Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.377 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben in het proces van een huis kopen (lees bod geaccepteerd en nu afrondende fase)

- 2 volwassenen, 2 kids (3 en 7jr)
- wel ecobubble wasmachine (30graden wassen)
- we leven nu 19graden 24/7 met alleen extra stoken omdat huurhuis(vloer) niet geisoleerd is.
-slaapkamers/zolders zijn de verwarmingen eigenlijk bijna dicht

nieuw huis:
- huis geen vloer verwarming(wel geisoleerd), 165m2
- nieuwe CV moet er geplaatst worden (+ 20 jaar oud)
- bad(80x200) + douche (voornamelijk bad gebruikt schat ik in)
- convectieput woonkamer de rest v.h huis vaste radiatoren

Het gekochte huis word geisoleerd, en waar mogelijk nemen we WTW gelijk mee. Voornamelijk glas vervangen bv dakkapel en schuifpui door zhr++? glas

We willen zonneboiler, overdimensionering misschien omdat de (open)haard wellicht CV haard aansluiting krijgt, misschien buitenhaard gelijk erbij.
- indien overschot warmte ---> te bouwen zwembad

ik zou graag een hotfill voor de vaatwasser toepassen
ik vraag me af of ik iets anders dan type-C verwarming kan toepassen wegens het huis manier van bouwen. (oftewel verlies aan ventilatie)

Nu dacht ik aan 300L voor verwarming, bad/douche en hotfill, is dit genoeg ?

- scheelt het veel als je zelf de boilervat omhoog krijgt ???
- kan ik 1 of meerdere boilervaten aanschaffen of heeft dat niet veel nut ?

zijn er nog veel speciale eisen aan een CV installatie ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

vso schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 01:27:
[...]
- nieuwe CV moet er geplaatst worden (+ 20 jaar oud)
[...]
Ideaal moment om eens te kijken naar alternatieven zoals een lucht/lucht warmtepomp, ventilatiewarmtepomp, etc, etc, en dan het liefst samen met zonnepanelen. Voldoende alternatieven voor de gasgestookte CV-ketel. Over deze alternatieven zijn voldoende topics te vinden op het forum :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het woord stagnatie weer gezien wat jammer.
mijn witte beddegoed ging vanmiddag in de hotfill op 90c (electrolux ewh)
en gisteren die van de kids, gewoon timer op wasmachine.
hou het low tech en hou het slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Of met het hete water het onkruid tussen je tegels bestrijden, beter dan roundup.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-09 19:54
ik ben waarschijnlijk slechter in wiskunde dan ik altijd gedacht hebt.
kan iemand me uitleggen hoe je een investering van 3000 euro in 7 jaar terug verdient als je 100 euro / jaar bespaart met zo'n boiler?
Zonneboiler
Een zonneboiler kan er voor zorgen dat je jaarlijks zo een 100 euro aan kosten voor aardgas kunt besparen. De eenmalige investering die je doet is ongeveer 3000 euro. Ook een zonneboiler is in zo een 6 tot 7 jaar terugverdient. Kijk op zonneboiler pagina voor meer informatie of ga naar deze website.

http://www.solarwijzer.nl...e-besparen-hoe-doe-je-dat

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahaha....
dus 100 euro warm water ? dat is 100 kuub ook....warm water alleen natuurlijk en 1 persoon.
jaja mooi verhaal hoor.

draai het om en zie de onzin.
nederland haat zonneboilers want het zijn salderende oplossingen, oncontroleerbaar en manipuleerbaar met externe prijzen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2015 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oibaf
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 19:47
vso schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 01:27:

Nu dacht ik aan 300L voor verwarming, bad/douche en hotfill, is dit genoeg ?
300L is (veel) te weinig, een vat van 300L is snel leeg.

In jullie situatie zou ik denken aan twee buffervaten:

- Één van 300L alleen voor het sanitair warm water. Dit 'kleine' vat kun je snel op een hoge temperatuur krijgen voor je douchewater (minimaal 60C).

- Een groter tweede vat van minimaal 500L die al op een lagere temperatuur voldoende warmte heeft om je huis te verwarmen. Het liefst in combinatie met LTV.

Verder ben ik het eens met Dre > Een ideaal moment om te kijken naar alternatieven voor een Gas-ketel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Webjunkie schreef op zondag 07 juni 2015 @ 06:30:
kan iemand me uitleggen hoe je een investering van 3000 euro in 7 jaar terug verdient als je 100 euro / jaar bespaart met zo'n boiler?

[...]
een juiste installatie brengt het verbruik dusdanig omlaag dat je in een andere schaalt komt(waardoor het vastrecht voor een gasaansluiting een stuk minder is. daar valt grote klappen mee te halen.)
en kun je overstappen naar een leverancier die een laag vastrecht tarief heeft= win-win.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:54:
[...]

een juiste installatie brengt het verbruik dusdanig omlaag dat je in een andere schaalt komt(waardoor het vastrecht voor een gasaansluiting een stuk minder is. daar valt grote klappen mee te halen.)
en kun overstappen naar een leverancier die een laag vastrecht tarief heeft= win-win.
Uit mijn hoofd zit er € 55,- per jaar verschil tussen <500m3 gas en =>500m3 gas.
Webjunkie schreef op zondag 07 juni 2015 @ 06:30:

[...]
100 euro besparing is 154 m3 gas besparing. (Prijs € 0,65,- per m3 gas).

mkleinman kwam op een terugverdientijd van 22,4 tot 30,4 jaar voor een zonneboiler
http://www.familie-kleinman.nl/energie/zonneboiler-update-2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat was mkleinman maar nu is er mkleinman met solar wp en pv op de boiler, dat is een compleet andere mkleinman.
het verschil is dat hij alleen sanitair water in zijn boiler had, en nu een integrale buffer oplossing heeft,
dat is nogal een verschil.
mkleinman was gelijk met mij tot 2010 met het verlagen van het gasverbruik, maar ergens is hijzelf gestagneert, inmiddels heeft hij het spoor weer goed te pakken.
in die 5 jaar heeft hij zeker 2000 euro meer aan gas besteed... (!!) dat kost een zonneboiler met tvt van 30 jaar dus ook.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:04:
[...]

Uit mijn hoofd zit er € 55,- per jaar verschil tussen <500m3 gas en =>500m3 gas.

[...]

100 euro besparing is 154 m3 gas besparing. (Prijs € 0,65,- per m3 gas).

mkleinman kwam op een terugverdientijd van 22,4 tot 30,4 jaar voor een zonneboiler
http://www.familie-kleinman.nl/energie/zonneboiler-update-2/
ja 55 euro extra boven de m3(a 0.60 besparing) ik zelf zie geen nut om een zonneboiler aan te schaffen het moment dat je echt de warmte nodig hebt is s'winters wanneer er een stuk minder zon is(zonuren). een goed systeem is een groot systeem wat s'winters ook genoeg warmte kan geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
En met een extra 100 liter ZB Eboiler hier helemaal geen vastrecht voor gas meer vanaf +/-1 juli.. :)

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 07-06-2015 21:56 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BenEco schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:55:
En met een extra 100 liter ZB Eboiler hier helemaal geen vastrecht voor gas meer vanaf +/-1 juli.. :)
dat is pas groen bezig zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:51:
[...]
ik zelf zie geen nut om een zonneboiler aan te schaffen het moment dat je echt de warmte nodig hebt is s'winters wanneer er een stuk minder zon is(zonuren). een goed systeem is een groot systeem wat s'winters ook genoeg warmte kan geven.
Zelf heb ik een simpel systeem genomen, enkel voor sanitair water. Het is een terugloop systeem met een vlakke plaat. Simpele technologie, geen stagnatie, en er valt weinig aan te regelen.
Ik heb nu 170 liter boilercapaciteit (90 liter origineel + 80 liter uitbreiding) en dat is net voldoende met 4 kinderen.
Voordeel is:
- dat de CV ketel ook uit kan, scheelt stroom en het telkens warm stoken van de watervoorraad in de ketel. Vanaf april staat de ketel nu vaak uit, dus je hebt best wel een lang seizoen. Is het slecht weer, dan zet ik 'm weer aan.
- Het is veel leuker dan PV, je doucht onder de zonnewarmte van gisteren. De opbrengst zit echt in je boiler.

Doordat het systeem relatief klein en eenvoudig is wordt haast alle zonenopbrengst ook weer gebruikt. Natuurlijk zal er bij een grotere investering relatief meer opbrengst per euro zijn. Maar een kleien investering kan ook de moeite zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:10:
dat was mkleinman maar nu is er mkleinman met solar wp en pv op de boiler, dat is een compleet andere mkleinman.
het verschil is dat hij alleen sanitair water in zijn boiler had, en nu een integrale buffer oplossing heeft,
dat is nogal een verschil.
mkleinman was gelijk met mij tot 2010 met het verlagen van het gasverbruik, maar ergens is hijzelf gestagneert, inmiddels heeft hij het spoor weer goed te pakken.
in die 5 jaar heeft hij zeker 2000 euro meer aan gas besteed... (!!) dat kost een zonneboiler met tvt van 30 jaar dus ook.
Kleine nuance. Toen ik het artikel schreef over de nieuwe TVT had ik de nieuwe controller al en zonneboiler ondersteuning voor de CV. Vandaar ook het verschil in 30 en 22jaar TVT. Nu met de ELGA aangesloten worden de spelregels wel weer heel anders.

Ik kan nu, en heb ook al, de zonneboiler verwarmd met de ELGA. :9~

Belangrijkste vraag nu wordt is hoe ik de spreekwoordelijke TVT nu moet gaan berekenen. Als ik daar uberhaupt al zin in heb. Ben blij dat de zonneboiler er is. Gratis warmte voor het douchen is priceless.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:13:
[...]

