Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 90 Laatste
Acties:
  • 616.364 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
HiBe schreef op maandag 06 april 2015 @ 18:16:
Iemand ervaring met http://www.vanwaverenenergie.nl/ ? Stukken goedkoper dan wat ik zoal ergens anders heb gezien... Meestal is dat niet zonder reden...
Aardige man (Andreas), heb maanden met hem geconverseerd en offertes heen en weer. Helaas voor hun ben ik voor een andere offerte gegaan, 400-500 euro goedkoper (rvs vs staal) en net iets meer meedenken met onze situatie, maar had het hem zeker gegund.

Nooit de moeite genomen om naar hun winkel te gaan maar zij waren wel 1 van de weinige die iemand langs stuurde om de situatie te beoordelen en dus een passende offerte te maken. Bovendien dacht hij goed mee met de beperkte ruimte die we hadden zoals bijvoorbeeld hoger (maar duurder) rendement heatpipes.

Niks mis mee dus

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fabstar81 schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:33:
[...]

Aardige man (Andreas), heb maanden met hem geconverseerd en offertes heen en weer. Helaas voor hun ben ik voor een andere offerte gegaan, 400-500 euro goedkoper (rvs vs staal) en net iets meer meedenken met onze situatie, maar had het hem zeker gegund.

Nooit de moeite genomen om naar hun winkel te gaan maar zij waren wel 1 van de weinige die iemand langs stuurde om de situatie te beoordelen en dus een passende offerte te maken. Bovendien dacht hij goed mee met de beperkte ruimte die we hadden zoals bijvoorbeeld hoger (maar duurder) rendement heatpipes.

Niks mis mee dus
even een offtopic vraagje computerd u nog steeds op zijne pIV fabstar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:33:
[...]

maar wat heb ik daar dan mee te maken anyways is een speksteenkachel niet een beetje dubbel op om aan een boiler systeem te koppelen? wat is dit toch allemaal lastig je kan maar lastig cijfers vinden.
ik had al een klein idee wat zonneboilers nou een beetje opleverde maar nooit echt helemaal duidelijk bedankt voor de website jack. genoeg leesvoer weer 8) in deutsch.
Ik heb eens een demo huis bezocht. De goede man had een mega installatie (in mijn ogen) met o.a. het volgende :
3*24 heatpipes
1000 liter boiler
Ringleiding
Twee douche WTW's
Twee enorme verdelers voor vloerverwarming met elk op alle knoppen een op afstand bestuurbare draaiknop
Een houtkachel welke was aangesloten op de boiler om die warm te stoken als de zon het niet trok met de heatpipes
En een Remeha Calenta 40C ketel om de boiler "if all failes" alsnog in een uur warm te kunnen stoken
Uit mijn hoofd een zonnepaneel of 35 met twee omvormers
en natuurlijk een buiten alle proporties mega controller (Duits) met verschillende weekprogramma's, programma's voor de ringleiding, programma's voor weet ik het wat, je kon er net geen Al Jazeera op kijken.

Of dit allemaal nodig was/is, of overbodig? De goede man heeft tientallen duizenden euro's erin geïnvesteerd en nog gebruikte hij gas. Maar goed, wel een vet systeem.

Moraal van het verhaal weet ik eigenlijk niet, maar niets is overbodig. Met een zonneboiler ga je je verbruik nooit helemaal afdekken, dat blijkt wel uit bovenstaande verhaal, dus kun je gasloos nog bijstoken met een pellets-, hout- of wat voor kachel ook. Ik kies ervoor om mijn 300 kWh overschot aan stroom in de boiler te pompen op dagen dat de zonneboiler het niet trekt.

Zolang je geen gas gebruikt is niets overbodig, of je het één weghaalt en je systeem nog steeds gasloos is dat weet je vaak niet. Vraag maar aan eric-pvt, die heeft zoveel gedaan maar kan per oplossing niet vertellen wat het bespaart. Het gaat om de combinatie...

PS: neen, PC = laptop geworden :D

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fabstar81 schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:55:
[...]

Ik heb eens een demo huis bezocht. De goede man had een mega installatie (in mijn ogen)

PS: neen, PC = laptop geworden :D
sjuus 1000 liter vat zonnecollectoren en dan nog een flinke cv ketel(40kw is wel Overpowered dan).kan je zo wat een heel rijtje huizen meeverwarmen zoveel vermogen. zeker een voorbereiding als het min 40 gaat worden.
heb je het adres van het demohuis?
300kwh is toch wel weer minstens 60 euro. daar heb je flink wat briketten (bijna 200kg) voor (http://www.hout-briket.nl...mowood-75-packs-bezorgen/) een houtkachel op cv is een hoge upfront kosten maar het is zoveel efficiënter dan elektrisch verwarmen. qua gezelligheid zijn het ook twee uitersten een elektrische boiler of een houtkachel

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
300 kWh is geen 60 euro, want je verkoopt het niet tegen all-in tarief. bij VandeBron blijk je 10,5 cent per terugleverkWh te krijgen (check?), dus een schramele 30 euro komt eerst. een electrisch element is 80 euro ongeveer, tvt 3 jaar :)

een speksteen-, hout- of pelletkachel heb ik geen plek voor. bovendien zou ik dan ook zo een systeem op de CV willen aansluiten en laten we zeggen dat de WAF voor de ZB al extreem laag was, denk dat het nu wel even over is met investeren in zoiets "doms" en voor die "paar euro minder in de maand"...

Adres: klik. hmm, zie dat ze zelfs 4 sets collectoren hebben.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
fabstar81 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 08:24:
300 kWh is geen 60 euro, want je verkoopt het niet tegen all-in tarief. bij VandeBron blijk je 10,5 cent per terugleverkWh te krijgen (check?), dus een schramele 30 euro komt eerst. een electrisch element is 80 euro ongeveer, tvt 3 jaar :)

een speksteen-, hout- of pelletkachel heb ik geen plek voor. bovendien zou ik dan ook zo een systeem op de CV willen aansluiten en laten we zeggen dat de WAF voor de ZB al extreem laag was, denk dat het nu wel even over is met investeren in zoiets "doms" en voor die "paar euro minder in de maand"...
mmm ik heb 120 heatpipes op een 210L boiler en 1000L buffer en nog heb ik echt mijn hout kachel nodig, heeft gisteravond ook weer lekker gebrand, nu alleen niet veel hout nodig, slechts 1.5 bananen doos aan pallet hout.
Wel heb ik er de kleinste CV ketel aan gekoppeld die ik kon vinden als backup ( geen zon/niet thuis/geen zin/hout op+regent)
Voor het warm water gebruik ik nog steeds een klein beetje gas voor het na verwarmen af en toe. Voor de verwarming ook als het buffer vat leeg is voordat ik thuis ben s'avonds (temp < 0 graden buiten)

Een speksteen kachel heeft voor de CV niet zoveel zin, een degelijke kachel buffert zelf al en verwarmt daardoor alleen de ruimte waar hij staat. Een CV hout kachel is een gewone (plaatstaal) maar goed geïsoleerd (weinig uitstraling) uitvoering. Mijn Lotos MAX B heeft het CV water in de mantel zitten en straalt daardoor slechts 25% ven de opgewekte warmte uit.

Om echt gasloos te worden heb je echt een buffer van +60m3 water nodig en een dak vol collectoren. Ik vraag me af hoeveel warmte (Gj) een Heatpipe een jaar rond kan opwekken met een ongelimiteerde buffer. Of te wel hoeveel m2 dak heb je nodig voor 60m3 buffer. O ja en LTV verwarming + dikke isolatie. In Oostenrijk/Zwitserland zie je dit wel.

Ik stel voor de hout gebruik eenheid op "Bananen Dozen" (Bd) te standaardiseren .... (met calorische toeslag voor eikenhout.)

Zaterdag nog een omgewaaide Es (mooi hout) "gescoord" via een goede vriend, ze waren blij dat hij weer helemaal opgeruimd is! Toch wel een 2000 kg (nat) hout of te wel ~ 120 Bd, = ~ 30 dagen stoken rond het vries punt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik kan bijna niet geloven dat met de super installatie die jij hebt nog steeds gas gebruikt! :|

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Tja wat Woudsehoeve er niet bij verteld is dat hij een oude boerderij heeft (waar hij natuurlijk genoeg aan verbeterd heeft). Je moet het in perspectief zetten. Zou ik die 120 heatpipes op het dak zetten van mijn rijtjeshuis (ik denk dat ik maar 100 zou kunnen maar goed) en een dergelijke installatie, dan zou ik geen gas meer verbruiken.
Als je een rijtjeshuis hebt met LTV dan is zijn installatie al gauw 90% afdekkend lijkt me. Ik zou de energie zelfs in de winter vaak niet kwijt kunnen, en zou daarvoor idd ook een 1000 liter boiler toepassen zodat je voor andere dagen kunt gebruiken.

