bankrekenen. maar met gratis warmte is het geen probleem.

ik kom net niet aan affakkelen toe en heb er ook geen installatie voor. de boilers worden welliswaar 85 graden maar dat moeten ze maar accepteren :+

hoeveel spiralen? bedenk eerst maar hoeveel boilers je wilt? met genoeg collectoroppervlak voor zeg 500 liter kun je gewoon een 500 liter boiler neer zetten. deze zal in de winter niet veel doen. je kunt ook een 150 en 400 liter plaatsen. ook in de winter kan de kleine dan bijdragen aan de warm water opwek. ik heb de kleine afgelopen winter niet onder de 30 graden gehad. en dan heb ik nog geen eens een collector op zuid, enkel op oost en west.

lees je goed in over dit onderwerp. en als je denkt dat je er bent, lees nog eens 2 keer zoveel. ik dacht dat ik een hoop wist ten tijde van de aanschaf maar als ik nu weer 6500 euro ter beschikking had was het niet de zelfde set geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
mfmonkey schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:26:

lees je goed in over dit onderwerp. en als je denkt dat je er bent, lees nog eens 2 keer zoveel. ik dacht dat ik een hoop wist ten tijde van de aanschaf maar als ik nu weer 6500 euro ter beschikking had was het niet de zelfde set geworden.
Wat zou het dan wel geworden zijn?
je hebt nu 90 heatpipes (hoeveel vierkante meter is dat ongeveer..? is dit in 2 gesplitst oost/west?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
ik heb nu 30 HP op west en 60 op oost. hoeveel M2 dat is weet ik niet, ik gebruik het dak niet voor PV en het huis is meer dan 10 meter lang, dat past wel zeg maar.

wat het wel was geworden, ik denk een leegloop systeem. ik wil namelijk op zuid ook een veld plaatsen tegen de gevel wat zal betekenen dat ik in de zomer 95+ graden in de boiler kan halen. dat is niet wenselijk. met leegloop is het begrenzen makkelijker in te regelen.
verder had ik dan niet een 150 maar een (ongeveer) 250 liter boiler willen hebben met daaraan nog een WP. helaas kwam ik pas achter het nut van zo'n apparaat toen ik mijn bouwdepot al opgebruikt had.

maar het is uiteraard niet allemaal negatief. waar ik wel tevreden over ben is mijn keuze voor 2 vaten. op zich kijkt niemand daar nog raar van op. maar ook mijn keuze om de CV niet geschakeld over de boiler te laten gaan maar om deze een aparte pomp te geven vind ik nog altijd beter. dit vond de leverancier wel een hele bijzondere, had hij nog niet eerder gehoord. ik kies er voolopig niet voor om het automagisch te laten schakelen omdat ik dan ook de kogelkraan moet vervangen voor een elektrisch bedienbare. wel is dat waar ik heen wil.

laatste wat ik anders had willen doen is de opstelling, ik heb nu de boilers redelijk dicht bij elkaar gezet, net genoeg ruimte voor een arm er tussendoor. deze zou ik nu gewoon 2 meter uit elkaar zetten, daartussen de pompunit. zo krijg je lekker veel overzicht en kun je overal goed bij. het heeft me namelijk de nodige moeite gekost om de hele set goed waterdicht te krijgen. eigenlijk is hij dat nog altijd niet maar ik kan nu maanden verder voordat ik weer moet bijvullen. met het bijplaatsen van een Z collector en het verplaatsen van 1 30hp collector van oost naar west komen bijna alle verbindingen los. ik ga die dan allemaal goed bekijken en waar nodig verbeteren. in de winter had ik geen tijd hiervoor en in de zomer boeit het me niet, er zit nu toch gewoon water in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat bedoel je met die aparte pomp wat de leverancier vreemd vond? Ik snap het niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
oh, ik was niet duidelijk. ik had in gedachte een stukje daar over te vertellen maar dat is er niet uit gekomen zie ik.

je kunt met een 3 weg klep en wat sensoren de CV retour eerst door het vat sturen zodat het voorverwarmt naar je CV ketel gaat. dit heb ik echter niet gedaan terwijl het volgens mij wel zo'n beetje standaard is.

ik heb aan het spiraal een circulatiepomp hangen en deze pompt het water door de radiatoren en door de spiraal. zo krijg je los geschakeld een CV circuit welke zonder CV ketel werkt.