Kleine nuance. Toen ik het artikel schreef over de nieuwe TVT had ik de nieuwe controller al en zonneboiler ondersteuning voor de CV. Vandaar ook het verschil in 30 en 22jaar TVT. Nu met de ELGA aangesloten worden de spelregels wel weer heel anders.

Ik kan nu, en heb ook al, de zonneboiler verwarmd met de ELGA. :9~

Belangrijkste vraag nu wordt is hoe ik de spreekwoordelijke TVT nu moet gaan berekenen. Als ik daar uberhaupt al zin in heb. Ben blij dat de zonneboiler er is. Gratis warmte voor het douchen is priceless.
op dit moment geeft de bank minder dan 2% rente 30 jaar terug verdientijd zou meer dan 3% per jaar zijn. ook kunnen wij ervan uitgaan met een stijgende wereldbevolking dat de gasprijzen alleen maar duurder worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2015 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
BenEco schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:55:
hier heb ik gekozen om onze ZB met een electrisch element warm te houden. zo maken we er in de donkere dagen vanzelf een 350 liter e-boiler van. ik houd hem warm met een 2kWh element op ongeveer 65 graden. dat kost in een nacht nog geen 1 kW (slaat 3 keer per nacht aan voor zo een 5-10 minuten). gaat ie hem overdag vanwege de CV ook nog eens warm houden dan pompt ie er zo 10 kW in. dat is niet erg efficient, maar goed, heb toch 300 kWh per jaar over van de PV. dus theoretisch scheelt dat weer een maandje gasverbruik.

daarna gaat het element gewoon uit, tot het volgende jaar :) . want een COP van niks is erg inefficient.

overigens zorgt de d-WTW er ook voor dat er altijd rond de 26 graden water ín gaat, dus dat scheelt de ketel weer hoog stoken. _/-\o_

de ZB staat vanaf afgelopen april, ben dus zeer benieuwd naar de afrekening volgend jaar. dit stookseizoen 800 m3 verbruikt, zonder ZB _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door fabstar81 op 08-06-2015 10:47 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@fabstar,

Hier is de keuze uiteindelijk ook op een elektrisch element 2kW gevallen in een 100 liter boiler.
Regeling heeft een prioriteit schakeling voor boiler 1 (WW) en dan 2 (CV), ook 3 momenten per dag instelbaar voor elektrisch verwarmen. De aanschaf van deze boiler set is met 2-3 jaar vermeden gas vastrecht alweer in evenwicht dus leuk om mee te experimenteren. :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
zou het nut hebben om bv een douche WTW (versus "bad" WTW (spiraal versus koker)) aan te sluiten op bad ..
ik denk dat een douche WTW efficienter is dan een bredere koker voor je badwater (sneller), en eerlijk gezegd waarom zou ik me druk maken als het bad langzaam leegloopt. ? Alleen dan is het wel handig dat je een soort van intelligent gebruik/vul regeltechniek ding erachter zet .. maar goed was ff een idee,
Oibaf schreef op zondag 07 juni 2015 @ 20:33:
[...]

300L is (veel) te weinig, een vat van 300L is snel leeg.

In jullie situatie zou ik denken aan twee buffervaten:

- Één van 300L alleen voor het sanitair warm water. Dit 'kleine' vat kun je snel op een hoge temperatuur krijgen voor je douchewater (minimaal 60C).

- Een groter tweede vat van minimaal 500L die al op een lagere temperatuur voldoende warmte heeft om je huis te verwarmen. Het liefst in combinatie met LTV.

Verder ben ik het eens met Dre > Een ideaal moment om te kijken naar alternatieven voor een Gas-ketel!
Bedoel je dat het "warme" water wat door zonnecollector/cv haard (of andere hittebron) eerst Vat A verwarmt en dan de rest warmte die normaal "verloren gaat nu naar Vat B ?
Of een overloop situatie ? als VAT A op temp is ... schakel dan over naar vat B
Of een combinatie van die 2 ?

Tuurlijk gas-ketel vervangen :), misschien zelfs de luxe van een CV (hout)haard ?, nu ja even kijken wat de kosten/baten zijn (lees kosten voor vervangen, verplaatsen en schoorsteen aanpassing(nieuw laten voegen) maar goed alles op zijn tijd.

Eerst leek me 1,2, of zelfs 3 vaten beetje overkil (afgezien dat vervoer naar zolder gemakkelijker zou zijn) Maar meerdere buffers, bv 4x 300L lijkt me slimmer dan 1x 300L + 1x 800L. Dit omdat de warmte die een zonnecollector met overdimensionering + cv haard (en wtw installaties?) kleinere volumes kan laten verwarmen en deze sneller op temperatuur zullen zijn.

Intressant(er) is voor mij: Hoe kan ik berekenen hoeveel Liter buffer vat(en) ik totaal nodig heb ? ik vind het toch wel erg lastig, zeker omdat je douched/badderd op lagere temperatuur dan wat in een bouilervat zit.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oibaf
vso schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:27:

Bedoel je dat het "warme" water wat door zonnecollector/cv haard (of andere hittebron) eerst Vat A verwarmt en dan de rest warmte die normaal "verloren gaat nu naar Vat B ?
Of een overloop situatie ? als VAT A op temp is ... schakel dan over naar vat B
Of een combinatie van die 2 ?

Intressant(er) is voor mij: Hoe kan ik berekenen hoeveel Liter buffer vat(en) ik totaal nodig heb ? ik vind het toch wel erg lastig, zeker omdat je douched/badderd op lagere temperatuur dan wat in een bouilervat zit.
Inderdaad, eerst vul je VAT1 op naar een bruikbare SWW temperatuur van 60C, hoger instellen kan ook en is simpelweg meer buffer.

Het efficiëntste is om nadat VAT1 zijn minimaal werkbare temperatuur bereikt heeft, over te schakelen op VAT2.

VAT2 koppel je in het perfecte scenario aan LTV, het maakt dan niet uit of je die 40 of 90 graden is. Het werkt altijd en je hebt gewoon veel buffer zodat je niet elke dag hoeft te stoken.

Voor je berekening: Er zijn (te) eenvoudige vuistregels te vinden op het internet. Ik denk dat je vooral rekening moet houden met:
- het vermogen van je houtCV
- je stookgedrag in de winter
- je warmwater verbruik
- hoeveel dagen wil je overbruggen zonder de kachel te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Oibaf schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:16:
[...]
Inderdaad, eerst vul je VAT1 op naar een bruikbare SWW temperatuur van 60C, hoger instellen kan ook en is simpelweg meer buffer.

Het efficiëntste is om nadat VAT1 zijn minimaal werkbare temperatuur bereikt heeft, over te schakelen op VAT2.

VAT2 koppel je in het perfecte scenario aan LTV, het maakt dan niet uit of je die 40 of 90 graden is. Het werkt altijd en je hebt gewoon veel buffer zodat je niet elke dag hoeft te stoken.
Wat voor een vaten bedoel je ? Met verwarmings spiraal of zonder ?
ik vermoed dat je of vult of verwarmt, als ik vul heb ik geen rest-warmte-overschot,
Bij verwarmen van de buffervaten met spiraal kan ik me voorstellen dat VAT1 en VAT2 beide gebaat zijn met cv/zonne hitte.

maar dat is wellicht onwetendheid van mij :?
Voor je berekening: Er zijn (te) eenvoudige vuistregels te vinden op het internet. Ik denk dat je vooral rekening moet houden met:
- het vermogen van je houtCV
- je stookgedrag in de winter
- je warmwater verbruik
- hoeveel dagen wil je overbruggen zonder de kachel te gebruiken
- Vermogen hout-cv
geen houtvergasser .. gewoon "normale" hoek hout-cv ding .. of zelfs 1 raam .. (nog te bepalen)
- Stookgedrag
* bij voorkeur warme kleding, tenzij feestelijke gelegenheid
* (nog) geen vloerverwarming aanwezig
Onze huidige stook(eneco toon)programma .. 18-19 graden overdag (indien aanwezig) anders 15 graden(snachts en weg), max 22 graden(indien te koud weer) .. bij voorkeur slaapkamers & andere ruimtes max 15 graden(extreme gevalen pas hoger)
* om 22:00 gaat de temp al naar 15 graden (hoewel we nog 1 a 2 uur in de kamer daarna zitten)
- Warmwater verbruik
- niet extreem, hoewel bv bad "herverwarmen" wel van toepassing is. maar nu 75L zitbad (ruimte gebrek) en kids kunnen/gaan nu (nog) samen in bad dus kortom .. kan beter maar toekomst gaat verbruik gegarandeerd omhoog.

hoeveel dagen ik wil overbruggen ?
Dit hangt af van de kosten versus baten.

Ik denk belangrijker is om mijnTvT in de gaten te houden ,, als het meer als 10 jaar wordt is het voor mij niet rendabel genoeg, plan is over 15 a 20 jaar te verhuizen .. dus ik schiet op 7.5 jaar risco marge van 2.5 jaar = 10 jaar. Hierbij is de winst minimaal 5 tot 10 jaar.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oibaf
Met spiraal. De vaten zijn dus altijd vol met water, en je 'vult' ze met warmte.

Vat 1 en 2 staan met elkaar in verbinding. Dus per warmtebron heb je 1 spiraal nodig, door de verbinding is de warmte onderling uitwisselbaar.

