Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 90 Laatste
Acties:
  • 614.641 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:47
beetje offtopic, maar altijd maar die rente erbij halen is grote onzin. Er zijn zat mogelijkheden om een hoger rendement te halen met vermogen. Ze hier noemen lijkt me niet nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:49
Ik zeg ook niet dat het de hoogst renderende investering is. Het is er wel eentje met laag risicoprofiel. Het is je eigen geld in je eigen installatie. En dat is een argument dat hier mag worden genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Heb ook nog niet eens stroomverbruik en onderhoud meegerekend.
Het gaat natuurlijk ook niet echt om terugverdientijd, in ons geval
meer om iets met hetzelfde bedrag te doen dat ons nuttiger lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:58:
Uit onderzoek van de TU Eindhoven bleek dat als je voor 3000 euro zonnepanelen op je huis legt, men er 6000 euro meer voor wil betalen. Lijkt me wat extreem, maar ongetwijfeld haal je het er helemaal uit als je het huis verkoopt. Zolang ze de regels m.b.t. salderen niet te erg gaan veranderen.
De onderzoeker in mij vraagt dan natuurlijk gelijk om de publicatie om even grondig te bestuderen ;)
Of het waardeverhogend werkt, dat betwijfel ik persoonlijk (zonder onderzoek gedaan te hebben). Ik kan me wel voorstellen dat je je huis sneller kwijt bent dan een vergelijkbare woning in de straat eenvoudigweg omdat de maandlasten lager zijn. Aan de andere kant is de groep mensen die zich stoort aan panelen waarschijnlijk groter dan die ze mooi vindt. Maar goed, als de nieuwe koper ze niet wil, dan schroef je ze er in een zaterdagmiddag weer af en verhuis je ze lekker mee.

[ Voor 6% gewijzigd door joepie de p op 17-03-2015 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:56
joepie de p schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:23:
[...]
De onderzoeker in mij vraagt dan natuurlijk gelijk om de publicatie om even grondig te bestuderen ;)
Ik ben ook benieuwd of er een recenter onderzoek is dan van Wissink

Bij verkoop komt ook voor dat nieuwe eigenaar er niet van gecharmeerd is en dat ze eraf gehaald dienen te worden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Kijk er hoeft niet direct reden te zijn om te twijfelen aan dit masteronderzoek, maar dit persbericht (geen publicatie) is natuurlijk beknopt en selectief. Wat is de strekking van de vragen, is rekening gehouden met aftrek hypotheekrente en dergelijke. Maar goed, 2 honderd en nog wat personen in de regio Eindhoven is ook weer geen krappe steekproef. Het lijkt aan te geven dat panelen dus redelijk waardevast zijn.

Leuk die opdracht op werkspot. Ik heb mijn panelen er zelf fluitend opgelegd, en ik zal ze er fluitend weer afhalen als het moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Ik had het hier vandaan:

https://www.abnamro.nl/nl...uw-woning-meer-waard.html

Daar beweren ze:
"Als u bijvoorbeeld 6 zonnepanelen van in totaal € 3.500,- plaatst, is uw huis gemiddeld € 7.000 meer waard."

Ik had 3000 en 6000 in mijn hoofd, maar close enough, hoop ik. Enfin, deze info klopte dus niet. De bank heeft natuurlijk zijn belangen en wil dat mensen leningen nemen voor deze "buitenkans".

Eens wat beter bekijken.

Uit het artikel op de TUE site blijkt dat:
- 78% van de ondervraagden extra zou willen betalen voor een huis met zonnepanelen
- deze personen voor een huis met een PV installatie die 600 euro per jaar bespaart (2600kWh/jaar), gemiddeld 7000 euro extra willen neerleggen

Er wordt dan gespeculeerd dat zo'n installatie gemiddeld 7000 euro kost. Dat is rijkelijk hoog ingeschat. Wij besparen (naar verwachting) 450-500 euro en betaalden voor ons systeem 3200 euro.

Als je de aanname doet dat de waardestijging lineair in verband staat met de besparing die de panelen opleveren, die lijkt me niet heel absurd, zou een installatie van 3200 euro die 450-500 euro bespaart, zorgen voor een waardestijging van 5250-5830 euro.

Ik zou dat niet al te letterlijk nemen, het laat wel zien dat een PV installatie in de meeste gevallen een significante waardestijging van je huis bewerkstelligt.

Mede i.v.m. waardestijging van ons huis hebben we ook gekozen voor fullblack panelen. We hebben een vrij nieuw huis met donkere pannen, dat ziet er niet beroerd uit. PV installaties kunnen esthetisch wat minder verheffend overkomen (naar mijn mening, een felblauwe installatie op een oud pand is geen gezicht), ik kan me voorstellen dat mensen er in dat geval niet voor willen betalen. Ook gaan er fabels over zonnepanelen, zo denken veel mensen dat de brandweer je huis niet komt blussen als er brand is en je hebt zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11
Anoniem: 654400 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:11:
Ook gaan er fabels over zonnepanelen, zo denken veel mensen dat de brandweer je huis niet komt blussen als er brand is en je hebt zonnepanelen.
Sprak laatst een Brandweer jongen (man in opleiding) .
Ook die dacht dat het gevaarlijk was, heb het even uitgelegd.....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WoudseHoeve schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:19:
[...]

Ja, dat soort verhalen zijn ZO hardnekkig. Over 20 jaar gelooft een heel groot deel van de populatie het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 16:58:
[...]

Uit onderzoek van de TU Eindhoven bleek dat als je voor 3000 euro zonnepanelen op je huis legt, men er 6000 euro meer voor wil betalen. Lijkt me wat extreem, maar ongetwijfeld haal je het er helemaal uit als je het huis verkoopt. Zolang ze de regels m.b.t. salderen niet te erg gaan veranderen.

Kun je wat meer vertellen over hotfillen?

Wat jouw situatie betreft:
Dan zou je dus een 300 euro per jaar besparen met een installatie van 3500 euro? 1 m3 gas kost ongeveer 0.65 euro. Dan zou je 460 m3 gas moeten besparen.

Is dat realistisch als ons totale verbruik 800 m3 gas per jaar bedraagt? In de winter is het systeem minder effectief. Ik weet niet voor hoeveel % je de zonneboiler je warm water kan laten leveren per jaar.

Misschien hebben wij wel een kleinere installatie nodig, die goedkoper is? Hoewel, als je dit leest:

[...]

Jullie verbruiken 300 m3 gas per jaar met 3 personen? Holy crap, hoe is dat mogelijk?

4500 euro is dan idd wel erg gortig.
ik denk dat we ongeveer dezelfde situatie hebben. 2 volwassenen, 1 baby, geschat jaarverbruik voor dit jaar (!) 760-800m3 door mindergas.nl. Let wel, we hebben zachte winter gehad. we verbruiken daarvan ongeveer 200m3 aan gas voor warm water en zo een 560m3 voor verwarming.

in het meest optimistische geval dat we een 80% besparing hebben op SWW, en 30% op verwarming bespaar ik bij elkaar zo een 210-220 euro per jaar bij een gasprijs van 65 cent. als ik dan ook nog een zeer optimistische offerte heb van 3k kom ik op een kleine 14 jaar. gaan we meer verbruiken (kleine wordt groot), worden de winters strenger of wordt de gasprijs hoger weet ik dat de tvt verkort wordt.

ga ik minder optimistisch rekenen met 70% c.q. 20% zit je al gauw op 18 jaar. besparingen op electriciteit vanwege hotfill of wat voor geneuzel laat ik maar buiten beschouwing, het pompgebruik zal e.e.a. opheffen wat je op je wasmachine/vaatwasser bespaart. alwaar we toch al alleen maar met 30 graden wassen....

ik weet wel dat als ik het NIET doe, het spaargeld minder waard wordt terwijl je er naar kijkt. ik bij elke zonnestraal het idee heb dat ik die dag gratis had kunnen douchen of lekker de vloer al had kunnen verwarmen, of gewoon dat het een ultravetcool idee is, of dat we straks maar paar tientjes in de maand aan vastrecht en wat gas betalen, ipv de 180 euro van mijn buurman.

en nee, ik denk niet dat mensen ons huis voor 20.000 euro meer willen kopen, maar wel dat ze ons huis eerder uitkiezen t.o.v. vergelijkbaar huis zonder alle besparingsmogelijkheden met misschien toch wel een extra bonus van 5-10k bovenop de verkoopprijs. tegen de tijd dat wij verhuizen is alles al terugverdiend, heeft het al geld opgeleverd en is misschien wel al afgeschreven ook.

nu nog wachten tot ie geinstalleerd wordt.... ;w

overigens hebben wij ook een doucheWTW. dat helpt ook :X

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 18:10:
dat lijkt maar zo, je moet beginnen met een analyze van je water-wamrtevraag en bijv hoeveel stroom je daarnaast ook omzet in warmte.
Als ik jouw bijdragen lees heb je een hele mooie installatie thuis.

Hmm, analyse van water-warmtevraag zeg je. En hoe zou je dat moeten doen, als Joe Average? Ik weet hoeveel stroom, gas en water we verbruiken en dat we een Intergas HR-107 combiketel hebben.