Ik heb wel eens eerder uitgerekend, het was eerder dit jaar dat hij zelfs de 1000 liter op hoge temperatuur had. Ik had dit omgerekend naar aantal kuub gas, en geconcludeerd dat ik daar een kleine week mee vooruit zou kunnen :P

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik woon in een rijtjes huis en aankomende vrijdag komen ze bij mij de gas afsluiten. (al een jaar geen gasverbruik)
Het is dus sterk afhankelijk van het gedrag van de persoon en grootte van het huis.
Om echt gasloos te worden heb je echt een buffer van +60m3 water nodig en een dak vol collectoren.
Ik heb beide niet en ik ga gasloos.
Ik doe het met een quooker, doorstroomverwarmer en douchewtw, l/w warmtepomp voor vloerverwarming.
Mocht het echt te koud worden, grijp ik weer naar het elektrisch kacheltje.
Oh, en ook overgestapt naar vandebron ivm nog steeds teveel stroomopwek van de pv op jaarbasis.
Voorschot wordt 5 euro per maand, gebaseert op hysterisch gemiddelde van 0 kWh.
Volgens mij moet ik met 0 kWh en geen gasaansluiting, 10 euro krijgen, maar dat zien we volgend jaar wel weer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ha ja het toch nog wel een beetje... maar verder alles dik gesioleerd ook het dak, dubbelglas enz.
Het huis opwarmen van 16 naar 19 en dan naar 20 kost bijna 1 hele buffer aan energie (van 70 naar 40 graden) .... vervolgens wil ik nog de rest van de avond warmte hebben dus gaat rond 9 uur de hout kachel aan. ( De CV max temperatuur staat op 40 graden)

Het probleem in de winter is dat je op een mooie dag veel warmte hebt maar vervolgens 3 dagen regen, dan komt er niets bij, dan stook ik de buffer vol zo rond 23:59h op 65 graden met de hout kachel, hoger is lastig, (Ook de Warmwater boiler word dan op 65 graden gezet) En red ik het soms wel soms niet tot de volgende dag dat ik weer thuis ben en de Hout kachel aan kan steken.
In de winter red ik het vaak alleen de warm water boiler op te stoken tot de 65 graden. De buffer ziet dan geen extra warmte.

PS: 120 heatpipes nemen iets maar als 8 bij 2 meter in beslag ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
AUijtdehaag schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:29:
Ik woon in een rijtjes huis en aankomende vrijdag komen ze bij mij de gas afsluiten. (al een jaar geen gasverbruik)
Het is dus sterk afhankelijk van het gedrag van de persoon en grootte van het huis.
[...]
Ik heb beide niet en ik ga gasloos.
Ik doe het met een quooker, doorstroomverwarmer en douchewtw, l/w warmtepomp voor vloerverwarming.
Mocht het echt te koud worden, grijp ik weer naar het elektrisch kacheltje.
Oh, en ook overgestapt naar vandebron ivm nog steeds teveel stroomopwek van de pv op jaarbasis.
Voorschot wordt 5 euro per maand, gebaseert op hysterisch gemiddelde van 0 kWh.
Volgens mij moet ik met 0 kWh en geen gasaansluiting, 10 euro krijgen, maar dat zien we volgend jaar wel weer.
Jou oplossing is gebaseerd op de huidige wetgeving mbt Salderen, als dat eventueel wordt aangepast ga je veel meer betalen voor de elektriciteit die je verbruikt. Ik geeft toe dat het even duurt voordat je het vast recht van het gas hebt verstookt.....
Een Zonneboiler icm gas en hout heeft daar geen last van ......

mbt een doucheWTW het totale verbruik van het warm water voor douchen is maar een klein deel van je verbruik en is verstandig maar niet cruciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Eens. De salderingsregel is er nu eenmaal, dus waarom geen gebruik van maken.

Nu gaan we er vanuit dat salderen ophoudt.
Of ik nou de elektrische energie opsla in een accu, en de doorstroomverwarmer blijf gebruiken (1 kwh per douchebeurt) of ik maak er warm water van, in een boiler met collectoren.
Dan geef dat ik dat geld dan liever uit aan een , tegen die tijd, betaalbaar accupakket.

Ik ben beperkt in dakruimte en kan van een zonneboiler geen stroom maken, van zonnepanelen, wel warm water.
Het is een geheel persoonlijke keuze die niet voor iedereen geldt natuurlijk. Iedere situatie is anders.
De situatie zoals die nu voor mij geldt, levert mij het energiezuinigste en goedkoopste wonen op, zonder gas.
Ik ben ook groot voorstander van een zonneboiler, maar dan moet die wel ergens te plaatsen zijn.
En natuurlijk in de wintermaanden is het allebei niet voldoende. Zowel de zonneboiler als de zonnepanelen niet.
Waarschijnlijk zal ik dan ook een hout/pelletkachel aan moeten schaffen tesamen met een buffervat.
Nadat het salderen is afgeschaft...

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-04-2015 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uitgaande van salderen(tot 5000kwh) of direct verbruik is 1kwh minstens 0,20 eurocent en sommige gevallen zelfs 0,22 dus 60-66 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:07:
[...]

Ja, elke meter leiding geeft weerstand, dus ook de leiding van een zonneboiler. Wat nog meer meespeelt is een mengventiel, die dingen laten soms erg weinig water door.
en zal er ook nog een flink verschillen zitten tussen een meter die buiten of binnen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:02:
Eens. De salderingsregel is er nu eenmaal, dus waarom geen gebruik van maken.

Nu gaan we er vanuit dat salderen ophoudt.
Of ik nou de elektrische energie opsla in een accu, en de doorstroomverwarmer blijf gebruiken (1 kwh per douchebeurt) of ik maak er warm water van, in een boiler met collectoren.
Dan geef dat ik dat geld dan liever uit aan een , tegen die tijd, betaalbaar accupakket.

Ik ben beperkt in dakruimte en kan van een zonneboiler geen stroom maken, van zonnepanelen, wel warm water.
Het is een geheel persoonlijke keuze die niet voor iedereen geldt natuurlijk. Iedere situatie is anders.
De situatie zoals die nu voor mij geldt, levert mij het energiezuinigste en goedkoopste wonen op, zonder gas.
Ik ben ook groot voorstander van een zonneboiler, maar dan moet die wel ergens te plaatsen zijn.
En natuurlijk in de wintermaanden is het allebei niet voldoende. Zowel de zonneboiler als de zonnepanelen niet.
Waarschijnlijk zal ik dan ook een hout/pelletkachel aan moeten schaffen tesamen met een buffervat.
Nadat het salderen is afgeschaft...
mensen kijken heel erg naar hullie eigen wallet.
energie is een collectief iets en dat beperkt zich niet tot een eindafrekening waarmee je verbruik tegen opwek kan wegstrepen. zo ben ik heel erg blij(ookal woon ik er niet meer) dat er steeds meer stadswarmte is. elektrisch verwarmen zorgt alleen maar voor (fysieke)belasting van het net,een systeem wat los staat van elektra werkt beter uiteraard heb je natuurlijk wat elektronica wat een tientallen watts gebruikt(gunstiger voor het net). maar het is niet een boiler die zo maar even minstens 1kwh+ trekt om maar te zwijgen over de 2 en 3kw uitvoeringen. tijdje geleden hebben ze verboden om sterke stofzuigers te verkopen en dit zou veel meer die richting op moeten gaan.ik ben dus ook een voorstander om grote elektrische boiler te verbieden die dingen maken gewoon geen sense(buitenom de pvharkers die qua geld het meesten uit hun kwh willen halen/water verwarmen terwijl de zon niet schijnt komt de stroom dus niet van de panelen.)nu weer richting topic

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]
grappig ik heb daar wel eens gelopen. hoe klein de wereld dan niet is.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
WoudseHoeve schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:27:
Ha ja het toch nog wel een beetje... maar verder alles dik gesioleerd ook het dak, dubbelglas enz.
Het huis opwarmen van 16 naar 19 en dan naar 20 kost bijna 1 hele buffer aan energie (van 70 naar 40 graden) .... vervolgens wil ik nog de rest van de avond warmte hebben dus gaat rond 9 uur de hout kachel aan. ( De CV max temperatuur staat op 40 graden)

Het probleem in de winter is dat je op een mooie dag veel warmte hebt maar vervolgens 3 dagen regen, dan komt er niets bij, dan stook ik de buffer vol zo rond 23:59h op 65 graden met de hout kachel, hoger is lastig, (Ook de Warmwater boiler word dan op 65 graden gezet) En red ik het soms wel soms niet tot de volgende dag dat ik weer thuis ben en de Hout kachel aan kan steken.
In de winter red ik het vaak alleen de warm water boiler op te stoken tot de 65 graden. De buffer ziet dan geen extra warmte.

PS: 120 heatpipes nemen iets maar als 8 bij 2 meter in beslag ....
Dat bedoel ik, bij mij zou 1000 liter op 80 graden goed voor 4 dagen zijn, dus dat kan het best 33 dagen regenen :P

Dit om aan te geven dat een dergelijke setup heel veel energie binnen haalt wat voor een modern rijtjeshuis al voldoende zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met de zonneboiler en hotills kan je wel degelijk fors stroom vermijden, kijk maar eens waar je stroom gebruikt voor warmte (vanaf koffie/thee en verder tot aan de droger)
ik heb dat inzichtelijk gemaakt en daarom had ik ineens een mega probleem met stroom (overschot)
nu gelukkig gebruik ik de l/w warmtepomp voor die maanden dat de zonneboiler minder werkt, maar dan is het de buffer, een zonneboiler is geniaal als centraal punt in een hernieuwbare huishouding**, niet specifiek als slechts zonneboiler dus.
dit gaat ook gewoon werken zonder saldering, dus ik maak me niet zoveel zorgen.

dit jaar gemeten : 70 euro aankoop energie zonder saldering sinds 8-8-2014, huis 230m2 4 personen bouwjaar 1974 hoekhuis ook nog aan de kust dus veel wind rond de muren

** copyright sunhacker op tweakers 2010

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 20:45 . Reden: veel mooie wtf momenten hier, dus hup aan de slag iedereen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:34:
[...]
Ik stel voor de hout gebruik eenheid op "Bananen Dozen" (Bd) te standaardiseren .... (met calorische toeslag voor eikenhout.)
misschien een nieuwe standaard voor mijn leuter, banaan BAN. hoe lang is die van jou ehh 1komma3 Banaan 8)7 chiquita junior welteverstaan

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:40:
met de zonneboiler en hotills kan je wel degelijk fors stroom vermijden, kijk maar eens waar je stroom gebruikt voor warmte (vanaf koffie/thee en verder tot aan de droger)

ik drink voornamelijk koude dranken, drogen voornamelijk aan een waslijn en ook binnen en ik stop meestal vroegtijdig het opwarmingsproces bij het warmen van thee tot 75 graden en dat is maar 300ml ipv van een tientallen liter's in een groot vat.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 11:34:
[...]