Tvt:
Natuurlijk moet je kijken naar wat een systeem kost, en hoe veel je gaat besparen de komende jaren. Daarbij moet je de restwaarde van het systeem in een berekening niet vergeten mee te nemen. Zulke vaten en een kwaliteitskachel gaan gerust 30 jaar mee. De restwaarde is dus ook 'winst' en wordt meegenomen in je woningwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

30 jaar is wel een erg lange termijn. Leveranciers geven vaak 2 tot 10 jaar garantie. Een gat in de markt is er voor installateurs die de zonneboiler kosteloos installeren en het over 30 jaar laten terugbetalen door klant + rente. Risico bij de verkoper van de goederen. Dan zou waarschijnlijk zelfs Dre overstag gaan ;)

Na 30 jaar verwacht ik dat je redelijk wat kalk in de boiler hebt zitten (mits drinkwater in boiler en hoge temperatuur). Zie kokendwaterkranen op Google en ZB hansdegit. Vraag de installateur dus om die 30 jaar garantie...

[ Voor 19% gewijzigd door Dre op 08-06-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
vso schreef op maandag 08 juni 2015 @ 11:27:
zou het nut hebben om bv een douche WTW (versus "bad" WTW (spiraal versus koker)) aan te sluiten op bad ..
ik denk dat een douche WTW efficienter is dan een bredere koker voor je badwater (sneller), en eerlijk gezegd waarom zou ik me druk maken als het bad langzaam leegloopt. ? Alleen dan is het wel handig dat je een soort van intelligent gebruik/vul regeltechniek ding erachter zet .. maar goed was ff een idee,
Ik weet niet wat je met een "bad wtw" bedoelt, maar ik heb een douche wtw pijp, en ik douche in bad. Snelheid van weglopen van het water, geen idee of het snel of langzaam is, het bad loopt iig leeg, zal mij verder een worst wezen. En het werkt in ieder geval mooi, 1/3e minder gas. Vooral in de winter, koude water gaat van 9 graden naar 26 graden.
Je moet rekenen in energie. Ten eerste kun je het beste even vertellen wat het gasverbruik is op dit moment. En op basis daarvan (en hoevaak het bad vol gaat en hoe lang er gedouchd wordt) een schatting maken welk deel voor tapwater is.

En een kuub gas is 35MJ, wat je weer terug kunt rekenen naar water. Verder is het belangrijk om te weten op wat voor temperatuur je stookt, of je CV op temperaturen werkt van 60 of misschien wel 80 graden, of dat je nieuw huis hebt met LTV verwarming.

Ik zou ook opletten dat je het niet te ingewikkeld maakt met veel vaten en dus veel kleppen en dure controller etc. Wellicht is je budget dan te laag.

En dat 300 liter weinig is voor een zonneboiler kun je denk ik niet zo zeggen, dat hangt af van de eisen. Voor mij is 300 liter wat ik ga gebruiken, en dat zal genoeg zijn gezien mijn lage verbruik en goed geisoleerde huis.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:34:
Na 30 jaar verwacht ik dat je redelijk wat kalk in de boiler hebt zitten (mits drinkwater in boiler en hoge temperatuur). Zie kokendwaterkranen op Google en ZB hansdegit. Vraag de installateur dus om die 30 jaar garantie...
ik tap wel eens af voor gruis en kalk bij de watermeter, het filter reinigen is simpel te doen.
het is geen argument als je het verkeert doet, ketel of zb, kalk en gruis beperken je flow (comfort)
verder zorgt een correx voor de rest.
de invoer zit onderin, en zo komt alles er weer uit, net zoals bij een ketel trouwens.
zie hier remeha voor een gasboiler :
http://www.remeha.nl/prof...oudsvoorschriften_EBW.pdf

@mkleinman, ik moet even hard zijn, je hebt 2000 euro weggegooid.(zie mindergas.nl)
we hebben ook samen een fout begaan, de elga had 2k subsidie in 2011 we waren fossiele conservatieven, en dat is oerstom, wie heeft ons zo dom gemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
30 jaar is wel een erg lange termijn. Leveranciers geven vaak 2 tot 10 jaar garantie. Een gat in de markt is er voor installateurs die de zonneboiler kosteloos installeren en het over 30 jaar laten terugbetalen door klant + rente. Risico bij de verkoper van de goederen. Dan zou waarschijnlijk zelfs Dre overstag gaan ;)

Maakt het nog verschil dan als je een waterontkalker in je koud water aanvoer naar je boiler hebt?
Of komt bij hogere temperaturen het kalk in de boiler altijd weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:32
...Na 30 jaar verwacht ik dat je redelijk wat kalk in de boiler hebt zitten (mits drinkwater in boiler en hoge temperatuur). Zie kokendwaterkranen op Google en ZB hansdegit. Vraag de installateur dus om die 30 jaar garantie...
Alweer een reden om geen drinkwater te stockeren in een boiler. Een RVS spiraal om je drinkwater op te warmen zal enigsinds zelfreinigend zijn (uitzetten-krimpen door temperatuurverschillen doet de kalk loskomen) komt dat wel in het filtertje van je kraan terecht.

Een ontkalker zal idd wel helpen, maar of die alle kalk verwijdert :?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 10:23:
[...]

op dit moment geeft de bank minder dan 2% rente 30 jaar terug verdientijd zou meer dan 3% per jaar zijn. ook kunnen wij ervan uitgaan met een stijgende wereldbevolking dat de gasprijzen alleen maar duurder worden.
na 30 jaar heb je pas je geld terug.
daarna ga je pas verdienen.
de stijgende gasprijzen kan je wel wegstrepen tegen de inflatie op je zonneboiler investering.

ik denk dat ik toch maar voor zonnepaneeltjes ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo gek klinkt dit nog niet eens. Dit kan je nog verder uitwerken door als energieadviseur je te laten betalen uit de energiebesparing die een gezin realiseert. Alleen zit je met de betaling zelf, hoe ga je bepalen hoeveel er bespaard wordt en hoe moet je iemand vertrouwen dat je wordt betaald op basis van wat er bespaard is?
Hans zijn zonneboiler is een relatief extreem geval vanwege het verwarmingselement. Doordat er lokaal rondom het element het water kookt heb je daar veel kalkafzet. Aan de andere kant is het uiteraard wel behoud van je apparatuur door een goede waterontharder te plaatsen. Ik heb bij mij thuis het extreme effect gezien van een waterontharder in positieve zin.
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:35:
@mkleinman, ik moet even hard zijn, je hebt 2000 euro weggegooid.(zie mindergas.nl)
we hebben ook samen een fout begaan, de elga had 2k subsidie in 2011 we waren fossiele conservatieven, en dat is oerstom, wie heeft ons zo dom gemaakt ?
Ik ben me er helaas maar al te van bewust :X . Hier is het een stukje oerconservatisme met angst dat de installatie niet gaat werken, stil valt of in storing gaat.
  • Wat als de ELGA niet goed kan samenwerken met de zonneboiler
  • Wat als de zonneboiler niet goed kan samenwerken met de CV
  • Wat als het rendement van de ELGA beperkt is.
  • Wat als...... etc.....
Al die zaken hebben hier tot uitsteltisme gezorgd. En wat is allemaal waar van mijn aannames? Niets? De zonneboiler werkt prima samen met de CV, pomp blijft draaien en de vlam gaat uit. ELGA werkt prima samen met de CV. Sterker nog de ELGA rooit en 99% van de tijd in zijn eentje.

Al deze angst en het uitstellen van zaken als zonneboiler, hybride CV, warmtepomp, zonnepanelen etc bij elkaar opgeteld heeft mij een hoop extra geld gekost. :F

[ Voor 30% gewijzigd door mkleinman op 09-06-2015 10:03 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Webjunkie schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 09:24:
[...]

na 30 jaar heb je pas je geld terug.
daarna ga je pas verdienen.
Wat een onzin. Zonneboilers hebben echt wel een kortere terugverdientijd.
Verschilt enorm per set en situatie. Maar 30 jaar is echt niet reeel.
de stijgende gasprijzen kan je wel wegstrepen tegen de inflatie op je zonneboiler investering.
Dat is wel heel erg makkelijk. Alleen al betekent dat als jij bijvoorbeeld die 2000 euro niet aan een zonneboiler uitgeeft, het door inflatie alleen maar minder waard wordt, en bij stijgende gasprijzen dus ook minder m3 gas voor kunt kopen.
ik denk dat ik toch maar voor zonnepaneeltjes ga.
Ook prima, maar als ze salderen afgeschaft hebben worden de tvt berekeningen wel eens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben het met !null eens. Er valt geen zinnig woord te zeggen over de TVT van een zonneboiler of van zonnepanelen. Er zitten teveel wat als vragen bij. Alleen; Als je op dit moment kijkt dan lijken zonnepanelen een beter alternatief.

Maar ja, we weten dat de salderingsregels op de helling gaan op termijn, en we hebben geen idee wat de gasprijs gaat doen de komende jaren.

Ik ben intussen wel erg blij met mijn zonneboiler. Ik heb de stekker van de CV ketel er alweer een paar weken uit liggen. We verwarmen ons huis en douchen ons nu met "gratis" warmte van de zonneboiler. En dat gevoel is priceless!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Bij mij blijft de stekker van de CV er wel in voor het warm water.
Ik wil niet de "furie" over me afroepen van een vrouw onder een (te) koude douche :)
Eis voor de WAF : HET MOET ALTIJD WERKEN ..... (technische storingen uitgesloten, dat weer wel)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
De ketel wordt bij ons thuis automatisch van de stroom gehaald bij een boilertemperatuur van x graden. Wel zo makkelijk. Prima WAF en dito stroombesparing.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:10:
De ketel wordt bij ons thuis automatisch van de stroom gehaald bij een boilertemperatuur van x graden. Wel zo makkelijk. Prima WAF en dito stroombesparing.
Dat is ook nog een interessante inderdaad. Remeha kan dit standaard met een zonneboiler set + remeha gateway maar dat is nogal een erg dure oplossing.