Wat zouden dan de volgende stappen zijn?
fabstar81 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:22:
[...]

ik denk dat we ongeveer dezelfde situatie hebben. 2 volwassenen, 1 baby, geschat jaarverbruik voor dit jaar (!) 760-800m3 door mindergas.nl. Let wel, we hebben zachte winter gehad. we verbruiken daarvan ongeveer 200m3 aan gas voor warm water en zo een 560m3 voor verwarming.

in het meest optimistische geval dat we een 80% besparing hebben op SWW, en 30% op verwarming bespaar ik bij elkaar zo een 210-220 euro per jaar bij een gasprijs van 65 cent. als ik dan ook nog een zeer optimistische offerte heb van 3k kom ik op een kleine 14 jaar. gaan we meer verbruiken (kleine wordt groot), worden de winters strenger of wordt de gasprijs hoger weet ik dat de tvt verkort wordt.

ga ik minder optimistisch rekenen met 70% c.q. 20% zit je al gauw op 18 jaar. besparingen op electriciteit vanwege hotfill of wat voor geneuzel laat ik maar buiten beschouwing, het pompgebruik zal e.e.a. opheffen wat je op je wasmachine/vaatwasser bespaart. alwaar we toch al alleen maar met 30 graden wassen....

ik weet wel dat als ik het NIET doe, het spaargeld minder waard wordt terwijl je er naar kijkt. ik bij elke zonnestraal het idee heb dat ik die dag gratis had kunnen douchen of lekker de vloer al had kunnen verwarmen, of gewoon dat het een ultravetcool idee is, of dat we straks maar paar tientjes in de maand aan vastrecht en wat gas betalen, ipv de 180 euro van mijn buurman.

en nee, ik denk niet dat mensen ons huis voor 20.000 euro meer willen kopen, maar wel dat ze ons huis eerder uitkiezen t.o.v. vergelijkbaar huis zonder alle besparingsmogelijkheden met misschien toch wel een extra bonus van 5-10k bovenop de verkoopprijs. tegen de tijd dat wij verhuizen is alles al terugverdiend, heeft het al geld opgeleverd en is misschien wel al afgeschreven ook.

nu nog wachten tot ie geinstalleerd wordt.... ;w

overigens hebben wij ook een doucheWTW. dat helpt ook :X
Thanx voor de info.

Wat voor installatie heb je besteld? Een zonneboiler met een warmtepomp ofzo? Wat doen die dingen, wat zorgt ervoor dat je op je verwarming bespaart en wat zorgt ervoor dat je op je "tap water" bespaart?

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 654400 op 18-03-2015 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

afwas machine : 11 liter erin ? kWh erin 45c en wassen maar / kan dat anders ?
wasmachine 11 liter erin ? kWh erin 45c en wassen maar / kan dat anders ?
wat brengt de toekomst ? meer of minder vraag ?

een voorbeeld wat ik doe :

ik douche, de dwtw vult de zonneboiler weer
ik start de was als ik wegga, warm water van het douchen gaat de was in.
savonds het diner, de boiler is dan warm (zon of warmtepomp)
dan gaat de afwasmachine weer aan.
alles hotfill.
de zonneboiler is de centrale spil van het niet afnemen.
de vraag zal in ons jonge gezin flink gaan toenemen, maar dat zal niet een probleem worden,
en weer voorbij zijn rond de tvt .... ;(

oh wacht de tvt was al voorbij, nu rest slechts de zonnige toekomst nog.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-03-2015 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Zojuist de knoop doorgehakt.
50 heatpipes op 400 liter met dubbele spiraal.

1) Zie uit naar de cv ondersteuning in voor- en naseizoen (zoals nu). CV retourtemperatuur is ca 35 graden......
2) 350 kWh elektrisch over van de zonnepaneeltjes, gebruiken we voor de koude daagjes om legionella tegen te gaan.
3) Mengkraan t.b.v. wasmachine. Levert ook weer besparing op van ca 50 kWh elektrisch.
4) Vaatwasser staat op 12 meter afstand en vergt aparte leiding. Is niet goed toepasbaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:38:
oh ik heb 2 dochters van 1 en 3, ik ben niet gek hoor, heb er nog een douche wtw voor ook,
juist die kleine zorgt voor flow, er is geen kans op legionella.
leg eens uit waarom wel in een stalen luchtdicht vat ?
en wat is het verschil met een warme waterleiding in de zomer naar een gasketel op zolder,
wat vind de kleine daarvan ?
[...]

zie ook NEN 1006
Excuses voor de late reactie,
Ik heb niet echt een mogelijkheid voor een douche wtw helaas, pas als de badkamer aan vervanging toe is.
Mijn vat komt eigenlijk nooit boven de 55 graden uit, alleen met de echte topdagen, in principe is de temperatuur dus nooit killing voor de legionella. Dan zal het uit de flow moeten komen, wanneer we even niet thuis zijn dan kan het best zijn dat we het 2 dagen rond de 45-55 graden in het vat hebben.

Wanneer je dan gaat douchen(spoelen meestal eerst even 30sec door) dan is er toch kans of mis ik iets?

Wat je voorbeeld met gasketel op zolder betreft, de meeste hebben denk ik toch wel een hogere temperatuur ingesteld op hun CV bvb 60-65 graden, daar spoelen ze de leiding mee door. Ik kan met 45gr aanvoer nog prima douchen echter blijf je dan toch mogelijk legionella water aanvoeren?
Domba schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:35:
[...]

Ik ben ook benieuwd of er een recenter onderzoek is dan van Wissink

Bij verkoop komt ook voor dat nieuwe eigenaar er niet van gecharmeerd is en dat ze eraf gehaald dienen te worden
Zo ben ik dus aan mijn Q-Solar gekomen, de nieuwe eigenaar vond het een sta-in-de-weg in de bijkeuken, die nieuwe ketels zijn veel compacter.... die moeten we hebben! ;w

[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 18-03-2015 19:56 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
WoudseHoeve schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:19:
[...]

Kleine kanttekening. Aluminium heeft een vrij laag smeltpunt, dit kan ervoor zorgen dat de omlijsting en/of het montagemateriaal gaat smelten/verbuigen. Vallende panelen zijn een relatief groot gevaar wanneer men(brw) nog naar binnen/buiten moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@qsolar
bij een brainq of standaard thermostaat is er geen kans op legionella,
tenzij je weet wat je moet doen om dat legionella programma uit te zetten (installer code nodig)
de hottop killed alles, en aanvoer gaat altijd richting hottop, en zit daar langer dan bij een gasketel.
no worries dus.

http://www.atagverwarming...n/kamerthermostaat/brainq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Appie Heijn schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:02:
[...]

Kleine kanttekening. Aluminium heeft een vrij laag smeltpunt, dit kan ervoor zorgen dat de omlijsting en/of het montagemateriaal gaat smelten/verbuigen. Vallende panelen zijn een relatief groot gevaar wanneer men(brw) nog naar binnen/buiten moet.
Volgens mij zijn de houten panlatten eerder weg en vallen ook de dakpannen op je hoofd ..... Het voordeel van de panelen is dat er nog een kabeltje aan zit :)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Klopt, dat programma heb ik dan ook zeker actief :)
Uitzetten? Kan, maar ik wil geen risico nemen voor een paar m3 gas op jaarbasis. En morgen haal ik een nieuwe collector met 10 extra buizen op :) dat wordt 24+10=34 buizen op 200L >:)
De Q-Solar begint nu in Maart in het gasverbruik te hakken (in positieve zin)

Maart 2014 0,5m3/graaddag)
Maart 2015 (tot nog toe) 0,38m3/graaddag)

Dit terwijl de situatie "verslechterd" is, namelijk een baby en bij 100% bezetting ivm thuiswerken of vrouw+baby thuis. Wel heeft het geholpen om mijn collector wat te verplaatsen van 193gr naar zon 165gr(vanaf N) dit omdat het huis aan het einde van de dag wat in de weg staat(=schaduw), zo kan de collector in de ochtend even wat makkelijker en meer sprokkelen :)mss dat ik hem nog een beetje meer ri oost zet wanneer de extra buizen geïnstalleerd worden.
Afbeeldingslocatie: http://www.ecotiv.nl/images/large/instralings-diagram-nb52%5B1%5D.jpg
Wat is raadzaam?

Die kabeltjes zijn ook niet echt goed tegen warmte bestand ;) Panlatten zullen ongetwijfeld eerder weg zijn, de kans is echter groot dat niet alle panlatten tegelijk doorfikken, wanneer bijvoorbeeld een deel weg zakt, dan kan het best zijn dat het alu niets meer kan betekenen door de hitteaantasting en alles in losse onderdelen naar beneden komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 18-03-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Bij brand valt het dak naar binnen, de steun vanuit de binnen kant brand eerst weg.
Afbeeldingslocatie: http://www.allesoverzonnepanelen.nl/wp-content/uploads/2011/01/zonnepanelen-op-een-brand-huis.png

Hier liggen de aluframes er nog steeds, glas is weg....
Afbeeldingslocatie: http://www.allesoverzonnepanelen.nl/wp-content/uploads/2011/02/Brand-zonnepanelen2.jpg

Brand en zonnepanelen gaat ook wel gewoon goed :)

Afbeeldingslocatie: http://www.heinekennederland.nl/~/media/Websites/Heineken%20Nederland/Afbeeldingen/Content/Duurzaamheid/Zonnepanelen.ashx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:00
edit : apart topic aangemaakt

[ Voor 111% gewijzigd door jjonkie op 21-03-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Anoniem: 654400 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:52:
[...]

Als ik jouw bijdragen lees heb je een hele mooie installatie thuis.

