Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.365 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:29
Sommige aanbieders van zonneboiler systemen hebben een overstort ventiel of extra radiator als bescherming tegen te hoge temperatuur (en overdruk?) in het boilervat, in hun systemen opgenomen. Het is mij niet helemaal duidelijk of dit nu echt noodzakelijk is.

Kan je niet gewoon stoppen om warmte af te geven naar het vat? in het slechtste geval gaat de vloeistof minder lang mee begreep ik...
Heeft iedereen dit in hun systemen opgenomen?
wat zijn de alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Een overstort ventiel (6Bar) is natuurlijk altijd nodig ivm de veiligheid, nooit weglaten, ja kan de uitgang in een jerrycan laten uitkomen zodat de glycol niet het riool in loopt en je het weer kan hergebruiken.

Ik heb een oude airco unit (zonder compressor) als radiator op het dak staan. Boven de 95 graden gaat de driewegklep om en wordt de glycol gekoeld, Dan gaat vrij snel de temperatuur omlaag. Het wordt bestuurd oor een simpele temperatuur controller onafhankelijk van de rest. De koppelingen, pijpen, isolatie, alles heeft last van de hoge temperaturen. Niet direct maar wel "over time".

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
Ter aanvulling van Woudeshoeve

Normaal gesproken gaat het zo:
1. Vat op max temp (meestal ergens tussen de 80-90 graden)
2. Aansturing stopt de pomp om nog meer warmtetoevoer tegen te houden
3. Vloeistof komt stil te staan in het hele glycol/water circuit.
4. Omdat de collector niet stopt met warmte toevoegen krijg je dat de vloeistof uitzet door de hoge temperatuur.
5. Uiteindelijk kan de druk zo hoog worden dat je collector, koppelingen, leidingen, spiraal hier onder te leiden hebben. Ook de isolatie vindt dit meestal niet erg tof(de hoge temperatuur bedoel ik in dit geval, uitzonderingen daargelaten). Mocht je helemaal geen overstort hebben dan zal de installatie op de zwakste schakel de vloeistof eruit persen, met temperaturen van +100gr wordt je hier niet blij van.

Oplossing van Woudsehoeve is het beste aangezien je geen "verlies" van vloeistof hebt, daarnaast is het een must om een overstort ventiel te hebben van 3 dan wel 6 Bar afhankelijk wat je max druk boiler en collector kan hebben. Met 3 Bar overstort zit je altijd veilig.

Ik heb vorig jaar tijdens een 6 uur durende stroomstoring gehad dat de collector z'n warmte niet meer kwijt kon en dus druk is gaan opbouwen. 3 bar overstort deed zijn werk en heeft mijn garagevloer even van heet water voorzien(toen gelukkig nog niet met glycol gevuld). Ik heb zelf helaas nog geen radiator/radiateur in het circuit opgenomen. Ik kijk eerst wel even hoe het gaat met 34 buizen op 200L.

Je overstort is dus voor noodgevallen, de radiator is de stap voor de de overstort en werkt in "normaal" bedrijf overschot van warmte tegen, houdt dus rekening met een stroomstoring van meerdere uren(zeker op een zonnige dag) en kijk of je een overstort hebt en of deze werkt, opvangen in een jerrycan is natuurlijk heel efficiënt en bespaart een hoop gelazer met glycol.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 14-04-2015 11:27 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Die 3 Bar ging bij mij erg snel open, ik heb hem snel vervangen door 6 bar ......
6 Bar is voldoende om de glycol niet in stoom te doen overgaan bij de stagnatie temperatuur.
De pijpen en manifold van je collectors kunnen daar tegen. Van de boiler staat alleen de spiraal onder die druk, dat moet geen probleem zijn.

Als de Glycol (of water) in stoom overgaat dan gaat ook je ontluchting op het dak open ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
WoudseHoeve schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 12:20:
Als de Glycol (of water) in stoom overgaat dan gaat ook je ontluchting op het dak open ......
Oh dit is wel een puntje. Ik dacht ik plaats hem binnen, dan gaat het langer mee en is makkelijker werken. Misschien dan toch niet zo'n goed idee...

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
HiBe schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 10:21:
Sommige aanbieders van zonneboiler systemen hebben een overstort ventiel of extra radiator als bescherming tegen te hoge temperatuur (en overdruk?) in het boilervat, in hun systemen opgenomen. Het is mij niet helemaal duidelijk of dit nu echt noodzakelijk is.

Kan je niet gewoon stoppen om warmte af te geven naar het vat? in het slechtste geval gaat de vloeistof minder lang mee begreep ik...
Heeft iedereen dit in hun systemen opgenomen?
wat zijn de alternatieven?
grofweg kun je zonneboiler systemen in 3 groepen in delen ;)

1. drukgevuld
er staat altijd water glycol mengsel in de leidingen. (de glycol is tegen het bevriezen in de winter)
dit soort systemen kunnen niet stoppen, en werken altijd door, bij oververhitting moet je de warmte ergens lozen. (is niet zo heel vaak nodig als het goed is. hangt af van het design)

2. leegloop
geen glycol nodig, maar water.
het opslag tankje moet wel lager als de collector.
dit systeem kan wel stoppen als er een overschot aan warmte is.
zodra de pomp stopt met pompen loopt al het transport water het opslag tankje in, en zo kan hij in de zomer stoppen bij oververhitting, en in de winter niet bevriezen.

3. termosiflon
de boiler moet hoger als de collector.
warmte gaat vanzelf omhoog, en er is zelfs geen pomp nodig bij dit soort systemen.
wel glycol nodig.

elk systeem heeft zo zijn voor en nadelen. (maar echt heel boeiend is dat niet verschillen zijn niet zo heel groot.)

woudsehoeve doet nood koelen met een radiator achting ding, is effectief.
maar het kan mooier zo als altijd >:)
er zijn ook systemen die kunnen als het water warmer word als X graden.
het water vast rond gaan pompen in de normale warm waterleiding.
dus als de boiler warm is in de zomer, dan heb je in eens binnen een seconde warm water uit de kraan.
en dat is wel een lekker luxe als je het kunt aanleggen. (is meestal een optie die bij nieuwbouw huis beter te doen is als renovatie)

er zijn vele opties mogelijk, en hoever wil je puzzelen, dat is aan jouw.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb leegloop-water met een scheutje glycol, zo werkt ie tot -25c
vorstbeveiliging is duidelijk niet mijn ding, met een elga of qsolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
  • Laatst online: 16-07-2016
@woudsehoeve, heb je misschien fototje van je airco unit?

500L boiler || 72 heatpipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even ter aanvulling:

Ik heb een systeem van HR-solar (systeem 1: drukgevuld). Bij bereiken max temperatuur in boilervat (85 C) gaat de pomp uit en loopt de temperatuur in de collector op. Schijnbaar is de design temperatuur + druk van de collector & systeem dusdanig dat de warmte niet gedumpt hoeft te worden. Uiteindelijk loopt de druk op, wat geen probleem is door het expansievat. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ewatje schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:27:
@woudsehoeve, heb je misschien fototje van je airco unit?
Nee niet echt het is gewoon een airco unit. Ik heb hem 2dehands op MP gekocht en opengemaakt de compressor en elektronica eruit gehaald.
Dan houd je de radiator en de fan over. De radiator heb ik 10 mm koper pijpjes aan gesoldeerd en twee gaten in de kast geboord vervolgens kan je dan de radiator van buiten aansluiten. Ik heb daar uitgegloeide koperen pijp voor gebruikt zonder isolatie :) deze gaan onder een lood slabje door het dak.

Ik heb hem op 2 hardhouten balkjes op het dak van de dakkapel net naast de installatie binnen. De fan heb ik voorlopig nog uitstaan. Ik geloof dat hij ook zonder de fan voldoende koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
@woudsehoeve, dank voor info. Geloof wel dat ik redelijk volt wat moet doen met inregelen als max temp. Denk radiateur buiten hangen... Ben je wel extra glycol mee kwijt (moet ook nog), maar goede oplossing.

Iemand gedachtes hoe groot (W) radiator moet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ewatje schreef op woensdag 15 april 2015 @ 17:18:
@woudsehoeve, dank voor info. Geloof wel dat ik redelijk volt wat moet doen met inregelen als max temp. Denk radiateur buiten hangen... Ben je wel extra glycol mee kwijt (moet ook nog), maar goede oplossing.