Met een DS18 sensor, raspberry pi of Arduino en een relaisschakeling moet dat een stuk goedkoper kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
Of als je makkelijk wil een kant en klare oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/jiyvkm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je linkje naar artikel bij bijvoorbeeld Conrad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve linkt vaak dat Chinese ding van $20 ofzo, kan dat ook wel.
En je kunt ook printjes kopen en dan alles met 12V oplossen.

Edit: Maar wat ik zelf ook wel interessant vind, is kijken naar een regeling waarbij je de cv ketel bijpast (drie-weg klep?) als de boel in het vat bijvoorbeeld 45 graden is. Want je doucht toch met 38 graden.
Ernaast draait dan toch een anti-legionella.

[ Voor 49% gewijzigd door !null op 09-06-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
!null schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:54:
WoudseHoeve linkt vaak dat Chinese ding van $20 ofzo, kan dat ook wel.
En je kunt ook printjes kopen en dan alles met 12V oplossen.

Edit: Maar wat ik zelf ook wel interessant vind, is kijken naar een regeling waarbij je de cv ketel bijpast (drie-weg klep?) als de boel in het vat bijvoorbeeld 45 graden is. Want je doucht toch met 38 graden.
Ernaast draait dan toch een anti-legionella.
haha ja en in de winter gaat de ketel uit ( geen verwarming) als mijn warm water boiler op temperatuur is :) hmmmm, ik leg er wel een PV-paneeltje bij om het stroom verbruik te compenseren (Keep It Simple and Stupid) ...... staan er nog 5 in de schuur te wachten op plat dak montage ... druk druk druk.

Die Bypass heb ik ook wel aan zitten denken, er is toch wat warmte verlies in de cv ketel waar het warm water doorheen stroomt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mkleinman schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:52:
Heb je linkje naar artikel bij bijvoorbeeld Conrad?
Kijk eens bij "thermostaat".

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:48:
[...]

Kijk eens bij "thermostaat".
Lol, soms is zoeken bij Conrad ineens wel makkelijk. Zoeken op thermostaat. eerste hit. Verder ook eerder genoemde varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Arduinootje is makkeiijker hoor, kan je wat extra beslisregels bij programmeren. Mijn ketel krijgt bijvoorbeeld ook weer stroom als de ketel aan moet voor het verwarmen van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mkleinman schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:29:
Ik ben het met !null eens. Er valt geen zinnig woord te zeggen over de TVT van een zonneboiler of van zonnepanelen. Er zitten teveel wat als vragen bij. Alleen; Als je op dit moment kijkt dan lijken zonnepanelen een beter alternatief.

Maar ja, we weten dat de salderingsregels op de helling gaan op termijn, en we hebben geen idee wat de gasprijs gaat doen de komende jaren.

Ik ben intussen wel erg blij met mijn zonneboiler. Ik heb de stekker van de CV ketel er alweer een paar weken uit liggen. We verwarmen ons huis en douchen ons nu met "gratis" warmte van de zonneboiler. En dat gevoel is priceless!
ik ben toch benieuwd hoe je het huis verwarmd met de zonneboiler. ik moet zeggen dat dat hier nog niet helemaal feilloos werkt. ook benieuwd of dit aan mijn vrouw ligt die vandaag zelfs de cv op 21 heeft gezet terwijl het 20 graden binnen was, of dat mijn situatie gewoon zoveel anders is.

onze boiler was vanmorgen rond de 75 graden, toen cv naar 21 graden ging was ie binnen 2 uur rond de 55 graden waardoor mijn electrisch element automagisch aanging (dank u vera) en de boel weer verwarmde richting de 65 graden.. al met al zal deze dag hooguit wat tientallen liters gas opgestookt zijn voor cv, maar dat is toch al meer dan "niets" bij mkleinman.

stook je dan niets? is de stekker eruit van de ketel? trek je gewoon de boiler helemaal leeg kwa warmte en is daarna je huis warm? blijft ie dan warm? vragen vragen vragen...best interessante materie.
mkleinman schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:45:
[...]

Dat is ook nog een interessante inderdaad. Remeha kan dit standaard met een zonneboiler set + remeha gateway maar dat is nogal een erg dure oplossing.

Met een DS18 sensor, raspberry pi of Arduino en een relaisschakeling moet dat een stuk goedkoper kunnen.
ik heb voor deze dure interface gekozen en moet zeggen dat het wel cool is om in je iSense de boilertemperatuur continue kan aflezen. gadget gehalte is hoog, helemaal als je hem door de OTG kan uitlezen via de vera. anywayz, de optie dat je je ketel kan laten uitzetten als de boilertemperatuur boven x is, ben ik nog niet tegengekomen. anders dan dat de ketel automagisch ze kop houdt als ie weet dat de boilertemp hoog genoeg is. maar uit? neen...dat niet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Waarom zou je het direct weer boven de 60 graden maken, elektrisch? Dat doe je toch alleen als legionella protectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webjunkie
!null schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:18:
[...]

Wat een onzin. Zonneboilers hebben echt wel een kortere terugverdientijd.
Verschilt enorm per set en situatie. Maar 30 jaar is echt niet reeel.
vandaar mijn eerste vraag dus.
hoe verdien je in 7 jaar een installatie van 3000 euro terug als je maar 100 euro per jaar bespaart op je gas rekening.
die berekening komt niet bij mij vandaan maar van een zonneboiler website.
Ook prima, maar als ze salderen afgeschaft hebben worden de tvt berekeningen wel eens anders.
dat is waar en daarom kom ik even neuzen in dit topic.
als ik over 5 jaar een batterijtje van meneer musk moet aanschaffen voor 3500 euro duurt het 15 jaar voor ik 't er uit heb.
maar da's nog steeds 2x zoveel rendement als een zonneboiler ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Laat die berekening maar eens zien.

Wel is het zo dat er sommige bedrijven de kleinste zonneboiler tapwater set voor grof geld verkopen (2x zo hoog als anderen) en dat dat voor een 1 persoons huishouden inderdaard maar vrij weinig bespaart.

Voor 3000 euro moet ieder huis wel meer besparen dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nah pak ik het boekje van de qsolar snap ik de tekst ineens beter, en zit deze functie er gewoon in, wtf ik heb die qsolar al 9 jaar nu...de functie met de parasol.. grrrrr wat ben ik dom.
ja zo word het wel 30 jaar he..
Parasol: geen bedrijf ivm hoge buitentemperatuur
Toestel UIT: CV-gedeelte is uitgeschakeld vanwege hoge buitentemperatuur
zomer WW (CV uitgeschakeld; WW beschikbaar volgens klokprogramma)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:16:
nah pak ik het boekje van de qsolar snap ik de tekst ineens beter, en zit deze functie er gewoon in, wtf ik heb die qsolar al 9 jaar nu...de functie met de parasol.. grrrrr wat ben ik dom.
ja zo word het wel 30 jaar he..

[...]
Volgens mij kunnje op de brainq instellen vanaf welke buitentemp de parasol/zomerstand actief wordt...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, ik heb hem nu op 18c, stond op 24c
wat heb jij ingesteld ?
verder heb ik de ww klok uit snachts, en alleen nog van 7 tot 19:00u aan op 52c
legionella programma op weekly 1x naar 65c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Laatst online: 16-09 19:05
Toch maar eens mijn verhaal delen;

ik was 3 jaar geleden toe aan een nieuwe cv ketel, toen gelijk maar een zonneboiler gedaan omdat daar subsidie op kon worden aangevraagd in onze gemeente en ik het geld had staan. Ik bespaar nu +/- 750m3 gas uit per jaar (2 volwassenen,3 kleine kids, boiler van 110 liter).

Snelle rekensom:

Investering van 4250,- minus 620,- subsidie minus 1250,- voor cv zelf = 2380,-

Dit delen door de besparing van 450,- (750 x 0,60) = 5,2 jaar ( zonder subsidie 6,6 jaar)

Note: ik ging van VR ketel naar HR en thermostaatkraan op de douche, echter heb ik pas vanaf 11 uur s' ochtends zon op de panelen.

Zonneboiler heeft wat mij betreft voorkeur boven mijn zonnepanelen.

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
Ik heb het (voordeel :?) dat ik een nieuwe CV aan moet schaffen, omdat er nu een gashaard aanwezig is (bah) en relatief groot dak opervlak (lees 7x10m (-2mx2m inpandig balkon)) let op .. dak oppervlak is wellicht groter .. ;)

Maar goed nu dat er het 1 en ander goedkoper uitvalt dan de "natte vinger" beraming is vloerverwarming een optie geworden ..

Ik moet zeggen dat hier in regio waar ik woon het water relatief "zacht" is kalk is niet ons grootste probleem toch is de prijs 1.500,- euro voor 4 personen wel bedenken waard .. alleen hoe meet je het kalk gehalte ? ook al is het water zacht, schonere douche deur om maar 1 ding te noemen is altijd wel een selling point @home
buldogwtf schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:09:
Ik bespaar nu +/- 750m3 gas uit per jaar (2 volwassenen,3 kleine kids, boiler van 110 liter).
WAF ? nu ja en 110L lijkt me weinig voor het aantal gezinsleden, ik zou btw ook een gas/elektra "always on" optie kiezen ..