Hmm, analyse van water-warmtevraag zeg je. En hoe zou je dat moeten doen, als Joe Average? Ik weet hoeveel stroom, gas en water we verbruiken en dat we een Intergas HR-107 combiketel hebben.

Wat zouden dan de volgende stappen zijn?

[...]

Thanx voor de info.

Wat voor installatie heb je besteld? Een zonneboiler met een warmtepomp ofzo? Wat doen die dingen, wat zorgt ervoor dat je op je verwarming bespaart en wat zorgt ervoor dat je op je "tap water" bespaart?
we hebben een redelijk standaard 350 liter boiler met 2x24 heatpipes besteld, die gericht zullen worden op zuiden, of zuid-oosten. een zonneboiler met warmtepomp ken ik niet, hoewel er hier genoeg zijn die een warmtepomp én een zonneboiler hebben. dat heb ik in ieder geval niet :z

dat je op (tap)water bespaart is gewoon de standaard werking van de zonneboiler. in plaats van dat het tapwater en cv-water door de ketel wordt verwarmd, verwarmt nu de zon dit water en slaat dat tijdelijk op in een boiler totdat je het gebruikt. de ketel hoeft dus niet aan te springen.
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:22:
afwas machine : 11 liter erin ? kWh erin 45c en wassen maar / kan dat anders ?
wasmachine 11 liter erin ? kWh erin 45c en wassen maar / kan dat anders ?
wat brengt de toekomst ? meer of minder vraag ?

een voorbeeld wat ik doe :

ik douche, de dwtw vult de zonneboiler weer
ik start de was als ik wegga, warm water van het douchen gaat de was in.
savonds het diner, de boiler is dan warm (zon of warmtepomp)
dan gaat de afwasmachine weer aan.
alles hotfill.
de zonneboiler is de centrale spil van het niet afnemen.
de vraag zal in ons jonge gezin flink gaan toenemen, maar dat zal niet een probleem worden,
en weer voorbij zijn rond de tvt .... ;(

oh wacht de tvt was al voorbij, nu rest slechts de zonnige toekomst nog.
zelfde ritueel hier, alleen gaat hier de wasmachine tegelijkertijd aan met douchen, omdat we geen zonneboiler hebben :)

en wat bedoel je met hotfill? heb je gewoon de warmwaterkraan aangesloten op de afwasmachine/vaatwasser? of zit daar nog een mengkraan tussen? wasmachine zit bij ons straks 1,5 meter vanaf de te plaatsen zonneboiler. heb weinig zin om zo een hotfill kastje aan te schaffen vanwege de hoge aanschafkosten en domheid van die kastjes. dus ben benieuwd wat beste manier is.
joepie de p schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 17:03:
Zojuist de knoop doorgehakt.
50 heatpipes op 400 liter met dubbele spiraal.

1) Zie uit naar de cv ondersteuning in voor- en naseizoen (zoals nu). CV retourtemperatuur is ca 35 graden......
2) 350 kWh elektrisch over van de zonnepaneeltjes, gebruiken we voor de koude daagjes om legionella tegen te gaan.
3) Mengkraan t.b.v. wasmachine. Levert ook weer besparing op van ca 50 kWh elektrisch.
4) Vaatwasser staat op 12 meter afstand en vergt aparte leiding. Is niet goed toepasbaar helaas.
hier ook 350 kWh per jaar over. die gebruiken we om het electrische element op te stoken en de boiler te warmen in de koudere dagen! hulde!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fabstar81 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:00:
[...]

we hebben een redelijk standaard 350 liter boiler met 2x24 heatpipes besteld, die gericht zullen worden op zuiden, of zuid-oosten. een zonneboiler met warmtepomp ken ik niet, hoewel er hier genoeg zijn die een warmtepomp én een zonneboiler hebben. dat heb ik in ieder geval niet :z

dat je op (tap)water bespaart is gewoon de standaard werking van de zonneboiler. in plaats van dat het tapwater en cv-water door de ketel wordt verwarmd, verwarmt nu de zon dit water en slaat dat tijdelijk op in een boiler totdat je het gebruikt. de ketel hoeft dus niet aan te springen.
350 liter! Poeh, daar moet je wel plaats voor hebben.

Een zonneboiler verwarmt dus standaard alleen je tapwater? Daarnaast kan ie je CV helpen, als je een bepaald keurmerk hebt, klopt dat? Dan heb je vast wel een grotere capaciteit nodig. Dus een duurdere installatie.

Om je wasmachine en vaatwasser te "hotfillen" heb je weer meer spullen nodig, en een duurdere installatie. Klopt dat? Is het beeld van een "3-stage zonnecollector" wat zo ontstaat enigszins reëel? Om wat voor prijzen hebben we het dan?

Ik lees dat een vuistregel is, dat 25-30% van je gasverbruik in het tapwater zit. Wij verbruiken per jaar 800 m3, dus dat zou dan om 240 m3 gas voor tapwater gaan. Als we de helft zouden besparen dmv een zonneboiler, gaat het om 120 m3 gas, ofwel zouden we 80 euro besparen op de energierekening.

Het is verschrikkelijk lastig om objectieve, feitelijke informatie te vinden over rendement en terugverdientijd. Dat was voor de zonnepanelen een eitje. Op verschillende fora vind je aardig wat mensen die het hebben over zeer korte terugverdientijden, van enkele jaren. Hoe korter de geclaimde terugverdientijd, hoe geheimzinniger er wordt gedaan zo lijkt het. Dan zijn er ook weer mensen die bezweren dat dergelijke terugverdientijden volstrekt onrealistisch zijn.

Het is ook contra-intuïtief. In de winter doen zonnecollectoren maar heel weinig en is je gasverbruik wel het hoogst (verwarming). Dan kan het nooit veruit het grootste deel van je gasverbruik wegnemen lijkt me.

In ons geval gaat het vooral om terugverdientijd en waardestijging van ons huis. Wij zullen binnen een jaar of 10 gaan verhuizen is de verwachting. Dan zou ik het graag goeddeels terugverdiend hebben, anders is het voor ons niet zo interessant. Ook wil ik graag een installatie die het dak niet te veel verpest qua esthetiek. Voor zonnepanelen geldt, hoe minder lelijk, hoe meer ze de waarde van je huis verhogen. Dat zal voor zonnecollectoren niet anders zijn verwacht ik. De buizensystemen vind ik niet bepaald mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
de doorsnee van de verschillende boilers verschillen enkele tientallen centimeters. we zijn nu eenmaal vervente douchers, dus 350 liter is met max paar dagen zo op. verder ben ik altijd graag in 1 keer klaar, dan later weer een boilerwissel of wat dan ook te moeten doen omdat ik de eerste keer niet goed na heb gedacht.

er is geen "standaard" installatie zonneboiler. je hebt twee systemen (in mijn ogen): met of zonder verwarmingondersteuning. tapwater zit er altijd wel in. kale systemen zonder installatie heb je voor zonder verwarmingondersteuning vanaf ongeveer 1600 euro, met verwarmingondersteuning 2500. keurmerk is er niet voor zonneboilers, al claimen sommige leveranciers op hun geleverde systemen een bepaald keurmerk te hebben.

voor hotfill heb je niet een duurdere installatie nodig, de kraantjes, mengventielen of hotfill aparaten zijn gewoon randproducten die je zelf later kan toevoegen. hoeveel dat allemaal kost, geen idee :+

50% besparing op tapwater vind ik laag. ik hoop zelf op 70-80%. je stelregel klopt wel ongeveer. ik zeg: ga eens een week je doucheverbruik meten in de zomer. dat hebben de meeste hier misschien ook gedaan en met wat nattevingerextrapoleren kom ikzelf op zo een 26% aandeel SWW van ons totale gasverbruik van dit jaar, terwijl wij veel douchen.

rendement is overal wel redelijk gelijk, maar tvt niet. iedereen betaalt andere prijs voor offerte, gasprijs per kuub, heeft ander doucheverbruik en stookt anders, want andere of geen isolatie. geen pijl op te trekken. voor zonnepanelen is dat niet anders, behalve dan dat je ongeveer weet dat elk paneel afhankelijk van plaatsing zo een 70-105% van de opgegeven wp oplevert per jaar.

ik denk ook niet dat je de illusie moet hebben dat een zonneboiler ervoor zorgt dat je nooit meer gas verbruikt, laat staan in de winter. het is er juist voor om de periode dat je ketel niets hoeft te doen (voorjaar - zomer - najaar) zo lang mogelijk te verlengen. dit jaar heeft de zon hetzelfde voor ons gedaan. door de zachte winter hebben we maar 2 maanden van het jaar dagelijks hoeven op een temperatuur van 19,5. de zonneboiler gaat ons hierin ondersteunen.

als je nu al weet dat je over 10 jaar gaat verhuizen dan zou ik mijn geld lekker in zonnepanelen steken en niet in een ZB. die verdien je in die tijd niet terug. de meeste van ons hier zullen tvt echter worst wezen. als het maar lekker rendeert :)

als je toch voor ZB gaat die niet lelijk mag zijn want in het zicht, dan ga je voor vlakke plaatcollectoren. passen dan mooi naast je lelijke zonnepanelen :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 08:50
Over de hotfill discussie, ik zou gewoon een mengventiel (kosten 50 euro ofzo) plaatsen voor je wasmachine. Die zet je dan op 30 graden als je daar het meeste op wast. Voor die ene keer dat je heter wast zou je hem eventueel kunnen verdraaien, als je het mengventiel toegankelijk maakt.