Een speksteen kachel heeft voor de CV niet zoveel zin, een degelijke kachel buffert zelf al en verwarmt daardoor alleen de ruimte waar hij staat. Een CV hout kachel is een gewone (plaatstaal) maar goed geïsoleerd (weinig uitstraling) uitvoering. Mijn Lotos MAX B heeft het CV water in de mantel zitten en straalt daardoor slechts 25% ven de opgewekte warmte uit.
wat een verschil aan prijs dan 800 euro voor de kachel ik zat gisteren te kijken naar een model die rond de 3500 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@btcaelum: je kan meerdere quotes in een post kwijt, in plaats van 3 of 4 posts onder elkaar.

Verder kijk ik met een schuin oog naar de topictitel: zonneboilers.
Ontopic dus graag :)

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 07-04-2015 22:57 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 21:02:
[...]
misschien een nieuwe standaard voor mijn leuter, banaan BAN. hoe lang is die van jou ehh 1komma3 Banaan 8)7 chiquita junior welteverstaan
Huh ? ben je ergens bang voor ?
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:18:
[...]

mensen kijken heel erg naar hullie eigen wallet.
energie is een collectief iets en dat beperkt zich niet tot een eindafrekening waarmee je verbruik tegen opwek kan wegstrepen. zo ben ik heel erg blij(ookal woon ik er niet meer) dat er steeds meer stadswarmte is. elektrisch verwarmen zorgt alleen maar voor (fysieke)belasting van het net,een systeem wat los staat van elektra werkt beter uiteraard heb je natuurlijk wat elektronica wat een tientallen watts gebruikt(gunstiger voor het net). maar het is niet een boiler die zo maar even minstens 1kwh+ trekt om maar te zwijgen over de 2 en 3kw uitvoeringen. tijdje geleden hebben ze verboden om sterke stofzuigers te verkopen en dit zou veel meer die richting op moeten gaan.ik ben dus ook een voorstander om grote elektrische boiler te verbieden die dingen maken gewoon geen sense(buitenom de pvharkers die qua geld het meesten uit hun kwh willen halen/water verwarmen terwijl de zon niet schijnt komt de stroom dus niet van de panelen.)nu weer richting topic
De belasting van het net valt erg mee, in principe geven we "het Net" een voordeel door het opwekken overdag ( erg veel verbruik) en het verbruiken snachts bij weinig verbruik. Het stroom verbruik wordt juist gedempt.

Ik geloof in een volledige elektrificatie van de samenleving, dit is onontkoombaar voor een duurzame toekomst. En met mij zijn dat er velen.

De vergelijking met de stofzuigers gaat natuurlijk mank, daar wordt geen duurzame warmte geproduceerd maar gewoon zuigkracht, een besparing dus. ( of wil je ook weer aan de gloeilampen, die gaven zo lekker veel gratis warmte)

Sorry hoor maar dat stadsverwarming is een tijdelijk iets. Voornamelijk projecten met hoge kosten die allemaal uitlopen op hoge kosten voor de eindgebruiker.... Ze noemen het restwarmte maar dat is bijna altijd te weinig, vervolgens moeten ze meer kolen of gas stoken om aan de vraag te voldoen .... ben je mooi klaar mee, zit je nog op fossiele warmte .....

Affijn een Zonneboiler is een zeer goede aanvulling op een WP of een HK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 23:27:
[...]

Huh ? ben je ergens bang voor ?

[...]

De belasting van het net valt erg mee, in principe geven we "het Net" een voordeel door het opwekken overdag ( erg veel verbruik) en het verbruiken snachts bij weinig verbruik. Het stroom verbruik wordt juist gedempt.

Ik geloof in een volledige elektrificatie van de samenleving, dit is onontkoombaar voor een duurzame toekomst. En met mij zijn dat er velen.

De vergelijking met de stofzuigers gaat natuurlijk mank, daar wordt geen duurzame warmte geproduceerd maar gewoon zuigkracht, een besparing dus. ( of wil je ook weer aan de gloeilampen, die gaven zo lekker veel gratis warmte)

Sorry hoor maar dat stadsverwarming is een tijdelijk iets. Voornamelijk projecten met hoge kosten die allemaal uitlopen op hoge kosten voor de eindgebruiker.... Ze noemen het restwarmte maar dat is bijna altijd te weinig, vervolgens moeten ze meer kolen of gas stoken om aan de vraag te voldoen .... ben je mooi klaar mee, zit je nog op fossiele warmte .....

Affijn een Zonneboiler is een zeer goede aanvulling op een WP of een HK.
mijn punt was elektrische boilers niet zonneboilers. onnodig elektra verbruiken om water te verwarmen=slecht rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-09 22:58
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:40:
ik heb dat inzichtelijk gemaakt en daarom had ik ineens een mega probleem met stroom (overschot)
nu gelukkig gebruik ik de l/w warmtepomp voor die maanden dat de zonneboiler minder werkt, maar dan is het de buffer, een zonneboiler is geniaal als centraal punt in een hernieuwbare huishouding**, niet specifiek als slechts zonneboiler dus.
dit gaat ook gewoon werken zonder saldering, dus ik maak me niet zoveel zorgen.

dit jaar gemeten : 70 euro aankoop energie zonder saldering sinds 8-8-2014, huis 230m2 4 personen bouwjaar 1974 hoekhuis ook nog aan de kust dus veel wind rond de muren

Hey eric-pvt,

Met belangstelling lees ik altijd je posts en ook ik ben ervan overtuigd dat een zonneboiler met passende buffer als centraal punt de manier is om energie-aankoop zoveel mogelijk te vermijden. Je zegt dat jouw systeem ook zonder saldering zal werken. Hoe krijg je het dan voor elkaar om 's winters, als de zonneboiler minder werkt, het huis te verwarmen en warm tapwater te maken? Je zult dan toch kWh's gebruiken om de warmtepomp te voeden. Maar ook die zijn in de winter minder beschikbaar via pv. Of heb je zoveel pv liggen dat je evengoed voldoende opwek hebt om naast je gewone gebruik, ook de warmtepomp te voeden. Dan zal je in de zomer wel ongelooflijk veel kWh's over hebben? Daarnaast zul je er ook op de een of andere manier voor moeten zorgen dat, als de zon schijnt in de winter, je ook precies op dat moment je warmtepomp laat draaien en 's nachts zo weinig mogelijk?

Ik ben werkelijk benieuwd naar je setup en hoe je hiermee werkt.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

~5.5kWp geeft swinters tussen 10 en 17 uur genoeg voor de warmtepomp, 1000Wac =max 5,6 kW
deze gaat door het midden van de boiler
de boiler is ook dwtw filled, de warmte hiervan kwam van de zon, de dwtw en de wp een dag eerder.
overdag is het licht, dit licht is zonlicht, en overdag is het warmer.
tegen de tijd dat schemering optreed, is mijn huis al veelal warm.
er word wel minimaal power gevraagd en geboden in de meterkast, maar dat is heel erg weinig.
er is een mooi evenwicht tussen de zonneboiler en de wp en dwtw
ze werken allemaal thermostatisch, wie nu precies heeft geleverd maakt niet uit, als het maar niet extern was, die dagen bestaan ook, maar het zijn er in getal erg weinig.
door al dat hotfill geweld heb ik zomers nu 2400kWh over,.... de winter 21-10 tot 21-03 heb ik nu dus 70 euro gas en stroom bijgekocht.
het is ook maar net de maand wie er aan het werk is voor mijn warmte, maar alles wat het riool ingaat is al minstens 1x door de dwtw gegaan, en opgewekt met wp of zon.