en deze methode vond de leverancier apart, had hij niet eerder gezien zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-07 22:16
mfmonkey schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:16:
oh, ik was niet duidelijk. ik had in gedachte een stukje daar over te vertellen maar dat is er niet uit gekomen zie ik.

je kunt met een 3 weg klep en wat sensoren de CV retour eerst door het vat sturen zodat het voorverwarmt naar je CV ketel gaat. dit heb ik echter niet gedaan terwijl het volgens mij wel zo'n beetje standaard is.

ik heb aan het spiraal een circulatiepomp hangen en deze pompt het water door de radiatoren en door de spiraal. zo krijg je los geschakeld een CV circuit welke zonder CV ketel werkt.

en deze methode vond de leverancier apart, had hij niet eerder gezien zo.
Wie zorgt er dan voor dat die pomp gaat draaien? een tweede thermostaat?
En wat als hij gelijk draait met de CV pomp?
Zoekt hij geen makkelijke weg via de CV ketel?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat kun je wel doen met een thermostaat, en heb ik ook over nagedacht. Omdat mn CV ketel toch alleen maar staat te pendelen, ik kan die minimale 5KW nooit kwijt in het cv systeem (wel in het vat)

Maar wanneer slaat bij jou de CV aan en hoe zit die dan aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
ik zet hem aan, de stekker zit er nu niet in. oftewel lekker alles handmatig. t.z.t. moet dat nog met thermostaat inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mfmonkey schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:31:
ik zet hem aan, de stekker zit er nu niet in. oftewel lekker alles handmatig. t.z.t. moet dat nog met thermostaat inderdaad.
Je bedoelt dat je de CV ketel handmatig aanzet en dan een kraantje omdraait in het circuit om de CV te laten pompen ipv je losse pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
mkleinman:
[...]

SR1168C modulerend
Ik was even aan het zien naar je site en je vermeld dat je uw controller hebt omgewisseld voor SR1168C.. hetgene wat ik me afvraag en nergens terug zie is welke pomp je hiermee gebruikt?

De pomp die standaard bij uw solarstation zit, is zover als ik kan zien een niet modulerend/pwm model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Icekiller2k6 schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:47:
[...]

Ik was even aan het zien naar je site en je vermeld dat je uw controller hebt omgewisseld voor SR1168C.. hetgene wat ik me afvraag en nergens terug zie is welke pomp je hiermee gebruikt?

De pomp die standaard bij uw solarstation zit, is zover als ik kan zien een niet modulerend/pwm model?
De originele pompgroep is blijven zitten. Zit een WILO pomp op die op de oude controller aan/uit werd aangestuurd en door de SR 1168C via PWM modulerend wordt gestuurd ( 10,20,30,40...100% ).

Werkt al jaren prima.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
!null schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:34:
[...]

Je bedoelt dat je de CV ketel handmatig aanzet en dan een kraantje omdraait in het circuit om de CV te laten pompen ipv je losse pomp?
nee, als het weer zo is dat je net wel of net niet de cv aan wilt zetten is de boiler warm zat. ik heb het CV bedrijf op de ketel dan uit staan waardoor het uitgesloten is dat de ketel aanslaat.
dan kruip ik de kelder in om 2 kogelkraantjes om te zetten en om de stekker van de pomp erin te doen.
dit moet het liefst voor de boel weer aan moet iets anders, een elektrisch bedienbare klep komt dan voor/na de pomp welke paralel aan de pomp staat. dit zodat de klep altijd open is (tenzij stuk) als de pomp aan staat. dit moet dan bediend worden vanachter de kelder deur zodat mijn vrouw er ook bij kan. die klimt de kelder namelijk niet in.

het is niet ideaal maar werkt prima. is de boiler te koud dan merk je binnen 2 minuten dat de radiator niet warm word. is het weer warm genoeg in huis dan kan hij weer uit. dit is dus "gevoel gestuurd" waardoor het zomaar kan dat hij 3 graden verwarmt voor je hem uit doet. dat maakt mij niet uit want de zuinige pomp is de enige verbruiker voor het warmstoken van het huis. op gas word mijn huis nooit 23 graden maar op zonnekracht boeit het me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
mkleinman schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 15:48:
[...]

De originele pompgroep is blijven zitten. Zit een WILO pomp op die op de oude controller aan/uit werd aangestuurd en door de SR 1168C via PWM modulerend wordt gestuurd ( 10,20,30,40...100% ).