Afbeeldingslocatie: http://i00.i.aliimg.com/img/pb/656/589/435/435589656_481.jpg
Anoniem: 654400 schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:17:
[...]

Ik lees dat een vuistregel is, dat 25-30% van je gasverbruik in het tapwater zit. Wij verbruiken per jaar 800 m3, dus dat zou dan om 240 m3 gas voor tapwater gaan. Als we de helft zouden besparen dmv een zonneboiler, gaat het om 120 m3 gas, ofwel zouden we 80 euro besparen op de energierekening.
Dit blijft een lastige inschatting, maar zo'n vuistregel is misschien ook niet handig. Voor ons is het denk ik 50% of hoger voor tapwater. Supergoed geisoleerd huis met triple glas enzo. Maar wel regendouche en bad. Nou valt het nog allemaal reuze mee (we gaan niet iedere dag in bad enzo), maar het draagt wel bij aan andere verhoudingen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
het lastige van die mengventielen en hotfill apparaten is dat je ze fixed moet instellen. een afwasmachine spoelt voor (of na?) met koud water voor zetmeelresten. een wasmachine doet volgens mij hetzelfde in het spoelprogramma.

komt ie dan met 30 graden...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
Ik heb sinds een maand de vaatwasser aangesloten op het hete watercircuit. We wassen op 65 graden. De zonneboiler (op en top week trouwens!!) zit elke dag vol op 80 graden. Met een mengventiel op ca 65 graden gaat dit door de CV heen en dus rechtstreeks naar de vaatwasser. Geen problemen met zetmeelresten integendeel, de vaat is nog nooit zo schoon geweest.

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 20:18:
@qsolar
bij een brainq of standaard thermostaat is er geen kans op legionella,
tenzij je weet wat je moet doen om dat legionella programma uit te zetten (installer code nodig)
de hottop killed alles, en aanvoer gaat altijd richting hottop, en zit daar langer dan bij een gasketel.
no worries dus.

http://www.atagverwarming...n/kamerthermostaat/brainq
@eric-pvt,

Kan je geen pb sturen, daarom vraag ik het hier maar:

Jij hebt een elektrische boiler aan gesloten voor/op de koud water in van je Atag Q-Solar.
De vraag is: in de winter als de Q-Solar boiler koud is, heb je dan als je de warmwater kraan open zet
langer koud stomend water voordat het het warme water uit de E-boiler bij je tappunt is of valt de vertraging / extra koud water verliezen mee?
(omdat het warme water eerst door de Q-Solar boiler moet)

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

warmte stijjgt he, gedurende de dag worden door de tapjes handen wassen enzo steeds meer liters water aan de hottop toegevoegd.
hierdoor slaat de ketel helemaal niet meer aan en word de boiler steeds warmer naar beneden.
op dit moment is de qsolar onderin 33c midden is 48c en de top is 82c
ik heb geen gas verbruikt vandaag.

nog even en ik verkort de brainq(wwklok) naar alleen een uurtje savonds of smorgens, en is het een eqsolar.

@hotfill ik heb echte hotfill machines
(NIET duurder dan de ecobubble flappie vetluis chemo stink handdoek @20c)
bijv de electrolux ehw wasmachine.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 20-03-2015 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-07-2016
Eindelijk wat actie in de taxi met het installeren van de heatpipes.

Boiler is naar zolder en afgelopen dagen de heatpipes op het dak gemonteerd. Dit laatste is me wel erg tegengevallen... dacht dat we alles wel in 1 dag op de rit zouden hebben... maar goed, beetje te optimistisch...

volgende week donderdag alles afronden en dus hopelijk volgend weekend lekker douchen en verwarmen op de zon....

ook maar ff een paar fototjes :)

boiler & de heatpipes...

Afbeeldingslocatie: http://www.wattez-ict.nl/energie/wp-content/uploads/2015/03/IMAG0959.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wattez-ict.nl/energie/wp-content/uploads/2015/03/IMAG0958.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door ewatje op 22-03-2015 14:18 ]

500L boiler || 72 heatpipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 19:20
Ziet er netjes uit! Ik moet ook echt weer even verder komende week. Het lukt qua tijd steeds maar kleine stukjes en moet alles los bestellen want ik doe alles zelf. Heb nu wel de inlaatcombinatie binnen een echte van Viessmann/SYR 10 bar DN20. Met dit weer baal ik elke dag dat het nog niet af is.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Wat een práchtig dak!

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:37
@Ewatje,
een OEG Boiler? Pijpen ook? Zijn dit korte? zo ja, welke lengte?
Ben erg benieuwd naar het resultaat kwa opbrengst en temperatuur van de vloeistof in de leiding.

Ik weet dat ik/we nog een week moet wachten, maar svp hou ons op de hoogte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
@ewatje hoe zitten de manifolds op het dak aan elkaar? Rekening gehouden met uitzetting door warmte? Ben geen specialist in deze maar het schijnt een factor te zijn om rekening mee te houden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Lord Anubis schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:59:
@Ewatje,
een OEG Boiler? Pijpen ook? Zijn dit korte? zo ja, welke lengte?
Ben erg benieuwd naar het resultaat kwa opbrengst en temperatuur van de vloeistof in de leiding.

Ik weet dat ik/we nog een week moet wachten, maar svp hou ons op de hoogte. ;)
Hoi,

Alleen mijn boiler is een OEG. De heatpipes heb ik gekocht bij Johan van SunSystems... de boiler ook trouwens via hem.

De heatpipes zijn 3 x 24, geloof ongeveer 2m breed, en 2m hoog per stuk.

Keuze was op de OEG gevallen zodat we verwarmingsondersteuning kunnen hebben (water in vat == voor verwarming), en in de OEG zit ook een RVS ww voor het warme douche water. Koud stroomt er gewoon door en dan naar CV voor naverwarming... indien nodig :). Gezien doorstroom voor SWW geen last van legionella, en geen anode in de tank die vervangen moet worden na een paar jaar... onderhoudsvrij als alles gewoon zijn werk doet.

De opbrengsten ben ik ook errug benieuwd naar... Heb uitgebreide controller en ga zeker nog met de RS232 interface prutsen om die via arduino naar mijn website te posten...

[ Voor 3% gewijzigd door ewatje op 22-03-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
ericplan schreef op zondag 22 maart 2015 @ 21:07:
@ewatje hoe zitten de manifolds op het dak aan elkaar? Rekening gehouden met uitzetting door warmte? Ben geen specialist in deze maar het schijnt een factor te zijn om rekening mee te houden.
Hoi, de manifolds zijn niet direct 'hard' verbonden aan elkaar... 22mm koper er tussen en de manifolds zijn middels strippen aan het dak verbonden. Van Johan ook vernomen dat ze kunnen uitzetten bij warmte dus hij gaf aan beter om niet met vaste dakhaken e.d. te bevestigen. De heatpipes van Johan worden geleverd met de strippen en heb deze op de 4 hoeken van de manifolds bevestigd.. en deze dan weer aan onze dakelementen (isobouw).... met op de bovenste rij minimaal 1 schroef van 16cm door de dakpanplaat aan het bind geschroefd... 8) hehehe.

Komt er dus op neer dat ze wel hangen, maar hebben zeker ruimte om te bewegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rvs gaatjes strip / band of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Poeh wat een mooie installatie. Wat ik mij wel afvraag, heb je al een vloeistof, water of glycol er door lopen op dit moment? Zo nee kan dit kwaad? Aangezien de collector en buizen de warmte niet kwijt kunnen.

Zelf ook nog een beetje hulp nodig :)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/solar.jpg
Ik wil toch graag een ontluchter op het dak hebben, heb nu 1 bij het buffervat. Werkt toch niet echt lekker.
Verder wil ik graag de flexbuis verticaal aanknopen op de collector, nu horizontaal wat niet echt mooi staat(grote oren) verder wil ik het vullen wat beter organiseren door 2 vulkranen vlak naast elkaar met een afsluitbare klep ertussen, wellicht is een all in one handiger?
Ik heb nu de flexbuis(DN20) rechtstreeks op de collector 22mm kale koperbuis. Volgens mij heet dit in installatieland knelkoppeling toch?

Mijn inziens ben ik nodig:
1.T stuk met aan 1 kant(onderzijde) koperbuis 22mm
bovenzijde ook koperbuis 22mm?
Rechterzijde(collector) knelkoppeling 22mm

2. Ontluchter 22mm met nog een klep ertussen voor afsluitbaar maken.
3. DN20 flexbuis collectorverbinder met standaard 22mm knelkoppeling aan beide kanten.
4. 90gr bocht met aan linkerzijde standaard 22mm knelkoppeling en onderzijde 22mm kale koperbuis.

Wie kan mij adviseren wat te kopen... ik kom er namelijk niet helemaal uit mbt 3/4" 1" etc.
Moet ik zowel bij het T-Stuk als bij de 90 graden bocht gebruik maken van
http://www.ebay.de/itm/Kl...&var=&hash=item2a49083868 of is dit niet nodig?