2 a 3 buffer vaten lijkt mij ook de meest logische keuze, naast dat je het per "keer" aan kan schaffen.
Meest logische lijkt mij om bv te vullen met "warm" water en na vullen warm te houden .. teminste ervan uitgaande dat ik bv eerst CV haard aanschaf en daarna zonnecollector(s) is het andersom ja duh .. dan is warmhouden primair.

Bij warmhouden zou ik toch zoals ik eerder aangaf snel denken aan een soort van bypass achtige oplossing,

Ook lijkt het me logischer de buffer vaten te vullen met WTW/Zonne/CV-haard verwarmt water waarom vullen met koud ? je bespaart hiermee toch stroom (minder pomp vermogen nodig :?) en indien je koudwater toch moet verwarmen dan beter direct v.d bron dan koud water.

Immers het warm water zal je tappen 95% kans na zonsondergang, als je een 300L vat verwarmed hebt en normale douche, ben je na 30 min "leeg" met wtw kan je misschien rekken tot 40 a 50 minuten, vanuitgaande dat je minimale stookkosten hebt, hierna is het misschien nog beetje geschikt voor vloerverwarming . Ik zie niet de toegevoegde waarde van elektrisch spiraal in buffervat of extra pomp gebruiken (afgezien van legionella risico) als je bv 12 tot 24 uur kan overbruggen voordat het een gezondheidsrisico vormt zou ik vullen uitstellen totdat de aanvoer dus temp x bereikt, maar goed hoe verwaarloosbaar is dit idee ?

Ander iets we waren voor een keuken aan het kijken en de verkoper zei dus dat hotfill voor A++ vaatwasser en quooker niet nodig (meer) is .. wat ik me eerlijk gezegd accepteerde als lariekoek jullie mening ?

elektrische cv versus gas(toevoeging)
ik hoorde ergens ??? dat er tegenwoordig ook elektrische CV's zijn die schijnbaar zuiniger zijn dan cv op gas .. aangezien ik toch nieuw moet aanschaffen .. jullie idee ?

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 10-06-2015 03:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^als ik het goed lees, ga je er van uit dat je buffer een vat is dat indien "leeg" er enkel lucht in zit.
Zo is het niet, je buffer blijft gevuld met (CV of drink-)water en noemen we hier "vol" als ie warm is, "leeg" als ie koud is.
In mijn ogen is het ideaal een boiler met een SWW spiraal om het douchewater op te warmen; deze warm je op door het water in de boiler op te warmen met zonneboiler, warmtepomp, CVhaard of CVketel. Je voegt extra vaten toe naar wens (die geen spiraal nodig hebben), en voor CV ondersteuning pomp je het CVwater gewoon door je boiler(s).
Wat je als "electrische CV" hebt gehoord zal over warmtepomp gaan, is te bezien hoe dat voor jou uitdraait, voldoende info te vinden in het betreffende forum.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 10-06-2015 07:58 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

fabstar81 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:55:
[...]

ik ben toch benieuwd hoe je het huis verwarmd met de zonneboiler. ik moet zeggen dat dat hier nog niet helemaal feilloos werkt. ook benieuwd of dit aan mijn vrouw ligt die vandaag zelfs de cv op 21 heeft gezet terwijl het 20 graden binnen was, of dat mijn situatie gewoon zoveel anders is.

onze boiler was vanmorgen rond de 75 graden, toen cv naar 21 graden ging was ie binnen 2 uur rond de 55 graden waardoor mijn electrisch element automagisch aanging (dank u vera) en de boel weer verwarmde richting de 65 graden.. al met al zal deze dag hooguit wat tientallen liters gas opgestookt zijn voor cv, maar dat is toch al meer dan "niets" bij mkleinman.

stook je dan niets? is de stekker eruit van de ketel? trek je gewoon de boiler helemaal leeg kwa warmte en is daarna je huis warm? blijft ie dan warm? vragen vragen vragen...best interessante materie.
Het weekend dat ik per ongeluk het huis heb warm gestookt met de zonneboiler was eigenlijk heel eenvoudig en effectief.

Mijn Remeha ketel staat ingesteld op een maximale aanvoertemperatuur van 45 graden. Voordat de brander aan gaat begint de ketel met rondpompen van water. Voordat de ketel ontsteekt is het water, vanuit de zonneboiler bij de ketel en minimaal 45 graden, brander gaat dus niet aan maar de pomp blijft wel draaien.

Omdat begin mei het best aardig weer was hoefde ketel het huis ( de woonkamer ) op 19.2 graden te krijgen. En dat deed de ketel dus elke ochtend braaf zonder gas te verbruiken.

Nu met de ELGA werkt het nog mooier. De ELGA slaat aan en begint rustig op een lage modulatiestand. Doordat de zonneboiler nu als radiator is aangesloten warmt de zonneboiler dus meteen de retour op terug richting de ELGA.

de ELGA ziet deze hogere retourtemperatuur en probeert zijn dT regeling in stand te houden en begint dus omhoog te moduleren. De zonneboiler warmt de retour verder op, ELGA moduleert verder op etc etc. Totdat de retour 42 graden wordt. De buitenunit stopt en de pomp blijft rustig draaien. Zo tank ik mijn zonneboiler dus leeg totdat die onder de 42 graden komt. Dan begint de ELGA weer mee te doen.

Nog een interessant gevolg is dat de ELGA een snelle start krijgt en dus sneller naar hogere temperaturen gaat. Eigenlijk is op deze manier mijn zonneboiler een grote condensator geworden in huis.
ik heb voor deze dure interface gekozen en moet zeggen dat het wel cool is om in je iSense de boilertemperatuur continue kan aflezen. gadget gehalte is hoog, helemaal als je hem door de OTG kan uitlezen via de vera. anywayz, de optie dat je je ketel kan laten uitzetten als de boilertemperatuur boven x is, ben ik nog niet tegengekomen. anders dan dat de ketel automagisch ze kop houdt als ie weet dat de boilertemp hoog genoeg is. maar uit? neen...dat niet.
Ik ga voor de oplossing eerder genoemd in het topic van een paar tientjes. Tussen -55 en +43 graden in de zonneboiler moet de ketel aan, daarboven gaat de ketel uit. Werkt met een DS18B20 sensor die ik makkelijk kan verlengen met een UTP koppelblok. Sensor halverwege het vat erbij proppen en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik was 3 jaar geleden toe aan een nieuwe cv ketel, toen gelijk maar een zonneboiler gedaan omdat daar subsidie op kon worden aangevraagd in onze gemeente en ik het geld had staan. Ik bespaar nu +/- 750m3 gas uit per jaar (2 volwassenen,3 kleine kids, boiler van 110 liter).

Snelle rekensom:

Dit delen door de besparing van 450,- (750 x 0,60) = 5,2 jaar ( zonder subsidie 6,6 jaar)

Note: ik ging van VR ketel naar HR en thermostaatkraan op de douche, echter heb ik pas vanaf 11 uur s' ochtends zon op de panelen.

vr naar hr ketel wellicht 1/3 van die 750 dat is dan 500m3. 2380 (500x0,60)= 8 jaar alsnog best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:41:
ja, ik heb hem nu op 18c, stond op 24c
wat heb jij ingesteld ?
verder heb ik de ww klok uit snachts, en alleen nog van 7 tot 19:00u aan op 52c
legionella programma op weekly 1x naar 65c
Hier stond ie op 20 grC
Legionella programma staat uit (single en 2x p dag douchen, dus flow genoeg)
Tapwater support staat al weken uitgeschakeld

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
!null schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:13:
Waarom zou je het direct weer boven de 60 graden maken, elektrisch? Dat doe je toch alleen als legionella protectie?
mijn ketel is ingesteld op cv aanvoertemperatuur van 52 graden, tapwater 50 graden. ik heb eens getest nu met een dag ketel aan en het element pas aan te laten slaan als de temperatuur lager dan 55 graden werd in de boiler. voorheen stond ie ingesteld op 60 graden. als de temperatuur lager werd dan 60 graden ging het element aan en verwarmt het naar ongeveer 65 graden. dit kost echter gewoon bijna twee keer zoveel gas.

dus nu weer terug op 60 graden boiler temperatuur als grens. element op 65 graden warm houden. de reden is dat ik hele jaar door geen gas meer wil gebruiken voor SWW en een buffer wil hebben voor de cv. hoewel dat laatste wel erg veel stroom kost merk ik. ik heb geen ELGA dus een COP van niks. op een dag de boiler warm houden voor de cv kost ongeveer 10 kWh. de ketel gebruikt dan maar 200-300 liter gas.

als ik zonder element de boiler leeg zou trekken door de cv, kost het me in de avond gas om te douchen. ik zoek hierin nog een goede balans. in de winter weet ik nog niet wat voor temperaturen ik haal met de zon.

Snelle rekensom:

VR --> HR zorgde hier ook voor een besparing van weet ik veel. dus die kan je niet zo 1 op 1 meenemen...

@mkleinmann, mijn ketel staat ingesteld op 52 graden aanvoertemperatuur. in het voor en najaar krijg ik mede door de zonneboiler mijn huis wel warm. in de winter heb ik dit ooit geprobeerd zonder zonneboiler en dat kreeg mijn ketel niet voor elkaar: op 1 dag 10m3 verstookt waar ik normaal niet meer dan 4-5 m3 verstookte. die test heb ik dan ook na 1 dag opgegeven. mét de zonneboiler kan het misschien wel, mits de zonneboiler op temperatuur is, dan wordt de retour toch hoger dan die 52-15=37 graden. maar ja, als ik de boiler niet met het element op temperatuur hou is die boiler kwa warmte binnen 2 uur weer leeg en gaat de ketel toch stoken. dat merk ik nu al terwijl de boiler op temperatuur is op zo een 60c of hoger.

wat is de oplossing? ketel aanvoertemperatuur nóg lager instellen zodat de brander nog later/minder vaak aanslaat? krijg ik dan mijn huis wel warm op de echt koudere dagen? isolatie is hier best goed, pui op zuiden, maar zonder zon komt er belachelijk veel kou van die pui af ook. glas van de pui is maar HR+ uit mijn hoofd.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Je zou een lagere aanvoertemperatuur kunnen proberen in combinatie met LTV radiatoren. LTV met ZB is een win-win situatie.