Iemand gedachtes hoe groot (W) radiator moet zijn?
Oppervlak van je collector :
Opname vermogen iets van 800Watt max per m2

Afgifte radiator kan je uit rekenen maar is afhankelijk van de omgeving temp.
Ik neem aan dat een mijn buiten unit iets van 5kW warmte was .... Maar dat is bij lage temperatuur verschillen. Als je Glycol 95 is en de omgeving 25 dan is je Delta T 70 graden, kan je veel warmte op kwijt. Zijn vast formules voor, heb ik niet gebruikt .....
Ik heb er 16m2 heatpipes op staan en de temperatuur zakt binnen een paar minuten (met fan).

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-04-2015 10:50 . Reden: Delta T ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Ik ben nu een maand aan het testen om boven/onder laden te sturen.
De eerste resultaten zijn erg goed, gisteren was mijn T3 (boven) 72 graden. Dat heeft hij vorige jaar net 1 keer gehaald midden zomer.
In het kort, ik laat afhankelijk van de delta T2/T3, boven of onder laden.
Moet nog extra slimme zaken inbouwen zoals weinig zon, onder blijven laden enz. enz.

Zal binnenkort even wat zaken posten,

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
je hebt dus een driewegklep op je koud water in? of een driewegklep vanaf je T1 naar T2 of T3?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 11:30
Ik was vanmiddag nog op een PV beurs en zag dit systeem staan:
http://energie.pt/en/products/ecotermo

Heeft iemand daar al ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
92 graden vandaag 8)

@hierboven: in L/W topic is volgens mij al een ander type van die wp geopperd. zoek daar maar eens in, daar is iemand die zo een ding ook heeft.

[ Voor 80% gewijzigd door fabstar81 op 17-04-2015 08:11 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:11
rocco2 schreef op donderdag 16 april 2015 @ 16:10:
Ik was vanmiddag nog op een PV beurs en zag dit systeem staan:
http://energie.pt/en/products/ecotermo

Heeft iemand daar al ervaringen mee?
Mmm, trekt wel m'n aandacht. Moet ik dit zien als een warmtepomp in de vorm van een vlakke plaat? Hoe staat dit in verhouding tot de conventionele zonneboiler oplossingen qua rendement? Waar kun je het kopen, wat kost het? Als ik tijd heb maar eens verder zoeken ;-)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
@fabstar81 kan ik zo niet vinden in L/W.

@de rest zie ook:

Wikipedia: Thermodynamic solar panel
http://www.yougen.co.uk/b...+your+questions+answered/

Klinkt in elk geval goed: het wordt buiten (bij ons) nooit -30grC, dus al geen bevriezingsgevaar. En als na expansie de vloeistof koud genoeg is, dan is het snel geneigd in de collector omgevingswarmte op te nemen, zelfs 's nachts inderdaad, maar al helemaal in de zon. Op wiki wordt een COP van ca 3 genoemd, wat toch niet direct 'wow' is. Misschien kunnen anderen er meer over zeggen?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Joris 407 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 20:19:
[...]

Mmm, trekt wel m'n aandacht. Moet ik dit zien als een warmtepomp in de vorm van een vlakke plaat? Hoe staat dit in verhouding tot de conventionele zonneboiler oplossingen qua rendement? Waar kun je het kopen, wat kost het? Als ik tijd heb maar eens verder zoeken ;-)
http://www.tdenergie.com/actie-aanbieding :)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Als ik het goed begrijp, kunnen die dingen in de schaduw en gaat het alleen om de omgeving temp.
Is vol in de zon dan juist een nadeel ?

Aardig om 'gas eraf' te realiseren.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
@BenEco bedankt voor de aanvulling.

Ofwel: neem zo'n TD WP, kies evt voor een 2e spiraal in de boiler waarmee je nog eens extra verwarmt (mbv een zonnecollector) en het gasloze walhalla ligt aan onze voeten? (naast isolatie, PV, etc....)

Of is dat wat kort door de bocht? ;) Want als deze techniek al enkele jaren bestaat, waarom kennen zo weinig mensen deze dingen?

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeegerd schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 12:01:
@fabstar81 kan ik zo niet vinden in L/W.

@de rest zie ook:

Wikipedia: Thermodynamic solar panel
http://www.yougen.co.uk/b...+your+questions+answered/

Klinkt in elk geval goed: het wordt buiten (bij ons) nooit -30grC, dus al geen bevriezingsgevaar. En als na expansie de vloeistof koud genoeg is, dan is het snel geneigd in de collector omgevingswarmte op te nemen, zelfs 's nachts inderdaad, maar al helemaal in de zon. Op wiki wordt een COP van ca 3 genoemd, wat toch niet direct 'wow' is. Misschien kunnen anderen er meer over zeggen?
Een 'normale' (airco model) luchtwarmtepomp heeft niet voor niets een flinke ventilator voor zijn warmtewisselaar zitten, warmteoverdracht naar lucht is nu eenmaal lastig als je het temperatuurverschil niet te groot wilt laten worden (een grote dT in warmtewisselaar betekent lage COP).
Zodra er geen direct zonlicht meer op valt is het oppervlak van deze 'zonnecollector' nauwelijks groter dan het oppervlak van de warmtewisselaar in een 'airco buiten-unit', terwijl hij wel de energie uit dezelfde omgevingslucht moet halen. Zonder geforceerde luchtstroom verloopt de warmteoverdracht erg traag en kun je er dus maar lage vermogens uit halen. Of, je koelt de plaat al snel tot ver onder het vriespunt, dan is het vermogen misschien nog acceptabel (o.a. door aanvriezend condenswater) maar holt je COP door de lage temperaturen hard achteruit.
De opbrengsten bij zoninval zullen tegenvallen ten opzichte van normale zonneboilers doordat de plaat nauwelijks warmer dan de omgevingslucht zal kunnen worden (nu is de warmteoverdracht naar de omgeving juist ongewenst) en je dus altijd extra stroom nodig hebt voor de warmtepomp om er tapwatertemperaturen uit te kunnen halen. Normale zonneboilers zitten vol met isolatiemaatregelen om de gewenste hoge temperaturen te kunnen behalen.
De claim dat ook in winternachten goed gewerkt kan worden is riskant, zeker bij helder weer. De hemel is erg koud, dan verlies je dus veel energie in de vorm van stralingswarmte en is zonder significante warmteaanvoer uit de omgevingslucht die -30'C als collectortemperatuur al snel gehaald.
Ik zou zo'n thermodynamisch collectorsysteem dus niet zo snel aanbevelen. Als er fanboys van deze techniek rondlopen wil ik er wel eens een berekening aan wagen, is even werken en het zal ook wel even op zich moeten laten wachten, maar slechts enkele scenario's maken al snel duidelijk waarom dit concept geen ei van Columbus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Hieronder een onafhankelijk test. Lijkt me idd niet het ei van Columbus. cop van 1 in de winter.
http://www.narecde.co.uk/thermodynamic-panel-data/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wel beter dan een gasketel, want die haalt nooit een cop van 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 21:23:
wel beter dan een gasketel, want die haalt nooit een cop van 1
Vergeet als je die vergelijking maakt niet dat het hier dure stroom in plaats van financieel en energetisch voordeliger aardgas betreft. Alleen wanneer je groene stroom in overvloed hebt zou ik zo'n ding aanraden, zeker nu ik die testresultaten zo zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 23:37:
[...]

Vergeet als je die vergelijking maakt niet dat het hier dure stroom in plaats van financieel en energetisch voordeliger aardgas betreft. Alleen wanneer je groene stroom in overvloed hebt zou ik zo'n ding aanraden, zeker nu ik die testresultaten zo zie...
mr distel dit probeer ik eric-pvt al een klein tijdje duidelijk te maken. bedankt dat jij dit ook nog even aanhaalt begon bijna aan mijzelf te twijfelen. zelfs als je genoeg groene stroom in overvloed hebt kun je beter bitcoin miners als verwarming gebruiken. nadat ik zie hoeveel heatpipes je nodig hebt ga ik maar liever voor een houtkachel immers heb je de warmte vrijwel niet nodig in de zomer.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iets in de brand steken is al een tijdje mijn stijl niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Vanuit financieel oogpunt en in ogenschouw genomen dat de zon in de winter, juist wanneer je het nodig hebt, het minst schijnt, is een houtkachel leuk, maar of het voor het milieu nou het beste is..