voor de momenten dat de ketel wil bijspringen met gas (fossiel) had ik een voorboilertje voor de zonneboiler geplaatst op stroom, ik heb er immers genoeg van.
neveneffect van het boilertje is dat de ketel vrijwel helemaal nooit meer nutteloos aanspringt,
dat doet de ketel als de boilertop onder 50c komt, en verwarmd dan door tot 65c (25 liter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
*O* Mooi he ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Zeker!
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:48:
~5.5kWp geeft swinters tussen 10 en 17 uur genoeg voor de warmtepomp, 1000Wac =max 5,6 kW
deze gaat door het midden van de boiler
de boiler is ook dwtw filled, de warmte hiervan kwam van de zon, de dwtw en de wp een dag eerder.
overdag is het licht, dit licht is zonlicht, en overdag is het warmer.
tegen de tijd dat schemering optreed, is mijn huis al veelal warm.
er word wel minimaal power gevraagd en geboden in de meterkast, maar dat is heel erg weinig.
er is een mooi evenwicht tussen de zonneboiler en de wp en dwtw
ze werken allemaal thermostatisch, wie nu precies heeft geleverd maakt niet uit, als het maar niet extern was, die dagen bestaan ook, maar het zijn er in getal erg weinig.
door al dat hotfill geweld heb ik zomers nu 2400kWh over,.... de winter 21-10 tot 21-03 heb ik nu dus 70 euro gas en stroom bijgekocht.
het is ook maar net de maand wie er aan het werk is voor mijn warmte, maar alles wat het riool ingaat is al minstens 1x door de dwtw gegaan, en opgewekt met wp of zon.

voor de momenten dat de ketel wil bijspringen met gas (fossiel) had ik een voorboilertje voor de zonneboiler geplaatst op stroom, ik heb er immers genoeg van.
neveneffect van het boilertje is dat de ketel vrijwel helemaal nooit meer nutteloos aanspringt,
dat doet de ketel als de boilertop onder 50c komt, en verwarmd dan door tot 65c (25 liter)
Ik las ergens vér terug in dit topic dat als je nog eens mocht kiezen dat je nu niet de atag q-solar zou kiezen maar een warmtepomp-zonneboiler. Wat voor systeem (merk / leverancier) raad je aan? Of zelf samenstellen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou naar zoiets kijken http://www.nibenl.eu/Prod...AR-1145VPAS-FP215-P--PL1/, of toch gewoon de qsolar, want die is gewoon wel retegoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog beter dan mooi, kijk net naar de boiler, 96 graden (max 98)
biertje erbij van de vermeden aankoop(gas) en genieten, en dat al jaren lang.
werken en afstorten naar een kolen exploitant is niet zo mijn ding meer.
de boiler word zodadelijk gewaiste naar een bad met 2 nieuwe kleine nederlanders erin,
en dan een ijsje van de vermeden aankoop van nederlandse kansloze groengeschilderde energie.
je hebt tvt en kostbaar, ik ga voor kostbare momenten, maar dat is omdat ik al wat ouder ben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
Dag Eric,

Wat voor een warmtepomp gebruik je als ik vragen mag?

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een techneco elga autonoom aangesloten in de cv leiding, midden door de boiler als laatste radiator, zie topic l/w warmtepompen.(de elga staat als een radiator aangesloten in de cv, en de boiler ook)
helaas is de versie die ik heb met carrier unit niet meer verkijgbaar, terwijl deze geniaal goed is, met een cop over de afgelopen 2 jaar van 4,6 en nog extreem veel hoger.
de aanvoer naar de boiler is meestal 34 tot 55c, de ketel springt pas bij indien de boiler onder de 50c zakt, zo behaal ik bizarre resultaten zoals ook gezien bij mkleinman en hans de git (beide ook met zonneboiler)
de gasketel zie ik pas bijspringen als het een aantal dagen vriest, omdat de elga dan de boiler niet genoeg verwamrd.
techneco heeft inmiddels mijn hydraulische schema opgevraagd, omdat de resultaten wel heel goed zijn.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2015 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
Dankje Eric, zijn dat warmte pompen speciaal bedoelt voor deze toepassing of kan iedere wamtepomp worden gebruikt?

Je brengt me namelijk op een idee om de warmtepomp die ik in de zomermaanden gebruik om het zwembad mede op temp te houden buiten het zwemseizoen anders in te gaan zetten. Ik ga het topic warmtepompen eens doorlopen. Ik merk namelijk dat 150 heatpipes alleen over de wintermaanden onvoldoende is voor verwarming van het huis en wellicht dat de warmtepomp hier ook zijn steentje bij kan dragen.

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hoop dat rol-co je dat kan vertellen, die doet zoiets thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
Ik weet wel dat de zwembadwarmtepompen een bepaalde flow moeten hebben willen ze goed functioneren maar goed ik ga eens op onderzoek op het topic l/w warmtepompen. Bedankt voor de nieuwe inspiratie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Plus dat zwembadwarmtepompen vaak niet willen bij lage temperaturen. Michl heeft op ebay vrij goedkope warmtepompen (niet de hoogste COP maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
Beetje off topic maar Ik heb een zodiac power 9 met een goede COP volgens mij. Bij 15 graden buitentemp een COP van 5 in bedrijf vanaf 7 graden. Maar goed ik besef me dan ook wel weer dat ik meer stroom ga gebruiken...Ik ga er in ieder geval wel naar kijken of het uit kan.

@!Null
heb je alles al draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de truuk is gasdenken los te laten, een warmtepomp oogst zonneenergie, de hele dag ook als je niet thuis bent, dit sla je op in een zonneboiler/boiler, beton of je huis.
het duurt bij mij 2 jaar het aan/uit-gasdenken los te laten, maar nu daalt het verbruik op cv pas, slechts door mijn dom gemaakte hersencellen.
denk dan gewoon simpel in `oto` termen, plankgas op wintersport kost wat
met 90km/h in 5 kan je meer bier kopen, je vermijd benzine, je blijft ook uitgeruster.(snachts actiever ook ?) euh = beter... dus comfort en nog tvt ook.
dat plankgas raggen is nergens goed voor, dat is aangeleerd gedrag, maar het klopt niet.
het kost mij veel moeite de regeling zo in te regelen, ook als ik niet thuis ben, omdat ik een fossiele draak ben (bouwjaar 1970) langdurig in deellast laten draaien werkt oh zoveel beter, en stop het in een zonneboiler.
voorbeeld, de wp stond vanmorgen even aan, de start van de zonneboiler was op 39c dwtw+wp, en schoot dus door naar enorme hoogte.
zomaar
van het dak
....
je moet het echt een keer zien om te begrijpen en dan ga je los, en aan google heb je dan niets, daar heerst de betaalde opinie

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2015 21:14 . Reden: de zonneboiler is de keizer van hernieuwbaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
@eric-pvt

Ik neem aan dat je dmv de warmtepomp de inhoud van de buffer/zonneboiler verwarmt en dmv een 3 wegklep de retour van CV door de boiler heen laat gaan boven een ingestelde temp en weer rechtstreeks retour buiten de buffer/zonneboiler om als de boiler afkoeld naar X temp? Of laat je het medium door een wisselaar gaan van de buffer/zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee helaas. Eerst de tuin af, dan kan de steiger geplaatst worden. Maar het valt ook tegen hoe weinig tijd ik heb tussen alles door. Ik voel me minder schuldig omdat mn verbruik al bizar laag is :P

Nu op 350 m3 gas sinds September zonder zonneboiler of wat dan ook. Doe is wel onder de 500m3 te blijven. En alleen al voor het idee, wil ik gewoon douchen op zonverwarmd water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
!null schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:17:
[...]
Nee helaas. Eerst de tuin af, dan kan de steiger geplaatst worden. Maar het valt ook tegen hoe weinig tijd ik heb tussen alles door. Ik voel me minder schuldig omdat mn verbruik al bizar laag is :P

Nu op 350 m3 gas sinds September zonder zonneboiler of wat dan ook. Doe is wel onder de 500m3 te blijven. En alleen al voor het idee, wil ik gewoon douchen op zonverwarmd water.
Dat gaan we morgenochtend weer doen. Douchen op zonverwarmd water. Er staat weer 160 liter water van +60 graden klaar, dus dat gaat lukken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja precies, dat doe ik ook graag. Maar als ik nu de steiger ga plaatsen staat ie gammel en niet erg veilig. Plus ik moet nog een weekend met mn vader plannen en heb nog een lijst aan andere taken. Gelukkig heb ik al wel de douche wtw ingebouwd (dat duurde eigenlijk ook al veel te lang). Maar goed, ik mag niet klagen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
en met redelijk mooi weer kun je beter buiten aan de gang zijn toch!? Er gaat toch altijd wel weer meer tijd in zitten dan je vooraf had gedacht.

Mooi laag verbruik! Afgelopen zondag had ik de 600 liter VV op 85 graden. we kwamen tegen 1830 uur thuis van een dagje weggeweest met de kids. Geen houtkachel aangestoken maar de buffers leeg getrokken. Tegen 0030 uur was de buffer gedaald naar 29 a 30 graden en ging de CV echt verwarmen. Wij verbruiken nu per dag ca 0,4 a 0,5 m3 aan gas. Dit is wel met de houtkachel (geen CVkachel) er even bij aan. Praktisch iedere dag heb ik de 150 liter op 75 graden gehad en dat is wel prettig hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
!null schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:17:
[...]

dan ben ik toch benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt. 350 m3 is niet veel...ik zit zelf rond de 800 voor de afgelopen 365 dagen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hirodaro schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:25:
en met redelijk mooi weer kun je beter buiten aan de gang zijn toch!? Er gaat toch altijd wel weer meer tijd in zitten dan je vooraf had gedacht.