Verder kan jouw huis misschien qua inhoud/te verwarmen ruimtes groter zijn dan het huis van mkleinman, of je stookt op een hogere temperatuur? Ik weet dat het bij ons niet lager komt dan 22°C in de woonkamer in verband met een koukleum als vrouw :)

Wellicht valt er overigens ook nog wat te winnen met extra kierafdichting in je huis? Zijn er misschien warmtelekken die je over het hoofd ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 10:02:
[...]

mijn ketel is ingesteld op cv aanvoertemperatuur van 52 graden, tapwater 50 graden. ik heb eens getest nu met een dag ketel aan en het element pas aan te laten slaan als de temperatuur lager dan 55 graden werd in de boiler. voorheen stond ie ingesteld op 60 graden. als de temperatuur lager werd dan 60 graden ging het element aan en verwarmt het naar ongeveer 65 graden. dit kost echter gewoon bijna twee keer zoveel gas.

dus nu weer terug op 60 graden boiler temperatuur als grens. element op 65 graden warm houden. de reden is dat ik hele jaar door geen gas meer wil gebruiken voor SWW en een buffer wil hebben voor de cv. hoewel dat laatste wel erg veel stroom kost merk ik. ik heb geen ELGA dus een COP van niks. op een dag de boiler warm houden voor de cv kost ongeveer 10 kWh. de ketel gebruikt dan maar 200-300 liter gas.

als ik zonder element de boiler leeg zou trekken door de cv, kost het me in de avond gas om te douchen. ik zoek hierin nog een goede balans. in de winter weet ik nog niet wat voor temperaturen ik haal met de zon.
Ik begrijp dat het je keuze is om geen gas meer te willen gebruiken, maar of het handig is weet ik niet. Want met gas stoken is goedkoper dan 1 op 1 elektrisch element.
Gezien het een vrij groot vat is (200 of 300 liter?) zou ik het alleen aan doen bij legionella protectie.
Ik weet niet of je ook nog in bad kan, maar als iig douchen het doel is, zou je er ook nog een klein boilertje voor kunnen hangen. Bijvoorbeeld 30 tot 50 liter, die wordt dan aangevuld vanuit de zonneboiler dus capaciteit is dan alsnog behoorlijk.

Maar ik weet niet hoeveel stroom het je kost om het grote vat nu elektrisch op temperatuur te houden? Kan me voorstellen dat dat in de winter behoorlijk oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 10:13:
Je zou een lagere aanvoertemperatuur kunnen proberen in combinatie met LTV radiatoren. LTV met ZB is een win-win situatie.

Verder kan jouw huis misschien qua inhoud/te verwarmen ruimtes groter zijn dan het huis van mkleinman, of je stookt op een hogere temperatuur? Ik weet dat het bij ons niet lager komt dan 22°C in de woonkamer in verband met een koukleum als vrouw :)

Wellicht valt er overigens ook nog wat te winnen met extra kierafdichting in je huis? Zijn er misschien warmtelekken die je over het hoofd ziet?
we hebben vloerverwarming die zelfs met hoge temperaturen stoken niet boven de 26-27 graden komt, dus wat dat betreft kunnen we wel wat lager nog, ware het niet dat we 2 grote paneelradiatoren hebben die we echt nodig hebben om de woonkamer warm te stoken. bovenop de vloerverwarming zit nl isolatie (rol) en laminaat. de vorige bewoners schijnen de 2 radiatoren nooit te hebben gebruikt vanwege de vloerverwarming, maar toen lag de laminaatvloer er nog niet overheen.

onze woonkamer is hooguit 45-50 m2 groot, rest van het huis stoken we niet.

@null
als ik naar de nacht kijk kost het hooguit 1-2 kWh om hem op temperatuur te houden. element doet 5-10 minuten op 1,8 kWh pompen, zo een 3-4 keer per nacht. dat is dus niet veel voor een vat van 350 liter. echter, als hij hem warm houdt op een koude dag als we de woonkamer op 20 graden stoken, dan pompt ie er zo 10 kWh in én verstookt de ketel 200-300 liter gas. op zich duur, maar voorlopig niet erg omdat ik een kleine 300 kWh aan zonnestroom over heb per jaar. is die 300 kWh op, dan gaat het element UIT tot het volgende jaar :)

zonder ZB kostte het ongeveer 4-5 m3 per dag om de woonkamer warm te houden. ik spaar dus gemiddeld per dag 4m3 aan gas uit, maar pomp er 10 kWh in weer in. kwa kosten is dat €2,40 gas tegen €2,50 electriciteit. dat is dus om het even, mits ik niet over die 10 kWh per dag heen ga én mijn aanname standhoudt dat een dag stoken 4-5m3 aan gas kost.

[ Voor 9% gewijzigd door fabstar81 op 11-06-2015 12:54 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daarom zou ik er een kleine 30 liter boiler bij zetten. Kun je altijd douchen. Het kost veel te veel stroom/geld om 350 elektrisch op temperatuur te houden. Die 300Kwh gaat met gewone dagen dus al op (365 x 1kwh in de nacht) en met koudere dagen is het zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
en wat kost zo een klein vaatje dan om op temperatuur te houden?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 07:57:
^als ik het goed lees, ga je er van uit dat je buffer een vat is dat indien "leeg" er enkel lucht in zit.
Zo is het niet, je buffer blijft gevuld met (CV of drink-)water en noemen we hier "vol" als ie warm is, "leeg" als ie koud is.
In mijn ogen is het ideaal een boiler met een SWW spiraal om het douchewater op te warmen; deze warm je op door het water in de boiler op te warmen met zonneboiler, warmtepomp, CVhaard of CVketel. Je voegt extra vaten toe naar wens (die geen spiraal nodig hebben), en voor CV ondersteuning pomp je het CVwater gewoon door je boiler(s).
Wat je als "electrische CV" hebt gehoord zal over warmtepomp gaan, is te bezien hoe dat voor jou uitdraait, voldoende info te vinden in het betreffende forum.
ja leeg = lucht dacht ik, teminste ik zie het nut er niet van in te vullen met koud water en dus continue vol te laten ..

Nee geen warmte pomp maar een CV die niet via gas verwarmd word .. (wegens groningen, gas prijs hoger etc) .. elektrisch verwarmen is toch rendabeler dan gas :?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:15:
en wat kost zo een klein vaatje dan om op temperatuur te houden?
Een stuk minder dan 10KWh per dag in ieder geval. En je vult hem aan met zonneboiler water, dus dat scheelt behoorlijk in het verbruik.

Ik zou verwachten max 2KWh op een koude dag, maar bij een nieuwe boiler waarschijnlijk minder.

Heb jij deze setup al in de winter draaiende gehad? Het zou me niet veel verbazen als je het elektra verbruik van de boiler in December of Januari onacceptabel hoog gaat vinden.
Wellicht kun je een elektrisch 30 liter boilertje scoren, kun je met de grote zonneboiler ervoor, flink lang op douchen (maar natuurlijk niet in bad)

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 11-06-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
deze setup heb ik pas vanaf april dit jaar draaiende gehad. dus nog niet in december en januari. ik verwacht dan ook dat er meer dan 10 kWh per dag in gejaagd wordt. aan de andere kant ben ik met voor- en najaar al door mijn 300 kWh heen dus dat wordt in december en januari toch niet met electriciteit warm houden.

als ik je voorstel goed begrijp zit de ZB dus voor de ketel en voor de electrische boiler. douche WTW vult de ZB, ZB wordt zo mogelijk leeg getrokken kwa warmte door de CV die door de zon op warmte gehouden/gebracht wordt. het electrisch boilertje houd ik op temperatuur van bijvoorbeeld 60-80 graden, afhankelijk hoe lang ik denk te douchen. elk temperatuurverschil wordt door het electrische boilertje opgehoogd tot de ingestelde temperatuur, maar ik ben geen electriciteit kwijt voor het warm houden van de grote boiler terwijl die leeg wordt getrokken door de cv.

als het electrisch boilertje leeg is komt de ZB weer om de hoek kijken en stroomt door de kleine boiler door naar de ketel, die het eventueel na verwarmt.

toch? :)

heb ooit 1 aanbieding gezien op mp voor een 80 liter boiler voor 40 euro...was alleen helemaal in oosten van het land...dus niet gedaan. maar nu zijn alle prijzen richting de 80-120 euro... :(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien is dit wat voor aanvulling op tapwater?
Of dit >:)
Of gewoonweg meer PV. (ik duik weer ff weg)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-06-2015 18:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Meer PV past helaas niet, hoewel, kan nog wel 2 of 3 paneeltje kwijt onderaan mijn schuin dak, maar die hebben vast veel schaduw in winter.

Doorstroomverwarmer gaat hem hier thuis niet worden voor douchen. Vrouw vindt 10 liter per minuut al pisstraal :(

Die boilers vindt ik serieus veel te duur, bijna 200 euro voor beetje efficiënter warm houden. Kan ik net zo goed 200 euro aan elektriciteit in mijn boiler pompen. Ís toch zo een 800 kWh :)

Daarom was ik ook op zoek naar tweede handsje

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online
fabstar81 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 07:35:
Meer PV past helaas niet, hoewel, kan nog wel 2 of 3 paneeltje kwijt onderaan mijn schuin dak, maar die hebben vast veel schaduw in winter.