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Weer een mooi dagje vandaag....

Eerst ff huis opwarmen met wat nog in de tank zat.... en toen weer van 30 > 80 graden vandaag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier nu 75 graden in de boiler. En ik kan er mijn huis niet mee verwarmen, althans niet met de ELGA. Alleen de CV ketel heeft op dit moment de mogelijkheid om warm water uit de boiler het huis in te pompen.

Daar komt 19 mei verandering in. Dan wordt de zonneboiler als standaard radiator aangesloten op het circuit en kunnen zowel de ELGA als de CV de warmte er uit krijgen.

[ Voor 61% gewijzigd door mkleinman op 21-04-2015 09:12 . Reden: Serious typo fix. ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
die zin snap ik niet...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Snap ik toen ik mijn warrige verhaal terug las. Verhaal aangepast.

Komt er in het kort op neer dat de ELGA niet de warmte via de 2e warmtewisselaar uit de boiler kan halen. Alleen wanneer de CV ketel draait kan ik het huis verwarmen met de zonneboiler. Maar aangezien de ELGA nu meer dan 99% van het werk voor zijn rekening neemt werkt dat dus niet meer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 17:32

Leandra66

is onmogelijk

Ik kreeg vanmiddag van een ketelfabrikant wel een hele aparte uitleg over waarom een van hun systemen (met vacuumbuiscollectoren, met mogelijkheid tot verwarmingsondersteuning) in België, Duitsland en Engeland wel verkrijgbaar is en in NL niet; het zou niet rendabel zijn....

En dan bedoelde hij niet dat het niet rendabel zou zijn vanwege het klimaat in NL, maar niet rendabel voor de fabrikant om dat systeem uit te rollen op de NL markt omdat het niet verkocht zou worden dacht men.

Dat was een eye-opener mbt "Vacuümbuizen niet rendabel in NL" verhaal dat ze allemaal graag afsteken :{

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je hebt nu een schimmig verhaal gehit, waarover je goed moet nadenken.
nederland denkt dat gas en warme dakpannen de beste tvt hebben, en dat het ook schoon is.
ondertussen douche je dus de scheuren in andermans huis, en het word nu langzaam maatschappelijk duidelijk hoe ernstig het mis is met de nl-opinie.
we zijn gas monkeys, en we gaan een harde landing ervaren

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 17:32

Leandra66

is onmogelijk

Echt raar, ik had Nefit/Bosch behoorlijk hoog zitten, en dan kom ik vanmiddag achter die Vaillant redenatie van "niet rendabel" wat ik dus al dubieus vond als het in BE, DE en UK wel rendabel zou zijn, en zojuist zie ik dat Bosch (met merk Junkers) in DE ook behoorlijk inzet op vacuümbuiscollectoren, terwijl ze hier ijskoud zeggen "niet rendabel in NL".

En ja, "wij" zullen € 1.500 voor een vacuümbuiscollector wel veel vinden ofzo, maar dat vind ik dan weer niet zo heel spannend als dat een hogere kwaliteit betekent. Ik vergelijk een BMW ook niet met een Daihatsu.

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je verhaal is in lijn met wat ik heb meegemaakt toen ik met onze zonneboiler bezig was. In mijn gevallen waren er een aantal installateurs die uberhaupt niet reageerden maar ook een aantal die geen offerte wilden ( of durfen? ) uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ondertussen is het wel mooi om te zien dat je voor 850 euro een complete set hebt met 15 heatpipes op 150 liter. Zonder installatie, maar wel aantrekkelijk. Lagere prijzen met chinese producten.

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 21-04-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:52
!null schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 21:02:
Ondertussen is het wel mooi om te zien dat je voor 850 euro een complete set hebt met 15 heatpipes op 150 liter. Zonder installatie, maar wel aantrekkelijk. Lagere prijzen met chinese producten.
Waar haal je die weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joris 407 schreef op zondag 19 april 2015 @ 19:06:
Vanuit financieel oogpunt en in ogenschouw genomen dat de zon in de winter, juist wanneer je het nodig hebt, het minst schijnt, is een houtkachel leuk, maar of het voor het milieu nou het beste is..
het mooie van hout is dat de handelingen zo efficient zijn en dat ieder stukje een eindbestemming heeft. zo planten ze in Scandinavië 2 bomen terug voor ieder gekapte boom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja maar daar heeft de lokale luchtkwaliteit geen moer aan. Hout is wel hernieuwbaarder dan gas natuurlijk, en ik zie mezelf ook nog wel de donkere dagen van de winter oplossen met houtkachel. Maar aan de andere kant, als iedereen hout toe past zal onze luchtkwaliteit hard achteruit rollen.
http://link.marktplaats.nl/m908651636

Ik zou zelf eerder 25 heatpipes doen, maar even goed vind ik het een mooie prijs ontwikkeling. Je krijgt dan ook een vat met twee spiralen. Zo'n vat met ietsje meer inhoud kost bij sommige al 800 eu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Erg goedkoop. Ik vraag me wel af wat voor kwaliteit het is. Kwaliteit werkt immers door als de vreugde van de lage prijs allang voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja, maar de Chinese heatpipes heeft men hier al ervaring mee (zoals Woudsehoeve). En volgens mij zijn het die witte Chinese boilers die wel vaker worden toegepast, ook door Nederlandse bedrijven (maar marktaandeel enzo weet ik natuurlijk niet). Het zijn ook de boilers die je tegenkomt op Ali-express en Alibaba.

ik ben ook wel benieuwd hoeveel heatpipes van Europese merken er in China worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Het hoeft natuurlijk niet slecht te zijn, maar als je bij wijze van spreken voor € 300,-- meer geen gezeik hebt de komende 10-15 jaar, dan is zoiets een overweging waard.

Ik zou ook graag willen weten of bijvoorbeeld Solesta e Revisol hun heatpipes zelf fabriceren of dit ook importeren vanuit China. Ik gok eigenlijk op het laatste en nogmaals dat hoeft totaal geen slechte kwaliteit te zijn.

Als Nederlandse fabrikant ken ik alleen HR Solar (ik kijk nagenoeg heel de dag tegen hun pand aan in De Lier) en ben altijd erg gecharmeerd van hun produkten. (overigens komt veel van de randapparatuur daarvan volgens mij weer uit Duitsland) alleen als je hun prijzen ziet dan worden die heatpipes wel erg aanlokkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
wordt nu echter minder interessant om ze vanuit China te halen aangezien de euro/dollar koers niet gunstig is. Ik heb zowel zonnepanelen als boilers en heatpipes/pompen etc uit China rechtstreeks besteld. (in een gunstige euro/dollar koers) De zonnepanelen draaien ca 2 jaar met een sma tripower uit duitsland perfect.

De heatpipes 350 stuks met bijbehorende witte boilers werken goed. Niets mis mee. Je zal altijd baas boven baas hebben maar dat geld ook zeker voor de prijzen die je ervoor betaald. Daar komt natuurlijk bij dat je inkoop voor een groot gedeelte je tvt bepaald.

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daarbij komt dat de enige manier voor zonneboilers te gaan werken voor heel Nederland zonder enige vorm van subsidie, is als de prijs naar beneden gaat. Als je voor sub 1000 euro een leuk setje op je dak hebt (dus incl installatie) die voor jou tapwater verzorgt, dan kun je mensen wel om krijgen. Nu zie je soms extreem dure voorbeelden, zoals voor 4K een 100 liter Nefit setje. Via een energiemaatschappij die gewoon 100% marge pakt, want zelfs dat dure Nefit setje is in den beginsel niet zo duur.
Alles wat meer doet dan een tapwater setje is denk ik toch al snel maatwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mkleinman schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 09:14:
[...]

Snap ik toen ik mijn warrige verhaal terug las. Verhaal aangepast.