Mooi laag verbruik! Afgelopen zondag had ik de 600 liter VV op 85 graden. we kwamen tegen 1830 uur thuis van een dagje weggeweest met de kids. Geen houtkachel aangestoken maar de buffers leeg getrokken. Tegen 0030 uur was de buffer gedaald naar 29 a 30 graden en ging de CV echt verwarmen. Wij verbruiken nu per dag ca 0,4 a 0,5 m3 aan gas. Dit is wel met de houtkachel (geen CVkachel) er even bij aan. Praktisch iedere dag heb ik de 150 liter op 75 graden gehad en dat is wel prettig hoor!!
welke houtkachel heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Grappig, ik rij iedere dag langs dit huis. Vraag me toch af hoe efficient het is, aangezien de zonnecollectoren op oost/zuid-oost liggen. Wel 4x 2 sets vlakkeplaat dus als de zon schijnt dan gaat het hard , maar toch.

Gister was niet eens zo'n hele zonnige dag, maar toch tikte de zonneboiler net geen 90 graden aan. Ben benieuwd hoe dat straks gaat in de zomer. Zou haast denken aan iets van een 2e boiler, maar denk dat dat niet zo makkelijk is aangezien hier een terugloop/leegloop systeem staat.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
fabstar81 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:15:
[...]

dan ben ik toch benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt. 350 m3 is niet veel...ik zit zelf rond de 800 voor de afgelopen 365 dagen.
- Nieuwbouwhuis (september opgeleverd)
- Triple glas
- Gevelisolatie Rc5.0
- Buren die waarschijnlijk harder stoken?
- Schuifpui op het zuiden, zonnige winterdag = niet stoken, behalve in de ochtend
- Alles LTV, maar eigenlijk staat alleen de vloerverwarming beneden open
- CV teruggedraaid naar 35 graden voor CV circuit
- Sinds Januari ofzo ook een douche wtw, wel met een onzuinige douche

Verder zijn we vrij krenterig ingesteld. Ik kan wel echt heel lang onder de douche staan, en we hebben ook een bad, maar daar maken we ook geen gewoonte van. En thermostaat staat meestal niet erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
BlizzarD schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:26:
[...]Gister was niet eens zo'n hele zonnige dag, maar toch tikte de zonneboiler net geen 90 graden aan. Ben benieuwd hoe dat straks gaat in de zomer. Zou haast denken aan iets van een 2e boiler, maar denk dat dat niet zo makkelijk is aangezien hier een terugloop/leegloop systeem staat.
Wil je enkel SWW of heb je ook CV ondersteuning?
Als je geen CV ondersteuning voorzien hebt, kan je dit meteen voorzien: van je terugloop-vat spiraal ga je naar het 2e vat (pomp aangestuurd door temperatuur klein vat hoger dan temperatuur groot vat). Tweede vat heeft dan enkel een SWW spiraal en je laat de CV retour er gewoon door lopen (eventueel met 3weg klep om prio op SWW te geven).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@eric-pvt; kan je misschien je schema met ons delen?

Een zonneboiler had altijd al mijn interesse, maar het aanvankelijke plan wat ik had (tapwater voorziening) is inmiddels uitgebreid naar alles hotfill + DWTW en ik denk dat er ook een WP op gaat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
+1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

naftebakje schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:17:
[...]
Wil je enkel SWW of heb je ook CV ondersteuning?
Als je geen CV ondersteuning voorzien hebt, kan je dit meteen voorzien: van je terugloop-vat spiraal ga je naar het 2e vat (pomp aangestuurd door temperatuur klein vat hoger dan temperatuur groot vat). Tweede vat heeft dan enkel een SWW spiraal en je laat de CV retour er gewoon door lopen (eventueel met 3weg klep om prio op SWW te geven).
Nee enkel SWW, voor CV ondersteuning is de capaciteit niet groot genoeg (zijn 2 vlakkeplaat collectoren van totaal 2,4m² op een 100 liter boiler). Maar aangezien hij nu in april al zowat op de maximale temperatuur zit (95c = max), vroeg ik me af of ik niet simpel/goedkoop bijvoorbeeld een 2e boiler er achter kon zetten voor de betere dagen. Dan wordt je buffer natuurlijk ook groter om mindere dagen op te vangen.

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag een offerte gehad voor een systeem met 200 L boiler en 40 buizen op het platte dak.
Installatiekosten € 650
Totaal €3481 voor alles compleet.
Dit systeem zou ook de cv kunnen verwarmen,maar op de offerte ontbrak echter de prijs van de pomp.
De beste man even gebeld en hem nog even verteld dat hier stadsverwarming betrof en er dus nog een pomp bij kwam a circa €200
Wat het totaal maakt op €3581

Is dit een beetje een redelijk prijsstelling?

Dan nog de vraag,kan het nu allemaal zo maar.Ik heb een plat dak en vraag mij af hoe de omgeving,in dit geval andere buren er nu tegenover staan.Die zien vanuit hun woonkamer en slaapkamers hier een bijna vol dak met panelen,airco en dan ook nog zo 40 buizen op het dak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2016
Heren, toch maar even een inhoudelijk vraagje....

Zonneboiler nu paar dagen aan draaien, en best content. vandaag (tot nu) boiler van 26 naar 60 graden met de 72 heatpipes....

Maar wat mij vanavond is opgevallen is dat mijn T1 waarde lager is dan temp meter op solarpomp. Grof weg was T1 61 en solar temp op leiding aanvoer gaf aan temp rond 68 graden... Is dit verschil ook bij anderen? Heb ytemp voeler wel moeten verlengen met zo'n 5 meter (speaker kabel .75 uit hoofd).

Hoor graag jullie ervaringen.

500L boiler || 72 heatpipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik neem aan dat de T1 op de collector zit. En de pomp draait niet ?
Heatpipes wekken niet voldoende warmte meer op, ze koelen af, buiten meer als binnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Ja klopt, t1 zit in laatste van de 3 collectoren... Pomp draaid nu niet, maar was eerder deze week ook geval als pomp wel aan het draaien was...

Zal morgen nog wel ff de checkcheckdouble check doen, maar was me wel al opgevallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
Dat is wel vreemd lijkt me. Normaal is de temp van T1 in de collector maatgevend en kan nooit (lijkt mij) nadat de vloeistof de collector verlaat naar de wisselaars in temperatuur stijgen. Misschien even checken met een andere temperatuurvoeler of de sensor wel oke is van T1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 17:15:
Ik heb vandaag een offerte gehad voor een systeem met 200 L boiler en 40 buizen op het platte dak.
Installatiekosten € 650
Totaal €3481 voor alles compleet.
Dit systeem zou ook de cv kunnen verwarmen,maar op de offerte ontbrak echter de prijs van de pomp.
De beste man even gebeld en hem nog even verteld dat hier stadsverwarming betrof en er dus nog een pomp bij kwam a circa €200
Wat het totaal maakt op €3581

Is dit een beetje een redelijk prijsstelling?

Dan nog de vraag,kan het nu allemaal zo maar.Ik heb een plat dak en vraag mij af hoe de omgeving,in dit geval andere buren er nu tegenover staan.Die zien vanuit hun woonkamer en slaapkamers hier een bijna vol dak met panelen,airco en dan ook nog zo 40 buizen op het dak. :)
De prijs lijkt mij redelijk. Maar is 40 heatpipes niet wat veel op 200 liter? Of is het een ongunstige ligging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@eric-pvt; kan je misschien je schema met ons delen?
mijn hydraulische schema is mega low tech.
pak de qsolar plaatjes van atag, die met vloerverwarming.
op de retour zit de elga richting de boiler.
de driewegklep is gewoon die al in de qsolar zit (en modulernd)
kort : de retour van de vloerverwarming heeft een radiator, en dat is de elga.
http://www.porskamp.com/userfiles/image/atagqsolarschema.png
de qsolar denkt swinters door de elga / of elke l/w warmtepomp dus dat de zon schijnt.
manipuleren kan ook, ik trek tussen 21-10 en 21-03 gewoon de stekker van de 3wegklep, dan gaat de retour dus altijd door de boiler.--> nu niet meer want het is april, de warmtepomop mag nu alleen door de boiler als deze wat toevoegd, dwzx geen zon vandaag.
heel simpel, de qsolar laat nu de elga uit voor ww en cv , zoals een qsolar dat al zo goed kan.
de elga heeft een sensor die kijkt of de ketel werkt, maar dat is dus de zon-cv nu.

keep it simple.

daar waar ik qsolar heb gezegd kan je ook remeha nefit of atag en intergas denken, je hoeft geen qsolar te hebben, het werkt gewoon, gewoon alsof je een radiator op je pannen hebt liggen die zwart is en warmte geeft ipv neemt.

sorry henk kamp, atag techneco en gasunie, ik heb het nu dan toch gezegd, terwijl ik het niet zou doen.

/edit

oh ja en de dwtw zit gewoon op de koud water in van de qsolar, oftewel, lauwe fill /=hotstart hogere eindtempratuur bij zon = minder wp gebruik, dus kWh salderen

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2015 20:31 . Reden: het is dus zo simpel dat iedereen dat zou kunnen bedenken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hirodaro schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:23:
Ik weet wel dat de zwembadwarmtepompen een bepaalde flow moeten hebben willen ze goed functioneren maar goed ik ga eens op onderzoek op het topic l/w warmtepompen. Bedankt voor de nieuwe inspiratie!
Rol-Co in "Diy lucht/water warmtepomp"

Later nog wel wat dingetjes aangepast / verbetert, deze zomer wat leiding aanpassen en nog wat verbeteren, het heeft potentie als je al zo'n ding hebt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geeft een Nest nog aparte situatie's met een zonneboiler systeem/buffervat inclusief houtkachel op cv?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2015 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
@eric-pvt;

Dus de ELGA warmt het retour water op tot zo'n 43 graden (dat is toch de max wat de ELGA kan?) stuurt het water door de tweede spiraal, waardoor OF het water in de boiler opwarmt, waardoor de temperatuur van het CV water weer zakt en verder wordt verwarmd door de Qsolar, OF het water in de boiler heeft een gelijke temperatuur, of hoger, waardoor het water met dezelfde temperatuur de boiler verlaat en je huis verder opwarmt?