[ Voor 83% gewijzigd door Appie Heijn op 23-03-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:14
Heatpipes stoppen met werken boven een bepaalde temperatuur, dus ongevuld op je dak leggen is in principe is er geen probleem. Het kan wel warm worden, als je bij volle zon je systeem gaat vullen dan ga je even stoom maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Toch is het ook niet lekker voor je isolatie en voor eventuele koppelingen. Vullen bij zon is veiligheidstechnisch zowieso niet aan te raden ;) Liever even afdekken en/of heel vroeg op de dag beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
ewatje schreef op zondag 22 maart 2015 @ 21:17:
[...]
Hoi,

Alleen mijn boiler is een OEG. De heatpipes heb ik gekocht bij Johan van SunSystems... de boiler ook trouwens via hem.
IK vond n.l deze boiler fabrikant erg netjes in afwerking en spec's.
[...]
De heatpipes zijn 3 x 24, geloof ongeveer 2m breed, en 2m hoog per stuk.
Ze lijken wat op de OEG pipes. alleen de collector ziet er anders uit. Toch een gevoel van twijfel, zijn je pijpen echt 200cm? Ze zijn 5 pannen lang en de werkende pan hoogte zit tussen de 26- 35 cm. Ik vraag dit omdat ik ruimte heb net iets minder dan 180cm en hoop dus dat ze korter zijn.
[...]
De opbrengsten ben ik ook errug benieuwd naar... Heb uitgebreide controller en ga zeker nog met de RS232 interface prutsen om die via arduino naar mijn website te posten...
Dat zou mooi zijn in de kader, meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Lord Anubis schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:50:
[...]

IK vond n.l deze boiler fabrikant erg netjes in afwerking en spec's.

[...]

Ze lijken wat op de OEG pipes. alleen de collector ziet er anders uit. Toch een gevoel van twijfel, zijn je pijpen echt 200cm? Ze zijn 5 pannen lang en de werkende pan hoogte zit tussen de 26- 35 cm. Ik vraag dit omdat ik ruimte heb net iets minder dan 180cm en hoop dus dat ze korter zijn.

[...]

Dat zou mooi zijn in de kader, meten is weten.
Heb net voor alle zekerheid even uit het raam gehangen en kan helaas er niets anders van maken dat de manifold + pipes tot 200cm komen... helaas dus niet de 180 die je zoekt.

Ik had destijds wel wat kleine pijpjes gevonden uit china, maar die ben ik hier via internet niet vaak tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Jammer, voor mij. Bedankt om het te checken.

Klopt, ik had ze ook een keer gevonden, en toen ze uitverkocht waren, kreeg hij ze niet meer terug. Korte zijn vaak rond de 90-100cm.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Anubis op 23-03-2015 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Mocht iemand wel wat meuk in china bestellen, let dan erop dat de buizen een 22-24mm condensor hebben en niet kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 17:03
Ik vraag me af, waarom gebruikt iedereen flex RVS of koper leidingen voor het solar systeem. Kun je hiervoor niet de veel goedkopere dunwandige CV-buis voor gebruiken? Of zijn deze om een bepaalde redenen niet geschikt?

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
MaxTemp solar vloeistof en aantasting door weersinvloeden daarom niet geschikt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Appie Heijn schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:13:
MaxTemp solar vloeistof en aantasting door weersinvloeden daarom niet geschikt volgens mij.
En de druk op de koppelingen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Appie Heijn schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:30:
Mijn inziens ben ik nodig:

1.T stuk met aan 1 kant(onderzijde) koperbuis 22mm
bovenzijde ook koperbuis 22mm?
Rechterzijde(collector) knelkoppeling 22mm

2. Ontluchter 22mm met nog een klep ertussen voor afsluitbaar maken.
3. DN20 flexbuis collectorverbinder met standaard 22mm knelkoppeling aan beide kanten.
4. 90gr bocht met aan linkerzijde standaard 22mm knelkoppeling en onderzijde 22mm kale koperbuis.
Is de flexbuis DN20? Ik vermoed DN15 (de uitwendige ribbels mag je niet meerekenen omdat dat geen invloed op de storming heeft. De dunste diameter is 15mm). De koppelingen die daarbij horen zijn 22mm en 3//4 (omdat de ribbels uitwendig wel invloed hebben).

Als er stalen buis uit de collector komt dan kan je knelkoppelingen gebruiken. Knelkoppelingen zijn 22mm. Bij binnendraads getapt in de collector kan je voor de haakse aansluiting een hoekstuk nemen met enerzijds inwendige draad en de andere kant uitwendige draad? Daarin kan je dan het koppelstuk monteren waar de flexbuisaansluiting bij hoort.

Het stuk tussen de collectoren kan je ook opbouwen uit flexbuis.

Inwendige draad moet je altijd afsluiten met hennep of buizentape.

[ Voor 9% gewijzigd door joepie de p op 29-03-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
ewatje schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:12:
[...]
Ik had destijds wel wat kleine pijpjes gevonden uit china, maar die ben ik hier via internet niet vaak tegengekomen.
Deze?

Geen oordeel over prijs/kwaliteit of rendement per geïnvesteerde euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
!null schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:34:
Over de hotfill discussie, ik zou gewoon een mengventiel (kosten 50 euro ofzo) plaatsen voor je wasmachine. Die zet je dan op 30 graden als je daar het meeste op wast. Voor die ene keer dat je heter wast zou je hem eventueel kunnen verdraaien, als je het mengventiel toegankelijk maakt.
Ik heb bij een bouwmarkt een themostatische douchemengkraan gevonden van vier tientjes. Werkt hetzelfde als het mengventiel hierboven. Heb er erg in dat het inwendig opwarmen van de wasmachine (buizen, leidinkjes, trommel etc) ook warmte kost. De uitstroom uit het mengventiel zal de eerste seconden ook koud zijn omdat het mengventiel zich in moet stellen op veranderende temperaturen. Voor wassen op 30 graden zou ik het ventiel een graad of 8 hoger zetten. Laat op de douchekraan daar nu precies een veiligheid zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Wat doet een zonneboiler met de druk in het leidingsysteem? Ik weet dat de douche WTW en kleine verlaging met zich meebrengt, maar hoe zit dat met een zonneboiler?

In de cv kan je gemakkelijk de druk opvoeren dus daar ben ik niet echt benieuwd naar.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
fabstar81 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 17:22:
Wat doet een zonneboiler met de druk in het leidingsysteem? Ik weet dat de douche WTW en kleine verlaging met zich meebrengt, maar hoe zit dat met een zonneboiler?

In de cv kan je gemakkelijk de druk opvoeren dus daar ben ik niet echt benieuwd naar.
Vloeistof die opwarmt zet uit. Dit verhoogt de druk. In het solardeel heb je als het goed is een buffervat met een membraan die de druk opvangt. Daarnaast zal er ook een beveiligingsventiel zijn, meestal bij de pompgroep, die open gaat als de druk heel hoog wordt.

In je boiler zit vermoedelijk aan de bovenkant een overdrukventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Maar drukverlies bij douchen door het toevoegen van een zonneboiler in het systeem, kan dat voorkomen?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
fabstar81 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 22:29:
Maar drukverlies bij douchen door het toevoegen van een zonneboiler in het systeem, kan dat voorkomen?
Ja, elke meter leiding geeft weerstand, dus ook de leiding van een zonneboiler. Wat nog meer meespeelt is een mengventiel, die dingen laten soms erg weinig water door.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
joepie de p schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:19:
[...]

Is de flexbuis DN20? Ik vermoed DN15 (de uitwendige ribbels mag je niet meerekenen omdat dat geen invloed op de storming heeft. De dunste diameter is 15mm). De koppelingen die daarbij horen zijn 22mm en 3//4 (omdat de ribbels uitwendig wel invloed hebben).

Als er stalen buis uit de collector komt dan kan je knelkoppelingen gebruiken. Knelkoppelingen zijn 22mm. Bij binnendraads getapt in de collector kan je voor de haakse aansluiting een hoekstuk nemen met enerzijds inwendige draad en de andere kant uitwendige draad? Daarin kan je dan het koppelstuk monteren waar de flexbuisaansluiting bij hoort.

Het stuk tussen de collectoren kan je ook opbouwen uit flexbuis.

Inwendige draad moet je altijd afsluiten met hennep of buizentape.
Volgens mijn factuur is het DN20(dunner had Johan niet op voorraad). Bij mij komt er een koperen buis van 22mm uit de collector deze is met een knelkoppeling gekoppeld aan de DN20 leiding.

@fabstar81
Welke druk bedoel je? In het solarcircuit(=glycol), die loopt op naar mate je vloeistof warmer wordt(zet namelijk uit), bij de meeste installaties zit er een overstort in welke bij 3 bar open springt. Dat heb ik dus laatst gehad met een stroomstoring van 6 uur op een zonnige dag.

Druk in WW circuit kan hoger worden door opwarming in het boilervat, dit geeft een redelijk boost zodra je de kraan een tijdje niet open hebt gedaan. Bij mij is de warmwater druk nagenoeg gelijk aan de koudwater druk, dit was met de remeha totaal niet het geval(CW4) nu met de Q-Solar(CW6) maakt het eigenlijk niet uit of je warm of koud tapt, druk is bijna hetzelfde omdat het buffervat ook gevoed wordt door koud water.