Komt er in het kort op neer dat de ELGA niet de warmte via de 2e warmtewisselaar uit de boiler kan halen. Alleen wanneer de CV ketel draait kan ik het huis verwarmen met de zonneboiler. Maar aangezien de ELGA nu meer dan 99% van het werk voor zijn rekening neemt werkt dat dus niet meer.
als alles in serie staat, kan de ELGA het toch gewoon ook gebruiken? dus zonneboiler op 1, vervolgens naar ELGA, vervolgens pas naar ketel. pas als de zon én de ELGA het niet meer warm krijgen gaat de ketel aan de slag.

of zie ik dat verkeerd?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

fabstar81 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:38:
[...]

als alles in serie staat, kan de ELGA het toch gewoon ook gebruiken? dus zonneboiler op 1, vervolgens naar ELGA, vervolgens pas naar ketel. pas als de zon én de ELGA het niet meer warm krijgen gaat de ketel aan de slag.

of zie ik dat verkeerd?
Dan moet ik nog wel een 3e pomp aansluiten op de zonneboiler en daar een regeling voor verzinnen. Dat was eerst de bedoeling maar daar ben ik intussen voorlopig van afgestapt.

Wat ik nu doe is simpelweg de zonneboiler als radiator zien. De klep gaat open zodra de boiler warmer is dan de aanvoertemperatuur. Daarmee verwarm ik dus de retour terug richting de ELGA. Als die warm genoeg is blijft de pomp van de ELGA draaien en wordt de warmte van de zonneboiler verder rond gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Hoe stuur je zoiets aan? Temperatuursensoren en een klep via een printje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mkleinman schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:20:
[...]

Dan moet ik nog wel een 3e pomp aansluiten op de zonneboiler en daar een regeling voor verzinnen. Dat was eerst de bedoeling maar daar ben ik intussen voorlopig van afgestapt.

Wat ik nu doe is simpelweg de zonneboiler als radiator zien. De klep gaat open zodra de boiler warmer is dan de aanvoertemperatuur. Daarmee verwarm ik dus de retour terug richting de ELGA. Als die warm genoeg is blijft de pomp van de ELGA draaien en wordt de warmte van de zonneboiler verder rond gepompt.
maar dat is toch precies zoals een zonneboiler nu is aangesloten? retour ketel lager dan temp x én lager dan temp boiler, dan via driewegklep door boiler.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco2
Ben even bij mijn vader zijn zonneboiler installatie aan het nakijken.
Situatie:
Agpo zonneboiler met CV-ondersteuning, geen warm water.
CV-ketel voorheen Agpo, is nu vervangen door een Nefit zonder warmwater boiler
In principe alleen vloerverwarming, keteltemperatuur stond volgens mij te hoog, cv leidingen zijn te heet om beet te pakken.

Sensor van de zonneboiler gaat naar de Nefit ketel op de boiler aansluiting.
Dit lijkt mij niet goed want dat is volgens mij een aansluiting voor warmwater boiler.

Iemand een idee hoe de zonneboiler werkt met de driewegklep?
Er zit een thermostaat op, moet ik die juist op 40° zetten zodat de boiler gebruikt wordt of juist op 60° waar hij op stond.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4009336/IMG_4472.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4009336/IMG_4470.JPG
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4009336/IMG_4469.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
rocco2 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:20:
Ben even bij mijn vader zijn zonneboiler installatie aan het nakijken.
Situatie:
Agpo zonneboiler met CV-ondersteuning, geen warm water.
CV-ketel voorheen Agpo, is nu vervangen door een Nefit zonder warmwater boiler
In principe alleen vloerverwarming, keteltemperatuur stond volgens mij te hoog, cv leidingen zijn te heet om beet te pakken.

Sensor van de zonneboiler gaat naar de Nefit ketel op de boiler aansluiting.
Dit lijkt mij niet goed want dat is volgens mij een aansluiting voor warmwater boiler.

Iemand een idee hoe de zonneboiler werkt met de driewegklep?
Er zit een thermostaat op, moet ik die juist op 40° zetten zodat de boiler gebruikt wordt of juist op 60° waar hij op stond.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn nefit combiketel heeft een sensor op de toevoer leiding vanaf de zonneboiler naar de koud water ingang van de combi ketel. Als het binnen komende water al warm genoeg is dan start de ketel niet.

Er zijn type vloer verwarming die een hoge temperatuur nodig hebben, de warmte afgifte wordt geregeld door de slang waar een beetje isolatie omheen zit. Bij een standaard vloer verwarming kan de CV-max naar de 40 graden.

IK weet niet welke drieweg klep je bedoeld waar zit hij tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

fabstar81 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 16:36:
[...]

maar dat is toch precies zoals een zonneboiler nu is aangesloten? retour ketel lager dan temp x én lager dan temp boiler, dan via driewegklep door boiler.
Klopt maar dat werkt alleen als de cv ketel draait. Daar zit die namelijk in de retour. cv niet aan dan komt er geen water door de boiler.

Straks kan de Elga er wel weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocco2
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:31:
[...]

Mijn nefit combiketel heeft een sensor op de toevoer leiding vanaf de zonneboiler naar de koud water ingang van de combi ketel. Als het binnen komende water al warm genoeg is dan start de ketel niet.

Er zijn type vloer verwarming die een hoge temperatuur nodig hebben, de warmte afgifte wordt geregeld door de slang waar een beetje isolatie omheen zit. Bij een standaard vloer verwarming kan de CV-max naar de 40 graden.

IK weet niet welke drieweg klep je bedoeld waar zit hij tussen?
Driewegklep bedoel ik het mengventiel, is foto 2, die is weer verbonden met het kastje op foto 1.
Nu las ik bij een ander forumlid dat hij de zone cv op zijn retour had gezet, bij mijn vader is hij aangesloten op de aanvoer. Wat is het beste?

De Nefit ketel is dus zonder boiler of ZN aansluitingen. De zonneboiler is enkel voor CV verwarming, niet voor tapwater.
Vandaar dat ik me afvraag of de temp. aansluiting cv boiler naar ketel boiler aansluiting wel klopt.
De ketel boiler functie is volgens mij alleen maar om een externe tapwaterboiler aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Vorige week zonneboiler geplaatst en bemerk nu dat in een nacht de temperatuur van de zonneboiler ongeveer 5 graden zakt. Het is een boiler van 350 liter. Temperatuur van het ketelhuis (kast waarin ook ketel, wasmachine en droger en tweede koelkast en vriezer staan) is ongeveer gelijk gedurende de nacht.

Nu is de vraag of het loont of nuttig is om de boiler na te isoleren? De isolatie nu aanwezig rondom de boiler is paar mm dik isolatiemateriaal (schuimrubber lijkt het).

Ik heb ook een elektrisch element om.de boiler in voor en naseizoen op temperatuur te houden dus wil het zo goed als mogelijk geïsoleerd hebben zodat het element zo weinig mogelijk hoeft te doeN.

Daarnaast, zal het lonen om op eoa manier de kast te isoleren?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
fabstar81 schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 23:22:
Vorige week zonneboiler geplaatst en bemerk nu dat in een nacht de temperatuur van de zonneboiler ongeveer 5 graden zakt. Het is een boiler van 350 liter. Temperatuur van het ketelhuis (kast waarin ook ketel, wasmachine en droger en tweede koelkast en vriezer staan) is ongeveer gelijk gedurende de nacht.

Nu is de vraag of het loont of nuttig is om de boiler na te isoleren? De isolatie nu aanwezig rondom de boiler is paar mm dik isolatiemateriaal (schuimrubber lijkt het).

Ik heb ook een elektrisch element om.de boiler in voor en naseizoen op temperatuur te houden dus wil het zo goed als mogelijk geïsoleerd hebben zodat het element zo weinig mogelijk hoeft te doeN.

Daarnaast, zal het lonen om op eoa manier de kast te isoleren?
ik heb de hele zaak met 8 cm glaswol ingepakt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Een vreemde vraag misschien: worden de leidingen van en naar de collectoren toe altijd aan de onderzijde van de collectoren door het schuine dak gevoerd of kan dit ook aan de bovenzijde zijn?