Werkt al jaren prima.
Aha dus dit kan zonder een 'pwm' gestuurde pomp.. interesting.. :) Dat is hetgene wat ik nergens vermeld zag.. dus het is een gewone 220-230v pomp die gewoon 'moduleert'. Weer wat bijgeleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
Ik ben mijn systeem ook nog aan het optimaliseren, en kan alle tips goed gebruiken.
A.d.v. jullie ervaring probeer ik zoveel mogelijk het systeem te optimaliseren, maar helemaal optimaliseren zal denk ik nooit lukken zonder dat het systeem er daadwerkelijk staat.
mfmonkey schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:26:
ik heb 90 pipes en 150 + 400 liter en hoef vanaf maart de ketel nog maar beperkt aan te zetten, in april dit jaar zelfs maar 2 dagen.

ik kom net niet aan affakkelen toe en heb er ook geen installatie voor. de boilers worden welliswaar 85 graden maar dat moeten ze maar accepteren :+
Begrijp ik nu goed dat je geen last hebt van een stagnerend systeem?
mfmonkey schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 09:47:
wat het wel was geworden, ik denk een leegloop systeem. ik wil namelijk op zuid ook een veld plaatsen tegen de gevel wat zal betekenen dat ik in de zomer 95+ graden in de boiler kan halen. dat is niet wenselijk. met leegloop is het begrenzen makkelijker in te regelen.
verder had ik dan niet een 150 maar een (ongeveer) 250 liter boiler willen hebben met daaraan nog een WP. helaas kwam ik pas achter het nut van zo'n apparaat toen ik mijn bouwdepot al opgebruikt had.
Ik wil zelf 2 x 250L aan gaan leggen met 60 HP verticaal tegen de gevel op WZW.
Zou je zelf voor 250L + 400L gaan, of dan je 400L buffer kleiner/groter?

i.p.v. een WP wil ik dan een pelletkachel aan de 250L buffer hangen.
mfmonkey schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:16:
Waarom heb je dit gedaan, puur om de CV ketel los te kunnen schakelen?
In je buffers zit dus CV water, maar ook door een spiraal pomp je CV het CV water, heb je dan meerdere expansievaten in het systeem?

Heb je trouwens een overzicht/schema van je systeem, zag dat je nog geen had gepost.

Tegen de tijd dat er een pelletkachel komt wil ik de CV ketel en gasaansluiting helemaal de deur uit doen.
Ik zou hiervoor dan ook eventueel een losse pomp, of de pomp uit de CV ketel moeten halen om het geheel werkend te maken, zodat het CV water gewoon rond gepompt kan worden. Vandaar mijn interesse :9~

[ Voor 10% gewijzigd door Helhond op 20-07-2017 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
Ik zal nog uitgebreid reagerenmaar mijn buffers hebben drinkwater en ik heb in de 400 1 cv spiraal.
Ik zou 2 boilers willen welke beide door wp en zon verwarmd kunnen worden, 250+400.
Ik heb nog geen stagnatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Kan iemand mij de werking van een buffervat uitleggen?
Ik zie eigenlijk meerdere schema's

zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/kds487.jpg
suggereert dat het buffervat een warmtebuffer is. Oftewel, er wordt enkel warmte gewisseld, cv water zal uit het water van de buffervat bevatten en je zal ook geen water van het buffervat in je tapwater krijgen.

Dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://s-energynederland.nl/public/uploads/31bbce83285f7ca8ff7973e4ad049322.jpg suggereert echter dat enkel de zonnecollectoren warmte wisselt met het buffervat en je dus direct het buffervatwater zal gebruiken voor CV en tapwater. Oftewel: je kan cv-water drinken.

Hetzelfde geld voor dit plaatje
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/zon/schema_zon_boiler_warmtepomp_buffer.png

Wat is nou de waarheid? Maak je direct gebruik van het water in het buffervat of niet?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Tekeningen zijn niet altijd 100% werkelijkheid.

Er zijn 2 manieren van werken:
- buffervat gevuld met CV water: voldoende grote spiraal nodig voor tapwater (of een externe warmtewisselaar), je kan vaak gemakkelijker meerdere warmtebronnen op het vat hangen.
- buffervat gevuld met tapwater: risico op legionella, meer spiralen in het vat nodig, je kan je bad sneller met warm water vullen.

Wat het handigste is hangt van je sitiatie en wens af, maar grote vaten wil je niet op tapwater zetten; daarbij is het sowiezo handig om een kleiner vat te voorzien (voor hogere temperatuur van tapwater, en in de winter), met daarnaast een groot opslagvat voor CV die lagere temperatuur mag hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 ... 72 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.