Doorstroomverwarmer gaat hem hier thuis niet worden voor douchen. Vrouw vindt 10 liter per minuut al pisstraal :(

Die boilers vindt ik serieus veel te duur, bijna 200 euro voor beetje efficiënter warm houden. Kan ik net zo goed 200 euro aan elektriciteit in mijn boiler pompen. Ís toch zo een 800 kWh :)

Daarom.Was ik ook op zoek maar tweede handsje
Toen ik vrouwlief doorberekende wat lekker douchen kon besparen versus diverse douche koppen met bijbehorende straaltjes besloot ze zelf dat we het geld beter in bv keuken konden stoppen .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 07:35:

Daarom was ik ook op zoek naar tweede handsje
Ik ben alleen bang dat je die 800 kWh met je huidige setup (zou je het element blijven gebruiken, ook in de winter) er zo in een jaar doorheen blaast.

Je geeft aan minder gas te willen gebruiken, of zelfs van het gas af. Voor een meer structurele oplossing zou ik dan een kleine elektrische boiler plaatsen. 50 liter. Dat heb je snel terugverdient ten opzichte van je huidige aanpak, al snap ik dat je het element in de winter niet zo zult gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
van het gas af denk ik niet dat het doel is. gewoon met de huidige middelen zo weinig mogelijk verbruiken. stap 1 is dus de setup die we nu hebben zo efficient mogelijk gebruiken. daarna kunnen we wellicht een kleine investering van zo een 50 of 80 liter boilertje doen.

mochten we van het gas af willen dan moet het laminaat eruit (want houdt warmte tegen van de vv) en een warmtepomp oid komen. en dat krijg ik er niet echt doorheen bij de vrouw :)

ik zet mijn notificatie bij MP wel weer op "aan", voor een boiler van 50 of 80 liter. leuk voor de winter. drielp heeft ergens zijn verbruik van zijn e-boiler gelogd. even zoeken, dan weet ik wat dat ongeveer doet. wellicht kom ik daar wel voor uit met 300 kWh.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Wie weet een goede installateur in de regio Utrecht ? Heb er een paar aangeschreven maar hoeveelheid antwoorden is op één vinger te tellen (van de 5 aanvragen), dus zoek nog wel een enthousiaste, goede installateur

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Cor-Jan schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:18:
Wie weet een goede installateur in de regio Utrecht ? Heb er een paar aangeschreven maar hoeveelheid antwoorden is op één vinger te tellen (van de 5 aanvragen), dus zoek nog wel een enthousiaste, goede installateur
Ik heb je een DM gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
mkleinman schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 19:13:
[...]

Ik heb je een DM gestuurd :)
Cc naar mij? Tnx!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik kan zonneboiler-huis aanraden en die in Bodegraven. Naam even kwijt...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Yupz

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
fabstar81 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:37:
ik zet mijn notificatie bij MP wel weer op "aan", voor een boiler van 50 of 80 liter. leuk voor de winter. drielp heeft ergens zijn verbruik van zijn e-boiler gelogd. even zoeken, dan weet ik wat dat ongeveer doet. wellicht kom ik daar wel voor uit met 300 kWh.
Hier.

Mijn 50 liter boiler doet zo'n 100 kWh per maand met alleen een dwtw. Met een zonneboiler heb je minder verbruik en je heb 50 liter meer warm water in voorraad dan nu. Ik verbruik vanaf vorig jaar geen gas meer voor warm water.
Met de 200 euro die de boiler kost kan je idd 800 kWh inkopen, maar dat is maar éénmalig. De e-boiler gaat langer mee.

[ Voor 29% gewijzigd door drielp op 12-06-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
En hoeveel mensen of malen per dag douche je daarvoor? 100 kWh per maand vindt ik nog best veel eigenlijk. Als ik puur kijk naar het warm houden van de 350 liter boiler in de nacht dan kost dat geëxtrapoleerd hetzelfde verbruik. Ongeveer 1-2 kWh per nacht x 3 x 30.

CV die tegelijkertijd warmte onttrekt niet meegerekend natuurlijk.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is appels met peren vergelijken. Bekijk het plaatje in de winter nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
!null schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:04:
Dat is appels met peren vergelijken. Bekijk het plaatje in de winter nog eens.
nou ja, het zal ook wel kloppen. kreeg de ZB in half april, nu juni en er zit al 180 kWh in die boiler :)
en de winter is nog geen eens begonnen 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Precies, dus jij spendeert nu eigenlijk al 100kWh per maand om de boiler op temperatuur te houden. Net als een kleine elektrische boiler, zelfs zonder zonne ondersteuning zoals bij drielp. En in de winter wordt het dus een lastig verhaal.

Hoeveel m2 of GJ en wat voor collectoren heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
bij mij ook zonder zonneondersteuning. want die kWh's gaan er alleen in als de boiler niet wordt opgewarmd door de zon.

afijn, het zal ongetwijfeld efficienter zijn om een kleinere e-boiler op te hangen voor de donkere dagen. echter, vind ik dat alleen rendabel als je tegen een mooi goedkoop boilertje aanloopt.

hoe zit dat eigenlijk met drukverlies als er nog eens een e-boiler tussenkomt met bijkomende koppeligen? op dit moment schijnen we al niet zo veel druk op de leiding te hebben volgens de ZB-installateur en de vrouw klaagt over een pisstraal (10 lt/m :| ).

hier liggen iig 2x24 pijp collectoren. dit is de exacte tekst uit de offerte: Collector KMPT-24 Heat pipe 5.8 GJ

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bij ons wordt het dus een vergelijkbare setup, waarschijnlijk. 2x24 vacuumpijpen op 300 liter.
Ik verbaas me wel een beetje over dat je nu nog elektra kwijt bent. Ik zou eigenlijk verwachten dat je op deze zonnige dagen makelijk 80 of 90 graden haalt, en dat even vast kan houden.
Maar als er met 10l/min ook nog eens lang gedoucht wordt zal hij wel leeggetrokken worden.

Maar goed, de heatpipes aan de voorkant hadden de contrasten nog wel groter gemaakt. Dus ik snap het ook wel weer.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 17-06-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04 10:27
Bedankt allemaal,

Heb gesprek gehad met van waveren, volgende week komt Dhr D. van Diepen / ecolibrium. Mochten er nog meer goede ervaringen zijn met installateurs in de regio Utrecht (mag ook zuid holland zijn, zit aan de west kant van Utrecht) dan lees ik het graag.

Heb van een installateur uit De Meern op opzetje waar ik van mijn stoel van viel (6283 incl. BTW voor 200L en 2 x HR Solar HPC 2,5 units incl. volledige installatie). Was iets buiten wat ik begroot had (ongeveer 100% meer dan begroot *kuch*)

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
fabstar81 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 07:58:
En hoeveel mensen of malen per dag douche je daarvoor? 100 kWh per maand vindt ik nog best veel eigenlijk. Als ik puur kijk naar het warm houden van de 350 liter boiler in de nacht dan kost dat geëxtrapoleerd hetzelfde verbruik. Ongeveer 1-2 kWh per nacht x 3 x 30.

CV die tegelijkertijd warmte onttrekt niet meegerekend natuurlijk.
Het aantal douches zou zo'n 1,5 per dag zijn, ik douche regelmatig op m'n werk. Mijn vriendin maakt dagelijks gebruik van de douche. Ook het warme water in de keuken komt uit de boiler en dat is dan zonder dwtw. Ik ben niet ontevreden over het verbruik.

Het drukverlies door de boiler is nihil, de dwtw heeft meer weerstand. Enne..... als 10 l/min te weinig is wordt het echt tijd voor een andere douchekop.

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 17-06-2015 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 19:01
Ik vraag mij af, gebruikt iemand de RS485 (PC) aansluiting van de SR1168 of SR1188 controller?
Ik heb deze controller sinds 11 mei in gebruik en werkt goed. Sinds 19 mei ben ik in staat om de controller uit te lezen via de RS485 aansluiting.

Nu is mijn vraag eigenlijk of iemand hier meer ervaring mee heeft, ik mis namelijk een soort van checksum controlle, waardoor ik soms verkeerde data mijn database binnen krijg.

Mocht er interesse zijn kan ik ook toelichten hoe een en ander werkt.

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
k_delaat schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:39:
Ik vraag mij af, gebruikt iemand de RS485 (PC) aansluiting van de SR1168 of SR1188 controller?
Ik heb deze controller sinds 11 mei in gebruik en werkt goed. Sinds 19 mei ben ik in staat om de controller uit te lezen via de RS485 aansluiting.

Nu is mijn vraag eigenlijk of iemand hier meer ervaring mee heeft, ik mis namelijk een soort van checksum controlle, waardoor ik soms verkeerde data mijn database binnen krijg.