Ik kom er namelijk bij voorbereidingen voor plaatsing van dakisolatie achter dat er een plaat asbest tegen het dakbeschot zit. Liefst laat ik deze zitten en ga ik er overheen met de isolatie. Als er later, bij plaatsing van collectoren, gaten doorheen geboord zouden moeten worden dan moet het spul nu toch verwijderd worden

o, en als er 2 collectoren naast elkaar zouden komen, krijgen die dan elke een doorvoer door het dak, of kunnen ze eerst gekoppeld worden, voordat ze door het dak gaan? Met andere worden: kan ik van een collector af eerst een stuk opzij en dan pas door het dak gaan? (om de plaat asbest heen)

[ Voor 22% gewijzigd door Joris 407 op 25-04-2015 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
BarryH schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 10:59:
[...]

ik heb de hele zaak met 8 cm glaswol ingepakt
En heb je het idee dat dat werkt? Heb je cijfers?

Hoe heb je het gedaan? Lange tie raps gemaakt? :-)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
fabstar81 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:45:
[...]

En heb je het idee dat dat werkt? Heb je cijfers?

Hoe heb je het gedaan? Lange tie raps gemaakt? :-)
Geen cijfers, maar ik had wel een aantal punten die geen isolatie hadden (b.v. de aansluitplaat voor het elektrisch element)
en gewoon glaswol met folie erop met ducttape vastgeplakt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
rocco2 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 10:53:
[...]

Driewegklep bedoel ik het mengventiel, is foto 2, die is weer verbonden met het kastje op foto 1.
Nu las ik bij een ander forumlid dat hij de zone cv op zijn retour had gezet, bij mijn vader is hij aangesloten op de aanvoer. Wat is het beste?

De Nefit ketel is dus zonder boiler of ZN aansluitingen. De zonneboiler is enkel voor CV verwarming, niet voor tapwater.
Vandaar dat ik me afvraag of de temp. aansluiting cv boiler naar ketel boiler aansluiting wel klopt.
De ketel boiler functie is volgens mij alleen maar om een externe tapwaterboiler aan te sluiten.
Volgens mij zit de boiler gewoon als indirect gestookte boiler aan de CV ketel. Daar is die sensor voor en de drieweg klep, Dat is ook de reden dat de boiler aan de aanvoer zit en niet andersom.

Die 60 graden is de temperatuur voor het tapwater.
"Agpo Zonneboiler met CV ondersteuning" Inderdaad de Zonneboiler wordt door de CV ondersteund. Als het water niet warm genoeg wordt zal de CV het verder opwarmen. Hier zal wel "iets slims" in zitten om te zorgen dat hij pas bij warmt als de zonneboiler niet gaat lukken.
De Zonneboiler ondersteund dus NIET de verwarming.

Ik zou de handleiding maar eens opzoeken .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik.kwam er vandaag achter dat, toen de CV aansloeg, de driewegklep naar de zonneboiler pas open gaat om door de boiler te gaan, toen de retour van de CV de 40 graden bereikte. De boiler was op dat moment zo een 65-70 graden.

De ketel verstookt dus al dat gas voor Jan lul, omdat de retour eigenlijk vanaf het eerste moment dat de ketel aansloeg voor de verwarming, door de boiler had kunnen gaan.

Ik stook momenteel op 52 graden aanvoertemperatuur.

Op wat voor regeling hebben jullie de retour-door-zonneboiler ingesteld?
Lijkt me toch dat ongeacht de temperatuur van de retour, de retour altijd door de zonneboiler moet gaan mits de retour lager is dan de zonneboiler temperatuur?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Bij mij loopt hij er altijd door, heb wel een drieweg klep maar nog niet bestuurd. De minimum temp in de buffer is nu de retour temp van de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Zie wel dat de ketel langzaam de temperatuur op bouwt. Als hij direct of altijd door de boiler zou gaan, gaat ie misschien wel gelijk vol gas. Niet dat dat erg is denk ik, maar wel anders dan de ketel verzonnen had.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 11:13
@Fabstar, cijfers zijn niet nodig, is individueel en kan je zelf uit rekenen.
Hier heeft iemand het een en ander op een pagina gezet.
http://www.dicks-website.eu/boiler/

Jouw ruimte blijft natuurlijk warm omdat je vat zijn warmte daar afgeeft.
Wat kan gebeuren is dat, bij goede isolatie, je ruimte dus kouder wordt.
Gewoon zoveel mogelijk isolatie om je vat, kan je 100mm doe 100 kan je 120 doe 120mm. Ook leidingen en alles wat warmte afgeeft, behalve je electronica natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Hebben collectoren op een schuin dak altijd een dakdoorvoer aan de onderzijde van de platen of heatpipes of moet dit / kan dit ook aan de bovenzijde zijn? Of hangt dit af van het type systeem, leegloop of onder druk?
Joris 407 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 13:49:
Een vreemde vraag misschien: worden de leidingen van en naar de collectoren toe altijd aan de onderzijde van de collectoren door het schuine dak gevoerd of kan dit ook aan de bovenzijde zijn?

Ik kom er namelijk bij voorbereidingen voor plaatsing van dakisolatie achter dat er een plaat asbest tegen het dakbeschot zit. Liefst laat ik deze zitten en ga ik er overheen met de isolatie. Als er later, bij plaatsing van collectoren, gaten doorheen geboord zouden moeten worden dan moet het spul nu toch verwijderd worden

o, en als er 2 collectoren naast elkaar zouden komen, krijgen die dan elke een doorvoer door het dak, of kunnen ze eerst gekoppeld worden, voordat ze door het dak gaan? Met andere worden: kan ik van een collector af eerst een stuk opzij en dan pas door het dak gaan? (om de plaat asbest heen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:48
Leegloop moet onderaan zodat het systeem kan leeglopen (id is net dat bij over- en ondertemperatuur je collector geen water meer bevat en dus geen stoom of ijs kan worden).
Bij druksysteem maakt het niet uit, maar moet je wel even nazien of je lucht uit het systeem krijgt (boven je panelen kan dan handiger zijn want dan kan je de ontluchter binnen plaatsen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ben nog steeds wel benieuwd hoe anderen hun retour-door-de-boiler-regeling hebben ingesteld. hoe dan ook kan je de retour niet regelen. het is aan/uit, ofwel door de boiler heen of niet. minimale temperatuur van de boiler is dus de retourtemperatuur van de CV.

stel de boiler is op temperatuur, dus zo een 60-90 graden. je ketel gaat verwarmen met lage temperaturen zeg 32 graden. vervolgens heb je ingesteld dat de driewegklep door de boiler gaat bij een retour van 25 graden. dan schiet ie dus de boiler in, wordt verwarmd tot zo een 50-60-80 graden, wat dus zo een 2-3 keer zo hoog is als de aanvoertemperatuur. stel dat je ketel zo slim is dat ie daar al niet van in storing gaat, dan gaat ie dus nu ~80 graden water rondpompen, terwijl hij zelf bedacht had met 32 graden de woning te verwarmen en de max aanvoertemperatuur is ingesteld op 60 graden.

hoe gaat de ketel hiermee om?

ketel wilt moduleren met lage temperaturen, maar krijgt gelijk hoge temperaturen voor zijn kiezen. ok, hij zal vanaf dat moment misschien geen gas meer gebruiken, maar is toch anders wat hij zichzelf heeft ingeleerd...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@fabstar81,

Atag Q-Solar werkt met een modulerende driewegklep (VC6940 Zon/CV);

Indien er warmtevraag voor CV is en de boiler heeft voldoende zon(licht)opbrengst
zal de modulerende driewegklep het CV-circuit via de Zon-CVwisselaar van de boiler
laten lopen. De CV-Zonsensor T8 zal samen met de CV-Zonretoursensor T9 het
temperatuurverschil meten en aan de hand met de standaard gegevens uit de CMS
bepalen of er meer of minder warmte uit de boiler voor CV onttrokken mag worden.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
naftebakje schreef op maandag 27 april 2015 @ 10:12:
Leegloop moet onderaan zodat het systeem kan leeglopen (id is net dat bij over- en ondertemperatuur je collector geen water meer bevat en dus geen stoom of ijs kan worden).
Bij druksysteem maakt het niet uit, maar moet je wel even nazien of je lucht uit het systeem krijgt (boven je panelen kan dan handiger zijn want dan kan je de ontluchter binnen plaatsen).
Is de ontluchter dan iets waar je gemakkelijk bij moet kunnen komen? Of is dit alleen van belang bij vullen van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
fabstar81 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 11:25:
...hoe gaat de ketel hiermee om?