Samengevat is mijn warmwaterhoeveelheid behoorlijk omhoog gegaan na plaatsing zonneboiler. Bad vullen en tegelijk douchen is mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
het gaat bij mij om de druk in de warm water leidingen. oftewel, kan het zo zijn dat de druk afneemt van een douchebeurt door de plaatsing van een zonneboiler. De druk in het watercircuit kan na plaatsing van een douche-WTW met 0,-nogwat bar afnemen geloof ik. ik vroeg me af of dat ook zo was bij een zonneboiler.

ik hoop dat bij onze ketel Remeha Calenta CW5 ook de productie omhoog gaat. hoewel ik de zware ketel gekozen heb vanwege de warmwaterproductie, blijkt het tegelijkertijd vullen van bad en douchen niet echt comfortabel... zou jammer zijn als die druk nog minder wordt vanwege een boiler.

maar uit jouw verhaal haal ik juist dat dat beter wordt!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik geef geen garantie's ;) ik denk dat de waterdruk van je ww voorziening op dit moment geknepen wordt door je remeha, hier zit volgens mij een doorstroombegrenzer in. Deze zou je kunnen verstellen wanneer je de zonneboiler hebt. Je kan eens bij @Oxellaar te rade gaan die weet hier vast meer van. Hij zweeft meestal in het gas besparen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:28

dollyking

duck tape

k_delaat schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:35:
Ik vraag me af, waarom gebruikt iedereen flex RVS of koper leidingen voor het solar systeem. Kun je hiervoor niet de veel goedkopere dunwandige CV-buis voor gebruiken? Of zijn deze om een bepaalde redenen niet geschikt?
ik heb het al meer dan 7 jaar, 22mm cv staal.
destijds wegens gemak en verkrijgbaarheid. gewoon volle lengtes met de pijpenbuiger. ik had vroeger glycol met anti corrosie, maar nu ook niet meer, Gewoon water en geen lucht erin.+ vorstbeveiliging op T1 van 3 graden.
HT isolatie was ook te duur. zeker voor 20 meter met 22mm pijp. ook hier oude handdoeken in reepjes gesneden en er omheen gewikkeld, daarover een normale buisisolatie. de buitenkant is nog nooit warm geweest en er is niets in al die jaren gesmolten.
verder heb ik alle sturing, kleppen, pompen en expansievat in het meest koude deel geplaatst van het systeem, dus vlak voor de collector inlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat bedoel je met cv staal? Geen koper dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dit was met de remeha totaal niet het geval(CW4) nu met de Q-Solar(CW6) maakt het eigenlijk niet uit of je warm of koud tapt, druk is bijna hetzelfde omdat het buffervat ook gevoed wordt door koud water.
fijn he, je kan ook een brand blussen met de qsolar straal.
ik gaf de dwtw een eigen leiding naar de qsolar, nu is het helemaal monsterlijk erg, zo vanaf de watermeter.
(qsolar is 22 liiter/min, cw6 is 12 liter per minuut)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Nou he he, we zijn zo ver... de tent is aan het draaien.... 500L vat en 72 heatpipes...

Sofar, so good, maar vindt het wel spannend. Heb systeem nog niet gevuld met glycol - nu nog water, maar denk dat ik dat heel snel ga veranderen.

Ben echt wel onder de indruk van hoe goed het werkt. Vandaag ook temp in manifold (T1) op 60 graden, en dat op een dag zoals deze. Water in de tank op 47 graden en dus vanavond maar eens kijken welk effect het douchen heeft en morgen maar even de 3weg klep open zetten zodat de verwarmings ondersteuning zijn werk kan doen... Heb de 3weg klep nog niet aangesloten op controler.. dat is voor morgen... (moet nog wel wat te hebben)....

Laatste stukken over de laatste week zelf aangesloten en verhoogd de spannings factor (is het allemaal wel goed) wel een beetje :) Ben nu wel erg benieuwd naar hoe ik alles met de controller kan instellen.

We hebben de SR1168.... op dit moment nog op factory settings, maar vraag me welke instellingen andere zonneboiler gebruikers gebruiken...

Specifieke settings waar ik benieuwd naar ben;
EMOF Collector maximum switch-off temperature (130 graden)
EMON Collector maximum switch-on temperature (120 graden)
SMX1 Maximum temperature of tank 1 (60 graden)

Ik neem aan dat ik SMX1 wel naar 80 graden kan zetten zonder enig probleem... Maar de collector limitien daar ontvang ik graag wat tips over.

Zal deze week nog paar fototjes plaatsen van eind resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik heb de SMX1 op 85 graden staan en SMX2 op 90
Maar dan moet er wel glycol in de collectors zitten ivm kookpunt..... 85 + 6 + ?

Die collector limieten bereik ik nooit, de affakkel 3wegklep gaat om bij 95 graden .... dan gaat de warmte weer het dak op.
Dit is een functie buiten de SR1168 om (die heb ik ook)

Laatst alles nog met 10 graden opgeschroefd, ik kan daardoor 10 graden meer bufferen.

Mijn 3wegklep tussen buffer en CV staat nu nog altijd open. Moet hem nog aansluiten ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
WoudseHoeve schreef op donderdag 02 april 2015 @ 17:02:
Ik heb de SMX1 op 85 graden staan en SMX2 op 90
Maar dan moet er wel glycol in de collectors zitten ivm kookpunt..... 85 + 6 + ?

Die collector limieten bereik ik nooit, de affakkel 3wegklep gaat om bij 95 graden .... dan gaat de warmte weer het dak op.
Dit is een functie buiten de SR1168 om (die heb ik ook)

Laatst alles nog met 10 graden opgeschroefd, ik kan daardoor 10 graden meer bufferen.

Mijn 3wegklep tussen buffer en CV staat nu nog altijd open. Moet hem nog aansluiten ....
ok, dank voor je reactie... ga ik morgen smx1 iig even op 70 zetten totdat ik glycol erin heb zitten...

Als ik me goed herinner heb je al eens eerder wat aangegeven over je affakkel mogelijkheid... maar weet niet meer op welke pagina ik dit hier kan vinden... lekker zoeken :). Gezien dat ik overcapaciteit heb mbt collectoren en tank zal ik in de zomer zeker moeten affakkelen, of systeem stoppen.... hoe heb jij dat geregeld?

Heb hier nog niet een helder beeld van hoe ik dit wil oplossen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Gezien dat ik nu toch op stoom ben...

heeft iemand al ervaring met connectie van SR1168 (of andere RS485) naar arduino / rasperri en codematig uitlezen?

Wil dit wil gaan implementeren voor export naar mijn website..... liever hergebruik dan wiel opnieuw uitvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje

heeft iemand al ervaring met connectie van SR1168 (of andere RS485) naar arduino / rasperri en codematig uitlezen?

Wil dit wil gaan implementeren voor export naar mijn website..... liever hergebruik dan wiel opnieuw uitvinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ewatje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:46:
[...]
ok, dank voor je reactie... ga ik morgen smx1 iig even op 70 zetten totdat ik glycol erin heb zitten...
Als ik me goed herinner heb je al eens eerder wat aangegeven over je affakkel mogelijkheid... maar weet niet meer op welke pagina ik dit hier kan vinden... lekker zoeken :). Gezien dat ik overcapaciteit heb mbt collectoren en tank zal ik in de zomer zeker moeten affakkelen, of systeem stoppen.... hoe heb jij dat geregeld?
Ik heb een 3weg klep in het glycol circuit zitten. Daar waar het hete glycol het huis binnen komt.
Vandaar gaat een leiding naar buiten (ik heb daar heel handig het platte dak van een dakkapel zitten. )
Daar staat een gemodificeerde tweede hands airco buiten unit. Ik heb daar de compressor uitgehaald en alle andere zaken op de grote radiator en de fan na. Twee koperen pijpjes op gesoldeerd. Dus de (te)hete glycol gaat daar in en de onderkant afgekoeld weer uit en weer terug ( T-stuk) naar de collector.

De 3wegklep stuur ik aan met een simpele chineese temperatuur controller . Ik heb er 2, een op 95 graden naar de airco unit en 1 op 85 graden weer terug. Dit gaat best snel in een paar minuten van 95 weer terug naar de 85. Fan hoeft eigenlijk niet te draaien.

Je kan ook een oude CV radiator zwart schilderen en ergens buiten opstellen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ewatje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 19:28:

Nee maar als het werkt wil ik het graag ook weten :)
Zoveel plannen zo weinig tijd !

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-04-2015 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
ewatje schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:46:
[...]

Ik leg dit weekend de laatste hand aan mijn installatie (foto's volgen!). Ik heb materialen van solar2all. In hun basis doe-het-zelf-installatiepakket zit een langwerpige radiator opgenomen (tientjeswerk). De controller stuurt een 3 weg klep aan. Als de temp in boiler of in collector te hoog wordt en dan wordt het hete water uit de collector verpompt naar de radiator in plaats van het collectorvat.

Zal best wat extra stroom kosten omdat de pomp doordraait, maar deze verkoeling vermindert de druk op het solarsysteem en ik kan me voorstellen dat dit de levensduur positief beïnvloedt. Heb toch een beetje PV stroom over 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wat een mooie week! lees dat er al 2 installaties gedaan zijn bij joepie en ewatje, en die van ons komt aankomende woensdag! *feest*!

nog paar nachtjes slapen en dan komt de installateur, doe hem wel zo veel als mogelijk helpen, leer ik er ook wat van. dit weekend maar wat voorbereidingen doen. kast leeg, gat boren in dak alvast, even langs de bouwmarkt, etc..

ik moet een gat hebben van 10 cm. in een houten dak he...hoe dik is dat? neem toch aan dat met simpele gatenboor ik het niet ga redden :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Decoupeerzaag?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:46
Of met een speedboor een stel gatenboren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
fabstar81 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 08:42:
ik moet een gat hebben van 10 cm. in een houten dak he...hoe dik is dat? neem toch aan dat met simpele gatenboor ik het niet ga redden :+
Flauw antwoord: Hangt af van type dak.
Bij heel moderne nieuwbouw heb je soms alleen een onderplaat, daarboven 20 cm isolatiemateriaal, laagje folie en dan de panlatten. Kan je niet gebruik maken van het rookafvoerkanaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Waarom 10 cm.? Volstaat het niet om twee kleinere gaten te boren, die als een 8 tegen elkaar liggen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
fabstar81 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 08:42:
wat een mooie week! lees dat er al 2 installaties gedaan zijn bij joepie en ewatje, en die van ons komt aankomende woensdag! *feest*!
En mijn 10 buizen komen er nog extra bij komende week hoop ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ericplan schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 13:36:
Waarom 10 cm.? Volstaat het niet om twee kleinere gaten te boren, die als een 8 tegen elkaar liggen?
De buizen zijn DN12-DN32, wat dat ook moge betekenen...