Ik heb zeker interesse hoe je dat hebt gedaan, waarmee lees je het uit, PC of RasPi o.i.d. ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
Ik maak gebruik van een USB-RS485 kabel van FTDI (http://www.ftdichip.com/Products/Cables/USBRS485.htm)

Vervolgens kun je met je pc (of evt RPi) verbinding maken met betreffende COM poort met onderstaande gegevens:
Baudrate: 4800
Parity: None
Databits: 8
Stopbits: 1
Flowcontrol: None

Wanneer je vervolgens de volgende data verstuurd naar de controller:
0x01, 0x03, 0x00, 0x00, 0x00, 0x10, 0x14, 0x00 (let op, geen ASCII, maar bytes)

Hierna krijg je een antwoord terug in bytes. De interpretatie van deze data post ik een andere keer, zit nu op m'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zit er wel een checksum bij dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
Dit lijkt er wel op, ik krijg namelijk de volgende data terug:
0x01 0x03 0x20, 32 data bytes, 2 onbekende bytes.
Deze laatste 2 bytes veranderen, zodra er iets in de 34 data bytes veranderd, maar ik heb alle 8 en 16 bits checksums geprobeerd, niets matched

[ Voor 0% gewijzigd door k_delaat op 19-06-2015 12:47 . Reden: 32 data bytes ipv 34 data bytes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ook al eens geprobeerd om de checksum enkel op de data te lopen, zonder de voorloop-bytes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Cor-Jan schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:32:
Bedankt allemaal,

Heb gesprek gehad met van waveren, volgende week komt Dhr D. van Diepen / ecolibrium. Mochten er nog meer goede ervaringen zijn met installateurs in de regio Utrecht (mag ook zuid holland zijn, zit aan de west kant van Utrecht) dan lees ik het graag.

Heb van een installateur uit De Meern op opzetje waar ik van mijn stoel van viel (6283 incl. BTW voor 200L en 2 x HR Solar HPC 2,5 units incl. volledige installatie). Was iets buiten wat ik begroot had (ongeveer 100% meer dan begroot *kuch*)
Die prijs van die installateur uit De Meern is absurd. Op de site van HR Solar staat een calculator. De geoffreerde installatie zou, afhankelijk van de configuratie, tussen de € 4.100 en 4.575,-- kosten. Uitgaande van een standaard installatie zoals door hun omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
Dit is de data die ik op dit moment terug krijg
01 03 20 27 3E 31 3A 00 36 19 00 00 00 00 88 00 00 01 AC 00 00 00 00 00 01 00 00 00 10 04 00 8C 00 01 00 1A 03
Misschien dat iemand iets kan vinden mbt checksum

Er zijn trouwens 32 data bytes en 2 unknown bytes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
Eindelijk weer eens aan de zonneboiler toegekomen. Had al een tijdje een extra collector staan met 10 buizen.
Nu 34 buizen op 200L op een 160graden(vanaf N), dit ivm schaduwvorming van ons huis op de namiddag/avond.
Ik kreeg telkens de lucht maar niet uit het systeem, opgelost met een spirovent solar :) kost wat maar werkt voortreffelijk. Verder heb ik de flexibele leiding met 5-6 meter ingekort. Deze was veel te lang maar initieel(2 jaar bijna :X ) uit gemak(koppelingen zaten er al aan) zo maar gelaten.

Nog een paar stukjes na-isoleren en de glycol er weer in, heb eerst met water gevuld ivm "afpersen" (2,9bar) om te kijken of ik nog lekkage kreeg op de nieuwe koppelingen. Zal ook nog even een iso vormpje voor de spirovent bestellen voor de volledigheid.

Gisteren hele dag dikke bewolking, vat was gisteren 30 graden bovenin het vat, uiteindelijk 45 gehaald. Dat lukte voorheen niet echt >:)

Vandaag bovenin het vat een 35 graden in de ochtend, nu al weer op 50 graden(14.00)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/20150624_075516512_iOS.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 24-06-2015 14:24 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
mkleinman schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 09:03:
[...]

Ik ga voor de oplossing eerder genoemd in het topic van een paar tientjes. Tussen -55 en +43 graden in de zonneboiler moet de ketel aan, daarboven gaat de ketel uit. Werkt met een DS18B20 sensor die ik makkelijk kan verlengen met een UTP koppelblok. Sensor halverwege het vat erbij proppen en klaar :)
Ik heb sinds deze week een soortgelijke oplossing, maar ben hierover nog niet echt tevreden. Ik kan doormiddel van een relais de waterflowsensor van de cv ketel onderbreken, dit is speciaal voor aansluiting van een zonneboiler op deze CV ketel. Nu heb ik dit relais ingesteld op 45 graden (dus boiler >= 45, waterflowsensor =uit).
Ik heb nu echter het idee dat wanneer de sensor uit staat, ik maar amper 38 graden water uit de douche krijg. Het is zoiezo een klein straaltje, en heel warm is het ook niet.
Nu kan ik dmv 2 kogelkranen ook de CV ketel bypassen, en dan heb ik geen last van dit probleem. Nu denk ik dat dit ligt aan het feit dat ik met mijn warm water de warmtewisselaar van de CV ketel aan het verwarmen ben.

Eventueel kan ik de CV ketel de wisselaar warm laten houden (maar dit kost gas). Een andere oplossing is de bypass mogelijk maken dmv een 3-weg klep (kost geld) en het leidingwerk is net 3 weken oud ;(

Iemand hier ervaring mee, of een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

k_delaat schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:43:
[...]

Ik heb sinds deze week een soortgelijke oplossing, maar ben hierover nog niet echt tevreden. Ik kan doormiddel van een relais de waterflowsensor van de cv ketel onderbreken, dit is speciaal voor aansluiting van een zonneboiler op deze CV ketel. Nu heb ik dit relais ingesteld op 45 graden (dus boiler >= 45, waterflowsensor =uit).
Ik heb nu echter het idee dat wanneer de sensor uit staat, ik maar amper 38 graden water uit de douche krijg. Het is zoiezo een klein straaltje, en heel warm is het ook niet.
Nu kan ik dmv 2 kogelkranen ook de CV ketel bypassen, en dan heb ik geen last van dit probleem. Nu denk ik dat dit ligt aan het feit dat ik met mijn warm water de warmtewisselaar van de CV ketel aan het verwarmen ben.
Wat voor ketel heb je? Misschien een klein boilervaatje in de ketel die ook niet warm wordt gehouden wanneer je zonneboiler warm genoeg is? Met mijn Remeha Avanta ketel heb ik hier geen last van in elk geval. Bij 45 graden aanvoertemperatuur vanuit de zonneboiler kan ik prima heet douchen.

Je thermostaatkraan bij je douche kan ook mogelijk de oorzaak zijn. Deze wil standaard misschien teveel koud water bijvoegen waardoor je lauw onder de douche staat.
k_delaat schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:39:

Ik heb ook interresse. Ik heb een SR1168C, ik heb een tijdje gewerkt met de standaard software die bijgeleverd wordt maar daar ben ik persoonlijk niet heel blij mee. Het uitlezen van de zonneboiler op deze manier zou geweldig zijn richting mijn DB. Dat scheelt me weer een hele vracht aan dubbele DS18B20 sensoren en een Raspberry PI.

Kan je op deze manier alle temperaturen T0 t/m T8 uitlezen inclusief modulatie van de pomp en status van de driewegklep?

[ Voor 29% gewijzigd door mkleinman op 25-06-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
Ik heb een agpo econpact 225c, hier zit volgens mij alleen een CV zijdig voorraadvat in. Volgens de handleiding:
voorraad (cv-zijdig) l. 3,0
waterinhoud tapwaterzijdig l. 0,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben ook een agpo econpact, een helse ketel in combinatie met onze zonneboiler.
dat ding moet je echt de stekker er uit trekken, als de boiler warm is.

Wat betreft de controller, ik heb de SR1168 en deze heb ik uitgelezen met een arduino.
dan kan je alle data van de temperatuur sensoren binnen halen.
En van de pomp de snelheid in procenten.
hieronder een stukje van de software, het is niet werelds, maar het werkt.
Op dit moment ben ik allen bezig met onderhoud, i.v.m. lekkage.
Als dat klaar is wil ik de data gaan importeren in openhab.

void getData() {

char string[36];
char byteRead;
uint8_t my_serial_bytes[8]={0x01, 0x03, 0x00, 0x00, 0x00, 0x10, 0x14, 0x00}; //opdracht data ontvangen boiler

Serial.write(my_serial_bytes,sizeof(my_serial_bytes));
delay(1);

if(Serial.available() >= 36) {

for(i = 0; i < 37; i ++) {

string[i] = Serial.read();
}
Serial.flush();}

sensort0 = string[3] - 10;
sensort1 = string[4] - 10;
sensort2 = string[5];
sensort3 = string[6];
sensort4 = string[7];
sensort5 = string[8];
sensort6 = string[9];
pomp = string[21];
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Nu online
@Anton:

Wat voor kabel gebruik je om de SR1168 te verbinden met de Arduino ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
mkleinman schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:48:
[...]

Ik heb ook interresse. Ik heb een SR1168C, ik heb een tijdje gewerkt met de standaard software die bijgeleverd wordt maar daar ben ik persoonlijk niet heel blij mee. Het uitlezen van de zonneboiler op deze manier zou geweldig zijn richting mijn DB. Dat scheelt me weer een hele vracht aan dubbele DS18B20 sensoren en een Raspberry PI.

Kan je op deze manier alle temperaturen T0 t/m T8 uitlezen inclusief modulatie van de pomp en status van de driewegklep?
Je kunt zoals hierboven al aangegeven inderdaad de sensoren uitlezen. Ook kun je de pomp snelheid, pomp uren, energie in kwh, status van kleppen en heater uitlezen.
Mijn code is ongeveer gelijk aan Anton, met nog wat extra checks. Ik zal morgen wel de mapping van de bytes geven, zit nu lekker in de tuin bij een vuurtje met mn tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de sr1168 open gehaald, en zo direct de tx en rx aangesloten voor de rs485 chip.
het was ook eerst om te testen of het werkte.
Maar ik wil dit latere wel via de nette manier doen.
Dus met een rs485 data lijntje er tussen
het zelfde geld voor mijn pv installatie.
Pagina: 1 ... 41 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.