ketel wilt moduleren met lage temperaturen, maar krijgt gelijk hoge temperaturen voor zijn kiezen. ok, hij zal vanaf dat moment misschien geen gas meer gebruiken, maar is toch anders wat hij zichzelf heeft ingeleerd...
Korte termijn: ketel wil 35° water in de CV steken, retour is 60° ==> brander uit, modulerende pomp naar minimaal, en water rondpompen tot de gewenste kamertemperatuur is bereikt. Je ketel heeft er dus geen enkel probleem mee, je huis zal iets sneller dan verwacht warm zijn dus je kan wat overshoot hebben.
Op langere termijn: als je een slimme thermostaat hebt zal die merken dat het huis sneller verwarmt (hogere CV watertemp) dan verwacht, hij zal hier dan ook zijn regelstrategie op aanpassen (net als hij zich aanpast aan meer zoninstraling), dus ook je thermostaat zal hier niet meer problemen mee hebben als met de normale zaken die altijd al gebeuren (ene dag veel zon, andere dag even warm maar wind en bewolkt bijvoorbeeld).
Joris 407 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:18:
[...]Is de ontluchter dan iets waar je gemakkelijk bij moet kunnen komen? Of is dit alleen van belang bij vullen van het systeem?
Automatische ontluchter gaat vroeg of laat lekken (na een paar jaar), dus het is wel interessant die wat bereikbaar te hebben. Er zijn er die dan even over de pannen ophoog huppelen om die te vervangen, dan maakt het niet uit natuurlijk; maar ik zou die lekker binnen plaatsen.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 28-04-2015 12:26 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
fabstar81 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 11:25:
ben nog steeds wel benieuwd hoe anderen hun retour-door-de-boiler-regeling hebben ingesteld. hoe dan ook kan je de retour niet regelen. het is aan/uit, ofwel door de boiler heen of niet. minimale temperatuur van de boiler is dus de retourtemperatuur van de CV.

stel de boiler is op temperatuur, dus zo een 60-90 graden. je ketel gaat verwarmen met lage temperaturen zeg 32 graden. vervolgens heb je ingesteld dat de driewegklep door de boiler gaat bij een retour van 25 graden. dan schiet ie dus de boiler in, wordt verwarmd tot zo een 50-60-80 graden, wat dus zo een 2-3 keer zo hoog is als de aanvoertemperatuur. stel dat je ketel zo slim is dat ie daar al niet van in storing gaat, dan gaat ie dus nu ~80 graden water rondpompen, terwijl hij zelf bedacht had met 32 graden de woning te verwarmen en de max aanvoertemperatuur is ingesteld op 60 graden.

hoe gaat de ketel hiermee om?

In principe is de klep geregeld met de top temperatuur van de boiler. Vervolgens heb ik er een mengklep tussen welke is ingesteld op 50 graden. Dus ook al zit er 90 graden water in er komt slechts 50 graden water uit door te mengen met de retour.

Een moderne ketel gaat niet in storing als de retour temp hoger is als de aanvoer. Voor mijn Nefit heb ik dat expliciet nagevraagd. De gasbrander gaat uit maar de pomp blijft aan. Ik heb de naadraai tijd op 1 minuut gezet anders blijft hij het huis verwarmen ( de boiler blijft warm cv-water geven) tot de na draai tijd over is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
4.6.2 CIRC Temperature controlled hot water circulation pump

Description:
Solar system can provide temperature-controlled hot water circulation function; this
function needs an extra hot water circulation pump (connect output port P2) and a
sensor, which is installed on the return pipe of hot water (connect input port T4). When
the temperature signal of sensor T4 is less than the preset turning on temperature of
circulation pump, the hot water circulation pump (P2) triggers and works till the
temperature exceeds the turning off temperature.

Factory set: the desired hot water temperature is 40oC, when return temperature T4
drops to 35oC, circulation pump P2 is triggered, when T4 rises up to 40oC, circulation
pump P2 is ceased.

Condition for triggering hot water circulation pump: only when tank temperature T3
is 1oC higher than the required hot water temperature, hot water circulation pump just
can be triggered. T3 is alternative sensor, when no sensor (T3) is installed in the top
part of tank, controller will use the signal of sensor T2 automatically to control the
circulation pump P2.
Even de handleiding erbij gepakt en zo te zien is de controller default ingesteld op de 40 graden. Alleen nu nog begrijpen wat ik heb gezien.

Retour ging door boiler toen de retour door de ketel was opgewarmd tot 40 graden. Hij zal er voorbij zijn gegaan toen de retour onder de 35 ging zakken.

Als ik dus wil dat de retour eerder door de boiler gaat, dan moet ik deze parameter lager dan 40 graden zetten?

De temperatuur van de retour (T4) is door de dag heen vrij stabiel op 20 graden als de ketel niet in bedrijf is. De boiler wordt door een elektrisch element op 60-65 graden gehouden maar dat gaat natuurlijk in hartje winter niet lukken, dan zal in het uiterste geval de boiler alleen grondwater bevatten van 10-20 graden.

Als ik de parameter op 25 of 30 graden zet zal hij bijna direct als de ketel op laaglast begint met verwarmen, door de boiler gaan. Dat betekent dat de ketel op dat moment met een aanvoertemperatuur werkt van 35 of 40 graden.

Benieuwd wat dit aan gas scheelt. De tijd dat hij met gas verwarmt wordt aanzienlijk verkort. Of hij nou wacht totdat de retour tot 40 graden is gestegen of tot 30 graden...

Of zie ik iets over het hoofd?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Ik loop toch nog even tegen iets aan dat ik aan jullie zou willen voorleggen. Ik heb een vat met twee spiralen. De onderste spiraal komt de warmte in van de collectoren. De bovenste sluit ik aan op mijn L/W warmtepomp. Daarnaast heb ik ook nog een elektrisch verwarmingselement in het midden van de boiler hangen (3kW).

Wat ik wil is het volgende: zon warmt boiler op, warmtepomp springt bij indien zon onvoldoende, elektrisch springt bij om de boel af en toe even boven de 60 graden Celsius te tillen (of indien warmtepomp het te druk heeft met verwarmen van het huis?) De warmtepomp kan de boel naar 45-55 graden tillen, maar dan is het ook wel klaar.

Bij de warmtepomp heb ik een aansluitset voor sanitair warm water. Dit bestaat uit een driewegklep, een temperatuursonde en een relais. Hierdoor zou de controle van het geheel bij de warmtepomp komen te liggen. Ik weet alleen niet zo goed hoeveel controle ik er dan nog over heb. Er zijn verschillende menu-items, maar het is me niet zo duidelijk wanneer deze bijvoorbeeld het elektrisch element bijschakelt. Hoe weet nu die warmtepomp dat ik niet gewoon een vat heb, maar dat het ook zonnewarmte betreft?

Ik heb echter ook een uitgebreide solar controller, die bijvoorbeeld een anti-legionella programma kan draaien. Wie moet ik nu de controle geven om te bereiken wat ik wil? De driewegklep lijkt me niet zo'n probleem, die laat ik over aan de warmtepomp, maar het elektrisch element zou ik wellicht meer controle over willen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Je hebt een fujitsu waterstage wp? Heeft deze in het menu geen optie om je zonneboiler te activeren?

Dat hij dus weet dat er een zonneboiler op ia aangesloten?

Mocht dat niet zo zijn, dan kan je misschien iets instellen met uitgestelde opstarttijd om het watervan de boiler op te warmen? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld na16.00uur het water te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de qsolar deed wat ie moet doen, een klein beetje kookgas nog, maar verder helemaal goed deze april.
(systeem alweer uit 2006)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Rhaelak schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:51:
Je hebt een fujitsu waterstage wp? Heeft deze in het menu geen optie om je zonneboiler te activeren?

Dat hij dus weet dat er een zonneboiler op ia aangesloten?

Mocht dat niet zo zijn, dan kan je misschien iets instellen met uitgestelde opstarttijd om het watervan de boiler op te warmen? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld na16.00uur het water te verwarmen
Ik heb een Franse Atlantic, voor zover ik weet bouwgelijk aan de Fujitsi General. Misschien moet ik nog wat dieper in de gebruiksaanwijzingen duiken. Als dat zou kunnen dan kan ik het met een gerust hart aan de wp overlaten. Ik maak de bedrading in elk geval maar vast zodat dit straks kan.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:38
Luiaard schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:15:
....