Dus kan misschien wel?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Wie heeft er hier trouwens een geëmailleerde stalen boiler?

Ik hoor verschillende preken voor eigen parochies... Staal zou doorrotten, maar alleen als er iets met de boiler gebeurd is (tik gehad of zo). RVS zou soms scheuren omdat ze de rek niet hebben en ook steeds minder verkrijgbaar zijn.

Wat is wijsheid? Voor beiden wat te zeggen waarschijnlijk. Elke leverancier zegt natuurlijk "wij van WC-eend..."

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Elke keer dat de zon naar voren komt... dan ren ik bijna naar zolder om te kijken hoe warm het aan het worden is :) Net module besteld om Rs485 uit te lezen met arduino dus hopen dat ik dat komende weken aan de praat kan krijgen met wat knutselwerk...

Wil ook nog even kijken of ik de temp sensoren op de controller kan doorlossen naar een arduino zodat ik die tot die tijd kan uitlezen... bespaart de trap ook weer :)

Heb paar fototjes op web gezet;
http://www.wattez-ict.nl/energie/?p=379

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:13
fabstar81 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 13:37:
Wie heeft er hier trouwens een geëmailleerde stalen boiler?

Ik hoor verschillende preken voor eigen parochies... Staal zou doorrotten, maar alleen als er iets met de boiler gebeurd is (tik gehad of zo). RVS zou soms scheuren omdat ze de rek niet hebben en ook steeds minder verkrijgbaar zijn.

Wat is wijsheid? Voor beiden wat te zeggen waarschijnlijk. Elke leverancier zegt natuurlijk "wij van WC-eend..."
Mijn vorige boiler was lekgeraakt bij een lasnaad. Was een geemailleerde stalen boiler. De nieuwe boiler staat in mei een jaar. Wederom een geemailleerd stalen vat. RVS heeft voordelen, maar ik hoor ook van scheuren etc. In Gorredijk zit een NL fabrikant van rvs boilers, ik zou het zeker overwegen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewatje
Heren met zonneboilers.... ik zat me wat af te vragen... hoe warm is jullie systeem geworden vandaag?

Mijn T1 op de collector is ongeveer 45 - 50 graden geworden. Water temp in boiler naar 40 graden... 2 april (donderdag dus) T1 naar 60 graden....

Ik heb vermoeden dat er nog wat lucht in mijn systeem zit.. maar T1 is vanuit collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hansdegit schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 14:58:
[...]

Mijn vorige boiler was lekgeraakt bij een lasnaad. Was een geemailleerde stalen boiler. De nieuwe boiler staat in mei een jaar. Wederom een geemailleerd stalen vat. RVS heeft voordelen, maar ik hoor ook van scheuren etc. In Gorredijk zit een NL fabrikant van rvs boilers, ik zou het zeker overwegen.
En die RVS uit Gorredijk van dejong zijn hier te koop ;)
Toevallig al eens nagevraagd bij dejong zelf.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb een correx anode tegen het soort water in noordholland, anders is rvs inderdaad snel stuk
http://www.golantec.be/sy...20opgedrukte%20stroom.htm
de wisselaars en het vat blijven intern ook brandschoon. (viesmann/atag boiler)
zonder deze anode was het in 2 jaar kaput op de lasnaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hirodaro
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-10-2022
@ewatje

150 liter tapwater ingestelde temp 73 graden. In de ochtend 3 maal douches en 1 maal vaatwasser op heet water gedraaid. (boiler zat nog redelijk vol van gisteren) nu op dit moment weer 150 liter op 72 graden. De 600 liter VV ondersteuning nu op 45 graden. (draait nog niet mee met CV ivm houtkachel) collector temperaturen bij bereiken ingestelde temp voor het tapwater op 73 graden. collectortemp T1 88 a 90 graden. Alles in regio Drenthe.

11600 WP Growatt 10 K 6900 WP sma tripower 6000tl,150 heatpipes,150ltr Buffer, 300 ltr SWW VV, LG Therma V split 16 KW, 50.000ltr pierenbadje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637061

Ik ben van plan om een zonneboiler systeem te gaan plaatsen echter is hier weinig informatie over te vinden op internet qua hoe systemen nou presteren.Bij zonnepanelen kan je wel een aardig beeld krijgen maar met een zonneboiler systeem is het aardig lastig.Ik snap natuurlijk dat er verschillende factoren zijn die invloed hebben op de prestaties. iemand die een site weet waar je een beetje kan zien hoe en wat. ik heb al flink zitten te googlen maar krijg alleen maar aanbieders te zien die wat aanbieden. 1500m3 waarvan denk zon 100m3 aan koken. zou graag een systeem willen waarmee ik de volledige 1400m3 kan dekken.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 05-04-2015 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 18:28

Jack

MHz Matters

Anoniem: 637061 schreef op zondag 05 april 2015 @ 12:17:
zou graag een systeem willen waarmee ik de volledige 1400m3 kan dekken.
Om 1400m3 gas te vervangen voor zonne energie, reken maar grofweg maar op een 2000L buffervat en 400 heatpipes. Dan kom je een heel eind in de richting. Al zal het dan nog erg krap worden in de wintertijd (en veel te royaal in de zomertijd).

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jack schreef op zondag 05 april 2015 @ 12:38:
[...]

Om 1400m3 gas te vervangen voor zonne energie, reken maar grofweg maar op een 2000L buffervat en 400 heatpipes. Dan kom je een heel eind in de richting. Al zal het dan nog erg krap worden in de wintertijd (en veel te royaal in de zomertijd).
is dit inclusief dwtw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Atag Q-solar boiler temperatuur komt vandaag niet beneden de 65 graden terwijl de vloerverwarming de hele dag continue op 21 staat. Gaat lekker met 4 panelen.
Voor komende Winter in voorbereiding om er een L/W WP bij te plaatsen.
(voor de minder zonnige dagen en WW).

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 18:28

Jack

MHz Matters

Een dwtw bost niet heel hard aan op 2000L natuurlijk.

Energetisch is 200L water met een bruikbare DeltaT van 40 graden ongeveer gelijk aan een kuub gas.
Bij een jaarverbruik van 1400m3 gas is je verbruik per graaddag grofweg (1400/3000=) 0,47m3
Bij vriespunt, oftewel 18 graaddagen, heb je 8,4m3 verbruik per dag. Oftewel 1680L warm buffer water.
Wil je in de wintertijd nog hoge temperatuur hebben, dan heb je wel 1 heatpipe per 5L nodig. Bij LTV kom je met 1 heatpipe op 10L ook een heel eind, verwacht ik.
Tot zover mijn sigarendoos berekening.

Voor meer info check deze site eens:
http://www.sonnenhaus-ins...aranlage-heizkonzept.html

400 heatpipes is 40m2
Hun dekkingsgraad is wel een stuk conservatiever als mijn sigarendoos berekening, zie ik...
Afbeeldingslocatie: http://www.sonnenhaus-institut.de/wp-content/uploads/SHI_Grafik-Sonnenheizung_V.01.4_ExportFile-071.png

[ Voor 9% gewijzigd door Jack op 06-04-2015 00:24 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jack schreef op maandag 06 april 2015 @ 00:17:
[...]

Energetisch is 200L water met een bruikbare DeltaT van 40 graden ongeveer gelijk aan een kuub gas.
Bij een jaarverbruik van 1400m3 gas is je verbruik per graaddag grofweg (1400/3000=) 0,47m3
Bij vriespunt, oftewel 18 graaddagen, heb je 8,4m3 verbruik per dag. Oftewel 1680L warm buffer water.
Wil je in de wintertijd nog hoge temperatuur hebben, dan heb je wel 1 heatpipe per 5L nodig. Bij LTV kom je met 1 heatpipe op 10L ook een heel eind, verwacht ik.
Tot zover mijn sigarendoos berekening.