Wat gebeurt er met het retour CV water wat door de boiler gaat bij een hogere boilertemperatuur? Warmt dat nog verder op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rhaelak

Ligging kan precies op zuid.Maar waarom teveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Het lijkt me ietwat veel voor 200 liter; 5 liter per heatpipe. Ik dacht dat de vuistregel 7-12 liter per heatpipe is? Ik zou denken dat je met 40 heatpipes pal op het zuiden ook wel een 300 liter vat zou kunnen selecteren?

Misschien navragen aan de installateur wat zijn motivatie is? Kan zijn dat die vuistregel niet meer opgaat door nieuwere inzichten, ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar. Zelf twijfel ik nog tussen heatpipes of een vlakke plaat collector. Weet nou niet wat de doorslag zou geven voor heatpipes of juist voor een vlakke plaat.

EDIT: Even rondgeneusd op het forum en kwam tot de ontdekking dat bij meerdere andere gebruikers men op zo'n 7 liter per heatpipe zit.

Op solar2all zit een rekentool. Als ik die bekijk bij 40 heatpipes op 200 liter, pas zuid, helling 40 graden, kom je uit op een gemiddelde stijging van de watermperatuur van 35 graden per dag en bij 30 heatpipes op 26 graden per dag.

40 heatpipes hoeft dus niet te veel te zijn, zeker niet in de winter.

Ik ben ook benieuwd naar andere inzichten hierover / gebruikservaringen.

[ Voor 32% gewijzigd door Rhaelak op 09-04-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja het is beter in het voor en na seizseizoen of zelfs winter. In de zomer krijg je het toch wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in de zomer heb je amper gas en/of warmte nodig, winterverbruik is 5+ keer zo hoog als zomerverbruik

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2015 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daarom kan overdimensionering geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Laatst online: 13:29
Is er hier iemand die ervaring heeft met de hewalex KRS10 solar tubes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HiBe schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:27:
Is er hier iemand die ervaring heeft met de hewalex KRS10 solar tubes?
of ervaring met deze vlakke plaatcollector Hewalex KS2100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandra66
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 17:32

Leandra66

is onmogelijk

Ik word er een beetje moe van, ik denk toch echt te weten dat ik buiscollectoren wil (dak vol op het zuiden, dus ideaal), maar mijn installateur komt nu weer met de reactie dat buiscollectoren niet "geschikt zijn voor het klimaat in Nederland".... en dat zou dan de uitkomst zijn van zijn gesprek met de technische dienst van Nefit.

Nou snap ik wel dat Nefit dat roept, want die hebben alleen vlakke plaat collectoren (en ze riepen 1½ jaar geleden ook al dat het klimaat in NL niet geschikt is voor verwarmingsondersteuning), maar ik denk dat ik dan maar de conclusie moet trekken dat een Nefit HotTop 300 dus ook niet geschikt is voor mij.

Situatie: we kunnen niets zelf, maar eigenlijk wil ik gewoon een fiks aantal m² buiscollectoren, en boilervat van zo'n 300/350 liter met twee warmewisselaars en CV ondersteuning.
Heeft iemand een tip voor een betrouwbaar bedrijf die dat (eventueel met het spul van sunsystems.nl) in de regio Amersfoort goed kan regelen?

Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ik heb geen ervaring met ze maar misschien is Van Waveren Energie uit Bodegraven een optie? Doen alleen heatpipes en installeren.

Sunssytems kan je geloof ik ook aan een installateur helpen?

Verder bestaat er ook nog River Solar uit Hilversum, volgens mij is dat dezelfde bedrijf setup als Sunsystems; leveren en niet installeren.

Bovenstaande zijn zomaar wat bedrijven die regelmatig bovendrijven op forums en internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
bedankt voor je link en je verhaal! d:)b Wat ik mij afvraag is wat je energieverbruik is over een volledig jaar. m.a.w. wat ga je ca meer verbruiken aan kw per jaar als je een WP inzet? Heb je daar inmiddels zicht op?
Rol-Co schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:46:
[...]

Rol-Co in "Diy lucht/water warmtepomp"

Later nog wel wat dingetjes aangepast / verbetert, deze zomer wat leiding aanpassen en nog wat verbeteren, het heeft potentie als je al zo'n ding hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
als ik kijk naar mijn opbrengsten over de winter dan valt het mij eerlijk gezegd qua VV ondersteuning tegen. Ik draai met 150 heatpipes. De 150ltr WW is bij een redelijke dag vol tegen de middag. Daarna wordt er 600 liter buffer opgewarmd. Alleen tot op heden bij een hele dag zeer knap weer krijgen de heatpipes deze buffer vol. De 600 liter (bij buitentemp van ca 2 graden en een ruimtethermostaat op 21 graden in de woonkamer) is rond middernacht onder de 30 graden. Wellicht in hoogzomer gaat het allemaal sneller en heb je overcapaciteit. Deze overcapaciteit pomp ik in het zwembad en dus raak ik de warmte altijd wel kwijt. Ik denk dat overcapaciteit met name in de winter echt nuttig kan zijn maar bedenk dan wel een mogelijkheid om de warmte goed kwijt te kunnen over de zomermaanden.
Rhaelak schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:21:
Het lijkt me ietwat veel voor 200 liter; 5 liter per heatpipe. Ik dacht dat de vuistregel 7-12 liter per heatpipe is? Ik zou denken dat je met 40 heatpipes pal op het zuiden ook wel een 300 liter vat zou kunnen selecteren?

Misschien navragen aan de installateur wat zijn motivatie is? Kan zijn dat die vuistregel niet meer opgaat door nieuwere inzichten, ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar. Zelf twijfel ik nog tussen heatpipes of een vlakke plaat collector. Weet nou niet wat de doorslag zou geven voor heatpipes of juist voor een vlakke plaat.

EDIT: Even rondgeneusd op het forum en kwam tot de ontdekking dat bij meerdere andere gebruikers men op zo'n 7 liter per heatpipe zit.

Op solar2all zit een rekentool. Als ik die bekijk bij 40 heatpipes op 200 liter, pas zuid, helling 40 graden, kom je uit op een gemiddelde stijging van de watermperatuur van 35 graden per dag en bij 30 heatpipes op 26 graden per dag.

40 heatpipes hoeft dus niet te veel te zijn, zeker niet in de winter.

Ik ben ook benieuwd naar andere inzichten hierover / gebruikservaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
BlizzarD schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:43:
[...]Nee enkel SWW, voor CV ondersteuning is de capaciteit niet groot genoeg (zijn 2 vlakkeplaat collectoren van totaal 2,4m² op een 100 liter boiler). Maar aangezien hij nu in april al zowat op de maximale temperatuur zit (95c = max), vroeg ik me af of ik niet simpel/goedkoop bijvoorbeeld een 2e boiler er achter kon zetten voor de betere dagen. Dan wordt je buffer natuurlijk ook groter om mindere dagen op te vangen.
Is idd wat minder handig dan. Is de pomp en het vat apart? Anders kan je onder het bestaande vat een extra vat zetten, en van daaruit water oppompen. Je bestaande vat wordt dan hottop, en het nieuwe eronder zou je kunnen gebruiken als verwarmingsondersteuning, of je koopt een zonder spiraal om goedkoper uit te zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hirodaro schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:59:
als ik kijk naar mijn opbrengsten over de winter dan valt het mij eerlijk gezegd qua VV ondersteuning tegen. Ik draai met 150 heatpipes. De 150ltr WW is bij een redelijke dag vol tegen de middag. Daarna wordt er 600 liter buffer opgewarmd. Alleen tot op heden bij een hele dag zeer knap weer krijgen de heatpipes deze buffer vol. De 600 liter (bij buitentemp van ca 2 graden en een ruimtethermostaat op 21 graden in de woonkamer) is rond middernacht onder de 30 graden. Wellicht in hoogzomer gaat het allemaal sneller en heb je overcapaciteit. Deze overcapaciteit pomp ik in het zwembad en dus raak ik de warmte altijd wel kwijt. Ik denk dat overcapaciteit met name in de winter echt nuttig kan zijn maar bedenk dan wel een mogelijkheid om de warmte goed kwijt te kunnen over de zomermaanden.
[...]
Datzelfde is mij ook opgevallen, in de winter is de verwarmings ondersteuning minimaal. De WW voorziening is meestal wel snel op temperatuur, maar moet je ook voldoende buffer hebben.