Er zijn verschillende menu-items, maar het is me niet zo duidelijk wanneer deze bijvoorbeeld het elektrisch element bijtschakel. Hoe weet nu die warmtepomp dat ik niet gewoon een vat heb, maar dat het ook zonnewarmte betreft?

.....
Bij mij is dat menu optie 5090 in het installateurs menu. Ik heb er zelf nog geen ZB aan hangen (eind mei wel), maar de optie had ik al wel gevonden in de menu's. De handleiding spreekt er niet over. Staat bij 'not used', dus ik denk dat dit met een software update erin is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
TLer schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:57:
[...]

Bij mij is dat menu optie 5090 in het installateurs menu. Ik heb er zelf nog geen ZB aan hangen (eind mei wel), maar de optie had ik al wel gevonden in de menu's. De handleiding spreekt er niet over. Staat bij 'not used', dus ik denk dat dit met een software update erin is gekomen.
Bedankt, daar heb ik wat aan. In mijn installatiehandleiding kan ik hem ook niet vinden, maar dat geeft me goede hoop.
Het volgende rijtje staat in mijn handleiding:
SWW boiler Indien de installatie uitgerust is met een sanitaire boiler (Verschijnt enkel met de optie sanitaire kit).
  • 5024 S Schakeldifferentie 0... 20 °C 1 °C 7 °C
  • 5030 S Beperking opwarmtijd 10... 600 min 10 min 90 min (met Dynamische radiatoren, 40min stel)
  • 5055 S Temp. adiabatische koeling SWW-boiler 10... 95 °C 1 °C 65 °C
  • 5057 S Adiabat. koeling SWW-boiler Collector Uit, Zomer, Altijd Zomer
  • 5061 S Vrijgave elektrische weerstand 24u/dag, Vrijgave SWW, Uur programma 4/SWW Vrijgave SWW
  • 5093 S deze functie wordt niet gebruikt

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:38
die 5090 was uit mijn hoofd, kan ook 5093 zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 21:24:
de qsolar deed wat ie moet doen, een klein beetje kookgas nog, maar verder helemaal goed deze april.
(systeem alweer uit 2006)
ik zit hier nog een beetje te tweaken met de instellingen. heb de driewegklep nu op 25 gezet voor retour dat ie door de boiler gaat. gasverbruik wel verminderd al (50%), maar dat komt vooral door de temperatuur van de boiler. die wordt nu warm gehouden op 60-65 graden door electrisch element en die is niet zuinig of efficient. maar ja, heb 300 kwh over per jaar, dus het mag.

in dit najaar dus nog steeds beetje gasverbruik, want de ketel trekt echt in notime die warmte uit de boiler. daar verbaas ik me wel over. in uur tot anderhalf uur gaat ie van 72 graden naar rond de 60, waardoor nu dus het electrisch element weer staat te stampen om hem op de 60 graden te houden. wat hem overigens maar klein beetje lukt. 2 kWh misschien toch te licht...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Mijn ouders hebben een oud huis gekocht, welke platgeschoven gaat worden. Echter er zit een zonneboiler op het dak! Het betreft een ATAG NH11004H met een liggend vat van 104 liter en 3 liter spiraal. Dit is aangesloten op de ketel (1999) en voorziet e.e.a. van SWW. Heeft het nut deze te "bewaren" of her te gebruiken? Mijn ouders besteden alles uit, dus ik verwacht dat hergebruik in hun nieuw te bouwen woning niet echt loont. Is het wat voor mijn "oude" woning (ga deze verhuren zodra mijn woning gereed is)? Door alles zelf te doen, kost het relatief weinig natuurlijk.

Volgens mij past hij in theorie ook op mijn ketel AWB Thermomaster 2HR, aangezien in de handleiding van de ketel een kopje staat over "externe voorraadboiler". Op de zonneboiler staat echter dat hij geschikt is voor 3 modellen: S-HR24T, 35T en 51T.

Grote vraag is natuurlijk, loont dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Als je zelf aan de slag gaat, hen je "gratis" een meerwaarde voor je huis... zou dat lonen? Enige vraag is of deze ook bij verhuren als meerwaarde kan ingerekend worden?
Voor SWW kan je in principe altijd een zonneboiler gebruiken om het toevoerwater naar de "random waterverwarming" voor te verwarmen, tegenwoordig kunnen alle ketels vlot naar beneden moduleren dus zou dat zo moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PolderPloer! schreef op maandag 04 mei 2015 @ 22:45:
Volgens mij past hij in theorie ook op mijn ketel AWB Thermomaster 2HR, aangezien in de handleiding van de ketel een kopje staat over "externe voorraadboiler". Op de zonneboiler staat echter dat hij geschikt is voor 3 modellen: S-HR24T, 35T en 51T.

atag is i2c bus, het loont altijd tov warme dakpannen, en gas kopen.
maar atag praat alleen met atag en niet met awb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
PolderPloer! schreef op maandag 04 mei 2015 @ 22:45:
Mijn ouders hebben een oud huis gekocht, welke platgeschoven gaat worden. Echter er zit een zonneboiler op het dak! Het betreft een ATAG NH11004H met een liggend vat van 104 liter en 3 liter spiraal. Dit is aangesloten op de ketel (1999) en voorziet e.e.a. van SWW. Heeft het nut deze te "bewaren" of her te gebruiken? Mijn ouders besteden alles uit, dus ik verwacht dat hergebruik in hun nieuw te bouwen woning niet echt loont. Is het wat voor mijn "oude" woning (ga deze verhuren zodra mijn woning gereed is)? Door alles zelf te doen, kost het relatief weinig natuurlijk.

Ten eerste kan je het verkopen op MP, dat brengt altijd geld op.

Maar de belangrijke onderdelen collector, boiler, pomp en nog wat klein spul heb je. Met een goedkope externe controller kan je dat op een andere CV ketel aan de praat krijgen.

Altijd er af halen dus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Even wat in de groep gooien.
Een vriend van mij ( waar ik net 30kWp aan PV panelen heb gelegd ja Hobby) wil een nieuwe boeren schuur gaan bouwen.... Nu heeft hij lopen denken aan een hout kachel met wat Collectoren en een 3m3 buffer om van het gas te gaan. Maar zag op tegen het vullen van de kachel. Hij heeft het al druk zat met de boerderij.

Nu heeft hij het plan gevat ( na verhalen van mij) om onder de nieuwe schuur een buffer te bouwen en collectoren op het dak. Hij gaat de schuur mooi zuid plaatsen.

Nu is de vraag hoe groot moet die buffer worden 150m3?
En hoeveel heatpipes zijn er nodig bij 10L per pijp = 150000L/10L = 15000 = 500 sets van 30 = 333 meter bij 3 sets boven elkaar. kosten 500 x 500euro ..... Dat is te veel :)
Er moeten 2 huishoudens met vloer verwarming op gaan draaien. (6000m3 gas)
De schuur komt zeker 50 meter van zijn huis.
Als backup kan er altijd een hout kachel bij maar niet voor normaal bedrijf.
De schuur zal iets van 50 bij 22 worden. Dus 50 x 11 dak op zuid met een helling van 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vervelende nare rot zonneboiler, iedere dag weer heter, en ik krijg het nu niet meer op.
iemand nog een idee ? was klaar afwas klaar...
de kids net in bad lang en lekker, is ie nog 79 graden....wat nu ?
toch raar dat bij de buren de gas aftik+geldpijp rookt, en groningen schud.
ergens klopt er iets niet in dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

WoudseHoeve schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:20:
Nu is de vraag hoe groot moet die buffer worden 150m3?
En hoeveel heatpipes zijn er nodig bij 10L per pijp = 150000L/10L = 15000 = 500 sets van 30 = 333 meter bij 3 sets boven elkaar. kosten 500 x 500euro ..... Dat is te veel :)
Yup, met 10 liter per pijp is het vat op één redelijke zomerdag opgewarmd van 30 naar 80 graden (en met een goeie dag moet je affakkelen).
Je hebt nu uitgerekend dat met 15000 heatpipes je jaaropslag in 1 dag opgewarmd is.