Voor meer info check deze site eens:
http://www.sonnenhaus-ins...aranlage-heizkonzept.html

400 heatpipes is 40m2
Hun dekkingsgraad is wel een stuk conservatiever als mijn sigarendoos berekening, zie ik...
[afbeelding]
zoals ik uit je verhaal op kan maken heb ik zo'n beetje een flink veld nodig wil ik 1400m3 dekken.
de zonnecollectoren komen waarschijnlijk tegen de gevel aan of op het dak. op zuid graad 189-186. mocht het tegen de gevel(yup, ik weet dat je hier een vergunning voor nodig hebt) aangaan dan hebben ze een witte achtergrond.
zijn er nog systemen die eruit springen?
Denk dat het dan maar een houtkachel(speksteen die een dag na kan gloeien) op thermowoodbriketten aangesloten op cv gaat worden met een kleine zonneboiler systeem.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 06-04-2015 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 637061 schreef op maandag 06 april 2015 @ 01:08:
[...]

zoals ik uit je verhaal op kan maken heb ik zo'n beetje een flink veld nodig wil ik 1400m3 dekken.
de zonnecollectoren komen waarschijnlijk tegen de gevel aan of op het dak. op zuid graad 189-186. mocht het tegen de gevel(yup, ik weet dat je hier een vergunning voor nodig hebt) aangaan dan hebben ze een witte achtergrond.
zijn er nog systemen die eruit springen?
Denk dat het dan maar een houtkachel(speksteen die een dag na kan gloeien) op thermowoodbriketten aangesloten op cv gaat worden met een kleine zonneboiler systeem.
Tja een houtkachel krijgt het wel warm ja, maar verbruiktverbruikt nog steeds een brandstof.

1400m3 is ook vrij veel, kun je dit niet eerst op een andere manier beneden krijgen met isolatie?

Of je gaat voor een klein systeem om je tapwater af te dekken.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 06-04-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

!null schreef op maandag 06 april 2015 @ 11:57:
[...]

Tja een houtkachel krijgt het wel warm ja, maar verbruiktverbruikt nog steeds een brandstof.

1400m3 is ook vrij veel, kun je dit niet eerst op een andere manier beneden krijgen met isolatie?
Dat het brandstof(in dit geval hout anders dan gas) verbruikt is niet zo heel erg, je kan met een kleine beetje resthout(bijproduct van houtfabrieken) brikketen kopen plus een haard/kachel is ook nog eens gezellig.Dan ben je met 100 euro houtbriketten klaar per jaar+ klein zonneboiler systeem.
ja dat zou wel kunnen maar dit is ook een vrij groot huis vandaar plus een hoekhuis.
vorig huis nog een italiaanse meester geiser(heeft mijn vader toen een vermogen gekost) van rond 1975(rendement jaar kruik.)verbruik 1600m3.
iedere jaar onderhoud kwam de monteur een onderhoudscheck doen en was hij weer van de rel.
dus is hij na 1996 niet meer nagekeken. Heeft het bijna 40 jaar uitgehouden en +60.000m3 gebruikt(over kwaliteit en rendement gesproken) en is afgedankt door nieuwe bewoners.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 06-04-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Gisteren gat geboord met speedboor. Ging nog aardig snel en gemakkelijk. Nooit geweten dat een dak alleen maar bestaat uit 4 cm dik multiplex hout, evenzoveel cm isolatie van het niveau pur-ish(?) en wat bitumen dakbedekking... Als het bij elkaar 10 cm is, is het veel.

En dat moet al die zonnepanelen en heatpipes met verzwaring kunnen dragen... Zal wel kunnen :)

Afijn...Nog twee nachtjes slapen en dan beginnen we!! Wat kunnen twee dagen wachten lang duren zeg... :'(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BenEco schreef op zondag 05 april 2015 @ 15:22:
Atag Q-solar boiler temperatuur komt vandaag niet beneden de 65 graden terwijl de vloerverwarming de hele dag continue op 21 staat. Gaat lekker met 4 panelen.
lekker he, hier ook uit zijn padje en potje gerukt
misschien moeten we btcaelum eens onder zijn hete dekkingsdouche plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Laatst online: 20:37
Iemand ervaring met http://www.vanwaverenenergie.nl/ ? Stukken goedkoper dan wat ik zoal ergens anders heb gezien... Meestal is dat niet zonder reden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

quote:

lekker he, hier ook uit zijn padje en potje gerukt
misschien moeten we btcaelum eens onder zijn hete dekkingsdouche plaatsen.

het zit je niet lekker hea dat er 7kwh+ nodig is tegenover 1m3 gas en dat je met een elektra boiler zit te verwarmen geeft niks hoor.Gelukkig loopt niet iedereen zijn huis/water elektrisch te verwarmen anders kon het net het niet aan.
dat je mij wilt quoten prima en bashen prima. ik stel een vraag meer niet maar ach als je basht quote dan de juiste quote/persoon. 8)7 ;w

ontopic weer, best wel vreemd dan jack als ik die site's lees waar ze zonneboilers set verkopen zijn dit hele andere waarde's

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 06-04-2015 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jack schreef op maandag 06 april 2015 @ 00:17:
[...]

Bij LTV kom je met 1 heatpipe op 10L ook een heel eind, verwacht ik.
zijn er nog nadelen bij een LTV in een zonneboiler waarschijnlijk dat de opwarming iets langer duurt bij evt centrale verwarming/kraan en douchewater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
Anoniem: 637061 schreef op maandag 06 april 2015 @ 18:43:
[...]

zijn er nog nadelen bij een LTV in een zonneboiler waarschijnlijk dat de opwarming iets langer duurt bij evt centrale verwarming/kraan en douchewater.
als je de CV ketel niet wijzigt neemt het comfort alleen maar toe.

Als je ook je CV vervangt, hangt het er vanaf. Bij mij is de ZB in de winter eigenlijk altijd wel 20 graden, al snel 30 graden. Dus de deltaT die de CV moet overwinnen is 60-30 ipv 60-12... Oftewel: je hebt al snel veel warm water.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BarryH schreef op maandag 06 april 2015 @ 19:06:
[...]

als je de CV ketel niet wijzigt neemt het comfort alleen maar toe.

Als je ook je CV vervangt, hangt het er vanaf. Bij mij is de ZB in de winter eigenlijk altijd wel 20 graden, al snel 30 graden. Dus de deltaT die de CV moet overwinnen is 60-30 ipv 60-12... Oftewel: je hebt al snel veel warm water.
hoeveel heatpipes/hoe groot buffervat heb jij en wat is jou gas verbruik zonder zonneboiler? ik zit te denken om een kleine houtkachel met speksteen aangesloten op cv te nemen en dan ja welk (grote) buffervat en hoeveel collectoren dat is de vraag.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 637061 op 06-04-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
56 pipes op 2x200l boiler op pal oost, met schaduw van een schoorstee
ik zat op 2800 m3, deze ZB zal 300-500m3 bespaard hebben.
inmiddels is het huis verder geïsoleerd, waardoor ik bij lagere radiator temperaturen het huis warm kan houden.
nu 380m3 gas + 2700kwh l/w WP als warmteverbruik.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:50
HiBe schreef op maandag 06 april 2015 @ 18:16:
Iemand ervaring met http://www.vanwaverenenergie.nl/ ? Stukken goedkoper dan wat ik zoal ergens anders heb gezien... Meestal is dat niet zonder reden...
Vorig jaar twee sets gekocht en bleken van dezelfde Chinese fabrikant, die ook de GroeneEnergie winkel verkoopt. Hoe de kwaliteit is, dat zal in de toekomst duidelijk worden maar tot nu toe geen problemen. Ik heb geen ervaring met zijn boilers en pompen. Verder een vriendelijke en enthousiaste kerel en doet eigenlijk alleen in zb-boilers met heatpipes. Hij was ook de enige die het fijne wilde weten van mijn afwijkende plannen. Mijn advies, ga gewoon eens kijken.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637061 schreef op maandag 06 april 2015 @ 18:21:
quote:

het zit je niet lekker hea dat er 7kwh+ nodig is tegenover 1m3 gas en dat je met een elektra boiler zit te verwarmen geeft niks hoor.Gelukkig loopt niet iedereen zijn huis/water elektrisch te verwarmen anders kon het net het niet aan.
dat je mij wilt quoten prima en bashen prima. ik stel een vraag meer niet maar ach als je basht quote dan de juiste quote/persoon. 8)7 ;w
ik hoop dat je even goed kijkt wat beneco daar zegt, een grote cv boiler zoals de qsolar doet goede zaken.
ik bash helemaal niets, het is zoals het feitelijk is.
ik heb namelijk jaren moeten horen dat een qsolar zich moet conformeren aan grafieken van warmwater boilers van 110 liter, maar in de praktijk gebeurt dat niet, en ja ik heb een qsolar 380 liter, jij moet dus niet over kWh en m3 beginnen, alhoewel ik dat ook doe; zo kom ik aan mijn inzichten, ik probeer alles en bewaar het beste voor de toekomst en niet de euros, dat komt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:01:
[...]

ik hoop dat je even goed kijkt wat beneco daar zegt, een grote cv boiler zoals de qsolar doet goede zaken.
ik bash helemaal niets, het is zoals het feitelijk is.
ik heb namelijk jaren moeten horen dat een qsolar zich moet conformeren aan grafieken van warmwater boilers van 110 liter, maar in de praktijk gebeurt dat niet, en ja ik heb een qsolar 380 liter, jij moet dus niet over kWh en m3 beginnen, alhoewel ik dat ook doe; zo kom ik aan mijn inzichten, ik probeer alles en bewaar het beste voor de toekomst en niet de euros, dat komt vanzelf.
maar wat heb ik daar dan mee te maken anyways is een speksteenkachel niet een beetje dubbel op om aan een boiler systeem te koppelen? wat is dit toch allemaal lastig je kan maar lastig cijfers vinden.
ik had al een klein idee wat zonneboilers nou een beetje opleverde maar nooit echt helemaal duidelijk bedankt voor de website jack. genoeg leesvoer weer 8) in deutsch.
Pagina: 1 ... 37 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.