Na een mooie dag als gisteren staan de boiler en buffer boven de 85 graden en zelfs vanochtend stond de buffer nog op 70 graden. Dus geen gas of hout verbruik. Ik heb ook niet de illusie dat de heat pipes in de winter veel doen. Maar Voor en Najaar zullen ze zeker flink bijdragen.
Jammer genoeg kan ik de overcapaciteit in de zomer nergens kwijt waar ik er wat aan heb....
Misschien moet ik toch eens naar een Jaar rond buffer moeten gaan kijken ..... De ruimte heb ik wel maar de WAF ..... mmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:55:
in de zomer heb je amper gas en/of warmte nodig, winterverbruik is 5+ keer zo hoog als zomerverbruik
in de zomer was ik nog steeds heet en douchen/badderen er nog steeds 4 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
WoudseHoeve schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:44:
[...]
Jammer genoeg kan ik de overcapaciteit in de zomer nergens kwijt waar ik er wat aan heb....
Misschien moet ik toch eens naar een Jaar rond buffer moeten gaan kijken ..... De ruimte heb ik wel maar de WAF ..... mmmm
Hottub?
Zwembadje?
Iets drogen(stookhout)?
Tropische visjes houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 10-04-2015 13:21 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Appie Heijn schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:21:
[...]

Hottub?
Zwembadje?
Iets drogen(stookhout)?
Tropische visjes houden.
Dat stookhout drogen heb ik aan gedacht maar de afstand is echt te groot .....
Maar dat vervangt ook geen gas of stroom gebruik, het droogt nu ook (ruimte voldoende)
Zwembad : Ook een lage WAF
Tropische visjes: Mijn vrouw zweert bij een koude bak.
Hottub ... die is leuk .... in de winter...
Als ik nou een Water-Water warmte pomp had... maar dan moet je ook nog stil staand grondwater hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Principe van adsorbtiekoeling al eens bekeken?
Koelte in huis bij een hete zomer... :)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 14:53:
Principe van adsorbtiekoeling al eens bekeken?
Koelte in huis bij een hete zomer... :)
Grappig daar zat ik ook net aan te denken. Net als de gas koelkast op de camping ......
Zat me al af te vragen of daar ook grotere units van waren.

Ik heb ze maar eens een mailtje gestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 10-04-2015 16:26 . Reden: mail ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hirodaro schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:52:
bedankt voor je link en je verhaal! d:)b Wat ik mij afvraag is wat je energieverbruik is over een volledig jaar. m.a.w. wat ga je ca meer verbruiken aan kw per jaar als je een WP inzet? Heb je daar inmiddels zicht op?

[...]
Van halverwege oktober tot halverwege maart 1268 kWh verbruikt aan de warmtepomp, maar hij trekt ook een 900-950W.
Je hebt wel een pomp nodig als je de pomp van de cv niet gebruikt omdat de vvw hydraulisch neutraal is, ook is het beter om de vvw pomp via de Wp te schakelen.
Samen met de pelletkachel die nu ook veel minder verstookt heeft een 1100 m3 gas minder. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:45:
[...]

in de zomer was ik nog steeds heet en douchen/badderen er nog steeds 4 personen.
vorig huis gas verbruik december 384m3 gas vebruik juli 52m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is alletwee voor mij erg veel.(en mij = 4 personen)
je douched natuurlijk niet meer of minder in een vorig huis of dit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cv met waakvlam ? Oude cv was ook rond 50 in de zomer, nu 25 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 23:09:
Cv met waakvlam ? Oude cv was ook rond 50 in de zomer, nu 25 m3.
geiser met waakvlam ja met een theoretisch laag rendement heeft het apparaat toch een hoogrendement weten te behalen in de praktijk weinig onderhoud, 4 keer niet vervangen(iedere 10 jaar een nieuwe geiser/cv(wat ook weer brandstof scheelt).
een (italiaanse)geiser van rond 1975, de eerste 20 jaar ieder jaar onderhoud maar nadat de monteur even een stoffer erdoorheen trok en ging sleutelen was het ding weer van de rel(te heet of te koud afgesteld)Dus heeft hij de rest van zijn overige werkjaren onderhoudsvrij(uiteraard zelf af en toe schoongemaakt maar niks los gedraaid of vast) doorgebracht. nu druk aan het kijken voor vader welk systeem weer bijna een halve eeuw meegaat, denk dat het lastig gaat worden. Huidige situatie een remeha avanta 28c en ik moet zeggen waarom zijn cv ketels zo powerfull. Wat is het nut daarvan? heb je nou echt 25 tot 40kw nodig voor een beetje verwarming. ik snap dat douchen vermogen kost maar dan nog zijn wij niet een beetje verwend met zijn alle.
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:09:

denk dan gewoon simpel in `oto` termen, plankgas op wintersport kost wat
met 90km/h in 5 kan je meer bier kopen, je vermijd benzine, je blijft ook uitgeruster.(snachts actiever ook
30km/h zones(waar vaak buiten spelende kinderen zijn) waar 90% van al het verkeer stelselmatig te snel gaat verschrikkelijk 8)7

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Yesss, gisteravond de zonneboiler installatie afgerond. Hopen vandaag op mooie dag, kunnen we morgen graties douchen :)

En dan binnenkort de boiler maar voor de helft leeg laten lopen, dan kan het elektrische element erin (vergeten).

Vraagje: heb de Remeha Calenta 40C met aansluitset en alles. Nu heb ik de voeler op de warmwater uit van de boiler gezet. Ketel weet dus nu de temperatuur van het aankomend water en doet het dus wel of niet afhankelijk van de temperatuur.

Echter, er zit geen voeler op de retour van de cv. De driewegklep bepaalt of hij nog door de boiler gaat, maar de ketel ziet alleen de retour temperatuur. Aangezien de Calenta stuurt op een delta T, hoe gaat dat dan als de retour rond de 60 graden wordt opgestookt door de boiler en mijNog aanvoertemperatuur is ingesteld op 60? Delta T is dan 0.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
fabstar81 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 08:54:
Yesss, gisteravond de zonneboiler installatie afgerond. Hopen vandaag op mooie dag, kunnen we morgen graties douchen :)

En dan binnenkort de boiler maar voor de helft leeg laten lopen, dan kan het elektrische element erin (vergeten).

Vraagje: heb de Remeha Calenta 40C met aansluitset en alles. Nu heb ik de voeler op de warmwater uit van de boiler gezet. Ketel weet dus nu de temperatuur van het aankomend water en doet het dus wel of niet afhankelijk van de temperatuur.

Echter, er zit geen voeler op de retour van de cv. De driewegklep bepaalt of hij nog door de boiler gaat, maar de ketel ziet alleen de retour temperatuur. Aangezien de Calenta stuurt op een delta T, hoe gaat dat dan als de retour rond de 60 graden wordt opgestookt door de boiler en mijNog aanvoertemperatuur is ingesteld op 60? Delta T is dan 0.
Je maximaal temperatuur van de ketel op 40 graden zetten, dat is dan je minimaal bruikbare temperatuur in de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:31
Blijft calenta 40C op 8 staan voorbereiding tot onsteken bij warmtevraag van bijv iSense en gaat later over naar 6 nalooptijd pomp
(std 1min heb ik verlengd naar 15 min met mix van radiators en vloer/wandverwarming)
Ik heb nog een mixventiel (duco 22mm) er tussen op 50C die de max temp uit buffer beperkt voor retour CV

Edit Ik gebruik overigens geen uitbreidingsset electronica, maar een omschakelventiel/diverter 50C voor WW

[ Voor 10% gewijzigd door Domba op 11-04-2015 12:16 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Ik snap van jullie beiden reacties niet veel :$

Maar zo een mengventiel zit ook op mijn tapwater uit de boiler.

Ik heb overigens ook een mix van radiatoren en vloerverwarming. Zonder de twee grote paneelradiators krijg ik de woonkamer niet warm. Staat ingesteld op 60 graden in de ketel, evenals het tapwater overigens..

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Nou, we hebben de eerste week zonneboiler erop zitten! Errrrrug gaaf en tof om te zien hoe het allemaal werkt.

Bij ons gaat vloerverwarming eigenlijk maar 1 keer per dag aan om het huis te verwarmen.. warmte blijft daarna in huis en hoeven niet meer bij te stoken (behalve als < -5 buiten)...

Dus in de ochtend trekt de CV eerst de boiler leeg (in 1 uurtje) en gaat dan rustig weer verder pruttelen...

Laatste week is het tuurlijk wel erg zonnig geweest, maar mijn kleine staatje maakt me wel erg blij :)

Afbeeldingslocatie: http://www.wattez-ict.nl/energie/wp-content/uploads/2015/04/overzicht-graaddagen.png

Tis maar een begin, maar als ik gemiddelde even doorreken dan hebben we al 30m3 bespaard!

Maar...(en die is toch altijd).. het zonnetje is er wel erg veel geweest!

[ Voor 7% gewijzigd door ewatje op 12-04-2015 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet doorvertellen he (aan henk k.) ik heb dat effect nu al vanaf 2006.
knoeiharde wind
best koud
knoeischerpe zon...
en dan ook nog douchen....

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
fabstar81 schreef op zondag 12 april 2015 @ 08:33:
Ik snap van jullie beiden reacties niet veel :$

Maar zo een mengventiel zit ook op mijn tapwater uit de boiler.

Ik heb overigens ook een mix van radiatoren en vloerverwarming. Zonder de twee grote paneelradiators krijg ik de woonkamer niet warm. Staat ingesteld op 60 graden in de ketel, evenals het tapwater overigens..
De ketel instelling voor de verwarming moet je eigenlijk onder de 53 graden houden daar zit een grote sprong in rendement ivm de condensatie. Maar die maximaal temperatuur is de minimale bruikbare temperatuur van de warmte in de boiler voor de CV.