Ik zou terugrekenen van de 6000 kuub naar GJ/kWh en daar op dimensioneren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

WoudseHoeve schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:20:
Even wat in de groep gooien.
Iets met zonnecollector vraag
Als ze 6000M3 willen vervangen, zoals gezegd, eerst omrekenen.
Moet je perse 1 pijp per 10 liter hebben als je de mogelijkheid hebt om de gehele zomer te bufferen?

Als het echt alleen voor verwarming is en men de ruimte heeft voor het aantal MJ/GJ/TJ? (goed geïsoleerd) op te slaan kun je gewoon de gehele zomer gebruiken om het op 90 graden te krijgen, heb je gelijk minder heatpipes nodig.

Solar2all heeft een mooie rekenmodule welke ook per seizoen valt te berekenen.
Anders eens informeren bij sunsystems die heeft ook wel eens geleverd voor een project van + 50M3

Leuk project om te bedenken.

Mijn project komt ook in zicht, morgen worden de dakpannen geleverd, met een beetje mazzel met het weer, zondag klaar en dan hebben we 12M2 beschikbaar voor heatpipes/doorstroom vacuumbuizen. Binnenkort mijn vragen/bedenkingen/overwegingen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ik heb een vraag over jaarrendementen en vraag me af of iemand me hiermee kan helpen.

Voorbeeld project;

Opstelling 2 x vlakkeplaatcollector met 200 litervat. Volgens de berekening van de fabrikant zijn de jaaropbrengsten (minimaal);

Op het oosten georiënteerd; 8,41
Op het zuiden georiënteerd; 10,54 GJ
Op het westen georiënteerd; 8,73 GJ

Stel je hebt een plat dak op het zuiden georiënteerd. Het ligt voor de hand om je collectoren te richten op het zuiden. Maar wat zou nou je jaaropbrengst zijn als je 1 collector op het oosten en 1 op het westen richt?

Zou de jaaropbrengst hoger zijn dan een puur op het zuiden georienteerd systeem?

Er is ongetwijfeld een correctiefactor in het spel, maar ik neig ernaar dat het systeem een hogere opbrengst zou moeten hebben, doordat de installatie zo de meeste uren zon opneemt.

Wat zijn jullie gedachten hierover?

[ Voor 0% gewijzigd door Rhaelak op 07-05-2015 15:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Volgens mij is dat een denk fout, want de giganjoules geven simpelweg al aan hoeveel energie de panelen op gaan brengen. 2x 10,54GJ is meer dan 8,41 GJ + 8,73 GJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
met !null hierboven, uit de cijfers van de fabrikant blijkt inderdaad dat 2x zuid meer opbrengt dan 1x oost en 1x west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ja ik zat te slapen. Het kwartje viel pas na het posten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ben je niet op zoek naar "nuttige opbrengst"? Als je in de zomer op een warme dag na een uur je boiler op 90° hebt, dat maakt niets uit, de opbrengst tijdens het tussenseizoen (lente/herfst) is wat je het meest oplevert (vooral met CV ondersteuning).
Daar is wel wat winst te halen (langere periode warmteopbrengst) door minder hoge opbrengst as such na te streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Voor die hogere opbrengst in voor en na jaar zal je de helings hoek moeten verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
naftebakje schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 08:00:
Ben je niet op zoek naar "nuttige opbrengst"? Als je in de zomer op een warme dag na een uur je boiler op 90° hebt, dat maakt niets uit, de opbrengst tijdens het tussenseizoen (lente/herfst) is wat je het meest oplevert (vooral met CV ondersteuning).
Daar is wel wat winst te halen (langere periode warmteopbrengst) door minder hoge opbrengst as such na te streven.
Dat is waar ik eigenlijk naar op zoek ben, de "nuttige opbrengst". De bedoeling is dat de ZB ook word gebruikt voor CV ondersteuning.

De hellingshoek is vooraslnog door de fabrikant gezet op 40°.

Mijn gedachte was door 1 collector op het oosten te richten en 1 collector op het westen een langere nuttige opbrengst te hebben voor de CV ondersteuning.

Door de ZB in de ochtend op te laten warmen door de collector op het oosten, kan de gewonnen warmte rond de middag in het huis worden gepompt en de collector op het westen levert dan ook nog zijn bijdrage.

De vraag is alleen heeft dat in het voor en naseizoen meer zin (meer opbrengst) dan een installatie op het zuiden gericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar door een buffervat koppel je opwek en verbruik van elkaar los. E.e.a. is ook afhankelijk van de grote van de buffer enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
Eens, echter wordt een collector naar mijn weten wel minder efficient qua warmte opbrengst wanneer de temperaturen in het vat reeds hoog zijn.
Wanneer je dan net als met verwarmen van je huis op laag vermogen(lees hoge efficiëntie) je vat op temperatuur kan houden(omdat je ook warmte afneemt via CV) dan denk ik dat het per saldo "beter" is om voor O-W te gaan ipv zuid.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ze worden niet minder efficient, je bedoelt dat ze bijvoorbeeld in de winter nog maar 50 graden kunnen maken terwijl het vat al 60 graden is. Meeste daarvan ondervang je al door de spiraal onderin het buffer vat te zetten natuurlijk. Dan nog zou deze situatie voor kunnen komen.

Een alternatieve insteek is een veel groter buffer vat nemen, wanneer je huis met LTV verwarmt. Dus 500 liter op 60 graden of 1000 liter op 40 graden (ik noem maar wat)? Beide bieden evenveel energie als je LTV hebt, en in het geval van het laatste kan de collector er vaker warmte in stoppen.

Keuzes keuzes... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Bij ons nieuwbouwhuis gaan we voor een warmtepomp gesloten bron, waarschijnlijk de nibe f1245-8 pc. Deze heeft ook mogelijkheden om zonnewarmte te gebruiken. Als ik dit zou willen dan moet ik een goede positie van de zonnecollectoren bepalen. Ik heb 2 opties:

1. Op het voordak, deze is gericht op zuid-oost
2. Op een nader te bouwen schuur, welke dan pal op het zuiden kan

Waarschijnlijk wil ik e.e.a. in jaar 2 of 3 realiseren. Welke optie raden jullie aan en in hoeverre dien ik voorbereidingen mee te nemen, zodat ik niet na 2 jaar direct een lading sloopwerk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik weet niet hoe dat werkt met die warmtepomp, maar waarschijnlijk zul je dus al een idee vormen waar je de collectoren en het eventuele buffervat wil hebben. Dan zou je hiervoor al leidingen in een leidingkoof kunnen laten leggen.
Voor het op het dak leggen van de collectoren moet je toch een gat maken om de leidingen door het dak te leggen, dat kan net zo goed over 2 jaar als je het realiseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
PolderPloer! schreef op zondag 10 mei 2015 @ 17:54:
Bij ons nieuwbouwhuis gaan we voor een warmtepomp gesloten bron, waarschijnlijk de nibe f1245-8 pc. Deze heeft ook mogelijkheden om zonnewarmte te gebruiken. Als ik dit zou willen dan moet ik een goede positie van de zonnecollectoren bepalen. Ik heb 2 opties:

1. Op het voordak, deze is gericht op zuid-oost
2. Op een nader te bouwen schuur, welke dan pal op het zuiden kan

Waarschijnlijk wil ik e.e.a. in jaar 2 of 3 realiseren. Welke optie raden jullie aan en in hoeverre dien ik voorbereidingen mee te nemen, zodat ik niet na 2 jaar direct een lading sloopwerk heb.
maximale opbrengst is Zuid, en liefst onder een wat steilere hoek zodat de opbrengst in de winter hoger is omdat je dan het meest nodig hebt.
Maar als de warmte verliezen vanwege de afstand naar de Warmte pomp hoog zijn kan je hem beter op Zuid Oost zetten.

Gesloten bron. Is je grond water stromend of stilstaand?
Als het stroomt heeft het geen zin de warmte uit zonnecollectoren in de zomer in de bron te stoppen, het is weg als je het nodig hebt.
Bij een stilstaande bron is zonnecollectoren bijna een must, hij koelt snel af bij flink gebruik. Een kennis van me heeft daar problemen mee.

Ik zou alleen de overproductie van een Zonneboiler in de bron stoppen. Eerst je boiler en een buffer opwarmen. Dat kost direct geen energie, ook in de winter, je kan makkelijker een hogere temperatuur halen, dat is gunstig voor de warm water voorziening.

Pagina: 1 ... 39 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.