Waarschijnlijk krijg je het huis ook warm met 40 tot 50 graden cv water temperatuur alleen niet zo snel, probeer het eens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:53
WoudseHoeve schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:30:
[...]
De ketel instelling voor de verwarming moet je eigenlijk onder de 53 graden houden daar zit een grote sprong in rendement ivm de condensatie.
Ik dacht altijd dat dit een gradueel lineaire relatie was. Waarom een grote sprong bij 53 graden?
Waarschijnlijk krijg je het huis ook warm met 40 tot 50 graden cv water temperatuur alleen niet zo snel, probeer het eens !
Een moderne digitale modulerende kamerthermostaat stuurt hier op. De opwarming begint gewoon eerder. Focus niet te veel op de aanvoertemperatuur, de waarde van de retour is meer van belang. Wij hebben de ketel vervangen door eentje met een klasse A pomp. De retour daarvan is 24 graden doordat de omloopsnelheid heel laag is. Retourwater loopt eerst door de boiler heen en dan naar de ketel. Alles wat het vat warmer is dan die waarde is mooi meegenomen. Onze aanvoer is begrenst op 45 graden.

[ Voor 50% gewijzigd door joepie de p op 13-04-2015 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Heb je glycol er ook al in zitten of draai je alleen nog op water? Anders kan je beter wachten tot je weet dat het systeem helemaal waterdicht is. Kan je element en glycol in 1 keer doen.
Echter, er zit geen voeler op de retour van de cv. De driewegklep bepaalt of hij nog door de boiler gaat, maar de ketel ziet alleen de retour temperatuur.
Welke voeler? Die bij de ketel hoort of bij de regelunit van de zonneboiler? De 3-wegklep wordt toch door de regelunit van de ZB gestuurd? Volgens mij meten CV ketels zelf al de retourtemp en voegt dat niets toe. De voeler zou denk ik op de retour moeten komen, kort voor de 3-wegklep.
Aangezien de Calenta stuurt op een delta T, hoe gaat dat dan als de retour rond de 60 graden wordt opgestookt door de boiler.
Aansturing van de ketel gebeurt door een kamerthermostaat. Als er warmtevraag is in huis dan krijgt de ketel een signaal om te gaan branden. Als de ketel meet dat de retour hoger is dan hij verwacht, dan stopt hij zelf met branden en gaat alleen rondpompen. Net zo lang tot de kamerthermostaat zegt dat het genoeg is of dat de temperatuur van het boilerwater te laag wordt.

Op het web lees je wel eens iets van storing E2 bij Remeha als de retourtemp te hoog wordt. Remeha zelf ontkent dit. Ik heb een Tzerra (zonder afleespaneel) en ik ondervind geen problemen. Maar installatie draait nog niet lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
joepie de p schreef op maandag 13 april 2015 @ 08:40:
[...]
Ik dacht altijd dat dit een gradueel lineaire relatie was. Waarom een grote sprong bij 53 graden?
[...]
Een moderne digitale modulerende kamerthermostaat stuurt hier op. De opwarming begint gewoon eerder. Focus niet te veel op de aanvoertemperatuur, de waarde van de retour is meer van belang. Wij hebben de ketel vervangen door eentje met een klasse A pomp. De retour daarvan is 24 graden doordat de omloopsnelheid heel laag is. Retourwater loopt eerst door de boiler heen en dan naar de ketel. Alles wat het vat warmer is dan die waarde is mooi meegenomen. Onze aanvoer is begrenst op 45 graden.
De sprong bij 57-53 graden zit hen in de condensatie van de waterdamp in de rookgassen. Deze waterdamp gaat condenseren op je warmtewisselaar en geeft daarmee zijn warmte inhoud af. In deze waterdamp zit 11% van de warmte inhoud van het aardgas.

Als je aanvoer maximaal 45 graden is zit je helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
ewatje schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:33:
Laatste week is het tuurlijk wel erg zonnig geweest, maar mijn kleine staatje maakt me wel erg blij :)
[afbeelding]
Ik deel je blijheid. Even meegerekend over de laatste paar dagen (gd=graaddag):
11 april: 0,15 m3/gd
10 april: 0,01 m3/gd
9 april: 0,07 m3/gd
8 april: 0,07 m3/gd
7 arpil: 0,12 m3/gd
6 april: 0,28 m3 /gd
5 april: 0,16m3 /gd
4 april: 0,34 m3 / gd
3 april: 0,20 m3/gd

Doordeweeks 's ochtends en 's avonds gaat de verwarming aan. In het weekend de hele dag. Nu is bij ons de vloerverwarming sinds begin april uit. Die zou mogelijk nog wat weg kunnen slurpen. Verwarming met radiatoren. Huis is goed geisoleerd. Verder met zijn vieren gewoon gedoucht! Ben benieuwd naar de afrekening aan het eind van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
joepie de p schreef op maandag 13 april 2015 @ 08:58:
Op het web lees je wel eens iets van storing E2 bij Remeha als de retourtemp te hoog wordt. Remeha zelf ontkent dit. Ik heb een Tzerra (zonder afleespaneel) en ik ondervind geen problemen. Maar installatie draait nog niet lang.
Ik heb nog geen storing gehad ook al zet ik mijn mixventiel op 70C bij 45C boventemperatuur ketel, wel als ik gaskraan dichtdraai met Calenta 40C

Mijn bovenste spiraal van EHKSS buffer is laatste in de retour van CV met een mixventiel,
Het mixventiel in CV deel is met het idee; of warmte nu uit buffer of van gas komt de aanvoertemperatuur is ongeveer gelijk en daarmee het "aanwarmprofiel" voor de iSense
(retour = 23-26C (gebruik V-exact waterzijdige inregeling))

Edit: ik ben nog opzoek naar een kleine een 1-2kWe warmtepomp met R744 of wel CO2 pomp voor in zonnecollector circuit

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 13-04-2015 10:41 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Waar heb je de CO2 wp voor nodig?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Voor de hogere temperatuur dan van de R410a
Voorkeur heeft een L/W , maar W/W zou ook kunnen met 30m3 ijsbuffer principe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
[...]

De ketel instelling voor de verwarming moet je eigenlijk onder de 53 graden houden daar zit een grote sprong in rendement ivm de condensatie. Maar die maximaal temperatuur is de minimale bruikbare temperatuur van de warmte in de boiler voor de CV.

ik heb midje winter eens een dag geprobeerd met 50 graden het huis warm te stoken. over de gehele dag had de ketel 10-11 m3 verbruikt en nog was het niet op de ingestelde temperatuur. met deze waarden heb ik het niet aangedurfd om de thermostaat een week in te leren. die 10 kuub is al 3 kuub meer dan wat ik normaal gebruikte die periode.

heeft het nog zin dit nog eens te proberen? gewoon weer op 50 graden, of 52 graden? met deze buitentemperaturen is het misschien wel nuttig, maar in de winter zal het denk ik niet lukken. aan de andere kant, de temperatuur is dan wel goed ingeleerd.
joepie de p schreef op maandag 13 april 2015 @ 08:58:
[...]

Heb je glycol er ook al in zitten of draai je alleen nog op water? Anders kan je beter wachten tot je weet dat het systeem helemaal waterdicht is. Kan je element en glycol in 1 keer doen.

[...]

Welke voeler? Die bij de ketel hoort of bij de regelunit van de zonneboiler? De 3-wegklep wordt toch door de regelunit van de ZB gestuurd? Volgens mij meten CV ketels zelf al de retourtemp en voegt dat niets toe. De voeler zou denk ik op de retour moeten komen, kort voor de 3-wegklep.

[...]

Aansturing van de ketel gebeurt door een kamerthermostaat. Als er warmtevraag is in huis dan krijgt de ketel een signaal om te gaan branden. Als de ketel meet dat de retour hoger is dan hij verwacht, dan stopt hij zelf met branden en gaat alleen rondpompen. Net zo lang tot de kamerthermostaat zegt dat het genoeg is of dat de temperatuur van het boilerwater te laag wordt.

ik draai alleen maar op water. zit geen glycol in. was ook niet de bedoeling volgens de installateur. hij zei dat glycol een tragere warmteoverdracht heeft dan water. bovendien zou de controller in de gaten houden dat het water niet bevriest door het op het juiste moment rond te pompen. het systeem is tot nu toe waterdicht :)

de vraag is nu hoe ik die boiler leegkrijg voor de helft, zonder de warmte te verspillen. misschien het bad mee vullen? of kan dat niet zonder waterdruk?

de voeler van de regelunit zit (wordt binnenkort geplaatst) op de retour van de ketel en bepaalt afhankelijk van temperatuur (lager dan 40 graden geloof ik en lager dan temperatuur in boiler) of hij nog door de boiler gaat of rechtstreeks naar de ketel. de voeler van de ketel die bij de uitbreidingsset zat zit op de heet water uit, ná het mengventiel (ingesteld op 65 graden) zodat de ketel weet dat hij niets hoeft te doen bij het verwarmen van het water. overigens zie ik wel dat daar behoorlijk wat temperatuur verschil tussen zit, van de voeler op die plek, en de interne temperatuur van de boiler (sensor). sensor geeft 60 graden aan, voeler 48 graden of zo.

ik krijg vandaag de sensor opgestuurd die het mengventiel moet gaan regelen van de retour van de ketel. :/

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1 ... 38 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.